Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.360.122 views

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
Pixal schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:44:
Ik ben nu een paar dagen aan het monitoren en heb besloten het pendelen wat af te remmen met HA. :/
Wat is HA?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Sorry, Home Assistant.

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:12
vinom schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:31:
@ChiMan Ben je nog verder gekomen met je met je 2MXM40M setup en de 0-40 cmpfreq als het op temp is?
Ik heb er niet meer naar gekeken omdat andere hetzelfde ervaarde met soort gelijke installatie.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
rable schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:45:
Dag Tweakers,

Wij hebben recent een offerte ontvangen voor airconditioning van onze slaapkamers en ik wou jullie meningen ook eens horen. Om condenspompjes en ingewikkelde afvoer van condens te vermijden, kwam de verkoper met een systeem van een enkele binnenunit in de gang die de 3 slaapkamers zou koelen. De buitenunit kan dan gewoon aan de andere kan van de muur hangen en er is geen nood aan lange buizen.

[Afbeelding]

Ik ben zelf wel gewonnen voor het systeem maar maak mij een beetje zorgen of dat de kamer met nummer 1 wel genoeg gekoeld zal worden. Volgens de verkoper zou het geen probleem zijn omdat het over een erg kleine kamer gaat (ongeveer 9m2). Ook zitten we met een peuter die overdag dutjes doet en dan kan de deur dus niet zomaar blijven openstaan.

Kostprijs voor dit systeem (Daikin toestellen + installatie): 3100 euro.

Alternatief is om toch in iedere kamer een aparte binnenunit te hangen met condenspomp. Kostprijs van dat systeem: 5800 euro.

Wat denken jullie van de prijzen? En van het systeem met de unit op de gang? Zal dat de kamers voldoende kunnen koelen?
Ik heb vorig jaar zelf offertes opgevraagd voor een 2,5 kW Mitsubishi H.I. en de prijzen zaten tussen 1600 en 1900.
En dat was met een enigzins lastig traject (leiding over zolder, dan door een andere kamer, dan naar buiten).
Dus die 3000 euro is echt oplichterij, maar ze weten echt de prijzen wel zeg, ik zit er zowat zelf aan te denken om ook airco's te gaan doen :X

Uiteindelijk heb ik het zelf gemonteerd voor iets meer dan 1000 euro inclusief afpersen en vacumeren.
Vooral omdat niemand meer tijd had en ik was in Maart aan het rondbellen. Je kan nog geluk hebben als je nu rond gaat bellen maar je moet echt snel zijn want anders kan je zoals ik wachten tot half juli en dat wil je echt niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Gman op 29-03-2021 20:37 ]

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05:28
ChiMan schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Ik heb er niet meer naar gekeken omdat andere hetzelfde ervaarde met soort gelijke installatie.
Ja, maar wel een wezenlijk verschil hoe die zou moeten reageren imo. Als je de logs van @Notna ziet, reageert die veel sneller en moduleert ie netjes terug.

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-11 22:14
De montage van twee buitenunits staat inmiddels gepland. Nu worden deze boven elkaar gemonteerd.
Nu kunnen ze beide op beugels worden opgehangen of de onderste op rubberblokken en de bovenste op beugels. De onderste buitenunit is een multisplit (meest zware) en de bovenste unit de single split.
Wat zou hierin wijsheid zijn? Of maakt het niets uit.

• rable
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-10 14:08
Gman schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Ik heb vorig jaar zelf offertes opgevraagd voor een 2,5 kW Mitsubishi H.I. en de prijzen zaten tussen 1600 en 1900.
En dat was met een enigzins lastig traject (leiding over zolder, dan door een andere kamer, dan naar buiten).
Dus die 3000 euro is echt oplichterij, maar ze weten echt de prijzen wel zeg, ik zit er zowat zelf aan te denken om ook airco's te gaan doen :X

Uiteindelijk heb ik het zelf gemonteerd voor iets meer dan 1000 euro inclusief afpersen en vacumeren.
Vooral omdat niemand meer tijd had en ik was in Maart aan het rondbellen. Je kan nog geluk hebben als je nu rond gaat bellen maar je moet echt snel zijn want anders kan je zoals ik wachten tot half juli en dat wil je echt niet.
En dat was gewoon 1 binnenunit en 1 buitenunit? In de offertes die wij ontvangen, wordt voorlopig enkel met Daikin gewerkt, en daar is bv. 1x multisplit buitenunit met 3 simpele binnenunits al direct 3000 euro aan materiaal alleen (zonder installatie) dus die gaan nooit aan die prijs geraken... Is Daikin dan gewoon te duur spul?

• Gman
rable schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:04:
[...]

En dat was gewoon 1 binnenunit en 1 buitenunit? In de offertes die wij ontvangen, wordt voorlopig enkel met Daikin gewerkt, en daar is bv. 1x multisplit buitenunit met 3 simpele binnenunits al direct 3000 euro aan materiaal alleen (zonder installatie) dus die gaan nooit aan die prijs geraken... Is Daikin dan gewoon te duur spul?
Ja 1 binnen en 1 buiten unit.
Als je multisplit neemt met 3 binnen units snap ik de 3000 wel maar dat lees ik niet in je verhaal.

• rable
Gman schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:20:
[...]

Ja 1 binnen en 1 buiten unit.
Als je multisplit neemt met 3 binnen units snap ik de 3000 wel maar dat lees ik niet in je verhaal.
Ja klopt, ik had offertes voor 2 verschillende scenarios ontvangen maar die post is al even terug. Concreet ontving ik:

- 3100 euro voor 1 buiten en 1 binnen van 7.2kW
- 5800 voor 1 buiten multi split en 3 binnen van 2.5kW + 3 condenspompen

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:57
rable schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:04:
[...]

Een Daikin multi-split systeem met drie binnenunits en alle pijpen en toebehoren erbij voor 3000 euro is volgens mij een goede prijs.

• FrankHe
rable schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:24:
[...]

Ja klopt, ik had offertes voor 2 verschillende scenarios ontvangen maar die post is al even terug. Concreet ontving ik:

- 3100 euro voor 1 buiten en 1 binnen van 7.2kW
- 5800 voor 1 buiten multi split en 3 binnen van 2.5kW + 3 condenspompen
5800 euro is een hoop knaken. Wat krijg je dan precies?

Als je zelf het een en ander kunt monteren dan hoeft het systeem alleen nog in bedrijf te worden gesteld en dan scheelt je waarschijnlijk een goede 1000 euro.

• rable
FrankHe schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:26:
[...]

Een Daikin multi-split systeem met drie binnenunits en alle pijpen en toebehoren erbij voor 3000 euro is volgens mij een goede prijs.
Dat was zonder toebehoren, komt nog eens 600 euro bij voor 3x condenspomp en 440 euro voor alle leidingen. en dan nog een 900 euro installatie. Deze setup en ongeveer dezelfde prijs ontving ik al van 2 afzonderlijke Daikin installateurs. Beide te duur dan?

• Gman
7.2 lijkt ook mij overdreven.
Ik heb dus die 2.5 en een kamer ernaast een 2.0.
Samen krijg ik de bovenverdieping (4 kamers) koel en de huiskamer kon ik op 26 graden houden (bij 40 buiten).
Op de tropendagen heb ik fan's staan om de koele lucht te verdelen.
Maar het belangrijkste is deuren open en de hele dag aanhouden (en goede raam bekleding).

• FrankHe
rable schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:28:
[...]
Dat was zonder toebehoren, komt nog eens 600 euro bij voor 3x condenspomp en 440 euro voor alle leidingen. en dan nog een 900 euro installatie. Deze setup en ongeveer dezelfde prijs ontving ik al van 2 afzonderlijke Daikin installateurs. Beide te duur dan?
Klinkt voor mijn gevoel wel aannemelijk. Daikin is nu eenmaal niet goedkoop. Zie openingspost van dit topic. Premium merken:
  • Daikin
  • Mitsubishi Heavy Industries
  • Mitsubishi Electric
  • Toshiba
Het kost wat maar dan heb je ook wat. De systemen hebben een hoog rendement en de materialen zijn doorgaans een beetje overgedimensioneerd waardoor alles soepel en betrouwbaar werkt. Je kunt ook voor een goedkoper merk gaan.

Minder premium:
  • Fujitsu
  • Samsung
  • LG
  • Panasonic
Low budget.
  • Midea
  • Chigo/Tristar
  • overige no name merken
Gman schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:28:
7.2 lijkt ook mij overdreven.
Ik heb dus die 2.5 en een kamer ernaast een 2.0.
Samen krijg ik de bovenverdieping (4 kamers) koel en de huiskamer kon ik op 26 graden houden (bij 40 buiten).
Op de tropendagen heb ik fan's staan om de koele lucht te verdelen.
Maar het belangrijkste is deuren open en de hele dag aanhouden (en goede raam bekleding).
Goede zonwering helpt een hoop, minder zonlichttoetreding betekent minder warmte en dus minder te koelen.

• FrankHe
PentaClover schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Maak eens het sommetje hoeveel energie je in de lucht van een huis kan bufferen en hoeveel energie de lucht afgeeft aan zijn omgeving (meubels/muren/etc) met een lucht/lucht warmtepomp, ik denk dat de uitkomst je zal verrassen en dat gevoel als sneeuw voor de zon zal doen smelten.
Wanneer je een woning wilt verwarmen of koelen en de meeste ruimtes worden overdag niet gebruikt dan is comfort voor de niet in gebruik zijnde ruimtes minder van belang. De grootste tijd van de dag is het geen probleem als de temperatuurschommelingen een keer wat groter zijn. In zulke gevallen kun je systemen in de toekomst prima via een smart-grid-koppeling inzetten om het energieaanbod en de energievraag beter op elkaar af te stemmen. In dat geval stel je de ruimte waarin je op dat moment verblijft in op een hoger comfort, of te wel minder grote temperatuurschommelingen en dan deelt die ruimte dus niet mee in het stabiliseren van het elektriciteitsnet.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dit zijn echt van die horrorverhalen waardoor ik zelf in geen enkele vakman nog echt vertrouwen heb :X

Ik hou ze altijd in de gaten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:34

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Kingsolo schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:57:
De montage van twee buitenunits staat inmiddels gepland. Nu worden deze boven elkaar gemonteerd.
Nu kunnen ze beide op beugels worden opgehangen of de onderste op rubberblokken en de bovenste op beugels. De onderste buitenunit is een multisplit (meest zware) en de bovenste unit de single split.
Wat zou hierin wijsheid zijn? Of maakt het niets uit.
Diverse forummers hebben tijdens de sneeuw afgelopen winter problemen gehad met ondergesneeuwde buitenunits die laag stonden. Wil je dat voorkomen, dan zou ik de units laten ophangen met aan de onderkant wat ruimte zodat jou dit niet overkomt.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:54

tha_crazy

Mafketel

Zo, Vandaag zijn hier de 2x 3.5KW MHI's geinstalleerd.
Ze waren er even mee bezig, om 2 uur begonnen en pas om 8! uur klaar.
Maar uiteindelijk wel netjes gedaan van ze moet ik zeggen.
Maar goed dat we op tijd waren begonnen, afspraken gaan nu al naar juni :X

Alleen 1 frontje van de binnenunits was gestuitert dus wat beschadigt, dus deze wilden ze vandaag nog brengen maar heb ze gezegd dat ergens van de week ook prima was voor mij.

Als dit bevalt gaan we volgend jaar in de woonkamer er ook nog 1x 3.5 bij plaatsen.
En ook maar gelijk even het dak dan volleggen met zonnepanelen :P

Buitenunit zolder:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CZxgYn8.jpg

Binnenunit zolder (nu even aangesloten met verlengsnoer)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PTkkGBB.jpg

Buitenunit slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PAHxa11.jpg

Binnenunit slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AdpFhG6.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door tha_crazy op 29-03-2021 22:48 ]

• rocket23
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-11 11:45
Heeft iemand ervaring met een monosplit airco van General?
Hierboven in het merkenlijstje staan ze niet opgesomd maar ze lijken me best een grote speler op de markt, misschien wel iets meer op kantoren/industrie gericht.
De specificaties lijken me in lijn te liggen met de premium merken.

