Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:48
True schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Ik zie de meerwaarde van de magnetic maar ook van de fatmax hierin niet. Pak gewoon die Stanley Tylon en haal er eentje extra als je bang bent dat die stuk gaat.
Fatmax heeft een breedte van 32mm zag ik, dus handig om wat langere stukken te overbruggen zonder te knikken. stanley tylon is volgens mij 19mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:10
Kortverhaal schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:44:
[...]

Al enkele tijd gebruik ik de Tstak koffers van DeWalt. Zijn als je een beetje zoekt best betaalbaar (staan ook vaak op marktplaats). Daar heb ik ook de steekkar van en die is makkelijk op te klappen. Elk merk heeft wel zo zijn voor en nadelen maar deze zijn wat mij betreft betaalbaar en praktisch genoeg. De nieuwere modellen hebben een ip54 rating dus kunnen ook nog wat regen hebben.

Mocht je vragen hebben dan laat je het maar weten. :)
Kijk ervaring ermee, das mooi. Die staat me idd ook wel aan.

Zag in Duitsland deze promo:
https://www.gotools.de/gt...er-set-3-tlg_119137_10133

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik ben van plan enkele oude jaren '70 tegelvloeren te vervangen in huis met 60x60 gerectificeerde tegels, leveling-systeem etc.. Nu wil ik een tegelsnijder aanschaffen en ik heb het gevoel dat dit zo'n stuk gereedschap is wat je 1x in je leven aanschaft (ten minste, dat is het idee dan).

Ik twijfel tussen:
- Rubi Fast 85 (~185,-)
- Rubi Speed 92 Magnet (~385,-)

Wat zijn jullie ervaringen en waar doe ik goed aan?
Mijn schoonbroertje heeft een Rubi tegelsnijder van 1000,- die ik wel eens zou kunnen lenen maar gezien de afstand (3 uur enkele reis) en het feit dat hij hem voor zijn werk nodig heeft wil ik er toch eigenlijk ook wel een zelf hebben.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:26

sjirafje

No inspirational quotes here

Een magneetje op de rolmaat heb ik eigenlijk alleen gebruikt om schroefjes etc die ergens tussen gevallen zijn op te hengelen. Ik kan me niet herinneren het magneetje ooit gebruikt te hebben om iets op te meten.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:51
Is deze adapter M30 of 5/4 (1 1/4 inch)? Hoort bij een versleten diamantboor voor het Carat Nastroc systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcOGFP3F6ZqjybjzJeSlAoEaa1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjM0vtvBGWlzlkj93VJpg1R5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45

dragonhaertt

@_'.'

Ricko1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:17:
Is deze adapter M30 of 5/4 (1 1/4 inch)? Hoort bij een versleten diamantboor voor het Carat Nastroc systeem.

[Afbeelding]
Wat zegt de schuifmaat?

Overigens is de BSP 7/8inch veel dichter bij M30.
Ik neem aan dat je het over BSP draad hebt?

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 30-05-2024 16:43 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:51
dragonhaertt schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:40:
[...]

Wat zegt de schuifmaat?

Overigens is de BSP 7/8inch veel dichter bij M30.
Ik neem aan dat je het over BSP draad hebt?
Schuifmaat is 30mm

Diamantboren zijn er in M30 en 5/4 (29mm)

[ Voor 7% gewijzigd door Ricko1 op 30-05-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:12

thijsco19

KTM 990 SMT

Ricko1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:01:
[...]

Schuifmaat is 30mm

Diamantboren zijn er in M30 en 5/4 (29mm)
1 1/4 unc zou 31.75 mm buitenmaat zijn volgens Google. Als je dus precies 30 mm (of net onder) meet dan zou ik gokken op m30.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Kuusj schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:56:
Ik ben van plan enkele oude jaren '70 tegelvloeren te vervangen in huis met 60x60 gerectificeerde tegels, leveling-systeem etc.. Nu wil ik een tegelsnijder aanschaffen en ik heb het gevoel dat dit zo'n stuk gereedschap is wat je 1x in je leven aanschaft (ten minste, dat is het idee dan).

Ik twijfel tussen:
- Rubi Fast 85 (~185,-)
- Rubi Speed 92 Magnet (~385,-)

Wat zijn jullie ervaringen en waar doe ik goed aan?
Mijn schoonbroertje heeft een Rubi tegelsnijder van 1000,- die ik wel eens zou kunnen lenen maar gezien de afstand (3 uur enkele reis) en het feit dat hij hem voor zijn werk nodig heeft wil ik er toch eigenlijk ook wel een zelf hebben.
De Rubi Fast 85 is met een 6mm wiel voor wandtegels uitgerust. Dus de prijs wordt nog wat hoger, want je hebt gelijk een duurder snijwiel nodig.

Zelf heb ik deze gebruikt: https://www.guede.com/tw....schneider-GHF-800&a=55369
Destijds bij de Lidl in de aanbieding voor een tientje of 6-7. Prima snijder, in ieder geval voor de 10mm vloertegels die ik had. Leuk apparaat voor de rechte en grotere stukken.
Maar ik zou zelf een tegelzaag nemen: https://www.tegelzetshop.nl/rubi-tegelzaagmachine-nd-200
Dan kun je ook dunne randen wegzagen, stukken eruit zagen, etc. Bovendien is een tegelsnijder soms minder geschikt, omdat de tegelsoort soms te hard is en daardoor zich maar moeilijk laat snijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
ff bij de lokale ijzerboer een M30 uit de bak pakken en er op proberen te draaien.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:10

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

[Afbeelding]
Een collega van mij had een spoeddraadmeter, als je het zo noemt oid.
Was een reuzehandig stukje gereedschap.
Heeft mij vaak geholpen om de draad niet naar de filistijnen te draaien.
Zag toevallig op HBM dat ze het daar verkopen.
https://www.hbm-machines....ZR_wlW33JIXBoCgcsQAvD_BwE

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritssvt
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 18:20
De Makita SP6000J1X is een populaire invalzaag in dit topic.
Deze zaag wordt geleverd met een geleiderail. Makita biedt ook klemmen aan voor de geleide rail.
Iemand ervaring of het nuttig is deze klemmen te bestellen?
Of blijft de geleiderail sowieso al goed liggen (bijv. onder gewicht van apparaat)?

Gaat om een van deze twee:
* Geleiderail schroefklem (194385-5) ; https://www.makita.nl/art...rail-schroefklem-set.html
* Geleiderail snelspanklem (199826-6); https://www.makita.nl/art...ail-snelspanklem-set.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mauritssvt schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:42:
Deze zaag wordt geleverd met een geleiderail. Makita biedt ook klemmen aan voor de geleide rail.
Of blijft de geleiderail sowieso al goed liggen (bijv. onder gewicht van apparaat)?

* Geleiderail schroefklem (194385-5) ; https://www.makita.nl/art...rail-schroefklem-set.html
* Geleiderail snelspanklem (199826-6); https://www.makita.nl/art...ail-snelspanklem-set.html
De rails blijven van zichzelf al goed liggen, zeker op wat groter plaatmateriaal, maar de klemmen zijn wel handig om te hebben (heb zelf de schroefklemmen) voor situaties waar je de rails minder goed kan ondersteunen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:03

Asteroid9

General Failure

Die snelspanklemmen zijn wel heel fijn, op mijn oude non-Makita zaag had ik schroefklemmen en snelspanklemmen werken echt veel fijner!
Ja, ze hebt eigenlijk wel klemmen nodig en ik zou absoluut iets meer betalen voor de snelspanversie.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik heb zelf DeWalt snelspanklemmen voor mijn Makita rails, werken perfect maar zijn de helft van de prijs!
https://www.klium.nl/dewa...r-geleiderail-2-st-266733

Snelspan is wel aan te raden, en uberhaupt zijn klemmen aan te raden als je ooit wat smallere objecten moet zagen. (plank, deur, laminaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:22

MJV

@Mauritssvt hier nog een +1 voor de snelspanklemmen. Schroefklemmen mee begonnen maar snelspan is wel echt stukken handiger.

