PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Nee er is inderdaad niks veranderd. Er zijn ook nergens winkels open op zondag, dat is in Duitsland wel anders !henkzelf schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:28:
[...]
Er is in Nederland de laatste 80 jaar niks veranderd: we staan paraat maar de oorlog moet niet in het weekend uitbreken en de dijken moeten ook tot maandag wachten.
Ik had het, voor alle duidelijkheid, over rampen en crisis situaties. Niet over funshoppen.Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:37:
[...]
Nee er is inderdaad niks veranderd. Er zijn ook nergens winkels open op zondag, dat is in Duitsland wel anders !
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Duidelijk, ik reageerde vooral op je "in 80 jaar niks veranderd"henkzelf schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:57:
[...]
Ik had het, voor alle duidelijkheid, over rampen en crisis situaties. Niet over funshoppen.
en ik had het niet over funshoppen, een woord waar ik kotsneigingen bij krijg
Klopt, en de veroorzakers daarvan zijn gewoon de gezondheidsraad, Hugo de Jonge en de media.ijdod schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:34:
@GAIAjohan De reputatieschade is hoog. Bij ons op intranet (een UMC...) reageerde een 60-plusser dat hij zijn AZ uitnodiging had geweigerd, hij de keuze wilde hebben, en dat hij het belachelijk vond dat de organisatie zo star was in het beleid 'en zijn veiligheid'.
Waarbij de organisatie zelf niet eens de keuze heeft. De vaccinatiestrategie binnen het ziekenhuis wordt op hogerhand bepaald, net als wat er aan vaccins geleverd wordt...
Ik kan er echt niet bij. De strategie had gewoon moeten zijn prikken, prikken, prikken. De piepkleine kans op trombose is vele malen minder dan de kans op corona met de huidige besmettingsaantallen.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
https://www.gelderlander....-coronavirussen~a3142e0c/
een treffende spreuk
https://www.rivm.nl/nieuw...n-naar-beneden-bijgesteld
Het aantal geschatte vaccinaties bedraagt nu bijna 5,2 miljoen (aantal gezette prikken t/m dinsdag 27 april). Vanwege een programmeerfout is eerder een overschatting van de vaccinatiecijfers opgetreden. Daardoor zijn op 13 april 220.000 vaccinaties teveel gerapporteerd. De correctie hiervoor wordt vandaag doorgevoerd op het coronadashboard en in de wekelijkse rapportage van het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu . De correctie heeft geen invloed op het verloop van het vaccinatieprogramma.
[ Voor 61% gewijzigd door menzo op 29-04-2021 10:50 ]
Ik zal het comedy capers muziekje alvast instartenmenzo schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:50:
En we zijn - 220000 door een foutje.
[...]
De correctie staat er nu iig al, en de waarde geleverd en gecontroleerd correspondeert nu veel beter met de gezette prikken met overal een 400k marge.
Het nieuwe totaal is 5.176.010
[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 29-04-2021 10:57 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat stukje tekst ookYakuzA schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:52:
[...]
Ik zal het comedy capers muziekje alvast instarten
Om toch zo accuraat en tijdig mogelijk in te kunnen schatten hoeveel mensen gevaccineerd zijn, maakt het RIVM gebruik van geprogrammeerde computerscripts. Deze schatten de vaccinatiecijfers op basis van het aantal uitgereden vaccins, ontvangende partijen en aannames ten aanzien van spillage (1%) en de periode waarin de vaccins worden gezet.
Wat een prutsers. Waarom is dit (het beleid) helemaal gebaseerd op schattingen? Hoe moeilijk is om te tellen hoeveel vaccins je gezet hebt...menzo schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:50:
En we zijn - 220000 door een foutje.
[...]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Omdat niet iedereen toestemming geeft om het aan het RIVM te melden, heb ik ook niet gedaan.TheRicolaa10 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:05:
[...]
Wat een prutsers. Waarom is dit (het beleid) helemaal gebaseerd op schattingen? Hoe moeilijk is om te tellen hoeveel vaccins je gezet hebt...
De GGD weet het wel, maar het RIVM niet.
Dat is een aparte optie
Gewoon verplichten...Uthog schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:07:
[...]
Omdat niet iedereen toestemming geeft om het aan het RIVM te melden, heb ik ook niet gedaan.
Dat is een aparte optie
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Steam ID = Ackerfiets
Als je geen toestemming geeft dan weten ze dus niet dat jij een prik hebt gehad. Dus kunnen ze bv. niet exact zeggen "Y% van de mensen uit geboortejaar X hebben vaccin gehad". Wel een benadering uit de rest van de mensen die wel toestemming geeft.Uthog schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:07:
[...]
Omdat niet iedereen toestemming geeft om het aan het RIVM te melden, heb ik ook niet gedaan.
Dat is een aparte optie
Maar wat ze natuurlijk wel gewoon kunnen weten is hoeveel vaccins er daadwerkelijk zijn geprikt en hoeveel er zijn weggegooit.
Het beleid is niet gebaseerd op deze schattingen...TheRicolaa10 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:05:
[...]
Wat een prutsers. Waarom is dit (het beleid) helemaal gebaseerd op schattingen? Hoe moeilijk is om te tellen hoeveel vaccins je gezet hebt...
PSN
Da moet eerst de wet veranderd worden.TommyGun schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:08:
Gewoon verplichten...
Het is volgens mij ook helemaal niet van belang of je die cijfers achter de komma hebt.
Zolang je ze maar bij benadering hebt.
En dat kun je uitrekenen als je de voorraden gaat tellen.
Als het doel nou zou zijn '100% van de Nederlanders prikken', dan was het een ander verhaal.
Maar als het gaat om 75% plus (of zoiets) wat maken dan 200.000 minder of meer prikken uit?
[ Voor 52% gewijzigd door Rzaan op 29-04-2021 11:50 ]
Dan kan de GGD toch wel aan het RIVM de aantallen rapporteren? Ik denk dat ze dat ook doen want bij de GGD getallen staat niet dat ze "geschat" zijn.Uthog schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:07:
[...]
Dat is een aparte optie
Dat staat wel bij de aantallen van de huisartsen en de overige uitvoerders. En dat is dan weer omdat die registratie systemen niet gekoppeld zijn. Daar heeft het OMT over geadviseerd en daarom gaat het RIVM nu belteams inzetten om te bepleiten dat huisartsen en instellingen alsnog de getallen doorgeven.
Voor deze week werd er op 13 april nog gerekend op 136.800 vaccins, op het dashboard staat nu 66.000. Hetzelfde voor week 19, daar was een verwachting van 158.200, op het dashboard staat nu 66.500. Week 20 is dan al weer wat positiever, want daar waren ern 113.000 geschat, en die staat nu op 225.600. Ik hoop ieder geval dat het vanaf week 21 echt gaat lopen met Janssen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Nee nee, we zijn een vrij land.
Ik vind het goed dat we de privacy waarborgen, maar nu niet gaan zeiken als kleuters dat de berekeningen niet exact kloppen omdat we de data niet willen geven. De focus was toch prikken prikken prikken? Je kan niet twee dingen prio 1 geven.
