Verschillen tussen merken perskoppeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik ben bezig met een klus thuis waarbij waterleidingen verplaatst gaan worden. Dit is de eerste keer dat ik met de relatief nieuwe perskoppelingen ga werken. Daar heb ik al veel over opgezocht en de klus zelf wordt er alleen maar makkelijker op, vergeleken met knelkoppelingen en koperleiding.

Nu willen we misschien wel de investering doen in een elektrische pers. Dat loont alleen als we dat bij meerdere huizen toe kunnen passen. Nu is het zo dat in mijn huis Henco ligt, in het huis van mijn zwager koppelingen van Uponor en bij mijn schoonvader ligt het nog open maar de lokale vakbandel start met de verkoop van BonFix. We gaan op die drie plekken klussen.

Volgens mij kunnen we best een pers kopen en die voorzien van verschillende mondjes. Maar wat ik eigenlijk nergens kan vinden; wat is nu het verschil tussen die merken? Waarom zou je voor het ene danwel het andere merk kiezen?

Is er misschien iemand die het weet of een bron voor mij heeft waar de verschillende merken besproken worden?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Beste antwoord (via SirLenncelot op 28-02-2023 22:03)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
ik ben persoonlijk wat minder voorstander van die kuststof fittingen vanwegge de krappe doorlaat.
messing of rvs fitingen zijn prima. en verder goed afbramen/ruimen. en aanpersen die hap.
ik weet niet tot welke diameter je wilt gaan persen maar er is er ook een lichtere perstang.
deze kan tot max 26 /32 kunstof of 22/28 staal knijpen. die zit ergens rond de 1500euro. (milwalkey)
ga je echt grote ketelhuizen doen zoals een installateurs koop dan maar een zware.

een moederbek met losse inzet bekken is leuk. maar werkt wat vervelendt.
het is wat groot en het kost redelijk wat tijd van het in elkaar zetten/wisselen.
maar het is in verhouding wel lichter. compacter. het voelt wat gameler aan.
maar het kan als je er normaal mee omgaat prima wat jaren mee gaan.
lang verhaal kort geef mij maar 3 a 4 losse bekken. dat is wat sneller.

bonofix moederbek en inzetbekken of losse bek en perstang ed
https://www.warmteservice...view=LIST&context=DEFAULT

henco moederbek en inzetbekken of losse bek en perstang ed

upponor

bij uponor is de grote jongen weer voordeliger. dan de nieuwe.

en wil je wat anders neem dan rotenberger of milwakee (beide zijn ook 19 kn perskracht.)
rems is ook een goed merk kwa machine. kan tot 40 mm kuststof.

let wel op dat je de juiste ruimers gebruikt. dus uponur voor uponor en henco voor henco.
en kijk ook even welke combi je bestelt. een kleine bek bij een kliene machnie
en grote bek bij een grote machine.
henco en bonfix mogen volgens mijn met dezelfde bek geperst worden.
maar dat moet je even navragen ik biedt geen garentie op dit advies. :+

zit er nog een verschil in bonofix meesing en henco messing ? ja wel wat...
maar te weining om je zorgen over te maken. bonofix is best een goed merk.
maar henco is wel net iets beter. langer op de markt wat bekender etc
en uponor is ook een prima merk. (het ontloop elkaar niet zoveel)

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 12-10-2021 03:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hoevaak verwacht je hem nog nodig te hebben? Ik heb met m’n badkamerverbouwing alles voorbereid, één middag zo’n pers gehuurd en toen alles geperst.

Dat ging om Uponor S-Press koppelingen, de pers had ik bij Warmteservice gehuurd.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 10-10-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:39
Ik vind het een interessante vraag. Er is veel aanbod, het claimt allemaal NIET compatibel te zijn. En de prijsverschillen liegen er ook niet om.

Uponor is denk ik het meest gebruikt, duur, maar gangbaar. Ze hebben een zeer groot assortiment met een zeer grote range aan diameters (grote installaties met warmtepompen is geen probleem).

Verder zijn er verschillen tussen de persprofielen en dus de benodigde bek. Veel verder kan ik je zo ook niet helpen.

