And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Scheef is mij nog nooit gelukt.Pixeltje schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:41:
Als het past is t goed maar anders zit je met teveel speling alsnog scheef te zagen.
Maar je kan de geleiderail ook omdraaien en je cirkelzaag tegen de rail houden.
Persoonlijk blijf ik bij mijn invalzaag. Gewoon veiliger en betere stofafzuiging.
Was al een keer bijna een knie kwijt toen die vaststloeg, wil niet weten wat er zou zijn gebeurd zonder inval...
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Recent de Huepar gekocht (nog niet veel gebruikt) en het ding doet wat het moet doen. Er worden ook een aantal hulpstuken/accessoires meegeleverd bij de Huepar die handig kunnen zijn. Zover ik zie is de ~€200 Dewalt variant 'body' only. Je zou hier dus waarschijnlijk ook nog een batterij, oplader etc bij moeten kopen wat het prijsverschil groter maakt.
Realiseerde me dat ik nooit de oplossing voor deze uitdaging gepost heb.Dr. Strangelove schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:25:
Hulp gevraagd. Ik heb een stenen plaat met een fossielenformatie gekocht en wil deze aan de muur bevestigen. Het ding is ongeveer 45x40 cm en varieert tussen de 3 en 6cm dik. Gewicht een slordige 15kg. Muur is gestucced baksteen.
Ik wil niet gaan boren in de plaat natuurlijk dus het zal iets met steunen onder en boven moeten worden. Iemand advies voor een oplossing die enigszins netjes is en ook dit gewicht kan dragen?
:strip_exif()/f/image/Rud91lBqAwIebfFXLObT4jyc.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk toch de meest voor de hand liggende oplossing. Ik heb drie RVS kledinghaken gekocht, die zien er strak uit. Ze zitten met allemaal met twee 8cm schroeven in de muur. De configuratie is zo gekozen dat de plaat vanaf de linkerkant naar binnen geschoven kon worden. De haak aan de bovenkant is alleen om kanteling naar voren te voorkomen. Het zit al een half jaar zo en inmiddels geloof ik wel dat het zo in orde is
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ja, dat is ook mijn voorkeur maar hij zoekt een gewone handcirkelzaag, zodoende de vraag. Ik ga even passen met zijn rail en mijn gks 65 gce, als dat netjes in elkaar past is de keuze gemaakt denk ik.DJMaze schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:47:
[...]
Scheef is mij nog nooit gelukt.
Maar je kan de geleiderail ook omdraaien en je cirkelzaag tegen de rail houden.
Persoonlijk blijf ik bij mijn invalzaag. Gewoon veiliger en betere stofafzuiging.
Was al een keer bijna een knie kwijt toen die vaststloeg, wil niet weten wat er zou zijn gebeurd zonder inval...
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Dewalt DCD708 en DCD800 zijn volgens mij vergelijkbaar qua gewicht.klopping schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:01:
[...]
Je hebt gelijk. 3 accu's is teveel. Ik denk dat ik voor de DDF487ZJ ga. Deze is compacter en lichter tov DDF484. Weet iemand of DeWalt een vergelijkbare versie heeft?
Kwam zelf een Futech tegen die erg scherp geprijsd is, en maar besteld.
Ook geen reviews.
Ik las over de huepar dat die na een test niet ipx54 blijkt te zijn, dus voorzichtig met water.
YouTube: BEST laser level for the money? Huepar S04CG
Op youtube komt de milwaukee als beste uit de bus bij een tester.
Voor €200 is het vast prima, anders zit je al snel het dubbele bedrag.
Voor de futech aanbieding zoeker:
https://www.hd-gereedscha...nlaser-compact-groen.html
[ Voor 29% gewijzigd door DJMaze op 30-04-2024 12:24 ]
TheAlBundy schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:27:
[...]
Ik denk dat ik ook dat ga proberen, opsturen en dus laten nakijken kost je al gauwe 50 Euro tegenwoordig, dan dus eerst maar zelf grofweg de boel breken. De kop moet toch al vervangen worden.
Die kop doorslijpen is de ‘gemakkelijke’ manier wanneer het niet meer los wil komen. Daarna voorzichtig rondom de schroef steeds iets meer afslijpen totdat het geheel los komt.
Bosch GSR 12V-35 FC - € 238,95
Bosch GBH 2-21 - € 102,60
Bosch SDS plus-Adapter - € 11,48
Voor de boorhamer ga ik er wellicht deze bijkopen. Ik weet dat er eerder werd vermeld om die kortere boren te mijden, maar ga ik echt dieper boren dan 5 cm met de 5 boor? Lijkt me al vrij diep voor gewoon wat armaturen. Ziet er anders wel een prima set uit.
Voor de accuboormachine overweeg ik deze set, of de eerder gelinkte set van Alpen.
Als laatste ben ik nog van plan om ook een bitset aan te kopen van Wera, maar geraak er voorlopig niet helemaal aan uit. Zo hebben ze de Diamond, Impaktor en BiTorsion serie. Voor gebruik met de accuboormachine lijkt de Impaktor serie het meest geschikt? Al vermoed ik nu niet dat je een miskoop kan doen met eender welke set van hun? Daarnaast bestaat er ook nog de Rapidaptor, ziet er zeer handig uit en wellicht ook te gebruiken op de Bosch? De Kraftform Kompakt 100 ziet er anders ook wel heel compleet uit.
[ Voor 3% gewijzigd door simtom op 01-05-2024 02:09 ]
Impaktor bits zijn wat taaier dan gewone bits, zodat ze langer in een slagschroevendraaier overleven. Aangezien je geen slagschroevendraaier hebt, zou je ook met een gewone bitcheck uit moeten kunnen. Of, als je nog geen bitratel hebt, is een toolcheck ook geen slecht idee, een bitratel werkt erg fijn, en je hoeft dan nog maar zeer zelden naar een L-sleutel te grijpen.simtom schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 02:07:
Als laatste ben ik nog van plan om ook een bitset aan te kopen van Wera, maar geraak er voorlopig niet helemaal aan uit. Zo hebben ze de Diamond, Impaktor en BiTorsion serie. Voor gebruik met de accuboormachine lijkt de Impaktor serie het meest geschikt? Al vermoed ik nu niet dat je een miskoop kan doen met eender welke set van hun? Daarnaast bestaat er ook nog de Rapidaptor, ziet er zeer handig uit en wellicht ook te gebruiken op de Bosch? De Kraftform Kompakt 100 ziet er anders ook wel heel compleet uit.
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze is geweest.
Ik ga binnen 4 weken denk ik ook zo'n ding moeten kopen. De zaadjes beginnen aardig te groeien.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Mooie set zo bij elkaar!simtom schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 02:07:
@Vliegvlug @Wild Chocolate @RobbieB Heb uiteindelijk onderstaande producten gekocht. Heb er toch nog zo'n adapter bijgekocht, voor € 11 nu niet meteen de zwaarste extra kostNogmaals bedankt voor de hulp.
Bosch GSR 12V-35 FC - € 238,95
Bosch GBH 2-21 - € 102,60
Ook al is het maar een kleine €12 denk ik niet dat je het echt nodig gaat hebbnBosch SDS plus-Adapter - € 11,48
Maar de keuze voor een tandkrans mechaniek snap ik dan weer echt niet, dat is zo jaren 80!
Heb er vroeger noodgedwongen mee gewerkt in de tijd dat een Blac&Decker met snoer nog kwaliteit was en de snelspanboorkop die ik daarna had was echt een verademing!

Die spansleutel was ik altijd kwijt en het vastdraaien gaat erg onhandig, bij een snelspanner kan je het draaien van de machine zelf gebruiken om de boor vast- en los te maken, zoveel handigere en sneller!
En geen sleutel die kwijt kan raken.
Als je die daadwerkelijk bij Amazon hebt gekocht zou ik die lekker terugsturen en voor bijna hetzelfde geld deze snelspankop kopen.
Of als je liever voor een merk gaat ipv no-name deze S&R SDS-plus snelspanboorhouder. Nauwelijks duurder en ik heb van S&R een dozenboor waar ik zo’n beetje alle elektradozen in mijn huis mee heb geboord en dat is een prima ding dus heb daar wel vertrouwen in.
Werkt een stukje fijner, ook al zal je het weinig nodig gaan hebben.
Is zeker een mooie set ja!Voor de boorhamer ga ik er wellicht deze bijkopen. Ik weet dat er eerder werd vermeld om die kortere boren te mijden, maar ga ik echt dieper boren dan 5 cm met de 5 boor? Lijkt me al vrij diep voor gewoon wat armaturen. Ziet er anders wel een prima set uit.
Met die korte boren heb je het probleem dat je niet alleen met de lengte van de plug rekening moet houden maar ook met de lengte van de schroef die voorbij de plug uitsteekt dus daar moet je ook nog ruimte maken. Voor de 5 en mogelijk 6mm ga je daar waarschijnlijk nog wel mee wegkomen maar die korte 8mm lijkt me vrij zinloos, plug en schroef zijn dan al langer.
Het is erg slinks van Bosch maar het plaatje komt niet overeen met de adviesprijs er onder, dat is van de kleinste set, terwijl ze de meest uitgebreide in het plaatje tonen die een adviesprijs van €68 ex btw heeft,
Die is in werkelijkheid niet zo duur maar met een kleine €41 alsnog best prijzig, en zoals gezegd de kleine 6 en 8mm zou ik niet gebruiken.
Zou dan eerder voor deze kleinere plus-7X set van Bosch gaan van €23. Dan heb je die korte 6 en 8 niet maar daar mis je niets aan en de 12mm die ook ontbreekt zal je niet snel nodig gaan hebben verwacht ik.
Met 4 snijders is dit ook wel een mooi setje, hoewel ik liever een goedkopere set met minder dubbele boren had gezien want het is niet alsof je daar snel doorheen gaat met wat gaatjes in muren boren, maar daar moet je zelf maar naar zoeken.
Is die er niet goedkoper dan zou ik lekker voor dat kleine bosch setje gaan!
Of een goedkopere set met 2 snijders als je geld wilt besparen, werkt ook helemaal prima voor wat gaten in de muur hoor.
Ook prima setje en kan je je voor €14 ook geen buil aan vallen!Voor de accuboormachine overweeg ik deze set, of de eerder gelinkte set van Alpen.
Toevallig heb ik ook een (vergelijkbare) futech laser ( https://www.top-lijnlaser...cIKv-5jlr5swaAt5GEALw_wcB ) en ben er eigenlijk prima tevreden over.DJMaze schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:11:
[...]