Ga maar naar een dictatuur waar men alles van je weet, daar kunnen ze de exacte cijfers geven.
EDIT:
Dit was niet specifiek op de poster hierboven bedoeld maar meer als kritiek op de zeikerts op de social mediakanalen in het algemeen
[ Voor 20% gewijzigd door Nox op 29-04-2021 12:20 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Kan huisarts dan niet zeggen: ik heb er 234 geprikt uit 1956. De namen mogen jullie niet weten. Maar zo is jullie statistiek op orde.
Ohja, ik heb 3 flacons weg moeten gooien omdat mijn assistent nog niet helemaal competent was met optrekken.
Weet je gelijk je spillage.
Dan is privacy toch nog steeds 100% gewaarborgd? Of heb je er bezwaar tegen dat iemand weet dat iemand uit een geboortejaar is geprikt? Dat is toch nooit herleidbaar?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dan is je privacy gewaarborgd, maar als IT'er: hoe ga je die namen verwerken in je database? Daar moet je dus een ander systeem voor optuigen die bijhoudt per huisarts(praktijk) wat er wel/niet gebeurd is. Hoe voorkom je dubbele tellingen? Huisarts geeft door aan RIVM: ik heb er 355 geprikt dat zien pietje, jantje, ingrid, hilma, joop en ik heb er 23 die niet willen dat ik het doorgeef. Even later: ja die 23 die dat niet wilden heb ik kunnen overtuigen van het nut, dat zijn....Dennis1812 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:11:
Maar privacy is belangrijk etc.
Kan huisarts dan niet zeggen: ik heb er 234 geprikt uit 1956. De namen mogen jullie niet weten. Maar zo is jullie statistiek op orde.
Ohja, ik heb 3 flacons weg moeten gooien omdat mijn assistent nog niet helemaal competent was met optrekken.
Weet je gelijk je spillage.
Dan is privacy toch nog steeds 100% gewaarborgd? Of heb je er bezwaar tegen dat iemand weet dat iemand uit een geboortejaar is geprikt? Dat is toch nooit herleidbaar?
Je prikt nu met ziekenhuizen, ggd's, zorginstellingen, huisartsen etc. dat zijn veel kanalen. Met enkel een ggd en ziekenhuizen is het makkelijk afspraken maken maar zorginstellingen en huisartsen daar hebben we er echt heel veel van. We vonden prikken belangrijker dan een database bijhouden met álle informatie. We zaten te zeiken omdat we echt echt echt moesten prikken, koste wat kost. En dan nu achteraf zeiken dat de cijfertjes wat minder accuraat zijn.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Is het niet zo dat ze pas op het dashboard komen ná testen en goedkeuring voor gebruik? Want dan kan je de getallen niet vergelijken, levering en goedkeuring zijn totaal verschillend.Woy schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:00:
Overigens heb ik het idee dat de leveringen van Janssen ook iets naar beneden bijgesteld zijn. Het begint vooral interessant te worden vanaf week 21, die nog niet op het corona dashboard staat.
Voor deze week werd er op 13 april nog gerekend op 136.800 vaccins, op het dashboard staat nu 66.000. Hetzelfde voor week 19, daar was een verwachting van 158.200, op het dashboard staat nu 66.500. Week 20 is dan al weer wat positiever, want daar waren ern 113.000 geschat, en die staat nu op 225.600. Ik hoop ieder geval dat het vanaf week 21 echt gaat lopen met Janssen.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ik vind het getuigen van lef en eerlijkheid om een fout toe te geven en te corrigeren, ze hadden het ook weg kunnen moffelen door 20 dagen lang 10.000 vaccinaties niet door te geven. Had geen mens het gezien en er geen haan naar gekraaid.
Ik zie weer hetzelfde als eerder omtrent de testen en later de start van de vaccinaties. Veel heisa en mensen die het elke keer beter weten (maar natuurlijk nog niets hebben bijgedragen aan ook maar 1 verbetering, lekker vanaf de kant schreeuwen).
Dit soort mega operaties kosten nu eenmaal tijd.
We moeten echt eens gaan leren dat wij maar een klein schijt land zijn waar we van denken dat we zo geweldig zijn en het zo goed geregeld hebben. We hebben er zelf keihard aan meegewerkt de laatste jaren om dit mogelijk te maken. We kiezen bijvoorbeeld massaal voor budget zorgverzekeringen en klagen dan dat de zorg zo slecht geregeld is en uitgekleed is de laatste 10 jaar
Voorspelling 2 van de dag: over 2 maanden loopt de vaccinatietrein op rolletjes, kloppen de rapportages en gaan we zeuren op de volgende futiliteit.
Nee dit zijn verwachte leveringen. De aantallen zijn op het dashboard ook naar beneden bijgesteld. Zie bijvoorbeeld: YakuzA in "Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed)."Drardollan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:38:
[...]
Is het niet zo dat ze pas op het dashboard komen ná testen en goedkeuring voor gebruik? Want dan kan je de getallen niet vergelijken, levering en goedkeuring zijn totaal verschillend.
De enorme batch van 3-9 mei is al eerder verdwenen, maar dat lijkt een foutje geweest te zijn, want die stond op informatie van dezelfde dag die naar de kamer verstuurd was niet.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Hier een screenshot van afgelopen maandag, en van net. Het totale aantal verwachte vaccins deze week is iets omhoog gegaan, de Janssen levering wat naar beneden.
/f/image/UIbCOsfxCqDTqMEq8klQqFrt.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie inderdaad ook het probleem niet zo van die schattingen en dat het af en toe gecorrigeerd moet worden. Zolang het maar open en eerlijk gebeurt. Die 200k meer/minder maken in het totale beeld ook helemaal niet zoveel verschil. Het gaat meer om de hoofdlijnen, en die zijn prima in deze data te zien.Drardollan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:45:
Ik vind het getuigen van lef en eerlijkheid om een fout toe te geven en te corrigeren, ze hadden het ook weg kunnen moffelen door 20 dagen lang 10.000 vaccinaties niet door te geven. Had geen mens het gezien en er geen haan naar gekraaid.
Inderdaad. Ik erger mij vooral aan iedereen die het weer beter weet, net als de vorige keren. En dan weten ze het beter of fora en Twitter, maar iets doen... ho maar.Woy schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:51:
[...]
Ik zie inderdaad ook het probleem niet zo van die schattingen en dat het af en toe gecorrigeerd moet worden. Zolang het maar open en eerlijk gebeurt. Die 200k meer/minder maken in het totale beeld ook helemaal niet zoveel verschil. Het gaat meer om de hoofdlijnen, en die zijn prima in deze data te zien.
DankWoy schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:50:
@Drardollan
Hier een screenshot van afgelopen maandag, en van net. Het totale aantal verwachte vaccins deze week is iets omhoog gegaan, de Janssen levering wat naar beneden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je ziet de wispelturigheid van de leveringen. Het is en blijft giswerk. Waarbij eigenlijk vooral Pfizer positief opvalt, als er daar verkeerd geschat is dan is dit met name omdat er te weinig geschat is.