Hebben jullie trouwens ook ideeën hoe de buitenunit te camoufleren op een hellend dak?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:56

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
rocket23 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:17:
Hierboven in het merkenlijstje staan ze niet opgesomd maar ze lijken me best een grote speler op de markt, misschien wel iets meer op kantoren/industrie gericht.

Hebben jullie trouwens ook ideeën hoe de buitenunit te camoufleren op een hellend dak?
Lijkt onderdeel te zijn van Fujitsu, maar ik zie ze niet heel veel in NL voorbij komen (eerder het JAPAC). Ook Fujitsu zie je niet mega veel voorkomen; ik ben er nog geen tegengekomen in de L/L WP of airco topics iig.

Xbox Live ID:Notna8310

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:12
Zoiets als dit bedoel je?

All-electric.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Ik zou lekker van die buitenunit afblijven, niet inbouwen etc... gaat allemaal ten koste van de efficiëntie.

Hoogstens kan je eventueel de unit plastidippen voor een minder opvallend kleurtje.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou ze denk ik formeel in gebreken / aansprakelijk stellen en de betaling opschorten. let wel dat als je een Rechtsbijstandsverzekering hebt je beter eerst met hun kan overleggen.

(en doe aan dossier opbouw (mails,papieren, foto's etc), wat nu soepel verloopt kan ineens heel moeizaam worden, dan heb je al je stukken tenminste compleet)

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 30-03-2021 10:17 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
twain4me schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:09:
[...]

Ik zou ze denk ik formeel in gebreken / aansprakelijk stellen en de betaling opschorten. let wel dat als je een Rechtsbijstandsverzekering hebt je beter eerst met hun kan overleggen.

(en doe aan dossier opbouw (mails,papieren, foto's etc), wat nu soepel verloopt kan ineens heel moeizaam worden, dan heb je al je stukken tenminste compleet)
ja dit moet je wel serieus aanpakken. Zo'n "monteur" die moet echt gaan snappen dat wat hij doet potentieel *levensgevaarlijk* is, en zijn/haar werkgever moet dit ook begrijpen. Je wilt er toch niet aan denken dat je huis afbrandt of het dak naar beneden komt door zo'n ondoordachte actie.

Zo iemand moet echt een tik op z'n vingers krijgen, anders blijft ie het gewoon doen tot het echt een keer fout gaat.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-10 15:47
FrankHe schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:50:
[...]

Wanneer je een woning wilt verwarmen of koelen en de meeste ruimtes worden overdag niet gebruikt dan is comfort voor de niet in gebruik zijnde ruimtes minder van belang. De grootste tijd van de dag is het geen probleem als de temperatuurschommelingen een keer wat groter zijn. In zulke gevallen kun je systemen in de toekomst prima via een smart-grid-koppeling inzetten om het energieaanbod en de energievraag beter op elkaar af te stemmen. In dat geval stel je de ruimte waarin je op dat moment verblijft in op een hoger comfort, of te wel minder grote temperatuurschommelingen en dan deelt die ruimte dus niet mee in het stabiliseren van het elektriciteitsnet.
:? Ik zie totaal geen relatie tussen mijn opmerking en dit antwoord. :?

[ Voor 4% gewijzigd door PentaClover op 30-03-2021 11:24 ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• rocket23
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-11 11:45
Notna schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:20:
[...]

Lijkt onderdeel te zijn van Fujitsu, maar ik zie ze niet heel veel in NL voorbij komen (eerder het JAPAC). Ook Fujitsu zie je niet mega veel voorkomen; ik ben er nog geen tegengekomen in de L/L WP of airco topics iig.
Lijkt inderdaad over dezelfde modellen te gaan, heb je daar ervaring mee? Het lijkt me niet verkeerd qua specificaties.
De HydroCap had ik inderdaad al gevonden maar nog geen respons van gekregen dus geen idee van de prijs. De Ubbink kende ik nog niet en lijkt me wat minder fraai en behoorlijk aan de prijs :|
Vorkie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:54:
[...]

Ik zou lekker van die buitenunit afblijven, niet inbouwen etc... gaat allemaal ten koste van de efficiëntie.

Hoogstens kan je eventueel de unit plastidippen voor een minder opvallend kleurtje.
Begrijp ik volledig, jammer genoeg is er hier niet echt een plaats om hem wat uit het zicht te houden. Ons hele huis is trouwens zwart/antraciet qua kleur en om daar dan een wit bakbeest tegen te plakken lijkt ons afschuwelijk lelijk. Plastidippen moet ik misschien eens navragen. Dat moet waarschijnlijk best voor het gemak gebeuren alvorens te installeren dat is extra werk/gedoe voor de installateur.

• RonJ
rocket23 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:57:
De HydroCap had ik inderdaad al gevonden maar nog geen respons van gekregen dus geen idee van de prijs. De Ubbink kende ik nog niet en lijkt me wat minder fraai en behoorlijk aan de prijs :|

[...]

Begrijp ik volledig, jammer genoeg is er hier niet echt een plaats om hem wat uit het zicht te houden. Ons hele huis is trouwens zwart/antraciet qua kleur en om daar dan een wit bakbeest tegen te plakken lijkt ons afschuwelijk lelijk. Plastidippen moet ik misschien eens navragen. Dat moet waarschijnlijk best voor het gemak gebeuren alvorens te installeren dat is extra werk/gedoe voor de installateur.
Goedkoop zijn die schoorsteen-dingen bepaald niet inderdaad. Maar er zijn zat installateurs die de buitenunits in elke gewenste RAL-kleur kunnen leveren. Dan worden ze daar in het magazijn uit elkaar gehaald, ergens extern ge-poedercoat en daarna weer in elkaar gezet. Dat kan je natuurlijk ook zelf doen als ze er niet aan willen, zo moeilijk is die buitenkant er niet af te halen.

All-electric.

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-11 16:11
De LED's op mijn Daikin Perfera binnen unit werken niet meer.
Ik zag het toevallig gebeuren toen de groene LED spontaan uitging op de binnenunit terwijl deze net stopte met blazen (temperatuur bereikt), en geen enkele ander LED werkt meer.
Verder functioneert de unit prima, alleen geen orange en groene LED meer.

Anderen dit ook al meegemaakt ?

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:56

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
rsbroer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:08:
Ik zag het toevallig gebeuren toen de groene LED spontaan uitging op de binnenunit terwijl deze net stopte met blazen (temperatuur bereikt), en geen enkele ander LED werkt meer.

Heb je een WiFi module? If so; ik heb gemerkt dat die LEDjes vaag werken als je dingen bedient met de app vs de AB. Als in; met de WiFi module gaan de lampjes niet aan oid.

Kijk er al lang niet meer naar :+

Xbox Live ID:Notna8310

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rsbroer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:08:

Op de afstandsbediening, klepje open, rechtsonder het klokje ingedrukt houden.
Heeft 3 verschillende opties, uit, middel en fel.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-11 16:11
ZeRoC00L schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:24:
[...]

Op de afstandsbediening, klepje open, rechtsonder het klokje ingedrukt houden.
Heeft 3 verschillende opties, uit, middel en fel.
Heb ze inderdaad weer aan de praat gekregen. _/-\o_
Ben idd met dat klokje bezig geweest om de zomertijd in te stellen zonder handleiding, mogelijk per ongeluk de LED intensiteit veranderd ?

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-10 12:28

Trebbors

Failure is no option!

@RonJ Bedankt voor de uitgebreide uitleg van het cleanen van de Ururu Sarara binnenunit in het vorige topic. Ik kon het terugvinden omdat het een gepinde post was daar.

Het is dus inderdaad een fabeltje dat de rol niet schoon te maken is van een US anders dan de hele unit uit elkaar te nemen. Althans het waren flink wat kappen en flappen maar uiteindelijk goed te doen.

De tip is om zo'n vijf liter (planten)spuit te gebruiken onder flinke druk. Toch zeker wel meermaals gevuld. En auto foam met warm water in een kleine plantenspuit.

Nu nog uitzoeken hoe ik beter bij de lamellen van de buitenunit kan komen. Die zijkanten zouden hopelijk ook gemakkelijk los te nemen moeten zijn.

Misschien een beginners vraag maar hoe kan het dat de lucht en bij het schoonmaken de stoom wel via de lamellen tot door de rol zijn weg kan vinden maar wanneer ik water op de lamellen spuit dit altijd mooi via de condensbak weg stroom en nooit via de rol? Ik probeer me een dwarsdoorsnede van de unit voor te stellen maar geen idee hoe dit achter de lamellen in elkaar zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 30-03-2021 21:08 ]

• Bollenpeller
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-07 21:51
Merkte vandaag dat de out of home (niet thuis) van de oude Daikin App niet meer werkt als ik niet op de wifi in huis zit.
Zag ook in de App Store dat er vandaag een update voor de Daikin Residential Controller is.
De nieuwe App ondersteund nu bijna alle modellen.
De Residential Controller App zag ook gelijk mijn 2 airco units Je krijgt dan wel gelijk een melding dat je de firmware moet updaten.
Hoorde dat de Residential Controller App geen ondersteuning heeft voor out of home. Iets met in de cloud??
Ben daarom een beetje huiverig om over te stappen naar de nieuwe App en de firmware update te doen.
Iemand iets gelezen of gehoord hierover?
Zou zonde zijn als de out of home niet meer werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bollenpeller op 31-03-2021 02:14 . Reden: Verkeerde woorden ]

Daikin Sensira FTXF25A - RXF25A / Daikin Stylish FTXA35BT - RXA35A / Daikin Stylish FTXA25BB - RXA25A 3900Wp vol op het zuiden

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-11 11:33
Bollenpeller schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 00:52:
Merkte vandaag dat de out of home (niet thuis) van de oude Daikin App niet meer werkt als ik niet op de wifi in huis zit.
Zag ook in de App Store dat er vandaag een update voor de Daikin Residential Controller is.
De Residential Controller App zag ook gelijk mijn 2 airco units Je krijgt dan wel gelijk een melding dat je de firmware moet updaten.
Hoorde dat de Residential Controller App geen ondersteuning heeft voor out of home. Iets met in de cloud??
Ben daarom een beetje huiverig om over te stappen naar de nieuwe App en de firmware update te doen.
De nieuwe app werkt alleen nog maar via de cloud op een nieuwe cloudserver. De oude out of home server komt te vervallen. Je kunt prima overstappen wat dat betreft. Het is alleen niet helemaal zeker of je met domotica lokaal de boel kunt blijven aansturen. Tot nu toe met Homey werkt het prima.

• RonJ
Trebbors schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:06:
@RonJ Bedankt voor de uitgebreide uitleg van het cleanen van de Ururu Sarara binnenunit in het vorige topic. Ik kon het terugvinden omdat het een gepinde post was daar.

Het is dus inderdaad een fabeltje dat de rol niet schoon te maken is van een US anders dan de hele unit uit elkaar te nemen. Althans het waren flink wat kappen en flappen maar uiteindelijk goed te doen.

De tip is om zo'n vijf liter (planten)spuit te gebruiken onder flinke druk. Toch zeker wel meermaals gevuld. En auto foam met warm water in een kleine plantenspuit.

Nu nog uitzoeken hoe ik beter bij de lamellen van de buitenunit kan komen. Die zijkanten zouden hopelijk ook gemakkelijk los te nemen moeten zijn.

Misschien een beginners vraag maar hoe kan het dat de lucht en bij het schoonmaken de stoom wel via de lamellen tot door de rol zijn weg kan vinden maar wanneer ik water op de lamellen spuit dit altijd mooi via de condensbak weg stroom en nooit via de rol? Ik probeer me een dwarsdoorsnede van de unit voor te stellen maar geen idee hoe dit achter de lamellen in elkaar zit.
In principe hoeft bij de buitenunit alleen de grill aan de voorkant eraf, dan kan je overal prima bij. Zijkanten kan je erafhalen, maar dat was echt niet nodig.

