Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 18:06
Situaties schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:17:
Bedankt voor de reacties. We krijgen inderdaad een redelijk grote tuin. Goede tip om ook te kijken naar een merk met tuingereedschap, daar had ik nog niet over nagedacht.

Het probleem met googelen, YouTube reviews e.d. is dat ik na een tijdje door de bomen het bos niet meer zie. Vandaar de vraag.

Over de klusperiode: Ik verwacht nu ongeveer een jaartje op-en-af bezig te zijn. Maar ook daarna zal het gereedschap niet stil liggen, vandaar dat ik een goede investering wil doen. Parkside is over het algemeen wel oké in mijn ervaring, maar ik heb ook wel een aantal missers gekocht.
Moet het perse op accu zijn? Voor veel apparaten vind ik een snoer niet zo problematisch. Dan hoef je je ook niet in een platform in te kopen. Een accu schroefmachine van Parkside zou ik waarschijnlijk wel prima vinden. Voor een invalzaag zou ik bij Metabo kijken.

Mocht je het overigens nog niet hebben dan is een goede stofzuiger en stofmasker een absolute must wat mij betreft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:10

copykat

Good copy isn't bad

Situaties schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:25:
hallo allen,

Door (gelukkige) omstandigheden mag ik ongeveer 700eu aan gereedschap uitgeven en ben ik in de gelegenheid om mij bij een accuplatform 'in te kopen'.
De vraag is dus ook: Welk merken en dito accuplatform raden jullie aan?

Op het moment leen ik vooral gereedschap van mijn (schoon)vader. Ik heb zelf een licht boormachientje, parkside spul en een klopboor op draad. Ik ga binnenkort verhuizen naar een kluswoning, dus het gereedschap zal goed gebruikt gaan worden.

Qua accu: Het liefst 18v en minimaal 1,5 of 2Ah (tenzij anderen goede meningen hebben)?
2Ah is met zwaardere klussen wat licht kwa vermogen.

Denk ook aan greepbalans en bediening, de een vind Makita top in de hand liggen en de ander DeWalt en een ander boeit het niet als het maar de specs heeft voor een goede prijs.
Zou zeggen ga (zonder portomonee) naar een gereedschap zaak met profi spul. En bevoel even de schroeftollen de cirkelzagen enz. Is de bediening lekker, balans goed? Niet te zwaar boven je hoofd?

Maak ook éérst een lijst met je key gereedschap. Van meest gebruikt tot handige musthave.
Bijv. Multi tool? Dewalts schijnt bijv. Niet zo top te zijn maar een Makita versie dan weer wel.
Ga je veel inkepen en zo in houten balken of kozijnen repareren is zo'n tool handig.
Zelfde geld voor cirkelzaag. Wel of geen lineaal? DeWalt heeft geen lineaalvoet voor zover ik weet.
Dus maak een lijstje van wat je nodig hebt met accessoires en kijk welk merk en ecosystem jou lijst heeft en welke prijs je daarvoor moet betalen.

En misschien overbodig om te zeggen je hoeft niet alles te kopen van 1 merk en serie.
Een lamellenfrees die je af en toe gebruikt kan ook prima werken als het een Parkside is.
Wil je licht en compacte schroefmachine met een slagschroevendraaier er bij voor zwaardere schroeven?
Of een zware klopboor/schroefmachine die 90Nm of meer heeft om dikke houtboren en speedboren en ander zwaar spul mee rond te krijgen?

Wat ik wil zeggen focus niet op "Welk Merk?" Maar meer op "Wat Heb Ik Nodig?"
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Situaties schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:25:
hallo allen,

Door (gelukkige) omstandigheden mag ik ongeveer 700eu aan gereedschap uitgeven en ben ik in de gelegenheid om mij bij een accuplatform 'in te kopen'.
De vraag is dus ook: Welk merken en dito accuplatform raden jullie aan?

Op het moment leen ik vooral gereedschap van mijn (schoon)vader. Ik heb zelf een licht boormachientje, parkside spul en een klopboor op draad. Ik ga binnenkort verhuizen naar een kluswoning, dus het gereedschap zal goed gebruikt gaan worden.

Qua accu: Het liefst 18v en minimaal 1,5 of 2Ah (tenzij anderen goede meningen hebben)?
Bij het makita lxt accu platform weegt een 2ah accu bijna even veel als een 5ah accu. Als gewicht belangrijk is, kijk dan niet naar de capaciteit van de accu’s maar zoek het gewicht van die dingen op.
Zo heb ik een 5ah accu voor onderhands werk en een 1.5ah accu voor plafond werk (ja, persoonlijke keuze)

Verder helemaal eens met de post van copycat. Zeker voor een boor/schroeftol en andere apparaten die je vaak en lang in je handen hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door fenrir op 10-06-2024 19:25 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58
Breezz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:16:
[...]

Mag het uitgangspunt ook eens duurzaamheid zijn?
Die 2 machines die je hebt binnengebracht zijn de vuilbak ingegooid.
Absoluut! Milieuvriendelijk is altijd goed maar daar ging de reactie niet over. Zoals ik 'm las [goed of fout] dure merken zijn goed, goedkope slecht. En dan blijkt dat je bij Parkside ook vijf jaar garantie hebt. Of ze de boel bij Festool repareren of weggooien weet ik niet [zoiets ligt meestal aan het kostenplaatje] maar als iedereen zijn Parkside bonnetje zou bewaren en kapotte apparaten ter reparatie aanbied [kijk Pietje eens goed bezig zijn] worden fabrikanten vanzelf gedwongen betere kwaliteit te leveren om de kosten onder controle te houden.

Mijn eerste schroeftol was overigens van Aldi. Na meer dan een decennium deed die het nog prima toen het apparaat door brand verwoest werd. En ik gebruik mijn machines intensief.

En verder is de discussie hetzelfde als bij de Toyota Prius, de auto rijdt misschien wel schoon maar hoe milieuknuffelend is het productieproces wat daaraan vooraf gaat? En omdat ik geen koffie drink mag ik de rest van mijn leven net zoveel Parkside gereedschap kopen als ik wil. Alleen een wereldwijde belasting op vliegtuigbrandstof kan mij ertoe aanzetten mijn standpunt mogelijkerwijs te heroverwegen.

Hmmm, laat er nou net een gratis accu-actie zijn bij Milwaukee. Groen of rood, groen of rood. Wat een dilemma.

https://www.theguardian.c...environment-impact-better [Vrij vertaald aluminium koffie capsules zijn beter voor het milieu omdat je dan minder koffie gebruikt. Of je doet minder koffie in je ouderwetse papieren filter. Gekke gedachte he?]

https://www.klimaathelpde...ht-beter-voor-het-milieu/

[Sorry, duurde even voor ik kon reageren]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Situaties schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:17:
Bedankt voor de reacties. We krijgen inderdaad een redelijk grote tuin. Goede tip om ook te kijken naar een merk met tuingereedschap, daar had ik nog niet over nagedacht.

Het probleem met googelen, YouTube reviews e.d. is dat ik na een tijdje door de bomen het bos niet meer zie. Vandaar de vraag.

Over de klusperiode: Ik verwacht nu ongeveer een jaartje op-en-af bezig te zijn. Maar ook daarna zal het gereedschap niet stil liggen, vandaar dat ik een goede investering wil doen. Parkside is over het algemeen wel oké in mijn ervaring, maar ik heb ook wel een aantal missers gekocht.
Als je serieus (in de komende weken/maanden) voor €700 diverse apparaten wilt halen van één accu-platform ben ik van mening dat je niet anders kan dan voor Metabo gaan met hun actie: True in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"
M.u.v. enkele zeer goedkope lampen krijg je bij elke machine, of machine met koffer óf machine met koffer met accu's een gratis accu. Als je dus 4 machines haalt krijg je dus 4x een 4Ah accu wat je bij alle andere merken gewoon flink geld gaat kosten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54

Mimiix

Professioneel Prutser

True schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:22:
[...]

Als je serieus (in de komende weken/maanden) voor €700 diverse apparaten wilt halen van één accu-platform ben ik van mening dat je niet anders kan dan voor Metabo gaan met hun actie: True in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"
M.u.v. enkele zeer goedkope lampen krijg je bij elke machine, of machine met koffer óf machine met koffer met accu's een gratis accu. Als je dus 4 machines haalt krijg je dus 4x een 4Ah accu wat je bij alle andere merken gewoon flink geld gaat kosten.
Of een oplader met 2ah accu :)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Het nadeel van acties zijn dat ze nooit gelijkertijd zijn tussen merken.
Dewalt had een gratis 5Ah accu actie en Makita ook geloof ik.
Nu is metabo aan de beurt. Dus er is altijd een onevenwichtige prijsvergelijk.

Wat je moet doen is je merk kiezen naar behoefte van specs en type gereedschap.
Is de set die op "accu" moet lopen beschikbaar in die serie vd accu type?
Zitten er melon's tussen je beoogde lijst? Reviews kijken en lezen.
Zoja wat is dan het alternatief?