Dat is exact de reden dat ik ernaar aan het kijken was. Ik ben erg benieuwd hoe betrouwbaar de leveringen van Janssen gaan zijn. Ik kan mij ook voorstellen dat het nu nog even opstarten is, ik hoop ieder geval dat ze vanaf week 21 echt significate aantallen gaan leveren zoals gepland, en niet het wisselvallige beeld dat bij AZ bestaat.Drardollan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:56:
[...]
Dank
Je ziet de wispelturigheid van de leveringen. Het is en blijft giswerk. Waarbij eigenlijk vooral Pfizer positief opvalt, als er daar verkeerd geschat is dan is dit met name omdat er te weinig geschat is.
Het is vooral te hopen dat er geen shit meer opduikt bij Janssen. Al is het de laatste weken gelukkig rustig. De rol van AZ is uitgespeeld en kijk ik niet eens meer naar, wat er nu nog komt gaan er nog een paar van als eerste prik en de rest als 2e en dan is het klaar.Woy schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:58:
[...]
Dat is exact de reden dat ik ernaar aan het kijken was. Ik ben erg benieuwd hoe betrouwbaar de leveringen van Janssen gaan zijn. Ik kan mij ook voorstellen dat het nu nog even opstarten is, ik hoop ieder geval dat ze vanaf week 21 echt significate aantallen gaan leveren zoals gepland, en niet het wisselvallige beeld dat bij AZ bestaat.
Ja zo kan ik het ook, over 2 maanden (en paar weken) moet namelijk bijna iedereen die wil een eerste prik gehad hebben.Drardollan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:45:
Voorspelling 2 van de dag: over 2 maanden loopt de vaccinatietrein op rolletjes, kloppen de rapportages en gaan we zeuren op de volgende futiliteit.
Wat was je eerste voorspelling trouwens, nu ben ik wel benieuwd ?
Wat kunnen wij vanuit een forum doen dan ?Drardollan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:55:
[...]
Inderdaad. Ik erger mij vooral aan iedereen die het weer beter weet, net als de vorige keren. En dan weten ze het beter of fora en Twitter, maar iets doen... ho maar.
Ja, ik vraag me ook wel af of ze de 3 miljoen in Q2 gaan halen. Dan moeten ze in juni nog erg veel gaan leverenWoy schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:58:
[...]
Dat is exact de reden dat ik ernaar aan het kijken was. Ik ben erg benieuwd hoe betrouwbaar de leveringen van Janssen gaan zijn. Ik kan mij ook voorstellen dat het nu nog even opstarten is, ik hoop ieder geval dat ze vanaf week 21 echt significate aantallen gaan leveren zoals gepland, en niet het wisselvallige beeld dat bij AZ bestaat.
Realistisch zijn en niet overal over zeiken.Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:09:
[...]
Wat kunnen wij vanuit een forum doen dan ?
Als het dan toch zo vervelend is, dan moet je je gaan inzetten om het te verbeteren.
Was in het andere topic, sorry.Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:08:
[...]
Ja zo kan ik het ook, over 2 maanden (en paar weken) moet namelijk bijna iedereen die wil een eerste prik gehad hebben.
Wat was je eerste voorspelling trouwens, nu ben ik wel benieuwd ?
Mijn eerste voorspelling is dat het zondag een bende gaat worden in Amsterdam dankzij het onnavolgbare beleid van een overheid die mijlenver van de realiteit staat.
Volgens mij gebeurt beide (realistisch én zeiken), zeker hier op Tweakers.Drardollan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:11:
[...]
Realistisch zijn en niet overal over zeiken.
Als het dan toch zo vervelend is, dan moet je je gaan inzetten om het te verbeteren.
Hoort ook wel bij een forum, tot op zekere hoogte.
Het is behoorlijk opvallend dat steeds dezelfde mensen dezelfde kritiek hebben op een nieuwe situatie. En als na enkele weken die situatie verbeterd is, dan hoor je deze mensen niet meer. Dat getuigt niet van realisme.Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:13:
[...]
Volgens mij gebeurt beide (realistisch én zeiken), zeker hier op Tweakers.
Hoort ook wel bij een forum, tot op zekere hoogte.
Ben je nieuw in Nederland? Die declaraties lopen ook altijd maanden achter.henkzelf schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:03:
Dus de huisarts kan wel elke prik die hij zet declareren, maar niet optellen hoeveel het er zijn?
De huisarts zet ze uiteraard netjes in zijn eigen, niet aan het RIVM gekoppelde, systeem.henkzelf schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:03:
Dus de huisarts kan wel elke prik die hij zet declareren, maar niet optellen hoeveel het er zijn?
Dus alles is netjes geregistreerd, alleen niet a la minuut/maand beschikbaar op openbare websites/databronnen.
[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 29-04-2021 17:07 ]
PSN
https://nos.nl/l/2378672#UPDATE-container-52777392
PSN
Sinds vandaag zijn we voor 16 mei flink omlaag gegaan met bijna 500.000 prikken, waarvan 220.000 een correctie is. Schrik nog best wel van deze her-calculatie. 😱
Prognose vorige week
/f/image/vsTivSXoRNn5NwfSx3hi3EU5.png?f=fotoalbum_medium)
Update van vandaag voor 16 mei.
American Express vraagbaak
Dat is wel heel suf.YakuzA schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:17:
40.000 mensen uit 1963 zijn per ongeluk ook al uitgenodigd
https://nos.nl/l/2378672#UPDATE-container-52777392
Snap best dat er af en toe iets niet lekker loopt, maar dit is best wel een grote fuck up.
Niet dat het veel uitmaakt voor het gehele proces, maar het is zo klungelig.
Wat er nu waarschijnlijk gaat gebeuren, is het volgende:
Iedereen uit 1963 gaat bellen met de GGD. Zonder of met brief.
"Heeft u een brief?"
"Jazeker" (ook als iemand geen brief heeft)
"Nou, dan kunt u 8 mei terecht in X"
Tegen die tijd van de prik zal iemand uit 1963 sowieso al aan de beurt zijn om te bellen en ook een brief hebben.
Maar doordat 1963 eerder mocht bellen, zijn er geen plaatsen voor 1962.
Want die mogen nog niet bellen of online een afspraak maken.
Dus daar is dan pas een plaatsje voor op bijvoorbeeld 11 mei.
[ Voor 39% gewijzigd door Rzaan op 29-04-2021 21:37 ]
Ja het is heel suf, maar aan de andere kant gaat die 40k echt niet veel uitmaken aangezien dat minder dan een halve dag aan prikken isRzaan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:23:
[...]
Dat is wel heel suf.
Snap best dat er af en toe iets niet lekker loopt, maar dit is best wel een grote fuck up.
"Heeft u een brief?"
Tegen die tijd van de prik zal iemand uit 1963 sowieso al aan de beurt zijn om te bellen en ook een brief hebben.
