Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch
Mooi he, Festool als goedkoopste uit de busRemy!!!! schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:21:
[...]
Het grappige is, de Festool variant is meestal de goedkoopste versie
Hij werkt dus ook prima met andere merken stofzuigers.
[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 28-11-2025 17:22 ]
En het boren zelf gaat geruisloos?fenrir schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:32:
[...]
Ik geef hem tegenwoordig kado aan vrienden die net verhuisd zijn. Ze kijken soms wat raar als ze het krijgen, maar later hoor ik dat ze er blij mee zijn. Enige nadeel is dat de luchtstroom veel lawaai maakt, meer dan een standaard stofzuiger (al is het ook niet zo gek als je bedenkt dat alle lucht door een klein gaatje moet).
KPN is een drieletterwoord
Jij hebt ervaring met beide? Ik dacht nl. met die van Kärcher iets goeds te kopen - ook daarvan waren de reviews goed - en ben nu huivering, maar nog wel steeds geïnteresseerd in een wel werkende versie.Boudewijn schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:13:
het is gewoon van starmix, een stofzuigermerk.
Prima ding, en ook met andere merknaam erop is hij prima. Op die van staat Festool, maar die deed het laatst met een ander merk boormachine ook. Wel grappig, een soortgelijk ding van Kaercher werkte beduidend minder lekker.
Ja, ik wordt heel blij van zo'n lichte, goed werkende boorhamer. Mijn vorige huis had snoeiharde betonnen wanden dus ik heb een bijpassende zware boorhamer, met snoer. Nog steeds leuk voor zware klussen, maar voor allerlei klein werk en in metselwerk mag die nu lekker blijven staanMJV schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:02:
Had geen idee dat dat hamer opzetstuk bestond, niet goedkoop met bijna 100 euro maar wel een mogelijke game changer. Dan heb je ineens echt vrijwel alles bij de hand in een gereedschapskist. Toch nog eens over nadenken met deze black friday.
Ervaring met karcher (wd6p) bosch (gas 35m) en makita (vc4210). De karcher heeft beduidend minder kracht. De bosch maakt een irritant geluid (hoge fluittoon) waardoor hij zonder oordoppen echt direct gehoorschade maakt en de makita heeft veel kracht en is qua geluid niet irritant ((uiteraard wel luid). Ik pak voor alles de makita, of de bosch 18v, die heb ik ook nog.Gwaihir schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:35:
[...]
Jij hebt ervaring met beide? Ik dacht nl. met die van Kärcher iets goeds te kopen - ook daarvan waren de reviews goed - en ben nu huivering, maar nog wel steeds geïnteresseerd in een wel werkende versie.
ik heb toevallig recent een berg gaten moeten boren, op zijn op een gladde betonplaat (een plafond).Gwaihir schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:35:
[...]
Jij hebt ervaring met beide? Ik dacht nl. met die van Kärcher iets goeds te kopen - ook daarvan waren de reviews goed - en ben nu huivering, maar nog wel steeds geïnteresseerd in een wel werkende versie.
Daar zoog mijn Festool-mond zich beduidend beter vast dan de Kärcher-mond. Dit met dezelfde Kärcher stofzuiger overigens. Hierbij had ik niet de indruk dat de festool zichtbaar gruis liet ontsnappen overigens.
Het gewicht van de slang hing dus wel aan de zuigmond, maar dit gebeurde bij beide zuigmond-units.
[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 28-11-2025 20:00 ]
Ik doelde op de Kärcher en Starmix aan muur / plafond zuigende stofafzuigmonden voor boren, niet op de stofzuigers zelf.prein2 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:48:
Ervaring met karcher (wd6p) bosch (gas 35m) en makita (vc4210). De karcher heeft beduidend minder kracht. De bosch maakt een irritant geluid (hoge fluittoon) waardoor hij zonder oordoppen echt direct gehoorschade maakt en de makita heeft veel kracht en is qua geluid niet irritant ((uiteraard wel luid). Ik pak voor alles de makita, of de bosch 18v, die heb ik ook nog.
Check, dan is de Starmix-versie duidelijk de winnaar in mijn vergelijkingstestje een paar weken geleden.Gwaihir schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:27:
[...]
Ik doelde op de Kärcher en Starmix aan muur / plafond zuigende stofafzuigmonden voor boren, niet op de stofzuigers zelf.
Mijn accu schroefboormachine maakt idd een stuk minder herrie (gemetselde muur, geen klopboor nodig) dan de bohrfixx.
Van klussen krijg je grijze haren
het is inderdaad wel een herrieding, is denk ik inherent aan het concept.fenrir schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:46:
[...]
Mijn accu schroefboormachine maakt idd een stuk minder herrie (gemetselde muur, geen klopboor nodig) dan de bohrfixx.
Nu boor ik in steen bijna altijd met gehoorbescherming en ben ik meestal <30s bezig, dus dat accepteer ik.
Ik kende het ook niet, heb het niet nodig maar toch besteld. Ben wel benieuwd of dat een beetje werkt! Had m op Amazon met inloggen voor 87 euro.MJV schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:02:
[...]
Had geen idee dat dat hamer opzetstuk bestond, niet goedkoop met bijna 100 euro maar wel een mogelijke game changer. Dan heb je ineens echt vrijwel alles bij de hand in een gereedschapskist. Toch nog eens over nadenken met deze black friday.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik heb een HiKOKI C8FSHG WAZ, prima ding.
Ik wil nu echter het blad vervangen. De motor vergrendelen met het knopje ingedrukt houden en met de bijgeleverde sleutel met de klok mee (aldus de handleiding) de moer die het blad vasthoudt losdraaien.
Het zit echter behoorlijk vast. De als ik kracht zet slipt het blad alsnog door ondanks dat ik de knop zo diep mogelijk vasthouden om de boel te blokkeren.
Heet iemand een tip alvorens ik het ding helemaal uit elkaar gaan schroeven om te kijken waarom dat knopje de boel niet goed blokkeert?

Ik wil de frees gaan gebruiken als tafelfrees. Heb op YouTube een fantastisch filmpje gezien van een Duitser die de Makita hiervoor gebruikt. Dit vanwege de hoogte-instelling middels het wieltje.