Persoonlijk denk ik dat Makita de meeste veilige keus is als je gaat voor brede inzetbaarheid van je accupakketten. Dewalt heeft weer dat hun accu bijna op elke accu aangedreven apparaat van hun kan.
Gotooltv, duits talig heeft veel informatieve YT content over what's what en wat past op wat en waarom zou je dit kiezen over dat.(heeft mij geholpen de wirwar van types en merken en prestatie vs prijs te ontwarren.)

Doormiddel van een actie je laten kiezen voor een eco system om geld te besparen kan je later geld kosten omdat je uit je ecosystem moet kopen voor sommige tools.
(of je doet dit bewust omdat je gewoon de beste wilt van die toolsoort en niet persee een mooie set die strak op de plank staat.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 10:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Wat ik zelf onduidelijk of ingewikkeld vind zijn de verschillende type accu's die bijvoorbeeld Milwaukee en dewalt veel hebben. In hun 18v reeks hebben ze meerdere typen accu's. (Flexvolt, powerstack etc.)
Makita bijvoorbeeld heeft gewoon 1 type, de 18 volt lxt.

Als simpel hobby klusser zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken welke type accu je gebruikt. Maar voor de power user zit er dus weldegelijk verschil in de verschillende typen accu's.

Dus ook iets om rekening mee te houden.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:09
Ik denk niet dat je uzelf een buil kan vallen met DeWalt, Makita of Milwaukee.
Waar wil je het kopen? Online, of bij "de betere winkel", oa naar herstelling toe kan dat interessant zijn. Als een winkel voor u meerwaarde heeft, check dan welke merken zij verkopen/onderhouden.

@Flexvolt enzo
Ingewikkeld is het echter niet.
Flexvolt is een batterij die op meerdere voltages kan werken, op 18V in toestellen die dat nodig hebben en op 54V op zwaardere toestellen die dat nodig hebben.
Powerstack zijn (fysiek) wat kleinere batterijen die toch de output van een grotere batterij hebben -> je krijgt meer vermogen (W) uit een Powerstack 2Ah dan uit een gewone 2Ah.

[ Voor 41% gewijzigd door Cafe Del Mar op 11-06-2024 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:14
Ik zou ook zeker niet Bosch blauw uitsluiten. Maken tegenwoordig ook tuin machines mocht dat meegenomen worden in je overweging (alhoewel ik bij voorkeur zou kiezen voor bijvoorbeeld Stihl, STIGA of Husqvarna voor tuingereedschap).

Maar alle grotere merken bieden op zich waar voor hun geld, anders kan je simpelweg niet overleven in deze competitieve markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:57
thijsco19 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:24:
Wat ik zelf onduidelijk of ingewikkeld vind zijn de verschillende type accu's die bijvoorbeeld Milwaukee en dewalt veel hebben. In hun 18v reeks hebben ze meerdere typen accu's. (Flexvolt, powerstack etc.)

Als simpel hobby klusser zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken welke type accu je gebruikt. Maar voor de power user zit er dus weldegelijk verschil in de verschillende typen accu's.

Makita heeft volgens mij nog geen verschillen in de 18V inderdaad, maar ze hebben wel een 12V, 14,4V (bouwmarkt versie), 18V en 40V serie. En in de 12V CXT hebben ze nu ook een high output versie met 21700 cellen. Ik voorzie dat Makita die ook deels gaat introduceren bij de 18V lijn. Waarom ze dat nog niet doen is omdat de afmetingen dan volgens mij veranderen en de accu dus niet meer goed past op bepaalde tools.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:37
Toppe schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:07:
[...]

Dit:
[Afbeelding]

Als het nu echt serieus regent dan gaat de pomp nog wel ‘drijven’ en dus alle kanten op.
Ik heb van Vonroc een dompelpomp met een "elektrische" vlotter.
Deze heeft geen bewegende delen.

De vlotter heb ik bovenop het handvat getywrapt, zo staat de pomp altijd onderwater.

Je ka ook je bestaande vlotter omhoog vastzetten, waardoor hij aan blijft.
En dan een pompschakeling er tussen zetten.
https://www.amazon.nl/H-T...063ab340a89091d06d2c6fd19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:26:
Ik denk niet dat je uzelf een buil kan vallen met DeWalt, Makita of Milwaukee.
Waar wil je het kopen? Online, of bij "de betere winkel", oa naar herstelling toe kan dat interessant zijn. Als een winkel voor u meerwaarde heeft, check dan welke merken zij verkopen/onderhouden.

@Flexvolt enzo
Ingewikkeld is het echter niet.
Flexvolt is een batterij die op meerdere voltages kan werken, op 18V in toestellen die dat nodig hebben en op 54V op zwaardere toestellen die dat nodig hebben.
Powerstack zijn (fysiek) wat kleinere batterijen die toch de output van een grotere batterij hebben -> je krijgt meer vermogen (W) uit een Powerstack 2Ah dan uit een gewone 2Ah.
Dat is de marketing. Uit diverse tests blijkt toch dat het niet altijd zo simpel is. De prestaties wisselen nogal tussen diverse batterijen en machines.
Voor een gemiddelde thuis klusser dan niet belangrijk maar voor de professional wel. Dat bedoel ik dat het eigenlijk onnodig ingewikkeld is.

Makita had dat in het begin ook met hun gele of zwarte connector en ster of geen ster. Zo heeft bijna ieder merk wel aandachtspunten.

Zelf zit ik in het makita systeem. (Nog maar 1 machine, maar toch)
Over het algemeen goede machines en een ruim assortiment. Voor een hobby thuis klusser meer dan prima.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

FRANQ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Ik heb van Vonroc een dompelpomp met een "elektrische" vlotter.
Deze heeft geen bewegende delen.

De vlotter heb ik bovenop het handvat getywrapt, zo staat de pomp altijd onderwater.

Je ka ook je bestaande vlotter omhoog vastzetten, waardoor hij aan blijft.
En dan een pompschakeling er tussen zetten.
https://www.amazon.nl/H-T...063ab340a89091d06d2c6fd19
Dit is top!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

walletje-w schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:55:
[...]

Makita heeft volgens mij nog geen verschillen in de 18V inderdaad, maar ze hebben wel een 12V, 14,4V (bouwmarkt versie), 18V en 40V serie. En in de 12V CXT hebben ze nu ook een high output versie met 21700 cellen. Ik voorzie dat Makita die ook deels gaat introduceren bij de 18V lijn. Waarom ze dat nog niet doen is omdat de afmetingen dan volgens mij veranderen en de accu dus niet meer goed past op bepaalde tools.
Ze hebben naast de LXT lijn ook nog de G serie 18V machines (te herkennen aan de accu's met witte bovenkant). Dat is een heel beperkt aanbod budget machines en die accu's en machines zijn niet compatible met het LXT platform.

Makita LXT 14.4V is een beetje een sterfhuis, daar wordt al een tijd niets nieuws meer geïntroduceerd. Daar wil je dus zeker niet instappen.

Zou wel mooi zijn als ze die tabless 21700 cellen (of tabless 18650 als die bestaan / ooit op de markt komen) in 18V accu's zouden gaan toepassen. Zou op de kettingzagen wel een verbetering opleveren denk ik, daar worden de huidige 5Ah accu's bij wat zwaarder zaagwerk aardig warm. Maar wellicht dat ze de power-users liever richting het 40V platform pushen dan het 18V platform dergelijke upgrades te geven? De tijd zal het leren.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 11-06-2024 12:33 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Orion84 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:27:
[...]

Ze hebben naast de LXT lijn ook nog de G serie 18V machines (te herkennen aan de accu's met witte bovenkant). Dat is een heel beperkt aanbod budget machines en die accu's en machines zijn niet compatible met het LXT platform.

Makita LXT 14.4V is een beetje een sterfhuis, daar wordt al een tijd niets nieuws meer geïntroduceerd. Daar wil je dus zeker niet instappen.

Zou wel mooi zijn als ze die tabless 21700 cellen (of tabless 18650 als die bestaan / ooit op de markt komen) in 18V accu's zouden gaan toepassen. Zou op de kettingzagen wel een verbetering opleveren denk ik, daar worden de huidige 5Ah accu's bij wat zwaarder zaagwerk aardig warm. Maar wellicht dat ze de power-users liever richting het 40V platform pushen dan het 18V platform dergelijke upgrades te geven? De tijd zal het leren.
De eerste tabless makita accu's zijn er al ;)
YouTube: Cutting Open Makita Battery Cells to Prove they use Tabless Cells. Y...

Alleen nog geen in de lxt serie ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

thijsco19 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:37:
[...]

De eerste tabless makita accu's zijn er al ;)
YouTube: Cutting Open Makita Battery Cells to Prove they use Tabless Cells. Y...

Alleen nog geen in de lxt serie ...
I know, daar doelde ik inderdaad op: zou mooi zijn als ze die technologie ook naar LXT zouden brengen. Then again, ik heb al een hele stapel accu's, dus nog weer extra accu's kopen (die ongetwijfeld ook goed aan de prijs zullen zijn) is ook weer zoiets.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Ik hoop dat Makita eens met een DA-Brad nailer komt op 18V LXT accu's.