PSN
Dus wie uit 1963 kan gewoon bellen.
Dan wordt je ingepland en als je dan komt krijg je een prik.
Dus er kunnen ook 200.000 mensen bellen als het erg tegenzit.
Hier staat nog steeds dat ze (dagelijks?) op geboortejaar filteren en zonodig afspraken cancellen "als blijkt dat u niet het juiste geboortejaar hebt".
Dat wordt dan wel weer spannend met die 40.000 te vroeg verstuurde uitnodigingen uit 1963 die nu toch wel weer mogen afspreken.
Dan moet je wel heel zeker weten dat je die vrijgekomen slots weer gevuld krijgt.henkzelf schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:14:
https://coronatest.nl/ik-...een-online-afspraak-maken
Hier staat nog steeds dat ze (dagelijks?) op geboortejaar filteren en zonodig afspraken cancellen "als blijkt dat u niet het juiste geboortejaar hebt".
Dat wordt dan wel weer spannend met die 40.000 te vroeg verstuurde uitnodigingen uit 1963 die nu toch wel weer mogen afspreken.
En als die mensen daadwerkelijk een uitnodiging hebben gekregen zou ik het laten zitten.
Dus stel even dat je als 'fraudeur' belt: Wel uit 63 maar nog geen brief.
Dan maak je gewoon een afspraak en je gaat op de dag van de afspraak.
Want je moet wel je brief meenemen, staat er. Maar ten eerste vraagt niemand naar die brief.
Ten tweede, als je als 'fraudeur' komt net na de dag dat het voor alle 1963'ers is vrijgegeven, dan hoeft een brief al helemaal niet meer.
Maar je hebt dan wel al lekker een afspraak.
Nu is natuurlijk de vraag of van die hele groep 1963 zo zal handelen. Dat zal wel niet, dus het levert niet mega veel vertraging op voor 1962.
Maar inmiddels zijn we 3,5 dag verder en staat de teller nog steeds op 1961.
Terwijl de teller eerder veel sneller versprong.
Dit gebeurde al, mijn vader uit 1946 kon een afspraak maken 3 a 4 weken vooruit. Daarna ging het tempo omhoog, en konden mensen uit bijv. 1950 ook in diezelfde week al de eerste prik krijgen. Ik ken mensen die jonger zijn dan mijn vader, maar eerder hun 2e prik krijgen, simpelweg omdat de periode tussen bellen voor afspraak > terecht kunnen geen drie weken meer is, maar eerder drie dagen.Rzaan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:23:
[...]
Dat is wel heel suf.
"Heeft u een brief?"
De mensen die nu per abuis een brief hebben gekregen moeten bellen en die worden "later" ingepland omdat er twee a drie dager prikcapaciteit is geruimd voor geboortejaar 1962. Dus niets voordringen of zo iets!
Zullen we ons nu weer bezig houden met Beleid & Strategie?
[ Voor 8% gewijzigd door royaljoop op 30-04-2021 10:03 . Reden: aanvullende txt ]
Goed idee.royaljoop schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:01:
Zullen we ons nu weer bezig houden met Beleid & Strategie?
Vanaf komende week worden (gefaseerd) 1 miljoen mensen tussen 18 en 60 jaar met medische indicatie uitgenodigd. De "griepprik" groep. Deze hebben nu voorrang op de volgende leeftijdsgroep.
Waarschijnlijk zullen de geboortejaren de komende weken dus minder snel verspringen dan de voorgaande weken is gebeurt. Maar dit is afhankelijk van de hoeveelheid vaccins die binnenkomen.
https://www.rijksoverheid...cineren-tegen-coronavirus
[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 30-04-2021 10:21 ]
Is bekend hoe groot die groep is? Ik krijg altijd een oproep voor de griepprik, ik haal hem niet altijd, maar die keren dat ik hem heb gehaald was het grootste deel van de mensen die in de rij stonden minimaal 60 jaar of ouder. Een groot deel van de 'griepprik groep' zal de vaccinatie dus al gehad hebben vanwege hun leeftijd.Plenkske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:20:
[...]
Goed idee.
Vanaf komende week worden (gefaseerd) 1 miljoen mensen tussen 18 en 60 jaar met medische indicatie uitgenodigd. De "griepprik" groep. Deze hebben nu voorrang op de volgende leeftijdsgroep.
Waarschijnlijk zullen de geboortejaren de komende weken dus minder snel verspringen dan de voorgaande weken is gebeurt. Maar dit is afhankelijk van de hoeveelheid vaccins die binnenkomen.
https://www.rijksoverheid...cineren-tegen-coronavirus
...
Lees eens even goedIceM schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:51:
[...]
Is bekend hoe groot die groep is? Ik krijg altijd een oproep voor de griepprik, ik haal hem niet altijd, maar die keren dat ik hem heb gehaald was het grootste deel van de mensen die in de rij stonden minimaal 60 jaar of ouder. Een groot deel van de 'griepprik groep' zal de vaccinatie dus al gehad hebben vanwege hun leeftijd.
Volgens mij werkt het bij de griepprik zo:
- iedereen die 60 jaar en ouder is wordt opgeroepen
- iedereen tussen 18 en 60 met medische indicatie wordt opgeroepen
Plenkske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:59:
[...]
Lees eens even goedongeveer 1 miljoen mensen tussen 18 en 60 jaar.
[ Voor 8% gewijzigd door IceM op 30-04-2021 11:38 ]
...
Het totaal mensen wat normaal de griepprik aangeboden krijgt is 6 of 7 miljoen ongeveer dacht ik.IceM schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:38:
[...]
![]()
oeps. Ik las het bericht als 'van de griepprik groep worden in mei de 1e 1 miljoen opgeroepen'. Dan zal de oproep voor mij ook wel komen aankomende maand. Ik ga weer lekker verder slapen.
Daarvan zijn echter veel mensen boven de 60 + in instellingen + zorg mensen, die hebben em dus eerder al gehad.
PSN
[ Voor 86% gewijzigd door ZieMaar! op 01-05-2021 09:36 ]
Analoog komt weer helemaal terug
Alsof die 1 miljoen mensen allemaal er wat aan kunnen doen? BBQ vreten hoeft bv ook helemaal niks mis mee te zijn, of friet, of zuipen (zolang je het maar binnen de richtlijnen doet).
Ik zit ook in die 1 miljoen en ja, ik leef ook gezond (maar wel met af en toe bier, bbq en frietpan). Die dingen hebben helemaal niks met mijn klachten te maken. Maar ik leef niet perfect gezond en dat hoeft ook niet. (ik heb zware complicaties gehad bij een operatie en dat heeft gewoon mijn gezondheid gesloopt).
Het is heel simpel; je vaccineert van hoog risico naar laag. Het heeft helemaal geen zin om gezonde mensen als eerste te vaccineren ,want daar los je het probleem van een overbelastte zorg niet mee op.
Veel te simpel gedacht weer. Jij wacht maar mooi totdat wij zijn geweest. Ik zal eigenlijk graag met je ruilen!
