• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:11
Adlermann schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:41:
[...]

Alsof die 1 miljoen mensen allemaal er wat aan kunnen doen? BBQ vreten hoeft bv ook helemaal niks mis mee te zijn, of friet, of zuipen (zolang je het maar binnen de richtlijnen doet).

Ik zit ook in die 1 miljoen en ja, ik leef ook gezond (maar wel met af en toe bier, bbq en frietpan). Die dingen hebben helemaal niks met mijn klachten te maken. Maar ik leef niet perfect gezond en dat hoeft ook niet. (ik heb zware complicaties gehad bij een operatie en dat heeft gewoon mijn gezondheid gesloopt).

Het is heel simpel; je vaccineert van hoog risico naar laag. Het heeft helemaal geen zin om gezonde mensen als eerste te vaccineren ,want daar los je het probleem van een overbelastte zorg niet mee op.

Veel te simpel gedacht weer. Jij wacht maar mooi totdat wij zijn geweest. Ik zal eigenlijk graag met je ruilen!
Een gezondheid die goed is en dan maar een maandje langer wachten op een vaccin.
Het gaat niet om mijzelf, maar als je op de man wilt spelen, dan het volgende: Ik heb als kind meningitis gehad (twee weken in quarantaine in het ziekenhuis), op sterven na dood. Daarnaast een half jaar ziekte van pfeiffer met jaren lang klachten daarna. Voor de meesten is Pfeiffer een snotneus, 90% van de NL heeft het gehad (meestal zonder het te weten). Ook griep grijpt mij altijd hard aan, steevast boven de 40 graden koorts gedurende meerdere dagen, soms maanden daarna nog klachten.

Dus ik ben er voorzichtig met corona, probeer alles te doen om het buiten de deur te houden.

Op het IC liggen momenteel veel 50/60 jarigen. Aanzienlijk meer dan de leeftijdscategorien er onder. Als we het aantal opnames willen beperken, zul je dus top down moeten werken. Dus onbegrijpelijk dat men weer zwabbert met het beleid.

Ook een huisarts die ik zojuist privé sprak onderschrijft dit. De huisartsen hebben de prikopdracht teruggegeven aan de GGD's. Niets voor niets.

Edit: zojuist een afspraak gemaakt, mijn bouwjaar (1962) kan zich sinds zojuist melden

[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 30-04-2021 18:08 ]

Analoog komt weer helemaal terug

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:41
BlackMonkey schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:55:
[...]

En hier :+ BlackMonkey in "Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed)."

Maar blijkbaar maakt het steeds minder uit of je eerst even kijkt of iets al geplaatst is. Zoals deze post die letterlijk geplaatst word onder een hele discussie over het onderwerp O-) :

[...]
Nounou, een mens mist wel eens wat tussen de vele berichten 8)7

• Plenkske
bert pit schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:56:
[...]

Het gaat niet om mijzelf, maar als je op de man wilt spelen, dan het volgende: Ik heb als kind meningitis gehad (twee weken in quarantaine in het ziekenhuis), op sterven na dood. Daarnaast een half jaar ziekte van pfeiffer met jaren lang klachten daarna. Voor de meesten is Pfeiffer een snotneus, 90% van de NL heeft het gehad (meestal zonder het te weten). Ook griep grijpt mij altijd hard aan, steevast boven de 40 graden koorts gedurende meerdere dagen, soms maanden daarna nog klachten.

Dus ik ben er voorzichtig met corona, probeer alles te doen om het buiten de deur te houden en had uitgezien naar de vaccinatie binnen enkele weken. (bouwjaar 1962)

Op het IC liggen momenteel veel 50/60 jarigen. Aanzienlijk meer dan de leeftijdscategorien er onder. Als we het aantal opnames willen beperken, zul je dus top down moeten werken. Dus nogmaals onbegrijpelijk dat men weer zwabbert met het beleid.

Ook een huisarts die ik zojuist privé sprak onderschrijft dit. De huisartsen hebben de prikopdracht teruggegeven aan de GGD's. Niets voor niets.
Uhm, ik durf het bijna niet te zeggen (want dubbelpost)... als je paar berichten hierboven kijkt: 1962 is aan de beurt dus ik zou snel inloggen als ik jou was !

edit:

De huisartsen hebben het niet teruggegeven aan de GGD's. Het komt gewoon door het hele gedoe rondom AstraZeneca. Als er meer groepen AstraZeneca kunnen krijgen dan gaan de huisartsen die prikken.

[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 30-04-2021 17:03 ]

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
martwoutnl schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:19:
Ik val zelf net in die BMI van 40 en meer en heb ook de eerste prik gehad. Zit ik de hele dag te gamen en vol te vreten. Nee. Niet iedereen wordt bewust te dik. Ik sport in normale omstandigheden 2x per dag een uur met een personal trainer om er iets aan te doen omdat ik zittend werk heb. Maar grootste deel is aanleg van mijn oma's kant. Die waren allemaal ook zo qua bouw. Door Corona is de sportschool lang dicht geweest (via laptop kan je maar een fractie bereiken qua oefeningen) en nu alleen bij droog weer buiten te doen (temperatuur is net op wat te doen is). En je kan weinig ergens heen zodat je automatisch lopen erbij krijgt. Dan loop je dus Corona-kilo's aan waardoor ik er net in viel. Tsja, als je dan voldoet, pak je de mogelijkheid. Ik wil liever buiten het ziekenhuis blijven. Ik snap het voorbeeld die is gegeven maar je moet oppassen dat je iedereen op 1 hoop gooit zonder dat je die mensen goed kent.