Omdat condenswater altijd naar beneden loopt vanaf de lamellen, dus de lekbak moet per definitie onder alle lamellen zitten, anders lekt t water je unit uit. De lucht, en dus ook de stoom, kan achterlangs via de ventilatorrol naar buiten. Met excuses voor de extreem lelijke paint, maar zo ziet het er ongeveer uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBBOpWt-PTDlGSYYUF0BkgFghh4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bx5roL9SkeXTl8uFdbtHBDFL.png?f=user_large
Bollenpeller schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 00:52:
"There is no cloud, it's just somebody else's computer". Bij de oude app liep het ook via servers van daikin bij out-of-home gebruik. Het nadeel van de nieuwe app is dat het altijd via de cloud gaat, ook als je gewoon thuis aan de wifi zit. Voordeel is dat je niet meer elke keer moet inloggen buitenshuis.

Vooralsnog werkt hier de lokale bediening gewoon nog op de oudere wifi modules, die mogelijkheid ontbreekt geheel op de nieuwere (af-fabriek ingebouwde) wifi modules. Of dat zo blijft met toekomstige firmware versies is wel de vraag natuurlijk.

All-electric.

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Weet niet of het in de laatste update zat of al eerder, maar de Residential Controller kan nu verbonden worden met Google Home of Alexa. En via één van die twee is het dan weer een kleine stap naar Home Assistant of Homey of iets dergelijks. Dus de automatisering voor de 2021 units komt eindelijk in zicht, zij het met een omslachtige omweg :X

• Pixelmagic
  • Laatst online: 21:47

Pixelmagic

Ubergeek

TigerXtrm schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:47:
Weet niet of het in de laatste update zat of al eerder, maar de Residential Controller kan nu verbonden worden met Google Home of Alexa. En via één van die twee is het dan weer een kleine stap naar Home Assistant of Homey of iets dergelijks. Dus de automatisering voor de 2021 units komt eindelijk in zicht, zij het met een omslachtige omweg :X
Automatisering via de cloud, precies iets wat ik bij voorkeur niet doe. Voor mij dus goed in de gaten houden dat de Daikin geen update krijgt, de app kan ik dus verwijderen als ik het goed begrijp.

Overigens kan je natuurlijk ook via IR lokaal automatiseren, eventueel gecombineerd met b.v. een Shelly 1PM die de stroom meet en daarmee bevestigd dat hij aan of uit staat.

Blijft bijzonder dat de grote partijen nog steeds van mening zijn dat het niet de apparatuur van de klant is en zondermeer zaken verwijderen.

PVoutput van mijn 4950Wp

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009

D4NG3R

kiwi

:)

Na het lekker warme weer van gisteren en vandaag begin ik weer na te denken over de airco later dit jaar. Ik heb vorig jaar een simpele mobiele airco gekocht met een enkele slang, maar wil hier een extra slang op modden om de efficientie te verbeteren. Heeft men hier nog tips/tricks voor de bevestiging en te halen slang?

Het gaat om het lekker standaard model wat onder 10000 namen verkocht word (in mijn geval bij CoolBlue gehaald voor een achteraf absurd hoog bedrag. :') )

Afbeeldingslocatie: https://www.populairproduct.nl/images/big_witgoed_nl/product/2021-01/1703/15201.jpg

Het onderste rooster is waar lucht aangezogen word.

Edit: En hoe schadelijk is dit trouwens voor de airco? Ik hoor nogal tegenstrijdige antwoorden, de ene zegt dat zulke mobiele units er van uit gaan dat ze deels hun (eigen) koude lucht aanzuigen om overhitten te voorkomen, anderen zeggen dat het weinig uitmaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 31-03-2021 20:40 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TigerXtrm
D4NG3R schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:39:
Na het lekker warme weer van gisteren en vandaag begin ik weer na te denken over de airco later dit jaar. Ik heb vorig jaar een simpele mobiele airco gekocht met een enkele slang, maar wil hier een extra slang op modden om de efficientie te verbeteren. Heeft men hier nog tips/tricks voor de bevestiging en te halen slang?

Het gaat om het lekker standaard model wat onder 10000 namen verkocht word (in mijn geval bij CoolBlue gehaald voor een achteraf absurd hoog bedrag. :') )

[Afbeelding]

Het onderste rooster is waar lucht aangezogen word.

Edit: En hoe schadelijk is dit trouwens voor de airco? Ik hoor nogal tegenstrijdige antwoorden, de ene zegt dat zulke mobiele units er van uit gaan dat ze deels hun (eigen) koude lucht aanzuigen om overhitten te voorkomen, anderen zeggen dat het weinig uitmaakt.
Zulke mobiele units zijn echt kansloos met een hoofdletter K. Maar goed, als je echt zo'n ding moet gebruiken dan is het zoveel mogelijk scheiden van de luchtstromen wel beter ja. 9 van de 10 keer staat zo'n ding zo dicht bij het open raam/deur dat ie gewoon vrolijk buitenlucht loopt aan te zuigen :')

• TigerXtrm
Pixelmagic schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:01:
[...]

Automatisering via de cloud, precies iets wat ik bij voorkeur niet doe. Voor mij dus goed in de gaten houden dat de Daikin geen update krijgt, de app kan ik dus verwijderen als ik het goed begrijp.

Overigens kan je natuurlijk ook via IR lokaal automatiseren, eventueel gecombineerd met b.v. een Shelly 1PM die de stroom meet en daarmee bevestigd dat hij aan of uit staat.

Blijft bijzonder dat de grote partijen nog steeds van mening zijn dat het niet de apparatuur van de klant is en zondermeer zaken verwijderen.
Het heeft ook zeker niet mijn voorkeur, maar het is helaas roeien met de riemen die je hebt :/ Vanuit de bedrijven snap ik dat het veel interessanter is om via zo'n cloud app te kunnen zien hoe mensen je producten gebruiken, maar privacy vriendelijk is het zeker niet.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

:)

TigerXtrm schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:06:
[...]

Zulke mobiele units zijn echt kansloos met een hoofdletter K. Maar goed, als je echt zo'n ding moet gebruiken dan is het zoveel mogelijk scheiden van de luchtstromen wel beter ja. 9 van de 10 keer staat zo'n ding zo dicht bij het open raam/deur dat ie gewoon vrolijk buitenlucht loopt aan te zuigen :')
Ik ben me daar prima van bewust, maar mobiele split units vielen destijds buiten m'n budget en modellen met 2 slangen waren nog slechter verkrijgbaar dan dat videokaarten nu zijn. :D

Aangezien het ding verder prima werkt is er geen reden om em te vervangen, maar er wat meer uit halen (en minder stroom er in te stoppen) door het apparaat lucht van buiten aan te laten trekken, i.p.v. reeds gekoelde lucht van binnen, is al een hele verbetering. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Steef777
  • Niet online
rable schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:28:
[...]

Daikin is de laatste jaren overgewaardeerd. Kwaliteit die achteruit gaat maar nog wel de oude premium prijzen vragen.

• Steef777
  • Niet online

General wordt in Nederland onder de naam Fujitsu verkocht. Is uitstekend spul, gaat zelden of nooit kapot, maar als er onverhoopt toch eens iets kapot gaat is het soms een uitdaging om te repareren.

• Steef777
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:06:
geinig, is er eigenlijk wel een "airco installateur" die NIET begint over "in het trapgat hangen, en lekker groot dimensioneren, dan koelt ie je hele huis lekker mee in 15minuten" LOL
een beetje adviseur met verstand van zaken raadt dat af

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

D4NG3R schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:40:
[...]

Ik ben me daar prima van bewust, maar mobiele split units vielen destijds buiten m'n budget en modellen met 2 slangen waren nog slechter verkrijgbaar dan dat videokaarten nu zijn. :D

Aangezien het ding verder prima werkt is er geen reden om em te vervangen, maar er wat meer uit halen (en minder stroom er in te stoppen) door het apparaat lucht van buiten aan te laten trekken, i.p.v. reeds gekoelde lucht van binnen, is al een hele verbetering. :)
Er is een heel topic voor dit soort airco's en de modificaties er van om ze iets beter te maken door delen te isoleren en een aparte lucht inlaat te maken. Ik heb vorig jaar ook zo een ding gehad in de slaapkamer omdat de split pas in september kwam. Voor hier, schuin dak op de zonkant, totaal kansloos, hele avond staan stampen en een enkele graag naar beneden. Zodra je hem uitzet, slapen is er niet bij met dat ding aan, is het in een mum van tijd weer net zo warm als ervoor.

Ik had me voorgenomen hem de zomer te gebruiken en dit jaar tijdens een hittegolf op MP te zetten om nog wat terug te krijgen, maar hij is binnen een week terug gegaan naar de Hornbach.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Bard1982
  • Laatst online: 21:16
Daikin heeft inderdaad een update voor de nieuwe app. Ik kan hem nu ook gebruiken met mijn FTXP35M. Voelt een stuk beter aan dan de oude app.

• Vorkie
  • Niet online
Bard1982 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:31:
Daikin heeft inderdaad een update voor de nieuwe app. Ik kan hem nu ook gebruiken met mijn FTXP35M. Voelt een stuk beter aan dan de oude app.
Ja, maar dan nog ga je altijd via internet voor zover ik heb gelezen.

Proef op de som, trek je WAN kant van je modem, werkt de app dan nog? Anders sta je in de kou warmte als je hem niet via de app kan aanzetten als je internet eruit ligt.

• Bard1982
Vorkie schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:34:
[...]

Proef op de som, trek je WAN kant van je modem, werkt de app dan nog? Anders sta je in de kou warmte als je hem niet via de app kan aanzetten als je internet eruit ligt.
Vind het juist wel fijn dat het via de cloud gaat. Geen verschil of ik thuis ben of weg. Hij werkt nu via de cloud sneller en fijner als de oude app lokaal. Het rare is dat de oude app vaak via 'out of home' ging, ook als ik thuis was. Misschien vanwege de 2,4 en 5 Ghz.

Als mijn internet eruit ligt, heb ik altijd de afstandsbediening nog. :)

• Bollenpeller
  • Laatst online: 04-07 21:51
Bard1982 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:37:
[...]

Vind het juist wel fijn dat het via de cloud gaat. Geen verschil of ik thuis ben of weg. Hij werkt nu via de cloud sneller en fijner als de oude app lokaal. Het rare is dat de oude app vaak via 'out of home' ging, ook als ik thuis was. Misschien vanwege de 2,4 en 5 Ghz.

Als mijn internet eruit ligt, heb ik altijd de afstandsbediening nog. :)
@Bard1982: Dus via de nieuwe Residential Controller App kan je de units nog steeds benaderen ook als je niet thuis ben?

Daikin Sensira FTXF25A - RXF25A / Daikin Stylish FTXA35BT - RXA35A / Daikin Stylish FTXA25BB - RXA25A 3900Wp vol op het zuiden

• iMitch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-10 13:08
Zucht. Gisteren een afspraak met Kouveld, maar het blijkt dat ze de afspraak niet hebben genoteerd in de agenda, plus de belofte "je wordt vandaag nog teruggebeld voor een nieuwe afspraak" ook niet nagekomen. Lang verhaal kort, ik zoek een nieuwe installateur in de regio Den Haag, iemand tips?

• Idefix70
Bollenpeller schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:59:
[...]

@Bard1982: Dus via de nieuwe Residential Controller App kan je de units nog steeds benaderen ook als je niet thuis ben?
JA!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-11 00:15
Ik ben sinds gisteren ook een beetje aan het spelen met de nieuwe Daikin app en mijn Ururu Sarara.
Ik kan nu tegen mijn telefoon schreeuwen: Oke Google zet de temperatuur op 20 graden of zet ventilatiesnelheid op medium-hoog (stand 4).
Zijn er mensen die nog meer commando's kennen? De airco kan ook uitgezet worden met een commando.

Ik kan alleen nog geen energie statistieken zien. Ik denk dat dat niet kan met de US? Op de afstandsbediening kun je het wel zien (totaal verbruik).

• Idefix70
Binnetie schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:13:
Ik ben sinds gisteren ook een beetje aan het spelen met de nieuwe Daikin app en mijn Ururu Sarara.
Ik kan nu tegen mijn telefoon schreeuwen: Oke Google zet de temperatuur op 20 graden of zet ventilatiesnelheid op medium-hoog (stand 4).
Zijn er mensen die nog meer commando's kennen? De airco kan ook uitgezet worden met een commando.

