Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:13
Geneuzel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:28:
[...]

Ik heb in 2020 deze gekocht voor mijn parkside:

HBM 1400 mm Liniaal voor de HBM Profi 1200 Watt Invalzaag 160 mm
1 stuk(s) | Artikelnr. 9438
Ik leid even af dat hij het doet/past?
Helaas nu uitverkocht, maar wel een data puntje voor de collectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:41
tcw82 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:39:
[...]

Ik leid even af dat hij het doet/past?
Helaas nu uitverkocht, maar wel een data puntje voor de collectie.
Jazeker. Aangeraden door een mede-forumlid in dit toppic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Geneuzel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:02:
[...]

Jazeker. Aangeraden door een mede-forumlid in dit toppic.
Is het koppelbaar met de parkside geleiderails?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:41
tcw82 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:04:
[...]

Is het koppelbaar met de parkside geleiderails?
Klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:42

inhico

pw

@tcw82 Kijk ook eens hier: https://www.mtrad.nl/

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heeft iemand hier een tip voor goede grasmaaiers?
Ik heb een m2 of 15-20 aan gras en gezien Festool en Mafell geen grasmaaiers verkopen zit ik met de handen in het haar :+

Ik heb in mijn schuur niet megaveel ruimte dus een groot apparaaat hoeft er niet te komen. Electrisch is ook niet nodig (gezien het kleine aantal meters) of handig (snoer, accu). Ik kom dus op een handmaaier/kooimaaier uit. Een bak erachter kan, maar scheelt ook weer met opbergen etc.

Dan kom ik als snel bij de Hornbach/Bauhaus etc uit en een Gardena maaier. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik wil kijken hoe lekker ik de (gekromde) randjes kan afwerken en of ik dan ook een trimmer nodig heb.

Het is een minituin en een minischuur dus ik vind naast kwaliteit en opbergbaarheid belangrijker dan efficiency (en prijs).

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 26-04-2024 09:58 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Boudewijn schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:53:
Ik heb een m2 of 15-20 aan gras en gezien Festool en Mafell geen grasmaaiers verkopen zit ik met de handen in het haar :+

Ik heb in mijn schuur niet megaveel ruimte dus een groot apparaaat hoeft er niet te komen. Electrisch is ook niet nodig (gezien het kleine aantal meters) of handig (snoer, accu). Ik kom dus op een handmaaier/kooimaaier uit. Een bak erachter kan, maar scheelt ook weer met opbergen etc.

Dan kom ik als snel bij de Hornbach/Bauhaus etc uit en een Gardena maaier. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik wil kijken hoe lekker ik de (gekromde) randjes kan afwerken en of ik dan ook een trimmer nodig heb.

Het is een minituin en een minischuur dus ik vind naast kwaliteit en opbergbaarheid belangrijker dan efficiency (en prijs).
Goedkoop robot maaiertje, hoef je niet op te bergen en hou je tijd over om te klussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:43

De consumentenbond heeft daar ooit onderzoek naar gedaan en ik denk persoonlijk dat er in handmaaierland geen enorme technische revolutie is geweest de laatste tien jaar, dus dit zou je raad kunnen plegen. En hier nog een artikeltje op nu.nl
Uitkomst: Husqvarna is de beste en Parkcentral de beste koop.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jeweetje schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:00:
[...]

Goedkoop robot maaiertje, hoef je niet op te bergen en hou je tijd over om te klussen :)
Die beginnen bij 750 euro en zien er dan nog uit als plastic fantastic. Wellicht als ik het handmaaien helemaal zat ben.
Saint2Saint schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:06:
[...]

De consumentenbond heeft daar ooit onderzoek naar gedaan en ik denk persoonlijk dat er in handmaaierland geen enorme technische revolutie is geweest de laatste tien jaar, dus dit zou je raad kunnen plegen. En hier nog een artikeltje op nu.nl
Uitkomst: Husqvarna is de beste en Parkcentral de beste koop.
Ik ga eens naar zo'n husqvarna kijken, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Zo te zien worden vaak de kooimaaiers van Stiga, Gardena, en Fiskars genoemd. Als je geen opvangbak wilt (of alleen af en toe, kan handig zijn als het gras een keer lang is), zorg dan dat je een mulch functie hebt met de kooimaaier (meestal is dat weinig anders dan dat de maaier de uitworp naar voren doet zodat je er nog een keer overheen gaat en het zo kleiner snippert).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTB81
  • Laatst online: 08-06 20:00
Boudewijn schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:09:
[...]

Die beginnen bij 750 euro en zien er dan nog uit als plastic fantastic. Wellicht als ik het handmaaien helemaal zat ben.
Nou ik heb de goedkoopste van de Hornbach, 300 euro en voldoet perfect voor mijn 200m3 gras.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:06
... en gezien Festool en Mafell geen grasmaaiers verkopen zit ik met de handen in het haar :+
Dat zou ik toch maar met een kappersschaartje doen. :Y

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22

paQ

paQ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:16:
Eens kijken of deze een beetje doet wat ie moet doen.
Reviews zijn doorgaans positief (over deze versie althans)
En eigenlijk kost het ding geen drol voor 125 incl BTW.
(ex accu)
[Afbeelding]

Voor zowel nagels tot 50mm als nietjes.

https://www.amazon.de/-/n...40+nitr%2Caps%2C94&sr=8-1
Zojuist ontvangen... voelt toch wel een stuk degelijker (en zwaarder) aan dan ik verwacht had eerlijk gezegd.
Ik zal eens een acuutje laden. Kijken hoe hij presteert :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je van Mafell de 18v accu's? Zo ja, dan is dat naar alle waarschijnlijkheid een accu van het https://www.cordless-alliance-system.com/ En dus past die ook op een Metabo grasmaaier (gaat 2x18v in): https://www.bol.com/nl/nl...x-36-cm/9300000082498457/
(elder nog goedkoper te krijgen, maar Bol linkt gewoon heel makkelijk :+ ).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

The Eagle schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:59:
[...]

Heb je van Mafell de 18v accu's? Zo ja, dan is dat naar alle waarschijnlijkheid een accu van het https://www.cordless-alliance-system.com/ En dus past die ook op een Metabo grasmaaier (gaat 2x18v in): https://www.bol.com/nl/nl...x-36-cm/9300000082498457/
(elder nog goedkoper te krijgen, maar Bol linkt gewoon heel makkelijk :+ ).
Nee helaas, geen accusysteem.

Voor die paar vierkante meter ga ik ook liever niet klooien met accusysteem of kabel. Het ene omdat het duur is en afschrijft, en het andere omdat ik het ga slopen.

offtopic:
Dat ik alleen Festool en Mafell heb en dus ken was een klein beetje zelfspot he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneutornot
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-05-2024
Ik wil een CNC freesmachine in een appartement gaan gebruiken. De machine moet in een omhuizing komen om het geluid te dempen.

Na wat rond te kijken op internet, kwam ik tot de conclusie dat ik een kist van multiplex kan maken, waar dan een laag Rockwool Rockslab Acoustic in kan en dan nog een binnenkist.

De bedoeling is dus om aan alle kanten (ook onderkant) een stapel te maken van:

18mm multiplex
100mm Rockwool
18mm multiplex

Graag hoor ik wat ideeen van anderen.

Ook ben ik benieuwd hoe ik het beste de twee kisten met elkaar kan verbinden, het geluid moet natuurlijk niet via deze verbindingen worden doorgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Boudewijn schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:09:
[...]

[...]

Ik ga eens naar zo'n husqvarna kijken, dank.
Dat herken ik niet, de worx landroid hier was 275, die was misschien wel 2e hands, maar ook nieuw waren ze toen niet heel duur.

ja, eerste google resultaat zegt 350 voor 300 vierkante meter gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Dank u wel, dat lijkt een passende oplossing.
Weet je toevallig of deze versie koppelbaar is met de parkside rails

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:42

inhico

pw

tcw82 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:27:
[...]

Nee, dat zou ik niet weten. Ik heb het idee dat elk merk zijn eigen systeem heeft. Maar wellicht kun je even contact opnemen met mtrad.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 06-06 20:56
tcw82 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:27:
[...]

Ja, is koppelbaar. Ze verkopen een koppelstuk die ook geschikt is voor parkside.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:06
Boudewijn schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:07:
[...]

Nee helaas, geen accusysteem.

Voor die paar vierkante meter ga ik ook liever niet klooien met accusysteem of kabel. Het ene omdat het duur is en afschrijft, en het andere omdat ik het ga slopen.

offtopic:
Dat ik alleen Festool en Mafell heb en dus ken was een klein beetje zelfspot he ;)
Ik zou niet gaan lopen klooien met een kooimaaier. Ik had een stiga en dat was alleen maar ellende, altijd met tegenzin gras maaien. Gras te lang? Dan heb je dubbel pech, want dan mag je gaan hanessen met zon gare opvangbak. Bovendien zijn kooimaaiers zwaar en ook nog redelijk prijzig vergeleken met elektrisch.

Maarja alternatieven zijn duur. Of je zit met een snoer wat gewoon 3x niks is. Dus je hebt eigenlijk niets aan mijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-03 02:06
Hallo,

Binnenkort verhuizen we naar een nieuwbouwwoning en uiteraard zal er wel wat geboord moeten worden voor armaturen en andere zaken (tv-beugel bijv.). Ik heb me al wat verdiept in de materie door de eerste post te lezen (verschil tussen de verschillende types boormachines). Aangezien ons plafond beton is zal ik moeten kijken voor een boorhamer, de muren zijn baksteen. Het materiaal van de binnenmuren weet ik helaas niet.

Idealiter kan ik alles doen met één machine, maar ik vermoed dat een boorhamer niet echt ideaal is het voor vastdraaien van schroeven? 😅

Qua boorhamer kwam ik al snel uit bij de Makita HR2230X4, het ziet er alvast een vrij degelijk product uit. Er zijn zeker ook alternatieven van DeWalt en Bosch Professional maar als leek wordt dit snel een vrij verwarrende zoektocht met allerhande productnummers, prijzen en specificaties. Vandaar dat ik graag beroep zou willen doen op jullie expertise.

