Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16
Ik moet maar weer eens die kant op, want ik ben er te lang niet meer geweest. Waar ik indertijd ook ging in het oosten van Duitsland, overal zag je handwerkers in blauwe schouderbandbroeken, die primair in buikmaten werden verkocht.
En aangezien er bij mij onmiskenbaar een embonpoint in ontwikkeling is, moet ik toch maar eens op onderzoek waar die mannen de mosterd haalden.

spoiler:
Het kan natuurlijk ook gewoon gildekleding zijn, van de bierdrinkers.

[ Voor 11% gewijzigd door trabant op 14-06-2024 22:29 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
webber87 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:50:

Zag bij de Lidl overalls en die lijken mij prima? Hebben jullie nog tips?
Zijn ook prima en slijtvast genoeg.
Pasvorm is ook goed.

Vanwege de kwaliteit/prijsverhouding loop ik al jaren in deze overalls rond. Ik koop ze vaak ook nog als ze afgeprijsd in de winkel liggen.
Voor mij geen dure Snickers, Blacklader etc meer, dit vervang je ook wat makkelijker als je er 5 tot 8 kan kopen tegen 1 dure. Verf en kit ed komt er toch wel aan.

Overigens draag ik er ook alleen een T-shirt bij, geen broek eronder behalve een onderbroek. ;)

Als tip, doe de gespen anders vast, voorop er doorheen en dan achterop onder de voorzijde door, dan slipt dat niet weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 14-06-2024 23:17 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45

dragonhaertt

@_'.'

JukeboxBill schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:32:
Het vakantiegeld brandt in mijn zakken, dus toen ik deze "aanbieding" bij Toolstation voorbij zag komen kon ik het niet weerstaan.
Onder het motto van onbekende (???) gereedschappen stel ik hier mijn nieuwste aanwinst voor.
Het betreft een set van 2 Stanley FatMax Tradelift, een klein soort dommekracht.
Gangbare laagste prijs die ik elders vond is €109 per stuk en deze samen zijn nu €200.

[Afbeelding]

Meestal kan ik mij redden met eenhandklemmen met omgedraaide bekken, maar soms is de ruimte te klein en dan komen deze goed van pas.
Bovendien kan je deze met kleine stapjes laten zakken, terwijl een eenhandklem in een keer terugklapt en dus niet erg geschikt zijn om te tillen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vXNtvKYm-Clm0MFS5BC2aAwt4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7PGaoWBvmFDeC0xetkjh8oo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQpxSdnX0pVVEiZPuoblNLjpAn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15gIJnRtjwGdTJbPToTMmqd7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38KV7O1c-Nce6BrT6ekcjPew19I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50yqfwQPPDmOsjBOjYBOdqIF.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, die kwamen super goed van pas! En die 150kg geloof ik ook wel. Deze machine is bijna 300kg, dus aan één kant tillen is ongeveer 150.
Ging zonder problemen _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door dragonhaertt op 15-06-2024 15:23 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

deepbass909 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:10:
Ik heb een stukje advies nodig. Ik heb nu o.a. een Makita DHP481 Klopboor-/schroefmachine met LXT accu. Die bevalt goed, maar is vaak ook weer een overkill. Zeker bij boren in hout of als ik hem wil gebruiken in combinatie met schuurschijven/trommels/borstels. Dan is het relatief hoge gewicht (2,4 tot 2,7kg afhankelijk van de accu) wel echt een nadeel.

Ik wil er dus een lichtere, simpelere machine bij hebben, zonder klopmechaniek, geschikt voor vurenhout e.d. en licht schroefwerk (ik heb ook nog een slagschroefmachine voor het zwaardere werk). Eisen zijn wel Makita LXT (vanwege laders en accu's die ik al heb) en een BL-motor.

Is de DDF487 dan een goede optie? Ik zie dat die met accu maar 1,4 tot 1,6kg weegt, wat natuurlijk flink scheelt. En de prijs (vanaf €125 advies) is ook aantrekkelijk.
Of kan ik beter iets duurder gaan en een robuuster model kiezen?
Ik heb de DHP484 (klopboor) en de DDF484 (boor/schroef) en voor grof werk een Bosch GBH boorhamer.

Naast dit spul heb ik een blauwe 12 volts Bosch GSR.

En dat is eigenlijk meteen mijn advies….jouw omschreven usecase is perfect om er een klein 12volts machientje naast te pakken.

Ideaal d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:10

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Raymond schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:25:
[...]

Nee, dat is geen puntje. Want voor dat werk heb je dus al een 481.
Ik werk met zowel een 484 als een 481 en ik heb nou niet bepaald het gevoel dat die 484 een lichtgewicht is ivm die 481.
Als je echt lichter wilt, pak je er een 12V bij, of je pakt die hele kleine 18V, die 487.
Jawel, want door het gewicht van DHP481 heb ik minder controle over de machine en is langdurig gebruik (wat je juist met die hulpmiddelen doet) een stuk vermoeiender.
henkie196 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:19:
[...]

Dat klopt wel, ja. Heb net even m'n 12V Milwaukee naast m'n 18V Metabo gelegd, en (zonder accu) is de Metabo min of meer dezelfde hoogte, maar wel korter. De slagschroevendraaier is nog wat korter, zelfs. Wel wat dikker in de body, maar het scheelt niet veel. De 12V is met accu misschien net wat zwaarder als de 18V machines zonder accu.

Gevoelsmatig, daarentegen, zijn de 18V een stuk lomper. Zal ook niet helpen dat ik alleen maar 5.5 Ah accu's heb, maar vraag me af of het met 2 Ah accu's anders aan zal voelen. De 12V heeft wel een 2 Ah accu, die ook volledig in de greep past (zoals bij Bosch ook).
Ik heb zowel 5A als 2A accu's en het verschil is heel groot in hoe een machine aanvoelt. De 2A zit onder m'n slagschroevendraaier machine en die is daarmee eigenlijk best wel makkelijk hanteerbaar. Het scheelt de helft in gewicht qua accu (wat ook logisch is, aangezien de 5A dubbele cellen in parallel heeft).
[...]

Qua gewicht is zo'n Bosch 12V-35 onverslaanbaar, nog geen 0.95 kg met accu. Maar goed, als je bij de Makita 18V wilt blijven, lijkt de keuze vrij beperkt. Je hebt de lichte machine al gevonden, de rest is even accepteren dat het een compromis blijft ;)
Heel simpel, ik heb geen zin om de prijs te verdubbelen (van +/- € 125 voor alleen naar een machine naar > €200 voor een machine, accu en lader) en niet onbeperkt kan wisselen tussen accu's omdat het 2 verschillende systemen zijn.

Waar het mij vooral om gaat, is hoe goed het machientje is dat ik op het oog heb, waarschijnlijk dus de DDF484. Advies over andere merken of accusystemen, hoe goed bedoeld ook, zit ik, met alle respect, niet op te wachten. Dat is géén optie voor mij.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
deepbass909 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:48:
Waar het mij vooral om gaat, is hoe goed het machientje is dat ik op het oog heb, waarschijnlijk dus de DDF484. Advies over andere merken of accusystemen, hoe goed bedoeld ook, zit ik, met alle respect, niet op te wachten. Dat is géén optie voor mij.
In je originele post had je het over de 487. En als je naast je 481 een merkbaar lichtere machine zoekt, dan is dat idd een goede keuze.
De 484 is nauwelijks lichter dan de 481. Op papier misschien wel, maar in de hand dus niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

* copykat heb lopen spelen met zn. Nieuwe aanwinst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHuNOwk-SNa9ygNAzJDJrDvmPRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZG7uIpCNsXapTYoosWERGVa.jpg?f=fotoalbum_large
Uit de doos redelijk afgesteld maar toch maar effe nagelopen.( begrijpelijk dat ze uit de doos niet perfect zijn maar iets nauwkeuriger had fijn geweest.