Kwam zelf een Futech tegen die erg scherp geprijsd is, en maar besteld.
Ook geen reviews.
Ik las over de huepar dat die na een test niet ipx54 blijkt te zijn, dus voorzichtig met water.
YouTube: BEST laser level for the money? Huepar S04CG
Op youtube komt de milwaukee als beste uit de bus bij een tester.
Voor €200 is het vast prima, anders zit je al snel het dubbele bedrag.
Voor de futech aanbieding zoeker:
https://www.hd-gereedscha...nlaser-compact-groen.html
Ding is goed gekalibreerd (in tegenstelling tot de parkside die ik had
Afleesbaarheid buiten is ok, maar bij wat grotere afstanden (> 5meter) en zonlicht wordt het toch lastig. Binnen is de laser eigenlijk altijd prima af te lezen.
Heb nog twee wensen en dat is een klem met fijnafstelling (zoals Heupar die wel heeft) en een laser ontvanger voor buiten. Beiden zijn echter nice to have en voor nu nog geen must....
Zoals hierboven gezegd is de impaktor voor slagschroevendraaiers dus dat ga je niet nodig hebben.simtom schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 02:07:
[..]
Ik heb ‘m wel gekocht om ook in mijn slagmoersleutel te kunnen gebruiken maar die donker grijze Impaktor bithouder is echt waardeloos!
Uiteindelijk omgeruild voor het setje met de 897/4 IMP Impaktor houder met spanring en Magneet (05057675001):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1egdpM2vt3fU1kJl9i1AxN0P.jpg?f=user_large)
De Wera rapidaptor is wel erg fijn in gebruik ja, die houdt het bitje ook echt vast zodat de bit niet in de schroef kan blijven klemmen en uit de bithouder getrokken wordt en het wisselsysteem is fijn.
Maar ik heb ook al jaren deze Bosch Professional bitset die ik ook erg fijn vind en een stuk goedkoper is.
Zo’n kraftform setje die je linkt is wel heel compleet als je nog niets hebt en erg netjes bij elkaar. Ook die wat langere bits die erbij zitten zijn fijn.
Zelf heb ik de Wera KRAFTFORM KOMPAKT 60 RA, 17‑TEILIG en dat is mijn meest gebruikte schroevendraaier, pak mijn normale schroevendraaiers eigenlijk nauwelijks meer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I1DQyKqczaJLanP1UlQb0MBx.jpg?f=user_large)
Vooral de ratelfunctie is IDEAAL! Kan bijna niet meer zonder, mis die echt als ik weer een normale schroevendraaier in handen heb.
Je kan die ratel, de 816RA ook los kopen om dat setje wat jij voorstelde aan te vullen
Wel even controleren of hij erin past want is slecht in te schatten hoeveel ruimte er is op de plek waar dat handvat zit. Mogelijk hebben ze ook kortere ratel handvaten, hoewel ik de lengte en dikte van de 816RA ideaal vind.
Heb ook de 825/1 RA 27 houder en die vind ik te dik, hieronder het verschil:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gYdekK4hKLMiFej7H1zTj24K.jpg?f=user_large)
Maar dat hangt natuurlijk van je handen af.
[ Voor 71% gewijzigd door Vliegvlug op 01-05-2024 16:37 ]
Nope, kijk maar naar de beschrijving van bijv. een Fischer Duo Power die past in een 5mm gat. Elke centimeter schroef die verder in je plug gaat dan noodzakelijk is een centimeter waar een kleinere schroef ook had kunnen volstaan en goedkoper was geweest.simtom schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 02:07:
Voor de boorhamer ga ik er wellicht deze bijkopen. Ik weet dat er eerder werd vermeld om die kortere boren te mijden, maar ga ik echt dieper boren dan 5 cm met de 5 boor? Lijkt me al vrij diep voor gewoon wat armaturen. Ziet er anders wel een prima set uit.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
NiceDr. Strangelove schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:38:
[...]
Realiseerde me dat ik nooit de oplossing voor deze uitdaging gepost heb.
[Afbeelding]
Uiteindelijk toch de meest voor de hand liggende oplossing. Ik heb drie RVS kledinghaken gekocht, die zien er strak uit. Ze zitten met allemaal met twee 8cm schroeven in de muur. De configuratie is zo gekozen dat de plaat vanaf de linkerkant naar binnen geschoven kon worden. De haak aan de bovenkant is alleen om kanteling naar voren te voorkomen. Het zit al een half jaar zo en inmiddels geloof ik wel dat het zo in orde is
goed bedoelde kritiek:
ik had alleen dat spotje anders gedaan. Door die verder uit de muur te laten steken kun je die beter op de steen zelf focussen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik heb hem wel eens gebruikt als de 12V het niet goed aan kon. Maar vooral omdat het opzetstuk een 13mm spankop heeft, terwijl m'n 12V maar een 10mm spankop heeft. Beetje een niche geval, maar laat ik nou net een gatboren set hebben die een 13mm diameter heeft van de adapter. Nog even los van het feit dat een gat van >40 mm met een gatboor toch best wat veel is voor een 12V machineVliegvlug schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:11:
Ook al is het maar een kleine €12 denk ik niet dat je het echt nodig gaat hebbn
Was me nog niet opgevallen, maar inderdaad, zo'n tandkrans ding werkt niet echt fijn, zou inderdaad zeker eentje met snelspankop nemen, zeker als het maar een paar euro verschilt.Maar de keuze voor een tandkrans mechaniek snap ik dan weer echt niet, dat is zo jaren 80!
Heb er vroeger noodgedwongen mee gewerkt in de tijd dat een Blac&Decker met snoer nog kwaliteit was en de snelspanboorkop die ik daarna had was echt een verademing!
Die spansleutel was ik altijd kwijt en het vastdraaien gaat erg onhandig, bij een snelspanner kan je het draaien van de machine zelf gebruiken om de boor vast- en los te maken, zoveel handigere en sneller!
En geen sleutel die kwijt kan raken.
Als je die daadwerkelijk bij Amazon hebt gekocht zou ik die lekker terugsturen en voor bijna hetzelfde geld deze snelspankop kopen.
Of als je liever voor een merk gaat ipv no-name deze S&R SDS-plus snelspanboorhouder. Nauwelijks duurder en ik heb van S&R een dozenboor waar ik zo’n beetje alle elektradozen in mijn huis mee heb geboord en dat is een prima ding dus heb daar wel vertrouwen in.
Werkt een stukje fijner, ook al zal je het weinig nodig gaan hebben.
Oei ja, daaraan zie je dat ik een leek benVliegvlug schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:11:
Ook al is het maar een kleine €12 denk ik niet dat je het echt nodig gaat hebbn
Maar de keuze voor een tandkrans mechaniek snap ik dan weer echt niet, dat is zo jaren 80!
Hmm, ik had nochtans de variant van € 23 aangeklikt bij Bosch, maar is blijkbaar niet goed geplakt. Het is inderdaad die dat ik bedoelde.Het is erg slinks van Bosch maar het plaatje komt niet overeen met de adviesprijs er onder, dat is van de kleinste set, terwijl ze de meest uitgebreide in het plaatje tonen die een adviesprijs van €68 ex btw heeft,
Die is in werkelijkheid niet zo duur maar met een kleine €41 alsnog best prijzig, en zoals gezegd de kleine 6 en 8mm zou ik niet gebruiken.
Zou dan eerder voor deze kleinere plus-7X set van Bosch gaan van €23. Dan heb je die korte 6 en 8 niet maar daar mis je niets aan en de 12mm die ook ontbreekt zal je niet snel nodig gaan hebben verwacht ik.
henkie196 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:37:
Impaktor bits zijn wat taaier dan gewone bits, zodat ze langer in een slagschroevendraaier overleven. Aangezien je geen slagschroevendraaier hebt, zou je ook met een gewone bitcheck uit moeten kunnen. Of, als je nog geen bitratel hebt, is een toolcheck ook geen slecht idee, een bitratel werkt erg fijn, en je hoeft dan nog maar zeer zelden naar een L-sleutel te grijpen.
Oké, dat wordt nog even vergelijken en puzzelen want Wera heeft namelijk redelijk wat sets enz 😅Vliegvlug schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:29:
Zoals hierboven gezegd is de impaktor voor slagschroevendraaiers dus dat ga je niet nodig hebben.
Uiteindelijk omgeruild voor het setje met de 897/4 IMP Impaktor houder met spanring en Magneet (05057675001)
De Wera rapidaptor is wel erg fijn in gebruik ja, die houdt het bitje ook echt vast zodat de bit niet in de schroef kan blijven klemmen en uit de bithouder getrokken wordt en het wisselsysteem is fijn.
Zo’n kraftform setje die je linkt is wel heel compleet als je nog niets hebt en erg netjes bij elkaar. Ook die wat langere bits die erbij zitten zijn fijn.
Zelf heb ik de Wera KRAFTFORM KOMPAKT 60 RA, 17‑TEILIG en dat is mijn meest gebruikte schroevendraaier, pak mijn normale schroevendraaiers eigenlijk nauwelijks meer.
Vooral de ratelfunctie is IDEAAL! Kan bijna niet meer zonder, mis die echt als ik weer een normale schroevendraaier in handen heb.
Je kan die ratel, de 816RA ook los kopen om dat setje wat jij voorstelde aan te vullen
Wel even controleren of hij erin past want is slecht in te schatten hoeveel ruimte er is op de plek waar dat handvat zit. Mogelijk hebben ze ook kortere ratel handvaten, hoewel ik de lengte en dikte van de 816RA ideaal vind.
- Kraftform Kompakt 100: € 70
- Kraftform Kompakt 60 RA: € 62
- Tool-Check PLUS: € 55
- Kraftform Kompakt 27 RA 1 SB: € 36
- 816 RA Ratelhandgreep: € 29
Ik zoek het vanavond nog eens uit, zo'n grote set klinkt altijd wel leuk maar ik moet mezelf ook de vraag stellen welke bits ik het meest ga nodig hebben (kijkende naar voorbije projecten). De prijs loopt al snel op in combinatie met een extra schroevendraaier met ratelfunctie. Dus dan zijn hun 10 of 30-delige sets misschien net iets interessanter. Als eerste kijk ik misschien naar zo'n ratelhandgreep aangezien ik nog wel bits heb liggen.
Het ding wordt in de titel een slagboorschroevendraaier genoemd, een term die ik verder nog niet ben tegengekomen, maar wordt verder gewoon als boormachine beschreven.
Volgens de beschrijving is het een
Maar volgens de productinformatie is er geen klopfunctie.Krachtige Bosch 18V-klopboormachine met borstelloze motor als instapmodel
Is dit een goed instapmodel voor die prijs of klopt er niets van? Of raden jullie een heel ander apparaat aan?
:strip_exif()/f/image/Gpyq8QEbafdHQBTrv5VKK7Od.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4BfRAoFI7GvOFEKymaXb30P9.jpg?f=fotoalbum_large)
Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | 4400Wp zuidoost | 650Wp noordwesten
Misschien heb je hier iets aan, het lijkt in ieder geval te repareren.axensir schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:54:
Weet iemand toevallig of onderstaande knop van de DHR243 te repareren valt? machine is bijna als nieuw maar op de een of andere manier is de knop verder verschoven dan de klopfunctie en kon hiernaa niet weer teruggeklikt worden...
Je kan bij Makita de onderdelen lijst bekijken om te zien welk onderdeel je nodig hebt.
YouTube: Makita DHR242 sds drill repair. Selector lever broke of and needs re...
Hoe nieuw is ie, want je zou zeker een aantal jaar garantie moeten hebben.
Dat lijkt er wel op ja, Bedankt voor de tip! de naam van de knop was mij ook niet duidelijk maar nu ik op selector lever zoek vind ik ook veel meer resultaten en onderdelen, bedankt! Ga ik vanavond eens goed bestuderen en kijken of dat lukt. Voor zover ik kan zien is er niet iets afgebroken of kapot, maar meer losgeschoten. Maar ik heb er ook niet veel verstand van.Kjepper schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:05:
Misschien heb je hier iets aan, het lijkt in ieder geval te repareren.
Je kan bij Makita de onderdelen lijst bekijken om te zien welk onderdeel je nodig hebt.
YouTube: Makita DHR242 sds drill repair. Selector lever broke of and needs re...
Hoe nieuw is ie, want je zou zeker een aantal jaar garantie moeten hebben.
De machine is nu 2,5 jaar en is amper gebruikt. Hij valt onder de makita verlengde garantie maar makita zelf handelt deze niet af, de machine is gekocht bij amazon en zij willen dit niet in behandeling nemen omdat de 2 jaar wettelijke garantie is verlopen
[ Voor 6% gewijzigd door axensir op 01-05-2024 15:35 ]
Als ik het goed begrijp niet verdraaien tijdens bedrijf. En als de knop niet verder wil eerst een keer wat gas geven op de boor&hamer-stand.
Opmerking over de bediening van de werkingsfunctiekeuzeknop.
Om beschadiging aan het mechanisme van de werkingsfunctiekeuzeknop te voorkomen, volgt u de
onderstaande procedure:
• Draai de werkingsfunctiekeuzeknop niet terwijl het gereedschap draait.
• Zorg ervoor dat de werkingsfunctiekeuzeknop altijd exact in een van de drie werkingsfunctiestanden (boor, hamer of boor&hamer) staat. (Fig. 10)
• Draai de knop niet met grote kracht. Als u de knop forceert, kan het gereedschap worden beschadigd.
Als u de werkingsfunctiekeuzeknop draait van het symbool hamer naar het symbool boor of vice versa, kan de knop mogelijk niet meer uit de stand met het symbool boor&hamer worden gedraaid. Draai in dat geval de knop naar de stand met het symbool boor&hamer en laat het gereedschap enkele seconden werken. Draai daarna de knop naar de gewenste stand. (Fig. 11)
[ Voor 1% gewijzigd door Rob Z op 01-05-2024 20:00 . Reden: opmaak quote ]
De klopboorfunctie is inderdaad niet aanwezig op dit model. Als je de klopboorfunctie wilt hebben, zul je voor minstens de GSB 18V-60 moeten gaan.Ook al Bezet schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:52:
Ik ben op zoek naar een goede kwaliteit instapboormachine (oa voor een komende verhuizing) die lang mee gaat, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer. Ik overweeg de bosch GSB 18v-55 maar de beschrijving is tegenstrijdig.
Het ding wordt in de titel een slagboorschroevendraaier genoemd, een term die ik verder nog niet ben tegengekomen, maar wordt verder gewoon als boormachine beschreven.
Volgens de beschrijving is het een
[...]
Maar volgens de productinformatie is er geen klopfunctie.
Is dit een goed instapmodel voor die prijs of klopt er niets van? Of raden jullie een heel ander apparaat aan?
Hou er wel rekening mee dat een klopboormachine niet erg goed boort in beton, daar kun je dan beter een hamerboormachine voor kiezen. Het nadeel is dat je die niet echt als een schroef/boortol kunt gebruiken.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik ben niet echt geïnteresseerd in de klopboorfunctie (had al begrepen dat dat niet heel veel nut heeft), ging me meer om de inconsistentie (wat klopt er dan nog meer niet?). Maar hij is dus wel goed als gewone boor voor hout/gipsplaat te gebruiken? Zou baksteen nog kunnen?SpongeRob schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:03:
[...]
De klopboorfunctie is inderdaad niet aanwezig op dit model. Als je de klopboorfunctie wilt hebben, zul je voor minstens de GSB 18V-60 moeten gaan.
Hou er wel rekening mee dat een klopboormachine niet erg goed boort in beton, daar kun je dan beter een hamerboormachine voor kiezen. Het nadeel is dat je die niet echt als een schroef/boortol kunt gebruiken.
Daar is deze prima voor geschikt inderdaad, alleen voor baksteen gaat deze (door het ontbreken van de klopfunctie) niet werken.Ook al Bezet schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Ik ben niet echt geïnteresseerd in de klopboorfunctie (had al begrepen dat dat niet heel veel nut heeft), ging me meer om de inconsistentie (wat klopt er dan nog meer niet?). Maar hij is dus wel goed als gewone boor voor hout/gipsplaat te gebruiken? Zou baksteen nog kunnen?
Bedenk wel wat je eventueel nog meer op accu zou willen gebruiken in de toekomst, Bosch blauw heeft geen heel uitgebreid accuplatform. Bijvoorbeeld Makita of Parkside zijn een stuk veelzijdiger met ook allerlei tuingereedschap op hetzelfde accuplatform.
Zelf heb ik zowel het Bosch blauw als het Parkside accuplatform omdat ik begonnen ben met Bosch blauw gereedschap en sinds een paar jaar ook wat (tuin)gereedschap op accu van Parkside.
Ok, bedankt!SpongeRob schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:18:
[...]
Daar is deze prima voor geschikt inderdaad, alleen voor baksteen gaat deze (door het ontbreken van de klopfunctie) niet werken.
Gaat dat Parkside spul een beetje lang mee? Dacht dat dat een budgetmerk was. Ik heb geen zin om over een paar jaar weer op zoek te moetenBedenk wel wat je eventueel nog meer op accu zou willen gebruiken in de toekomst, Bosch blauw heeft geen heel uitgebreid accuplatform. Bijvoorbeeld Makita of Parkside zijn een stuk veelzijdiger met ook allerlei tuingereedschap op hetzelfde accuplatform.
In ons huis zijn de meeste muren van gipsblokken, dus ik gebruik ook meestal de accuboormachine (zonder klop). Dat werkt het fijnst naar mijn idee. Als ik in het plafond moet boren, komt de boorhamer tevoorschijn.
Edit: spuit elf
Ik heb alle gaten in baksteen geboord zonder klopfunctie. Goeie boor erin scheelt wel natuurlijk, maar om nou te stellen dat je die functie echt nodig hebt voor een gat in een baksteen, lijkt me niet toch?SpongeRob schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:18:
[...]
Daar is deze prima voor geschikt inderdaad, alleen voor baksteen gaat deze (door het ontbreken van de klopfunctie) niet werken.
Eens met je opmerking over tuingereedschap, dan kan je beter naar Makita. Maar Bosch heeft verder wel het een en anderSpongeRob schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:18:
[...]
Bosch blauw heeft geen heel uitgebreid accuplatform.

:strip_exif()/f/image/27QF1wM7XSkm2XCRkoJJnGYo.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de reacties onder de youtube video’s bekijk is dit een vaker voorkomend probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door axensir op 01-05-2024 16:54 ]
Als ik jou was en nog verder niets had aan bits en inbus zou ik voor de Wera Kraftform Kompakt 100 gaan.simtom schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:19:
[...]
Oké, dat wordt nog even vergelijken en puzzelen want Wera heeft namelijk redelijk wat sets enz 😅
- Kraftform Kompakt 100: € 70
- Kraftform Kompakt 60 RA: € 62
- Tool-Check PLUS: € 55
- Kraftform Kompakt 27 RA 1 SB: € 36
- 816 RA Ratelhandgreep: € 29
Als je een bithouderratel nog niet gewend bent ga je 'm waarschijnlijk ook nog niet hard missen. (Gewoon niet aan beginnen
De Tool-Check PLUS lijkt op het eerste gezicht misschien hetzelfde maar deze is echt een stuk kleiner, meer leuk voor onderweg, die bithouder en dopratel zijn echt mini.
Kijk even naar de foto's van Amazon, daar zie je de in een hand afgebeeld.
Die bithouder van de 100 is bijv 90mm en die van de Tool-check maar 78mm
(die van de 100 is ook niet echt groot maar dat moet je zelf maar even bepalen, zelf zou ik deze set meer zien als bitset voor je accuboor machines en niet als vervanger van een schroevendraaierset, dat is de 60 RA, dit is meer voor incidenteel wat met de hand schroeven)
Bovendien zou ik voor een dopset met ratel een losse set kopen met grotere ratel, wringijzer en veel meer maten, vooral ook grotere, die kleine kom je niet zoveel tegen kan je ook wel met een steeksleutel doen.
Met dat kleine rateltje van de Tool-check krijg je een vastzittende 13mm bout ook echt niet los.
En mocht je later nog extra willen investeren of een kado zoeken voor je verjaardag neem/vraag dan de Kraftform Kompakt 60 RA.
Ik vind die ratelgreep wel veruit het lekkerste werken met de lange bits die in de 60 RA set zitten.Ik zoek het vanavond nog eens uit, zo'n grote set klinkt altijd wel leuk maar ik moet mezelf ook de vraag stellen welke bits ik het meest ga nodig hebben (kijkende naar voorbije projecten). De prijs loopt al snel op in combinatie met een extra schroevendraaier met ratelfunctie. Dus dan zijn hun 10 of 30-delige sets misschien net iets interessanter. Als eerste kijk ik misschien naar zo'n ratelhandgreep aangezien ik nog wel bits heb liggen.
Voor speciale bits gebruik ik 'm ook wel eens met een adapter en dat gaat ook wel maar is toch minder en dieper liggende schroeven kan je niet bereiken met kleine bits.
[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 01-05-2024 17:21 ]
Voor de hobbyist is een Parkside apparaat meer dan prima. Doorgaans is de Performance lijn van een vergelijkbare kwaliteit als de A-merken. Alleen in de accu's van een A-merk heb ik meer vertrouwen, al is het slechts een voorgevoel...Ook al Bezet schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:23:
[...]
Ok, bedankt!
[...]
Gaat dat Parkside spul een beetje lang mee? Dacht dat dat een budgetmerk was. Ik heb geen zin om over een paar jaar weer op zoek te moeten
Wat betreft prijs/kwaliteit is het aanzienlijk beter dan een A-merk.
Er zijn ook 2 maten. Bij de ene "klemt" de schroef op de bit en bij de ander zit die wat losjes.simtom schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 02:07:
Als laatste ben ik nog van plan om ook een bitset aan te kopen van Wera, maar geraak er voorlopig niet helemaal aan uit. Zo hebben ze de Diamond, Impaktor en BiTorsion serie. Voor gebruik met de accuboormachine lijkt de Impaktor serie het meest geschikt? Al vermoed ik nu niet dat je een miskoop kan doen met eender welke set van hun?
Ik gebruik Makita, Bosch, Parkside en Irwin bits, impact en gewoon.
Ze hebben allemaal hun voor en nadelen.
Vooral de bosch pick&click opbergdoos vind ik erg fijn om mee te werken.
Parkside doos is fragiel, maar voor €15 krijg je veel bits die niet in andere sets zitten, zoals hollow torx die soms handig zijn.
Makita, deWalt, etc. dozen zitten hier tussenin.
De normale parkside bits werken beter dan hun impact bits, de impacts zijn na 1 impact al krom terwijl de normale veel meer impact aan kunnen (ja was miskoop).
De Makita Premier impact bits vind ik erg lang meegaan.
Verder kan je eigenlijk geen foute keuze maken, tenzij je bij de klusmarkt om de hoek zo'n goedkope set zonder merknaam koopt.
KWB bij Hubo is ook slecht (die grote rode koffer), kreeg het voor elkaar om de magneet te verbrijzelen
Maar de KWB titanium bit gebruik ik al 15 jaar en nog steeds prima voor een klusje hier en daar.
[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 01-05-2024 21:22 ]
In mijn ervaring maakt Wera sowieso hebberig. Inmiddels is het bij mij zo erg dat ik er gewoon een toepassing bij bedenk, als ik een mooi setje tegenkomVliegvlug schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:15:
[...]
Als ik jou was en nog verder niets had aan bits en inbus zou ik voor de Wera Kraftform Kompakt 100 gaan.
Als je een bithouderratel nog niet gewend bent ga je 'm waarschijnlijk ook nog niet hard missen. (Gewoon niet aan beginnen)
(...)

Waarom levert Makita bij elke accu boor/schroefmachine zo'n bitje met een sleufkop en een PH kop?
Vandaag een DHP486 klopboor/schoefmachine opgehaald en daar zitten maar liefst 2 van die dingen bij in een houdertje op de machine vastgeschroefd. Dat houdertje is al waardeloos want ik heb een tang nodig om de bitjes er uit te krijgen.
Sleufkopbitje gebruik ik een heel enkele keer om oude schroeven uit te draaien, maar dan gebruik ik de slagschroevendraaier om de schroeven los te rammelen en daar past dat 2-zijdige bitje niet in. En PH komt eigenlijk alleen voor bij metaalschroeven in wasmachines e.d.. En die ga ik niet te lijf met een schroefmachine.
Ik heb Makita hoog in het vaandel vanwege de uitstekende kwaliteit en duurzaamheid van het gereedschap, maar dit spoort niet echt.
Zo, rant over.
Soms ben ik bijna gelukkig
Momenteel zit ik in de VS en hier is nog volop PH te krijgen. Bitsetjes hebben geen PZ, alleen PH. Dus misschien is het zo eenvoudig als de rest van de wereld heeft er wel wat aan?JukeboxBill schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:26:
Ik vraag het mij al onderhand 20 jaar af en nu moet ik het hier eens kwijt.
Waarom levert Makita bij elke accu boor/schroefmachine zo'n bitje met een sleufkop en een PH kop?
Vandaag een DHP486 klopboor/schoefmachine opgehaald en daar zitten maar liefst 2 van die dingen bij in een houdertje op de machine vastgeschroefd. Dat houdertje is al waardeloos want ik heb een tang nodig om de bitjes er uit te krijgen.
Sleufkopbitje gebruik ik een heel enkele keer om oude schroeven uit te draaien, maar dan gebruik ik de slagschroevendraaier om de schroeven los te rammelen en daar past dat 2-zijdige bitje niet in. En PH komt eigenlijk alleen voor bij metaalschroeven in wasmachines e.d.. En die ga ik niet te lijf met een schroefmachine.
Ik heb Makita hoog in het vaandel vanwege de uitstekende kwaliteit en duurzaamheid van het gereedschap, maar dit spoort niet echt.
Zo, rant over.
Addicted to silent computing
Ah, zo had ik het nog niet bekeken. Dus in de VS komen de torx schroeven over 50 jaar of zo?Crahsystor schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:29:
[...]
Momenteel zit ik in de VS en hier is nog volop PH te krijgen. Bitsetjes hebben geen PZ, alleen PH. Dus misschien is het zo eenvoudig als de rest van de wereld heeft er wel wat aan?
Soms ben ik bijna gelukkig
Net zo'n gamma sortie doos gekregen van mn pa, 93, gebruikt ie niet meer of ik het wilde hebben..Wild Chocolate schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:15:
[...]
In mijn ervaring maakt Wera sowieso hebberig. Inmiddels is het bij mij zo erg dat ik er gewoon een toepassing bij bedenk, als ik een mooi setje tegenkom
Ach met een beetje geluk is het snel versleten en kanik de box gebruiken als bit/boor doosjes verzameling.
Bitjes. Boortjes, houtboortjes, steen boortjes...
Gigantisch veel loze ruimte om de box te vullen....met twee plaatjes waar de boel in geklikt zit.
Zo 1990.
😁
Voor mn werk heb ik dezeaangevuld met een verenhaakje en twee pincets.
De 60RA jeukt weer in mn winkelmandje voor thuis maar ik hou me in. 😁
Maar ik wil éérst alle meuk stukdraaien/verslijten/kwijtraken 🤔

- compact opgeborgen.
- overzichtelijk gerangschikt.
- goede case/koffer die niet snel stukgaat/irriteert omdat de bitjes er niet uit te krijgen zijn of zo.
GEDORE red Dopsleutelset, set 232-delig is zo'n grab en go doos als je even iets moet repareren zoals een fiets of zo. Nadeel geen verlengde bits.
Milwaukee shockwave setjes schijnen ook goed te zijn met lange gebruiks tijden slijten niet hard.
Er zijn eigenlijk weinig stevige setjes/doosjes waar je lange bits en hex staalboortjes en dergelijke in hebt.
Je doosje moet zodanig zijn dat je de versleten bits aanvult en niet elke keer een nieuwe set koopt omdat t doosje niet meer sluit of gescheurd is.
Wera is wel zo'n merk waar je compacte sets hebt maar veel etui's. En die stapelen minder goed. 😉
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Maar dan wel in duim maten natuurlijkJukeboxBill schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:31:
[...]
Ah, zo had ik het nog niet bekeken. Dus in de VS komen de torx schroeven over 50 jaar of zo?

Ze moeten eerst nog de robertsons in .ca killen voor de vs bevrijd mag wordenJukeboxBill schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:31:
[...]
Ah, zo had ik het nog niet bekeken. Dus in de VS komen de torx schroeven over 50 jaar of zo?
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Haha, nee ik zal er even een doorsnee DeWalt setje bijpakken:13 PH in verschillende maten, 7 TX, 6 vierkante waar ik de naam niet van weet, twee dopjes, vier boortjes en een bithouder. Niks bijzonders, behalve die vierkante en geen enkele PZ. Ik heb bij het uitzoeken bij verschillende Home Depot zaken ook geen enkel setje met PZ gezien. De vierkante zijn geloof ik voor drywall schroeven.JukeboxBill schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:31:
[...]
Wat me dus brengt bij een stud finder, want hier iets ophangen is nogal gokken. En laat m'n fancy Bosch nu nog thuis liggen in NL.
Overigens is metric hier officieel wel de voorkeur. Congress heeft er over gestemd en gekozen in, ik meen, 1988.
Addicted to silent computing
Die vierkante zijn Robertson, soort van inbus, maar dan vierkant.Crahsystor schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:38:
Haha, nee ik zal er even een doorsnee DeWalt setje bijpakken:13 PH in verschillende maten, 7 TX, 6 vierkante waar ik de naam niet van weet, twee dopjes, vier boortjes en een bithouder. Niks bijzonders, behalve die vierkante en geen enkele PZ. Ik heb bij het uitzoeken bij verschillende Home Depot zaken ook geen enkel setje met PZ gezien. De vierkante zijn geloof ik voor drywall schroeven.
Wat me dus brengt bij een stud finder, want hier iets ophangen is nogal gokken. En laat m'n fancy Bosch nu nog thuis liggen in NL.
In sommige landen in oost-europa is PZ ook niet zo standaard als hier, daar gebruiken ze hoofdzakelijk ook nog PH.
In VK ook, geloof ik, maar toch is het op de wegen nog in mijlen, en van personen is de lengte nog in feet / inches, en gewicht in stones en pounds. Geen touw aan vast te knopen, dus, en de mensen zijn het gewend en willen niet veranderen.Overigens is metric hier officieel wel de voorkeur. Congress heeft er over gestemd en gekozen in, ik meen, 1988.
Ach ja als ze het zo graag willen, veel plezier mee. Lekker 1/3 bij 5/8 bij 13/18 optellen.
Die heb ik en ben ik erg tevreden over. Bitjes gaan wel wat lastig soms uit het doosje maar ze gaan lang mee.copykat schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:42:
[...]
Milwaukee shockwave setjes schijnen ook goed te zijn met lange gebruiks tijden slijten niet hard.
PZ is dan ook wel een beetje een gehandicapte oplossing voor een probleem wat geboren is als intentie. De bedoeling van de Philips (PH) ster is dat je bij max torque doorslipt op de kop, soort ingebouwde vast=vast zeg maar. PZ probeert dat te minimaliseren met de extra groeven. De kop is daar gewoon niet op ontworpen. Torx, Robertson en andere vormen hebben dit probleem in basis niet, dus wat mij betreft een beter systeem dan PZ.henkie196 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:56:
[...]
Die vierkante zijn Robertson, soort van inbus, maar dan vierkant.
In sommige landen in oost-europa is PZ ook niet zo standaard als hier, daar gebruiken ze hoofdzakelijk ook nog PH.
[...]
In VK ook, geloof ik, maar toch is het op de wegen nog in mijlen, en van personen is de lengte nog in feet / inches, en gewicht in stones en pounds. Geen touw aan vast te knopen, dus, en de mensen zijn het gewend en willen niet veranderen.
Robertson, zit een hele geschiedenis achter is stiekem ook best een goed schroefje.Crahsystor schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:38:
[...]
Haha, nee ik zal er even een doorsnee DeWalt setje bijpakken:13 PH in verschillende maten, 7 TX, 6 vierkante waar ik de naam niet van weet,
https://www.thomasnet.com...tson-screwdriver-history/
Mee eens. Fijne bitjes, achterlijke doosjes. Beter dan andersom.[911] schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:01:
[...]
Die heb ik en ben ik erg tevreden over. Bitjes gaan wel wat lastig soms uit het doosje maar ze gaan lang mee.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Worden bij kreg spullen geleverd. Die krijgen een enkeltje prullenbak
Het is maar hoe je het bekijkt. PH en PZ hebben allebei een 'cam-out' ontwerp, inderdaad om te voorkomen dat mensen dingen te hard aan gaan draaien. PH slipt eerder door dan PZ, dus je kan het verschil zien als een verschillende limiet op hoe hard je de schroef aan kunt draaien. Dat zal vast ook een oorzaak zijn dat je hoofdzakelijk PH in electronica ziet, en PZ vooral in de bouwmarkt. Andere gebruiksdoelen. De Japanse kruiskop, JIS, lijkt ook veel op PH, maar valt dieper in en heeft daarmee ook minder cam-out in het ontwerp zitten.Pixeltje schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:23:
PZ is dan ook wel een beetje een gehandicapte oplossing voor een probleem wat geboren is als intentie. De bedoeling van de Philips (PH) ster is dat je bij max torque doorslipt op de kop, soort ingebouwde vast=vast zeg maar. PZ probeert dat te minimaliseren met de extra groeven. De kop is daar gewoon niet op ontworpen. Torx, Robertson en andere vormen hebben dit probleem in basis niet, dus wat mij betreft een beter systeem dan PZ.
Torx, inbus, en ook robertson, hebben geen cam-out in het ontwerp zitten, je hoeft er niet kracht op te zetten in de richting van de schroef, maar is ook makkelijker voor lompe harries om iets te vast te draaien. Dus in een productie omgeving wil je er voor zorgen dat je gereedschap hebt dat dat koppel op de schroef limiteert.
Een voordeel van het kruiskop ontwerp is wel dat je met een beetje draaien van de schroeftol, je makkelijk en betrouwbaar in de kop van de schroef kunt vallen. Ik denk dat PH daarom ook nog zoveel gebruikt wordt bij gipsschroeven (plus dat je daar weinig koppel voor nodig hebt), het maakt dat de schroefautomaten makkelijk in de kop van de schroeven vallen.
Ik denk dat veel van de schroefkoppen interessante geschiedenissen hebbentwain4me schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:54:
Robertson, zit een hele geschiedenis achter is stiekem ook best een goed schroefje.
https://www.thomasnet.com...tson-screwdriver-history/
Hoofdprobleem met robertson zijn denk ik die rechte hoeken, dat geeft spanningsconcentraties in het bit en de schroefkop en is daarmee een zwakker ontwerp dan bv. inbus of torx.
Bosch geen uitgebreid gamma?SpongeRob schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:18:
[...]
Bedenk wel wat je eventueel nog meer op accu zou willen gebruiken in de toekomst, Bosch blauw heeft geen heel uitgebreid accuplatform. Bijvoorbeeld Makita of Parkside zijn een stuk veelzijdiger met ook allerlei tuingereedschap op hetzelfde accuplatform.
Zelf heb ik zowel het Bosch blauw als het Parkside accuplatform omdat ik begonnen ben met Bosch blauw gereedschap en sinds een paar jaar ook wat (tuin)gereedschap op accu van Parkside.
Bosch hoort net tot een assortiment van merken die allemaal dezelfde UNIVERSELE batterij gebruiken. (ampshare)
Dus je kan veel meer richtingen uit, dan bij een Parkside of Makita.
Sure, maar die ampshare accu's zitten, buiten een paar merken zoals Fein en Brennenstuhl, vooral bij merken die een erge niche markt bedienen. Voor de gemiddelde persoon is het grotere aanbod van tuin gereedschap van Makita een stuk meer relevant, in ieder geval.bottom line schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:55:
Bosch geen uitgebreid gamme?
Bosch hoort net tot een assortiment van merken die allemaal dezelfde UNIVERSELE batterij gebruiken.
Dus je kan veel meer richtingen uit, dan bij een Parkside of Makita.
Het is 'universeel' op dezelfde manier als dat Bosch groen een (andere) universele accu aanbiedt, en ook het universele aanbod op de CAS accu (Metabo, Mafell, Lamello, Scangrip, bv).
Gardena en Husqvarna hoort er ook bij hoor, als je richting tuin gereedschap wilt gaan..henkie196 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:07:
[...]
Sure, maar die ampshare accu's zitten, buiten een paar merken zoals Fein en Brennenstuhl, vooral bij merken die een erge niche markt bedienen. Voor de gemiddelde persoon is het grotere aanbod van tuin gereedschap van Makita een stuk meer relevant, in ieder geval.
Het is 'universeel' op dezelfde manier als dat Bosch groen een (andere) universele accu aanbiedt, en ook het universele aanbod op de CAS accu (Metabo, Mafell, Lamello, Scangrip, bv).
Altijd leuk, Bosch groen vs Bosch blauwbottom line schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:20:
Gardena hoort er ook bij hoor, als je richting tuin gereedschap wilt gaan..
(Ampshare vs Power For All)
[ Voor 30% gewijzigd door henkie196 op 03-05-2024 08:26 ]
Verder ben ik tevreden over Bosch blauw, maar dat is toch echt een slechte keuze geweest binnen het merk.
In ieder geval is het verschil in de ene lijn en de andere nog duidelijk. Bij Makita kan je een 18V kopen om er achter te komen dat de ene 18V niet de andere 18V is, als je niet heel goed op het witte streepje op de accu hebt gelet (ik dacht tenminste dat dat het verschil was).SpongeRob schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:27:
Dat is nog het meest idiote, dat ze binnen hetzelfde merk verschillende accuplatforms hebben voor hetzelfde voltage.
Verder ben ik tevreden over Bosch blauw, maar dat is toch echt een slechte keuze geweest binnen het merk.
Overigens is Bosch zo'n groot bedrijf, zou me weinig verbazen als de Bosch groen en blauw takken fungeren als losse bedrijven die verder niet met elkaar praten.
De LXT en de 18V 'bouwmarkt' versie accu's verschillen best wel optisch. Waar het wel vaak fout gaat is dat iemand een 18V LXT body koopt en zich niet realiseert dat dat een andere 18V is dan die hij/zij al heeft.henkie196 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:32:
[...]
In ieder geval is het verschil in de ene lijn en de andere nog duidelijk. Bij Makita kan je een 18V kopen om er achter te komen dat de ene 18V niet de andere 18V is, als je niet heel goed op het witte streepje op de accu hebt gelet (ik dacht tenminste dat dat het verschil was).
[..]
Daarnaast gaat het ook nu fout dat men de 18V LXT heeft en een 40V XGT body koopt... Zeker met machines (bijv. de bandenpomp of de blower) die optisch in zowel 18 als 40V zijn met amper verschil.
Voordeel is wel dat je in één oogopslag kan zien welke range (consumenten of provi) je ziet. Groen blauw.SpongeRob schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:27:
Dat is nog het meest idiote, dat ze binnen hetzelfde merk verschillende accuplatforms hebben voor hetzelfde voltage.
Das bij Makita een stuk moeilijker. Greep padding geeft een hint en de snelspankop ook
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
YouTube: Oscillating Edge Sander | Overengineering at its BEST
Ik heb dat ook nooit echt begrepen. Makita heeft (of had) ooit zo'n oranje budgetlijn, snap niet dat niet hebben doorgetrokken.henkie196 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:32:
[...]
In ieder geval is het verschil in de ene lijn en de andere nog duidelijk. Bij Makita kan je een 18V kopen om er achter te komen dat de ene 18V niet de andere 18V is, als je niet heel goed op het witte streepje op de accu hebt gelet (ik dacht tenminste dat dat het verschil was).
Omdat iedereen wist dat dat een budgetlijn was.. Dus dat werkte marketingtechnisch weer niet. Formeel is volgens mij de 14.4v nu een soort van budget lijn? Naast de 18V bouwmarkt lijn,..MJV schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:45:
[...]
Ik heb dat ook nooit echt begrepen. Makita heeft (of had) ooit zo'n oranje budgetlijn, snap niet dat niet hebben doorgetrokken.
Omdat juist de kleur de professionaliteit impliceert zonder direct inbreuk te maken op merkenrecht (voor zover het een concurrent is). De niet wetende consument correleert die Blauwe Makita met een Makita van een aannemer en denkt de crème de la crème te kopen bij de Gamma.MJV schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:45:
[...]
Ik heb dat ook nooit echt begrepen. Makita heeft (of had) ooit zo'n oranje budgetlijn, snap niet dat niet hebben doorgetrokken.
Bij de Praxis hebben ze bijvoorbeeld 'Wesco' je gaat mij niet vertellen dat ze met het ontwerp en de kleurkeuze niet het idee hadden; oh laten we ons product totaal niet op een profi concurrent lijken (voorbeeld).
Wtf. Dacht dat dit gewoon een andere naam washenkie196 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:23:
[...]
Altijd leuk, Bosch groen vs Bosch blauw![]()
(Ampshare vs Power For All)

Wesco is een populaire merknaam; het zijn bv. hele fijne en degelijk (Duitse) prullebakken. De merknaam duikt ook op bij verantwoord kindermeubilair of als Amerikaanse energieboer.True schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:54:
Bij de Praxis hebben ze bijvoorbeeld 'Wesco' je gaat mij niet vertellen dat ze met het ontwerp en de kleurkeuze niet het idee hadden; oh laten we ons product totaal niet op een profi concurrent lijken (voorbeeld).
Het is mij idd ook opgevallen hoeveel budget-handgereedschap er zwart met groene handvaten heeft, of dat de merknaam vaak begint met Stahl-, danwel eindigt met -wille.
Een geheel nieuwe in het westen lekker bekkende naam verzinnen is niet het forte van die Chinezen, maar ze moeten toch iets, want als ze het naar hun eigen familienaam noemen, heet alles Wang of Li.
KPN is een drieletterwoord
Op zich een prima ding, maar het kabaal tijdens het (minutenlang) opladen en de korte (maar wel fijne felle lichtdruk) maken 'm inmiddels wat onpraktisch nu ik het 18V Makita accu gereedschap gewend begin te raken.
Ik gebruik 'm voor het schoonspuiten van de stofzuiger, etc. Dus niet voor iets oppompen, etc.
Bijvoorbeeld een Makita DMP180Z heeft dezelfde luchtdruk in bar (pakweg 8 ).
Toch heb ik het idee dat iets als een Makita DMP180Z niet geschikt is het het schoonblazen van stofzuigers filters etc.?
[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 04-05-2024 08:50 ]
Die Makita DMP180Z zal stiller zijn, maar niet lekker stil. En die vijf minuten zijn zo om.Geluidsdrukniveau (LpA) 70 dB(A)
Onzekerheid (K) (LpA) n3 dB(A)
Ik klop de filters meestal op en winderige dag uit of zuig ze met de andere stofzuiger schoon, en hoop dat dat stof dit keer wel in de zak blijft..
Die makita is echt een luchtpomp om banden en dergelijke mee op te pompen. Dus totaal niet te vergelijken met een compressor (met tank).JBS schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:40:
Jaren gelden heb ik eens deze compressor van eigen merk Gamma gekocht. https://www.gamma.nl/asso...pressor-6-liter/p/B534705
Op zich een prima ding, maar het kabaal tijdens het (minutenlang) opladen en de korte (maar wel fijne felle lichtdruk) maken 'm inmiddels wat onpraktisch nu ik het 18V Makita accu gereedschap gewend begin te raken.
Ik gebruik 'm voor het schoonspuiten van de stofzuiger, etc. Dus niet voor iets oppompen, etc.
Toch heb ik het idee dat iets als een Makita DMP180Z niet geschikt is het het schoonblazen van stofzuigers filters etc.?
Er zijn wel stillere (en kleinere) compressoren te koop.
Het nadeel van een kleine tank blijf je houde.
Wat je zou kunnen doen de luchtdruk naar je blaaspistook verlagen. Om iets af te spuiten hen je niet de volle 7 bar nodig. Een paar bar zou al genoeg moeten zijn waardoor de tankinhoud iets langer mee gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door thijsco19 op 04-05-2024 09:54 ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Je zoekt dit: https://www.makita.nl/art...blaas-en-zuigmachine.htmlJBS schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:40:
Jaren gelden heb ik eens deze compressor van eigen merk Gamma gekocht. https://www.gamma.nl/asso...pressor-6-liter/p/B534705
En? Heb je al op “order now” geklikt? Erg benieuwd hoe het bevalt.Rolla schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:00:
…
Ik heb nu het volgende op mijn bestellijstje staan:
- Kränzle K1152TST hogedrukreiniger
- 133003 Kränzle watertoevoerfilter
- 135303 Kränzle schuimlans met 1 liter beker
- 41881 Kränzle roundcleaner ufo 300
- 25 meter waterslang inwendig 15 mm
- 4 Gardena koppelingen
- 132051 Kurze Regeldüse
Ben zelf ook in de markt, ook al weet ik eigenlijk niet of het zo’n apparaat is dat ik 1 keer gebruik en daarna alleen maar in de weg staat.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Om die reden heb ik mijn makita gekocht bij de professionele handel die ook aan consumenten levert. Die verkopen echt geen budget apparaten. Het kost iets meer, aanbiedingen hebben ze niet, maar je hebt nooit de verkeerde.copykat schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:37:
[...]
Voordeel is wel dat je in één oogopslag kan zien welke range (consumenten of provi) je ziet. Groen blauw.
Das bij Makita een stuk moeilijker. Greep padding geeft een hint en de snelspankop ook
Gotools tv heeft ook een filmpje gemaakt over DeWalt en hun doolhof van typenummers en productiestart en eind datum. je zou denken dat die gele dingen allemaal profi zijn maar er zijn vrij veel verschillen.aljooge schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:44:
[...]
Om die reden heb ik mijn makita gekocht bij de professionele handel die ook aan consumenten levert. Die verkopen echt geen budget apparaten. Het kost iets meer, aanbiedingen hebben ze niet, maar je hebt nooit de verkeerde.
Af en toe heb ik het idee dat veel profimachines na enige tijd consumenten machine word omdat ze dan de productie nog even kunnen houden. De mallen en zo zijn dan langer aan het afschrijven.
Dozenschuiven is dozen schuiven.
De parkside 150Nm preformens torq beest is gelijk als de blauwe bosch 150Nm kwa uiterlijk.
Ok de parkside is eerder aan het opgeven denk ik.
Na jarenlang met een simpel vakantieveilingen set geklust te hebben en een poosje te hebben gespaard ben ik begonnen met het samenstellen van een goede handgereedschap set. De startpost van dit topic heb ik als leidraad gebruikt (bedankt!). Vooralsnog heb ik het onderstaande op mijn wensenlijst staan en hoor graag jullie feedback! Gebruik voor allerhande klussen in en om huis
Tangen
Hier ben ik gevallen voor een setje Knipex
KNIPEX Electronic Super Knips XL 7861140
KNIPEX Elektro installatietang VDE 1386200
KNIPEX Zijsnijtang 70 02 160 kniptang
KNIPEX Radiotang 2612200 grijptang
Schroevendraaiers
Hier valt mijn oog op Wera Kraftform. Ik twijfel tussen een tweetal sets:
Wera Kraftform XXL schroevendraaierset
Voordeel van deze set vind ik dat hier direct de spanningzoeker en een setje VDE bij zit. Daarnaast zitten hier geen torx in. Ik denk niet dat ik die als vaste schroevendraaier nodig heb, dan pak ik wel een los bitje. Nadeel is dat hier geen PH3 en PZ3 in zit. En los kopen is prijstechnisch niet voordelig.
Of deze, vrij complete set met een losse spanningzoeker:
Wera Kraftform Big Pack 300 schroevendraaier
Via een Pepper-aanbieding is deze set al onderweg:
Wera bitset en doppenset met houder
Daar wil ik dan nog los bij:
Wera Ratelschroevendraaier 816 RA met Rapidaptor
Hamers
Stanley handgereedschap Kunststofhamer 320gr
Stanley Klauwhamer SteelMaster
Sleutels
Hier ben ik nog niet helemaal over uit. De volgende opties heb ik op het oog. Waarvan ik twijfel of de eerste compleet genoeg is.
Wera 6005 Joker 4 set 1 dubbele steeksleutelset moersleutel
Het alternatief is een completere set:
Stanley Transmodule Ringsteeksleutelset
Voor de doppen heb ik nog niet naar gekeken. Voor nu blijft dat (misschien) bij de eerder genoemde Wera compact set.
Meten:
Stanley handgereedschap Tylon rolbandmaatset - 5m / 8m
Stabila Waterpas, 70, blok 30cm
Kist:
Mijn oog is gevallen op de DeWalt ToughSystem 2.0. Dit lijkt wat overkill, maar voor mijn situatie waarbij ik graag het gereedschap uit een lade wil pakken en af en toe wil meenemen lijkt mij dit ideaal:
DeWalt ToughSystem 2.0 koffer met 3 lades
En dan gecombineerd met een assortimentbak waarin ik drie gangbare universele schroeven en pluggen wil (is dit haalbaar?):
DeWALT DWST83392 ToughSystem 2.0 Organizer 1/2 breedte
Zoals ik al zei, graag jullie feedback en tips!
Mooie set .
Heb je ook een "waterpomptang" of "sleutel tang" in je assortiment?
Deze is door vele gezien als top.
Als doppenset multi functionele grab and go eyeball ik al een tijdje de gedora red setjes.
Hierboven al gepost als 235pieces koffer.
Als je hardcore nodig hebt vast niet goed genoeg maar als "toverdoos" van iets moet passen imo een goede keus.
Zou ipv enkel de Wera Ratelschroevendraaier 816 RA gelijk de set met hoesje en klingen kopen: de Wera KRAFTFORM KOMPAKT 60 RA, 17‑TEILIG.huppie66 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:50:
[..]
[..]
Heb deze zelf al jaren en is mijn meest gebruikte schroevendraaier, pak mijn normale schroevendraaiers eigenlijk nauwelijks meer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I1DQyKqczaJLanP1UlQb0MBx.jpg?f=user_large)
Bespaart je gelijk ook geld want dan hoef je die losse schroevendraaierset niet meer te kopen
Ik gebruik van mijn losse schroevendraaiers eigenlijk enkel nog de platte voor de kleinere en grotere maten sleuf schroeven en als er iets gewrikt of gebikt moet worden want daar is zo’n ratelhouder niet echt voor gemaakt en wil ‘m daarmee niet slopen.
Ik vermoed dat je in je oude vakantieveilingen set nog wel wat schroevendraaiers hebt zitten die hiervoor geschikt zijn.
Voor een sleutelset heb ik deze: https://www.bol.com/nl/nl...utelset/9200000096874063/ perfect maar mist (voor mij) een 25mm sleutel voor bijv. M25 wartels, maar dat kan ook wel met een tang.huppie66 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:50:
Hallo allemaal,
Na jarenlang met een simpel vakantieveilingen set geklust te hebben en een poosje te hebben gespaard ben ik begonnen met het samenstellen van een goede handgereedschap set. De startpost van dit topic heb ik als leidraad gebruikt (bedankt!). Vooralsnog heb ik het onderstaande op mijn wensenlijst staan en hoor graag jullie feedback! Gebruik voor allerhande klussen in en om huis
Tangen
Hier ben ik gevallen voor een setje Knipex
KNIPEX Electronic Super Knips XL 7861140
KNIPEX Elektro installatietang VDE 1386200
KNIPEX Zijsnijtang 70 02 160 kniptang
KNIPEX Radiotang 2612200 grijptang
Schroevendraaiers
Hier valt mijn oog op Wera Kraftform. Ik twijfel tussen een tweetal sets:
Wera Kraftform XXL schroevendraaierset
Voordeel van deze set vind ik dat hier direct de spanningzoeker en een setje VDE bij zit. Daarnaast zitten hier geen torx in. Ik denk niet dat ik die als vaste schroevendraaier nodig heb, dan pak ik wel een los bitje. Nadeel is dat hier geen PH3 en PZ3 in zit. En los kopen is prijstechnisch niet voordelig.