Dus, ik ben op zoek naar een boor voor beton en bakstenen muren die als het kan ook probleemloos schroeven kan indraaien. Budget zou ik rond de € 200 willen houden, graag dus iets wat wel ettelijke jaren kan meegaan (wat wel zou moeten aangezien het meeste gebruik in de eerste paar weken na verhuis zal zijn). Ik heb geen specifieke voorkeur qua merk, maar als er een bepaald merk een beter ecosysteem heeft dan mag dat zeker worden vermeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:46
simtom schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:25:
Hallo,

Binnenkort verhuizen we naar een nieuwbouwwoning en uiteraard zal er wel wat geboord moeten worden voor armaturen en andere zaken (tv-beugel bijv.). Ik heb me al wat verdiept in de materie door de eerste post te lezen (verschil tussen de verschillende types boormachines). Aangezien ons plafond beton is zal ik moeten kijken voor een boorhamer, de muren zijn baksteen. Het materiaal van de binnenmuren weet ik helaas niet.

Idealiter kan ik alles doen met één machine, maar ik vermoed dat een boorhamer niet echt ideaal is het voor vastdraaien van schroeven? 😅

Qua boorhamer kwam ik al snel uit bij de Makita HR2230X4, het ziet er alvast een vrij degelijk product uit. Er zijn zeker ook alternatieven van DeWalt en Bosch Professional maar als leek wordt dit snel een vrij verwarrende zoektocht met allerhande productnummers, prijzen en specificaties. Vandaar dat ik graag beroep zou willen doen op jullie expertise.

Dus, ik ben op zoek naar een boor voor beton en bakstenen muren die als het kan ook probleemloos schroeven kan indraaien. Budget zou ik rond de € 200 willen houden, graag dus iets wat wel ettelijke jaren kan meegaan (wat wel zou moeten aangezien het meeste gebruik in de eerste paar weken na verhuis zal zijn). Ik heb geen specifieke voorkeur qua merk, maar als er een bepaald merk een beter ecosysteem heeft dan mag dat zeker worden vermeld.
Ik heb voor precies deze zaken al een jaar of 10 een ‘gewone’ Bosch groen:
https://www.coolblue.nl/s...tm_campaign=product-share

Heb de laatste jaren meer Bosch professional aangeschaft ivm accu platform, maar dit beestje is al 4 verhuizingen en vele betonnen en baksteen muren meegegaan. Ook het breken van tegels e.d. kan prima, maar voor grover sloop- en breekwerk wil je wel wat zwaarders.

Is de helft van je budget incl SDS koppeling en borenset. Voor af- en toe gebruik is dit by far mijn beste gereedschap aankoop qua prijs/kwaliteit geweest.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
Dat ziet er inderdaad een mooie set uit, dan heb ik nog budget over ook voor een gewone boor/schroefmachine. Bedankt voor de tip!

EDIT: ik zie nu dat deze ook komt met een kop voor de "klassieke" koppen, dus deze kan wellicht ook gewoon gebruikt worden om te schroeven?

[ Voor 35% gewijzigd door simtom op 27-04-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
simtom schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:11:
Dat ziet er inderdaad een mooie set uit, dan heb ik nog budget over ook voor een gewone boor/schroefmachine. Bedankt voor de tip!

EDIT: ik zie nu dat deze ook komt met een kop voor de "klassieke" koppen, dus deze kan wellicht ook gewoon gebruikt worden om te schroeven?
Ja je kunt hem gebruiken om ‘gewoon’ te schroeven, maar je kan echt beter een gewone schroefmachine kopen, want hiermee ga je niet in de kleine hoekjes komen.

Ik raad je ook aan daar meer geld aan uit te geven dan een klopboor, o.a. omdat je een accu nodig hebt, die al snel €50 per stuk zal zijn, maar ook omdat je die waarschijnlijk veel vaker gaat gebruiken.

Dus denk daarbij even goed na over welk accu platform je wilt. Genoeg over te vinden in dit topic en de startpost overigens.

[ Voor 23% gewijzigd door RobbieB op 27-04-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:53
simtom schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:25:
Hallo,

Als je sporadisch een gaatje in beton moet boren zou ik voor een budgetoplossing gaan zoals een parkside boorhamer bijvoorbeeld en een fatsoenlijke accutol kopen voor het schroeven en boren in baksteen. In mijn ervaring werkt een accutol met klopfunctie ook prima voor baksteen als het met normaal boren niet lukt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Dubbelpost

[ Voor 106% gewijzigd door RobbieB op 27-04-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
RobbieB schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:33:
Ja je kunt hem gebruiken om ‘gewoon’ te schroeven, maar je kan echt beter een gewone schroefmachine kopen, want hiermee ga je niet in de kleine hoekjes komen.

Ik raad je ook aan daar meer geld aan uit te geven dan een klopboor, o.a. omdat je een accu nodig hebt, die al snel €50 per stuk zal zijn, maar ook omdat je die waarschijnlijk veel vaker gaat gebruiken.

Dus denk daarbij even goed na over welk accu platform je wilt. Genoeg over te vinden in dit topic en de startpost overigens.
Daar heb je inderdaad wel een punt. Ik lees nog eens de startpost.
IceM schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:35:
Als je sporadisch een gaatje in beton moet boren zou ik voor een budgetoplossing gaan zoals een parkside boorhamer bijvoorbeeld en een fatsoenlijke accutol kopen voor het schroeven en boren in baksteen. In mijn ervaring werkt een accutol met klopfunctie ook prima voor baksteen als het met normaal boren niet lukt.
Dat is inderdaad wel een heel mooie deal, en nog krachtiger zelfs dan de eerder gelinkte Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou me, zeker als zijnde nu-en-dan-klusser, niet blindstaren op vermogen/slagkracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
Daar heb je ook wel een punt, en was ik zelf ook aan over het nadenken. De kwaliteit gaat soms niet evenredig mee met het vermogen van iets, het toont alleen wat beter op de spec sheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
IceM schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:35:
[...]

Parkside apparatuur kán heel goed zijn voor de prijs, maar als je de reviews én dit forum na leest schijnt de quality control redelijk slecht te zijn. Dus het is een beetje een loterij of je een apparaat krijgt dat het doet en lang mee gaat of dat je 3x iets retour moet sturen voor dat het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
inhico schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:35:
[...]

Nee, dat zou ik niet weten. Ik heb het idee dat elk merk zijn eigen systeem heeft. Maar wellicht kun je even contact opnemen met mtrad.
Ik zie nu ook dat de ian nummers anders zijn. Ik heb een "B2" en die staat dan weer net niet in het rijtje. Ik heb mtrad maar een berichtje gestuurd.
Nu wachten tot 5 mei, dan zijn ze weer open.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:36

Vliegvlug

Flight Simple

Vandaag op de vrijmarkt van Koningsdag een leuke ‘find’ gedaan; een oude Weller 8100C soldeerpistool! :*)

Oude Weller 8100C soldeerpistool
Gemaakt in “W. Germany” en flink zwaar ook met bijna een kilo! 952 gram om precies te zijn. Voelt wel heel degelijk aan.

Nog in de originele doos en compleet met handleiding en accessoires, duidelijk iemand die er goed voor gezorgd heeft. Was een oudere man die alles heeft laten zien en wel drie keer gezegd heeft dat hij het echt nog perfect deed en het lampje ook nog werkt, erg schattig O+
Oude Weller 8100C soldeerpistool doos

Oude Weller 8100C in originele doos en compleet
De Schiedam harskern soldeer die erbij zit is “Made in Holland” dus vast ook best oud.

Vind de handleiding ook erg mooi en nostalgisch; hele beschrijving van hoe je moet solderen met foto’s en al.
Oude Weller handleiding bij soldeerpistool

De hele ervaring was me de 5 euro al waard maar hij doet het zoals gezegd nog, evenals het lampje! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 18:19
@Vliegvlug Gave find man! Die had ik zo gekocht, veel plezier ermee.

[ Voor 21% gewijzigd door rachez op 27-04-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
RobbieB schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:33:
Na wat opzoekingswerk doorheen dit topic en forum merk ik op dat de Bosch Professional GSB/R 12V-15 (of 35) (FC) redelijk populair zijn. Al weet ik niet of ik om en bij de € 200 voor wil uitgeven. Misschien kijk ik dan toch eerder naar de groene versies of andere merken uiteraard. Je gaf eerder al aan dat Parkside soms hit of mis is, maar ik houd dat merk zeker nog in mijn gedachten, gaat tenslotte toch over een serieus prijsverschil. The search goes on!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

simtom schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:33:
[...]

Na wat opzoekingswerk doorheen dit topic en forum merk ik op dat de Bosch Professional GSB/R 12V-15 (of 35) (FC) redelijk populair zijn. Al weet ik niet of ik om en bij de € 200 voor wil uitgeven.
Heb zelf de Bosch GSR 12V-15 FC al jaren en is veruit mijn meest gebruikte accuboor.
De hulpstukken zijn ook echt super handig om in moeilijke hoekjes en krappe plekken toch te kunnen boren en schroeven.
Waarbij ik het excentrisch opzetstuk het vaakst gebruik als probleemoplosser, meer dan het haakse opzetstuk hoewel dat in sommige situaties ook onmisbaar is.

Dat zou achteraf gezien de machine zijn die ik als eerste had moeten kopen ipv mijn 18V LXT Makita klopboor.

Hij wel flink duurder geworden zie ik want heb er in december 2017 €150 voor betaald bij de Tool station

Heb nog nooit gehad dat ik de extra kracht van de nieuwere brushless 12V-35 gemist heb bij de 12V-15 dus mocht je die goedkoper kunnen krijgen dan zou ik me daar zeker niet door laten tegenhouden.

Ik heb hiernaast ook nog een Makita DDF484 schroeftol en een DHP 480 klopboor, beiden op het LXT 18V platform voor wanneer ik echt meer kracht nodig heb.
Waarbij ik de laatste praktisch niet meer gebruik en eigenlijk zou moeten verkopen. Met goede boren heb je de klopfunctie feitelijk niet nodig.

