Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 22:45
Bumpy_NL schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:55:
Bij het klussen in de nieuwe woning wilde ik een beitel op de boorhamer gebruiken. Ik merkte dat de beitel niet vanzelf terug getrokken werd (hamer functie zonder boren). Is dat altijd het geval bij boorhamers? Normaal boor/hamer ik er gaatjes mee en dan druk je altijd wel een beetje, nu wil ik licht zijdelings beitelen, eigenlijk met hele korte slagen, maar omdat er amper druk op de punt staat werkt dit dus niet.

Het wordt gebruikt om spachtelputz af te steken. Met een plamuurmes en behangsteker/schraper (en een beetje water) gaat het best redelijk vlot, maar iets elektrisch zou wat zweet kunnen schelen.
Je kunt hier beter een multitool met spatelblad voor gebruiken: https://www.zaagbladenxl....2-multitool-schraper.html

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:12
twain4me schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:53:
[...]

Je moet idd altijd drukken. er zijn brede beitels/schrapers voor tekoop (ik heb er ooit 1 zelf gemaakt) [Afbeelding]

De rede dat dit beter werkt dan "lucht hameren" is doordat er wat extra weerstand is door een groter contact oppervlak. YMMV
Yes, die heb ik en gelukkig had ik ook muurvuller :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:56
trabant schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:16:
Stahlwille heeft een tijdje steekringratels van Top Tec in haar doosjes en in de catalogus gehad, ik heb daar een vijfdelig setje shorty's van. Intussen staan zoiets onder eigen vlag als de Open Ratch 17 in de catalogus en de omschakelbare ratelring ziet er identiek uit. De steel is wel zoals de rest van Stahlwille, net als de prijs...
Ter vergelijk: [Afbeelding]
Ik heb ook even wat op elkaar gelegd: De buitenring van de niet omschakelbare (en daarom vlakke) Gedore 7R is in zijn geheel ± een millimeter breder dan de Top Tec en de zwarte binnenring daarvan is weer even groot als de ring van de Open Box 13. Ik had eigenlijk ook een waspin onder de steel van die Top Tec moeten leggen.
En ik ben intussen al heel vaak situaties tegen gekomen waar die ringratels niet op de moer pasten en de starre ring wel.
Goed punt, ik gebruik nu ook veelal een luxe doppenset voor de meeste taken. Goede tip: vaak werk ik vanuit krappe hoekjes. Daar zal je met een ratel moeilijk bij kunnen. @henkie196 , heeft ook een goed punt wat betreft ratel richting. Ik begin toch wel te twijfelen of dit sowieso wel echt een aanvulling is.

[ Voor 4% gewijzigd door StormRider op 06-05-2024 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
trabant schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:16:
Stahlwille heeft een tijdje steekringratels van Top Tec in haar doosjes en in de catalogus gehad, ik heb daar een vijfdelig setje shorty's van. Intussen staan zoiets onder eigen vlag als de Open Ratch 17 in de catalogus en de omschakelbare ratelring ziet er identiek uit. De steel is wel zoals de rest van Stahlwille, net als de prijs...
Ter vergelijk: [Afbeelding]
Ik heb ook even wat op elkaar gelegd: De buitenring van de niet omschakelbare (en daarom vlakke) Gedore 7R is in zijn geheel ± een millimeter breder dan de Top Tec en de zwarte binnenring daarvan is weer even groot als de ring van de Open Box 13. Ik had eigenlijk ook een waspin onder de steel van die Top Tec moeten leggen.
En ik ben intussen al heel vaak situaties tegen gekomen waar die ringratels niet op de moer pasten en de starre ring wel.
Interessant. De Open-ratch ziet er wel meer uit als de open-box, maar dat schakel mechanisme is inderdaad precies zoals die Top Tec. Die open-ratch van Stahlwille heeft in ieder geval ook geen made in Germany erop staan, en ook de ringratel-steek van Hazet heeft dat niet. Ik meen me te herinnerern dat de Gedore dat er ook niet op heeft staan, klopt dat?
StormRider schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:59:
Goed punt, ik gebruik nu ook veelal een luxe doppenset voor de meeste taken. Goede tip: vaak werk ik vanuit krappe hoekjes. Daar zal je met een ratel moeilijk bij kunnen. @henkie196 , heeft ook een goed punt wat betreft ratel richting. Ik begin toch wel te twijfelen of dit sowieso wel echt een aanvulling is.
Het heeft wel z'n nut (en gemak), maar zoals altijd zijn er beperkingen. Als de krappe hoek is dat er iets vlak naast staat, kun je er misschien niet bij met zo'n ringratel, maar als het een krappe hoek is omdat je maar een kleine hoek hebt om los of vast te kunnen draaien, is zo'n ring-ratel weer juist ideaal (zou ook kunnen met een ratel, maar dan heb je weer genoeg hoogte nodig).

Er valt zeker wat voor te zeggen om in ieder geval een setje te hebben met je meest gebruikte / voorkomende maten. Maar als je al een gewone sleutelset en doppenset hebt, zou ik het een lage prioriteit geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-07 21:26
Ik weet niet of ik mijn vraag hier kwijt kan, maar ik ga binnenkort elektra aanleggen in onze tuin. Hier wil ik met een grondkabel werken.

Nu heb je van die kabeldozen met hars. Ik wil echter niet dat de verbindingen onder de grond komen te liggen en dus bedacht ik mij:

Mag ik in de tuin 6 kabeldozen plaatsen, waar de grondkabel binnenkomt en dus weer verder gaat naar de volgende? Een aftakking als het ware. Vanuit deze kabeldozen ga ik daarna weer een normale buitenkabel aanleggen naar een lamp of stopcontact.

Voordeel: de kabeldozen zitten boven de grond en zijn altijd bereikbaar.

Nadeel: zicht? En of het mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:52:
Ik weet niet of ik mijn vraag hier kwijt kan, maar ik ga binnenkort elektra aanleggen in onze tuin. Hier wil ik met een grondkabel werken.

Nu heb je van die kabeldozen met hars. Ik wil echter niet dat de verbindingen onder de grond komen te liggen en dus bedacht ik mij:

Mag ik in de tuin 6 kabeldozen plaatsen, waar de grondkabel binnenkomt en dus weer verder gaat naar de volgende? Een aftakking als het ware. Vanuit deze kabeldozen ga ik daarna weer een normale buitenkabel aanleggen naar een lamp of stopcontact.

Voordeel: de kabeldozen zitten boven de grond en zijn altijd bereikbaar.

Nadeel: zicht? En of het mag?
Of het mag en de meer technische kant kun je wellicht beter navragen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Hoofdnadeel lijkt me inderdaad dat je die dozen op bepaalde plekken lelijk uit de grond hebt steken, alhoewel je daar vast iets voor kunt bedenken om het wat mooier weg te werken. Zolang de kabeldozen gewoon waterdicht zijn, lijkt het me verder geen probleem, maar ik ben ook zeker geen expert in dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
henkie196 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:04:
[...]

Of het mag en de meer technische kant kun je wellicht beter navragen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Hoofdnadeel lijkt me inderdaad dat je die dozen op bepaalde plekken lelijk uit de grond hebt steken, alhoewel je daar vast iets voor kunt bedenken om het wat mooier weg te werken. Zolang de kabeldozen gewoon waterdicht zijn, lijkt het me verder geen probleem, maar ik ben ook zeker geen expert in dit soort zaken.
Thanks, ik plaats mijn vraag direct in het andere topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppie66
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-06 19:51
Allen bedankt voor de reacties op mijn eerdere vraag over een goede set handgereedschap! Intussen ben ik rustig aan begonnen met inkopen. Als er een goede deal voorbij komt (vaak op Amazon) koop ik het! Intussen mijn eerste Wera spulletjes binnen gekregen. Dat smaakt naar meer! Knipex is ook onderweg.

Mijn lijst heb ik aangevuld met een sleuteltang. Niet voor nu een must, maar leuk voor een later moment (waarschijnlijk toch binnen een week.. :P). Voor de sleutels en doppen geldt hetzelfde. Wat ik nu in huis heb voldoet nog.