Een alternatief is nog bijvoorbeeld speetfit. Ik vind dat ook wel aardig werken, alleen de leiding is zeer veerbaar en moeilijker netjes te verwerken. Wel 100% compatibel met koper.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Uponor 16 en henco 16 is in principe het zelfde en met elkaar te gebruiken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:22
Ik heb hier uit nood wel eens een stuk henco 32 leiding in een uponor systeem gebruikt (uponor koppelingen). Zolang de afmetingen identiek zijn is er geen issue in mijn ervaring (behalve dan dat je naar garantie kunt fluiten) Dit is lang niet het geval bij de verschillende systemen, soms klopt de buitenmaat wel, maar de wanddikte niet. Ik verwacht het grootste verschil in het aanbod van verschillende appendages, bij uponor is er wel heel veel verkrijgbaar. Ook zit er verschil in bekken van de tang zoals je zelf al aangeeft, dat moet wel passen bij de gekozen fitting. Verder werken de systemen vergelijkend ik verwacht als leek weinig kwaliteitsverschil.

Wat betreft de tang: Ik heb zelf een el cheapo handtang van marktplaats gebruikt. Alles perfect dicht en dat waren er best veel van 16mm t/m 32mm, op 1 koppeling na, maar daar meen ik een productiefout in gevonden te hebben nadat ik hem had open gezaagd om uit te vogelen waar het mis ging. Die handtang had voor mij maar een paar nadelen:
- Best veel ruimte nodig voor het persen, ooit lastig maar met een paar extra handjes is dat altijd goed gelukt
- Ik kom 123 geen uitbreiding voor een ander systeem vinden (ik heb uponor), maar dat was voor mij eigenlijk niet echt relevant
- Niet geschikt voor gasleidingen, voor mij niet relevant

Ik heb er destijds in ieder geval een goede koop aan gehad.

Verder knijpen de "nieuwe" rvs uponor koppelingen veel lichter dan de "oude" stalen versies. Ook mogen de rvs varianten in aanraking komen met beton/mortel dat ging met de oude nog wel eens fout (corrosie).

Misschien nog interessant, de uponor rtm koppelingen zijn niet of nauwelijks duurder en hebben helemaal geen tang nodig. Dat werkt helemaal makkelijk, wel zijn ze iets bulkier, maar dat is maar een klein verschil. Andere merken hebben vast iets vergelijkbaars. Vergeet niet voor de prijs van een tang kun je heel veel rtm koppelingen kopen.

Ik ga dus mee met @ThinkPad kijk of je een tang huren/lenen, gebruik RTM koppelingen of pak een handtang. Alleen bij grote aantallen is een dure accutang financieel interessant.

[ Voor 29% gewijzigd door lithoijen op 10-10-2021 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:39
Een klein nadeel van RTM is dat je het systeem niet helemaal exact op kan bouwen zonder het vast te zetten. Ik heb nooit met RTM gewerkt, maar wat ik ervan begrijp is dat er voorspanning in de koppeling zit, die vrijkomt op het moment dat je de buis er helemaal in drukt. Of dit 1 of 5mm verschil is, weet ik niet, maar soms kan 5mm best veel zijn om lekker uit te komen.

[ Voor 1% gewijzigd door storeman op 11-10-2021 08:38 . Reden: Iets betere formulering ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:37
Bij RTM zit er een soort veerring in. Bij indrukken van de buis gaat de borging eruit en klemt de veer om de buis. Thuis wat aanpassingen in het leidingwerk mee gedaan en het werkt prima.

Ik dacht dat de koppeling wel draaibaar bleef ten opzichte van de leiding, dat kan dan weer een voordeel zijn. Plekken waar je geen perstang kan gebruiken is RTM ook in het voordeel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 08:46

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Vaak is (systeem)garantie alleen aan de orde als je de buis en koppelingen van hetzelfde merk hebt, maar zolang de diameter en wanddikte ok zijn kun je daar wel mee mixen.

Wbt koppelingen, zorg dat je in ieder geval de goede persbek voor de koppelingen hebt, voor Henco en anderen (Comisa via installatiestore.nl, Heima24.de, scheelt fors knaken) is dat een TH persbek. Uponor is een U-contour. Zie ook hier https://benem.nl/informat...pers-profiel-contour.html

Ik heb zelf een tweetal handtangen maar het is soms wel een gedoe in krappe ruimtes. Soms moet je eerst persen en dan monteren of andersom. Daar zie ik wel meerwaarde van een perstang huren. Nadeel is dat je dan echt alles met voorbereiden en dan alles persen ipv af en toe een koppeling. Maar zo'n tang scoren op marktplaats voor een groot deel en wanneer je niet toekomt een keer moeten huren is ook mee te leven.