Ik hoop heel erg dat de sportschool snel weer mag zodat ik tenminste weer 2x per week vol kan bewegen. Als ik vlak bij een bos had gewoond, was ik wel daar gaan wandelen maar hier is niet meer dan een klein parkje. Dat heb ik vorig jaar al een aantal keren gedaan maar is niet echt een rondje van leuk.
Off topic eigenlijk, maar ik ben tijdens het lezen van je post gestopt met het tellen van excuses om niet te "kunnen" sporten....
Geen bos in de buurt, sportschool nodig om te kunnen bewegen, geen droog weer. Kom op zeg...

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:11
bramv82 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:03:
[...]

Off topic eigenlijk, maar ik ben tijdens het lezen van je post gestopt met het tellen van excuses om niet te "kunnen" sporten....
Geen bos in de buurt, sportschool nodig om te kunnen bewegen, geen droog weer. Kom op zeg...
Inderdaad zeg en ik denk niet dat het gebrek aan sport het grootste probleem is als je BMI 40 is. Dit krijg je ook niet alleen door "aanleg" of gebrek aan sporten, dit betekent stelselmatig ver boven je eigen KCAL behoefte te eten. Als je leven veranderd door Corona zal je hier ook op in moeten spelen door KCAL te minderen, gezien je ook minder verbrand / beweegt / sport.

Overgewicht is mijn inziens makkelijker te managen aan de inname kant (wat en hoeveel eet je?) in plaats van je te focussen op verbranding (beweging / sport)...

Durf zelfs te stellen dat het 90 / 10% is.

[ Voor 7% gewijzigd door Mvdbeld op 30-04-2021 20:49 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:11
martwoutnl schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:19:
Ik val zelf net in die BMI van 40 en meer en heb ook de eerste prik gehad. Zit ik de hele dag te gamen en vol te vreten. Nee. Niet iedereen wordt bewust te dik. Ik sport in normale omstandigheden 2x per dag een uur met een personal trainer om er iets aan te doen omdat ik zittend werk heb. Maar grootste deel is aanleg van mijn oma's kant. Die waren allemaal ook zo qua bouw. Door Corona is de sportschool lang dicht geweest (via laptop kan je maar een fractie bereiken qua oefeningen) en nu alleen bij droog weer buiten te doen (temperatuur is net op wat te doen is). En je kan weinig ergens heen zodat je automatisch lopen erbij krijgt. Dan loop je dus Corona-kilo's aan waardoor ik er net in viel. Tsja, als je dan voldoet, pak je de mogelijkheid. Ik wil liever buiten het ziekenhuis blijven. Ik snap het voorbeeld die is gegeven maar je moet oppassen dat je iedereen op 1 hoop gooit zonder dat je die mensen goed kent.

Ik hoop heel erg dat de sportschool snel weer mag zodat ik tenminste weer 2x per week vol kan bewegen. Als ik vlak bij een bos had gewoond, was ik wel daar gaan wandelen maar hier is niet meer dan een klein parkje. Dat heb ik vorig jaar al een aantal keren gedaan maar is niet echt een rondje van leuk.
Je kunt gewoon buiten sporten met een personal trainer. Doe ik ook.

Modbreak:De redenen van overgewicht en wat je er zou kunnen zijn offtopic en de waarde oordelen zijn al helemaal ongewenst, dit was dus de laatste post daarover.

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 01-05-2021 18:43 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Offtopic...

[ Voor 136% gewijzigd door MikeyMan op 30-04-2021 20:34 ]

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:58

pro_6or

amateur_60r

Rannasha schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:12:
[...]

Het probleem is niet het "niet willen", maar het "(nog) niet mogen".

Als ik een vaccin zou kunnen halen, dan zou ik direct op de fiets stappen (ondanks dat het regent!) en me laten prikken. Maar ik ben mid-30 en gezond, dus ik sta ergens achteraan in de rij. Is op zich geen probleem, want ik loop weinig risico.

Maar straks gaat er van alles open voor iedereen die gevaccineerd is. Dat een negatieve test als alternatieve toegangsmethode beschikbaar is, is leuk, maar niet echt een gelijkwaardige oplossing. Je kunt niet spontaan beslissen om ergens heen te gaan waar een covid-deurbeleid geldt, want er moet eerst een test gedaan worden. Daarnaast moet nog blijken hoe soepel de teststraten voor dit doeleinde gaan werken. Er zullen ongetwijfeld momenten zijn met piekdrukte, waardoor je niet zomaar even langs kan gaan. En woon je in een klein dorp, dan moet je wellicht nog een eindje reizen om uberhaubt bij een testlocatie te komen. En dan ga ik er van uit dat teststraten die compatibel zijn met het toegangsbeleid gratis zijn en men niet hoeft uit te wijken naar commerciele testers.

Waar het nu op lijkt is dat ergens eind juni de prik voor iedereen beschikbaar wordt. Dat betekent niet dat iedereen dan direct aan de beurt is. De groep "overig" is tenslotte best groot. Daarna moet je nog een maand wachten op je tweede prik (tenzij je J&J krijgt), en vervolgens duurt het nog weer een week of twee voordat je als "gevaccineerd" telt. Kortom: Voor een fors deel van de Nederlanders in de groep "overig" zal de testverplichting pas wegvallen na de zomervakantie.

