huppie66 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:59:
Voor de schroevendraaiers twijfel ik tussen de genoemde wisselsets (bit of langere klingen) of vaste schroevendraaiers. Voor nu zou ik zeggen vaste schroevendraaiers, maar onbekend maakt onbemind.. Kan je met zo'n wisselset evenveel kracht ed op je schroeven zetten? Ervaren jullie het wisselen niet als vervelend? Ik merk dat je bij een gemiddelde klus al snel 3 verschillende schroevendraaiers nodig hebt.
Tja, het beste gereedschap is het gereedschap dat je bij je hebt, en daar heeft een bitset + bithouder een groot voordeel. Ik heb zelf een klingenset en bitset met bithouder die in de gereedschapskoffer die ik meestal pak, dus die gebruik ik ook het meest. De gehele schroevendraaierset hangt in de garage, want dat neemt te veel ruimte in in de koffers. Wil je niet zo vaak wisselen, neem er dan meerdere handgrepen / bithouders bij. Of neem er een zo'n fijne bitratelschroevendraaier bij dat je de schroevendraaiers niet meer wilt gebruiken

*kuch*
PB 6510-R30*kuch*
Uiteindelijk doe je het meeste schroefwerk toch met de schroeftol, en daar moet je ook altijd de bits wisselen.
Voor het opbergen ben ik nog eens door dit topic gegaan voor inspiratie. Heb toch wel het idee dat zo'n kist met lades niet het meest praktische is om me te nemen. Misschien dus toch maar een tas..
Lades hebben ook zo voordelen, maar een groot nadeel is vooral dat de meeste inlays veel ruimte in beslag nemen, en je dus effectief weinig ruimte hebt. Zorg bij een tas wel voor voldoende opbergmogelijkheden. Of dat de tas zelf houders heeft voor gereedschappen, of dat je de verschillende spullen in rol-etuis stopt. Ik vind zelf niks hinderlijker dan dat je de tas eerst onderste boven moet keren om de juiste sleutel of schroevendraaier te vinden. Dan heeft een gewone emmer net zoveel opberg-waarde, naar mijn idee, en is een stuk goedkoper.
Daarnaast nog een vraag voor schroeven. Ik heb nu zo'n rode (wellicht bekende) Kelfort assortimentkist liggen met PZ spaanplaatschroeven. Deze zitten overigens door het hele huis (en daarbuiten) met een plug in de muren. Alles is tot nu toe blijven hangen.
Wat zijn een beetje universele schroeven en maten om in huis te hebben, met plug? Bij voorkeur ga ik naar een stuk of drie maten. En ga je dan voor PX of Torx? En welk merk?
Kelfort is een prima merk, volgens mij. Maar meestal heb ik bouten van Kelfort, en schroeven van Spax of Heco (maar er zijn nog genoeg andere goede merken). Veel gebruikt zijn de 4x40, maar ook 4x30 en 4x20 kun je veel gebruiken, alhoewel dat ook sterk afhangt van wat je in elkaar schroeft.
Ik heb zelf de voorkeur voor Torx, met PZ moet je altijd kracht blijven zetten in het verlengde van de schroef, plus dat je vaak nog wel een keer eruit schiet. Met torx heb je dat probleem niet, maar moet je wel iets meer pielen om het bitje er iedere keer goed in te zetten.