Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:24
henkie196 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:14:
[...]

Aan de ene kant snap ik dat je de kleurweergave van het licht zo goed mogelijk wilt hebben voor schilderen. Aan de andere kant, de verf is al op kleur gemengd, en waar je echt op wilt letten bij het verfen zelf, is dat je overal een goed dekkende laag hebt gerold. In mijn ervaring is het vooral fijn als je het licht onder een goede hoek op de muur kunt zetten, en een goede standaard helpt daarbij. Daarnaast helpt 'stereo' licht ook, anders kan het soms moeilijk te zien zijn waar je geweest bent door een gebrek aan schaduw. Dus twee lampen op een standaard (met wat afstand), of gewoon twee losse lampen.
Zo eentje zag ik toevallig van Parkside nu met 25%. Niet gekocht en geen ervaringen mee maar wel 33 reviews. Met 1.400 lumen wel minder lichtopbrengst maar je hebt er twee.
https://www.lidl.nl/p/parkside-led-werklamp/p100370925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
henkie196 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:14:
[...]

Aan de ene kant snap ik dat je de kleurweergave van het licht zo goed mogelijk wilt hebben voor schilderen. Aan de andere kant, de verf is al op kleur gemengd, en waar je echt op wilt letten bij het verfen zelf, is dat je overal een goed dekkende laag hebt gerold. In mijn ervaring is het vooral fijn als je het licht onder een goede hoek op de muur kunt zetten, en een goede standaard helpt daarbij. Daarnaast helpt 'stereo' licht ook, anders kan het soms moeilijk te zien zijn waar je geweest bent door een gebrek aan schaduw. Dus twee lampen op een standaard (met wat afstand), of gewoon twee losse lampen.
Dat geldt inderdaad voor rollen van een muur, maar bij verf aanbrengen over grondverf heen en ook bij kleuren die dicht tegen elkaar aanliggen vind ik het prettig als kleuren helder worden weergegeven. Ik heb een bouwlamp met een lage cri waarde en een bouwlamp met een hoge cri waarde en ik schilder toch een stuk beter met de bouwlamp met de hoge cri waarde. Maar dat is mijn voorkeur. Als je keuze hebt zou ik een afweging maken op wattage, lumen, cri waardes, difuus licht of niet en één of twee lampen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:37
Ik heb indertijd simpelweg de gordijnen pas na het schilderen opgehangen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 16-05-2024 10:35 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:01

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

henkie196 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:05:
[...]

Daar valt wat voor te zeggen, zeker als het ook regelmatig meegenomen moet worden, dan is zo'n klingenset wel handig en compact. Enige om rekening mee te houden is (voor de gewone VDE, ik zie je geen slim-iets noemen, in ieder geval), dat de isolatie gegarandeerd een keer in de weg gaat zitten. Ik heb nog nooit van die normale VDE schroevendraaiers gezien waar de isolatie aan het uiteinde niet beschadigd was, in ieder geval.
Wat ik weleens deed, was de isolatie aan het uiteinde met een coaxstripper verwijderen. Zover als nodig. Niet helemaal zoals het hoort, maar je moest wat als je in het veld stond. ;)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:35
Na jaren van trouwe dienst heb ik mijn Makita DDF483 weggegeven als cadeautje. Ik was nu op zoek om hetzelfde model opnieuw aan te schaffen, want ik ben er altijd tevreden over geweest. Het is een lekker lichte en handzame machine.
Tot mijn verrassing zag ik dat er inmiddels ook een DDF484 bestaat. Is dit de opvolger van de DDF483? En is deze aan te raden als handzame schroefmachine voor algemene eenvoudige klusjes, en soms ook voor het boren van gaatjes in baksteen of hout?

Edit: kom ik nu ook de DDF485 tegen, lijkt weer erg op de DDF483. Zie hier eigenlijk ook weer weinig verschillen.

[ Voor 12% gewijzigd door jos707 op 17-05-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:33
@jos707 De DDF484 is de beste allround 18V van Makita imho. Wil je graag in bakstenen boren is een klopfunctie wel handig, dan zou ik de DHP484 pakken. De DDF485 is qua materiaalgebruik net wat minder vind ik, de 484 is fijner qua gevoel en afwerking.

Ik twijfel of de DDF484 de opvolger is van de 483, want die 484 is wel echt een stap beter. Lang verhaal kort, ik zou de 484 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Die DDF483 is zo te zien ook weinig krachtiger dan m'n 12V schroeftolletje, alleen op basis daarvan zou ik eerder de DDF484 halen, anders kan je net zo goed een handzamer 12V tolletje halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:35
@Fedde @henkie196
Voor het zwaardere werk heb ik hier ook nog een DHP486 liggen. Deze moet echt gaan dienen als huis, keuken & tuin schroefmachine. Dus Ikea kastjes en af en toe wat dingen vastmaken aan de muur.

Afgaande op de specs wint de DDF484 het van de DDF483, maar twijfel omdat ik ook zie dat die eerste 300gram meer weegt. Ik kan mij voorstellen dat na een paar uurtjes vijzen draaien je die 300gram wel begint te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:52
@jos707 die 483 was volgens mij een heel compact, licht apparaat. De directe vervanger ervoor is de 487.
Als je al een 486 hebt, dan voegt een 484 niet zoveel toe. Dat is meer van hetzelfde, maar dan minder krachtig.
Dan zou ik lekker die 487 pakken, dan heb je mooie aanvulling op je 486.

[ Voor 47% gewijzigd door Raymond op 17-05-2024 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:11
Fijn ding die 484 als je een allround machine zoekt. Al moet ik zeggen dat ik hem weinig gebruik sinds ik een DDF083 heb gekocht. Die is voor schroef en het lichte boorwerk prima en lekker licht, vooral met de kleinste accu.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:10
DDF484 is een prima unit. Alleen met 5Ah accu vind ik hem wel veel te zwaar. Beter een 3Ah pakken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Mijn 3Ah accu's zijn even lomp als de 5Ah accu's. Ben je niet in de war met de 2Ah accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik gebruik de 1,5Ah accu eigenlijk altijd. Tenzij je een echt grote klus doet meer dan genoeg capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:40
LED-Maniak schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:01:
DDF484 is een prima unit. Alleen met 5Ah accu vind ik hem wel veel te zwaar. Beter een 3Ah pakken.
De 5Ah zou een fractie lichter moeten zijn dan de 3Ah.... Makita specs: 0,63kg en 0,64kg. 5Ah is dus niet gewoon meer cellen intern.
De 2Ah is met 0,38kg wel zwaarder dan de 1,5Ah met 0,35kg.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 06-07 19:55

Toppe

Oké ✅

Wellicht hier iemand een idee:

Eerdaags moet ik 450 150mm kabeltjes plaatsen met aan beide kanten een (soort) JST connector. Opzich geen lastig karwei maar soms krijg je hem er niet in 1x keer in of gaat hij scheef.

Ik zoek dus eigelijk een soort van ‘spatel’ die ik achter het opstaande randje kan zetten om de connector er goed in te krijgen.

Probleem: ik krijg geen hits op Google of iets..

Iemand een tip?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:07

Pixeltje

Woo-woohoo!

Toppe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:16:

Eerdaags moet ik 450 150mm kabeltjes plaatsen met aan beide kanten een (soort) JST connector. Opzich geen lastig karwei maar soms krijg je hem er niet in 1x keer in of gaat hij scheef.

Ik zoek dus eigelijk een soort van ‘spatel’ die ik achter het opstaande randje kan zetten om de connector er goed in te krijgen.

Iemand een tip?
Het eerste wat in me opkomt is om een van de tools uit een iFixit setje te gebruiken waarme je schermen kunt verwijderen van devices. Dat lijkt een hele dunne minischoenlepel te zijn die zou kunnen werken?

Ik zoek ondertussen even een plaatje, blijf aan de lijn…

Edit; zoiets dus: https://www.alternate.nl/html/product/1441996
Als ik het me goed herinner heb ik ze ook gezien met een handvat, dat lijkt me voor zoveel kabeltjes wat ergonomischer maar mijn google werkt even niet mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 17-05-2024 20:31 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Pixeltje schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:29:
[...]

Het eerste wat in me opkomt is om een van de tools uit een iFixit setje te gebruiken waarme je schermen kunt verwijderen van devices. Dat lijkt een hele dunne minischoenlepel te zijn die zou kunnen werken?

Als ik het me goed herinner heb ik ze ook gezien met een handvat, dat lijkt me voor zoveel kabeltjes wat ergonomischer maar mijn google werkt even niet mee.
Zoiets maar dan met een ‘platte’ kop zou echt perfect zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jq8L9zww_sR0NvbogxOQmFJJfFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8Vgu2e5XznMuOa8KjMn8TsC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Zo'n gebogen blik van een verfafbrander bewerken een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
Toppe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:35:
[...]
[Afbeelding]
Misschien zoiets als de Snap-on SGSR104AR of de Lisle Pocket Pry Bar (SKU: 35170).
Zoek ook op: Mini Pocket Pry Bar (Amazon.com)

[ Voor 50% gewijzigd door Puch-Maxi op 17-05-2024 20:56 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 16:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

[Afbeelding]
Als dat is wat je zoekt, waarom dan niet gewoon een oude schroevendraaier tussen de bankschroef zetten en krom slaan met een hamer?

Moeilijker hoeft het niet te zijn lijkt me :)

Overigens kan een wat wijder gemaakte epileer pincet ook van pas komen bij die JST connectors denk ik:
https://www.bol.com/nl/nl...in-italy/9200000126043099

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 17-05-2024 21:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:07

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

[Afbeelding]
Hoe groot zijn die jst connectors waar je het over hebt? Ik had me zo’n klein ielig wit stekkertje voorgesteld die je vaak op audiobordjes tegenkomt bijvoorbeeld, maar als je met een schroevendraaier aan de slag kunt klinkt het alsof jouw stekkertjes groter zijn?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pixeltje schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:29:
[...]