Ik kan alleen nog geen energie statistieken zien. Ik denk dat dat niet kan met de US? Op de afstandsbediening kun je het wel zien (totaal verbruik).
Spraakbediening:
• Spraakbediening met Amazon Alexa & Google Assistant
• Om deze mogelijkheden te gebruiken, is een slimme luidspreker die compatibel is met Amazon Alexa of Google Assistant vereist. U kunt deze mogelijkheden ook met de Google Assistant of Amazon spraak-apps op uw mobiel gebruiken.
• Ondersteunde opdrachten: Aan/Uit, Kamertemperatuur instellen/ophalen, Temperatuur verhogen/verlagen, Bedrijfsstand instellen, …
• Ondersteunde talen: Engels, Duits, Frans, Spaans & Italiaans.
• Extra talen (alleen Google): Deens, Nederlands, Noors & Zweeds

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Vorkie schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:34:
[...]

Ik heb nu één unit toegevoegd. Een FTXM20N. Hij moet dan de firmware upgraden naar 1.14.3.
Vanaf dat moment kan ik hem bedienen in Residential Controller maar ook in de oude app. Ook werkt de restinterface nog, dus verwacht dat Domotica geen problemen geeft.

Maarten

• RonJ
Idefix70 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:21:
[...]

Spraakbediening:
• Spraakbediening met Amazon Alexa & Google Assistant
• Om deze mogelijkheden te gebruiken, is een slimme luidspreker die compatibel is met Amazon Alexa of Google Assistant vereist. U kunt deze mogelijkheden ook met de Google Assistant of Amazon spraak-apps op uw mobiel gebruiken.
• Ondersteunde opdrachten: Aan/Uit, Kamertemperatuur instellen/ophalen, Temperatuur verhogen/verlagen, Bedrijfsstand instellen, …
• Ondersteunde talen: Engels, Duits, Frans, Spaans & Italiaans.
• Extra talen (alleen Google): Deens, Nederlands, Noors & Zweeds
Voor diegene met de oudere adapters met lokale toegang en die ook geen Alexa of Google (willen) gebruiken, spraakbediening kan ook nog met Apple/homekit/siri, via Homebridge icm de homebridge-daikin-local plugin.

All-electric.

• NeleDenny
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-03-2022
Excusi voor de late reactie,
Theone098 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 18:09:
Waarschijnlijk is de capaciteit van de twee airco’s groter dan 5kw van de buiten unit.
Ik schat 3,5/4,2kw en 2kw perfera modellen.
Dat is meer dan de 5kw.

Waar heb je de offerte opgevraagd als ik vragen mag?
Ja klopt. Een FTXM50R in de woonkamer en een FTXM20R voor de slaapkamer.

Ik durf het bijna niet zeggen van wie de offerte komt ... Je gaat die mens toch niet aanvallen op wat ik hier zeg? :?
FrankHe schreef op zondag 28 maart 2021 @ 18:12:
[...]

Onzin. Het hele idee van multi-split is juist dat je het vermogen van de buitenunit kunt verdelen over meerdere binnenunits. R32 is volgens mij nu de gangbare koelvloeistof.

Het voordeel van een multi-split systeem is dat de installatie doorgaans minder gaat pendelen omdat het minimale vermogen per unit lager uitvalt. Wanneer de beoogde temperatuur in zicht komt dan regelt de inverteraansturing het vermogen van de compressor terug. Een compressor heeft altijd een bepaald minimaal vermogen, bijvoorbeeld 1,8 kW. Bij twee binnenunits komt dat neer op pakweg 0,9 kW per unit. Bij een enkele unit zal dat (gestelde) minimale vermogen van 1,8 kW ervoor zorgen dat de beoogde temperatuur sneller wordt bereikt waardoor de compressor zal worden uitgeschakeld. De ruimte zal dan een beetje opwarmen waarna de compressor weer wordt ingeschakeld. Dit zorgt voor temperatuurschommelingen en dat heet pendelen.

Wat is het bouwjaar van de woning, hoe staat het met de isolatie, liggen de woonkamer en slaapkamer op het zuiden, is er zonwering?
De woning is van 1989, spouwmuren zijn nog niet geïsoleerd, het dak wel. Woonkamer (het is eigenlijk woonkamer + keuken) en slaapkamer liggen naast elkaar en zijn Z - ZW gericht. Het idee van twee single splits te hangen vind ik geen optie omdat de twee kamers naast elkaar liggen. Dat zou geen zicht zijn toch?
Het raam van de slaapkamer heeft een rolluik. Ook twee ramen aan de Z ZW kant van de woonkamer hebben rolluiken. De schuifdeur van de woonkamer naar de veranda (ZO) heeft geen zonnewering, maar de veranda zelf heeft dan weer screens. In de hitte van vorig jaar was het onmenselijk warm in die veranda. 8)7
FrankHe schreef op zondag 28 maart 2021 @ 18:52:
[...]

De airconditioning koelt in de nacht de lucht maar je wordt nog steeds aangestraald door de constructie, plafond en muren die de nodige warmte bevatten.

Daarom is het wenselijk om een slaapkamer ook overdag te koelen, of in ieder geval in de namiddag en/of vooravond.
Dankje voor de reactie FrankHe! Zo ver had ik nog niet gedacht en dat is dus de reden waarom ik mijn vraag hier op dit forum stelde. :) We hebben ook zonnepanelen liggen dus is het inderdaad misschien interessanter om met het oog op het wegvallen van terugdraaiende teller overdag al te kunnen koelen in de twee kamers tegelijk.

Vanavond komt een tweede installateur langs die niet vast hangt aan een bepaald merk om offerte te maken.

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-11 12:34
iMitch schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:07:
Zucht. Gisteren een afspraak met Kouveld, maar het blijkt dat ze de afspraak niet hebben genoteerd in de agenda, plus de belofte "je wordt vandaag nog teruggebeld voor een nieuwe afspraak" ook niet nagekomen. Lang verhaal kort, ik zoek een nieuwe installateur in de regio Den Haag, iemand tips?
Airco profs. Rotterdam

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-11 17:22
NeleDenny schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:24:
Excusi voor de late reactie,

[...]

Ja klopt. Een FTXM50R in de woonkamer en een FTXM20R voor de slaapkamer.

Ik durf het bijna niet zeggen van wie de offerte komt ... Je gaat die mens toch niet aanvallen op wat ik hier zeg? :?
Absoluut niet. Ben gewoon benieuwd. Misschien hebben we wel dezelfde.
Mag ook via DM hoor :) .

[ Voor 7% gewijzigd door Theone098 op 01-04-2021 14:50 ]

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

RonJ schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:38:
[...]

Voor diegene met de oudere adapters met lokale toegang en die ook geen Alexa of Google (willen) gebruiken, spraakbediening kan ook nog met Apple/homekit/siri, via Homebridge icm de homebridge-daikin-local plugin.
Ik ben wel benieuwd of je nog dezelfde feedback krijgt als je het ip van de Daikin in de browser plaatst. Ik krijg nu op http://192.168.1.22/common/basic_info terug:

code:
1
ret=OK,type=aircon,reg=eu,dst=1,ver=3_3_6,pow=0,err=0,location=0,name=%44%61%69%6b%69%6e%20%57%50,icon=2,method=home only,port=30050,id=,pw=,lpw_flag=0,adp_kind=2,pv=1,cpv=0,cpv_minor=00,led=0,en_setzone=1,mac=FCC2DE3BFC9B,adp_mode=run,en_hol=0,grp_name=,en_grp=0

Details van de url staan op https://github.com/ael-code/daikin-control

PVoutput van mijn 4950Wp

• RonJ
Pixelmagic schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:01:
[...]

Ik ben wel benieuwd of je nog dezelfde feedback krijgt als je het ip van de Daikin in de browser plaatst. Ik krijg nu op http://192.168.1.22/common/basic_info terug:

code:
1
ret=OK,type=aircon,reg=eu,dst=1,ver=3_3_6,pow=0,err=0,location=0,name=%44%61%69%6b%69%6e%20%57%50,icon=2,method=home only,port=30050,id=,pw=,lpw_flag=0,adp_kind=2,pv=1,cpv=0,cpv_minor=00,led=0,en_setzone=1,mac=FCC2DE3BFC9B,adp_mode=run,en_hol=0,grp_name=,en_grp=0

Details van de url staan op https://github.com/ael-code/daikin-control
Met de nieuwe firmware/app icm bestaande wifi modules bedoel je? Vooralsnog iig wel. De output/API is nog exact gelijk.

All-electric.

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

RonJ schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:05:
[...]

Met de nieuwe firmware/app icm bestaande wifi modules bedoel je? Vooralsnog iig wel. De output/API is nog exact gelijk.
Dat zou dan mogelijk betekenen dat je nog steeds lokaal kan bedienen. Daar zou ik wel blij van worden, maar eenmaal nieuwe firmware op de Daikin zelf betekent denk ik dat teruggaan een no-go is....

PVoutput van mijn 4950Wp

• Bard1982
Pixelmagic schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:13:
[...]

Dat zou dan mogelijk betekenen dat je nog steeds lokaal kan bedienen. Daar zou ik wel blij van worden, maar eenmaal nieuwe firmware op de Daikin zelf betekent denk ik dat teruggaan een no-go is....
De oude app lijkt ook nog te werken.

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-11 12:29
Gisteren heb ik mijn daikin multi buitenunit maar eens van de muur gehaald.
De tuin en bestrating is inmiddels aangelegd, dus nu kan de buitenunit op de grond staan.

Ik heb de unit destijds maar aan de muur laten hangen, omdat het een modder bende was. Maar ik wilde alles wel geinstalleerd hebben in een leeg huis. En voordat evt wetgeving over geluidsnormen in gaan.

Gisteren de buitenunit dus op een stapel tegels en fix-it foots gezet.
Nu hoor ik de unit alleen nog kort bij opstarten, daarna niet meer. En alleen beneden.
Voorheen hoorde ik de hele muur brommen. En ook boven. Alsof er een vrachtwagen stationair staat te draaien in de straat.

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMDHb-seS76la3damMM3wPWorFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x92LIrxGnnwtJZlPKVqLvxco.jpg?f=fotoalbum_large

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

• Regi_2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05-2021
Beste

Ik heb 2 vragen:

1: Ik vraag me af of ik mijn buitenunit op een automaat mag zetten van de 300mA-differentieel? Of MOET het op de 30mA-differentieel? Ik vraag dit omdat ik op de 300mA-rij nog 2 reserve heb voor het moment, en op de 30mA-rij nog 1 reserve. Ik voeg er nog aan toe dat het voor België is. Ik vind hiervan niets terug in AREI, of ik heb erover gekeken.
Als het toegelaten is op de 300mA, behoud ik van elk nog 1 reserve, dat vind ik beter.

2: Ik heb de condens-afvoer van mijn 2 binnenunits laten samenkomen in 1 afvoerbuis van 32mm en deze afvoerbuis aangekoppeld op een dikkere afvoer, maar deze is rechtstreeks naar buiten, en stinkt een beetje (wat normaal is). Kan ik hiervoor een bepaalde terugslagklep gebruiken op de 32mm buis of dien ik een syfon te steken. Een syfon werd in de handleiding van Daikin precies afgeraden.
Als het dan een terugslagklep moet zijn, moet het ook één zijn die opent bij minimale weerstand.

Dank u voor eventuele reacties.
Groeten
Regi

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-11 18:01

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Je hangt toch niet perse vast aan een "rij" in je zekeringkast? Je kan die 3 lege plekken toch gebruiken voor wat nodig is?

Hier hangt ie (ook in be) achter een 30mA, maar of dat nodig is voor de keuring kan ik je helaas geen uitsluitsel geven.

Een gewoon sifon gaat inderdaad niet werken (die gaat vaak droog komen te staan). Een droogsifon (zoals bvb in gebruik voor WTW ventilatie) zou een optie kunnen zijn? Wel niet goedkoop!