[ Voor 29% gewijzigd door deWit op 11-10-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
yes thnx allemaal voor de fijne uitleg.

Een handperstang + bekjes vind ik niet zo gek duur. Ik ben nog jong, zal hem nog wel eens vaker gebruiken :)

En een korte check, ik heb even snel een stukje uitgehakt en het lijkt mij dat dit Henco koppelingen (de enige die ik gevonden heb met zwarte tussenstukken) zijn, maar ik kan nergens een merknaam terugvinden. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyxLJTWN5O51Se_b4OZMJMBDYVE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlO345wD1OIOWuBCbnqOkRIm.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 34% gewijzigd door SirLenncelot op 11-10-2021 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:12
Is henco idd

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• miciel
ik ben persoonlijk wat minder voorstander van die kuststof fittingen vanwegge de krappe doorlaat.
messing of rvs fitingen zijn prima. en verder goed afbramen/ruimen. en aanpersen die hap.
ik weet niet tot welke diameter je wilt gaan persen maar er is er ook een lichtere perstang.
deze kan tot max 26 /32 kunstof of 22/28 staal knijpen. die zit ergens rond de 1500euro. (milwalkey)
ga je echt grote ketelhuizen doen zoals een installateurs koop dan maar een zware.

een moederbek met losse inzet bekken is leuk. maar werkt wat vervelendt.
het is wat groot en het kost redelijk wat tijd van het in elkaar zetten/wisselen.
maar het is in verhouding wel lichter. compacter. het voelt wat gameler aan.
maar het kan als je er normaal mee omgaat prima wat jaren mee gaan.
lang verhaal kort geef mij maar 3 a 4 losse bekken. dat is wat sneller.

bonofix moederbek en inzetbekken of losse bek en perstang ed

henco moederbek en inzetbekken of losse bek en perstang ed

upponor

bij uponor is de grote jongen weer voordeliger. dan de nieuwe.

en wil je wat anders neem dan rotenberger of milwakee (beide zijn ook 19 kn perskracht.)
rems is ook een goed merk kwa machine. kan tot 40 mm kuststof.

let wel op dat je de juiste ruimers gebruikt. dus uponur voor uponor en henco voor henco.
en kijk ook even welke combi je bestelt. een kleine bek bij een kliene machnie
en grote bek bij een grote machine.
henco en bonfix mogen volgens mijn met dezelfde bek geperst worden.
maar dat moet je even navragen ik biedt geen garentie op dit advies. :+

zit er nog een verschil in bonofix meesing en henco messing ? ja wel wat...
maar te weining om je zorgen over te maken. bonofix is best een goed merk.
maar henco is wel net iets beter. langer op de markt wat bekender etc
en uponor is ook een prima merk. (het ontloop elkaar niet zoveel)

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 12-10-2021 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
sowieso bedankt voor je uitgebreide reply!

Dit stukje heb ik er even uitgelicht want ik ben wel benieuwd wat nu het verschil is tussen deze en deze tang?

Zelfs als ik de prijs van de bekken erbij neem is die eerste nog 2x zo duur. Is dat echt kwaliteit of gaat dat om het merk dat erop staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
je kunt ook een 2e hand perstang op accu kopen.
Je verbouwingen doen en daarna zet je de tang weer op MP:

https://www.marktplaats.n...vantCategoryRedirect=true
(die raak je wel snel weer kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Oef, dan heb ik nog een laatste vraag. Die meerlagenbuizen, die zijn toch wel uitwisselbaar? Er zit nu Henco maar als ik door wil met Unopor dan kan ik zo'n koppeling toch gewoon over de huidige afgeknipte buis schuiven? Of zijn die buizen ook weer merk uniek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:05
SirLenncelot schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:29:
Oef, dan heb ik nog een laatste vraag. Die meerlagenbuizen, die zijn toch wel uitwisselbaar? Er zit nu Henco maar als ik door wil met Unopor dan kan ik zo'n koppeling toch gewoon over de huidige afgeknipte buis schuiven? Of zijn die buizen ook weer merk uniek?
Ben er niet heel erg in thuis, maar als ik dit lees:
lithoijen schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:05:
Ik heb hier uit nood wel eens een stuk henco 32 leiding in een uponor systeem gebruikt (uponor koppelingen). Zolang de afmetingen identiek zijn is er geen issue in mijn ervaring (behalve dan dat je naar garantie kunt fluiten) Dit is lang niet het geval bij de verschillende systemen, soms klopt de buitenmaat wel, maar de wanddikte niet. Ik verwacht het grootste verschil in het aanbod van verschillende appendages, bij uponor is er wel heel veel verkrijgbaar. Ook zit er verschil in bekken van de tang zoals je zelf al aangeeft, dat moet wel passen bij de gekozen fitting. Verder werken de systemen vergelijkend ik verwacht als leek weinig kwaliteitsverschil.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
SirLenncelot schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:29:
eerlijk antwoordt bij 16 mm kan het wel.
en 20 henco en 20 uponor kunnen ook niet op elkaar verschillende binnen diamter./buisdikte.
en 26 henco en 25 uponor mm pasen niet op elkaar. (verschillende maten.
en 32 kan blijkbaar weer wel.

lang verhaal kort gebruik gewoon de juiste fiting/buizen etc.
wil je verlopen en is het niet hetzelfde merk/maat gebruik dan een schroefsdraadverbinding.
met verpakingsdraad loctite 55. de ene fiting binnendraad en de andere fiting een buitendraad.
(je moet het even opzoeken maar je snapt dan wel wat ik bedoel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:46
SirLenncelot schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:12:
[...]

sowieso bedankt voor je uitgebreide reply!

Dit stukje heb ik er even uitgelicht want ik ben wel benieuwd wat nu het verschil is tussen deze en deze tang?

Zelfs als ik de prijs van de bekken erbij neem is die eerste nog 2x zo duur. Is dat echt kwaliteit of gaat dat om het merk dat erop staat?
Bij warmteservice kan je ook gewoon een elektrische huren. 30 euro per dag, ik vind dat zeer schappelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 20:20
Ik heb op marktplaats voor 650 euro een elektrische pers gekocht, geen spijt van gehad. Die pers kwam met bekken voor drie verschillende merken. Geen spijt van gehad, we hebben deze in ons vorige huis gebruikt en nu ook al in drie andere huizen gebruikt.

Ik heb een keer een handtang in mijn handen gehad en als je een elektrische gewend bent valt dat echt zwaar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als t maar op een "gangbare" accu loopt! want een pers op 230V is onhandig :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenchi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-05 21:02
Beste mensen,

Ook ik ben aan een renovatie bezig en zit te dubben of ik een perstang moet kopen of huren en welk merk het dan moet zijn. Heel nuttig om jullie ervaringen te lezen en ik hoop dat ik dit topic mag gebruiken voor mijn vraag:

Ik kom ook multi-fit tegen, bijvoorbeeld deze: https://leidingshop.nl/multi-fit-sleutel/
Dit systeem claimt eigenlijk alle voordelen van perskoppelingen, maar hier heb je alleen een imbusje voor nodig.

Dat klinkt dus te mooi om waar te zijn. Wat is de adder? Of moet ik het meteen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jeroenchi schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:15:
Beste mensen,

Ook ik ben aan een renovatie bezig en zit te dubben of ik een perstang moet kopen of huren en welk merk het dan moet zijn. Heel nuttig om jullie ervaringen te lezen en ik hoop dat ik dit topic mag gebruiken voor mijn vraag:

Ik kom ook multi-fit tegen, bijvoorbeeld deze: https://leidingshop.nl/multi-fit-sleutel/
Dit systeem claimt eigenlijk alle voordelen van perskoppelingen, maar hier heb je alleen een imbusje voor nodig.

Dat klinkt dus te mooi om waar te zijn. Wat is de adder? Of moet ik het meteen bestellen?
henco vision heb je nog minder gereedschap nodig ;)

wat ik zou doen (en ook doe)

koop de bulk die je nodig hebt in duitsland en kies dan perskoppelingen ik heb zelf een hand perstang gehad en hoewel het werkt is het gewoon ellendig dus ik heb op een moment een accu perstang gekocht. maar daarvoor huurde ik er afentoe gewoon 1. Best makkelijk om gewoon alles klaar te maken en in 1 keer alles te persen kleine aanpassingen kunnen alsnog met een klemkoppeling zoals henco vision of als je ze niet wil inwerken met euroconus knelkoppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Ook hier let op:

ø15 koper wordt ø20 uponor / henco enz..
Geen ø16 dit is ø12 koperen leiding

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-05 00:27
Consigliere schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 06:18:
Ook hier let op:

ø15 koper wordt ø20 uponor / henco enz..
Geen ø16 dit is ø12 koperen leiding
Dit is niet waar. 15 koper heeft 2x 1mm wand en is dus 13mm. Uponor 16 heeft tweemaal 2mm wand en komt daarmee uit op 12mm. Maar: er zijn veel minder koppelingen nodig, minder harde bochten en de weerstand van de buis is lager. Zodoende: 15 koper = 16 Uponor.

Andersom geredeneerd: Als 12 koper (10mm doorvoer) hetzelfde is als 16 Uponor (12mm doorvoer) dan moet de weerstand van alupex wel aanzienlijker slechter zijn. Quod non.

De voordelen en snelheid van alupex + persen met perstang zijn aanzienlijk. Ik heb gekozen voor Uponor daar er o.a. veel type koppelingen voor beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:58
jeroenchi schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:15:
Beste mensen,

Kijk ook eens naar TECElogo, dat is een insteeksysteem. Nog gemakkelijker dan met een inbussleutel. Ik gebruik het al jaren tot volle tevredenheid voor waterleiding en CV. https://www.wildkamp.nl/a...-leidingsystemen/17001024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:07

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

creo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:52:
[...]

Kijk ook eens naar TECElogo, dat is een insteeksysteem. Nog gemakkelijker dan met een inbussleutel. Ik gebruik het al jaren tot volle tevredenheid voor waterleiding en CV. https://www.wildkamp.nl/a...-leidingsystemen/17001024
Is door buis vergelijkbaar met die van deze tece?

Ik zou een tece tang kopen als ik in een systeem moest investeren. Geen accu's, voor rond de 250-300 euro te vinden op marktplaats.

Afbeeldingslocatie: https://www.tece.com/sites/default/files/styles/max_1300x1300/public/media-images/main/2018-03/TECEnews_SHK_IFH_2018_DE_DS001_007_89_a_print-53.jpg

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

wortest schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:24:
[...]

Dit is niet waar. 15 koper heeft 2x 1mm wand en is dus 13mm. Uponor 16 heeft tweemaal 2mm wand en komt daarmee uit op 12mm. Maar: er zijn veel minder koppelingen nodig, minder harde bochten en de weerstand van de buis is lager. Zodoende: 15 koper = 16 Uponor.

Andersom geredeneerd: Als 12 koper (10mm doorvoer) hetzelfde is als 16 Uponor (12mm doorvoer) dan moet de weerstand van alupex wel aanzienlijker slechter zijn. Quod non.

De voordelen en snelheid van alupex + persen met perstang zijn aanzienlijk. Ik heb gekozen voor Uponor daar er o.a. veel type koppelingen voor beschikbaar zijn.
nogmaals. ø15 wordt ø20 kunststof. Dit puur en alleen al om de koppelingen die een vernauwde doorlaat hebben.
Maar het zal mij een biet wezen wat er gebruikt wordt door de klusser.
Geen alleen aan wat ik in een kleine 25 jaar ervaring mee maak als monteur / engineer / bim modelleur Sanitaire techniek.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn mening:

Kijk goed bij Uponor dat alles klopt voor je 'systeemgarantie'. Met een no-name handtang uponor's gaan persen is imho onzinnig, helemaal op niet uponor buis. Uponor is het A-merk, maar daar heb je alleen iets aan als je het gebruikt zoals bedoelt. Met de juiste (gekalibreerde!) perstang, juiste buis etc.

Voor de rest ben ik gebruik gaan maken van de TH spullen van installatiestore, plus aangevuld met TH spul van toolstation en andere shops.
Als je naar de prijzen kijkt liggen die al snel op de helft van Henco e.d., bij 16-20mm spul is dat te overzien, bij 32mm scheelt het honderden euro's op een installatie.

@Goudvis, ik heb ook naar alternatieve systemen gekeken, maar het nadeel is dat je alleen bij 1 fabrikant terecht kunt. En qua kosten maakt het niks/weinig uit. Een van mijn klussers had een 'alternatief' systeem dat uit de handel ging. Die mocht alles vervangen of speciaal laten bestellen.

Overigens ook grappig:
Vitens deed hier alles met knelkoppelingen. Die dingen zijn zo goedkoop in te kopen (en ze doen ook altijd maar een klein stukje) dat het voordeliger was dan perssystemen met dure tangen.
De gasleiding door een onderaannemer van Liander werd dan wel weer geperst met V-profiel met koperen buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:58
Weet iemand of er ook 32mm RTM koppelingen bestaan? Ik ben ze nog niet tegengekomen, maar ze zouden wel handig zijn in een project dat ik binnenkort ga uitvoeren.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
marvel27 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:23:
Weet iemand of er ook 32mm RTM koppelingen bestaan? Ik ben ze nog niet tegengekomen, maar ze zouden wel handig zijn in een project dat ik binnenkort ga uitvoeren.
Warmteservice had ze, maar nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creo
Goudvis schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:54:
[...]

Is door buis vergelijkbaar met die van deze tece?

Ik zou een tece tang kopen als ik in een systeem moest investeren. Geen accu's, voor rond de 250-300 euro te vinden op marktplaats.

[Afbeelding]
Geen idee of dat dezelfde buis is. Het systeem wat ik gebruik is TECElogo (https://www.google.nl/sea...:b6737145,vid:7oZcsboscWI)

Gereedschap wat je nodig hebt is een kniptang voor de buis en een afschuingereedschap voor de buis. (https://www.wildkamp.nl/p...reedschap-16-25-mm/870491)
Het insteken in de koppeling is niet meer dan de buis handmatig in de koppeling steken en klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:07

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

creo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:44:
[...]

Geen idee of dat dezelfde buis is. Het systeem wat ik gebruik is TECElogo (https://www.google.nl/sea...:b6737145,vid:7oZcsboscWI)

Gereedschap wat je nodig hebt is een kniptang voor de buis en een afschuingereedschap voor de buis. (https://www.wildkamp.nl/p...reedschap-16-25-mm/870491)
Het insteken in de koppeling is niet meer dan de buis handmatig in de koppeling steken en klaar. :)
Dat is inderdaad een schuif-tang minder t.o.v. TECEFlex.

Ik heb het verschil denk ik gevonden. TECEFlex lijkt de oudere ("al 25 jaar betrouwbare verbindingen" volgens de website) lijn en is gecertificeerd voor drinkwater en geschikt voor CV-, perslucht en zelfs gas-installaties (afhankelijk van land van toepassing, zeggen ze erbij).

TECELogo lijkt de nieuwere lijn, hierbij wordt niet gerept over certificeringen.
TheGhostInc schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:26:
Mijn mening:

@Goudvis, ik heb ook naar alternatieve systemen gekeken, maar het nadeel is dat je alleen bij 1 fabrikant terecht kunt. En qua kosten maakt het niks/weinig uit. Een van mijn klussers had een 'alternatief' systeem dat uit de handel ging. Die mocht alles vervangen of speciaal laten bestellen.
Dat is helemaal waar. aDus kijk ik als amateurklusser maar naar leeftijd/betrouwbaarheid fabrikant, instapprijs (aanschaf 2e hands TECE handtang is lager dan die van een 2e hands accu perstang).

Bovendien werkt zo'n tang ook goed in kleine hoekjes of strak tegen de muur, wat met een perstang nog wel een dingetje is. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creo
Goudvis schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:12:

TECELogo lijkt de nieuwere lijn, hierbij wordt niet gerept over certificeringen.
Hier staan toch diverse goedkeuringen en certificaten https://www.tece.com/nl/leidingsystemen/tecelogo/downloads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderwolf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:00
Iemand ervaring met de perskoppelingen en leiding van Heima.de?

Voorzien van certificeringen/garantie ed. en scheelt enorm in prijs dus benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
vanderwolf schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:55:
Iemand ervaring met de perskoppelingen en leiding van Heima.de?

Voorzien van certificeringen/garantie ed. en scheelt enorm in prijs dus benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.
Is Pipetec. Heb hier veel koppelingen en muurplaten van gebruikt. Werkt prima en tot nu 100% score met hun perstang(met TH bekken). 16, 20 en 26mm buis gebruikt. Vooral die laatste scheel voor de geisoleerde buis gigantisch in prijs.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderwolf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:00
Fijn om te horen! 👍 Overgang met hun perskoppeling naar een Unipipe 16x2 leiding zou ook probleemloos moeten gaan lijkt mij(?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
vanderwolf schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:06:
Fijn om te horen! 👍 Overgang met hun perskoppeling naar een Unipipe 16x2 leiding zou ook probleemloos moeten gaan lijkt mij(?).
Is allemaal dezelfde maat. Alleen uponor is 20x2.25 ipv 20x2.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 21:44
Makrolon schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:57:
Uponor 16 en henco 16 is in principe het zelfde en met elkaar te gebruiken.
Geldt dit ook voor Viega ?
Ik heb inmiddels zowel henco (koppeling), Uponor (leiding) en Viega (koppeling+leiding) in mijn meterkast heb zitten en zit met de handen in mijn haar wat ik moet bestellen aan leiding, koppelingen en tang...

De Henco koppelingen zitten bij mij op de (onbekend merk) originele nieuwbouw leidingen van 20 jaar oud en op Uponor leidingen van 10 jaar oud.

De Viega smart press koppelingen zitten op de Viega leidingen van 1 jaar geleden en ook op de Uponor leidingen van 10 jaar terug

Maar nu wil ik niet leiding leggen tussen de originele onbekende leiding (waar dus Henco koppelingen op zitten, en de Viega leidingen.

Kortom, kan ik hier op de Viega leiding ongestraft ook de Henco koppeling zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-04 11:50
creo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:52:
[...]

Ik ben mij hier in aan het verdiepen. Hoe goed zit dit vast en is dit echt lekdicht en mag het achter een wand?

[ Voor 8% gewijzigd door Side_swipe op 22-03-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-04 12:50
Zou je de systemen van Tece Logo ook in beton gieten? Het is niet volledig te voorkomen dat je de koppelingen op plekken plaatst waar je later niet meer bijkomt.

Het is wel een super handig systeem namelijk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creo
Side_swipe schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Ik ben mij hier in aan het verdiepen. Hoe goed zit dit vast en is dit echt lekdicht en mag het achter een wand?
Ik heb het op veel plekken gebruikt die niet meer bereikbaar zijn en heb nog nooit last van lekkage gehad. En dat is inmiddels al zo'n 12 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creo
grasmaaier schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:43:
Zou je de systemen van Tece Logo ook in beton gieten? Het is niet volledig te voorkomen dat je de koppelingen op plekken plaatst waar je later niet meer bijkomt.

Het is wel een super handig systeem namelijk :D
Volgens de installation guidelines van TECE (https://www.tece.com/nl/i...chnische-handleiding-2018) kan de buis in beton, maar moet je de fittingen tegen corrosie beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-04 11:50
creo schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:12:
[...]

Ik heb het op veel plekken gebruikt die niet meer bereikbaar zijn en heb nog nooit last van lekkage gehad. En dat is inmiddels al zo'n 12 jaar.
Het zal echt wel goed getest (gemarteld zelfs) voordat ze het op de markt brengen. Het is ook iets tussen mijn oren hoor...

mijn gedachten....:
- Messing knelfitting die je 'pakmbeet" met 100nm aandraait is niet goed voor achter een muur.
- Persfitting (mist goed geperst met xx KN) kan wel achter een muur.
- een kunststof insteekfitting mag wel achter de muur als je de "klik" maar hoort.

Waarschijnlijk zit het probleem dus niet hoe vast iets zit maar meer dat de kwaliteit geborgd is.

- Een insteek is een wel of niet dicht verbinding (zeg maar 0 of 1) mits je kalibreert en ontbraamt.
- een knel kun je vergeten aan te draaien en dat zie je niet.
- een persfiting knel je wel of knel je niet, wederom 0 of 1.
- een soldeerfitting kan je slecht solderen en dat zie je ook niet aan de buitenkant.
Pagina: 1