In mijn wera microschroevendraaiersetje zit een klein gekromd schroevendraaiertje. Die zou hier wel eens handig voor kunnen zijn.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

The Eagle schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:14:
[...]

Als dat is wat je zoekt, waarom dan niet gewoon een oude schroevendraaier tussen de bankschroef zetten en krom slaan met een hamer?

Moeilijker hoeft het niet te zijn lijkt me :)

Overigens kan een wat wijder gemaakte epileer pincet ook van pas komen bij die JST connectors denk ik:
https://www.bol.com/nl/nl...in-italy/9200000126043099
Soms heb je echt wel goede ideeën. Zal volgende week even langs onze leverancier rijden voor een schroevendraaier 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 16:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toppe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:39:
[...]

Soms heb je echt wel goede ideeën. Zal volgende week even langs onze leverancier rijden voor een schroevendraaier 7(8)7
Je post komt wat sarcastisch over, dus ik weet even niet helemaal hoe ik hem moet interpreteren.
Mag aannemen dat je vast wel een (oude) schroevendraaier in een la hebt liggen. Er is niks mis met een soort van zelfgemaakte tool toch? Hoe vaak je zoiets ook gebruikt, als het maar werkt.
Of jij dat ding nieuw koopt moet je zelf weten.

Je zou ook naar een zgn stoffeerders koevoet (ook wel spijkertrekker genoemd) kunnen kijken. Of een soldeerpunt in beitelvorm.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

The Eagle schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:35:
[...]

Je post komt wat sarcastisch over, dus ik weet even niet helemaal hoe ik hem moet interpreteren.
Mag aannemen dat je vast wel een (oude) schroevendraaier in een la hebt liggen. Er is niks mis met een soort van zelfgemaakte tool toch? Hoe vaak je zoiets ook gebruikt, als het maar werkt.
Of jij dat ding nieuw koopt moet je zelf weten.

Je zou ook naar een zgn stoffeerders koevoet (ook wel spijkertrekker genoemd) kunnen kijken. Of een soldeerpunt in beitelvorm.
Ik ben echt serieus. Maar heb geen oude schroevendraaier liggen dus dan maar 1 op offeren.

Z’n stoffeerders koevoet heb ik liggen maar die is ‘te lomp’ dus wordt hem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:15
Toppe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:16:

Iemand een tip?
Er zijn tooltjes voor het verwijderen van auto interieurs die wellicht uitkomst bieden hierin.

edit, ik denk dat ik de vraag niet goed begreep. Jij hebt gewoon een oude schroevendraaier met een bocht nodig, of een nieuwe dat kan ook. Tip, er liggen vaak bergen van die dingen in kringloopwinkels. Alleen zelf die bocht even maken.

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 18-05-2024 08:38 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Aan een LSA-tang heb je dan zeker ook niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

trabant schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:55:
Aan een LSA-tang heb je dan zeker ook niets?
Nee zeker niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 18:08
Nivado schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:04:
Ik heb een Makita steelstofzuiger uit de nieuwere serie (DCL281) en die heeft beduidend meer zuigkracht dan de 18x serie. Wij zijn er heel tevreden mee. Ideaal voor de kruimels op de bank en andere kleine/snelle zuigklusjes.
Even een oude quote aanhalen omdat ik naar een steelstofzuiger zit te loeren. Is er iemand die het prijsbeleid bij Makita kan begrijpen? Mis ik iets of is de zwarte uitvoering exact hetzelfde als de witte maar betaal je dan voor zwart gewoon het dubbele bedrag voor dezelfde specs??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvIvDBxJYARHRNQYhJ6JZ1u0fqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/twFOkNFhARLBSzrHbJP7Pccs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_7drr-p7eBXKrS8VxC3qQA35KA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xa8FmTqpDnv0JRdhz2LkQxJa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABwe81W9ndAc3ZknbHEIg2s8DZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OtZYUYHUZZLas6bA4LG8cHG1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GISRceQqi9Z2-45xOAVnMEdSE6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Zr9OVfmCJgDJb1R0U5AcAQm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door dimi_v op 18-05-2024 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:50
Pixeltje schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:31:
[...]

Ik heb geen ervaring met deze specifieke machines, maar heb zowel van Stiga als van Stihl apparaten (benzinemaaier, kettingzagen en bosmaaiers) en heb van beide merken geen spijt. Voor zover ik weet is Stiga een prima merk voor maaigereedschappen.

Dat gezegd hebbende zie ik in Nederland veel hoverniers en groenbedrijven met Stihl lopen, maar dat kan ook zijn omdat die eerder waren met accugereedschap in plaats van dinosaurjuice.
Terugkomende op mijn vraag.

Bij een lokale dealer hadden ze de Stiga SHT 700 AE heggenschaar voor een leuke prijs, de Stiga GT 500e grastrimmer ook maar gelijk meegenomen.

Vandaag leuk kunnen testen met het mooie weer. De heggenschaar is een stuk groter en zwaarder dan mijn vorige maar snijdt als een mes door boter bij de beukenhaag. Het lange mes en het gemak waarmee er gesnoeid wordt maakt het werk veel sneller en ook strakker. Dit had ik eerder moeten doen, had me veel tijd en irritatie gescheeld. De grastrimmer heeft zijn werk ook goed gedaan, behoorlijk krachtig.

Kortom een goede eerste ervaring met Stiga. (of eigenlijk een tweede aangezien ik al een hele goedkope verticuteermachine van ze heb die al een jaar of 7 prima werk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
dimi_v schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Even een oude quote aanhalen omdat ik naar een steelstofzuiger zit te loeren. Is er iemand die het prijsbeleid bij Makita kan begrijpen? Mis ik iets of is de zwarte uitvoering exact hetzelfde als de witte maar betaal je dan voor zwart gewoon het dubbele bedrag voor dezelfde specs??

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit er bij die dure, niet een of ander cycloon filter oid?
Ik heb er destijds ook naar gekeken, maar ben het alweer vergeten.

Ik heb zelf de geheel blauwe, goedkope variant, en erg tevreden over

Edit: kennelijk niet, ik weet ook niet wat het verschil is.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 22:50
jos707 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:12:
Na jaren van trouwe dienst heb ik mijn Makita DDF483 weggegeven als cadeautje. Ik was nu op zoek om hetzelfde model opnieuw aan te schaffen, want ik ben er altijd tevreden over geweest. Het is een lekker lichte en handzame machine.
Tot mijn verrassing zag ik dat er inmiddels ook een DDF484 bestaat. Is dit de opvolger van de DDF483? En is deze aan te raden als handzame schroefmachine voor algemene eenvoudige klusjes, en soms ook voor het boren van gaatjes in baksteen of hout?

Edit: kom ik nu ook de DDF485 tegen, lijkt weer erg op de DDF483. Zie hier eigenlijk ook weer weinig verschillen.
Val in herhaling misschien, maar de 487 is inderdaad de opvolger van de 483.
Ik heb een DHP487 (dus met klopfunctie), in combinatie met 2x 2Ah accu's echt de perfecte accu schroeftol voor thuis wat mij betreft. Lekker licht en compact, nooit wachten want de 2e accu is al weer opgeladen, boren in baksteen of hout lukt prima met 10 mm in 1 keer. Ik heb 'm ook gebruikt in baksteen met een 25 mm boor van 40 cm lang, na voorboren met 10 mm ging dat ook prima.

Op het werk hebben we een aantal DDF484 in combinatie met 5Ah accu's. Die zijn duidelijk sterker, maar ook duidelijk zwaarder. Voor thuis zou ik zonder twijfel opnieuw de 487 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Maximus

There is no substitute

Ben al een tijdje aan het twijfelen over het volgende:

Voor mijn garage om wielen los te halen en op te pompen hink ik op twee gedachten:

De eerste is een losse slagmoersleutel te halen van Makita de DTW190Z. En daar dan een losse bandenpomp bij te halen, de Makita DMP181Z.

De tweede gedachte is om een losse olie vrije compressor te halen met toebehoren met in elk geval een Orion systeem om alles los te koppelen. Bijvoorbeeld deze van Metabo. Zit dan te denken om een Hazet slagschroevendraaier op perslucht te halen.

Waarom de twijfel; ga het niet vaak gebruiken. Beide zijn even duur, voordeel van de Makita's is de mogelijkheid tot makkelijker opbergen. De 18V accu's heb ik al wel van ander 18V Makita spul. Iemand een gedachte die mij kan helpen in de keuze?

[ Voor 22% gewijzigd door Maximus op 19-05-2024 14:54 ]

PhD i.o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:33
Ik vind een compressor niks. Maakt herrie, om wat kracht te hebben wil je eigenlijk een wat grote en het neemt allemaal ruimte in. Dus ik heb exact gedaan wat je voorstelt, het zij dan op 40V XGT. Losse pomp en slagschroef. Voordeel is ook nog eens dat je die ook mee kan nemen (dus caravan uit de stalling? Losse pomp mee en gaan). Blijft over nog de mis van het voordeel om met perslucht even wat schoon te blazen. Hiervoor heb ik de 40V Blower gehaald (AS001GZ) maar die is er ook als 18V. Grappig genoeg is dat de tool die ik nog het vaakst even pak. Fiets schoonblazen, stof uit roosters, etc etc.

Dat zou ik dus doen :-).