Strava

• FrankHe
Regi_2 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:12:
Beste

Ik heb 2 vragen:

1: Ik vraag me af of ik mijn buitenunit op een automaat mag zetten van de 300mA-differentieel? Of MOET het op de 30mA-differentieel? Ik vraag dit omdat ik op de 300mA-rij nog 2 reserve heb voor het moment, en op de 30mA-rij nog 1 reserve. Ik voeg er nog aan toe dat het voor België is. Ik vind hiervan niets terug in AREI, of ik heb erover gekeken.
Als het toegelaten is op de 300mA, behoud ik van elk nog 1 reserve, dat vind ik beter.

2: Ik heb de condens-afvoer van mijn 2 binnenunits laten samenkomen in 1 afvoerbuis van 32mm en deze afvoerbuis aangekoppeld op een dikkere afvoer, maar deze is rechtstreeks naar buiten, en stinkt een beetje (wat normaal is). Kan ik hiervoor een bepaalde terugslagklep gebruiken op de 32mm buis of dien ik een syfon te steken. Een syfon werd in de handleiding van Daikin precies afgeraden.
Als het dan een terugslagklep moet zijn, moet het ook één zijn die opent bij minimale weerstand.

Groeten
Regi
In normaal bedrijf is er geen aanrakingsgevaar waardoor voor mijn gevoel persoonsbeveiliging middels een 30 mA aardlekschakelaar niet noodzakelijk is. In beginsel zou 300 mA voldoende moeten zijn om de bekabeling en de apparatuur de beveiligen tegen lekstromen.

De buitenunit is van metaal en geaard en daarmee klasse 1. De binnenunits zijn van kunststof, volledig geïsoleerd en vanuit dat oogpunt bezien klasse 2. Al bevat een binnenunit ook metalen delen die zijn geaard waardoor dat gedeelte eigenlijk weer klasse 1 is. Er is hoe dan ook geen persoonsbeveiliging nodig. Tenzij 30 mA expliciet wordt voorgeschreven kun je gewoon 300 mA aanhouden. Strikt genomen zou het zelfs zonder aardlekschakelaar kunnen maar het is wel gebruikelijk om een aardlekschakelaar toe te passen aangezien het de-facto standaard is en die dingen tegenwoordig heel betaalbaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door FrankHe op 02-04-2021 15:06 ]

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Beste

Ik heb 2 vragen:

Groeten
Regi
Woon je in NL of BE? Je kan de buitenunits aansluiten met een aardlekautomaat. Dan staan ze los van je bestaande aardlekschakelaars. Is ook handiger. Mocht een buitenunit de aardlek laten uitvallen dan ben je niet in 1 keer de stroom op een hele rij groepen kwijt.

Maarten

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-11 19:02
Ik heb wellicht iemand die de airco kan plaatsen. Dan kan ik zelf de airco gaan aanschaffen.

Eerder had ik twee bedrijven gevraagd voor een offerte voor airco+plaatsing en die waren nogal duur uitgevallen.

Een van die offertes is op basis van Mitsubishi MSZ HR35VF+MUZ HR35VF, zij zweerden bij Mitsubishi vanwege de zuinigheid. Die is te koop voor zo'n 700-800 euro. Maar volgens mij is dat veelal grijze import ofzo?
Het andere bedrijf waar ik een offerte van heb gekregen gaat uit van de Daikin FTXP-35M + RXP 35M, omdat die het minst lelijk zou zijn; deze is mat wit. Die kom ik tegen voor heel wisselende prijzen, 700-1200 euro.

Verder heeft een collega zijn airco ooit besteld bij koelklimaattechniek en daar zie ik weer hele andere modellen, 3.5kW en Mitsubishi zou je dan op 1250 euro uitkomen: https://www.koelklimaatte...35zs-w-3-5kw/#description

Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Welke moet je hebben, of maakt het niet zo veel uit. En waarom zijn de prijzen zo verschillend. Is dat puur NL webshop vs grijze import/shady stuff? Wat voor airco zouden jullie zelf bestellen als 3.5kw single split unit.

[ Voor 13% gewijzigd door A Lurker op 03-04-2021 08:49 ]

• ChrisTum
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-10 22:01
Hallo iedereen,

Ik ben al enige tijd aan het meelezen in het oude airco topic en nu ook in dit topic. Ook wij willen een airco gaan (laten) plaatsen door de gehele woning (Woonkamer + 3 slaapkamers).

Het betreft een hoekwoning uit 1981 waarbij de isolatie gemiddeld tot matig is. Er zijn op het moment van schijven ook diverse offertes aangevraagd voor spouwmuurisolatie, daarnaast zal in de nabije toekomst het schuine- en plat dak ook geïsoleerd worden.

Plattegrond van woning:
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/rafsClSEQHWmC7odcvuc_w.png

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/r49Gu8esQpWZAmGCngtkTQ.png

Uit de vele opties en modellen is er door ons gekozen voor de Daikin stylish en dus ben ik mij hier verder in gaan verdiepen.
Aangezien wij de airco in het buitenland willen bestellen en ik bovendien veel verhalen lees over over dimensioneren door Nederlandse verkopers is ook besloten om geen offertes aan te vragen in Nederland. Wij hebben een erkent installateur in de straat wonen welke ons kan en wil helpen met de installatie en het in bedrijf stellen. De elektriciteit zal door mij aangelegd worden inclusief de nodige installatieautomaten, werkschakelaar(s) en toebehoren als erkent installateur.

De woonkamer/keuken samen met slaapkamer 1 + 2 (Welke overdag ook functioneren als studie/werkkamer) zullen overdag actief gebruikt worden om te koelen/verwarmen, slaapkamer 3 zal voornamelijk in de avond en nacht gebruikt worden.
Voor de slaapkamers (26 m3,23 m3 en 38 m3) komen er 3x 1.5kW binnen units, welke mij ruim voldoende lijkten.

Dan nu wat vragen:
- Is voor de woonkamer een 4.2kW binnen unit voldoende om te kunnen koelen/verwarmen (Hoofdverwarming) of adviseren jullie toch 1 maat kleiner namelijk de 3.5 kW? Ik heb namelijk het gevoel dat een 3.5kW net te klein is.
- Is het verstandig om alles op 1 buiten unit te zetten (bv: 4MXM68N of 4MXM80N) of is het beter om de 3 boven units apart van de woonkamer te doen (bv: 3MXM40N en RXA42A) of is een andere keuze beter?
- Welke maat leidinggoot is nodig om alle slangen van 3 airco’s doorheen te doen? Er zijn namelijk diverse opties en kan weinig extra's vinden hierover.
- Hoe zit het met de afzekerwaardes, Daikin geeft namelijk nogal een flinke advies wat in mijn ogen niet geheel logisch is. Zijn er manieren om de aansluitwaarde te berekenen aan de hand van beschikbare gegevens? Aangezien ik niks gevonden krijg over het vermogen of andere nuttige informatie. Dit aangezien ik maar een eindgroep van maximaal 16A kan toepassen i.v.m. de selectiviteit.
- Hoe zit het met leidingmaten, Ik zie dat bv de 3MXM40N 4x1/4" vloeistof en 2 x 3/8" - 1 x 1/2" gas aansluitingen heeft, maar de binnen units (1.5kW) hebben alleen 1/4" - 3/8" Moet voor die laatste aansluiting een reduceerkoppeling gebruikt worden of moet er een andere koppeling op de buiten unit gezet worden?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• TigerXtrm
ChrisTum schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:29:
Dan nu wat vragen:
- Is voor de woonkamer een 4.2kW binnen unit voldoende om te kunnen koelen/verwarmen (Hoofdverwarming) of adviseren jullie toch 1 maat kleiner namelijk de 3.5 kW? Ik heb namelijk het gevoel dat een 3.5kW net te klein is.

- Is het verstandig om alles op 1 buiten unit te zetten (bv: 4MXM68N of 4MXM80N) of is het beter om de 3 boven units apart van de woonkamer te doen (bv: 3MXM40N en RXA42A) of is een andere keuze beter?

- Hoe zit het met de afzekerwaardes, Daikin geeft namelijk nogal een flinke advies wat in mijn ogen niet geheel logisch is. Zijn er manieren om de aansluitwaarde te berekenen aan de hand van beschikbare gegevens? Aangezien ik niks gevonden krijg over het vermogen of andere nuttige informatie. Dit aangezien ik maar een eindgroep van maximaal 16A kan toepassen i.v.m. de selectiviteit.

Op basis van je plattegrond zou ik zeggen dat 3,5kw voor die woonkamer ruim voldoende moet zijn. Als isolatie dermate slecht is dat een 3,5 die ruimte niet goed warm krijgt dan moet je investeren in je isolatie alvorens je een grotere unit overweegt.

Verstandig om alles op 1 unit te zetten? Nee. Praktisch? Ja. Maar zeker als je er beneden mee wil verwarmen zou ik aanraden, als dat een optie is, om de 3 units boven op een eigen buitenunit te zetten. Hoe meer units op 1 buitenunit, des te hoger de minimale capaciteit en dus hoe hoger het minimale energieverbruik. Als de units boven het grootste deel van de tijd uit staan dan is dat zonde.

Afgelopen februari toen het -10 was buiten heb ik mijn 3,5kw unit in de woonkamer rond de 1,2 tot 1,5kw uit de muur zien slurpen om het warm te krijgen, en vervolgens rond de 800w om het warm te houden. Dat valt ruim binnen de marge van een 16A groep. Bij jou zal het een ander verhaal worden als je voornemens bent om tijdens zulke extremen ook de overige 3 units aan te zetten, dat zal vrij krap worden op 1 groep. Maar als je boven en onder toch op 2 units zet, en dus ook op 2 groepen kan zetten, dan moet het makkelijk kunnen. Zolang je ze niet allemaal tegelijk aanzet durf ik ook nog wel te beweren dat het allemaal op één groep kan, maar geen garanties :P

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10 14:38
A Lurker schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:33:
Ik heb wellicht iemand die de airco kan plaatsen. Dan kan ik zelf de airco gaan aanschaffen.

Eerder had ik twee bedrijven gevraagd voor een offerte voor airco+plaatsing en die waren nogal duur uitgevallen.

Een van die offertes is op basis van Mitsubishi MSZ HR35VF+MUZ HR35VF, zij zweerden bij Mitsubishi vanwege de zuinigheid. Die is te koop voor zo'n 700-800 euro. Maar volgens mij is dat veelal grijze import ofzo?
Het andere bedrijf waar ik een offerte van heb gekregen gaat uit van de Daikin FTXP-35M + RXP 35M, omdat die het minst lelijk zou zijn; deze is mat wit. Die kom ik tegen voor heel wisselende prijzen, 700-1200 euro.

Verder heeft een collega zijn airco ooit besteld bij koelklimaattechniek en daar zie ik weer hele andere modellen, 3.5kW en Mitsubishi zou je dan op 1250 euro uitkomen: https://www.koelklimaatte...35zs-w-3-5kw/#description

Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Welke moet je hebben, of maakt het niet zo veel uit. En waarom zijn de prijzen zo verschillend. Is dat puur NL webshop vs grijze import/shady stuff? Wat voor airco zouden jullie zelf bestellen als 3.5kw single split unit.
Hoeft geen grijze inkoop te zijn. Wordt gewoon heel veel op verdient.

Ik ben zelf voor de Mitsubishi gegaan. SRK35.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Speedfightserv
Hallo iedereen,

Ik ben al enige tijd aan het meelezen in het oude airco topic en nu ook in dit topic. Ook wij willen een airco gaan (laten) plaatsen door de gehele woning (Woonkamer + 3 slaapkamers).

Het betreft een hoekwoning uit 1981 waarbij de isolatie gemiddeld tot matig is. Er zijn op het moment van schijven ook diverse offertes aangevraagd voor spouwmuurisolatie, daarnaast zal in de nabije toekomst het schuine- en plat dak ook geïsoleerd worden.

