Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
Een vraagje waarvan ik niet weet of ik op de juiste plek ben... maar ik probeer het toch maar:

Voor een stukje terras waar 's zomers ons zwembad op moet komen te staan gaan wij rubber-betontegels (zie bijvoorbeeld https://www.stilum.com/nl...-betontegels/#toggle-id-4) gebruiken. Vooral omdat we gratis een partij konden krijgen, maar nu worstel ik met de vraag hoe ik die dingen op maat ga maken aan de randen en in de hoeken. Een rechthoekig terras waarbij ik alleen hele tegels gebruik is geen optie, dus ik ontkom er niet aan.

Kan ik die dingen "gewoon" doorslijpen met een diamantzaag? Of moet ik 'm van twee kanten inslijpen met verschillende schijfjes? Voor mijn gevoel gaat dit niet goed met een segmentschijf. Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

JWolken schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:11:
Een vraagje waarvan ik niet weet of ik op de juiste plek ben... maar ik probeer het toch maar:

Voor een stukje terras waar 's zomers ons zwembad op moet komen te staan gaan wij rubber-betontegels (zie bijvoorbeeld https://www.stilum.com/nl...-betontegels/#toggle-id-4) gebruiken. Vooral omdat we gratis een partij konden krijgen, maar nu worstel ik met de vraag hoe ik die dingen op maat ga maken aan de randen en in de hoeken. Een rechthoekig terras waarbij ik alleen hele tegels gebruik is geen optie, dus ik ontkom er niet aan.

Kan ik die dingen "gewoon" doorslijpen met een diamantzaag? Of moet ik 'm van twee kanten inslijpen met verschillende schijfjes? Voor mijn gevoel gaat dit niet goed met een segmentschijf. Iemand ideeën?
Ik zou zelf zeggen alleen de onderkant doorslijpen met diamantschijf. En dan op het rubber even iets van een scherp mes of zaag er rustig doorheen. Rubber en wrijving (van bijvoorbeeld een sneldraaiende schijf) gaat niet goed igg ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Onlangs heb ik een Klauke Mini2 perstang tweedehands gekocht met een rits persbekken voor Uponor, Henco, Viega, enzovoort. Ik kwam er pas later achter dat het eigenlijk een perstang is voor kabelschoenen tot 300mm2 (EK425CL -handleiding-). De vorm van de bekken is echter identiek (ik heb ze naast elkaar gehouden) en ook de perskracht is bij de kabelschoenenvariant 15 kN. De 'normale' Uponor Klauke Mini2 heeft ook een perskracht van 15 kN. Zit er verder daadwerkelijk nog een verschil in, of kan ik de tang zonder zorgen gebruiken? Als je de leveranciers moet geloven, is er niets uitwisselbaar, maar in dat wereldje van leveranciers wordt dat al snel geroepen, terwijl bijvoorbeeld veel bekken van merken uitwisselbaar blijken te zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Avvd op 05-06-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:10

copykat

Good copy isn't bad

The Eagle schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:03:
[...]

Vast wel, maar een vibrator kan nog steeds het gras niet maaien :+
Wel plat slaandorsen.....

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:00

valluik

Probeert ook maar wat

Lijkt me een mooi klusje voor een diamantschijf onder en vervolgens decoupeerzaag voor het rubber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Het vakantiegeld brandt in mijn zakken, dus toen ik deze "aanbieding" bij Toolstation voorbij zag komen kon ik het niet weerstaan.
Onder het motto van onbekende (???) gereedschappen stel ik hier mijn nieuwste aanwinst voor.
Het betreft een set van 2 Stanley FatMax Tradelift, een klein soort dommekracht.
Gangbare laagste prijs die ik elders vond is €109 per stuk en deze samen zijn nu €200.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKlPC_EtinEcHOQOzDhjWgRAvaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgAReWBwx2QFUw9UcpdtTIr2.jpg?f=fotoalbum_large

Meestal kan ik mij redden met eenhandklemmen met omgedraaide bekken, maar soms is de ruimte te klein en dan komen deze goed van pas.
Bovendien kan je deze met kleine stapjes laten zakken, terwijl een eenhandklem in een keer terugklapt en dus niet erg geschikt zijn om te tillen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Kingsolo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:03:
[...]

Voor dws774 heb ik onderstaande adapters. Bij Dewalt versie moet het uiteinde van de slang geribbeld zijn, zonder mondstuk. Dan kun je de slang in de adapter draaien.

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Onderstaande kun je gebruiken met zuigermond. Makkelijker aan te passen.
https://share.temu.com/2XmLZXEg3mA

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even ter check. Gebruik je dan of de ene van dewalt of de hulp stukken ( de adapters)? Niet allebei toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Vliegvlug

Flight Simple

JukeboxBill schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:32:
Het vakantiegeld brandt in mijn zakken, dus toen ik deze "aanbieding" bij Toolstation voorbij zag komen kon ik het niet weerstaan.
Onder het motto van onbekende (???) gereedschappen stel ik hier mijn nieuwste aanwinst voor.
Het betreft een set van 2 Stanley FatMax Tradelift, een klein soort dommekracht.
Gangbare laagste prijs die ik elders vond is €109 per stuk en deze samen zijn nu €200.

[Afbeelding]

Meestal kan ik mij redden met eenhandklemmen met omgedraaide bekken, maar soms is de ruimte te klein en dan komen deze goed van pas.
Bovendien kan je deze met kleine stapjes laten zakken, terwijl een eenhandklem in een keer terugklapt en dus niet erg geschikt zijn om te tillen.
Dat vind ik inderdaad ook erg onhandig van die Stanley FatMax klemmen, mijn Wolfkraft klemmen hebben dat niet dus was ook wel een beetje teleurgesteld toen ik daar achter kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Vliegvlug schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:08:
[...]

Dat vind ik inderdaad ook erg onhandig van die Stanley FatMax klemmen, mijn Wolfkraft klemmen hebben dat niet dus was ook wel een beetje teleurgesteld toen ik daar achter kwam.
Ik weet niet goed wat je bedoelt met onhandig, maar misschien was ik wat onduidelijk

De Stanleys hebben een extra hendel om de dragende klem in stapjes van 2,5 mm te laten zakken.
Dus het werkt echt als een ouderwetse dommekracht. T.o.v. van de Wolfkraft klemmen, waarvan ik er ook een aantal heb, is dat een groot pluspunt.
In feite zijn ze niet vergelijkbaar met een eenhandklem, behalve dat je een eenhandklem in sommige gevallen kan misbruiken als een soort van dommekracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JukeboxBill schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:36:
[...]

Ik weet niet goed wat je bedoelt met onhandig, maar misschien was ik wat onduidelijk
Nee hoor je was niet onduidelijk.
Met onhandig bedoel ik dat de normale FatMax één hands klemmen bij het loskoppelen het deel wat schuift in een keer naar beneden kan vallen omdat het helemaal losgekoppeld wordt.

Bij de Wolfkraft klemmen is 1x knijpen een stukje uitschuiven en bij vasthouden van de handel kan je wel doorschuiven maar zal het alsnog niet onder invloed van de zwaartekracht in één keer naar beneden vallen.
De Stanleys hebben een extra hendel om de dragende klem in stapjes van 2,5 mm te laten zakken.
Dus het werkt echt als een ouderwetse dommekracht.
Dat had ik wel begrepen
T.o.v. van de Wolfkraft klemmen, waarvan ik er ook een aantal heb, is dat een groot pluspunt.
Die Wolfkraft klemmen van mij zijn dan blijkbaar anders, want jouw Wolfkraft klemmen ontkoppelen ook direct helemaal net zoals de normale FatMax klemmen?
In feite zijn ze niet vergelijkbaar met een eenhandklem, behalve dat je een eenhandklem in sommige gevallen kan misbruiken als een soort van dommekracht.
Dat snap ik ja, maar ik had het dus helemaal niet over die speciale klemmen die je net gekocht hebt maar juist over de normale een hands klemmen van Wolfkraft en Stanley FatMax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45

dragonhaertt

@_'.'