[ Voor 9% gewijzigd door Fedde op 19-05-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:19

sjirafje

No inspirational quotes here

Maximus schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:51:

Voor mijn garage om wielen los te halen en op te pompen hink ik op twee gedachten:

De eerste is een losse slagmoersleutel te halen van Makita de DTW190Z. En daar dan een losse bandenpomp bij te halen, de Makita DMP181Z.

De tweede gedachte is om een losse olie vrije compressor te halen met toebehoren met in elk geval een Orion systeem om alles los te koppelen. Bijvoorbeeld deze van Metabo. Zit dan te denken om een Hazet slagschroevendraaier op perslucht te halen.

Waarom de twijfel; ga het niet vaak gebruiken. Beide zijn even duur, voordeel van de Makita's is de mogelijkheid tot makkelijker opbergen. De 18V accu's heb ik al wel van ander 18V Makita spul. Iemand een gedachte die mij kan helpen in de keuze?
De 190Nm van die Makita is waarschijnlijk wel voldoende als je zelf elk half jaar je banden wisselt en de wielmoeren netjes netjes op moment zet. Zijn je wielmoeren er echter een keer door de bandenboer/garage opgeknald dan zou die 190Nm wel eens te weinig kunnen zijn. Zeker als je er eerst een winter mee hebt gereden. Makita verkoopt overigens ook 18V slagmoersleutels die wel ruim voldoende kracht hebben.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Maximus

There is no substitute

sjirafje schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:10:
[...]

De 190Nm van die Makita is waarschijnlijk wel voldoende als je zelf elk half jaar je banden wisselt en de wielmoeren netjes netjes op moment zet. Zijn je wielmoeren er echter een keer door de bandenboer/garage opgeknald dan zou die 190Nm wel eens te weinig kunnen zijn. Zeker als je er eerst een winter mee hebt gereden. Makita verkoopt overigens ook 18V slagmoersleutels die wel ruim voldoende kracht hebben.
Dan is deze verstandiger want net meer vermogen: https://www.toolmax.nl/ma...nder-accu-s-en-lader.html

PhD i.o.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:19

sjirafje

No inspirational quotes here

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Ik ben zelf voor de compressor gegaan.
Gebruik namelijk de perslucht ook om de grasmaaier (en weet niet wat allemaal) schoon te blazen, en om verf/beits te spuiten.

Maar je kan ook voor de DTWA260Z gaan, dan kan je hem programmeren en heb je geen momentsleutel nodig voor de juiste Nm bij vastdraaien.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolla
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12-2024
FRANQ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:25:
[...]

Nu is het natuurlijk vanzelfsprekend dat dit een fantastisch apparaat is.
Mag ook wel voor dat geld

Maar foamen kan ik met mijn Nilfisk C110 van 14 jaar oud en een monello foamgun opzetstuk ook.
En afspuiten ook.
En ook als ik de bestrating doe zie je echt wel waar ik gebleven ben.

Ik ben vooral benieuwd naar de kwaliteit van de machine, hoe voelt hij aan, is hij stiller?
Wat voor lans zit erbij, is dit plastic of metaal met rubber? En kan je tips verwisselen, en welke zitten er dan bij, en hoe bevallen die?

Slang lijkt een rubber hydrauliekslang te zijn, werkt dit fijner dan de kunststof slangen bij de consumenten hogedrukreinigers?

En vooral, is hij de ~1000 euro meerprijs waard?

Niet dat ik hem ga kopen, want ik heb het geld er echt niet voor....
En mijn vrouw zou me vermoorden :+
Toch vind ik het wel een mooi stuk gereedschap om verlekkerd naar te kijken. O+
Standaard wordt bij het apparaat een vario-jet duo lans en een vuilfrees (schmutzkillerlanze) geleverd. Beide zijn uit RVS304. Zie ook onderstaande video.

De hogedrukslang is een vrij soepele slang, wat het werken het met het apparaat prettig maakt. Daarbij is de lengte van 15 meter ideaal. Bij het auto wassen laat ik het apparaat in de garage staan en kan dan gemakkelijk rondom de auto komen. Tussen het apparaat en de waterkraan zit dan een kort stukje tuinslang

Als extra accessoire heb ik een korte (180 mm ) lans er bij gekocht. Deze lans geeft een lage drukstraal, vergelijkbaar met het gebruik van enkel een tuinslang. Dat vindt ik ideaal voor het afspoelen van de auto.

De terrasreiniger heb ik ook al gebruikt en je kunt zien wat ik schoongemaakt heb en het voordeel is dat niet alles onder de modder zit.

Van de korte lans kun je de nozzles wisselen. Daar zijn verschillende voor te krijgen.

Het apparaat maakt een hoogwaardige indruk en tot nog toe is het elke cent waard geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:37
Rolla schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:26:
[...]

Standaard wordt bij het apparaat een vario-jet duo lans en een vuilfrees (schmutzkillerlanze) geleverd. Beide zijn uit RVS304. Zie ook onderstaande video.

[YouTube: Hogedrukreiniger Kranzle koud water | K 1152]

De hogedrukslang is een vrij soepele slang, wat het werken het met het apparaat prettig maakt. Daarbij is de lengte van 15 meter ideaal. Bij het auto wassen laat ik het apparaat in de garage staan en kan dan gemakkelijk rondom de auto komen. Tussen het apparaat en de waterkraan zit dan een kort stukje tuinslang

Als extra accessoire heb ik een korte (180 mm ) lans er bij gekocht. Deze lans geeft een lage drukstraal, vergelijkbaar met het gebruik van enkel een tuinslang. Dat vindt ik ideaal voor het afspoelen van de auto.

De terrasreiniger heb ik ook al gebruikt en je kunt zien wat ik schoongemaakt heb en het voordeel is dat niet alles onder de modder zit.

Van de korte lans kun je de nozzles wisselen. Daar zijn verschillende voor te krijgen.

Het apparaat maakt een hoogwaardige indruk en tot nog toe is het elke cent waard geweest.
Leuk om te lezen :)

Veel plezier van die mooie machine d:)b

15 meter slang is inderdaad echt fantastisch.
Ik heb nu ook een 15 m slang aan mijn Nilfisk, zo fijn dat de machine binnen kan blijven staan. Scheelt toch met pakken en opruimen.
Mijn slang is helaas alleen van kunststof, en dus stugger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Top apparaten die Kranzles. Gebruik zelf de 160 TST na goede ervaringen met een hele oude Kranzle. Bij goed onderhoud en gebruik houdt zo'n machine het tientallen jaren vol. Het is alleen even slikken bij het afrekenen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Waarom een orion-koppeling? Een Euro koppeling heeft een grotere luchtdoorvoer en is algemener en dan nog: ze zijn makkelijk om te wisselen.
Die Metabo-compressor maakt geen gewag van het geluidsvolume, dus ga er maar van uit dat het een herriebak van rond de 96 dB is. Geloof me, daar wordt je niet blij van, het zal je gaan tegenhouden om hem te gebruiken. Als je anno nu nog een nieuwe compressor koopt, haal dan dan een stille in huis, die onder de 60 dB blijft.
Verder is die Hazet slagschroevendraaier echt wel wat overdone voor alleen de wielbouten. Mijn tweedehands IR 2131 (±750Nm linksom) heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Ik ben zelf erg blij met mijn stille 70L HBM-compressor en alle speeltjes die er in de loop van de tijd bij zijn gekomen (o.a. straalkast), maar als ik er nu aan zou moeten beginnen zou ik best wel eens die tip van @Fedde ter harte kunnen nemen.

[ Voor 2% gewijzigd door trabant op 19-05-2024 22:04 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:37
Ik ben op zoek naar een zo compleet mogelijke bit- en borenset voor schroeven, boren in metaal of hout én in de muur. Het liefst heb ik een set waar de meest gangbare boortjes en een aantal SDS boren voor mijn hamerboor in zitten om het aantal koffers/doosjes te beperken.

Ik kan zo'n set alleen niet vinden, bestaat zoiets überhaupt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Srvv93 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:41:
Ik ben op zoek naar een zo compleet mogelijke bit- en borenset voor schroeven, boren in metaal of hout én in de muur. Het liefst heb ik een set waar de meest gangbare boortjes en een aantal SDS boren voor mijn hamerboor in zitten om het aantal koffers/doosjes te beperken.

Ik kan zo'n set alleen niet vinden, bestaat zoiets überhaupt wel?
Met SDS boren er bij wordt wat moeilijker. Voor de rest, er bestaan zulke sets met allerlei boren en bits, maar de kwaliteit is niet denderend, de boren zijn snel bot en je zult er niet hard mee opschieten in steen of metaal.

Maar zo'n set + SDS boren heb ik denk ik nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
henkie196 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:55:
[...]

Met SDS boren er bij wordt wat moeilijker. Voor de rest, er bestaan zulke sets met allerlei boren en bits, maar de kwaliteit is niet denderend, de boren zijn snel bot en je zult er niet hard mee opschieten in steen of metaal.

Maar zo'n set + SDS boren heb ik denk ik nog nooit gezien.
Bedankt. Jij zou dus zo'n complete set afraden en in plaats daarvan een setje per materiaalsoort aanschaffen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Troostwijk heeft BVA en daarmee ook diens bezorgveilingen overgenomen. Daar komen nog wel eens van die borenkoffers langs. Vaak winkeldochters. Maar wat de kwaliteit betreft ben ik het met @henkie196 eens.
En om maar met een lekker hoog aantal onderdelen te kunnen adverteren zit er doorgaans weer zo'n zwik waaibomenbitjes in. Best richt je zelf een la o.i.d. in en stel je zelf een basisset samen, die je naar behoefte aanvult.
Om het kaf van het koren te scheiden kun je in dit draadje eens naar 'Alpen' zoeken, dat een van de kwaliteitsmerken is dat in een rijtje wordt genoemd.
Of je gaat op een industrieterrein naar een winkel waar de prof het ook koopt (en de prijzen veelal ex btw zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Srvv93 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:59:
Bedankt. Jij zou dus zo'n complete set afraden en in plaats daarvan een setje per materiaalsoort aanschaffen oid?
Ik heb zo'n doos van Bosch, en alhoewel het soms makkelijk is als je een maat nodig hebt die je op dat moment niet hebt van een goed merk, het is beperkt bruikbaar.