Plattegrond van woning:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uit de vele opties en modellen is er door ons gekozen voor de Daikin stylish en dus ben ik mij hier verder in gaan verdiepen.
Aangezien wij de airco in het buitenland willen bestellen en ik bovendien veel verhalen lees over over dimensioneren door Nederlandse verkopers is ook besloten om geen offertes aan te vragen in Nederland. Wij hebben een erkent installateur in de straat wonen welke ons kan en wil helpen met de installatie en het in bedrijf stellen. De elektriciteit zal door mij aangelegd worden inclusief de nodige installatieautomaten, werkschakelaar(s) en toebehoren als erkent installateur.

De woonkamer/keuken samen met slaapkamer 1 + 2 (Welke overdag ook functioneren als studie/werkkamer) zullen overdag actief gebruikt worden om te koelen/verwarmen, slaapkamer 3 zal voornamelijk in de avond en nacht gebruikt worden.
Voor de slaapkamers (26 m3,23 m3 en 38 m3) komen er 3x 1.5kW binnen units, welke mij ruim voldoende lijkten.

Dan nu wat vragen:
- Welke maat leidinggoot is nodig om alle slangen van 3 airco’s doorheen te doen? Er zijn namelijk diverse opties en kan weinig extra's vinden hierover.
- Hoe zit het met leidingmaten, Ik zie dat bv de 3MXM40N 4x1/4" vloeistof en 2 x 3/8" - 1 x 1/2" gas aansluitingen heeft, maar de binnen units (1.5kW) hebben alleen 1/4" - 3/8" Moet voor die laatste aansluiting een reduceerkoppeling gebruikt worden of moet er een andere koppeling op de buiten unit gezet worden?

3.5kw is voldoende. Er wordt vaak vergeten dat de 3.5 een gemiddelde is. Hij kan dus op een hoger vermogen draaien. Mitsubishi dacht ik tot 4.2 als ik me niet vergis.

• FrankHe
Alle goederen zijn binnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iD93jICJswk38nVQ5eH4kt64K5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fWf9gg8xWctDIeIwdybj4QNR.jpg?f=user_large

De komende tijd in alle rust de exacte positie van de units bepalen, centimetertje naar links of naar rechts zodat alles netjes uitlijnt met andere dingen in de kamer. Je weet hoe dat gaat...

Boringen doen, binnenunits ophangen, leidinggoten monteren en leidingen leggen. Een leuke klus voor de komende tijd.

Binnenkort een datum inplannen voor de specialist om de boel in bedrijf te stellen. Dat mag ik niet zelf doen helaas. We hebben er al voor betaald dus we hoeven alleen nog even de agenda's te trekken.

Daikin systeem met WiFi en dergelijke:
1x 3MXM40N buitenunit;
1x FTXM20R binnenunit.
2x FTXM25R binnenunit;

set muurbeugels voor buitenunit;
koelleidingen;
stuurkabel;
condenswaterslang en pomp;
werkschakelaar;
leidinggoot;
overige bekabeling en lasdozen.

De 2,0 kW unit komt in een slaapkamer op het noorden te hangen en die zal naar verwachting niet heel vaak aan staan om te koelen. De twee 2,5 kW units komen in woonkamer en slaapkamer op het zuiden, beide ruimtes zijn voorzien van de nodige zonwering. De inzet is om hete zomers wat aangenamer te maken en wellicht dat we in de winter nog wat gaan verwarmen al is dat niet strikt noodzakelijk. Het appartement is namelijk voorzien van vloerverwarming op basis van een warmtenet. Wellicht dat de warmtepomp iets goedkoper zal zijn in verwarming ten opzichte van het warmtenet. Daar kunnen we de komende winter wat mee gaan experimenteren.

• ChrisTum
TigerXtrm schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:32:
[...]
Op basis van je plattegrond zou ik zeggen dat 3,5kw voor die woonkamer ruim voldoende moet zijn. Als isolatie dermate slecht is dat een 3,5 die ruimte niet goed warm krijgt dan moet je investeren in je isolatie alvorens je een grotere unit overweegt.
Er gaat sowieso nog dit jaar spouwmuurisolatie komen. Iets waar wij ook actief mee bezig zijn op dit moment. Dus daarmee zou een 3.5kW voldoende moeten zijn.
TigerXtrm schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:32:
[...]
Verstandig om alles op 1 unit te zetten? Nee. Praktisch? Ja. Maar zeker als je er beneden mee wil verwarmen zou ik aanraden, als dat een optie is, om de 3 units boven op een eigen buitenunit te zetten. Hoe meer units op 1 buitenunit, des te hoger de minimale capaciteit en dus hoe hoger het minimale energieverbruik. Als de units boven het grootste deel van de tijd uit staan dan is dat zonde.

Afgelopen februari toen het -10 was buiten heb ik mijn 3,5kw unit in de woonkamer rond de 1,2 tot 1,5kw uit de muur zien slurpen om het warm te krijgen, en vervolgens rond de 800w om het warm te houden. Dat valt ruim binnen de marge van een 16A groep. Bij jou zal het een ander verhaal worden als je voornemens bent om tijdens zulke extremen ook de overige 3 units aan te zetten, dat zal vrij krap worden op 1 groep. Maar als je boven en onder toch op 2 units zet, en dus ook op 2 groepen kan zetten, dan moet het makkelijk kunnen. Zolang je ze niet allemaal tegelijk aanzet durf ik ook nog wel te beweren dat het allemaal op één groep kan, maar geen garanties :P
De mogelijkheid om de beneden en boven units op aparte buiten units te zetten is er zeker, zodoende dat ik deze optie ook aangaf. Een voeding moet nog aangelegd worden en daarmee heb ik dus nog opties. En inderdaad de minimale capaciteit was voor mij ook de reden om te denken over de 2 aparte buiten units.
Aangezien je 3600w op een 16A groep kan verbruiken zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn, maar aangezien ik niet de risico's wil lopen om later de voorzieningen aan te passen leg ik wel 1 kookgroep of krachtgroep aan daarmee weet ik zeker dat het goed gaat komen.
Speedfightserv schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:13:
[...]
3.5kw is voldoende. Er wordt vaak vergeten dat de 3.5 een gemiddelde is. Hij kan dus op een hoger vermogen draaien. Mitsubishi dacht ik tot 4.2 als ik me niet vergis.
Ik had inderdaad gelezen dat dit de nominale waarde is en dat er nog een minimale en maximale grens aan hangt. Voor de betreffende daikin units is dat 1,4/3,4/4,0(koelen) - 1,4/4,0/5,2 (Verwarmen) (3.5kw) en 1,7/4,2/5,0 (Koelen) - 1,7/5,4/6,0 (Verwarmen) (4.2kW)
Dus in het geval van een 3.5kW unit zou ik alsnog 4kW kunnen koelen of zelfs 5.2kW verwarmen. En is daarmee in principe ook voldoende inderdaad, omdat ik in de oppervlakte berekening ook de trap en een stuk van de hal mee geteld heb (+/-10m3) zou ik op een 3.6kW uitkomen wat ruim binnen de marge zit.

==========
Dan rest mij eigenlijk alleen nog de vragen;

- Hoe zit het met leidingmaten, Ik zie dat bv de 3MXM40N 3x1/4" vloeistof en 2 x 3/8" - 1 x 1/2" gas aansluitingen heeft, maar de binnen units (1.5kW) hebben alleen 1/4" - 3/8" Moet voor die laatste aansluiting een reduceerkoppeling gebruikt worden of moet er een andere koppeling op de buiten unit gezet worden?

• FrankHe
ChrisTum schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:52:
[...]

Er gaat sowieso nog dit jaar spouwmuurisolatie komen. Iets waar wij ook actief mee bezig zijn op dit moment. Dus daarmee zou een 3.5kW voldoende moeten zijn.

[...]

De mogelijkheid om de beneden en boven units op aparte buiten units te zetten is er zeker, zodoende dat ik deze optie ook aangaf. Een voeding moet nog aangelegd worden en daarmee heb ik dus nog opties. En inderdaad de minimale capaciteit was voor mij ook de reden om te denken over de 2 aparte buiten units.
Aangezien je 3600w op een 16A groep kan verbruiken zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn, maar aangezien ik niet de risico's wil lopen om later de voorzieningen aan te passen leg ik wel 1 kookgroep of krachtgroep aan daarmee weet ik zeker dat het goed gaat komen.

[...]

Ik had inderdaad gelezen dat dit de nominale waarde is en dat er nog een minimale en maximale grens aan hangt. Voor de betreffende daikin units is dat 1,4/3,4/4,0(koelen) - 1,4/4,0/5,2 (Verwarmen) (3.5kw) en 1,7/4,2/5,0 (Koelen) - 1,7/5,4/6,0 (Verwarmen) (4.2kW)
Dus in het geval van een 3.5kW unit zou ik alsnog 4kW kunnen koelen of zelfs 5.2kW verwarmen. En is daarmee in principe ook voldoende inderdaad, omdat ik in de oppervlakte berekening ook de trap en een stuk van de hal mee geteld heb (+/-10m3) zou ik op een 3.6kW uitkomen wat ruim binnen de marge zit.

==========
Dan rest mij eigenlijk alleen nog de vragen;
Wat ik ervan heb begrepen zijn er goten van 70 mm, 100 mm en nog groter. Voor een enkel set gebruik je 70 mm, twee sets passen in 100 mm en ik durf niet met zekerheid te zeggen of je ook drie sets in 100 mm krijgt. Waarschijnlijk wel maar wellicht dat iemand anders hierover uitsluitsel kan geven.
- Hoe zit het met leidingmaten, Ik zie dat bv de 3MXM40N 3x1/4" vloeistof en 2 x 3/8" - 1 x 1/2" gas aansluitingen heeft, maar de binnen units (1.5kW) hebben alleen 1/4" - 3/8" Moet voor die laatste aansluiting een reduceerkoppeling gebruikt worden of moet er een andere koppeling op de buiten unit gezet worden?
De leidingen zijn inderdaad 1/4" - 3/8" en op de buitenunit komt een koppeling om de boel passend te maken. Maar het aansluiten daarvan is verder de afdeling van de F-gassen gecertificeerde monteur. Inderdaad wel zelf de componenten regelen.

• ChrisTum
FrankHe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:11:
[...]
Wat ik ervan heb begrepen zijn er goten van 70 mm, 100 mm en nog groter. Voor een enkel set gebruik je 70 mm, twee sets passen in 100 mm en ik durf niet met zekerheid te zeggen of je ook drie sets in 100 mm krijgt. Waarschijnlijk wel maar wellicht dat iemand anders hierover uitsluitsel kan geven.
Dan zal het waarschijnlijk een 130/140mm goot gaan worden. Bedankt voor de verheldering.
FrankHe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:11:
[...]
De leidingen zijn inderdaad 1/4" - 3/8" en op de buitenunit komt een koppeling om de boel passend te maken. Maar het aansluiten daarvan is verder de afdeling van de F-gassen gecertificeerde monteur. Inderdaad wel zelf de componenten regelen.
Ah een koppeling dus. Het aansluiten van het gas gedeelte zal zeker niet door mij gedaan worden, geen zorgen ;) Deze vraag was meer mijn eigen nieuwsgierigheid over hoe dit in zijn werk ging.

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-11 12:18
Hallo iedereen,

Plattegrond van woning:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan nu wat vragen:

Ik neem aan dat een 3,5kW ruim voldoende moet zijn, zeker met het oog op de spouwmuurisolatie. Welke beglazing heb je in je woning? Ik heb zelf een 4.2kW genomen aangezien er in de achtergevel een harmonica schuifpui komt wat uitkomt op een overkapping (met schuifwanden). Mijn afmetingen zijn 12,5x5m. Bouwjaar 2001, vernieuwd 2020 en overal HR++ beglazing.

In mijn vorige woning heb ik allemaal aparte units genomen aangezien deze boven de uitbouw uit het zicht op de achtergevel hingen. Nu bewust gekozen voor een Multisplit (4MXM68 met 4,2kW en 3x2.0kW) i.v.m. zichtbaarheid boven de carport. Het is wel niet mijn hoofdverwarming (Warmtepomp icm vloerverwarming)
In mijn optiek is dit een persoonlijke keuze, je zou de benedenverdieping kunnen scheiden met de slaapkamers.