Ik heb een setje snelspanklemmen (metaal) van AliExpress, die zijn verrassend goed. Zoals al aangegeven blijft de rails aardig goed liggen, maar voor de keren met bijv. duur materiaal dat het echt 100% in een keer goed moet pak ik toch altijd even de klemmen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

dragonhaertt schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Ik heb zelf DeWalt snelspanklemmen voor mijn Makita rails, werken perfect maar zijn de helft van de prijs!
https://www.klium.nl/dewa...r-geleiderail-2-st-266733

Snelspan is wel aan te raden, en uberhaupt zijn klemmen aan te raden als je ooit wat smallere objecten moet zagen. (plank, deur, laminaat)
Als je overigens dat 'one hand - ratel' model fijner vindt dan de DeWalt klemmen, dan heeft banggood ook een goedkoop alternatief in dezelfde stijl als de Makita klemmen:
https://www.banggood.com/...r_warehouse=CN&ID=6317948

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik gebruik altijd snelspanklemmen bij mijn rail. Er zit wat rubber op dat het niet meteen gaat schuiven, maar met klemmen weet je zeker dat de rail niet gaat schuiven. Bij gladde oppervlakten, gemelamineerde plaat bv., gaat een rail toch wel gauw schuiven. Als je de zaag op de rail zet, kan het nog wel eens wat schuiven. Als je onder verstek zaagt, gaat het zeker schuiven. Bij lange stukken is het ook een stuk makkelijker om de rail goed te leggen, eerst aan een kant, vast klemmen, dan de andere kant, weer vast klemmen. Anders gaat het aan de andere kant toch altijd een beetje bewegen bij het verleggen van de rail, en blijf je aan het goed leggen.

En zeker voor de Festool / Makita rail zijn er genoeg goedkope klemmen te vinden, geen reden om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
@MJV @dragonhaertt Toevallig nog een tip voor een vervangende splinterstrip voor een leuk prijsje uit het verre Oosten?

Ik heb ooit een breder zaagblad op mijn Parkside invalzaag gehad (bevalt ook nog prima trouwens) maar daardoor is het nu altijd pielen om goed af te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:22

MJV

Nee, wel uit Haarlem. Heb 'm zelf nog niet want was lang niet op voorraad. Is in ieder geval kwaliteit.

Ik heb ook 2x140cm die ik moet vervangen, strip is loskomen te zitten, misschien door temperatuurwisselingen in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

ThinkPad schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:01:
@MJV @dragonhaertt Toevallig nog een tip voor een vervangende splinterstrip voor een leuk prijsje uit het verre Oosten?

Ik heb ooit een breder zaagblad op mijn Parkside invalzaag gehad (bevalt ook nog prima trouwens) maar daardoor is het nu altijd pielen om goed af te meten.
Nee, helaas niet.
Ik moet zelf binnekort ook een nieuwe strip kopen. Tot nu toe altijd gewoon de originele aangeschaft.
Voor die kleine prijs ook niet echt waard om een andere te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Kan ik een diamantzaag op een afkort/verstekzaag zetten?

Ik heb een Bosch PCM 8 afkort/verstekzaag. Die gebruik ik meestal voor hout. Maar ik heb ook een aantal stenen voor tuinbestrating die ik af wil korten. Kan dat als ik een diamantzaag op die Bosch PCM8 zet?

B.v. zoiets als deze: https://www.feramotools.n..._tegelzaagblad-180mm.html

Het onbelaste toerental van de Bosch is lager dan de max van dat blad, en de diameter en asgat komen ook overeen. Toch voelt het niet helemaal jofel :P

EDIT:

Ik lees nu in de handleiding:

Mitre saws are intended to cut wood or wood-like products, they cannot be used with abrasive cut-off wheels
for cutting ferrous material such as bars, rods, studs, etc. Abrasive dust causes moving parts such as the lower
guard to jam. Sparks from abrasive cutting will burn the lower guard, the kerf insert and other plastic parts

Daar lees ik in dat steen dus eigenlijk ook niet kan. :'(

[ Voor 39% gewijzigd door MailMan op 31-05-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:37

Pixeltje

Woo-woohoo!

MailMan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:55:
Kan ik een diamantzaag op een afkort/verstekzaag zetten?

Ik heb een Bosch PCM 8 afkort/verstekzaag. Die gebruik ik meestal voor hout. Maar ik heb ook een aantal stenen voor tuinbestrating die ik af wil korten. Kan dat als ik een diamantzaag op die Bosch PCM8 zet?

B.v. zoiets als deze: https://www.feramotools.n..._tegelzaagblad-180mm.html

Het onbelaste toerental van de Bosch is lager dan de max van dat blad, en de diameter en asgat komen ook overeen. Toch voelt het niet helemaal jofel :P
Hmm, daar zeg je zoiets. Mijn gevoel zegt ook dat het een slecht plan is, maar echte redevoering heb ik daar niet voor.

Blad is bedoeld voor natzagen, dat wordt een uitdaging op je afkortzaag, en het is bedoeld voor tegels ipv stenen dus de diepte van je zaagsnede zou een probleem kunnen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Pixeltje op 31-05-2024 20:05 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Pixeltje schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:03:
[...]

Hmm, daar zeg je zoiets. Mijn gevoel zegt ook dat het een slecht plan is, maar echte redevoering heb ik daar niet voor.

Blad is bedoeld voor natzagen, dat wordt een uitdaging op je afkortzaag, en het is bedoeld voor tegels ipv stenen dus de diepte van je zaagsnede zou een probleem kunnen worden.
Wat ik tot nu toe vind is dat het vooral slecht voor de zaag lijkt te zijn door de fijnstof.

Ik lees verder dat men cirkelzagen adviseert, maar bij mijn Makita cirkelzaag staat een vergelijkbare uitleg als ik hierboven heb beschreven: bedoeld om hout mee te zagen.

Tot nu toe heb ik een haakse slijper met diamandblad gebruikt. Die snijdt als een warm mes door boter maar de diameter van het blad is onvoldoende om in 1x door de steen te gaan. En een nette snede is dan best lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

MailMan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Wat ik tot nu toe vind is dat het vooral slecht voor de zaag lijkt te zijn door de fijnstof.

Ik lees verder dat men cirkelzagen adviseert, maar bij mijn Makita cirkelzaag staat een vergelijkbare uitleg als ik hierboven heb beschreven: bedoeld om hout mee te zagen.

Tot nu toe heb ik een haakse slijper met diamandblad gebruikt. Die snijdt als een warm mes door boter maar de diameter van het blad is onvoldoende om in 1x door de steen te gaan. En een nette snede is dan best lastig.
Voor het behoud van je machines is het dan wellicht slim om een 230mm slijper te lenen, of voor een paar tientjes eentje te kopen bij Lidl. Ik heb ooit een keer 40 piek stukgeslagen op een goedkope 230mm slijper specifiek voor dit soort klussen. Wordt altijd vies, buiten, nat, of in de aarde en bij een goedkope machine vind ik dat prima.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:32
ThinkPad schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:01:

Toevallig van de week ook een nieuwe opgehaald. Pak wel de originele.

https://www.combitools.nl...trip-3000mm-423360-7.html
Of
https://www.combitools.nl...trip-1500mm-199141-8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 18:19
Voor het maken van een compleet nieuwe vliering vloer ga ik gebruik maken van 70x170/195mm balken. Deze zullen op maat ingekort moeten worden.

Ik heb hier al een Makita 5704R in de schuur met een maximale zaagdiepte van 66mm. Nog lang niet versleten maar wat is wijsheid,

Iets nieuws als een Bosch GKS 190 aanschaffen die wel 70mm haalt of 5mm inzagen met handzaag aan ene kant en andere zijde doorhalen met de Makita?

Gaat om totaal 15-20 zaagsnedes voor dit project

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Kadett schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:47:
Voor het maken van een compleet nieuwe vliering vloer ga ik gebruik maken van 70x170/195mm balken. Deze zullen op maat ingekort moeten worden.

Ik heb hier al een Makita 5704R in de schuur met een maximale zaagdiepte van 66mm. Nog lang niet versleten maar wat is wijsheid,

Iets nieuws als een Bosch GKS 190 aanschaffen die wel 70mm haalt of 5mm inzagen met handzaag aan ene kant en andere zijde doorhalen met de Makita?

Zagen, omdraaien, zagen. Dat kan toch met de machine die je hebt?

