Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste
Acties:

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Nu online
Het kabinet bekijkt nu of mensen ze mensen die antistoffen hebben kunnen deprioriteren:
Het kabinet laat onderzoeken of mensen die corona hebben gehad en antistoffen in hun bloed hebben, misschien als laatste gevaccineerd kunnen worden. Het zou kunnen dat zij minder baat hebben bij een prik en dan ligt het voor de hand om anderen voor te laten gaan.
Ik vraag me af hoe ze dat denken te gaan doen. Iedereen gaan testen lijkt me een logistieke nachtmerrie. Je zou ook kunnen kijken wie bij de GGD geregistreerd staat als "besmetting doorgemaakt", maar als ik me goed herinner hangt de hoeveelheid antistoffen die je hebt (ook) af van de heftigheid van de infectie. Bovendien moet je ook niet hebben dat je mensen gaat ontmoedigen om nu een test te halen "want straks sta ik achteraan".

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook hier maar even dan:

*O* *O* *O*

[Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 08-01-2021 13:19]

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Nu online
NMH schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:16:
Je zou ook kunnen kijken wie bij de GGD geregistreerd staat als "besmetting doorgemaakt", maar als ik me goed herinner hangt de hoeveelheid antistoffen die je hebt (ook) af van de heftigheid van de infectie.
Ik weet niet hoe blijvend die registratie is, maar als die gewoon nog bestaat dan zou je die prima kunnen gebruiken.

Ik vind het geen slecht idee, iedereen die het gehad heeft zal in meer of mindere mate antistoffen hebben en is dus beter beschermd dan iemand die niets gehad heeft. Dat is een risico wat je wel kan nemen, zeker als je bedenkt dat met elk vaccin (even uitgaande van de hele cyclus van 2 prikken + 2 weken wachttijd) de kans op een overdracht kleiner wordt.

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:07
Het kabinet bekijkt nu of mensen ze mensen die antistoffen hebben kunnen deprioriteren:

[...]

Ik vraag me af hoe ze dat denken te gaan doen. Iedereen gaan testen lijkt me een logistieke nachtmerrie. Je zou ook kunnen kijken wie bij de GGD geregistreerd staat als "besmetting doorgemaakt", maar als ik me goed herinner hangt de hoeveelheid antistoffen die je hebt (ook) af van de heftigheid van de infectie. Bovendien moet je ook niet hebben dat je mensen gaat ontmoedigen om nu een test te halen "want straks sta ik achteraan".
Ik kan me voorstellen dat je nog best ver komt als je het aan de bevolking zelf overlaat (door ze gratis een antistoffentest aan te bieden voordat ze een afspraak maken voor de prik). Mijn gevoel zegt dat veel mensen het vaccin wel willen omdat ze uit deze situatie willen komen, maar ze vinden zo'n vaccin stiekem toch ook wel eng.

Dus als ze de mogelijkheid krijgen een test te doen waaruit blijkt dat ze geen groot risico lopen om even te wachten, dan geeft hun dat de mogelijkheid even te kijken wat de ietslangere termijn gevolgen van het vaccin zijn.

Persoonlijk heb ik op eigen houtje een antistoffen test gedaan met precies deze gedachte (test was negatief overigens). Ik ga gewoon doen wat van me gevraagd wordt: als ik moet wachten, dan wacht ik. Maar zodra ik het vaccin mag hebben meld ik me meteen.

[Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 08-01-2021 13:43]

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

[...]

Hadden ze dat onderzoek niet eerder kunnen doen |:(

• Mr.Joker
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online

[...]

Volgens mij kunnen antistoffen gewoon met een (paar) druppels bloed worden aangetoond

Je kan ze gewoon thuis doen of je kan de GGD het laten doe, die hebben toch nog behoorlijke overcapaciteit op dit moment of je kant het allebei doen.

Het RIVM heeft het zogenaamde Pienter-onderzoek waarbij mensen ook een kitje thuisgestuurd krijgen om te prikken.

Ergens denk ik niet dat ze dit gaan kunnen/willen regelen.
Het zou wel slim zijn, ik heb er eerder voor geopteerd om voorlopig alleen mensen te vaccineren die geen antistoffen hebben.

Scheelt je weer ongeveer 3 miljoen dosissen

[Voor 4% gewijzigd door Mr.Joker op 08-01-2021 14:02]

• fast-server
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 25-01 23:43
De vraag is echter wel of de antistoffen ook gaan werken tegen mutaties van het corona virus...

Ik heb vorig jaar maart corona gehad en in december voor de 2e keer.
Volgens de GGD kwam dit omdat de corona versie in het begin van 2020 anders was dan het virus in december (GL> GW o.i.d.)
Mijn lichaam heeft in december dus besloten dat het virus "nieuw" was (buiten de bekende bandbreedte) en ik ben weer ziek geworden.

Het verliep kwa ziekte iets minder erg de 2e keer erg maar de nasleep is nu veel groter omdat Corona een aanslag is op je hormonale huishouden (testosteron, nodig voor je immuun/afweer) daarom hebben mannen ook veel meer kans op complicaties.

Ik ben meer als de helft omlaag gegaan (bloedwaarde ng/dl) en ik kan je vertellen dat je je daar niet zo happy bij voelt, je spieren halveren gewoon... (kijk maar eens naar mensen in het ziekenhuis met zware corona, lijken wel HIV patiënten.. hadden al een lagere testosteron basis, sneller complicaties)
As well as being key in the development of sex organs and muscle growth, testosterone also helps regulate the immune responses, including fighting viral infections.

Low levels have been linked to an increased risk of dying from the flu, as well as inflammation, heart disease and high blood pressure.
https://www.sciencedaily..../2020/09/200928125024.htm
https://www.dailymail.co....osterone-study-finds.html

Ze moeten juist de mannen die al corona gehad hebben eerder gaan inenten in plaats van later!
Als ze dit niet doen en er komt weer een andere mutatie (zomer mutatie?) en deze mensen worden weer besmet dan zie ik het somber in.

Maar onze overheid kennende zullen ze wel niet op de hoogte zijn en dit gewoon negeren.

• Mr.Joker
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
fast-server schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:22:
De vraag is echter wel of de antistoffen ook gaan werken tegen mutaties van het corona virus...

Volgens de GGD kwam dit omdat de corona versie in het begin van 2020 anders was dan het virus in december (GL> GW o.i.d.)
Mijn lichaam heeft in december dus besloten dat het virus "nieuw" was (buiten de bekende bandbreedte) en ik ben weer ziek geworden.

Het verliep kwa ziekte iets minder erg de 2e keer erg maar de nasleep is nu veel groter omdat Corona een aanslag is op je hormonale huishouden (testosteron, nodig voor je immuun/afweer) daarom hebben mannen ook veel meer kans op complicaties.

Ik ben meer als de helft omlaag gegaan (bloedwaarde ng/dl) en ik kan je vertellen dat je je daar niet zo happy bij voelt, je spieren halveren gewoon... (kijk maar eens naar mensen in het ziekenhuis met zware corona, lijken wel HIV patiënten.. hadden al een lagere testosteron basis, sneller complicaties)

[...]

https://www.sciencedaily..../2020/09/200928125024.htm
https://www.dailymail.co....osterone-study-finds.html

Ze moeten juist de mannen die al corona gehad hebben eerder gaan inenten in plaats van later!
Als ze dit niet doen en er komt weer een andere mutatie (zomer mutatie?) en deze mensen worden weer besmet dan zie ik het somber in.

Maar onze overheid kennende zullen ze wel niet op de hoogte zijn en dit gewoon negeren.
De vraag is, ben jij de regel of de uitzondering...

Er zijn heel veel variabelen die bepalen of je een 2de keer geïnfecteerd raakt en hoe die infectie verloopt

Misschien wat testosteron kopen bij je lokale oldschool gym :+

We weten nu ook niet hoe lang het vaccin beschermt, dus wat dat betreft weten we meer van die antistoffen, want we kunnen nu wel zien of mensen die het bijvoorbeeld in maart hebben opgelopen nog steeds antistoffen of T-cellen hebben die covid kunnen neerhalen. De onderzoeken van de vaccins lopen nu een paar maanden natuurlijk.

• P_de_B
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
Mwah, er zijn wel meer schuldigen hier vind ik.
Overheid met die vage brief.
Werkgevers die het toch doen.
Afsprakenlijn die blijkbaar afspraken maakt ook al heb je de uitnodiging nog niet.

Wat ik positief vind is dat er dus binnen 5 dagen 400k afspraken voor 200k mensen zijn gemaakt. Dat is wel netjes. En schijnbaar wachten ze dus tot ze zeker zijn op leveringen van meer vaccins. Ben benieuwd wanneer dat is.