JukeboxBill schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:32:

[Afbeelding]

Nou bedankt, nu ben ik ook weer wat geld kwijt :(

Ik was aan het wachten tot de Irwin Quick Lift in NL te verkrijgen was, maar deze stanley lijkt qua model heeeeel erg op de irwin.
Nu meteen maar besteld, ik ben heel benieuwd hoe sterk ze zijn.

Ik heb nog een machine van 250kg die ik aan één kant op moet tillen om de wielen te monteren. Dan kunnen we meteen de max capaciteit testen >:)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

* copykat heeft geluk bij een ongeluk.

Afkortzaag uitgeleend, en oeps scharnier aluminium gebroken vast metaalmoeheid.
"ik ach hij was al afgeschreven en wilde toch een nieuwe,,,,,, nu moet ik wel.... >:) "
Hij "en toch wil ik wat bijdragen want hijsstuk gegaan in mijn handen"

Dusss,,,,,,
Dan heb ik wat financiële speling.... Dus we gaan voor de duurdere keus *O*
Vrouw vast blij dat mn gude monster overleden is en iets minder blij als de doos binnenkomt met de nieuwe. _O-

Iemand nog reserve 254mm blades nodig ? O-)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:07
copykat schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:59:
* copykat heeft geluk bij een ongeluk.

Iemand nog reserve 254mm blades nodig ? O-)
Die passen in een Festool TKS80, nu moet je die wel kopen }) :w En dan een Kapex als afkortzaag omdat het zo'n mooie set is..

OT: wat is financiële speling? Die kapexen zijn daadwerkelijk fantastische machines, maar voor de helft koop je ook iets waar, afhankelijk van je toepassing, goed mee te werken valt.

[ Voor 31% gewijzigd door big bang op 06-06-2024 13:31 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

big bang schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:30:
[...]

Die passen in een Festool TKS80, nu moet je die wel kopen }) :w En dan een Kapex als afkortzaag omdat het zo'n mooie set is..
Je weet dat Kapex een afkorting is van "Kappen nou met die dure shit of je word mn Ex...." :+
OT: wat is financiële speling? Die kapexen zijn daadwerkelijk fantastische machines, maar voor de helft koop je ook iets waar, afhankelijk van je toepassing, goed mee te werken valt.
Veel mensen hebben een(financieel) gat tussen wat ze "verantwoord logisch gebruiks budget vs dat is pas echt mooi spul" budget. Wel t geld hebben maar het er niet voor overhebben omdat het eigenlijk overkill is.

En soms kan je met een aanbieding "Voor t zelfde geld" ongeveer isch ..en dan komt die "das pas echt mooi spul" zoveel dichterbij de verantwoorde keuze dat een "paar tientjes extra" er niet meer toe doen. O-) .
Mijn keuze was 199,- of 600 euro wat er tussen in zat aan reverse geleiderstang kapzagen was niet mijn keus als opties enzo. Dus viel ik terug op de 199euro als toekomstige aankoop.
Die 600 aankoop heeft veel betere ergonomie, instellings mogelijkheden en variabele snelheid en extra opties en betere afzuig adapter maar ja je gebruikt hem niet elke week dus.....

Beetje zoals een knipex sleuteltang kopen omdat je bahco verstelbare sleutel je irriteert met stroef lopen.
Beetje wd40 en dan machine olie had ook gekund om t stroef lopen op telossen... Maar ja dat is de saaie oplossing... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
dragonhaertt schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:24:
[...]

Nou bedankt, nu ben ik ook weer wat geld kwijt :(
Sorry !
Ik was aan het wachten tot de Irwin Quick Lift in NL te verkrijgen was, maar deze stanley lijkt qua model heeeeel erg op de irwin.
Bij Stanley is de quick release een drukknop, bij de Irwin is het een soort hendel. Maar voor de functionaliteit maakt het niet uit.
Voordat ik ze bestelde, heb ik ook even op YT gekeken. In de commentaren las ik dat Stanley het idee "gestolen" had van Viking. Daar ook even naar gekeken, maar die zijn in NL nog veel duurder.
Voordeel is dat die een fijnafstelling van 1 mm hebben.
Nu meteen maar besteld, ik ben heel benieuwd hoe sterk ze zijn.

Ik heb nog een machine van 250kg die ik aan één kant op moet tillen om de wielen te monteren. Dan kunnen we meteen de max capaciteit testen >:)
Ik las ook ergens dat je wel moet opletten dat ze goed vlak staan, anders kan het gewicht op 1 vlerk komen en dan is het max. draagvermogen nog maar de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:11
Waypoint schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:34:
[...]

Even ter check. Gebruik je dan of de ene van dewalt of de hulp stukken ( de adapters)? Niet allebei toch ?
Idd. Niet allebei. Hulpstuk vindt ik het makkelijkst werken. Omdat het originele mondstuk van de stofzuiger (parkside) wel meteen past op de Makita Invalzaag en frees. Maar als je andere Dewalt gereedschappen hebt is Dewalt adapter misschien wel weer handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
big bang schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:30:
[...]

Dan moet het gat ook wel kloppen.

Ik heb nu een Metabo met een blad van 254 mm. Maar ook wel eens verlekkerd naar een Festool gekeken. Ziet er mooier uit, maar veel belangrijker is dat die heel stabiel is.
Die Metabo kan je aan afstellen wat je wil, maar er zit vering in de arm, zodat het bij dikke balken of brede planken nooit echt haaks is. Je kan het wel beperken door langzaam te zagen en proberen een beetje bij te sturen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mimiix
  • Laatst online: 22:54

Mimiix

Professioneel Prutser

In de categorie "Opgeruimd staat netjes" ik heb met hulp van een collega met 3d printer de accus van mn machines toch mooi kunnen organiseren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2m9gw514o8pZwU08RJzwhgSStY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lBiCJ1bwLmcgBT13yzLm20Wj.png?f=fotoalbum_large

Zijn wat 3d printjes aan de muur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ5cO4XB05yE0G48ksaSRHmnBNc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/raJOihKn6qqDRUTK3l8xLjj3.png?f=fotoalbum_large

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
copykat schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:49:
[...]

Je weet dat Kapex een afkorting is van "Kappen nou met die dure shit of je word mn Ex...." :+

[...]

Veel mensen hebben een(financieel) gat tussen wat ze "verantwoord logisch gebruiks budget vs dat is pas echt mooi spul" budget. Wel t geld hebben maar het er niet voor overhebben omdat het eigenlijk overkill is.

En soms kan je met een aanbieding "Voor t zelfde geld" ongeveer isch ..en dan komt die "das pas echt mooi spul" zoveel dichterbij de verantwoorde keuze dat een "paar tientjes extra" er niet meer toe doen. O-) .
Mijn keuze was 199,- of 600 euro wat er tussen in zat aan reverse geleiderstang kapzagen was niet mijn keus als opties enzo. Dus viel ik terug op de 199euro als toekomstige aankoop.
Die 600 aankoop heeft veel betere ergonomie, instellings mogelijkheden en variabele snelheid en extra opties en betere afzuig adapter maar ja je gebruikt hem niet elke week dus.....

Beetje zoals een knipex sleuteltang kopen omdat je bahco verstelbare sleutel je irriteert met stroef lopen.
Beetje wd40 en dan machine olie had ook gekund om t stroef lopen op telossen... Maar ja dat is de saaie oplossing... 8)
Echt een antwoord heb ik niet voor je, maar:

Ik heb nu een metabo KS216M. Dus zonder trekfunctie, en zelfs dan is dat ding niet stijf genoeg om altijd haaks te zagen. Ik heb m vooral omdat ik weinig ruimte heb op die plek en hijs relatief compact.

Ik werk ook vaker op een bosch GCM 800 SJ en dat vind ik al een veel fijner ding. Steviger gebouwd en makkelijker recht zagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
Mimiix schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:09:
In de categorie "Opgeruimd staat netjes" ik heb met hulp van een collega met 3d printer de accus van mn machines toch mooi kunnen organiseren:
[Afbeelding]

Zijn wat 3d printjes aan de muur:
[Afbeelding]
Netjes. Bij mij zitten die altijd heel ordelijk op de drie machines die ik als laatste heb gebruikt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Laatst online: 22:54

Mimiix

Professioneel Prutser

big bang schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Netjes. Bij mij zitten die altijd heel ordelijk op de drie machines die ik als laatste heb gebruikt :+
Ik heb dus voor de machines ook houders laten printen, alleen die moet ik iets aanpassen nog ivm de beugels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bc2tDKSfTfoYHhTzlK59uNLP9Gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyay5xlmoa5ZfZrBOY99atn1.jpg?f=fotoalbum_large

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16
copykat schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:49:
[...]

Nou, als ik dit zalvende voorspel zie, dan kan de keuze nog wel eens moeilijk worden :+ :
YouTube: Introduction to Festool KAPEX KS 120 REB

Maar goed, wel twee mille.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@big bang
ik ga voor de Metabo KGSV 72 Xact.
In de range waar je reversed stangen hebt die dus niet naar achteren steken(wat mijn absolute must was) heb je weinig keuzes.
de Hikoki c8fshgwaz 199,-- prima alternatief. iets kleinere zaagdiepte en 1 45graden vertikaal.
de Dewalts DWS 774/777/778 QS 400,-- isch minder functies en zaagdieptes/lengtes. vooral die greep om je bescherming weg te kantelen schijnt een krime te zijn. (gebruikers reviews waren niet onverdeeld gelukkig met de 777qs.
dan komt de Metabo 72. 600,-
en dan de makita LS1019L Afkortzaag 700,--
Bosch GCM 10 GDJ
festools kapexén.

omdat de Dewalts me niet trokken viel ik terug op de Hikoki omdat eigenlijk 600 te duur was.
en met mn "meevaller" is dus toch die metabo inbeeld,.
vandaar.

(edit ik had de Güde's, de scheppachs, de parkside's en de andere huismerken niet meenomen in de vergelijking omdat je die echt fysiek ze moet kunnen bepotelen om er een oordeel van af te lezen.)

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 06-06-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:51:
[...]
Nou, als ik dit zalvende voorspel zie, dan kan de keuze nog wel eens moeilijk worden :+ :

Als ik deze Kapex zeg als éérste keus en even de "reply's" aanhoor na dat ze gehoord heb hoeveel t kost en dan die Metabo voorstel is t kat in t bakkie.
Kleine investering in een kadootje (iets maken/repareren wat ze al een tijdje vroeg of zo.) en poef ik hoef niet meer op de bank te slapen.😁

Overigens voor 2mille verwacht ik een robot zaag die gewoon op spraak de juiste hoek en maat zaagt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:25:
Als ik deze Kapex zeg als éérste keus en even de "reply's" aanhoor na dat ze gehoord heb hoeveel t kost en dan die Metabo voorstel is t kat in t bakkie.
Kleine investering in een kadootje (iets maken/repareren wat ze al een tijdje vroeg of zo.) en poef ik hoef niet meer op de bank te slapen.😁

Overigens voor 2mille verwacht ik een robot zaag die gewoon op spraak de juiste hoek en maat zaagt. :+
Voor 2 mille heb je de basis Kapex, eigenlijk heb je dan nog de extra's nodig om het zagen makklijker te maken, maar dan zit je meer richting de 3 mille ;) :P En dat is nog goedkoop als je denkt aan een paneelzaag of iets dergelijks (wat wat meer in de richting gaat van je robot zaag) :+

Maar zo'n Metabo Xact lijkt me ook wel een mooie afkortzaag.

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 06-06-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trabant schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:51:
[...]

Je wil het karretje eronder, en de zijgeleiders ook. Anders heb je wel een beetje een paupersetup (en geen voordeel van het briljante ecosysteem).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:05:
@big bang
ik ga voor de Metabo KGSV 72 Xact.
Heb zelf de Xact Sym vorig jaar gekocht, met onderstel.
Erg handig ding, maar je moet de aanslag wel eerst goed vlak en 90⁰ instellen.

Doordat het handvat in het verlengde van het zaagblad zit is kantelen een stuk lastiger en je snede makkelijker 90.

De afzuiging is er goed.

Enige nadeel is dat je hem goed moet stellen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DJMaze schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:04:
[...]

Heb zelf de Xact Sym vorig jaar gekocht, met onderstel.
Erg handig ding, maar je moet de aanslag wel eerst goed vlak en 90⁰ instellen.
die sym is inderdaad als je veel plinten en zo moet doen ideaal.
Moet je niet altijd dit soort gereedschap kalibreren? Alle bewegingen afstellen?
Belangrijkste is al je dit eenmaal gedaan hebt dat het goed blijft.
Doordat het handvat in het verlengde van het zaagblad zit is kantelen een stuk lastiger en je snede makkelijker 90.
met je andere hand de boven greep gebruiken om te kantelen en in te stellen?
Voordeel van vertikale greep is minder risico op torsie met naar beneden houden.
Nadeel is je kan er in lui op "hangen" met je hand muis en zagen van boven naar beneden en gelijkertijd naar achteren heeft iets meer druk op je pols gewricht pinkpees. Maar ik denk door je duim boven op de greep te zetten verminder je dat een heel stuk.
Ben benieuwd als ik hem heb.
:)
De afzuiging is er goed.

Enige nadeel is dat je hem goed moet stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Tja, heb je voor twee* mille ook een scheidingsadvocaat?

*drie met extra's.

[ Voor 21% gewijzigd door trabant op 06-06-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 13:15

@valluik ja, met een decoupeerzaag voor het rubber! ik heb al meerdere rubbertegels op maat moeten maken, dan is dat echt het makkelijkste. Met gewoon een zaagje voor hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 18:19
Wat zijn voor een Bosch PMF 250 multitool goede zaagbladen qua prijs/kwaliteit? Zie online Bosch zelf set met 5 verschillende bladen voor €63. Is er een aftermarket merk wat goed presteert voor minder euro's?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vandaag de Makita DTW300 binnen gekregen en even naast mijn Parkside PASSK 20-LI A1 slagmoersleutel gelegd:
slagmoersleutel Parkside PASSK 20-LI A1 vs Makita DTW300
De Makita is een stuk compacter wat fijn is.

Heb ze even op de keukenweegschaal gezet en scheelt ook flink wat in gewicht:

Parkside
2665g met 4Ah/80Wh accu
1959g voor de kale machine

Makita
1834g met 5Ah/90Wh accu
1199g voor de kale machine

De Parkside gaat nu weg maar had er nog wel accessoires erbij:
slagmoersleutel Parkside PASSK 20-LI A1 In koffer

Zal dus wel iets moeten kopen om de doppen die erbij zitten te vervangen. ;)
Dit setje Makita krachtdoppen ziet er op zich wel goed uit voor €36
Zijn alleen geen diepe doppen en Makita accessoires zijn niet altijd goed, hoewel deze wel veel goede reviews hebben en die van Parkside voldeden op zich ook prima.
Is het eigenlijk dus meer de vraag of ik niet beter diepe doppen kan nemen, voor het losdraaien van wielen waarschijnlijk wel handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Vliegvlug Dat is het voordeel van de voortschrijdende techniek.
Zelfs het verschil in afmetingen van Makita gereedschap van een paar jaar terug en nu is al aanzienlijk. Laat staan tussen een B-merk met oude techniek en de huidige Makita's.
Wat betreft die doppen, zolang het werkbaar is qua pasvorm, gewoon die oude gebruiken. Als je die kapot rammelt is het tijd om nieuwe te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@Vliegvlug als je toch al oude hebt en het evt kunt hebben dat je een dag moet wachten op nieuwe zou ik lekker die oude opmaken. Tenzij je heel blij wordt van mooi nieuw spul en dat kunt kopen om het kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 07-06-2024 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
Vliegvlug schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:55:
[...]
Is het eigenlijk dus meer de vraag of ik niet beter diepe doppen kan nemen, voor het losdraaien van wielen waarschijnlijk wel handiger.
Ja, diepe doppen met beschermrand. Zoiets als deze van de Lidl/Parkside https://www.lidl.nl/p/par...uteladapterset/p100372171 :P

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 06:55

Maximus

There is no substitute

Vandaag de Makita DTW300 binnen gekregen en even naast mijn Parkside PASSK 20-LI A1 slagmoersleutel gelegd:
[Afbeelding: slagmoersleutel Parkside PASSK 20-LI A1 vs Makita DTW300]

Parkside
2665g met 4Ah/80Wh accu

Makita
1834g met 5Ah/90Wh accu

[Afbeelding: slagmoersleutel Parkside PASSK 20-LI A1 In koffer]

Zijn alleen geen diepe doppen en Makita accessoires zijn niet altijd goed, hoewel deze wel veel goede reviews hebben en die van Parkside voldeden op zich ook prima.
Heb zelf de niet diepe van Makita gekocht voor het lompe werk. Een set van Wera Impraktor Deep 11 delig voor het diepe werk ook voor vastdraaien. Kan dan op de slagmoer en op de momentsleutel.

Is dit setje: https://www.toolmax.nl/we...11-delig-05004841001.html

PhD i.o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
[/quote]

Zelf heb ik dit setje, deze skipt geen maten zodat je 10 t/m 24 mm hebt lange krachtdoppen en voor de velgjes een vergelijkbaar setje als deze
Voor die paar keer in het jaar dat ik dan toch een korte dop nodig heb in combinatie met mijn slagmoersleutel, kan ik wel mijn chrome setje gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik vind vaak lange doppen wel handiger voor de wielen, alhoewel dat met een slagmoersleutel wat minder van belang is dan met een ratel of momentsleutel. Op zich kom je vaak ook wel weg met een korte dop op een afstandshouder (maar die zit dan weer niet in die set van Maktia). Als je lichtmetalen velgen hebt, is zo'n lange dop met beschermhoes wel goed om te voorkomen dat je de velgen beschadigt. Voor sommige echt diepliggende moeren wil het wel eens voorkomen dat de beschermhoes de dop weer net wat te dik maakt om er goed bij te kunnen. Voor stalen velgen maakt zo'n beschermhoes naar mijn mening niet uit.

Maar met de keuze tussen die Makita set en die HBM set met lange doppen die @DBBMAX linkt, zou ik de HBM set halen. Afhankelijk van wat je er verder mee wil doen, is een set korte doppen misschien ook wel handig om nog te hebben, maar dat kan je ook nog even aan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Parkside
2665g met 4Ah/80Wh accu

Makita
1834g met 5Ah/90Wh accu

ALs je die voor een auto gaat gebruiken zou ik altijd voor wat diepere doppen gaan.
Daarbij: check even of je slotbouten of speciale bouten hebt (bijv bij VAG krijg je zo'n dop in je kofferbak). If so heb je vermoedelijk alleen een verloopje nodig, als je al iets nodig hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
Heeft iemand een goeie tip om 2 nieuwe bandjes voor een steekwagen ergens uit te halen.
Het gaat om een silverline heavy duty steekwagen.
https://www.silverlinetoo...ctDetail?ModelName=868581

Zit te twijfelen tussen lucht en vol rubber. Puur omdat de keren dat ik hem gebruik de bandjes leeg zijn en ze weer opgepompt moeten worden. Of ik rij ze weer stuk, of krijg hem stuk terug omdat ze leeg waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:26

sjirafje

No inspirational quotes here

The Eagle schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:58:
[...]

ALs je die voor een auto gaat gebruiken zou ik altijd voor wat diepere doppen gaan.
Daarbij: check even of je slotbouten of speciale bouten hebt (bijv bij VAG krijg je zo'n dop in je kofferbak). If so heb je vermoedelijk alleen een verloopje nodig, als je al iets nodig hebt.
Die speciale doppen zijn overigens in de meeste gevallen niet bestand tegen een slagmoersleutel.
Vraag me niet hoe ik dat weet :+

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

sjirafje schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:51:
[...]

Die speciale doppen zijn overigens in de meeste gevallen niet bestand tegen een slagmoersleutel.
Vraag me niet hoe ik dat weet :+
Goed dat je het zegt. Euromaster heeft ze laatst gebruikt bij de bandenwissel, dus als ze hem slopen krijg ik een nieuwe van ze :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
sweetdude schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:49:
Heeft iemand een goeie tip om 2 nieuwe bandjes voor een steekwagen ergens uit te halen.

Zit te twijfelen tussen lucht en vol rubber. Puur omdat de keren dat ik hem gebruik de bandjes leeg zijn en ze weer opgepompt moeten worden. Of ik rij ze weer stuk, of krijg hem stuk terug omdat ze leeg waren.
Wat bedoel je met "uithalen"? En welke maat wielen?
Luchtbandjes rijden wel soepeler dan die massieve banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:11

Precies om die reden heb ik voor mijn kruiwagen voor vol rubber gekozen. Merk geen verschil in "comfort", voor zover als je daarvan kunt spreken bij een kruiwagen. Steekwagen heb ik niet, dus voor je eerste vraag heb ik geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online

Parkside
2665g met 4Ah/80Wh accu

Makita
1834g met 5Ah/90Wh accu

Die Parkside heeft ongeveer dezelfde maat als de DTW1002Z (die aanzienlijk krachtiger is). Toch een flink verschil in maat. Ik heb zelf echter ook de DTW300. De DTW1002 is enorm krachtig, maar vaak te groot en lomp. Al heb ik voor wielmoeren nog regelmatig de DTW1002 nodig om ze los te krijgen, ook al zijn de wielmoeren op moment vastgezet (~120nm). Na een tijdje gaan ze toch flink vastzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
JukeboxBill schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:26:
[...]

Wat bedoel je met "uithalen"? En welke maat wielen?
Luchtbandjes rijden wel soepeler dan die massieve banden.
Nou Ja, je hebt ze bij BOL & Co. of meer gespecialiseerd. Misschien dat ergens iemand goede ervaring had of betere kwaliteit.
De asmaat is 16mm dik
wielhoogte 25cm
dikte 8,5cm
RobNemoo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:26:
[...]

Precies om die reden heb ik voor mijn kruiwagen voor vol rubber gekozen. Merk geen verschil in "comfort", voor zover als je daarvan kunt spreken bij een kruiwagen. Steekwagen heb ik niet, dus voor je eerste vraag heb ik geen antwoord.
De twijfel tussen vol rubber of licht is meer het comfort maar ook voor het beschadigen. een steekwagen gebruik je ook binnen over dorpels, korte trappetjes met verhuizen natuurlijk. Daar pak ik niet zo snel een kruiwagen voor :D

[ Voor 21% gewijzigd door sweetdude op 07-06-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@sweetdude
Ik heb een massieve band op mijn kruiwagen, maar als ik daarmee over een hobbel moet, zoals bij een opsluitband, dan bonkt dat nogal en je moet iets meer kracht zetten.

Ik heb massieve banden op mijn steekwagen ook wel eens overwogen, maar omdat ik die ook nog wel eens binnen gebruik, nog steeds niet gedaan. Luchtbanden zijn ook gelijk vering en zeker over een drempel gaat dat veel soepeler.
Gelukkig heb ik een compressor dus oppompen kost geen enkele moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
JukeboxBill schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:41:
@sweetdude
Ik heb een massieve band op mijn kruiwagen, maar als ik daarmee over een hobbel moet, zoals bij een opsluitband, dan bonkt dat nogal en je moet iets meer kracht zetten.

Ik heb massieve banden op mijn steekwagen ook wel eens overwogen, maar omdat ik die ook nog wel eens binnen gebruik, nog steeds niet gedaan. Luchtbanden zijn ook gelijk vering en zeker over een drempel gaat dat veel soepeler.
Gelukkig heb ik een compressor dus oppompen kost geen enkele moeite.
Bedankt voor de tip, ga ik luchtbanden aanschaffen.
Die zaten er ook op maar door het weinige gebruik altijd oppompen voor gebruik. Maar diegene waar ik hem aan uitgeleend had. Heeft dat dus niet gedaan maar kom ik na 6 maanden pas achter. Je ziet het niet maar als je er wat gewicht op zet of oppompt zie je de scheuren en houd het geen lucht meer vast.Sommige mensen 8)7 |:(
Of te wel, lesson learned. dat wordt niet meer uitgeleend of extra gecontroleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sweetdude schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:08:
Bedankt voor de tip, ga ik luchtbanden aanschaffen.
Die zaten er ook op maar door het weinige gebruik altijd oppompen voor gebruik. Maar diegene waar ik hem aan uitgeleend had. Heeft dat dus niet gedaan maar kom ik na 6 maanden pas achter. Je ziet het niet maar als je er wat gewicht op zet of oppompt zie je de scheuren en houd het geen lucht meer vast.Sommige mensen 8)7 |:(
Of te wel, lesson learned. dat wordt niet meer uitgeleend of extra gecontroleerd
Het helpt ook als de luchtbanden binnenbanden hebben. Even oppompen voor gebruik is prima, maar als de band helemaal leeg is, en daardoor geen goed contact meer maakt met de velg, dan valt het niet mee om de band weer opgepompt te krijgen als er geen binnenband in zit. Was me ook gebeurd met m'n kruiwagen, en daarom zit er nu een massief rubberen band op.

Is inderdaad, zoals @JukeboxBill zegt, niet zo fijn bij drempeltjes (zoals bij ons bij het tuinhok), gaat moeilijker, zeker als die zwaar is, dan met een luchtband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JukeboxBill schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 00:05:
@Vliegvlug Dat is het voordeel van de voortschrijdende techniek.
Zelfs het verschil in afmetingen van Makita gereedschap van een paar jaar terug en nu is al aanzienlijk. Laat staan tussen een B-merk met oude techniek en de huidige Makita's.
Dat zal het wel zijn ja, de besparing moet ergens gehaald worden natuurlijk, ben er wel blij mee. :)
Nu betaalde ik ook wel iets van 2x zoveel voor die Makita dus het is ook weer niet 1-op-1 oversteken.

Wat betreft die doppen, zolang het werkbaar is qua pasvorm, gewoon die oude gebruiken. Als je die kapot rammelt is het tijd om nieuwe te kopen.
&
Boudewijn schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 00:34:
@Vliegvlug als je toch al oude hebt en het evt kunt hebben dat je een dag moet wachten op nieuwe zou ik lekker die oude opmaken. Tenzij je heel blij wordt van mooi nieuw spul en dat kunt kopen om het kopen.
Ik wil die huidige krachtdoppen bij de Parkside machine in de koffer houden voor de verkoop, vind het een beetje apart om dan een set met ontbrekende accessoires te verkopen.

Vandaar dat ik naar nieuwe aan het kijken ben.
En wie wordt er nu niet blij van mooie nieuwe spulletjes kopen! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Puch-Maxi schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 01:01:
[...]

Ja, diepe doppen met beschermrand. Zoiets als deze van de Lidl/Parkside https://www.lidl.nl/p/par...uteladapterset/p100372171 :P
Dat ziet er inderdaad wel uit als een prima setje voor de wielen en niet duur ook.

Kwam deze PARKSIDE PERFORMANCE® 1/2 inch slagmoerset ook tegen op de Lidl webshop en ziet er best goed uit voor 20 euro, mooi doosje ook.
PARKSIDE PERFORMANCE® 1/2 inch slagmoerset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Maximus schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 06:16:
[...]

Heb zelf de niet diepe van Makita gekocht voor het lompe werk.
Dat is diezelfde Makita set die ik eerder linkte?
Een set van Wera Impraktor Deep 11 delig voor het diepe werk ook voor vastdraaien. Kan dan op de slagmoer en op de momentsleutel.

Is dit setje: https://www.toolmax.nl/we...11-delig-05004841001.html
Heel mooi setje die Wera Impaktor diepe slagdoppen maar die kosten meer dan de slagmoersleutel zelf. :X
Dat heb ik er echt niet voor over, gebruik het ding dan ook niet dagelijks

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 07-06-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DBBMAX schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:19:

Zelf heb ik dit setje, deze skipt geen maten zodat je 10 t/m 24 mm hebt lange krachtdoppen en voor de velgjes een vergelijkbaar setje als deze
Voor die paar keer in het jaar dat ik dan toch een korte dop nodig heb in combinatie met mijn slagmoersleutel, kan ik wel mijn chrome setje gebruiken
Die HBM set is ook niet verkeerd inderdaad, dan grijp je niet mis met zo’n breed bereik aan opeenvolgende maten, is ook wat voor te zeggen.

Dat setje van 3 met kunststof huls zou ik dan toch eerder bij de Lidl halen gezien de flink hogere prijs van de HBM set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Vliegvlug schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:34:
[...]

Dat is diezelfde Makita set die ik eerder linkte?

[...]

Heel mooi setje die Wera Impaktor diepe slagdoppen maar die kosten meer dan de slagmoersleutel zelf. :X
Dat heb ik er echt niet voor over, gebruik het ding dan ook niet dagelijks
Klopt is het zelfde setje dat jij aanhaalde. Heb hem ook niet dagelijks in gebruik maar like to overdo 😉

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

The Eagle schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Zitten bij mij niet van die speciale bouten bij gelukkig dus hoef ik geen rekening mee te houden.
Nog wel naar gevraagd destijds toen ik mijn huidige auto tweedehands kocht bij de garage en er graag lichtmetalen velgen op wilde ipv de stalen waar hij mee kwam.
Hun antwoord was dat dat alleen nodig was voor merk velgen van het automerk zelf maar niet voor generieke lichtmetalen velgen want die waren helemaal niet in trek bij het dievengilde.

Heb die auto nu al heel wat jaartjes en ze zijn inderdaad niet gejat en inmiddels ook niet meer jat waardig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Avvd schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Die Parkside heeft ongeveer dezelfde maat als de DTW1002Z (die aanzienlijk krachtiger is). Toch een flink verschil in maat. Ik heb zelf echter ook de DTW300. De DTW1002 is enorm krachtig, maar vaak te groot en lomp. Al heb ik voor wielmoeren nog regelmatig de DTW1002 nodig om ze los te krijgen, ook al zijn de wielmoeren op moment vastgezet (~120nm). Na een tijdje gaan ze toch flink vastzitten.
Die DTW1002 is echt een monster zeg en ook flink aan de prijs met 300 euro.
De DTW300 zal maar moeten volstaan want dat wordt me te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Maximus schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:02:
[...]

Klopt is het zelfde setje dat jij aanhaalde. Heb hem ook niet dagelijks in gebruik maar like to overdo 😉
Daar heb ik zelf ook wel de neiging toe :P dus ik snap je maar dit ging me net even te ver. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 14:09
Heeft iemand een goeie tip om 2 nieuwe bandjes voor een steekwagen ergens uit te halen.(...)
Zit te twijfelen tussen lucht en vol rubber.
Ik heb op alles volle wielen, die zijn alvast nooit plat.
Wel eens een fratske mee voorgehad op een brandhoutzaag. Oorspronkelijk had die volle plastieken wielen van 5cm, ik heb die vervangen (met een nieuwe as) door volle wielen van een steekkar. Echter weegt een brandhoutzaag 100+kg, en na een half jaar te "staan" was de onderkant van de volle wielen ingedeukt. Dus ik laat die nu altijd "slapen" op blokjes. Zo vaak gebruik ik dat niet.
Maar noch bij een steekwagen, noch bij een (lege) kruiwagen is dat een fenomeen dat zal opduiken.
Gewoon volle wielen steken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Het draagvermogen dat bij zwenk- en bokwielen wordt aangegeven, geldt in rust. Als het rolt, moet je dat halveren. Hetzelfde zal voor losse steekkarwielen gelden. En ja, de betere Blickle wielen kosten wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

Iemand enig idee? Ik gebruik nu een dompeldomp met vlotter. Werkt an sich wel, maar nu kwam ik van Kärcher een systeem tegen met een sensor: https://www.kaercher.com/...evel-sensor-16458400.html

Of te wel: als 2 puntjes het water raken voelt hij water = pomp aan.

Dit zou voor mij perfect zijn maar €180 vind ik stevig aan de prijs.

Iemand anders zoiets al gezien van een andere merk?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Toppe schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:07:
Iemand enig idee? Ik gebruik nu een dompeldomp met vlotter. Werkt an sich wel, maar nu kwam ik van Kärcher een systeem tegen met een sensor: https://www.kaercher.com/...evel-sensor-16458400.html

Of te wel: als 2 puntjes het water raken voelt hij water = pomp aan.

Dit zou voor mij perfect zijn maar €180 vind ik stevig aan de prijs.

Iemand anders zoiets al gezien van een andere merk?
Zoek op "dompelpomp zonder vlotter" of vlakzuigpomp. Zijn er tig. Kärcher maakt die dingen echt niet zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Maar wat wil je bereiken met die sensor @Toppe, wat met wen vlotter niet gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Lankman schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:22:
Maar wat wil je bereiken met die sensor @Toppe, wat met wen vlotter niet gaat ?
Dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJ6CH5w1bRvyN0Ht6ZmfI3sInww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQHbdE2sJs5wdACC6KB4HKAL.jpg?f=fotoalbum_large

Als het nu echt serieus regent dan gaat de pomp nog wel ‘drijven’ en dus alle kanten op.

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 08-06-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

The Eagle schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:07:
[...]

Zoek op "dompelpomp zonder vlotter" of vlakzuigpomp. Zijn er tig. Kärcher maakt die dingen echt niet zelf ;)
Hij moet wél zelf schakelen. Zie m’n foto hier boven.

Ik wil alleen liever iets wat minde fout gevoelig is. Als m’n vlotter nu blijft hangen dan staat hij droog te pompen…

En droog pompen, tja, dat vind niemand fijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Toppe schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:10:
[...]

Hij moet wél zelf schakelen. Zie m’n foto hier boven.

Ik wil alleen liever iets wat minde fout gevoelig is. Als m’n vlotter nu blijft hangen dan staat hij droog te pompen…

En droog pompen, tja, dat vind niemand fijn :+
Is dat grondwater of zit de sloot er vlak bij?

Kan je niet twee koper pennen op een bepaalde hoogte hangen als een switch met wat domotica?
Water is gesloten , droog is open. (niet met 230vac natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Toppe
Een dompelpomp die gaat drijven is wel vreemd. Valt ie helemaal droog en komt er lucht in de pompkamer?
Je kan hem vastmaken of een steen er aan binden.

Ik heb een Tallas D-CWP 300. Daar zit de vlotter in een buis. Voor mijn gevoel is dat meer bedrijfszeker dan zo'n los ding.

Bij Toolmax kost die Karcher 'maar' €159,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Dank je. Ik zit ook naar zo'n oplossing te kijken voor mijn natte kruipruimte. Vraag me af wat een mooie (diep, redelijk stevig) vat zou kunnen zijn om erin te zetten.

En of het met een flexibele buis naar de rioolbuis kan ( kan misschien kwaad als ie te veel opbrengt, en de afvoer biet snel genoeg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

copykat schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:20:
[...]

Is dat grondwater of zit de sloot er vlak bij?

Kan je niet twee koper pennen op een bepaalde hoogte hangen als een switch met wat domotica?
Water is gesloten , droog is open. (niet met 230vac natuurlijk)
Regenwater. Beetje gekke situatie hebben een tuin (joh!) met aan de achterkant een keerwand vanwege een sloot die 2 meter (!!) lager ligt dan onze tuin. Keerwand is 175cm hoog.

Hebben nu een overkapping geplaatst maar de HWA buis ligt dus serieus een stuk lager, komen we niet bij.

Dus in eerste instantie een grindput gemaakt: helpt niets. Toen een pomp ingegraven, werkt ook niet.

Gaten van 150cm diep in het gras geboord, grind er in, helpt ook helemaal niets.

Dus een regenton ingegraven, daar de HWA van de overkapping (40m2) op aangesloten en daar de pomp in. Dat werkt, water wordt afgevoerd via een bladvanger die op de buis naar de sloot is aangesloten.

Maar ik wil hier verder geen ‘gezeik’ mee hebben dus die pomp moet gewoon uit zichzelf werken en aangezien de pomp wat gaat ‘drijven’ is die vlotter ook niet extreem betrouwbaar.

Vandaar dat een sensor ‘vlotter’ mij ideaal lijkt. Zelfs al gaat hij wat drijven dan heeft het daar geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@Toppe Als die sloot twee meter lager ligt, kun je toch de HWA direct op die sloot lozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Toppe schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:47:
[...]

Regenwater. Beetje gekke situatie hebben een tuin (joh!) met aan de achterkant een keerwand vanwege een sloot die 2 meter (!!) lager ligt dan onze tuin. Keerwand is 175cm hoog.

Hebben nu een overkapping geplaatst maar de HWA buis ligt dus serieus een stuk lager, komen we niet bij.

Dus in eerste instantie een grindput gemaakt: helpt niets. Toen een pomp ingegraven, werkt ook niet.

Gaten van 150cm diep in het gras geboord, grind er in, helpt ook helemaal niets.

Dus een regenton ingegraven, daar de HWA van de overkapping (40m2) op aangesloten en daar de pomp in. Dat werkt, water wordt afgevoerd via een bladvanger die op de buis naar de sloot is aangesloten.

Maar ik wil hier verder geen ‘gezeik’ mee hebben dus die pomp moet gewoon uit zichzelf werken en aangezien de pomp wat gaat ‘drijven’ is die vlotter ook niet extreem betrouwbaar.

Vandaar dat een sensor ‘vlotter’ mij ideaal lijkt. Zelfs al gaat hij wat drijven dan heeft het daar geen invloed op.
En je kan niet meteen over de keerwand heen lozen?
of gebruik je je regenwater buffer ook als planten water?
Indien ja ideetje :

Als je een 250/300liter vat gebruikt heb je een mooie planten water buffer.
Half ingraven(zodat het niet een lompe ton js in je tuin en je water blijft koeler.) en van boven een 22mm pijp als overstort langs je schutting richting je waterkering.
En je dompel pomp gebruiken als tuinsproeier..
In de winter je dompelpomp uitvoer aansluiten aan je overstort om bevriezing en scheuren van je ton te voorkomen.
Tis maar een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

trabant schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:41:
@Toppe Als die sloot twee meter lager ligt, kun je toch de HWA direct op die sloot lozen?
Die ligt wel 18 meter verder de tuin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Toppe schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:50:
[...]

Ohw dat is wel een serieuze afstand. Met minnimaal 2cm per meter verval gaat je dat niet redden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:43
Ik wil een bosch blauw body only slagschroevendraaier aanschaffen.

Niet perse voor hele zware toepassingen. Iemand advies welke te nemen? Dacht eerst de 160Nm (120 euro) variant te halen, maar de 210 C is niet heel veel duurder.(185 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:28

MJV

Guido7619 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:04:
Ik wil een bosch blauw body only slagschroevendraaier aanschaffen.

Niet perse voor hele zware toepassingen. Iemand advies welke te nemen? Dacht eerst de 160Nm (120 euro) variant te halen, maar de 210 C is niet heel veel duurder.(185 euro).
Kijk ook even naar het gewicht. Sterker betekent meestal zwaarder en dat is niet per se comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
MJV schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:08:
[...]

Kijk ook even naar het gewicht. Sterker betekent meestal zwaarder en dat is niet per se comfortabeler.
zeker. Daarom gebruik ik ook 1.5Ah accu's. Doe ik dagen mee en heb er 3. Hoef geen 3 of 5 Ah accu's. Is overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Vaak is het wel zo dat je met die kleinere accu's niet de volle kracht haalt. Meestal hebben de grotere accu's te sets batterijen parallel staan, waardoor ze een hogere stroom kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Heb liever wat sterkere accu's (5Ah hier wat ik altijd gebruik). Je hebt het apparaat niet telkens in de hand. Heb liever dan de power wel.

PhD i.o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:14
Guido7619 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:22:
[...]

zeker. Daarom gebruik ik ook 1.5Ah accu's. Doe ik dagen mee en heb er 3. Hoef geen 3 of 5 Ah accu's. Is overkill.
Ik vind Bosch blauw 12v heerlijk werken. Heb er nu 2 machines van en zal dit uitbreiden indien nodig. Dus bij voorkeur geen andere systemen meer. De accu’s t/m 3Ah zijn erg compact, die met meer Ah wat minder. Ik heb nu 2 en 4 Ah, de kleine heeft eigenlijk altijd de voorkeur, de grote dient als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

Retrospect schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:12:
[...]

Ik vind Bosch blauw 12v heerlijk werken. Heb er nu 2 machines van en zal dit uitbreiden indien nodig. Dus bij voorkeur geen andere systemen meer. De accu’s t/m 3Ah zijn erg compact, die met meer Ah wat minder. Ik heb nu 2 en 4 Ah, de kleine heeft eigenlijk altijd de voorkeur, de grote dient als backup.
De 4Ah heeft een setje extra cellen parallel aan de cellen in de grip. Daardoor is het theoretisch mogelijk om iets meer vermogen te leveren. Met mijn Milwaukee M12 merk ik dat wel met mijn schroefmachine.
Laatst wel ergens tussen een kastje iets moeten schroeven en dat paste niet met de grote accu er op, maar wel met de kleine. Ideaal apparaat dus.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Maximus schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:39:
Heb liever wat sterkere accu's (5Ah hier wat ik altijd gebruik). Je hebt het apparaat niet telkens in de hand. Heb liever dan de power wel.
Hier hetzelfde. Ik heb een 6 tal makita 18V apparaten, en 4x 5Ah en 1x 1,5Ah accu's. De 1,5Ah gebruik ik gewoon niet meer. Weinig power en altijd leeg. .

Vanaf vorig jaar september bezig geweest met een schuur/carport en schuttingen. En constant een slag/schroefmachine en een boormachine in de handen gehad. En geen enkel moment dat ik dacht, "wat is die 5Ah accu toch zwaar". Met de 1,5AH accu wel, "wat is die toch snel leeg"

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Ik heb 1 maal 18V bosch accu tol en 2 stuks 12V. Beide zeer fijne machietjes hoewel die 12V model in het begin toch even wennen was.

Maar ben nog nooit tekort gekomen met die 18V 1.5Ah accus. Ook niet toen ik 30 meter schutting plank voor plank moest schroeven. Tuurlijk zul je vaker moeten opladen, maar zelfs op die dagen hield mijn 1.5 Ah het bijna de hele dag vol.

En hoe vaak ben je 30 meter schutting aan het schroeven thuis?

Dus ja, een 5Ah accu zal wat meer power geven en wat langer meegaan, voor mij is de 1.5Ah meer dan genoeg voor om en rond huis te boren en te schroeven. Zou misschien wel eens willen overstappen op een Festool accu tol.

Maar goed, wil nu een slagschroevendraaier erbij. De 200 nm voor 157 euro is ook nog een mooi model. Die knopjes op de 210C ga ik denk ik niet gebruiken. Werk eigenlijk nooit met zelftappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

kendo schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:24:
[...]

Hier hetzelfde. Ik heb een 6 tal makita 18V apparaten, en 4x 5Ah en 1x 1,5Ah accu's. De 1,5Ah gebruik ik gewoon niet meer. Weinig power en altijd leeg. .

Vanaf vorig jaar september bezig geweest met een schuur/carport en schuttingen. En constant een slag/schroefmachine en een boormachine in de handen gehad. En geen enkel moment dat ik dacht, "wat is die 5Ah accu toch zwaar". Met de 1,5AH accu wel, "wat is die toch snel leeg"
Voor de notulen. Exact dit.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
timovd schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:17:
[...]

De 4Ah heeft een setje extra cellen parallel aan de cellen in de grip. Daardoor is het theoretisch mogelijk om iets meer vermogen te leveren. Met mijn Milwaukee M12 merk ik dat wel met mijn schroefmachine.
Laatst wel ergens tussen een kastje iets moeten schroeven en dat paste niet met de grote accu er op, maar wel met de kleine. Ideaal apparaat dus.
Volgens mij heb ik dat gisteren idd gemerkt bij het schuren. En ondanks dat de 4Ah accu nog steeds niets weegt is hij wel een stukje lomper. Dat vind ik minder fijn werken.

Maar dat komt ook omdat de Bosch 12v van 3Ah veel compacter zijn dan die van 4Ah en meer. Ik zie dat verschil bij Makita 18v niet terug. Daar is de vorm niet wezenlijk anders.

[ Voor 12% gewijzigd door Retrospect op 09-06-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Welke accu's het beste zijn hangt ook wel af op welk apparaat ze gaan.

Ik heb een paar 1,5 Ah accu's voor een kitspuit, een haakse boormachine en haakse slagschroevendraaier.
Daar hoef ik doorgaans niet continu mee te werken en door de betere gewichtsverdeling liggen ze lekkerder in de hand.
Maar voor mijn DUX60 tuinmachine is 2 x 5 Ah krap aan. Als die zwaar werk moet doen zoals met het cultivator opzetstuk, dan gaan ze bijna net zo snel leeg als de duolader ze kan opladen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Toch maar besloten om ook de tangen te vervangen voor degelijk spul:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mDDivl2.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZAUdh8d.png

En bij Toolmax nog een extra 18V 5Ah accu voor de Makita's.

