Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:29
Nu ik de discussie zie over het accutuingereedschap en een opmerking over een accupakket op de rug..
Bestaan er eigenlijk een origineel onderdeel waarbij je de accu kan 'verlengen' naar bijvoorbeeld een accupakket op de rug?
Ik kwam deze al even tegen, maar uit principe bestel ik al niks bij Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:06
henkie196 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:42:
@MooDyBLueS Ik heb zelf een Stiga 48cm grasmaaier, op snoer. Is niet ideaal, maar werkt goed als je een beetje methodisch op en neer gaat. Overweging voor mij was vooral ook dat de accu versie richting de 500e ging, terwijl de besnoerde versie slechts 200e was. En daarbij heeft dit model nog een stalen onderstel en hefmechaniek, waar ik ook de voorkeur aan geef boven al het plastic-fantastic dat je overal tegen komt tegenwoordig. Ik weet niet of de nieuwere Stiga modellen in deze prijsklasse nog stalen onderstellen hebben.

Stihl heeft ook mooi spul, maar heb alleen ervaring met hun benzine en besnoerde spul. Voor accu's hebben ze deze ook als packs voor op de rug, houdt het apparaat zelf wat lichter (handig bij bv. bosmaaier, blazer, of kettingzaag). Niet goedkoop, maar vind wat ik ervan in de handen heb gehad echt top spul.

Mulching is wel mooi, scheelt je een grote bult gras die je iedere week / 2 weken kwijt moet zien te raken, en geeft voeding terug aan het gazon. Zou zeker kiezen voor eentje met in ieder geval de optie tot mulching.

/edit
Eventueel kun je voor tuingereedschaps vragen ook terecht in Het grote tuinen, balkons en plantentopic, maar komt hier ook wel vaker voorbij.
Stihl met accupack op de rug is wel voor de mensen die er dagelijks 8 uren mee werken (en voor zover ik weet niet beschikbaar voor de accumaaiers en mulchmaaiers).

Er is een breed gamma van Stihl grasmaaiers en mulchmaaiers op AP en AK accuplatformen, voor 250m2 oppervlak voldoen beide platformen wel. Als je een mulchmaaier wil kan dat alleen op het AP platform. Momenteel met aanbiedingen voor gratis accu's als ik mij niet vergis. De catalogus prijzen zijn vrij hoog maar even zoeken op internet en je hebt een stuk schappelijkere prijzen voor jezelf.

[ Voor 0% gewijzigd door Mvd1981 op 24-05-2024 08:22 . Reden: Spuit11 - zie dat er al een keuze is gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:38
jordeeeh schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:10:
Nu ik de discussie zie over het accutuingereedschap en een opmerking over een accupakket op de rug..
Bestaan er eigenlijk een origineel onderdeel waarbij je de accu kan 'verlengen' naar bijvoorbeeld een accupakket op de rug?
Ik kwam deze al even tegen, maar uit principe bestel ik al niks bij Ali.
Ik weet dat Stiga de 900 serie heeft waarbij gebruik wordt gemaakt van een backpack met 2 accu's.
Maar geen idee eigenlijk of ze ook een koppelstuk hebben om die backpack te gebruiken met de 500 en 700 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mvd1981 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:20:
Stihl met accupack op de rug is wel voor de mensen die er dagelijks 8 uren mee werken (en voor zover ik weet niet beschikbaar voor de accumaaiers en mulchmaaiers).

Er is een breed gamma van Stihl grasmaaiers en mulchmaaiers op AP en AK accuplatformen, voor 250m2 oppervlak voldoen beide platformen wel. Als je een mulchmaaier wil kan dat alleen op het AP platform. Momenteel met aanbiedingen voor gratis accu's als ik mij niet vergis. De catalogus prijzen zijn vrij hoog maar even zoeken op internet en je hebt een stuk schappelijkere prijzen voor jezelf.
Voor grasmaaiers heb je ook geen accu pakket voor op de rug nodig, lijkt me, de grasmaaier heeft wieltjes dus dat gewicht van de accu's voel je toch niet ;)

En zo lang gaan ook de grotere accu pakketten niet mee op een bladzuiger / blazer of bosmaaier, als je langer dan een half uur met zo'n machine bezig bent heb je er al profijt van, even los van het gewicht van de machine. Was laatst in m'n ouders tuin toch al gauw een uur bezig met de bosmaaier om de boel achterin een beetje te fatsoeneren, als je dan twee keer op en neer moet lopen om de batterijen te vervangen tussendoor, ga je wel voordeel merken van zo'n groter accu pakket. Gewicht is wel meer secundair bij een bosmaaier of bladzuiger/blazer, aangezien je die meestal toch wel met een harnas of draagband draagt.

Voor een heggenschaar is het gewicht wel meer een ding, maar die kan best lang op een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
henkie196 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:30:
[...]

Lang gras direct mulchen werkt niet zo goed. Zelfs een krachtige machine krijgt het volume gras dan niet verwerkt en je houdt plakaten gemaaid gras over. Beter om het de eerste keer op te vangen in de bak, en daarna regelmatig te maaien. Over het algemeen is het niet een slecht idee om het niet te kort te maaien, dan kan het gras ook beter tegen hitte en droogte.
Top, precies waar ik naar op zoek was. Dan ga ik eerst opvangen en in de gft bak dumpen (zover dat past) en de 2e maaibeurt zal ik dan mulchen. Eerste keer zal ik op de hoogste stand doen en tweede keer misschien middelste stand en die voorlopig ook aanhouden.
[...]

Met 48cm doe ik zo'n half uur over een 300 m2, inclusief snoer klaarleggen :P Maar veel hangt ook af van de vorm van je tuin, met allerlei kronkels, bomen, en andere obstakels duurt het ook weer langer om te maaien.
Oh dat valt echt reuze mee, ik was al bang dat het (veel) langer ging duren. Qua vorm van de tuin is het een soort U-vorm van voor-zij-achter, de andere zijkant is puur een betegeld looppad naar achter. Verder hebben we 5 boompjes in de tuin. En voorin nog een border met hortensias en leibomen, beide lange zijdes daarvan zijn ±110cm breed dus lijkt mij prima in 3 stroken mee te pakken, geen gekke vormen verder behalve dus dat ik om de boompjes heen moet maaien. En er staat wel het nodige tuinmeubilair maar dat zet ik gewoon even aan de kant.
[...]

Misschien dat je grasmaaier niet zo goed kan mulchen, dan, ik herken dat niet zo bij mijn grasmaaier. Niet nat gras maaien, wachten tot het droog is, dat is wel belangrijk bij mulchen.
Goede tip, ga ik ook op letten. Want ook hier spelende kinderen die graag te pas en te onpas rondrennen. Maar misschien als ik in kan plannen op een zondag einde dag te maaien dat het het minste problemen geeft, we gaan het zien.
[...]

Die van mij heeft ook wel moeite met meer dan 20cm gras. Op een gegeven moment is het ook het volume van het gras dat afgevoerd moet worden dat een probleem wordt. Een groot gat voor de doorvoer naar de opvangbak helpt in ieder geval veel.
Ik maak me ook geen illusies dat de eerste maaibeurt vliegend voorbij gaat, de eerste keer om het hoge gras weg te krijgen zal vast wat zwoegen zijn, zowel voor de maaier als voor mij. :P Maar ik ga er wel vanuit dat als ik me daarna aan een wekelijkse maaibeurt houd dat het dan wel soepeltjes hoort te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-10 14:55
Zelf heb ik de Makita DUH523Z LXT 18V Li-Ion accu heggenschaar - 52cm en Makita DLM382Z LXT 36V (2x 18V) Li-Ion accu grasmaaier - 38cm en daar ben ik heel tevreden mee.
Beide instapmodellen, maar voor ons bescheiden tuintje met 80m2 grasveld en heggen voor en achter prima.
Zelf ook bewust voor accu gekozen ipv draad, lekker flexibel en je pakt hem zo veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:08:
[...]

Ik heb de simpelste heggenschaar van Makita, de 483Z en dat ding was ook een uitkomst. Zoveel makkelijker en sneller om te pakken dan een bedrade versie. En hij doet het nog beter dan de bedrade versie die ik had ook. Alles tot een halve cm gaat hij doorheen als koek. Heb hem met wat korting voor 70 euro oid gekocht bij Hornbach, echt veel bang for the buck.
Goede tip, ik zie de 523Z nu voor iets over de €100 overal, maar ik ga hem in de gaten houden. De Laurierhaag staat net (125-150cm) en begreep dat ik die eerst tot ruim de gewenste lengte (±200cm) moet laten groeien voordat ik hem voor het eerst mag snoeien.

Nu is een laurierhaag wel een stevige haag, zeker volgroeid, gaat de 483Z daar voldoende voor zijn? Of kan ik dan toch beter een stapje hoger gaan zitten met de 523Z? Ik heb bij twijfel liever iets overbemeten dan achteraf spijt namelijk. ;)

Wellicht nog goed om te benoemen: qua haag gaat het wel om zo'n 60 strekkende meter. Geen klein stukje dus.

