die van mij heeft zelfs pootjes als ik alleen op de plek ben. raak altijd kwijt waar ik hem neer leg.twain4me schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:46:
qua rolmaat kies ik altijd iets anders dan andere mensen hebben, ten eerste pak ik dan niet perongeluk iemand anders zijn rolmaat maar die van mij verdwijnen ook een stuk minder snel dan vroegerstanleys lijken pootjes te hebben.
zelf gebruik ik al jaren de blauwe van hornbach, ze zijn helaas wel een stukje duurder geworden.
Net een 2e gekocht stanley tylon 5meter. 5 meter is de sweetspot de 8meter is 9 van de 10 keer overkill in meetlengte en dikker en lomper dus dan pak ik wel mn laser afstandmeter. 3meter is vaak net ff te kort en flimsie door de dunnere band.
Voor gewoon effe meten ( ruwe schatting) liggen er over al het huis in laatjes diverse merken.(merkloze ook)
en een laser afstandmeter in mn gereedschaplade.
ik moet zeggen dat ik de 5m niet nameet misschien eens doen voor de lol.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ongeacht welke rolmaat ik gebruik, ik gebruik altijd dezelfde om te meten en af te tekenen. Ongeacht merk, type, etc.
Van klussen krijg je grijze haren
Ik zit zelf te denken in het gebied van een 125/150/180 Knipex-sleuteltang. Ik hoor graag waar jullie goede ervaringen mee hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door RetroTycoon op 20-04-2024 23:12 ]
Wat voor fiets heb je en wat verwacht je hier met deze tang mee te doen?
Ik heb de middelste en de grootste.RetroTycoon schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:59:
Sleuteltangen zijn er in allerlei lengtes, maar prijzig. Wat is een fijn allround formaat als je zowel fietsonderdelen als waterkraankoppelingen wilt kunnen vastzetten en losdraaien? Hij zou grotendeels mijn matige steeksleutelset moeten vervangen.
Ik zit zelf te denken in het gebied van een 125/150/180 Knipex-sleuteltang. Ik hoor graag waar jullie goede ervaringen mee hebben.
Ik ben altijd fan geweest van Makita en zag bij Toolstation combo set inclusief 5ah accu's.
https://www.toolstation.n...f9FA0zGKsrdMaAuX9EALw_wcB
Is dit een goede prijs/kwaliteit of zijn er betere alternatieven?
Ik heb er 3:RetroTycoon schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:59:
Sleuteltangen zijn er in allerlei lengtes, maar prijzig. Wat is een fijn allround formaat als je zowel fietsonderdelen als waterkraankoppelingen wilt kunnen vastzetten en losdraaien? Hij zou grotendeels mijn matige steeksleutelset moeten vervangen.
125 / 180 / 250
De 125 viel echt enórm klein uit. Dus die beveel ik niet aan, behalve voor pielwerk. Het is wel echt een degelijk tangetje.
De 250 is echt enórm groot. Ideaal voor de grote knelkoppelingen en andere nog grotere koppelingen voor het 28mm stalen leidingwerk hier.
De 180 is een mooie tussenmaat. Degelijk, heel stevig. Groot bereik.
De 150 ken ik niet. Zal ook nog best oke zijn voor jouw doeleinden, maar dan moet je zelf wellicht iets meer kracht zitten ivm de kortere arm.
[ Voor 7% gewijzigd door bartvl op 21-04-2024 10:05 ]
Life is not about specs, it is about joy!
Ik heb een 150 en voor dezelfde doeleinden als je zoekt is die daar uitermate geschikt voor (zou geen 125 nemen, en 180 als je iets meer leverage zou willen of kolenscheppen hebt).RetroTycoon schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:59:
Bedenk ook goed wat je met een slagschroevendraaier wil gaan doen.Kadett schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:40:
Voor verbouwing in huis wil ik kijken naar zowel een slagschroevendraaier als een normale schroef/boor machine.
Ik ben altijd fan geweest van Makita en zag bij Toolstation combo set inclusief 5ah accu's.
https://www.toolstation.n...f9FA0zGKsrdMaAuX9EALw_wcB
Is dit een goede prijs/kwaliteit of zijn er betere alternatieven?
Veel mensen gebruiken dat ding alleen maar om herrie te maken en niet omdat het nut heeft. Heb iemand al een panlatje zien vastschroeven met zo'n ding en verbaasd staan kijken dat die wat met de gewone accutol was vastgezet niet gespleten was.

De goude van ecotools, gebruik deze dagelijks en zijn echt super dingen. Hebben ze in 3 5 en 7,5mTom- schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:19:
Mensen nog een goede tip voor een rolmaat?
De parkside die ik nu heb rolt niet meer lekker in en het is toch een item dat je veel gebruikt.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik was gisteren in de bouwmarkt, voor iets anders, en heb de Kärcher K-series hogedrukreinigers bekeken. Er stond een K5, waar de hogedrukslang al van geknikt was. Deze slang was stug en voelde niet hoogwaardig aan.Peer_76 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:23:
De nodige jaren geleden had ik een Kärcher K3 hogedrukreiniger aangeschaft, welke na mijn eerste klus (onder garantie) terug mocht voor reparatie. Van binnen zal er voornamelijk kunststof onderdelen in zitten (daar was de prijs ook naar) waardoor het meer geschikt is voor licht gebruik.
Vorige week had ik de Makita HW151 besteld en afgelopen maandag in ontvangst mogen nemen. Dit apparaat is iets zwaarder behoorlijk zwaar vergeleken met de K3.
Om een lang verhaal kort te maken qua kwaliteit geen vergelijk met mijn oude Kärcher 695, welke ergens in de 90er jaren is aangeschaft.
Als ik de specs van de Makita bekijk, dan is deze een stuk degelijker gebouwd dan Kärcher. Je mag verwachten dat je daar lang plezier van gaat hebben.
Daar zit nog wel een aardig prijsverschil tussen, dat ik eerst de plastic ufo ga proberen. Daarbij verwacht ik dat ik de terrasreiniger hooguit 1 à 2 keer per jaar ga gebruiken.Mvd1981 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:28:
[...]
je zou nog na kunnen denken om de plastic ufo vervangen door een inox (41813). Makkelijker schoon te maken en steviger. Ik geloof niet dat er een groot prijsverschil is.
Die knipex tang, heb ik al een tijdje in mn wanted bakje.
Zo'n typische tang die de bahco kan vervangen op vele momenten en je steeksleutel grabbelbak is dan ook minder nodig.
Misschien maar eens als verjaardagskadootje labelen.😁
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
stukken smaller en lichter. Je kunt ook knijpen en kracht doseren... En de bekken bijstellen door meer/minder te knijpen. Allemaal pluspunten boven een engelse sleutel. Welkom bij de clubcopykat schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:19:
[...]
Die knipex tang, heb ik al een tijdje in mn wanted bakje.
Zo'n typische tang die de bahco kan vervangen op vele momenten en je steeksleutel grabbelbak is dan ook minder nodig.
Misschien maar eens als verjaardagskadootje labelen.😁
De juiste koppelstand scheelt ook heel veel. Ik gebruik nogal eens de snelste stand met schroeven, maar wel met een lage koppelstand.sweetdude schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:49:
[Heb iemand al een panlatje zien vastschroeven met zo'n ding en verbaasd staan kijken dat die wat met de gewone accutol was vastgezet niet gespleten was.
En daarnaast een geweldige tool als je dingetjes moet buigen of iets gebogen (enigszins) rechtmaken, het is gewoon een mini bankschroef.Boudewijn schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:52:
[...]
stukken smaller en lichter. Je kunt ook knijpen en kracht doseren... En de bekken bijstellen door meer/minder te knijpen. Allemaal pluspunten boven een engelse sleutel. Welkom bij de club
Ik kan niet meer zonder.
Yup daar is hij ook fijn voor. Ik heb ook twee van die zelfstellende wera jokers. Die zijn fijn maar missen de knijpfunctie.6killer schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:38:
[...]
En daarnaast een geweldige tool als je dingetjes moet buigen of iets gebogen (enigszins) rechtmaken, het is gewoon een mini bankschroef.
Ik kan niet meer zonder.
Nu je het zegt, ik hoef voor nu enkel nieuwe wanden (houtskelet) te plaatsen boven en een vliering vloer+balken. Maximale schroef maat zal 4/5mm x 7cm zijn.sweetdude schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:49:
[...]
Bedenk ook goed wat je met een slagschroevendraaier wil gaan doen.
Veel mensen gebruiken dat ding alleen maar om herrie te maken en niet omdat het nut heeft. Heb iemand al een panlatje zien vastschroeven met zo'n ding en verbaasd staan kijken dat die wat met de gewone accutol was vastgezet niet gespleten was.
Over welke koppelstand heb je het bij een slagschroevendaaier?Peer_76 schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:14:
[...]
De juiste koppelstand scheelt ook heel veel. Ik gebruik nogal eens de snelste stand met schroeven, maar wel met een lage koppelstand.
Ik heb er nog geen gezien waar dat instelbaar is. Die krengen lopen altijd op vol vermogen.
Dat is ook juist de reden waarom ik aangeef dat een goede accutol veel handiger is als je wat simpele houtschroeven erin moet jassen.
Ja, daar is een normale accuschroever prima voor. Boven de 10cm en 6mm kun je erover gaan nadenken als je er veel te doen hebt.Kadett schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:28:
[...]
Nu je het zegt, ik hoef voor nu enkel nieuwe wanden (houtskelet) te plaatsen boven en een vliering vloer+balken. Maximale schroef maat zal 4/5mm x 7cm zijn.
(Ja ik heb getest dat de boortjes en bitjes zelf wel recht zijn, uiteraard)
Heb mijn combihamer in binnen 2 weken teruggestuurd en een nieuwe besteld: deze heeft precies hetzelfde euvel, dus die gaat ook weer retour. Gaat deze ezel zich 3 keer aan deze steen stoten? Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?