Een gezondheid die goed is en dan maar een maandje langer wachten op een vaccin.
[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 01-05-2021 09:37 ]
Je n=1 is als gevolg van zware complicaties, maar we mogen toch gerust stellen dat een signficant deel van de steeds groter wordende groep met aandoeningen als obesitas een simpel gevolg zijn van het gedrag van de individu?Adlermann schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:41:
[...]
Alsof die 1 miljoen mensen allemaal er wat aan kunnen doen? BBQ vreten hoeft bv ook helemaal niks mis mee te zijn, of friet, of zuipen (zolang je het maar binnen de richtlijnen doet).
Ik zit ook in die 1 miljoen en ja, ik leef ook gezond (maar wel met af en toe bier, bbq en frietpan). Die dingen hebben helemaal niks met mijn klachten te maken. Maar ik leef niet perfect gezond en dat hoeft ook niet. (ik heb zware complicaties gehad bij een operatie en dat heeft gewoon mijn gezondheid gesloopt).
Het is heel simpel; je vaccineert van hoog risico naar laag. Het heeft helemaal geen zin om gezonde mensen als eerste te vaccineren ,want daar los je het probleem van een overbelastte zorg niet mee op.
Veel te simpel gedacht weer. Jij wacht maar mooi totdat wij zijn geweest. Ik zal eigenlijk graag met je ruilen!
Een gezondheid die goed is en dan maar een maandje langer wachten op een vaccin.
Ik snap dat je je er wellicht door aangevallen voelt, maar feit blijft toch dat de groep die gemiddeld het meest ongezonde gedrag vertoond als eerste mag en dat dat voor een groep met een gezondere levensstijl kan voelen als belonen van slecht gedrag?
Schei uit. De verdriedubbeling van obesitas onder Nederlandse volwassenen van 5% in 1995 naar 15% nu is toch onmogelijk gevolg van louter externe factoren?Plenkske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:48:
[...]
Wat @Adlermann al zegt: het is niet alsof die 1 miljoen mensen daar zelf voor kiezen. Er zijn vele ziektes waar je gewoon niks aan kan doen. Verschillende types diabetes en astma bv.
Waar trek je de grens is dan de vraag. Dat is erg lastig.BoB_HenK schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:48:
[...]
Je n=1 is als gevolg van zware complicaties, maar we mogen toch gerust stellen dat een signficant deel van de steeds groter wordende groep met aandoeningen als obesitas een simpel gevolg zijn van het gedrag van de individu?
Ik snap dat je je er wellicht door aangevallen voelt, maar feit blijft toch dat de groep die gemiddeld het meest ongezonde gedrag vertoond als eerste mag en dat dat voor een groep met een gezondere levensstijl kan voelen als belonen van slecht gedrag?
De hele vaccinatie strategie gaat erom dat eerst de meest kwetsbaren beschermd worden. Dus van hoog risico naar laagste risico.
Waar zeg ik dat ? Ik zeg toch niet iedereen van die 1 miljoen of wel ?BoB_HenK schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:50:
[...]
Schei uit. De verdriedubbeling van obesitas onder Nederlandse volwassenen van 5% in 1995 naar 15% nu is toch onmogelijk gevolg van louter externe factoren?
(edit) mijn eerste zin kan wel iets beter zie ik nu
[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 30-04-2021 13:51 ]
Ik bepleit hier geen andere aanpak, uiteindelijk is de totstandkoming op dit moment in de tijd irrelevant. Het is bovendien in eenieders belang dat de meest kwetsbare groepen eerst mogen. Laat toch onverlet dat dat cru kan overkomen voor sommigen?Plenkske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:50:
[...]
Waar trek je de grens is dan de vraag. Dat is erg lastig.
De hele vaccinatie strategie gaat erom dat eerst de meest kwetsbaren beschermd worden. Dus van hoog risico naar laagste risico.
Je hoeft dus niet te zuipen om toch borrelpraat te kunnen verkondigen.
Ik kreeg dit jaar voor het eerst een griepprik, want chemokuur achter de rug.
Val daardoor alsnog niet in de groep medisch risico.
Mijn beste vriend heeft Bronchitis; kun je ook nauwelijks iet aan doen.
Familielid heeft diabetes, maar eet al zijn hele leven gezond.
En zo zal een deel nog wel aandoeningen hebben.
Mensen die zogenaamd zo gezond leven, staan om de haverklap bij de EH omdat ze weer eens een hockeybal op hun knar hebben gehad of van de mountainbike zijn gesodemieterd.
Zouden die ook achteraan moeten sluiten als ze naar de EHBO komen? Want mensen die niet sporten en voorzichtig doen eerst?
@BoB_HenK Je krijgt geen voorrang voor de vaccinatie als je overgewicht hebt. Je moet al een zeer ernstige vorm van obesitas hebben, wil je in die speciale groep vallen. En bij die mensen is wel iets meer aan de hand dan wekelijks een bezoek aan de snackbar en een paar biertjes.
[ Voor 24% gewijzigd door ZieMaar! op 01-05-2021 09:38 ]
Ik las je opmerkingen als het overgrote deel kan er weinig aan doen. Mijn stelling is dat dit, voor specifieke en duidelijk aan te merken groepen, aantoonbaar niet het geval isPlenkske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:50:
[...]
Waar zeg ik dat ? Ik zeg toch niet iedereen van die 1 miljoen of wel ?
(edit) mijn eerste zin kan wel iets beter zie ik nu
Het valt ook te verdedigen dat mensen met vetzucht er ook niks aan kunnen doen. Daar is al genoeg onderzoek naar gedaan. Vetzucht was evolutionair altijd een groot voordeel, dat kun je nu niet zomaar ook bestempelen als 'eigen schuld'.BoB_HenK schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:52:
[...]
Ik las je opmerkingen als het overgrote deel kan er weinig aan doen. Mijn stelling is dat dit, voor specifieke en duidelijk aan te merken groepen, aantoonbaar niet het geval is. Uiteraard kan een deel er niet aan doen maar, obesitas als voorbeeld nemende, een heel groot deel ook wel.
Ook al is dat heel makkelijk om te doen. En ja er moet wat aan de obesitas gedaan worden, maar 'eigen schuld' is ook daarbij weer te simpel.
Als je het cru vind overkomen dan vind ik zelf dat je óf niet goed hebt gekeken wat de "griepprik groep" inhoudt, of dat je weinig inlevingsvermogen hebt in de ander.BoB_HenK schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:51:
[...]
Ik bepleit hier geen andere aanpak, uiteindelijk is de totstandkoming op dit moment in de tijd irrelevant. Het is bovendien in eenieders belang dat de meest kwetsbare groepen eerst mogen. Laat toch onverlet dat dat cru kan overkomen voor sommigen?
Als ik deze lijst bekijk: https://www.rivm.nl/griep...rik/voor-wie-is-griepprik
Dan vraag ik me sterk af hoeveel personen van die 1 miljoen er zelf iets aan kunnen doen.