Het is enigszins zuur als de groep waarvoor we al een jaar lang best veel opofferen straks allerlei dingen frictieloos kan doen waarvoor de groep "jong & gezond" door allerlei hoepels moet springen om toegang tot te krijgen.

Ik zie dan zelf ook liever dat maatregelen maatschappij-breed worden ingevoerd en afgebouwd. En dat pas wanneer iedereen de kans heeft gehad om volledig gevaccineerd te zijn er harde toegangseisen komen (al hoop ik dat er op dat moment zo weinig covid-19 gevallen zijn dat er uberhaubt geen maatregelen meer hoeven te zijn).
Ik ben begin 40 en gezond maar besef je wel dat die periode dat wij nog geen prik hebben gehad (en de 60ers wel) behoorlijk kort zal zijn. Ik denk dat we begin juli nog steeds kunnen halen, als de ampullen maar komen.

een treffende spreuk

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:49

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Wat is een geel boekje?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Je reis-vaccinatie boekje.

Verplicht als je bijv India in wil ivm verplichte gele koorts vaccinatie.
(Ook dtp/hepatitis etc staan daarin)
Bevestiging in geel vaccinatieboekje
Heeft u een geel vaccinatieboekje? Dan kan de bevestiging van de prik tegen corona ook in dit boekje als u dat wilt.
/edit:
https://www.sdu.nl/over-s...eren/mijnvaccinatieboekje
Het gele boekje is de bijnaam van het Internationaal Bewijs van Inenting (of Profylaxe). Internationaal staat het gele boekje bekend als carte jaune, yellow card, gelbe Impfpass. Dit is een officieel vaccinatiebewijs van de World Health Organization (WHO) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Dit is de reden dat RIVM het gele boekje heeft aangemerkt als document om uw vaccinatie vrijwillig in te registreren.

Als reisdocument is het een soort 'medisch paspoort' dat internationaal erkend is en als vereiste gesteld kan worden voor het betreden van bepaalde landen waar reizigers een verhoogd gezondheidsrisico lopen.

[ Voor 74% gewijzigd door YakuzA op 01-05-2021 14:45 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-12-2025

Rzaan

Altijd zoekende

Bij mijn vaccinatie keken ze me alleen maar appelig aan toen ik om iets voor in het Gele Boekje vroeg.
Stickers of stempel hadden ze nog nooit van gehoord.
Ik kreeg een printje mee waarop staat dat ik gevaccineerd ben.
"die kunt u uitknippen en in het boekje plakken".

Nu zijn er wel ernstiger zaken (bijvoorbeeld Cornald Maas die er niet in slaagt om zijn prik op tijd te krijgen voor het Songfestival)
Maar toch een beetje vreemd dat de prikster er niet van op de hoogte is.

[ Voor 47% gewijzigd door Rzaan op 01-05-2021 17:12 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-12-2025

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Rzaan schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:10:
Bij mijn vaccinatie keken ze me alleen maar appelig aan toen ik om iets voor in het Gele Boekje vroeg.
Stickers of stempel hadden ze nog nooit van gehoord.
Ik kreeg een printje mee waarop staat dat ik gevaccineerd ben.
"die kunt u uitknippen en in het boekje plakken".

Nu zijn er wel ernstiger zaken (bijvoorbeeld Cornald Maas die er niet in slaagt om zijn prik op tijd te krijgen voor het Songfestival)
Maar toch een beetje vreemd dat de prikster er niet van op de hoogte is.
Gebruik je nu het woord ernstig en songfestival in een zin.

Ik zou het van de gekke vinden dat dat feestje een reden is tot vaccinatie.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TrailBlazer schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:51:
[...]

Gebruik je nu het woord ernstig en songfestival in een zin.

Ik zou het van de gekke vinden dat dat feestje een reden is tot vaccinatie.
Het valt op zich ook wel mee: https://www.msn.com/nl-nl...tot-eind-juni/ar-BB1gfGzJ

Hij is gewoon aan de beurt, maar loopt een beetje te zeuren dat hij niet op de dagen gevaccineerd kan worden dat hij zelf kan. Enige vreemde is dat de andere datums dan pas eind Juni zouden zijn, maar daar is waarschijnlijk ook nog wel een verklaring voor. Ik kan mij voorstellen dat het persoonlijk frustrerend aanvoelt voor hem, maar meer ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 01-05-2021 18:39 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Cornald Maas moet niet zo zeiken.
Elke janboerendoedel maakt gewoon een afspraak binnen 5 dagen, maar hij is van mening dat de GGD zich aan zijn schema moet aanpassen.

Dan ga je toch een paar dagen later die bubbel in? Waarom moet je al rond 8 mei daar binnen zijn als het pas op 18 mei begint?
Hij is gewoon iemand die er wat moet lullen. Het is niet dat hij de regie doet o.i.d.
En dan ook nog een sneer geven aan Hugo en de GGD omdat ze star zijn.
Wat een zielepoot om dan gelijk verhaal te gaan halen op Twitter.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:32
Ik zie het overzicht van de leveringen van de vaccins niet meer terug op de corona dashboard. Is dit verplaatst?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:36
Patox schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:32:
Ik zie het overzicht van de leveringen van de vaccins niet meer terug op de corona dashboard. Is dit verplaatst?
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

Staat gewoon hier toch?