Punt is dat ik al best wat Parkside accu's heb. Zonde om dan voor de combihamer te gaan voor een Makita of iets dergelijks. Ik zal eens zoeken voor adapters van PS naar Makita: dan maakt mijn keuze makkelijker.
De DTD 172 is instelbaar in 4 snelheid standen.sweetdude schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:39:
Over welke koppelstand heb je het bij een slagschroevendaaier?
Ik heb er nog geen gezien waar dat instelbaar is. Die krengen lopen altijd op vol vermogen.
Maar om schroeven netjes te verzinken kan je beter de schroefmachine met de juiste slip instellen en gebruiken.
Met mijn DTD172 draai ik vooral houdraaibouten, 30cm schroeven en tackschroeven er in.
Tapschroeven is ideaal. Volle toeren boren, dan langzamer schroeven en dan bij contact op metaal een hamerslag en stopt automatisch.
Zie Ike zijn uitleg YouTube: Van kleine tot grote en lange schroeven moeiteloos bevestigen met ac...
[ Voor 16% gewijzigd door DJMaze op 21-04-2024 17:39 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Daar heb jij inderdaad een punt. Ik was van mijn eigen accu klopboormachine uitgegaan waar zoals vanzelfsprekend wel deze instelling op zit. En met de maximale draaisnelheid van 3600 t/m draait deze net zo snel als een slagschroevendraaier (maar dan met veel minder koppel).sweetdude schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:39:
Dat is ook juist de reden waarom ik aangeef dat een goede accutol veel handiger is als je wat simpele houtschroeven erin moet jassen.
Een losse slagschroevendraaier heb ik dan weer net niet in mijn collectie.
4,5x70 ers los krijgen uit 2en3tjes gaat ook top met een slagschroevendraaier.Kadett schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:28:
[...]
Nu je het zegt, ik hoef voor nu enkel nieuwe wanden (houtskelet) te plaatsen boven en een vliering vloer+balken. Maximale schroef maat zal 4/5mm x 7cm zijn.
Ik heb een 90Nm schroeftol en een slagschroevendraaier als set.
De slagschroevendraaier heeft 3 slag standen en is compacter dus soms de enige die er tussen past.
Met een bit boortje ook voorboor unit of omgekeerd met schroeftol.
Mocht je beide nieuw willen js een setje in 1 kist/koffer best een interessante optie.
https://mastertools.nl/pr...draaier-18v-xr-losse-bodysweetdude schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:39:
[...]
Volgens mij is dit 3 slagkracht standen.
Heb je de normale lijn van Parkside gehad, of was het de Performance lijn? Vaak is de Performance lijn net een stukje beter, maar niet áltijd. Je zou eens op youtube kunnen zoeken naar wat reviews over het gereedschap om te zien of het een standaard euvel is.Skupjo schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:54:
Ik heb recent verschillende accutools van Parkside aangeschafd. Ben eigenlijk best tevreden, maar mij valt op dat de boorgereedschappen (e.g. combihamer, slaghamer) een ietwat scheve boorkop hebben, waardoor het boortje of bitje aan het uiteinde gaat "spartelen". De afwijking is niet echt verwaarloosbaar met 3-4mm.
(Ja ik heb getest dat de boortjes en bitjes zelf wel recht zijn, uiteraard)
Heb mijn combihamer in binnen 2 weken teruggestuurd en een nieuwe besteld: deze heeft precies hetzelfde euvel, dus die gaat ook weer retour. Gaat deze ezel zich 3 keer aan deze steen stoten? Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?
Punt is dat ik al best wat Parkside accu's heb. Zonde om dan voor de combihamer te gaan voor een Makita of iets dergelijks. Ik zal eens zoeken voor adapters van PS naar Makita: dan maakt mijn keuze makkelijker.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik heb nog een Metabo 14.4v schroef/bor tol die ik erbij kan gebruiken voor wat lichter werk. Zit alleen 2 x1.5ah accu's bij en niet zoveel kracht. Kreeg toen van de buurman een schroef/boor/klop Makita met 5.0ah accu en dat was wel een eye opener. Zonder voorboren 5mm schroeven 8cm in hardhout. Wel uitkijken voor de polsencopykat schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:57:
[...]
4,5x70 ers los krijgen uit 2en3tjes gaat ook top met een slagschroevendraaier.
Ik heb een 90Nm schroeftol en een slagschroevendraaier als set.
De slagschroevendraaier heeft 3 slag standen en is compacter dus soms de enige die er tussen past.
Met een bit boortje ook voorboor unit of omgekeerd met schroeftol.
Mocht je beide nieuw willen js een setje in 1 kist/koffer best een interessante optie.
Ja mn Makita BD442 (42Nm) is 8 isch jaar mn schroeftol thuis geweest en de accu's zijn op. Beetje zware schroef er in schroeven. En de accu's zijn bleh ik heb geen zin meer.Kadett schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:17:
[...]
Ik heb nog een Metabo 14.4v schroef/bor tol die ik erbij kan gebruiken voor wat lichter werk. Zit alleen 2 x1.5ah accu's bij en niet zoveel kracht. Kreeg toen van de buurman een schroef/boor/klop Makita met 5.0ah accu en dat was wel een eye opener. Zonder voorboren 5mm schroeven 8cm in hardhout. Wel uitkijken voor de polsen
Nieuwe accu van accu.nl had natuurlijk ook gekund maar 42Nm is eigenlijk met speedboren of gatenboren (rondzaag) net ff te zwak. Ook met 120mm merk je met 42Nm aarzeling.
90Nm zou ook die 120'ers zo er in jenzen maar op je polsen is dat wel een aanslag als je er 50 of meer moet doen en dan is zo'n slagschroevendraaier easy breezy voor je pols.
En ook met boven je hoofd houden een stuk lichter.
🙂

Aah kijk eens aan, ik heb zelf een Bosch blauw slagschroevendraaier. Die heeft weer geen standen. Maar een variabele snelheid afhankelijk hoever je de knop induwt.DJMaze schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:33:
[...]
De DTD 172 is instelbaar in 4 snelheid standen.
...
Maar het koppel is niet instelbaar zoals met de draairing op een accuschroevendraaier
Meerdere fietsen, namelijk race-, stad- en ouder-. Gaat dan vooral om wat kleiner onderhoud wat ik eenvoudig zelf kan doen, waaronder afstellen en vervangen van onderdelen.fenrir schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:17:
Wat voor fiets heb je en wat verwacht je hier met deze tang mee te doen?
Bosch gdx slagschroevendraaier hier en ook daar 3 standen waarbij hij een maximaal koppel aandraait. Daarnaast per stand een lagere snelheid.sweetdude schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:39:
[...]
Weliswaar niet heel nauwkeurig maar ze zijn er zeker.
Daarnaast is bij veel schroeven ook wel handig dat je niet zelf kracht hoeft te zetten vanuit je pols bij een slag schroevendraaier, en dat maakt toch ook wel een verschil op dag schroeven. Maakt het soms ook makkelijker om schroeven op lastige plekken in te draaien. Ik gebruik hem zeker niet dagelijks maar zou hem ook niet willen missen.
Zou daarvoor gewoon een nette set ring-steeksleutels halen, van Proxxon hoeft bv. niet zo duur te zijn, maar wel degelijke kwaliteit. Kost minder dan een sleuteltang. Voor het aandraaien van de wielen zou ik zelf liever een goede steek / ringsleutel hebben dan een sleuteltang. Een ringsleutel kun je ook beter kracht mee zetten.RetroTycoon schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:15:
Meerdere fietsen, namelijk race-, stad- en ouder-. Gaat dan vooral om wat kleiner onderhoud wat ik eenvoudig zelf kan doen, waaronder afstellen en vervangen van onderdelen.
Maar goed, qua formaat is een 180 maatje sleuteltang waarschijnlijk wel genoeg voor een fiets, wel wat lomp voor de 10mm boutjes, maar veel minder wil je ook niet hebben voor de wielen, denk ik. Voor waterleidingen heb ik zo tot 32mm in huis, denk dat de 180 ook wel zover kan, maar kan het zo niet vinden, en heb zelf alleen een 250 (die gaat tot 40mm, denk ik).
Idd, losse (proxxon) sleutels voor werk aan je fiets. Voor pedalen zou ik zelfs een speciale pedaal sleutel aanraden. Deze zijn meestal langer en hebben een dikkere bek, pedalen hebben de neiging om zo vast te zitten dat je het vaak niet redt met een standaard steeksleutel maatje 15. @RetroTycoonhenkie196 schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:27:
[...]
Zou daarvoor gewoon een nette set ring-steeksleutels halen, van Proxxon hoeft bv. niet zo duur te zijn, maar wel degelijke kwaliteit. Kost minder dan een sleuteltang. Voor het aandraaien van de wielen zou ik zelf liever een goede steek / ringsleutel hebben dan een sleuteltang. Een ringsleutel kun je ook beter kracht mee zetten.
Maar goed, qua formaat is een 180 maatje sleuteltang waarschijnlijk wel genoeg voor een fiets, wel wat lomp voor de 10mm boutjes, maar veel minder wil je ook niet hebben voor de wielen, denk ik. Voor waterleidingen heb ik zo tot 32mm in huis, denk dat de 180 ook wel zover kan, maar kan het zo niet vinden, en heb zelf alleen een 250 (die gaat tot 40mm, denk ik).