De tafel zelf kostte hem minder dan € 15.
Ik wil Trespa gebruiken, dus zal iets hoger uitkomen.
Heb echter wel een 2.000 Watt variant gekocht omdat ik las dat 700 Watt te weinig is voor een tafelfrees.
Benieuwd of het gaat werken.
Blad met schroevendraaier of iets dergelijks blokkeren?Retrospect schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:47:
Tip gevraagd;
Ik wil nu echter het blad vervangen. De motor vergrendelen met het knopje ingedrukt houden en met de bijgeleverde sleutel met de klok mee (aldus de handleiding) de moer die het blad vasthoudt losdraaien.
Het zit echter behoorlijk vast. De als ik kracht zet slipt het blad alsnog door ondanks dat ik de knop zo diep mogelijk vasthouden om de boel te blokkeren.
Heet iemand een tip alvorens ik het ding helemaal uit elkaar gaan schroeven om te kijken waarom dat knopje de boel niet goed blokkeert?
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
ik gebruik daar meestal een timmerpotloodje voor. Krijg je ook geen schade aan blad oid.sjirafje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:50:
[...]
Blad met schroevendraaier of iets dergelijks blokkeren?
Zal eens kijken. Kan er ook een stuk hout onder leggen zodat het oude blad zich daar in vast bijt en niet meer kan draaien.sjirafje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:50:
[...]
Blad met schroevendraaier of iets dergelijks blokkeren?
Edit: gelukt met een stuk hout eronder waar het oude zaagblad tegen aan zit en dan de bijgeleverde sleutel erop en een tik geven met een hamer. Nieuwe blad ligt erop.
[ Voor 21% gewijzigd door Retrospect op 29-11-2025 14:16 ]
ik heb 1000W en een 2000W bovenfrees en loop eerlijk gezegd zelden tegen de beperkingen van de eerste aan ( die wel veel fijner werkt, is nieuwer, niet afgetrapt en lichter/handzamer).Rzaan schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:42:
Ik heb bij de ophaalchinees een kantenfrees die wat (enorm veel) wegheeft heeft van de bekende Makita frees.
[Afbeelding]
Ik wil de frees gaan gebruiken als tafelfrees. Heb op YouTube een fantastisch filmpje gezien van een Duitser die de Makita hiervoor gebruikt. Dit vanwege de hoogte-instelling middels het wieltje.
Heb echter wel een 2.000 Watt variant gekocht omdat ik las dat 700 Watt te weinig is voor een tafelfrees.
Het enige wat ik echt altijd met de 2000W doe is een grote (5cm?) vlakfrees over kops hardhout heen halen.
Buiten dat is goede scherpe freesjes gebruiken en je verstand vaak belangrijker dan bruut vermogen. Al is het alleen al omdat je resultaat vaak strakker is met twee kleine freesgangen dan met 1 grote (nog los van slijtage en veiligheid).
Als je de 2000W versie toch hebt zou ik die wel lekker inbouwen. Vaak toch te lomp voor lekker uit de hand werken.
Welke bovenfrezen heb je?Boudewijn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:59:
[...]
ik heb 1000W en een 2000W bovenfrees en loop eerlijk gezegd zelden tegen de beperkingen van de eerste aan ( die wel veel fijner werkt, is nieuwer, niet afgetrapt en lichter/handzamer).
Het enige wat ik echt altijd met de 2000W doe is een grote (5cm?) vlakfrees over kops hardhout heen halen.
Buiten dat is goede scherpe freesjes gebruiken en je verstand vaak belangrijker dan bruut vermogen. Al is het alleen al omdat je resultaat vaak strakker is met twee kleine freesgangen dan met 1 grote (nog los van slijtage en veiligheid).
Als je de 2000W versie toch hebt zou ik die wel lekker inbouwen. Vaak toch te lomp voor lekker uit de hand werken.
Beide van Festool (die OF2000 zou nog wel eens Festo kunnen zijn). De 1010 kan ik beginners (als het je eerste en evt enige frees is) echt aanraden, de 2000 is lomp.
Daarvoor wil ik nog een keer die Makita 700 kopen (of een rip off)Boudewijn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:59:
ja de originele is ook een prima ding. Wederom dus wel met de kanttekening van normaal gebruik. Neppers heb ik denk ik niet in handen gehad/gebruikt dus geen mening over, behalve dat ik graag origineel gebruik.Rzaan schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:06:
[...]
Daarvoor wil ik nog een keer die Makita 700 kopen (of een rip off)
Wel wil ik een lans breken voor de pistoolgreep van de of1010. Het is 'anders' maar ik vind het echt wel fijn werken en heb voor mijn gevoel meer controle dan met een klassieke frees.
Ook vind ik voor de meeste (!) werkjes de grote voet van een bovenfrees fijner dan een smalle voet van een (meer) kantenfrees (-achtige). Wellicht is dat ook persoonlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 29-11-2025 15:38 ]
Houtklem op je blad zetten en een stukje plank er onder om je base niet te geschadigen?Retrospect schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:47:
Tip gevraagd;
Afterburner .. sorry
Voor de volgende keer. Werk bij mij altijd.
[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 29-11-2025 17:12 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Conclusie greep is inderdaad niet groot.
:strip_exif()/f/image/NEo35UtcGN3t99F4vCZ9oY90.jpg?f=fotoalbum_large)
Een aantal van deze stiften is voor veel grotere schroeven dan dat ik vermoedelijk met de hand zal los vast kunnen draaien.
:strip_exif()/f/image/NW3su6EPr2j9Ud1Bs9Zc3n9v.jpg?f=fotoalbum_large)
Beetje vergelijk.
De snap on is groot en vierkant kan je flink kracht mee zetten.( was ik 4maanden kwijt bleek op de jassenkast in de gang te wonen...
De wisvo is geen ratel maar stevige grip.
Andere twee ratel en 1/4 cyclops ratel van wera
Foto's met mn hand.
:strip_exif()/f/image/ryRjOAVzD5codM0nJ29FcFgN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EzTkb5FqCMLVEKN8JEzbQY4g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Uk9FWkwmvgx5T7b5UbVEv1HN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk voor 75% vd tijd is de greep groot genoeg.