Ik hoop dat tijdig opgeschaald kan worden als leveringen ineens rap gaan.
Maar dat zal wel weer langer duren dan we willen ;)

edit:
Ondertussen heeft Duitsland en Italië deze 400k al gezet, Spanje 207k.
Ja niet elk land krijgt er evenveel vanwege aantal inwoners, maar toch duidelijk dat we achterlopen hier in NL.
Israël heeft al bijna 20% gevaccineerd :)
Denemarken gaat het snelste in Europa met nu ruim 1% gevaccineerd, relatief op aantal inwoners vaccineren ze het ook het meeste per dag (in Europa).

zie: https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

[Voor 22% gewijzigd door Plenkske op 08-01-2021 14:49]

• P_de_B
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Mja, instructie naar de werkgevers was glashelder.
Dat inderdaad. En niet alleen buurtzorg hoor, er zij meer.
Afsprakenlijn die blijkbaar afspraken maakt ook al heb je de uitnodiging nog niet.
Je moet de brief wel hebben, dat wordt direct aangekondigd. Maar alsnog was afsproken dat werkgevers als scherprechter zouden fungeren. Dus dat het nu in de soep loopt is hun schuld.

Daarnaast zou ook de vaccinatie van ziekenhuispersoneel niet ten koste gaan van verpleeghuis; dat gebeurt nu wel. Ik vind ook dat ziekenhuis moeten, maar dit waren niet de afspraken.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
[...]

Wat ik positief vind is dat er dus binnen 5 dagen 400k afspraken voor 200k mensen zijn gemaakt. Dat is wel netjes. En schijnbaar wachten ze dus tot ze zeker zijn op leveringen van meer vaccins. Ben benieuwd wanneer dat is.

Ik hoop dat tijdig opgeschaald kan worden als leveringen ineens rap gaan.
Maar dat zal wel weer langer duren dan we willen ;)
Er worden elke week zo'n 160k Pfizer vaccins geleverd, echter in het laatste debat zei de Jonge dat de leveringen na deze 400k vaccins (die voor de zorgmedewerkers zijn) bestemd zijn voor de kwetsbaren conform advies gezondheidsraad.

De verzorgenden zullen nu dus moeten wachten tot die groep is gevaccineerd.

• mjjveldt
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 10:54
Mr.Joker schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 00:20:
Waren er trouwens niet 6 of 7 dosissen te verkrijgen uit 1 potje i.p.v. 5?
6 met speciale spuiten inderdaad, en ervaren prikkers. Dat is een mooie meevaller dus.

• Plenkske
  • Nu online
P_de_B schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:49:

Je moet de brief wel hebben, dat wordt direct aangekondigd. Maar alsnog was afsproken dat werkgevers als scherprechter zouden fungeren. Dus dat het nu in de soep loopt is hun schuld.

Daarnaast zou ook de vaccinatie van ziekenhuispersoneel niet ten koste gaan van verpleeghuis; dat gebeurt nu wel. Ik vind ook dat ziekenhuis moeten, maar dit waren niet de afspraken.
Ik weet niet meer welke dag, maar hier meldde iemand dat die een afspraak kon maken zonder de uitnodiging te hebben. Die was pas nodig op het moment van de prik zelf. Later is dat wellicht aangepast ?

Ziekenhuispersoneel in zijn algemeenheid stond toch sowieso al op een andere plek ?
Eerst verpleeghuispersoneel en personeel in de acute zorg. De acute zorg gaat niet via deze afsprakenlijn van GGD en die krijgen de vaccins direct, dus dat loopt gewoon door. Die zijn volgens mij ergens volgende week al klaar met de eerste ronde.

• P_de_B
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:53:
[...]

Ik weet niet meer welke dag, maar hier meldde iemand dat die een afspraak kon maken zonder de uitnodiging te hebben. Die was pas nodig op het moment van de prik zelf. Later is dat wellicht aangepast ?

Ziekenhuispersoneel in zijn algemeenheid stond toch sowieso al op een andere plek ?
Eerst verpleeghuispersoneel en personeel in de acute zorg. De acute zorg gaat niet via deze afsprakenlijn van GGD en die krijgen de vaccins direct, dus dat loopt gewoon door. Die zijn volgens mij ergens volgende week al klaar met de eerste ronde.
Personeel in de acute zorg is afgelopen weekend erbij bedacht. En zou niet ten koste gaan van VVT. Dat was een grapje, want de vaccins zijn nu op.

• Plenkske
  • Nu online
P_de_B schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:55:
[...]

Personeel in de acute zorg is afgelopen weekend erbij bedacht. En zou niet ten koste gaan van VVT. Dat was een grapje, want de vaccins zijn nu op.
Ah op die manier, inderdaad. (dan begreep ik je eerste bericht verkeerd)
Ja logisch, tuurlijk gaat het ten koste van andere mensen want die moeten langer wachten.

• Rzaan
  • Registratie: mei 2018
  • Nu online
fast-server schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:22:

Je bijzondere verhaal raakt hier een beetje ondergeschoffeld.
Wellicht kun je het ook plaatsen in het topic 'Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins'.

Sterkte overigens met je herstel!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mjjveldt schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:52:
[...]

6 met speciale spuiten inderdaad, en ervaren prikkers. Dat is een mooie meevaller dus.
Das nu het nieuws vanuit de EMA ineens ja.

Maar gek genoeg was dit al onderdeel van de FDA Approval vanaf het begin:

https://tweakers.net/i/TAFbvW4yjrwDCBbW5Ji2h3-ZChw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PCGOdSFEgWAkkTw7yeVK1V6w.png?f=user_large

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

Lekker kort door de bocht. Buurtzorg heeft 10.000 medewerkers in dienst er kunnen er 200.000 zich inschrijven. Ergo; als iedereen van Buurtzorg zich heeft aangemeld dan hebben we slechts 5% gevuld.... calm the fudge down.

At the end of the line a survivor will be born

• P_de_B
  • Niet online
Mrjraider schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:09:
[...]

Lekker kort door de bocht. Buurtzorg heeft 10.000 medewerkers in dienst er kunnen er 200.000 zich inschrijven. Ergo; als iedereen van Buurtzorg zich heeft aangemeld dan hebben we slechts 5% gevuld.... calm the fudge down.
10.000 medewerkers die een plek innemen van iemand voor wie het wél de bedoeling was.

• Mrjraider
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

P_de_B schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:16:
[...]

10.000 medewerkers die een plek innemen van iemand voor wie het wél de bedoeling was.
Ik snap dat je voor je collega's wilt opkomen maar met deze instelling vecht je tegen een enorm grote muur. Het is de bedoeling dat iedereen dat vaccin krijgt, de ene wat eerder dan de ander. Conform plan van uit ons zeer capabele Den Haag (kuch). Dat is dus niet gelukt, ik heb geen flauw idee hoeveel mensen er in de verpleeghuis wezen werken dus daar kan ik niks mee maar sinds je in de gaten hebt dat Buurtzorg (net als andere thuiszorgorganisaties) de brief al wel verstuurd heeft zit je alleen maar te miepen dat het door Buurtzorg komt dat het op is, dat het door Buurtzorg komt dat er geen tijdsloten meer zijn Buurtzorg dit en Buurtzorg dat.....
Heeft geen zin.....

• P_de_B
  • Niet online
Mrjraider schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Ik snap dat je voor je collega's wilt opkomen maar met deze instelling vecht je tegen een enorm grote muur. Het is de bedoeling dat iedereen dat vaccin krijgt, de ene wat eerder dan de ander. Conform plan van uit ons zeer capabele Den Haag (kuch). Dat is dus niet gelukt, ik heb geen flauw idee hoeveel mensen er in de verpleeghuis wezen werken dus daar kan ik niks mee maar sinds je in de gaten hebt dat Buurtzorg (net als andere thuiszorgorganisaties) de brief al wel verstuurd heeft zit je alleen maar te miepen dat het door Buurtzorg komt dat het op is, dat het door Buurtzorg komt dat er geen tijdsloten meer zijn Buurtzorg dit en Buurtzorg dat.....
Heeft geen zin.....
Heeft geen zin, maar ze komen er wel weer mee weg. En mijn collega's uit de verpleeghuizen vissen achter het net. En onze 1.500 collega's uit de wijk willen ook graag, maar wij houden ons vanwege de schaarste aan de afspraken.

Nogmaals, ik snap dat jij een afspraak hebt gemaakt. En ik erken helemaal dat wijkverpleging écht een belangrijk vak is. Ik heb ontzettend veel respect voor iedereen die dat - onterecht soms ondergewaardeerde - werk doet. Maar ik heb weinig respect voor partijen als Buurtzorg (en andere) die de boel zo flessen.

