• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-12 14:35
Mijn huidige boorhamer (Bosch PBH 200 RE) heeft het naar 20+ jaar trouwe dienst opgegeven.
Voor mijn overige elektrische apparaten heb ik inmiddels gestandaardiseerd op Makita 18V LXT platform.
Ik aarzel tussen een snoer variant (HR2470) of een accu variant (DHR 182 of DHR 202).
Als ik de recensies goed begrijp zijn de accu varianten wat stabieler maar ook minder krachtig (2 vs 2,4 J). Als Ik gebruik deze boor voor betonnen vloer, (gestorte) wanden en soms plafond (gordijnrails)
Hebben jullie tips / ervaringen

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

JukeboxBill schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:27:
[...]

Foto is wat onscherp maar het lijkt mij nog erg ruw voor fijnmetaal begrippen. En ruw is wat anders dan scherpe bramen, want het gaat om het oppervlak van die 4 mm breed.
Met welke korrel lappenschijf heb je het nabewerkt?

Ik ben niet zo heel erg bekend met lasersnijden, maar je zal net als bij draadvonken kwaliteitseisen kunnen stellen aan de oppervlakte afwerking. Alleen hoe gladder hoe meer tijd en geld het gaat kosten.
Met korrel 60 heb ik nabewerkt.

Bij mijn lasersnijder heb ik niets te kiezen buiten wel/niet afbramen/.

Heb je nog tips op welke wijze ik die 4 mm rand minder ruw kan maken?

Het gaat om 20 lopende meters, dus graag weinig handwerk, en een sleuf van 12 mm breed. (Door die sleuf gaat de
fijnste Festool kopieerring met een diameter van slechts 8,5 mm én een freesje met diameter 4).

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:41

dragonhaertt

@_'.'

cj1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:50:
[...]

Handmatig zelf afbramen/schuren/polijsten?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:20
[...]

Het gaat om 20 lopende meters, dus graag weinig handwerk, en een sleuf van 12 mm breed. (Door die sleuf gaat de
fijnste Festool kopieerring met een diameter van slechts 8,5 mm én een freesje met diameter 4).
Volgens dit verhaal is er wel wat te kiezen v.w.b. de kwaliteit van de randafwerking, maar als je iets laat maken door een bedrijf dat alleen aan de staalconstructiebedrijven levert dan kennen ze maar 1 stand.

Volgende keer dan maar een mal laten draadvonken. Dan is er meer mogelijk qua gladheid van het oppervlak. Dat is een techniek die in de gereedschapsmakerij wordt toegepast waar hogere eisen worden gesteld.

Korrel 60 is ook wel ontiegelijk grof als eindafwerking, 180 komt beter in de buurt. Als je het machinaal wil afwerken zou je een schuurrol, waar je schuurlinnen in kan klemmen, kunnen gebruiken.
(edit) deze past niet in die sleuf van 12 mm maar misschien zijn er dunnere van Dremel of zo.

Misschien gaat het ook wel met minder slijtage als je een houtglijmiddel gebruikt. Ik heb dit in gebruik. Is een vloeistof, maar vind het minder goed werken dan het wasachtige spul wat ik eerder had. Dat bleef langer zijn werking houden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• JukeboxBill
Maarten60 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:44:
Mijn huidige boorhamer (Bosch PBH 200 RE) heeft het naar 20+ jaar trouwe dienst opgegeven.
Voor mijn overige elektrische apparaten heb ik inmiddels gestandaardiseerd op Makita 18V LXT platform.
Ik aarzel tussen een snoer variant (HR2470) of een accu variant (DHR 182 of DHR 202).
Als ik de recensies goed begrijp zijn de accu varianten wat stabieler maar ook minder krachtig (2 vs 2,4 J). Als Ik gebruik deze boor voor betonnen vloer, (gestorte) wanden en soms plafond (gordijnrails)
2 of 2,4 joule maakt niet zo veel verschil. Een goede kwaliteit boor en regelmatig een nieuwe pakken doet ook een hoop.
Voor het LXT platform zijn er ook 2x18 Volt boorhamers, ook als combihamer voor het boren zonder hameren.
Die zijn net iets krachtiger.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:27:
[...]

Volgens dit verhaal is er wel wat te kiezen v.w.b. de kwaliteit van de randafwerking, maar als je iets laat maken door een bedrijf dat alleen aan de staalconstructiebedrijven levert dan kennen ze maar 1 stand.

Volgende keer dan maar een mal laten draadvonken. Dan is er meer mogelijk qua gladheid van het oppervlak. Dat is een techniek die in de gereedschapsmakerij wordt toegepast waar hogere eisen worden gesteld.

Korrel 60 is ook wel ontiegelijk grof als eindafwerking, 180 komt beter in de buurt. Als je het machinaal wil afwerken zou je een schuurrol, waar je schuurlinnen in kan klemmen, kunnen gebruiken.
(edit) deze past niet in die sleuf van 12 mm maar misschien zijn er dunnere van Dremel of zo.

Misschien gaat het ook wel met minder slijtage als je een houtglijmiddel gebruikt. Ik heb dit in gebruik. Is een vloeistof, maar vind het minder goed werken dan het wasachtige spul wat ik eerder had. Dat bleef langer zijn werking houden.
Zelf iets laten draad vonken? Dat lijkt me tamelijk over de top.
De mal uit aluminium of dunner staal maken kan ook.
Beetje schuren/dremelen komt het wel goee lijkt me? Korrel 60 is idd weinig.

Alternatief: kijken bij hornbach naar commerciele bestaande mallen & hoe die evt verschillen.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:19
Heb deze set net binnengekregen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5SFTyj2ni6g1Oj4KeulX9LVxkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brO4iDPxarkw58BHbL5C91GP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben niet gelijk dolenthousiast, ze zijn bot, vies/vettig (met stipjes) en de verpakking lijkt ook al eerder geopend. Voor 70 euro had ik eigenlijk wel betere kwaliteit verwacht. Stel ik me aan en moet ik gewoon gaan slijpen of mag ik idd meer verwachten en het retour sturen?

• cj1
  • Niet online

cj1

Evo X schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:10:
[...]

De mal uit aluminium of dunner staal maken kan ook.
Beetje schuren/dremelen komt het wel goee lijkt me? Korrel 60 is idd weinig.
Aluminium had ik inmiddels ook bedacht voor een toekomstig sjabloon.

Met deze Klingspor NCS 600 Vliesmopstifte Kombination, 80 x 50 x 6 mm Korn 60 Coarse "flappenschijf" heb ik afgebraamd.
https://score-schleifwerk...-mm-korn-60-coarse-124588

Ik heb er nog iemand naar laten kijken en die heeft er wel zijn vingers aan opengehaald. Mijn eerste stap is verder "polijsten" met de flappenschijf. (Als ik geen 60 grof kiest, dan duurt het een eeuwigheid voordat ik ooit een klein beetje afgeronde kanten aan staal krijg).

Als ik zoveel nabewerking moet doen, of speciaaltjes met sjabloon snijden, dan kan ik beter een dozijn kopieerringen kopen.

Misschien de boel (sjabloon + kopieerring) wat invetten. Lijbaanolie / siliconen?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-12 16:20
@Retrospect Dat laatste. Dit is simpelweg een tweede kans-product, dat als nieuw is verkocht. Op zijn minst mag je dan een open-box-rabat verwachten.
Dat een gloednieuwe set niet zo vlijmscherp als een samoeraizwaard is, allez, maar het moet wel werkbaar scherp zijn. Als vet stipjes vertoont, is het bovendien verontreinigd, of er zijn culturen op ontstaan, die eerder in een petrischaal thuishoren. Maar dat komt in de praktijk op het zelfde neer.