En voor het zware werk in beton of lichte sloopwerkzaamheden heb ik nog een Bosch GBH 2-28 F boorhamer liggen.
Misschien kijk ik dan toch eerder naar de groene versies of andere merken uiteraard.
Voor een boorhamer heb ik daarvoor ook jaren met een Bosch groen gedaan maar toen ik dozen voor elektra in de muur moest gaan boren en grote gaten door de vloer volstond die niet meer.
Dus als je het enkel gaat om wat gaatjes in de betonnen muur te boren om wat op te hangen dan zou ik zeker niet teveel uitgeven en voor een groene Bosch of Parkside gaan.
Je gaf eerder al aan dat Parkside soms hit of mis is, maar ik houd dat merk zeker nog in mijn gedachten, gaat tenslotte toch over een serieus prijsverschil. The search goes on!
Parkside is wel heel makkelijk met omruilen heb ik begrepen dus dat scheelt.
Succes met de zoektocht!
Hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
Vliegvlug schreef op zondag 28 april 2024 @ 01:30:
Succes met de zoektocht!
Hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen
Ja hoor, zeker interessant! Het is toch wel even een uitdaging om doorheen de talrijke posts te gaan, en ik denk dat ik momenteel in een analysis paralysis zit 😅

Qua boorhamer zal ik wellicht met de eerder aangehaalde Bosch PBH 2500 SRE of 2800 gaan. Die zien er degelijk uit qua prijs/kwaliteit. EDIT: net even gekeken bij Gamma en daar hebben ze deze 5 Joule boorhamer. Wel van een merk die ik nog niet was tegengekomen.

De grootste uitdaging zal inderdaad het vinden van een goede accuboormachine zijn. Al moet ik me wel de vraagstellen of ik in combinatie met de boorhamer niet beter ben met gewoon een accuschroefmachine (bijvoorbeeld deze deal voor € 109). Als ik toch naar de versie wil gaan met de opzetstukken, dan is het meteen € 229. De 35 is dan nog een pak duurder.

Je hebt dan ook nog de EasyDrill producten (of deze complete set) ... Enfin, het is al laat, tijd om alles eens te laten bezinken. En dan hebben we het nog niet gehad over bits en boren 😅

[ Voor 15% gewijzigd door simtom op 28-04-2024 03:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
simtom schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:33:
[...]

Na wat opzoekingswerk doorheen dit topic en forum merk ik op dat de Bosch Professional GSB/R 12V-15 (of 35) (FC) redelijk populair zijn. Al weet ik niet of ik om en bij de € 200 voor wil uitgeven. Misschien kijk ik dan toch eerder naar de groene versies of andere merken uiteraard. Je gaf eerder al aan dat Parkside soms hit of mis is, maar ik houd dat merk zeker nog in mijn gedachten, gaat tenslotte toch over een serieus prijsverschil. The search goes on!
Heb zelf ook het Bosch Professional 12V platform en ben er erg blij mee. Kost wat, maar je krijgt er veel voor terug. Vooral het compacte formaat is ideaal. Ooit begonnen met de schroefmachine en inmiddels ook de decoupeerzaag, schuurmachine en mini bouwlamp. De multitool staat nog op de wenslijst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 20:57
simtom schreef op zondag 28 april 2024 @ 02:04:
[...]

Ja hoor, zeker interessant! Het is toch wel even een uitdaging om doorheen de talrijke posts te gaan, en ik denk dat ik momenteel in een analysis paralysis zit 😅

Qua boorhamer zal ik wellicht met de eerder aangehaalde Bosch PBH 2500 SRE of 2800 gaan. Die zien er degelijk uit qua prijs/kwaliteit. EDIT: net even gekeken bij Gamma en daar hebben ze deze 5 Joule boorhamer. Wel van een merk die ik nog niet was tegengekomen.

De grootste uitdaging zal inderdaad het vinden van een goede accuboormachine zijn. Al moet ik me wel de vraagstellen of ik in combinatie met de boorhamer niet beter ben met gewoon een accuschroefmachine (bijvoorbeeld deze deal voor € 109). Als ik toch naar de versie wil gaan met de opzetstukken, dan is het meteen € 229. De 35 is dan nog een pak duurder.

Je hebt dan ook nog de EasyDrill producten (of deze complete set) ... Enfin, het is al laat, tijd om alles eens te laten bezinken. En dan hebben we het nog niet gehad over bits en boren 😅
Ik heb beide Bosch machientjes en pak altijd de 'gewone', ligt lekkerder in de hand. Van de opzetstukken gebruik ik eigenlijk alleen de off-set en sporadisch de bithouder (maar meestal icm met een Wera bithouder in de boorkop). Die off-set optie is wel fijn om te hebben, maar kan je ook oplossen met een haakse bithouder.

Als je alleen gaatjes in beton moet boren voor pluggen ed dan is die machine veel te zwaar. Ik heb hier een 3J hamerboor en die is al overkill voor het sterkste beton waar ik hem tot nu voor gebruikt heb (tot 8mm). Ik denk dat een machine van 2J al prima geschikt is voor je doel. Ik zou als het echt sporadisch is waarschijnlijk eerder een simpele machine kopen (Parkside?) en een goede SDS borenset Vast wel iemand die dit heeft uitgeprobeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
RobbieB schreef op zondag 28 april 2024 @ 07:37:
[...]

Heb zelf ook het Bosch Professional 12V platform en ben er erg blij mee. Kost wat, maar je krijgt er veel voor terug. Vooral het compacte formaat is ideaal. Ooit begonnen met de schroefmachine en inmiddels ook de decoupeerzaag, schuurmachine en mini bouwlamp. De multitool staat nog op de wenslijst :).
Hier hetzelfde. Voor het zware werk iets met een snoer, voor het overige werk een 12v Bosch blauw. Het compacte formaat heeft als voornaamste gevolgd dat de machines niet zo zwaar zijn. Heel fijn als je een hele verdieping in je huis stript en opnieuw opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@simtom heel simpel: multihamer (kan alles) en een 12v accutol voor de rest. Met die 12v kun je ook de simpele gaten in hout en steen boren. Voor het zwaardere werk (hardhout , beton, harde steen) pak je dan de multihamer.
Kan een Metabo multihamer aanraden, die hebben ook twee boorstanden. De langzame is voor metaal.

Ge je echt veel moeten schroeven, overweeg een combiset met accutol en slagschroevendraaier.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:15

sjirafje

No inspirational quotes here

Als je Bosch overweegt lijkt het me zinvol om een Bosch sale op Amazon af te wachten dat scheelt vaak behoorlijk in prijs.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
RobbieB schreef op zondag 28 april 2024 @ 07:37:
Hmm okay, lijkt me inderdaad wel een goed platform. En tja, die kost moet je eigenlijk (hopelijk) zien over meerdere jaren. Goedkoop is vaak duurkoop ;)
6killer schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:35:
Ik heb beide Bosch machientjes en pak altijd de 'gewone', ligt lekkerder in de hand. Van de opzetstukken gebruik ik eigenlijk alleen de off-set en sporadisch de bithouder (maar meestal icm met een Wera bithouder in de boorkop). Die off-set optie is wel fijn om te hebben, maar kan je ook oplossen met een haakse bithouder.

Als je alleen gaatjes in beton moet boren voor pluggen ed dan is die machine veel te zwaar. Ik heb hier een 3J hamerboor en die is al overkill voor het sterkste beton waar ik hem tot nu voor gebruikt heb (tot 8mm). Ik denk dat een machine van 2J al prima geschikt is voor je doel. Ik zou als het echt sporadisch is waarschijnlijk eerder een simpele machine kopen (Parkside?) en een goede SDS borenset Vast wel iemand die dit heeft uitgeprobeerd.
Ok, misschien start ik dan met de basis 15 (of 35) en koop ik later eventueel een paar van die opzetstukken indien nodig.

Het zou inderdaad enkel gaan om enkele gaten te boren in onze betonnen plafond en bakstenen muren (alsook binnenmuren). Die SDS-borenset geven ze er bij Coolblue zelfs gewoon bij voor € 112 totaal.
The Eagle schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:52:
@simtom heel simpel: multihamer (kan alles) en een 12v accutol voor de rest. Met die 12v kun je ook de simpele gaten in hout en steen boren. Voor het zwaardere werk (hardhout , beton, harde steen) pak je dan de multihamer.
Kan een Metabo multihamer aanraden, die hebben ook twee boorstanden. De langzame is voor metaal.

Ge je echt veel moeten schroeven, overweeg een combiset met accutol en slagschroevendraaier.
Hmm, weer wat extra termen om op te zoeken. Zo'n multihamer komt wel wat duurder uit dan die Bosch boorhamer die hier eerder werd besproken en weet niet of die zo veel meer voordelen heeft?
sjirafje schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:41:
Als je Bosch overweegt lijkt het me zinvol om een Bosch sale op Amazon af te wachten dat scheelt vaak behoorlijk in prijs.
Ik zou het pas echt nodig hebben tegen midden mei, dus ik hou het nog even in de gaten.

Qua bits heb ik al een paar keer Wera zien passeren hier, goed merk? Ook qua boren allerhande merken gezien, maar voor de sporadische gebruiker zoals mezelf, kan je tegenwoordig nog een miskoop doen of zijn de meeste merken wel degelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

6killer schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:35:
[...]

Ik heb beide Bosch machientjes en pak altijd de 'gewone', ligt lekkerder in de hand.
Klopt inderdaad dat de Bosch GSR 12V FC machine wat minder goede balans heeft dan de reguliere GSR 12V want die had ik voordat ik de FC kocht. Dat komt door het koppelmechaniek van het FlexiClick systeem wat gewicht aan de voorkant toevoegd en er voor zorgt dat het wat meer naar voor uitsteekt.

Zonder hulpstukken of alleen het bithouder opzetstuk heb je daar geen last van.
Heb ook een setje Alpen Profi Multicut met 1/4" hexagonal schacht gekocht zodat ik de boren kan gebruiken zonder de boorkop en ook met het excentrische hulpstuk kan boren die een bit aansluiting heeft.
Dat boorkop hulpstuk is het zwaarst, de andere hulpstukken zijn een stuk lichter dus in de praktijk heb ik niet veel last van de mindere balans van de FC.