• Mrjraider
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

P_de_B schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:25:
[...]

Heeft geen zin, maar ze komen er wel weer mee weg. En mijn collega's uit de verpleeghuizen vissen achter het net. En onze 1.500 collega's uit de wijk willen ook graag, maar wij houden ons vanwege de schaarste aan de afspraken.

Nogmaals, ik snap dat jij een afspraak hebt gemaakt. En ik erken helemaal dat wijkverpleging écht een belangrijk vak is. Ik heb ontzettend veel respect voor iedereen die dat - onterecht soms ondergewaardeerde - werk doet. Maar ik heb weinig respect voor partijen als Buurtzorg (en andere) die de boel zo flessen.
Maar goed, je moet wel even nadenken.. denk je nu echt dat alle 10.000 medewerkers van Buurtzorg zich al hebben aangemeld? Geloof daar niks van. Je zoekt nu een zondebok voor het gegeven dat je jouw collega's niet kan laten inplannen in januari, februari en misschien maart? Buurtzorg is de grootste dus het komt door hun want zij flessen... daar geloof ik niets van. Alhoewel het wel makkelijk is...
Daarnaast; als er in eerste instantie geroepen werd: wijkzorg, verpleeghuiszorg etc en dat dit last minute is gewijzigd waarbij wijkzorg later aan de beurt is dan mag je je als regering/GGD/OMT/gezondheidsraad/RIVM ook even achter de oren krabben.

Nogmaals ik snap je frustratie, begrijp me niet verkeerd. Maar je bent veel te makkelijk met je vinger aan het wijzen. Geef dan ook de schuld aan Den Haag voor dit vage beleid, geef dan ook de schuld aan de GGD voor gebrek aan instructie en regie nemen.. De GGD vraagt notabene wat je functie is in de gezondheidszorg, als zij dan horen: ik ben wijkverpleegkundige; maar niet zeggen: dan moet je nog even wachten conform richtlijn houdt het ook op. :X

• mesa57
  • Registratie: juni 2006
  • Nu online
Ik hoorde in de NDR podcast met Christian Drosten dat ze nu ook in Duitsland aan het onderzoeken zijn of ze de termijn tussen 2 vaccinaties van het Pfizer vaccin kunnen verlengen om zoveel als mogelijk mensen te kunnen vaccineren. In NL heb ik daar nog niks van gehoord ?

• P_de_B
  • Niet online
Nee, dat zou ook raar zijn. Dat is helemaal niet getest en Pfizer zegt dat dat niet de bedoeling is.

• mesa57
  • Nu online
P_de_B schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:22:
Nee, dat zou ook raar zijn. Dat is helemaal niet getest en Pfizer zegt dat dat niet de bedoeling is.
Schijnt dat de commisie die dat in Duitsland onderzoekt over papieren beschikt die niet openbaar gemaakt zijn. Waarom onderzoekt NL dat niet of sluiten ze zich niet aan bij dat Duitse onderzoek ?
Christian Drosten
Gerade am Anfang, wo es wenig Impfstoff gibt, ist es wertvoll, über so etwas nachzudenken und auf einer guten Datenbasis auch zu entscheiden. In Deutschland ist gerade die Ständige Impfkommission, die STIKO, dabei, auch so etwas zu besprechen, zu eruieren und wirklich da auch großen Rechercheaufwand reinzusetzen. Die kriegen Dokumente vorgelegt, die nicht öffentlich verfügbar sind, aus den Zulassungs-prozessen und so weiter. Das sind wirkliche Experten, die da am Werk sind. Die bearbeiten das gerade. Ich denke, dass auch in Deutschland, die übrigens schon sehr guten, sehr lesenswerten STIKO-Empfehlungen zur Covid-19-Impfung, vielleicht auch noch mal dem angepasst werden.

[Voor 47% gewijzigd door mesa57 op 08-01-2021 16:31]

• Plenkske
  • Nu online
Het moest blijkbaar bevestigd worden:
13 MINUTEN GELEDEN
Nederlandse naalden geschikt voor 6 doses Pfizer-vaccin
De injectienaalden die Nederland heeft ingekocht om coronavaccins toe te dienen, zijn geschikt om zes doses in plaats van vijf doses uit een flesje Pfizer-vaccin te halen. Dat laat het RIVM weten aan de NOS.

Nederland heeft niet de naalden die het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) vandaag adviseerde, maar een ander type. "Met onze naalden kost de handeling meer precisie, maar lukt het ook", zegt een woordvoerder van het RIVM. Het RIVM is vooralsnog niet van plan om alsnog de meest geschikte naalden in te kopen. Nederland heeft nu 25 miljoen naalden en spuiten voor de coronavaccinatie-campagne.

Farmaceut Pfizer bevestigt aan de NOS dat er met de juiste naalden 20 procent meer doses uit ieder flesje kan worden gehaald. Tot vandaag heeft Nederland 288.000 doses ontvangen, daar komen nu grofweg 58.000 doses bij. Samen kunnen daarmee 173.000 mensen worden gevaccineerd.

In de ziekenhuizen worden nu extra mensen geprikt doordat er meer uit een flesje is te halen. Er was rekening gehouden met 30.000 doses, maar dat blijken er dus ongeveer 36.000 te zijn. De ziekenhuizen mogen zelf weten wie ze met de restvloeistof inenten.
Laatste alinea deed me even denken, maar het is eigenlijk wel logisch. Het gaat om 30k mensen (niet doses), maar ze kunnen natuurlijk niet vooraf exact afmeten uit hoeveel flesjes ze die extra dose kunnen halen. Dus ze geven er gewoon genoeg (voor 5 per flesje) en elke extra die ziekenhuizen eruit halen is winst voor hun zelf.

• Holk
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 11:48
Komt omdat de ‘koek’ die opgelost moet worden een volume heeft van 0.45 mL. Daar doen ze 1.5 mL zoutoplossing bij en halen ze er 0.3 mL per dosis uit. Dan hou je over. En omdat het een suspensie is en geen oplossing is het niet helemaal 0.45 mL over maar 0.3 extra zit er blijkbaar wel in

• Rzaan
  • Nu online
Ik las ergens dat bij mensen die een kankerbehandeling ondergaan, het niet altijd zin heeft om een vaccin te krijgen.
Maar geldt dit ook voor een griepvaccin?
Of zijn de vaccins voor Corona hier uniek in?

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:01

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rzaan schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:05:
Ik las ergens dat bij mensen die een kankerbehandeling ondergaan, het niet altijd zin heeft om een vaccin te krijgen.
Maar geldt dit ook voor een griepvaccin?
Of zijn de vaccins voor Corona hier uniek in?
Bij een chemokuur wordt vziw je immuunsysteem aangetast/gesloopt.
De opgebouwde weerstand word daar in principe mee uitgegumd, geen enkel vaccin zal dus waarschijnlijk werken.

Dat is dus een van de groepen waar de herd-immunity erg belangrijk voor is.

[Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 08-01-2021 17:30]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Rzaan
  • Nu online
Werkt dat ook met terugwerkende kracht?
Dus stel je hebt je DTP-prik gehad of reis-vaccinaties... moet je die allemaal opnieuw gaan halen na een chemokuurbehandeling?

• YakuzA

YakuzA

Rzaan schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:26:
Werkt dat ook met terugwerkende kracht?
Dus stel je hebt je DTP-prik gehad of reis-vaccinaties... moet je die allemaal opnieuw gaan halen na een chemokuurbehandeling?
In hoeverre en welke cellen exact de chemo's niet overleven zou ik niet weten.
Weet alleen dat mensen na een chemo kuur ook nog steeds vatbaarder zijn voor allerlei infectieziektes.

PSN

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik begreep dat de helft van de vaccins nu al vergeven is. Is er al bekend wanneer de volgende levering komt.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Nu online
Rzaan schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:26:
Ja, het komt inderdaad voor dat je dan al die vaccins opnieuw moet halen. Bij volwassenen is het minder vaak nodig behalve bij (bijvoorbeeld) stamceltransplantatie.

[Voor 10% gewijzigd door Tom-Z op 08-01-2021 17:46]

• YakuzA

YakuzA

TrailBlazer schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:43:
Ik begreep dat de helft van de vaccins nu al vergeven is. Is er al bekend wanneer de volgende levering komt.
Er worden iets van 120-150.000 dosissen per week geleverd oid?

PSN

• TrailBlazer
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

YakuzA schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:50:
[...]