Of deze, vrij complete set met een losse spanningzoeker:
Wera Kraftform Big Pack 300 schroevendraaier
Hamers
Stanley handgereedschap Kunststofhamer 320gr
Stanley Klauwhamer SteelMaster
Sleutels
Hier ben ik nog niet helemaal over uit. De volgende opties heb ik op het oog. Waarvan ik twijfel of de eerste compleet genoeg is.
Wera 6005 Joker 4 set 1 dubbele steeksleutelset moersleutel
Het alternatief is een completere set:
Stanley Transmodule Ringsteeksleutelset
Voor de doppen heb ik nog niet naar gekeken. Voor nu blijft dat (misschien) bij de eerder genoemde Wera compact set.
Meten:
Stanley handgereedschap Tylon rolbandmaatset - 5m / 8m
Stabila Waterpas, 70, blok 30cm
Kist:
Mijn oog is gevallen op de DeWalt ToughSystem 2.0. Dit lijkt wat overkill, maar voor mijn situatie waarbij ik graag het gereedschap uit een lade wil pakken en af en toe wil meenemen lijkt mij dit ideaal:
DeWalt ToughSystem 2.0 koffer met 3 lades
En dan gecombineerd met een assortimentbak waarin ik drie gangbare universele schroeven en pluggen wil (is dit haalbaar?):
DeWALT DWST83392 ToughSystem 2.0 Organizer 1/2 breedte
Qua waterpas zou ik een iets grotere ook meenemen. Met 30 cm zul je tegen zaken aanlopen die net te ver uit elkaar liggen en je niet kunt overbruggen. Bijv. de 'STABILA 70 WATERPAS GEEL 80 CM'
Persoonlijk vind ik een gereedschapstas fijner dan een koffer. Ik heb mijn eigen gereedschap bijna volledig in een (flinke) tas. Die draagbaar blijft. Als ik een klus op zolder heb hoef ik niet 4x te lopen omdat ik iets vergeten ben.
edit: ik zou dan zo'n eentje ook niet vergeten: Wera 05021406001 (Allen key c.q. inbus)
@Vliegvlug ik heb dan deze set: FMHT62573-0 wat ik juist fijn vind, dan heb ik namelijk alle schroevendraaiers juist wél los. Dus hoef ik niet te prutsen en wat anders er op te zetten.
Ik zou dan daarnaast nog wel een setje met bits nemen, een bit-schroevendraaier (voor die enkele keren dat je echt torx-10 nodig hebt in een schroevendraaier-variant en eventueel nog een ratelschroevendraaier voor bits.
[ Voor 4% gewijzigd door True op 04-05-2024 23:08 ]
Zo heeft ieder weer zijn eigen voorkeuren blijktTrue schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:45:
[...]
edit: ik zou dan zo'n eentje ook niet vergeten: Wera 05021406001 (Allen key c.q. inbus)
@Vliegvlug ik heb dan deze set: FMHT62573-0 wat ik juist fijn vind, dan heb ik namelijk alle schroevendraaiers juist wél los. Dus hoef ik niet te prutsen en wat anders er op te zetten.
Ik zou dan daarnaast nog wel een setje met bits nemen, een bit-schroevendraaier (voor die enkele keren dat je echt torx-10 nodig hebt in een schroevendraaier-variant en eventueel nog een ratelschroevendraaier voor bits.
Dat wisselen van klingen is geen gepruts want rapidaptor
Voordeel van die lange bits is ook dat je dieper liggende schroeven kan bereiken of schroeven die ergens in een hoek zitten waar korte bits met bithouder te dik zijn.
Vaak is die set plus mijn Bosch GSR 12V FC voldoende om mee te nemen voor een klein klusje, gebruik die bits meestal ook gewoon in mijn accuboormachine namelijk ipv van het bitsetje met korte bits wat ik ook heb liggen. Scheelt weer gesleep met spullen.
[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 05-05-2024 00:10 ]
Nog een paar overwegingen:
- Zou zeker de meer complete sleutelset nemen, je komt altijd wel wat ongewonere maten tegen in en om huis. Alleen zou Stanley niet mijn voorkeur hebben, heb meer vertrouwen in Proxxon, bv. Eventueel nog een sleuteltang of bahco erbij om ook bout+moer vast te kunnen zetten.
- Hou er rekening mee dat de Super knips echt een tangetje is voor kleine electronica (niet geschikt om 1.5mm electrische draad door te knippen, bv).
- Ik weet niet of je ook van plan bent om kabelschoenen te krimpen met die installatietang, maar als het vooral om strippen van draden gaat, zou ik eerder naar een ergostrip kijken, dat werkt makkelijker.
- Weet niet hoe graag je vaste schroevendraaiers hebt, in principe ben je al voorzien met de bitset en bithouder. Ik heb zelf in de koffer hoofdzakelijk bitset + bitratelschroevendraaier en nog een klingenset. Dat neemt veel minder ruimte in dan een volledige schroevendraaierset. Ik heb wel een schroevendraaierset, maar die hangt aan de muur in de garage, makkelijk om snel te pakken als ik daar bezig ben (maar dan pak ik nog soms de bitsets). De lange bitset die @Vliegvlug voorstelt zou ook een alternatief kunnen zijn.
- Ik gebruik zelf m'n kunststofhamer vooral om pluggen in de muur te tikken zonder het stucwerk te beschadigen. Zo'n kunststofhamer als je linkt is daar echter niet heel geschikt voor, die is alsnog te hard. Zo'n rubber / kunststof hamer is in mijn ervaring meer geschikt voor dit soort dingen.
De Knipex sleuteltang is er inderdaad een om niet te missen!copykat schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:13:
@huppie66
Mooie set .
Heb je ook een "waterpomptang" of "sleutel tang" in je assortiment?
Deze is door vele gezien als top.
Die had ik achteraf al veel eerder moeten kopen.
Waterpomptang gebruikte ik nagenoeg nooit, vind dat echt ondingen, schieten los als je echt kracht moet zetten en beschadigen ook zonder veel kracht zetten de moeren.
Zelfde heb ik met de combinatietang, zit bij elke gereedschapset maar is ook zo’n onding.
De hier boven gelinkte Knipex 250 mm 86 03 250 vond ik zelf te groot en ben daarom voor de Knipex 86 05 180 gegaan. Die kan tot 40mm aan en dat vond ik al groot genoeg, en met zijn 180mm lengte is het fijner werken in krappere ruimtes en hij neemt minder ruimte en gewicht in in de gereedschapskist.
Deze heeft ook andere handgrepen die ik prettiger vind.
Zie dat de versie met haak, de 86 05 180 T BK net wat goedkoper is.
Mochten die plastidip handgrepen ook prima vinden dan is het nog goedkoper om de 86 03 180 te kopen.
Heb er toen ook gelijk een setje Knipex Bekbeschermers voor 86 XX 180 3 paar 86 09 180 V01 bij gekocht als extra bescherming voor chromen kranen of zachte materialen. De bek van de sleuteltang is sowieso al glad maar het blijft metaal natuurlijk.
Deze zijn specifiek voor de 180mm tangen, voor de 250mm is een andere set omdat die bekken groter zijn, dan moet je de Knipex Bekbeschermers voor 86 XX 250 3 paar 86 09 250 V01 hebben.
Ook @huppie66
Ik vind dit setje echt zonde v.h. geld. Deze: https://www.bol.com/nl/nl...utelset/9200000096874063/ voldoet ook prima, je mist dan de 15, 16, 18 en 21. Welke geen standaard maten zijn voor metrische bouten/moeren zie hier: https://www.bouwsales.nl/...rt-bij-welke-bout-en-moerhenkie196 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:51:
@huppie66: Mooie set bij elkaar gezocht.
Nog een paar overwegingen:
[list]• Zou zeker de meer complete sleutelset nemen, je komt altijd wel wat ongewonere maten tegen in en om huis. Alleen zou Stanley niet mijn voorkeur hebben, heb meer vertrouwen in Proxxon, bv. Eventueel nog een sleuteltang of bahco erbij om ook bout+moer vast te kunnen zetten.
En inderdaad aanvullen met een waterpomptang, bahco en/of sleuteltang.
Maar in ieder geval zo'n tang of sleutel hebben dat je eventueel je water aansluiting dicht kunt draaien/fixen als je daar onverhoopt problemen mee ervaart.
Voor 3x een moer aandraaien vind ik dat Hyundai setje vast prima, maar bij vaker dan dat zou ik een echt handgereedschapsmerk willen. Dit voelt een beetje als de bitjes/boortjes van de grote electrische boormachinemerken.True schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:55:
[...]
Ik vind dit setje echt zonde v.h. geld. Deze: https://www.bol.com/nl/nl...utelset/9200000096874063/ voldoet ook prima, je mist dan de 15, 16, 18 en 21. Welke geen standaard maten zijn voor metrische bouten/moeren zie hier: https://www.bouwsales.nl/...rt-bij-welke-bout-en-moer
Maar in ieder geval zo'n tang of sleutel hebben dat je eventueel je water aansluiting dicht kunt draaien/fixen als je daar onverhoopt problemen mee ervaart.
Jij verwijst naar de bouw, en ik verwijs even naar het draadje voor autogereedschap. Zelfs in de latere Trabanten ab Werk ben ik al de maten 16 en 18 tegen gekomen. Bij zowat alle metrische auto's van na 1990 zul je wel ergens op die maten stuiten. En de kop van de bout aan de andere kant heeft dan logischerwijs dezelfde maat...True schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:55:
... voldoet ook prima, je mist dan de 15, 16, 18 en 21. Welke geen standaard maten zijn voor metrische bouten/moeren zie hier: https://www.bouwsales.nl/...rt-bij-welke-bout-en-moer
...
't Is maar waar je aan moet werken, en hoe vaak.
[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 05-05-2024 12:38 ]
Prima, maar we zitten hier in het algemene topic voor gereedschap, dan is mijn opmerking terecht als de vrager niet specificeert waarvoor die het wil gebruiken. Anders dan 'in en om het huis' .trabant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:36:
@Boudewijn Eensch is. Ik heb me ooit zwak getoond bij een (eveneens incompleet) setje ringratels van de Aldi. Vergeleken met mijn Stahlwille Open Box of de Gedore 7R lagen die zo lomp in de hand, dat ik ze na één keer gebruiken alweer weg heb gedaan.