Daarbij heb ik ook nog een GSR 10,8 V-EC HX liggen om tegelijkertijd te kunnen boren en schroeven zonder steeds tussen boor en bit te hoeven wisselen. :)
Van de opzetstukken gebruik ik eigenlijk alleen de off-set en sporadisch de bithouder (maar meestal icm met een Wera bithouder in de boorkop). Die off-set optie is wel fijn om te hebben, maar kan je ook oplossen met een haakse bithouder.
Die off-set (excentrische) gebruik ik ook het meeste maar ben het niet eens met je dat de haakse bithouder daar een vervanger voor is. Daarmee kan je niet bijna strak langs een wand of ander vlak boren of schroeven, dat is juist waarvoor ik de excentrische het meest gebruik.

Heb nog wel zo’n haakse bithouder liggen:
Losse haakse bithouder
Daar kan je wel redelijk dicht langs een ander vlak komen, juist ook omdat deze niet echt haaks is maar een hoek heeft van net wat groter dan 90°

Heb ook nog een DeWalt DT71517T Extreme impact haakse bithouder liggen:
DeWalt DT71517T Extreme impact haakse bithouder
Maar die vind ik minder fijn door de echt haakse hoek en het feit dat normale bitjes er bijna helemaal in verdwijnen waardoor er maar een heel klein stukje uitsteekt en het dus heel nauw luistert om de bithouder echt precies haaks op de schroef te zetten omdat hij er ander uit schiet.
Juist iets wat haast niet te doen is als je in een krap hoekje zit te prutsen en je de punt van de bit ook niet kan zien.

Had achteraf beter deze haakse bithouder kunnen kopen:
HBM haakse bithouder met handsvat

Dat is die kleine, net niet haakse, bithouder maar dan met een soort handvat eraan waardoor je er meer kracht op kan zetten omdat je ‘m beter kan vasthouden.
Kost wel extra ruimte dus in echt krappe hoekjes is die losse toch de enige optie.
Helemaal met je eens! Dat is een sloophamer, niet voor gaatjes boren in een muur.
(ook @simtom )

[ Voor 33% gewijzigd door Vliegvlug op 28-04-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Vliegvlug ik gebruik zelf deze:
https://www.gamma.nl/asso...astige-plaatsen/p/B188627

Werkt prima en identiek aan deWalt (maar goedkoper).

Dat de bit er bijna helemaal in verdwijnt is ideaal, anders gebruik je langere (50mm) bits.

DeWalt versie nu ook goedkoop zie ik.
https://www.amazon.nl/dp/...N=B097ZYFNJ8&linkCode=asn

[ Voor 23% gewijzigd door DJMaze op 28-04-2024 15:49 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

simtom schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:31:
[...]

Hmm okay, lijkt me inderdaad wel een goed platform. En tja, die kost moet je eigenlijk (hopelijk) zien over meerdere jaren. Goedkoop is vaak duurkoop ;)
Dat is wel een goede manier om er naar te kijken inderdaad, gaat jaren mee en na de eerste pijn van de aankoop heb je er daarna wel lang plezier van.
[...]

Ok, misschien start ik dan met de basis 15 (of 35) en koop ik later eventueel een paar van die opzetstukken indien nodig.
Dat zou ik niet doen. Misschien dat het nu anders is maar toen ik destijds naar zo’n Bosch FC set aan het kijken was was het veel duurder om alles los aan te schaffen en bovendien zijn de sets wel vaker in de aanbieding terwijl dat voor de losse opzetstukken niet het geval is.

Vroeger was er ook nog een FC set die niet in een L-boxx kwam maar in een losse koffer die nog weer een stukje goedkoop was, in 2020 €129 bij de Toolstation: Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Mogelijk dat die nog ergens te vinden is.
Hierbij zit dan niet het bithouder opzetstuk maar je kan de FC ook zonder gebruiken omdat de machine zelf en het haakse opzetstuk sowieso een bitopname hebben alleen zitten ze dan niet fysiek geklemd. Het excentrische opzetstuk heeft trouwens wel een klemsysteem.
Het zou inderdaad enkel gaan om enkele gaten te boren in onze betonnen plafond en bakstenen muren (alsook binnenmuren). Die SDS-borenset geven ze er bij Coolblue zelfs gewoon bij voor € 112 totaal.
Is vast prima voor jouw gebruik. Die Parkside van eerder was nog een slag goedkoper, weet niet hoe goed die is maar zou me niet verbazen als het vergelijkbaar is met Bosch groen.

Marktplaats is ook een optie, een Makita uit de profi lijn of Bosch blauw boorhamer van een particulier overnemen.
[...]

Hmm, weer wat extra termen om op te zoeken. Zo'n multihamer komt wel wat duurder uit dan die Bosch boorhamer die hier eerder werd besproken en weet niet of die zo veel meer voordelen heeft?
Ik heb ook zo’n Metabo Multihamer gehad, destijds gekocht na te hebben getwijfeld tussen de Bosch 2-28 en de Metabo 2860-2.

Viel me in de praktijk tegen:
Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

En hij was binnen een half jaar al stuk ondanks dat hij “made in Germany” was:
Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Mogelijk dat dat ook wel van invloed is geweest dat hij tegen viel in vergelijking met de Bosch 2-28 van die eerdere post.

Ik heb toen mijn volledige bedrag van de Metabo teruggekregen en een Bosch 2-28 gekocht.
Geen spijt van gehad en hoewel die maar 1 draaisnelheid heeft waar de Metabo er twee had heb ik het niet gemist.
[...]

Ik zou het pas echt nodig hebben tegen midden mei, dus ik hou het nog even in de gaten.
Aanbiedingen even in de gaten houden, zoals gezegd heeft Amazon vaker aanbiedingen met Bosch blauw, hoewel midden mei niet heel ver weg meer is.
Qua bits heb ik al een paar keer Wera zien passeren hier, goed merk? Ook qua boren allerhande merken gezien, maar voor de sporadische gebruiker zoals mezelf, kan je tegenwoordig nog een miskoop doen of zijn de meeste merken wel degelijk?
Ik ben zelf erg tevreden met mijn setje Alpen Multicut pro
Ook het feit dat deze in een hex aansluiting passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DJMaze schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:45:
@Vliegvlug ik gebruik zelf deze:
https://www.gamma.nl/asso...astige-plaatsen/p/B188627

Werkt prima en identiek aan deWalt (maar goedkoper).

Dat de bit er bijna helemaal in verdwijnt is ideaal, anders gebruik je langere (50mm) bits.
Dat is inderdaad ook de oplossing die ik gekozen heb maar dan wordt de boel wel weer een stuk langer wat een probleem is als je beperkte hoogte hebt.
Die losse adapter heeft wat mij betreft een betere sweetspot qua uitsteken van de bits en de hoek die niet helemaal haaks is dit vaak beter uitkomt.
DeWalt versie nu ook goedkoop zie ik.
https://www.amazon.nl/dp/...N=B097ZYFNJ8&linkCode=asn
Dat is niet duur inderdaad. Vind het ook wel een leuke feature dat het ding in tweeën te splitsen is.

En dat je dan het losse stuk als een handvat er andersom op kan zetten als ik dit plaatje op de verpakking mag geloven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ww-LzWQJnwhWm1sWRBfmrGCjeo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B68Zj3QjOXhAQuvtS16ZePbU.jpg?f=user_large

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05 21:59
Ik twijfel tussen DeWalt DCD791P2-QW en Makita Ddf484rtj. Gevoelsmatig zal ik het liefst de Makita kiezen, maar de DeWalt is 40euro goedkoper. Adviezen en/of tips welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
klopping schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:47:
Ik twijfel tussen DeWalt DCD791P2-QW en Makita Ddf484rtj. Gevoelsmatig zal ik het liefst de Makita kiezen, maar de DeWalt is 40euro goedkoper. Adviezen en/of tips welkom
Beide goed, maar is meer de vraag in welk accuplatform je wilt investeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Zou zelf en heb zelf voor het Makita 18V LXT accusysteem gekozen. Makita heeft een veel groter assortiment machines om later mee uit te breiden, ook in tuingereedschap. Vandaar mijn keuze daarvoor.

Daarnaast heb ik ook nog het Bosch 12V platform voor de lichtere apparaten trouwens.
Weet niet of je al een accuboor hebt en dit een voor erbij is maar je kan ook overwegen voor een 12V machine te gaan.

Zie een paar post hierboven mijn post over de 12V Bosch FC accuboormachine. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 28-04-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
Vliegvlug schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:47:
Dat is wel een goede manier om er naar te kijken inderdaad, gaat jaren mee en na de eerste pijn van de aankoop heb je er daarna wel lang plezier van.
[...]
Aanbiedingen even in de gaten houden, zoals gezegd heeft Amazon vaker aanbiedingen met Bosch blauw, hoewel midden mei niet heel ver weg meer is.
[...]
Ik ben zelf erg tevreden met mijn setje Alpen Multicut pro
Ook het feit dat deze in een hex aansluiting passen.
Ik denk dat ik een voorlopige lijst heb (met grote dank aan jullie allen):
- Bosch PBH 2500 SRE + 6-delige SDS-Plus borenset
- Bosch GSR 12V-15 FC OF Bosch GSR 12V-35 FC (deze is nu slechts € 35 duurder dan de 15)
- Alpen Profi Multicut Set (voor de boorhamer, met SDS Plus)

Zo'n set met multifunctionele boren zal wellicht iets minder presteren dan dedicated boren per materiaal? Of valt dit al bij al nog mee? Ik wil gerust budget voorzien voor kwalitatieve sets per materiaal, maar als het kan met zo'n set des te beter.

Het enigste waar ik nu niet zeker over ben is of ik de boorhamer ook kan gebruiken voor de meer normale boorklussen zoals in hout of bakstenen. De meeste artikels raden aan om hiervoor een klopboormachine te gebruiken aangezien een boorhamer te krachtig is. Is 1,9 J effectief te krachtig? Indien ja, dan zou ik er nog een 3e machine moeten bijkopen... Ik heb gezien dat de Bosch ook de GSB variant (klopboor) heeft, maar die beschikt precies dan weer niet over het FC-systeem.