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-05-2024 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:38
Goeie en voor mij relevante vraag, wij zijn bezig om stapsgewijs met de buren de overgroeide coniferenhaag te vervangen door laurier. Die zijn net als bij jou nu 150-180cm hoog dus die ga ik pas volgend jaar de eerste keer snoeien. Maar als ik zo even kijken dan zie ik dat niet als een issue. Ik gebruik de mijne voor een beukenhaag, klimop en taxus; met name die laatste heeft wel eens wat dikke taken ertussen zitten. Toch schat ik die zwaarder in voor de heggeschaar dan de laurier.

Ik weet niet hoeveel sterker die 523 is maar die zie ik ook voor 111 bij CoolBlue, voor die paar tientjes extra zou ik dan denk ik ook voor de zwaardere gaan als ik twijfelde.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
MooDyBLueS schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:17:
[...]

Goede tip, ik zie de 523Z nu voor iets over de €100 overal, maar ik ga hem in de gaten houden. De Laurierhaag staat net (125-150cm) en begreep dat ik die eerst tot ruim de gewenste lengte (±200cm) moet laten groeien voordat ik hem voor het eerst mag snoeien.

Nu is een laurierhaag wel een stevige haag, zeker volgroeid, gaat de 483Z daar voldoende voor zijn? Of kan ik dan toch beter een stapje hoger gaan zitten met de 523Z? Ik heb bij twijfel liever iets overbemeten dan achteraf spijt namelijk. ;)

Wellicht nog goed om te benoemen: qua haag gaat het wel om zo'n 60 strekkende meter. Geen klein stukje dus.
Wat ik van de website begrijp is de 483Z uit het assortiment en is de 523Z de vervanger, als ik ze beide in de vergelijker gooi lijkt het er ook op dat de specs (grotendeels) overeenkomen, echter is de ene 48 cm en de andere 52 cm. De 523Z is in ieder geval te krijgen voor 91 euro bij de Hornbach: https://www.hornbach.nl/p...l-accus-en-lader/6621999/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:44
@accu op de rug
https://www.husqvarna.com...y-equipment/accu-bli950x/ €1650
Daaronder zie je welke toestellen ermee compatibel zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.hooghiemstra.nl/data/upload/Shop/images/bli940x.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
@MooDyBLueS ik zie dat ik een beetje late to the party ben, maar ook ik heb ervaring met een Makita maaier. Paar pagina's geleden staat mijn laatste aanschaf, de LM004. Dit is eigenlijk de 43cm 2x18V Maar dan met de 40V (36V) XGT accu's. Ik ben er wel tevreden over en vind 'm qua bouwkwaliteit ook wel keurig. Met 1x 4.0A (let wel 40V) kan ik prima 3-4x een grasveld van ca. 150m2 maaien, waarbij de eerste keer het gras echt hoog stond. Overigens had ik ook last van het hoge gras, maar dat was denk ik ook omdat het ook nog eens nat was. Verder werkt hij prima en vind ik 'm opvallend stil.

Tip van flip: koop je grasmaaier wel bij een Makita dealer. Ook op de DLM432 (https://www.makita.nl/art...ccu-grasmaaier-43-cm.html) zit nu een puntenactie dus zit er een gratis accu bij (5.0Ah 18V). Als je nu instapt kan je ook overwegen toch voor XGT te gaan. Iets duurder - maar beperkt - en wel 1 accu ipv 2. Ik vind persoonlijk de losse apparaten beperkt duurder op XGT. Maar volgens mij heb je al besteld dus die gaat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Fedde Ik heb inderdaad inmiddels besteld. De tip van puntenactie is een goede, al is het voor mij nu toch voordeliger gebleken om de set te kopen waar al 2 accu's bijzitten. Een extra accu is op zich altijd fijn, maar in dit geval zou ik duurder uit zijn om die gratis accu te kunnen claimen. Heb nu bij Coolblue €501 betaald voor de DLM432 met 2x 5 Ah 18V XLT accu én de DUR181Z trimmer. Linkje. Elders was alleen de grasmaaier met accu's al minstens €439 en de trimmer los €89.

Mijn verwachting gezien mijn ervaring met de Makita accuboormachine is dat ik niet snel een nieuwe/extra accu nodig ga hebben, maar mocht dat gezien de trimmer en straks heggenschaar toch zo zijn, dan moet ik die maar los kopen. Of een bundel met de heggenschaar tzt.

In ieder geval om jouw positieve ervaring ook erbij te hebben, dat geeft me meer vertrouwen.

Helaas net een berichtje dat het pakket vertraagd is, dus nu ineens geen bezorgtijd meer zelfs maar "binnen 5 dagen". En dat terwijl ik besteld had met de belofte van "vandaag besteld, morgen in huis". Geen idee of het Coolblue of PostNL is die hiervan de schuldige is maar PostNL zegt dat ze het pakket nog niet eens ontvangen hebben. Ach ja, 5cm hoger gras kan er vast nog wel bij. :P

[ Voor 21% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-05-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Het gaat wel snel op moment ja. Als ik mijn rondje gedaan heb kan ik bijna meteen weer opnieuw beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:18

copykat

Good copy isn't bad

LoL, ik voel me al lullig met mn bosch snoermaaier op vier wieltjes van 80 -90 euro. Overkill here i come zeg maar. (randstad tuintjes zijn sneu.)
Zo'n simpele met een opvangbak er achter.
Gras is 3x4m ofzo. Ben langer bezig met in elkaar zetten, ik heb hem in een bigbagboodschappentas in de tuinkast hangen, opvang er achter en duwstang uitklappen vastdraaien insteken in de wagen, verlengsnoer uitrollen, rondje maaien en omdat het kan nog een keer er over. (moet wel 2x! De opvang legen in mn groene kliko. 😅) kanten knippen want draad snoeier is draad op * copykat is te lui om bij de gamma te zoeken naar een vervangings module.

Alles weer opruimen.

(Van mn vrouw te horen dat ik beter moet vegen voor de restsprieten die op de tegels geslingerd zijn en "het waai wel weg" schijnt niet als acceptabel antwoord te gelden..🤣.)

Lees ik hier tuin van 1800m2... Aan gras......😭

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:17
Waar ik ooit over een stukje zonneweide voor een hangmat gefantaseerd heb, heeft moeder natuur een tapijt van boterbloemen en akelei etc. aangelegd. De kat verstopt zich er graag tussen en ook de hommels zijn er blij mee.
@MooDyBLueS Met wat er hier nu al uit de lucht valt - en later op de dag elders in het land zal gaan vallen - was je vandaag toch niet gaan maaien. Troost je met de gedachte dat het over vijf dagen droger kan zijn.
(Ik zit op dezelfde hete kolen, want ik wil een remleiding vernieuwen aan een oldtimer die niet binnen staat.)

[ Voor 24% gewijzigd door trabant op 24-05-2024 11:41 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Heb wel een vraagje zelf over draadsnoeiers / trimmers. Ik had er eentje van Wolf Garten maar die draad ging elke keer binnen twee tellen stukken en zat vast in de houder. Compleet onwerkbaar. Nooit achter gekomen of dit user error was of dat het gewoon een brak systeem is. Lijkt me dat het niet de bedoeling is dat die draad binnen een minuut stuk is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:02

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:40:
Heb wel een vraagje zelf over draadsnoeiers / trimmers. Ik had er eentje van Wolf Garten maar die draad ging elke keer binnen twee tellen stukken en zat vast in de houder. Compleet onwerkbaar. Nooit achter gekomen of dit user error was of dat het gewoon een brak systeem is. Lijkt me dat het niet de bedoeling is dat die draad binnen een minuut stuk is?
Twee tellen is wel erg snel, maar over het algemeen hebben veel draadtrimmers voor consumenten wel een brak systeem dat compleet onwerkbaar is omdat je de hele kop uit elkaar moet halen en dan op de juiste manier de draad er in opwinden terwijl de draad uit zichzelf terug wil springen naar de vorm die het had op de spoel.

Professionele machines hebben een maaikop die niet uit elkaar hoeft te halen om de draad er in te doen. Er bestaan echter universele maaikoppen (met allerlei adapters) met namen zoals "easy/quick/fast load" met een draaiknop waarmee je de draad er in kan laden. Ik ben hier ook pas achter gekomen en ga er binnenkort één kopen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
copykat schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:35:
LoL, ik voel me al lullig met mn bosch snoermaaier op vier wieltjes van 80 -90 euro. Overkill here i come zeg maar. (randstad tuintjes zijn sneu.)
Gras is 3x4m ofzo. Ben langer bezig met in elkaar zetten, ik heb hem in een bigbagboodschappentas in de tuinkast hangen, opvang er achter en duwstang uitklappen vastdraaien insteken in de wagen, verlengsnoer uitrollen, rondje maaien en omdat het kan nog een keer er over. (moet wel 2x! De opvang legen in mn groene kliko. 😅) kanten knippen want draad snoeier is draad op * copykat is te lui om bij de gamma te zoeken naar een vervangings module.

Alles weer opruimen.

(Van mn vrouw te horen dat ik beter moet vegen voor de restsprieten die op de tegels geslingerd zijn en "het waai wel weg" schijnt niet als acceptabel antwoord te gelden..🤣.)