Vooral niet als die ook nog eens waaibomenkwaliteit is. Ik heb eens -met mijn kippepootjes!- op zo'n pedaalpin de bek van een 15 gebroken. Als door een wonder zijn handen en voeten heel gebleven. Terwijl ik toch gewaarschuwd was, want op de sleutel stond iets van "Drop & Forget".fenrir schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:58:
... pedalen hebben de neiging om zo vast te zitten dat je het vaak niet redt met een standaard steeksleutel maatje 15. @RetroTycoon
KPN is een drieletterwoord
Denk dat dat meer een probleem is met de kwaliteit van de sleutel dan hoe vast de trapper zit, alhoewel het een paar huisgenoten ook wel eens is gelukt met mijn huismerk steeksleutel (of het nou het wiel of de trapper was, weet ik niet meer).trabant schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:09:
Vooral niet als die ook nog eens waaibomenkwaliteit is. Ik heb eens -met mijn kippepootjes!- op zo'n pedaalpin de bek van een 15 gebroken. Als door een wonder zijn handen en voeten heel gebleven. Terwijl ik toch gewaarschuwd was, want op de sleutel stond iets van "Drop & Forget".
Maar goed, een goede sleutelset hoeft niet zoveel te kosten, en zelfs een Gedore of Stahlwille valt wel mee, als je er rekening mee houdt dat het een levenlang mee gaat, in tegenstelling tot de net zo dure electrische gereedschappen.
En niet vergeten dat het linker pedaal linkse draad heeftfenrir schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:58:
[...]
Idd, losse (proxxon) sleutels voor werk aan je fiets. Voor pedalen zou ik zelfs een speciale pedaal sleutel aanraden. Deze zijn meestal langer en hebben een dikkere bek, pedalen hebben de neiging om zo vast te zitten dat je het vaak niet redt met een standaard steeksleutel maatje 15. @RetroTycoon
Daarnaast heb ik een extra platte sleutel in verschillende maten voor afstellen naven etc. Die kan je vaak vinden bij de betere winkels met fietsonderdelen en -gereedschap.henkie196 schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:27:
[...]
Zou daarvoor gewoon een nette set ring-steeksleutels halen, van Proxxon hoeft bv. niet zo duur te zijn, maar wel degelijke kwaliteit. Kost minder dan een sleuteltang. Voor het aandraaien van de wielen zou ik zelf liever een goede steek / ringsleutel hebben dan een sleuteltang. Een ringsleutel kun je ook beter kracht mee zetten.
Bij mijn Metabo kan ik de snelheid aanpassen en heb ik een schroefstand.sweetdude schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:39:
[...]
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Dat ken ik, daarom houd ik 'm dan altijd wat schuin over de gehele lengte als het echt op de mm aankomt. Ik vind het niet ver uit kunnen schuiven zelf een groter nadeel dan dit. Sinds ik deze rolmaat ben gewend (en zelfs mijn vriendin!) zijn andere rolmaten maar irritant.Pixeltje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:10:
[...]
Afhankelijk van je gebruiksdoel zou ik daar nog even over nadenken. Die extreme uitschuiflengte (is daar een term voor?) komt met de keerzijde dat de band heel hol is, wat nauwkeurig aftekenen op een plat vlak heel lastig maakt.
Gaat om deze unit. Performance serie dus.SpongeRob schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:10:
[...]
Heb je de normale lijn van Parkside gehad, of was het de Performance lijn? Vaak is de Performance lijn net een stukje beter, maar niet áltijd. Je zou eens op youtube kunnen zoeken naar wat reviews over het gereedschap om te zien of het een standaard euvel is.
Overigens: Als ik de klopfunctie aanzet en even boor en weer uit, dan draait de kop met schroeven (soms) ineens kaarsrecht. Maar dit werkt niet iedere keer (1 op 10 of zo).
Lijkt mij een kwaliteitsissue. Of: Dit zijn gewoon de gangbare toleranties van Parkside spul.
Want onder een hoek steek ie niet diep genoeg en kom ik een simpele plank niet meer door. Damnit. Dus...wat te doen. Toch maar een nieuwe circelzaag kopen? Of meteen een mooie invalzaag? Wanneer koop je het 1..dan wel het anders eigenlijk
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Allebeibonzz.netninja schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:25:
Ik had vroeger een circelzaag van bosch blauw maar die heb ik verkocht want vond het maar een groot en beetje eng ding. Daarvoor in de plaats kocht ik zo';n mooie mini bosch blauw 12v mini circelzaag. Dat was helemaal top...tot gisteren.
Want onder een hoek steek ie niet diep genoeg en kom ik een simpele plank niet meer door. Damnit. Dus...wat te doen. Toch maar een nieuwe circelzaag kopen? Of meteen een mooie invalzaag? Wanneer koop je het 1..dan wel het anders eigenlijk
Of gewoon een mooie handzaag als het niet veel voorkomend werk is...
Ik heb jarenlang een cirkelzaag gebruikt met een (zo goed als mogelijk) rechte lat die ik gebruikte als "liniaal". Dan hoefde ik geen dure aankoop te doen om een invalzaag te kopen voor die paar klusjes.bonzz.netninja schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:25:
Ik had vroeger een circelzaag van bosch blauw maar die heb ik verkocht want vond het maar een groot en beetje eng ding. Daarvoor in de plaats kocht ik zo';n mooie mini bosch blauw 12v mini circelzaag. Dat was helemaal top...tot gisteren.
Echter toen ik eenmaal een invalzaag had geleend van een collega was ik om. Het werkt echt zoveel simpeler en nauwkeuriger. Bovendien vind ik het veiliger (geen idee waarom, maar zo voelt het) en had ik steeds meer klusjes waarbij ik dacht: een invalzaag zou nu echt veel handiger zijn.
Maar in het kort: Als je veel plaatmateriaal moet zagen raad ik altijd een invalzaag aan. Ook als je nauwkeurige dingen wilt maken/zagen. Voor ruw werken en balkjes afkorten, kun je beter kiezen voor een cirkelzaag.
Deze machine beschikt over een SDS+ boorkop en daar hoort wat speling op te zitten. Hoe gebruik je deze boormachine in combinatie met bits?Skupjo schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:00:
[...]
Gaat om deze unit. Performance serie dus.
Overigens: Als ik de klopfunctie aanzet en even boor en weer uit, dan draait de kop met schroeven (soms) ineens kaarsrecht. Maar dit werkt niet iedere keer (1 op 10 of zo).
Lijkt mij een kwaliteitsissue. Of: Dit zijn gewoon de gangbare toleranties van Parkside spul.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ja die heb ik wel, maar grote platen onder een hoek met een handzaag lukt niet echtMvd1981 schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:27:
[...]
Allebei
Of gewoon een mooie handzaag als het niet veel voorkomend werk is...
Misschien kan ik nog wat zooi verkopen om de aanscahf van die invalzaag te rechtvaardigen
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Je kunt ook beginnen met een Parkside/HBM/Sheppach. Prima apparaten voor het geld (worden wel geleverd met 70cm rails, zou dan nog een rail van 150cm bijkopen). Mocht je merken dat je hem heel vaak gebruikt, kun je altijd nog upgraden naar een Festool/Makita/Bosch. De goedkope verkoop je dan weer gemakkelijk op Marktplaatsbonzz.netninja schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:53:
[...]
Ja die heb ik wel, maar grote platen onder een hoek met een handzaag lukt niet echtIk moest gisteren al met de japanse trekzaag die plaat die ik dus onder een hoekl helaas niet helemaal door had nazagen, en dat was geen lol.
Misschien kan ik nog wat zooi verkopen om de aanscahf van die invalzaag te rechtvaardigen
Waarom zou ik dat doen ?DBBMAX schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:59:
[...]
Je kunt ook beginnen met een Parkside/HBM/Sheppach. Prima apparaten voor het geld (worden wel geleverd met 70cm rails, zou dan nog een rail van 150cm bijkopen). Mocht je merken dat je hem heel vaak gebruikt, kun je altijd nog upgraden naar een Festool/Makita/Bosch. De goedkope verkoop je dan weer gemakkelijk op Marktplaats
- incidenteel
- banden: fiets, skelter, auto
- geschikt voor verfspuit, maar heel af en toe
- budget 150 ~ 175
- draagbaar
- low noise
Oftewel een veredelde bandenspuit waar ik eventueel een ander luchtdrukklusje mee kan doen.
Ik kwam bij Bol.com bij deze Stanley uit.
Is dit wat of kan ik beter ergens anders kijken?
==
hoi
De invalzaag met rail was één van mijn eerste aankopen en ik ben er nog steeds blij mee :-) Zeker bij platen is het onmisbaar!bonzz.netninja schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:53:
[...]
Ja die heb ik wel, maar grote platen onder een hoek met een handzaag lukt niet echtIk moest gisteren al met de japanse trekzaag die plaat die ik dus onder een hoekl helaas niet helemaal door had nazagen, en dat was geen lol.
==
hoi
Ik heb de 86-03-125 en gebruik die ook om soms om aan fietsen te sleutelen. De opening is groot genoeg voor de grootste moeren (grootste wat ik op een fiets heb is 21 mm geloof ik), maar voor het serieuze sleutelwerk heb ik nog steeds de normale steeksleutels. Of hij groot genoeg is voor waterkraankoppelingen weet ik niet.RetroTycoon schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:59:
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Ik heb teveel halfwat's en net niks'en aan gereedschap rondslingeren.
Gekregen, geërft van schoonvader wat ik dus niet weg mag doen want...., gekocht voor altijd handig, te goedkoop om te laten liggen enz. Spul.
4 doppensets, 1 geodore, 1 uitgebreide huismerk waar ik al de ratels vervangen van heb voor Hornbach dingen omdat ze uit elkaar donderde. 1 antieke inch versie en 1 habbiebabbie doosje die ik al in de schuur gedumpt heb. (scheelt heen en weer lopen als er een fiets gerepareerd moet worden. 😉)
Buckload aan diverse schroevendraaiers, tangen enz, (zelfs nog uit mn MTS schoolsetje) allergaartje.
Zelfde met inbussleutels uit ikea's en andere dingen. Berg cheapass bitjes in diverse hoedanigheid links en rechts in bakkies van (gereedschap)kisten. Onder t motto misgrijpen is erger.
Nu ik een soort van werkplaats/hobby garage aan het maken ben wil ik t gereedschap wat fine tunen.
Kwaliteit boven kwantiteit zegmaar 😋
Kwa electrisch gereedschap ben ik al bezig met updaten.
Nu nog de hand meuk.
Ik dacht eerst een makitakist maarja nog meer bitjes en net teweinig steeksleutels kwa range.
Dus misschien meer zoiets om mn steeksleutel set iets minder lomp in een grabbelkist met metal handgereedschap te hebben altijd opzoek naar die maat die altijd onderop ligt.....
Minder maar beter(georganiseerd ) zegmaar
Wat zijn mooie middenmoters (hoeft echt niet allemaal wera en geodore te zijn) kwa kwaliteit aan setjes of kopen jullie altijd dedicated doosjes. Met alleen imbus of alleen steeksleutels en losse tangen en schroevendraaiers?
Opzich vind ik zo'n grab and go set wel handig. Nu moet ik eerst van alles verzamelen in een eerst leeg gemaakte gereedschapkoffer/kist voordat ik weg kan om iemand te helpen. Kijk thuis is laadje open pakken en terugleggen prima. Bij anderen is het vaak "ik ga er vanuit dat ze niks hebben en ik weet niet waar ik tegen aan loop dus gooi de auto maar vol..." Wat twee keer irritant is het verzamelen en weer terug leggen in de plek waar t lag. (/me is wel eens lui en zet t op een hoop als ruim ik later wel op.... Geen zin an nu. Wat later resulteert in kak waar ligt dat nu weer ?
Die makitakoffer leek me een aardige grab and go koffer samen met mn schroeftol/slagschroevendraaier set. Alleen nog wat tangen en schroevendraaiers in een setje dr bij en klaar. (zag ook stanley s-stak voorbij komen wat mooi past op dewalt s-stak koffers maar ik kon niet zien wát er inzat. Leek op alleen inleg en niet ook de koffer.
Nog ideeën voor grab n go koffertjes of handige setjes die compact mee kunnen in een te vullen kist?

Ik heb ondertussen ook meerdere platte sleutels om een conus te kunnen stellen. Wel pas gekocht op een moment dat ik deze ook echt nodig had. Volgende op het wensenlijstje is een tool om ingeperste lagers er netjes uit te halen (in plaats van met een lange schroevendraaier).loeberce schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:23:
[...]
Daarnaast heb ik een extra platte sleutel in verschillende maten voor afstellen naven etc. Die kan je vaak vinden bij de betere winkels met fietsonderdelen en -gereedschap.
Ik probeer pas gereedschap te kopen als ik het nodig heb, je blijft anders maar bestellen.
Die GKT 55 is natuurlijk hartstikke mooi spulbonzz.netninja schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:04:
Waarom zou ik dat doen ?Het is toch een fantastisch excuus om mijn bosch blauw collectie verder uit te breiden?
Maar wat de anderen al zeggen, als je veel plaatmateriaal zaagt, is een invalzaag met rail ideaal. Kan ook met een cirkelzaag, maar dan heb je mindere afzuiging, Voor balkjes afkorten en 'even gauw', lijkt een cirkelzaag me makkelijker. Maar in principe kan je met beiden hetzelfde werk doen (mits de cirkelzaag met z'n voet gewoon op een rail past).
Met twee Parat koffers heb ik het meeste van m'n handgereedschappen wel bij me. Evt. nog met een eurokrat met de verschillende ratelsets erin, als ik die denk nodig te hebben.
Als je met een zeslitertankje de autobanden wilt oppompen, zul je de compressor tussendoor even tijd moeten gunnen om weer druk op te bouwen. Voor verfspuitfklusjes is 6L echt te klein, tenzij je theekopjes wilt kleuren.Eusebius schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:41:
Zoek een compressor en heb natuurlijk dit topic even lopen doorspitten. Waar ik het voor wil gebruiken:
- incidenteel
- banden: fiets, skelter, auto
- geschikt voor verfspuit, maar heel af en toe
- budget 150 ~ 175
- draagbaar
- low noise
Oftewel een veredelde bandenspuit waar ik eventueel een ander luchtdrukklusje mee kan doen.
Ik kwam bij Bol.com bij deze Stanley uit.
Is dit wat of kan ik beter ergens anders kijken?
Was ik bij die Stanley mis is een ontvochtiger, en ook de mogelijkheid om die alsnog aan te bouwen. Nou kost een goede ontvochtiger ook een lieve cent, maar als ik al zie wat die drie goedkope bij mij al eruit halen...
Met die 1 PK is dat tankje wel lekker snel op druk en vergeleken met de 96 dB van een klassieke compressor zijn die 59 dB absoluut een verademing.
O, en koop er een goede slang bij. Die halfdoorzichtige spiralen in zo'n accessoiresetje van een paar tientjes (liever ook laten liggen) leven niet lang.
[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 22-04-2024 20:45 ]
Maar voor je overige doelen issie prima.
Of bol.com de meest geschikte winkel is, moet je zelf ff uitzoeken.
Niemand?trabant schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:25:
De vrouw heeft die HBM stoomreiniger gekocht en daar is vandaag mee gestoeid.
Erg dankbaar werk, daar achter het fornuis. Wat wel duidelijk is, is dat die bijgeleverde borsteltjes niet het eeuwige leven zullen hebben, en bij HBM heb ik geen reserve-accessoires kunnen vinden.
Passen die van Kärcher? Hebben alle fabrikanten misschien een uniforme standaard?
Dat laatste klinkt te mooi om waar te zijn, maar wie weet...
Mjah, maar die koffers gaan wel veel langer mee dan het gros aan electrisch gereedschap, en kost ongeveer net zoveel (bij A-merk). Het is maar net wat je belangrijk vindtsphere schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:20:
Twee Parat koffers zijn meer waard dan wat het gros aan handgereedschap uitgeeft tegenwoordig.
Als ik iets heb waarbij ik weg moet gooi ik het losse spul in een of twee klapkratten van de Appie. Handgereedschap zijn twee Stanley fatmax koffers voor random klusjes respectievelijk elektra klussen.henkie196 schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:37:
[...]
Mjah, maar die koffers gaan wel veel langer mee dan het gros aan electrisch gereedschap, en kost ongeveer net zoveel (bij A-merk). Het is maar net wat je belangrijk vindtVoor een mid-high range telefoon kun je ook makkelijk die twee koffers kopen, bv.
Electrisch gereedschap gewoon in eigen koffer mee, done.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Voor mn werk heb ik een parratkoffer waar 99% van mn gereedschap op vaste plekken.henkie196 schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:54:
@copykat waarom een grabbelbak maken / kopen? Stop je goede spullen in een Parat koffer, heb je altijd je goede spullen bij je. Gooi de rest in een grote emmer, en graai er op los als je de behoefte hebt om je knokkels te riskeren (bv. als zo'n sleutel breekt zoals bij mij en @trabant). Of als je met mensen werkt waar gereedschap wel eens wil verdwijnen.
Met twee Parat koffers heb ik het meeste van m'n handgereedschappen wel bij me. Evt. nog met een eurokrat met de verschillende ratelsets erin, als ik die denk nodig te hebben.
Accu lader in mn auto, een m3 en m4 tappertje om dolgedraaid draad te herstellen.
Waar ik nu over praat is puur personal hobby materiaal geen werk gerelateerd gereedschap.
Moet nog even kijken welk tangen merk ik doe. Wiha professional heeft wel wat maar niet alles. (set kopen kan korting opleveren maar stuk voor stuk is ook een optie.)
Deze geodore set is misschien een mooie kwaliteit en uitgebreid genoeg om als grab en go set te fungeren. (ik wil puur de meuk uitdunnen en zo efficiënter zijn.)
Een hamer en beitel enz hoeft er niet in, die spullen kunnen in mn gereedschapkist.
Die koffers van mij zijn puur voor persoonlijk hobby materiaalcopykat schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:41:
Voor mn werk heb ik een parratkoffer waar 99% van mn gereedschap op vaste plekken.
Accu lader in mn auto, een m3 en m4 tappertje om dolgedraaid draad te herstellen.
Waar ik nu over praat is puur personal hobby materiaal geen werk gerelateerd gereedschap.
Moet nog even kijken welk tangen merk ik doe. Wiha professional heeft wel wat maar niet alles. (set kopen kan korting opleveren maar stuk voor stuk is ook een optie.)
Deze geodore set is misschien een mooie kwaliteit en uitgebreid genoeg om als grab en go set te fungeren. (ik wil puur de meuk uitdunnen en zo efficiënter zijn.)
Een hamer en beitel enz hoeft er niet in, die spullen kunnen in mn gereedschapkist.
Maar ook nu vind ik het nog makkelijk, pak gewoon een koffer uit de garage als ik in de tuin of op de zolder iets moet doen. En is ook in de garage netjes opgeruimd. Oud huismerk spul ligt ergens in een vergaarbak, maar kom ik verder nooit meer aan, want waarom zou ik een Gamma zijkniptang pakken als ik ook een Knipex heb die veel fijner knipt? Of de oude goedkope meuk steeksleutelset pakken als ik een Gedore (blauw) set heb liggen, waar de kans op spontane breuk een stuk lager is?
Maar goed, ieder z'n systeem. Als een Parat koffer wat te officieel is, en een emmer wat te rommelig, waarom niet iets er tussen in?
Die heeft Parat ook. Ik heb zelf de Softbag S, alleen is toch wel wat te klein achteraf (=ik wil er teveel in hebben). Maar zoiets is zoveel beter dan emmers doordat je veel in vakjes of lussen kan stoppen. En betaalbaar, was iets van € 30-35 met verzenden. Achteraf alleen liever de grote genomen.henkie196 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:39:
[...]