Voor de schroevendraaiers twijfel ik tussen de genoemde wisselsets (bit of langere klingen) of vaste schroevendraaiers. Voor nu zou ik zeggen vaste schroevendraaiers, maar onbekend maakt onbemind.. Kan je met zo'n wisselset evenveel kracht ed op je schroeven zetten? Ervaren jullie het wisselen niet als vervelend? Ik merk dat je bij een gemiddelde klus al snel 3 verschillende schroevendraaiers nodig hebt..

Voor het opbergen ben ik nog eens door dit topic gegaan voor inspiratie. Heb toch wel het idee dat zo'n kist met lades niet het meest praktische is om me te nemen. Misschien dus toch maar een tas..

Daarnaast nog een vraag voor schroeven. Ik heb nu zo'n rode (wellicht bekende) Kelfort assortimentkist liggen met PZ spaanplaatschroeven. Deze zitten overigens door het hele huis (en daarbuiten) met een plug in de muren. Alles is tot nu toe blijven hangen.

Wat zijn een beetje universele schroeven en maten om in huis te hebben, met plug? Bij voorkeur ga ik naar een stuk of drie maten. En ga je dan voor PX of Torx? En welk merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1906646

huppie66 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:59:
Ervaren jullie het wisselen niet als vervelend? Ik merk dat je bij een gemiddelde klus al snel 3 verschillende schroevendraaiers nodig hebt..
Dit is nogal persoonlijk, maar ik vind dat inderdaad wel vervelend. Ik ken ook mensen die zich er helemaal niet aan storen en hun gereedschap veel meer gebruiken dan ik. Als je twijfelt denk ik dat je net als ik bent, maar dat moet je uiteindelijk zelf beslissen. Je kunt evt ook beginnen met zo’n set en als je het idd vervelend vindt een wera big pack in een aanbieding scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-07 13:31
Ik ben aan het kijken naar een stapelaar of palletwagen alleen kan ik bij mijn schuur alleen komen via een grindpad dat ook nog eens een helling heeft (ik gok zo rond de 5%). Kan een normale stapelaar of palletwagen dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 01:20

bakkerl

Let there be light.

huppelepups schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:42:
Ik ben aan het kijken naar een stapelaar of palletwagen alleen kan ik bij mijn schuur alleen komen via een grindpad dat ook nog eens een helling heeft (ik gok zo rond de 5%). Kan een normale stapelaar of palletwagen dit aan?
De gewone kunnen dit niet aan. Beide gaan uit van een vlakke verharde vloer.
Er zijn wel 'buiten terrein; varianten, maar daar zit meestal een extra kosten plaatje aan dan het bijna goedkoper is om het grindpad te verwijderen en geschikt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-07 13:31
bakkerl schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:45:
[...]

De gewone kunnen dit niet aan. Beide gaan uit van een vlakke verharde vloer.
Er zijn wel 'buiten terrein; varianten, maar daar zit meestal een extra kosten plaatje aan dan het bijna goedkoper is om het grindpad te verwijderen en geschikt te maken.
Ja dat is ook mijn plan op de lange termijn. Probleem is alleen dat de schuur half is ingegraven en er water door de gevel heen slaat. Zal hem dus eerst moeten uitgraven om vervolgens de muren onder maaiveld met iets waterdichts in te smeren, en hem boven maaiveld opnieuw te voegen+impregneren. Tegelijkertijd wil ik dan eigenlijk de vloer in de schuur aanpakken maar daarvoor moet ik een paar zware machines verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-07 10:38
@huppelepups Is het haalbaar om over dat grindpad een trits rijplaten te leggen?

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

StormRider schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:22:
Hi,

Ik ben op zoek naar een mooie steeksleutel set met ratel(8-22mm). Al snel kom ik uit op een Wera Joker. Echter kan ik hey niet verkroppen zoveel geld te betalen voor een set. Al wetende dat dit bij normaal gebruik wellicht wel erg lang mee kan gaan.

Is er nog een mooie middenweg dat je een kwalitatief goede set hebt voor 80/100,-?

Liefst in Europa gemaakt :)
Al naar proxxon gegeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
huppie66 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:59:
Voor de schroevendraaiers twijfel ik tussen de genoemde wisselsets (bit of langere klingen) of vaste schroevendraaiers. Voor nu zou ik zeggen vaste schroevendraaiers, maar onbekend maakt onbemind.. Kan je met zo'n wisselset evenveel kracht ed op je schroeven zetten? Ervaren jullie het wisselen niet als vervelend? Ik merk dat je bij een gemiddelde klus al snel 3 verschillende schroevendraaiers nodig hebt.
Tja, het beste gereedschap is het gereedschap dat je bij je hebt, en daar heeft een bitset + bithouder een groot voordeel. Ik heb zelf een klingenset en bitset met bithouder die in de gereedschapskoffer die ik meestal pak, dus die gebruik ik ook het meest. De gehele schroevendraaierset hangt in de garage, want dat neemt te veel ruimte in in de koffers. Wil je niet zo vaak wisselen, neem er dan meerdere handgrepen / bithouders bij. Of neem er een zo'n fijne bitratelschroevendraaier bij dat je de schroevendraaiers niet meer wilt gebruiken :P *kuch*PB 6510-R30*kuch* :+ ;)

Uiteindelijk doe je het meeste schroefwerk toch met de schroeftol, en daar moet je ook altijd de bits wisselen.
Voor het opbergen ben ik nog eens door dit topic gegaan voor inspiratie. Heb toch wel het idee dat zo'n kist met lades niet het meest praktische is om me te nemen. Misschien dus toch maar een tas..
Lades hebben ook zo voordelen, maar een groot nadeel is vooral dat de meeste inlays veel ruimte in beslag nemen, en je dus effectief weinig ruimte hebt. Zorg bij een tas wel voor voldoende opbergmogelijkheden. Of dat de tas zelf houders heeft voor gereedschappen, of dat je de verschillende spullen in rol-etuis stopt. Ik vind zelf niks hinderlijker dan dat je de tas eerst onderste boven moet keren om de juiste sleutel of schroevendraaier te vinden. Dan heeft een gewone emmer net zoveel opberg-waarde, naar mijn idee, en is een stuk goedkoper.
Daarnaast nog een vraag voor schroeven. Ik heb nu zo'n rode (wellicht bekende) Kelfort assortimentkist liggen met PZ spaanplaatschroeven. Deze zitten overigens door het hele huis (en daarbuiten) met een plug in de muren. Alles is tot nu toe blijven hangen.

Wat zijn een beetje universele schroeven en maten om in huis te hebben, met plug? Bij voorkeur ga ik naar een stuk of drie maten. En ga je dan voor PX of Torx? En welk merk?
Kelfort is een prima merk, volgens mij. Maar meestal heb ik bouten van Kelfort, en schroeven van Spax of Heco (maar er zijn nog genoeg andere goede merken). Veel gebruikt zijn de 4x40, maar ook 4x30 en 4x20 kun je veel gebruiken, alhoewel dat ook sterk afhangt van wat je in elkaar schroeft.

Ik heb zelf de voorkeur voor Torx, met PZ moet je altijd kracht blijven zetten in het verlengde van de schroef, plus dat je vaak nog wel een keer eruit schiet. Met torx heb je dat probleem niet, maar moet je wel iets meer pielen om het bitje er iedere keer goed in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat is een goeie. Om de een of andere reden had ik in gedachten dat Proxxon niet zo'n set had. Wel een nadeel, er zit geen sleutel 15 in die set (en stiekem gebruik ik die het meest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben op zoek naar een engelse sleutel, maar mijn google skills zijn ontoereikend. Die dingen worden veelal ‘bahco’ genoemd maar dat is dus ook een merknaam.