Er worden iets van 120-150.000 dosissen per week geleverd oid?
Ik begrijp dan niet dat we er niet vanuit gaan dat ze wel komen en vast de hele huidige batch zetten en dan met de nieuwe de 2e prik.

• P_de_B
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:43:
Ze zijn op, en het gaat nog weken duren voordat nieuwe afspraken gemaakt kunnen worden aldus de GGD.

• YakuzA

YakuzA

P_de_B schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:07:
[...]

Ze zijn op, en het gaat nog weken duren voordat nieuwe afspraken gemaakt kunnen worden aldus de GGD.
Alle beschikbare tijdslots bij de GGD zijn idd vol: (voor de komende 2 weken)
Alle beschikbare tijdslots bezet

In vijf dagen tijd hebben 200.000 medewerkers in de verpleegzorg een afspraak gemaakt om zich te laten vaccineren, meldde de GGD GHOR vrijdag aan NU.nl. Daarmee zijn alle beschikbare tijdslots voor de komende twee weken bezet, omdat er vanwege schaarste niet meer vaccins beschikbaar zijn.

De GGD's noteren namen en telefoonnummers van zorgmedewerkers die een afspraak willen maken, maar daarvoor geen tijdslot meer kunnen reserveren. Zij krijgen bericht zodra ze alsnog een afspraak kunnen maken.
Blijkbaar is hun planningswindow dus 2 weken vooruit.

[Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 08-01-2021 18:10]

PSN

• TrailBlazer
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

P_de_B schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:07:
[...]

De helft is gebruikt de rest is voorraad voor de 2e prik.

• P_de_B
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:10:
[...]

De helft is gebruikt de rest is voorraad voor de 2e prik.
Ja dat klopt. Maar het is nu niet zo dat er geen plek is bij de GGD en dat daarom je niet hoeft te bellen. Er is geen vaccin meer voor nieuwe zorgmedewerkers.

Overigens wel problemen met prikkers. Enige tijd geleden hebben we verpleegkundigen aangeboden. Was niet nodig. Nu zijn er niet genoeg en worden we alsnog gevraagd. Ze hebben door geknoei geen vaccin meer voor ons, maar of we wel de mensen die eigenlijk niet aan de beurt zijn willen prikken🙃

• P_de_B
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:10:
[...]

[...]

Inmiddels hebben ze echt gemeld dat er geen vaccin meer is voor nieuwe mensen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben wel benieuwd hoeveel kwetsbaren er nu daadwerkelijk gevaccineerd zijn dan... Conform advies van de gezondheidsraad... :X

Tijd niks meer van @LZ86 gehoord hier ook... Toch aan de 5G chip overleden vrees ik... :X

[Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 08-01-2021 18:45]

• P_de_B
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:45:
Ben wel benieuwd hoeveel kwetsbaren er nu daadwerkelijk gevaccineerd zijn dan... Conform advies van de gezondheidsraad... :X

Tijd niks meer van @LZ86 gehoord hier ook... Toch aan de 5G chip overleden vrees ik... :X
Geen. Alleen ziekenhuis acute zorg, ambulance en medewerkers VVT.

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Nu online
P_de_B schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:25:
En mijn collega's uit de verpleeghuizen vissen achter het net.
We hebben nog wat over voor jullie als jullie snel zijn: ;)
In tegenstelling tot andere regio's is er in Fryslân nog ruimte voor zorgmedewerkers om zich te laten vaccineren. Dat meldt de Friese GGD. Die roept medewerkers van verzorgings- en verpleeghuizen op om zich zo snel mogelijk te melden wanneer ze een uitnodiging hebben ontvangen voor een vaccinatie. Melden ze zich niet, dan kunnen zorgmedewerkers uit andere provincies het vaccin krijgen.

• BlackMonkey
  • Nu online
P_de_B schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:41:
[...]

Inmiddels hebben ze echt gemeld dat er geen vaccin meer is voor nieuwe mensen.
Klopt het dan dat we onze achterstand van het late beginnen eigenlijk al hebben ingelopen*? Als we eerder waren begonnen hadden we net zo goed op nieuwe vaccins moeten wachten.

*Afgezien van de landen die de 2e dosis niet op voorraad houden maar uit de nieuwe leveringen halen.

• Dennis1812
  • Laatst online: 12:17

Dennis1812

Amateur prutser

YakuzA schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:10:
[...]

[...]

Mij is verteld door de planning dat Veghel de komende 3 maanden vol zat.
Ik heb voor half februari de eerste prik gepland en 3 weken later de tweede.
Enkele collega's zijn naar Amsterdam gestuurd vanuit brabant en een deel heeft te horen gekregen dat ze voor nu even pech hebben.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

5x5 @85%. Never Skip a Leg Day !

• P_de_B
  • Niet online

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 11:56
[...]

Maar wanneer en hoe doet men het goed en hoeveel tijd kan/mag je gebruiken om je proces helemaal dicht te timmeren? Afspraken met werkgevers is imho een voor de hand liggende oplossing en gezien de branche zou je verwachtingen mogen hebben dat je daar die verantwoording wel neer zou kunnen leggen.
Borgen bij de afsprakenlijn/GGD is lastiger al was het maar omdat je 2000 medewerkers hebt die de telefoon beantwoorden en ook nog allemaal mensen zijn.
Hoeveel controles moeten dan onderdeel worden van het telefoongesprek als je het echt wilt dichttimmeren?
Naam van de werkgever? Wat nu als die in meerdere "branches" actief is?
Functie/beroep? Wat nu als een wijkverpleegkundige zich verpleegkundige noemt?
Specifiek kenmerk in de brief en bewijst dat kenmerk of iemand de brief heeft of moet het uniek per persoon zodat het niet gedeeld kan worden? Hoe borg je dat GGD weet wat dat is en hoe zit het met privacy?
Als je echt wil kun je een heel eind komen maar dat gaat wel ten koste van de ontwikkeltijd van het draaiboek/proces, controle vragen plus toegestane opties moeten vastgelegd en te raadplegen zijn, de gesprekken worden langer, mogelijk meer mensen aan de telefoon nodig enz enz
We hebben nu al zoveel gedoe over onze "late" start en ik denk dat volledig dichttimmeren ook op flinke kritiek had kunnen rekenen en de vraag waarom we juist niet meer verantwoording bij de werkgevers neer leggen.

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
Ik bedoel dit serieus, maar waarom zou je gaan voor een mRNA vaccin (zoals Pfizer) terwijl die nog nooit eerder op miljoenen schaal zijn getest? Het is een geheel nieuwe soort vaccintechniek.
If an mRNA vaccine was approved for coronavirus, it would be the first of its type. ‘It's a very unique way of making a vaccine and, so far, no (such) vaccine has been licenced for infectious disease,’ said Prof. Bekeredjian-Ding.
Ik wil me best laten vaccineren maar dan graag wel op basis van een vaccintechniek die al tientallen jaren bestaat en veilig is, zoals Novavax.

[Voor 16% gewijzigd door CyberMania op 09-01-2021 07:44]

• TrailBlazer
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

CyberMania schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 07:38:
Ik bedoel dit serieus, maar waarom zou je gaan voor een mRNA vaccin (zoals Pfizer) terwijl die nog nooit eerder op miljoenen schaal zijn getest? Het is een geheel nieuwe soort vaccintechniek.

[...]

Ik wil me best laten vaccineren maar dan graag wel op basis van een vaccintechniek die al tientallen jaren bestaat en veilig is, zoals Novavax.
Waarom? omdat ze werken en uitvoerig getest zijn!

Dit is het artikel waar jouw quote uit komt

https://www.technology.or...know-about-mrna-vaccines/

En dat is heel wat genuanceerder dan die quote doet voorkomen.

[Voor 16% gewijzigd door TrailBlazer op 09-01-2021 07:55]

• P_de_B
  • Niet online
CyberMania schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 07:38:

[...]

https://www.universiteitv...rlijk-is-het-coronavaccin

• CyberMania
  • Nu online
Er is nog geen langer termijn data over mRNA vaccins echt veilig zijn. Er is nog nooit eerder op grote schaal met deze techniek gevaccineerd.
En de eerste data geven aan dat het toch grotere bijwerkingen heeft dan traditionele vaccins bijv. de griepprik.

Ik ben totaal niet tegen vaccineren he, maar ik ga mezelf geen proefkonijn maken voor die mRNA vaccins.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 12:00
CyberMania schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:01:
[...]

Er is nog geen langer termijn data over mRNA vaccins echt veilig zijn. Er is nog nooit eerder op grote schaal met deze techniek gevaccineerd.
En de eerste data geven aan dat het toch grotere bijwerkingen heeft dan traditionele vaccins bijv. de griepprik.