Als je op zoek bent naar goedkeuring van je partner, nee dat kan echt niet met die oude machine, dat levert scheve balken op je kan beter een nieuwe machine kopen, dat is veiliger.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:27
No Hands schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:53:
[...]

Als je op zoek bent naar goedkeuring van je partner, nee dat kan echt niet met die oude machine, dat levert scheve balken op je kan beter een nieuwe machine kopen, dat is veiliger.
Voor net dat zetje extra om goedkeuring binnen te slepen kan je nog aangeven de oude machine op marktplaats te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik gebruik hem zonder klemmen. De rail wil wel eens verschuiven als ik iets te lomp de zaag er op zet, maar als ik dat dus rustig doe en de rail met mn andere hand naar beneden druk gaat dat prima. Aanrader: haakse aanslag erbij bestellen.

Incoming:
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DBO180Z_C1L0.jpg

Het plan is om een ingeoliede garderobekast kaal te schuren en in een andere kleur olie te gaan zetten. Dus tijd voor een nieuwe tool...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 17:10

Daar ga je toch geen nieuwe machine voor kopen?
Zou het omdraaien qua zaag volgorde,
Plaats een speedsquare op het lange deel van de balk, hierlangs kun je perfect recht zagen met de cirkelzaag.
Laatste mm’s doe je even met de handzaag of draai de balk om en herhaal de truc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
No Hands schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:53:
[...]

Dat is natuurlijk ook mogelijk 8)7

Geen goedkeuring van een partner nodig, eerder van bankrekening ;) Met de komende verbouwing moet er nog wel wat aangeschaft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:31
Ik kan niet kiezen
Ik wil graag een schroefmachine
Ik heb al enkele 18v spullen van Makita dus als schroefmachine wil ik weer een Makita
Wat ik hier gelezen heb is de dtd154 erg populair
Maar de dtd172 is ook goed

https://www.mtools.nl/mak...64003631383959&sqr=Dtd154
https://www.mtools.nl/mak...0034373236327c&sqr=Dtd172

Tussen deze 2 zit maar 12 euro verschil
Dus voor welke zouden jullie gaan en waarom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
creon schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:06:
Ik kan niet kiezen
Ik heb al enkele 18v spullen van Makita dus als schroefmachine wil ik weer een Makita

Wil je een schroefmachine of een slagschroefmachine? Voor welk werk ga je hem gebruiken?
https://www.gereedschapce...-een-slagschroevendraaier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:49
creon schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:06:
Ik kan niet kiezen

Beide zijn zeer vergelijkbaar. De 172 is net wat beter volgens 'het internet'. In praktijk verwacht ik geen verschil, maar ik zou de 12 euro extra uitgeven voor het gevoel de betere te kopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 09:58

copykat

Good copy isn't bad

@Turiya
kleine push op update van je Hikoki.
al zoveel ervarig opgedaan om een balans op te maken tussen goed, goedgenoeg, kan beter, werkbaar slecht?

hoe is de precisie behoud? weinig speling of is het eenmaal afgesteld is haaks haaks en 45graden 45graden?
nog momenten gehad dat 216blad je een probleem gaf als in te klein?
bediening met de lockhandel ( dat lijkt me een vingerklemmer die handel naam beneden duwen en weer omhoog halen.)

ik heb hem nog steeds in t "winkelmandje" als vervanging van mn oude Güde 254mm

De metabo variant is 2x zo duur.
wel een stuk meer machine en kwa bediening/ergonomie beter maar misschien vrijwel zeker overkill in mijn usecase prijstechnisch.

Precisie en ease of werken ( bediening/instellen/mogelijkheden) er mee met een goede stof afzuiging (voor zover mogelijk) zijn eigenlijk de reden om een nieuwe te kopen. (de footprint in je werkplaats is ook wel een dingetje en mn oude is LOMP.
(mn gude is groot, zwaar, begint gebreken te krijgen (plastic snoer geleider, lagers, enz. is niet echt precies zonder elke keer na te kijken. neemt veel ruimte in in gebruik en bij opgeborgen wachten op werk.)

Dus het is nu 60-40 op de Hikoki als beoogde vervanger. (eerst mn tuin hout/schuurbouwen met mn oude lompe want dan is 254 erg fijn) en twee in de garage lijkt me zeker overkill! (dat word moeizaam uitleggen aan de vrouw.. _O- )

ben beniewd naar je lange termijn ervaringen.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Nadeel van zo'n zwaardere grotere is zijn footprint.
neemt meer ruimte in.
bladen zijn duurder
zwaarder met tillen van de ene plek naar de andere.

then again nieuw speelgoed maakt je blij..

heb je deze ook bekeken?

72mm bij 90 graden. :*)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
copykat schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:22:
[...]

Nadeel van zo'n zwaardere grotere is zijn footprint.
neemt meer ruimte in.
bladen zijn duurder
zwaarder met tillen van de ene plek naar de andere.

then again nieuw speelgoed maakt je blij..

heb je deze ook bekeken?

72mm bij 90 graden. :*)
Mooi spul maar de opstelling die ik moet maken om die balken fatsoenlijk erop te krijgen. Zijn namelijk 510cm lang. Wel handig voor de houten tussenwanden die ik ga maken maar dat worden 2 bij 3tjes en kan met een simpelere afkortzaag wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kadett schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Mooi spul maar de opstelling die ik moet maken om die balken fatsoenlijk erop te krijgen. Zijn namelijk 510cm lang. Wel handig voor de houten tussenwanden die ik ga maken maar dat worden 2 bij 3tjes en kan met een simpelere afkortzaag wel uit.
Ah ships nu zie ik het je wilt handcirkelzaag...(ging er blind van uit afkortzaag.)
* copykat had even moeten googlen op type.

Dan hangt het er van af bijvoorbeeld of je ook linaals hebt en of die ook passen op je nieuwe. En zo.
Alle accessoires die nutteloos worden met vervanging en je dan weer opnieuw moet aanschaffen voor de nieuwe bedoel ik.

Je makita verkopen om 5cm meer te kunnen zagen....
En alle blades die je (misschien) reserve hebt.
Gevalletje wat krijg je er nogmeer aan verbetering voor terug behalve de 20x dieper zagen?
(of je moet voorzien dat je vaker met 66mm te kort komt in "the near future" .)
Een speed square of een andere haaks geleider er langs op een afgetekende lijn en dan er langs halen zal vast ook een gladde zaagsnede opleveren.

Ik denk dan alleen als de oude sowieso aan vervanging toe is.
Dan is het beter nu dan straks.

En anders geld in de zak houden.😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 21:05

Je kan een plank als lengtemaat gebruiken. Aan de ene kant een verstelbare aanslag en aan de andere kant een dwarsgeleider. Vastzetten met een paar lijmklemmen. Dan ben je verzekerd van een nette zaagsnede.
Zo veel balken zullen het nou ook wel niet zijn.

Maar als je in de toekomst meer groot zaagwerk verwacht is dit wel een gelegenheid om iets nieuws te kopen. Zo heb ik ook mijn gereedschap verzameling opgebouwd.
Koop dan wel iets dat dieper kan zagen. Van 60 naar 70 mm schiet je niet zo veel mee op.
Die je nu hebt, hou je er dan bij voor het lichte werk.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
copykat schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:34:
[...]

Ah ships nu zie ik het je wilt handcirkelzaag...(ging er blind van uit afkortzaag.)
* copykat had even moeten googlen op type.

Dan hangt het er van af bijvoorbeeld of je ook linaals hebt en of die ook passen op je nieuwe. En zo.
Alle accessoires die nutteloos worden met vervanging en je dan weer opnieuw moet aanschaffen voor de nieuwe bedoel ik.

Je makita verkopen om 5cm meer te kunnen zagen....
En alle blades die je (misschien) reserve hebt.
Gevalletje wat krijg je er nogmeer aan verbetering voor terug behalve de 20x dieper zagen?
(of je moet voorzien dat je vaker met 66mm te kort komt in "the near future" .)
Een speed square of een andere haaks geleider er langs op een afgetekende lijn en dan er langs halen zal vast ook een gladde zaagsnede opleveren.

Ik denk dan alleen als de oude sowieso aan vervanging toe is.
Dan is het beter nu dan straks.