Die koffers van mij zijn puur voor persoonlijk hobby materiaalScheelt waarschijnlijk ook wel dat ik vroeger niks anders had om gereedschap op te bergen, geen garage, geen werkbank, en als ik met het gereedschap aan de fiets of auto moest sleutelen, of bij m'n ouders helpen, dan moest het gereedschap drie verdiepingen naar beneden, eerst. Dan zijn koffers wel erg makkelijk.
Maar ook nu vind ik het nog makkelijk, pak gewoon een koffer uit de garage als ik in de tuin of op de zolder iets moet doen. En is ook in de garage netjes opgeruimd. Oud huismerk spul ligt ergens in een vergaarbak, maar kom ik verder nooit meer aan, want waarom zou ik een Gamma zijkniptang pakken als ik ook een Knipex heb die veel fijner knipt? Of de oude goedkope meuk steeksleutelset pakken als ik een Gedore (blauw) set heb liggen, waar de kans op spontane breuk een stuk lager is?
Maar goed, ieder z'n systeem. Als een Parat koffer wat te officieel is, en een emmer wat te rommelig, waarom niet iets er tussen in?
Zo'n wera mini setje met bits en een 1/4" ratel en dopjes heeft veel.functionaliteit en gebruiksgemak (voor een mini-ratel) voor weinig omvang en relatief weinig kosten.copykat schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:00:
* copykat moet zn garage opruimen lees gereedschap en dergelijke uitzoeken.
Ik heb teveel halfwat's en net niks'en aan gereedschap rondslingeren.
Gekregen, geërft van schoonvader wat ik dus niet weg mag doen want...., gekocht voor altijd handig, te goedkoop om te laten liggen enz. Spul.
4 doppensets, 1 geodore, 1 uitgebreide huismerk waar ik al de ratels vervangen van heb voor Hornbach dingen omdat ze uit elkaar donderde. 1 antieke inch versie en 1 habbiebabbie doosje die ik al in de schuur gedumpt heb. (scheelt heen en weer lopen als er een fiets gerepareerd moet worden. 😉)
Buckload aan diverse schroevendraaiers, tangen enz, (zelfs nog uit mn MTS schoolsetje) allergaartje.
Zelfde met inbussleutels uit ikea's en andere dingen. Berg cheapass bitjes in diverse hoedanigheid links en rechts in bakkies van (gereedschap)kisten. Onder t motto misgrijpen is erger.
Nu ik een soort van werkplaats/hobby garage aan het maken ben wil ik t gereedschap wat fine tunen.
Kwaliteit boven kwantiteit zegmaar 😋
Kwa electrisch gereedschap ben ik al bezig met updaten.
Nu nog de hand meuk.
Ik dacht eerst een makitakist maarja nog meer bitjes en net teweinig steeksleutels kwa range.
Dus misschien meer zoiets om mn steeksleutel set iets minder lomp in een grabbelkist met metal handgereedschap te hebben altijd opzoek naar die maat die altijd onderop ligt.....
Minder maar beter(georganiseerd ) zegmaar
Wat zijn mooie middenmoters (hoeft echt niet allemaal wera en geodore te zijn) kwa kwaliteit aan setjes of kopen jullie altijd dedicated doosjes. Met alleen imbus of alleen steeksleutels en losse tangen en schroevendraaiers?
Opzich vind ik zo'n grab and go set wel handig. Nu moet ik eerst van alles verzamelen in een eerst leeg gemaakte gereedschapkoffer/kist voordat ik weg kan om iemand te helpen. Kijk thuis is laadje open pakken en terugleggen prima. Bij anderen is het vaak "ik ga er vanuit dat ze niks hebben en ik weet niet waar ik tegen aan loop dus gooi de auto maar vol..." Wat twee keer irritant is het verzamelen en weer terug leggen in de plek waar t lag. (/me is wel eens lui en zet t op een hoop als ruim ik later wel op.... Geen zin an nu. Wat later resulteert in kak waar ligt dat nu weer ?![]()
Die makitakoffer leek me een aardige grab and go koffer samen met mn schroeftol/slagschroevendraaier set. Alleen nog wat tangen en schroevendraaiers in een setje dr bij en klaar. (zag ook stanley s-stak voorbij komen wat mooi past op dewalt s-stak koffers maar ik kon niet zien wát er inzat. Leek op alleen inleg en niet ook de koffer.
Nog ideeën voor grab n go koffertjes of handige setjes die compact mee kunnen in een te vullen kist?
Ik heb zo'n wera electric setje gekocht en als ik in huis bezig ben is het gemis van handvatten best irritant.Boudewijn schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:29:
[...]
Zo'n wera mini setje met bits en een 1/4" ratel en dopjes heeft veel.functionaliteit en gebruiksgemak (voor een mini-ratel) voor weinig omvang en relatief weinig kosten.
Elke keer een stift wisselen word je ook appelig van als je andere hand iets moet vasthouden.
Dan is een werkbelt/kontzak en 3 of 4 schroevendraaiers 2x kruis 2x plat makkelijker. Eén hand wissel actie op een trap met één hand je lamp vast houden of je afdekdeksel of .....
Kijk als je overal en nergens heen moet is natuurlijk compact en licht fijn met transporteren.
Ik moet nog een 2e handvat los kopen om dit irritatie puntje te tackelen.
Voor mn werk heb ik wel veel stift schroevendraaiers (dit is een erg fijn setje.) omdat de makita schroef en 30cm lange kruiskop 90% procent in mn handen is en de platte schroevendraaier vooral E-clips wippen is. Pincet, tang (gebruik vaak mn leatherman).
Doekjes, schoonmaak middel, vetpotjes, veel gebruikte reserveonderdelen zoals feedrollers, sensoren, laptop (onderdelen zoeken en service manuals)
Thuis is vooral, kan je dit verhelpen?kan je dat maken? Mn fiets is stuk, lampje doet t niet, project klusjes,
Dan is grabbel je benodigde gereedschap bij elkaar, zoek in je voorraad naar de juiste onderdelen en hup punten verdiend bij het gezin.😁
Mijn huidige goal is mijn privé gereedschap, bit and pieces uitdunnen en als ik nieuw koop betere kwaliteit en slimmer/compacter/georganiseerder enz. (scheelt ruimte, zoeken naar wat je moet hebben maar wáár?)
De rommel/hobby zolder/schuur gevoel omturnen naar een (efficiente) werkruimte.
Zo ben ik ook mn kisten/kratten met (nieuw en gebruikt) koperwerk, electra werk, montage materiaal, beugels, schroeven, enz. Langzaam aan het uitzoeken. Alle troep/ halve onderdelen weg gooien) Sorteren logisch opbergen. (iets te vaak maar naar de bouwmarkt gereden omdat dat sneller is dan opzoek te gaan naar de " ik weet zeker dat ik het heb...." Item. Of erger: denken dat je het nog hebt en na een uur zoeken tot de conclusie komen dat het toch op was....en alsnog naar de bouwmarkt moeten
@henkie196 het gaat niet zozeer om de movable opberg koffers maar meer om efficient gereedschapsets/losse handgereedschap en elektrisch gereedschap. Volume vs gebruiks gemak. (niet iedereen heeft een 50m2 schuur op t erf staan
( deze post is een beetje off topic als in niet electrisch gereedschap maar zonder handgereedschap is elektrisch gereedschap onvolledig. 😎)
[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 23-04-2024 09:41 ]
Dan zou ik de GKS 18V-57 G aanraden, heb hem 4 jaar geleden gekocht als begin van mijn Bosch blauw verzameling en hij heeft z'n geld wel opgebracht. Uit het handje een balkje inkorten gaat prima. En op de lineaal een plaat kaarsrecht zagen gaat ook prima.bonzz.netninja schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:04:
[...]
Waarom zou ik dat doen ?Het is toch een fantastisch excuus om mijn bosch blauw collectie verder uit te breiden?
Tuurlijk diepte en hoek instellen kan makkelijker op een invalzaag maar je moet zelf inschatten hoe vaak je dat wil doen en of het gemak (want het kan wel gewoon op deze cirkelzaag) de meerprijs waard is (ongeveer €200).
Heb mijn oog laten vallen op zo een Toughbuilt tas of een stanley tas eventueel.copykat schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:27:
[...]
Ik heb zo'n wera electric setje gekocht en als ik in huis bezig ben is het gemis van handvatten best irritant.
Elke keer een stift wisselen word je ook appelig van als je andere hand iets moet vasthouden.
Dan is een werkbelt/kontzak en 3 of 4 schroevendraaiers 2x kruis 2x plat makkelijker. Eén hand wissel actie op een trap met één hand je lamp vast houden of je afdekdeksel of .....
Kijk als je overal en nergens heen moet is natuurlijk compact en licht fijn met transporteren.
Ik moet nog een 2e handvat los kopen om dit irritatie puntje te tackelen.
Voor mn werk heb ik wel veel stift schroevendraaiers (dit is een erg fijn setje.) omdat de makita schroef en 30cm lange kruiskop 90% procent in mn handen is en de platte schroevendraaier vooral E-clips wippen is. Pincet, tang (gebruik vaak mn leatherman).
Doekjes, schoonmaak middel, vetpotjes, veel gebruikte reserveonderdelen zoals feedrollers, sensoren, laptop (onderdelen zoeken en service manuals)
Thuis is vooral, kan je dit verhelpen?kan je dat maken? Mn fiets is stuk, lampje doet t niet, project klusjes,
Dan is grabbel je benodigde gereedschap bij elkaar, zoek in je voorraad naar de juiste onderdelen en hup punten verdiend bij het gezin.😁
Mijn huidige goal is mijn privé gereedschap, bit and pieces uitdunnen en als ik nieuw koop betere kwaliteit en slimmer/compacter/georganiseerder enz. (scheelt ruimte, zoeken naar wat je moet hebben maar wáár?)