Hikoki heeft een fijne, die ik al meermaals gebruikt heb.
Maar ik heb niks anders op dat accu platform.

Ergens twijfel ik om gewoon de Hikoki te kopen en dan een Makita accu adapter te kopen/maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smOW-G1eQ9mqUcsCRx9kwzkplGU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YSAanN8lOWyi8VqSZViMgTNP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 00:00
FRANQ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:14:

Ergens twijfel ik om gewoon de Hikoki te kopen en dan een Makita accu adapter te kopen/maken.

[Afbeelding]
Je leest af en toe dat Makita ermee bezig is, maar ze komen maar niet... Zelfde met grote tacker voor ringnagels.
Heb zelf ook al eens getwijfeld om een Milwaukee te kopen + adapter zoals je schrijft.

Je moet dan wel opletten dat je de batterij niet ter ver ontlaadt blijkbaar. Maar bij een tacker is dat nog vrij goed te doen om manueel in de gaten te houden (bij een slijpschijf of andere energievreter lijkt me dat te omslachtig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Waren die niet een tijdje geleden al gepresenteerd op World of Concrete in de US of zo? Kortom: ze zitten nu wel concreet in de pijplijn: DNB900 / DNB901. Bij onze zuiderburen staat de manual al wel op de Makita site: https://www.makita.be/dat.../dbn900_dbn901-manual.pdf

Of is dat niet wat je bedoelt?

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 11-06-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

thijsco19 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:24:

Ja, daar kwam ik dus later ook achter (gelukkig niet door praktijk ervaring). Met Metabo heb je dat niet. 18V is 18V. Ze hebben wel andere accu's (LIHD) maar die zijn (naar het schijnt)krachtiger.

Ook hebben ze een 12V serie, waarbij je die accu's zelfs kunt laden met de 18V lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
FRANQ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:14:

[Afbeelding]
Denk dat die binnen afzonderlijke tijd beschikbaar komt: YouTube: Makita made a MAKITA CORDLESS FRAMING NAILER!!! And some other NEW M...
Heb al meerdere beelden voorbij zien komen van nieuwe Makita nailers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben bang dat ik mijn thermostaatkraan van de douche eraf moet halen aangezien die aan het piepen is. Ik voorspel eigenlijk dat een van de terugslagkleppen/zeefjes nogal vol met kalk zitten ( +/- 8 jaar oud). Maar ik heb eigenlijk niet echt een goede manier om hem eraf te halen zonder al het chroom van de kraan af te strippen. Wat wordt er voor dit soort doeleinden aangeraden qua tang? Liefst van Knipex aangezien mij dit een heel goed excuus geeft om eens wat knappe tangen te kopen ipv het rommel wat ik nu heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Xavier schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:07:
Ik ben bang dat ik mijn thermostaatkraan van de douche eraf moet halen aangezien die aan het piepen is. Ik voorspel eigenlijk dat een van de terugslagkleppen/zeefjes nogal vol met kalk zitten ( +/- 8 jaar oud). Maar ik heb eigenlijk niet echt een goede manier om hem eraf te halen zonder al het chroom van de kraan af te strippen. Wat wordt er voor dit soort doeleinden aangeraden qua tang? Liefst van Knipex aangezien mij dit een heel goed excuus geeft om eens wat knappe tangen te kopen ipv het rommel wat ik nu heb.
Sleutel tang met rubbere bek hoezen. O-)
Voor de 250:
https://www.amazon.nl/Bek...db97f5&pd_rd_i=B07QP1K2SX

[ Voor 20% gewijzigd door copykat op 11-06-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Thanks!
(slik 60,- voor een 180mm tang in twee componenten handvat en rubbere bekken. Nu weet ik weer waarom ik dat niet eerder had gekocht.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Xavier schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:22:
[...]

Thanks!
(slik 60,- voor een 180mm tang in twee componenten handvat en rubbere bekken. Nu weet ik weer waarom ik dat niet eerder had gekocht.)
Als je een beetje zoekt kan je goedkoper krijgen.
Ik heb geloof ik 48 euro betaald voor die tang.
En je kan ook even schildertape plakken op je chroom en die gladde bek daar over heen.
Die rubbers zijn luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mimiix schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 06:18:
[...]

Of een oplader met 2ah accu :)
Helemaal correct, maar dat neem je natuurlijk niet 4x. Die pluk je gewoon van marktplaats of je koopt één set met een combi waar je ook een lader bij krijgt voor een redelijk goedkope prijs. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
DBBMAX schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:47:
[...]

Denk dat die binnen afzonderlijke tijd beschikbaar komt: YouTube: Makita made a MAKITA CORDLESS FRAMING NAILER!!! And some other NEW M...
Heb al meerdere beelden voorbij zien komen van nieuwe Makita nailers
Ja al die beelden komen van een Amerikaanse beurs in januari.
Ik zit al maanden ongeduldig te wachten, en ik wil hem al zeker 3 jaar hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Laatst online: 23:16
Xavier schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:22:
... Nu weet ik weer waarom ik dat niet eerder had gekocht.
Ik heb me om min of meer dezelfde reden tot nu toe aardig kunnen behelpen met wat ducttape in de bek (van de tang!) geplakt.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:47
Toevallig vandaag ook opgezocht, nadat ik mijn thermostaat er met een waterpomptang + doekjes/tape op heb gezet en toch wat krasjes kreeg.
Mijn internet onderzoek wijst uit dat ik de 86 01 250 moet kopen, die kost op Amazon nu 42 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
True schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:25:
Helemaal correct, maar dat neem je natuurlijk niet 4x. Die pluk je gewoon van marktplaats of je koopt één set met een combi waar je ook een lader bij krijgt voor een redelijk goedkope prijs. :P
2 Ah zou niet verkeerd zijn op m'n boormachines, die zijn echt lomp zwaar met de 4 of 5.5 Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

henkie196 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:14:
[...]

2 Ah zou niet verkeerd zijn op m'n boormachines, die zijn echt lomp zwaar met de 4 of 5.5 Ah.
Eens en twee laders is soms ook wel erg handig. Maar laders zijn tweedehands veel minder gewild, dan zou ik persoonlijk gewoon de 4Ah accu's pakken en een lader en/of kleinere accu van MP.

Anderzijds ging het hier in dit topic recent ook over het gebrek aan (vol) vermogen bij gebruik van een minder krachtige accu, dus daar is ook wat van te zeggen. Persoonlijk vind ik mijn 5,2 Ah Metabo accu niet vervelend voor mijn slagschroevendraaier voor het schroeven van schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

copykat schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:25:
[...]

Als je een beetje zoekt kan je goedkoper krijgen.
Ik heb geloof ik 48 euro betaald voor die tang. is nu 51 euro.
En je kan ook even schildertape plakken op je chroom en die gladde bek daar over heen.
Die rubbers zijn luxe.
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
True schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:22:
Eens en twee laders is soms ook wel erg handig. Maar laders zijn tweedehands veel minder gewild, dan zou ik persoonlijk gewoon de 4Ah accu's pakken en een lader en/of kleinere accu van MP.

Anderzijds ging het hier in dit topic recent ook over het gebrek aan (vol) vermogen bij gebruik van een minder krachtige accu, dus daar is ook wat van te zeggen. Persoonlijk vind ik mijn 5,2 Ah Metabo accu niet vervelend voor mijn slagschroevendraaier voor het schroeven van schroeven.
Qua gewicht heb ik liever de 12V boormachine dan de 18V machine met 5.5 Ah accu. Het stoort misschien niet direct, maar fijn is anders. Ik weet niet hoe Metabo is met wanneer het vol vermogen kan leveren, of die LIHD accu's bv ook nog meer leveren in bepaalde apparaten, zoals bv. de BiTurbo dingen van Bosch blauw, maar ik kan nu ook weer niet zeggen dat ik in de meeste gevallen het verschil zou merken tussen of de slagschroevendraaier 200 Nm max kan leveren of 100 Nm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

True schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:22:
[...]

Je kan die gratis accu's in overtal gewoon verkopen. Doen veel gasten die serieus veel body's kopen voor zakelijke doel einden en in zo'n free accu actie kopen.
ik heb 3 accu's 5Ah 2 nieuwe en 1 oudere die ik via de decoupeerzaag swap verkreeg.
inderdaad duurt dagen soms weken om opnieuw op te laden.
* copykat denkt er over om een LEDlamp op DewaltAccu te kopen om af en toe de accu's te ontladen en meteen een werklicht te hebben tijdens klussen 8) .
Moet er wel een restlading beveiliging op zitten anders sloop je je accu meer dan dan dat je hem levendig houd.
Snelle search:

💡【Met laagspanningsbeveiliging】Deze led-schijnwerper voor Dewalt heeft een laagspanningsbeveiliging ontwikkeld. Als de spanning minder dan 14,5 V bedraagt, wordt de stroomvoorziening automatisch uitgeschakeld om de batterij te beschermen. Geen gebruik, schakel de laadknop uit om energie te besparen.
https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A3OT1UHNU83TGH&th=1

d:)b

* copykat moet even strategisch bestellen want er kom al wat binnen aan halfgelaatmaskers plus filters als "vaderdag kadoootje" en mn winkelmandje is al flink gevuld met andere "handige dingen"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 22:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Voor dit soort zaken heb ik stukken binnenband liggen :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Welke accu zalk nemen?
😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Wat is de afdronk van de video, mijn Duits is helaas niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Retrospect schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:04:
[...]