[...]
Jij verwijst naar de bouw, en ik verwijs even naar het draadje voor autogereedschap. Zelfs in de latere Trabanten ab Werk ben ik al de maten 16 en 18 tegen gekomen. Bij zowat alle metrische auto's van na 1990 zul je wel ergens op die maten stuiten. En de kop van de bout aan de andere kant heeft dan logischerwijs dezelfde maat...
't Is maar waar je aan moet werken, en hoe vaak.
En een vergelijking maken met een Stahlwille of Gedore die qua prijs het hele setje al voorbij gaan met drie sleutels vind ik amper te verantwoorden. Zeker als hij er zelf al niet mee komt. Persoonlijk zou ik eerst gaan voor een goeie allrounder én als de wens er is (immers doet hij het nu al zonder) naar gelang de wensen en eisen vervangen voor gereedschap richting het profi-segment.
Op 22-4 al besteld en mijn leverancier heeft alles compleet, op de 25 meter slang na.Illusion schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:02:
[...]
En? Heb je al op “order now” geklikt? Erg benieuwd hoe het bevalt.
Ben zelf ook in de markt, ook al weet ik eigenlijk niet of het zo’n apparaat is dat ik 1 keer gebruik en daarna alleen maar in de weg staat.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
15 is niet een standaard, maar elke fiets gebruikt die maat voor de wielmoeren. Zeker goed om in de set te hebben voor in en om huis. 16 en 18 zijn de nieuwere standaard voor 17 en 19, maar worden parallel gebruikt.True schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:55:
Ik vind dit setje echt zonde v.h. geld. Deze: https://www.bol.com/nl/nl...utelset/9200000096874063/ voldoet ook prima, je mist dan de 15, 16, 18 en 21. Welke geen standaard maten zijn voor metrische bouten/moeren zie hier: https://www.bouwsales.nl/...rt-bij-welke-bout-en-moer
Maar voor in en om huis zou ik nog altijd een zo compleet mogelijk setje aanraden. Van de set van 6-22 die ik heb, heb ik denk ik alleen de 9 en de 20 nog niet nodig gehad. Het is altijd verbazingwekkend wat bij sommige kastjes qua maten geleverd wordt.
Alleen de complete industrie blijft vasthouden aan de DIN-maten, omdat iedereen dat in z'n koffertje heeft zitten, en op 't oog kan zien welke maat sleutel die moet pakken
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
En uiteraard kom je daar dan op een zaterdagmiddag om half vijf achter...sjirafje schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:02:
... Maar daar heb je niets aan wanneer je aan het klussen bent en er toch een tegenkomt die los moet.
Daarom: een volledige set en als het even kan de belangrijkste, meestvoorkomende maten dubbel. En als je het vervelend vindt, dat de andere passende maat die je hebt aan het andere uiteinde van de sleutel zit, dan kun je ook een setje steeksleutels en een setje ringsleutels overwegen. Een sleuteltang klinkt heel verleidelijk (en ik denk dat die er hier ook nog wel komt), maar die is wezenlijk lomper dan een gewone sleutel, die nog wel bij die ene moer in dat hoekje kan.
Bij Toolstation zijn de C650 en C700 weer op voorraad. Zijn lang niet leverbaar geweest.bakkerl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 00:51:
Wat is er met ToughBuilt C700 aan de hand.. Deze zijn nergens meer verkrijgbaar?
waterpomp tang is top met iets "slopen" als ik iets stevig vast moet houden en niet op mn vingers wilt slaan of gasvlam op t object en niet op mn vingers. Zoals je al zegt beschadigingen zijn snel.Vliegvlug schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:52:
[...]
De Knipex sleuteltang is er inderdaad een om niet te missen!
Die had ik achteraf al veel eerder moeten kopen.
Waterpomptang gebruikte ik nagenoeg nooit, vind dat echt ondingen, schieten los als je echt kracht moet zetten en beschadigen ook zonder veel kracht zetten de moeren.
Zelfde heb ik met de combinatietang, zit bij elke gereedschapset maar is ook zo’n onding.
Combinatie tang metaal buigen met combi en waterpomptang prima het is een soortgripper. Voor electra iets te lomp.dan is een radiotang fijner,
bedoel je niet duurder? 43 euro vs 59?De hier boven gelinkte Knipex 250 mm 86 03 250 vond ik zelf te groot en ben daarom voor de Knipex 86 05 180 gegaan. Die kan tot 40mm aan en dat vond ik al groot genoeg, en met zijn 180mm lengte is het fijner werken in krappere ruimtes en hij neemt minder ruimte en gewicht in in de gereedschapskist.
Deze heeft ook andere handgrepen die ik prettiger vind.
Zie dat de versie met haak, de 86 05 180 T BK net wat goedkoper is.
Mochten die plastidip handgrepen ook prima vinden dan is het nog goedkoper om de 86 03 180 te kopen.
Heb er toen ook gelijk een setje Knipex Bekbeschermers voor 86 XX 180 3 paar 86 09 180 V01 bij gekocht als extra bescherming voor chromen kranen of zachte materialen. De bek van de sleuteltang is sowieso al glad maar het blijft metaal natuurlijk.
Deze zijn specifiek voor de 180mm tangen, voor de 250mm is een andere set omdat die bekken groter zijn, dan moet je de Knipex Bekbeschermers voor 86 XX 250 3 paar 86 09 250 V01 hebben.
Ook @huppie66
Ecotools.rockerpoet schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:46:
Iemand een tip voor 100% RVS nieten voor mijn mijn (lucht) tacker?
Durf te zweren dat het eerst goedkoper was, misschien prijzen veranderd intussen of ik heb toch scheef gekeken
Het wordt gebruikt om spachtelputz af te steken. Met een plamuurmes en behangsteker/schraper (en een beetje water) gaat het best redelijk vlot, maar iets elektrisch zou wat zweet kunnen schelen.
Niet fijn als je dat de hele dag moet doen overigens.
[ Voor 34% gewijzigd door decipherer op 05-05-2024 22:01 ]
Ik ben op zoek naar een mooie steeksleutel set met ratel(8-22mm). Al snel kom ik uit op een Wera Joker. Echter kan ik hey niet verkroppen zoveel geld te betalen voor een set. Al wetende dat dit bij normaal gebruik wellicht wel erg lang mee kan gaan.
Is er nog een mooie middenweg dat je een kwalitatief goede set hebt voor 80/100,-?
Liefst in Europa gemaakt
Je moet idd altijd drukken. er zijn brede beitels/schrapers voor tekoop (ik heb er ooit 1 zelf gemaakt)Bumpy_NL schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:55:
Bij het klussen in de nieuwe woning wilde ik een beitel op de boorhamer gebruiken. Ik merkte dat de beitel niet vanzelf terug getrokken werd (hamer functie zonder boren). Is dat altijd het geval bij boorhamers? Normaal boor/hamer ik er gaatjes mee en dan druk je altijd wel een beetje, nu wil ik licht zijdelings beitelen, eigenlijk met hele korte slagen, maar omdat er amper druk op de punt staat werkt dit dus niet.
Het wordt gebruikt om spachtelputz af te steken. Met een plamuurmes en behangsteker/schraper (en een beetje water) gaat het best redelijk vlot, maar iets elektrisch zou wat zweet kunnen schelen.

De rede dat dit beter werkt dan "lucht hameren" is doordat er wat extra weerstand is door een groter contact oppervlak. YMMV
Zo'n volledige set over die range gaat voor een beetje prijs / kwaliteit merk al snel richting de 80 euro, zonder de ratelfunctie, dus of je neemt genoegen met een beperkte set (4-6 sleutels) van een bekend merk uit DE, of je neemt een volledige set van iets no-name / chinesium.StormRider schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:22:
Ik ben op zoek naar een mooie steeksleutel set met ratel(8-22mm). Al snel kom ik uit op een Wera Joker. Echter kan ik hey niet verkroppen zoveel geld te betalen voor een set. Al wetende dat dit bij normaal gebruik wellicht wel erg lang mee kan gaan.
Is er nog een mooie middenweg dat je een kwalitatief goede set hebt voor 80/100,-?
Liefst in Europa gemaakt
Ik heb zelf overigens ook maar een beperkte set van een DE merk, de rest doe ik wel met gewone ring-steeksleutels of een van de doppensets. Een volledige set is, zoals je opmerkt, behoorlijk aan de prijs.
Overigens heb ik zelfs van de grote duitse merken nog nooit zo'n ring-ratel-steeksleutel gezien die er ook echt Made in Germany op had staan (nee, ook niet Stahlwille, ondanks dat die er prat op gaan een stuk of vier fabrieken in DE hebben staan). Ik weet niet of die dan uit oost-europa komen, of ergens uit Taiwan, maar de wens dat het in Europa gemaakt zou moeten zijn, kan problematisch zijn
/edit
Bedenk je overigens ook of je een omschakelbare ratel wilt, of een rechte sleutel die je omdraait om de richting van de ratel om te draaien. Beide hebben zo voor- en nadelen, maar degene die niet omdraaibaar zijn, zijn vaak wat goedkoper.
[ Voor 8% gewijzigd door henkie196 op 06-05-2024 11:35 ]
Ter vergelijk:
:strip_exif()/f/image/qsr0EyDaxsjmg6W8VyAy18mL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook even wat op elkaar gelegd: De buitenring van de niet omschakelbare (en daarom vlakke) Gedore 7R is in zijn geheel ± een millimeter breder dan de Top Tec en de zwarte binnenring daarvan is weer even groot als de ring van de Open Box 13. Ik had eigenlijk ook een waspin onder de steel van die Top Tec moeten leggen.
En ik ben intussen al heel vaak situaties tegen gekomen waar die ringratels niet op de moer pasten en de starre ring wel.
De handel neemt soms ook haar toevlucht tot Taiwan: trabant in "Goed (auto)sleutelgereedschap"henkie196 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:31:
...
Overigens heb ik zelfs van de grote duitse merken nog nooit zo'n ring-ratel-steeksleutel gezien die er ook echt Made in Germany op had staan (nee, ook niet Stahlwille, ondanks dat die er prat op gaan een stuk of vier fabrieken in DE hebben staan). Ik weet niet of die dan uit oost-europa komen, of ergens uit Taiwan, maar de wens dat het in Europa gemaakt zou moeten zijn, kan problematisch zijn
Ik heb de betreffende dop gister dan eindelijk eens met een luchtsleutel gebruikt, om een vliegwiel van een krukas te krijgen.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).