Ik ben totaal niet tegen vaccineren he, maar ik ga mezelf geen proefkonijn maken voor die mRNA vaccins.
De mRNA vaccins zijn weliswaar redelijk nieuw, maar de basis is simpel, jouw lichaam maakt alleen specifieke eiwitten aan die nodig zijn voor bescherming, in plaats van dat je geïnactiveerde virussen krijgt ingespoten. Beide lijken me op lange termijn gewoon veilig, waarom zouden ze dat niet zijn?

Wat betreft bijwerkingen, de "traditionele" vaccins hadden die waarschijnlijk ook in het begin, maar zijn daarna wel doorontwikkeld om die bijwerkingen te verminderen, wel je dat nu ook op gaan wachten? Het zegt ook nog niets over of de vaccins tegen corona die op de traditionele methodes leunen ook niet ergere bijwerkingen hebben, dat moet ook nog maar uit de onderzoeken blijken.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Dit geldt voor elk nieuw geneesmiddel en elk nieuw vaccin. In het inhoudelijke topic is daar nu al vaak genoeg op in gegaan. Bottom line:

- Vaccins (en juist mRNA vaccins) hebben een zodanige toedienings- en werkingsprofiel dat langetermijneffecten zeer onwaarschijnlijk zjn
- Voor korte bijwerkingen is getest, die zijn acceptabel
- Zekerheid heb je niet
- Er is maar een geval bekend van een vreemde bijwerking op iets langere termijn bij vaccins (narcolepsie door een vaccin dat al jaren gebruikt wordt, het griepvaccin. En dat was door een chemische toevoeging, niet door het werkzame deel van het vaccin).

Ik heb hier een stuk geprobeerd te schrijven waarom de angst voor langetermijneffecten vooral angst is en er geen data is die erop wijst dat dat zo is (behalve dus weer 'angst want het is nooit gebruikt als vaccin')

Als je dan alsnog niet wilt, is dat je goed recht. Maar dat is je wantrouwen mbt goedkeurende instanties en de manier waarop experts dit inschatten die dan spreekt. En niet een ultrarationale overweging.

[Voor 22% gewijzigd door JvS op 09-01-2021 08:54]

• YakuzA

YakuzA

[...]

Welke eerste data bedoel je hier?

De CDC sheet met minder dan 400 cases met bijwerkingen op 4 miljoen vaccinaties in de VS?
Dat mensen met een bepaalde eiwit allergie last kunnen krijgen binnen 15 min is idd bekend en daar wordt nu op gelet.

Of zijn er al andere landen met data?

PSN

• Holk
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 11:48
[...]

Meest ernstige bijwerking tot nu toe is een allergische reactie. Om dit in context te plaatsen;
21 allergische reacties in 1.8 miljoen vaccinaties. (11 per 1000000). 17 daarvan waren bekent met het hebben van zware allergie, 7 met anafylaxie. Alle 21 hebben niets aan de prik overgehouden al dan niet met een epi pen shot. Voor iemand met een allergie is dat vervelend, maar niet levensbedreigend

• LZ86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:19
Ik ben na.mijn vaccinatie 1 dagje ren beetje loom/ grieperig geweest. Mijn vrouw alleen een pijnlijke arm. En dat is alweer over.

Over een dag of 16 de 2e prik, kom maar op.
Die mRna vaccins zijn niet nieuw. Waren al heel lang int ontwikkeling. Enig wat nieuw is, is inzetten op grote schaal bij mensen. Er is compleet geen rationele reden om er bang voor te zijn en te weigeren tbh

• Adlermann
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online
LZ86 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:21:
Ik ben na.mijn vaccinatie 1 dagje ren beetje loom/ grieperig geweest. Mijn vrouw alleen een pijnlijke arm. En dat is alweer over.

Die mRna vaccins zijn niet nieuw. Waren al heel lang int ontwikkeling. Enig wat nieuw is, is inzetten op grote schaal bij mensen. Er is compleet geen rationele reden om er bang voor te zijn en te weigeren tbh
Beetje vergelijkbaar met de influenza-vaccinaties dus. Daar heb ik dat ook altijd een beetje bij. Prima uitruil tegen 2x per jaar zware griep en eventueel longontsteking :)

Bij covid-19 is de uitruil nog voordeliger :)

Mijn observaties over het onderwijs gaan vooral over het hbo dan het wo. De rest zal ik dan expliciet benoemen als ik dat bedoel :)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

*knip* het is hier geen HK

[Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 09-01-2021 13:13]

• link0007
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09:36
BlackMonkey schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:07:
[...]

Klopt het dan dat we onze achterstand van het late beginnen eigenlijk al hebben ingelopen*? Als we eerder waren begonnen hadden we net zo goed op nieuwe vaccins moeten wachten.

*Afgezien van de landen die de 2e dosis niet op voorraad houden maar uit de nieuwe leveringen halen.
:D Wie had dat nou kunnen zien aankomen? Dat we in December zou weinig vaccins hadden gekregen dat we letterlijk in een paar dagen door die voorraad heen zouden zijn?

Waarom dacht je dat De Jonge steeds heeft aangegeven dat vroeger beginnen weinig nut had?

En dan te bedenken dat er genoeg mensen waren die woedend waren dat we niet op 27 december waren begonnen :')

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• YakuzA

YakuzA

link0007 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:53:
[...]

:D Wie had dat nou kunnen zien aankomen? Dat we in December zou weinig vaccins hadden gekregen dat we letterlijk in een paar dagen door die voorraad heen zouden zijn?

Waarom dacht je dat De Jonge steeds heeft aangegeven dat vroeger beginnen weinig nut had?

En dan te bedenken dat er genoeg mensen waren die woedend waren dat we niet op 27 december waren begonnen :')
Het enige jammere was dat we geen PR foto momentje hadden.
Denk dat mensen gewoon erg vatbaar zijn voor dat soort beeldvorming.

Verder vooral hopen op een stabiele en constante aanvoer van de vaccins.

PSN

• TrailBlazer
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

Ik was niet woedend alleen ik begrijp wel de waarde van de symbolische 1e prik. Ik probeer me zo veel mogelijk aan de regels te houden en dan wil ik geen excuses horen dat we nog niet kunnen prikken als opeens het belangrijkste er is

• Transportman
[...]

Het heeft misschien op het totaal weinig nut, maar alle beetjes helpen wat dat betreft. Als we 27 december waren begonnen, hadden die mensen over anderhalve week hun tweede prik kunnen halen. Dan hadden we vanaf dan al voordelen kunnen hebben van een gevaccineerde groep personeel, ik denk dat ze in ziekenhuizen echt wel naar dat moment aan het snakken zijn, dat het verzuim door corona onder personeel een stuk lager komt te liggen.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
TrailBlazer schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Ik was niet woedend alleen ik begrijp wel de waarde van de symbolische 1e prik. Ik probeer me zo veel mogelijk aan de regels te houden en dan wil ik geen excuses horen dat we nog niet kunnen prikken als opeens het belangrijkste er is
Dit. En het feit dat het hele proces een rommeltje was. (Zie het mooie stuk hierover in de Volkskrant)
Dat beloofde niet veel goeds voor het vervolg. Terecht dat mensen zich dan roeren.
Soms is een beetje wrijving gewoon nodig. Zou misschien niet zo moeten zijn, maar met een beetje druk lossen problemen vaak sneller op. Hopelijk heeft Hugo hier geleerd dat communicatie wellicht toch een dingetje is en dat verschuilen achter procedures niet iets is dat we van onze ministers verwachten of accepteren.

• Mrjraider
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

Transportman schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Het heeft misschien op het totaal weinig nut, maar alle beetjes helpen wat dat betreft. Als we 27 december waren begonnen, hadden die mensen over anderhalve week hun tweede prik kunnen halen. Dan hadden we vanaf dan al voordelen kunnen hebben van een gevaccineerde groep personeel, ik denk dat ze in ziekenhuizen echt wel naar dat moment aan het snakken zijn, dat het verzuim door corona onder personeel een stuk lager komt te liggen.
Verzuim ziekenhuizen is echt niet alleen maar door corona. Ik begreep dat de diensten op verschillende afdelingen (cohort en IC) aangepast zijn. Je draait daar diensten van 10-12 uur per keer in verband met personeelsproblematiek. Daarnaast heeft het hoge sterftecijfer ook mentaal een enorme weerslag. Ik denk dat je het verzuim in tweeën kan knippen: 50% corona gerelateerd de ander 50% door oververmoeidheid/burnout/mentaal etc.

Verzuim zal pas dalen als de opname stroom afneemt en er rust in de tent komt.