Heb een 10” versie net aan gort gedraaid, dat was een goedkope dus dat is niet zo erg, maar zoek nu iets van betere kwaliteit. Gedore bijvoorbeeld. Ik kan daar alleen een 6” en 10” versie van vinden voor grofweg 20 euro, en vervolgens een versie die 190 euro kost. Moet iets tussen zitten lijkt me. Bij voorkeur koop ik er nu een die ook 36mm bekbreedte haalt maar weet dus niet hoe te zoeken zonder alleen maar Bahco’s (merk) tegen te komen. Iemand een goede tip?

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 07-05-2024 21:06 . Reden: oeps ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
verstelbare moersleutel is de term die je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 22:31

Det

Ooit heb ik ergens zo'n verstelbare moersleutel van Ridgid opgeduikeld. Het is niet zo'n hele grote maar ik heb 'm nog niet horen klagen als ik er een flinke buis overheen zette en daar aan ging hangen. Prima ding dus. Ik zie dat een 12" zo'n € 75 kost, misschien is dat een mooie middenweg voor je. De 10" is € 55 maar die haalt de 36mm niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:01:
Ik ben op zoek naar een engelse sleutel, maar mijn google skills zijn ontoereikend. Die dingen worden veelal ‘bahco’ genoemd maar dat is dus ook een merknaam.

Heb een 10” versie net aan gort gedraaid, dat was een goedkope dus dat is niet zo erg, maar zoek nu iets van betere kwaliteit. Gedore bijvoorbeeld. Ik kan daar alleen een 6” en 10” versie van vinden voor grofweg 20 euro, en vervolgens een versie die 190 euro kost. Moet iets tussen zitten lijkt me. Bij voorkeur koop ik er nu een die ook 36mm bekbreedte haalt maar weet dus niet hoe te zoeken zonder alleen maar Bahco’s (merk) tegen te komen. Iemand een goede tip?
Een verstelbare moersleutel van Bahco is ook geen slechte keus, overigens. En de keuze is reuze. Overigens denk ik dat een Gedore (blauw) van 20 euro ook prima zou moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:35

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Doet mij denken aan de opstart van productielijnen.
Bij de opstart liepen we met, ringsteeksleutels 13/10, 17 en 19. Grote gemodificeerde bahco, stop weggeslepen dat je ook bouten moeren groter dan 40 kon aandraaien. Bankwerkhamer van 1500 gram en een grote blauwe tang, Midlock.
Hier een deuk daar een bult en alles draaide weer als een zonnetje. :+ :7

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Sepp14 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:49:
Doet mij denken aan de opstart van productielijnen.
Bij de opstart liepen we met, ringsteeksleutels 13/10, 17 en 19. Grote gemodificeerde bahco, stop weggeslepen dat je ook bouten moeren groter dan 40 kon aandraaien. Bankwerkhamer van 1500 gram en een grote blauwe tang, Midlock.
Hier een deuk daar een bult en alles draaide weer als een zonnetje. :+ :7
Gemiste kans om een valide excuus te hebben om met zo'n 50cm grote pijpentang rond te lopen :P :+ "Would you kindly..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

henkie196 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:51:
[...]

Dat is een goeie. Om de een of andere reden had ik in gedachten dat Proxxon niet zo'n set had. Wel een nadeel, er zit geen sleutel 15 in die set (en stiekem gebruik ik die het meest).
Niet? Volgens mij heb ik die er wel in zitten... :?

Verdomd, ik zie het. Wel los te krijgen als het goed is. Gooi je die 16 eruit.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 08-05-2024 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:02

thijsco19

KTM 990 SMT

Det schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:54:
Ooit heb ik ergens zo'n verstelbare moersleutel van Ridgid opgeduikeld. Het is niet zo'n hele grote maar ik heb 'm nog niet horen klagen als ik er een flinke buis overheen zette en daar aan ging hangen. Prima ding dus. Ik zie dat een 12" zo'n € 75 kost, misschien is dat een mooie middenweg voor je. De 10" is € 55 maar die haalt de 36mm niet.
Ik heb diverse merken verstelbare moersleutels in mijn handen gehad, ik moet zeggen die van bahco waren toch altijd net wat beter.
Fijner in de hand, betere verstelling, betere bekken enzovoort.
Deze dus: https://www.toolmax.nl/ba...U3AbjIwTXdLgaAiixEALw_wcB

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:46
Het zwemseizoen komt er weer aan en de buizen van mijn intex opzetbad hebben op de uiteinden wat tekenen van roest.
Nu wil ik het roest verwijderen en de buizen weer in de Hamerite zetten.
Iemand nog een tip hoe ik het schuren het makkelijkste kan doen, bijv een borstel voor op de boormachine of haakeslijper of toch met een schuurmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 04-07 15:54
thijsco19 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:58:
[...]

Ik heb diverse merken verstelbare moersleutels in mijn handen gehad, ik moet zeggen die van bahco waren toch altijd net wat beter.
Fijner in de hand, betere verstelling, betere bekken enzovoort.
Deze dus: https://www.toolmax.nl/ba...U3AbjIwTXdLgaAiixEALw_wcB
Bij IBOOD is deze (of vergelijkbare ) set nu in de aanbieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 18:58

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Togi schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:18:
Het zwemseizoen komt er weer aan en de buizen van mijn intex opzetbad hebben op de uiteinden wat tekenen van roest.
Iemand nog een tip hoe ik het schuren het makkelijkste kan doen, bijv een borstel voor op de boormachine of haakeslijper of toch met een schuurmachine?
Afhankelijk van hoe "teer" of fragiel dat spul is, is in ieder geval de goedkoopste oplossing een hand staalborstel waar je niet fout kan gaan.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Iemand nog een tip hoe ik het schuren het makkelijkste kan doen, bijv een borstel voor op de boormachine of haakse slijper of toch met een schuurmachine?
Daarmee kun je het ruwe voorwerk doen. Vervolgens maak je een wijde buis aan een kant dicht, giet er een Rustyco-oplossing in en laat een na de ander de buizen er in zakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-06 14:56

valluik

Probeert ook maar wat

Schuurpapier in je hand en de buizen in de hand even paar keer ronddraaien, krijg je de meeste oppervlakteroest er wel mee af lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:49
ranjo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:20:
[...]

Ik heb de Makita geleiderail nog besteld maar ook die wilde net niet passen. Omdat de retourkosten best flink zijn bij gereedschapcentrum heb ik de rail aan een vriend van mij gedoneerd die al een makita rail heeft. En die kan dus nu plaatmateriaal in de lengte zagen.

Ik heb dus nog steeds de bijgeleverde parkside rails in gebruik waar bij één rail een hap aluminium vanaf is omdat ik een keer ben uitgeschoten. (heeft me bijna een gratis castratie opgeleverd omdat de hele zaag richting mijn bovenbeen weg schoot :/ ) Op marktplaats heb ik wel een shop "mtrad" gevonden die redelijk universele rails schijnen te hebben, maar ik ben even klaar met nieuwe pogingen.. :X
J.E. Weinor schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:55:
[...]

Makita heeft een hele andere type rail dan van parkside en scheppach bosch heeft ook zijn eigen type model geleiderail,

Zoek je een geleiderail voor je parkside invalzaag dan zit er niets anders op om het hier te bestellen Is een Duitse website maar levert ook naar Nederland als losse onderdeel is vaak toch lastig voor dit soort merken en accessoires.

https://www.kompernass.com/nl/accessoires/843/geleider
Ik plak even wat oudere en nieuwere berichten bij elkaar.
De mtrad geleiderails past op de parkside rail.
Echter!!
Hij is dikker dan de parkside rail.
Dus als je van parkside naar mtrad toe zaagt kom je een hobbel tegen.
Andersom dus een verlaging. Dit lijkt geen issue te zijn. Verder heeft parkside een lipje. Dit zit in het geheel niet op de mtrad.

Laatste puntje, de mtrad heeft grub schroeven met een gleuf en geen inbus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWFKppazEqayc807g6s7iaxTQFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWeoDIRHHZ39GL8JOxAuiFFc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM3K272XWH-FfBC_789nlodSWMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04ybUeugiQFmhBYKbr6ShXcF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:59
tcw82 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:32:
[...]