Zoals @Rzaan al zegt: voorrang krijg je niet bij overgewicht maar alleen bij ernstige obesitas.
[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 01-05-2021 09:39 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Laat ik dat gelukkig ook niet roepen. Er zit tussen 'eigen schuld' en 'treft 0 blaam' nog een grijstint of 25, waarbij de uitersten maar heel sporadisch kunnen voorkomen. Precies de reden waarom ik het over een gedragscomponent heb.Adlermann schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:56:
[...]
Het valt ook te verdedigen dat mensen met vetzucht er ook niks aan kunnen doen. Daar is al genoeg onderzoek naar gedaan. Vetzucht was evolutionair altijd een groot voordeel, dat kun je nu niet zomaar ook bestempelen als 'eigen schuld'.
Ook al is dat heel makkelijk om te doen. En ja er moet wat aan de obesitas gedaan worden, maar 'eigen schuld' is ook daarbij weer te simpel.
Nogmaals, ik zeg niet dat obese mensen daarmee dus maar achteraan moeten aansluiten, integendeel. Waar ik wel tegen ageer is hoe een kanttekening plaatsen bij de (perceptie van) eerlijkheid al snel wordt weggezet als fout, fatshaming en/of er gedaan wordt alsof er geen enkele interne/gedragscomponent is voor de hele of het overgrote deel van de groep. Zo lang we in loopgraven blijven met aan de ene kant '0 schuld' en de andere kant '100% schuld' komen we iig nergens.
[ Voor 5% gewijzigd door BoB_HenK op 30-04-2021 14:04 ]
Helaas zijn er zulke mensen ja... daar moet wat aan gebeuren.
Hoe weet je dat hij voorrang krijgt ? (serieuze vraag) Dat iemand dik is wil niet meteen zeggen obesitas of dat de arts bepaald dat hij voorrang moet krijgen.
[ Voor 49% gewijzigd door ZieMaar! op 01-05-2021 09:39 ]
Daarvan zijn er niet zoveel hoor.
Te dik voldoende, maar morbide obesitas is wel effe iets anders.
Ik wil de prik zo lang mogelijk uitstellen (als het aan mij ligt ga ik er nooit 1 laten zetten), dus ik hoop dat dit 1 of meerdere mensen kan helpen het eerder te krijgen
Zo zijn er denk ik meer mensen die de spuit niet willen dan mensen die de spuit krijgen maar het volgens jou niet verdienen (even lomp gezegd over het ''niet verdienen'')
[ Voor 39% gewijzigd door ZieMaar! op 01-05-2021 09:40 ]
Alleen mensen met een morbide obesitas (BMI > 40) vallen onder de 1 miljoen die in deze groep met een medische indicatie vallen. Dat is een klein percentage. Ja, die hadden beter op hun lijf moeten letten, maar het overgrote deel heeft gewoon een 'echte' aandoening.BoB_HenK schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:50:
[...]
Schei uit. De verdriedubbeling van obesitas onder Nederlandse volwassenen van 5% in 1995 naar 15% nu is toch onmogelijk gevolg van louter externe factoren?
100.000 mensen in NLRzaan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:11:
We hebben het dan over 1.75 meter zijn en 125 kilo wegen.
Daarvan zijn er niet zoveel hoor.
Te dik voldoende, maar morbide obesitas is wel effe iets anders.
Snap werkelijk niet wat dit te maken heeft met perceptie van eerlijk- of rechtvaardigheid. De feiten zijn toch niet anders bij 50, 50.000 of 50.000.000 mensen?Plenkske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:01:
[...]
Als je het cru vind overkomen dan vind ik zelf dat je óf niet goed hebt gekeken wat de "griepprik groep" inhoudt, of dat je weinig inlevingsvermogen hebt in de ander.
Als ik deze lijst bekijk: https://www.rivm.nl/griep...rik/voor-wie-is-griepprik
Dan vraag ik me sterk af hoeveel personen van die 1 miljoen er zelf iets aan kunnen doen.
Zoals @Rzaan al zegt: voorrang krijg je niet bij overgewicht maar alleen bij ernstige obesitas.
Zal het voor de zekerheid nog maar een keer herhalen: Ik juich de volgorde van harte toe, begrijp dat we het zo doen en heb er ook geen enkel issue mee. Laat onverlet dat, hoe klein die groep ook mag zijn, ik wanneer ik gebruik maak van mijn inlevingsvermogen (
Laat even één ding duidelijk zijn: Iedereen mag een vaccin. De zwervers, artsen, advocaten, docenten, iedereen met paars haar etc.LopendeVogel schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:12:
[...]
Ik wil de prik zo lang mogelijk uitstellen (als het aan mij ligt ga ik er nooit 1 laten zetten), dus ik hoop dat dit 1 of meerdere mensen kan helpen het eerder te krijgen![]()
Zo zijn er denk ik meer mensen die de spuit niet willen dan mensen die de spuit krijgen maar het volgens jou niet verdienen (even lomp gezegd over het ''niet verdienen'')
De mensen die bewust dik zijn geworden of bewust met de pet ergens naar gooien, die moeten gewoon in het rijtje aansluiten. Kortom stel ik was 30 en hij ook --> Dan moeten we rond dezelfde tijd gevaccineerd worden, kan best 1 a 2 weken tussen, tuurlijk. Maar niet 3 maand en hij met z'n bolle buik weer de tuin in met een pils in de hand.
Mijn buurjongen heeft van zijn ouders gehoord dat hij het vaccin al heeft gekregen, paar weken geleden al btw.Plenkske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:04:
[...]
Helaas zijn er zulke mensen ja... daar moet wat aan gebeuren.
Hoe weet je dat hij voorrang krijgt ? (serieuze vraag) Dat iemand dik is wil niet meteen zeggen obesitas of dat de arts bepaald dat hij voorrang moet krijgen.
Ik vond het wel wat ermee te maken hebben vanwege het bericht waar deze berichtenstroom mee begon. " je een zeer grote groep voor ziet gaan, waarvan je weet dat een heleboel problemen veroorzaakt zijn door eigen gedrag.".BoB_HenK schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:14:
[...]
100.000 mensen in NL
[...]
Snap werkelijk niet wat dit te maken heeft met perceptie van eerlijk- of rechtvaardigheid. De feiten zijn toch niet anders bij 50, 50.000 of 50.000.000 mensen?
Zal het voor de zekerheid nog maar een keer herhalen: Ik juich de volgorde van harte toe, begrijp dat we het zo doen en heb er ook geen enkel issue mee. Laat onverlet dat, hoe klein die groep ook mag zijn, ik wanneer ik gebruik maak van mijn inlevingsvermogen () wel kan begrijpen dat het onrechtvaardig kan voelen. Zo ervaar ik het zelf niet direct, maar me er in inleven kan ik wel.
Als je dan ingelezen hebt en blijkt dat het vergeleken met het totale aantal (1 miljoen) slechts 1% (voorbeeld, ik weet het getal niet) het door eigen toedoen veroorzaakt heeft dan klopt het hele verhaal van "zeer grote groep" toch niet meer ?