[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 05-12-2025 22:13 ]

KPN is een drieletterwoord

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sinterklaas kwam hier mee aan:
Afbeeldingslocatie: https://ae-pic-a1.aliexpress-media.com/kf/S6337253a357041e8ae2794de23cd43a8U.jpg_960x960q75.jpg_.avif
https://a.aliexpress.com/_EGtQiUs

Briljant in zijn eenvoud :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Retrospect schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:12:
Heb deze set net binnengekregen [Afbeelding]

Ik ben niet gelijk dolenthousiast, ze zijn bot, vies/vettig (met stipjes) en de verpakking lijkt ook al eerder geopend. Voor 70 euro had ik eigenlijk wel betere kwaliteit verwacht. Stel ik me aan en moet ik gewoon gaan slijpen of mag ik idd meer verwachten en het retour sturen?
Bijna alle beitels die ik heb gekocht, ook dure, zijn niet extreem scherp fabrieks-af.
Die moet je eigenlijk altijd schoonmaken, oliën en slijpen voor gebruik.

Volgens mij zijn de narex cryo een van de weinige uitzonderingen, maar die zij nog eens 3x zo duur.

Als de verpakking echt geopend is dan zou ik wel op zijn minst een korting vragen. Terugsturen kan ook altijd.

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 05-12-2025 21:00 ]

• Retrospect
Dank voor de reacties. Vlijmscherp had ik ook niet verwacht, maar uit de doos scherp genoeg voor grof werk wel. Het is bij Amazon besteld, retouren gaat makkelijk. Maar dit zal vast al een eens geretourneerd product zijn. Denk dat ik beter wat meer kan uitgeven bij Baptist oid.

• JukeboxBill
Dat doe ik al 10-tallen jaren met een stuk touw.

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-12 21:01
Ik heb nu net de DHR242 besteld, hier krijg je nu namelijk 30 punten bij die je in de makita shop kan inwisselen voor een 5Ah accu. Waardoor je bijna op de prijs zit van de 202, maar heb je wel een veel nieuwere machine. Weet zo het verschil niet met de 182 die je noemt.

6.8 kWp op zuid en west

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-12 22:23

Rzaan

Altijd zoekende

The Eagle schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:43:
Sinterklaas kwam hier mee aan:
Briljant in zijn eenvoud :)
Welke afmeting heb je?
Ik zie ze staan van 60 en 40

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ben zelf Makita fan en heb naar de DHR243 zitten staren.
Op een dag bij Gamma een demo model met 50% gekocht. Accu er in. Kapot.
Iets in mij gaf het gevoel dat de verwisselbare kop en de klopfunctie niet lekker zijn.
Op internet kwam ik vervolgens vaker het probleem tegen.

Uiteindelijk de combihamer van Festool gekocht omdat ik 2 festool accu's heb.
Ik kan je daarom hierin dus niet de juiste tips geven, alleen dat je je over de levensduur/kwaliteit moet inlezen.

En YouTube: Keuzehulp Makita boorhamer en Makita Combihamer 18V. Welke moet je k...

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 06-12-2025 10:45 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Retrospect schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:03:
Dank voor de reacties. Vlijmscherp had ik ook niet verwacht, maar uit de doos scherp genoeg voor grof werk wel. Het is bij Amazon besteld, retouren gaat makkelijk. Maar dit zal vast al een eens geretourneerd product zijn. Denk dat ik beter wat meer kan uitgeven bij Baptist oid.
ik zou ze even ontvetten en daarna slijpen en doorgaan.

Niet-scherp is het meeste wel, grof werk kan ermee maar iets serieus? Neuh. Slijpen moet je dus sowieso

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:08

copykat

Good copy isn't bad

De vraag is natuurlijk is het corosie of meer verkleuring van de beschermlaag vet.
Foto's maken en dan schoon maken en weer foto's maken. Dit vervolgens gebruiken om "2dekans " kortings claim te maken.
Als t minimaal en alleen cosmetisch is tja 1 keer gebruiken en je zit vermoedelijk op t zelfde level.

Kwa slijpen. Ik weet niet beter dat je nieuwe beitels minimaal moet stroppen om maximale scherpte te krijgen. Fabrieks slijpen is vaak machinaal en dus altijd een eind bur er op. En die moet je weg stroppen.
Heel misschien een 2000-4000 grid als fine tune bij nieuwe snijvlakken.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
beitels e.d. koop ik doorgaans 2ehands aan nieuw heb je bijna zonder uitzondering net zoveel werk je wilt niet weten hoeveel bijna niet gebruikte nooitgedachtjes er nog in gereedschapskisten liggen en elk jaar met koningsdag komen er een paar op kleedjes te liggen of vinden hun weg naar de kringloop. Een betere deal ga je niet vinden. beitels zijn eigenlijk zonder uitzondering ook erg overprijst, het is meer een mode/ status ding geworden net als handschaven.

• The Eagle

The Eagle

JukeboxBill schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:03:
[...]

Dat doe ik al 10-tallen jaren met een stuk touw.
Kan, maar touw van de bouwmarkt is duurder dan dit :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-12 14:35
@DJMaze @Gdzr @JukeboxBill
Dank voor jullie tips. Filmpje was zeer leerzaam en ook de verwijzing naar combihamer.
Verschil tussen nieuwe koolborstelloze versies DHR182, DHR 242 en DHR 243 is qua prijs marginaal. Heb nu een voorkeur voor DHR242/243 maar opmerking over verwisselbare kop en de klopfunctie doet mij neigen naar de 242.
Wel bijzonder dat niemand een opmerking maar over een versie met snoer. Kennelijk is dat 'oud nieuws'

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Maarten60 snoer is alleen een optie als je makita wilt en een ander ecosystem van overige accumachines heb.
Nu is zelfde accu systeem dus een nobrainer. Als je niet de hele dag door beton staat te "gatenkazen" is snoer niet nodig.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Retrospect
twain4me schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:09:
[...]

beitels e.d. koop ik doorgaans 2ehands aan nieuw heb je bijna zonder uitzondering net zoveel werk je wilt niet weten hoeveel bijna niet gebruikte nooitgedachtjes er nog in gereedschapskisten liggen en elk jaar met koningsdag komen er een paar op kleedjes te liggen of vinden hun weg naar de kringloop. Een betere deal ga je niet vinden. beitels zijn eigenlijk zonder uitzondering ook erg overprijst, het is meer een mode/ status ding geworden net als handschaven.
Voor wat betreft dat laatste. Het is dus net zo handig een setje van Presch te komen dan voor 3 keer zoveel een setje van Kirschen?

Want als er dan toch geslepen moet worden en het allemaal vanuit de fabriek bot is, wat maakt dan het echte verschil?

[ Voor 7% gewijzigd door Retrospect op 06-12-2025 18:52 ]

• trabant
The Eagle schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:34:
[...]

Kan, maar touw van de bouwmarkt is duurder dan dit :+
Ik doe het met helemaal niets. De opgerolde tuinslang hangt zonder hulpmiddelen zo aan de haak.
Die haak is dan wel een plankendrager. :*)

• The Eagle

The Eagle

Iemand ervaring met een vierkante gaten boor? Werkt dat een beetje? https://a.aliexpress.com/_EvozO5K

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:43
The Eagle schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:09:
Iemand ervaring met een vierkante gaten boor? Werkt dat een beetje? https://a.aliexpress.com/_EvozO5K
offtopic:
gelijk even gekeken of ze ook een plintenladder hadden, maar die vond ik dan weer niet

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

ik zal morgen even naar mijn mal kijken. Besef je aub wel dat alles wat je wegschuurt de precisie van je mal beïnvloedt.
Het komt nogal nauw met die mal nml. Ik jeb diverse projectjes over mogen doen. Ook bijvoorbeeld door een niet-Festool freesje te gebruiken maar een (relatief) dure van ecotools met dezelfde specs. Het komt dus allemaal nogal nauw.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:35
big bang schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:57:
[...]
offtopic:
gelijk even gekeken of ze ook een plintenladder hadden, maar die vond ik dan weer niet
Ik ken het gevraagde stuk gereedschap ook niet, maar...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik vermoed dat het een vierkantegatenbeitel is. T rammelt zich naarbinnen in zachte steen.
Dus niet laten draaien. :)

• cj1
  • Niet online

cj1

Boudewijn schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:55:
[...]
Besef je aub wel dat alles wat je wegschuurt de precisie van je mal beïnvloedt.
De snijranden (4 mm hoog) heb ik nat gepolijst met zo'n roze polijststifje.