Bij een dergelijk formaat tuin zit dan ook een schuur waar je je hele grasmaaier in kan zetten zonder demonteren of bak eraf halen. Dat scheelt een boel tijd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:40:
Ik heb er een met een mes, dat gaat nooit stuk, tenzij je snoeihard een steen raakt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Alles weer opruimen.

offtopic:
I hear you. Wij komen van net iets meer dan 200 m2 aan kavel naar bijna 700 m2. En reken even voor het gemak 100 m2 grondoppervlak voor je woning en je ziet dat het niet x3,5 is maar x6 wat je overhoudt aan tuin. En ja daarvoor hebben we de randstad achter ons moeten laten en wonen we nu superrustig, hoor ik de hele dag superveel vogeltjes vrolijk fluiten en zie ik ze regelmatig in het gras weer een wormpje oppikken. De meeuwen, duiven en kraaien en de enkele verdwaalde mus zijn nu ingeruild voor allerlei kleine vogels (zoveel dat ik me best dom voel dat ik niet eens weet welke soorten het allemaal zijn) en geen meeuw, duif of kraai meer gezien. Het is dan ook een dorp en geen stad, dat scheelt ongetwijfeld al.

Dat er dan ook gras gemaaid moet worden dat is even nieuw en wennen, maar heb ik er graag voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Johnny schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:54:
[...]

Twee tellen is wel erg snel, maar over het algemeen hebben veel draadtrimmers voor consumenten wel een brak systeem dat compleet onwerkbaar is omdat je de hele kop uit elkaar moet halen en dan op de juiste manier de draad er in opwinden terwijl de draad uit zichzelf terug wil springen naar de vorm die het had op de spoel.

Professionele machines hebben een maaikop die niet uit elkaar hoeft te halen om de draad er in te doen. Er bestaan echter universele maaikoppen (met allerlei adapters) met namen zoals "easy/quick/fast load" met een draaiknop waarmee je de draad er in kan laden. Ik ben hier ook pas achter gekomen en ga er binnenkort één kopen.
Die van mij heeft inderdaad een kop waar je gewoon een nieuwe draad doorheen kan steken en dan het ding ronddraaien tot er genoeg draad op zit. Heb wel twee verschillende koppen, eentje met een lichtere draad voor het trim werk, eentje met dikkere, vierkante draad voor het onkruid om het onkruid wat van de schutting terug te trimmen op het stuk braakliggende land achter onze tuin.

Als je geen fatoenslijk systeem hebt om de draad te vervangen is het weinig meer dan een wegwerp produkt.
No Hands schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:58:
Ik heb er een met een mes, dat gaat nooit stuk, tenzij je snoeihard een steen raakt.
Dat heeft zeker ook z'n nut, maar als je niet andere dingen wilt beschadigen, maar wel het gras er weg wilt trimmen, is een draad een stuk veiliger en makkelijker in gebruik. Voor heavy duty lang gras, brandnetels, bramen, of kleine struiken, ja, dan is een mes fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45

Roozzz

Plus ultra

Psst, met zulke oppervlaktes is een robotmaaier waarschijnlijk de beste aanschaf van je leven :+

Afgelopen zomer was dat ding tijdelijk uit de running. Ik was zo 1,5u bezig met de motormaaier

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Roozzz schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:07:
Psst, met zulke oppervlaktes is een robotmaaier waarschijnlijk de beste aanschaf van je leven :+

Afgelopen zomer was dat ding tijdelijk uit de running. Ik was zo 1,5u bezig met de motormaaier
Gemiste kans voor een zitmaaier aanschaf :P

Hoe lang is een robot maaier met zulke oppervlaktes bezig, trouwens? Misschien hebben de buren een erg inefficient model (vooral in (het gebrek aan) routeplanning), maar die doet er voor hun ~150 m2 al gauw een uur of drie over, dan zou zo'n ding al gauw meerdere dagen bezig zijn op 1800 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:45

Roozzz

Plus ultra

henkie196 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Hoe lang is een robot maaier met zulke oppervlaktes bezig, trouwens? Misschien hebben de buren een erg inefficient model (vooral in (het gebrek aan) routeplanning), maar die doet er voor hun ~150 m2 al gauw een uur of drie over, dan zou zo'n ding al gauw meerdere dagen bezig zijn op 1800 m2.
Goede vraag, geen idee. Je bepaald een keer het maaischema (wanneer hij mag draaien), daarna bepaald ie het eigenlijk vanzelf. Hij maait iets van 2 uur aan een stuk om dan weer even bij te tanken. Dus hij loopt ook wat versnippert over de dag. Uiteindelijk heeft ie geloof ik een maximale tijd per week dat ie draait, op basis van het formaat van het gazon. Gezien hij vrij random loopt heb ik eigenlijk geen idee hoe lang hij doet over een ronde. Maar het zijn ongetwijfeld meerdere uren. Het is in ieder geval altijd netjes gemaaid :P

Een zitmaaier is leuk als de vorm van je tuin meewerkt. En dan ben je alsnog ieder weekend enige tijd kwijt met maaien. Dit is veel meer set and forget :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zitmaaier?
* copykat ziet Clarkson voorbij komen met zn Lambo More Power!!!!! _O-

Met dat soort m2 moet je wel mulchen, (net even opgezocht).
Die hoeveelheden gras op een hoop gooien om te composteren en weer uitrijden als grond word je niet vrolijk van. Los van je bemesting van je gras.
Ik kloot wat aan met die hobbelbobbel gras. Vooral de hond(je) en de kat(groter dan de hond) zijn blij met t gras. Soort privé speeltuin.
Maaien, beetje aarde strooien in de kuilen zodat het gras er doorheen kan groeien en toch langzaam t gat/de kuil minder word.
Zaaigras met bemesting op de kalere plekken, en losse bemesting.
Zo'n antieke perforator gaatjes trappen. (letterlijk een vork met 5 punten uit betonijzer gemaakt)

* copykat had al voorgesteld om er een bloemen weide van te maken maar vrouwlief keek alsof ik gek was.
Leek me ideaal, beetje bloemzaad er over strooien en gewoon daarna niks hoeven doen anders dan kijken wat er op komt. 😎 :9B .

Zoonlief zou t bij houden maar die is als de gemeente: wachten tot het 50cm hoogstaat :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Alles weer opruimen.

Dit lees ik gewoon als excuus om op kosten van de baas een bladblazer te halen :+

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:06
henkie196 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Zitmaaier FTW! Met een mooie getrokken bladveegmachine, verticuteermachine, zaaier/strooier en kiepbak (Agri-Fab, Husqvarna of John Deere) :)

1800m2 kan nog wel met een robot, maar dat is wel een forse, en qua kosten zeker zo duur als een instap zitmaaier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:16
Of gewoon een paar geitjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:19
MooDyBLueS schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:31:
Zit ik hier ook goed voor een elektrische grasmaaier?
Gazon zelf is ca. 250 m2.
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:45:
[...]

Voor zo'n beperkte oppervlakte zou ik me het hoofd niet breken over deze of gene grasmaaier.
Hier moest ik wel even om lachen. De gemiddelde stadstuin in de Randstad is schat ik zo'n 50m2, dus 250m2 alleen al aan gazon klinkt voor mij als een flinke lap grond. Voor mijn postzegeltje gras is, als het elektrisch moet, zo'n ding waarschijnlijk wel goed genoeg maar het liefst reed ik rond op deze :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Cafe Del Mar woont in Vlaanderen, waar opeenvolgende en verschillende bestuursniveau's er volgens de legende er een sport van maakten om ruimtelijk verrommeling te organiseren. Gevolg: hier vind je tuinen van 50 tot 5000m², mijn grasrobot heeft +/- 2000m² tuin te onderhouden. Niet alles is graswoestijn natuurlijk, maar het resultaat van boomcirkels, speeltuigen, serre(VL)/kas(NL), ... op die oppervlakte maakt een 150-hoekig terrein waar de robot zijn weg maar in heeft te zoeken.
En dus is is met die bril 250m² een "beperkte oppervlakte" :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

True schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:53:
[...]

Dit lees ik gewoon als excuus om op kosten van de baas een bladblazer te halen :+
Ha heb ik al, mn vrouw is herfst met bladeren op de grond niet de zelfde mening toegedaan als ik.
/copykat denkt zoalng er blaadjes van de boom waaien heeft opruimen geen zin.
En blad is goede mest. Goed voor insekten en vogels en egels.

Vrouwlief denkt bah vies, lelijk moet weg.
Dus die heeft zo'n blazer/zuiger gekocht en ontdekte dat vochtige bladeren en gamma bladblazers niet goed samenwerken.....😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Buurman heeft een zwak voor gadgets en heeft voor een stuk van ± 100 kwadraat een maairobot, een grijs kevervormig ding met een lieflijk eigen hokje aan de rand van het gazon. Maar het apparaat voelt zich ondanks een regelmatige wandeling wellicht toch niet zo lekker, want ik zie hem best wel met enige regelmaat ervoor knielen als een verpleger die een zieke verzorgt. Terwijl zo'n maairobot toch best wel vezelrijk spul voor de kiezen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
copykat schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:59:
/copykat denkt zoalng er blaadjes van de boom waaien heeft opruimen geen zin.
Dat vind ik ook, maar ik krijg het de tuinman van de overburen maar niet aan het verstand. Die staat elke week zijn contracttijd vol te maken door tegen de wind in met zo'n lawaaiding te hengsten. Als ik hem vraag wat er mis is met een hark, komt die met de ARBO aanzetten. Maar zo'n zware benzinemotor op zijn rug, waar gehoorbescherming een must bij is, dat mag blijkbaar wel.
En de ARBO geldt dan niet voor vakantiekrachten. Die zag ik immers wel ouderwets harken.