Wel heb ik gekozen voor een aparte unit op zolder, in eerste instantie i.v.m. leidingtraject en ook mede omdat onze zoon hier zijn speelkamer heeft en mijn bureau hier staat. Dit is ook de enige airco die vaak aanstaat verwarmen/koelen.

Ik heb in het verleden met veel proppen 3 sets in een 100mm leiding gekregen, maar zou een sectie groter aanraden.

Hier zou ik mij niet al te veel zorgen over maken, bij mij zit deze op een alamat 16A.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:00
ChrisTum schreef op zondag 4 april 2021 @ 00:48:
[...]

Dan zal het waarschijnlijk een 130/140mm goot gaan worden. Bedankt voor de verheldering.
Ik had Inaba Denko 77mm, daar paste alles in voor 2 airco's. Wel heel krap, dus veel bochten zou ik niet doen. Maar 3 moet wel passen in 100 als je niet teveel bochten hoeft te maken.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:23
Nicklazzz schreef op zondag 4 april 2021 @ 07:58:
[...]

Ik neem aan dat een 3,5kW ruim voldoende moet zijn, zeker met het oog op de spouwmuurisolatie. Welke beglazing heb je in je woning? Ik heb zelf een 4.2kW genomen aangezien er in de achtergevel een harmonica schuifpui komt wat uitkomt op een overkapping (met schuifwanden). Mijn afmetingen zijn 12,5x5m. Bouwjaar 2001, vernieuwd 2020 en overal HR++ beglazing.

In mijn vorige woning heb ik allemaal aparte units genomen aangezien deze boven de uitbouw uit het zicht op de achtergevel hingen. Nu bewust gekozen voor een Multisplit (4MXM68 met 4,2kW en 3x2.0kW) i.v.m. zichtbaarheid boven de carport. Het is wel niet mijn hoofdverwarming (Warmtepomp icm vloerverwarming)
In mijn optiek is dit een persoonlijke keuze, je zou de benedenverdieping kunnen scheiden met de slaapkamers.

Wel heb ik gekozen voor een aparte unit op zolder, in eerste instantie i.v.m. leidingtraject en ook mede omdat onze zoon hier zijn speelkamer heeft en mijn bureau hier staat. Dit is ook de enige airco die vaak aanstaat verwarmen/koelen.

Ik heb in het verleden met veel proppen 3 sets in een 100mm leiding gekregen, maar zou een sectie groter aanraden.

Hier zou ik mij niet al te veel zorgen over maken, bij mij zit deze op een alamat 16A.
Ik heb zo ook mijn twijfels over de aanbeveling van een 3.5.
Je leest dat ze inderdaad meer warmte kunnen leveren dan 3.5, maar juist wanneer je de extra warmte nodig hebt kunnen ze dat juist niet. Bij temperaturen onder 0 leveren veel lucht-lucht warmtepompen al niet meer het volledige vermogen. Hoe kouder het is, hoe minder ze kunnen verwarmen.
Als precies duidelijk is wat je wil gaan isoleren zou ik de overweging nog eens maken.
Met koelen zal je met een 3.5 wel overweg kunnen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 28-10 09:15
Ik heb zelf een 3,5 in mijn woonkamer van ca 120m3 in een tussenwoning, maar wel met isolatie in de muur, vloer, dak en ruiten (HR++). Ik heb zelf nog niet bij hoeven stoken. Maar ik zou mijn eigen isolatie classificeren als bovengemiddeld (energielabel B ).

Dus de 4,2 is dan toch de veiligere keuze zou ik zeggen.

Wel heeft de 4,2 een hoger minimumafgiftevermogen. Aan de andere kant zou ik ook niet proberen om 100% van je warmtevraag te coveren als je met 1 stapje lager ook 98-99% kunt doen.

Je kunt heel wat jaar met een simpel straalkacheltje die dagen (die op 1 hand te tellen zijn) met 2,3kW bijstoken op een COP =1 ipv de COP=2 die je op zulke koude dagen zou halen, voordat het goedkoper zou zijn geweest om de extra investering in een grotere unit terug te verdienen.

Maar waar die grens precies ligt is moeilijk te zeggen. Dat hangt ook van meerdere factoren af zoals de rest van de isolatie.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Beste

Ik heb 2 vragen:

Vrees dat je pech hebt. Het klopt dat je hele huishoudelijke installatie moet voorzien zijn van een diff van 300mA, maar die 300mA volstaat enkel bij "droge ruimten met niet-geleidende vloeren en wanden". En dat is niet echt van toepassing als je eenmaal buiten bezig bent.

Het AREI (voor de nieuwschierigen onder ons, dat is het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties, een boek van honderden bladzijden) is technisch geschreven in dat opzicht en daar gaat een leek niet snel antwoorden in vinden.

Een buiteninstallatie valt onder de bijzondere bepalingen van hoofdstuk 7.4 waar men uitgaat dat bij een buiteninstallatie volgende factoren van toepassing zijn:
  • toestand van het menselijk lichaam: BB2; (dit betekend zoveel als "natte huid", denk aan regen)
  • aanwezigheid van water AD2 tot AD4; (van tijdelijk vochtig (bijv. keuken tijdens afwas) tot nat (regen))
  • contact met de aardpotentiaal: BC3 (veelvuldig)
Nu, wat er in het AREI niet duidelijk instaat, is wat de gevolgen hiervan zijn. Dat is enorm hard puzzelen met begrippen. De meeste mensen interpreteren dit evenwel als gelijkgesteld aan een vochtige ruimte (denk badkamer, volume 2) en dus een 30mA diff.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-11 19:02
Speedfightserv schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:11:
[...]

Hoeft geen grijze inkoop te zijn. Wordt gewoon heel veel op verdient.

Ik ben zelf voor de Mitsubishi gegaan. SRK35.
Ziet er wel prima uit.

Bij welke shop heb je die gehaald? Degene met fatsoenlijke prijzen scoren nou niet echt briljant op google reviews en/of klacht.nl. Vakhandel Janssen en Comfortklimaat hebben goede prijzen en zijn in NL gevestigd, maar durf het niet aan daar een bestelling te plaatsen op basis van de reviews.

Hebben jullie suggesties van webshops?

• FrankHe
[...]

De maximale belasting van een 3MXM40 is 4,1 A, je zou deze zelfs nog kunnen afzekeren op een 6 A met B-karakteristiek, maar 10 A of 16 A is wellicht meer voor de hand liggend. 20 A is echt complete onzin, ook voor een 4MXM80 overigens. Kan prima op een 16 A met B-karakteristiek. Een inverter geregelde compressor heeft lang niet meer de inschakelpiek van een traditioneel systeem zonder inverterregeling.

• ChrisTum
[...]
Beglazing is dubbelglas maar maar geen HR glas. Ramen zijn niet aanzienlijk groot en de zon staat er alleen op tot ongeveer 11:30 en vangt nog behoorlijk wat schaduw door de bomen in de straat.
[...]

De voorkeur zal dan toch gaan naar 2 gescheiden systemen. Het minimale vermogen voor de 4MXM68 wordt ongunstig (Vooral voor verwarmen) wanneer alleen die van de woonkamer aanstaat met name overdag. Ook hier komen de buiten units boven de carport omdat andere opties helaas niet mogelijk zijn.
[...]
I-King schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:03:
[...]
Ik had Inaba Denko 77mm, daar paste alles in voor 2 airco's. Wel heel krap, dus veel bochten zou ik niet doen. Maar 3 moet wel passen in 100 als je niet teveel bochten hoeft te maken.
Aan de hand van deze informatie ga ik gewoon voor een grotere maat. Het is nog niet 100% zeker dat alles op 1 goot uit kan komen. Maar vind het wel prettig om te weten welke opties er mogelijk kunnen zijn.
[...]
Ik ging er zelf eigenlijk wel van uit dat 1 unit op 16A zou gaan werken. Maar aan hand van alle advies leg ik sowieso 5 aderige kabel, daarmee heb ik voldoende opties om alles werkende te krijgen.
HarmoniousVibe schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:57:
Ik heb zelf een 3,5 in mijn woonkamer van ca 120m3 in een tussenwoning, maar wel met isolatie in de muur, vloer, dak en ruiten (HR++). Ik heb zelf nog niet bij hoeven stoken. Maar ik zou mijn eigen isolatie classificeren als bovengemiddeld (energielabel B ).

Dus de 4,2 is dan toch de veiligere keuze zou ik zeggen.

Wel heeft de 4,2 een hoger minimumafgiftevermogen. Aan de andere kant zou ik ook niet proberen om 100% van je warmtevraag te coveren als je met 1 stapje lager ook 98-99% kunt doen.

Je kunt heel wat jaar met een simpel straalkacheltje die dagen (die op 1 hand te tellen zijn) met 2,3kW bijstoken op een COP =1 ipv de COP=2 die je op zulke koude dagen zou halen, voordat het goedkoper zou zijn geweest om de extra investering in een grotere unit terug te verdienen.

Maar waar die grens precies ligt is moeilijk te zeggen. Dat hangt ook van meerdere factoren af zoals de rest van de isolatie.
Onze woonkamer is (als ik de trap en hal er af haal) ook ongeveer 120m3. Ondanks dat de deur tussen de woonkamer en hal vrijwel altijd dicht is zal deze vooral in de ochtend en avond regelmatig open staan wanneer de katten niet in de woonkamer zitten. Ook op deze momenten zal de airco koelen/verwarmen verwacht ik. Dus een 4.2 unit zou dan nog niet eens gek zijn.

Op gebied van isolatie is er zeker nog veel te verbeteren, maar sommige isolatiewerken zullen gedaan worden met aanvullende werkzaamheden en dus nog even duren.

Het verschil tussen de 3.5 en 4.2 is (lijkt mij) verwaarloosbaar bij de minimale waarde (0.3 verschil). Bovendien ga ik er eigenlijk niet van uit dat de airco's ooit op vol vermogen gaan draaien. Daarnaast is er nog steeds een CV installatie aanwezig hier, dus eventueel bij verwarmen is nog mogelijk met de CV.
FrankHe schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:06:
[...]
De maximale belasting van een 3MXM40 is 4,1 A, je zou deze zelfs nog kunnen afzekeren op een 6 A met B-karakteristiek, maar 10 A of 16 A is wellicht meer voor de hand liggend. 20 A is echt complete onzin, ook voor een 4MXM80 overigens. Kan prima op een 16 A met B-karakteristiek. Een inverter geregelde compressor heeft lang niet meer de inschakelpiek van een traditioneel systeem zonder inverterregeling.
Als dit inderdaad zo is, dan kunnen de 2 buiten units prima op 1 16A groep inderdaad. Maar zoals hierboven aangegeven, ik leg gewoon een 5 aderige kabel. Kan ik in elk geval alle kanten uit.

• Andrehj
  • Laatst online: 22:19
ChrisTum schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:11:
Als dit inderdaad zo is, dan kunnen de 2 buiten units prima op 1 16A groep inderdaad. Maar zoals hierboven aangegeven, ik leg gewoon een 5 aderige kabel. Kan ik in elk geval alle kanten uit.
Waar zijn die andere twee aders voor dan? 5-aderig kun je alleen gebruiken voor krachtstroom (3-fasen) of enkelfase met twee schakeldraden. Je kunt die extra aders niet voor een extra groep gebruiken, omdat je geen twee groepen door 1 kabel mag voeren.
(Je kunt alleen meerdere groepen aan het eind van zo'n 5-aderige kabel krijgen als je die kabel in de meterkast achter een drie-fasen automaat zet, en dan aan het andere eind in een dinrailkastje er per fase weer een eigen enkelfase automaat achter monteert. Op deze manier kun je immers de spanning in die kabel weer met 1 handeling afschakelen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ChrisTum
Andrehj schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:44:
[...]