Ik zou zelf inderdaad een paar losse sets boren van een goed merk, zoals Alpen, Heller, of Rotec halen, als je ruimte hebt in de koffer van de boormachine, passen de losse doosjes daar wellicht nog bij. Nog een bitset van Wera er bij om het volledig te maken.

Een goede steenboor maakt echt een groot verschil bij het boren in steen (zeker als je geen klopboor hebt, alleen een gewone boormachine).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:03
Srvv93 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:59:
[...]

Ga ik even wat tegengeluid laten horen.

Heb zelf zo’n Bosch 63-delig (of zoiets) set en die gaat hier al een jaar of 10 mee. Sure, het is alleen huis/tuin/keukengebruik, er wordt geen Douglas overkapping mee in elkaar gezet, maar voor het meeste in en om het huis is het echt meer dan prima. Meest gangbare bitjes zitten er gewoon in, nog nooit gehad dat ik iets niet had wat wel nodig was, afgezien van een gipsplaat-bitje.

Voor mijn klopboor heb ik 6 SDS bitjes apart gehaald, want die zitten er idd nooit in.

Ga je wat semi-professioneler aan de slag of je hele huis verbouwen, dan zou ik wel wat beters kopen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
RobbieB schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:29:
Ga ik even wat tegengeluid laten horen.

Heb zelf zo’n Bosch 63-delig (of zoiets) set en die gaat hier al een jaar of 10 mee. Sure, het is alleen huis/tuin/keukengebruik, er wordt geen Douglas overkapping mee in elkaar gezet, maar voor het meeste in en om het huis is het echt meer dan prima. Meest gangbare bitjes zitten er gewoon in, nog nooit gehad dat ik iets niet had wat wel nodig was, afgezien van een gipsplaat-bitje.

Voor mijn klopboor heb ik 6 SDS bitjes apart gehaald, want die zitten er idd nooit in.

Ga je wat semi-professioneler aan de slag of je hele huis verbouwen, dan zou ik wel wat beters kopen.
Het verschil tussen de boortjes daarin vs de boortjes van Rotec die ik heb is goed merkbaar in hoe makkelijk ze de muur inkomen bij mij. Heb nog nooit metaal proberen te boren met de boortjes uit die set, dus daar geen ervaring mee. Voor hout is het over het algemeen al gauw goed.

SDS boren gebruik je in een boorhamer, om in beton te boren. Een klopboor gebruikt altijd gewone boortjes, en is alleen geschikt voor steen, niet voor beton.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, koop een zwaardere slagmoersleutel. Die 190nm krijgt mijn wielbouten niet los.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
henkie196 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Ik heb zo'n doos van Bosch, en alhoewel het soms makkelijk is als je een maat nodig hebt die je op dat moment niet hebt van een goed merk, het is beperkt bruikbaar.

Ik zou zelf inderdaad een paar losse sets boren van een goed merk, zoals Alpen, Heller, of Rotec halen, als je ruimte hebt in de koffer van de boormachine, passen de losse doosjes daar wellicht nog bij. Nog een bitset van Wera er bij om het volledig te maken.

Een goede steenboor maakt echt een groot verschil bij het boren in steen (zeker als je geen klopboor hebt, alleen een gewone boormachine).
Thanks! Daar heb ik wat aan. :) Ik wil op de korte termijn vooral nieuwe houtboortjes hebben, van de goedkope set die ik nu heb is het kleinste boortje (volgens mij 4) niet klein genoeg voor de klus waar ik nu mee bezig ben. Ik zie dat deze set ook 3mm heeft dus dat is top: https://www.hornbach.nl/p...borenset-8-delig/7449884/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:50
Srvv93 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:10:
[...]

Thanks! Daar heb ik wat aan. :) Ik wil op de korte termijn vooral nieuwe houtboortjes hebben, van de goedkope set die ik nu heb is het kleinste boortje (volgens mij 4) niet klein genoeg voor de klus waar ik nu mee bezig ben. Ik zie dat deze set ook 3mm heeft dus dat is top: https://www.hornbach.nl/p...borenset-8-delig/7449884/
Ik gebruik voor kleiner dan 4mm in hout gewoon metaalboortjes. Werkt prima, zeker als je eerst met een centerpons een gaatje maakt om je boor op de goeie plek te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Even een PBM vraagje.

Als je met spuitbussen autolak aan het spuiten bent in een "afgesloten" ruimte.
Welk filter moet er dan op je halfgelaatmasker?

Is een van deze geschikt?

A2P3
Filterklasse
P3 – Stof, A – Gas/Damp

of

ABEK1HgP3
Filterklasse
ABEK, E – Zwaveldioxide, P3 – Stof, A – Gas/Damp, B – Anorganische gas, K – Ammoniak, Hg – Kwikdamp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:17

dragonhaertt

@_'.'

FRANQ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:46:
Even een PBM vraagje.

A2P3
Filterklasse
P3 – Stof, A – Gas/Damp

of

ABEK1HgP3
Filterklasse
ABEK, E – Zwaveldioxide, P3 – Stof, A – Gas/Damp, B – Anorganische gas, K – Ammoniak, Hg – Kwikdamp
HG lijkt me niet persé nodig, maar ABEK kan in veel gevallen wel meerwaarde hebben (ammoniakverbindingen bij reinigen).
Ik gebruik zelf altijd een ABEK filter met P3 oplegfilter.
3M 6059 en 3M 5935 in een 3M 501.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:46:
Even een PBM vraagje.

A2P3
Filterklasse
P3 – Stof, A – Gas/Damp

of

ABEK1HgP3
Filterklasse
Vind ik altijd moeilijk te zeggen, maar hoofdzakelijk wil je P3 tegen de deeltjes die rondzweven, dit zal waarschijnlijk het meeste wel al tegenhouden. Drijfgassen zijn denk ik meestal organisch, dus A of AX lijkt toepasselijk (A voor spul dat gas is boven 65 C, AX voor spul dat onder de 65 C gas is).

Als je nog wilt ontvetten met ammoniak of iets dat er op lijkt, is K wel handig. Gebruik zelf ook wel de ABEK (voor de B ) tegen chloordampen, dus de ABEK kan ook nuttig zijn, als je er een toepassing voor hebt (voor iets dat je gaat doen binnen de houdbaarheid van het filter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
henkie196 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:21:
[...]

Vind ik altijd moeilijk te zeggen, maar hoofdzakelijk wil je P3 tegen de deeltjes die rondzweven, dit zal waarschijnlijk het meeste wel al tegenhouden. Drijfgassen zijn denk ik meestal organisch, dus A of AX lijkt toepasselijk (A voor spul dat gas is boven 65 C, AX voor spul dat onder de 65 C gas is).

Als je nog wilt ontvetten met ammoniak of iets dat er op lijkt, is K wel handig. Gebruik zelf ook wel de ABEK (voor de B ) tegen chloordampen, dus de ABEK kan ook nuttig zijn, als je er een toepassing voor hebt (voor iets dat je gaat doen binnen de houdbaarheid van het filter).
P3 was duidelijk niet voldoende afgelopen zaterdag.
Moet nog 3x spuiten, en niet weer datzelfde gevoel hebben.

(Ga ook wat doen aan afzuiging)

Voelde halverwege de bus een naar gevoel in mijn longen, en dat leek wel via mijn lichaam/nek mijn hoofd in te gaan. Heb de hele avond met een half stoned gevoel op de bank gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:53:
P3 was duidelijk niet voldoende afgelopen zaterdag.
Moet nog 3x spuiten, en niet weer datzelfde gevoel hebben.

(Ga ook wat doen aan afzuiging)

Voelde halverwege de bus een naar gevoel in mijn longen, en dat leek wel via mijn lichaam/nek mijn hoofd in te gaan. Heb de hele avond met een half stoned gevoel op de bank gezeten.
Had de lucht nog een bepaalde geur? A of AX lijkt me nog steeds het meest logische qua bescherming, maar wil je zeker zijn, neem de ABEK. Vond het zelf een verademing om met chloor te kunnen schoon maken zonder zelfs maar een beetje chloor te ruiken, en dus ook zonder ernstige keel irritatie te kunnen werken (met zo'n ABEKHgP3 filter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
henkie196 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:32:
[...]

Had de lucht nog een bepaalde geur? A of AX lijkt me nog steeds het meest logische qua bescherming, maar wil je zeker zijn, neem de ABEK. Vond het zelf een verademing om met chloor te kunnen schoon maken zonder zelfs maar een beetje chloor te ruiken, en dus ook zonder ernstige keel irritatie te kunnen werken (met zo'n ABEKHgP3 filter).
Er was wel een geur, maar niet iets dat ik kan plaatsen.

Ik neem het uitgebreide filter d:)b

De grap is dat ik altijd erop loop te hameren bij mensen dat ze mondkapjes op doen als ze in steen staan te slijpen. Of sloopwerkzaamheden verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:35:
Er was wel een geur, maar niet iets dat ik kan plaatsen.

