• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Mijn huidige boorhamer (Bosch PBH 200 RE) heeft het naar 20+ jaar trouwe dienst opgegeven.
Voor mijn overige elektrische apparaten heb ik inmiddels gestandaardiseerd op Makita 18V LXT platform.
Ik aarzel tussen een snoer variant (HR2470) of een accu variant (DHR 182 of DHR 202).
Als ik de recensies goed begrijp zijn de accu varianten wat stabieler maar ook minder krachtig (2 vs 2,4 J). Als Ik gebruik deze boor voor betonnen vloer, (gestorte) wanden en soms plafond (gordijnrails)
Hebben jullie tips / ervaringen

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

JukeboxBill schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:27:
[...]

Foto is wat onscherp maar het lijkt mij nog erg ruw voor fijnmetaal begrippen. En ruw is wat anders dan scherpe bramen, want het gaat om het oppervlak van die 4 mm breed.
Met welke korrel lappenschijf heb je het nabewerkt?

Ik ben niet zo heel erg bekend met lasersnijden, maar je zal net als bij draadvonken kwaliteitseisen kunnen stellen aan de oppervlakte afwerking. Alleen hoe gladder hoe meer tijd en geld het gaat kosten.
Met korrel 60 heb ik nabewerkt.

Bij mijn lasersnijder heb ik niets te kiezen buiten wel/niet afbramen/.

Heb je nog tips op welke wijze ik die 4 mm rand minder ruw kan maken?

Het gaat om 20 lopende meters, dus graag weinig handwerk, en een sleuf van 12 mm breed. (Door die sleuf gaat de
fijnste Festool kopieerring met een diameter van slechts 8,5 mm én een freesje met diameter 4).

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:17

dragonhaertt

@_'.'

cj1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:50:
[...]

Handmatig zelf afbramen/schuren/polijsten?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
cj1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:50:
[...]

Het gaat om 20 lopende meters, dus graag weinig handwerk, en een sleuf van 12 mm breed. (Door die sleuf gaat de
fijnste Festool kopieerring met een diameter van slechts 8,5 mm én een freesje met diameter 4).
Volgens dit verhaal is er wel wat te kiezen v.w.b. de kwaliteit van de randafwerking, maar als je iets laat maken door een bedrijf dat alleen aan de staalconstructiebedrijven levert dan kennen ze maar 1 stand.

Volgende keer dan maar een mal laten draadvonken. Dan is er meer mogelijk qua gladheid van het oppervlak. Dat is een techniek die in de gereedschapsmakerij wordt toegepast waar hogere eisen worden gesteld.

Korrel 60 is ook wel ontiegelijk grof als eindafwerking, 180 komt beter in de buurt. Als je het machinaal wil afwerken zou je een schuurrol, waar je schuurlinnen in kan klemmen, kunnen gebruiken.
(edit) deze past niet in die sleuf van 12 mm maar misschien zijn er dunnere van Dremel of zo.

Misschien gaat het ook wel met minder slijtage als je een houtglijmiddel gebruikt. Ik heb dit in gebruik. Is een vloeistof, maar vind het minder goed werken dan het wasachtige spul wat ik eerder had. Dat bleef langer zijn werking houden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Maarten60 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:44:
Mijn huidige boorhamer (Bosch PBH 200 RE) heeft het naar 20+ jaar trouwe dienst opgegeven.
Voor mijn overige elektrische apparaten heb ik inmiddels gestandaardiseerd op Makita 18V LXT platform.
Ik aarzel tussen een snoer variant (HR2470) of een accu variant (DHR 182 of DHR 202).
Als ik de recensies goed begrijp zijn de accu varianten wat stabieler maar ook minder krachtig (2 vs 2,4 J). Als Ik gebruik deze boor voor betonnen vloer, (gestorte) wanden en soms plafond (gordijnrails)
Hebben jullie tips / ervaringen
2 of 2,4 joule maakt niet zo veel verschil. Een goede kwaliteit boor en regelmatig een nieuwe pakken doet ook een hoop.
Voor het LXT platform zijn er ook 2x18 Volt boorhamers, ook als combihamer voor het boren zonder hameren.
Die zijn net iets krachtiger.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:10
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:27:
[...]

Volgens dit verhaal is er wel wat te kiezen v.w.b. de kwaliteit van de randafwerking, maar als je iets laat maken door een bedrijf dat alleen aan de staalconstructiebedrijven levert dan kennen ze maar 1 stand.

Volgende keer dan maar een mal laten draadvonken. Dan is er meer mogelijk qua gladheid van het oppervlak. Dat is een techniek die in de gereedschapsmakerij wordt toegepast waar hogere eisen worden gesteld.

Korrel 60 is ook wel ontiegelijk grof als eindafwerking, 180 komt beter in de buurt. Als je het machinaal wil afwerken zou je een schuurrol, waar je schuurlinnen in kan klemmen, kunnen gebruiken.
(edit) deze past niet in die sleuf van 12 mm maar misschien zijn er dunnere van Dremel of zo.

Misschien gaat het ook wel met minder slijtage als je een houtglijmiddel gebruikt. Ik heb dit in gebruik. Is een vloeistof, maar vind het minder goed werken dan het wasachtige spul wat ik eerder had. Dat bleef langer zijn werking houden.
Zelf iets laten draad vonken? Dat lijkt me tamelijk over de top.
De mal uit aluminium of dunner staal maken kan ook.
Beetje schuren/dremelen komt het wel goee lijkt me? Korrel 60 is idd weinig.

Alternatief: kijken bij hornbach naar commerciele bestaande mallen & hoe die evt verschillen.
Pagina: 1 ... 269 270 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).