Nog een offtopic tip: hosta's etc zijn voor slakken tweede keus voedsel. Ze hebben het liefst dode bladeren. Maar als je die weghaalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

1800 m2 aan gras klinkt eerder als iets om een kudde schapen op te zetten :+

Overigens zijn er inmiddels prima maaiers die dergelijke oppervlakten aan kunnen. Ik weet dat Schiphol er mee experimenteert, danwel ze in gebruik heeft. Is net zo groot als een zitmaaier, maar vanuit de cockpit van een 747 gezien net zo klein als de Gardene robotmaaier bij je thuis :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:33:

Overigens zijn er inmiddels prima maaiers die dergelijke oppervlakten aan kunnen. Ik weet dat Schiphol er mee experimenteert, danwel ze in gebruik heeft. Is net zo groot als een zitmaaier, maar vanuit de cockpit van een 747 gezien net zo klein als de Gardene robotmaaier bij je thuis :+
offtopic:
Geloof me: 1800 m2 is zo groot nog niet hoor. Het klinkt enorm tov 300/500/800 m2, maar ik heb voordat we de koop beslecht hebben op onze huidige woning met een kleine 700 m2 kavel (dus niet alleen tuin) een woonboerderij met iets meer dan 2000 m2 ruimte bezichtigd en als je dan in de tuin staat krijg je niet ineens het idee dat je met bijna 3x het formaat kavel te maken hebt.

Ja, alles is een stuk ruimer en ja je kan je voetbal een stuk harder trappen eer die bij de buren in de tuin ligt, of in dit geval bij de boer tussen de schapen, maar erg groot is het ook weer niet. En dat zeg ik als randstedeling afkomstig van nog geen 250 m2 aan kavel. Het is voornamelijk dat alle afstanden gewoon net wat groter zijn, maar vaak meer rondom het huis dan alleen achter.

Veel huizen met een kavel zoals wij nu ook hebben (±500-1000 m2) in dorpen/steden hebben een grote achtertuin maar beperktere stukken zijtuin en nog beperktere voortuin. Meestal praat je dan over een huis wat op 3-10m van de ergrens voor afstaat, aan de zijkant heb je meestal 1 zijde met maar 3-5m ruimte, de andere zijde wat ruimer maar veel meer dan 10m ook niet en juist achter wel veel. Een relatief smal maar diep kavel dus. Even als random voorbeeld krijg je dus dit (zie de kavelkaart). Heb je een 1500-2000 m2 kavel dan heb je vaak ineens aan de zijkanten en voorkant van de woning ook veel ruimte. Maar achter hoeft het niet per se veel groter te zijn, dat was dus ook het geval bij die woonboerderij waardoor het weliswaar hemelsbreed wat verder van de buren zat dan nu, maar qua bruikbare tuin je er niet enorm veel extra aan over hield. Voorbeeld van 1600 m2. Met name veel meer in de breedte, maar om nou te zeggen een enorme lap, dat valt wel mee.

Alles is in perspectief natuurlijk he en ik snap dat de randstad anders is (ik kom daar ook vandaan) maar mijn gevoel zegt dat je pas bij een kavel van 4000+ m2 echt over een lap grond spreken waar je u tegen zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
The Eagle schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:33:
Hebben we overwogen, daterend van een tijd zonder maairobots (of toen die nog €10K kostten).
Maar bij het houden van schapen komt (in Vlaanderen althans) zoveel gedoe kijken, oa een register wie "de boerderij betreedt" (om tracering van besmetting van mond- en klauwzeer mogelijk te maken), dat we het toch maar gelaten hebben
Niet vergeten dat Vlaanderen, net als Nederland voor zover ik weet, een "nogal" natte regio is. Mijn grasrobot weegt enkele kilo's een zitmaaier weegt 150+kg (met bestuurder). Met de regenval van de voorbije 8 maanden, zou ik geheid tot de assen in het gras wegzinken bij alles wat meer weegt dan een kippenpluim.
En de tijd dat de robot rijdt, zit ik er heus niet op te kijken, dus kan ik wat anders doen (oa Tweakers lezen }:O ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@MooDyBLueS Ik woon zelf in Brabant, mijn ouders hebben 525m grond. Ik weet hoeveel 1800m is. Is prima te doen met een maaier op accu of benzine. Zelftrekker is handig dan :)

@Cafe Del Mar zitmaaier is idd zwaar, maar je probleem zit hem meer in het feit dat je maar 4 punten hebt (daar waarde banden de grond raken) waar het gewicht op komt. Zou je er rupsbanden omheen leggen los je dat probleem voor een groot deel op.

Overigens weet ik ook hoe het is om met een zitmaaier weg te zakken in het gras. Bijbaantje camping, voetbalveld maaien waar het geregend had. Tot aan mijn assen vast :+
Gelukkig was er een mobiele shovel aanwezig en wat kettingen om hem er uit te trekken :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
The Eagle schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:19:
Zou je er rupsbanden omheen leggen los je dat probleem voor een groot deel op.
Maar met de actuele excessieve neerslag en een meer dan verzadigde bodem, zal het deel van het probleem dat niet met rupsbanden wordt opgelost juist door die rupsbanden worden omgeploegd, zeker daar waar gedraaid wordt. Dan kun je beter lang gras hebben en gaan oefenen met een zeis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SwaYldJh4xQmRfC2L51SScgALs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdN3c06PkwsETB9VLynd43q3.jpg?f=fotoalbum_large

Via woodworking een 2e hands tendotools TT1300 zaagtafel gekocht. Ter vervanging (of aanvulling, hangt van verkoopprijs af) van de Schappach TS2000 die ik heb.
De tt1300 is net een maatje groter en robuuster. Maakt het makkelijker om met wat groter materiaal ook makkelijk haaks te zagen.

Ik had ook nog een scm overwogen, maar dat allemaal weer nog iets groter (het moet hier wel allemaal de kelder in) en 2,5x zo veel geld.

Voorlopig hier tevreden mee. Ik kan een meubelplaat dwars doorzagen (130cm slag op de slede), dus genoeg capaciteit.

Via Amazon komt er nog een master/slave contactdoos, scheelt weer afzuiger steeds apart in/uitachakelen.
Dan nog ff een nieuw spouwmes erin en hij is helemaal klaar.
Gisteravond de zaag voor het eerst afgesteld en nu al op 0,5mm nauwkeurig in te stellen en alles heerlijk haaks :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50

Maximus

There is no substitute

Laatst de Wera Impraktor set gekocht. Uiteraard was 1 dop niet diep genoeg om goed in de velg te komen. Had een losse kunnen bestellen, maar dan mis je altijd later weer die ene dop die ook te kort was.

Daarom toch maar, een deep set:

Afbeeldingslocatie: https://www.weragereedschap.nl/17974-large_default/wera-8790-c-impaktor-deep-doppenset-12-aandrijving.jpg

PhD i.o.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM2gCcTObxcVgBSbGEgoyMcqJPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6N960q9mPbjFb3k91ZzV9wN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CndzdqvDYiDGH8KefjN1ORaG2g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TojkHHVGoFVSQoB7PstJr6Tm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzmMfBwXk8zAB9nirlJGGhU-KdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xIVfk0rokagiyNXgWy61Ddc.jpg?f=fotoalbum_large

Was vandaag met een vriend op de open dag (weekendshow noemen ze het zelf) van Baptist in Arnhem. Leuk, veel internationale merken waren vertegenwoordigd dus je kocht eigenlijk direct van hen, maar dan tegen normale nederlandse prijzen, via Baptist geregeld. Bij de schaaf en de japanse haak gelijk een microcursus gekregen van de desbetreffende vertegenwoordigers, erg gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Ik heb een 12v Bosch accuboor uit de blauwe lijn. Nu wil ik een schuurmachine 12v uit de groene lijn kopen. Zonder accu zodat ik die van de accuboor kan gebruiken (zit een 2ah en 4ah accu bij).

Ze zien er hetzelfde uit, maar gaat het wel passen?

Edit: nee dat gaat helaas niet passen.
Spijtig want nu wordt het ipv een schuurmachine van €50 een van €180. Wel beter en met meer functies. Maar een beetje overkill. Of misschien maar gewoon wat behelpen en de oude bedrade gebruiken.

[ Voor 33% gewijzigd door Retrospect op 25-05-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:23:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was vandaag met een vriend op de open dag (weekendshow noemen ze het zelf) van Baptist in Arnhem. Leuk, veel internationale merken waren vertegenwoordigd dus je kocht eigenlijk direct van hen, maar dan tegen normale nederlandse prijzen, via Baptist geregeld. Bij de schaaf en de japanse haak gelijk een microcursus gekregen van de desbetreffende vertegenwoordigers, erg gaaf.
mooi schaafje :9~

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Retrospect schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:36:
Ik heb een 12v Bosch accuboor uit de blauwe lijn. Nu wil ik een schuurmachine 12v uit de groene lijn kopen. Zonder accu zodat ik die van de accuboor kan gebruiken (zit een 2ah en 4ah accu bij).