En anders geld in de zak houden.😀
Bedankt voor de verdere feedback, tot nu toe alleen simpel elektrisch gereedschap in huis. Bosch multitool, lichte klopboor en schuurmuis, Metabo 14.4v boor/schroeftol. Einhell slijper, Makita cirkelzaag en decoupeerzaag.

Ik wil sowieso slagschroevendraaier halen. Denk de Makita DTD 172 en verder (draadloos) uitbreiden wanneer ander spul aan vervanging toe is. Vanwege tuin lijkt Makita mij logisch voor eventueel tuingereedschap op accu.

Voor nu staat eerst de te maken vliering op de agenda. Afkorten van de balken en op maat maken OSB platen voor de vloer. Daar lijkt mij invalzaag wel handig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
JukeboxBill schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:06:
[...]

Je kan een plank als lengtemaat gebruiken. Aan de ene kant een verstelbare aanslag en aan de andere kant een dwarsgeleider. Vastzetten met een paar lijmklemmen. Dan ben je verzekerd van een nette zaagsnede.
Zo veel balken zullen het nou ook wel niet zijn.

Maar als je in de toekomst meer groot zaagwerk verwacht is dit wel een gelegenheid om iets nieuws te kopen. Zo heb ik ook mijn gereedschap verzameling opgebouwd.
Koop dan wel iets dat dieper kan zagen. Van 60 naar 70 mm schiet je niet zo veel mee op.
Die je nu hebt, hou je er dan bij voor het lichte werk.
Zat al te denken idd een speedsquare te gebruiken als geleider, vastklemmen met lijmklem en gaan.

Zoals in vorige reactie al gezegd wordt de rest voor plaatwerk voor de vloeren en voor tussenwanden te maken 2x3. Verder regelwerk voor de plafonds.

Zie voor in huis geen projecten waar ik dikker dan de 70mm balken ga zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kadett schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:12:
[...]

Bedankt voor de verdere feedback, tot nu toe alleen simpel elektrisch gereedschap in huis. Bosch multitool, lichte klopboor en schuurmuis, Metabo 14.4v boor/schroeftol. Einhell slijper, Makita cirkelzaag en decoupeerzaag.

Ik wil sowieso slagschroevendraaier halen. Denk de Makita DTD 172 en verder (draadloos) uitbreiden wanneer ander spul aan vervanging toe is. Vanwege tuin lijkt Makita mij logisch voor eventueel tuingereedschap op accu.

Voor nu staat eerst de te maken vliering op de agenda. Afkorten van de balken en op maat maken OSB platen voor de vloer. Daar lijkt mij invalzaag wel handig voor.
Ik zou dan eerder denken aan:
Wil ik mn huidige makita uitbreiden met een linaal set en de linaal adapter.
https://www.makita.nl/art...iladapter-cirkelzaag.html
Of koop ik een nieuwe met lineaal.
https://www.makita.nl/ken...en-op-de-geleiderail.html

Of een ander merk die zonder adapter op een lineaal past.

Straks met platen zagen word je daar blijer van denk ik.

Wbt je slag schroevendraaier.(weet niet hoe oud je metabo 14,4v is maar die 18v dingen hebben een stuk meer newtonmeters aan torque. (ik heb de dbd424 makita en die is 42Nm en in 2010 isch een profi machine maar nu heb ik een 90Nm borstelloos en woowh dat draait gewoon door met een 80mm rondegatenzaag. ) Wel effe opletten met je polsen. 😁

Kijk of een setje beter uit komt.(Als je Metabo nog in prima conditie is kan je natuurlijk ook later uitbreiden)
Een boorschroef machine is ook iets wat erg vaak in je handen komt.
Zoiets of zo.

Ik heb een DeWalt combi en ben er erg blij mee. (geen klopboorversie want ik heb hamerboor op snoer.)
RondeGatenzagen, dikke speedboren, enz. Even metaal boren, fijn 2mm boren of kleine schroeven....
Een slag schroeven draaier kan 3 standen hebben maar een 16mm 2,5 of zo schroeven is best lastig.
Ik heb mn oudje er gewoon naast.( moet vrees ik wel een keer een nieuwe accu hebben)
Altijd handig als je met twee bent. Of een smeriger klusje hebt waar je je nieuwe niet aan bloot wilt stellen.

Die slagschroevendraaier is goud met isoleren en gips met pir platen. Of tig 50mm 4,5 's inschroeven.
Stuk fijner op je polsen.

Inderdaad als je ook met tuingereedschap electrisch wilt is de accu range van makita ook erg uitgebreid.
(staat me bij dat hun accu type en wat werkt op welk gereedschap ingewikkelder is dan op eerste gezicht lijkt dus kijk daar ook even naar.)

Een beetje in de toekomst kijken van wat je allemaal wilt aanschaffen op termijn.
En kijk of dat in je ecosystem (accu type en adapter/accessoires ) beschikbaar is.
Bijv. Een decoupeerzaag op accu pak je veel vaker dan zo'n ding op snoer. En alleen t apparaat is vaak best aantrekkelijk in aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTo-l_E4WrrPNEUWoIKESPUif_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DXwbP9WTxdhWuuhPR950Rmo.jpg?f=fotoalbum_large

Laatst een ladderborgriem gekocht. Duur voor wat het is, maar wel heel prettig bij het monteren van zonnepanelen. Ik houd niet zo van ladders en dit maakt het wat draaglijker. Ik spam de tip hier even.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Noutie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:01:
[Afbeelding]

Laatst een ladderborgriem gekocht. Duur voor wat het is, maar wel heel prettig bij het monteren van zonnepanelen. Ik houd niet zo van ladders en dit maakt het wat draaglijker. Ik spam de tip hier even.
Daar gebruik ik restjes VD draad voor. Kruislings omslaan en einden een paar keer in elkaar draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
JukeboxBill schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:23:
[...]

Daar gebruik ik restjes VD draad voor. Kruislings omslaan en einden een paar keer in elkaar draaien.
Dat kan ook. Ik heb ook panelen tegen de ladder laten steunen voordat ik ze vast had gezet. Daar is VD draad net te zwak voor denk ik.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
copykat schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:06:
[...]

Ik zou dan eerder denken aan:
Wil ik mn huidige makita uitbreiden met een linaal set en de linaal adapter.
https://www.makita.nl/art...iladapter-cirkelzaag.html
Of koop ik een nieuwe met lineaal.
https://www.makita.nl/ken...en-op-de-geleiderail.html

Of een ander merk die zonder adapter op een lineaal past.

Straks met platen zagen word je daar blijer van denk ik.

Wbt je slag schroevendraaier.(weet niet hoe oud je metabo 14,4v is maar die 18v dingen hebben een stuk meer newtonmeters aan torque. (ik heb de dbd424 makita en die is 42Nm en in 2010 isch een profi machine maar nu heb ik een 90Nm borstelloos en woowh dat draait gewoon door met een 80mm rondegatenzaag. ) Wel effe opletten met je polsen. 😁

Kijk of een setje beter uit komt.(Als je Metabo nog in prima conditie is kan je natuurlijk ook later uitbreiden)
Een boorschroef machine is ook iets wat erg vaak in je handen komt.
Zoiets of zo.

Ik heb een DeWalt combi en ben er erg blij mee. (geen klopboorversie want ik heb hamerboor op snoer.)
RondeGatenzagen, dikke speedboren, enz. Even metaal boren, fijn 2mm boren of kleine schroeven....
Een slag schroeven draaier kan 3 standen hebben maar een 16mm 2,5 of zo schroeven is best lastig.
Ik heb mn oudje er gewoon naast.( moet vrees ik wel een keer een nieuwe accu hebben)
Altijd handig als je met twee bent. Of een smeriger klusje hebt waar je je nieuwe niet aan bloot wilt stellen.

Die slagschroevendraaier is goud met isoleren en gips met pit platen. Of tig 50mm 4,5 's inschroeven.
Stuk fijner op je polsen.

Inderdaad als je ook met tuingereedschap electrisch wilt is de accu range van makita ook erg uitgebreid.
(staat me bij dat hun accu type en wat werkt op welk gereedschap ingewikkelder is dan op eerste gezicht lijkt dus kijk daar ook even naar.)