[...]

[...]

Echter!!
Andersom dus een verlaging. Dit lijkt geen issue te zijn. Verder heeft parkside een lipje. Dit zit in het geheel niet op de mtrad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze past op de Lidl invalzaag, de HBM liniaal van mij is 1400mm lang en is uit één stuk en volkomen gelijk aan die van lidl, beide heb ik aan elkaar gezet en is nu 2100mm lang, helaas al tijden niet leverbaar:
https://www.hbm-machines....200-watt-invalzaag-160-mm

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
natural colour schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:28:
[...]

Deze past op de Lidl invalzaag, de HBM liniaal van mij 1400mm uit één stuk en volkomen gelijk aan die van lidl, beide heb ik aan elkaar gezet en is nu 2100mm lang, helaas al tijden niet leverbaar:
https://www.hbm-machines....200-watt-invalzaag-160-mm
Daarom heb ik de 1400 mm van mtrad gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppie66
Een vraag over de Knipex 1396200

Deze heeft twee posities voor het strippen van installatiedraad ( 0,7-1,5 mm2 en 2,5 mm2).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qpetlr-xfC5Qfa9zB-ZjwMQRBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2VcQgyzN5gXqBj9f1Tumpgi.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het strippen van 2,5mm draad middels de tang wordt deze op de stand van 2,5mm niet volledig doorgesneden, waardoor de isolatie niet te verwijderen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jebei8s5J0moxHOhTKd9ym6AAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzylF24ZbE0ynzYQC7KQEIIA.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het gebruik van het gat voor 1,5mm2 gaat dit beter. Echter wordt de kern dan aangetast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1gszC8iz4Kp4M0zh4wsoalWPGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEpEERPpWf31BT8iZdRrpiUN.jpg?f=fotoalbum_large

Het strippen van 1,5mm2 draad gaat wel goed.

Wie kan mij vertellen of dit gebruikelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:59
huppie66 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:07:

Deze heeft twee posities voor het strippen van installatiedraad ( 0,7-1,5 mm2 en 2,5 mm2).
[Afbeelding]

Bij het strippen van 2,5mm draad middels de tang wordt deze op de stand van 2,5mm niet volledig doorgesneden, waardoor de isolatie niet te verwijderen is.
[Afbeelding]

Bij het gebruik van het gat voor 1,5mm2 gaat dit beter. Echter wordt de kern dan aangetast.
[Afbeelding]

Zou het wel gaan als je de tang wat om de draad heen draait?
De isolatie van bijvoorbeeld ymvk kabel is overigens veel stugger dan die van gewoon VD draad.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppie66
natural colour schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Zou het wel gaan als je de tang wat om de draad heen draait?
De isolatie van bijvoorbeeld ymvk kabel is overigens veel stugger dan die van gewoon VD draad.
Nee, dit heeft geen ander effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:51
Vraag, ik heb een makita DBO180ZJ excenter schuurmachine, tijdje uitgeleend aan een vriend en hij was zo aardig een nieuwe (aftermarket) schuurzool te bestellen.

Dus ik vervang de schuurzool door 3 schroefjes los te draaien, nieuwe schuurzool erop en draai de schroefjes weer vast (niet overdreven vast, gewoon vast) met als resultaat dat de schuurzool nauwelijks meer beweegd.

Uiteindelijk een tijdje opgelost door een kartonnetje tussen de schuurzool te doen, maar das natuurlijk geen oplossing. Dus ik bestel bij Gereedschapscentrum een nieuwe officiele makita schuurzool. Vervang de schuurzool, draai de schuurzool vast en wederom zelfde resultaat, apparaat roteert nauwelijks.

Wat gaat hier mis/doe ik fout?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:48

sjirafje

No inspirational quotes here

Al even in de exploded view gekeken of alle onderdelen (juist) gemonteerd zijn?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Werkt hier prima met die tang. Heb je al eens een ander merk draad geprobeerd ? Dit voelt als te dunne draad

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Hoi, ik heb een DHP484 accuboormachine van Makita. Ik wil graag in een betonnenpaal van een schutting boren, om er twee gaatjes in te maken (6mm). Kan dat zo maar en is deze accuboormachine daar geschikt voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

turkeyhakan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:25:
Hoi, ik heb een DHP484 accuboormachine van Makita. Ik wil graag in een betonnenpaal van een schutting boren, om er twee gaatjes in te maken (6mm). Kan dat zo maar en is deze accuboormachine daar geschikt voor?
Heb je al eens teruggelezen in dit topic? Deze vraagt komt letterlijk wekelijks langs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Boudewijn schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Heb je al eens teruggelezen in dit topic? Deze vraagt komt letterlijk wekelijks langs ;)
Heb je voor mij een verwijzing? Ik heb de zoekfunctie gebruikt zonder resultaat.

Eigenlijk 2 vragen dus:

1) Kan je zo maar boren in een betonnen paal van een schutting?

2) Kan de DHP484 met zijn klopboorfunctie boren in een betonnen paal van een schutting (volgens mij niet gewapend)?

[ Voor 26% gewijzigd door turkeyhakan op 10-05-2024 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

turkeyhakan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Heb je voor mij een verwijzing? Ik heb de zoekfunctie gebruikt zonder resultaat.

Eigenlijk 2 vragen dus:

1) Kan je zo maar boren in een betonnen paal van een schutting?

2) Kan de DHP484 met zijn klopboorfunctie boren in een betonnen paal van een schutting (volgens mij niet gewapend)?
Niet alle beton is hetzelfde. Ik ken die machine niet maar voor twee gaatjes van 6mm zou ik het gewoon proberen. Als het niet lukt kun je altijd nog een boorhamer regelen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:36
turkeyhakan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:25:
Ik zou het anders gewoon even proberen en als het dan toch niet lukt, kan je altijd nog een zwaardere machine pakken..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Pixeltje schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:42:
[...]

Niet alle beton is hetzelfde. Ik ken die machine niet maar voor twee gaatjes van 6mm zou ik het gewoon proberen. Als het niet lukt kun je altijd nog een boorhamer regelen.
LED-Maniak schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:43:
[...]

Ik zou het anders gewoon even proberen en als het dan toch niet lukt, kan je altijd nog een zwaardere machine pakken..
Ik heb ook een boorhamer, maar de tuin zit helemaal onder de zand en dan is zo'n accu boormachine wel makkelijker :-) Ik las iets over gebroken polsen, vandaar mijn vraag.. en of het uiteraard veilig is om zo'n betonpaal te boren.

[ Voor 23% gewijzigd door turkeyhakan op 10-05-2024 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Je kunt in een schuttingpaal best een gaatje boren. Boor geen 83 gaten van 20mm vlak bij elkaar. En nee een klopboormachine zal dat niet goed doen.

Je zult je pols niet 1-2-3 breken bij normaal gebuik van een boorhamer.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 10-05-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Boudewijn schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:46:

Je kunt in een schuttingpaal best een gaatje boren. Boor geen 83 gaten van 20mm vlak bij elkaar. En nee een klopboormachine zal dat niet goed doen.

Thanks!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

turkeyhakan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:45:
[...]

[...]

Ik heb ook een boorhamer, maar de tuin zit helemaal onder de zand en dan is zo'n accu boormachine wel makkelijker :-) Ik las iets over gebroken polsen, vandaar mijn vraag.. en of het uiteraard veilig is om zo'n betonpaal te boren.
Als je met een boorhamer aan de gang gaat is beleid je vriend. Die palen zijn vaak niet of nauwlijks gewapend, en niet erg breed. Als je daar met een boorhamer op gaat jekkeren loop het risico dat er beton afspat in de hoeken, zeker als je gaatjes niet in het midden van de paal zitten. Alles kan, maar met beleid dus. Die klopstand zou je nog wel eens een heel eind kunnen brengen met een goed boortje hoor, de meeste van die palen zijn niet kneiterhard en als je de boor het werk laat doen zitten die gaatjes er zo in.

