in mijn ogen heb je een basis set nodig.
- schroefboormachine 1 of 2. luxe maar erg fijn met veel schroeven in constructies een slagschroevendraaier.
- een rechte snede zaag. ( afkort/cirkelzaag/invalzaag) plintjes is afkortzaag punt.
panelen, wanden, doe je t binnen zagen? inval is een stuk minder stoffig/zaagsel verspreider.
- bouwstofzuiger met pbm's handschoenen veiligheidsbrillen ,oor bescherming , luchtwegen bescherming p3.
- decoupeer zaag op accu is een fijn maatje voor snel iets zagen, sinds ik die heb zijn mn handzagen niet meer uit de lade gekomen.
goede opvouwbare werkbank, stevige schragen.
- betrouwbaar meetgereedschap, zweihaak, speedsquare/winkelhaak, waterpas, meetlint/rolmaat. enz. afteken spul, potloden en kraspennen
- beetje kwaliteit hout en steen beitels.
- handschroevendraaiset en één voor electra.
steek-ringsleutels , imbus set, baco en sleuteltang,
zijknipper, radiotang (electrisch geisoleerd)
multitool, bovenfrees /kantenfrees enz. is meer lekker om er bij te hebben en iets makkelijkr te doen.
kantje rondschuren met schuurpapier kan ook kantenfrees is sneller en strakker.
mijn tactiek was koop eerst een goedkopere middenmoter ontdek wat je irriteert en koop daarna als er een goede aanbieding is je upgrade. Mijn recipiozaag is een Ferm op snoer uit 2005. paar tientjes.
funderingherstel mee gedaan, dikke stalen binten, balken enz. door gehaald, boomstronken los gezaagd, van alles als t maar stuk moest met grof geweld. snoertje uitrollen? tja hoe vaak moet dat?
schroefmachine is snel een professionele lijn geworden. ( consumenten spul gaat snel stuk, minder sterk in torque/Nm.) Eerste makita ligt nu bij mn pa is denk ik meer dan 10 jaar oud accu's ruk maar machine is prima. nu 2 (Dewalt) schroef machines en 1 slagschroefmachine , meestal pure overkill maar wel lekker als je met 2 personen bezig bent.
De vrager lijkt vooral blackfryday/belasting jaar afboeken op een tijdelijke mogelijkheid te zien als hoofd reden om even flink in te slaan.
begrijp ik.
Makita is goede keuze als accu platform.
Accu invalzaag? en je stofzuigerslang dan? accu cirkelzaag daarin tegen stuk meer zinnig idee. (gebruik je veel meer overal en nergens tegen aan en doorheen. Invalzaag is meer afwerking en zo. Ding sproeit zoveel zaagstof dat later schoon zuigen net zo snel is.
accu Decoupeerzaag /Tecoupeerzaag ;-) zeker nog steeds een fijne machine om in je buurt te hebben. ( niet alles is haaks en recht tenslotte)
Afkortzaag? liever een goede dure dan een goedkope slechte. (inval/Cirkelzaag met korte geleider en een zelf gemaakte zaagverstekbak met houtklemmen werkt ook.)
De bouwlamp en de recipiozaag in zijn lijstje zou ik niet doen. er zijn zat goedkopere alternatieven die vermoedelijk even goed voldoen..
ik zou dat geld steken in afkortzaag, bovenfrees/kantenfrees ( Die accu
boven/kanten frees set is best goed als afwerk gereedschap), slagschroevendraaier zoek uit wat je wilt.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....