• blissard
  • Nu online
Mrjraider schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:59:
[...]

Verzuim ziekenhuizen is echt niet alleen maar door corona. Ik begreep dat de diensten op verschillende afdelingen (cohort en IC) aangepast zijn. Je draait daar diensten van 10-12 uur per keer in verband met personeelsproblematiek. Daarnaast heeft het hoge sterftecijfer ook mentaal een enorme weerslag. Ik denk dat je het verzuim in tweeën kan knippen: 50% corona gerelateerd de ander 50% door oververmoeidheid/burnout/mentaal etc.

Verzuim zal pas dalen als de opname stroom afneemt en er rust in de tent komt.
Daar was overigens ook een plan voor bedacht. Met dit plan zou de druk op de IC’s een heel stuk lager zijn geweest. Dat had dan ook veel uitval gescheeld. Helaas is dat door een vergelijkbaar ambtelijk/bureaucratische rompslomp ook niet van de grond gekomen. VWS wilde het niet financieren. Klaar ben je.
https://fd.nl/weekend/136...witter#Echobox=1610105609
Overigens is IC capaciteit wel Off-topic hier. Maar om het beeld te schetsen van de disfunctionerende ministeries is het wellicht wel acceptabel.

[Voor 7% gewijzigd door blissard op 09-01-2021 15:07]

• Transportman
Ook het onderwijspersoneel wil eerder gevaccineerd worden: https://nos.nl/artikel/23...-worden-gevaccineerd.html

Dat zijn nog eens 250.000 mensen die voorrang willen, maar als ik de strategie mag geloven, gaat het allemaal niets uitmaken omdat bijna alle groepen die voorrang zouden krijgen ondertussen al zover uitgesmeerd zijn dat er bijna geen sprake meer is van voorrang.

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:08
Een belangrijk probleem rond Corona met zorgpersoneel is niet zozeer het ziek zijn door Corona (hoewel dat nu meer het geval is dan in het voorjaar), maar het uit de running zijn voor de test. Er wordt een vrij strikt 'bij klachten testen' beleid gehanteert, en dat betekent dus plotselinge uitval. Totdat je een negatief resultaat hebt wordt je geacht uit het ziekenhuis weg te blijven.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• P_de_B
  • Niet online
ijdod schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:43:
Een belangrijk probleem rond Corona met zorgpersoneel is niet zozeer het ziek zijn door Corona (hoewel dat nu meer het geval is dan in het voorjaar), maar het uit de running zijn voor de test. Er wordt een vrij strikt 'bij klachten testen' beleid gehanteert, en dat betekent dus plotselinge uitval. Totdat je een negatief resultaat hebt wordt je geacht uit het ziekenhuis weg te blijven.
Dat valt inmiddels wel mee hoor. Met sneltesten is het vrij goed te doen. Binnen 30 minuten uitslag.

Toen we nog niet zelf konden testen was dat idd drama. 5 tot 7 dagen uit de running als je getest moest worden.

• YakuzA

YakuzA

De 30k mensen in de acute zorg hebben vandaag iig de 1e ronde vaccinatie afgerond.
https://nos.nl/l/2363620#UPDATE-container-50212212

PSN

• Transportman
P_de_B schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:07:
[...]

Dat valt inmiddels wel mee hoor. Met sneltesten is het vrij goed te doen. Binnen 30 minuten uitslag.

Toen we nog niet zelf konden testen was dat idd drama. 5 tot 7 dagen uit de running als je getest moest worden.
Maar zijn de sneltesten al voldoende betrouwbaar? Zoals eind december met die van Abbott, is dat er 25-40% kans is dat iemand met een negatieve uitslag toch wel corona heeft. Dan kan je wel fijn binnen 30 minuten de uitslag hebben, maar als de uitslag zo onbetrouwbaar vraag ik me serieus af of het wel verstandig is om ze te gebruiken in het ziekenhuis om te kijken of personeel wel mag komen werken na klachten.

• ijdod
@P_de_B Betrouwbaarheid is een ding. Bij ons (een UMC) testen we altijd al zelf, dus binnen 12 uur heb je de PCR uitslag. Er zijn beperkt sneltesten (doorlooptijd iets van een uur) beschikbaar voor patienten en personeel, maar de vraag is groter dan het aanbod. Die krijg je alleen via een expliciet goedkeuringsproces.

Vooralsnog is geen van de andere geteste sneltests voldoende accuraat gebleken, en worden dus niet gebruikt. Niet mijn vakgebied, maar ik begrijp dat de specificiteit het voornaamste probleem is. (dus een positieve sneltest is valide, een negatieve mogelijk niet).

[Voor 25% gewijzigd door ijdod op 09-01-2021 20:37]

• P_de_B
  • Niet online
Transportman schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:18:
[...]

Maar zijn de sneltesten al voldoende betrouwbaar? Zoals eind december met die van Abbott, is dat er 25-40% kans is dat iemand met een negatieve uitslag toch wel corona heeft. Dan kan je wel fijn binnen 30 minuten de uitslag hebben, maar als de uitslag zo onbetrouwbaar vraag ik me serieus af of het wel verstandig is om ze te gebruiken in het ziekenhuis om te kijken of personeel wel mag komen werken na klachten.
Dat onderzoek van LUMC wordt niet herkend in veel andere onderzoeken. We doen heel veel dubbeltesten (snel en PCR) en zien eigenlijk goede resultaten met Abbot test. Ook UMCG bijvoorbeeld meldde dat. Alleen bij hele lage virale load (CT >35)wil PCR wel positief zijn en sneltest niet.

Welke test je inzet is ook onderdeel van je hele risico inschatting en bezetting natuurlijk.
Als iemand echt klachten heeft als benauwdheid of koorts doen we wel sowieso PCR en ook die zijn als je via voorrangsstraat test zelfde dag binnen. Dus qua testen is de boel wel op orde inmiddels.

[Voor 4% gewijzigd door P_de_B op 09-01-2021 20:36]

• CyberMania
  • Nu online

Die mRna vaccins zijn niet nieuw. Waren al heel lang int ontwikkeling. Enig wat nieuw is, is inzetten op grote schaal bij mensen.
Hoeveel andere mRNA-vaccins zijn er voor Covid-19 geweest dan? Ze kunnen, en dat zullen ze waarschijnlijk ook wel zijn, veilig zijn maar zonder data op langer termijn en grotere schaal kan je simpelweg nu niet onderbouwen dat het helemaal veilig is.

[Voor 16% gewijzigd door CyberMania op 09-01-2021 20:37]

• ijdod
@CyberMania Net zoveel als traditionele vaccins.

• CyberMania
  • Nu online
ijdod schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:38:
@CyberMania Net zoveel als traditionele vaccins.
Nope, traditionele techniek zetten we al heel lang in zoals voor griep. Deze techniek is nog niet eerder ingezet voor vaccinatie.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:46
Transportman schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:08:
Ook het onderwijspersoneel wil eerder gevaccineerd worden: https://nos.nl/artikel/23...-worden-gevaccineerd.html

Dat zijn nog eens 250.000 mensen die voorrang willen, maar als ik de strategie mag geloven, gaat het allemaal niets uitmaken omdat bijna alle groepen die voorrang zouden krijgen ondertussen al zover uitgesmeerd zijn dat er bijna geen sprake meer is van voorrang.
Ik las het ook net. Tja ik denk dat er nog veel meer beroepen zijn waar voorrang te rechtvaardigen valt, maar ja, je kunt niet iedereen als een van de eersten vaccineren.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• P_de_B
  • Niet online
Ja maar "traditionele" vaccins zorgen voor de productie van eiwitten via mRNA. Het concept is echt niet zo nieuw als dat sommigen willen doen geloven.

• LZ86
30 jaar geleden zijn ze begonnen met het ontwikkelen en onderzoeken van mRna vaccins.
En het mRna platform was ook al af. Het enige wat men hoefde te doen was het specifieke mRna van een virus in dat platform te zetten.

Hier een lekenverhaaltje:
https://www.health.harvar...so-exciting-2020121021599

• LZ86
P_de_B schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:44:
Ja maar "traditionele" vaccins zorgen voor de productie van eiwitten via mRNA. Het concept is echt niet zo nieuw als dat sommigen willen doen geloven.
Ja precies.

• P_de_B
  • Niet online
Dit is ook nog wel een aardig artikel over mRNA en vaccins: https://berthub.eu/articl...-biontech-pfizer-vaccine/

• ijdod
CyberMania schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:40:
[...]