Pluggen en dergelijke zal ik van Fischer kopen, heb daar positieve ervaringen mee. Tenzij jullie betere alternatieven hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
Ik heb een 14jaar oude Hitatchi die vervangen moet worden.. Schuurmachine en decoupeerzaag is nog bedraad maar wil ik vervangen door een accu versie. Makita lijkt me de beste platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

simtom schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:31:
[...]

- Bosch GSR 12V-15 FC OF Bosch GSR 12V-35 FC (deze is nu slechts € 35 duurder dan de 15)

Zo'n set met multifunctionele boren zal wellicht iets minder presteren dan dedicated boren per materiaal? Of valt dit al bij al nog mee? Ik wil gerust budget voorzien voor kwalitatieve sets per materiaal, maar als het kan met zo'n set des te beter.

Het enigste waar ik nu niet zeker over ben is of ik de boorhamer ook kan gebruiken voor de meer normale boorklussen zoals in hout of bakstenen. De meeste artikels raden aan om hiervoor een klopboormachine te gebruiken aangezien een boorhamer te krachtig is. Is 1,9 J effectief te krachtig? Indien ja, dan zou ik er nog een 3e machine moeten bijkopen... Ik heb gezien dat de Bosch ook de GSB variant (klopboor) heeft, maar die beschikt precies dan weer niet over het FC-systeem.

Pluggen en dergelijke zal ik van Fischer kopen, heb daar positieve ervaringen mee. Tenzij jullie betere alternatieven hebben?
Fischer is prima.

Ik ben geen fan vann multifunctionele boortjes. Heb een paar sets houtboren en een set Alpen voor steen. Alpen en Heller zijn prima boren en betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
40euro verschil is relatief aan de winkel en of de winkel meedoet met de Makita "gratis cadeau" (punten).
Want als je een extra accu van je Makita punten kan scoren, is dat eigenlijk veel meer waard.

https://www.makita.nl/makita-cadeauwinkel.html

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 28-04-2024 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
[...]

Voor die €35 zou ik zeker voor de kit met de 12v-35 gaan, al is het maar omdat daar 2x een 3Ah accu bij zit en bij de 12v-15 2x een 2Ah accu.

En de pbh-2500 kun je ook gewoon op een niet-klop stand zetten als je door lichter materiaal moet.

Qua pluggen gebruik ik ook alleen Fischer DuoPowers of net wat er bij hetgeen geleverd wordt wat opgehangen moet worden als ik geen zin heb op naar het opslaghok te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:01
Bij DeWalt krijg je nu nog tijdelijk een 5Ah Powerstack accu er gratis bij. Daardoor zou je zelfs de keuze kunnen maken om een goedkopere set te kopen van de DeWalt, mocht deze beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:38
[...]

Ik gebruik mijn boorhamer voor alles waarbij ik in steen of beton boor. Je kan ook wat doseren, qua snelheid en kracht, wanneer je in steen boort.

Waarom niet voor een instap Bosch Professional boorhamer gaan? Deze bijvoorbeeld?
Persoonlijk kan ik de keren dat ik een ander boortje dan SDS in mijn boorhamer gebruikt heb, op de vingers van 1 hand tellen (zelfs Tineke de Nooy zou dat kunnen). Ik heb het ding nu 13 jaar en hij heeft best wat meters gemaakt. (Ik heb een Makita, maar heb voor accugereedschap Bosch Blauw, denk niet dat ze elkaar veel ontlopen). Dus zonder zo'n kop overleef je ook wel. Boorhamer is iets wat je van nature vrij zwaar belast, dus daar zou ik juist voor Pro gaan.

De GSR 12V-35 FC heb ik ook, is echt een heel fijn boormachientje, beresterk voor zijn grootte. En lekker handzaam. Sinds ik die heb, gebruik ik mijn 18V machine bijna niet meer :X Het ding is Brushless, alleen daarvoor heb ik al voor de 35 gekozen boven de 15. Ik had het idee om deze voor schroeven te gebruiken, bij klussen waar ik ook moet boren, maar betrap mezelf erop dat ik het vaak net zo makkelijk vind om even het kopje te wisselen tussen boren en schroeven, en dan de 18V in de garage laat... Kopjes zitten zuigend vast, echt heel solide (ze ploppen soms echt bij het losmaken :*) )
Er is trouwens ook een boorhamerkopje voor, maar die is duurder dan de boorhamer die ik linkte >:)
EDIT: Oh, hij valt momenteel mee, slechts €97,50 :) En ik zie dat hij 0,9J slagkracht heeft.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:01

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Vliegvlug schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:20:
Vandaag op de vrijmarkt van Koningsdag een leuke ‘find’ gedaan; een oude Weller 8100C soldeerpistool! :*)

[Afbeelding: Oude Weller 8100C soldeerpistool]
Gemaakt in “W. Germany” en flink zwaar ook met bijna een kilo! 952 gram om precies te zijn. Voelt wel heel degelijk aan.

Nog in de originele doos en compleet met handleiding en accessoires, duidelijk iemand die er goed voor gezorgd heeft. Was een oudere man die alles heeft laten zien en wel drie keer gezegd heeft dat hij het echt nog perfect deed en het lampje ook nog werkt, erg schattig O+
[Afbeelding: Oude Weller 8100C soldeerpistool doos]

[Afbeelding: Oude Weller 8100C in originele doos en compleet]
De Schiedam harskern soldeer die erbij zit is “Made in Holland” dus vast ook best oud.

Vind de handleiding ook erg mooi en nostalgisch; hele beschrijving van hoe je moet solderen met foto’s en al.
[Afbeelding: Oude Weller handleiding bij soldeerpistool]

De hele ervaring was me de 5 euro al waard maar hij doet het zoals gezegd nog, evenals het lampje! ;)
Die had mijn vader ook.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Wild Chocolate schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:12:
Het ding is Brushless, alleen daarvoor heb ik al voor de 35 gekozen boven de 15.
Voor de goede orde, de 12V-15 FC is ook borstelloos. niet waar

[ Voor 3% gewijzigd door 8088 op 28-04-2024 19:51 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
8088 schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:24:
[...]

Voor de goede orde, de 12V-15 FC is ook borstelloos.
Ik zie daar geen vermelding van op de productsheet, kijk ik er overheen of heb jij andere info? Bij de 35 staat het uitdrukkelijk vermeld bij de voordelen en bij de pictogrammen.

EDIT: En op de foto's zie je bij de 35FC "brushless motor" bovenop staan bij de versnellingsschakelaar, bij de 15FC niet...

[ Voor 12% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-04-2024 19:44 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:59
8088 schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:24:
[...]

Voor de goede orde, de 12V-15 FC is ook borstelloos.
-15 is met borstels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

@Wild Chocolate @Raymond jullie hebben gelijk. Ik heb niet goed gekeken, terwijl ik beide FC's hier in huis heb liggen. Sorry voor de ruis :$

[ Voor 7% gewijzigd door 8088 op 28-04-2024 19:51 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:59

copykat

Good copy isn't bad

De brushles motoren van DeWalt zijn fractie goedkoper. En de specs kwa koppel (Nm) ook beter.
Ik heb toen bewust voor een slagschroevendraaier en schroefboor van DeWalt gekozen.
(klopboor functie betekend langer( van kop tot achterzijde motor) iets zwaarder en ik vermoed gevoeliger voor slijtage.) Dus gekozen voor compacter, minder risico op asspeling en iets goedkoper omdat ik dacht dat ook de schoefmachine combiset een gratis 5Ah accu er bij kreeg.
Nadeel ik moet nu zelfs voor superzachte steen even mn sdsboorhamer pakken. En ik greep mis achteraf op een gratis 5AH misverstandje kwa lezen. De gekozen zet stond niet in de actielijst.( achteraf misschien toch de klopboor en slag combi moeten doen. Was goedkoper/door gratis accu.)

In de kern denk ik dat je met Makita een breder assortiment hebt aan tools, ook tuingereedschap, die gebruik kunnen maken van je accu's.
Indien dit minder van belang is is DeWalt een prima alternatief.
Ik ben in iedergeval blij met mn setje.
Goede ledverlichting, licht lekker in de hand, lomp sterk. 90Nm en 5Ah is langdurig schroeven zonder opladen.

Op 40 euro moet je gevoel niet negeren.
Je gebruikt hem een jaartje of 7-10 dus is 40 euro peanuts.

Kijk in je gereedschap set wat je binnenkort wilt vervangen voor accu gereedschap en tel die ook mee in je keuze.
Als makita dan beter uitkomt is met 1 accu en lader loos gereedschap aanschaf je 40 euro alweer verdient.

Ik denk dat DeWalt en Makita elkaar niet veel ontlopen in duurzaamheid, gebruiksgenot en zo.
De T-Stak koffers zijn ook fijn en stanley koffers passen denk ik ook. (zelfde systeem.)
Geen idee of Makita koffers ook allemaal koppelbaar zijn en een goedkopere broer hebben.

Bij GoTools tv heb je vaak redelijk interessante vergelijk waarbij specs, prijs, gebruiksvormen, onhandigheden enzo besproken worden.
Ook de battles tussen de merken heeft hij vaak gedaan.
Helpt misschien om te kiezen welk platform (accu soort) en merk je wilt.

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 28-04-2024 20:29 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Effe in mn winkelmandje geplaatst... 😅

(Af en toe gewoon iets even snel thuis laten bezorgen tussen de pakketjes door van mn vrouw.)

😁

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
RobbieB schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:21:
Voor die €35 zou ik zeker voor de kit met de 12v-35 gaan, al is het maar omdat daar 2x een 3Ah accu bij zit en bij de 12v-15 2x een 2Ah accu.

En de pbh-2500 kun je ook gewoon op een niet-klop stand zetten als je door lichter materiaal moet.
Ja dacht ik ook, zeker voor dat kleine prijsverschil. Okay, goed om te weten!
Wild Chocolate schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:12:
Waarom niet voor een instap Bosch Professional boorhamer gaan? Deze bijvoorbeeld?
Persoonlijk kan ik de keren dat ik een ander boortje dan SDS in mijn boorhamer gebruikt heb, op de vingers van 1 hand tellen (zelfs Tineke de Nooy zou dat kunnen). Ik heb het ding nu 13 jaar en hij heeft best wat meters gemaakt. (Ik heb een Makita, maar heb voor accugereedschap Bosch Blauw, denk niet dat ze elkaar veel ontlopen). Dus zonder zo'n kop overleef je ook wel. Boorhamer is iets wat je van nature vrij zwaar belast, dus daar zou ik juist voor Pro gaan.