Kickback of vastslaan van de machine gebeurt doorgaans bij grotere diameters of als je boor net klem komt te zitten naast een stuk wapening ofzo. Zou ik in dit geval niet bang voor zijn. Als je in de toekomst iets lompers moet boren kun je ervoor kiezen om het handvat van je boorhamer (wat vlakbij de kop zit) goed vast te pakken met je andere hand, dan is de kans op ronddraaien van de machine al een heel stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Pixeltje schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Als je met een boorhamer aan de gang gaat is beleid je vriend. Die palen zijn vaak niet of nauwlijks gewapend, en niet erg breed. Als je daar met een boorhamer op gaat jekkeren loop het risico dat er beton afspat in de hoeken, zeker als je gaatjes niet in het midden van de paal zitten. Alles kan, maar met beleid dus. Die klopstand zou je nog wel eens een heel eind kunnen brengen met een goed boortje hoor, de meeste van die palen zijn niet kneiterhard en als je de boor het werk laat doen zitten die gaatjes er zo in.

Kickback of vastslaan van de machine gebeurt doorgaans bij grotere diameters of als je boor net klem komt te zitten naast een stuk wapening ofzo. Zou ik in dit geval niet bang voor zijn. Als je in de toekomst iets lompers moet boren kun je ervoor kiezen om het handvat van je boorhamer (wat vlakbij de kop zit) goed vast te pakken met je andere hand, dan is de kans op ronddraaien van de machine al een heel stuk kleiner.
De gaatjes komen inderdaad een beetje in de hoek, goede tip voor wat betreft het afspatten van beton!

Zou jouw advies zijn om het met de DHP484 te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:45

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je allebei de tools gewoon hebt: haal een goed steenboortje voor je klopboormachine (dat lijkt me sowieso geen weggegooid geld) en probeer het eerst daarmee? Voor het voorkomen van dat ie uit je hand zwiept kan je ook gewoon met je andere hand de onderkant van de machine (bij de accu) vastpakken.

Is het beton dusdanig hard dat dat niet lukt kan je altijd nog je verlengsnoer door het zand gaan leggen en de boorhamer er bij pakken. Boorhamers (althans: goede boorhamers) hebben behalve een extra handvat vaak ook een veiligheids koppeling zodat de machine geen zwieper krijgt als het boortje vastloopt op wapening.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:49
tcw82 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:32:
[...]

[...]

[...]

Echter!!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kwam vandaag deze tegen op youtube:
“Welche marken stecken hinter parkside”

Kan mogelijk wat aanwijzingen geven waar je aftermarket accessoires voor Parkside kan vinden
Nico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Nicootje077 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Ik kwam vandaag deze tegen op youtube:
“Welche marken stecken hinter parkside”

Kan mogelijk wat aanwijzingen geven waar je aftermarket accessoires voor Parkside kan vinden
Nico
Deze?
YouTube: DIESE Firmen stecken hinter PARKSIDE! (Lidl Werkzeug)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Orion84 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:00:
... haal een goed steenboortje
Wat waren de betere merken ook alweer?
Brutalsranan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:10:
...
Voor houtboren gebruik ik Alpen. Voor steen gebruik ik de robustline van Bosch. En voor staal weer Dormer.
Boudewijn schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:43:
Izar, Famag, Alpen, Rotec, allemaal prima boortjes. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verkeerde topic.

[ Voor 98% gewijzigd door Aghanim op 10-05-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 17:40
Had in dit topic gezien dat de Bosch Expert SDS plus-7X boortjes best goed zijn, maar voor zover ik hier lees (bv enkele posts hierboven ;)), is men ook behoorlijk tevreden over Alpen.

Dit 5-delig setje van Alpen lijkt me wel wat, maar is wel krap een tientje duurder (€ 33 i.p.v. € 24) duurder dan een vergelijkbaar 5-delig setje van Bosch.

Iemand toevallig ervaring met zowel Bosch 7X en Alpen Force X en kan zeggen of het Alpen-setje de meerprijs waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:46:

Heb je de nieuwe combihamer van Festool al besteld? Mooi speelgoed, vooral de ergonomie is weer een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zaphara schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Heb je de nieuwe combihamer van Festool al besteld? Mooi speelgoed, vooral de ergonomie is weer een verademing.
Neuh ik heb nog mijn bhc18 staan en ben klaar met verbouwen. Ben geen pro he :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolla
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12-2024
Illusion schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:02:
[...]

En? Heb je al op “order now” geklikt? Erg benieuwd hoe het bevalt.
Ben zelf ook in de markt, ook al weet ik eigenlijk niet of het zo’n apparaat is dat ik 1 keer gebruik en daarna alleen maar in de weg staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ut_dpGGp1go5FItoBmKJuU7UDw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVidLv93Sw1we28jOIxtDFR3.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend de hogedrukreinger en toebehoren opgehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jlcezEoA4a3BtKtT3bTkWwhI_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJvI5V8BxxkX74P6Zy5I4QIU.jpg?f=fotoalbum_large

Begin van de middag de auto afgespoten met de korte lans. Deze kun je zo instellen, dat er een lage druk straal uit komt. Daarna de foamlans gebruikt i.c.m. Sonax actifoam, met dit als resultaat. Daarna de auto helemaal afgespoten met de korte lans en vervolgens met de hand gewassen.

Ook de terrasreiniger even geprobeerd en deze reinigt de bestrating grondig. Je kunt nu precies welk stuk van de oprit, ik gedaan heb.

Tot nog toe ben ik tevreden over het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:32
Ik heb een nieuwe bosmaaier nodig. Op accu.

Mijn huidige Black & Decker op 18v trekt het niet meer helemaal.

https://www.blackanddecke...ed-grastrimmer?tid=585296

Op zich wel jammer want ik heb in hetzelfde systeem een grasmaaier (waar 2 18v accu's in moeten), een heggenschaar en een heggenschaar op steel. Die heggenschaar was ook een vrij goedkope keuze en zal binnen nu en 2 jaar ook vervangen moeten worden.

Nu is mijn oog gevallen op een Stihl FSA 57 of een Stiga GT 500E.
De Stihl heeft een 36v accu en de Stiga een 48v accu (beide 2AH).
De Stihl is 269,- De Stiga is 249,- en heeft nu een cashback van 50,-.

Welk bosmaaier is beter en welk systeem is beter? Is de Stihl de meerprijs waard?

https://www.stihl.nl/nl/p...10-en-lader-al-101-107762
https://www.stiga.com/nl/...-with-battery-2-0-ah.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Retrospect schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:11:

Op zich wel jammer want ik heb in hetzelfde systeem een grasmaaier (waar 2 18v accu's in moeten), een heggenschaar en een heggenschaar op steel. Die heggenschaar was ook een vrij goedkope keuze en zal binnen nu en 2 jaar ook vervangen moeten worden.

Welk bosmaaier is beter en welk systeem is beter? Is de Stihl de meerprijs waard?

Ik heb geen ervaring met deze specifieke machines, maar heb zowel van Stiga als van Stihl apparaten (benzinemaaier, kettingzagen en bosmaaiers) en heb van beide merken geen spijt. Voor zover ik weet is Stiga een prima merk voor maaigereedschappen.

Dat gezegd hebbende zie ik in Nederland veel hoverniers en groenbedrijven met Stihl lopen, maar dat kan ook zijn omdat die eerder waren met accugereedschap in plaats van dinosaurjuice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-07 08:47
Ik heb geen ervaring met Stiga, maar wel een collectie Stihl met accu. Zelf heb ik de FSA80 en niet het model dat je linkt, maar vind het een heel fijne machine. Accu gaat lang genoeg mee om hier alles te doen, tijd heb ik geen idee van, maar heb 600m2 tuin ongeveer met diverse stukken waar ik de bosmaaier gebruik. Ik ben wel fan van Stihl.