Een beetje in de toekomst kijken van wat je allemaal wilt aanschaffen op termijn.
En kijk of dat in je ecosystem (accu type en adapter/accessoires ) beschikbaar is.
Bijv. Een decoupeerzaag op accu pak je veel vaker dan zo'n ding op snoer. En alleen t apparaat is vaak best aantrekkelijk in aanschaf.
De 5704R staat niet in het rijtje, wel de 5703r en 5705R dus geen idee of die zomaar zou passen met die adapter? Had er al eens op gezocht maar geen bevestiging gevonden dat het zou passen.

Mijn Metabo is nog goed beide accu's houden het langer uit dan dat ze in de oplader zitten dus heb altijd een volle. Heb al met de boor/schroef/klop Makita van buurman gewerkt. Kostte mij in een onoplettend moment bijna een pols. En moet een kleine 50m2 aan OSB platen van 244x59 gaan vast schroeven naast het houtskelet muren. Nog minimaal een paar flinke 12-15cm schroeven om de gordingen te ondersteunen. Die slagschroevendraaier gaat er zekers komen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Noutie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:01:
[Afbeelding]

Wat is het verschil tussen dit ding en een spanbandje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

rens-br schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:22:
[...]

Twee tientjes zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik zit al jaren te kloten met de stofafzuiging. Keer een adapter gekocht , zou moeten passen maar deed het niet. Heb de moed toen opgegeven maar ik doe een nieuwe poging .

Kan iemand mij helpen, ik zoek 2 adapters:
Van DEWALT DWS774 naar Kärcher stofzuiger
Van dewalt DW745 naar festool stofzuiger.

En dan zonder ducttape zoals nu 🤡

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
[...]

Zo te zien zitten er haken aan om aan te sluiten op de montagerails van de zonnepanelen.
Maar het is wel een luxe oplossing. Spanbandje zal net zo goed werken en kan je nog voor iets anders gebruiken. Of wat ik doe in dat soort gevallen: vastbinden met restjes VD draad.

@rens-br Een enkele VD draad 2,5 kwadraat kan veilig minstens 50 kg hebben. Maar het breekt pas bij 100 kg of zo.
Maar ik ben opgegroeid in een tijdperk dat al deze luxe niet voorhanden was en al een Tweaker was voordat deze site bestond. En dus gewend ben om simpele oplossingen te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turiya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-07 10:30
copykat schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:19:
@Turiya
kleine push op update van je Hikoki.
al zoveel ervarig opgedaan om een balans op te maken tussen goed, goedgenoeg, kan beter, werkbaar slecht?

hoe is de precisie behoud? weinig speling of is het eenmaal afgesteld is haaks haaks en 45graden 45graden?
nog momenten gehad dat 216blad je een probleem gaf als in te klein?
bediening met de lockhandel ( dat lijkt me een vingerklemmer die handel naam beneden duwen en weer omhoog halen.)
Ik ben er blij mee! Gebruik hem voor in en om het huis en precisie is daarvoor "goed genoeg".

Die lockhandel is inderdaad onhandig als de zaag op een vlak staat, maar geen echte hindernis. Bij gebruik op een werkbank of statief zweeft die in de lucht en is die eenvoudiger te bedienen.

216 blad doet het prima, uittrekken gaat strak en vloeiend zonder afwijkingen. Heb ook nog geen reden gehad om het standaard blad te upgraden.

Afstellen van de laser moet ik me nog een keer in verdiepen, die staat nog niet exact zoals ik het wil.

Een ander klein ding is de materiaalklem, die heeft geen snelspanner dus kost veel tijd om aan te draaien. In de praktijk gebruik ik geen klem of een losse snelspan lijmklem.

Dit wist ik van tevoren dus heb er geen hinder van.

Al met al een prima apparaat voor de prijs. Heb het eea van makita maar voor de afkortzaag kan ik dat prijsniveau eenvoudig niet verantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:25
[...]

Spanbandje haak je in de kraal van de goot.. met vd draad moet je om de pannenlatten heen kunnen komen, niet handig.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:32
Waypoint schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:54:
Ik zit al jaren te kloten met de stofafzuiging. Keer een adapter gekocht , zou moeten passen maar deed het niet. Heb de moed toen opgegeven maar ik doe een nieuwe poging .

Kan iemand mij helpen, ik zoek 2 adapters:
Van DEWALT DWS774 naar Kärcher stofzuiger
Van dewalt DW745 naar festool stofzuiger.

En dan zonder ducttape zoals nu 🤡
Voor dws774 heb ik onderstaande adapters. Bij Dewalt versie moet het uiteinde van de slang geribbeld zijn, zonder mondstuk. Dan kun je de slang in de adapter draaien.

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Onderstaande kun je gebruiken met zuigermond. Makkelijker aan te passen.
https://share.temu.com/2XmLZXEg3mA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCCpaYoVrEIeXU64JyELixTsuMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xnan2LbKisorzXAlHaQhFXxg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqKI5ySk3w7uM8NsgOWPAi3a-Vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5SlySDs48O50gxl5gMairVk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:54

Maximus

There is no substitute

Ben inmiddels bezig geweest om alle tools die ik heb een upgrade te geven. Makita en Wera zijn de meest gekozen merken. Inmiddels ben ik redelijk bij het laatste aanbeland: schroevendraaiers (wil ik upgraden naar een Wera-set) en de tangen.

Voor de tangen kom ik uit op Knipex, tenzij jullie betere alternatieven weten? Wat zou je moeten willen hebben voor een goede uitrusting? Een waterpomptang van Knipex heb ik al.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Turiya schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:06:
[...]

Ik ben er blij mee! Gebruik hem voor in en om het huis en precisie is daarvoor "goed genoeg".

Die lockhandel is inderdaad onhandig als de zaag op een vlak staat, maar geen echte hindernis. Bij gebruik op een werkbank of statief zweeft die in de lucht en is die eenvoudiger te bedienen.

216 blad doet het prima, uittrekken gaat strak en vloeiend zonder afwijkingen. Heb ook nog geen reden gehad om het standaard blad te upgraden.

Afstellen van de laser moet ik me nog een keer in verdiepen, die staat nog niet exact zoals ik het wil.
Even googlen naar review Engelstalig geloof ik. Die liet goed zien hoe je de laser moest afstellen. Iets met alle dopjes er uit als ik t goed herinner.
Een ander klein ding is de materiaalklem, die heeft geen snelspanner dus kost veel tijd om aan te draaien. In de praktijk gebruik ik geen klem of een losse snelspan lijmklem.

Dit wist ik van tevoren dus heb er geen hinder van.

Al met al een prima apparaat voor de prijs. Heb het eea van makita maar voor de afkortzaag kan ik dat prijsniveau eenvoudig niet verantwoorden.
Dat is inderdaad de kern.
Wat ik wil kunnen is: (en volgens mij kan dat allemaal)
Inkepen. Dus halfinzagen en zo instelbaar.
45plusgraden verstek vertikaal (liefst beide kanten op.
45plus graden verstek beide kanten.
Snel en soepel switchen links rechts (goed afleesbare graden dus.)

En een afzuiging die enigzins werkt. (de reden dat ik zo'n reverse telescope wil is dat ik een kast van multiplex kan maken met een zaagsel lade die tegen de muur staat..)
Want mn huidige maakt er een bende van en die steek zover uit naar achter dat een kast veel te groot word.

Thanks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Maximus schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:54:
Ben inmiddels bezig geweest om alle tools die ik heb een upgrade te geven. Makita en Wera zijn de meest gekozen merken. Inmiddels ben ik redelijk bij het laatste aanbeland: schroevendraaiers (wil ik upgraden naar een Wera-set) en de tangen.

Voor de tangen kom ik uit op Knipex, tenzij jullie betere alternatieven weten? Wat zou je moeten willen hebben voor een goede uitrusting? Een waterpomptang van Knipex heb ik al.
Ik ken niet iets beters dan Knipex. NWS is wel vergelijkbaar, maar moeilijker verkrijgbaar (in NL, in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:25

Zoek maar uit: https://www.knipex.com/nl-nl/producten
Ik weet bijna zeker dat jou knipex waterpomptang beter kan, deze bijvoorbeeld: https://www.knipex.com/nl...3%A9n-gereedschap/8603300

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 18:49

inhico

pw

Veel van die knipex-tangen zijn leverbaar met een kunststof bekleding, danwel een van meer-componenten.
Heeft iemand enig idee wat de voordelen van het één danwel het ander zijn?
Daarnaast is er vaak een verschroomde/verzinkte uitvoering vs een geatramenteerde/gelakte/gebruineerde. Ook hier: iemand een idee wat de voordelen zijn?
Mijn Knipex tangen zijn (bij toeval) allemaal zwart met een kunststof handgreep. En ze zijn stuk voor stuk erg fijn in het gebruik. Maar ben benieuwd hoe die andere uitvoeringen zijn.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

natural colour schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:42:
[...]

Zoek maar uit: https://www.knipex.com/nl-nl/producten
Ik weet bijna zeker dat jou knipex waterpomptang beter kan, deze bijvoorbeeld: https://www.knipex.com/nl...3%A9n-gereedschap/8603300
Niet om flauw te doen. Maar dat is mijn waterpomptang :D

Ik ga eens rustig bladeren. Dank heren!

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
@inhico Die strakke kunststof pakjes zijn makkelijker schoon te houden en die dikkere zachte handgrepen zouden lekkerder in de hand liggen, wat vooral scheelt in vermoeide handen als je er langdurig mee moet werken.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 14:49
Maximus schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:36:
[...]

Niet om flauw te doen. Maar dat is mijn waterpomptang :D

Ik ga eens rustig bladeren. Dank heren!
Ik wil ook niet flauw doen, maar dat is geen waterpomptang, dat is een sleuteltang. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:56
Ik heb sindskort een Makita ls1018ls zaagmachine en daar ben ik over het algemeen heel blij mee. De machine was helaas out of the box nog niet zo accuraat als ik had gehoopt.

Nu loop ik ook tegen het volgende aan. Ik ben op dit moment tafelpoten aan het maken waarbij ik een deel weg moet halen. Nu zit ik te onderzoeken of dit met mijn makita kan doen. Echter, de ingaande en uitgaande snee zijn verschillend in diepte. Iemand een idee wat ik kan aanpassen en of dit überhaupt mogelijk is met een afkortzaag ipv een tafelzaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYkjSI8Jy9M2fQivqIVofTBCB5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcHGgxNqLbeg7iJ8tacYXB2j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL3cST4uULBCbF_Dsg2BePW817E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e9t7wT2cPHnnqHs0cEhBxNW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEg9JbVAR_xTq7zGNknPfq6K-Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3e5gH21mkjF7FtO98DC1tCoj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je gedrukt?
Zot er speling op die "zaagmachine"? (Ik neem aan afkortzaag, ik ken het makita nummersysteem niet)

Vaak heeft een goedkope afkortzaag ssn het eind van de geleiders meer "doorhang" dan bij het ophangpunt.

Hoe zaag je trouwens precies?

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 02-06-2024 18:26 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Smartbikers schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:52:
Ik heb sindskort een Makita ls1018ls zaagmachine en daar ben ik over het algemeen heel blij mee. De machine was helaas out of the box nog niet zo accuraat als ik had gehoopt.

Nu loop ik ook tegen het volgende aan. Ik ben op dit moment tafelpoten aan het maken waarbij ik een deel weg moet halen. Nu zit ik te onderzoeken of dit met mijn makita kan doen. Echter, de ingaande en uitgaande snee zijn verschillend in diepte. Iemand een idee wat ik kan aanpassen en of dit überhaupt mogelijk is met een afkortzaag ipv een tafelzaag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Komt het blad met zijn diepste punt wel voorbij de fence, als je hem helemaal naar achteren drukt?
Dit is bij de meeste zagen niet het geval.

Even een blokje achter je werkstuk vastmaken dus, zodat je hele werkstuk door het diepste deel van je zaagblad geraakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Erikzelf schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:50:
[...]

Ik wil ook niet flauw doen, maar dat is geen waterpomptang, dat is een sleuteltang. ;)
:X

I stand corrected

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
[...]

Dit haakt in de kraal van de goot zoals hierboven al gezegd is. Dit voorkomt dat de ladder naar de zijkanten schuift of kiept.

Een spanband krijg ik niet achter de gootbak omdat de onderste pannen in de goot hangen. Zou alleen kunnen als ik de pannen omhoog schuif en dan ga priegelen tussen goot, dakbeschot en muur.

Als je ruimte zat hebt, dan kan je ook een spanband om je goot vastmaken. Als je dat slim doet bij een steun, dan kan de ladder ook geen kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowichan
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09 13:38
hi Klussers,

Heb een nieuwe boorhamer gekocht. Nu zit er een tube vloeistof / vet bij die ik, kijkend naar het plaatje op de tube, blijkbaar op de schacht van het SDS stuk moet druppelen. Iemand die weet waar dit voor dient? Moet ik dit altijd gebruiken bij het boren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
cowichan schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:57:
hi Klussers,

Heb een nieuwe boorhamer gekocht. Nu zit er een tube vloeistof / vet bij die ik, kijkend naar het plaatje op de tube, blijkbaar op de schacht van het SDS stuk moet druppelen. Iemand die weet waar dit voor dient? Moet ik dit altijd gebruiken bij het boren?
Boren/beitels moet je schoon houden en invetten dat zorgt voor een langere levensduur van de boorkop. veel mensen doen het helemaal niet, persoonlijk zorg ik ervoor dat het regelmatig gebeurd (zeker bij sds max) het zorgt voor spoepelere werking en daarmee minder hitte. het is overgens geen druppelen. het is vet ongeveer zo dik als tandpasta en je kan gewoon een "korreltje" op je boor/beitel doen. dit met je vinger wat uitsmeren en in de boorkop steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:53
inhico schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:55:
Veel van die knipex-tangen zijn leverbaar met een kunststof bekleding, danwel een van meer-componenten.
Heeft iemand enig idee wat de voordelen van het één danwel het ander zijn?
Daarnaast is er vaak een verschroomde/verzinkte uitvoering vs een geatramenteerde/gelakte/gebruineerde. Ook hier: iemand een idee wat de voordelen zijn?
Mijn Knipex tangen zijn (bij toeval) allemaal zwart met een kunststof handgreep. En ze zijn stuk voor stuk erg fijn in het gebruik. Maar ben benieuwd hoe die andere uitvoeringen zijn.
Qua oppervlak heeft Knipex zelf ook een blog geschreven: https://blog.knipex.com/en/en/blog/surfaces

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands

Je koopt toch wat je nodig hebt op het moment dat je misgrijpt? Of ben je van plan op voorhand van alles te kopen en ervan uit te gaan dat het ooit eens gebruikt gaat worden?

Zijkniptang, striptang, punt tang, kromme punt tang, zo kun je van alles verzinnen. Hangt er ook helemaal vanaf wat voor klussen je wel en niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 08:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Smartbikers schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
AFAIK komt dit door de ronding van je ronde zaagblad, ff blokje achterdoen en je haalt de diepte wel. Kijkend naar het formaat van de poot (150) zit je hier wat tegen de max van je machine te werken, dan krijg je dit soort fratsen en dat moet je maar net ff door hebben :)

Die makitas kunnen wel wat afstelling gebruiken idd, check youtube even, zijn wel wat filmpjes over te vinden, dat is allicht wat duidelijker dan in een manual te gaan zitten staren.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowichan
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09 13:38
twain4me schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:36:
[...]

Boren/beitels moet je schoon houden en invetten dat zorgt voor een langere levensduur van de boorkop. veel mensen doen het helemaal niet, persoonlijk zorg ik ervoor dat het regelmatig gebeurd (zeker bij sds max) het zorgt voor spoepelere werking en daarmee minder hitte. het is overgens geen druppelen. het is vet ongeveer zo dik als tandpasta en je kan gewoon een "korreltje" op je boor/beitel doen. dit met je vinger wat uitsmeren en in de boorkop steken.
Top, dankjewel voor de uitleg. (y)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• huppie66
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-08 12:54
Omdat ik veel heb gehad aan jullie reacties en berichten en foto’s in dit topic, deel ik hierbij het voorlopige resultaat van een nieuwe handgereedset. Met name Wera, Knipex, Stanley en wat los spul dat ik al had. Uiteindelijk in een traditionele kist. Investering van het nieuwe spul: zo’n 400 euro. Uiteraard staan er nog een aantal dingen op de wensenlijst om te vervangen of toe te voegen, maar voor nu is het goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzAm5stRGGgRWcDdKle6SEanwrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaiHrnZjqJNu1xBfkTz3XrJf.jpg?f=fotoalbum_large

Wera: schroevendraaiset (PZ, PH, sleuf, VDE, spanningzoeker, Torx), dopratel, ratelschroevendraaierset, toolcheck ( voor de doppen en bitjes)
Knipex: zijsnijtang, punttang, super knips (voor de kabelbinders), striptang, combitang VDE, boutensnijtang.
Overig: schrijfwaar, mes, rolmaten, schaar, duimstok, sleutelset, inbusset, precisieschroevendraaierset, bahco, klauwhamer, kunststof hamer, ijzerzaag
Kist: Erro (met labels zodat ik geen dingen kwijt raak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nog ff die bahco voor een sleutelrang vervangen en je bent helemaal de man.

offtopic:
man man man ik zou willen dat mijn gereedschap zo lief en netjes en stofvrij was :P

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 22:29

Ik had een setje snelspan van Makita. Stom geweest en er één gebroken... Vervangen door eentje van EcoTools. Werkt uitstekend en is slechts minimaal korter. 't is wat goedkoper en toch prima.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:18:
Je koopt toch wat je nodig hebt op het moment dat je misgrijpt? Of ben je van plan op voorhand van alles te kopen en ervan uit te gaan dat het ooit eens gebruikt gaat worden?

Zijkniptang, striptang, punt tang, kromme punt tang, zo kun je van alles verzinnen. Hangt er ook helemaal vanaf wat voor klussen je wel en niet doet.
Hij geeft aan dat hij een upgrade van bestaand spul doet. Ik neem aan dat dat ook tangen zijn die hij wel eens gebruikt heeft ;)

Buiten dat, de tangen die je noemt, zijn wel precies de tangen die ik aan zou bevelen, die zijn altijd handig. Alleen de striptang is vrij specialistisch, maar kan nog steeds wel handig zijn bij het ophangen van een lampje. Ik zou deze tangen eerder aanbevelen dan een waterpomptang, of zelfs een combitang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
henkie196 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:25:
[...]

Hij geeft aan dat hij een upgrade van bestaand spul doet. Ik neem aan dat dat ook tangen zijn die hij wel eens gebruikt heeft ;)

Buiten dat, de tangen die je noemt, zijn wel precies de tangen die ik aan zou bevelen, die zijn altijd handig. Alleen de striptang is vrij specialistisch, maar kan nog steeds wel handig zijn bij het ophangen van een lampje. Ik zou deze tangen eerder aanbevelen dan een waterpomptang, of zelfs een combitang.
Ja daarom noem ik ze ook, een combinatietang is echt de meest zinloze tang die er is in mijn ogen en een waterpomptang had ie al toch?
Wat nemen we nu, hamers en beitels? Dan is zijn(of haar) kist zo gevuld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:28:
Ja daarom noem ik ze ook, een combinatietang is echt de meest zinloze tang die er is in mijn ogen en een waterpomptang had ie al toch?
Wat nemen we nu, hamers en beitels? Dan is zijn(of haar) kist zo gevuld :)
Ah, dan begreep ik je verkeerd, dacht dat je een lijstje opnoemde van tangen als voorbeeld om aan te geven wat vrij specialistisch was.

Hij had een sleuteltang, niet een waterpomptang, als ik het goed heb begrepen ;) Combi-tang kan wel nuttig zijn, alhoewel ik de voorkeur geef aan de versie met een spitse punt. zo is het een beetje een korte langbekpunt tang, wat soms best handig is.

En als het puur te vervanging is, dan is zijn/haar koffer naderhand toch net zo vol als ervoor? :P Hamers kun je natuurlijk ook upgraden (en hoeft niet eens zo veel te kosten), alhoewel je meer voordeel hebt van eventuele beitels upgraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:29:

offtopic:
man man man ik zou willen dat mijn gereedschap zo lief en netjes en stofvrij was :P
De grote of de kleine? ;) Zou zelf eerder de sleutelset upgraden, sleuteltang vs verstelbare moersleutel is wat meer subjectief.

offtopic:
Netjes in een koffer doen, blijft het in ieder geval stofvrij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
@huppie66 psst, je nieuwe speelgoed gaat over de tong. :+
Zo'n kist heb ik ook ooit gehad. Als overgang van een plastic doosje voor visgerei (dat met al dat ijzer erin bezweek) naar de huidige gereedschapkar met 9 laden. En die begint ook alweer uit te puilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Wat betreft "vervangen" van gereedschap. Is het dan de bedoeling dat het oude wordt weggegooid/weggegeven?
Ik heb dat, behalve kapot spul, nog maar zelden gedaan. Soms is het handig om twee dezelfde te hebben voor een klusje. Dan kan de oude bijspringen.
Oude steeksleutels komen soms van pas als je in een nauwe ruimte moet werken. Je kan er dan een stukje van afslijpen.
Maar dat is ook wel afhankelijk van wat je allemaal doet aan klussen en je moet er wel de ruimte voor hebben om het op te bergen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-09 21:58

3_s

Ik vervang nooit (of zelden) gereedschap dat niet stuk is. Zolang het niet stuk is, is het nog goed genoeg om te dienen.
En weggooien doe ik helemaal niet. De kans dat ik iets kwijt doe, is daar veel te groot voor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:29:

offtopic:
N die 8meter meetlint voor een laserafstandmeter.
Alles boven die 5meterlint is makkelijker meten met je laser meter.
Geen "doorhangen" en geen ben er bijna en kak de lip schiet los opnieuw......

@No Hands
Combinatie tang was vroeger voor twisted lasdop. Nu eigenlijk een gripper en als je ff je zijknipper niet bij je hebt.
Nutteloos. Niet echt maar zn oorspronkelijke functie word al jaren niet meer gebruikt.
:+

@JukeboxBill
Ik ben op dit moment een beetje de meuk, oude halfgare gereedschap in de bak van he gezin als je iets wilt prutsen en mn gereedschap wilt gebruiken op een eigen wijze => deze bak is voor jullie.
Stuk is weg gooien.

Ik heb ook 3 of 4 doppen sets waar wat van weg/stuk/ versleten is samen met die bergen habbiebabbie bitsetjes die er vaak bij zitten.
Dat wil ik ook een keertje doneren aan een gereedschappen voor Afrika doos.
(Zullen ze blij mee zijn... :+ )
En dan gedora rood setje terug kopen.
Compact en goedgevuld.
Een grab n go kistje.

* copykat bewaard ook altijd zn oude shit en heeft tig kilo aan "oud ijzer" handig voor als je misgrijpt.... :Y :F

[ Voor 49% gewijzigd door copykat op 03-06-2024 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
3_s schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:48:
Ik vervang nooit (of zelden) gereedschap dat niet stuk is. Zolang het niet stuk is, is het nog goed genoeg om te dienen.
En weggooien doe ik helemaal niet. De kans dat ik iets kwijt doe, is daar veel te groot voor :).
Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/attachment/90557-p1100922-lade-2-voor-kopie-jpg/?thumbnail=1 Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/attachment/90558-p1100923-lade-3-voor-kopie-jpg/?thumbnail=1
Het scharrelwerk van de afgelopen decennia hierboven eens saneren en de boel zoals hieronder een stuk netter en overzichtelijker voor het grijpen hebben is wel zo prettig.
Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/attachment/90559-p1100924-lade-2-na-kopie-jpg/?thumbnail=1
Dit was een kleine vijf jaar geleden, inmiddels ligt er een setje gekropte ringsleutels naast, zijn de twaalfkantige doppen vervangen en uitgebreid met zeskantige en hebben ze een la voor zichzelf gekregen.
Het maakt me nog steeds blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 09:44
Ik heb ook deze zaag met geleiderails. Ik heb 2 schroefklemmen, maar gebruik die eigenlijk maar zelden. In de meeste gevallen heb je flink oppervlak waar de rail op ligt en dan is de rubberen onderzijde voldoende stroef om hem op z'n plaats te houden. Als de rail heel ver uitsteekt buiten jouw werkstuk, dan zou ik wel de klemmen aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 18:39

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Wera is inderdaad fijn, als alternatief kan je ook kijken naar PB Swiss, vind ze persoonlijk nog wat fijner dan die van Wera, maar ze zijn ook duurder. Heb zelf een houten handvat set van Wera met slagkap, deze zijn meer voor het lompe werk (lees als je de schroevendraaiers ook gebruikt voor dingen waar ze niet voor gemaakt zijn), en een setje torx/ph/pz/plat van PB Swiss, voor het nette werk.

Qua tang knipex altijd goed! Mocht je echt een set willen, misschien een electra setje. Veel tangen zijn ook multifunctioneel, je hebt kniptangen die ook een uitsparing hebben om 1,5 en 2,5mm electrasnoer te kunnen ontmantelen, de sleuteltangen en bij renovatie vind ik de voorgrijptang van knipex zelf erg handig. Veel vaker gebruikt dan dat ik van te voren dacht als er weer eens iets vast blijft zitten.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:01

sphere

Debian abuser

Voor torx hobby kan ik deze ook aanbevelen https://www.hornbach.nl/p...ers-torx-6-delig/5216884/

Hex heb ik nog niet gevonden alleen in T handle

[ Voor 60% gewijzigd door sphere op 03-06-2024 19:29 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
... en Wiha. Al kunnen de grotere maten voor het eerste gevoel een te dikke handgreep hebben.
bestaat dat ook al? Laatst met voor mijn dikke worstvingers te dunne en te korte spijkertjes wat rallyborden aan de dakbalken getikt en daarbij erg veel plezier van deze magnetische spijkerhouder gehad. Er was dit keer geen enkel onvertogen woord gevallen. :Y

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 03-06-2024 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:56
100 punten, ik krijg een zo goed als haakse snee, dankje!
dragonhaertt schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:32:
[...]

Komt het blad met zijn diepste punt wel voorbij de fence, als je hem helemaal naar achteren drukt?
Dit is bij de meeste zagen niet het geval.

Even een blokje achter je werkstuk vastmaken dus, zodat je hele werkstuk door het diepste deel van je zaagblad geraakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Turiya schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:06:
[...]

.

.
Gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
RobNemoo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:32:
Ik heb geen ervaring met Stiga, maar wel een collectie Stihl met accu. Zelf heb ik de FSA80 en niet het model dat je linkt, maar vind het een heel fijne machine. Accu gaat lang genoeg mee om hier alles te doen, tijd heb ik geen idee van, maar heb 600m2 tuin ongeveer met diverse stukken waar ik de bosmaaier gebruik. Ik ben wel fan van Stihl.

Naast de bosmaaier heb ik zelf de HSA60 heggenschaar, BGA60 bladblazer/zuiger en de RMA235 grasmaaier.
Welke batterij heb je erbij ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:11
Wolfp4ck schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:06:
[...]

Welke batterij heb je erbij ?
AK20, gaat voor al die apparaten lang genoeg mee voor mijn toepassing. Ik gebruik die dingen dan ook nooit allemaal op 1 dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

In mn even wakker worden YT momentje kwam ik een gast tegen _O-
Als er een beetje OCD doorsijpelt is het hier wel .😂
De nightmare van elke vrouw.
Een gereedschap collector...😁

Google op Shadow foam op YT.
Voorbeeldje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
copykat schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:39:
... De nightmare van elke vrouw. ...
Ik heb het de mijne even voorgelegd, maar ze heeft dit liever dan overal sierkussentjes. <3
"Zolang hij er het geld voor heeft..."

Bij het vullen van mijn gereedschapskar heb ik ook even foam overwogen, maar dat zou een dure grap worden; het gros van al mijn Stahlwillespeeltjes is tweedehands. Foammatten van andere merken passen slecht en zelf de inlays snijden vond ik teveel gedoe, dus het werden ABS-inlays, die komen -al dan niet gevuld- nog wel eens langs op MP.
Achteraf blij toe, want op de cursus ligt nu al het nieuwe Beta-gereedschap in foam-inlays, en het laat zich daar slechts met veel weerstand eruit pakken. Het rammelt minder, dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Accugereedschap koop ik juist het liefst zonder koffer, want het neemt gigantisch veel ruimte in. Het zwerft bij mij in de buurt waar ik bezig ben of het staat in gelid op een plank.
Gereedschap in foam is vooral handig in de servicewagen, minder herrie in de bus.
Op zich staat het wel netjes, alles in z'n eigen vakje, klaar voor het pakken zonder zoeken. Alleen vergt het dan wel de discipline om het telkens weer terug te leggen.
Achteraf blij toe, want op de cursus ligt nu al het nieuwe Beta-gereedschap in foam-inlays, en het laat zich daar slechts met veel weerstand eruit pakken. Het rammelt minder, dat wel.
Net als die bithouders van stijf rubber, je hebt een tang nodig om het er uit te krijgen.

@copykat Ik zie nog wel eens filmpjes op YT, waarvan ik mij afvraag of ze dat gereedschap en de werkplaats echt gebruiken. Het lijken meer op showrooms van de fabrikanten, welke zij promoten. En het gaat vaak gepaard met click-bait, zoals "99% van de DHZ-ers weet dit niet" of "Don't do this". En meestal volgt er dan een open deur verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Shadow Foam eigenlijk ook. Elke scheet wordt uitgebreid gefilmd, je ziet hem nog net niet tussendoor zijn bammetjes eten. Ik wed dat vrijwel niemand de volle twintig minuten naar dat filmpje kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
JukeboxBill schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:10:
Accugereedschap koop ik juist het liefst zonder koffer, want het neemt gigantisch veel ruimte in.
Los daarvan: menige sluiting kan je je nagels kosten. Ik was dan ook erg blij toen het B&D Maus schuurapparaatje (die zijn lekker fel) in de dertig jaar oude blikken koffer van de Atlas Copco deltaschuurder erbij paste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:33

Vliegvlug

Flight Simple

Voor de mensen die op zoek zijn naar een slagmoersleutel en al in het Makita LXT accu platform zitten, de DTW300Z is nu in de aanbieding bij Amazon.nl voor maar €146!

Makita DTW300

Credits gaan naar Generation Kill in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic" (y)

Ik heb hem aangeschaft om mijn Parkside slagmoersleutel te vervangen. Deze doet het verder prima maar Makita accu’s en lader kunnen gebruiken die ik al voor meer gereedschap heb liggen ipv deze los van Parkside te hebben voor de slag moersleutel was voor mij genoeg reden ‘m te vervangen. :)

Maximaal aandraai koppel is 330Nm en maximaal demontage koppel is 580Nm

Mijn huidige Parkside heeft 400Nm maar verder geen uitsplitsing in vast- of losdraaien dus ik ga er vanuit dat de DTW300Z met 330Nm ook gaat voldoen.
En sowieso is het losdraaien voor mij toch het belangrijkste en dat is met 580Nm hoger. :*)

Omdat ik niet helemaal scherp had wat dit demontage koppel inhoud even gezocht en het antwoord verbaasde me eigenlijk, het is namelijk niet een daadwerkelijke koppel dat geleverd wordt door de machine maar het koppel wat is gebruikt bij het vastzetten van de bout of moer en wat de betreffende machine dan nog wel kan los krijgen.
Zie hier bijvoorbeeld: Nutbusting / Breakaway Torque (What is it?)

[Edit: heb nu ook de bijbehorende video bekeken en het is zelfs nog erger, het losdraaien wordt gedaan als de bouten/moeren nog warm zijn van het aandraaien en dan gaat het makkelijker dan wanneer ze afgekoeld zijn.]

En aangezien het losdraaien van bouten ongeveer 80% minder koppel vraagt dan vastzetten (zie bijv hier Torque Explained - Fastening vs Nut Busting) komt deze DTW300 op 464 Nm werkelijk koppel uit voor het losdraaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 05-06-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

copykat schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:39:
In mn even wakker worden YT momentje kwam ik een gast tegen _O-
Als er een beetje OCD doorsijpelt is het hier wel .😂
De nightmare van elke vrouw.
Een gereedschap collector...😁

Google op Shadow foam op YT.
Voorbeeldje

[YouTube: EVERY DeWalt Hand Tool ORGANIZED in Shadow Foam!]
Vast wel, maar een vibrator kan nog steeds het gras niet maaien :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1 ... 200 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).