Na het zien van de slijtage op de Pertinax zool, nog een keer heel goed de bovenzijde gevoeld, en alles wat niet super glad voelde nog een keer behandeld met de flappenschijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bna3BL-2HrtA9-KrEHrVavl8VcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TqPHou6J9URuZW6zS3ReLP7.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn conclusie qua slijtage van de Festool met het lasersnijsjabloon uit staalplaat is dat ik verkeerd bezuinigd heb op de bewerking ontbramen. Bij mijn volgende sjabloon zal ik bij het lasersnijwerk de ontbraam-optie kiezen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:13:
[...]

Ik vermoed dat het een vierkantegatenbeitel is. T rammelt zich naarbinnen in zachte steen.
Dus niet laten draaien. :)
Yup. Voor 1.50 inclusief verzenden zou ik een bijzonder laag verwachtingspatroon hebben, ik denk dat urinoirstaal te duur is voor zoiets. Wellicht dat gestolde kindertraantjes ook een goede grondstof is voor die prijs.

Ook een dure lijkt me niet echt mega-goed werken maar geen ervaring mee.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Boudewijn schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:14:
[...]

Yup. Voor 1.50 inclusief verzenden zou ik een bijzonder laag verwachtingspatroon hebben, ik denk dat urinoirstaal te duur is voor zoiets. Wellicht dat gestolde kindertraantjes ook een goede grondstof is voor die prijs.

Ook een dure lijkt me niet echt mega-goed werken maar geen ervaring mee.
Die dingen gebruik je eigenlijk alleen maar om middels een multitool vierkante gaten in gipswanden te maken. Ik vrees dat je zo'n ding ook direct met de lokale oudijzerboer mee kunt geven als je er middels een boorhamer in de hamerstand op bijvoorbeeld een baksteen of GiBo blok mee aan de slag gaat.

Typisch stukje 'Amerikaans' gereedschap, daar zijn ze groot fan van 'Dry-Wall' bouwmethoden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Will_M schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:21:
[...]

Die dingen gebruik je eigenlijk alleen maar om middels een multitool vierkante gaten in gipswanden te maken. Ik vrees dat je zo'n ding ook direct met de lokale oudijzerboer mee kunt geven als je er middels een boorhamer in de hamerstand op bijvoorbeeld een baksteen of GiBo blok mee aan de slag gaat.

Typisch stukje 'Amerikaans' gereedschap, daar zijn ze groot fan van 'Dry-Wall' bouwmethoden.
Mooi dat op ali er dan een bakstenenmuur op de actiefoto bijstaat. In gipsplaat kom je nog wel met een koffieroerhoutje :+

• JukeboxBill
Kijk even naar de reviews op ALI. Iemand heeft foto's geplaatst en daar heeft het ding het een nogal vreemde aansluiting, wat lijkt op een vierkante SDS en past niet zo maar in een standaard boormachine.

Hier zie trouwens zo'n ding in actie.
Alleen ziet die er wel wat steviger uit dan het ALI geval.

[ Voor 15% gewijzigd door JukeboxBill op 07-12-2025 15:31 ]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Will_M schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:21:
Die dingen gebruik je eigenlijk alleen maar om middels een multitool vierkante gaten in gipswanden te maken.
Waar sluit je dit dan op aan en waarom? Die multitool kan toch zelf 'n gipswand insnijden?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gwaihir schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:11:
[...]

Waar sluit je dit dan op aan en waarom? Die multitool kan toch zelf 'n gipswand insnijden?
Ik ken dit soort dingen eigenlijk ook alleen maar als onderstaand 'apparaatje' en dan ook niet met een aansluiting voor in een boorkop (laat staan in een SDS / SDS+ / SDS Max kop) :+

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/24140.jpg

Plaatje is clickable voor meer info.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Iemand ervaring met korpusklemmen van Jorgensen? Heb wel interesse in de 60cm maar geen idee of ik voor de Bessey moet gaan of dat Jorgensen ook prima is als je ze niet dagelijks gebruikt

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

BitBakker schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:25:
Iemand ervaring met korpusklemmen van Jorgensen? Heb wel interesse in de 60cm maar geen idee of ik voor de Bessey moet gaan of dat Jorgensen ook prima is als je ze niet dagelijks gebruikt
Geen ervaring mee. Als ik echter 40E/stuk zie (link verwijderd, zie edit) dan is er qua prijs-kwaliteitsverhouding natuurlijk heel weinig kwaliteit nodig om Bessey te verslaan.
offtopic:
Ik bedoel daarmee dat Bessey echt wel prima is qua kwaliteit, maar ook fors aan de prijs.
edit: ik linkte net naar Vevor. Ook vevor is een verhikel van de Chinezen. In dat geval zou ik altijd liever elders kopen en dan maar 20E meer dokken :X.

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 07-12-2025 19:47 ]

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Eens hoor, de kwaliteit van Bessey stel ik ook zeker niet ter discussie. Was meer de vraag of het goedkoper kan en nog steeds goed genoeg.

• wgoos
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-12 12:53
Ik heb een Parkside Performance 40v cirkelzaag, welke ik meermaal heb geprobeerd te gebruiken op een 1400mm HBM rails, maar (waarschijnlijk doordat het zaagblad niet op 90 graden staat) dit zaagt niet fijn, en de zaag heeft de neiging continu de rails in te zagen. Daarom wil ik een 230v invalzaag aanschaffen; puur voor DIY plaatmateriaal voor wat kast-planken zagen etc. Is er een overzicht van welke invalzagen er zouden passen op de HBM rails? Het scheelt me een sloot geld als ik een losse machine aanschaf, zonder rails.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-12 21:07
Onderhand een beetje begonnen met de hobbyruimte voor te bereiden, ik ben nog steeds aan het kijken naar een tafelzaag en vlak/vandikte bank.

Qua zaag heb ik de Hammer K2S op het oog (is nog niet leverbaar en staat nog niet in de showroom).
Afbeeldingslocatie: https://www.felder-group.com/WEB/FelderGroup/Machines/Machines/image-thumb__164944__fgroup_shop_productDetail/3964962-kreissaege-K2S-hammer-feldergroup.png

Qua vlak/vandikte zat ik in eerst instantie te kijken naar de A2-26:
Afbeeldingslocatie: https://www.felder-group.com/WEB/FelderGroup/Machines/Machines/image-thumb__118516__fgroup_shop_productDetail/2149704%20-hobelmaschine-a226-hammer-feldergroup.png
Echter is deze met de spiraalmessen zo'n € 2250,-
Voor €500,- meer heb je een Record Power PT310, een groot voordeel is dat de klep aan de bovenzijde uit een gedeel bestaat waardoor je de machine niet af hoeft te breken,

Een voordeel van de Hammer is dat deze makkelijker te verrijden vanwege de geringere omvang van het apparaat.

Iemand nog ideeën waarom voor een bepaald model te kiezen, om nog een compleet andere? :)

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:38
FabianGTI schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:33:
Onderhand een beetje begonnen met de hobbyruimte voor te bereiden, ik ben nog steeds aan het kijken naar een tafelzaag en vlak/vandikte bank.

Qua zaag heb ik de Hammer K2S op het oog (is nog niet leverbaar en staat nog niet in de showroom).
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor €500,- meer heb je een Record Power PT310, een groot voordeel is dat de klep aan de bovenzijde uit een gedeel bestaat waardoor je de machine niet af hoeft te breken,

Een voordeel van de Hammer is dat deze makkelijker te verrijden vanwege de geringere omvang van het apparaat.