PhD i.o.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:10:
[...]

Die DTW1002 is echt een monster zeg en ook flink aan de prijs met 300 euro.
De DTW300 zal maar moeten volstaan want dat wordt me te gortig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MDKXSmPVn8BgdcYXX8nJy5iu4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WO4F0zT3u4KaQ31qrDfRmtXO.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de beeldvorming :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maximus schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik zou de waterpomptang skippen, voor een sleuteltang.

En de knipex electro installatietang mis je:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/516cPnCYhsL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

Leuke set verder (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Boudewijn schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:55:
[...]
ik zou de waterpomptang skippen, voor een sleuteltang.

En de knipex electro installatietang mis je:
[Afbeelding]

Leuke set verder (y)
De sleuteltang heb ik al. De electrotang heb ik er bij gedaan. Dank @Boudewijn

[ Voor 4% gewijzigd door Maximus op 09-06-2024 21:02 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Echt een monster inderdaad! 8)
Dank voor de foto (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 15:22
[...]

Ik heb een Gardena dompelpomp met vlotter. Deze zit ook in een ton. Hiermee pomp ik regenwater naar een groter vat achter in de tuin, dus gaat aan als het regent en slaat af als de ton leeg is. Dat werkt in mijn geval goed en vrij betrouwbaar. Hij drijf ook niet in de ton maar blijft rustig op de bodem staan. Zit er nu al zo’n 2j in zonder noemenswaardige problemen.

Zoiets maar dan een ouder model: https://www.hornbach.nl/p...lwaterpomp-9000/10358713/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Heb je ergens een overzichtssituatie? Want ik heb het idee dat je hier een pompoplossing hebt terwijl iets anders ook zou kunnen.
* The Eagle vraagt zich af waarom er niet een regenpijp van die overkapping rechtstreeks de schutting over kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@The Eagle
Toppe schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:50:
[ @Toppe Als die sloot twee meter lager ligt, kun je toch de HWA direct op die sloot lozen? ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30
Ik gebruik de 1,5Ah voor mijn grasschaar en DDF083 schroefmachine. Kleine apparaten die niet veel power behoeven en veel beter in balans en gebruik voelen met de 1,5 dan mijn 5Ah accu’s.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Toppe schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:07:
[...]

Dit:
[Afbeelding]

Als het nu echt serieus regent dan gaat de pomp nog wel ‘drijven’ en dus alle kanten op.
Ik zag dit plaatje, en moest aan mijn situatie denken.
voor een bemaling heb ik een filterput ingegraven op 2,5 meter diepte, en hierin een dompelpomp met buisvlotter gedaan: https://www.tooler.eu/nl/...l_HonF9MSuixoCVDsQAvD_BwE. Dit, omdat een traditionele vlotter aan een touwtje geen ruimte had (buis van 315mm doorsnede).

Dit ding is voldoende zwaar om af te zinken, en pompt betrouwbaar. Waterniveau is nooit lager geweest als de pomp, en nooit uit de put gestroomd.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Maximus schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zat ook altijd met tangen die eigenlijk net niet goed genoeg waren voor de klussen die ik deed. Waterpomptangn die steeds verschoven. Kniptangen die niet netjes op elkaar aansluiten. Punttangen met teveel speling etc.

Dus ook alle veel gebruikte tangen in 1x vervangen door Knipex. En 1 voor 1 de tangen die ik wat minder vaak gebruik.

Knipex werkt gewoon erg prettig.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:34
hallo allen,

Door (gelukkige) omstandigheden mag ik ongeveer 700eu aan gereedschap uitgeven en ben ik in de gelegenheid om mij bij een accuplatform 'in te kopen'.
De vraag is dus ook: Welk merken en dito accuplatform raden jullie aan?

Op het moment leen ik vooral gereedschap van mijn (schoon)vader. Ik heb zelf een licht boormachientje, parkside spul en een klopboor op draad. Ik ga binnenkort verhuizen naar een kluswoning, dus het gereedschap zal goed gebruikt gaan worden.

Qua accu: Het liefst 18v en minimaal 1,5 of 2Ah (tenzij anderen goede meningen hebben)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Situaties schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:25:
hallo allen,

Door (gelukkige) omstandigheden mag ik ongeveer 700eu aan gereedschap uitgeven en ben ik in de gelegenheid om mij bij een accuplatform 'in te kopen'.

Op het moment leen ik vooral gereedschap van mijn (schoon)vader. Ik heb zelf een licht boormachientje, parkside spul en een klopboor op draad. Ik ga binnenkort verhuizen naar een kluswoning, dus het gereedschap zal goed gebruikt gaan worden.

Qua accu: Het liefst 18v en minimaal 1,5 of 2Ah (tenzij anderen goede meningen hebben)?
Google en daarnaast heeft GoT (ook in dit topic) een zoekfunctie, ik geef je een eerste tip: True in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
Situaties schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:25:
hallo allen,

Heb je of krijg je een grote tuin? Zelf heb ik destijds voor Makita gekozen omdat ze een breed assortiment hebben met betaalbaar tuingereedschap. Ondertussen heeft elk A-merk wel een lijn met tuingereedschap.

Parkside raad ik altijd aan bij collega's die af en toe klussen rond het huis. Inkopen in het platform is niet duur en ook de rest van het gereedschap is niet duur (30 euro voor een heggeschaar op accu bv). Ook hebben ze een mega breed assortiment met gek gereedschap op accu (dompelpompen/soldeerbouten) wat andere A-merken niet hebben.

Voor 700 euro kun je een Makita slagschroevendraaier, boormachine, accu's, lader, slijptol en wellicht een decoupeerzaag kopen. Voor 700 euro aan Parkside heb je het halve assortiment en kun je wellicht wat fatsoenlijk handgereedschap kopen met het geld dat je overhoud.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Wat wil je hebben en welk merk biedt daarvan momenteel waar voor het geld.
Een klus huis, is dat jarenlang klussen of een paar maand? Ben je merkgevoelig, of boeit het je niet zo?
Meerdere merken zullen wel kit's hebben die je een leuke start geven.
Ryobi bijvoorbeeld: https://nl.ryobitools.eu/...nh20CzttgUsxoCXv4QAvD_BwE

Stanley: https://www.houkematools....xC6nPWahs1PxoCgs8QAvD_BwE

Bosch blauw 18v: https://www.toolnation.nl...-comboset-0615990n31.html

Veel merken hebben ook tuingereedschap met hetzelfde accuplatform. Misschien handig over na te denken voor in de toekomst. Maar misschien heb je wel geen tuin of misschien koop je liever tuingereedschap van een gespecialiseerd tuingereedschap merk.

En vergeet niet dat goed handgereedschap ook best wel wat gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:34
Bedankt voor de reacties. We krijgen inderdaad een redelijk grote tuin. Goede tip om ook te kijken naar een merk met tuingereedschap, daar had ik nog niet over nagedacht.

Het probleem met googelen, YouTube reviews e.d. is dat ik na een tijdje door de bomen het bos niet meer zie. Vandaar de vraag.

Over de klusperiode: Ik verwacht nu ongeveer een jaartje op-en-af bezig te zijn. Maar ook daarna zal het gereedschap niet stil liggen, vandaar dat ik een goede investering wil doen. Parkside is over het algemeen wel oké in mijn ervaring, maar ik heb ook wel een aantal missers gekocht.
Pagina: 1 ... 201 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).