Nope, traditionele techniek zetten we al heel lang in zoals voor griep. Deze techniek is nog niet eerder ingezet voor vaccinatie.
Wel voor griep, maar niet voor Corona, en dat is dezelfde delta die je aanhaalde als reden dat ondanks de jaren ervaring met de mRNA methode het toch anders zou zijn...

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
[...]

Ik was wel boos en ben dat nog steeds. De minister prutst maar wat aan en ons vaccinatie uitrol is echt compleet pet.

En als dit wel.de reden was en de jonge dit wist, dan is het ontzettend laakbaar dat hij dit niet gemeld heeft.

Hij zegt maar wat, introduceert wat bullshit als 'zorgvuldigheid' om zijn eigen incompetentie te verbloemen en heeft nu dan misschien een mazzeltje met die vertraging in de levering.

Deze week ook weer: de kamer verkeerd ingelicht over wanneer en hoeveel vaccins er zijn. 2 opties: hij wist het wel en liegt OF hij was weer eens niet op de hoogte van feiten die de NOS met simpele telefoontjes achterhaalt.

Beide niet goed;-)

• ijdod
@Fr33z Ben geen fan van De Jonge, maar het is niet niet helemaal duidelijk wat je hem nu precies verwijt. Dat de vaccins er binnen no-time doorheen zouden gaan was altijd al de verwachting. Dat de leveringen af zouden wijken van de planning was ook al bekend.

• YakuzA

YakuzA

Fr33z schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:28:
[...]
Deze week ook weer: de kamer verkeerd ingelicht over wanneer en hoeveel vaccins er zijn. 2 opties: hij wist het wel en liegt OF hij was weer eens niet op de hoogte van feiten die de NOS met simpele telefoontjes achterhaalt.

Beide niet goed;-)
Of 3, de presentatie was een paar dagen eerder gemaakt toen die cijfers wel correct waren.

[Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 09-01-2021 21:33]

PSN

• P_de_B
  • Niet online
ijdod schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:32:
@Fr33z Ben geen fan van De Jonge, maar het is niet niet helemaal duidelijk wat je hem nu precies verwijt. Dat de vaccins er binnen no-time doorheen zouden gaan was altijd al de verwachting. Dat de leveringen af zouden wijken van de planning was ook al bekend.
Dat mensen die als eerste gepland stonden nu toch niet aan de beurt zijn omdat andere groepen voorrang hebben gekregen en dat die eerste doelgroep ook bij de volgende levering niet alsnog aan de beurt komt.

Overigens ligt ook groot gedeelte bij werkgevers die blind al hun personeel hebben uitgenodigd, in plaats van alleen verpleeghuis.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
ijdod schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:32:
Onduidelijke en misleidende communicatie, slechte voorbereiding op HET belangrijkste proces (vaccins) dat er in decennia geregeld moest worden, geen verantwoordelijkheid nemen voor dingen (ja nee de GGDs doen dat, ja nee dat is RIVM ...).

Constant dingen mooier voorstellen dan zijn en dan een dag later voor lul staan als het dan niet zo blijkt te zijn.

@YakuzA tuurlijk is optie 3 ook mogelijk, maar het overkomt hem wel heel vaak.

• Upke dupke
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 25-01 23:05

Upke dupke

Oompa Loompa

Transportman schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:08:

Ik werk in het speciaal voortgezet onderwijs en ik sta er dubbel in. Er kan maar 1 groep de eerste zijn en van mij uit geen enkele discussie over wie dat zijn. Persoonlijk ben ik niet bang voor corona maar nu met die Engelse variant en die taferelen die zich daar schijnbaar afspelen, krijg ik het toch wat meer 'benauwd'.

Waarschijnlijk gaan wij vanaf de 18e weer open omdat onze leerlingen bij nader inzien allemaal risicoleerling zijn en daar dus een ontheffing voor is. Dat kan ik goed begrijpen. Ondanks alle techniek die we nu hebben ingevlogen is het online lesgeven gewoon niks. De interactie met onze type leerlingen is nog belangrijker dan op het regulier. En hoewel we weliswaar met minder leerlingen in de klas zitten t.o.v. het regulier onderwijs, is er wel degelijk een risico. Zeker nu het OMT ook terug begint te krabbelen over 1,5 meter tussen leerlingen. Ook met weinig leerlingen is dat heel lastig. En tussen docent en leerling blijft ook heel ingewikkeld. De luchtkwaliteit is getest en zou goed moeten zijn. Toch merk ik in veel lokalen 'verzadigde' lucht die ik normaal al niet gezond vind. Alle ramen maar open, dan is er weer herrie en kan ik eigenlijk niet verwachten dat de leerlingen zich concentreren.

Er wordt dus, in ieder geval van ons, verwacht dat alles maar 'normaal' doorgaat. Ik zou me in ieder geval door een vaccin zeker een stuk veiliger voelen en wellicht ook meer gewaardeerd in de zin van cruciale beroepen (ook daar zijn er meer van, dat begrijp ik!). We verlenen een belangrijke 'opvangfunctie' en je ziet keer op keer dat wanneer leerlingen thuis komen te zitten er een dominoeffect optreedt.

Maar goed er zijn gewoon te weinig vaccins nu. Worden er geen fabrieken bijgebouwd?

• mesa57
  • Nu online
De vaccins worden niet geproduceerd door de overheid maar door particuliere bedrijven. Ik denk niet dat die zin hebben fabrieken te bouwen die na een jaar weer niks te doen hebben. Misschien zou Europa in kunnen springen door heel snel zo'n productiefaciliteit te financieren. Maar snel en Europa zijn m.i. twee verschillende dingen.

• BlackMonkey
  • Nu online
mesa57 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:57:
De vaccins worden niet geproduceerd door de overheid maar door particuliere bedrijven. Ik denk niet dat die zin hebben fabrieken te bouwen die na een jaar weer niks te doen hebben. Misschien zou Europa in kunnen springen door heel snel zo'n productiefaciliteit te financieren. Maar snel en Europa zijn m.i. twee verschillende dingen.
Weer een typisch reactie om maar te bashen. Het opschalen van de productie door fabrieken te bouwen is al behandeld: JvS in "Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed)."

Verder is Janssen natuurlijk niet de enigste producent die dit doet, waar je zelf met een paar simpele zoektermen wel uitkomt. Er is ook geen reden waarom ze niet voldoende productiecapaciteit zouden willen. Wanneer je een goed vaccin hebt en snel kan leveren zal je dit gegarandeerd terugverdienen, zie bijvoorbeeld Duitsland die nu bij Pfizer heeft bijgekocht omdat ze daar veel vertrouwen in hebben.

• Transportman
YakuzA schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:32:
[...]

Of 3, de presentatie was een paar dagen eerder gemaakt toen die cijfers wel correct waren.
Maar dan had hij zijn brief bij moeten werken, nu lijkt het alsof er compleet geen overzicht is. Ik zou verwachten dat er iets van een (digitaal) bord is waar ze bijhouden hoeveel wanneer gepland is, en als een leverancier meldt dat er iets veranderd dat iemand dan het even bijwerkt naar de nieuwste staat.
Upke dupke schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:52:
[...]

Ik werk in het speciaal voortgezet onderwijs en ik sta er dubbel in. Er kan maar 1 groep de eerste zijn en van mij uit geen enkele discussie over wie dat zijn. Persoonlijk ben ik niet bang voor corona maar nu met die Engelse variant en die taferelen die zich daar schijnbaar afspelen, krijg ik het toch wat meer 'benauwd'.

Waarschijnlijk gaan wij vanaf de 18e weer open omdat onze leerlingen bij nader inzien allemaal risicoleerling zijn en daar dus een ontheffing voor is. Dat kan ik goed begrijpen. Ondanks alle techniek die we nu hebben ingevlogen is het online lesgeven gewoon niks. De interactie met onze type leerlingen is nog belangrijker dan op het regulier. En hoewel we weliswaar met minder leerlingen in de klas zitten t.o.v. het regulier onderwijs, is er wel degelijk een risico. Zeker nu het OMT ook terug begint te krabbelen over 1,5 meter tussen leerlingen. Ook met weinig leerlingen is dat heel lastig. En tussen docent en leerling blijft ook heel ingewikkeld. De luchtkwaliteit is getest en zou goed moeten zijn. Toch merk ik in veel lokalen 'verzadigde' lucht die ik normaal al niet gezond vind. Alle ramen maar open, dan is er weer herrie en kan ik eigenlijk niet verwachten dat de leerlingen zich concentreren.