Eerst de zaag zo goed mogelijk haaks gesteld. De vlak hoek eerst.
90 +45 -45 ongemerkt best lastig. Vervolgens met langere haal checken.
Daarna de laser. Pff das toch effe uitvogelen.
Handleiding was behoorlijk rudimentair. Schroefje 38 voor parallel zetten.
(dat bleek parallel langs het blad en vertikaal afstelling)
Schroefje 37 en 39 voor zaaglijn skew en links rechts verplaatsing.(zaagsnede op potloodlijn en laser dus ook.
Je moet dus de volle 30cm richten op de speedsquare beide lasers dus en gelijkertijd in de gaten houden dat je loodlijn vd laser niet teveel gaat afwijken én de laserlijn vs zaaglijn aan beide zijde nog ok zijn.
Niet echt simpel en je moet echt elke keer éérst nadenken wélke je moet draaien voor wélk effect en dan wélke kant op voor de juiste richting, voor je het weet is het horizontaal haaks en links rechts uit t lood. Of je loodlijn ruk :X
Denk dat ik nog 1mm skew op 30cm heb. Vierkantje zagen is niet geheel vierkantje maar voorlopig goed genoeg.(truc was maximaal naar voren met de guide en dan twee schroeven licht vast vd vier en dan elke keer 1 los tikkie vast : test zaag totdat het haaks is. Dan pas alles vast zetten.
Verticale haaksheid en +45 -45 moet ik nog testen. (stukje balk) was 22 uur dus...

Afzuiging is een verademing ten opzichte van mn gebroken gude. Meeste gaat nu de stofzuiger in ,in plaats van overal en nergens.
Greep is fijn.
Muis van je hand op de rode switch vingers vrij is alleen naar beneden geen motoractiviteit.
Daarna je wijsvinger naar de zwarte trigger and your live and running.
In principe heb je altijd druk op het midden als je niet een volle grip doet maar een losse druk via je muis doet en dan hij goed stabiel.
Lekker compact kwa footprint in werkbare opstelling
En zonder handleiding is het meteen zien wat wat is door de rode knopjes easy bediening.

Al met al blij mee.
d:)b

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Note to self: eigen schuur ook eens opruimen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
trabant schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 23:25:
Heeft dat betrekking op de gelikte plaatjes van hierboven?
Dan zou ik daar ook een "note to self" moeten aanmaken. Maar eerlijk gezegd interesseert een opgeruimde werkplaats mij niet zo veel. Het enige dat ik probeer na te streven is gereedschap terug te leggen op de daarvoor bestemde plaats zodat je het direct kan pakken als je het nodig hebt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
JukeboxBill schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 23:43:
[... gereedschap terug te leggen op de daarvoor bestemde plaats zodat je het direct kan pakken als je het nodig hebt.
Zo gaat dat hier ook, tenzij het Kaolmenke mij weer eens parten speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 23:25:
Begin ik elke keer aan en dan denk ik pff eigenlijk is er gewoon teveel troep en dan brengt mn zoon weer wat extra naar binnen _O-

Straks even wat oud ijzer en koper en aluminium naar de ijzerboer brengen.
Scheelt ook weer ruimte.
En misschien ook wat van de "straks heb ik het nodig en dan heb ik het vast" dingen uitzoeken.

Maar een cleandesk werkplaats? _O-

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

JukeboxBill schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 23:43:
[...]

Heeft dat betrekking op de gelikte plaatjes van hierboven?
Dan zou ik daar ook een "note to self" moeten aanmaken. Maar eerlijk gezegd interesseert een opgeruimde werkplaats mij niet zo veel. Het enige dat ik probeer na te streven is gereedschap terug te leggen op de daarvoor bestemde plaats zodat je het direct kan pakken als je het nodig hebt.
Ik gok dat je het hebt over mijn plaatjes?
Bedankt voor het compliment O+

Voor mij is het ook een hobby om het netjes te maken. Het is niet heel groot dus alleen functioneel als het netjes is. (Er moet nog een tafelzaag en kolomboor bij komen)

Verder is het niet een gemiddelde schuur, maar een houtwerkplaats waar ik straks minstens 8 uur per week in moet werken. Dan is het natuurlijk fijn als het netjes oogt. Een nette werkplek zorgt voor mij ook dat is het schoner houd en opgeruimd houd! O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
copykat schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 23:14:
Daarna de laser. Pff das toch effe uitvogelen.
Handleiding was behoorlijk rudimentair. Schroefje 38 voor parallel zetten.
(dat bleek parallel langs het blad en vertikaal afstelling)
Schroefje 37 en 39 voor zaaglijn skew en links rechts verplaatsing.(zaagsnede op potloodlijn en laser dus ook.
😂 had de zelfde uitdaging.
En na wat sjouwen en ruwer werk met klemmen kon ik weer stellen.

Veel plezier met je aanwinst!

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:45
Ik hèb een makita ls1018ln afkortzaag. Weet iemand of hier ook groefzaagbladen voor te koop zijn? Ik kan als ik specifiek zoek daarop of een dado blade niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Smartbikers schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:29:
Ik hèb een makita ls1018ln afkortzaag. Weet iemand of hier ook groefzaagbladen voor te koop zijn?
Denk het niet. Zou ook niet weten hoe je dat dan netjes kan doen.
Heb je geen tafelzaag/frees om het secuur te doen?

Misschien is een tand en groef frees iets dan?

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 16-06-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:06

Pixeltje

Woo-woohoo!

Smartbikers schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:29:
Ik hèb een makita ls1018ln afkortzaag. Weet iemand of hier ook groefzaagbladen voor te koop zijn? Ik kan als ik specifiek zoek daarop of een dado blade niets vinden.
Als je een ‘stack’ bedoeld ga je denk ik niets vinden. Volgens mij vinden we die in europa niet goed. Als je een blad met vlakke tand (en vaak een breder blad) bedoeld zijn er wel opties volgens mij. Zolang toerental en asdiameter goed zijn heb je ook wat speling in het formaat van het blad.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
Pixeltje schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Als je een ‘stack’ bedoeld ga je denk ik niets vinden. Volgens mij vinden we die in europa niet goed. Als je een blad met vlakke tand (en vaak een breder blad) bedoeld zijn er wel opties volgens mij. Zolang toerental en asdiameter goed zijn heb je ook wat speling in het formaat van het blad.
Ik bedoel inderdaad iets met een vlakke tand zodat ik gemakkelijk en snel dit soort uitsparingen kan maken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYkjSI8Jy9M2fQivqIVofTBCB5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcHGgxNqLbeg7iJ8tacYXB2j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
misschien begrijp ik je niet goed, maar dat formaat kan je met jouw zaag niet zagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Ik zag laatst een youtube filmpje van een dado stack voor de EU markt, meen een gerenommeerd merk, ik zal even napluizen :)

Maar dados gaan meestal in zaagtafels, ik weet niet hoe dat gaat in een afkortzaag.

Edit : https://www.cmtorangetool...lades/locked-dado-pro-set

@Smartbikers

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 16-06-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
twain4me schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:24:
misschien begrijp ik je niet goed, maar dat formaat kan je met jouw zaag niet zagen.
Jawel hoor. De eerste palen al gedaan maar dat duurt te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Smartbikers volgens mij zie ik altijd dat ze dan met de handcirkelzaag er een hele berg sneetjes in maken, die ze er daarna met een hamer uittikken. Is dat nog een optie?

YouTube: The 3 Circular Saw Tips Every Beginner Should Know!

[ Voor 26% gewijzigd door Raymond op 16-06-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Smartbikers schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:31:
[...]

Jawel hoor. De eerste palen al gedaan maar dat duurt te lang.
cool, heb je er toevallig een foto van? :)

persoonlijk zou ik de handcircelzaag pakken, maar die moet je natuurlijk wel hebben :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:47
Raymond schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:38:
@Smartbikers volgens mij zie ik altijd dat ze dan met de handcirkelzaag er een hele berg sneetjes in maken, die ze er daarna met een hamer uittikken. Is dat nog een optie?

YouTube: The 3 Circular Saw Tips Every Beginner Should Know!
Datzelfde kun je ook doen met een afkortzaag! Extra blok er tussen (aan zaagkant) zodat je snede recht is en je geen opstaande (bolle) rand hebt. Tik je het er zo uit met een hamer/beitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Bobmeister schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:45:
[...]

Datzelfde kun je ook doen met een afkortzaag! Extra blok er tussen (aan zaagkant) zodat je snede recht is en je geen opstaande (bolle) rand hebt. Tik je het er zo uit met een hamer/beitel.
Dan moet je de diepte van de afkortzaag wel goed kunnen afstellen. Is dat bij elke afkortzaag zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Raymond schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:49:
[...]

Dan moet je de diepte van de afkortzaag wel goed kunnen afstellen. Is dat bij elke afkortzaag zo?
Voor zover ik weet hebben de meeste zo’n dieptestop. Ongetwijfeld zijn er een paar modellen zonder te vinden maar ik ben ze nog niet tegengekomen tussen alle Metabo’s, Bosch’s, Makita’s en Hikoki’s. Zelfs de Parkside heeft een dieptestop.

Enige is, zoals hierboven al gezegd werd, dat je een blok tussen de aanslag en je werkstuk moet zetten om de ronding van je blad te compenseren.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Iemand, noem geen namen, 😋, wilde erg graag dat ik de zolder trap de zelfde behandling gaf als de eerste trap.
Beplakken met plaklaminaat.
Dus ik mn zwaaihaak zoeken en oeps niet op de plek. (uitgeleend)
Dacht f....it koop gewoon er nog 1.
Hornbach. Pff wisvo of zo, valt al in de bak uit elkaar. Die naam plaatjes schuif je er zo uit.

Praxis is meestal duurder maar heeft ook wat spul dat goed is.
En ja hoor
https://www.praxis.nl/ger...s-zwaaihaak-300mm/5229898
Eigenlijjk stiekum een erg mooi exemplaar.
Messing en hardhouten greep met een messing draaiknop ipv vleugelmoer.
Maatgeving op de zwaaiarm.
En eigenlijk best goedkoop..
Ok vast hun huismerk maar toch.
Wilde jullie dit niet onthouden.😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
copykat schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:49:
Dus ik mn zwaaihaak zoeken en oeps niet op de plek. (uitgeleend)
Als je de Xact Sym had gekocht zat er daar 1 bij van Metabo 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DJMaze schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Als je de Xact Sym had gekocht zat er daar 1 bij van Metabo 😂
Ja maar die Xact Sym is een stukje duurder dan de Xact en deze was 9 euro.... :+
Ik vermoed dat die synchonised plint hoek mogelijkheid ook erg onderhevig is aan elke keer afstellen.
Je moet wel vertrouwen hebben in die instellingen als je met dure plinten bezig bent. :X

Persoonlijk vind ik, is een klassieke zwaaihaak, of zwei, een stuk flexibeler in mogelijkheden van meten en vast zetten dan die automatische hoekmeters. Zag er ook eentje in de Hornbach.
De verstekbak zwaaihaak of de digitale hoek meter stuk lomper en in kleine hoekjes niet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30
deepbass909 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:10:
Ik heb een stukje advies nodig. Ik heb nu o.a. een Makita DHP481 Klopboor-/schroefmachine met LXT accu. Die bevalt goed, maar is vaak ook weer een overkill. Zeker bij boren in hout of als ik hem wil gebruiken in combinatie met schuurschijven/trommels/borstels. Dan is het relatief hoge gewicht (2,4 tot 2,7kg afhankelijk van de accu) wel echt een nadeel.

Ik wil er dus een lichtere, simpelere machine bij hebben, zonder klopmechaniek, geschikt voor vurenhout e.d. en licht schroefwerk (ik heb ook nog een slagschroefmachine voor het zwaardere werk). Eisen zijn wel Makita LXT (vanwege laders en accu's die ik al heb) en een BL-motor.

Is de DDF487 dan een goede optie? Ik zie dat die met accu maar 1,4 tot 1,6kg weegt, wat natuurlijk flink scheelt. En de prijs (vanaf €125 advies) is ook aantrekkelijk.
Of kan ik beter iets duurder gaan en een robuuster model kiezen?
Ik heb precies voor deze use case de DDF083Z gekocht met de 1,5 Ah accu. Wegen samen 1,1kg. Heerlijk ding. Gebruik mijn DDF484 een stuk minder nu. Heb er nog een snelspankop bij gekocht voor ronde boortjes voor een paar euro.

Afbeeldingslocatie: https://www.bing.com/th?id=OPEC.8LwrMkQs3Vzveg474C474&o=5&pid=21.1&w=148&h=260&qlt=100&dpr=1&bw=6&bc=FFFFFF

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-06-2024 13:11 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:20
emot schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:18:
Ik wil een dezer dagen de Makita LS1018LN aanschaffen. Deze staat nu bij Klium voor 443 euro en op Amazon voor 409 euro. Nu ben ik niet zo'n fan van Amazon met zulke aankopen ivm garantie etc. Of heb ik dit mis? En hoe zit dit bij Klium?
Met bijv. Gereedschapscentrum heb ik dan wel goeie ervaringen, maar daar staat deze zaag dan weer voor 485 euro..
Ik wil nog even terugkomen op mijn eigen post. Ik heb de LS1018LN uiteindelijk bij Klium besteld. Tot mijn verbazing zie ik na een aantal weken dat ik een LS1018L ontvangen heb in plaats van een LS1018LN.
Nu heb ik contact opgenomen met Klium en die komen met de volgende reactie:
Ik heb dit even voor je nagevraagd bij Makita en krijg het volgende door:

LS1018L is het basismodel, dat staat ook vermeld op het toestel.
De uitvoering die we in België verdelen in LS1018LN, dit staat vermeld op de doos.

Dus de klant heeft het juiste toestel ontvangen.
Klinkt al vaag, zeker omdat Makita op hun eigen site dit schrijft:
De LS1018LN is een nieuwe en aangepaste versie van de LS1018L.
Door veranderende regelgeving is de vergrendeling tegen het onbedoeld neerdrukken van de machine is niet langer verplicht.
Makita heeft daarom besloten om deze machine aan te passen en deze vergrendeling weg te laten om zo het gebruiksgemak voor de gebruiker te verhogen.
Zijn er meer mensen die dit hebben? Is dit normaal bij de LS1018? Vind het sowieso al raar dat er op de doos en machine een ander typenummer staat.
En wat zou ik hier mee kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

emot schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:23:
[...]

Ik wil nog even terugkomen op mijn eigen post. Ik heb de LS1018LN uiteindelijk bij Klium besteld. Tot mijn verbazing zie ik na een aantal weken dat ik een LS1018L ontvangen heb in plaats van een LS1018LN.
Nu heb ik contact opgenomen met Klium en die komen met de volgende reactie:

[...]

Klinkt al vaag, zeker omdat Makita op hun eigen site dit schrijft:

[...]

Zijn er meer mensen die dit hebben? Is dit normaal bij de LS1018? Vind het sowieso al raar dat er op de doos en machine een ander typenummer staat.
En wat zou ik hier mee kunnen doen?
Dit is al jaren zo. Toen ik een paar jaar geleden mijn LS1018 LN kocht merkte ik hetzelfde op. Ik heb de correspondentie niet meer (de zaag ook niet trouwens) maar het verhaal was destijds in grote lijnen hetzelfde. De N variant is een versie waar een bepaalde vergrendeling niet in zit, en mijn vermoeden is dat ze dit onderdeel gewoon uit het assemblageproces gehaald hebben en dat er verder helemaal niets anders is aan het apparaat. Dus ook het typeplaatje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@emot
Ze lijken iig zo sterk op elkaar, dat op de makita site bij de LN versie, gewoon de foto's van de L staan.

Als ik je verhaal zo lees, dan heb je waarschijnlijk gewoon de LN gekregen. En staat er op de machine gewoon alleen L.

Al die letters erna staan niet op de machine.
Denk maar aan al die letter/cijfers bij de makita draadloze boormachines. Alles achter het modelnummer (bijvoorbeeld ddf484...) zegt alleen maar wat over de accus en de mbox. Maar niks meer over de machine.

Wanneer er echt een nieuwe versie komt, krijgt'ie een ander nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tik je serienummer in op de makitasite en kijk wat er als type naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

copykat schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:41:
[...]

💡【Met laagspanningsbeveiliging】Deze led-schijnwerper voor Dewalt heeft een laagspanningsbeveiliging ontwikkeld. Als de spanning minder dan 14,5 V bedraagt, wordt de stroomvoorziening automatisch uitgeschakeld om de batterij te beschermen. Geen gebruik, schakel de laadknop uit om energie te besparen.
https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A3OT1UHNU83TGH&th=1

d:)b

* copykat moet even strategisch bestellen want er kom al wat binnen aan halfgelaatmaskers plus filters als "vaderdag kadoootje" en mn winkelmandje is al flink gevuld met andere "handige dingen"
Zo even update over deze spullen:
1 halfgelaatsmasker is prima alleen een beetje jammer dat ik voor de 3m 603 filteradaptersnog een keer 8 euro verzendkosten moet betalen bij pbmdiscounter. Ik heb een flinke stapel "watjes" als filter en die zijn ideaal met zagen en zo.
* copykat gaat zn zoon vragen of hij de 6200 goed past.(m) of dat hij een 6100 (S) moet hebben.
Anders bestel ik die ook nog bij pbm, lagere verzendkosten percentage gewijs. :*)

En dan de led DeWalt lamp.
Die gaat terug.
Lichtbeeld is als werklicht niet goed en ik zag geel/blauw vlekken in de spotvlek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59DHX79yrqHKXntbeNlwE8BHAo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UH6BDndwJrWJVjNYUnsH8Z2x.jpg?f=fotoalbum_large
De midden sectie is veel te geconcentreerd als beam.
Vraag in gediend bij de verkopende partij of de duurdere versie met egaal verspreide leds met eigen spiegel wel wit licht en diffuse beeld geeft.
Maar deze gaat terug.

Word vervolgd.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
Die gaat terug.
Lichtbeeld is als werklicht niet goed en ik zag geel/blauw vlekken in de spotvlek.
[Afbeelding]
Vraag in gediend bij de verkopende partij of de duurdere versie met egaal verspreide leds met eigen spiegel wel wit licht en diffuse beeld geeft.
Maar deze gaat terug.

Word vervolgd.
[/quote]

Ik weet niet wat voor Dewalt lamp je hebt, maar ik heb destijds voor mijn Makita looplamp (DML801) een difuser kap gekocht. Dat scheelt echt een wereld van verschil bij mijn lamp. Makita heeft vervolgens deze opvolger van de lamp (DML816) standaard geleverd met een difuserkap. Wellicht heeft Dewalt iets soortgelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DBBMAX schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:38:
Die gaat terug.
[Afbeelding]
Maar deze gaat terug.

Word vervolgd.
[/quote]

Ik weet niet wat voor Dewalt lamp je hebt, maar ik heb destijds voor mijn Makita looplamp (DML801) een difuser kap gekocht. Dat scheelt echt een wereld van verschil bij mijn lamp. Makita heeft vervolgens deze opvolger van de lamp (DML816) standaard geleverd met een difuserkap. Wellicht heeft Dewalt iets soortgelijks.
Een Tsun chinese brand.
:P
Ook aan gedacht om een difuserkap te maken maar ik vermoed dat het ontwerp niet goed is.

Tsun heeft ook nog een duurdere met een andere ledkop

https://www.amazon.nl/T-S...dewalt%2Caps%2C223&sr=8-7
Dus de leverancier de vraag gesteld of deze wel wit licht en een homogeen lichtbeeld heeft.

Difusekap kan je maken van dun rijstpapier en dat als kap maken of elk ander goedkope plafoniare cover van de action oid. Plastic "melkglas" warm maken en vouwen naar vorm van behoefte.

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 18-06-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:43

Woohooo

Smilie, James Smilie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68OgWHdLpTsqkjUUe5LjWpjTwO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nPUCrQkA1kC1WD65GlHaurg.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand nog een tip voor goede bakken voor gereedschap/ spullen? Bij mij zien alle action / curver bakken er na een paar jaar zo uit...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Woohooo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:05:
[Afbeelding]

Heeft iemand nog een tip voor goede bakken voor gereedschap/ spullen? Bij mij zien alle action / curver bakken er na een paar jaar zo uit...
Goedkoop? Eurokratten.

Met deksel en stevig? Really useful box

Klein gereedschap kan natuurlijk ook mooi in systainers. Sys3 is erg mooi, maar de maktta systainers (mbox) zijn vaak goedkoop tweedehands wel te vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

Ik gebruik eurokratten, gaan bij mij al behoorlijk wat jaartjes mee.

Opbergkast

In de berging hebben we ook verschillende maten van kratten van Really Useful Boxes, die zijn ook behoorlijk stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
JukeboxBill schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:32:
Het vakantiegeld brandt in mijn zakken, dus toen ik deze "aanbieding" bij Toolstation voorbij zag komen kon ik het niet weerstaan.
Onder het motto van onbekende (???) gereedschappen stel ik hier mijn nieuwste aanwinst voor.
Het betreft een set van 2 Stanley FatMax Tradelift, een klein soort dommekracht.
Gangbare laagste prijs die ik elders vond is €109 per stuk en deze samen zijn nu €200.

[Afbeelding]

Meestal kan ik mij redden met eenhandklemmen met omgedraaide bekken, maar soms is de ruimte te klein en dan komen deze goed van pas.
Bovendien kan je deze met kleine stapjes laten zakken, terwijl een eenhandklem in een keer terugklapt en dus niet erg geschikt zijn om te tillen.
Ik was aan het wachten op beschikbaarheid van de DeWalt Construction Jack (model DWHT83550) in Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://www.dewalt.com/NAG/PRODUCT/IMAGES/HIRES/Ecomm_Large-DWHT83550_2.jpg?resize=530x530

Afbeeldingslocatie: https://www.stanleyworks.nl/EMEA/PRODUCT/IMAGES/HIRES/FMHT83550-1/FMHT83550-1_2.jpg?resize=530x530

Nu toch (net als jij) maar een setje van 2 van Stanley gehaald voor €160 via https://webshop.aukerauwe...ft_klemkracht_150kg_42984. Lijkt een prima deal gezien de (stuks)prijzen elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

wheel schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Ik was aan het wachten op beschikbaarheid van de DeWalt Construction Jack (model DWHT83550) in Nederland.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu toch (net als jij) maar een setje van 2 van Stanley gehaald voor €160 via https://webshop.aukerauwe...ft_klemkracht_150kg_42984. Lijkt een prima deal gezien de (stuks)prijzen elders.
Hele goede prijs! Ben benieuwd hoe je die gevonden hebt.

Er staan overigens 0 specificaties op die website (EAN / artikelnummer?) dus misschien is het een 'foutje'.
Hopelijk leveren ze wel wat je verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
wheel schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een koopje! Heb ik dus niet goed genoeg gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@Woohooo
De vrouw loopt ermee weg, de hele kelder staat ermee vol. Discount Office wilde ze nog wel eens voor half geld als actie hebben. Weet niet of dat nog steeds zo is, want tja, de kelder staat al vol...

In mijn stal (zo noemen ze de garage in dit boerendorp) staat een grootvakstelling vol oldtimer-onderdelen, gesorteerd in sinaasappel- en tomatendozen van de AH, die houden het ook al bijna dertig jaar vol.

Bij o.a. de Memax en de Troostwijk-veilingen komen nog wel eens partijen van vijf tot vijftig stapelbare kratten (die creatieve van Engels ;) ) voorbij.
De eindprijs bij die veilingen is weliswaar anderhalf keer je bod en je moet het op een bepaalde plaats en tijd kunnen afhalen, maar bij een overaanbod, of als jouw kavel een vreemde eend in de bijt van de andere spullen is, kan het heel interessant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
dragonhaertt schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:07:
[...]

Hele goede prijs! Ben benieuwd hoe je die gevonden hebt.

Er staan overigens 0 specificaties op die website (EAN / artikelnummer?) dus misschien is het een 'foutje'.
Hopelijk leveren ze wel wat je verwacht.
Het is vrij summier, ja, maar er staat duidelijk dat het er 2 zijn en op basis van de foto is er maar 1 product mogelijk. Zal het afwachten. Update: geleverd en prima deal.

@JukeboxBill, kwam als product-resultaat naar voren via Google ads.

[ Voor 9% gewijzigd door wheel op 21-06-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
Ecotools heeft ze (sinds kort?) ook, voor 60 euro per stuk. Nog geen ervaring mee trouwens, dus doe ermee wat je wilt.
https://www.ecotools.nl/eenhandige-montageklem-300mm-120kg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
Over die construction jacks, Parkside (Lidl) heeft ze ook in het assortiment voor een fractie van de prijs. Voor 13 euro per stuk kun je ze eigenlijk niet laten liggen. De kwaliteit is natuurlijk wel wat minder, maar wellicht fijn om deze te testen voor je dure dewalt/stanley koopt
Ik heb er helaas nog geen ervaring mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
Die eenhandige montageklemmen lijken me echt superhandig. Terugdenkend kan ik me legio klussen bedenken waarbij zo'n ding heel erg van pas was gekomen. Onbegrijpelijk dat ik die dingen nog niet in mijn assortiment heb, maar daar zal snel verandering in komen :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Het verschil in prijs zit niet alleen in hefkracht en degelijkheid, maar vooral ook in de nauwkeurigheid. De duurste van het stel is de Viking Arm (kennelijk de oerklem) die je met stapjes van 1 mm kan laten zakken. Bij de Stanley, en vermoedelijk ook DeWalt, is dat 2,5 mm.

Bij de Ecotools en de Parkside wordt het niet genoemd en gezien het mechanisme van de Parkside moet je de nauwkeurigheid zelf regelen door de hendel in te drukken en dan heel snel weer loslaten. Ik zou daar niet op vertrouwen als het gaat om het tillen van zware lasten.

Het verschil zit dus vooral in de toepassingsmogelijkheid. De Viking is uitermate geschikt voor nauwkeurige stelwerkzaamheden, de Stanley iets minder nauwkeurig en de Parkside is alleen geschikt voor het heffen.

[ Voor 17% gewijzigd door JukeboxBill op 20-06-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

Eurokratten!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

+1 daar haal ik ze ook weg...hebben nieuwe en gebruikt een wat niet op de website staat (kleine versies of deksels) kunnen ze vaak wel krijgen na een belletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
dragonhaertt schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:12:
[...]

Goedkoop? Eurokratten.

Met deksel en stevig? Really useful box

Klein gereedschap kan natuurlijk ook mooi in systainers. Sys3 is erg mooi, maar de maktta systainers (mbox) zijn vaak goedkoop tweedehands wel te vinden.
Bedankt voor de tip.

Ik heb een groot aantal nestbare boxen van de Hornbach. Afgezien dat die makkelijk scheuren, is de netto nuttige ruimte vrij klein t.o.v. de buitenafmetingen door de tapsheid en de vouwen voor de stevigheid.
Nestbaarheid is handig als je ze maar af en toe gebruikt, maar voor permanente opslag zijn die hoekige boxen veel nuttiger.
Je ziet, ik probeer excuses te verzinnen om alle boxen nu maar te gaan vervangen door Eurokratten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JukeboxBill schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:44:
Bedankt voor de tip.

Ik heb een groot aantal nestbare boxen van de Hornbach. Afgezien dat die makkelijk scheuren, is de netto nuttige ruimte vrij klein t.o.v. de buitenafmetingen door de tapsheid en de vouwen voor de stevigheid.
Nestbaarheid is handig als je ze maar af en toe gebruikt, maar voor permanente opslag zijn die hoekige boxen veel nuttiger.
Je ziet, ik probeer excuses te verzinnen om alle boxen nu maar te gaan vervangen door Eurokratten ;)
Een gedeelte van m'n eurokratten zijn ook nestbaar, dus wel goed op blijven letten op wat je zoekt ;) Overigens is de ruimte die die eurokratten innemen vs binnenruimte niet bijzonder veel anders dan de niet stapelbare varianten, het is meer dat ze licht taps toe lopen, maar dat is niet heel merkbaar aan de beschikbare binnenruimte. De niet stapelbare eurokratten hebben ook extra verstevigingen aan de buitenkant, waardoor de binnen ruimte vs buiten ruimte verhouding ongeveer hetzelfde zal zijn.

Het makkelijke scheuren is natuurlijk altijd nog een goede reden om wat steviger spul er voor in de plaats neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Ik bedenk me ineens dat handelaren in magazijninrichting ook vaak partijen kratten hebben.
Zoals: https://www.hmsmagazijnin...t/magazijnbakken-gebruikt
Let op: prijzen ex btw.

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 20-06-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:58

3_s

Fraggert schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:49:
[...]

+1 daar haal ik ze ook weg...hebben nieuwe en gebruikt een wat niet op de website staat (kleine versies of deksels) kunnen ze vaak wel krijgen na een belletje.
Ligt het aan mij, of staan de gebruikte niet online?
Ik moet eens werk maken van een ordelijke kelder, zal eens gaan meten wat de ideale maat is voor de bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

3_s schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:44:
[...]

Ligt het aan mij, of staan de gebruikte niet online?
Ik moet eens werk maken van een ordelijke kelder, zal eens gaan meten wat de ideale maat is voor de bakken.
Is inmiddels aardig wat jaartjes terug, misschien staan ze er mee op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand nog een tip voor een degelijke edoch goedkope stubby bithouder/bitschroevendraaier?
Voor het eerst dat ik echt een stubby nodig heb en nu heb ik er eentje van de Gamma van 20jr oud (een of andere actie denk ik). Ik heb genoeg bitsets dus dat is het probleem niet.

Nu lijkt mij deze: https://www.amazon.nl/Wih...che-oplader/dp/B00284342C met €12 echt wel zo'n beetje de goedkoopste. Dan kom de Wera: https://www.amazon.nl/Wer...-handhouder/dp/B085FWF94T met €16,75. En een PB swiss wordt helemaal duur.

Volgens mij kan ik geen fouten maken met die Wiha van €12 met de kanttekening dat ik de non-torx bits nog wel apart bij de hand heb?

For some reason heb ik ook (nog) geen priem dus denk dat ik hier: https://www.amazon.nl/Wer...eker-200-mm/dp/B000XIVHAQ geen buil aan kan vallen. Het gebruiksdoel is om af en toe even gaatje voor te slaan voor een schroefje op een onhandig bereikbare plek.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Die wiha is prima. Ik heb hem ooit bij de hornbach gekocht. Volgens mij zijn er twee versies kwa meegeleverde bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:39
Kan er mij iemand advies geven voor de aankoop van een bosmaaier? We hebben een beek achter onze woning die we graag een keer of 2 a 3 per jaar onkruidvrij willen houden (soms wel hogere/stevigere soorten onkruid). Aandrijving maakt me niet echt veel uit, gewoon prijs/kwaliteit goed materiaal van max 300 euro 🙂 Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

dotcom87 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:21:
Kan er mij iemand advies geven voor de aankoop van een bosmaaier? We hebben een beek achter onze woning die we graag een keer of 2 a 3 per jaar onkruidvrij willen houden (soms wel hogere/stevigere soorten onkruid). Aandrijving maakt me niet echt veel uit, gewoon prijs/kwaliteit goed materiaal van max 300 euro 🙂 Bedankt alvast!
Als je het apparaat zo weinig gaat gebruiken is het type begroeiing maatgevend voor welk apparaat je wilt hebben. Als je het over stevig onkruid hebt gok ik op wat taaier spul dan gewoon gras of paardenbloemen.

Ik zou voor sporadisch gebruik als dit een leuke tweedehandse benzinemaaier kopen uit het middensegment van Stihl, Stiga of Husqvarna en het geld wat je bespaart gebruiken om het ding een goede onderhoudsbeurt te (laten) geven. Daarna kannetje Aspen kopen in plaats van steeds met mengsmering te rommelen. Heb je jaren plezier van en het kan volgens mij niet uit om een accumodel te kopen en die accu’s in leven te houden in de periode dat je de bosmaaier niet gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixeltje op 20-06-2024 21:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

In aanvulling op bovenstaande, denk goed na of je ook een harnas wilt, of dat je genoegen neemt met een schouderriem...

En ook zo iets: de keuze voor een fatsoenlijk zichtscherm, of met een (overzet) bril werken om de plantensmurrie uit je ogen te houden..

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Voor steviger onkruid wil je iets met messen, niet met een draadje. Een accu apparaat is meestal al gauw boven je budget, zeker als het met messen moet zijn. Op snoer zul je even moeten zoeken naar iets met messen, heeft niet ieder merk in het assortiment.

Makkelijkste is denk ik wat @Pixeltje al zegt, probeer een mooie tweedehands benzine bosmaaier van Stihl of Husqvarna te vinden, die komen moeiteloos door dit soort spul heen.

Denk ook aan wat @APClll zegt, zo'n flinke bosmaaier hanteert een stuk fijner met een goed harnas er bij, en een gezichtscherm (met oorkleppen, zoiets, bv) houdt het rond vliegende spul van je gezicht.

Alternatief, leren omgaan met een zeis, kan ook snel werken, maar je hebt enige handigheid nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49

inhico

pw

Alternatief, leren omgaan met een zeis, kan ook snel werken, maar je hebt enige handigheid nodig.
en enkele reserve lichaamsdelen

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
inhico schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:50:
Dan heb je wel speciale skills, met een normale zeis heb je het mes parallel met de grond als je hem normaal vast houdt. Als je een bosmaaier zonder ongelukken kan hanteren, moet het met een zeis ook wel lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Zelf vorig jaar een benzine bosmaaier gekocht van Dolmar voor iets minder dan 200 via mp. Is een 4 takt ding waardoor je niet met mengsmering hoeft te klooien. De rest van je budget uitgeven aan een goed harnas, gelaatsbeschermer (zo’n gaas kap), veiligheidsbril voor onder die kap, goede gehoorbeschermer, handschoenen en veiligheidslaarzen. Net als bij Stihl en de andere genoemde merken is de verkrijgbaarheid van reserveonderdelen prima aangezien dolmar apparaten ook professioneel gebruikt worden.

Voorheen leende ik wel eens een bosmaaier met draad, kan je vertellen dat een mes veel fijner werkt als je ook wat brandnetels, rietstengels en een braam tegenkomt tijdens het maaien.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Maar jaag dan wel eerst het wild uit het struweel, voordat je er paté van maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:02:
Maar jaag dan wel eerst het wild uit het struweel, voordat je er paté van maakt.
Als het lawaai van het mes en de motor dat niet al voor je doet, valt het onder evolutie in actie, denk ik :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
Zonder gekheid, er is genoeg fauna die zich juist doodstil houdt: bambi's, roerdompen. Ik weet nog dat ik eens met de heggeschaar (een elektrische Peugeot uit de jaren stillekes) rakelings langs een nest met merelkuikens ging, ik schrok net zo erg als zij.

[ Voor 0% gewijzigd door trabant op 22-06-2024 00:01 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:23:
[...]

Als het lawaai van het mes en de motor dat niet al voor je doet, valt het onder evolutie in actie, denk ik :+
The Darwin Awards Liveshow d:)b

maar zonder gekheid....terecht goeie opmerking van @trabant _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggert op 21-06-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

inhico schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:50:
[...]

Tip van flip : scherpe puntige gedeelte beneden houden.
:+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
trabant schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:42:
Zonder gekheid, er is genoeg fauna dat zich juist doodstil houdt: bambi's, roerdompen. Ik weet nog dat ik eens met de heggeschaar (een elektrische Peugeot uit de jaren stillekes) rakelings langs een nest met merelkuikens ging, ik schrok net zo erg als zij.
Ja, dat klopt wel. Ik heb al eens een egel, die zich schuilhield in het hoge gras, vermoord met een ronkende benzine bosmaaier.
Dat is typisch zo'n beest dat niet op de loop gaat bij gevaar, maar zich oprolt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
't Is daarmee. Egels hebben het al zo moeilijk, de egel-opvang puilt overal uit. En los van wat je zo'n beest dan al hebt aangedaan, ben je het toch op zijn minst aan jezelf verplicht om te controleren of het al echt dood is of dat het alleen maar zo lijkt en je het alsnog uit zijn lijden moet verlossen. De snelste manier, doorgaans de schedel verbrijzelen, is nou niet bepaald iets dat lekker went. En daarna mag je -terwijl je de machine van gras en ingewanden schoonmaakt- smoesjes verzinnen voor de dag dat je zelf bij St. Petrus aanklopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:11
Als we (terecht) zo begaan zijn met de fauna in onze tuinen en het milieu in zijn algemeenheid, gebruik dan sowieso geen tuingereedschap op benzine. Voorbeeldje a.d.v. de bladblazer.
Ten slotte is er de uitstoot. Bladblazers blazen giftige stoffen als stikstofdioxiden en fijnstof de lucht in, schadelijk voor mens en klimaat. Uit Amerikaans onderzoek bleek dat viertakt- en tweetakt-varianten van de bladblazer meer verontreinigende stoffen uitstoten dan een Ford F-150 SVT Raptor, een pick-up met een gewicht van bijna 3000 kilo.
https://nos.nl/artikel/24...blazen-niet-neem-een-hark

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

henkie196 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:58:
[...]

Dan heb je wel speciale skills, met een normale zeis heb je het mes parallel met de grond als je hem normaal vast houdt. Als je een bosmaaier zonder ongelukken kan hanteren, moet het met een zeis ook wel lukken ;)
Bij lokale waterschappen / staatsbosbeheer willen nog wel eens cursussen maaien met een zeis gegeven worden. Zoek even rond zou ik zeggen.
En ja, dat is iets dat je wilt leren. Met een goede scherpe zeis en de juiste techniek kun jij het gras in je tuin net zo kort maaien als je met een kooimaaier doet. Maar tegelijkertij is het wel een vlijmscherp mes van 50-60 cm dat je niet in je voet (of vinger, been there, done that :X :+ ) wilt hebben.

Heb zelf een Metabo RTD 18 LTX BL 30. Metabo zelf noemt het een grasstrimmer, maar eigenlijk is het gewoon een bosmaaiertje. 18v accu, 2 stevige draden, maakt redelijk makkelijk gehakt van Hedra en Taxus ook. Voordeel van een accusysteem is imho tweeledig: low-noise, en je kunt die accu's ook voor andere apparaten gebruiken. Metabo is onderdeel van CAS alliance, en alle 18v is daarin uitwisselbaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

K weet natuurlijk niet hoeveel meter die strook is maar met 2x per jaar is een dagje met een heggeschaar en een bladhark met schep toch ook te doen?
Beetje knippen en harken heerlijk onthaastend, mobieltje uit.

Ik vraag me af en toe af waarom alles mechanische aandrijving moet hebben.
Ik heb een electrische grasmaaier omdat de duwmaaier duurder was niet omdat ik electrisch wilde .
Ben bijna langer bezig met opbouwen en verlengsnoer uitrollen en alles naderhand opruimen dan grasmaaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:14
CurlyMo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:00:
Als we (terecht) zo begaan zijn met de fauna in onze tuinen en het milieu in zijn algemeenheid, gebruik dan sowieso geen tuingereedschap op benzine. Voorbeeldje a.d.v. de bladblazer.

[...]

Het is mij niet zo om het milieu te doen. Accugereedschap is voor mijn tuin (en veruit de meeste tuinen in Nederland) gewoon ontzettend veel gebruiksvriendelijker.

Dat gezegd hebbende; nieuwe aanwinst links op de foto. De gewone heggenschaar uit deze serie was zo’n vooruitgang dat ik die op steel ook maar heb vervangen. Was nog niet nodig maar zal wel een stuk fijner werken. Deze komt ook wat makkelijker hoger dan de vorige (B+D 18v) met de telescopische buis. Wel jammer dat die aan elkaar te hoog is voor de schuur. Past net niet tussen plafond en grond. Dan maar in 2 delen ophangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTmPiE0vd2qOnYtQRK8jr7DdbCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2djovDgfWGQaNvLfAYGtCs3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Retrospect op 21-06-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:00:

[...]

offtopic:
Dat leest alsof ze voor die klasse apparaten gewoon niet bijzonder strakke emissie wetgeving hebben. Een 3-weg kat zou zo te lezen al een boel helpen gezien het type emissies waar ze naar keken.

Denk overigens ook niet dat accu apparaten onverdeeld een verbetering zijn. Kennelijk zou een een Nissan Leaf met 30 kWh in vergelijking met een gemiddelde duitse benzine auto in Duitsland er zo'n 50.000 km over doen om minder CO2 uit te stoten (wat voornamelijk komt door de energie die het kost om de batterijen te produceren). Wel minder last van de NOx, HC, en CO emissies, neem ik aan, alhoewel dat ook afhankelijk is van hoe de energie wordt geproduceerd.
The Eagle schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:11:
Bij lokale waterschappen / staatsbosbeheer willen nog wel eens cursussen maaien met een zeis gegeven worden. Zoek even rond zou ik zeggen.
En ja, dat is iets dat je wilt leren. Met een goede scherpe zeis en de juiste techniek kun jij het gras in je tuin net zo kort maaien als je met een kooimaaier doet. Maar tegelijkertij is het wel een vlijmscherp mes van 50-60 cm dat je niet in je voet (of vinger, been there, done that :X :+ ) wilt hebben.
Een gemiddeld keukenmes is een stuk gevaarlijker voor m'n vingers :P
Heb zelf een Metabo RTD 18 LTX BL 30. Metabo zelf noemt het een grasstrimmer, maar eigenlijk is het gewoon een bosmaaiertje. 18v accu, 2 stevige draden, maakt redelijk makkelijk gehakt van Hedra en Taxus ook. Voordeel van een accusysteem is imho tweeledig: low-noise, en je kunt die accu's ook voor andere apparaten gebruiken. Metabo is onderdeel van CAS alliance, en alle 18v is daarin uitwisselbaar :)
M'n grastrimmer is ook meer richting een bosmaaier qua vermogen, maar zonder messen ga je door een heleboel draad bij het maaien van het dikkere onkruid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
henkie196 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:52:
[...]

offtopic:
Dat leest alsof ze voor die klasse apparaten gewoon niet bijzonder strakke emissie wetgeving hebben. Een 3-weg kat zou zo te lezen al een boel helpen gezien het type emissies waar ze naar keken.

Denk overigens ook niet dat accu apparaten onverdeeld een verbetering zijn. Kennelijk zou een een Nissan Leaf met 30 kWh in vergelijking met een gemiddelde duitse benzine auto in Duitsland er zo'n 50.000 km over doen om minder CO2 uit te stoten (wat voornamelijk komt door de energie die het kost om de batterijen te produceren). Wel minder last van de NOx, HC, en CO emissies, neem ik aan, alhoewel dat ook afhankelijk is van hoe de energie wordt geproduceerd.
Zo offtopic is dat eigenlijk niet. Maar in bovenstaande vergelijking gaat het om een heel grote accu (met veel grondstoffen) versus een moderne brandstofmotor met ontzettend veel maatregelen om smerige emissie te verminderen.

Als je die vergelijking zou maken tussen benzine-aangedreven tuingereedschap met nauwelijks emissieregulerende maatregelen (en dus heel smerige uitstoot) versus de grondstoffen van een kleine accu op tuingereedschap, komt die vergelijking misschien wel heel wat beter uit. Dan gaat het niet meer over 50.000 km, maar misschien slechts over een paar uurtjes werken met zo'n ding.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik heb zelf een benzine grasmaaier, al zo'n 15 jaar. Als je bedenkt hoe snel je benzine op is, en dan bedenkt wat je daarvoor kan rijden met een 1200 kg auto, dan is het wel logisch dat het relatief veel meer vervuild. Dat gezegd hebbende, alleen als ie compleet verrot is wordt ie vervangen door accu versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Het gras vervangen door klaver en andere bodembedekkers zou ook nog kunnen. Wij dachten ooit "Natuurtuin!", dus werd er een mix van inheemse grassen gezaaid. Uiteraard waren het de nare, stugge en stekelige soorten die gingen domineren. En afgezien van het koninginnekruid, dat me na elke regenbui de doorgang verspert, heb ik vrede met de wildernis. Iets nieuws op waarneming.nl kunnen posten heeft immers ook zijn charme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

henkie196 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:52:

[...]

Een gemiddeld keukenmes is een stuk gevaarlijker voor m'n vingers :P
Tot je die zeis gaat scherpen met een wetsteen, en je achter een braam blijft hangen :X
M'n grastrimmer is ook meer richting een bosmaaier qua vermogen, maar zonder messen ga je door een heleboel draad bij het maaien van het dikkere onkruid.
In voorkomend geval gewoon dikker draad nemen. Dat kan namelijk ook gewoon :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:09:
Tot je die zeis gaat scherpen met een wetsteen, en je achter een braam blijft hangen :X
Keukenmessen hou je toch ook scherp? En daar schiet ik ook geregeld mee uit. Maar kan me goed voorstellen dat uitschieten met een zeis ook vervelend kan zijn, ja.
In voorkomend geval gewoon dikker draad nemen. Dat kan namelijk ook gewoon :P
Kan max 2.4mm in de kop, voor grastrimmen gebruik ik 2.0, en voor het onkruid 2.4, maar gaat nog steeds behoorlijk hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

henkie196 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:55:
[...]

Keukenmessen hou je toch ook scherp? En daar schiet ik ook geregeld mee uit. Maar kan me goed voorstellen dat uitschieten met een zeis ook vervelend kan zijn, ja.

[...]

Kan max 2.4mm in de kop, voor grastrimmen gebruik ik 2.0, en voor het onkruid 2.4, maar gaat nog steeds behoorlijk hard.
Vaak kun je een andere kop kopen voor dikker draad. Ik heb bij mijn Stihl een kop voor gras en een kop voor ‘i’m not asking’. Die laatste zit ook vierkant draad in. Het mes komt alleen in uitzonderlijke gevallen op de maaier. Vaak is het dan sneller om de knetterbijl te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:57:
Vaak kun je een andere kop kopen voor dikker draad. Ik heb bij mijn Stihl een kop voor gras en een kop voor ‘i’m not asking’. Die laatste zit ook vierkant draad in. Het mes komt alleen in uitzonderlijke gevallen op de maaier. Vaak is het dan sneller om de knetterbijl te pakken.
Voor de benzinemaaier van m'n ouders kun je wel zo'n kop kopen, inderdaad, maar voor de mijne is alleen de ene kop beschikbaar, helaas zelfs niet iets voor met messen. Overigens geef ik de voorkeur aan de messen t.o.v. de dikkere draad, hoef je ook niet op wat bramen of iets dergelijks te letten, gaat gewoon overal doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Ik wil een beetje gaan knutselen met hout, zit te denken aan het maken van een dekenkist aan de hand van het boek Hout bewerken, een praktisch handboek. Heb al veel gereedschap maar een aantal zaken nog niet zoals schaaf, verstekzaag en frees.

Nu heb ik ook beperkte ruimte. Een grote afkortzaag/verstekzaag zoals een Metabo KS 216 M is dus niet handig. Dus is mijn vraag of bijvoorbeeld een Bosch GKS 12V-26 (of een andere compacte accu cirkelzaag) ook kan dienen als verstekzaag, zijn daar accessoires voor beschikbaar?

De schaaf zal gewoon een old school handschaaf worden (alhoewel een Parkside is ook maar 50 euro, bijna even duur). Maar de frees, daar bestaat volgens mij geen handmatige variant van. Is een Parkside van 50 euro dan geschikt, of is dat echt prut en maar beter een duurdere van een ander merk kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Retrospect schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:56:
Ik wil een beetje gaan knutselen met hout, zit te denken aan het maken van een dekenkist aan de hand van het boek Hout bewerken, een praktisch handboek. Heb al veel gereedschap maar een aantal zaken nog niet zoals schaaf, verstekzaag en frees.

Nu heb ik ook beperkte ruimte. Een grote afkortzaag/verstekzaag zoals een Metabo KS 216 M is dus niet handig. Dus is mijn vraag of bijvoorbeeld een Bosch GKS 12V-26 (of een andere compacte accu cirkelzaag) ook kan dienen als verstekzaag, zijn daar accessoires voor beschikbaar?

De schaaf zal gewoon een old school handschaaf worden (alhoewel een Parkside is ook maar 50 euro, bijna even duur). Maar de frees, daar bestaat volgens mij geen handmatige variant van. Is een Parkside van 50 euro dan geschikt, of is dat echt prut en maar beter een duurdere van een ander merk kopen?
Als het gaat om ervaring op te doen met houtbewerking en niet om snel grote verbouwingsklussen af te ronden, dan kan je natuurlijk ook in eerste instantie wat handgereedschap kopen. Dat is nooit weg en komt ook nog wel van pas als je wat grotere klussen aan wil pakken. Voor sommige werkjes is wat handgereedschap altijd wel nuttig.
Bijvoorbeeld een schaafmachine laat een beitelslag achter. Om dat daarna echt mooi te krijgen voor zo iets als een dekenkist heb je toch een handschaaf nodig. Je kan het ook schuren, maar wordt nooit zo mooi als met de hand schaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ploeg schaaf, sponningschaaf en diverse beitels en gutsen :P als je een handaangedreven as zoekt die met 25k rpm een scherp mes rond slingerd, nee die bestaan niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:54:
[...]

ploeg schaaf, sponningschaaf en diverse beitels en gutsen :P als je een handaangedreven as zoekt die met 25k rpm een scherp mes rond slingerd, nee die bestaan niet :P
Nadeel is wel dat al dat handgereedschap duurder is dan een parkside bovenfrees.

* Boudewijn is trouwens groot van fan handgereedschap

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 22-06-2024 00:19 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@Retrospect Ik beken dat ik het vaak 'zweckentfremdet'/oneigenlijk gebruik (zoals huidvet verwijderen van het gedeelte waar ik de muis beweeg), maar voor die zes en een halve euro heb ik al heel veel plezier van zoiets simpels als een schraapstaal gehad.
Je vindt heldere nederlandstalige gebruiks- en onderhoudsvideo's op Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51

Als je serieus aan de slag wilt zou ik een Peaktool / Luban #4 kopen, prima budget schaven die prima staal hebben wat redelijk lang scherp blijft: https://baptist.nl/schave...aven/peaktool-voorloper-5 Dit zal je voornaamste gereedschap worden als je serieus gaat houtbewerken met handgereedschap. Het voordeel van de Peaktool is dat hij ook voor beginners redelijk weinig setup nodig heeft. Een oude schaaf werkt ook prima, maar dan moet je wel goed weten wat je aan het doen bent en dat is als beginner vaak lastig. Een Parkside zou ik niet doen. Vergeet ook je slijpgereedschap niet - dat is misschien wel het belangrijkste om je schaaf goed te laten werken. Diamantstenen zijn niet heel goedkoop maar werken fijn.

Verder zou ik naar Paul Sellers kijken, die heeft heel veel tips voor goedkope gereedschappen. Houtbewerken is leuk maar ook een dure hobby - zeker qua mooie handgereedschap. Mooi gedroogd hout is overigens zelf ook best prijzig als je wat grotere projectjes gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Thx, leuke site en YouTube kanaal.

En nee, goedkoop is het bepaald niet. Voor die dekenkist heb je bijvoorbeeld een Lamellendeuvelfrees nodig…. Vrij specifiek gereedschap en buiten Ferm, Einhell en Parkside ontzettend duur voor een hobbyprojectje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Retrospect schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:24:
Voor die dekenkist heb je bijvoorbeeld een Lamellendeuvelfrees nodig….
Als veelgebruiker van dat excuus kan ik je melden dat het in 99% van de gevallen BS is. Je kan eigenlijk alles maken zonder dergelijk niche gereedschap het duurt doorgaans alleen langer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
twain4me schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:00:
[...]

Als veelgebruiker van dat excuus kan ik je melden dat het in 99% van de gevallen BS is. Je kan eigenlijk alles maken zonder dergelijk niche gereedschap het duurt doorgaans alleen langer. :+
Ja, heb al gekeken of het kan met een Dremel oid. Of met een bovenfrees. Met wat aankloten schijnt dat ook te kunnen. Niet zo makkelijk natuurlijk, maar niet onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Maar kan je niet gewoon lijm, schroeven, deuvels, eventueel een andere houtverbinding gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

En nee, goedkoop is het bepaald niet. Voor die dekenkist heb je bijvoorbeeld een Lamellendeuvelfrees nodig…. Vrij specifiek gereedschap en buiten Ferm, Einhell en Parkside ontzettend duur voor een hobbyprojectje.
Een lamellenfrees gebruik je meestal met koekjes om het wat meer stevigheid te geven en te helpen met uit te lijnen als je de boel wilt verlijmen. Maar dat kun je ook op andere manieren bereiken, en je kunt het ook zonder koekjes gewoon zo op elkaar verlijmen. Zou voor zo'n ene kist niet speciaal een lamellenfrees aanschaffen, in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill

Toevallig heb ik dat boek ook nog in de kast staan. Is ooit uitgegeven door PROVAK. Logisch dat daar allemaal (duur) gereedschap wordt gepromoot.
Bij die dekenkist worden lamellen gebruikt om de planken in de breedte aan elkaar te lijmen en delen haaks op elkaar aan te sluiten. Dat kan ook met groeven en strookjes triplex. Dan heb je alleen een bovenfrees en wat hulpmiddelen qua geleiding/ondersteuning nodig.
Een bovenfrees is veel universeler inzetbaar dan een lamellenfrees.

Parkside ken ik niet, maar voor elektrisch gereedschap dat ik maar weinig gebruik heb ik wel h.e.e.a. van het Hornbach huismerk. Zit vermoedelijk in dezelfde categorie.
Het ziet er wat minder gelikt uit en is wat verouderde techniek. En ook de duurzaamheid zal wat minder zijn, maar dat is voor een hobbyist van minder belang..
Valt wel mee te werken maar mist wat finesse qua instellen. En je moet oppassen voor scherpe randen aan het metaal want afbramen wordt te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
Zo een enkele keren per jaar mis ik een (kleine) momentsleutel als ik aan bijvoorbeeld de fiets werk, voor de kleine momenten van ongeveer 3 - 25 Nm. Is er een aanrader, die niet al te duur is, aangezien ik hem weinig gebruik?

[ Voor 14% gewijzigd door zunrob op 23-06-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

zunrob schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:41:
Zo een enkele keren per jaar mis ik een (kleine) momentsleutel als ik aan bijvoorbeeld de fiets werk, voor de kleine momenten van ongeveer 3 - 25 Nm. Is er een aanrader, die niet al te duur is, aangezien ik hem weinig gebruik?
Ik heb zelf een proxxon mc 30 voor het kleinere werk. Die is redelijk goed te betalen.

6-30 Nm

Een mc 200 voor 40-200Nm en een mc 10 voor 2-10 maakt de hele range compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@zunrob Met een ratelkop of een voor insteekgereedschap?

[ Voor 11% gewijzigd door trabant op 23-06-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
trabant schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:55:
@zunrob Met een ratelkop of een voor insteekgereedschap?
Nog niet echt over nagedacht eigenlijk, weet niet zo goed wat makkelijker is als je aan de fiets werkt. Denk dat allebei wel kan eigenlijk.
Pagina: 1 ... 203 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).