Iemand nog ideeën waarom voor een bepaald model te kiezen, om nog een compleet andere? :)
Ik heb afgelopen zomer voor dezelfde keuze gestaan, en ben uiteindelijk voor de Hammer A3-31 gegaan. Een stuk duurder wel, maar iedereen op Woodworking.nl is er vol lof over. De machine wordt gemaakt in Europa ipv China en ik heb een 3-fase aansluiting dus dan is een 3-fase machine prettig (loopt rustiger en meer vermogen). De extra breedte is een bijkomend voordeel. Ook is hij helemaal afgesteld en ingeschaafd door een professional dus ik hoefde niet nog een dag daarmee bezig te zijn. Mocht er iets mee zijn, dan heeft Hammer ook gewoon monteurs in dienst die langs kunnen komen. Wel een fijne gedachte bij een machine van 250kg.

Mijn gedachte is ook dat ik de machine voor het leven koop, de aankoop doet 1 keer pijn maar dan hoef ik nooit meer te kijken naar een andere machine. Ik heb een simpele Axminster zaagtafel en die wil ik na 3 jaar eigenlijk alweer upgraden.

Zelfde zou je kunnen zeggen voor de K2S :) .

• TheJVH
Ohja, bijkomend voordeel van de A3-31 is dat er tafelverlengingen beschikbaar zijn. Ik heb planken van 3 meter (5cm dik) erop geschaafd en dan wordt het een hele kunst om de boel beheersbaar te houden ivm gewicht. Met rolbokken werkt het redelijk, maar die tafelverlengingen staan nog wel op het verlanglijstje in de toekomst.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

FabianGTI schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Van wat ik gehoord heb zijn de 2-serie machines een beetje net-niet machines.
Ik heb zelf een B3W en een A3-31 staan, en die zijn echt wel degelijk.

Misschien kan je overwegen net iets meer uit te geven en écht helemaal klaar te zijn. Of met wat geduld eens op de tweedehands markt kijken, deze staan nog wel eens te koop voor hele goede prijzen.
Meetstal op woodworking.nl
(In November is daar nog eentje verkocht toevallig)

De spiraalas is echt een must-have upgrade.
Voor de tafelzaag ben ik ook erg fan van de B-modellen in plaats van de K. De shaper unit is super krachtig en biedt veel mogelijkheden die je met een simpele freestafel niet hebt. Omdat de freestafel in de machine weggewerkt zit kan je ook mooi je roltafel gebruiken voor frezen/shapen.

• cj1
  • Niet online

cj1

Boudewijn schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:55:
[...]
ik zal morgen even naar mijn mal kijken.
Ik mis nog het antwoord op het materiaal van de Festool VS600 mal: is het sjabloon van staal of aluminium?

Volgens Festool GmbH (Duitsland) zijn de VS 600 sjablonen vervaardigd uit verzinkt staal.

Toch |:( dat Festool Nederland beweert dat de kopieerringen uitsluitend voor aluminium, hout en kunststof sjablonen bedoeld zijn. En dat vol blijft houden als ik ze erop wijs dat hun eigen website schrijft dat de geleiders van staal zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door cj1 op 09-12-2025 15:18 . Reden: Volgens Festool GmbH... toegevoegd ]

• FabianGTI
@TheJVH en @dragonhaertt

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb zelf ook eerst gekeken naar een K3 Winner comfort, maar die zaag werd me gewoon te duur (€6000,-).
Als ik daarnaast ook nog voor een A3-31 ga kijken gaat het totaalplaatje als snel richting de €10.000,-.
Op het moment heb ik ook geen 400V aansluiting in de garage dus dat komt er ook nog bij, evenals de stofafzuiging.

Daarom ben ik in eerste instantie opzoek naar een wat lagere instap om het financieel ook nog een beetje leuk te houden plus dat het allemaal ook nog in de garage moet passen, zo groot is het allemaal niet.
Van wat ik heb begrepen is de K2 en A2 (deze zat eerder in het normale Hammer programma) inderdaad Chinese komaf, hoe de kwaliteit precies is, is lastig te vinden.
De Record Power machines weet ik eigenlijk niet waar deze gemaakt worden?

• TheJVH
FabianGTI schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:18:
@TheJVH en @dragonhaertt

Ik heb zelf ook eerst gekeken naar een K3 Winner comfort, maar die zaag werd me gewoon te duur (€6000,-).
Als ik daarnaast ook nog voor een A3-31 ga kijken gaat het totaalplaatje als snel richting de €10.000,-.
Op het moment heb ik ook geen 400V aansluiting in de garage dus dat komt er ook nog bij, evenals de stofafzuiging.

Daarom ben ik in eerste instantie opzoek naar een wat lagere instap om het financieel ook nog een beetje leuk te houden plus dat het allemaal ook nog in de garage moet passen, zo groot is het allemaal niet.
Van wat ik heb begrepen is de K2 en A2 (deze zat eerder in het normale Hammer programma) inderdaad Chinese komaf, hoe de kwaliteit precies is, is lastig te vinden.
De Record Power machines komen ook uit China, daar kan je bij vrijwel alle machines van dit prijspeil vanuit gaan. De QC kan wel verschillen tussen de merken. Die Hammer machines zijn een van de goedkoopste machines die niet uit China komen.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

FabianGTI schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:18:
@TheJVH en @dragonhaertt

Heel eerlijk, dan zou ik als ik jou was gewoon voor nu een bouwplaats modelletje kopen (of een tweedehands hammer/scm) en daarna 3-fase aan leggen voordat je >€1000 uitgeeft aan een échte tafelzaag :+

• FabianGTI
TheJVH schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:35:
[...]

De Record Power machines komen ook uit China, daar kan je bij vrijwel alle machines van dit prijspeil vanuit gaan. De QC kan wel verschillen tussen de merken. Die Hammer machines zijn een van de goedkoopste machines die niet uit China komen.
Ah, dus ook, en opzich hoeft daar niet veel mee te zijn, immers komt het gros uit China.
dragonhaertt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:36:
[...]

Heel eerlijk, dan zou ik als ik jou was gewoon voor nu een bouwplaats modelletje kopen (of een tweedehands hammer/scm) en daarna 3-fase aan leggen voordat je >€1000 uitgeeft aan een échte tafelzaag :+
Nee, een bouwplaats model zoals de Dewalt wil ik niet, ik heb het liefst een roltafel erbij.
Ik ben me ervan bewust dat de goedkopere zagen minder zullen presteren, of het is wat jullie nu schetsen zal zich moeten wijzen.
De K2M (ander model dus) en de A2 staan in de showroom, dus ik ga sowieso even kijken.

En jah, ik weet gelukkig wel wát van machines, ik heb op het werk een B200 en SCN Nova Si400 als zaag staan.
SCM ben ik dan ook géén fan van, wat een hokken van machines zijn dat. :+

• TheJVH
FabianGTI schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:28:
[...]

Ah, dus ook, en opzich hoeft daar niet veel mee te zijn, immers komt het gros uit China.
Klopt, en Record Power heeft een aardige reputatie dus hun QC zal best op orde zijn. Hammer heeft ook een reputatie hoog te houden, dus ik gok dat die ook een strakke QC hanteren. Ze kunnen in China hele goede machines maken, maar dan moet je er wel voor betalen (en dat doen prijsvechters als HBM meestal niet).

• Zinloos1
  • Laatst online: 09:36
Wat voor soort werken maken jullie dat je voor 10k+ aan zagen nodig hebt? Ik heb hier vooral Makita en Dewalt spul staan en krijg daar design winkel kwaliteit meubels mee gemaakt. Ik snap dat het allemaal op de honderdste millimeter kan, maar met een beetje schaaf en schuurwerk lukt dat uiteindelijk toch ook?