Ik begrijp je standpunt. En ja, het kan in sommige gevallen onrechtvaardig voelen, daar ben ik het mee eens. Maar ik ben van mening dat het op het totale plaatje niet zo is.
Klopt, ik begreep je dan ook niet verkeerd. Ik begrijp je dan ook wel voor mensen die zich doelbewust in de ''risico'' groep werken en dan ook nog (in de ogen van sommige dan) ''voorrang'' krijgen op een spuitje.Agent47 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:16:
[...]
Laat even één ding duidelijk zijn: Iedereen mag een vaccin. De zwervers, artsen, advocaten, docenten, iedereen met paars haar etc.
De mensen die bewust dik zijn geworden of bewust met de pet ergens naar gooien, die moeten gewoon in het rijtje aansluiten. Kortom stel ik was 30 en hij ook --> Dan moeten we rond dezelfde tijd gevaccineerd worden, kan best 1 a 2 weken tussen, tuurlijk. Maar niet 3 maand en hij met z'n bolle buik weer de tuin in met een pils in de hand.
Wat je nu ergens zegt: de ziekenhuizen boeien mij niet, als die dikzak maar geen voorrang krijgt (terwijl hij juist een risico vormt voor overvolle ic's).
Probeer het dan op die manier te zien, ik begrijp je wel (begrijp mij dus aub niet verkeerd haha). Maar ze doen het vooral voor de ic's en niet voor de burger zelf hoor (We hebben veel te veel mensen, dat is het probleem niet).
Ik denk dat we op één lijn zitten samen. Iedereen die gevaccineerd wordt is meegenomen.LopendeVogel schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:28:
[...]
Klopt, ik begreep je dan ook niet verkeerd. Ik begrijp je dan ook wel voor mensen die zich doelbewust in de ''risico'' groep werken en dan ook nog (in de ogen van sommige dan) ''voorrang'' krijgen op een spuitje.
Wat je nu ergens zegt: de ziekenhuizen boeien mij niet, als die dikzak maar geen voorrang krijgt (terwijl hij juist een risico vormt voor overvolle ic's).
Probeer het dan op die manier te zien, ik begrijp je wel (begrijp mij dus aub niet verkeerd haha). Maar ze doen het vooral voor de ic's en niet voor de burger zelf hoor (We hebben veel te veel mensen, dat is het probleem niet).
100K mensen met morbide obesitas.
Waarvan een groot deel waarschijnlijk niet veel kan doen aan deze omstandigheid.
Dus wat is nou iemand's probleem als die voorgaan?
Het is zo'n glijdende schaal.
Moet je dan voortaan ook maar mensen later behandelen die te hard reden en tegen een boom knalden, terwijl een ander van zijn fiets viel doordat er een konijn overstak?
Je moet gewoon die mensen helpen die het nodig hebben, en je helpt het eerst de mensen die het 't meest nodig hebben, of die de zorg het meest ontlasten, of waar zorg het meeste effect op hun leven heeft.
Mja, aan de andere kant, ik leef gezond en ben (ongeveer...) op gezond gewicht, dus de kans op complicaties/ ernstige klachten is voor mij heel klein. Als eerst iedereen met ernstige klachten geprikt wordt, is de instroom in de zorg veel lager, dus kan er eerder versoepeld worden.Agent47 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:16:
[...]
Laat even één ding duidelijk zijn: Iedereen mag een vaccin. De zwervers, artsen, advocaten, docenten, iedereen met paars haar etc.
Alhoewel ik je sentiment heel goed begrijp, denk ik dat je hiermee jezelf ook in de voet schiet. Immers, die desbetreffende persoon met obesitas komt wel op de IC te liggen en drukt daarmee op de zorg, als diegene nog niet is gevaccineerd. Daarom is het ook in het belang van de niet-obesitas-mensen om hun toch voorrang te geven. We gaan immers niemand zorg ontzeggen die ze nodig hebben.Agent47 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:16:
[...]
De vraag is alleen wordt er voor iedereen verspoeld of alleen voor de mensen die al een prik hebben gehad. Het neigt nu heel erg naar dat laatste te gaan overhellen.rik86 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:40:
[...]
Mja, aan de andere kant, ik leef gezond en ben (ongeveer...) op gezond gewicht, dus de kans op complicaties/ ernstige klachten is voor mij heel klein. Als eerst iedereen met ernstige klachten geprikt wordt, is de instroom in de zorg veel lager, dus kan er eerder versoepeld worden.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
En als je geen vaccin wilt, is er een (vind ik prima) alternatief in de vorm van een negatief testje.LordSinclair schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:53:
[...]
De vraag is alleen wordt er voor iedereen verspoeld of alleen voor de mensen die al een prik hebben gehad. Het neigt nu heel erg naar dat laatste te gaan overhellen.
Ik wil prima een vaccin. Maar sta achteraan in de rij want ik ben gezond.BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:55:
[...]
En als je geen vaccin wilt, is er een (vind ik prima) alternatief in de vorm van een negatief testje.
Een test (via een GGD teststraat) vind ik ook een acceptabel alternatief. Behalve dat je er dan wekelijks moet gaan als je elk weekend wat wilt doen. Alleen nu krijg je van de GGD nog geen resultaat waar je elders iets mee kan. Dan moet je naar een commerciële teststraat en dan gaan uitjes opeens wel erg veel kosten, terwijl je er niks aan kan doen dat je achter in de rij staat.
De gedachte begrijp ik, maar besef dat dit een deel theorie is, en een deel perceptie. In de praktijk kennen we niet enkel behoorlijk wat mechanismen waarbij zorg ontzegd wordt binnen toepassingen van selectie en triage, we hebben ook behoorlijk wat filters tegenwoordig waardoor aan de andere kant van het spectrum toegang tot zorg niet langer de vanzelfsprekendheid is die het was.RoD schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:43:
[...]
Alhoewel ik je sentiment heel goed begrijp, denk ik dat je hiermee jezelf ook in de voet schiet. Immers, die desbetreffende persoon met obesitas komt wel op de IC te liggen en drukt daarmee op de zorg, als diegene nog niet is gevaccineerd. Daarom is het ook in het belang van de niet-obesitas-mensen om hun toch voorrang te geven. We gaan immers niemand zorg ontzeggen die ze nodig hebben.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Die vraag is niet gerelateerd aan de vaccinatie uitrol, maar die versoepeling voor gevaccineerden komt per 1 Juli eraan als het goed is.LordSinclair schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:53:
[...]
De vraag is alleen wordt er voor iedereen verspoeld of alleen voor de mensen die al een prik hebben gehad. Het neigt nu heel erg naar dat laatste te gaan overhellen.
PSN
Het probleem is niet het "niet willen", maar het "(nog) niet mogen".BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:55:
[...]
En als je geen vaccin wilt, is er een (vind ik prima) alternatief in de vorm van een negatief testje.