Waar zijn die andere twee aders voor dan? 5-aderig kun je alleen gebruiken voor krachtstroom (3-fasen) of enkelfase met twee schakeldraden. Je kunt die extra aders niet voor een extra groep gebruiken, omdat je geen twee groepen door 1 kabel mag voeren.
(Je kunt alleen meerdere groepen aan het eind van zo'n 5-aderige kabel krijgen als je die kabel in de meterkast achter een drie-fasen automaat zet, en dan aan het andere eind in een dinrailkastje er per fase weer een eigen enkelfase automaat achter monteert. Op deze manier kun je immers de spanning in die kabel weer met 1 handeling afschakelen).
Wanneer je een kookgroep toepast heb je 2x1F+N beschikbaar en dan is het dus toegestaan om het als 2 afzonderlijke groepen te gebruiken maar zijn ze wel beveiligd als 1 groep.

• Andrehj
  • Laatst online: 22:19
ChrisTum schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:43:
[...]

Wanneer je een kookgroep toepast heb je 2x1F+N beschikbaar en dan is het dus toegestaan om het als 2 afzonderlijke groepen te gebruiken maar zijn ze wel beveiligd als 1 groep.
Dat is waar, dat kan ook nog. Niet aan gedacht dat je dat ook nog voor airco's kan gebruiken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Kingsolo
Ben sinds deze week ook ik in het bezit van een Daikin installatie. Wil er ook graag mee proberen te verwarmen. Zeker in deze periodes. Dus meteen na installatie de CV flink naar beneden gezet.
Overigens wel leuk om i.c.m. de zonnepanelen nog steeds de meter in de min zien te draaien overdag.

Ben nu wat aan het spelen met de instellen en schema's. Automatisch vs. verwarmen, incl. eco, setpoint etc. Hebben deze units (Perfera) ook een soort lerend vermogen om e.e.a. zelf aan te passen, qua opstarten, snelheid van verwarmen etc?
Iemand toevallig nog goede tips voor deze tijd van het jaar? Ben nog zoekende.

• Regi_2
DeadLock schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:14:
Je hangt toch niet perse vast aan een "rij" in je zekeringkast? Je kan die 3 lege plekken toch gebruiken voor wat nodig is?

Hier hangt ie (ook in be) achter een 30mA, maar of dat nodig is voor de keuring kan ik je helaas geen uitsluitsel geven.

Een gewoon sifon gaat inderdaad niet werken (die gaat vaak droog komen te staan). Een droogsifon (zoals bvb in gebruik voor WTW ventilatie) zou een optie kunnen zijn? Wel niet goedkoop!
Dag Deadlock,
Bedankt voor de tip, vooral die droogsifon lijkt me een goed idee.

• Regi_2
Blokker_1999 schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:14:
[...]

Vrees dat je pech hebt. Het klopt dat je hele huishoudelijke installatie moet voorzien zijn van een diff van 300mA, maar die 300mA volstaat enkel bij "droge ruimten met niet-geleidende vloeren en wanden". En dat is niet echt van toepassing als je eenmaal buiten bezig bent.

Het AREI (voor de nieuwschierigen onder ons, dat is het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties, een boek van honderden bladzijden) is technisch geschreven in dat opzicht en daar gaat een leek niet snel antwoorden in vinden.

Een buiteninstallatie valt onder de bijzondere bepalingen van hoofdstuk 7.4 waar men uitgaat dat bij een buiteninstallatie volgende factoren van toepassing zijn:
  • toestand van het menselijk lichaam: BB2; (dit betekend zoveel als "natte huid", denk aan regen)
  • aanwezigheid van water AD2 tot AD4; (van tijdelijk vochtig (bijv. keuken tijdens afwas) tot nat (regen))
  • contact met de aardpotentiaal: BC3 (veelvuldig)
Nu, wat er in het AREI niet duidelijk instaat, is wat de gevolgen hiervan zijn. Dat is enorm hard puzzelen met begrippen. De meeste mensen interpreteren dit evenwel als gelijkgesteld aan een vochtige ruimte (denk badkamer, volume 2) en dus een 30mA diff.
Dag Blokker_1999

Ik vermoedde al zoiets, maar sommige zeggen dat het soms afgetakt is van een bestaand stopcontact dat in de buurt van de buitenunit staat, en dat deze dan ook op de 300mA staat. Ik ga het zekere voor het onzekere nemen, en ga hem dan zoals u al aangeeft op de 30mA zetten.

Bedankt voor de feedback.
Regi.

• TigerXtrm
Kingsolo schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:58:
Ben sinds deze week ook ik in het bezit van een Daikin installatie. Wil er ook graag mee proberen te verwarmen. Zeker in deze periodes. Dus meteen na installatie de CV flink naar beneden gezet.
Overigens wel leuk om i.c.m. de zonnepanelen nog steeds de meter in de min zien te draaien overdag.

Ben nu wat aan het spelen met de instellen en schema's. Automatisch vs. verwarmen, incl. eco, setpoint etc. Hebben deze units (Perfera) ook een soort lerend vermogen om e.e.a. zelf aan te passen, qua opstarten, snelheid van verwarmen etc?
Iemand toevallig nog goede tips voor deze tijd van het jaar? Ben nog zoekende.
Het is voornamelijk een kwestie van voorkeur en dingen proberen. Elk huis is immers anders.

Helaas zijn Daikins niet bijster intelligent. Ze zullen niets leren. Hij zal op de automatische vermogen stand uiteraard wel op en neer schalen naar behoeve van de warmte/koude vraag, maar ook dat is niet altijd geweldig te noemen. Er zit opzettelijk een offset in de thermostaat van de binnenuit om te compenseren dat ie vlak naast het warmte/koude element zit.

Zo heb ik nu de hilarische ( :'( ) situatie waarbij ik de Daikin instel op 18,5 graad, de thermostaat in de unit aangeeft dat het 22 graden is, en de kamerthermostaat (die ik toch het meest vertrouw) 21,5 aangeeft. En ondanks dit alles blijft ie warme lucht blazen. Er is echt geen pijl op te trekken :')

De automatische stand (i.p.v verwarmen of koelen) zou ik sowieso niet gebruiken. Los van inaccurate thermostaat zou dat zorgen dat als het even iets warmer is dan de setpoint (door zon ofzo), hij meteen overschakelt naar koelen (en in de zomer andersom als het te koud wordt). Er zullen vast toepassingen zijn waarbij de auto stand nuttig is, maar voor particulier thuis gebruik wil je eigenlijk alleen maar OF verwarmen OF koelen. En als ie z'n doel bereikt heeft of voorbij gaat moet ie gewoon uit, dan is het natuurlijk zonde om je net warmte ruimte weer af te gaan koelen. Dat gebeurt (als het goed is) vanzelf.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
TigerXtrm schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:29:
[...]
Er zullen vast toepassingen zijn waarbij de auto stand nuttig is, maar voor particulier thuis gebruik wil je eigenlijk alleen maar OF verwarmen OF koelen.
[...]
Ik vermoed voor bijv. serverruimtes :)

• Kingsolo
TigerXtrm schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:29:
[...]

Het is voornamelijk een kwestie van voorkeur en dingen proberen. Elk huis is immers anders.

Helaas zijn Daikins niet bijster intelligent. Ze zullen niets leren. Hij zal op de automatische vermogen stand uiteraard wel op en neer schalen naar behoeve van de warmte/koude vraag, maar ook dat is niet altijd geweldig te noemen. Er zit opzettelijk een offset in de thermostaat van de binnenuit om te compenseren dat ie vlak naast het warmte/koude element zit.

Zo heb ik nu de hilarische ( :'( ) situatie waarbij ik de Daikin instel op 18,5 graad, de thermostaat in de unit aangeeft dat het 22 graden is, en de kamerthermostaat (die ik toch het meest vertrouw) 21,5 aangeeft. En ondanks dit alles blijft ie warme lucht blazen. Er is echt geen pijl op te trekken :')

De automatische stand (i.p.v verwarmen of koelen) zou ik sowieso niet gebruiken. Los van inaccurate thermostaat zou dat zorgen dat als het even iets warmer is dan de setpoint (door zon ofzo), hij meteen overschakelt naar koelen (en in de zomer andersom als het te koud wordt). Er zullen vast toepassingen zijn waarbij de auto stand nuttig is, maar voor particulier thuis gebruik wil je eigenlijk alleen maar OF verwarmen OF koelen. En als ie z'n doel bereikt heeft of voorbij gaat moet ie gewoon uit, dan is het natuurlijk zonde om je net warmte ruimte weer af te gaan koelen. Dat gebeurt (als het goed is) vanzelf.
Had de unit nu op verwarmen staan tot 23:00 volgens schema. Daarna uit. Maar blijft tot nu gewoon door draaien. Snap het niet. Probleem verschil met AB? Kamertemperatuur 24C, instelling verwarmen 21,5C 8)7.

• TigerXtrm
ThinkPadd schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:15:
[...]

Ik vermoed voor bijv. serverruimtes :)
Zijn er situaties te bedenken waarbij je een serverruimte moet verwarmen dan? :?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
TigerXtrm schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:56:
[...]

Zijn er situaties te bedenken waarbij je een serverruimte moet verwarmen dan? :?
Ja goede vraag :+ Misschien een wijkcentrale voor internet infrastructuur, daar kan het natuurlijk wel koud worden en kun je condens krijgen dan. En wellicht voor een laboratorium ofzo waar je een constante temperatuur/luchtvochtigheid wil handhaven.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 05-04-2021 10:07 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-11 16:32

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
WTF. Het is 5 april en mijn warmtepomp doet as-we-speak een ontdooicyclus...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Speedfightserv
A Lurker schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:29:
[...]

Ziet er wel prima uit.

Bij welke shop heb je die gehaald? Degene met fatsoenlijke prijzen scoren nou niet echt briljant op google reviews en/of klacht.nl. Vakhandel Janssen en Comfortklimaat hebben goede prijzen en zijn in NL gevestigd, maar durf het niet aan daar een bestelling te plaatsen op basis van de reviews.

Hebben jullie suggesties van webshops?
Ik had hem via via. Kijk eens bij aircostunt.com
Nadeel is dat je hem daar alleen kan ophalen.
Voordeel is wel dat je kan pinnen en gelijk meenemen.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:32

Freak187

geen

Het geluid wat de buiten unit produceert ligt ongeveer op de 45-50 dbA lees ik op verschillende websites. Is dit ten opzichte van de buren een acceptabele 'verstoring'? Iemand ervaring met klachten?

Ik ben aan het kijken om een split unit te installeren voor alleen de slaapkamer en dan komt de buiten unit ergens op het dak te staan,

Kia Niro-EV 2024

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:14

Nox

Noxiuz

ThinkPadd schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:06:
[...]

Ja goede vraag :+ Misschien een wijkcentrale voor internet infrastructuur, daar kan het natuurlijk wel koud worden en kun je condens krijgen dan. En wellicht voor een laboratorium ofzo waar je een constante temperatuur/luchtvochtigheid wil handhaven.
Die dingen waar je een wijk/stad van glas voorzien met duizenden klanten pompen vaak wel een (paar) kilowatt aan warmte uit. Dan blijft het wel vorstvrij binnen hoor, zeker zonder ramen en zo'n klein oppervlak :p gpon is anders, dat zou wel eens een paar honderd watt kunnen zijn voor een paar duizend users. Maar zoiets hang je eerder in een verwarmde kast ofzo.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Freak187 schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:45:
Het geluid wat de buiten unit produceert ligt ongeveer op de 45-50 dbA lees ik op verschillende websites. Is dit ten opzichte van de buren een acceptabele 'verstoring'? Iemand ervaring met klachten?

Ik ben aan het kijken om een split unit te installeren voor alleen de slaapkamer en dan komt de buiten unit ergens op het dak te staan,
Ik heb er drie staan en ooit een keer een klacht gehad toen een unit half dichtgevroren was. Maar die produceerde toen ook wel een enorme vak herrie, dat was 100 meter verderop nog te horen :D

Even goed ontdooid en toen was het weer over. Er hangen er hier twee aan een muur van de schuur en één staat er op het platte dak van de keuken, eigenlijk vlak naast een raam van een slaapkamer van de buren.

Heb er wel eens naar gevraagd maar ze hebben nog nooit wat gehoord. Toen het zo gevroren had toen hoorde ik hem zelf duidelijk (unit was vastgevroren aan het dak) maar zij hoorden dat niet..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1 ... 28 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic