• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-12 15:07
Remy!!!! schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:49:
[...]

Hier werkt het gewoon, zowel op de MIDI als op de Starmix.
Mocht de starmix ooit kapot gaan, of ik heb een extra stofzuiger nodig, dan komt er zeker weer een MIDI. Echt fijne machines! _/-\o_
Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en besloten toch wat meer uit te geven en de Festool CTL MIDI I besteld bij Rubart.de voor €492 wat volgens mij echt een hele nette prijs is.

En ik wilde eigenlijk nog een cycloon in elkaar knutselen, maar zag dat de DeWALT DXVCS002 Voorafscheider - 23L voor €69 als BFD deal te koop was bij Gereedschapscentrum dus voor die prijs ga ik niet zelf lopen hannessen. Kon alleen zo 123 niet vinden of ik nog extra verloopstukjes nodig heb of dat dit direct gaat passen.

Ik twijfel nog of ik de officiële Festool reinigingsset ga halen met de stofzuigerslang + mondstukken. Aan de ene kant vind ik het vrij prijzig voor wat je krijgt, maar het feit dat het in een Systainer komt maakt wel veel goed.

Heeft iemand nog tips welke synthetische vlies stofzuigerzakken goede prijs-kwaliteitverhouding hebben?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MvdD schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:13:
[...]

Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en besloten toch wat meer uit te geven en de Festool CTL MIDI I besteld bij Rubart.de voor €492 wat volgens mij echt een hele nette prijs is.

En ik wilde eigenlijk nog een cycloon in elkaar knutselen, maar zag dat de DeWALT DXVCS002 Voorafscheider - 23L voor €69 als BFD deal te koop was bij Gereedschapscentrum dus voor die prijs ga ik niet zelf lopen hannessen. Kon alleen zo 123 niet vinden of ik nog extra verloopstukjes nodig heb of dat dit direct gaat passen.

Ik twijfel nog of ik de officiële Festool reinigingsset ga halen met de stofzuigerslang + mondstukken. Aan de ene kant vind ik het vrij prijzig voor wat je krijgt, maar het feit dat het in een Systainer komt maakt wel veel goed.

Heeft iemand nog tips welke synthetische vlies stofzuigerzakken goede prijs-kwaliteitverhouding hebben?
die reinigingsset is vrij standaard maar wel gewoon fijn . De systainer maakt het wel af, zeker als je die structureel op je stofzuiger laat zitten.

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Remy!!!! schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:49:
[...]

Hier werkt het gewoon, zowel op de MIDI als op de Starmix.
Mocht de starmix ooit kapot gaan, of ik heb een extra stofzuiger nodig, dan komt er zeker weer een MIDI. Echt fijne machines! _/-\o_
Oh, dan hebben ze dat in de tussentijd ooit aangepast, werd altijd vermeld dat het alleen compatible was met de 26 en daarboven.

• MvdD
Bij deze stofzuigerzak zaak verkopen ze geschikte huismerk zakken met of zonder stofklasse M classificatie. Zou dat in de praktijk nog zoveel verschil maken als er al een stofklasse M filter in de zuiger zelf zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgoYLhUBCbttErpPX7S_ZURLyLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JujeOBUdtZpBt26HaKEfu2hP.png?f=fotoalbum_large

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:13
MvdD schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:13:
[...]

Ik ben wel tevreden van covako.com.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MvdD schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:53:
Bij deze stofzuigerzak zaak verkopen ze geschikte huismerk zakken met of zonder stofklasse M classificatie. Zou dat in de praktijk nog zoveel verschil maken als er al een stofklasse M filter in de zuiger zelf zit?

[Afbeelding]
Met een m-klasse zak wordt je filter minder belast met fijnstof.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Zaphara schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:39:
[...]

Oh, dan hebben ze dat in de tussentijd ooit aangepast, werd altijd vermeld dat het alleen compatible was met de 26 en daarboven.
Ik heb ook al twee jaar een cycloon aan mijn 15 jaar oude midi hangen.

Van klussen krijg je grijze haren

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:36

copykat

Good copy isn't bad

huppelepups schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:08:
Ik zit te kijken naar een niet al te duren invalzaag. Nu valt mij alleen op dat er ook cirkelzagen (bv DWE576, Metabo KS55FS) zijn met een geleiderails welke aanzienlijk goedkoper zijn.
Wat heeft jullie voorkeur?
Wil je langs een lineaalgeleider zagen?
Voornamelijk plaatmateriaal?
Invalzaag. De makita 6000j is een top bang for buck. Geleider kost 50 euro per stuk.
Een balken zager en plaat materiaal losse hand en geleider? Cirkelzaag.
Nadeel stoffiger omdat de afzuiging slechter is. Minder goed afstelbaar als in minder makkelijk in diepte te stellen. ( je zet hem vast en meet de diepte omdat de getallenreeks op de klem minder nauwkeurig is. ) Je kan invallen met een cirkelzaag maar dan geheel door naar max diepte en dit is minder veilig dan met een invalzaag ivm kickback risico.
Invalzaag is duurder dan een cirkelzaag als de kwaliteit gelijk is.
Als je een afkortzaag hebt zou ik een invalzaag doen. Anders is een cirkelzaag misschien slimmer. ( speedsquare of zelfgemaakte hoek instelbare geleider plus cirkelzaag is ook een afkortzaag. ( iets lomper maar werkt ook met planken en balken. )

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@MvdD ik had de cyclone , slang, en zo al liggen als projectje moest alleen nog een 30liter ton kopen.
In Haarlem heb je een gast die tonnen verkoopt met een rubberen afsluiting.
Maar kopen kant en klaar is bijna net zo duur. Als ik niks had liggen had ik ook een dewalt gekocht maar dan die DeWALT DXVCS003 38liter.

Moet nu bij mijne nog een onderdruk limiter inbouwen, tegen inklappen vd ton als de stofzuiger teveel zuigkracht geeft. ( ik moet mn parkside op 50% zetten)
En een karretje, ( soort hondje)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
huppelepups schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:08:
Ik zit te kijken naar een niet al te duren invalzaag. Nu valt mij alleen op dat er ook cirkelzagen (bv DWE576, Metabo KS55FS) zijn met een geleiderails welke aanzienlijk goedkoper zijn.
Wat heeft jullie voorkeur?
in het heel kort : Als je wil kunnen invallen een inval zaag anders is een "normale" cirkelzaag met rail prima.

Een cirkelzaag is lichter
Een invalzaag heeft doorgaans betere stofafzuiging
Een invalzaag kan je op het werkstuk starten (je hebt dus minder rails nodig en het werkt in sommige gevallen iets stabieler.)
Met een cirkelzaag kan je uit de hand zagen en afkorten.
Veder zagen ze beide rechte lijnen langs een rails en kan een invalzaag dus netjes invallen.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:06
copykat schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:00:
@MvdD ik had de cyclone , slang, en zo al liggen als projectje moest alleen nog een 30liter ton kopen.
In Haarlem heb je een gast die tonnen verkoopt met een rubberen afsluiting.
Maar kopen kant en klaar is bijna net zo duur. Als ik niks had liggen had ik ook een dewalt gekocht maar dan die DeWALT DXVCS003 38liter.

Moet nu bij mijne nog een onderdruk limiter inbouwen, tegen inklappen vd ton als de stofzuiger teveel zuigkracht geeft. ( ik moet mn parkside op 50% zetten)
En een karretje, ( soort hondje)
Whut! Zijn die kant en klare versies al zo goedkoop?...
Ik heb 6 jaar geleden zelf zo'n ding gebouwd, en was bijna evenveel geld kwijt, en toen waren de kant en klare varianten echt voorbij de €200...
Ik heb m'n huidige gekoppeld aan m'n starmix die ik standaard heb gekoppeld aan m'n afkortzaag of zaagtafel, maar ik heb nog niets voor m'n Festool...
Foto'tje van 6 jaar terug, toen was m'n werkplaats nog een stuk leger... Ondertussen is het wel iets veranderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/zp4KGwayMmXVNOgmpO5ahwBV.jpg

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Remy!!!! Die metalen ton van jou was niet meer leverbaar. Alleen bredere.
Vandaar de kunststofversie.

• Remy!!!!
copykat schreef op zondag 23 november 2025 @ 00:08:
@Remy!!!! Die metalen ton van jou was niet meer leverbaar. Alleen bredere.
Vandaar de kunststofversie.
Ik moest even zoeken, maar ik heb die van mij hier vandaan.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Remy!!!! schreef op zondag 23 november 2025 @ 00:12:
[...]

Ik moest even zoeken, maar ik heb die van mij hier vandaan.
Ik ook. En hij vertelde mij dat deze niet meer te krijgen waren. De liter versie was breed en laag geworden. Opzich is kunststof fijner geen deuken. Maar je moet een vacuüm limiter hebben omdat ze anders inklappen.

• Remy!!!!
copykat schreef op zondag 23 november 2025 @ 00:54:
[...]

Ik ook. En hij vertelde mij dat deze niet meer te krijgen waren. De liter versie was breed en laag geworden. Opzich is kunststof fijner geen deuken. Maar je moet een vacuüm limiter hebben omdat ze anders inklappen.
Ah ok, balen! Want voor die prijs...
Je kan een houten kruis in de ton doen om het inklappen te voorkomen, maar een limiter kan idd ook.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Remy!!!! schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:52:
[...]

Ik heb 6 jaar geleden zelf zo'n ding gebouwd, en was bijna evenveel geld kwijt, en toen waren de kant en klare varianten echt voorbij de €200...
Ik heb m'n huidige gekoppeld aan m'n starmix die ik standaard heb gekoppeld aan m'n afkortzaag of zaagtafel, maar ik heb nog niets voor m'n Festool...
Foto'tje van 6 jaar terug, toen was m'n werkplaats nog een stuk leger... Ondertussen is het wel iets veranderd.
[Afbeelding]
Vanaf 90 euro heb je een complete set incl slang via https://cycloonfilters.nl/product-categorie/filterpakketten/
Ik heb zelf een metalen vat van 32liter, mijn Festool zuigt hem niet dicht. Verder is deze lekker stabiel, het vat zal niet snel omvallen als ik iets te hard aan de slang trek.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/qmwJljP4GKB2/pYgOqRy/550x508.jpg

• MvdD
Remy!!!! schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:52:
[...]

Ik heb 6 jaar geleden zelf zo'n ding gebouwd, en was bijna evenveel geld kwijt, en toen waren de kant en klare varianten echt voorbij de €200..
Ja ik stond er ook van te kijken en voor die prijs ga ik niet zelf lopen tobben, ondanks dat het me wel leuk leek om te doen haha.

• MvdD
fenrir schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:39:
[...]

Vanaf 90 euro heb je een complete set incl slang via https://cycloonfilters.nl/product-categorie/filterpakketten/
Ik heb zelf een metalen vat van 32liter, mijn Festool zuigt hem niet dicht. Verder is deze lekker stabiel, het vat zal niet snel omvallen als ik iets te hard aan de slang trek.
[Afbeelding]
Heb jij enig idee of er verschil zit in prestaties tussen degene die jij hebt en de DeWALT DXVCS002 bijvoorbeeld?

• MvdD
copykat schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:00:
Als ik niks had liggen had ik ook een dewalt gekocht maar dan die DeWALT DXVCS003 38liter.
Heb ik ook overwogen, maar vanwege het gewicht als hij vol is ben ik voor het maatje kleiner gegaan.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

MvdD schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:20:
[...]

Heb jij enig idee of er verschil zit in prestaties tussen degene die jij hebt en de DeWALT DXVCS002 bijvoorbeeld?
Nee, geen idee of er verschil is. Wieltjes zijn wel handig, al denk ik dat ik liever een metalen vat heb ivm duurzaamheid. De bovenkant van mijn Festool midi heb ik ook al vervangen omdat er na 14 jaar van alles was afgebroken.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

MvdD schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:20:
[...]

Wat verschil kan zijn is: hoe de cyclone zn werk doet.
In theorie is er weinig tot geen luchtstroom van t vat naar de cyclone daardoor "valt" t stof en debrie uit t centrum vd cyclone in t vat. ( Een limiter in t deksel vh vat zorgt dus voor een (tijdelijke) valse luchtstroom uit t vat en dus een tijdelijke stof deeltjes die naar je stofzuiger gaan inplaats van naar beneden vallend. ( hoe dieper t kan vallen hoe minder kans je hebt dat t stiekum weer opdwarrelt en toch naar je stofzuiger gaat.)

Vandaar metalen vat zonder limiter is "beter". Zolang de vorm, ribben, sterk genoeg is. Imploderen van metalenvat is uitdeuken en verzwakking.
Plastic is makkelijker met "uitkloppen" met leeg gooien, t veert namelijk. Die blauwe vaten gaan 20 jaar mee dus das lang genoeg. ( een metalen ring aan de binnenzijde kan helpen tegen inklappen. ( * copykat zit te denken aan een stukje m4 draad eind rond te buigen en een koppelmoer als interne rib en geen limiter. Of wel maar heel strak afgesteld.)

Als je extra fijnstof wilt opvangen zijn er 2 traps cyclonen. ( bijv. Als je steenstof en gipsstof wilt opvangen.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34KfzhIB9JRkV5CylRxTiU8yGa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1vDHK4pt9lpud1IlHA3Kepb.jpg?f=fotoalbum_large
Dat tweede "vat" is voor tweede seperatie van t fijnestof.
( als je een regelbare zuigkracht heb op je stofzuiger kan je ook enigzins fijnstof opvang "inregelen" . Minder zuigkracht zorgt voor betere val seperatie van kleine deeltjes.)
Nadeel grotere stukken bljjven in je slang hangen. Wil je beide tegelijkertijd zal je een 2 traps cyclone moeten aanschaffen. Of in jou geval een losse 2de trap.
🙂

• MvdD
copykat schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:18:
[...]

Wat verschil kan zijn is: hoe de cyclone zn werk doet.
In theorie is er weinig tot geen luchtstroom van t vat naar de cyclone daardoor "valt" t stof en debrie uit t centrum vd cyclone in t vat. ( Een limiter in t deksel vh vat zorgt dus voor een (tijdelijke) valse luchtstroom uit t vat en dus een tijdelijke stof deeltjes die naar je stofzuiger gaan inplaats van naar beneden vallend. ( hoe dieper t kan vallen hoe minder kans je hebt dat t stiekum weer opdwarrelt en toch naar je stofzuiger gaat.)

Vandaar metalen vat zonder limiter is "beter". Zolang de vorm, ribben, sterk genoeg is. Imploderen van metalenvat is uitdeuken en verzwakking.
Plastic is makkelijker met "uitkloppen" met leeg gooien, t veert namelijk. Die blauwe vaten gaan 20 jaar mee dus das lang genoeg. ( een metalen ring aan de binnenzijde kan helpen tegen inklappen. ( * copykat zit te denken aan een stukje m4 draad eind rond te buigen en een koppelmoer als interne rib en geen limiter. Of wel maar heel strak afgesteld.)

Als je extra fijnstof wilt opvangen zijn er 2 traps cyclonen. ( bijv. Als je steenstof en gipsstof wilt opvangen.)
[Afbeelding]
Dat tweede "vat" is voor tweede seperatie van t fijnestof.
( als je een regelbare zuigkracht heb op je stofzuiger kan je ook enigzins fijnstof opvang "inregelen" . Minder zuigkracht zorgt voor betere val seperatie van kleine deeltjes.)
Nadeel grotere stukken bljjven in je slang hangen. Wil je beide tegelijkertijd zal je een 2 traps cyclone moeten aanschaffen. Of in jou geval een losse 2de trap.
🙂
Bedankt voor de uitleg, heb weer wat geleerd! Ben ik toch niet voor niets opgestaan vandaag :O

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15
copykat schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:18:
* copykat zit te denken aan een stukje m4 draad eind rond te buigen en een koppelmoer als interne rib en geen limiter.
De spiralen in onze opvouwbare (= plat maken)160 L tuinafvalzakken zijn zo'n 2½ mm dik en ze hebben de neiging om uit hun tunnel te ontsnappen. Dat wordt op gegeven moment onwerkbaar en dan gooi je het hele ding maar weg. De enige manier om dan die stugge spiralen een beetje handzaam bij het oud ijzer te krijgen is ze met tie-wraps samen te binden, want vouwen is er niet bij. Je zou ze best wel eens als versteviging van een rond kunststof vat kunnen proberen, schat ik.

KPN is een drieletterwoord

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08

Det

fenrir schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:39:
[...]

[Afbeelding]
Met @fenrir, ben ook erg tevreden met de 32 liter, kun je lang zat mee doen tussen de leeg-beurten door. Ik heb deze variant ook genomen omdat ie niet erg hoog is; ik heb een karretje gemaakt waar de stofzuiger onderin staat en het vat er boven hangt.
Omdat ik al het nodige aan stofzuigerslangen had liggen heb ik een nog iets goedkopere variant zonder slang gekocht; https://cycloonfilters.nl/product/filtercombinatie-3-30/

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

cj1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:17:
Mijn n=3 ervaring met gereedschapaccu's:
  • Lidl Parkside (Kompernass H. GmbH), 1 van 3 stuks "PAPK 12 C" X12V 2.5Ah accu's (IAN 391276_2201) heeft na 2 jaar en 1 maand (augustus 2023) de geest gegeven (wel garantie nalevering van een nieuw exemplaar)
Lidl Parkside accu update: Oktober 2025 gaf 1 van 2 stuks "PAPK 12 B3", fabricage: juni 2022, IAN 391300_2201 de geest. Nog steeds voor garantie-afhandeling alle gegevens 2 keer aanleveren: 1 keer bij LIDL, en daarna nog 1 keer bij Kompernass. Rechtstreeks bij Kompernass garantie claimen accepteert Kompernass niet.

De Parkside 12V accu-multitool zaagt nogal matig: in lijm zagen gaat goed, maar in hout komt het ding bijna niet vooruit.

De Parkside accu-bouwradio PBRA 20-Li B2 (373442-2104) crasht af en toe. Dan reageert de aan-uit knop niet meer, en kun je ook de rode draai-volumeknop niet meer gebruiken. Positief dan weer is dat deze bouwradio MP3's van een USB-stick afspeelt, dat lukt met de Makita bouwradio's niet. De bediening van de Parkside is hopeloos traag: 3 keer op een knop drukken en tussen iedere knopdruk minimaal 1 seconde wachten, om over te schakelen van DAB naar de USB-speler. Een echt van rechts-naar-links lezend (Chinees) ontwerp met de aan-uit knop aan de rechterzijde gepositioneerd.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:40
Ik ben op het punt gekomen dat ik mijn gereedschap een serieuze upgrade wil geven.
Keuze gaat uit naar Makita 18V. In mijn beleving kwalitatieve apparatuur met veel uitbreidingen mogelijk.
Ben zelf redelijk amateur klusser die een hekel heeft als ik gereedschap mis of niet kwalitatief goed is.

Alleen zie bij sommige apparatuur zoveel verschillende opties dat het lastig is om de verschillen te zien.
Eis is dat het wel koolborstel loos is

Lijstje die ik tot nu toe heb:
Makita DGA513Z (haakse slijper)
Makita DSP600ZJ2 (invalcirkel zaag incl MBOX incl geleiderrail)
Makita DJR186Z (Reciprozaag)
Makita DJV184Z (D body decoupeerzaag)
Makita DEBDML801X (Werklamp)

Iemand nog wat toevoegingen c.q. suggesties op bovenstaande?

• Remy!!!!
kiefty14 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:34:
Ik ben op het punt gekomen dat ik mijn gereedschap een serieuze upgrade wil geven.
Keuze gaat uit naar Makita 18V. In mijn beleving kwalitatieve apparatuur met veel uitbreidingen mogelijk.
Ben zelf redelijk amateur klusser die een hekel heeft als ik gereedschap mis of niet kwalitatief goed is.

Alleen zie bij sommige apparatuur zoveel verschillende opties dat het lastig is om de verschillen te zien.

Goeie lijst! Enige wat ik zelf zou toevoegen is de DDF083Z Accuboor/schroefmachine. Dat is mijn meest gebruikte machine. En dan gebruik ik eigenlijk altijd de Wera bits van deze set.
Echt een ideale combi, een lichte machine met genoeg power en door de lange bits kan je overal bij.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:36

Meestal heeft Makita een gratis-accu-erbij-actie, die ergens de komende 2 maanden start (zo was het de afgelopen jaren steeds). Daar zou ik op wachten als ik jou was.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• kiefty14
manusjevanalles schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:13:
[...]

Meestal heeft Makita een gratis-accu-erbij-actie, die ergens de komende 2 maanden start (zo was het de afgelopen jaren steeds). Daar zou ik op wachten als ik jou was.
Tsja dat is een lastige, wil komende week beginnen aan de zolder verbouwing.
Verder moeten de bonnetjes voor eind dec in de boeken :).

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:36
kiefty14 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:32:
[...]

Tsja dat is een lastige, wil komende week beginnen aan de zolder verbouwing.
Verder moeten de bonnetjes voor eind dec in de boeken :).
vorig jaar startte het op 1 december 2024...

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-12 18:07
Gwaihir schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:24:
@TurboTon1973 Ik hoop dat ik geen gevoelige snaar heb geraakt. Ik bedoelde 't niet bijster serieus en zeker niet beschuldigend, maar dacht vooral aan hoe ik mijn (veel jongere) dochters met gestaag meer succes over weet te halen bij dat soort zaken even bij te springen.
Nee, op zich niet. Maar misschien een klein beetje. Ik verdedigde mijn dochter misschien teveel, omdat ik oververmoeid en bomvol pijn zat/zit. Ik heb zelf lichamelijke beperkingen en ben voor mijn dochter ver over mijn grenzen gegaan. .Zodat ze netjes erbij zit.. Ik kan nu bv bijna niet met mijn linkerhand een glas water vasthouden. Of medicijnen in mijn mond krijgen.

In de dagen voor mijn vraag. Zat een hele hoop tegen met het klussen. Ik stond te hyperventileren van de pijn. En toen zei één van de vrienden van mijn dochter tijdens het verhuizen dat ik meer had moeten doen voor de verhuizing. Omdat er nog zoveel in haar studenten studio stond. :(

Ik heb geprobeerd net zoals jij mijn dochter veel handigheid te leren op een speelse manier. En dat is gelukkig aangekomen. Want toen ze op kamers ging wilde kamergenoten nieuwe spullen kopen. En mijn dochter pakte gereedschap en begon met repareren. En iedereen was verbaasd dat dat ook een optie is :) Repareren in plaats van nieuw kopen.

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-12 18:07
TurboTon1973 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:50:
Ik moet een stel gaten in het plafond boren in mijn eentje.
Normaal houd iemand de stofzuigerslang erbij voor het het opvangen van het stof.

Nu zag ik deze afzuigadapter van Starmix https://starmix-specialis...bohrfixx-bf12-011370.html
Vorige week vroeg ik aankoopadvies voor deze afzuigadapter. Deze had ik eigenlijk willen kopen maar had een te lange levertijd. Omdat er ook reacties waren van mensen die een variatie hierop hadden die goed werkte heb ik de versie van karcher gekocht.

De karcher 2.863-234.0 boorstofvanger, deze kan ik niet aanraden. Hij blijft namelijk niet hangen aan een plafond met een WD6 stofzuiger. En maar net met moeite aan een vrij gladde muur. Het enige voordeel is dat het veel lichter is om vast te houden als een stofzuiger stang. :)

Mocht iemand deze in de toekomst willen kopen en het zich afvragen. Je kunt vrij goed zien waar je de boor moet plaatsen voor het boren.

Na wat experimenteren ben ik op de volgende techniek/werkwijze uitgekomen.

Ik deed de boor door het gat van de adapter. En plaatste de adapter tegen het plafond. Als deze vacuum zoog was ik blij. Maar ik hield rekening dat deze los kon komen.

Omdat ik met een accuboormachine beter zicht had.
Boorde ik het gat voor met mijn accu klopboormachine. Zodat ik een centreer punt had voor de bedraad klopboormachine. En dan boorde ik het gat in het plafond. De gordijnrails hangen gelukkig. Voor een volgende keer hoop ik dat een ander het kan doen. Als ik het zelf weer moet doen dan kijk ik of ik een lichtere klopboormachine kan vinden. De mijne is een Ferm van ongeveer 16 jaar oud misschien wel 20 jaar. En hij is loodzwaar zeker als je meerdere gaten moet boren. En hij heeft een lompe behuizing.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

opzich een goede lijst, maar ga je het ook gebruiken? mijn advies zal altijd zijn koop het pas als je er een klus voor hebt. afhankelijk van wat je wil gaan doen misstaat een (kanten)frees doorgaans ook niet op een wensen lijstje veder weet ik niet wat je nu hebt maar tussen decoupeerzagen haake slijpers en zelfs reciprozagen zitten voor de DHZ-er geen enorme verschillen. tussen goedkopere merken of oudere modelen en merken als makita, dewalt etc. opzich snap ik de koolborstelloos wens, maar de waarheid is dat de meeste dhz-ers nooit een set zullen verslijten. als ik zou moeten kiezen tussen makita made in japan met koolborstels of made in china koolborstelloos zou ik het wel weten, maar ik denk dat je die keus inmiddels (nieuw) niet meer hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 24-11-2025 12:40 ]

• kiefty14
twain4me schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:16:
[...]

opzich een goede lijst, maar ga je het ook gebruiken? mijn advies zal altijd zijn koop het pas als je er een klus voor hebt. afhankelijk van wat je wil gaan doen misstaat een (kanten)frees doorgaans ook niet op een wensen lijstje veder weet ik niet wat je nu hebt maar tussen decoupeerzagen haake slijpers en zelfs reciprozagen zitten voor de DHZ-er geen enorme verschillen. tussen goedkopere merken of oudere modelen en merken als makita, dewalt etc. opzich snap ik de koolborstelloos wens, maar de waarheid is dat de meeste dhz-ers nooit een set zullen verslijten. als ik zou moeten kiezen tussen makita made in japan met koolborstels of made in china koolborstelloos zou ik het wel weten, maar ik denk dat je die keus inmiddels (nieuw) niet meer hebt.
Tsja hier loop ik ook lang mee te dubben, ben inmiddels zolder aan het verbouwen. Ben merk gewoon dat als je klust met A-merk het net allemaal wat beter werkt e.d.

Kan idd een goedkopere haakseslijper kopen, maar ik weet dat ik dan weer loop te vloeken van waarom had ik toen niet die op accu gehaald e.d.
manusjevanalles schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:33:
[...]
vorig jaar startte het op 1 december 2024...
Heb contact gehad met Mtools " Er wordt inderdaad een accu actie verwacht vanaf 1 december,"

Dus even een weekje wachten

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:00
kiefty14 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:53:
[...]

Tsja hier loop ik ook lang mee te dubben, ben inmiddels zolder aan het verbouwen. Ben merk gewoon dat als je klust met A-merk het net allemaal wat beter werkt e.d.

Kan idd een goedkopere haakseslijper kopen, maar ik weet dat ik dan weer loop te vloeken van waarom had ik toen niet die op accu gehaald e.d.

[...]

Heb contact gehad met Mtools " Er wordt inderdaad een accu actie verwacht vanaf 1 december,"

Dus even een weekje wachten
Heb ook contact gehad met Mtools, veel gedoe weinig Black Friday actie tot nu toe, net als hun concullega 's trouwens die adverteren en doen of ze Black Friday kortingen geven.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
TurboTon1973 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:56:
De karcher 2.863-234.0 boorstofvanger, deze kan ik niet aanraden. Hij blijft namelijk niet hangen aan een plafond met een WD6 stofzuiger. En maar net met moeite aan een vrij gladde muur. Het enige voordeel is dat het veel lichter is om vast te houden als een stofzuiger stang. :)
Met een WD2 zelfs helemaal nergens aan :(. Ik vind 't echt de kluit belazeren voor de prijs van dat ding.

Wel is hij inderdaad eenvoudig (door een tweede persoon) op de plaats te houden voor een uitstekende stofafzuiging.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Remy!!!! schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:44:
[...]

Goeie lijst! Enige wat ik zelf zou toevoegen is de DDF083Z Accuboor/schroefmachine. Dat is mijn meest gebruikte machine. En dan gebruik ik eigenlijk altijd de Wera bits van deze set.
Echt een ideale combi, een lichte machine met genoeg power en door de lange bits kan je overal bij.
En dan een 1.5A of 2.0A accu gebruiken i.p.v. een 5A accu. Dan heb je helemaal een handzaam apparaat!
@kiefty14

• Remy!!!!
fenrir schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:18:
[...]

En dan een 1.5A of 2.0A accu gebruiken i.p.v. een 5A accu. Dan heb je helemaal een handzaam apparaat!
@kiefty14
Idd goed punt! De 3A accu is namelijk bijna even zwaar als de 5A accu.
Ik moet nog steeds een keer 2 1.5A accu's halen :X

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik mis:
1 schroef(klop)boor machine.
1 slagschroevendraaier. Erg lekker boven je hoofd en met 50mm plus schroeven.
Ander spul:
Electronische laser afstand meter. ( makkelijk met materiaal uitrekenen)
KruisLaser waterpas. Muurtjes bouwen, vloeren plafonds uitleggen. Tegels plakken. Enz.

Recipiozaag is echt een sloop tool , maken is het te onnauwkeurig met zagen.
Als je weinig moet slopen met zaagsnedes zou ik een goedkope kopen.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Wat ben je voor werkzaamheden van plan?
Slopen, zagen, slijpen en timmeren?
Meestal koop ik pas iets als ik het nodig heb in plaats van meerdere apparaten in 1 keer. Zeker als je al het nodige hebt dan zou ik niet alles in 1 keer kopen maar alleen als je niet meer tevreden bent over een bepaald apparaat. Dan wel als je zo’n soort nog niet hebt.

Zo heb ik veel van makita gedurende de laatste jaren gekocht, maar ben nog steeds erg blij met mijn schroefboormachine van Panasonic van 16 jaar oud.

In het lijstje mis ik een schroefboormachine, bouwstofzuiger, afkortzaag, zaagtafel, cycloon filter, drill hamer en een setje PBM. Maar misschien heb je een of meerdere apparaten niet nodig.

• Evo X
  • Laatst online: 00:24

De kruimeldief/steelstofzuiger v makita. Kost weinig & als je toch straks de accu's hebt :)
En evt een multitool? Gebruik hem vaker dan ik had verwacht :)
Maar dat hangt verder helemaal af van de soort klussen natuurlijk.

Ben het verder eens met de opmerking dat lichtere en kleinere accus juist soms expres prettig zijn ivm bovenhands gewicht

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:29
Het ligt er maar net aan wat je wil doen. Een lamellenfrees kan een heel nuttig ding zijn maar vrij waardeloos als je niet van plan bent kasten oid te maken. Een multitool kan ook erg handig zijn, maar je moet er wel net het klusje voor hebben. De mijne ligt al een half jaar stof te happen na 1 keer gebruikt te zijn.

Advies is om gereedschap pas te kopen wanneer je het nodig gaat hebben. Tenzij je een mega aanbieding tegenkomt natuurlijk.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

in mijn ogen heb je een basis set nodig.
- schroefboormachine 1 of 2. luxe maar erg fijn met veel schroeven in constructies een slagschroevendraaier.
- een rechte snede zaag. ( afkort/cirkelzaag/invalzaag) plintjes is afkortzaag punt.
panelen, wanden, doe je t binnen zagen? inval is een stuk minder stoffig/zaagsel verspreider.
- bouwstofzuiger met pbm's handschoenen veiligheidsbrillen ,oor bescherming , luchtwegen bescherming p3.
- decoupeer zaag op accu is een fijn maatje voor snel iets zagen, sinds ik die heb zijn mn handzagen niet meer uit de lade gekomen.
goede opvouwbare werkbank, stevige schragen.
- betrouwbaar meetgereedschap, zweihaak, speedsquare/winkelhaak, waterpas, meetlint/rolmaat. enz. afteken spul, potloden en kraspennen
- beetje kwaliteit hout en steen beitels.
- handschroevendraaiset en één voor electra.
steek-ringsleutels , imbus set, baco en sleuteltang,
zijknipper, radiotang (electrisch geisoleerd)

multitool, bovenfrees /kantenfrees enz. is meer lekker om er bij te hebben en iets makkelijkr te doen.
kantje rondschuren met schuurpapier kan ook kantenfrees is sneller en strakker.

mijn tactiek was koop eerst een goedkopere middenmoter ontdek wat je irriteert en koop daarna als er een goede aanbieding is je upgrade. Mijn recipiozaag is een Ferm op snoer uit 2005. paar tientjes.
funderingherstel mee gedaan, dikke stalen binten, balken enz. door gehaald, boomstronken los gezaagd, van alles als t maar stuk moest met grof geweld. snoertje uitrollen? tja hoe vaak moet dat?
schroefmachine is snel een professionele lijn geworden. ( consumenten spul gaat snel stuk, minder sterk in torque/Nm.) Eerste makita ligt nu bij mn pa is denk ik meer dan 10 jaar oud accu's ruk maar machine is prima. nu 2 (Dewalt) schroef machines en 1 slagschroefmachine , meestal pure overkill maar wel lekker als je met 2 personen bezig bent.

De vrager lijkt vooral blackfryday/belasting jaar afboeken op een tijdelijke mogelijkheid te zien als hoofd reden om even flink in te slaan.
begrijp ik.
Makita is goede keuze als accu platform.
Accu invalzaag? en je stofzuigerslang dan? accu cirkelzaag daarin tegen stuk meer zinnig idee. (gebruik je veel meer overal en nergens tegen aan en doorheen. Invalzaag is meer afwerking en zo. Ding sproeit zoveel zaagstof dat later schoon zuigen net zo snel is.
accu Decoupeerzaag /Tecoupeerzaag ;-) zeker nog steeds een fijne machine om in je buurt te hebben. ( niet alles is haaks en recht tenslotte)
Afkortzaag? liever een goede dure dan een goedkope slechte. (inval/Cirkelzaag met korte geleider en een zelf gemaakte zaagverstekbak met houtklemmen werkt ook.)
De bouwlamp en de recipiozaag in zijn lijstje zou ik niet doen. er zijn zat goedkopere alternatieven die vermoedelijk even goed voldoen..
ik zou dat geld steken in afkortzaag, bovenfrees/kantenfrees ( Die accu boven/kanten frees set is best goed als afwerk gereedschap), slagschroevendraaier zoek uit wat je wilt.

• Retrospect
Makita zie ik vaak aangeraden worden en is ook zeer breed verkrijgbaar in fysieke winkels. De LXT lijn heeft zichzelf wel bewezen en is erg uitgebreid. Ik mis echter wel wat doorontwikkeling binnen dit systeem. Elk tier 2 merk heeft inmiddels tabless accu’s in het 18V assortiment behalve Makita. Terwijl ze dat in hun 40V XGT lijn al sinds 2023 hebben. De technologie hebben ze dus in huis. Waarom de LXT lijn zo achterhouden?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:41
Retrospect schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:13:
Makita zie ik vaak aangeraden worden en is ook zeer breed verkrijgbaar in fysieke winkels. De LXT lijn heeft zichzelf wel bewezen en is erg uitgebreid. Ik mis echter wel wat doorontwikkeling binnen dit systeem. Elk tier 2 merk heeft inmiddels tabless accu’s in het 18V assortiment behalve Makita. Terwijl ze dat in hun 40V XGT lijn al sinds 2023 hebben. De technologie hebben ze dus in huis. Waarom de LXT lijn zo achterhouden?
wat is voor de gebruiker het voordeel van een tabless accu? ik hoor lees de term net voor het eerst

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Retrospect
No Hands schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:18:
[...]

wat is voor de gebruiker het voordeel van een tabless accu? ik hoor lees de term net voor het eerst
Kort gezegd: het maakt accu's krachtiger, efficiënter, veiliger en duurzamer, vooral bij toepassingen die veel vermogen vereisen. Nadeel is dat het iets duurder is.

[ Voor 4% gewijzigd door Retrospect op 24-11-2025 21:31 ]

• No Hands
Retrospect schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:30:
[...]

Kort gezegd: het maakt accu's krachtiger, efficiënter, veiliger en duurzamer, vooral bij toepassingen die veel vermogen vereisen. Nadeel is dat het iets duurder is.
dan is het toch logisch dat het in de 40V serie zit, die is voor krachtig langer meegaan etc.
een gewoon 18V schroefmachine, slijper of heggenschaar doen hun werk prima met een dus goedkoper accusysteem. dat kan toch gewoon een bewuste keus van Makita zijn?

• Retrospect
No Hands schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:33:
[...]

dan is het toch logisch dat het in de 40V serie zit, die is voor krachtig langer meegaan etc.
een gewoon 18V schroefmachine, slijper of heggenschaar doen hun werk prima met een dus goedkoper accusysteem. dat kan toch gewoon een bewuste keus van Makita zijn?
Het is logisch dat de frees in hardhout ook het maximale constante vermogen wil, ook als het een 18V machine betreft. Net zoals een cirkelzaag, schaaf, breekhamers, kettingzagen, bladblazers, bosmaaiers en zelfs stofzuigers. Allemaal apparaten die Makita ook in 18V levert. Net als de concurrenten die wel labless accu’s in hun 18V lijn aanbieden.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je maximaal vermogen wil neem je toch gewoon een frees op netspanning? Ik zie echt niet in waarom je per se je bovenfrees op accu zou willen... Dat sta je als het goed is niet met 1 hand op een trapje te doen, en je wil er meestal ook een stofzuiger bij.
Daarnaast klem ik het werkstuk ook altijd wel zorgvuldig. Ergo, veel opzettijd, dus de meerwaarde van accu is er niet echt voor mij.

Qua accutechniek: Ach ik heb een 12V schroefmachientje met koolborstels. Doet het nog prima. Gebruik die 80% van de tijd.

[ Voor 30% gewijzigd door Boudewijn op 24-11-2025 21:44 ]

• Retrospect
Een bovenfrees op accu lijkt mij heerlijk ondanks dat ik veelal de stofzuiger er aan heb hangen. Maar dat is het punt niet. Het punt was de aanwezige en inmiddels bewezen technologie niet toepassen op een productlijn terwijl de concurrentie dat wel doet. Waarom is dat?

• Remy!!!!
Retrospect schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:01:
Een bovenfrees op accu lijkt mij heerlijk ondanks dat ik veelal de stofzuiger er aan heb hangen. Maar dat is het punt niet. Het punt was de aanwezige en inmiddels bewezen technologie niet toepassen op een productlijn terwijl de concurrentie dat wel doet. Waarom is dat?
Omdat ze het niet nodig vinden? Scheelt flink wat geld, hoeven ze niet een hele nieuwe productielijn op te zetten? Vul het maar in.

Mij boeit het eigenlijk weinig :+

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Retrospect schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:13:
Ik ben juist heel erg blij dat de LXT lijn al zo lang bestaat. Je kan geleidelijk het gereedschap arsenaal uitbreiden zonder telkens van accuplatform te moeten wisselen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Retrospect
Fraggert schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:08:
[...]

ik zie ook veel verschil in gebruik tussen een D en T grip dikkepeer.......ik kijk nogal wat woodworking-filmpjes en zie vooral onze oosterburen opvallen vaak ondersteboven zagen waar ik dat, bijvoorbeeld, amerikanen of engelsen eigenlijk nooit zie doen.

Dat lijkt me overigens met een D-greep een lastige exercitie en zal met een T-greep een stuk makkelijk gaan maar ik heb tot op heden nou niet echt de zin gehad om dat uberhaupt uit te proberen (ik heb een eenvoudige oude Bosch Dgreep PST700) want ik gebruik dat ding het liefst gewoon niet :+

De eerste keer dat ik dat iemand zag doen.....dacht ik.....huh...WTF _O-

long story short...ik denk er over om eens mijn oude stuiterbak te wisselen voor iets fatsoenlijker maar ik weet niet hoeveel fijner een nieuwe/betere zou zagen....en dan ook nog eens de keuze tussen D-greep en T-greep.

In de winkel vergeleken vind ik een D-greep iets ergonomischer...maar zo'n T-greep lijkt me veel prettiger werken op de een of andere manier. Moet eigenlijk eens zagen met beide, ik zag bij mijn lokale Hornbach een teststation voor gereedschap.....ik zal daar eens vragen wat daar mogelijk is om te vergelijken.
Heb je de rammelbak al vervangen? Zo ja door welke?

Ik heb de mijne inmiddels weten te verkopen, maar nog geen vervanger. Nog steeds een moeilijke keuze. Denk nu aan buy once cry once en gewoon voor de 36V Hikoki te gaan (heb sinds kort accu en opladers, en nu gratis accu actie). Maar dan een decoupeerzaag of tecoupeerzaag? Moeilijk moeilijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Retrospect op 25-11-2025 11:27 ]

• Retrospect
JukeboxBill schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:59:
[...]

Ik ben juist heel erg blij dat de LXT lijn al zo lang bestaat. Je kan geleidelijk het gereedschap arsenaal uitbreiden zonder telkens van accuplatform te moeten wisselen.
Dat gaat toch ook op voor zo'n beetje elk merk vandaag de dag*? Maar de LXT lijn is idd heel mooi uitgebreid.

* Muv Metabo in Noord Amerika..

[ Voor 4% gewijzigd door Retrospect op 25-11-2025 11:28 ]

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Retrospect schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:19:
[...]

Heb je de rammelbak al vervangen? Zo ja door welke?
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/DUHB3rClTaUAAAAe/no-pernalonga.png

;)

nog geen actie op ondernomen, staat erg laag op mijn prio-lijst vooralsnog. Maar weet dat ik het zeker zal melden hier :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als het product voldoet, snap ik de fixatie er niet zo op eerlijk gezegd. Ja de accu zelf is wellicht niet veel duurder, maar r&d en productontwikkeling wel. Daarnaast is het wellicht nu ook al goed genoeg qua specificatie? Ook breek je achterwaartse compatibiliteit met een nieuw accuplatform.

Als je de specs kijkt is mijn Festool spul ook niet "het meeste vermogen" , dan moet ik milwaukee of makita ofzo nemen. Toch werk ik er prima lekker mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 25-11-2025 16:34 ]

• Retrospect
Boudewijn schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:34:
[...]

Als het product voldoet, snap ik de fixatie er niet zo op eerlijk gezegd. Ja de accu zelf is wellicht niet veel duurder, maar r&d en productontwikkeling wel. Daarnaast is het wellicht nu ook al goed genoeg qua specificatie? Ook breek je achterwaartse compatibiliteit met een nieuw accuplatform.
Tabless accu's zijn gewoon toe te passen binnen alle bestaande ecosystemen. De meeste merken doen dat dan ook. Fixatie? Gewoon het toepassen van de nieuwste technologie die betaalbaar beschikbaar is. Zo hebben we ook brushless machines gekregen terwijl ook de machines met borstels prima voldeden, goed genoeg waren.
Als je de specs kijkt is mijn Festool spul ook niet "het meeste vermogen" , dan moet ik milwaukee of makita ofzo nemen. Toch werk ik er prima lekker mee.
Je moet helemaal niets. Gewoon fijn gebruiken wat je wil.

• No Hands
Retrospect schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:40:

Je moet helemaal niets. Gewoon fijn gebruiken wat je wil.
En dat is dus precies wat Makita doet :Y

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:33

MJV

Ik heb een Bosch 12v freesje en kan bevestigen dat dat echt een fijn apparaatje is om op accu te hebben :).

• rens-br
  • Laatst online: 03:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Binnenkort gaan we de toilet en badkamer slopen en voor de rest van het huis mijn Makita boorhamer gebruikt van 2J, dat ging ok, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Nu zou ik natuurlijk naar boels kunnen om wat te huren, maar voor ongeveer hetzelfde geld heb je ook een Parkside Sloophamer / Breekhamer: https://www.lidl.nl/p/parkside-breekhamer-1300-w/p100391041 van 15J:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wD8kIUX_pXDsbrAcuQ5Sj1O0il4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VtwaRpGlRBUebLbzX23qxovM.png?f=fotoalbum_tile
Iemand nog recentelijke ervaringen hiermee? Prijs is nu 80 euro, terwijl dat normaal 100 euro is.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rens-br schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:50:
Binnenkort gaan we de toilet en badkamer slopen en voor de rest van het huis mijn Makita boorhamer gebruikt van 2J, dat ging ok, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Nu zou ik natuurlijk naar boels kunnen om wat te huren, maar voor ongeveer hetzelfde geld heb je ook een Parkside Sloophamer / Breekhamer: https://www.lidl.nl/p/parkside-breekhamer-1300-w/p100391041 van 15J:
[Afbeelding]
Iemand nog recentelijke ervaringen hiermee? Prijs is nu 80 euro, terwijl dat normaal 100 euro is.
ik heb het er niet zo mee.....maar je casus/vraag komt hier vaker voor......en dan lees ik meestal het volgende scenario:

huur is net zo duur en deze Parkside zou je klus binnen de garantieperiode moeten kunnen klaren.....gaat ie daarvoor stuk dan gooi je hem over de balie voor een nieuwe of geld terug en dan kun je kijken of je weer de gok neemt en een 2de koopt óf alsnog huurt óf toch investeert in een duurdere machine.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nabrander voor @rens-br

kijk ook even verder dan Boels, ik had dat met een stenenzaagmachine niet zo in de gaten maar bij terugbrengen begon het feestje met borg terugkrijgen minus slijtagekosten en schoonmaakkosten waardoor de huurprijs een stuk hoger uitkwam dan ik aanvankelijk dacht.
Zal ook aan mij hebben gelegen dat ik de kleine lettertjes er niet op heb nageplozen maar weet dat soort dingen even.

Ik huur nu wat vaker bij bijv A1 verhuur (palletwagentje ofzo, dat soort dingen) en als ik die maandagochtend inlever aangezien ze zondag dicht zijn hoef ik alleen de zaterdag ff te lappen terwijl als ik dat ding boek je gewoon die dagen op de factuur krijg.
Zo'n zaak gaat gewoon iets anders om met zijn klanten dan de grote Boels.

• trabant
*knip* laten we het niet politiek maken

@rens-br Wat zit er àchter die tegeltjes? Twintig jaar geleden adviseerde ook iedereen mij om zo'n breekhamer te gebruiken, maar daarmee was ik ook zo door de vrij zachte zwarte stenen van de binnenmuren gegaan. Uiteindelijk is het een lang proces geworden, met gereedschap dat de oude Egyptenaren en Babyloniërs al gebruikten: hamer en beitel. Alleen de PBM waren van deze tijd.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 26-11-2025 15:21 ]

• rens-br

rens-br

Fraggert schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:13:
nabrander voor @rens-br

kijk ook even verder dan Boels, [..]

Ik huur nu wat vaker bij bijv A1 verhuur (palletwagentje ofzo, dat soort dingen) en als ik die maandagochtend inlever aangezien ze zondag dicht zijn hoef ik alleen de zaterdag ff te lappen terwijl als ik dat ding boek je gewoon die dagen op de factuur krijg.
Zo'n zaak gaat gewoon iets anders om met zijn klanten dan de grote Boels.
We hebben hier in de buurt ook twee betere verhuurders zitten, maar ook dan zit je zo op 50 euro per dag. Grote kans dat ik het niet ga redden in één dag, dus dan is iets zelf halen wel zo prettig. (mits niet te duur natuurlijk)
trabant schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:14:
@rens-br Wat zit er àchter die tegeltjes? Twintig jaar geleden adviseerde ook iedereen mij om zo'n breekhamer te gebruiken, maar daarmee was ik ook zo door de vrij zachte zwarte stenen van de binnenmuren gegaan.
Nehobo vloer en geen idee wat voor steen, maar een stenen muren. De vloeren in de rest van het huis en ook de keukentegels heb ik er vier jaar geleden al uitgehaald met uitvoering: Makita DHR243ZJW (excl. accu en lader, incl. DX07 stofzuiger), maar daar was het apparaat toch niet helemaal voor bedoeld en met name de keukentegels kreeg ik er echt met moeite uit.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rens-br schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:17:
[...]

We hebben hier in de buurt ook twee betere verhuurders zitten, maar ook dan zit je zo op 50 euro per dag. Grote kans dat ik het niet ga redden in één dag, dus dan is iets zelf halen wel zo prettig. (mits niet te duur natuurlijk)
ja, dat is de vervelende spagaat om in te zitten. Ik zou dan inderdaad liever de gok nemen met zo'n Parkside want enigzins vergelijkbaar spul van HBM/Vevor/Pattfield en andere usual suspects in de categorie bodembak kosten tussen de 150 en 200 zo'n beetje maar veel zal je daar verhoudingsgewijs niet extra voor krijgen in de vorm van kwaliteot IMHO.

Een beetje serieuze breekhamer over de 10 joule kost gewoon dik knaken en ik zou die ook niet gauw kopen, daar leg ik de grens wel. Een hitachi betonmixer heb ik bijvoorbeeld wel, want ik weet dat ik vaak genoeg een paaltje moet terugplaatsen of weetikveelwat. Het scheelt dat ik dan mijn dure Boschhammer niet over de kling jaag en ik vind ook nog wel leuk werk, tegelwanden slopen niet en dat zal ook maar 1 keer voorkomen denk ik zo.

Kijk ook even naar welke machine je kunt huren, is dat een kwalitatief goed ding, kijk dan ook even naar ergonomie zoals trillen en machinegewicht, zo'n sloopklusje ga je wel merken als je normaliter achter een PC zit voor 8 uur en verder inactief bent bijvoorbeeld.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gewoon die parkside kopen. Ik heb de lichtere versie denk ik.
Zal minder Kjoules hebben dan een Merk per 1000watt. Maar ach, kost dan meer tijd en die is gratis als thuis hobbist.
Zonder huur kan je rustig aan doen.( beter voor je lichaam)
Wel even zo'n gehoekte 32mm beitel kopen.
Overigens ik heb veel met een scherp geslepen steenbeitel en een vuistje gedaan omdat die oude lijm zo ter..ng vast zat dat mn machine t beton in groef.
Muurtje blauw beton met bewapening was zo weg met haakse slijper en die punt beitel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yg78T4bgRMym7ms5gwgwvLnhNOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfdzKCkFuFAfkyaX2tXshTIe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe8WmsWdzQUtiOaX9hRvqkswp2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HDFg7gxmMOdaXvZIDfGzcgP.jpg?f=fotoalbum_large
Na de keuken en dit heb ik wel weer genoeg tegels gebikt....😅

• trabant
Fraggert schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:34:
... zo'n sloopklusje ga je wel merken als je normaliter achter een PC zit voor 8 uur en verder inactief bent bijvoorbeeld.
Precies de reden dat we de leistenen tegels van het tuinpad en de 24m² onder de veranda in sessies van hooguit vier uur hebben gedaan. Met ons tweetjes deden we dan telkens iets van 2 m². Na afloop moest ik wel de de koolborstels van de twintig jaar oude groene bosch vervangen...

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:27
Huren is altijd duur, hier koop ik ook meestal alles zelf. Het meeste komt nog weleens van pas.
Paar jaar geleden een goede tegelsnijder gekocht, hele woonkamer mee gedaan en voor 80% van de nieuwprijs weer op marktplaats. "1x gebruikt" en hij was zo verkocht.

• Gwaihir
  • Niet online
En in dat verband: morgen wordt hier de rolsteiger bezorgd waarover ik eerder hier advies kwam inwinnen. Het is een Euroscaffold geworden, vanwege de degelijkheid van 2mm dikte & afwerking. Dankzij een strak aanbod (van elders) betaal ik ervoor waarvoor die Panthera (1,6mm dikte) op de sites staat.

Ervaringen opdoen zal wel grotendeels komend jaar komen, na de winter dus. Ben o.a. nieuwsgierig hoe prettig tuinwielen blijken te zijn, want zoiets heb ik nog nooit onder een steiger meegemaakt.

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:24
Ik wil de Makita ls1018lnx4 afkortzaag aanschaffen. Deze kost vanaf de 617 euro. Je hebt dan denk ik de Makita ls1018ln en de DEBWST06 tafel. Als ik deze los koop kost het ongeveer 605 euro. Weet iemand of er verschil in zit als ik dit apart aanschaf van als set?

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:59
THxZ0NE schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:45:
Ik wil de Makita ls1018lnx4 afkortzaag aanschaffen. Deze kost vanaf de 617 euro. Je hebt dan denk ik de Makita ls1018ln en de DEBWST06 tafel. Als ik deze los koop kost het ongeveer 605 euro. Weet iemand of er verschil in zit als ik dit apart aanschaf van als set?
Dat is eenvoudig na te gaan, Makita geeft op de website aan welke accessoires elk product bevat:

https://www.makita.nl/art...al-afkortzaag-260-mm.html

Stukje naar beneden scrollen, naar ‘Meegeleverde accessoires‘ En dan vergelijken met:

https://www.makita.nl/art...al-afkortzaag-260-mm.html
https://www.makita.nl/art...tel-wst06-afkortzaag.html

Overigens zie ik daar op de website dat je voor de losse zaag 30 punten krijgt, en voor de combiset geen punten. Dat kan ook nog een reden zijn om ze los te kopen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-12 19:37
rens-br schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:50:
[Afbeelding]
Ik reageer hier niet vaak, maar was vroeger wel fan van parkside. Ik heb er nog heel wat gerief van liggen, maar die slaghamers vind ik zwaar tegenvallen.

Ik heb de zware versie van 50 joule en die gaat reeds 3 jaar mee en is zijn geld dubbel en dik waard geweest.

Ik heb ook de oude sds plus op accu en die gaat ook al redelijk lang mee. Bij bandwerk in beton geeft die het snel op maar dat was te verwachten.

Maar die groene met draad heb ik enkel nog maar kapot zien gaan. Bij zowel een vriend ( om oud plamuursel af te schieten) als mijn vader (oude tegels afschieten). Je krijgt zonder vragen wel een nieuwe maar zit dan wel even zonder.

• rens-br

rens-br

Kaffe schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:15:
[...]

Ik reageer hier niet vaak, maar was vroeger wel fan van parkside. Ik heb er nog heel wat gerief van liggen, maar die slaghamers vind ik zwaar tegenvallen.

Ik heb de zware versie van 50 joule en die gaat reeds 3 jaar mee en is zijn geld dubbel en dik waard geweest.
Bedankt voor de informatie! Welke zwarte is dat? Heb je een linkje?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:15
rens-br schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:35:
[...]

zware, zonder t.

De zwaarste die ik nu kan vinden is 15j:
https://www.lidl.nl/p/parkside-breekhamer-1300-w/p100391041

Edit: ha, die had je zelf ook al gevonden :D

50j klinkt als zo'n dubbelhandige knoepert:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1600-watt-sloophamer
Die zullen ze wel niet standaard in het assortiment hebben.

Via MP nog wel te krijgen:
https://www.marktplaats.n...ekhamer-zo-goed-als-nieuw

[ Voor 38% gewijzigd door Raymond op 27-11-2025 18:55 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

|:(
Kon t niet laten....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyDGbPEBCNuBIPY2lie45kfyowc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRivv6Lk8gNKv5Zx7U0QOiqv.jpg?f=fotoalbum_large
Die wera set woonde al een tijdje in mn wanted lijstje en nu 10 euro extra korting....
Kunnen die stanleyschroevendraaiers in de bak van "stuk? Jammerdan" ( dus mishandeld door derden)
Ik ben best fan van wera grab and go sets.
Compact, sterk, netjes opgeborgen.
Ik heb nu 3 sets
1/4 ratelsetje, een vde set en nu deze.
Voordeel is je hebt minder die kak net de verkeerde maat meegnomen.
Deze doe ik standaard in mn gereedschapkist met klusjes. Bij anderen of mijn eigen huis.
Bitbox en dewaltschroefboor, wat meet en afteken, waterpasje.breekmes zwaar. En wat spul dat klus specifiek is.

Setjes klemmen , ik heb veel 2.50euro bak klemmen en een paar "slappe" eenhand klemmen. Ook die meuk kan uitgezocht worden. ( veel schoteltjes zijn uitgelubberd en laten los van de schroefas.)
En die goedkope eenhandklemmen willen wel eens niet steviggenoeg aanklemmen.

Dus ik dacht tijd voor wat steviger materiaal.
600mm klem/spreid 150kg.
300mm 136kg klem snel schuif/ twist.
300mm/150mm klem snelschuif/twist 272kg.

oOo

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:26
copykat schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:30:
Kon t niet laten....
[Afbeelding]
Die wera set woonde al een tijdje in mn wanted lijstje en nu 10 euro extra korting....
Kunnen die stanleyschroevendraaiers in de bak van "stuk? Jammerdan" ( dus mishandeld door derden)
Ik heb nu 3 sets
Deze doe ik standaard in mn gereedschapkist met klusjes. Bij anderen of mijn eigen huis.
Bitbox en dewaltschroefboor, wat meet en afteken, waterpasje.breekmes zwaar. En wat spul dat klus specifiek is.

Setjes klemmen , ik heb veel 2.50euro bak klemmen en een paar "slappe" eenhand klemmen. Ook die meuk kan uitgezocht worden. ( veel schoteltjes zijn uitgelubberd en laten los van de schroefas.)

600mm klem/spreid 150kg.

oOo
Die Wera Kraftform heb ik al aantal jaren, heerlijk setje. Ligt hier in de woonkamer in een la voor incidentele klusjes. Batterij vervangen van kinderspeelgoed, scharnier van een deur stellen, espressoapparaat open maken, altijd handig om zoiets bij de hand te hebben. Goeie kwaliteit, handig formaat en makkelijk gepakt en opgeborgen. Super blij mee, goeie koop!

• trabant
Ha, sergeanten.
Morgen en maandag worden hier twee bestellingen rode euronorm kratten bezorgd. Na 35 jaar zijn die grote appelsienedozen van de AH* wel aan hun pensioen toe. Vorige week al een hele stapel bij een gestopte slagerij gescoord. Met een zwik overgebleven hout van de veranda wil ik in de grootvakstelling (20 jaar geleden geleverd door Viking Direct, nu niets meer van te krijgen is) een tussenplank maken zodat ik niet meer een hele stapel hoef weg te tillen om bij de onderste te komen. Die onderste rij word sowieso een rij grijpbakken voor het zware spul zoals aandrijfassen, startmotoren, spruitstukken etc.
Het fijne ervan is vooral dat je alles weer eens in je handen hebt en dat je de dode pissebedden kunt wegruimen. oOo
Nadeel is dat het in je rug schiet als je bij dit vieze waterkoude weer vergeet de staldeur dicht te doen. :-(

*ik weet nog dat ik daarvoor bij het dozenhok op de loer lag.

• Vliegvlug
  • Laatst online: 08:31

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:30:
Kon t niet laten....
[Afbeelding]
Ik heb nu 3 sets

600mm klem/spreid 150kg.

oOo
Zo’n Wera setje is inderdaad ideaal, mijn meest gebruikte schroevendraaier set hier, ook ideaal dat je de bitjes ook zo in je accuboor of schroefmachine kan zetten, ik pak er nauwelijks meer mijn losse bitset bij.
Wel gemiste kans dat je niet voor de houder met ratelfunctie ben gegaan wat mij betreft, vind dat echt het eerste wat ik mis wanneer ik weer eens een normale schroevendraaier in mijn handen heb. ;)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Vliegvlug schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:51:
[...]

Zo’n Wera setje is inderdaad ideaal, mijn m.....
Wel gemiste kans dat je niet voor de houder met ratelfunctie ben gegaan wat mij betreft, vind dat echt het eerste wat ik mis wanneer ik weer eens een normale schroevendraaier in mijn handen heb. ;)
Volgens mij heb ik een ratel....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDHgyWo_PtwuKMThBeexXFebGEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3EpMAQwD6I8r3y9yD18tI2J.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug
  • Laatst online: 08:31

Vliegvlug

Flight Simple

Top, goede keuze! (y) :*)

Was niet (duidelijk) op dat vage plaatje te zien, maar is daarin blijkbaar ook zo’n half opengesneden mechaniek in weergegeven waardoor het erop leek dat er geen ratel opzat.

Dit is de Wera 838 RA-R dan ga ik vanuit.
Heb je de M of de L?

EDIT: de M zie ik nu in je plaatje hierboven staan. ;)
Zou zelf voor de L zijn gegaan trouwens, ik zou de M waarschijnlijk te klein vinden om lekker in de hand te liggen.
Ik heb zelf nu de voorganger, de 816 RA, en die is voor mij precies goed, zie ook mijn eerdere post over de maat: Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

EDIT2:
Die set met de L ratelhouder erin heet de Wera Kraftform Kompakt 60 RA -R 1 en is met €75 best wat duurder dan die met de M ratelhouder erin van €57 die een wat duidelijkere naam heeft met tenminste de type van de ratel en de grootte erin vermeld: Kraftform Kompakt 838 RA-R M Set 1

[ Voor 36% gewijzigd door Vliegvlug op 27-11-2025 23:24 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Als ie binnen is zal ik een handmodel spelen. Kijken of de grip voldoende is.
Als ik veel kracht moet zetten pak ik wel de cyclopsratel of een schroeftol.

75-57=18 euro verschil , best veel voor een dikker handvat.( en vast sterker in torsiekracht.)

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-12 11:06
Ik heb wel gemerkt met schroevendraaiers dat toen mijn gereedschap een mooie plek had in de schuur op een gereedschapbord waarbij ik kon grijpen wat ik nodig had. Ik vaak losse schroevendraaiers pakte. En nu ik al 6 jaar in een verbouwing zonder garage/werkplaats zit en mijn gereedschap in een lade blok gegooid wordt, ik vaak mijn schroevendraaierset (zo een wera setje met handvat + bits) in zo een etui grijp.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

bleiblei schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:50:
Ik heb wel gemerkt met schroevendraaiers dat toen mijn gereedschap een mooie plek had in de schuur op een gereedschapbord waarbij ik kon grijpen wat ik nodig had. Ik vaak losse schroevendraaiers pakte. En nu ik al 6 jaar in een verbouwing zonder garage/werkplaats zit en mijn gereedschap in een lade blok gegooid wordt, ik vaak mijn schroevendraaierset (zo een wera setje met handvat + bits) in zo een etui grijp.
Ik probeer een beetje beide op te zetten.
Ik heb 3 parameters voor mn gereedschap aanschaf en sortering.
1 koop alleen kwalitatief beter gereedschap en doelgericht op efficientie.
2 sorteer op : mag misbruikt worden , grab and go sets, specifiek 1 tool hangend in t zicht klaar om gepakt te worden.
3 overdaad schaad. ( als in blijf nadenken of dat nieuwe tooltje unieke eigenschappen heeft die je bestaande tools niet kunnen,hebben.)

Wat uiteraard regelmatig half word geschonden.
Kadootjes aan je zelf omdat t kan, ik had die weraset niet nodig, gil van de schroevendraaiers en bitjes en zo. Zakelijk ook nog een koffer met spullen. Maar regel 1 is van toepassing : kan dan de "mag misbruikt worden" lade verder gevuld worden.. O-)
Voor mn vde set wil ik nog een extra greep kopen omdat ik vaak 2 of 3 schroevendraaiers gebruik.
Fittingschroevendraaier, kruiskop en grote platte schroevendraaier. En laatste twee wisselen afhankelijk vd schakelaars schroeven kan nog maar 3 elkekeer omsteken word je appelig van.
Dit setje is goud voor als je niet in de buurt van je gereedschaphok bent en niet 20kg aan mischien handig om mee tenemen gereedschap wiilt meenemen.

• TheRealNiels
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-12 10:32
Beste mede-Tweakers,

Vanwege de aanschaf van een eerste koophuis ben ik ook op zoek naar mijn eerste accuboormachine.
Ik zie dat er veel verschillende modellen en soorten zijn. Persoonlijk hoeft het van mij niet een professionele boormachine te zijn maar ben wel op zoek naar iets degelijks voor de huis-tuin&keuken klusser. Wel moet het ook (gedeeltelijk) door de muur heen komen dus wordt het al snel een klopboor.
Ik weet dat vooral Makita en DeWalt goed zijn in kwaliteit maar ook een stuk duurder zijn soms. Dat de B&D en Bosch daar net onder zitten, maar hoor ook goeie verhalen over Parkside.

Hebben jullie tips bij het maken van een keuze? Ik kwam bijvoorbeeld https://www.karwei.nl/ass...ne-bcd003c2k-qw/p/B152692 voor €90
Voldoet dat een beetje of kan ik beter wat meer investeren/ander merk nemen?

• mstx
  • Niet online
TheRealNiels schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:47:
Beste mede-Tweakers,

Vanwege de aanschaf van een eerste koophuis ben ik ook op zoek naar mijn eerste accuboormachine.
Ik zie dat er veel verschillende modellen en soorten zijn. Persoonlijk hoeft het van mij niet een professionele boormachine te zijn maar ben wel op zoek naar iets degelijks voor de huis-tuin&keuken klusser. Wel moet het ook (gedeeltelijk) door de muur heen komen dus wordt het al snel een klopboor.
Ik weet dat vooral Makita en DeWalt goed zijn in kwaliteit maar ook een stuk duurder zijn soms. Dat de B&D en Bosch daar net onder zitten, maar hoor ook goeie verhalen over Parkside.

Hebben jullie tips bij het maken van een keuze? Ik kwam bijvoorbeeld https://www.karwei.nl/ass...ne-bcd003c2k-qw/p/B152692 voor €90
Die B+D heb ik hier ook nog ergens in een lade liggen. Doe jezelf een plezier en koop meteen een goede machine. Nu met black friday zijn er vast goede combi deals te vinden voor een DeWalt/Milwaukee/Makita, die 100-150 euro extra is het zeker waard.

edit: Dit ging vooral om schroefboormachines. Als je indicenteel wat in muren wil boren kun je zoals hieronder gezegd ook een goedkope bedrade SDS boorhamer gebruiken. Die gelinkte B+D lijkt me daar sowieso niet heel geschikt voor.

[ Voor 8% gewijzigd door mstx op 28-11-2025 10:01 ]

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

TheRealNiels schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:47:
Beste mede-Tweakers,

Nieuwbouw? Waar zijn de muren van gemaakt? Is het metselwerk of beton?

Bij metselwerk maakt het minder uit wat voor machine je hebt zolang je voor goede steenboortjes hebt gezorgd (en die haal je eerder bij toolstation dan bij de karwei). Klopboor is dan ook vaak niet nodig.

Bij beton is het een ander verhaal, dan zou ik een goede boorhamer met SDS kopen met ook goede boortjes. ook hiervoor niet naar de karwei, kijk eens bij Hornbach. Als je binnen boort dan wil je ook een stofzuiger in de buurt hebben, ik zou daarom niet kijken naar een accu machine. Dit maakt het alleen maar duurder. Ik heb zelf een Bosch GBH 2-28

Ongeacht welke boormachine je koopt, koop iig een bohrfixx (https://www.hornbach.nl/p...hulpstuk-bohrfixx/8126762)
Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/application/as.47338337.jpg

• TheRealNiels
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-12 10:32
mstx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:53:
[...]

Die B+D heb ik hier ook nog ergens in een lade liggen. Doe jezelf een plezier en koop meteen een goede machine. Nu met black friday zijn er vast goede combi deals te vinden voor een DeWalt/Milwaukee/Makita, die 100-150 euro extra is het zeker waard.

edit: Dit ging vooral om schroefboormachines. Als je indicenteel wat in muren wil boren kun je zoals hieronder gezegd ook een goedkope bedrade SDS boorhamer gebruiken. Die gelinkte B+D lijkt me daar sowieso niet heel geschikt voor.
Het gaat vooral om een eerste tool waarmee ik even vooruit kan, voor de grotere klussen waarbij er echt in de muur moet worden geboord ben ik gelukkig voorzien van gereedschap van directe omgeving.
Ik twijfel nu toch erg om inderdaad wat extra te investeren voor een gerenomeerder merk. 8)
fenrir schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:56:
[...]

Nieuwbouw? Waar zijn de muren van gemaakt? Is het metselwerk of beton?

Bij metselwerk maakt het minder uit wat voor machine je hebt zolang je voor goede steenboortjes hebt gezorgd (en die haal je eerder bij toolstation dan bij de karwei). Klopboor is dan ook vaak niet nodig.

Bij beton is het een ander verhaal, dan zou ik een goede boorhamer met SDS kopen met ook goede boortjes. ook hiervoor niet naar de karwei, kijk eens bij Hornbach. Als je binnen boort dan wil je ook een stofzuiger in de buurt hebben, ik zou daarom niet kijken naar een accu machine. Dit maakt het alleen maar duurder. Ik heb zelf een Bosch GBH 2-28

Ongeacht welke boormachine je koopt, koop iig een bohrfixx (https://www.hornbach.nl/p...hulpstuk-bohrfixx/8126762)
[Afbeelding]
Dankjewel voor de tip!
Ik verwacht dat het allemaal metselwerk is, maar ben er niet zeker van (heb na de eerste bezichtiging niet meer de kans gehad om te gaan kijken 8)7 ). Maar mocht het uiteindelijk (ten dele) beton zijn heb ik altijd nog mijn (schoon)vader die volgens mij wel wat sterker gereedschap heeft voor dat soort klussen.

Het gaat mij vooral in eerste instantie om de 'kleine' klusjes zoals schilderijtje hangen, kastje hangen, plankjes ophangen e.d.

[ Voor 23% gewijzigd door TheRealNiels op 28-11-2025 10:12 ]

• Kaffe
rens-br schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:35:
[...]

Ja, sorry. Ik ben van België dus misschien iets ander aanbod. Ook hier helaas niet meer te verkrijgen. Het is inderdaad die van @Raymond zijn link (https://www.marktplaats.n...ekhamer-zo-goed-als-nieuw).

Maar je gaat er wel niet vrolijk van worden om daar twee uur aan een stuk mee in je handen te staan. Die is eerder voor beton/muren te slopen dan tegels van een muur te halen.

Net even gekeken en ik heb ook de oude versie van deze: https://www.lidl.be/p/nl-...rmance-pkhap20/p100374358 Goed handelbaar en redelijk wat kracht. Enkel bij langdurig boren in beton wordt die te warm. Ik heb die sinds 2021 en al goed mishandeld. Elektriciteit uitboren/beitelen, oude bakstenen muren afbreken. Zelfs onlangs met een diamantboor een aantal spots uitgeboord in predallen.