Naast de bosmaaier heb ik zelf de HSA60 heggenschaar, BGA60 bladblazer/zuiger en de RMA235 grasmaaier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 22:45
Rolla schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:06:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Begin van de middag de auto afgespoten met de korte lans. Deze kun je zo instellen, dat er een lage druk straal uit komt. Daarna de foamlans gebruikt i.c.m. Sonax actifoam, met dit als resultaat. Daarna de auto helemaal afgespoten met de korte lans en vervolgens met de hand gewassen.

Ook de terrasreiniger even geprobeerd en deze reinigt de bestrating grondig. Je kunt nu precies welk stuk van de oprit, ik gedaan heb.

Wow, klinkt goed, misschien moet ik deze ook maar aanschaffen.

*RobbieB ziet de prijs. :o
Wordt dan toch maar een Kärcher.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-07 16:28

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik gebruik dezelfde tang ook regelmatig en moet zeggen dat ik met VD draad hier nooit last van heb.
Met YMVK kabel wil dit soms wel eens gebeuren, dus wat dat betreft herken ik het beeld wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:42
Ik heb die tang ook. Nog geen probleem gehad met strippen van 2,5mm2 massieve aders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:27

Illusion

(the art of)

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook @RobbieB
Mooi ding.
Gezien de prijs ben ik toch maar voor een nilfisk gegaan. De excellent 170-10 pa.
Bij de bauhaus stond een reeks nilfisk en karcher naast elkaar, en dit was de enige met een echt goede slang (staal-inlage, de rest allemaal plastic).
Haspel werkt ook prima. En de lans is ook fijn. Je kan hem vlak achter de pistoolgreep draaien voor 3 stralen (vuilfrees/smal/breed).
Bijgeleverde terrasreiniger is ook fijn. 2 actieve roterende nozzles, en een bleed-nozzle waarmee de effectieve kracht is in te stellen.

https://nl.bauhaus/elektr...lent-170-10-pa/p/30375316

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
Na een tijdje wikken en wegen toch maar de knoop doorgehakt gisteren en de 8 jaar oude bedrade Wolf Garten grasmaaier geupgrated naar een Makita 40V XGT LM004 grasmaaier waar ik al meer spul van had, maar waar ik twijfelde of ik de hoge aanschafprijs van de grasmaaier het waard vond.. Nou heeft Makita hem sinds kort als kit ook (met lader en 4.0 Ah accu) en die dus via laagste prijs garantie gekocht, de lader op internet en er zit nog een 30 punten actie op dus dat levert ook weer een accu op, dus dan werd het wel interessanter. Blijft (te) veel geld, maar wel mooi speelgoed. Toch wel veel fijner dan met een snoertje klooien. En ik vind hem best stil!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oroo_1AgrpzRby9dTSZpS2Flr30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TlFeRduXP05LdYXIPbWHzOy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Pixeltje schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:31:
[...]

Ik heb geen ervaring met deze specifieke machines, maar heb zowel van Stiga als van Stihl apparaten (benzinemaaier, kettingzagen en bosmaaiers) en heb van beide merken geen spijt. Voor zover ik weet is Stiga een prima merk voor maaigereedschappen.

Dat gezegd hebbende zie ik in Nederland veel hoverniers en groenbedrijven met Stihl lopen, maar dat kan ook zijn omdat die eerder waren met accugereedschap in plaats van dinosaurjuice.
De Stiga lijkt me idd een prima product. Twijfel nu wel een beetje omdat ze enige tijd geleden op een ander systeem zijn overgegaan waarmee de ondersteuning voor het oude accu systeem ophield.
Heeft iemand hier meer info over, kan er weinig over vinden verder.

Aan de andere kant hoeft dat voor een nieuwe consument natuurlijk niet uit te maken, waarschijnlijk zaten er ontwerpfouten in die ze dan nu helemaal hebben verholpen ipv op oude weg door te modderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Retrospect op 11-05-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 12:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Retrospect schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:11:

Kijk ook even bij Metabo. Doen sinds een paar jaar ook tuinmachines. Gras trimmer is in principe bosmaaier met twee draden, ook de kleinste (is een apparaat van 1.80m). Grasmaaier is er ook en heggenscharen ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolla
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12-2024
Metabo tuingereedschap is zeker een aanrader. Ik heb zelf de heggenschaar, grastrimmer, bladblazer en rugspuit. Alles gekocht tijdens een gratis accu actie, zodat ik een 5,2 Ah accu gratis kreeg.

Bij Metabo loopt overigens nog een actie voor een gratis 4 Ah accu of een 2 Ah accu met lader.
RobbieB schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:10:
[...]

Wow, klinkt goed, misschien moet ik deze ook maar aanschaffen.

*RobbieB ziet de prijs. :o
Wordt dan toch maar een Kärcher.
Kärcher heb in mijn bedenkingen bij na het lezen van reviews. Sommigen schrijven namelijk dat hun apparaat al terug is geweest voor reparatie onder garantie. Daarnaast is Kärcher veel plastic en dat je in het pistool batterijtjes kunt stoppen, zodat je middels een display met + - de druk in kunt stellen vindt ik persoonlijk niet nodig. Bij de Kränzle heb je een draaiknop en middels een manometer kun je de druk aflezen.

Ik heb in de bouwmarkt een Kärcher K5 zien staan en daar was de slang al van geknikt. Ik had niet de indruk, dat de slang van een dusdanige kwaliteit is en dat bevestigt @Illusion ook.

Een ieder moet voor zichzelf bepalen of hij/zij het geld er voor over heeft, maar Kränzle oogt en voelt aan als een hoogwaardig apparaat. De pomp is van messing, motor uit metaal en alles wat in aanraking komt met water/hogedruk is van metaal. De spuitlansen zijn van RVS.

Overigens heeft Kränzle ook nog de K1050TST, deze is iets goedkoper, maar heeft echter D10 snelkoppeling en daar zijn minder accesoires voor te krijgen. Daarnaast is de druk niet te regelen. Vandaar mijn keuze voor de K1152TST.

[ Voor 7% gewijzigd door Rolla op 12-05-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Mooi spul helaas 18v. Dat heb ik nu ook. Ik denk dat 36v of 48v een upgrade zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 12:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Retrospect schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:26:
Mooi spul helaas 18v. Dat heb ik nu ook. Ik denk dat 36v of 48v een upgrade zal zijn.
Goed lezen. Grasmaaier van Metabo is 36v, gaan twee accu's in. En die kleine 18v bosmaaier maait ook met gemak hedera en taxus weg kan ik uit ervaring melden.
Maar goed, ligt er aan wat je moet maaien. En bedenk je ook dat een groter voltage zich niet meteen vertaalt in een krachtigere machine; ligt er aan wat er voor motor in zit :)

@Rolla Kranzle is de Mercedes onder de hogedrukreinigers, Kärcher is redelijk afgezakt de laatste jaren en meer marketing dan iets anders lijkt het. Nilfisk maakt prima machines en alle onderdelen gewoon los te krijgen, tot aan een simpele O ring aan toe :)

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 12-05-2024 10:31 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Rolla schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:51:
Kärcher heb in mijn bedenkingen bij na het lezen van reviews. Sommigen schrijven namelijk dat hun apparaat al terug is geweest voor reparatie onder garantie.
Vorige maand hebben we bij het repair cafe iemand met een Kärcher stoomreiniger (±10 keer gebruikt) toch maar naar de duurdere dealer moeten verwijzen, simpelweg omdat we de behuizing niet open kregen. Zo'n lange torx-steel heeft niemand. Een van de oude rotten noemde dat 'typisch Kärcher'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:20

inhico

pw

@Retrospect Zoals TheEagle al aangeeft: Metabo tuinmachines zijn 36V en gebruiken daarvoor 2 18V accu's.

Grote tuin hier, + weiland en houtwallen/haag. Tot voor kort een bosmaaier op benzine gebruikt: een Stiga en dat heb ik ervaren als een nogal storingsgevoelig apparaat. Daarom maar eens een accu-bosmaaier geprobeerd, ondanks dat ik niet veel vertrouwen had in kracht en looptijd. Gekozen voor een Metabo FSB 36-18 LTX omdat ik daar al accu's/lader voor had (Makita overigens ook, maar die bosmaaiers lijken me minder krachtig). En ik moet zeggen dat het prima werkt: voldoende power en goede looptijd (met 10Ah accu's). Ik ben er zeer over te spreken: weinig herrie en een veel lichter apparaat dan zo'n benzinemaaier. Ook minder trillingen. Ik kan er veel langer mee aan een stuk werken.

Kwa kosten zijn het de accu's die de aanschaf kostbaar maken. Mooie is dat nu allerlei merken met ervaring op het gebied van electromotoren zoals Makita, Dewalt en Metabo belangrijke spelers zijn geworden. Het voordeel van de "grote jongens" in de bos en landschaps-machines als Stihl, Dolmar en Husqvarna was m.i. vooral de betrouwbaarheid en kracht van hun motoren. Dat voordeel zijn ze deels kwijt nu accu-apparatuur steeds vaker een volwaardig alternatief wordt. Overigens heef Makita ooit Dolmar ingelijfd: daarmee nu het beste van 2 werelden?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Ik zie idd dat een deel van het Metabo tuingereedschap een dubbele accu gebruikt.
Die bosmaaier die jij hebt ziet er erg goed uit. Maar kost dan ook 323 exclusief accu's.
De accu's zijn denk ik wel flink goedkoper gezien het een alliantie is. En dat zal er ook wel voor zorgen dat er goedkopere alternatieven zijn. Zo heb ik voor mijn B&D ook een alternatieve accu gekocht met meer capaciteit. Maar met 2 of 3 accu's ben ik wel klaar voor al mijn tuingereedschap. Zulke lange sessie maak ik nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppie66
Iemand toevallig ervaring met de DeWalt/ Mclaren set?
https://www.dewalt.nl/pro...-voordeelset-dcd805dcf850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Extra betalen omdat er McLaren opstaat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

die strip van de 1.5mm² is ook niet goed gegaan, je hebt in je koper gezeten :( dat is een mogelijk breekpunt nu.

[ Voor 70% gewijzigd door Damic op 12-05-2024 19:29 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik heb de reguliere dcd800 en dcf850.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Damic schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:26:
de 1.5mm² is ook niet goed gegaan, je hebt in je koper gezeten :( dat is een mogelijk breekpunt nu.
Dat schrijft'ie toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppie66
sjirafje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:58:
[...]

Ik heb de reguliere dcd800 en dcf850.
En die bevallen goed? Ik ben aan het kijken voor een nieuw setje, maar met al die verschillende types is het nog best lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn advies: selecteer je gereedschap niet of je er mee kan bevallen :+ maar op ergonomie (is persoonlijk) en het accu systeem (is persoonlijk) maaargoed als je graag een Mclaren kleurtje in de schuur wil hebben kan dat natuurlijk ook prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-07 15:22
huppie66 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:28:
[...]

En die bevallen goed? Ik ben aan het kijken voor een nieuw setje, maar met al die verschillende types is het nog best lastig.
Ik heb hier de DCF850 in gebruik en die bevalt uitstekend, heerlijk compacte machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:37
Die accu's lijken mij erg krap qua capaciteit. 1.7ah. Van de buurman een Makita 18v 2ah vs 5ah accu gehad in schroef/boormachine en die van 5ah kreeg ik alle schroeven met gemak door hardhout heen zonder voor te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik vermoed dat @Kadett geen ervaring heeft met deze dewalts. De 1,7ah Powerstack is echt wel een prima accu, niet te vergelijken met een standaard accu met een rijtje 18650's.

Ik ben verder erg tevreden met de dcd800 en dcf850.

Die dcf850 heb ik nog geen enkele keer in standje 3 nodig gehad, ik vermoed dat je hem in stand 3 ook prima zou kunnen gebruiken voor je wielmoeren. Voorboren is voor de machine niet nodig (voor je hout vaak wel). Zoals @KoHa al aangeeft is het echt een heel compacte machine zeker icm de 1,7ah Powerstack.

Ik heb bewust de dcd800 gekozen en niet voor de dcd805 omdat deze net een centimeter korter is en ik de klopfunctie niet nodig heb. Dewalt heeft nog wel een iets compactere boormachine maar dan ga je ook meteen een stapje omlaag in specs. Enige wat ik wel jammer vind is dat hele kleine boortjes (2mm en kleiner) niet in de boorkop passen.

Mijn broertje heef de milwaukee equivalenten en die machientje werken ook super fijn. T is maar net welk accuplatform en welk merk je voorkeur heeft. Zolang je bij de grote profi merken shopt zul je je niet snel een buil vallen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:21
turkeyhakan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:45:
Een betonpaal voor een schutting is wél gewapend.
Wat je ook gebruikt als boormachine, zorg dat het een slipkoppeling heeft, anders zou je uw polsen idd kunnen bezeren.
Als je wegspattend beton wil vermijden, werk dan met een mal (bv in hout) en begin héél traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-07 21:43
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu is het natuurlijk vanzelfsprekend dat dit een fantastisch apparaat is.
Mag ook wel voor dat geld

Maar foamen kan ik met mijn Nilfisk C110 van 14 jaar oud en een monello foamgun opzetstuk ook.
En afspuiten ook.
En ook als ik de bestrating doe zie je echt wel waar ik gebleven ben.

Ik ben vooral benieuwd naar de kwaliteit van de machine, hoe voelt hij aan, is hij stiller?
Wat voor lans zit erbij, is dit plastic of metaal met rubber? En kan je tips verwisselen, en welke zitten er dan bij, en hoe bevallen die?

Slang lijkt een rubber hydrauliekslang te zijn, werkt dit fijner dan de kunststof slangen bij de consumenten hogedrukreinigers?

En vooral, is hij de ~1000 euro meerprijs waard?

Niet dat ik hem ga kopen, want ik heb het geld er echt niet voor....
En mijn vrouw zou me vermoorden :+
Toch vind ik het wel een mooi stuk gereedschap om verlekkerd naar te kijken. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:35:
[...]

Een betonpaal voor een schutting is wél gewapend.
Wat je ook gebruikt als boormachine, zorg dat het een slipkoppeling heeft, anders zou je uw polsen idd kunnen bezeren.
Als je wegspattend beton wil vermijden, werk dan met een mal (bv in hout) en begin héél traag.
Helaas is de betonpaal afgebrokkeld op één punt. Waardoor de plug er uit valt. Het is niet anders.. baal er wel van.

Met de DHP heb ik deze voorgeboord en met een klopboor de rest geboord. Het was zo hard, dat mijn Makita klopboor er zelfs niet door kwam.

[ Voor 12% gewijzigd door turkeyhakan op 14-05-2024 08:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:21
Kan je een foto posten van "afgebrokkeld"?
Afhankelijk van de schade, opvullen met betonmortel en na een weekje voorzichtig opnieuw doen.

De sleutelelementen zijn:
- met een mal, zodat je heel precies kan boren
- traag

En gebruik goeie pluggen:
- met een "kraag", zodat ze niet de diepte in schieten
- liefst met een middenstuk dat zich snel in de breedte zet
Ik ben nogal fan van Fisher Duopower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:29
Mooie LED “bouwlamp” op 230V gekocht bij Action voor €16,99

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8GUOAq-vVy28QlPQrPAeotbi7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEKgHqZet5XBhbdufe8xlih8.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.action.com/nl-nl/p/3016282/werckmann-werklamp/

Komt een flinke bak diffuus helderwit (6500K volgens specs) licht vanaf. Handig bij schilderwerk. Zit een stevig neopreen snoer (H07RN-F) aan van net geen 3m.
Verbruik hoogste stand 29W en op de lage stand 14,7W.

IP54 rating en kunststof behuizing voelt ook wel degelijk aan, niet gelijk stuk als hij een keer van hoogte valt verwacht ik.

Vraag mij wel af wat de levensduur is. 29W verstoken in een volledig kunststof behuizing is wel….interessant :P 3 jaar garantie volgens meegeleverde boekje.