Als ik een vaccin zou kunnen halen, dan zou ik direct op de fiets stappen (ondanks dat het regent!) en me laten prikken. Maar ik ben mid-30 en gezond, dus ik sta ergens achteraan in de rij. Is op zich geen probleem, want ik loop weinig risico.
Maar straks gaat er van alles open voor iedereen die gevaccineerd is. Dat een negatieve test als alternatieve toegangsmethode beschikbaar is, is leuk, maar niet echt een gelijkwaardige oplossing. Je kunt niet spontaan beslissen om ergens heen te gaan waar een covid-deurbeleid geldt, want er moet eerst een test gedaan worden. Daarnaast moet nog blijken hoe soepel de teststraten voor dit doeleinde gaan werken. Er zullen ongetwijfeld momenten zijn met piekdrukte, waardoor je niet zomaar even langs kan gaan. En woon je in een klein dorp, dan moet je wellicht nog een eindje reizen om uberhaubt bij een testlocatie te komen. En dan ga ik er van uit dat teststraten die compatibel zijn met het toegangsbeleid gratis zijn en men niet hoeft uit te wijken naar commerciele testers.
Waar het nu op lijkt is dat ergens eind juni de prik voor iedereen beschikbaar wordt. Dat betekent niet dat iedereen dan direct aan de beurt is. De groep "overig" is tenslotte best groot. Daarna moet je nog een maand wachten op je tweede prik (tenzij je J&J krijgt), en vervolgens duurt het nog weer een week of twee voordat je als "gevaccineerd" telt. Kortom: Voor een fors deel van de Nederlanders in de groep "overig" zal de testverplichting pas wegvallen na de zomervakantie.
Het is enigszins zuur als de groep waarvoor we al een jaar lang best veel opofferen straks allerlei dingen frictieloos kan doen waarvoor de groep "jong & gezond" door allerlei hoepels moet springen om toegang tot te krijgen.
Ik zie dan zelf ook liever dat maatregelen maatschappij-breed worden ingevoerd en afgebouwd. En dat pas wanneer iedereen de kans heeft gehad om volledig gevaccineerd te zijn er harde toegangseisen komen (al hoop ik dat er op dat moment zo weinig covid-19 gevallen zijn dat er uberhaubt geen maatregelen meer hoeven te zijn).
[ Voor 3% gewijzigd door Rannasha op 30-04-2021 16:13 ]
|| Vierkant voor Wiskunde ||
[ Voor 112% gewijzigd door martwoutnl op 01-05-2021 16:27 ]
Hoe is dat dan niet aan elkaar gerelateerd?YakuzA schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:08:
[...]
Die vraag is niet gerelateerd aan de vaccinatie uitrol, maar die versoepeling voor gevaccineerden komt per 1 Juli eraan als het goed is.
Er gaat gewoon een tweedeling komen in de maatschappij. Mensen die al wel geprikt zijn en mensen die nog niet geprikt zijn maar wel heel graag willen, maar nog moeten wachten omdat ze gezond zijn (en wel zijn blijven bewegen het laatste jaar, hetzij op een andere manier).
Dus als gezonde Nederlanders ben je met die versoepeling gewoon de sjaak, je mag nog steeds niks of je moet je om de haverklap (commercieel) laten testen. En wat zegt een negatieve test nou als je op vakantie gaat? De dag van vertrek/aankomst kan je al besmet worden/zijn. Het is gewoon schijnveiligheid, dus die mensen gaan geweerd worden en ben je alleen welkom als je al je prik hebt mogen halen (en gehaald hebt).
er zijn 2 complete topics aan geweid:LordSinclair schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:40:
[...]
Hoe is dat dan niet aan elkaar gerelateerd?
Er gaat gewoon een tweedeling komen in de maatschappij. Mensen die al wel geprikt zijn en mensen die nog niet geprikt zijn maar wel heel graag willen, maar nog moeten wachten omdat ze gezond zijn (en wel zijn blijven bewegen het laatste jaar, hetzij op een andere manier).
Dus als gezonde Nederlanders ben je met die versoepeling gewoon de sjaak, je mag nog steeds niks of je moet je om de haverklap (commercieel) laten testen. En wat zegt een negatieve test nou als je op vakantie gaat? De dag van vertrek/aankomst kan je al besmet worden/zijn. Het is gewoon schijnveiligheid, dus die mensen gaan geweerd worden en ben je alleen welkom als je al je prik hebt mogen halen (en gehaald hebt).
Digital Green (Vaccine) Certificate
De Coronapas/testsamenleving in Nederland
voor dit topic over de uitrol zelf en het beleid en strategie is het vervolg met de test samenleving etc offtopic.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 30-04-2021 16:43 ]
PSN
Ik begrijp dat we nog niet terug zijn bij het oude 'alles open', maar alles maar dicht laten zitten tot iedereen 2 prikken heeft gehad schiet ook niet op. Nu kan het in elk geval open en kunnen we straks veel (niet alles) weer doen.Rannasha schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:12:
[...]
Maar straks gaat er van alles open voor iedereen die gevaccineerd is. Dat een negatieve test als alternatieve toegangsmethode beschikbaar is, is leuk, maar niet echt een gelijkwaardige oplossing. Je kunt niet spontaan beslissen om ergens heen te gaan waar een covid-deurbeleid geldt, want er moet eerst een test gedaan worden. Daarnaast moet nog blijken hoe soepel de teststraten voor dit doeleinde gaan werken. Er zullen ongetwijfeld momenten zijn met piekdrukte, waardoor je niet zomaar even langs kan gaan. En woon je in een klein dorp, dan moet je wellicht nog een eindje reizen om uberhaubt bij een testlocatie te komen. En dan ga ik er van uit dat teststraten die compatibel zijn met het toegangsbeleid gratis zijn en men niet hoeft uit te wijken naar commerciele testers.
PS ik sta ook achteraan hoor, gaat nog wel even duren.
De bron.
Edit:
Ben net te laat..
[ Voor 5% gewijzigd door TheRicolaa10 op 30-04-2021 17:04 ]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Mooi, staat ook al hier: https://coronatest.nl/ik-...een-online-afspraak-makenTheRicolaa10 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:50:
Bouwjaar 1962 is aan de beurt voor een afspraak te maken!
De bron.
Oops was al gemeld
[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 30-04-2021 16:59 ]
te laatPlenkske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:52:
[...]
Mooi, staat ook al hier: https://coronatest.nl/ik-...een-online-afspraak-maken
BlackMonkey in "Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed)."
het staat hierboven al, maar beter 1x teveel dan 1x te weinig
PSN
En hierPlenkske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:52:
[...]
Mooi, staat ook al hier: https://coronatest.nl/ik-...een-online-afspraak-maken
Maar blijkbaar maakt het steeds minder uit of je eerst even kijkt of iets al geplaatst is. Zoals deze post die letterlijk geplaatst word onder een hele discussie over het onderwerp
Basekid schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:44:
Ik hoord vandaag van de huisarts dat de "griepprik groep" vanaf 9 mei uitnodiging krijgt voor later in die maand.
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.
Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.