Dus om te duiden, ik vind dat er helemaal niets mis is met parkside. Gewoon met die groene geen goede ervaringen. Die van mijn vriend beitelde enkel als je de beitel in het begin vasthield met je hand. Die van mijn vader was de houder van de beitel helemaal kapot. Die had hem ook zo'n zware chinees gekocht en daar lekte de olie van na een halve vloer los te schieten.

Als je het niet erg vindt dat je halverwege de klus met een kapot toestel staat zou ik er voor gaan. Als je iets meer zekerheid wil: zoek een makita of hikoki sds max op 2dehands/marktplaats. Geef je iets meer uit maar als je hem niet meer nodig heb verkoop je hem voor evenveel.

https://www.marktplaats.n...b7-46c7-b7c0-bf9d8093e0da Zoiets bvb.

• trabant
@TheRealNiels Die kleine klusjes maken de muur niet zachter.
Een goede boor is het halve werk. Een mooie Hilti met een goedkope botte boor erin legt het af tegen een huismerkmachine met een boortje van Heller, Alpen, Izar, Famag, Rotec of (voor staal) Dormer. Alpen ligt bij de Hornbach. Lees ook de openingspost even door.
Maar omdat je toch een goede machine wilt, weet dit:
Er is bouwmarkt-Makita (accu's hebben een witte lijn) en de prof gebruikt de 18V LXT-lijn. Die twee accu's zijn niet uitwisselbaar!
Je hebt Parkside en Parkside Professional.
Je hebt Bosch groen en Bosch blauw.
Je hebt Gedore Red en het echte oude Gedore blauw.
Bosch en Makita zijn nog van zichzelf; Hitachi/Hikoki en Metabo zijn intussen eigendom van investeringsmaatschappij KKR.
Wáár je iets koopt maakt ook uit. Als je geen tijd of gelegenheid hebt om uitgebreid te puzzelen, vergelijken of YT-filmpjes te bekijken, ga je niet naar de bouwmarkt, maar naar een bedrijventerrein waar de prof het ook koopt. Kost misschien een centje meer, maar Cry once, zeggen we hier. Op de lange termijn zal de bond tegen het vloeken je daarvoor dankbaar zijn. ;)

Edit: O, en begin met PBM!

PS: voor de verhuizing:
Regel stickervellen voor op de dozen. Zet erop hoeveel kg, wel of niet stapelbaar en naar welke kamer het moet. Je hulpjes zullen je er dankbaar voor zijn. Verhuis het koffiezetapparaat al de dag tevoren, Koelkast dito en zet daar wat lekkers in. Vooral op hete zomerdagen is dat fijn. :9B

[ Voor 14% gewijzigd door trabant op 28-11-2025 13:41 ]

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12 08:44
Heel erg eens met @trabant.

Daarnaast: probeer niet iets te kopen dat alles kan, want je machine kan dan alles een beetje, maar is nergens echt goed in.

En in mijn bescheiden blik is een klopboor zelden wat je zoekt. Ik had er eentje, naast een gewone accuboormachine en een boorhamer, maar heb 'm niet vervangen toen ik 'm per ongeluk over de kling heb gejaagd (127 mm gaten in puimsteen, zonder kloppen maar ook zonder de raadzame afkoelpauzes). Sterker nog, ik heb 'm vervangen met een GSR 12v-35 FC van Bosch Pro, dat is sindsdien mijn favoriet, gewoon omdat het lekker handzaam en flexibel is, en nog steeds krachtig zat voor alle kleine klusjes. Cried once, al was via Amazon in de VS bestellen wel flink goedkoper voor die set inclusief 1kJ-boorhameropzetstuk.

Gewone accuboor met boortjes van goede kwaliteit is prima voor baksteen, als dat niet voldoet, pak ik stiekem liever gewoon een boorhamer.

• rens-br

rens-br

Kaffe schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:15:
[...]

Ja, sorry. Ik ben van België dus misschien iets ander aanbod. Ook hier helaas niet meer te verkrijgen. Het is inderdaad die van @Raymond zijn link (https://www.marktplaats.n...ekhamer-zo-goed-als-nieuw).

Maar je gaat er wel niet vrolijk van worden om daar twee uur aan een stuk mee in je handen te staan. Die is eerder voor beton/muren te slopen dan tegels van een muur te halen.

Net even gekeken en ik heb ook de oude versie van deze: https://www.lidl.be/p/nl-...rmance-pkhap20/p100374358 Goed handelbaar en redelijk wat kracht. Enkel bij langdurig boren in beton wordt die te warm. Ik heb die sinds 2021 en al goed mishandeld. Elektriciteit uitboren/beitelen, oude bakstenen muren afbreken. Zelfs onlangs met een diamantboor een aantal spots uitgeboord in predallen.

Dus om te duiden, ik vind dat er helemaal niets mis is met parkside. Gewoon met die groene geen goede ervaringen. Die van mijn vriend beitelde enkel als je de beitel in het begin vasthield met je hand. Die van mijn vader was de houder van de beitel helemaal kapot. Die had hem ook zo'n zware chinees gekocht en daar lekte de olie van na een halve vloer los te schieten.

Als je het niet erg vindt dat je halverwege de klus met een kapot toestel staat zou ik er voor gaan. Als je iets meer zekerheid wil: zoek een makita of hikoki sds max op 2dehands/marktplaats. Geef je iets meer uit maar als je hem niet meer nodig heb verkoop je hem voor evenveel.

https://www.marktplaats.n...b7-46c7-b7c0-bf9d8093e0da Zoiets bvb.
Dank voor de informatie! Het toestel komt vandaag binnen. Dus we gaan eens kijken of het wat is en anders gaat die gewoon weer terug.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:28
Vliegvlug schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:39:
[...]
EDIT2:
Die set met de L ratelhouder erin heet de Wera Kraftform Kompakt 60 RA -R 1 en is met €75 best wat duurder
Vandaag kost ie maar 66 met de op de pagina getoonde code.....

• Kaffe
rens-br schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:58:
[...]

Dank voor de informatie! Het toestel komt vandaag binnen. Dus we gaan eens kijken of het wat is en anders gaat die gewoon weer terug.
Top, laat maar weten hoe die het doet! Succes met de klus.

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-12 18:56
TheRealNiels schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:09:
[...]

Het gaat vooral om een eerste tool waarmee ik even vooruit kan, voor de grotere klussen waarbij er echt in de muur moet worden geboord ben ik gelukkig voorzien van gereedschap van directe omgeving.
Ik twijfel nu toch erg om inderdaad wat extra te investeren voor een gerenomeerder merk. 8)

[...]

Dankjewel voor de tip!
Ik verwacht dat het allemaal metselwerk is, maar ben er niet zeker van (heb na de eerste bezichtiging niet meer de kans gehad om te gaan kijken 8)7 ). Maar mocht het uiteindelijk (ten dele) beton zijn heb ik altijd nog mijn (schoon)vader die volgens mij wel wat sterker gereedschap heeft voor dat soort klussen.

Het gaat mij vooral in eerste instantie om de 'kleine' klusjes zoals schilderijtje hangen, kastje hangen, plankjes ophangen e.d.
Wellicht is dit een goede deal voor je? Een prima huis-teun-keuken apparaat! :) Heb je gelijk een accu en lader erbij :)

https://nl.bauhaus/accusc...ine-gsb-18v-45/p/32464991

• Gwaihir
  • Niet online
Twam schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:52:
Daarnaast: probeer niet iets te kopen dat alles kan, want je machine kan dan alles een beetje, maar is nergens echt goed in.
Goh.. laat ik dat nu net toch van plan zijn.

Oh wacht, hoeft niet, doe jij stiekem toch ook al:
Sterker nog, ik heb 'm vervangen met een GSR 12v-35 FC van Bosch Pro, dat is sindsdien mijn favoriet, gewoon omdat het lekker handzaam en flexibel is, en nog steeds krachtig zat voor alle kleine klusjes. Cried once, al was via Amazon in de VS bestellen wel flink goedkoper voor die set inclusief 1kJ-boorhameropzetstuk.
Top set, vind ik. Koop je het voordeligst in twee delen: hameropzetstuk + set met de rest.

• Gwaihir
  • Niet online
Hoe goed is die? Ik gooide onlangs zo'n zelfde bedrag weg aan het Kärcher exemplaar...

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Gwaihir schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:24:
[...]

Hoe goed is die? Ik gooide onlangs zo'n zelfde bedrag weg aan het Kärcher exemplaar...
Ik geef hem tegenwoordig kado aan vrienden die net verhuisd zijn. Ze kijken soms wat raar als ze het krijgen, maar later hoor ik dat ze er blij mee zijn. Enige nadeel is dat de luchtstroom veel lawaai maakt, meer dan een standaard stofzuiger (al is het ook niet zo gek als je bedenkt dat alle lucht door een klein gaatje moet).

• Retrospect
Ik had geen idee dat ze die dingen ook los hadden en niet merkgebonden. Bedankt voor de tip.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:33

MJV

Gwaihir schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:24:
[...]

Goh.. laat ik dat nu net toch van plan zijn.

Oh wacht, hoeft niet, doe jij stiekem toch ook al:

[...]

Top set, vind ik. Koop je het voordeligst in twee delen: hameropzetstuk + set met de rest.
Had geen idee dat dat hamer opzetstuk bestond, niet goedkoop met bijna 100 euro maar wel een mogelijke game changer. Dan heb je ineens echt vrijwel alles bij de hand in een gereedschapskist. Toch nog eens over nadenken met deze black friday.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Retrospect schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:02:
[...]

Ik had geen idee dat ze die dingen ook los hadden en niet merkgebonden. Bedankt voor de tip.
het is gewoon van starmix, een stofzuigermerk.

Prima ding, en ook met andere merknaam erop is hij prima. Op die van staat Festool, maar die deed het laatst met een ander merk boormachine ook. Wel grappig, een soortgelijk ding van Kaercher werkte beduidend minder lekker.
Pagina: 1 ... 268 ... 272 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).