Spijtig want nu wordt het ipv een schuurmachine van €50 een van €180. Wel beter en met meer functies. Maar een beetje overkill. Of misschien maar gewoon wat behelpen en de oude bedrade gebruiken.
Of je haal ergens een verloop :)
Ali staat er vol mee.

@HTT-Thalan wat kun je met zo'n Japanse haak? Als ik er op google krijg ik dingen met origami. Das vast niet waar jij hem voor hebt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

The Eagle schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:40:
[...]

Of je haal ergens een verloop :)
Ali staat er vol mee.

@HTT-Thalan wat kun je met zo'n Japanse haak? Als ik er op google krijg ik dingen met origami. Das vast niet waar jij hem voor hebt :+
Buiten dat er gewone centimeters/millimeters op staan, zit er een verdeling op die PI en kwadraat verwerkt. Dat betekent dat je met 1 zijde de doorsnede van een cirkel kan meten en dan kan zien wat het grootste vierkant is dat in die cirkel past. Toepassing: kijken hoeveel 'nuttig' hout je uit een stam kan halen. Die andere extra is dat je op dezelfde wijze de omtrek van zo'n stam kunt aflezen.

Er bestaan ook versies met de Japanse 'sun' indeling, daarmee kun je ook complexe hoeken meten en afleiden, geen idee of dat ook opgaat voor de centimeter-indeling. Lang verhaal kort: met een rolmaat, een krijtlijn en dit ding kun je een heel huis bouwen, en dat doen ze daar dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:09
Vanwege vele aankomende opdrachten met waterleidingen (keuken/badkamer) ben ik op zoek gegaan naar een accu perstang :). Ik wil graag werken met Bonfix en/of Henco en kan deze persen met een TH persbek.

In mijn zoektoch naar een perstang kwam ik uit op een Rothenberger of een Rems. Voorkeur gaat uit naar een Rothenberger Romax Compact III set met TH persbekken. Iemand hier ervaring met een Rothenberger? Ik ben ook benieuwd of het beter is een compact of mini variant te pakken of een normale perstang. Omdat ik niet groter pers dan 40mm zou een compact/mini moeten volstaan.

Bij de Warmteservice kwamen ze aan met een Uponor S-Press. Maar ik weet niet of je daar ook een TH persbek voor heb. De prijs van de Uponor was wel lager dan een Rothenberger en de Uponor is voorzien van ontbramer, buigveer, enz. De koppelingen van een Uponor zijn weer wat duurder dan een Bonfix/Henco.

Bij Bemen verkopen ze de Rems. Ik ben totaal onbekend met dit merk, Rothenberger gereedschap (pijpbuigers en -snijders) heb ik eerder gehad.

Ik had al gezocht in dit topic maar geen duidelijk antwoord gevonden.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 22:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Buiten je initiele investering zie ik echter alleen maar voordelen hoor :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Zoals je al ontdekt hebt, de groene en blauwe lijn zijn niet uitwisselbaar met elkaar.

Daarnaast staan de groene bosch schuurmachine vooral bekend om hoeveel trillingen ze aan je arm door geven. Misschien niet zo'n probleem als je niet lang denkt te gaan schuren (wat ik even aanneem, gezien de 12V keuze), alhoewel het dan even goed vervelend kan zijn.

En daarnaast iets over schuurmachines, afzuiging, en accu's, maar dat is al vaak genoeg gezegd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retrospect
Fraggert schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Buiten je initiele investering zie ik echter alleen maar voordelen hoor :P
Het is idd een veel mooier en beter apparaat.
De 12v accuschroefmachine uit de blauwe lijn vind ik echt geweldig. Van de compactheid en lichtheid en toch nog best wel kracht heb ik al jarenlang plezier. Ook prima bouwkwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:51
BigEagle schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:31:
Vanwege vele aankomende opdrachten met waterleidingen (keuken/badkamer) ben ik op zoek gegaan naar een accu perstang :). Ik wil graag werken met Bonfix en/of Henco en kan deze persen met een TH persbek.

In mijn zoektoch naar een perstang kwam ik uit op een Rothenberger of een Rems. Voorkeur gaat uit naar een Rothenberger Romax Compact III set met TH persbekken. Iemand hier ervaring met een Rothenberger? Ik ben ook benieuwd of het beter is een compact of mini variant te pakken of een normale perstang. Omdat ik niet groter pers dan 40mm zou een compact/mini moeten volstaan.

Bij de Warmteservice kwamen ze aan met een Uponor S-Press. Maar ik weet niet of je daar ook een TH persbek voor heb. De prijs van de Uponor was wel lager dan een Rothenberger en de Uponor is voorzien van ontbramer, buigveer, enz. De koppelingen van een Uponor zijn weer wat duurder dan een Bonfix/Henco.

Bij Bemen verkopen ze de Rems. Ik ben totaal onbekend met dit merk, Rothenberger gereedschap (pijpbuigers en -snijders) heb ik eerder gehad.

Lees dit topic even:

Verschillen tussen merken perskoppeling

Ik had vergelijkbare vragen, en heb uiteindelijk een TH/Henco handpers gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
BigEagle schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:31:

Rothenberger spul kun je met CAS accu (Metabo, Mafell, Scangrip, etc.) of Twinturbo (Bosch blauw) krijgen. Als je in een van die systemen zit, is dat natuurlijk lekker makkelijk. Van Rems of Uponor zitten ze zo te zien niet in een van deze 'algemene' accusystemen, dus dan zou mijn voorkeur al snel naar Rothenberger gaan, want daar kun je later altijd nog accu's van kopen / bij kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
henkie196 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Rothenberger spul kun je met CAS accu (Metabo, Mafell, Scangrip, etc.) of Twinturbo (Bosch blauw) krijgen. Als je in een van die systemen zit, is dat natuurlijk lekker makkelijk. Van Rems of Uponor zitten ze zo te zien niet in een van deze 'algemene' accusystemen, dus dan zou mijn voorkeur al snel naar Rothenberger gaan, want daar kun je later altijd nog accu's van kopen / bij kopen.
Uponor (Klauke) gebruikt Makita accus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:48:
Uponor (Klauke) gebruikt Makita accus.
Zo te zien heeft Klauke de keuze tussen Bosch blauw en Makita qua accu's, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:09
Ik heb inmiddels gekozen voor een Rothenberger Romax Compact met Ampshare. Daar passen eventueel ook mijn Bosch accu's op.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:02

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

henkie196 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:08:
[...]

Zoals je al ontdekt hebt, de groene en blauwe lijn zijn niet uitwisselbaar met elkaar.

Daarnaast staan de groene bosch schuurmachine vooral bekend om hoeveel trillingen ze aan je arm door geven. Misschien niet zo'n probleem als je niet lang denkt te gaan schuren (wat ik even aanneem, gezien de 12V keuze), alhoewel het dan even goed vervelend kan zijn.

En daarnaast iets over schuurmachines, afzuiging, en accu's, maar dat is al vaak genoeg gezegd ;)
De 12V accu's van Bosch groen/blauw, Dremel en de oude Skil (toen het merk van Bosch was) passen wel in elkaars laders. Het enige verschil is de vorm van het plastic dopje op de accu waardoor het niet helemaal in de machine past. Door de batterij of machine wat aan te passen kun je het laten werken.

Ik heb zelf op een oude Skil accu het plastic wat weggehaald en kan hem probleemloos in Bosch blauw machines gebruiken en gebruik soms de Skil oplader voor Bosch accu's.

Het is niet echt iets wat ik zou aanraden voor nieuwe machines, maar als je nog een oude accu of machine hebt die je wil blijven gebruiken kun je op deze manier dat vrij eenvoudig doen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:57

Ik zit ook tot mijn strot in het bosch blauw 12v systeem. (schroefmachine, decoupeerzaag, kantenfrees, schuurmachine, lampje) Mega tevreden mee! De schuurmachine gaat echter wel erg kort mee op een accu, ook op de grotere. Ik heb afgelopen week mijn balkon hek geschuurd en kwam acuu's te kort (heb twee kleintjes, twee grote en twee laders). Hou er dus rekening mee dat als je projecten groter dan een enkele deur/kozijn te doen hebt je veel accu's nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
jelveen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Ik zit ook tot mijn strot in het bosch blauw 12v systeem. (schroefmachine, decoupeerzaag, kantenfrees, schuurmachine, lampje) Mega tevreden mee! De schuurmachine gaat echter wel erg kort mee op een accu, ook op de grotere. Ik heb afgelopen week mijn balkon hek geschuurd en kwam acuu's te kort (heb twee kleintjes, twee grote en twee laders). Hou er dus rekening mee dat als je projecten groter dan een enkele deur/kozijn te doen hebt je veel accu's nodig hebt.
Fijn dat die bevalt.
Het gaat om kleine dingetjes zoals een tuinbankje. Als ik echt uren aan de slag wil heb ik als back up nog een PSM 160 A.
Maar het is gewoon best fijn om draadloos te kunnen werken met lichtgewicht accu’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:19
Ik wil onze eiken tafel een onderhoudsbeurt geven en deze opnieuw in de hardwax olie zetten. De fabrikant zegt dat het nodig is om de oude lagen weg te halen met korrel 120.