Ik kon voor deze prijs geen lamp vinden met dezelfde lichtopbrengst (2400 lumen volgens specs). Liefste had ik eentje op accu gehad.

Edit: deze van Lidl ziet er ook wel goed uit. 4500lm voor €35. Maar heb de doos van die van Action al weggegooid :p

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 18-05-2024 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:01
ThinkPad schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:49:
Mooie LED “bouwlamp” op 230V gekocht bij Action voor €16,99

[Afbeelding]

https://www.action.com/nl-nl/p/3016282/werckmann-werklamp/

Komt een flinke bak diffuus helderwit (6500K volgens specs) licht vanaf. Handig bij schilderwerk. Zit een stevig neopreen snoer (H07RN-F) aan van net geen 3m.
Verbruik hoogste stand 29W en op de lage stand 14,7W.

IP54 rating en kunststof behuizing voelt ook wel degelijk aan, niet gelijk stuk als hij een keer van hoogte valt verwacht ik.

Vraag mij wel af wat de levensduur is. 29W verstoken in een volledig kunststof behuizing is wel….interessant :P 3 jaar garantie volgens meegeleverde boekje.

Ik kon voor deze prijs geen lamp vinden met dezelfde lichtopbrengst (2400 lumen volgens specs). Liefste had ik eentje op accu gehad.
Voor schilderen is het aantal lumen en het aantal watt deels belangrijk, maar wat dan ook belangrijk is, is de kleurweergave van de lamp. Een hoge CRI geeft een betere kleurechte weergave.

Als je een bouwlamp zoekt om bij te schilderen is de cri waarde in mijn ogen net zo belangrijk als de lumen en het wattage.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:17
Is er een goede reden om niet standaard VDE schroevendraaiers in je gereedschapstas te hebben ipv daarnaast ook normale schroevendraaiers? Tenminste, als je toch VDE schroevendraaiers wil hebben.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb wera (of wiha, moet ik ff checken) vde schroevendraaiers. Ik vind ze van mindere kwaliteit dan mn gewone schroevendraaiers. Dat is mijn reden om vde alleen bij elektra tw gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:41:
Is er een goede reden om niet standaard VDE schroevendraaiers in je gereedschapstas te hebben ipv daarnaast ook normale schroevendraaiers? Tenminste, als je toch VDE schroevendraaiers wil hebben.
Hangt er een beetje vanaf. Als je normale VDE hebt, zal je ongetwijfeld een keer er tegenaan lopen dat je tegen de isolatie aan zit en niet goed bij een schroef kan komen. Als je die slimfit-achtige VDE schroevendraaiers hebt, die zijn wezenlijk zwakker dan gewone schroevendraaiers. Het lijkt allemaal mooi toe te lopen, maar vanwege de eisen is de isolatie net zo dik, alleen de kling er onder is een stuk dunner geworden, dus zwakker. Niet aan te raden om met zo'n slimfit sleufschroevendraaier wat clipjes los te wrikken, in ieder geval, dat gaat op z'n minst alarmerend door buigen, kan ik je vertellen.

Maar voor de dingen waar ik meestal een vaste schroevendraaier pak (en niet een schroeftol, bitratelschroevendraaier, of iets dergelijks), kun je best een VDE schroevendraaier pakken, over het algemeen. Behalve dus als je een sleuufschroevendraaier als klein breekijzer wilt gebruiken. Of, bij een gewone VDE, als de schroef wat dieper ligt en de isolatie in de weg gaat zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 15-05-2024 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:17
henkie196 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:21:
[...]
Behalve dus als je een sleufschroevendraaier als klein breekijzer wilt gebruiken. Of, bij een gewone VDE, als de schroef wat dieper ligt en de isolatie in de weg gaat zitten.
Daarvoor heb ik nog steeds mijn Hazet schroevendraaier. Dus dat loopt wel los.

Ik zat er aan de denken om de Wera Kraftform Kompakt VDE te kopen, maar vind het dan zonde om dan ook nog een normale schroevendraaierset aan te schaffen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:41:
Daarvoor heb ik nog steeds mijn Hazet schroevendraaier. Dus dat loopt wel los.

Ik zat er aan de denken om de Wera Kraftform Kompakt VDE te kopen, maar vind het dan zonde om dan ook nog een normale schroevendraaierset aan te schaffen.
Daar valt wat voor te zeggen, zeker als het ook regelmatig meegenomen moet worden, dan is zo'n klingenset wel handig en compact. Enige om rekening mee te houden is (voor de gewone VDE, ik zie je geen slim-iets noemen, in ieder geval), dat de isolatie gegarandeerd een keer in de weg gaat zitten. Ik heb nog nooit van die normale VDE schroevendraaiers gezien waar de isolatie aan het uiteinde niet beschadigd was, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:17

copykat

Good copy isn't bad

henkie196 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:05:
[...]

Daar valt wat voor te zeggen, zeker als het ook regelmatig meegenomen moet worden, dan is zo'n klingenset wel handig en compact. Enige om rekening mee te houden is (voor de gewone VDE, ik zie je geen slim-iets noemen, in ieder geval), dat de isolatie gegarandeerd een keer in de weg gaat zitten. Ik heb nog nooit van die normale VDE schroevendraaiers gezien waar de isolatie aan het uiteinde niet beschadigd was, in ieder geval.
Gister nog.
Diep liggende schroeven van een bel trafo. Uit eindelijk een gewone platte schroevendraaier gebruikt.
Niks uit mn werasetje kreeg ik er in.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Ja, size matters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:41
Ik zit naar een afkortzaag te kijken. Nu zie ik de makita ls1018ln op amazon staan voor 409 euro en op makita zelf voor 600+

Is dat niet dezelfde zaag ik kijk ik verkeerd ?

https://amzn.eu/d/2OdlMKt
https://www.makita.nl/art...al-afkortzaag-260-mm.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
Smartbikers schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:38:
Ik zit naar een afkortzaag te kijken. Nu zie ik de makita ls1018ln op amazon staan voor 409 euro en op makita zelf voor 600+

Dat is dezelfde. Makita heeft adviesprijzen. Daar blijf je altijd wel onder. Als je naar Hornbach gaat met deze prijs https://www.gereedschapce...aag-1430w-260-x-30mm.html krijg je hem voor 400 mee. (441x0,9)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Smartbikers schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:38:

Vuistregel van mij is dat je makita spullen voor de ex btw prijs kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:41
Fedde schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:48:
[...]

Dat is dezelfde. Makita heeft adviesprijzen. Daar blijf je altijd wel onder. Als je naar Hornbach gaat met deze prijs https://www.gereedschapce...aag-1430w-260-x-30mm.html krijg je hem voor 400 mee. (441x0,9)
Slim! Ik heb gelijk voor morgen een bestelling geplaatst. Normaal kijk ik daar niet zo naar maar het scheelt dan 40 euro extra, mooie deal zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Saint2Saint schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:38:
Voor schilderen is het aantal lumen en het aantal watt deels belangrijk, maar wat dan ook belangrijk is, is de kleurweergave van de lamp. Een hoge CRI geeft een betere kleurechte weergave.

Als je een bouwlamp zoekt om bij te schilderen is de cri waarde in mijn ogen net zo belangrijk als de lumen en het wattage.
Aan de ene kant snap ik dat je de kleurweergave van het licht zo goed mogelijk wilt hebben voor schilderen. Aan de andere kant, de verf is al op kleur gemengd, en waar je echt op wilt letten bij het verfen zelf, is dat je overal een goed dekkende laag hebt gerold. In mijn ervaring is het vooral fijn als je het licht onder een goede hoek op de muur kunt zetten, en een goede standaard helpt daarbij. Daarnaast helpt 'stereo' licht ook, anders kan het soms moeilijk te zien zijn waar je geweest bent door een gebrek aan schaduw. Dus twee lampen op een standaard (met wat afstand), of gewoon twee losse lampen.
Pagina: 1 ... 197 ... 253 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).