• twain4me

twain4me

Zinloos1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:14:
Wat voor soort werken maken jullie dat je voor 10k+ aan zagen nodig hebt? Ik heb hier vooral Makita en Dewalt spul staan en krijg daar design winkel kwaliteit meubels mee gemaakt. Ik snap dat het allemaal op de honderdste millimeter kan, maar met een beetje schaaf en schuurwerk lukt dat uiteindelijk toch ook?
Waarom een makita en een dewalt als het met een handzaag en een schaaf kan ;) Het gaat bij beter gereedschap er meestal niet om wat je er mee wil maken, het gaat er vaak meer om hoe je ermee wil werken. het mooie van "werkplaats machines" vindt ik persoonlijk het bereik in combinatie met nauwkeurigheid die makkelijk te reproduceren is. (continuiteit) er zijn allerlij truckjes om zo min mogelijk last te hebben van afwijkingen (bv al het hout tegelijk op dikte schaven) en zo kan ik bv met mijn gude vandiktebank best netjes werken maar een "werkplaats machine" van kwaliteit is veel makkelijker en kan daarnaast doorgaans meer aan (sneller, breder, dikker etc)

[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 09-12-2025 22:41 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-12 23:10
TheJVH schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:38:
[...]

Klopt, en Record Power heeft een aardige reputatie dus hun QC zal best op orde zijn. Hammer heeft ook een reputatie hoog te houden, dus ik gok dat die ook een strakke QC hanteren. Ze kunnen in China hele goede machines maken, maar dan moet je er wel voor betalen (en dat doen prijsvechters als HBM meestal niet).
ik heb niet zo lang geleden een Record Power PT310 met spiraal as gekocht, stond voor de keuze om een Hammer A2, A3, Record Power of SCM te kopen. De SCM (ik heb een minimax zaagtafel van SCM) werd mij uiteindelijk te duur, en dat zag ik ook bij de A3. Ik heb de A3 met de PT310 vergeleken en de verschillen zijn er een beetje, maar ze zijn kleiner dan ik dacht.

De Record Power QC zal misschien iets minder streng zijn dan die van Hammer voor de A3 lijn, maar de A2 serie is duidelijk minder dan de Record Power.

Mijn beeld is dat budget vaak meer zegt dan het merk. Hammer/Felder bouwt die A2 machine gewoon tegen dat prijspeil aan, net zoals Record Power en SCM dat ook doen.

|>

• FabianGTI
TheJVH schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:38:
[...]

Ik zie net dat de K2S zaag is uitgesteld tot april 2026.. }:|
Naja, nog maar even kijken wat ik ga doen.

De Record Power is natuurlijk bij Baptist te zien, echter kom je er pas bij échte werkzaamheden achter de kwaliteit van de machine.

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:43
BitBakker schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:25:
Ik heb hier sinds de zomer 6 Jorgensen's ingebruik en ze bevallen prima. Vooral dat je ze kan koppelen is er makkelijk. Irritant puntje vind ik wel dat de rubbervoetjes er te makkelijk afvallen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

cj1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:36:
[...]

Ik mis nog het antwoord op het materiaal van de Festool VS600 mal: is het sjabloon van staal of aluminium?

Volgens Festool GmbH (Duitsland) zijn de VS 600 sjablonen vervaardigd uit verzinkt staal.

Toch |:( dat Festool Nederland beweert dat de kopieerringen uitsluitend voor aluminium, hout en kunststof sjablonen bedoeld zijn. En dat vol blijft houden als ik ze erop wijs dat hun eigen website schrijft dat de geleiders van staal zijn.
Staal.

Het is op het oog 2-3mm dik, maar wel heel erg netjes afgewerkt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3eY-GNlroGAw_-GLm8Z_znXMJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8uiuPrhjMdXAeZ8cigtrYVI.jpg?f=fotoalbum_large

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb laatst een simpele Benning Profiplus 2-polige spanningstester gekocht. Ik kan de spanning meten maar de doorgangstest werkt niet. Er komt geen piep en het ohm signaal licht niet op. Batterijen wisselen heeft niet geholpen. Ik heb hem teruggestuurd en elders dezelfde opnieuw gekocht maar deze heeft hetzelfde probleem. Doe ik nu iets fout of moet dit anders?

in deze youtube video is het geluid ook duidelijk te horen:
YouTube: Benning Profipol Plus Tweepolige Spanningstester

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Avvd schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:12:
Ik heb laatst een simpele Benning Profiplus 2-polige spanningstester gekocht. Ik kan de spanning meten maar de doorgangstest werkt niet. Er komt geen piep en het ohm signaal licht niet op. Batterijen wisselen heeft niet geholpen. Ik heb hem teruggestuurd en elders dezelfde opnieuw gekocht maar deze heeft hetzelfde probleem. Doe ik nu iets fout of moet dit anders?

in deze youtube video is het geluid ook duidelijk te horen:
YouTube: Benning Profipol Plus Tweepolige Spanningstester
heb je de polen al eens omgedraaid?

Ff heel domme check.

• Retrospect
Ik ben op zoek naar een gereedschapswagen om al het handgereedschap redelijk geordend in op te kunnen bergen. Iemand ervaring met HBM? En is zoiets met een werkbankje er bovenop handig? https://www.hbm-machines....ten-werkblad-117-cm-blauw

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:27
Retrospect schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:17:
Ik ben op zoek naar een gereedschapswagen om al het handgereedschap redelijk geordend in op te kunnen bergen. Iemand ervaring met HBM? En is zoiets met een werkbankje er bovenop handig? https://www.hbm-machines....ten-werkblad-117-cm-blauw
een werkbank hoort bij mij tegen de muur, dan is het stabiel en staat het vast. ik heb ok een plateau op mijn gereedschapskar en die gebruik ik echt alleen om gereedschap of onderdelen op te leggen, nooit als werkbank.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• trabant
Je krijgt waar je voor betaalt: Die HBM-karren onder de €200,- moet je mijden. Dat is wiebelblik. Voor dat geld kun je tweedehands al iets van een gerenommeerd merk op de kop tikken. Ik zou wel de wielen meteen vervangen door een set van vier zwenkwielen (twee met rem) en hou daarbij in het achterhoofd dat als er maar één belasting is opgegeven, dat het dan de belasting in stilstand is, als hij rolt is het de helft.

• Retrospect
trabant schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:24:
Je krijgt waar je voor betaalt: Die HBM-karren onder de €200,- moet je mijden. Dat is wiebelblik. Voor dat geld kun je tweedehands al iets van een gerenommeerd merk op de kop tikken. Ik zou wel de wielen meteen vervangen door een set van vier zwenkwielen (twee met rem) en hou daarbij in het achterhoofd dat als er maar één belasting is opgegeven, dat het dan de belasting in stilstand is, als hij rolt is het de helft.
De reviews zijn eigenlijk meer dan prima. Het gewicht is ook aanzienlijk. Waaruit blijkt dat het wiebelblik is? Die onder de 200 zijn wat minder breed maar nog steeds aanzienlijk van gewicht. Veel zwaardere dan wat op bv Amazon staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Retrospect op 12-12-2025 23:12 ]

• trabant
Retrospect schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:52:
Waaruit blijkt dat het wiebelblik is?
Ik baseer dat op eigen waarneming van karretjes zoals deze*. Die mag je niet teveel belasten, want dan zakken ze door hun wielen (als in: we hebben de bodemplaat moeten verstevigen zodat de wielplaten er alsnog houvast aan hadden).

*waarbij niet direct is gezegd dat het ook dat specifieke model betrof.

[ Voor 7% gewijzigd door trabant op 13-12-2025 00:25 ]

• Retrospect
trabant schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 00:24:
[...]

Ik baseer dat op eigen waarneming van karretjes zoals deze*. Die mag je niet teveel belasten, want dan zakken ze door hun wielen (als in: we hebben de bodemplaat moeten verstevigen zodat de wielplaten er alsnog houvast aan hadden).

*waarbij niet direct is gezegd dat het ook dat specifieke model betrof.
Thx, heb een in nieuwstaat verkerende tweedehands Datona op de kop weten te tikken.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12 15:51

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Beetje open deur vraag, wat is jullie mening over Parkside en Parkside performance?

Is het verschil het geld waard? Ik wil mijn sterk verouderde gereedschap gaan vervangen door accu-only zeg maar. Dus een boorhamer, schuurmachine, decopeerzaag en mogelijk nog wat apparatuur, voorkeur is 1 accu/lader. En als ik bij toolstation kijk naar DeWalt en andere merken... dan is er een groot prijsverschil. Logisch ook met professioneel gereedschap, maar wat is het verschil vinden jullie met de performance lijn van Parkside? Nee ik ga niet een huis verbouwen maar wil wel zelf kleine herstel en onderhoud zaken doen.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• simon
peterpijpelink schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:19:
Beetje open deur vraag, wat is jullie mening over Parkside en Parkside performance?

Is het verschil het geld waard? Ik wil mijn sterk verouderde gereedschap gaan vervangen door accu-only zeg maar. Dus een boorhamer, schuurmachine, decopeerzaag en mogelijk nog wat apparatuur, voorkeur is 1 accu/lader. En als ik bij toolstation kijk naar DeWalt en andere merken... dan is er een groot prijsverschil. Logisch ook met professioneel gereedschap, maar wat is het verschil vinden jullie met de performance lijn van Parkside? Nee ik ga niet een huis verbouwen maar wil wel zelf kleine herstel en onderhoud zaken doen.
niets mis mee. Zeker niet als je er niet elke dag mee werkt. M'n schoonvader heeft wat van Parkside performance. Je hoort na een tijdje wel dat de kogellagers niet van a kwaliteit zijn (z'n accuboor begint wat apart te klinken), en verwacht niet dat alles wat haaks kan zijn uit de fabriek haaks komt maar voor DIY klussen is het niet gek.

Maar voor kleine herstel en onderhouds klussen voldoet het naar wat ik bij mijn schoonvader zie ruim (en die heeft onderhand een huis verbouwd).

Als ik het naast m'n Makita of Festool gereedschap leg is het verschil direct merkbaar. Vaak niet in vermogen, maar in hoe dingen gemaakt zijn. Of het degelijk genoeg is om een paar forse klappen op te vangen, of te repareren valt (al valt daar bij wat pro merken zoals Milwaukee ook wat over te zeggen).

Ik vermoed dat de grootste concessie die je maakt de duurzaamheid (niet milieu maar hoe lang het meegaat) van de tools is. De lagere prijs moet ergens vandaan komen, en naast geen R&D en minder marketing is dat vooral hoe rigide zo'n ding gebouwd wordt en hoe servicebaar die machines zijn.

|>

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-12 22:41
Retrospect schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:18:
[...]

Thx, heb een in nieuwstaat verkerende tweedehands Datona op de kop weten te tikken.
Datona komt waarschijnlijk uit het zelfde Chinese dorp als HBM ;) . Overigens niks mis mee als je er geen gekke dingen mee doet of van verwacht. Ben prima tevreden met mijn datona krik en assteunen.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:24

Toolstation is een duurdere webwinkel, als je voor Makita, Dewalt, etc gaat zou ik naar andere aanbieders kijken, afhankelijk van hoe belangrijk je de onderdeel voorziening vindty zou ik wel of niet voor Parkside of Parkside performance gaan. Heb hier Parkside, als er wat aan mankeert, is het einde carriere.

• Retrospect
Ook de betere merken als Bosch Professional, Hikoki, Metabo, Makita enz hebben veelal naast hun topmodellen gereedschap in een lagere prijsklasse meer gericht op wat meer eisende consumenten. Als je toch kwaliteit wil kan je ook naar bijvoorbeeld Bosch Professional 12V kijken. Veelal iets lager in prijs dan de 18V lijn, wel ergonomisch en compact en kwalitatief.

Ik zou niet snel voor Parkside gaan. Niet in de laatste plaats omdat sommige gereedschappen maar een paar keer per jaar te koop zijn en voor de rest van de tijd uitverkocht. Een alternatief is de TE (of TP) lijn van Einhell.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-12 14:17
Ik zoek een aantal gereedschapskoffers.
Zowel voor assortiment sleutels etc als om een paar power tools in op te bergen / transporteren.
Ik dacht aan één van onderstaande :
https://www.amazon.com.be...nguage=nl_BE&gad_source=1
https://www.amazon.nl/-/e...1&pd_rd_i=B0001IWAS6&th=1
Maar als iemand interessante alternatieven kent hoor ik het graag.

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:00
Ik heb deze al jaren in de garage staan.
https://www.bol.com/nl/nl...nel4N0bHjSloaAi0TEALw_wcB
Voldoet prima voor dat doeleinde. En stevig genoeg om op te staan (ten minste deze versie die ik 10 jaar geleden heb gekregen O-) )

[ Voor 11% gewijzigd door EdwinC op 16-12-2025 15:58 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• Evo X
  • Nu online
Anastanax schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:43:
Zowel voor assortiment sleutels etc als om een paar power tools in op te bergen / transporteren.
Voor een flinke verzameling gereedschap, ik lees iets over powertools, lijken ze me vrij klein? Misschien eerst ff bij de bouwmarkt of betere winkel rondneuzen? Is vaak een gevoelsding wat mss beter niet van internet komt? (marktplaats kan ook goed hiervoor)

• twain4me

twain4me

Anastanax schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:43:
euronorm kratten en de veel onderschatte bouwemmer.
al het andere is uitstellen van het onvermijdelijke: kratten + emmers :+ ik was ooit begonnen met een sinasappel (?) doos en een groentenkrat en later van zuur verdiende centjes opberg meuk gekocht om vervolgens er achter te komen dat je na een paar jaar weer ruimte te kort hebt en die handige koffers toch niet zo handig bleken, deksels kwijt of kapot, dezelfde niet kunnen kopen etc. en dus al weer jaren bij de emmers en kratten ben. YMMV

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-12 21:02

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik heb mn oog laten vallen op een klopboormachine van Metabo de
SB 18 LTX BL I (602360840) (https://www.metabo.com/nl...accu-klopboormachine.html) , die er bij Dean Doherty goed uit kwam(YouTube: New Tool Teardown, Inside the Metabo Cordless drill and Nibbler).

Echter hebben ze ook een Q versie van deze machine met Quick release SB 18 LTX BL Q I (602361840)
https://www.metabo.com/nl...klopboormachine/602361840

Heeft iemand ervaring hiermee of dergelijke system en is het de kleine meerprijs waard? Ik vind vooral hoekstukken voor monteren handig. Echter ben ik bang dat er sneller speling optreed in de kop en zorgt voor afwijkingen bij het boren.

Ik hoor graag jullie meningen!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• trabant
twain4me schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:40:
[...]
euronorm kratten en de veel onderschatte bouwemmer.
...
_/-\o_
Als iedereen een emmer had, was er wereldvrede! :Y

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51

MJV

Vreselijk herkenbaar dit. Ik heb op Marktplaats ooit een (volgens zekere anderen) belachelijke hoeveelheid van 30 afgeschreven euronorm kratten van de Delhaize gekocht, inklapbaar. Bijna spijt dat ik er niet meer heb gekocht. Het zorgt er wel voor dat je teveel spullen bewaard, want je gooit ze er maar bij in het krat, maargoed.

En stiekem gebruik ik vaak een emmer, even het juiste gereedschap en materiaal erin gooien en je hebt alles bij de hand, bijv. ook in de tuin.

Meeste overige gereedschap wel in een 2e hands Parat koffer, dat is tot nu toe de beste oplossing qua overzicht en alles op zn plek gebleken.

• Sepp14
  • Laatst online: 08:43

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Retrospect schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:30:
Ook de betere merken als Bosch Professional, Hikoki, Metabo, Makita enz hebben veelal naast hun topmodellen gereedschap in een lagere prijsklasse meer gericht op wat meer eisende consumenten. Als je toch kwaliteit wil kan je ook naar bijvoorbeeld Bosch Professional 12V kijken. Veelal iets lager in prijs dan de 18V lijn, wel ergonomisch en compact en kwalitatief.

Ik zou niet snel voor Parkside gaan. Niet in de laatste plaats omdat sommige gereedschappen maar een paar keer per jaar te koop zijn en voor de rest van de tijd uitverkocht. Een alternatief is de TE (of TP) lijn van Einhell.
Als je niet je geld ermee moet verdienen, is de Einhell TE of TP lijn een goede keus.
Ze hebben een brede keus aan apparaten en bij registratie ook vaak verlengde garantie.
Voor een verbouwing slagschroevendraaier, klopboormachine en boorhamer, met extra accu acties, gekocht. Meteen wat l- boxen erbij voor netjes opruimen.

Edit:
Waren losse bodies met gratis acculader en accu actie. Daarnaast 4x 4ah los besteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Sepp14 op 17-12-2025 08:58 ]

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor het eerst in tijden weer eens wat nieuws gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJ2LecXGfzPPnDIlQuzZ2IwCrdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGucMhxGuhXyt9chJ5PKmevg.jpg?f=fotoalbum_large
2 nieuwe freesjes. Voor bij de nieuwe kantenfreesmachine.

Kom ik erachter dat je de geleidekogellagers dus los moet kopen. Goed dan heb je een freesje met een adviesprijs van 83 euro, moet je het lagertje a 29 euro (adviesprijs) ook nog ff los kopen. Duur geintje.
(uiteraard hebben beide freesjes een andere maat geleidekogellager nodig, anders zou het wel makkelijk worden :/ ) . Maarja heb nu dus de frees met 2 r2 radiusfreesjes (kreeg de gebruikte en een nieuwe bij de frees) en nu een 45gr en een kopieerfreesje erbij.

Het is wel allemaal heel mooi robuust gemaakt, en je kunt dus maar op 1.0 manier je freesje in de machine prikken. Altijd even diep enzo en met discrete stapjes verstelbare voet. Op die manier knu je altijd hetzelfde frezen zonder weer op nul te moeten stellen enzo.

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 17-12-2025 01:22 ]

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Is het verschil het geld waard? Ik wil mijn sterk verouderde gereedschap gaan vervangen door accu-only zeg maar. Dus een boorhamer, schuurmachine, decopeerzaag en mogelijk nog wat apparatuur, voorkeur is 1 accu/lader.
Ik heb de decoupeerzaag van Parkside geprobeerd. Werkt het? Redelijk, net als de prijs.
Vergeleken met mijn Makita maakt ie veel herrie en heb je flinke gehoorbescherming nodig.
Ook qua zagen niet zo goed/recht als mijn Festool en Makita.

Qua boorhamer heb ik niks liever dan mijn Festool combihamer.

Ok, de prijzen liggen hoger dan bij Parkside, maar ik vind het het waard.
Hoeveel is gemak, fibratie, herrie, rechter zagen/boren jou geld waard?

Ja, ik gebruik dus 2 accu platformen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12 15:51

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

DJMaze schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:42:
[...]

Ik heb de decoupeerzaag van Parkside geprobeerd. Werkt het? Redelijk, net als de prijs.
Vergeleken met mijn Makita maakt ie veel herrie en heb je flinke gehoorbescherming nodig.

Hoeveel is gemak, gerril, herrie, rechter zagen/boren jou geld waard?

Bleek dat we toch al wat parkside in de tuin gereedschap categorie hebben op dat zelfde accu soort, dus gegaan voor wat apparatuur van Parkside en dan wel de performance lijn. Gelijk wat wandhouders besteld om alles netjes op te hangen. Dank voor meedenken en adviezen.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• simon
Mimiix schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:48:
Ik heb mn oog laten vallen op een klopboormachine van Metabo de
SB 18 LTX BL I (602360840) (https://www.metabo.com/nl...accu-klopboormachine.html) , die er bij Dean Doherty goed uit kwam(YouTube: New Tool Teardown, Inside the Metabo Cordless drill and Nibbler).

Echter hebben ze ook een Q versie van deze machine met Quick release SB 18 LTX BL Q I (602361840)
https://www.metabo.com/nl...klopboormachine/602361840

Heeft iemand ervaring hiermee of dergelijke system en is het de kleine meerprijs waard? Ik vind vooral hoekstukken voor monteren handig. Echter ben ik bang dat er sneller speling optreed in de kop en zorgt voor afwijkingen bij het boren.

Ik hoor graag jullie meningen!
Ik heb en Festool PDC 18/4 en die heeft ook een verwisselbare kop, vind 't zelf erg handig. Heb 'm nog niet heel lang maar nadat de Makita de geest gaf en ik toch meer Festool accus had en niet het vermogen nodig had vond ik dit wel een mooie.

Bij de Festool verwacht ik niet dat er snel speling op die kop zal ontstaan, zit weinig tolerantie op het quick release systeem. Ik vind het snel wisselen tussen bitjes en een boorkop wel erg handig, en de opzetstukken voor haaks en excentrisch zijn erg handig.

Maar of het verschil 't je waard is kan ik niet bepalen, ik heb daarnaast ook een CXS 18 en ik vind 't handiger daar een bithouder in te doen en de PDC als boor te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door simon op 17-12-2025 09:04 ]

|>

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Ik ben het volkomen met je eens qua kwaliteit, en maak daar ook een duidelijke keuze in... maar je vergelijkt wel 2 kanten van het spectrum met elkaar.
Tante Truus die een schilderijtje op moet hangen hoeft echt niet per se een Festool te hebben om die taak uit te voeren ;)

• trabant
Nou..., als die tante Truus in een aanleunwoning met wanden van keihard beton woont, en er moet een joekel van een achter glas ingelijste merklap aan de muur, dan wordt het een ander verhaal. Maar omdat ze een tante is, heeft ze neefjes. :*)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:56:
Nou..., als die tante Truus in een aanleunwoning met wanden van keihard beton woont, en er moet een joekel van een achter glas ingelijste merklap aan de muur, dan wordt het een ander verhaal. Maar omdat ze een tante is, heeft ze neefjes. :*)
Als je als je geld dat je gespendeerd hebt aan gereedschap in goud had belegd had je nu geen gereedschap meer nodig...... dan kon je t laten doen... 8)
En met festool haal je die quot eerder dan met parkside.... :Y)

Of tewel ik ben handig geworden omdat ik te weinig verdien om t te laten doen....😥

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:36
[...]

Eens met verschil in gebruiksgemak maar wat je vaak ziet is dat het juiste gereedschap niet beschikbaar is en er dan maar het stuk gereedschap gepakt wordt wat werkt.

ipv de festool accuboor van €600+ zou iemand die soms een schilderijtje op wil hangen ook;
een accuboor
een slagschroevendraaier
een boorhamer
een afkortzaag
een haakse slijper
een elektrische schaaf
en vooruit, nog twee extra accu's
kunnen kopen en dan nog steeds ruim €200 goedkoper uit zijn.

Ja, de Festool boormachine is duidelijk beter dan de parkside maar als de hier boven genoemde tante Truus in een betonnen muur wil boren om een schilderijtje op te hangen is ze beter af met de parkside sds hamerboor dan met de Festool klopboor.
(en dan heeft ze ook nog wat extra gereedschap om t schilderijtje op maat te zagen/slijpen/schaven als t niet past :P )

Mijn punt is, je ziet vaak mensen die niet voor €2k+ aan gereedschap hebben liggen knutselen met niet optimaal gereedschap,
- een decoupeerzaag voor lange rechte zaagsnedes in hout waar een lineaal invalzaag voor gemaakt is
- klopboor voor gaatjes in beton waar een SDS boor voor is uitgevonden
- handbeitels, decoupeerzaag of schuurmachine om 1mm van de klemmende deur af te halen omdat ze geen elektrische schaaf hebben.
Nou is daar voor incidenteel gebruik niet zoveel mis mee maar als de vraag is "voor welk platform moet ik gaan" dan is dit meestal niet iemand die het plan heeft om 10 bodies te kopen.

• Retrospect
Dat laatste weet ik niet. Iemand weet schijnbaar dat als je eenmaal aan een accuplatform hangt je waarschijnlijk daarbij zal blijven en denk ik bewust op zoek is naar een platform waar uitbreidingsmogelijkheden voor zijn.

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:20
Ik lees in dit forum dat Makita veelal wordt aangeraden, maar Bosch Professional wordt hier niet zo vaak genoemd. Hoe komt dat eigenlijk? Is dat omdat Makita echt beter is dan Bosch Professional? Of aan iets anders? Volgens mij liggen de prijzen, net zoals bij Dewalt, vrij dicht bij elkaar.

• twain4me

twain4me

Prins32 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:34:
Ik lees in dit forum dat Makita veelal wordt aangeraden, maar Bosch Professional wordt hier niet zo vaak genoemd. Hoe komt dat eigenlijk? Is dat omdat Makita echt beter is dan Bosch Professional? Of aan iets anders? Volgens mij liggen de prijzen, net zoals bij Dewalt, vrij dicht bij elkaar.
Als je de producten 1 op 1 vergelijkt is het allemaal zeer vergelijkbaar met wat uitschieters naar benenden en wat uitschieters naar boven.
veel mensen zijn wat eerder ingestapt en toen had bosch zijn accu platform zaakjes gewoon niet zo goed op orde. zo had je veel minder keus in machines op een accu platform waar makita (ook dankzij het 14v platform ) al vrij snel erg veel machines had en daarnaast bewezen had om niet zomaar een lijn te dumpen. (14v heeft nog lang bestaan naast 18v) En mede daarom zitten veel mensen bij makita. Overegens wordt het 12v platform van bosch best vaak genoemd. en ook hun combihamer is hier op het forum lange tijd een standaard advies geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 17-12-2025 13:21 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:56
Prins32 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:34:
Makita heeft ook een uitgebreide lijn tuingereedshap op dezelfde 18v LXT accu.
Dus als je ook nog een heggenschaar en grasmaaier op accu zou willen in de toekomst dan is makita gewoon een goede keuze.

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-12 11:54
FRANQ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:36:
[...]

Dus als je ook nog een heggenschaar en grasmaaier op accu zou willen in de toekomst dan is makita gewoon een goede keuze.
Die heeft Bosch tegenwoordig ook.

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:00
FRANQ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:36:
[...]

En DeWalt en Miluwakee etc etc

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Bosch pro is in mijn ervaring altijd nét iets duurder voor vergelijkbare machines in het 18v segment.
Qua tuingereedschap hebben(hadden) ze een stuk minder keus.

Voor de 12V lijn vind ik Bosch echt een aanrader, vooral vanwege het meetgereedschap en de flexiclick schroefmachientjes.

• simon
Uitgebreid is wel een overstatement vergeleken met de collectie van Makita. Als het gaat waarom Makita zo populair is, is dat eindeloze LXT aanbod van ze wel een grote pijler.

|>

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-12 16:18
simon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:39:
[...]

Uitgebreid is wel een overstatement vergeleken met de collectie van Makita. Als het gaat waarom Makita zo populair is, is dat eindeloze LXT aanbod van ze wel een grote pijler.
En (bijna?) ieder jaar een actie dat je een gratis accu krijgt bij aankoop van een machine bij een officiele dealer.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• trabant
Dat is eigenlijk een minpunt. Ik koop spullen omdat ik die op dat moment nodig heb. Niet omdat er een actie is.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:24
Remy!!!! schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:44:
[...]

En (bijna?) ieder jaar een actie dat je een gratis accu krijgt bij aankoop van een machine bij een officiele dealer.
Heb jij nog ergens recente acties gezien met een gratis accu van de LXT serie??

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Linux gebruiker schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:40:
[...]

Heb jij nog ergens recente acties gezien met een gratis accu van de LXT serie??
Sinds 1 december loopt er een actie.

• JukeboxBill
Het is nu veel breder dan een "gratis accu". Je krijgt punten, die je kan inwisselen voor o.a. een accu. Maar bij alle accu's staat "OP=OP".
Dus als er te veel accu's worden aangevraagd, dan zijn plotseling de accu's z.g. op, vermoed ik. Dan kan je je punten inwisselen voor een petje of een vest, want bewaren voor de volgende actie is er niet bij.
Of veel langer doorsparen, want voor andere serieuze artikelen heb je veel meer punten nodig.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

Monument verduurzamen is leuk

@Prins32 Bijna al mijn gereedschap is van Bosch professional. Vaak net goedkoper dan Makita en duidelijkere line-up. Bij Makita heb je vaak ook mindere toestellen, voor mindere prijs dat wel, maar bosch is daar gewoon duidelijker in.

Bovendien:
- Mijn bosch pro slagschroevendraaier is een stuk prettiger dan mijn makita
- mijn bosch pro reciprozaag is een stuk sterker dan de makita van de buurman
- mijn bosch 150mm aangedreven excenter schuurmachine is een stuk fijner dan het equivalent (in de winkel getest)
- mijn makita heggenschaar (40v) is een stuk fijner dan mijn vorige bosch pro heggenschaar (18v)
- ik heb een makita 40v kantenfrees omdat bosch hem niet had. Hebben ze nu wel. Ondanks dat ik de makita prima vind had ik denk ik liever de bosch gehad, vanwege mijn ervaring met de 230v variant.
- ik heb net een makita 40v mini kettingzaag binnen. Puur omdat deze via een goede deal 30euro goedkoper was dan de bosch variant. Nog niet getest..

Conclusie:
Elk platform heeft zijn pro en cons. Ik zit daarom in het makita 18v, 40v en het bosch pro 12v en 18v systeem. Zo erg is 'vastzitten in een ecosysteem' echt niet 😊. Daarom kan ik vrij kiezen, al heb ik de meeste bosch pro accu's..
(9x 18v bosch, 6x 12v bosch, 3x makita 18v, 2x makita 40v).

Heb ook nog wat milwaukee 12v, maar vind de bosch 12v toch fijner. Qua tuingereedschap is makita duidelijk uitgebreider.

[ Voor 5% gewijzigd door prein2 op 17-12-2025 19:07 ]

• Retrospect
Makita heeft idd een actie. Zowel voor XGT als LXT: https://www.makita.nl/pro...er-februari-20252026.html

Matebo heeft ook een gratis accu actie: https://www.metabo.com/nl...c_med_onsite=ActionTeaser

Hikoki heeft ook een gratis accu actie: https://hikoki-powertools...moties/gratis-accu-actie/

Bosch Professional heeft ook een gratis accu actie: https://www.bosch-profess.../pro360/prodeals/toolbag/

Het leuke van Metabo is dat het CAS accu's zijn. Mocht je ooit dus nog een Lamello of Mafell machine op accu willen dan gebruiken die dezelfde accu's.
Het leuke van Hikoki is dat ze voor hun 18V en 36V machines dezelfde accu hebben.
Het leuke aan Bosch is dat ze APMShare accu's gebruiken. Mocht je dus ooit de wens hebben om bijvoorbeeld Fein machines te kopen, dan gebruiken die dezelfde accu.
Pagina: 1 ... 270 271 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).