De rommel/hobby zolder/schuur gevoel omturnen naar een (efficiente) werkruimte.
Zo ben ik ook mn kisten/kratten met (nieuw en gebruikt) koperwerk, electra werk, montage materiaal, beugels, schroeven, enz. Langzaam aan het uitzoeken. Alle troep/ halve onderdelen weg gooien) Sorteren logisch opbergen. (iets te vaak maar naar de bouwmarkt gereden omdat dat sneller is dan opzoek te gaan naar de " ik weet zeker dat ik het heb...." Item. Of erger: denken dat je het nog hebt en na een uur zoeken tot de conclusie komen dat het toch op was....en alsnog naar de bouwmarkt moeten
@henkie196 het gaat niet zozeer om de movable opberg koffers maar meer om efficient gereedschapsets/losse handgereedschap en elektrisch gereedschap. Volume vs gebruiks gemak. (niet iedereen heeft een 50m2 schuur op t erf staan.)
( deze post is een beetje off topic als in niet electrisch gereedschap maar zonder handgereedschap is elektrisch gereedschap onvolledig. 😎)
Puur alleen om het handgereedschap. Heb een setje ring steek van Rahsol (zustermerk volgens mij van Gedore) setje van wera karaftform met knipex tang en wat schroevendraaiers van Facom. Die gaan in het handgereedschap. Ben ook aan het uitdunnen. Gooi nu alles in het welbekende Fisherpluggenbakje. Alleen dat ding is loeizwaar dan.
Wil gewoon een set hebben die ik altijd kan pakken en niet misgrijpen. Moet ik veel sleutelen heb ik een doppenset van HBM met de kerst gehad. En heb nog een roletui met diverse lange Hazet sleutels, kniesleutels en dergelijke.
Heb onwijs veel dubbel en wat ik niet gebruik. Ga dat wel verdelen onder mijn zoon en schoonzoon. Wat ik daarna niet heb koop ik eventueel wel.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Ik heb me eens verdiept in invalzaag vs cirkelzaag.bonzz.netninja schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:04:
[...]
Cirkelzaag is veelzijdiger, goedkoper. En indien de schoen geschikt is voor een geleiderail /lineaal ook prima met paneel/plaatzagen en hoek en diepte zijn vaak ook prima in te stellen.
Diepte instelling is natuurlijk instellen en fixed als in het blad blijft staan op die instelling. Een invalzaag verdwijnt het blad (scherpe draaiende punten) meteen als mede machine los van je rail haalt terwijl bij een cirkelzaag de guide eerst vrij moet kunnen draaien.
Invalzaag is makkelijker en sneller te variëren in zaagdiepte. Afzuig/afvoer van zaagsel is stukken beter.
(de draaibare guide/beschermbeugel draai in de bovenkant precies in de luchtstroom om je zaagsel af te voeren en blokkeert dus een snelle afvoer door je stofzuigerslang bij cirkelzagen en dat heb je niet bij invalzagen. Dus als je voornamelijk op lokatie binnen zaagt kan dat een overwegings punt zijn.)
@Sepp14 zaanse zeunighijt?
Je weet toch
Zonde om weg te gooien en misschien kan ik het nog wel ergens gebruiken. Met als gevolg, teveel onzin verzameld.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Ik had nog een lusje over dus, daar zit nu een tweede handvat incopykat schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:27:
[...]
Ik heb zo'n wera electric setje gekocht en als ik in huis bezig ben is het gemis van handvatten best irritant.
Mn vader van 93 heeft dat geperfectioneert.Sepp14 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:04:
@copykat
Je weet toch![]()
Zonde om weg te gooien en misschien kan ik het nog wel ergens gebruiken. Met als gevolg, teveel onzin verzameld.
Hij heeft nog bakeliete lampfittingen en hardplastic stekkers in een kist liggen....

Zn hele huis ligt vol met "altijd handig" "doet het nog" "beter mee verlegen dan om verlegen" oude meuk.....
Als ik dat huis moet leeg halen heb ik 2 12kubs containers nodig vrees ik...
Herkenbaar, heb een tijd gehad dat ik stekkers afknipte van apparaten als die stuk waren. Altijd handig als je wat moet aansluiten.copykat schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:09:
[...]
Mn vader van 93 heeft dat geperfectioneert.
Hij heeft nog bakeliete lampfittingen en hardplastic stekkers in een kist liggen....![]()
Zn hele huis ligt vol met "altijd handig" "doet het nog" "beter mee verlegen dan om verlegen" oude meuk.....![]()
Vrouwlief laatst tegen mij. Ga je nog wat doen met die stekkers of kunnen ze weg? Stekkers lagen al meer dan 8 jaar te verstoffen in de garage.

Succes met leeghalen en zeker weten dat er heel veel gaat verdwijnen in jouw garage. Altijd handig die oude spullen

Bel een vintagewinkel. Sommige mensen zoeken zich ongans naar onderdelen met dat oude schroefdraad.copykat schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:09:
Acht jaar pas? Ik heb in de kelder (bij de 100W gloeilampenSepp14 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:12:
Stekkers lagen al meer dan 8 jaar te verstoffen in de garage.

Mijn moeder kon geen weerstand bieden aan standwerkers met quasi handige keukenhulpjes. Maar gebruiken, ho maar. Na haar dood lag het mijn vader ook niet in de weg, zodat ik 25 jaar later de kelder kon uitmesten. Het gros zat nog op het originele kartonnetje; we hebben er op de rommelmarkt een kraam mee kunnen vullen. Een andere la puilde uit van de kranen. Het water komt hier met 10 Bar binnen, en een drukverminderaar snapte die ouwe niet. Maar wel elke vijf jaar nieuw chroom. De oud ijzerman was er wat blij mee en heeft me tot zijn dood altijd heel hoffelijk gegroet.
En als straks de pleuris toch uitbreekt, komt er weer een nieuwe generatie-die-de-oorlog-nog-heeft-meegemaakt.
I see what you did there.......trabant schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:55:
[...]
[...]
Acht jaar pas? Ik heb in de kelder (bij de 100W gloeilampen) nog wat van die zware rubberen buitenstekkers liggen, deels erfstukken.
[...]
Mijn moeder kon geen weerstand bieden aan standwerkers met quasi handige keukenhulpjes.
K to the KillaZ
Wat is wel redelijk om aan te houden voor een inciddentele gebruiker? Al die variabelen zeggen me niet zo veeltrabant schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:28:
[...]
Voor verfspuitfklusjes is 6L echt te klein, tenzij je theekopjes wilt kleuren.
geluidsniveau: snap ik. Minder is beter.
aanzuigcapaciteit: 100 l/min redelijk?
ketelinhoud: 25 liter redelijk?
Kijk, en dat is iets wat ik niet weet en waar ik iets aan hebWas ik bij die Stanley mis is een ontvochtiger, en ook de mogelijkheid om die alsnog aan te bouwen. Nou kost een goede ontvochtiger ook een lieve cent, maar als ik al zie wat die drie goedkope bij mij al eruit halen...
Waar sluit je zo'n ding aan? Tussen vat en slang?
En is zoiets voor een incidentele gebruiker goed genoeg?
Snap ik - maar wat is goed? Op compressor-gebied ben ik echt een leek qua merken en kwaliteit...
O, en koop er een goede slang bij. Die halfdoorzichtige spiralen in zo'n accessoiresetje van een paar tientjes (liever ook laten liggen) leven niet lang.
Ik heb een paar bonnen voor Bol.com liggen .. dat beperkt mijn budget en winkelkeuzeRaymond schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:28:
@Eusebius als je ook wilt spuiten, komt die compressor heel veel te kort.
Maar voor je overige doelen issie prima.
Of bol.com de meest geschikte winkel is, moet je zelf ff uitzoeken.
==
hoi
Kan ze eerlijk vertellen dat ze het niet "weggegooid"heeft maar iemand anders er blij mee gemaakt heeft.
En dan is er weer ruimte om nieuwe , net even anders, junk te kopen.....

😁
Overigens wieltjes vv van de parratkoffer.
Niet de bijgeleverde hoekhouder proberen te vv maar gewoon de as en wieltje omzetten.
Zit vast met klinknagels en die krijg je er wel bij maar de binnenzijde zit áchter de voering....

:strip_exif()/f/image/J5Jsmn8n3F0edcM1TXwzerpy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/etocAUaMWFQEXiBLaMMCEA5z.jpg?f=fotoalbum_large)
Gevalletje pfff, handig..... Not!
[ Voor 63% gewijzigd door copykat op 23-04-2024 12:41 ]
Verkopers adverteren graag met de bruto aanzuigcapaciteit, maar je werkt met wat eruit gaat, en die netto luchtopbrengst is meteen een hap minder. Hoe professioneler een compressor is, hoe beter ook die info.Eusebius schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:31:
[...verfspuiten...]
Wat is wel redelijk om aan te houden voor een incidentele gebruiker? Al die variabelen zeggen me niet zo veel
geluidsniveau: snap ik. Minder is beter.
aanzuigcapaciteit: 100 l/min redelijk?
ketelinhoud: 25 liter redelijk?
Hoe groter de ketel, hoe stabieler de opgebouwde druk, want die heeft dan immers meer reserve als je er wat uit laat. Een kleine ketel is bij dezelfde hoeveelheid uitgeblazen lucht meteen leeg. Maar voor gebruik moet die ketel eerst op druk komen, en als je de compressor niet gebruikt moet je hem wel ergens kwijt. Mijn 70 L van 75kg heeft wieltjes, maar komt hier niet van zijn plaats. Afhankelijk van de bouwwijze (liggend/staand vat) kan een ± 25 L op wieltjes een goede compromis tussen prestatie en handelbaarheid zijn.