En voor de overige 25% gebruik ik nu die wisvogreep denk ik.
Edit: net even gechat met Amazon.
De 10euro promotiecode ben je kwijt met retouneren. Dus retouneren is 75-47,50 = 27 extra betalen voor grotere greep en 1 a 2 stifts extra.
Was dus 17 euro....
:strip_exif()/f/image/IoD69lVc7MMe56O5RiN1159T.jpg?f=fotoalbum_large)
Altijd nog goedkoper dan los kopen.
De m word vaak gekocht met die wisvo greep er bij volgens hun site.
Iemand had beide, de m en L, dacht ik merk je veel verschil met schroeven van gewone maten schroeven?
Twijfel of ik wel moet retouneren en set in one ra-r 60 met large greep kiezen of gewoon de wisvo er bij houden en die 27 euro in mn zak houden. ( 42% meer betalen ..... )
[ Voor 16% gewijzigd door copykat op 29-11-2025 18:33 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Is dit nu de oudere versie large?
58 euro...
Owh 13.33 euro bezorgkosten....
71.33..... dus.
Ik neig een beetje om misschien de zware bits,grote maten, om te wisselen voor kleinere maten of andere soorten. En die grote maten voor accutol, en de wisvogreep te laten.
Deze of zo:
[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 29-11-2025 20:38 ]
Dat was ook weer niet de bedoelingcopykat schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:20:
Lekker @Vliegvlug , als je me niet na de koop had gewezen pp de m en L had ik nu gewoon blij geweest....en niet zo lopen twijfelen.....,
Wilde je gewoon informeren over de verschillende maten, duurde mij destijds enige tijd voordat ik door had wat het verschil tussen beide sets was, is zo op het oog niet goed te zien en uit de omschrijving of productnaam haal je het ook niet echt snel, zeker niet voor de Kraftform Kompakt 60 RA-R 1 set met L ratel
Dat is een oude set inderdaad, precies degene die ik in 2017 gekocht heb!Wera Kraftform Compact 60 RA, 17-delig, 05051040001
Is dit nu de oudere versie large?
Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"
Die komt zover ik weet qua grootte overeen met de huidige 838 RA-R L ratel
Weet niet of er destijds ook een kleinere versie van was zoals nu de M, dacht van niet want kan me niet herinneren dat ik die toen ben tegengekomen.
Je bedoelt die hele oude set, die zou ik nu echt niet meer kopen maar gelijk voor de nieuwe gaan.58 euro...
Owh 13.33 euro bezorgkosten....
71.33..... dus.
Die is dat extra geld mijns inziens wel waard.
Ik zou zelf door de zure appel heen bijten en die set met de grotere ratel bestellen, heb het zelf gemerkt met de hele dikke Wera ratel die ik eerst had en die ik toch niet zo vaak gebruikte omdat hij niet echt lekker in de hand lag, dat was nog voor ik die ratelset had. Vanaf het moment dat ik die wel had heb ik mijn andere Wera ratel met dikker handvat eigenlijk niet meer aangeraakt.Ik neig een beetje om misschien de zware bits,grote maten, om te wisselen voor kleinere maten of andere soorten. En die grote maten voor accutol, en de wisvogreep te laten.
Deze of zo:
[Afbeelding]
Dus laat je niet in de luren leggen door de sunk cost fallacy, het is duurder om die M ratel meerendeels ongebruikt in je la te laten liggen dan een L kopen voor wat meer die je wel vaak gebruikt
Wel super balen dat Amazon die €10 niet teruggeeft bij retourneren, maar ligt dat niet aan het feit dat je bestelling dan onder de €50 komt waardoor die Black10 promotiecode niet werkt, is dat niet wat ze bedoelen?
Dat je de code daarna wel weer kan gebruiken omdat je na retourneren er feitelijk nog geen gebruik van hebt gemaakt?
Zou nog eens contact met ze opnemen en deze keer niet voor de chat maar de bel-me-terug optie kiezen als dat nog bestaat.
Heb wel gehad dat ik dan een losse voucher code kreeg voor korting omdat ze een generieke code niet meer werkte ook door zoiets met terugsturen. Als je echt iemand aan de lijn hebt is dat toch beter uit te leggen vind ik.
zei hij enigszins trollende.
Rationeel denk ik dat je gelijk hebt.
Ik denk dat gewoon eerst terugsturen, en de nieuwe bestellen en dan een beetje soebatten met ze om 10 euro coupon te krijgen voor nieuwe aankoop de beste optie is op langeduur.
* copykat laat t nog even bezinken tot maandag.
Heb ik al in mn werkkoffer zitten....Boudewijn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:17:
Maar als je sunk cost fallacy begrijpt, en buy once cry once roept, waarom dan niet gewoon meteen een PB kopen?offtopic:
zei hij enigszins trollende.
Zo'n oud setje.
Gebruik ik elke dag.
Edit: deze
[ Voor 35% gewijzigd door copykat op 29-11-2025 23:26 ]
Tangen: Knipex.
Ik zou de topic start er even op naslaan, daar is een hele goede en duidelijke uiteenzetting van handgereedschap, verschillende soorten en merken.the_robin schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:30:
Ik ben na mijn verbouwing een hele hoop handgereedschap kwijt geraakt, en wil graag nog een keer een goede, maar betaalbare set aanschaffen (schroevendraaiers, hamer, tangetjes etc). Welke merken zijn goed om naar te kijken?
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Ik ben op zoek naar een gebruikte combinatiemachine. Ik beschik in mijn werkplaats over 400v. Aangezien in niet al te ver van de grens met België woon kijk ik ook regelmatig op de gebruikelijke website voor gebruikte spullen in België. Ik zie daar naast machines op 400v ook met enige regelmaat Robland machines op 230v. Bij Robland noemen ze dat 230 mono.
Zijn de machines ook gewoon in Nederland te gebruiken?
Er vanuit gaande dat deze machines niet meer dan 25a trekken.
ik heb ook zo'n ding - van Parkside - maar een euro of 5 eens gekocht - Werkt prima en is universeel.fenrir schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:32:
[...]
Ik geef hem tegenwoordig kado aan vrienden die net verhuisd zijn. Ze kijken soms wat raar als ze het krijgen, maar later hoor ik dat ze er blij mee zijn. Enige nadeel is dat de luchtstroom veel lawaai maakt, meer dan een standaard stofzuiger (al is het ook niet zo gek als je bedenkt dat alle lucht door een klein gaatje moet).
Nu gebruiken deze de multivolt accu's.
Ik krijg 2 multivolt accu's van hikoki met de accu actie, maar ik heb natuurlijk geen lader.
Met een makita-hikoki adapter dacht ik in de tussentijd slim gebruik te maken van mijn makita accu's, maar dit past helaas niet.
Als straks de hikoki MV accu's binnen komen moet ik ze natuurlijk kunnen opladen.
Op de site van Hikoki komt de volgende lader naar voren: UC18YSL3W0Z
Deze afbeelding staat erbij:
Snellader voor 14,4 V - 18 V Li-Ion schuifaccu's met USB aansluiting
14,4 V/18 V/MV: BSL14xx/BSL18xx/MV-series
https://hikoki-powertools...or-144-v-18-v-accu-packs/
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9fT7pwOIOtTU51FJwGz9ClLu.jpg?f=user_large)
Maar bij webshops zie ik deze:
HiKOKI UC18YSL3W0Z 14,4/18V Li-Ion accu snellader met USB aansluiting
:strip_exif()/f/image/oweCXAngPNi2o0BURpgjn4oW.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je kan zien is de sticker anders.
Maar ze lijken verder indentiek.
Het Typenummer is in beide gevallen UC18YSL3W0Z
Zijn er hikoki gebruikers hier die me kunnen vertellen hoe dit zit?
Heb bij Eldik de Hikoki UC18YSL3W0Z gekocht voor 26 euro. Werkt met de multivolt accu.
Mooi systeem ook, 18V en 36V machines met dezelfde accu's zonder er 2 aan te hoeven klikken bij 36V. Veel plezier ervan.
ff voor de zekerheid......het plaatje laat een Makita frees zien......jij hebt een Katsu gekocht?Rzaan schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:42:
Ik heb bij de ophaalchinees een kantenfrees die wat (enorm veel) wegheeft heeft van de bekende Makita frees.
[Afbeelding]
En welke type heb je dan nu gekocht want je spreek ook over een 2KW frees....dat is geen kantenfreesje
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Bedankt!Retrospect schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:02:
Ik heb ook gebruik gemaakt van de gratis Hikoki multivolt accu (die na registratie dezelfde week al binnen was, super).
Heb bij Eldik de Hikoki UC18YSL3W0Z gekocht voor 26 euro. Werkt met de multivolt accu.
Mooi systeem ook, 18V en 36V machines met dezelfde accu's zonder er 2 aan te hoeven klikken bij 36V. Veel plezier ervan.
Bij eldik staat ook de verkeerde afbeelding online.
Maar je krijgt dus wel de goede lader begrijp ik?
In China kan allesFraggert schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:07:
[...]
ff voor de zekerheid......het plaatje laat een Makita frees zien......jij hebt een Katsu gekocht?
En welke type heb je dan nu gekocht want je spreek ook over een 2KW frees....dat is geen kantenfreesje
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Is er überhaupt meer verschil dan het stikkertje? Ik gok dat die multivolt accu's gewoon worden geladen in '18V modus'?FRANQ schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:11:
[...]
Bedankt!
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
LOL....dat lijkt me ook geen 2KW...heb je een linkje voor shits and giggles?Orion84 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:11:
[...]
In China kan alles(geen idee of dit specifiek is wat @Rzaan gekocht heeft, maar zoiets zal het dan toch wel zijn?)
[Afbeelding]
die uitvoeringen ken ik wel....daar is het merk "Katsu" namelijk 1 van...de versie "FITBAT"..werkt met 18V LXT accu's van Makita.
ik kijk zelf ook wel naar zo'n ding met een schuin oog......even snel pakken voor een randje terwijl de OF1010 dan in een freestafeltje kan.....maar ik lees best wat over snel kapotgelopen lagers etc.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ja. Heb net nog even gekeken maar op de voorkant staat ook gewoon 36V MV. Denk dat het gewoon erg oude foto's zijn die ze gebruikt hebben en dat ze bij Hikoki met de introductie van multivolt er gewoon een nieuwe sticker opgeplakt hebben.FRANQ schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:11:
[...]
Bedankt!
[ Voor 11% gewijzigd door Retrospect op 01-12-2025 14:20 ]
Ik wilde de link bewust niet delen, omdat ik dit soort producten ook niet zo vertrouw en geen behoefte heb om reclame te maken voor ome ali, maar dit was het eerste resultaat bij googlen op: aliexpress rt0700 2kwFraggert schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:18:
[...]
LOL....dat lijkt me ook geen 2KW...heb je een linkje voor shits and giggles?![]()
die uitvoeringen ken ik wel....daar is het merk "Katsu" namelijk 1 van...de versie "FITBAT"..werkt met 18V LXT accu's van Makita.
ik kijk zelf ook wel naar zo'n ding met een schuin oog......even snel pakken voor een randje terwijl de OF1010 dan in een freestafeltje kan.....maar ik lees best wat over snel kapotgelopen lagers etc.
Overigens staat bij de specs een nominaal invoervermogen van 800W, dus die 2000W zullen dan wel marketing watts zijn of zo. Net zoals de no-load rpm die in de plaatjes als 40k staat benoemd en in de specs as 4100
[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 01-12-2025 14:28 ]
Het merk is Trimmer.Fraggert schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:07:
[...]
ff voor de zekerheid......het plaatje laat een Makita frees zien......jij hebt een Katsu gekocht?
In de https://nl.aliexpress.com/item/1005009623139163.html staat 2.000 Watt. Of ie dat ook daadwerkelijk is... geen idee.
Hij ziet er optisch exact hetzelfde uit als een 700 Watt van Makita.
Was rond de € 45. Als het niet is wat ze beloofd hebben, is er nog geen man overboord.
Maar dan had ik beter sowieso een 700 Watt kunnen kopen, want die zijn goedkoper.
Volgens de 3 reviews betreft de 2000w in de praktijk een 800w versie...Rzaan schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:05:
[...]
Het merk is Trimmer.
In de https://nl.aliexpress.com/item/1005009623139163.html staat 2.000 Watt. Of ie dat ook daadwerkelijk is... geen idee.
Hij ziet er optisch exact hetzelfde uit als een 700 Watt van Makita.
Was rond de € 45. Als het niet is wat ze beloofd hebben, is er nog geen man overboord.
Maar dan had ik beter sowieso een 700 Watt kunnen kopen, want die zijn goedkoper.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ja, maar zij kregen ook een apparaat met een 700 of 800 Watt sticker. Bij mij zit er een 2000 Watt sticker op. Ik had vantevoren ook contact gezocht met de verkoper dat het toch wel echt om de 2000 Watt versie gaat. No problem, zei hij. Maar ja, Aliexpress Chinees... (met nadruk op Aliexpress en niet op Chinees)PASware schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:30:
[...]
Volgens de 3 reviews betreft de 2000w in de praktijk een 800w versie...
|>
En de meeste stukken gereedschap zitten in zo'n mooie en praktscieh groene koffer.
Nu wil ik voor een aantal tools waar geen koffer bij zat, toch ook zo'n koffer aanschaffen.
Het gaat dan om de haakse slijper, multitool en als het kan de cirkelzaak (die is wat groter).
Als ik online zoek kom ik in een woud van vage linkjes, onvolledige specificaties of gewoon verkeerde produkten terecht,
Is er iemand hier die er wat succes mee heeft gehad?
Desnoods ga ik voor alleen een koffer, en losse inlay. Die duiken her en der ook wel eens op, maar zijn vaak niet leverbaar, óf voor andere stukken gereedschap, óf er staat niet bij voor welke gereedschap ze zijn...
Ben ik aan het miepen of lijkt er wel iets aan de hand?
:strip_exif()/f/image/bnuxeakbwYfQXO5rot8Fv1AG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AcBgWc6ivtsiIJryHohvQeWv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5W3eIi481e88GEPltsnxXakW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RedGqDxgyyuxNbzEvAJiwX0I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kvXPhua23UwvsT6VdquOUkD3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JUgjvnm4O6tO73woFifbwZwr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3bmnPFrhOtE6WXyeVpDF2KsU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yOt7U2S7HhseQh2zB6zkgGNu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door THxZ0NE op 01-12-2025 20:28 ]
Zelf ben ik gaan verzamelen aan koffers die in een systeem passen. bijvoorbeeld bosch L-box, makita Mbox of festool systainer (Thanos merk kan ook).Nyarlathotep schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:56:
Ik heb door de jaren geen het nodige Bosch spul verzameld (het meeste uit de '18v alliance').
En de meeste stukken gereedschap zitten in zo'n mooie en praktscieh groene koffer.
Nu wil ik voor een aantal tools waar geen koffer bij zat, toch ook zo'n koffer aanschaffen.
Het gaat dan om de haakse slijper, multitool en als het kan de cirkelzaak (die is wat groter).
Als ik online zoek kom ik in een woud van vage linkjes, onvolledige specificaties of gewoon verkeerde produkten terecht,
Is er iemand hier die er wat succes mee heeft gehad?
Desnoods ga ik voor alleen een koffer, en losse inlay. Die duiken her en der ook wel eens op, maar zijn vaak niet leverbaar, óf voor andere stukken gereedschap, óf er staat niet bij voor welke gereedschap ze zijn...
De inlays zijn lastiger en heb ik ook geen succes mee gehad, evt kun je bijv bij HBM ook foam bestellen om het gereedschap toch iets te borgen, of je kunt zelf met latjes (lasersnijwerk?) ook vast wel iets moois knutselen.
de koffers haal ik van marktplaats en heb tussen de 5&20 euro betaald voor verschillende maten afgedankte exemplaren.
Mooie ervan is dat je ze op elkaar kunt stapelen en ik vind ze er gewoon mooi uitzien.
Ik zou er overigens ook niet blij mee zijn, begrijp dat aub wel
[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 01-12-2025 21:12 ]
Zoiets verkoop je als demo-exemplaar of als tweedekansje, maar niet als nieuw. De hoeveelste zul je zijn, die dit exemplaar terugstuurt?
Ik vind het niet tof om hem als nieuw te kopen, maar ik weet ook dat na 3x zagen dit wel de kleine schades zijn die je hebt.
Ja het punt is dat de helpdesk van de webshop mijn verwijst naar Bol om het met hen op te lossen. Dan is mijn enige optie retourneren. Maar komt goed. Het beeld is helder, tnx!Boudewijn schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:12:
Je zou de winkel kunnen bellen en het voorleggen. Wellicht zou je er een korting uit kunnen halen (als je daarvoor openstaat) dan hoef je niet klooien en terug te sturen en is de winkel van dit exemplaar af. Dit soort processen kost een winkel ook grof geld.
Ik vind het niet tof om hem als nieuw te kopen, maar ik weet ook dat na 3x zagen dit wel de kleine schades zijn die je hebt.
Wat jij er mee doet moet je zelf weten, mijn advies zou zijn, retour afzender, of met Bol een flinke korting af te spreken met een verlengde garantie.THxZ0NE schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:26:
Hi, ik heb de Makita LS1018LN besteld via Bol.com bij Toolsvoordelig.nl. Just to check. Is het normaal dat een Makita zaag als deze beschadigingen heeft zoals op de foto's? Misschien is dit zo'n soort industrieel product dat ze het uitvoerig testen ofzo. Er lijkt ook een soort lijmlaag op te zitten van een oude productsticker, her en der wat vet en zit de sticker met het handje er erg bobbelig op.
Ben ik aan het miepen of lijkt er wel iets aan de hand?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo ziet een nieuw apparaat niet uit.
Om geen dure powerbank te hoeven kopen, dacht ik heel slim een xgt/lxt usb adapter te kopen. Want een powerbank met net zoveel capaciteit als mn bl4040f kost een godsvermogen
Maar nu zie ik dat die alleen 5V uitgang heeft. Kennen jullie 3d party adapters die wel een PD uitgang hebben? Dat zou mij wel heel goed passen
Ja, dat is echt te suf voor woorden dat Makita nog steeds geen fatsoenlijke PD USB adapter heeftRaymond schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:08:
Ik heb Makita accu's (lxt en xgt). Nu krijg ik binnenkort een jas met ingebouwde verwarming, die werkt op usb. Blijkbaar kan die op de 20V lijn werken. 2A, dus 40W.
Om geen dure powerbank te hoeven kopen, dacht ik heel slim een xgt/lxt usb adapter te kopen. Want een powerbank met net zoveel capaciteit als mn bl4040f kost een godsvermogen
Maar nu zie ik dat die alleen 5V uitgang heeft. Kennen jullie 3d party adapters die wel een PD uitgang hebben? Dat zou mij wel heel goed passen
Heb er zelf ook wel eens naar zitten zoeken, maar je komt dan toch al snel uit op vage merken/winkels waarvan ik me dan altijd een beetje afvraag of ik dat op m'n accu's wil hebben / in huis wil hebben...
Zelfs de chinese route is nog een uitdaging. Ik heb dus een 20V/2A (vaak als 40 of 45W (2.25A) geadverteerd) output nodig. Die zie ik best vaak op powerbanks zitten, dus zal redelijk standaard zijn. Maar die chinese adapters die ik kan vinden gaan niet hoger dan 20W.Orion84 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:14:
[...]
Ja, dat is echt te suf voor woorden dat Makita nog steeds geen fatsoenlijke PD USB adapter heeft![]()
Heb er zelf ook wel eens naar zitten zoeken, maar je komt dan toch al snel uit op vage merken/winkels waarvan ik me dan altijd een beetje afvraag of ik dat op m'n accu's wil hebben / in huis wil hebben...
Ik zoek nog ff verder. Maar het lijkt de kant op te gaan dat ik toch aan de powerbank moet.
https://amzn.eu/d/7HF9CMPRaymond schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:56:
[...]
Zelfs de chinese route is nog een uitdaging. Ik heb dus een 20V/2A (vaak als 40 of 45W (2.25A) geadverteerd) output nodig. Die zie ik best vaak op powerbanks zitten, dus zal redelijk standaard zijn. Maar die chinese adapters die ik kan vinden gaan niet hoger dan 20W.
Ik zoek nog ff verder. Maar het lijkt de kant op te gaan dat ik toch aan de powerbank moet.
Zo'n accu werklamp met 1 of 2 usb poorten?
Je kan zelfs de lamp demonteren en alleen de poorten gebruiken...
Ah voor jas verwarming...
Geen idee, dat zou een regelunit, brand /overstroombeveiliging enzo met accu moeten zijn toch?
Kleinere accu plakken die ergens in zakken komen met gekoppelde regelunit voor je aansturing.
Best specialistisch. Denk ik.
Kijken of er een goede electronica bouwer in je kennissen kring is die zoiets kan maken?
[ Voor 21% gewijzigd door copykat op 02-12-2025 11:14 ]
Degene in deze video is best aardig: YouTube: I tried finding Hidden Gems on AliExpress AGAIN! (Part 16) (vanaf 8:46-10:46 test hij hem)Raymond schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:08:
Ik heb Makita accu's (lxt en xgt). Nu krijg ik binnenkort een jas met ingebouwde verwarming, die werkt op usb. Blijkbaar kan die op de 20V lijn werken. 2A, dus 40W.
Interessant, die kan dus ook gebruikt worden om accu's te laden.svenie3000 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:16:
[...]
Degene in deze video is best aardig: YouTube: I tried finding Hidden Gems on AliExpress AGAIN! (Part 16) (vanaf 8:46-10:46 test hij hem)
[ Voor 101% gewijzigd door twain4me op 02-12-2025 17:07 . Reden: LMGTFY ]
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Ik heb deze, best vaag uitziende variant. Maar hij werkt perfect.Raymond schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:08:
Kennen jullie 3d party adapters die wel een PD uitgang hebben? Dat zou mij wel heel goed passen
:strip_exif()/f/image/kkqDJ3gfaTTF3uDpwGABXSy6.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze is 65W, en is genoeg voor mij om mijn laptop op te laden. Zou je ook moeten kunnen gebruiken om accu's op te laden, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Kan 'm aanraden. Ook perfect voor de USB-C soldeerbout.
Die met dat schermpje en doorzichtige behuizing ziet er ook erg vet uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Raling op 02-12-2025 19:53 ]
Lxt accu's heb ik ook, dus dit zou kunnen. Ik snuffel nog ff verder naar een xgt variant. Mocht dat niet lukken, dan val ik hier wel op terug.Raling schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:49:
[...]
Ik heb deze, best vaag uitziende variant. Maar hij werkt perfect.
[Afbeelding]
Deze is 65W, en is genoeg voor mij om mijn laptop op te laden. Zou je ook moeten kunnen gebruiken om accu's op te laden, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Kan 'm aanraden. Ook perfect voor de USB-C soldeerbout.
Waar heb jij die doorzichtige gezien dan?Raling schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:49:
[...]
Ik heb deze, best vaag uitziende variant. Maar hij werkt perfect.
[Afbeelding]
Kom op Amazon of Ali alleen die blauwe tegen voor Makita accu’s.
https://nl.aliexpress.com/item/1005010189149209.htmlVliegvlug schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:01:
[...]
Waar heb jij die doorzichtige gezien dan?
Kom op Amazon of Ali alleen die blauwe tegen voor Makita accu’s.
Ah, dat is een heel ander model en met een ventilator ook welke je goed hoort staat in een van de reviews.
Dacht dat het dezelfde zou zijn maar dan doorzichtig.
Edit: en ik zie dat de 32 FC versie binnenkort ook uitkomt. Met een iets kleinere maat. Wellicht slim als ik daar op wacht.
[ Voor 13% gewijzigd door peligro2k op 04-12-2025 12:45 ]
Ladertje erbij welke beide accu's kan laden (kreeg daar een 18V 4Ah 'Expert' accu bij (btw.. is dat weer een nieuwe lijn? Eerst de normale, dan ProCore en nu Expert?)).
Ding is echt heeeeerlijk, super handzaam, weegt geen reet en bijzonder krachtig. Denk dat m'n GSR 18V-55 bijna niet meer gebruikt gaat worden...
Vandaag wilde ik het beest gaan gebruiken om mijn eerste planken te schaven.
De machine werd gestart maar schakelde na 5 seconden af. Dit lijkt deze niet altijd te doen. De machine heeft 2 motoren en werkt op krachtstroom en is ook zo aangesloten. In de stekker is L2 niet aangesloten omdat dat de draairichting van de motor beïnvloedt.
De machine had ooit een 32A krachtstroom stekker, maar dit heb ik aangepast naar een 16A krachtstroom stekker, omdat mijn krachtstroom aansluitingen 16A zijn (dus de aansluitingen op de muur).
In de schuur zijn verder 4 krachtgroepen aangelegd, en naar de meterkast toe ligt een 4mm kwadraat 5 aderige kabel met een 25 C 0,3 A automaat.
Ik heb geen idee wat het probleem kan zijn, en had de indruk dat de machine eerder gewoon doorliep.
Zou iemand tips hebben, hoor ik het graag.
K to the KillaZ
Klopt fase wisselen veranderd de draairichting. Er zitten maar 4 draden in de kabel en geen 5 dus kan er ook geen vergeten zijn aan te sluiten. Het kan dat de machine maar op twee fasen draait. Maar vreemd dat ie afslaat.KillaZ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:14:
@loewie1984 Lang, lang geleden, maar de fase omwisselen beinvloed de draairichting toch? Bij een fase weglaten zou je bijna verwachten dat de machine zichzelf uitschakelt.
Is dat dan niet 3x fase + aarde? Die in driehoekschakeling zit aangesloten, gebruikmakend van de spanning tussen de fasen, in plaats van in sterschakeling met de spanning tussen fasen en nul?loewie1984 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:25:
[...]
Klopt fase wisselen veranderd de draairichting. Er zitten maar 4 draden in de kabel en geen 5 dus kan er ook geen vergeten zijn aan te sluiten. Het kan dat de machine maar op twee fasen draait. Maar vreemd dat ie afslaat.
Het is of 230 (fase - nul) of 3 fase. 3 fase kan dan met of zonder nul gedaan worden. Zonder is dan zoals hierboven gezegd wordt 4 aders. Met nul dan uiteraard 5 aders.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Dat is een goede tip, dan zal ik dat proberen.Orion84 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:52:
[...]
Is dat dan niet 3x fase + aarde? Die in driehoekschakeling zit aangesloten, gebruikmakend van de spanning tussen de fasen, in plaats van in sterschakeling met de spanning tussen fasen en nul?
Ik zie dat de FC variant van de 12-32 inmiddels ook op de Bosch website staat. Ik denk dat ik daar maar op ga wachten. https://www.bosch-profess.../gsr-12v-32-fc-06019N7101peligro2k schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:48:
De GSR 12V-35 is weer in de aanbieding. Ik ben aan het twijfelen om mijn 14.4 Makita te vervangen. Een kleine compacte machine, met de opzetstukken, lijkt me erg handig in huis. En met 35nm kom je best een eind. Mijn voorkeur zou echter zijn om geheel op het Makita 18v systeem over te stappen. Ik kan echter weinig handzame machines vinden (wellicht is de accu maat ook gewoon te groot?). Iemand nog een goede tip?
Edit: en ik zie dat de 32 FC versie binnenkort ook uitkomt. Met een iets kleinere maat. Wellicht slim als ik daar op wacht.
Ja dus die beveiliging deed gelukkig zijn werk. Ik heb het een paar keer gecontroleerd met starten dus ja hij heeft een paar keer op twee fasen gelopen, denk een keer of 8 maar niet belast met zagen of schaven want hij schakelde dus na 5 sec uit. Het ding is uit 1996 dus ga er vanuit dat ie al wat meegemaakt heeft en tegen een stootje kan.Gwaihir schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:20:
@loewie1984 Een drie-fase motor op twee laten lopen is een snelle weg naar het ding slopen. Daarom worden er vaak beveiligingen gebruikt die merken dat er iets niet klopt en 'm afschakelen. Doorgaans thermisch, zodat de korte inschakelpiek geen problemen geeft.
Het is een oververhittingsprobleem in de motor. Zowel op één fase lopen als vaak kort na uitschakelen starten kunnen een motor zo heet maken dat de isolatie van de windingen aangetast raakt. En dat verergert het probleem, dus...
Al met al vooral goed om te weten dat je 'm dus waarschijnlijk beter kunt laten lopen tussen handelingen door dan kort afschakelen. Hij heeft vast luchtkoeling die 'm dan na de belasting weer koelt waar uit + weer inschakelen 'm juist een klap zou geven.
Bij mijn bronpomp geldt dat hij niet binnen 3 minuten na uitschakelen weer ingeschakeld behoord te worden. Niet per definitie 1:1 hetzelfde, maar wellicht toch een aardige stelregel om zo'n beetje aan te houden.
Van welk materiaal is de mal/het sjabloon gemaakt, aluminium, rvs, staal?Boudewijn schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 00:16:
In het kader van nieuw gereedschap: ik heb een vs600 mal gekocht voor zwaluwstaarten en vingerlassen.
Welke plaatdikte heeft de mal? 2/3/4mm?
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j
ik ga morgen ff voor je kijken. Meen gewoon urinoirstaal. Mm of 3cj1 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:36:
[...]
Van welk materiaal is de mal/het sjabloon gemaakt, aluminium, rvs, staal?
Welke plaatdikte heeft de mal? 2/3/4mm?
Nu ben ik wel benieuwd, waarom wil je dit specifiek weten? Ga je er zelf een maken?
[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 04-12-2025 22:18 ]
Nee het was starten, 5 seconden lopen en dan schakelde ie zelf af, en de beveiligingsschakelaar op het apparaat moest opnieuw ingedrukt worden voor ik de machine opnieuw in kon schakelen.Gwaihir schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:44:
@loewie1984 De beveiliging zorgde er vermoedelijk voor dat er best wat tijd tussen elke poging zat?
Het is een oververhittingsprobleem in de motor. Zowel op één fase lopen als vaak kort na uitschakelen starten kunnen een motor zo heet maken dat de isolatie van de windingen aangetast raakt. En dat verergert het probleem, dus...
Al met al vooral goed om te weten dat je 'm dus waarschijnlijk beter kunt laten lopen tussen handelingen door dan kort afschakelen. Hij heeft vast luchtkoeling die 'm dan na de belasting weer koelt waar uit + weer inschakelen 'm juist een klap zou geven.
Bij mijn bronpomp geldt dat hij niet binnen 3 minuten na uitschakelen weer ingeschakeld behoord te worden. Niet per definitie 1:1 hetzelfde, maar wellicht toch een aardige stelregel om zo'n beetje aan te houden.
Een sjabloon heb ik laten lasersnijden uit 4 mm S235 staalplaat.Boudewijn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:40:
[...]
Nu ben ik wel benieuwd, waarom wil je dit specifiek weten? Ga je er zelf een maken?
Nu blijkt na 32 meters (4 keer door het sjabloon) de kopieerring al flink afgesleten... zeg maar standje versleten.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Hmm en je wil weten of de mal harder is dan de centreerring? ik zou dat als systeemontwerper wel doen, die ring is niet heel duur, de mal daarentegen...cj1 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:05:
[...]
Een sjabloon heb ik laten lasersnijden uit 4 mm S235 staalplaat.
Nu blijkt na 32 meters (4 keer door het sjabloon) de kopieerring al flink afgesleten... zeg maar standje versleten.
[Afbeelding]
Dat de ring niet heel duur is, is niet zo verwonderlijk. In de ring zit nauwelijks metaal.Boudewijn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:21:
[...]
Hmm en je wil weten of de mal harder is dan de centreerring? ik zou dat als systeemontwerper wel doen, die ring is niet heel duur, de mal daarentegen...
Mijn sjabloon van 1,2 bij 0,4 meter lasersnijden in 4mm staal kostte € 72,60, inclusief BTW exclusief trommelen.
Plat geslagen is de Festool kopieerring #492179 D8,5 uit een vierkant stukje 2mm dunne plaat van 10 bij 10 centimeter te halen.
De uitstekende ring die de voeler is, lijkt sterk op een ingezet stukje buis:
Maar ja, ik liep tegen de beperkingen van het ding op, en heb gisteren via marktplaats een DeWALT 743 combinatiezaag gekocht. Voor 175 euro een prima koop (plus een paar tientjes voor een nieuw zaagblad). (plaatjes van internet voor het idee)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/zoB9isUqVrShWUnvUsg4Y95h.avif?f=user_large)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/JW8z2AwPhjoN8D8NZ6KkAJkL.avif?f=user_large)
Eerste indrukken zijn positief, en gelet op de leeftijd lijkt het ding wel onverwoestbaar. Komt echt nog uit de tijd dat DeWALT (eigenlijk ELU) iets meer aandacht aan kwaliteit gaf dan nu (heb ik het idee).
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Hoe is dat lasersnijden gedaan? Als ze dat heel snel er door jassen dan krijg je een flink ruw oppervlak.cj1 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:05:
[...]
Een sjabloon heb ik laten lasersnijden uit 4 mm S235 staalplaat.
[Afbeelding]
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Je kunt ook zeggen dat het eigenlijk Stanley / Black & Decker is, als je naar de historie kijkt.Question Mark schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:43:
Eerste indrukken zijn positief, en gelet op de leeftijd lijkt het ding wel onverwoestbaar. Komt echt nog uit de tijd dat DeWALT (eigenlijk ELU) iets meer aandacht aan kwaliteit gaf dan nu (heb ik het idee).
Wikipedia: DeWalt
Die twee zijn de eigenaren en heeft niet zo zeer met de techniek te maken.AtRi schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:51:
[...]
Je kunt ook zeggen dat het eigenlijk Stanley / Black & Decker is, als je naar de historie kijkt.
Wikipedia: DeWalt
In datzelfde Wiki verhaal staat dat deWalt de technologie van ELU heeft overgenomen.
Als je het alleen vanuit de financiële kant bekijkt, dan zijn er maar een handje vol gereedschapsfabrikanten.
Heb daar een keer een Youtube film over gezien.
Geen idee wat jouw definitie van ruw is...JukeboxBill schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:17:
[...]
Hoe is dat lasersnijden gedaan? Als ze dat heel snel er door jassen dan krijg je een flink ruw oppervlak.
Scherp is het in ieder geval niet. Een braampje zit er soms wel aan waar stof aan blijft haken.
Handschoenen heb ik niet nodig om het vast te pakken. Ook kan ik zonder handschoenen langs de snijranden voelen en krijg niet het idee dat ik mijn vingers open ga halen.
Voordat het sjabloon in gebruik is genomen ben ik er aan de gebruikszijde nog met de flappenschijf overheen geweest.
Gebruikszijde van het freessjabloon na polijsten met flappenschijf:
:strip_exif()/f/image/UoVGz6mIQYPKOwwrgMa6Yy6G.jpg?f=fotoalbum_large)
Een nagenoeg onbewerkte buitenzijde (hier komt de kopieerring niet langs):
K to the KillaZ
Foto is wat onscherp maar het lijkt mij nog erg ruw voor fijnmetaal begrippen. En ruw is wat anders dan scherpe bramen, want het gaat om het oppervlak van die 4 mm breed.cj1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:04:
[...]
Geen idee wat jouw definitie van ruw is...
Scherp is het in ieder geval niet. Een braampje zit er soms wel aan waar stof aan blijft haken.
Met welke korrel lappenschijf heb je het nabewerkt?
Ik ben niet zo heel erg bekend met lasersnijden, maar je zal net als bij draadvonken kwaliteitseisen kunnen stellen aan de oppervlakte afwerking. Alleen hoe gladder hoe meer tijd en geld het gaat kosten.
[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 05-12-2025 15:31 ]
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).