Er is trouwens ook een boorhamerkopje voor, maar die is duurder dan de boorhamer die ik linkte >:)
EDIT: Oh, hij valt momenteel mee, slechts €97,50 :) En ik zie dat hij 0,9J slagkracht heeft.
Hmm, dat is inderdaad een klein prijsverschil. Moet dan wel apart een borenset kopen maar dat kost nu ook niet de wereld. Zou je voor die gaan puur qua kwaliteit aangezien het een blauwe Bosch is? Ik denk inderdaad ook niet dat ik die adapter zou missen, zeker niet als ik de 12v-35 zou hebben. Goed om te weten dat er een boorhamerkop voor bestaat. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
copykat schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:14:
[...]

Effe in mn winkelmandje geplaatst... 😅

(Af en toe gewoon iets even snel thuis laten bezorgen tussen de pakketjes door van mn vrouw.)

😁
Morgen staat het Prime busje voor mijn deur. Zal ik vragen of diegene de groeten kan overbrengen? 😉

Want ik spotte een koopje:
https://www.amazon.nl/Mak...ele-Torsie/dp/B08XW97B39/

Makita gebruikt de eerste type Systainer van Tanos.
Die passen ook onder systainer t-loc van festool, hikoki, mafell, fein, etc. etc. etc.

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 28-04-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
simtom schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:45:

[...]

Hmm, dat is inderdaad een klein prijsverschil. Moet dan wel apart een borenset kopen maar dat kost nu ook niet de wereld. Zou je voor die gaan puur qua kwaliteit aangezien het een blauwe Bosch is? Ik denk inderdaad ook niet dat ik die adapter zou missen, zeker niet als ik de 12v-35 zou hebben. Goed om te weten dat er een boorhamerkop voor bestaat. Bedankt!
Ik heb ze niet in mijn handen gehad, maar Bosch Professional is echt wel degelijker gebouwd. Je kan ook op de plaatjes zien dat de Pro veel meer no-nonsense is, geen fancy vormen en zo, puur functioneel. Dus ik zou elke pro verkiezen boven een groene. Hij heeft vergelijkbare specs, 0,1 J meer zelfs :P :+

[ Voor 3% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-04-2024 21:55 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DJMaze schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:53:
[...]

Morgen staat het Prime busje voor mijn deur. Zal ik vragen of diegene de groeten kan overbrengen? 😉

Want ik spotte een koopje:
https://www.amazon.nl/Mak...ele-Torsie/dp/B08XW97B39/

Makita gebruikt de eerste type Systainer van Tanos.
Die passen ook onder systainer t-loc van festool, hikoki, mafell, fein, etc. etc. etc.
Ik heb al wat dingetjes gekocht.
Temu dit keer, :$ , speedsquare 30cm , nieuwe afstelbare winkelhaak met hoekinstellings apdapter.
Digitale hoeklevel..... Handige meet en afteken gereedschap.
Ik heb al zo'n HBM hoekschroefbit maar die jij gelinkt heb is volgens mij makkelijker kwa kracht zetten.
Valt onder kadootjes lijstje. (en voor kadootjes hoef je niet jarig te zijn..... :P )

Ik heb een nieuwe truc.
Als ik gewone huishoud spullen bestel bij amazone, waterfillters voor de koffiemachine bijv. Doe ik er af en toe een persoonlijk kadootje bij...
Knipex 250 sleuteltang bijvoorbeeld..... Kleinigheidje O-)
Af en toe kadootje voor je vrouw of kinderen er in zodat ze zich niet overgeslagen voelen en d:)b 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 15:09
Binnenkort ga ik een HSB schuurtje maken. In NL gebruiken de meeste timmerlui gewoon schroeven, maar een spijkerpistool is natuurkijk super vet :9~ ik zit te denken om er eentje te kopen. Een DeWALT DCN692N kan 90mm spijkers schieten in vuren en is betaalbaar. Iemand ervaring?

Veel reviews op Youtube en een Milwaukee of Hikoki/Metabo is beter (dan kan je sneller knallen en ook 90mm in hardhout rammen), maar kost bijna het dubbele.

Daarnaast vraag ik me af of ik zo'n constructie tacker ook wel voor wat fijnere afwerklusjes kan gebruiken zoals afwerklatjes plaatsen rondom deuren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:14
Kan iemand hier iets zinnigs zeggen over de vergelijking tussen de DeWalt DW089LG en de Huepar S04CG? Iemand eventueel ervaring met beide? Beiden zijn nu te koop voor ongeveer € 200,-. Het verschil in aantal laser lijnen (12 over 16) heb ik al gezien. Hoeveel is dat daadwerkelijk waard?De DeWalt is een bekend merk en qua specificaties beter bestand tegen stof en water. De Huepar komt hier in het topic vaker langs als voorkeur. Dit DeWalt type is nog nooit besproken hier op het forum.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-06 22:43
MWDKing schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:50:
Binnenkort ga ik een HSB schuurtje maken. In NL gebruiken de meeste timmerlui gewoon schroeven, maar een spijkerpistool is natuurkijk super vet :9~ ik zit te denken om er eentje te kopen. Een DeWALT DCN692N kan 90mm spijkers schieten in vuren en is betaalbaar. Iemand ervaring?

Veel reviews op Youtube en een Milwaukee of Hikoki/Metabo is beter (dan kan je sneller knallen en ook 90mm in hardhout rammen), maar kost bijna het dubbele.

Daarnaast vraag ik me af of ik zo'n constructie tacker ook wel voor wat fijnere afwerklusjes kan gebruiken zoals afwerklatjes plaatsen rondom deuren bijvoorbeeld.
2,8 mm spijkers voor wat fijnere afwerk klusjes mag je me uitleggen.
Ik gebruik daar maximaal een 1,6mm (16Ga), maar liever een 1,2 (18Ga) voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Wat betreft die set Alpen Multicut, die zou ik juist niet in SDS plus halen maar met hex aansluiting.
Het idee is juist dat je met die dingen zonder al te veel moeite met een normale boor kan boren zonder een klopboor nodig te hebben. En met hex aansluiting kan je ze zowel in een normale boorkop als in een bit aansluiting gebruiken.

Een boorhamer met SDS plus is bedoeld voor beton om hard te kunnen slaan, denk dat die Alpen boortjes niet tegen het hameren kunnen. En dan heb je ook niets aan de sds aansluiting.
Zou een deftige set betonboren kopen met 4 snijders of gewoon de maten kopen wanneer je ze nodig hebt.
Zelf heb ik geen enkele 4 snijder en is het tot nu toe altijd gelukt met een 2 snijder, ik vertrouw gewoon op het vermogen van mijn Bosch 2-28 :P
Heb een set van de Lidl en wat losse Piranha boren van de bouwmarkt dus zeker geen high end spul.
Een boorhamer op hamerstand is inderdaad in de meeste gevallen teveel geweld voor zachter materialen dan beton.
Daar kwam ik ook op de harde manier achter toen ik een gaatje voor een pvc buis voor de buitenlamp door de enkelsteens muur van mijn schuurtje wilde boren. Daar brak een conisch stuk baksteen ter grootte van mijn vuist uit de andere kant van de muur ipv het mooie ronde 20mm gaatje dat ik verwacht had :X en dat was nog met mijn zwakke Bosch groen boorhamer.

Staar je niet blind op een klopboormachine, die heb je eigenlijk bijna nooit nodig.
Ik ben begonnen met een accu klopboormachine, de Makita DHP480, en daar het nauwelijks van gebruikt. Enige is wat tijdwinst in sommige gevallen maar met goede boren en wat meer geduld lukt het eigenlijk altijd ook prima met een gewone boormachine.

Zou nog eerder een slagschroevendraaier kopen waar je ook mee kan boren dan nog een keer een klopboormachine. ;)
Fischer DuoPower zijn echt top pluggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Sepp14 schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:17:
[...]

Die had mijn vader ook.
Leuk om te horen!
Enig idee hoe oud dat soldeerpistool ongeveer is?
Ik zie er nergens een datum op staan en ben wel benieuwd eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
Vliegvlug schreef op maandag 29 april 2024 @ 00:26:
Wat betreft die set Alpen Multicut, die zou ik juist niet in SDS plus halen maar met hex aansluiting.
Het idee is juist dat je met die dingen zonder al te veel moeite met een normale boor kan boren zonder een klopboor nodig te hebben. En met hex aansluiting kan je ze zowel in een normale boorkop als in een bit aansluiting gebruiken.
Aha! Indien ik voor de GBH 2-21 zou gaan dan heb ik daar wel nog deze snelspanboorhouder voor nodig... helaas geen hex 🤔 Moet ik even gaan zoeken of daar een verloopstuk voor bestaat.
Zou een deftige set betonboren kopen met 4 snijders of gewoon de maten kopen wanneer je ze nodig hebt.
Zelf heb ik geen enkele 4 snijder en is het tot nu toe altijd gelukt met een 2 snijder, ik vertrouw gewoon op het vermogen van mijn Bosch 2-28 :P
Heb een set van de Lidl en wat losse Piranha boren van de bouwmarkt dus zeker geen high end spul.
Ik zie dat Alpen zo'n boren met 4 snijders heeft, al vind ik het vrij moeilijk om die sets online te vinden (eigenlijk de meeste boren van hen). Misschien kijk ik ook gewoon eens bij Lidl of de lokale Brico/Gamma. Ik had alvast deze van Bosch voorzien. Kan ook gewoon zo'n grote koffer kopen met allerhande bits en boren, maar dan betaal je wellicht te veel voor zaken die je toch nooit gaat gebruiken.
Staar je niet blind op een klopboormachine, die heb je eigenlijk bijna nooit nodig.
Ik ben begonnen met een accu klopboormachine, de Makita DHP480, en daar het nauwelijks van gebruikt. Enige is wat tijdwinst in sommige gevallen maar met goede boren en wat meer geduld lukt het eigenlijk altijd ook prima met een gewone boormachine.
Ok, dus dan ga ik gewoon voor de combinatie zoals we hier al hebben besproken: Bosch GBH 2-21 / PBH 2500 SRE en GSR 12V-35 FC. Ik denk dat deze combinatie een zeer mooie starterskit is die nagenoeg alles zal dekken wat ik moet doen (gaatjes boren muren + plafond, en redelijk wat meubilair demonteren en monteren).
Fischer DuoPower zijn echt top pluggen!
Inderdaad! Misschien dat ik voor de gaten in het betonnen plafond hun SX Plus ga gebruiken. Nu denk ik wel dat de DuoPower hier ook voor geschikt zijn maar ik zie wel.