Nu kan ik een fijne Festool RTS400 driehoeksschuurmachine (met stofzuiger) lenen. Alleen, is voor zo'n klus een excentrische schuurmachine niet beter geschikt? Of lukt het wel met de driehoek? Wanneer gebruik je dan wel een excentrische machine? Het oppervlak is te overzien, want het is een ronde tafel van 150cm diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:27
Iemand ervaring met de huidige bandspanners van Bessey? Ik zocht de metalen maar tegenwoordig is alles stoffen/poly band.

Wil er wel in investeren maar alleen als het goed spul is en niet dat ik dat binnen de kortste keren kapot draai.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 15:02
CarpeVentum schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:04:
Ik wil onze eiken tafel een onderhoudsbeurt geven en deze opnieuw in de hardwax olie zetten. De fabrikant zegt dat het nodig is om de oude lagen weg te halen met korrel 120.

Nu kan ik een fijne Festool RTS400 driehoeksschuurmachine (met stofzuiger) lenen. Alleen, is voor zo'n klus een excentrische schuurmachine niet beter geschikt? Of lukt het wel met de driehoek? Wanneer gebruik je dan wel een excentrische machine? Het oppervlak is te overzien, want het is een ronde tafel van 150cm diameter.
Dit is werk voor een excentrisch schuurmachine. Gaat sneller en beter resultaat (want excentrisch, dus geen zichtbare schuurbanen oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Driehoek / delta is de DTS 400, met rechthoekige voet is de RTS 400?

Een excenter lijkt wel aangewezen voor zo'n schuurklus, gaat sneller vanwege de grotere afname, en grotere voet. Daarnaast zal het een gelijkmatiger resultaat geven, met een delta voet heb je vaak de neiging om meer af te nemen met de punt dan met de rest. Een vlakschuurmachine is in ieder geval makkelijker om gelijkmatig mee af te nemen, maar een excenter is nog steeds sneller.
loewie1984 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:06:
Iemand ervaring met de huidige bandspanners van Bessey? Ik zocht de metalen maar tegenwoordig is alles stoffen/poly band.

Wil er wel in investeren maar alleen als het goed spul is en niet dat ik dat binnen de kortste keren kapot draai.
Wat voor staal bedoel je? Zo'n band wordt ook gebruikt om dingen vast te sjorren op een aanhangwagen ofzo, lijkt me dat dat sterk genoeg moet zijn. Binnenwerk van metaal zou me wenselijk lijken, maar kan ik zo niet beoordelen. Of anders een soortgelijk systeem van Lamello? Wel met Lamello prijs, natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:19
henkie196 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:33:
[...]

Driehoek / delta is de DTS 400, met rechthoekige voet is de RTS 400?

Een excenter lijkt wel aangewezen voor zo'n schuurklus, gaat sneller vanwege de grotere afname, en grotere voet. Daarnaast zal het een gelijkmatiger resultaat geven, met een delta voet heb je vaak de neiging om meer af te nemen met de punt dan met de rest. Een vlakschuurmachine is in ieder geval makkelijker om gelijkmatig mee af te nemen, maar een excenter is nog steeds sneller.
Je hebt gelijk, het is de DTS, excuus. Ik ga even op zoek of ik een excenter kan lenen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
@henkie196 het is om lijsten en kastje te spannen. Op de werkplaats waar ik ben hebben ze stalen hoek bandspanners, maar online vind ik alleen maar niet stalen versies.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
120 lijkt me nog serieus grof, daar zou ik mijn eiken tafel niet mee durven bespringen.
Verder zou ik idd excenter gebruiken en stofafzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Korrel 120 lijkt mij prima om een oude laag te verwijderen. Zo grof is dat niet.

Ik denk dat ikzelf eerder naar 80 zou grijpen om de bulk weg te werken en daarna met wat fijnere korrel het weer goed glad maken.

Maar 120 gaat ook werken. Ik zou zeker niet fijner gaan, dan ben je meer die oude laag aan het polijsten dan hem.aan het wegschuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:57
Retrospect schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:41:
[...]

Fijn dat die bevalt.
Het gaat om kleine dingetjes zoals een tuinbankje. Als ik echt uren aan de slag wil heb ik als back up nog een PSM 160 A.
Maar het is gewoon best fijn om draadloos te kunnen werken met lichtgewicht accu’s.
Dat gaat helemaal goed komen (als je ook nog de tijd hebt om even een bakkie te doen terwijl ze opnieuw opladen. Het gewicht is inderdaad erg prettig! Zeker op de wat lastigere plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
loewie1984 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:45:
@henkie196 het is om lijsten en kastje te spannen. Op de werkplaats waar ik ben hebben ze stalen hoek bandspanners, maar online vind ik alleen maar niet stalen versies.
Heb je dan een voorbeeld van wat je bedoeld? Als het niet zoiets is als die Lamello, waar zit het staal dan in?
jelveen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:03:
Dat gaat helemaal goed komen (als je ook nog de tijd hebt om even een bakkie te doen terwijl ze opnieuw opladen. Het gewicht is inderdaad erg prettig! Zeker op de wat lastigere plekken.
Met snoer is over het algemeen lichter dan met accu, alhoewel het verschil met die 12V dingen niet groot is (maar je krijgt er wel een stuk minder uitslag voor terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant

Nu kan ik een fijne Festool RTS400 driehoeksschuurmachine (met stofzuiger) lenen. Alleen, is voor zo'n klus een excentrische schuurmachine niet beter geschikt?
Ik dacht aan een schraapstaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
henkie196 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Heb je dan een voorbeeld van wat je bedoeld? Als het niet zoiets is als die Lamello, waar zit het staal dan in?
Dit: https://www.gereedschapce...mTw6QBm3oJTAaAs9mEALw_wcB

Voorheen was de band van staal, nu oogt het nylon oid.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die ken ik helemaal niet met staal. Weet je dat zeker? Zo'n band lijkt me te vervormen op de plekken waar'ie het hoekje om gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Raymond schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:32:
Die ken ik helemaal niet met staal. Weet je dat zeker? Zo'n band lijkt me te vervormen op de plekken waar'ie het hoekje om gaat.
Op de werkplaats waar ik wel eens hobby zijn ze van staal. Ik vraag me alleen af of die van nylon ook goed zijn, dan schaf ik die aan. Die van bessey welteverstaan.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
loewie1984 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:53:
Op de werkplaats waar ik wel eens hobby zijn ze van staal. Ik vraag me alleen af of die van nylon ook goed zijn, dan schaf ik die aan. Die van bessey welteverstaan.
Is dat een soort ketting? Maar polyester of nylon kan ook sterk zijn, denk maar aan een autogordel. Een klimtouw kan je ook een paar honder kilo aan hangen, en dat is ook polyester of iets dergelijks. Op zich lijkt het me sterk genoeg te kunnen zijn, maar natuurlijk meer gevoelig voor als je er een keer met een mes tegenaankomt ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

^^^ dat idd. Dat polyester spul gaat echt niet snel los. En ander koop je een losse spanklem en een kevlar band. Dat is net zo sterk als staal, misschien wel sterker. Bedenk je ook dat je staal moet smeren en polyester of kevlar niet.
Als ASML in de cleanrooms kevlar lieren gebruikt om dat stalen ketting lieren idd gesmeerd moeten worden en dus stof aantrekken, werkt dat voor jou doeleinde ongetwijfeld ook. Al zou ik verwachten dat je voor wat schilderijlijsten echt geen staal of kevlar nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beginnen met 120 en daarna 150 of evt 180. Fijner dan dat wil je met hardwax niet gaan, dan is het hout te glad om lekker te hechten.

Ik heb net zelf een soort meubelpaneel gemaakt van 115x45cm en na vlakschaven heb ik met p180 alles licht opgeschuurd. Als ik niet geschaafd had was ik met 80 of 120 begonnen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 15:45
Heeft er iemand ervaring met de DCF840 slagschroevendraaier van DeWalt?
Ik zie er goede reviews over op YouTube, maar deze heeft geen standen, zoals de oude DCF887 en de nieuwe DCF850 en de (niet in Europa uitgebrachte) DCF845.

Ik zal er vooral "normale" (6-8mm) schroeven in beton mee schroeven (in een Fischer plug) en wellicht af en toe wat in hardhouten palen.

Hoe nodig zijn die standen, als je slagschroevendraaier ook een variabele trigger heeft? De reviews gaan over het algemeen vooral in op de snelheid, maar dat boeit mij iets minder. Ik wil vooral een beetje gedoseerd kunnen schroeven en ik ben daarbij altijd bang dat mijn schroef stuk gaat.

Heb nog geen ervaring met slagschroevendraaiers, dus vandaar mijn vraag. Ik twijfel vooral tussen de dcf840 en de dcf845 (die ik dan uit de USA via amazon.com zou laten komen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
dextertje schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:47:
Ik zie er goede reviews over op YouTube, maar deze heeft geen standen, zoals de oude DCF887 en de nieuwe DCF850 en de (niet in Europa uitgebrachte) DCF845.

Ik zal er vooral "normale" (6-8mm) schroeven in beton mee schroeven (in een Fischer plug) en wellicht af en toe wat in hardhouten palen.