Er wordt dus, in ieder geval van ons, verwacht dat alles maar 'normaal' doorgaat. Ik zou me in ieder geval door een vaccin zeker een stuk veiliger voelen en wellicht ook meer gewaardeerd in de zin van cruciale beroepen (ook daar zijn er meer van, dat begrijp ik!). We verlenen een belangrijke 'opvangfunctie' en je ziet keer op keer dat wanneer leerlingen thuis komen te zitten er een dominoeffect optreedt.

Maar goed er zijn gewoon te weinig vaccins nu. Worden er geen fabrieken bijgebouwd?
Ik zie het onderwijs ook als zeer belangrijk en als er voorrang is, zou dat wel een groep zijn die het zou moeten krijgen, maar ik heb het idee dat er ondertussen zoveel voorrang wordt gegeven, dat er geen verschil meer is met normaal.
BlackMonkey schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:42:
[...]

Weer een typisch reactie om maar te bashen. Het opschalen van de productie door fabrieken te bouwen is al behandeld: JvS in "Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed)."

Verder is Janssen natuurlijk niet de enigste producent die dit doet, waar je zelf met een paar simpele zoektermen wel uitkomt. Er is ook geen reden waarom ze niet voldoende productiecapaciteit zouden willen. Wanneer je een goed vaccin hebt en snel kan leveren zal je dit gegarandeerd terugverdienen, zie bijvoorbeeld Duitsland die nu bij Pfizer heeft bijgekocht omdat ze daar veel vertrouwen in hebben.
Is die garantie dat je het terug gaat verdienen er wel? Ik weet niet hoeveel winst een Pfizer op een dosis maakt, maar ik kan me best voorstellen dat een nieuwe fabriek wel even moet draaien voordat die uit de kosten is. Al scheelt het wel dat er geen/nauwelijks ontwikkelkosten zullen zijn omdat het in feite dezelfde fabrieken zijn die ze al hebben.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, productielijnen opzetten is één... Voldoende grondstoffen is twee... En dat is voor alle producenten een probleem.

• BlackMonkey
  • Nu online
Transportman schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:30:
Is die garantie dat je het terug gaat verdienen er wel? Ik weet niet hoeveel winst een Pfizer op een dosis maakt, maar ik kan me best voorstellen dat een nieuwe fabriek wel even moet draaien voordat die uit de kosten is. Al scheelt het wel dat er geen/nauwelijks ontwikkelkosten zullen zijn omdat het in feite dezelfde fabrieken zijn die ze al hebben.
Natuurlijk kan ik zelf deze garantie niet 100% geven. Maar er gaan wel heel wat dingen mis als je een product hebt wat de complete wereld nodig heeft, waar schaarste van heerst, waar het (gebrek aan) alternatief voor je klanten nog vele miljarden meer kost (middels de economie) en je daar geen winst op maakt.

Dit allemaal nog helemaal los van de COVAX Facility.

• YakuzA

YakuzA

Transportman schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:30:
[...]

Maar dan had hij zijn brief bij moeten werken, nu lijkt het alsof er compleet geen overzicht is. Ik zou verwachten dat er iets van een (digitaal) bord is waar ze bijhouden hoeveel wanneer gepland is, en als een leverancier meldt dat er iets veranderd dat iemand dan het even bijwerkt naar de nieuwste staat.
Zo’n brief wordt gemaakt, bijgewerkt en gereviewed door tig departementen en mensen.
Als je dan aan het einde van het proces weer een nieuwe versie maakt omdat de cijfers anders zijn geworden kun je weer opnieuw het review proces door, kijken of het weer ergens anders impact heeft ed.
Het zal nog wel wat erger zijn dan op een normaal kantoor qua burocratie.

Vind het dan ook niet heel raar als cijfer dan van een peildatum van een paar (1,2,3) dagen geleden is.

PSN

• pro_6or
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 25-01 23:42

pro_6or

amateur_60r

[...]

Zodra je met Corona besmet raakt komt exact dat gelijke RNA (met nog wat meer “code” dan alleen de spikes) jouw lichaam ook binnen. Dan ben je proefkonijn geworden van non-mRNA en kan je wel eens voor de rest van je levende gevolgen moeten dragen. Zonder vaccinatie ga je onherroepelijk dit RNA een keer binnen krijgen.

een treffende spreuk

• gekkie
  • Nu online
Fr33z schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:37:
@YakuzA tuurlijk is optie 3 ook mogelijk, maar het overkomt hem wel heel vaak.
Is er nog iemand die hetzelfde doet als de Jonge die het dan minder vaak overkomt ?
Of zou het hem ook deels kunnen overkomen omdat hij de politieke kop van jut is voor nagenoeg alles rond het corona-beleid (op steunpakketen na dan, de maatregelen waar ondernemers last van hebben krijgt hij immers ook de schuld van) ?

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• defiant
  • Laatst online: 13:03

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Voor de werking van vaccins hebben we een apart topic: Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins

S.v.p. de discussie over de werking van het vaccin, zoals de mRNA discussie in dat topic voeren en in dit topic de discussie te beperken over beleid en strategie qua uitrol.

Climate dashboard

• blissard
  • Nu online
gekkie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 01:11:
[...]

Is er nog iemand die hetzelfde doet als de Jonge die het dan minder vaak overkomt ?
Of zou het hem ook deels kunnen overkomen omdat hij de politieke kop van jut is voor nagenoeg alles rond het corona-beleid (op steunpakketen na dan, de maatregelen waar ondernemers last van hebben krijgt hij immers ook de schuld van) ?
Tuurlijk is er op dit moment in Nederland niemand die meer “kop van jut” is dan Hugo. Het is een rotbaan op dit moment. Maar het is zijn werk, en de enige manier om te kijken hoe hij het doet, is om ons te benchmarken met andere landen in Europa. En dan doen we niet mee met de top. En dat mag je iemand dus laten weten en vragen hoe hij dat gaat oplossen. En dan wil je van je top manager niet horen dat het aan iemand anders ligt. (En dan ook nog iemand over wie hij het mandaat heeft)

• gekkie
  • Nu online
blissard schreef op zondag 10 januari 2021 @ 01:43:
[...]
Tuurlijk is er op dit moment in Nederland niemand die meer “kop van jut” is dan Hugo. Het is een rotbaan op dit moment. Maar het is zijn werk, en de enige manier om te kijken hoe hij het doet, is om ons te benchmarken met andere landen in Europa. En dan doen we niet mee met de top. En dat mag je iemand dus laten weten en vragen hoe hij dat gaat oplossen. En dan wil je van je top manager niet horen dat het aan iemand anders ligt. (En dan ook nog iemand over wie hij het mandaat heeft)
Ik kan moeilijk beoordelen of hij niet mee doet aan de top (over het geheel gezien), maar ik heb niet de indruk dat ze in andere buitenlanden unaniem enthousiast zijn over hun regering en hun eventuele kop van jut (of dat ze het meer gespreid hebben waardoor het wellicht minder opvalt, bijvb in Duitsland ligt er weer een hoop op bondsniveau en dus bij meerdere poppetjes).
Dit geldt ook zeker voor het hele vaccinatie gebeuren, hier is de teneur dat we aan de EU-symbool-prik en het EU-feel-good verhaal van Ursula mee hadden moeten doen. In het buitenland is er dan weer kritiek hoe het toch kan dat er na een minimaal aantal prikken ineens niks meer gebeurd of het licht chaotisch gebeurd.

En tot nu toe krijg ik van zijn kabinetscollega's ook weinig warm fuzzy feelings, noch als ik bijvb kijk naar de leiders van de oppositie, als zij als minister van volksgezondheid alles hadden gedaan wat ze ook in de tweedekamer hebben verkondigd, dan weet ik niet of men er gemiddeld genomen veel enthousiaster van was geworden.

Een non-politicus zou kunnen, maar het is en blijft wel een politieke functie.
De combinatie met ook 2 niet bijster medisch geschoolde top-ambtenaren op dit dossier is weer niet handig, maar goed dat past weer in het bredere plaatje dat als top-ambtenaren van het zelfde kliekje er te lang blijven plakken dat ook niet altijd ideaal is. Uiteindelijk is een minister ook best beperkt en is voor het roeien met de riemen die er zijn nagenoeg volledig afhankelijk van zijn ambtenaren.

Kortom het blijft lastig alles, bovendien is volksgezondheid een nogal breed begrip, al zou je wellicht wel kunnen stellen dat pandemieën een van de weinige dingen is die acuut en op dit niveau afgehandeld moeten worden. Voor incidentele rampen met in korte tijd de nodige gewonden en dat was het dan, daar is men (als het goed is) veel beter op getraind, door de hele keten heen, dus daar is op het moment suprême ook geen/weinig aansturing voor nodig vanuit het ministerie en zeker niet de minister zelf.
Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True