Ben ant kijken.. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Retrospect schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:04:
[...]

Goed samenvatting:
Je hebt 18650 cellen , 21700cellen , tablesscellen en de sterkste,(meeste stroom zonder heet te worden. ) pouch.
Makita gebruikt alléén 18650 cellen en is op dit moment met zware powerfull machines genoodzaakt om 2 accu's parallel te schakelen om niet bij langdurig gebruik de accu's zo heet te maken dat ze stuk gaan of uitschakelen.

Beste 12volt accu's worden gemaakt door metabo.

Bosch heeft verschillende modellen in de hele range met de powerstack modellen als topper. Voor hun zware jongens.( best een gebalanceerde opbouw in hoever dit overkoepelend uitwisselbaar is geen idee.)

Dewalt gebruikt een slim trukje, zij bouwen 2 accu's van 18v (36v) in 1 case 4of 3 18650 accu's van 18v in 1 case 54v, die ook in een 18v past. Dus je hebt dan 2 of 3 18v 18650cellen accu's in 1 case parallel 18v of dus minder stroom met zelfde vermogen uit de cellen dus minder snel op en heet. En de powerstack wat een pouch accu is.

Eigenlijk is Makita dus achterop aan het lopen op dit moment.
Wat met brushloze motoren die veel meer vermogen kunnen leveren en dus stroom vragen een nadeel kan zijn. Hence de dubbele accu slots op de heavyduty powertools.
Kans is groot dat ze een inhaalslag maken en dan moet je hopen dat ze net als Dewalt backwards compatibel zijn.(nieuwere types op oudere tools.)

Wat hij eigenlijk meld is dat
Goedkoop/normale cellen altijd de 18650 zijn.
Meer vermogen betekend hoger voltage omdat ze anders warm worden tijdens max ontlading.
De 21700 zijn iets groter en zwaarder en dus kan 1 cel meer stroom leveren zonder te ontbranden.
En de stack achtige tabless cel is een soort "wikkel" nog efficiënter.
De meest sterke accu's zijn de pouch accu's en dus uitermate geschikt voor zware machines.

Als je wilt weten wat de accu's zijn van jou machinepark scroll door en zet ondertiteling aan. Is duits maar schrift is redelijk te lezen/vertalen.

Hij wijst niet echt iets aan als dat is het beste.
Wel dat metabo de beste 12v accu bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Thx voor de samenvatting. Leuk om te weten dat mijn Bosch 12v accu’s bij Metabo wegkomen. Wel jammer dat de 12v range van Metabo zelf zo beperkt is want ze gebruiken zelf de beste 12v accu’s van alle 12v systemen begrijp ik.

Wat betreft accu’s was dit Youtube filmpje voor mij wel een eye opener: YouTube: Bosch 6ah Vs The Knock Off

Voor B+D heb ik via 123accu eens een goedkope niet originele gekocht. Alhoewel ik hier nog geen klachten over heb denk ik dat ik in het vervolg maar bij de eigen fabrikant blijf.

Helaas is er ook veel namaakspul op de markt: YouTube: Have You Been Scammed with a Counterfeit Tool Battery?

[ Voor 9% gewijzigd door Retrospect op 11-06-2024 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

copykat schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:38:
[...]
Makita gebruikt alléén 18650 cellen en is op dit moment met zware powerfull machines genoodzaakt om 2 accu's parallel te schakelen om niet bij langdurig gebruik de accu's zo heet te maken dat ze stuk gaan of uitschakelen.
Op 18V dan. Op het 40VMax platform hebben ze wel accu's met 21700 cellen (de 2, 4 en 8 Ah, met daarbij de 4040F nu met die nieuwe tabless cellen) en op het 12V CXT platform hebben ze nu ook een eerste accu met 21700 cellen uitgebracht.
En de dubbel accu machines van Makita (een trucje dat meer merken toepassen overigens) gebruiken de twee accu's in serie, niet parallel. Het zijn dus effectief 36V machines. Datzelfde doen ze ook weer op het 40V platform met onder andere wat breekhamers en een doorslijper die dus op 80V (72 nominaal) werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Begint ook wel een beetje op een wapenwedloop te lijken met die accu's.
Voor doe-het-zelvers, die alleen in en om het huis werken, lijkt het mij niet zo interessant. Als ik bij boren te kort kom, heb ik nog een 3-tal 230 V boormachines in diverse smaken en een paar 3x2,5 kwadraat verlengsnoeren achter de hand.
Alleen bij de tuinmachines is draadloos wel fijn. Maar de 2x18 Volt DUX60 is al zo sterk dat ik hem met het cultivator opzetstuk nog net in bedwang kan houden met mijn arme oude lichaam.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Orion84 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:01:
[...]

Op 18V dan. Op het 40VMax platform hebben ze wel accu's met 21700 cellen (de 2, 4 en 8 Ah, met daarbij de 4040F nu met die nieuwe tabless cellen) en op het 12V CXT platform hebben ze nu ook een eerste accu met 21700 cellen uitgebracht.
En de dubbel accu machines van Makita (een trucje dat meer merken toepassen overigens) gebruiken de twee accu's in serie, niet parallel. Het zijn dus effectief 36V machines. Datzelfde doen ze ook weer op het 40V platform met onder andere wat breekhamers en een doorslijper die dus op 80V (72 nominaal) werken.
Kan best zijn dat hij zoiets melde/zei maar het was wat eh duits langdradig en af en toe verstond ik niet geheel de details.

Eigenlijk laat deze YT zien dat er ondertussen een heel bos is ontstaan van type accu's en dat ook binnen een profi lijn van 1 merk verschillen zitten die misschien wel of misschien niet uitwisselbare accu's hebben.
Alleen al vanuit dit standpunt en vooruitzicht is "je zelf inkopen in een accu ecosystem" achterhaald.
Of je moet alles in één keer aanschaffen.

Wat ik leer van dit filmpje is:
1 wees zeer alert op aanschaffen body's zonder accu's of accu's zonder body.
2 koop gewoon wat je nodig hebt en dan maar extra laders en niet uitwisselbare accu's voor je side kick gereedschap.
3 koop van je core gereedschap 1 merk en jaartal gebonden types zodat in ieder geval de accu's gelijk zijn.

Wat een klusterfuck of posibility's maken ze er van.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

True schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:25:
[...]

Heb er 2 genomen. Heb namelijk nu 4 4ah accus en ik had nog 2 7 jaar oude 2ah accus + lader.

Ik hsb dus nu in totaal 2 nieuwe 2 ah, 2 oude 2ah en 4 4ah accus en 3 laders.

De 2ah vind ik vooral fijn met schroef werk omdat ze een stuk lichter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:47
Ik heb nog een oude 12v makita accutol met twee accus. Op zich voldoet hij prima maar de accus zijn nu echt op. Officiële Makita accus worden niet meer gemaakt maar 2 nieuwe kan je op Ali kopen of bij 123accu (naar die zien er verdacht hetzelfde uit). Wat zouden jullie doen? Nieuwe accus, een goedkope lidl of toch weer net een van een iets bekender merk. Ik heb een prima boorhamer dus dat hoeft hij niet te kunnen. Ik gebruik hem regelmatig als in 1x per 2 maanden ofzo...

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
@Snowhite0901 Gebruik je hem dan langdurig?
Ik ben juist andersom in dit draadje gerold: met nog twee goede accu's gaf mijn 12V machine de geest. Ik zal niet de enige zijn die liever een tweedehands machine koopt dan een tweedehands accu. Dus die makitatol raak je op MP ook wel kwijt. (en een balie van PostNL zal vast dichterbij zijn met betere openingstijden dan een milieustraat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
trabant schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:30:
@Snowhite0901 Gebruik je hem dan langdurig?
Ik ben juist andersom in dit draadje gerold: met nog twee goede accu's gaf mijn 12V machine de geest. Ik zal niet de enige zijn die liever een tweedehands machine koopt dan een tweedehands accu. Dus die makitatol raak je op MP ook wel kwijt. (en een balie van PostNL zal vast dichterbij zijn met betere openingstijden dan een milieustraat.)
Ik gebruik hem dan een paar uur. Maar momenteel moet ik voor 1 gat met de grote gatenzaag in een tafel mijn twee accus 10x verwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Zaag dan een kleiner gat... >:)
Zonder gekheid: Je kunt vanavond bij 123accu een nieuwe bestellen: goede kans dat je van het weekend verder kunt.
Tenzij je je al iets hebt uitgezocht, zodat je de opzoek, wik, weeg en twijfeltijd al hebt geïnvesteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Snowhite0901 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:14:
Ik heb nog een oude 12v makita accutol met twee accus. Op zich voldoet hij prima maar de accus zijn nu echt op. Officiële Makita accus worden niet meer gemaakt maar 2 nieuwe kan je op Ali kopen of bij 123accu (naar die zien er verdacht hetzelfde uit). Wat zouden jullie doen? Nieuwe accus, een goedkope lidl of toch weer net een van een iets bekender merk. Ik heb een prima boorhamer dus dat hoeft hij niet te kunnen. Ik gebruik hem regelmatig als in 1x per 2 maanden ofzo...
Is dat nog zo eentje met NIMH accu's? Dan zou ik er geen nieuwe accu's voor kopen, zeker niet als je de boormachine zo weinig gebruikt. Die accu's lopen vanzelf leeg en leeg opgeslagen is niet goed.
Gewoon eentje met snoer kopen, kan je 'eeuwig' doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
trabant schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:54:
Zaag dan een kleiner gat... >:)
Zonder gekheid: Je kunt vanavond bij 123accu een nieuwe bestellen: goede kans dat je van het weekend verder kunt.
Tenzij je je al iets hebt uitgezocht, zodat je de opzoek, wik, weeg en twijfeltijd al hebt geïnvesteerd.
Het gat zit er al, gaat om de toekomst nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
JukeboxBill schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 00:03:
[...]

Is dat nog zo eentje met NIMH accu's? Dan zou ik er geen nieuwe accu's voor kopen, zeker niet als je de boormachine zo weinig gebruikt. Die accu's lopen vanzelf leeg en leeg opgeslagen is niet goed.
Gewoon eentje met snoer kopen, kan je 'eeuwig' doorwerken.
Van een heleboel gereedschap zie ik het nut niet van accus. Boorhamer, invalzaag, decoupeer etc, maar een accutol is wel erg makkelijk om even te pakken zonder snoer .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Snowhite0901 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 06:08:
[...]

Van een heleboel gereedschap zie ik het nut niet van accus. Boorhamer, invalzaag, decoupeer etc, maar een accutol is wel erg makkelijk om even te pakken zonder snoer .
Met accu gereedschap is het eigenlijk meer body's is meer gebruik van je accu's.
Slijptol, decoupeerzaag, slagschroevendraaier, schroefboormachine, cirkelzaag, multitool.
Al denk ik dat bijv. een cirkelzaag (doorhaal)vermogen verliest op accu en toerental verlaging optreed bij dikkere planken. (geen ervaring mee maar dat verwacht ik.)

En je pakt makkelijker even zo'n accugereedschap voor een klein klusje.

Wat inderdaad wel een issue is, is accu degredatie door leeftijd en teweinig gebruik.
(Dat is waarom ik denk dat zo'n werklicht/mobiele mobieloplader een goed alternatief is voor elastiekje op je trigger. 😉)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:26

sjirafje

No inspirational quotes here

Moderne accu cirkelzagen zijn inmiddels krachtiger dan hun gesnoerde broertjes.
YouTube: Dyno Test: This Brand Makes the #1 Cordless Circular Saw

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Al zal de kracht van een 220V-apparaat constanter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
Snowhite0901 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 06:08:
[...]

Verlengsnoer zoeken, haspel pakken, struikelen over je snoer, je snoer doorzagen, je snoer net te kort, allemaal dingen die niet meer bestaan met accugereedschap.
Ik was ooit ook sceptisch, het enige wat ik nu nog niet snap is een afkortzaag op accu. Maar ook daar zal een logisch nut voor zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Een bouwplaats zonder voorzieningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sjirafje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:59:
Moderne accu cirkelzagen zijn inmiddels krachtiger dan hun gesnoerde broertjes.
YouTube: Dyno Test: This Brand Makes the #1 Cordless Circular Saw
Is dat niet net als met boormachines, dat het accu spul gewoon vaker ge-update wordt, daardoor nieuwere technologie, meer kracht, meer beter?
No Hands schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:28:
Verlengsnoer zoeken, haspel pakken, struikelen over je snoer, je snoer doorzagen, je snoer net te kort, allemaal dingen die niet meer bestaan met accugereedschap.
Ik was ooit ook sceptisch, het enige wat ik nu nog niet snap is een afkortzaag op accu. Maar ook daar zal een logisch nut voor zijn.
Afkortzaag op accu lijkt me iets voor op een bouwplaats zonder stroomvoorziening. Of gewoon omdat het nieuw is en omdat snoer ouderwets is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Voordeel van machines met snoer zijn er ook nog wel:
  • lichter bij hetzelfde vermogen van de machine;
  • bij krachtige machines niet om de haverklap accu's wisselen;
  • continu werken, vreselijk irritant als halverwege de zaagsnede of een gat boren de machine stopt, kan ook gevaar opleveren;
  • goedkoper bij aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Ik ben maar een simpele klusser maar ik zie ook geen nut om bijvoorbeeld mijn boorhamer met snoer te vervangen voor 1 met accu. Ding was best goedkoop (Bosch groen) en gaat nu al meer dan 10 jaar probleemloos mee. Elke keer volle kracht door muren als boter.

Ja goed, verlengsnoertje pakken is wat meer werk. Maar voor mijn sporadische gebruik (tenzij ik weer eens verhuis) goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

henkie196 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:47:
[...]

Is dat niet net als met boormachines, dat het accu spul gewoon vaker ge-update wordt, daardoor nieuwere technologie, meer kracht, meer beter?

[...]

Afkortzaag op accu lijkt me iets voor op een bouwplaats zonder stroomvoorziening. Of gewoon omdat het nieuw is en omdat snoer ouderwets is ;)
Dat, of de klussers die huoten tuinhuisjes en schuttingen neerzetten enzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JukeboxBill schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:06:
  • continu werken, vreselijk irritant als halverwege de zaagsnede of een gat boren de machine stopt, kan ook gevaar opleveren;
Ja en je bent niet persee merk en type gebonden.
230vac is bij elk merk 230vac.

Ik heb dat dus met mn Dewalt 18v 5Ah xr? Pack. Als ik een cirkelzaag met geleiderail/lineaal zou willen kopen en accu zou willen kiezen zijn er volgens mij geen Dewalts met een geleide schoen.
Dus dan moet ik of een ander accu/merk kiezen of terug vallen op most bang for buck op snoer.
Metabo geloof ik.
En een cirkel zaag is juist iets waar je blij bent dat je je snoer niet in de gaten moet houden :P
(zelfde als de decoupeerzaag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Ik heb dat dus met mn Dewalt 18v 5Ah xr? Pack. Als ik een cirkelzaag met geleiderail/lineaal zou willen kopen en accu zou willen kiezen zijn er volgens mij geen Dewalts met een geleide schoen.
Dus dan moet ik of een ander accu/merk kiezen of terug vallen op most bang for buck op snoer.
Metabo geloof ik.
En een cirkel zaag is juist iets waar je blij bent dat je je snoer niet in de gaten moet houden :P
Aan de andere kant, als ik als een zaag ben ik maar al te blij met de afzuiging eraan. Scheelt zo enorm veel rotzooi. Al blijft er rotzooi over :D

Dit is het geworden trouwens:
https://www.amazon.nl/dp/...list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it
https://www.amazon.nl/dp/...list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
En stofzuiger springt automatisch aan ;)
Xavier schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:27:
Aan de andere kant, als ik als een zaag ben ik maar al te blij met de afzuiging eraan. Scheelt zo enorm veel rotzooi. Al blijft er rotzooi over :D
Ik heb ook bij zoveel mogelijk machines de stofzuiger eraan hangen, dan kun je wel nog steeds over het snoer / de stofzuigerslang struikelen, maar scheelt een boel stof, en ook een boel opruimen naderhand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 09:39
copykat schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Metabo geloof ik.
Jawel hoor DeWalt heeft ook cirkelzagen met geleideschoen voor je lineaal. Ik heb er zelf namelijk eentje.
DCS572P2-QW
18V XR Brushless 184mm Cirkelzaag (compatibel met geleidingsrail) 2x 5.0Ah in TSTAK koffer

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

EdwinC schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Jawel hoor DeWalt heeft ook cirkelzagen met geleideschoen voor je lineaal. Ik heb er zelf namelijk eentje.
DCS572P2-QW
18V XR Brushless 184mm Cirkelzaag (compatibel met geleidingsrail) 2x 5.0Ah in TSTAK koffer
Ah als ik de prijs zie snap ik dat ik het niet gevonden had ..😉

Die geleide schoen maakt hem 2x zo duur :o

Maar ik geloof dat deze nu ook kan.
Nieuw model met een geleiderails/lineaal adapted schoen.
Blijkbaar niet.
Deze wel en is blijkbaar de goedkoopste versie geschikt voor geleiderail.
Site Dewalt https://www.dewalt.nl/pro...-accu-en-lader?tid=572906
Prijs
Blijkbaar net nieuw verwachte levertijd verhaal.
Binnenkort maar eens bij Isero binnenlopen daar liggen veel DeWalts. Eens kijken welk type ik kan veroorloven..... :X

MP zoek opdracht instellen en hopen dat er een koopje voorbij komt. #skeer :+

[ Voor 20% gewijzigd door copykat op 12-06-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:26

sjirafje

No inspirational quotes here

henkie196 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:47:
[...]