Ik neem het uitgebreide filter d:)b

De grap is dat ik altijd erop loop te hameren bij mensen dat ze mondkapjes op doen als ze in steen staan te slijpen. Of sloopwerkzaamheden verrichten.
Ach, soms sta je er niet bij stil. Pak zelf wel gauw het filter er bij, maar heb ook wel gehad na een dag zagen in de garage dat het niet lekker voelt in de neus. Nog erger toen ik een stuk of 10x een steigerbuis door aan het slijpen was in de garage, toen had ik 's avonds en de volgende dag behoorlijk last van m'n neus. Was ook wel logisch, als ik keek hoeveel kleiner de slijpschijf was geworden :+ Had er gewoon niet bij stil gestaan dat ik beter een filter op had kunnen zetten.

Maar heb nu wel ook een luchtreiniger opgehangen in de garage, dan hoef ik bij het hout zagen niet de hele dag met een filter op te lopen in de garage. Ook fijner voor de kinderen die af en toe komen kijken, natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online

Deze twijfel heb ik ook gehad, maar een andere oplossing gekozen.
Wielmoeren zitten vaak alleen het eerste stukje heel vast. Daarvoor gebruik ik een dop met een lang wringijzer.
Zodra de moeren een klein beetje los zijn, zet ik die dop op de accuboormachine met een adapter (https://www.hbm-machines....iting?kb=ga_pm_1857413944)
Vastzetten ook met de accuboor en een momentsleutel.
Dit werkt snel en het meeste gereedschap had ik al in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:58

copykat

Good copy isn't bad

Ik had t ook al gevraagd in de showcase topic maar vermoedelijk ondergesneeuwd.

Ik moet een voorgelakt met krasvaste lakte deur inkorten.
Ik dacht aftapen met schilderstape aan beide zaagkanten.
Dan lineaal, zonder antisplinterstrip... :X goed stabiel klemmen
Cirkel zaag 48T éérst minimaal inzetten en zo een splintervrije voorrun maken en dan pas op de tweede run geheel doorzagen.
Moet ik dan instellen op +/-1cm onder deur of gewoon volle diepte zagen om ook aan de achterzijde geen splinters/chips te krijgen?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:20:

Cirkel zaag 48T éérst minimaal inzetten en zo een splintervrije voorrun maken en dan pas op de tweede run geheel doorzagen.
Moet ik dan instellen op +/-1cm onder deur of gewoon volle diepte zagen om ook aan de achterzijde geen splinters/chips te krijgen?
Zou moeten werken, alhoewel splinterstrip wel betrouwbaarder zou zijn. Meer tanden op het blad zou ook een wat nettere snede kunnen geven. Voor er doorheen, zou ik op maximale diepte gaan. Bij meubelpaneel (gefineerd) krijg ik met 2-3 cm extra ruimte redelijk goede resultaten, in ieder geval. Hoe minder diep je er doorheen gaat, hoe vlakker de tanden in het vlak zetten, hoe meer kans dat je stukken uit de lak slaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:09

Mij hebben ze altijd geleerd dat er een tand of 3 onder de deur uit moeten komen, als het gaat om de diepte.

Net zoals bij een tafelzaag. Die stel je zo in dat er pakweg 3 tanden boven het hout uitsteken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

3_s

Minimaal inzetten en achteruit trekken, dat is hetzelfde effect als een 'voorritser' (geen idee wat daar het AN voor is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:44
Voor mijn verjaardag volgende maand heb ik een afkortzaag gevraagd; een DeWalt DWS774-QS.
Begrijp ik het goed dat ik in principe elke bouwstofzuiger hier op aan kan sluiten?
En hebben jullie hier nog een goede suggestie voor? Het liefst onder de €100,00. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

jordeeeh schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:33:
Voor mijn verjaardag volgende maand heb ik een afkortzaag gevraagd; een DeWalt DWS774-QS.
Begrijp ik het goed dat ik in principe elke bouwstofzuiger hier op aan kan sluiten?
En hebben jullie hier nog een goede suggestie voor? Het liefst onder de €100,00. :)
Parkside natdroogzuiger?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:47

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tip: gebruik deze 'Airlock' aansluiting:
https://www.dewalt.nl/pro...uigsysteem-hoofdconnector
Daarmee draait de stofzuigerslang vrij op die aansluiting. Dan heb je met zagen veel minder last van een trekkende slang.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ja, dat kan idd.
Mijn advies is om een model te zoeken met de mogelijkheid voor vlies-zakken (ipv papier), daarbij houd je meer zuigkracht over. En met stopcontact met inschakelautomaat.

Zoiets als dit (helaas niet iets boven budget, maar met wat zoeken vind je vast een merk/type onder de 100eur. Of via MP, kan ook)

https://www.toolstation.n...39303336307b%3Fstore%3DCQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
Raymond schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Ja, dat kan idd.
Mijn advies is om een model te zoeken met de mogelijkheid voor vlies-zakken (ipv papier), daarbij houd je meer zuigkracht over. En met stopcontact met inschakelautomaat.

Zoiets als dit (helaas niet iets boven budget, maar met wat zoeken vind je vast een merk/type onder de 100eur. Of via MP, kan ook)

https://www.toolstation.n...39303336307b%3Fstore%3DCQ
Thanks!
Is deze eventueel ook te gebruiken op de Makita DTM51ZJ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
jordeeeh schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:52:
[...]

Thanks!
Is deze eventueel ook te gebruiken op de Makita DTM51ZJ?
Heeft die een stofafzuigaansluiting dan?

Ik heb twee karchers. Je kan heel makkelijk het handvat van de slang halen (is daarvoor bedoeld). Dan kan je de slang rechtstreeks op een apparaat prikken, past heel vaak. Dr zit zo'n rubber verloopje bijgeleverd, daarmee kan je op 75% van de apparaten je slang krijgen. Ik heb 3 van die verloopjes, alledrie op een andere diameter afgesneden. Werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@jordeeeh vraagje wil je een vaste plek hebben of vooral buiten in de tuin en overal stof/zaagsel afzuiging hebben?

Ik heb deze.
Maar dan met regelbare zuigkracht die hier niet in lijkt te zitten.
Ik heb via Temu extra vouwfilters, en vlieszakken gekocht via stofzuigerzakken.nl

Prima ding.

En je kan voor je vaste opstelling via welkoop een ton kopen en dan via temu/alie/amazone een cyclonesetje kopen en een cyclonestof afzuiging maken waar je je bouwstofzuiger op zet als je veel zaagsel produceert. Scheelt veel zakken kopen. (wel even stofmasker op doen als je dat omkeert in een plastic vuilnis zak.

Vond zelfs eentje die kant en klaar is:
Dewalt cyclone zuiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Jammer dat die in europa wat duurder is:
DEWALT Staubabscheider mit 10 Gal Edelstahltank, 99,5% Effizienz Zyklonstaubsammler, Hochleistungszyklus-Pulversammlerfilter, Staubzyklonsammler, DXVCS003, Weiß, 1 Unit https://amzn.eu/d/6Sixxgb

Oww wacht, dat valt reuze mee:

https://www.gereedschapce...der-38l.html?gad_source=1

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond op 22-05-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

zit net even te kijken zou een metalen 60litervat kunnen werken als cyclonevat?

plastic voederton is niet veel goedkoper.

ik vermoed dat zo'n metalen ton een stuk minder gevoelig is voor imploderen.
ik heb wel zo'n overdruk valve bij besteld maar toch op lange termijn lijkt me zo'n klem en metalen deksel gewoon sterker.
stukje multiplex aan de onderzijde vd deksel tegen "ploppen" zelfde onder aan de buitenzijde met wieltjes en je hebt een 60liter zaagseltank. 8) :Y

( * copykat is er nog niet aan toe gekomen om hem te bouwen en heeft de ton nog niet gehaald.)

ik vermoed dat die klemring voldoende afsluit voor valse lucht tegen te gaan.

* copykat gaat even flink gassen voor essopunten te verzamelen :+

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 22-05-2024 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:05:

ik heb wel zo'n overdruk valve bij besteld maar toch op lange termijn lijkt me zo'n klem en metalen deksel gewoon sterker.
stukje multiplex aan de onderzijde vd deksel tegen "ploppen" zelfde onder aan de buitenzijde met wieltjes en je hebt een 60liter zaagseltank. 8) :Y

( * copykat is er nog niet aan toe gekomen om hem te bouwen en heeft de ton nog niet gehaald.)

Tuurlijk, zo'n metalen vat is daar zeer geschikt voor. Wel even in de gaten houden dat je die niet te vol laat lopen, denk dat zo'n 60 l stof en puin niet makkelijk meer te tillen is ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

copykat schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:05:

Werkt prima, ik heb een 30 liter versie in gebruik.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

henkie196 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:37:
[...]

Tuurlijk, zo'n metalen vat is daar zeer geschikt voor. Wel even in de gaten houden dat je die niet te vol laat lopen, denk dat zo'n 60 l stof en puin niet makkelijk meer te tillen is ;) :P
gewoon met een schep uit scheppen..... :+

Nee ik denk dat ik de cyclone stofzuiger adapter voor 2 dingen zou gebruiken:
frees afzuiging, en electrische schaaf/cirkelzaag/afkortzaag.
en zeer fijnstof als beton en steen gruis/stof. en zo. met steen frezen of zo en andere klusjes die steenstof veroorzaken want dat soort stof is dodelijk voor je (bouw)stofzuiger als het door je filters heen komt in je motorlagers

ik zit overigens te kijken maar als je een slang van 3 meter, zo'n cyclone(18 euro betaald geloof ik) , een vat (40euro) en wat kluswerk moet doen dan is die "de walt kant en klaar" goedkoper/effectiever.
* copykat heeft die toen niet gezien met zn zoektocht naar een cyclone oplossing

ik vond een 5m slang bij alie voor 44 euro die speciek geschikt is voor electrical tools.
en een 3,5M is iets minder 38 euro.
dan kom ik op 102 euro met een 5! meter stofslang. met een rubbere nosle.
je kan ook iets goedkoper kwa slang maar dan zit je met risico op niet passen.

sec gesproken is natuurlijk een stalen ton van 60 liter op wieltjes met 5m slang en die gekoppeld aan je bouwstofzuiger met 3meter slang een enorm bereik.
Als werkplaats afzuiging om te koppelen aan je gereedschap kan ie met 5m gewoon blijven staan. ;)

edit ik heb een goedkopere en handigere versie gevonden! en dicht genoeg in de buurt om op te halen:
https://www.goedhartvaten.nl/c-5467741/dekselvaten/
51liter en 30cm voetmaat en 72,5cm hoog. en even iets makkelijker te handelen.
Met je cyclone daar op steekt hij net boven je werkbank uit met de invoer van je cyclone.

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 22-05-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik ben in het bezit van een Triton TWX7 werktafel:
https://www.tritontools.c...orkcenter%20systemen/TWX7
Die heb ik vooral voor de bovenfreesmodule.

Omdat ik soms onhandige lengtes plaatsmateriaal zaag, ben ik al tijden op zoek naar een 2e hands Festool MFT/3 tafel met accessoires voor afkorten.

Die komen regelmatig te koop, maar kosten dan een flink bedrag. Als ik meningen lees (en YT-video's bekijk), dan krijg ik het beeld dat die MFT niet echt heel veel beter is dan de twx7 tafel die ik heb. En ook is het scharnier voor de geleiderail op die tafel blijkbaar ook maar een blikken ding.

Dus ik ben eens verder op onderzoek uit gegaan en kwam wat reviews en informatie tegen over aftermarket scharnieren en accessoires. Bijvoorbeeld deze:

Daarin komen deze varianten aan bod:
https://www.dashboardpws.com/shop/guide-rail-bracket-bundle

https://benchdogs.co.uk/collections/hinge-system

Hebben jullie ervaring met dit soort systemen en/of het werken met de MFT tafel? Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen ermee.

De prijzen zijn nog best flink, dus een echte besparing levert het niet zozeer op. Maar het scheelt wel weer een tafel in de werkplaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik heb zo'n Oneida cycloon 50 mm aan de bouwstofzuiger (ca. 30 jaar oude Karcher K2001) hangen, maar bij schuren en slijpen van steenachtige materialen gaat er toch nog wel aardig wat door naar de stofzuiger.
Maar met zaagsel en zand e.d. gaat het prima.

Kan aan de combinatie cycloon-stofzuiger liggen Ik heb wel eens gelezen dat die oude Karchers veel beter zuigen dan die nieuwe gevallen. Mijn broer had onlangs een nieuwe Metabo, maar die sloeg achterover van verbazing toen hij die van mij zag zuigen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JukeboxBill schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:47:
Ik heb zo'n Oneida cycloon 50 mm aan de bouwstofzuiger (ca. 30 jaar oude Karcher K2001) hangen, maar bij schuren en slijpen van steenachtige materialen gaat er toch nog wel aardig wat door naar de stofzuiger.
Maar met zaagsel en zand e.d. gaat het prima.

Kan aan de combinatie cycloon-stofzuiger liggen Ik heb wel eens gelezen dat die oude Karchers veel beter zuigen dan die nieuwe gevallen. Mijn broer had onlangs een nieuwe Metabo, maar die sloeg achterover van verbazing toen hij die van mij zag zuigen.
vermoedelijk meer vermogen op die oude zuigers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vBqRLwrmn9POxFigEn5nhfFgUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/biOwsgyE59IQl7DwlyNfpwSn.jpg?f=user_large
deze is 1500Watt én regelbaar en ik had hem voor 66 euro geloof ik in de aanbieding.

En nu is het 1400 watt niet regelbaar. https://www.lidl.nl/p/parkside-nat-droogzuiger/p100368664
ik kan de cyclone zuiging iets terug draaien dan.
opzich heb ik nu minimale doorslag op het vouwfilter met bestonstof door de papierenzak heen.
en de vlieszakken schijnen beter te zijn.

De cyclone is vooral fijn met snel vullend werk als zaagsel en freesstof want zo'n zak is snel vol dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zit ik hier ook goed voor een elektrische grasmaaier?

Ben lang op zoek geweest naar een robotmaaier, maar haak daarop af om meerdere redenen. Wel wil ik van grasmaaien niet mijn hobby maken dus hoe minder tijd ik eraan kwijt ben, hoe beter. En bovenal: ik heb zelf nog nooit een grasmaaier gehad, we hebben nu voor het eerst een tuin met gras ipv een betegelde tuin. Gazon zelf is ca. 250 m2.

Ik twijfel enorm, want enerzijds wil ik wel een accu grasmaaier, ook omdat ik dan de accu's kan delen met andere aan te schaffen tuingereedschap: trimmer en heggenschaar sowieso, misschien een bladblazer/-zuiger. Maar als ik dan kijk bij bijv. Makita of Bosch dan zie ik machines van al snel €400-500 als ik 40+ cm maaibreedte én mulching kies als opties (incl. accu's overigens) maar lees ik van Makita dat de vooras snel afbreekt en het hele ding dan retour moet, Bosch schijnt weer luidruchtig te zijn en de accutijd niet waar te maken en standaard vaak met (te) kleine accu's geleverd te worden. En als ik ze in de bouwmarkt vastpak moet ik inderdaad zeggen: wat een plastic troep voor dat geld zeg. Je moet echt richting de €1000 wil je een beetje het idee hebben dat je gevoelsmatige kwaliteit koopt, maar zelfs dan vind ik het echt niet top.

De twijfelaar in mij zegt dan: doe dan maar een Bosch-je van €100, maar ja... verlengsnoer, geen mulching, smal, luidruchtig, nog meer plastic fantastic, noem het maar op en je snapt waarom ik er gewoon niet uitkom.

Laten we eerlijk zijn: ik was van plan een kleine €1000 aan een robotmaaier uit te geven, dus vanuit dat perspectief hoef ik net per se op een tientje te letten. Maar ik wil wel waarheid voor mijn geld en als ik €400+ voor een normale grasmaaier uitgeef, verwacht ik niet dat het plastic meuk is die gevoelsmatig na 3 jaar uit elkaar valt van ellende. Tegelijkertijd met de wetenschap dat een beetje robotmaaier ook al vanaf €700 verkrijgbaar is (met al diens nadelen) zie ik het ook weer niet zitten om dat soort bedragen aan een normale 230V/accu grasmaaier uit te geven.

Combineer dat met mijn totale onwetendheid op dit moment en ik zoek eigenlijk dus advies over wat nu een goede start is. Ik moet er toch ook wel enige haast mee maken inmiddels want het mooie weer is al bezig bij vlagen en het gras begint aardig te groeien.

Mijn vraag is dan ook tweeledig:
1. Wat zou een goede grasmaaier zijn in mijn situatie? Wel rekening houdend dat ik het liefst 1 accusysteem wil hebben en ik heb nu met name Makita spul voor regulier gereedschap (maar die zijn niet uitwisselbaar met tuingereedschap heb ik al gezien).
2. Waar kan ik als beginner op letten? Is mulching echt zo nodig of totale onzin?

Het liefst ben ik wekelijks niet meer dan 1 uur kwijt aan het grasmaaien, ik weet totaal niet of het realistisch is met 250 m2 gazon over achter-, zij- en voortuin verdeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:50
Dit is denk ik de meest juiste plek om zo’n vraag te stellen. Maar misschien wordt het tijd voor een tuingereedschap topic.

Heb geen antwoord op je vraag maar zag vandaag wel dit leuke vergelijkingsfilmpje;
YouTube: Best Battery Lawn Mowers 2023 - Watch This Review Before You Buy!

Heb zelf een Black + Decker accu grasmaaier, een goedkope waar twee 18v accu’s in gaan. Zo veel makkelijker dan met draad rondlopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Retrospect op 23-05-2024 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
@MooDyBLueS Heb geen verstand van grasmaaiers maar wel van Makita gereedschap. Ze hebben grasmaaiers op 2x18 volt LXT accu's. Als je andere gereedschap op het LXT platform zit, dat is dat een optie.

En plastic is onvermijdelijk, maar er is plastic en plastic. Anders moet je zo'n oude zitmaaier met dieselmotor kopen, zoals mijn overbuurman heeft.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:32
Ik heb een goedkope makita accu maaier (DLM382Z). Mijn gazon was rond de 200m2, inmiddels iets kleiner.

Ik vind het prettig dat die niet al te duur was want ik kijk nergens naar en maai ook onkruid en verdwaalde takken gewoon mee.

De maaier is met 38cm zeker aan de kleine kant en zou groter mogen zijn, maar ik kan me nou ook niet voorstellen dat een paar cm extra het verschil gaat maken.

Op een acculading kan ik mijn hele gazon doen mits ik het niet te lang laat groeien en niet te nat is. Dat lukte ook toen het nog wat groter was.

Ik heb laatst met een maaier met snoer gemaaid en dat zou ik voor mezelf echt niet willen. Zonder snoer maait gewoon echt veel prettiger.

Mulchen doet mijn machine dus niet. Ik kan me wel voorstellen dat dat prettig is. Zeker als het gras wat langer is moet de bak er regelmatig af om te legen en dat werkt niet echt handig. Nog naast dat mijn kliko al vol zit voor het hele gazon gemaaid is.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@MooDyBLueS Ik heb een Parkside Performance maaier met de 20V accu's en die bevalt me wel goed, behalve dan dat ik eigenlijk een te grote oppervlakte heb om achter dat ding aan te lopen (ongeveer 1800m2 maaioppervlak gok ik).
De batterijen zijn niet al te duur en ze hebben best veel tuingereedschap. Laatst heb ik 2 8Ah batterijen in de aanbieding gekocht voor €70,- dacht ik, dus dat is wel erg aantrekkelijk geprijsd.
De mijne heeft aandrijving en ruimte voor 4 batterijen, maar dat is voor jouw tuin wellicht wat teveel van het goede, je zou dan een simpelere uitvoering kunnen nemen.
Overigens is het ook allemaal plastic, maar het voelt niet gammel aan ofzo.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks allemaal!

@JukeboxBill Over de Makita: ik kom erachter dat mijn huisgereedschap niet het LXT platform is, maar een 'instapplatform' met eigen accu's. Weer wat geleerd. Instapplatform boormachine oa en dat ding doet het al 10+ jaar met originele accu's en onlangs nog 4 8mm plugs moeten voorboren zonder enig probleem.

Anyway, terug naar de grasmaaiers: ik denk inderdaad dat ik wel voor een accu grasmaaier wil gaan, maar dan niet te duur. Ik keek eventueel naar de Makita DLM432Z, de iets bredere versie van die van @decipherer en daar zag ik voor €500 een aanbieding incl. trimmer en 2x 5 Ah 18V LXT accu's als een grote bundel.

Wel ga ik obv de gedeelde video eens kijken naar Stihl, ik vind dat systeem van opvouwbaar zijn wel erg handig namelijk. Daarnaast houd ik me ook andere merken/systemen nog aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@decipherer Hoe lang ben jij met je DLM382Z bezig met je gazon voordat alles gemaaid is? En dan niet de eerste keer met lang gras, ik snap dat dat langer gaat duren, maar meer het (2-)wekelijkse bijhouden van voorjaar tot najaar.

Want 200 (of iets minder) of 250 m2 scheelt niet zoveel natuurlijk. Dus dan tel ik gewoon 25% bij jouw tijd er bovenop voor een grove indicatie. :P

[ Voor 24% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-05-2024 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
@MooDyBLueS Ik heb zelf een Stiga 48cm grasmaaier, op snoer. Is niet ideaal, maar werkt goed als je een beetje methodisch op en neer gaat. Overweging voor mij was vooral ook dat de accu versie richting de 500e ging, terwijl de besnoerde versie slechts 200e was. En daarbij heeft dit model nog een stalen onderstel en hefmechaniek, waar ik ook de voorkeur aan geef boven al het plastic-fantastic dat je overal tegen komt tegenwoordig. Ik weet niet of de nieuwere Stiga modellen in deze prijsklasse nog stalen onderstellen hebben.

Stihl heeft ook mooi spul, maar heb alleen ervaring met hun benzine en besnoerde spul. Voor accu's hebben ze deze ook als packs voor op de rug, houdt het apparaat zelf wat lichter (handig bij bv. bosmaaier, blazer, of kettingzaag). Niet goedkoop, maar vind wat ik ervan in de handen heb gehad echt top spul.

Mulching is wel mooi, scheelt je een grote bult gras die je iedere week / 2 weken kwijt moet zien te raken, en geeft voeding terug aan het gazon. Zou zeker kiezen voor eentje met in ieder geval de optie tot mulching.

/edit
Eventueel kun je voor tuingereedschaps vragen ook terecht in Het grote tuinen, balkons en plantentopic, maar komt hier ook wel vaker voorbij.

[ Voor 7% gewijzigd door henkie196 op 23-05-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
henkie196 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:42:
@MooDyBLueS Ik heb zelf een Stiga 48cm grasmaaier, op snoer. Is niet ideaal, maar werkt goed als je een beetje methodisch op en neer gaat. Overweging voor mij was vooral ook dat de accu versie richting de 500e ging, terwijl de besnoerde versie slechts 200e was. En daarbij heeft dit model nog een stalen onderstel en hefmechaniek, waar ik ook de voorkeur aan geef boven al het plastic-fantastic dat je overal tegen komt tegenwoordig. Ik weet niet of de nieuwere Stiga modellen in deze prijsklasse nog stalen onderstellen hebben.

Stihl heeft ook mooi spul, maar heb alleen ervaring met hun benzine en besnoerde spul. Voor accu's hebben ze deze ook als packs voor op de rug, houdt het apparaat zelf wat lichter (handig bij bv. bosmaaier, blazer, of kettingzaag). Niet goedkoop, maar vind wat ik ervan in de handen heb gehad echt top spul.

Mulching is wel mooi, scheelt je een grote bult gras die je iedere week / 2 weken kwijt moet zien te raken, en geeft voeding terug aan het gazon. Zou zeker kiezen voor eentje met in ieder geval de optie tot mulching.

/edit
Eventueel kun je voor tuingereedschaps vragen ook terecht in Het grote tuinen, balkons en plantentopic, maar komt hier ook wel vaker voorbij.
Thanks voor deze uitgebreide toelichting. Ik merkte toen ik net weer aan het zoeken ging dat ik inderdaad met 2 dingen te maken heb die mij niet ideaal lijken: 1. niet elk accuplatform is uitwisselbaar met ander tuingereedschap. 2. de prijzen schieten werkelijk waar omhoog.

Neem bijv. de Bosch Advanced Rotak, die heeft een mooi opvouwmechanisme maar de 36V accu wordt niet gebruikt in de heggenscharen of trimmers van wat ik heb gezien. Jammer want ondanks dat deze maaier bij de Bosch tot de wat duurdere behoort, is het nog steeds goedkoper dan de Makita. En om dan én voor de grasmaaier én de heggenschaar+trimmer weer andere accu's nodig te hebben is ook zoiets.

Qua snoer: op zich is mijn tuin redelijk rechttoe rechtaan, maar wel achter, zij en voor. En buiten heb ik alleen achter stroom, dus ik zou voor de voortuin sowieso het verlengsnoer via de woonkamer naar buiten moeten voeren. Kan natuurlijk, maar niet ideaal. En de zijkant zal ik dan vanuit de voortuin zover mogelijk mee moeten pakken en waar ik niet meer verder kan kijken of ik het met het stopcontact in de tuin verder kan oppakken. Misschien eerst maar eens proberen te lopen met het verlengsnoer om te kijken hoe ver ik eigenlijk kom. Kan me namelijk ook zo voorstellen dat bijv. een 50m verlengsnoer voor stroom niet bestaat.

Wat me inderdaad ook dankzij een video die ik tegenkwam wel duidelijk is, is dat mulching wel echt fijn is om te hebben. Schijnt onkruid tegen te gaan, dor gras in de zomer wordt meer voorkomen, schijnt het schieten van gras naar kale plekken te bevorderen en inderdaad: ik hoef het niet kwijt te raken elke keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik heb de 432Z van Makita. Ben zeker wel blij met de extra 5cm, alles wat je je werk sneller laat doen is meegenomen. Upgrade vanaf een Wolf bedrade maaier waar ik altijd ruzie mee had.

Enige nadeel is dat de machine moeite heeft met iets te lang gras. Dat trekt hij niet dus als ik te lang niet heb gemaaid moet ik sommige stukken in twee keer doen. Maar bij normale hoogte doe ik makkelijk de 300m2 die we hebben met een single charge.

Mulch functie heeft hij niet, dus als je dat zoekt, kijk elders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
@Dr StrangeLove ik dacht dat zo'n beetje elke Makita kan mulchen, toch?

Heb je er zo'n lomp stuk plastic erbij gekregen? Dat is de mulch-plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:13:
Ik heb de 432Z van Makita. Ben zeker wel blij met de extra 5cm, alles wat je je werk sneller laat doen is meegenomen. Upgrade vanaf een Wolf bedrade maaier waar ik altijd ruzie mee had.

Enige nadeel is dat de machine moeite heeft met iets te lang gras. Dat trekt hij niet dus als ik te lang niet heb gemaaid moet ik sommige stukken in twee keer doen. Maar bij normale hoogte doe ik makkelijk de 300m2 die we hebben met een single charge.

Mulch functie heeft hij niet, dus als je dat zoekt, kijk elders.
Als ik nu de website van Makita (en die van Coolblue) bekijk, dan staat op beide plekken dat hij kan mulchen: https://www.makita.nl/art...ccu-grasmaaier-43-cm.html

Misschien dat er modeljaar updates doorgevoerd worden en hij paar jaar geleden nog niet ermee geleverd werd en nu wel? Geen idee of dat zo werkt, maar dat zou ik me voor kunnen stellen.

Dat je makkelijk 300 m2 met een single charge kan doen is heel goed om te weten, ik heb zeker 50 m2 minder namelijk dus dan moet mij dat ook absoluut lukken.

Volgens de Makita site is 2x 5 Ah in totaal 45 min maaien. Is dat dus ook de tijd waarbinnen jij je 300 m2 redt? Dat klinkt als een hele mooie tijd namelijk.

Dit alles bij elkaar denk ik wel dat ik voor die aanbieding van € 500 ga van DLM432CT2 met 2x 18V accu en de trimmer erbij. Dan heb ik én geen geruzie met snoeren én een accuplatform die ik gelijk voor de trimmer kan gebruiken en straks ook voor de heggenschaar én hij kan mulchen.

Was namelijk al aan het kijken naar andere opties van Bosch, Worx, Stihl en dergelijke, maar bij de meeste merken (Makita ook trouwens) zijn accu's schreeuwend duur.