Alvast wel al hartelijk dank aan alle Tweakers die me hier reeds hebben geholpen, als leek is dit echt welgekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:53

Pixeltje

Woo-woohoo!

MWDKing schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:50:

Spijkerpistolen zijn snel, maar kunnen ook vies gevaarlijk zijn dus bezint eer ge begint. Daarbij schiet je met bijna 3mm spijkers je plint kats doormidden. Dat is wat mij betreft, naast de prijs, dan ook hét grote nadeel van spijkerpistolen: per spijkermaat heb je een ander pistool nodig.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Los van accuplatform en prijs heb je ze wel eens vast gehad? persoonlijk vind ik best veel verschillen hoe makita en dewalt (in het algemeen) in de hand liggen. Nu maakt dat voor een enkel schroefje per jaar niet veel uit, maar als je hele verbouwingen van plan bent mogelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:59
twain4me schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:27:
[...]

Los van accuplatform en prijs heb je ze wel eens vast gehad? persoonlijk vind ik best veel verschillen hoe makita en dewalt (in het algemeen) in de hand liggen. Nu maakt dat voor een enkel schroefje per jaar niet veel uit, maar als je hele verbouwingen van plan bent mogelijk wel.
Als in de een ligt veel beter in de hand dan de ander?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

simtom schreef op maandag 29 april 2024 @ 01:13:
[...]

Aha! Indien ik voor de GBH 2-21 zou gaan dan heb ik daar wel nog deze snelspanboorhouder voor nodig... helaas geen hex 🤔 Moet ik even gaan zoeken of daar een verloopstuk voor bestaat.
Zou zo’n snelspanhouder niet zo snel los kopen.
Met mijn oude groene boorhamer had ik er wel een bij en af en toe gebruikt maar dat was omdat mijn bosch groen accuboor met lood accu’s van destijds soms echt te weinig kracht had.
Met de blauwe Bosch GSR 12V zie ik dat niet snel gebeuren, zijn echt verassend krachtige machientjes :)

Bij mij Bosch 2-28F zit ook zo’n snelspanhouder maar kan me niet herinneren dat ik deze ooit gebruikt heb en heb die machine al weer zo’n 4 jaar

Bedoel die hex boortjes dan ook echt puur voor de GSR.
Maar het is ook gewoon een kwestie van gemak die multicut boren dat je lekker door kan zonder te hoeven wissel van boorkop en boor.

Zeker voor hout zijn specifieke boren voor het materiaal wel wat soepeler en nauwkeuriger.
Je kan ook gewoon bij de Toolstation wat Heller boortjes kopen naar behoefte voor wat je nodig hebt qua materiaal en diameter.
Een set is wel handig omdat er een houder bij zit maar ik heb voor de losse boren gewoon een klein doosje gekocht met 3 lange vakken voor de hout-, steen- en metaalboren
[...]

Ik zie dat Alpen zo'n boren met 4 snijders heeft, al vind ik het vrij moeilijk om die sets online te vinden (eigenlijk de meeste boren van hen). Misschien kijk ik ook gewoon eens bij Lidl of de lokale Brico/Gamma. Ik had alvast deze van Bosch voorzien. Kan ook gewoon zo'n grote koffer kopen met allerhande bits en boren, maar dan betaal je wellicht te veel voor zaken die je toch nooit gaat gebruiken.
Qua 4 snijders zat ik meer in mijn hoofd met van die grote lange boren om door de vloer te boren waarbij je dan wel door de wapening heen komt. Nu heb ik gewoon steeds een gat er iets naast geboord als ik vast zat op wapening ;)
Voor wat gaatjes in de muur niet echt nodig hoewel een 4-snijder schijnbaar wel minder snel wegloopt maar daar heb ik geen ervaring mee omdat ik ze niet heb.

De set die je aangeeft zou ik niet doen, die korte boortjes heb je echt niet nodig, die langere voldoen prima, zonde om dan voor die hele korte te betalen. Ik heb er ook een paar van maar gebruik ze nooit eigenlijk.

5 en 6 mm zijn de meest gebruikte maten voor in de muur en soms 8. Een setje daarvan in de niet korte uitvoering, die dacht ik meestal ook wel een 10 erbij heeft, is prima
[...]

Ok, dus dan ga ik gewoon voor de combinatie zoals we hier al hebben besproken: Bosch GBH 2-21 / PBH 2500 SRE en GSR 12V-35 FC. Ik denk dat deze combinatie een zeer mooie starterskit is die nagenoeg alles zal dekken wat ik moet doen (gaatjes boren muren + plafond, en redelijk wat meubilair demonteren en monteren).

[...]

Inderdaad! Misschien dat ik voor de gaten in het betonnen plafond hun SX Plus ga gebruiken. Nu denk ik wel dat de DuoPower hier ook voor geschikt zijn maar ik zie wel.

Alvast wel al hartelijk dank aan alle Tweakers die me hier reeds hebben geholpen, als leek is dit echt welgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Vliegvlug mn vader heeft er nog eentje die blauw is.
Lampje is geloof ik wel stuk.
60 jaar oud of zo me niks verbazen. Hij had hem geloof ik toen hij nog strijkijzers en koffiezet apparaten repareerde in een electronicawinkel..... Hoe lang geleden is dat dat dat gedaan werd?

@twain4me
Ben benieuwd welke jij prettig vind.
Ik denk dat het het ook uitmaakt welk type, aantal Nm bedoel ik, en welke accucappaciteit.
Ik vermoed dat DeWalt iets zwaarder is. (zal is mn oude BD442RFE en mn nieuwe kak weet typenummer niet uit mn hoofd. 😅 wegen op een keuken weegschaal.

De greep en balans vond ik wel prima. Zelfs met een 5Ah accublok er op.
Mn vader heeft een lichtere versie met een 2Ah accu en die is behoorlijk makkelijker te bewegen boven je hoofd en voor veel schroef klusjes prima.

Ik wilde een 90Nm omdat ik ook zwaardere gatenzagen en speedboren/houtboren en zo wilde kunnen gebruiken.
Zwaardere schroeven doe ik met een slagschroevendraaier maar als even 1tje moet doen is natuurlijk dat ook een taak.

Als je geen combiset koopt kan je ook kiezen voor een lichtere (ook compacter) schroefmachine en een slagschroefmachine.(zelfde bereik)
Gemiddelde hamerboor sds heeft ook een verloopkranskop in de koffer waar je de bovenstaande zwaardere dingen mee kan uitvoeren.

@MWDKing ik heb een electrische spijkergun nieter die nietjes en spijkers kan schieten tot 28mm lang geloof ik.
Voor laadjes maken en inlijmen is dat prima. Om planken tegen je plafond aan te nagelen is een compressor spijkergun top. Zelfde met plankenvloeren vast nagelen.
Aardappelkisten in elkaar schieten vast ook.

Maar voor veel schoon werk is voorboren en het juiste schroefje er in schroeven vast mooier en ook beter controleerbaar. (Een niet goed gehouden hoek betekend spijker door de zijkant van je werk. En inderdaad de grotere guns heten niet voor niks spijkerPISTOOL 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 13:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:41:
[...]

Als in de een ligt veel beter in de hand dan de ander?
Verschillend, dus dat kan beter zijn voor de een en slechter voor de ander. Ik moet zeggen dat verschillen inmiddels wel veel kleiner zijn dan ze waren. De oude serrie dewalts moest je mij echt niet geven voor een grotere klus, werdt ik zeer ongelukkig van, maar de nieuwere zijn een heel stuk beter voor mij. het zit hem in grip, ballans, handvat, gebruikte kunststoffen, reactie trigger etc. alle dingen die je niet in de specs kan lezen. kleine details maar als je er vaak mee moet werken maken details best veel uit.

Mede om bovenstaande reden heeft mijn vrouw haar eigen schroeftol in dit huis. :+

@copykat ik heb geen dewalt handen zoals wij het noemen, een vriend van mij juist weer wel. dus geen enkel oordeel veder wat er beter is. Ik heb ook een dewalt afkortzaag en heel blij mee, maar als ik iets kon verbeteren was het het handvat/trigger. Met mijn oude metabo was vanalles mis (zoals scheef zagen) maar lag beter in mijn handen. Voor een afkortzaag een klein probleem, maar mijn accutol moet als "gegoten" zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 29-04-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

twain4me schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:23:
[...]

Verschillend, dus dat kan beter zijn voor de een en slechter voor de ander. Ik moet zeggen dat verschillen inmiddels wel veel kleiner zijn dan ze waren. De oude serrie dewalts moest je mij echt niet geven voor een grotere klus, werdt ik zeer ongelukkig van, maar de nieuwere zijn een heel stuk beter voor mij. het zit hem in grip, ballans, handvat, gebruikte kunststoffen, reactie trigger etc. alle dingen die je niet in de specs kan lezen. kleine details maar als je er vaak mee moet werken maken details best veel uit.

Mede om bovenstaande reden heeft mijn vrouw haar eigen schroeftol in dit huis. :+

@copykat ik heb geen dewalt handen zoals wij het noemen, een vriend van mij juist weer wel. dus geen enkel oordeel veder wat er beter is. Ik heb ook een dewalt afkortzaag en heel blij mee, maar als ik iets kon verbeteren was het het handvat/trigger. Met mijn oude metabo was vanalles mis (zoals scheef zagen) maar lag beter in mijn handen. Voor een afkortzaag een klein probleem, maar mijn accutol moet als "gegoten" zitten.
_O- hmmm ik zal eens met die ogen kijken/vergelijken.
Ik heb mn oude Makita nog en ondanks dat de accu's versleten zijn en snel dood op hun rug liggen pak ik hem nog wel voor effe een snel klusje. Tot op heden niet over nagedacht waarom.
Ik heb vierkante handen, vingers korter dan mn handpalm, large/XL handschoenen. Niet overdreven grote handen maar ook niet klein en slank. Geen pianohanden ook. :+
Even een pool op zetten met merk accutol en en type handen? :*)
Ben benieuwd wat daar uit komt.
De decoupeerzaag D greep op accu van DeWalt is erg fijn in zn bediening en slowstart control.
Meer Dewalt spul heb ik niet dus geen idee.