[...]
Grote kans ja. Daarnaast is het denk ik ook lucratiever om je als fabrikant op accu machines te richten want dan kun je ook accu's (=slijtage onderdeel) verkopen. Daarnaast speelt in de VS dat zij met hun 120v maar een relatief beperkte stroom uit het stopcontact kunnen trekken, minder dan moderne accu's kunnen leveren. Daar hebben we hier in principe veel minder last van.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
Het heeft geen snoer, maar je gebruikt het wel bij het klussen. Althans dat zou ik vaker moeten doen dan weer een T-shirt onder de vlekken. Een werkbroek, dan wel een overall. Wat hebben jullie en bevalt het?

Ik zit te denken om een werkoverall te kopen (tuinbroek) die je snel en makkelijk over de gewone kleding kan heen doen, maar ook alleen zou kunnen dragen. En ja, wat handige vakken. Niet voor dagelijks gebruikt.

Zag bij de Lidl overalls en die lijken mij prima? Hebben jullie nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/gcpba5b7ad988fa489e99b58ff89e44fa27.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
webber87 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:50:
Het heeft geen snoer, maar je gebruikt het wel bij het klussen. Althans dat zou ik vaker moeten doen dan weer een T-shirt onder de vlekken. Een werkbroek, dan wel een overall. Wat hebben jullie en bevalt het?

Ik zit te denken om een werkoverall te kopen (tuinbroek) die je snel en makkelijk over de gewone kleding kan heen doen, maar ook alleen zou kunnen dragen. En ja, wat handige vakken. Niet voor dagelijks gebruikt.

[Afbeelding]
Ik er een paar, maar ik krijg het altijd lomp heet in een overall, gebruik ze nu vooral bij auto klussen, prima voor de prijs en de hobby klusser. Voor al het overige heb ik een paar korte broeken via Bol.com besteld van ripstof, veel eerder moeten doen. Slitjvast, ademend en prima prijsje.

Ik kan mij voorstellen dat de picobello-BV-man een Snickers of Truewerk o.i.d. haalt, maar dat is meteen een fractie 4 duurder.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik heb ook wel dat soort broeken, vooral fijn als ik veel op de knieen moet werken, heb je ook gegarandeert geen last van een 'bouwvakkersspleet'. Ik draag hem nooit over de gewone kleding heen, trouwens, alleen een shirt eronder, meestal. Zou het anders snel warm krijgen met dubbele broek aan.

Geen idee van de kwaliteit van die Lidl broeken. De naden zijn meestal de zwakke punten, maar of je dat bij af en toe gebruik ook gaat merken binnen een paar jaar is een andere vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill

[Afbeelding]
Ga ze wel eerst passen en probeer of je er wel mee kan bukken en knielen. Gebeurt nog wel eens dat er te weinig stof is gebruikt, zodat ze veel te strak zitten. Om over je gewone kleding te dragen zal dan helemaal niet lukken.

Een tuinbroek of volle overall vind ik waardeloos voor als je naar het toilet moet.
Ik draag liever werkbroeken en wat oude bovenkleding. Zo veel moeite kost dat ook niet om even aan te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
De vrouw en ik hebben jarenlang in dezelfde Havep 2048 geklust (zij tuiniert, ik lig onder een auto), maar het 100% katoen was vroeger een stuk dikker en waar ik vroeger pas na een jaar lappen op de doorgesleten stukken naaide, moet dat nu al na een paar maanden. Dus een volgende wordt van katoen/polyester, mogelijk een Havep 2943, omdat ik hoop dat die dezelfde pasvorm heeft. De vrouw heeft onlangs een speelpakje bij HBM gekocht, dat zit mij van geen kanten, ondanks dezelfde maat op het label.

Kortom: het komt er op neer dat je werkkleding zult moeten passen en in allerlei werkhoudingen moet voelen of het niet ergens knelt of trekt, of erger nog: kriebelt. Dus kleed je maar om in de winkel en ga er lekker in yogaën.
Zet wel dat broek-over-een-broek-idee uit je hoofd: dat gaat niet werken.

Voor snelle tussendoortjes heb ik een zelfgemaakt lang skai schort pal voor de werkbank aan dakbalk hangen. Dat hangt met een reden in de weg: als ik het vastpak om opzij te schuiven, heb ik het al bijna om.

edit: wat ik bij die parkside-overalls (ze zien er uit als broeken waar een topje op is gezet) wel snoezig vindt, is het strijkadvies.

[ Voor 9% gewijzigd door trabant op 14-06-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
trabant schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:27:

edit: wat ik bij die parkside-overalls (ze zien er uit als broeken waar een topje op is gezet) wel snoezig vindt, is het strijkadvies.
Strijk jij je werkkleding? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• trabant
Dat laat ik doen.
Door barrevoets zingende maagden bij volle maan. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
Het is al gezegd.....maar +1 voor "een overall is erg warm". Een echte overall is ook kut als je een dag werkt en eens naar de plee wilt.

Een overall trek ik alleen aan als ik onder het huis moet in de kruipruimte. Daarbij adviseer ik zelfs om geen stoffen overall aan te trekken maar zo'n waterdicht pak, dat is veel makkeliiker schuiven in het zand, wij hebben heel weinig ruimte onder het huis.

Ik snap ook niet helemaal het principe dat als je even in de tuin gaat werken je dan alsnog je gewone kloffie eronder aanhoudt.

Mijn advies, kijk voor een normale werkbroek (desnoods als tuinbroek uitgevoerd als je dat prettig vind). Ik vind een gewone broek net ff wat handiger als het weer wat wisselt......trui aan...trui uit...trui aan....trui uit...je kent het wel.

last but not least.......ga ff passen......ik heb voor een kleine 90 euro een werkbroek van Fristads gekocht bij een lokale winkel die ARBO/veiligheids/werk-kleding verkoopt.

Mijn klusbroek bevalt goed, ik ben zelf al gauw warm dus ik ga binnenkort maar eens een wat meer "zomer"werkbroek met van die stretch stukken halen voor mezelf.

Maakt het klussen een stuk comfortabeler, een goede werkbroek d:)b en het scheelt gesloopte jeans :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

trabant schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:40:
Dat laat ik doen.
Door barrevoets zingende maagden bij volle maan. :o
"barrevoets" _O- ....goud dit d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraagje, wat voor bosmaaiers hebben mensen hier? Het is voor een tuin met een klein grasveldje en een wadi voor het huis. Zeker in de wadi zit dus wel meer groot onkruid met dikke stengels. Waarbij enkel een draadje dus niet afdoende zou zijn...

Zit ook beetje te twijfelen of ik snoer of snoerloos wil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
@Chip. Met TIG-lashandschoenen en een sikkel kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik loop dagelijks 8 uur in deze overall:
https://www.werkkleding.n...-mouwloze-overall-berlijn

Gewoon met een spijkerbroek eronder en T-shirt en trui.
Als het zomer is gaat die trui en spijkerbroek uit en trek ik een sportbroekje aan.
Vind het zelf een fijne overall. Zou er zo 1 voor thuis nemen als ik er 1 nodig heb.

Dat een overall echt warm is valt echt wel mee. Uiteraard zijn er die wat dikker zijn die wel snel warm worden maar voor thuis zijn die niet nodig. Ook voor naar de wc is er geen probleem. Je laat hem gewoon zakken of je doet de rits open.

Voornaamste voordeel van bovenstaande is dat je hem zeer makkelijk en snel kan aantrekken.
En je hebt extra zakken voor spullen.

[ Voor 4% gewijzigd door thijsco19 op 14-06-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[Afbeelding]
Ik heb er zo enkele. Draag er nooit andere kleding onder buiten een t-shirt (en indien nodig een trui) dus daar kan ik weinig over zeggen. Maar op zich wel fijne dingen. Het enige dat me tegen valt, is dat ik de verstelbare gespen meermaals per dag terug moet stellen omdat ze slippen. Maar goed, dat is 10 seconden werk en dan kan ik weer uren verder, lig er dus niet zo wakker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Chip. schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:51:
Vraagje, wat voor bosmaaiers hebben mensen hier? Het is voor een tuin met een klein grasveldje en een wadi voor het huis. Zeker in de wadi zit dus wel meer groot onkruid met dikke stengels. Waarbij enkel een draadje dus niet afdoende zou zijn...

Hoe groot is die wadi? En wil je de bosmaaier ook gebruiken om de randjes van je grasveld te trimmen?

En heb je al iets qua accu systeem?

Voor het trimmen van een grasveld wil je iets met een draad, voor het grotere, groffere werk, zoals rond / in die wadi is een mes wel handig. Niet alle machines ondersteunen dat. Ik heb zelf ervaring met Stihl bosmaaiers. Mooi spul, maar niet geschikt om de randjes van je grasveld te trimmen. Gaat wel zonder problemen door hoog gras, brandnetels, bramen, en kleine boompjes. De electrische grastrimmer met snoer die ik heb (ook van Stihl) heeft helaas geen mogelijkheid om een mes te installeren, maar is met draad uitermate geschikt voor de randjes. Met een dikkere draad komt die ook wel door het grotere onkruid heen, overigens, maar gaat snel door het draad heen. Stihl heeft wel electrische bosmaaiers op accu met zowel snoertjes als messen voor erop, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Maar als de wadi niet zo groot is, is het waarschijnlijk efficienter om er met een kapmes, zeis, of sikkel doorheen te gaan. Of gewoon eruit trekken met de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb nu twee jaar een Makita UR3501, 1000 watt met snoer. Ik ben er niet erg tevreden over.

Het ding heeft voldoende kracht ook voor groot onkruid als de draad er goede lengte heeft. Maar de draad in de maaikop krijgen kost veel tijd en dan nog gaat het vaak niet goed.

Er passen ook geen andere maaikoppen op. De meeste maaikoppen zijn voor machines met een rechte schacht waarbij de kop de andere kant op draait.

Daarnaast is het ook ergonomisch geen fijne machine. Ik moet altijd krampachtige houdingen aannemen om de knop ingedrukt te houden en dan in een bepaalde positie te iets te trimmen.

Maar het aanbod aan machines met snoer en rechte schacht is minimaal. Dus dan kom je snel bij veel duurdere machines met zware accu's uit.

Mijn ideale machine zou er één zijn met snoer, een krachtige maar lichte borstelloze motor in de kop, standaard 10 mm aansluiting voor andere maaikoppen en verstelbare lengte van schacht. helaas nog niet zoiets kunnen vinden.

Ik heb ook een black+decker trimmer van 450 watt die wel ergonomisch is om mee te werken maar helaas niet krachtig genoeg voor het zware werk en slechts één draadje heeft.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:48

Een Stihl FSA90 met AP500s batterij en een mes in plaats van een snoer. Werkt uitstekend in het ruigere deel van onze bostuin, maait netjes alle dikke stengels door van het hardnekkige "onkruid".

Werkt erg fijn, zit een harnasje bij en een fijne brede arm die je met beide handen vast kan houden om de maai beweging te maken. Het harnasje zorgt ook voor een goede gewichtsverdeling, al werkt dat zonder ook prima. Voor de kleine maaiklusjes waar ik met de zitmaaier niet bij kom (rondom de bomen) pak ik de bosmaaier zonder harnas en dat werkt net zo prettig eigenlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Mvd1981 op 14-06-2024 11:36 . Reden: gebruiksgemak toegelicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Mvd1981 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:34:
Een Stihl FSA90 met AP500s batterij en een mes in plaats van een snoer. Werkt uitstekend in het ruigere deel van onze bostuin, maait netjes alle dikke stengels door van het hardnekkige "onkruid".

Werkt erg fijn, zit een harnasje bij en een fijne brede arm die je met beide handen vast kan houden om de maai beweging te maken. Het harnasje zorgt ook voor een goede gewichtsverdeling, al werkt dat zonder ook prima. Voor de kleine maaiklusjes waar ik met de zitmaaier niet bij kom (rondom de bomen) pak ik de bosmaaier zonder harnas en dat werkt net zo prettig eigenlijk.
Dat is niet bepaald mals geprijsd ;)

Wel met gratis accu op het moment. Tenminste, iets soortgelijks, de FSA 90 zelf staat niet meer op de site van Stihl.

De brede greep is fijn, kun je lekker mee sturen terwijl het harnas het gewicht draagt. Niet geschikt om echt de randjes te trimmen, mijn FSE 81 kun je daarvoor omgedraaid dragen (met geleidewieltje), werkt echt super om een net randje aan het grasveld te krijgen (of, in ons geval, om het terug te snoeien van de terras rand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:48
henkie196 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:51:
[...]

Dat is niet bepaald mals geprijsd ;)

Wel met gratis accu op het moment. Tenminste, iets soortgelijks, de FSA 90 zelf staat niet meer op de site van Stihl.

De brede greep is fijn, kun je lekker mee sturen terwijl het harnas het gewicht draagt. Niet geschikt om echt de randjes te trimmen, mijn FSE 81 kun je daarvoor omgedraaid dragen (met geleidewieltje), werkt echt super om een net randje aan het grasveld te krijgen (of, in ons geval, om het terug te snoeien van de terras rand).
Klopt, was een combinatie aanschaf met een bladblazer, een heggenschaar, een stoksnoeier en een tweede ap500s. We zijn verhuisd en hebben als “cadeautje” daarbij 90x meer tuin dan het postzegeltje dat we initieel hadden. Dat vraagt een iets andere aanpak, plus een buy-in voor een specifiek batterij eco-systeem.

“Helaas” heb ik nog wel wat meer tuintools nodig, dus er komt een tweede investering aan (kettingzaag op batterij, en een multi-tool systeem van stihl zodat ik een kleine zaag op verlengstok kan gebruiken, alsmede veger, kantensnijder, etcetera).

Mocht mijn carrière in het slop raken kan ik altijd nog hovenier worden :+

[ Voor 3% gewijzigd door Mvd1981 op 14-06-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 17-09 15:42

Ik ben zelf wel tevreden over Einhell dat ik nu als 2de accu systeem aan het nemen ben naast de bosch blauw. Eigenlijk noodgedwongen naar een 2de eco systeem gaan zoeken omdat bosch niets voor blauw tuin heeft of zeer beperkt.
Voor een 100m kanten de sprietjes af te doen heb je niet veel nodig voor dikkere stengels kun je een mes pakken en wisselen zie deze bijvoorbeeld:
https://www.toolstation.nl/search?brand=Einhell

Einhell GE-CT 18 accu grastrimmer (body) 18V Li-ion voor €52,41 met gratis accu
Einhell GE-CT 18 accu grastrimmer (body) Messenset € 10,95

€63,- in totaal geen geld eigenlijk. t.o.v. de bekendere merken als makita etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Doen het over 20 jaar nog op snoer. Itt de accu's van de accu-modellen.
Geen bt nodig voor afzuiging

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb een stukje advies nodig. Ik heb nu o.a. een Makita DHP481 Klopboor-/schroefmachine met LXT accu. Die bevalt goed, maar is vaak ook weer een overkill. Zeker bij boren in hout of als ik hem wil gebruiken in combinatie met schuurschijven/trommels/borstels. Dan is het relatief hoge gewicht (2,4 tot 2,7kg afhankelijk van de accu) wel echt een nadeel.

Ik wil er dus een lichtere, simpelere machine bij hebben, zonder klopmechaniek, geschikt voor vurenhout e.d. en licht schroefwerk (ik heb ook nog een slagschroefmachine voor het zwaardere werk). Eisen zijn wel Makita LXT (vanwege laders en accu's die ik al heb) en een BL-motor.

Is de DDF487 dan een goede optie? Ik zie dat die met accu maar 1,4 tot 1,6kg weegt, wat natuurlijk flink scheelt. En de prijs (vanaf €125 advies) is ook aantrekkelijk.
Of kan ik beter iets duurder gaan en een robuuster model kiezen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

deepbass909 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:10:
Ik wil er dus een lichtere, simpelere machine bij hebben, zonder klopmechaniek, geschikt voor vurenhout e.d. en licht schroefwerk (ik heb ook nog een slagschroefmachine voor het zwaardere werk). Eisen zijn wel Makita LXT (vanwege laders en accu's die ik al heb) en een BL-motor.
Voor dat soort dingen heb je de 12V lijn, een 18V machine blijft lomp en zwaar(der).
Dus als je toch echt bij LXT wil blijven, ben je erg beperkt in je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:10:
Ik heb een stukje advies nodig. Ik heb nu o.a. een Makita DHP481 Klopboor-/schroefmachine met LXT accu. Die bevalt goed, maar is vaak ook weer een overkill. Zeker bij boren in hout of als ik hem wil gebruiken in combinatie met schuurschijven/trommels/borstels. Dan is het relatief hoge gewicht (2,4 tot 2,7kg afhankelijk van de accu) wel echt een nadeel.

Is de DDF487 dan een goede optie? Ik zie dat die met accu maar 1,4 tot 1,6kg weegt, wat natuurlijk flink scheelt. En de prijs (vanaf €125 advies) is ook aantrekkelijk.
Of kan ik beter iets duurder gaan en een robuuster model kiezen?
Tja, waarom zou je voor duurder en robuuster gaan als het enkel voor licht werk bedoeld is? Robuuster is meestal ook zwaarder, dus dan schiet je je doel weer voorbij van een lichtere machine.

Verder wel met @Slonzo eens dat een 12V machine juist voor dit doel ideaal is. Licht, compact, en als je de specs bekijkt, nauwelijks zwakker dan die DDF487. Maar body only DDF487 is goedkoper dan bv. nieuwe Bosch GSR 12V 35 met accu etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49

inhico

pw

@Chip. Al eerder voorbij gekomen geloof ik. Tuinmachines met snoer vind ik niets. Snoer zal vaak te kort blijken (of tuin te groot). Ik zie altijd wel kans om het snoer ook te snoeien of op z'n minst verstrikt te raken in het snoer. Het is wel goedkoper.

Tot voor kort altijd met benzinemaaiers gewerkt. Op zich krachtig (1,5pk in mijn geval), maar lawaaierig en zwaar. Verder hebben ze onderhoud nodig, niet zo heel veel, maar toch ... Op zoek naar een accumaaier heb ik gekeken naar Metabo en Makita, omdat ik al in beide accusystemen zit. De Metabo beviel mij verreweg het meest: prettige bediening en veel power (doet niet onder voor mijn bezinemaaier, die ik dan ook niet meer gebruik).
Overigens het argument van een al bestaand accu-systeem voor je andere (niet-tuin-)gereedschap is wat mij betreft niet zo sterk. Voor tuinmachines wil je accus met een grote capaciteit. Ik gebruik 2 18V accu's van elk 10Ah. Dat zijn forse accu's die je waarschijnlijk niet wil gebruiken voor je schroefboor etc. En andersom: werken met 2x 4,0Ah vraagt dat je wel wat reserve accu's hebt, wil je een beetje kunnen doorwerken. Bij een kleine tuin valt dat dan ook wel weer mee.
Dus je moet waarschijnlijk sowieso nieuwe accu's kopen en dan kun je alleen nog de oplader uitsparen. En die is niet zo duur. Die accu's zijn trouwens niet alleen fors, maar ook duur: duurder dan de maaier zelf...

Samengevat: ik zou voor snoerloos (accu) gaan en als je alsnog accu's moet gaan (bij)kopen, dan kun je ook prima kiezen voor een nieuw accusysteem en zit je niet vast aan een bepaald merk.

BTW: draad is doorgaans nylon en ik weet niet of daar nog kwaliteitsverschillen in zitten. Zoniet, dan is het vooral de dikte van de draad die bepaalt of het geschikt is voor steviger gewas. En dikker draad vraagt een wat krachtiger maaier. Het is hoe dan ook prettig als je de draadkop kunt vervangen door een mes. Ook veel kruiden die al wat langer staan krijg jer makkelijker mee weg.
En dan de handgreep: ik zelf vind een U greep (brede greep) het fijnste werken. Op krappe plekken kan een D-greep handiger zijn.

Edit:

[ Voor 16% gewijzigd door inhico op 14-06-2024 13:40 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
inhico schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:33:
Tot voor kort altijd met benzinemaaiers gewerkt. Op zich krachtig (1,5pk in mijn geval), maar lawaaierig en zwaar.
En enorm vervuilend.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 09:41
Slonzo schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:22:
[...]

Voor dat soort dingen heb je de 12V lijn, een 18V machine blijft lomp en zwaar(der).
Als je bij de LXT wil blijven is de DDF487 een goede optie, laatst nog vast gehad op een makita stand. Het toestel zelf is trouwens niet zo veel groter als de 12V versie van Makita bv. DF332. Zijn beide een beetje gemaakt op je beoogd gebruik ;) . Ik denk dat de e DDF487 ook niet aan kwaliteit onderdoet t.o.v. bv een DDF484.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
De DDF487 heeft wel wat minder toeren. 1700 vs 2100.
Ik heb destijds bewust een machine gekozen vanwege het hogere toerental ivm veel boorwerk. Ik heb een DHP484 omdat ik er ook een klopfunctie op wou hebben.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Slonzo schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:22:
[...]

Ben ik niet met je eens. De 2.0A accu is vrij licht en niets lomper dan een 12v die de accu onder het handvat heeft. Alleen machines zoals de Bosch, met accu in het handvat zijn iets compacter. En binnen de 18v LXT-lijn is heel veel keuze.

Maar het gaat mij vooral om het gewicht, DHP481 is gewoon lomp zwaar, wat vooral met kleine gaatjes e.d. vervelend is. Ik heb al een keer een 3mm boor gebroken, puur omdat ik de machine niet helemaal recht hield.
kendo schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:40:
De DDF487 heeft wel wat minder toeren. 1700 vs 2100.
Ik heb destijds bewust een machine gekozen vanwege het hogere toerental ivm veel boorwerk. Ik heb een DHP484 omdat ik er ook een klopfunctie op wou hebben.
Toerental is wel een puntje. Met name met schuurtrommels/borstels of lamellenschijven kan je nooit genoeg toeren hebben. Dan is de 484 wel in het voordeel en met een kilo lichter, scheelt dat behoorlijk.
Voor de klopfunctie heb ik de DHP481 al (3 jaar terug het topmodel), en dan vind ik het hoge gewicht wel prettig juist.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
deepbass909 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:18:

Toerental is wel een puntje. Met name met schuurtrommels/borstels of lamellenschijven kan je nooit genoeg toeren hebben. Dan is de 484 wel in het voordeel en met een kilo lichter, scheelt dat behoorlijk.
Nee, dat is geen puntje. Want voor dat werk heb je dus al een 481.
Ik werk met zowel een 484 als een 481 en ik heb nou niet bepaald het gevoel dat die 484 een lichtgewicht is ivm die 481.
Als je echt lichter wilt, pak je er een 12V bij, of je pakt die hele kleine 18V, die 487.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:18:
Ben ik niet met je eens. De 2.0A accu is vrij licht en niets lomper dan een 12v die de accu onder het handvat heeft. Alleen machines zoals de Bosch, met accu in het handvat zijn iets compacter. En binnen de 18v LXT-lijn is heel veel keuze.
Dat klopt wel, ja. Heb net even m'n 12V Milwaukee naast m'n 18V Metabo gelegd, en (zonder accu) is de Metabo min of meer dezelfde hoogte, maar wel korter. De slagschroevendraaier is nog wat korter, zelfs. Wel wat dikker in de body, maar het scheelt niet veel. De 12V is met accu misschien net wat zwaarder als de 18V machines zonder accu.

Gevoelsmatig, daarentegen, zijn de 18V een stuk lomper. Zal ook niet helpen dat ik alleen maar 5.5 Ah accu's heb, maar vraag me af of het met 2 Ah accu's anders aan zal voelen. De 12V heeft wel een 2 Ah accu, die ook volledig in de greep past (zoals bij Bosch ook).
Maar het gaat mij vooral om het gewicht, DHP481 is gewoon lomp zwaar, wat vooral met kleine gaatjes e.d. vervelend is. Ik heb al een keer een 3mm boor gebroken, puur omdat ik de machine niet helemaal recht hield.
Qua gewicht is zo'n Bosch 12V-35 onverslaanbaar, nog geen 0.95 kg met accu. Maar goed, als je bij de Makita 18V wilt blijven, lijkt de keuze vrij beperkt. Je hebt de lichte machine al gevonden, de rest is even accepteren dat het een compromis blijft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:18:Toerental is wel een puntje. Met name met schuurtrommels/borstels of lamellenschijven kan je nooit genoeg toeren hebben. Dan is de 484 wel in het voordeel en met een kilo lichter, scheelt dat behoorlijk.
Voor de klopfunctie heb ik de DHP481 al (3 jaar terug het topmodel), en dan vind ik het hoge gewicht wel prettig juist.
Ik had een paar vereisten voor een nieuwe machine:

*18v LXT
*brushless
*13mm boorkop
*2100 toeren
*klopfunctie

Ik kwam van een 12V 1300 toeren hobby Makita. En die was voor mijn huidige hobby klussen totaal niet toereikend.
Daarnaast wou ik zo weinig mogelijk overlap met verschillende machines, vandaar ook de klopfunctie ingebouwd. Ik gebruik het gewoon erg vaak.

Ik vind veel toeren ook erg belangrijk bij boren, frezen, schuren. Ik doe dan wat liever concessies met betrekking tot gewicht, dan dat ik toeren moet inleveren.
Ik schroef eigenlijk nooit met 484, daar heb ik de dtd153 voor. Die gebruik ik ook veel voor de autoklusjes.

De DDF 484 is voor jou misschien ook nog een optie?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:29
Hier zit de Cranenbroek dichtbij, dus iedere klusser loopt in de Cratex collectie 8)7

[ Voor 57% gewijzigd door dimi_v op 14-06-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:18
dimi_v schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:07:
Hier zit de Cranenbroek dichtbij, dus iedere klusser loopt in de Cratex collectie 8)7
Bij sommige hippe stadswijken kom ik "tuinders" tegen die hun strookje groen gaan onderhouden geheel verkleed in de hipste tuinkleren waar ik zelf bij denk "wauw" om door een ringetje te halen. In mijn dorp zie ik ze allemaal weer lopen in de plaatselijke Welkoop outfit, dat voelt dan wel weer vertrouwd.
Pagina: 1 ... 202 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).