Hoe nodig zijn die standen, als je slagschroevendraaier ook een variabele trigger heeft? De reviews gaan over het algemeen vooral in op de snelheid, maar dat boeit mij iets minder. Ik wil vooral een beetje gedoseerd kunnen schroeven en ik ben daarbij altijd bang dat mijn schroef stuk gaat.

Heb nog geen ervaring met slagschroevendraaiers, dus vandaar mijn vraag. Ik twijfel vooral tussen de dcf840 en de dcf845 (die ik dan uit de USA via amazon.com zou laten komen).
Ik heb zelf een bosch slagschroevendraaier met 3 standen en variabele trigger. Ik heb hem eigenlijk altijd op zijn hoogste stand staan en doseer het voorzichtig met de trigger. Moet het echt nauw komen met het voorzichtig aandraaien dan gebruik ik eigenlijk altijd mijn boor/schroefmachine.
Bij hardhouten palen zou ik het altijd rustig voorboren en daarna met de slagschroevendraaier aan de gang gaan, anders wil er wel eens een schroefje sneuvelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dextertje schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:47:

Op zich zijn slagschroevendraaiers normaalgesproken wel goed te doseren met de trigger, je moet alleen zelf opletten dat je op tijd los laat. Bij de mijne draait hij ook langzamer op een lagere setting, kan wel makkelijker zijn met doseren.

Maar voor gewoon schroeven in plugjes draaien, is een slagschroevendraaier echt totaal overkill, dat kan iedere 12V machine nog met twee vingers in z'n neus. In zulke gevallen is het dus hooguit handig als tweede machine, als je niet wilt wisselen tussen een boor en een bit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
Ik heb een DCF850 (dus inderdaad met 3 standen) en ik maak er wel degelijk gebruik van. Moet er dan wel bijzeggen dat ik 'm gebruik voor al mijn schroefwerk, dus ook de hele kleintjes. Totaal overkill, zoals Henkie aangeeft, maar ik heb geen 12V machientje dus die 850 is lichter en compacter dan het alternatief (DCD778 klopboor).

Bij alles tot pakweg 50mm schroeven (tenzij in hardhout) gebruik ik de laagste stand, daarboven standje 2 en eigenlijk alleen bij bouten/moeren gebruik ik stand 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik heb ook die DeWalt met die 3 standen en het is echt ideaal, ook een stukje veiligheid...
Standje 1 = voorzichtig een schroef ergens in draaien zonder dat het kapot gaat.
Standje 2 = met een stuk meer geweld een schroef ergens in draaien.
Standje 3 = Ow zat het vast? Nu niet meer... Dat is echt gewoon lomp geweld.

Standje 3 + MDF = kansloos :+

Dus lekker voor die 3 standen gaan. Je kan nog steeds redelijk doseren, maar het geeft wel een stuk meer rust.
En op standje 1 slaat hij ook niet, dat is alleen standje 2 en 3. Dus ook een stuk rustiger :)

Ik vind het nog steeds het meest ondergewaardeerde en meest ideale stuk gereedschap wat ik heb,

Ow en hardhout = altijd voorboren met 1 mm minder dan de schroef!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik heb die DCF850 ook.
De mogelijkheden gaan ruimer dan 1/2/3 zoals hierboven aangegeven. Bij elke stand kan je ook aangeven hoe hard je wil gaan, soort van "gas geven".
Stand3 heb ik nog nooit gebruikt, denk ik.

Hardhout: als je niet voorboort, trek je uw schroef in no-time kapot. En een schroef zonder schroefkop krijg je niet meer uit het hout. Dan zit je te klooien met een haakse slijper enzo. Gedoe.
Been there, done that :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 15:45
henkie196 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:45:
[...]

Op zich zijn slagschroevendraaiers normaalgesproken wel goed te doseren met de trigger, je moet alleen zelf opletten dat je op tijd los laat. Bij de mijne draait hij ook langzamer op een lagere setting, kan wel makkelijker zijn met doseren.

Maar voor gewoon schroeven in plugjes draaien, is een slagschroevendraaier echt totaal overkill, dat kan iedere 12V machine nog met twee vingers in z'n neus. In zulke gevallen is het dus hooguit handig als tweede machine, als je niet wilt wisselen tussen een boor en een bit.
Haha, eigenlijk is het meeste gereedschap van mij overkill. Ik hou gewoon van goede tools, in de ruime zin van het woord. Of het nu om keukenmessen, pannen, mobieltjes of schroevendraaiers gaat, ik wil wel kwaliteit. 8)
Alleen met (o, ironie) met computers/laptops ben ik tegenwoordig wat minder kieskeurig en veeleisend. Omdat het klauwen met geld heeft gekost om in het verleden het snelste van het nieuwste te willen hebben, dat na een jaartje weer de helft goedkoper was...

Maar goed, weer ontopic: welbeschouwd heb ik die slagschroevendraaier idd niet nodig. Ik wilde er voorheen eentje om sneller de wielbouten los en aan te kunnen draaien, maar zelf wielen wisselen doe ik niet meer, dus die reden is vervallen.
Alleen afgelopen maand wilde ik de TV ophangen, daarbij waren 6mm houtdraadbouten geleverd. Het inschroeven lukte maar gedeeltelijk met mijn 12V accumachientje (van Bosch blauw, wel een fijn dingetje verder!).

Dus vandaar dat ik toch maar weer op zoek ben gegaan naar een slagschroevendraaier. Ik kan ook voor 12V van Bosch blauw kiezen, maar die zijn wat duurder dan de 18V DeWalts en mocht ik ooit weer zelf wielen wisselen, dan wil ik ook wat krachtigers, dus ik ga toch maar een 18V van DeWalt, want daar heb ik ook andere dingen van.

Bedankt voor de reacties, tot dusver! Ik ga wel voor de 3-standen. Nu nog even bedenken of ik dan gewoon veel geduld wil hebben tot de DCF845 in de NL/EU uitkomt, of dat ik die toch maar via amazon.com bestel, want het is maar de vraag of deze in Europa uitkomt.

Of toch maar de DCF850 of de good'ol DCF887... :? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Tien, vijftien jaar geleden had hier elk dorp van enig formaat nog een eigen klus- en ijzerwarenzaak, en ik dacht dat ze hier allemaal verdwenen waren, totdat ik Soons in Schimmert ontdekte.
Voor het handgereedschap is het huismerk Neo-Tools, dat 25 jaar garantie claimt. De boren gaan onder de naam Graphite. Allebei onderdeel van het Poolse GTX/Grupatopex.
Is er hier ervaring met die namen?
Ik vind het niet erg om een euro meer uit te geven als ik weet dat ik een kleine lokale middenstander daarmee help het hoofd boven water te houden, maar het spul moet wel deugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:46

sjirafje

No inspirational quotes here

dextertje schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:47:
[...]

Haha, eigenlijk is het meeste gereedschap van mij overkill. Ik hou gewoon van goede tools, in de ruime zin van het woord. Of het nu om keukenmessen, pannen, mobieltjes of schroevendraaiers gaat, ik wil wel kwaliteit. 8)
Alleen met (o, ironie) met computers/laptops ben ik tegenwoordig wat minder kieskeurig en veeleisend. Omdat het klauwen met geld heeft gekost om in het verleden het snelste van het nieuwste te willen hebben, dat na een jaartje weer de helft goedkoper was...

Maar goed, weer ontopic: welbeschouwd heb ik die slagschroevendraaier idd niet nodig. Ik wilde er voorheen eentje om sneller de wielbouten los en aan te kunnen draaien, maar zelf wielen wisselen doe ik niet meer, dus die reden is vervallen.
Alleen afgelopen maand wilde ik de TV ophangen, daarbij waren 6mm houtdraadbouten geleverd. Het inschroeven lukte maar gedeeltelijk met mijn 12V accumachientje (van Bosch blauw, wel een fijn dingetje verder!).

Dus vandaar dat ik toch maar weer op zoek ben gegaan naar een slagschroevendraaier. Ik kan ook voor 12V van Bosch blauw kiezen, maar die zijn wat duurder dan de 18V DeWalts en mocht ik ooit weer zelf wielen wisselen, dan wil ik ook wat krachtigers, dus ik ga toch maar een 18V van DeWalt, want daar heb ik ook andere dingen van.

Bedankt voor de reacties, tot dusver! Ik ga wel voor de 3-standen. Nu nog even bedenken of ik dan gewoon veel geduld wil hebben tot de DCF845 in de NL/EU uitkomt, of dat ik die toch maar via amazon.com bestel, want het is maar de vraag of deze in Europa uitkomt.

Of toch maar de DCF850 of de good'ol DCF887... :? :+
Die DCF850 is wel een heel stuk compacter dan de andere slagschroevendraaiers van DeWalt, misschien is dat nog iets om in overweging te nemen. Stand 3 van de machine heb je, zoals ook al door anderen aangegeven, bij normaal gebruik niet nodig.