Enige nadeel van de Makita wat ik nog heb kunnen vinden is dat de stang niet makkelijk in te klappen is, wel schroefmechanisme maar dat doe je ongetwijfeld niet wekelijks. Als dat echter het enige is dan valt dat wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Verrek ja ik zie het. Die van mij is alweer een paar jaar oud maar ik kan me niet herinneren dat ik dat inzetstuk gezien heb. Of dat het ergens in de schuur ligt.

Stang inklappen is vrijwel geen werk. Ik vouw hem altijd in zodat hij zo klein mogelijk is bij het opbergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Nou, de knoop is doorgehakt en ik ben maar voor de Makita DLM432Z gegaan, zojuist besteld, de opmerking van @Dr. Strangelove dat het inklappen vrijwel geen werk is heeft mij vertrouwen gegeven in het enige echte nadeel wat ik kon vinden (los van de prijs).

En de wetenschap dat ik hem dan morgen binnen heb, met trimmer en dit weekend al lekker het gazon kan kortwieken is een fijne. Evenals dat ik straks voor pakweg €110 een heggenschaar erbij kan kopen en de accu's ervoor al heb wanneer dat nodig is. Dan ben ik voorlopig compleet voorzien qua elektrisch tuingereedschap.

Thanks voor alle hulp!

Klein vraagje nog: ik begreep al dat met lang gras de hoogte het beste op de hoogste stand gezet wordt, maar is het handig om dat gelijk te mulchen? Of is dat juist teveel en kan ik beter eerst het hoge gras wegmaaien en weggooien in de gft en dan de 2e keer op een kortere stand en dat mulchen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:32
MooDyBLueS schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:14:
@decipherer Hoe lang ben jij met je DLM382Z bezig met je gazon voordat alles gemaaid is? En dan niet de eerste keer met lang gras, ik snap dat dat langer gaat duren, maar meer het (2-)wekelijkse bijhouden van voorjaar tot najaar.

Want 200 (of iets minder) of 250 m2 scheelt niet zoveel natuurlijk. Dus dan tel ik gewoon 25% bij jouw tijd er bovenop voor een grove indicatie. :P
Lastig te zeggen eigenlijk, ik houd het niet bij, daarnaast heb ik een aantal grasveldjes die ik niet altijd tegelijk maai en haal ik ook meteen wat onkruid mee weg uit de tuin als ik aan het maaien ben (ja, ik werk wat chaotisch ;)).

Heb er net 1 gedaan van ongeveer 60m2 en daar ben ik denk ik een minuut of 10 a15 echt aan het maaien

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
decipherer schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:32:
[...]

Lastig te zeggen eigenlijk, ik houd het niet bij, daarnaast heb ik een aantal grasveldjes die ik niet altijd tegelijk maai en haal ik ook meteen wat onkruid mee weg uit de tuin als ik aan het maaien ben (ja, ik werk wat chaotisch ;)).

Heb er net 1 gedaan van ongeveer 60m2 en daar ben ik denk ik een minuut of 10 a15 echt aan het maaien
Dit geeft me toch wel een aardig idee samen met de eerdere opmerking over 300 m2 op 1 acculading van iemand. Als je dus aan een stuk door zou gaan dan is mijn 250 m2 in pakweg 45 min dus wel enigszins waar ik op kan rekenen. Klinkt niet verkeerd, ik was namelijk al even bang dat ik wekelijks 2u bezig kon gaan, maar dat zal het dus zeker niet worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik doe met de 43cm makita een half uurtje (van machine pakken, tot opbergen) over 200m2

Ik mulch niet graag, omdat er kinderen spelen op het gras. Dat gemaaide gras blijft overal aan plakken. Bij mij gaat het dus de container in. Ik stamp de container gewoon aan, geen probleem om alles kwijt te kunnen. Als je het er los in mikt, dan gaat'ie snel vol idd. Met 4-5mandjes al.
Als je echt veel groenafval hebt, kan je ook gewoon een grotere container aanvragen.

De machine loopt idd wel vast op heel hoog (10-15cm) gras. Maar als je wekelijks (of 2x pw) maait, komt het gras niet zo hoog. En anders gewoon rustig aan doen en halve banen maaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:13:
Klein vraagje nog: ik begreep al dat met lang gras de hoogte het beste op de hoogste stand gezet wordt, maar is het handig om dat gelijk te mulchen? Of is dat juist teveel en kan ik beter eerst het hoge gras wegmaaien en weggooien in de gft en dan de 2e keer op een kortere stand en dat mulchen?
Lang gras direct mulchen werkt niet zo goed. Zelfs een krachtige machine krijgt het volume gras dan niet verwerkt en je houdt plakaten gemaaid gras over. Beter om het de eerste keer op te vangen in de bak, en daarna regelmatig te maaien. Over het algemeen is het niet een slecht idee om het niet te kort te maaien, dan kan het gras ook beter tegen hitte en droogte.
Raymond schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:44:
Ik doe met de 43cm makita een half uurtje (van machine pakken, tot opbergen) over 200m2
Met 48cm doe ik zo'n half uur over een 300 m2, inclusief snoer klaarleggen :P Maar veel hangt ook af van de vorm van je tuin, met allerlei kronkels, bomen, en andere obstakels duurt het ook weer langer om te maaien.
Ik mulch niet graag, omdat er kinderen spelen op het gras. Dat gemaaide gras blijft overal aan plakken. Bij mij gaat het dus de container in. Ik stamp de container gewoon aan, geen probleem om alles kwijt te kunnen. Als je het er los in mikt, dan gaat'ie snel vol idd. Met 4-5mandjes al.
Als je echt veel groenafval hebt, kan je ook gewoon een grotere container aanvragen.
Misschien dat je grasmaaier niet zo goed kan mulchen, dan, ik herken dat niet zo bij mijn grasmaaier. Niet nat gras maaien, wachten tot het droog is, dat is wel belangrijk bij mulchen.
De machine loopt idd wel vast op heel hoog (10-15cm) gras. Maar als je wekelijks (of 2x pw) maait, komt het gras niet zo hoog. En anders gewoon rustig aan doen en halve banen maaien.
Die van mij heeft ook wel moeite met meer dan 20cm gras. Op een gegeven moment is het ook het volume van het gras dat afgevoerd moet worden dat een probleem wordt. Een groot gat voor de doorvoer naar de opvangbak helpt in ieder geval veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-07 14:22
MooDyBLueS schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:31:
Zit ik hier ook goed voor een elektrische grasmaaier?

Ben lang op zoek geweest naar een robotmaaier, maar haak daarop af om meerdere redenen. Wel wil ik van grasmaaien niet mijn hobby maken dus hoe minder tijd ik eraan kwijt ben, hoe beter. En bovenal: ik heb zelf nog nooit een grasmaaier gehad, we hebben nu voor het eerst een tuin met gras ipv een betegelde tuin. Gazon zelf is ca. 250 m2.
Voor zo'n beperkte oppervlakte zou ik me het hoofd niet breken over deze of gene grasmaaier. Als je al in een batterijsysteem zit (DeWalt, Makita, ...), neem dan een grasmaaier van dat platform.
Ik kan me vergissen, maar ik denk dat Makita zowat de eerste geweest is met het aanbieden van groter tuingereedschap (grastrimmer, grasmaaier, ...) op batterijen, maar andere merken/platformen hebben natuurlijk ook gezien dat het voor heel wat mensen een meerwaarde is en zijn dus mee op die kar gesprongen.

Ik heb zelf overigens een Husqvarna robotmaaier, om dezelfde reden dat jij al aanhaalde: niet echt mijn hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
copykat schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:32:
@jordeeeh vraagje wil je een vaste plek hebben of vooral buiten in de tuin en overal stof/zaagsel afzuiging hebben?

Ik heb deze.
Maar dan met regelbare zuigkracht die hier niet in lijkt te zitten.
Ik heb via Temu extra vouwfilters, en vlieszakken gekocht via stofzuigerzakken.nl

Prima ding.

En je kan voor je vaste opstelling via welkoop een ton kopen en dan via temu/alie/amazone een cyclonesetje kopen en een cyclonestof afzuiging maken waar je je bouwstofzuiger op zet als je veel zaagsel produceert. Scheelt veel zakken kopen. (wel even stofmasker op doen als je dat omkeert in een plastic vuilnis zak.

Vond zelfs eentje die kant en klaar is:
Dewalt cyclone zuiger.
Ik verwacht overal wel een beetje. Ik zal in ieder geval eens naar alle genoemde opties kijken, incl. een cycloonvat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
MooDyBLueS schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:13:
Nou, de knoop is doorgehakt en ik ben maar voor de Makita DLM432Z gegaan, zojuist besteld, de opmerking van @Dr. Strangelove dat het inklappen vrijwel geen werk is heeft mij vertrouwen gegeven in het enige echte nadeel wat ik kon vinden (los van de prijs).

En de wetenschap dat ik hem dan morgen binnen heb, met trimmer en dit weekend al lekker het gazon kan kortwieken is een fijne. Evenals dat ik straks voor pakweg €110 een heggenschaar erbij kan kopen en de accu's ervoor al heb wanneer dat nodig is. Dan ben ik voorlopig compleet voorzien qua elektrisch tuingereedschap.

Thanks voor alle hulp!

Ik heb de simpelste heggenschaar van Makita, de 483Z en dat ding was ook een uitkomst. Zoveel makkelijker en sneller om te pakken dan een bedrade versie. En hij doet het nog beter dan de bedrade versie die ik had ook. Alles tot een halve cm gaat hij doorheen als koek. Heb hem met wat korting voor 70 euro oid gekocht bij Hornbach, echt veel bang for the buck.

Pagina: 1 ... 198 ... 253 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).