(Overigens het nadeel van Internet aankopen is inderdaad dat je alles met specs en prijs en foto's (en reviews waar je je soms moet afvragen hoe betrouwbaar/relevant ze zijn.) moet besluiten. Terwijl het bedienen en hoe t in de hand ligt eigenlijk belangrijker is dan 10 % duurder of goedkoper.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Laatst online: 10:06
copykat schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:05:
@Vliegvlug mn vader heeft er nog eentje die blauw is.
Lampje is geloof ik wel stuk.
60 jaar oud of zo me niks verbazen. Hij had hem geloof ik toen hij nog strijkijzers en koffiezet apparaten repareerde in een electronicawinkel..... Hoe lang geleden is dat dat dat gedaan werd?
In ons repair cafe doen we dat nog elke maand.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
simtom schreef op maandag 29 april 2024 @ 01:13:
Boren met een hex aansluiting passen ook in een gewone boorkop. Door de hex vorm zullen ze niet zo snel gaan slippen. Additioneel voordeel is dat het in een bithouder past, alhoewel ik daar vooral voordeel zie als je in een hoekje moet boren en het excenteropzetstuk daarvoor gebruikt (op de FC)
Ik zou eerder gewone twee snijders van Alpen halen dan 4 snijders van Piranha of andere bouwmarkt meuk.

4 snijder zou mooiere gaten op moeten leveren, en wat minder gevoelig moeten zijn voor opzij springen of vastlopen op wapening, maar echt nodig is het niet.
Goeie combi, heb zelf in het oude apartement ook jaren gedaan met een boorhamer en 12V schroeftolletje (ook FC-achtig iets).

Over het algemeen heeft de Duopower meer klemkracht dan het SX type. Voor een lampje of schilderijtje ophangen maakt het verder weinig verschil, is meer iets als je zwaardere dingen op wil gaan hangen.

Enige nadeel dat ik wel eens hoor van de duopower pluggen is dat het in van dat zachte gasbeton, dat de duopower het gat groter kan maken doordat het gasbeton breekt als de plug dikker wordt doordat je er een schroef in draait. Dat effect is niet zo erg met SX type pluggen, dus dat kan een ding zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:47:
[...]

In ons repair cafe doen we dat nog elke maand.
Ja maar niet tegen een winkeltarief, dan gooit iedereen het gewoon weg... 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 08-06 12:27
Vliegvlug schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:20:

[Afbeelding: Oude Weller 8100C soldeerpistool]

[Afbeelding: Oude Weller 8100C soldeerpistool doos]

[Afbeelding: Oude Weller 8100C in originele doos en compleet]

[Afbeelding: Oude Weller handleiding bij soldeerpistool]

Gaaf, toevallig heb ik er hier ook nog een liggen van mijn vader .... Ook hier werkt het lampje na al die jaren nog prima. Helaas geen doosje meer, maar wel nog de twee andere soldeerkopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 15:09
Erikzelf schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:09:
[...]

2,8 mm spijkers voor wat fijnere afwerk klusjes mag je me uitleggen.
Ik gebruik daar maximaal een 1,6mm (16Ga), maar liever een 1,2 (18Ga) voor.
Dat gaat hem niet worden inderdaad :P En wat zou je bijv aanbevelen voor douglas gevelbekleding ca. 1.8cm dik? Op vuren rachels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14
  • Laatst online: 15:01

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Vliegvlug schreef op maandag 29 april 2024 @ 00:31:
[...]

Leuk om te horen!
Enig idee hoe oud dat soldeerpistool ongeveer is?
Ik zie er nergens een datum op staan en ben wel benieuwd eigenlijk.
Volgens mij begin jaren 80.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
Iemand ervaring met het opsturen van een Makita accu/boormachine waarvan de schroef in de kop niet los wil?
Mijn kop moet vervangen worden, maar de schroef zit dus muurvast, mijn schroevendraaier gaat er al overheen grrrrr.
Opsturen naar Makita is een optie of is er een betere optie?

Dank je voor je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-06 16:51
Peter Honda schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:54:
Iemand ervaring met het opsturen van een Makita accu/boormachine waarvan de schroef in de kop niet los wil?
Mijn kop moet vervangen worden, maar de schroef zit dus muurvast, mijn schroevendraaier gaat er al overheen grrrrr.

Dank je voor je advies.
Je weet dat het links draad is? anders een slagschroefdraaier.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
natural colour schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:58:
[...]

Je weet dat het links draad is? anders een slagschroefdraaier.
jazeker, gewoon met de klok meedraaien ja.
Heb al wel gelezen dat het een probleem is bij klopboormachine 's.
Misschien maar is inderdaad een flinke tik geven, laten schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
KoHa schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:29:
[...]
De set is maar met 1 accu.

Bij DeWalt krijg je nu nog tijdelijk een 5Ah Powerstack accu er gratis bij. Daardoor zou je zelfs de keuze kunnen maken om een goedkopere set te kopen van de DeWalt, mocht deze beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Dank je voor je advies.
Ik wilde een boorkop vervangen wat me zelf niet lukte. Uiteindelijk een lokale gereedschap reparatie service gevonden (omgeving Amersfoort: https://gereedschapservice.nl/ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:46

Dank je voor je advies.
Die kop doorslijpen is de ‘gemakkelijke’ manier wanneer het niet meer los wil komen. Daarna voorzichtig rondom de schroef steeds iets meer afslijpen totdat het geheel los komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:01
@klopping Zover ik kan vinden heeft de DCD791P2-QW set wel degelijk 2 x 5 Ah batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:53

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik zoek even wat hulp voor een vriend van mij: hij zit in het Makita systeem (accu’s en geleiderail) en heeft nu een handcirkelzaag van Makita op netspanning. Die past alleen met een adapter op die Makita geleiderail en dat begint te irriteren. Nu zat ik op de site van Makita te gluren maar het lijkt erop alsof Makita geen handcirkelzaag op 230v of 1x18V maakt die rechtstreeks op de rails passen. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

Hij is specifiek niet op zoek naar een invalzaag, dus die optie valt af. Ben ik verkeerd aan het kijken of heeft Makita deze combi van wensen gewoon niet in hun assortiment?

Nb, de zaag hoeft niet persé een Makita te zijn, maar oa Peter Millard van 10 minute workshop geeft aan dat de track van de Makita rails net smaller lijkt te zijn dan van andere rails, waardoor de meeste zagen te los op de rail staan. Wellicht heeft iemand hier ervaring met een Makita rail en een niet-Makita zaag en kan daar iets zinnigs over zeggen?

[ Voor 22% gewijzigd door Pixeltje op 29-04-2024 19:45 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:14
CurlyMo schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:52:
Kan iemand hier iets zinnigs zeggen over de vergelijking tussen de DeWalt DW089LG en de Huepar S04CG? Iemand eventueel ervaring met beide? Beiden zijn nu te koop voor ongeveer € 200,-. Het verschil in aantal laser lijnen (12 over 16) heb ik al gezien. Hoeveel is dat daadwerkelijk waard?De DeWalt is een bekend merk en qua specificaties beter bestand tegen stof en water. De Huepar komt hier in het topic vaker langs als voorkeur. Dit DeWalt type is nog nooit besproken hier op het forum.
Niemand?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 15:34
@Pixeltje Volgens mij is de enige 18V zaag die direct op de geleider kan de dhs782zj maar dat is én 2x18V en een lomp groot ding, wel mooie machine. Dus denk dat je conclusie klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
KoHa schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:04:
@klopping Zover ik kan vinden heeft de DCD791P2-QW set wel degelijk 2 x 5 Ah batterij.
Je hebt gelijk. 3 accu's is teveel. Ik denk dat ik voor de DDF487ZJ ga. Deze is compacter en lichter tov DDF484. Weet iemand of DeWalt een vergelijkbare versie heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:59
Pixeltje schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:42:
Ik zoek even wat hulp voor een vriend van mij: hij zit in het Makita systeem (accu’s en geleiderail) en heeft nu een handcirkelzaag van Makita op netspanning. Die past alleen met een adapter op die Makita geleiderail en dat begint te irriteren. Nu zat ik op de site van Makita te gluren maar het lijkt erop alsof Makita geen handcirkelzaag op 230v of 1x18V maakt die rechtstreeks op de rails passen. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

Hij is specifiek niet op zoek naar een invalzaag, dus die optie valt af. Ben ik verkeerd aan het kijken of heeft Makita deze combi van wensen gewoon niet in hun assortiment?

Nb, de zaag hoeft niet persé een Makita te zijn, maar oa Peter Millard van 10 minute workshop geeft aan dat de track van de Makita rails net smaller lijkt te zijn dan van andere rails, waardoor de meeste zagen te los op de rail staan. Wellicht heeft iemand hier ervaring met een Makita rail en een niet-Makita zaag en kan daar iets zinnigs over zeggen?
Mijn 1 x 18V cirkelzaag moet ook met een gekke adapter op die rail. Dat is nog nooit goed gelukt. Best zonde want nu heb ik dus dat stuk rail wat ik eigenlijk nooit gebruik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:42:

Zo te zien kan bv. een Bosch GKS 55 ook op een Makita / Festool rails. Ik weet niet hoe het met deze zaag is, maar ik geloof dat er op sommige zagen ook wat stel mogelijkheden zijn om de passing wat nauwer of losser te maken. Mijn invalzaag heeft dat in ieder geval wel (ook voor FSN rail is dit in te stellen), maar hoe dat met andere zagen zit, weet ik niet.
Pagina: 1 ... 195 ... 250 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).