Mijn broertje heeft het equivalent van Milwaukee (ben het modelnummer even kwijt) die is net zo compact maar is volgens TTC nog weer net een stapje krachtiger. Die was volgens mij ongeveer gelijk geprijsd als de DCF850.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
trabant schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:05:
Tien, vijftien jaar geleden had hier elk dorp van enig formaat nog een eigen klus- en ijzerwarenzaak, en ik dacht dat ze hier allemaal verdwenen waren, totdat ik Soons in Schimmert ontdekte.
Voor het handgereedschap is het huismerk Neo-Tools, dat 25 jaar garantie claimt. De boren gaan onder de naam Graphite. Allebei onderdeel van het Poolse GTX/Grupatopex.
Is er hier ervaring met die namen?
Ik vind het niet erg om een euro meer uit te geven als ik weet dat ik een kleine lokale middenstander daarmee help het hoofd boven water te houden, maar het spul moet wel deugen.
Ik heb geen ervaring met het merk, maar ik heb even in hun brochures gekeken (op de site). Kwaliteit (en aanbod) lijkt vergelijkbaar met die van BGS. Vaak halen dit soort bedrijven hun gereedschap onder eigen naam uit dezelfde fabrieken uit het verre oosten.
Ik heb aardig wat gereedschap van BGS en het is een beetje hit or miss. Hun doppen zijn prima kwaliteit, tangen waren waardeloos, en ringsleutels hadden veel speling. De remveertang was daarintegen weer van goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:02
Uit de motor van mijn bosh PSB 1800 LI-2 (boormachine) komen vlammen uit.
Ik heb deze nu ongeveer 8 jaar voor kleine werken in het huis. Pro van deze boormachine is zijn licht gewicht.

Vervang ik deze gewoon door onderstaande boormachine (75euro) of vervang ik de motor voor 15 a 20 euro die pas over enkele weken kan geleverd worden.
https://www.bosch-diy.com...limpact-18v-60-06039d7100

Iemand ervaring met het uitwisselen van een motor van een boormachine?
Ik heb de machine waarschijnlijk de komende weken niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vertor schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:32:
Ik heb deze nu ongeveer 8 jaar voor kleine werken in het huis. Pro van deze boormachine is zijn licht gewicht.

Vervang ik deze gewoon door onderstaande boormachine (75euro) of vervang ik de motor voor 15 a 20 euro die pas over enkele weken kan geleverd worden.

Ik verwacht dat dit gewoon de koolstofborstel is, is meestal wel goed vervangbaar voor een paar euro. Is het proberen wel waard als je verder erg tevreden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:46

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik heb ooit het motortje van een Makita accuboormachine vervangen. Als je al eens gesoldeerd hebt dan is dat erg goed zelf te doen. Het motortje had ik via ebay binnen enkele dagen in huis (verzonden uit Duitsland of Polen, dat weet ik niet meer).

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

Illusion

(the art of)

Ik heb wel eerder bij bosch groen een motortje vervangen. Openschroeven, stekkertjes los, motortje wisselen, stekkertjes vast, dichtschroeven. Had echt alleen een schroevendraaier nodig. Juiste tandwiel zat al op de motor.

Dus als je hem kan vinden lekker een origineel motortje kopen en wisselen.
Lukt dat niet, dan zou ik overstappen op bosch blauw 12V. Weegt geen drol, net zo sterk. (Tenzij je al heel veel groene accu’s hebt natuurlijk.)

Hier de gsb 12v-35 https://www.bosch-profess...cts/gsb-12v-35-06019J9002

En je oude psb: https://www.bosch-profess...cts/gsb-12v-35-06019J9002

[ Voor 7% gewijzigd door Illusion op 29-05-2024 19:00 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maximus
  • Laatst online: 18:50

Maximus

There is no substitute

Vandaag weer wat goodies binnengekregen n.a.v. eerdere post alhier:

Makita DTW300ZJ
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QEtDRT6.jpeg

Makita DMP180Z
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/39jID03.png

En baal wat want mijn verlengde doppenset moet nog komen:

Wera 8790C Impraktor Deep Set
Afbeeldingslocatie: https://www.doornheintools.nl/wp-content/uploads/2022/12/Wera-8790-C-Impaktor-Deep-Set-1-11%E2%80%91delig.jpg

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:54
Maximus schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:59:
Vandaag weer wat goodies binnengekregen n.a.v. eerdere post alhier:

Makita DTW300ZJ
[Afbeelding]

Makita DMP180Z
[Afbeelding]

En baal wat want mijn verlengde doppenset moet nog komen:

Wera 8790C Impraktor Deep Set
[Afbeelding]
Ah die Wera set, prachtig, snap dat je baalt :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:36
Vast al een gevraagd maar dit is wel specifiek voor welk vakgebied.

Ik zoek een systemer/ trolley systeem om ipv 15x naar de bus lopen alles zo efficiënt mogelijk te vervoeren is.
Het gaat om veel accugereedschap met bijhorende losse boren, diamant boren enz.
En assortimenten schroeven, pluggen enz.
En los gereedschap.

Nu zag ik Milwaukee Packout system.
En hetzelfde soort systeem van DeWalt.

Verder heb je natuurlijk Festool maar dat vind ik voor interieur bouwers.
Ik ben meer een werk en elektrotechneut met kort lopende klussen.

Valt me op dat Dewalt wat minder opvalt en wat beter te betalen is als je wat bijkoopt.

Wie heeft ervaring met 1 van beide systemen en hun degelijkheid?

Of is er een veeeeuuul betere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Technician- schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:19:

Ik zoek een systemer/ trolley systeem om ipv 15x naar de bus lopen alles zo efficiënt mogelijk te vervoeren is.
En los gereedschap.

Valt me op dat Dewalt wat minder opvalt en wat beter te betalen is als je wat bijkoopt.

Kruiwagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:36
Nee. Ik moet iets moois, losneembaar, werk bij particulieren en nette inpandige commerciële gebouwen.

Een kruiwagen. 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Zo eentje had ik nog niet :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMFIoZ-jftJaz0yQcxsx4Kjt7OU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gfLRe6Z5KTuGvbpyrpNAZylz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJSekRchJ4pLqjPSpgUM-e-IuNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0mdtsmfOXx70Hqlsj2Uxn9F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXdsnUSImM-gZSoU5QylDB-6_C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsLUSP1Uw6qp67km3TM8Cz5Y.jpg?f=fotoalbum_large

ga ik binnenkort een lichte makeover geven (hij heeft waarschijnlijk niet superveel werk nodig) en krijgt dan een permanent plekje om zijn nieuwe leven te starten, ruim honderd jaar nadat hij uit de mal is gevallen ergens in een fabriek die allang niet meer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:13

En los gereedschap.

Gewoon systainers met een bijbehorende trolley? https://www.systainershop...-systainer-trolley-sys-rb of https://www.systainershop...er-transportkar-aluminium

Elk merk gebruikt tegenwoordig vrijwel alleen maar systainers en volgens mij zijn ze redelijk uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
En anders een magazijnkar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
TheJVH schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:55:
[...]

Gewoon systainers met een bijbehorende trolley? https://www.systainershop...-systainer-trolley-sys-rb of https://www.systainershop...er-transportkar-aluminium

Elk merk gebruikt tegenwoordig vrijwel alleen maar systainers en volgens mij zijn ze redelijk uitwisselbaar.
Zo'n ding rolt prima in een werkplaats. Maar vanuit een bus, over de parkeerplaats, stoep op en het huis in, daar issie toch minder prettig voor.

@Technician- Ik ben wel semi-serieus. Bij de verbouwing hier kwamen ze met zo'n afsluitbare kruiwagen met bak erop aanzetten.
Wellicht dat een stapeltje systainers/packout/l-boxxen op een steekwagentje wel de meest pragmatische oplossing is.
Die zijn er ook representatief (en duur)
https://www.festool.nl/ac...ner/498660---sys-roll-100

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond op 29-05-2024 23:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kortverhaal
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10 15:42

En los gereedschap.

Al enkele tijd gebruik ik de Tstak koffers van DeWalt. Zijn als je een beetje zoekt best betaalbaar (staan ook vaak op marktplaats). Daar heb ik ook de steekkar van en die is makkelijk op te klappen. Elk merk heeft wel zo zijn voor en nadelen maar deze zijn wat mij betreft betaalbaar en praktisch genoeg. De nieuwere modellen hebben een ip54 rating dus kunnen ook nog wat regen hebben.

Mocht je vragen hebben dan laat je het maar weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:19
Ik ben op zoek naar een nieuwe rolmaat, de keuze ligt nu tussen de Stanley Fatmax 5m en de Stanley Fatmax 5m Magnetic.

Mijn vraag is wat is de winst van het magnetische lipje, het is natuurlijk erg handig als je gaat meten van iets dat magnetisch is maar dat is vaak niet zo. en nu lijkt dat magnetische blokje wat toegevoegd is best groot, merk je hier iets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

REDN4S schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:46:
Ik ben op zoek naar een nieuwe rolmaat, de keuze ligt nu tussen de Stanley Fatmax 5m en de Stanley Fatmax 5m Magnetic.

Mijn vraag is wat is de winst van het magnetische lipje, het is natuurlijk erg handig als je gaat meten van iets dat magnetisch is maar dat is vaak niet zo. en nu lijkt dat magnetische blokje wat toegevoegd is best groot, merk je hier iets van?
Ik zie de meerwaarde van de magnetic maar ook van de fatmax hierin niet. Pak gewoon die Stanley Tylon en haal er eentje extra als je bang bent dat die stuk gaat.

Pagina: 1 ... 199 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).