Hoeveel je voor een beetje verfklus nodig hebt? Ik durf het niet te zeggen, want ik heb dat nog nooit gedaan.
Aan zo'n ontvochtiger/vernevelaar zul je bij die Stanley compressor niets hebben. Om te beginnen moet het eerste deel, de ontvochtiger, rechtop gemonteerd worden, en daar ontbeert die Stanley de ruimte. En het tweede deel is een voor jou overbodige olievernevelaar, die voor de smering van luchtgereedschap zoals een slagmoersleutel olie in de slang vernevelt. Dus als je daarna olievrije lucht wilt hebben, is de slang vies. Hoewel de ontvochtiger vaak al op de compressor zelf zit, dus voordat de lucht de slang in gaat, is een ontvochtiger effectiever aan het eind van de slang, waar de lucht weer is afgekoeld. Dat is alleen geen werken, behalve aan een straalkast, die immers niet beweegt.[...ontbrekende ontvochtiger...]
Kijk, en dat is iets wat ik niet weet en waar ik iets aan heb![]()
Waar sluit je zo'n ding aan? Tussen vat en slang?
En is zoiets voor een incidentele gebruiker goed genoeg?
Bovendien: ik heb soms vier ontvochtigers in mijn systeem zitten (een op de compressor, een een meter verder vlak voor de haspel, een mini in de slang en een met drukregelaar vlak voor de straalkast, en nog spettert het vocht na verloop van tijd eruit. Dat is natuurlijk makkelijk te verhelpen door alles gewoon maar effe te vervangen door een vol professionele Festo vanaf 300 euro...
Dan denk ik aan zoiets. Die dunne blauwe of oranje spiraaltjes trekken aan je gereedschap en verder kun je er van zeggen dat ze hol zijn zodat er lucht doorheen kan. Als ik verder moet gaan met die spiraalslangetjes te beschrijven doe ik mijn opvoeding geweld aan.[...goede slang...]
Snap ik - maar wat is goed? ...
En nu ga ik je nog even bang maken, want: Past de slang op de compressor en past het gereedschap op de slang?
Welnu: alle spullen die jij of ik tot nu toe hebben besproken of gelinkt hebben een Euro-koppeling, of je moet (zoals bij die ontvochtigers) zelf nog een aansluiting erin schroeven. Een Euro-mannetje of Euro-vrouwtje of een slangkoppeling.
Er is op de consumentenmarkt nl. ook nog een ander, veel minder vaak voorkomend koppelsysteem: Orion. Voor zover ik weet gebruiken Creemers en Rustbusters, en helaas ook mijn vaste automaterialenzaak die.

En nog even bloot:

Er zijn universele koppelingen die op beide systemen zouden moeten passen, maar of die optimaal afdichten kan voer voor discussie zijn.
Dank je
Ik ga nu eerst verder met beitel en klopper om een legkast af te maken :-)
[ Voor 7% gewijzigd door Eusebius op 23-04-2024 13:56 ]
==
hoi
Mocht een stille compressor te klein zijn, dan raak je die veel makkelijk kwijt dan een lawaaischopper.
Op basis van de foto lijken de koppelingen heel erg op de Kärcher die ik heb. Ik zou het wel aandurven een Kärcher op proberen te zetten.trabant schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:25:
De vrouw heeft die HBM stoomreiniger gekocht en daar is vandaag mee gestoeid.
Erg dankbaar werk, daar achter het fornuis. Wat wel duidelijk is, is dat die bijgeleverde borsteltjes niet het eeuwige leven zullen hebben, en bij HBM heb ik geen reserve-accessoires kunnen vinden.
Passen die van Kärcher? Hebben alle fabrikanten misschien een uniforme standaard?
Dat laatste klinkt te mooi om waar te zijn, maar wie weet...
Zelf heb ik ook nieuwe badstof overtrekken gekocht op AliExpress, die passen niet heel goed maar goed genoeg voor de prijs.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
In hoeverre zou een normale cirkelzaag met een vastgeklemde lat niet hetzelfde kunnen uitvoeren.Eusebius schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:42:
[...]
De invalzaag met rail was één van mijn eerste aankopen en ik ben er nog steeds blij mee :-) Zeker bij platen is het onmisbaar!
Niet sarcastisch bedoelt. Maar kan voor mijzelf het geld niet echt verantwoorden voor totaal misschien 30 zaagsnedes.
Als je zaag gaat zoeken (kun je met wat beleid vaak voorkomen) vraag ik me af of je de boek echt strak tegen die lat aanhoudt. Ik heb om die reden een invalzaag en geen losse handcirkelzaag. Zou overigens best zon heel zieke mafell willenKadett schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:55:
[...]
In hoeverre zou een normale cirkelzaag met een vastgeklemde lat niet hetzelfde kunnen uitvoeren.
Niet sarcastisch bedoelt. Maar kan voor mijzelf het geld niet echt verantwoorden voor totaal misschien 30 zaagsnedes.
Reviews zijn doorgaans positief (over deze versie althans)
En eigenlijk kost het ding geen drol voor 125 incl BTW.
(ex accu)

Voor zowel nagels tot 50mm als nietjes.
https://www.amazon.de/-/n...40+nitr%2Caps%2C94&sr=8-1
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Na het kijken van deze video bleef bij mij hetzelfde idee hangen en raad eens, ik heb een cirkelzaagKadett schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:55:
[...]
In hoeverre zou een normale cirkelzaag met een vastgeklemde lat niet hetzelfde kunnen uitvoeren.
YouTube: I don't get why people still buy these
Hoe recht moet het zijn, en hoe net moeten de zaagsnedes zijn? Meubelpaneel zonder anti-splinterstrip ziet er niet uit, en als jij een echt rechte lat tegenkomt, leg die apart en bewaar die voor de rest van je leven, want dat is echt zeldzaam. Op een kastdeur ga je wel zien dat het niet recht is, dat zou ik dus niet op zo'n manier doen.Kadett schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:55:
Als het echt maar een paar keer is, en het moet netjes en recht zijn, en geld is een kwestie, laat het gewoon door de zaagservice doen waar je het hout haalt en bespaar je de kosten van de cirkelzaag.
niet in je schuur of tochtige garage want dan is ie snel nietrechnie!henkie196 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:52:
[...]
Hoe recht moet het zijn, en hoe net moeten de zaagsnedes zijn? Meubelpaneel zonder anti-splinterstrip ziet er niet uit, en als jij een echt rechte lat tegenkomt, leg die apart en bewaar die voor de rest van je leven, want dat is echt zeldzaam. Op een kastdeur ga je wel zien dat het niet recht is, dat zou ik dus niet op zo'n manier doen.
Dit doe ik nu dus regelmatig.Als het echt maar een paar keer is, en het moet netjes en recht zijn, en geld is een kwestie, laat het gewoon door de zaagservice doen waar je het hout haalt en bespaar je de kosten van de cirkelzaag.
De oude cirkelzaag met lineaal die ik nu heb is prima voor wat minder nauwkeurig zaagwerk.
Maar als je een technische schaal tekening maakt van je bouwsel en die een beetje goed uitwerkt dan is : plaat op platte kar , rijden naar zaag service, briefje geven met maten , hem laten uitrekenen hoe zo veel mogelijk uit een plaat te halen, doppen op en gezaagde delen aanpakken om op je platte kar terug te leggen
afrekenen ( vaak is tot 10 zaagsnedes gratis) in je auto leggen een stuk fijner dan dakdragers op je auto de 244x122cm plaat vast sjorren en hopen dat hij niet weg wilt vliegen met naar huis rijden of zeiknat regent en krom trekt met drogen. en thuis in je voortuin op schragen en 2en3balkjes je plaat in stukken zaagt.
metabo's cirkelzaag met geleide rail/lineaal is eigenlijk prima voor de kleinere klusjes en deur afkorten en van alles.(even een beter blad er in en klaar.
invalzagen zijn top als je veel laminaat wilt strak zagen als t al ligt of veel paneel en keukenkastje zaagt.
(gelamineert spul dat je NIET kan opschonen met schuurpapier langs de zaag snede.)
(ook hier geldt scherp blad en goed blad bepaald de uitkomst.)
ik heb na wat inlezen en YT kijken en hier vragen eigenlijk wel ontdekt dat invalzagen een luxe zijn en dat veel van die klusjes daarmee ook kan met een gewone geleideschoen cirkelzaag. (langzamer omdat je minder simpel en snel dieptes en hoeken kan instellen) geen geheugen nokje kan zetten.
goedkope invalzagen doen het niet beter dan de zelfde prijs aan cirkelzaag. zolang je maar een geleiderschoen op je zaag hebt en niet zo'n platte die je langs iets moet glijden.
ik pruts nog wat met mn oudje en anders hop naar de oud gereedschap bak er mee en die bovenstaande kopen als t me teveel irriteert.
Ik heb tijdje terug een Parkside nieter bij de lidl besteld voor 4 tientjes exclusief accu en die bevalt goed. Super tool bij het isoleren van mijn zolder! Had al een accuboor machine van dat merk dus daar kan ik dan de accu's van hergebruiken.paQ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:16:
Eens kijken of deze een beetje doet wat ie moet doen.
Reviews zijn doorgaans positief (over deze versie althans)
En eigenlijk kost het ding geen drol voor 125 incl BTW.
(ex accu)
[Afbeelding]
Voor zowel nagels tot 50mm als nietjes.
https://www.amazon.de/-/n...40+nitr%2Caps%2C94&sr=8-1
En je kunt ook altijd nog een universele geleiderail kopen als de Wolfcraft FKS 115 of FKS 145. Ik heb er een paar keer mee gezaagd en ben er tevreden over.RetroTycoon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:52:
[...]
Na het kijken van deze video bleef bij mij hetzelfde idee hangen en raad eens, ik heb een cirkelzaag
YouTube: I don't get why people still buy these
[ Voor 22% gewijzigd door [911] op 25-04-2024 09:59 ]
Het kan inderdaad met een standaard cirkelzaag & lat. Net wat je wilt. Het voordeel van een geleiderail boven een lat is dat de eerste een profiel heeft. Dat voorkomt verschuiven. Het is een extra uitgave, maar je werkt er zo veel sneller en nauwkeuriger mee. Buy once, cry once.Kadett schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:55:
[...]
Zie ook deze video: eerste item gaat over geleiderails met de pro's/con's en een uitleg hoe je zelf een lat maakt (mocht je dat nog niet weten ;-) )
- edit @RetroTycoon was me voor
Andersom: ik heb alleen een invalzaag (naast afkort en tafel) met rails en een gewone cirkelzaag nooit gemist. Gebruik het vooral om platen kort te maken en was de investering waard.
Bosch GKT 55 = Mafell, met een paar details minder (zie)Boudewijn schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:11:
[...]
Als je zaag gaat zoeken (kun je met wat beleid vaak voorkomen) vraag ik me af of je de boek echt strak tegen die lat aanhoudt. Ik heb om die reden een invalzaag en geen losse handcirkelzaag. Zou overigens best zon heel zieke mafell willen
==
hoi
Hoe nauwkeurig doen ze dit? Volgens mij ben je dan wel een beetje overgeleverd aan de expertise van de desbetreffende bouwmarktmedewerker. 88.1 of 88.2 kan voor sommige projecten al iets te veel verschil zijn.copykat schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:03:
[...]
plaat op platte kar , rijden naar zaag service, briefje geven met maten , hem laten uitrekenen hoe zo veel mogelijk uit een plaat te halen, doppen op en gezaagde delen aanpakken om op je platte kar terug te leggen
afrekenen ( vaak is tot 10 zaagsnedes gratis) in je auto leggen [...]
==
hoi
Je kan gewoon mee kijken als je er bent.Eusebius schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:25:
[...]
Hoe nauwkeurig doen ze dit? Volgens mij ben je dan wel een beetje overgeleverd aan de expertise van de desbetreffende bouwmarktmedewerker. 88.1 of 88.2 kan voor sommige projecten al iets te veel verschil zijn.
Dus als je gewoon zegt dat het precies moet dan kan je opletten of ze goed de 0 kalibratie doen.
Overigens hornbach heeft vaak goede zagers staan. Althans die bij ons. Weet natuurlijk niet wat andere regio's heb staan.
En als ik iets heel precies moet ga ik naar een houtbewerkings bedrijf in de buurt
🙂
Als thuis klusser is extern gereedschap veel vaker een oplossing dan bij meer dagelijkse houtbewerkers.
Omdat de lineaal bij mijn overgenomen cirkelzaag een "tel 3mm op bij lineaallijn voor zaagsnede" en ik ook een 254mm afkortzaag had was t vaak alleen om een deur recht te trekken of in te korten.
Wand beplating multiplex was meestal voor laten zagen op stroken van 60mm en dan alleen even inkorten op hoogte wat niet op een mm aan kwam.
Tuinschuttingen zagen al helemaal niet omdat waaibomen hout van zichzelf al elke dag een andere maat heeft afhankelijk vh weer.
Eigenlijk is cirkelzaag met geleiderschoen vs invalzaag op details gebaseerd maar beide kunnen het zelfde op een iets andere manier.
Voordelen inval, sneller instelbaar, betere stofafzuiging, zal nooit schuin op zn zaagblad komen te liggen omdat de schoen altijd vlak is. Ik geloof standaard anti kickback functie? En vermoedelijk preciezer kwa geleiding dus ook met zagen. En daar betaal je dan ook voor.
[ Voor 41% gewijzigd door copykat op 25-04-2024 12:19 ]
Maar als je iets op één mm nauwkeurig wilt hebben is hout waarschijnlijk niet het juiste materiaal. Ik denk dat je alleen door vocht-verschil tussen de bouwmarkt en je huis al meer dan 1mm afwijking gaat hebben op den duur.Eusebius schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:25:
[...]
Hoe nauwkeurig doen ze dit? Volgens mij ben je dan wel een beetje overgeleverd aan de expertise van de desbetreffende bouwmarktmedewerker. 88.1 of 88.2 kan voor sommige projecten al iets te veel verschil zijn.
Ik kom net een product tegen waar ik ook al een tijdje naar op zoek ben: een adapter om m'n metaalcirkelzaag op een geleiderail te zetten. De rails en invalzaag heb ik, en dan zou dit een mooie toevoeging zijn voor de (metaal)cirkelzaag.[911] schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:57:
[...]
En je kunt ook altijd nog een universele geleiderail kopen als de Wolfcraft FKS 115 of FKS 145. Ik heb er een paar keer mee gezaagd en ben er tevreden over.
[Afbeelding]

https://lintory.com/produ...aw-to-guide-rail-adapter/
Ik heb wel wat vraagtekens bij de duurzaamheid van het product. Maar dat gaan we meemaken. Ziet eruit als een 3D-print.
Edit: nu ik er beter over nadenk: wil ik de metaalcirkelzaag wel op een rail gebruiken? Als de metaal splinters onder de voet komen, dan gaat dat krassen.
Dan maar de oude Scheppach rail gebruiken ipv die van de Makita.
Ik ben zelf tegengekomen waar ik naar op zoek ben:Raling schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:59:
Ik kwam zojuist een laser ontvanger tegen met mm-weergave. Je kan op de ontvanger aflezen hoeveel mm verschil er zit tussen de straal en ontvanger, ipv alleen hoger/lager. Dat wil ik. Iemand hier ervaring mee?
Nu zie ik dat de laserontvangers met millimeter-weergave eigenlijk alleen voor rotatielasers zijn. Voor kruislijnlaser lijken de mm-weergave ontvangers merkgebonden, terwijl je bij een rotatielaser elke ontvanger zou kunnen gebruiken die je wilt.
Ik heb een Laserliner 360-lijnlaser met ontvanger die voor de meeste zaken prima voldoet, lekker klein en compact is. Daarnaast heb ik een gigantische Spectra bouwlaser laser (rotatie) van tientallen jaren oud.
Ik ben op zoek naar wat ervaringen met zo'n mm-weergave ontvanger, en dan mogelijk maar een vervanger van beide lasers. Een zo compact mogelijke roterende laser, omdat de laser in kleine ruimtes gebruikt gaat worden (kruiphoogte), maar die tegelijkertijd goed tegen een stootje kan.
Androtec MTR-65RGL
Een ontvanger met hoogteweergave voor zowel roterende als lijn lasers. Ik denk dat ik 'm maar eens ga bestellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Raling op 25-04-2024 13:26 ]
Ik denk dat je sowieso maar één zaag op één rails wilt gebruiken, zeker als die een anti-splinter-strook heeft: die heb je namelijk precies afgezaagd voor die specifieke machine-met-zaagblad combinatie. Als je een andere machine (of alleen al een ander zaagblad op dezelfde machine) gebruikt staat die of van je anti-splinter-strook af, of zaagt die de eerste keer er nog een stuk vanaf...Raling schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:21:
[...]
Edit: nu ik er beter over nadenk: wil ik de metaalcirkelzaag wel op een rail gebruiken? Als de metaal splinters onder de voet komen, dan gaat dat krassen.
Dan maar de oude Scheppach rail gebruiken ipv die van de Makita.
Terecht punt, ik bedoelde meer als je 2 panelen hetzelfde wilt hebben. Bv. zijkanten van een kastje. Dan vind ik het handiger de platen te klemmen en tegelijk af te zagen.Vloris schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:04:
[...]
Maar als je iets op één mm nauwkeurig wilt hebben is hout waarschijnlijk niet het juiste materiaal. Ik denk dat je alleen door vocht-verschil tussen de bouwmarkt en je huis al meer dan 1mm afwijking gaat hebben op den duur.
Al zal bij een gelijmde plaat het vochtverschil meevallen.
==
hoi
Recent heb ik mijn eerste goedkope parkside invalzaag gekocht, daar zit een (2-delige) geleide rails bij van in totaal 1400 mm (2 X 700). Nu wil ik graag wat 244 X 122 gaan verzagen en die ook in de volle lengte van 244 gaan verzagen.
In de markt zijn diverse (zeer) lange geleiderails te koop. Maar is er ergens een overzichtje (ik vind dat echt een tweakers ding ...
Opzicht wil het overzicht ook graag zelf vullen, daar heb ik dan wel de hulp van de bezitters van verschillende rails voor nodig, opdat die afmetingen van de profielen doorgeven waarna ik de tabel kan vullen?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Ik heb in 2020 deze gekocht voor mijn parkside:tcw82 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:25:
Er is hier wat behoefte aan invalzaag-geleiderails-informatie.
Recent heb ik mijn eerste goedkope parkside invalzaag gekocht, daar zit een (2-delige) geleide rails bij van in totaal 1400 mm (2 X 700). Nu wil ik graag wat 244 X 122 gaan verzagen en die ook in de volle lengte van 244 gaan verzagen.
In de markt zijn diverse (zeer) lange geleiderails te koop. Maar is er ergens een overzichtje (ik vind dat echt een tweakers ding ...) van merken die onderling uitwisselbaar zijn?
Opzicht wil het overzicht ook graag zelf vullen, daar heb ik dan wel de hulp van de bezitters van verschillende rails voor nodig, opdat die afmetingen van de profielen doorgeven waarna ik de tabel kan vullen?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
HBM 1400 mm Liniaal voor de HBM Profi 1200 Watt Invalzaag 160 mm
1 stuk(s) | Artikelnr. 9438
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).