• ijdod
  • Laatst online: 29-12-2025
Deze week komen er weer 138000 vaccins beschikbaar voor de ziekenhuiszorg. Begint eindelijk ook wat tempo in te komen. (bron: UMC intranet)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• RadioAir
  • Laatst online: 02-01 08:29
Zo, prik 1 Pfizer zit er in. Wel grappig, volgens de afsprakenlijn moest ik bij priklijn 5 zijn, maar die bestaat helemaal niet. Sterker nog, er was maar 1 priklijn in gebruik, het was heel rustig. Genoeg ruimte voor verruiming dus zodra er meer vaccins geleverd gaan worden :)

Werd wel vreemd aangekeken door alle ouderen ivm jongere leeftijd. Blijkbaar weten zij niet dat zorgverleners ook mogen, hehe.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Weet iemand waar al iets meer duidelijk wordt over een internationaal erkend vaccinatie-bewijs.

Er zijn al een aantal landen die versoepeling geven indien de reiziger gevaccineerd is. Bijvoorbeeld een korte quarantaine-duur.
Maar hoe je dit moet aantonen, zie ik nog nergens terug.
Want anders is een middagje photoshoppen al voldoende. En dat zal toch niet de bedoeling zijn.

• RadioAir
Ik neem aan dat dat je vaccinatiebewijs is wat je mee krijgt vooralsnog. Vanaf half mei kon je je status ook online zien toch?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb zo'n bewijs voor mijn eerste prik, maar dat is dus echt iets wat je met een beetje photoshop zo aanpast. Stelt werkelijk helemaal niks voor.
Ik heb ook het stickertje gezien dat een familielid heeft gekregen.
Gewoon een standaard vierkant stickertje zoals je in de krinkloop als prijssticker ziet.
Met een eenvoudig tekstje erop.

Nu mag een mens dingen niet namaken en alles is te vervalsen, maar dit is wel heel erg simpel.
Als zo'n sticker of zo'n print die je meekrijgt bij je vaccinatie het 'vaccinatiebewijs' worden die je toegang geven tot een land of een event, museum, bioscoop, dan kun je net zo goed aan mensen vragen 'bent u gevaccineerd?' en daarna 'Weet u het zeker?'.
Dat is net zo betrouwbaar.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De uitnodiging zelf zag er ook niet echt profi uit.

Die van m'n vader lag gisteren in z'n brievenbus. Uit 1959 dus AZ via de huisarts.

Maar mijn ouders wonen in Washington en hebben dus allebei al maanden hun Pfizer vaccin binnen.

Zou haast proberen of ik met deze uitnodiging er doorheen kom ;)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gewoon doen en een beetje dommig kijken.
Misschien geven ze hem gewoon omdat ze nu eenmaal zoveel vaccinaties besteld hebben.
Als ze nee zeggen, dan verontschuldig je je gewoon.

Of je koopt een retourtje Washington en bezoekt je ouders en haalt snel een Pfizer prik en 3 weken later de 2de.

[ Voor 24% gewijzigd door Rzaan op 03-05-2021 12:02 ]

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:35
MikeyMan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:57:
De uitnodiging zelf zag er ook niet echt profi uit.

Die van m'n vader lag gisteren in z'n brievenbus. Uit 1959 dus AZ via de huisarts.

Maar mijn ouders wonen in Washington en hebben dus allebei al maanden hun Pfizer vaccin binnen.

Zou haast proberen of ik met deze uitnodiging er doorheen kom ;)
Jouw vader krijgt tenminste nog een uitnodiging. Mijn moeder (1960) belde vorige week met de HA om te horen wanneer ze aan de beurt zou zijn. Assistent: "oh, maar het schema met wanneer u wordt verwacht heeft vorige week al in het plaatselijke suffertje gestaan... ".

Juist ja, dat krantje die mijn ouders (en vele anderen) niet krijgen vanwege de nee/nee sticker op de brievenbus |:(

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dit is al het zoveelste verhaal dat ik lees over huisartsen en dat sommigen (uitzonderingen waarschijnlijk) hun zaken niet op orde hebben.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

renegrunn schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:05:
[...]

Jouw vader krijgt tenminste nog een uitnodiging. Mijn moeder (1960) belde vorige week met de HA om te horen wanneer ze aan de beurt zou zijn. Assistent: "oh, maar het schema met wanneer u wordt verwacht heeft vorige week al in het plaatselijke suffertje gestaan... ".

Juist ja, dat krantje die mijn ouders (en vele anderen) niet krijgen vanwege de nee/nee sticker op de brievenbus |:(
Mijn tante uit hetzelfde jaar heeft nog geen uitnodiging, want de sporthal moet nog gehuurd worden... 8)7

• Plenkske
renegrunn schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:05:
[...]

Jeetje dat is wel erg knullig. Doen ze daar griepprikken ook op zo'n manier ?

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:35
Plenkske schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:19:
[...]

Jeetje dat is wel erg knullig. Doen ze daar griepprikken ook op zo'n manier ?
Goede vraag, maar bij mijn weten niet. Bijzondere is ook, mij schoonouders uit dezelfde gemeente, vrijwel zelfde leeftijd zijn 3-4 weken geleden wel per telefoon uitgenodigd. Dus toen mijn moeder daar naar vroeg werd ook bevestigd dat ze daar mee gestopt waren, was teveel gedoe.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Huisartsen kunnen beter zich gaan aansluiten bij de GGD-lokaties. Dan moeten mensen wel wat verder rijden, maar daar heb je alles bij de hand.
In Oss bijvoorbeeld zaten alle huisartsen samen in een Theater (De Lievenkamp of zoiets) Ook huisartsen uit de kleine dorpen die bij Oss horen zoals Berghem.

Of het hele huisartsen traject loslaten en het geheel aan de GGD overlaten.

Een goede huisarts zijn maakt je nog geen goede organisator.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rzaan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:53:
Huisartsen kunnen beter zich gaan aansluiten bij de GGD-lokaties. Dan moeten mensen wel wat verder rijden, maar daar heb je alles bij de hand.
In Oss bijvoorbeeld zaten alle huisartsen samen in een Theater (De Lievenkamp of zoiets) Ook huisartsen uit de kleine dorpen die bij Oss horen zoals Berghem.

Dat doen ze toch al? ze hadden al door dat de 18-60 met medische indicatie voor hun teveel werd, net zoals prikken met het o zo moeilijke pfizer, etc etc ;)

PSN

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ja, maar ze kunnen beter het traject van 60 t/m 64 jarigen ook uit handen geven.

Het zijn waarschijnlijk incidenten maar er duiken geregeld berichten op van mensen die nog niets gehoord hebben van hun huisarts, of waar de huisarts aangeeft dat hij al volledig klaar is.
Of mensen die pas ergens eind mei hun 1ste prik krijgen bij de huisarts.
De bulk van die specifieke groep is waarschijnlijk al aan de beurt geweest, maar wellicht kan de GGD als een soort veegwagen nog de restjes oppikken.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Rzaan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:16:
Ja, maar ze kunnen beter het traject van 60 t/m 64 jarigen ook uit handen geven.

Het zijn waarschijnlijk incidenten maar er duiken geregeld berichten op van mensen die nog niets gehoord hebben van hun huisarts, of waar de huisarts aangeeft dat hij al volledig klaar is.
Of mensen die pas ergens eind mei hun 1ste prik krijgen bij de huisarts.
De bulk van die specifieke groep is waarschijnlijk al aan de beurt geweest, maar wellicht kan de GGD als een soort veegwagen nog de restjes oppikken.
De vraag is wat dat nu nog voor nut zou hebben, volgens mij zou een zeer aanzienlijk gedeelte van de groep 60/64 al de eerste prik gehad moeten hebben.

Ik weet ieder geval dat het hier in het dorp erg goed geregeld was door de huisarts. Mensen hebben een brief thuis gehad met een tijdslot dat ze langs konden komen, ter plekke liep het ook lekker soepel.

Aan de andere kant gaat het bij de GGD ook niet altijd even fijn. Ik heb mijn oom naar de vaccinatie bij de jaarbeurs in Utrecht gereden. De eerste keer was het best goed geregeld, de tweede keer hadden ze de ingang veplaatst, want een deel van de jaarbeurs was aan KPN verhuurd, waardoor het een flink stuk lopen was, wat voor die oudere mensen echt lastig was.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-01 12:42

Nox

Noxiuz

Rzaan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:53:

Hier is ook zoiets gaande. In ons dorp werd in de kerk gevaccineerd door de huisarts met AZ. Maar omdat o.a. pfizer nieuw is en in de bijsluiter staat 'kwartier observeren' is het daarom lastiger voor een huisarts om te vaccineren met pfizer. Het is geen griepprik. Nu gaan alle huisartsen naar een stad waar ze een zaal hebben gehuurd, ook onze huisarts, die zaal is verder rijden dan de GGD locatie. In de kerk prikken gaf toch echt te veel gedoe en regelwerk. Dus de huisartsen gaan ook meer samenwerken en meer op 1 'vaste' locatie prikken. Daar gaat je voordeel voor dichtbij gelegen priklocaties.

Maar anderzijds zijn de ggd-locaties weer verder rijden voor velen, het zou mooi zijn als je in ieder dorp vanaf pakweg 15-20k inwoners een kleine locatie hebt waar geprikt kan worden door de ggd. Alleen heeft een ggd-locatie redelijk wat 'eisen'.

Om te beginnen personeel:
- optrekkers (apothekers)
- prikkers
- GGD-arts
- Ambulanceteam/verpleegkundige
- Parkeerwachters
- EHBO'ers
- Facilitaire dienstverlening
- Beveiliging (dat is verdomme streng geworden laatste)

En de rest:
- Behandelruimtes voor ambu/ehbo en medische apparatuur
- ICT/Internetverbinding
- Wachtruimtes
- Koeling/Vriezers voor vaccins
- Een grote ruimte, al zou een sporthal ideaal zijn maar vaak is een tent neerzetten voor dergelijke locaties geen probleem, dat wordt nu al veel gedaan.

En de GGD's kunnen enorm efficiënt prikken, spillage is navenant nul, er gaat geen dosis de prullenbak in namelijk muv optrek-verlies en schades, maar die weet ik niet. Aan het eind van de dag is het zelden dat er een bos vaccinaties nog de prullenbak in gaat. Mensen van de volgende dag worden gebeld om eerder te komen, aanwezig personeel wordt gevaccineerd etc.

Omdat je met de GGD alles onder 1 kap vaccineert heb je 1 organisatie/infra nodig, zijn de lijnen relatief kort/snel om beleid aan te passen etc. Ik heb meerdere ggd-locaties gezien waar er 500-600 prikken per dag gezet kunnen worden in een klein gebouw zoals een oud gemeentehuis, kerk, buurthuis etc. tot en met tenten waar er duizenden per dag gezet kunnen worden. Allemaal als geoliede machines. Als alle huisartsen zelf nog even het wiel moeten uitvinden wordt dat lastig. Een griepprik is (voor zover mij bekend!) optioneel, kent geen onbekende bijwerkingen, zit geen administratie aan, geen wachtruimte, geen allergische reacties (of nagenoeg niet), geen screening etc. etc. Heb ooit een keer een griepprik gehad, dat was naar binnen lopen, brief tonen, spuit erin, juuuuuu.

Nee, dan is een GGD beter om te prikken, al is het qua administratie beter. En ze hebben de capaciteit wel, nu prikt men vooral van 8 tot 5, soms van 8 tot 8 en her en der al 8 tot 11. En dan werken ze nog met '1 van de 2 straten'

Enige nadeel is bereikbaarheid, maargoed, de groepen die nu komen zijn toch mobieler al zou het mooi zijn als je binnen 10km van iedereen (fietsafstand) een priklocatie hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Nox op 03-05-2021 14:04 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Woy schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:55:
[...]

De vraag is wat dat nu nog voor nut zou hebben, volgens mij zou een zeer aanzienlijk gedeelte van de groep 60/64 al de eerste prik gehad moeten hebben.

Ik weet ieder geval dat het hier in het dorp erg goed geregeld was door de huisarts. Mensen hebben een brief thuis gehad met een tijdslot dat ze langs konden komen, ter plekke liep het ook lekker soepel.

Aan de andere kant gaat het bij de GGD ook niet altijd even fijn. Ik heb mijn oom naar de vaccinatie bij de jaarbeurs in Utrecht gereden. De eerste keer was het best goed geregeld, de tweede keer hadden ze de ingang veplaatst, want een deel van de jaarbeurs was aan KPN verhuurd, waardoor het een flink stuk lopen was, wat voor die oudere mensen echt lastig was.
Een groot deel heeft ook al die eerste prik gehad, maar er blijken incidenteel toch nog wel wat gevallen van 'niet geprikt', 'niet geinformeerd' etc. voor te komen. Denk dat je nu beter een algemene oproep aan de groep 60 t/m 64 jarigen kunt doen om zich te vervoegen tot de GGD.
Want een aantal huisartsten heeft het gewoon niet op orde.
Ik heb gehoord van een kennis dat zijn moeder niet geprikt wordt door de huisarts omdat de huisarts niet wil vaccineren. Lekker dan.

Ver lopen is inderdaad vervelend.
Maar gewoon geen prik krijgen omdat de huisarts het niet voor elkaar krijgt, is van de boven-categorie.

@Nox
Volgens mij prikken huisartsen vooralsnog alleen met AZ toch.
Pfizer is dacht ik alleen nog maar voorbehouden aan de GGD.
De 15 minuten observatie geldt voor alle vaccins.
Dat staat op de pagina https://corona.nhg.org/co...eren-covid-19-vaccinatie/

De mobiliteit verzorgen is nog het minste probleem, denk ik.

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-12-2025

Empathy

Extreme Audio

Denemarken stopt klaarblijkelijk helemaal met het Janssen-vaccin. Hopelijk volgen wij niet..

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-01 01:30
Weet iemand hoe het eigenlijk zit met expats en buitenlanders die hier wonen en werken? En dus ook ingeschreven zijn bij de huisarts? Ik neem aan dat die ook netjes een uitnodiging krijgen voor een prik t.z.t.?

• RadioAir
Alle genodigden moeten in de GBA staan. Neem aan dat dat met expats die hier wonen dus ook geregeld is.

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:03

ultimateharry

Team Slayer:-)

RadioAir schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:05:
Alle genodigden moeten in de GBA staan. Neem aan dat dat met expats die hier wonen dus ook geregeld is.
Licht er een beetje aan wat voor type "expat" je bent: https://www.nu.nl/coronav...eren-over-coronaprik.html

De expats die jij bedoelt staan wel ingeschreven denk ik.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:45
Empathy schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:43:
Denemarken stopt klaarblijkelijk helemaal met het Janssen-vaccin. Hopelijk volgen wij niet..
Misschien kunnen wij hun voorraad wel overnemen om te versnellen.

Al zie ik onze overheid eerder Denemarken volgen, dan de voorraad overnemen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ze kunnen J&J ook inzetten in landen als India.
Als er maar geprikt wordt om zo ook mutaties minder kans te geven.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:48
Weet iemand hier wanneer 1970’ers zich ongeveer via de ggd kunnen aanmelden?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
SkiFan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:04:
Weet iemand hier wanneer 1970’ers zich ongeveer via de ggd kunnen aanmelden?
https://www.rijksoverheid...tie-tegen-het-coronavirus

Hier hebben ze een mooie pagina voor gemaakt

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik las het ook net op nu.nl . Op basis waarvan vraag ik me dan af. Ze kunnen daar toch ook aan kansberekening doen en een risico-afweging maken?

Dat betekent, stam + t .

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Op die pagina staat ook een directe link naar de tabel voor de standaard situatie, dan hoef je niet de hele wizard door :)
https://www.rijksoverheid...ie-niet-in-de-zorg-werken

PSN

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:45
Volgens coronabeeld liggen er 2 miljoen vaccinaties in de vriezer. Zijn er zoveel geleverd of wordt er zo weinig geprikt?

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Boinkie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:29:
Volgens coronabeeld liggen er 2 miljoen vaccinaties in de vriezer. Zijn er zoveel geleverd of wordt er zo weinig geprikt?
Ja, ik vond dat ook al erg veel. Waar haalt hij die cijfers vandaan? Als ik op coronadashboard kijk zou er veel minder voorraad moeten zijn.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:51
Eind vorige week/begin deze week geleverd. Duurt een week voor ze vrijkomen ivm controle. En pas dan kunnen ze ingepland worden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:51
Empathy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:33:
[...]

Ja, ik vond dat ook al erg veel. Waar haalt hij die cijfers vandaan? Als ik op coronadashboard kijk zou er veel minder voorraad moeten zijn.
Gegevens komen van de overheid.

Het dashboard laat alleen de voorraad zien die al door de controle is. Daar zit het verschil.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:13

Agent47

I always close my contracts.

Nee inderdaad. Mijn moeder ( midden 50) werkt in de zorg en heeft gisteren Janssen gehad. Ze heeft btw gewoon lekker geslapen. Ze was gisterenavond alleen een beetje wazig.

Lijkt me niet dat NL nu al Janssen gaat weren..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Plenkske
Als je in de eerste grafiek op die site kijkt dan zijn die 2 miljoen in de vriezer een "voorspelling" , op basis van de verwachtte aantallen vaccins die geleverd worden.

Neemt niet weg dat er vorige week waarschijnlijk* veel vaccins zijn binnengekomen en ook deze week verwachten ze er bijna een miljoen. Dus de priksnelheid kan binnenkort omhoog :)

* volgens het dashboard met leveringen, maar die grafieken worden maar 1x per week ge-update

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Agent47 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:56:
[...]

Nee inderdaad. Mijn moeder ( midden 50) werkt in de zorg en heeft gisteren Janssen gehad. Ze heeft btw gewoon lekker geslapen. Ze was gisterenavond alleen een beetje wazig.

Lijkt me niet dat NL nu al Janssen gaat weren..
De ernstige bijwerkingen treden vaak binnen 2 weken op, dus nog even nagelbijten ;)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Optie 3: de website klopt niet.

Vandaag komt het RIVM met de update, dat er 2M op vooraard liggen is echter onmogelijk.
Met een verwachte levering afgelopen week van 1.4M en minder dan 500k voorraad vorige week zouden er een negatief aantal prikken moeten zijn gezet afgelopen week.

[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2021 09:20 ]

PSN

• Dennis1812
  • Laatst online: 00:57

Dennis1812

Amateur prutser

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Dennis1812 op 04-05-2021 09:27 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:07
Pfizer is begonnen met exporteren van doses uit de VS. Goed nieuws!

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

We hebben al twee dagen met 'negatieve' prikken gehad na correcties.

Maar een snelle en accurate registratie van gezette vaccinaties is onmogelijk, organisatorische en wettelijke kloven tussen alle betrokken partijen garanderen dat. Misschien als er een paar wetten worden opgeschort en er een weekje niet wordt geprikt zodat alles goed kan worden ingeregeld zou je dit beter kunnen doen.

Met een beperkt zicht op vaccinaties en op de besmettingen blijven alleen de ziekenhuis cijfers een goede graadmeter hoe het een tijdje geleden ging met besmettingen en nog een tijdje langer geleden met vaccinaties.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

edit:
reactie niet meer van toepassing

[ Voor 45% gewijzigd door Empathy op 04-05-2021 09:30 ]

• Dennis1812
  • Laatst online: 00:57

Dennis1812

Amateur prutser

Empathy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:25:
[...]

Je miste de smiley denk ik.
Sorry. Heb meer koffie nodig.
Zal m'n reactie weghalen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-01 10:49
V.w.b. Denemarken: het nu.nl artikel meldt ook dat mensen waarschijnlijk wel vrijwillig voor Janssen en AstraZeneca kunnen gaan kiezen.

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
Apache4u schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:23:
[...]

ik las het ook net op nu.nl . Op basis waarvan vraag ik me dan af. Ze kunnen daar toch ook aan kansberekening doen en een risico-afweging maken?
Als ik hier in Noorwegen kijk dan is het risico voor mij hoger dat ik sterf aan het vaccin dan aan corona. Van alle 757 coronadoden zijn er 4 van onder de 40 jaar, met onderliggende ziekte. Volgens het onderzoek van de bloedbank die vorige maand is dat 2 tot 3% van de samenleving antistoffen heeft (gekeken bij niet-gevaccineerde mensen). Laten we het gemiddelde pakken, dus 2,5% van een 5,3mil aantal mensen, is 132.500 mensen die antoonbaar besmet zijn geraakt via een antistoftest. Waarschijnlijk ligt dit aantal nog wel hoger, maar ok.
Er zijn hier bevestigd in elk geval 2 gezonde mensen van bevestigd onder de 40 gestorven aan het vaccin. Er zijn er nog meer gestorven, maar daar wordt geen informatie meer over vrijgegeven qua leeftijd noch geslacht.
Er zijn nu 185.504 mensen van 18-44 jaar (het getal tot 40 jaar voor een eerlijke vergelijking heb ik helaas niet) gevaccineerd. Dat zullen vast een tien- of twintigduizend minder zijn. Die twee doden werden vorige maand bevestigd, toen waren er nog veel minder mensen gevaccineerd.

Ergo, ik loop in elk geval hier in Noorwegen als gezond persoon van 36 meer kans te overlijden aan een vaccin dan aan corona. Of maak ik een denkfout?

[ Voor 3% gewijzigd door benchMarc op 04-05-2021 11:19 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@benchMarc Dat zou wel (fors!) afwijken van de cijfers in andere landen dan. Heb je een bron?

Tevens; de risicos die je loopt met het vaccin zijn redelijk goed te behandelen. En daarnaast ook nog eens vooral voor vrouwen.

Welk vaccin trouwens?

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 04-05-2021 11:33 ]

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
benchMarc schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:12:
[...]

Als ik hier in Noorwegen kijk dan is het risico voor mij hoger dat ik sterf aan het vaccin dan aan corona. Van alle 757 coronadoden zijn er 4 van onder de 40 jaar, met onderliggende ziekte. Volgens het onderzoek van de bloedbank die vorige maand is dat 2 tot 3% van de samenleving antistoffen heeft (gekeken bij niet-gevaccineerde mensen). Laten we het gemiddelde pakken, dus 2,5% van een 5,3mil aantal mensen, is 132.500 mensen die antoonbaar besmet zijn geraakt via een antistoftest. Waarschijnlijk ligt dit aantal nog wel hoger, maar ok.
Er zijn hier bevestigd in elk geval 2 gezonde mensen van bevestigd onder de 40 gestorven aan het vaccin. Er zijn er nog meer gestorven, maar daar wordt geen informatie meer over vrijgegeven qua leeftijd noch geslacht.
Er zijn nu 185.504 mensen van 18-44 jaar (het getal tot 40 jaar voor een eerlijke vergelijking heb ik helaas niet) gevaccineerd. Dat zullen vast een tien- of twintigduizend minder zijn. Die twee doden werden vorige maand bevestigd, toen waren er nog veel minder mensen gevaccineerd.

Ergo, ik loop in elk geval hier in Noorwegen als gezond persoon van 36 meer kans te overlijden aan een vaccin dan aan corona. Of maak ik een denkfout?
Dat is met de huidige maatregelen en besmettingsgraad. Als je alles opengooit en je hebt geen groepsimmuniteit is de kans op overlijden via corona veel groter dan met een vaccinatie. Dus tenzij je voor altijd met de huidige maatregelen wil leven, is de kans om dood te gaan met een vaccinatie veel lager dan zonder.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:33

Rannasha

Does not compute.

dangerousp schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:28:
[...]

Dat is met de huidige maatregelen en besmettingsgraad. Als je alles opengooit en je hebt geen groepsimmuniteit is de kans op overlijden via corona veel groter dan met een vaccinatie. Dus tenzij je voor altijd met de huidige maatregelen wil leven, is de kans om dood te gaan met een vaccinatie veel lager dan zonder.
De keuze is niet tussen wel vaccin / geen vaccin, de keuze is tussen nu vaccineren met alle beschikbare vaccins (inclusief de vaccins die een heel kleine, maar aanwezige kans hebben op overlijden) of enkel de mRNA vaccins gebruiken en daardoor wat langer nodig hebben voordat de vaccinatiecampagne voltooid is.

Met het tempo waarop BioNTech aan het opschalen is en de gebrekkige leveringen van AZ, kan ik me best voorstellen dat landen waar op dit moment weinig covid-19 verspreiding is er voor kiezen om het AZ vaccin aan de kant te schuiven.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
MikeyMan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:27:
@benchMarc Dat zou wel (fors!) afwijken van de cijfers in andere landen dan. Heb je een bron?

Tevens; de risicos die je loopt met het vaccin zijn redelijk goed te behandelen. En daarnaast ook nog eens vooral voor vrouwen.

Welk vaccin trouwens?
AZ. Bron kan ik vanavond wel opsnorren. Overigens zijn het 6 doden van onder de 40 ipv 4, my bad. Ik zie trouwens dat er in Nederland maar 44 overleden zijn aan corona van onder de 40 jaar. Dat is ook niks op het aantal besmettingen. Ik las dat de bloedbank had aangegeven dat zo'n 20 tot 30% van de samenleving antistoffen heeft opgebouwd?
dangerousp schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:28:
[...]

Als je alles open gooit wanneer de oudjes en mensen met onderliggende ziektes gevaccineerd zijn dan kan dat toch prima zonder dat je de gezonde mensen <40 jaar moet vaccineren? Ik snap heel die heisa om alles en iedereen te willen vaccineren echt niet. Het is de grootste flauwekul als je bekijkt hoe weinig daarvan in het ziekenhuis terecht komen, of er aan dood gaan.

Goed dat ze de zwakkere vaccineren, maar daarna kan de boel echt wel open zonder dat er teveel druk op de ziekenhuizen komt. Het groepje van onder de 40 jaar is klein, volgens de leeftijdsdistributiegrafiek hier.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Heb geen volledig antwoord, maar je kunt natuurlijk wel flink ziek worden van Corona en flinke naweeën krijgen.
Vriend van me - 40er - heeft het voor Kerst gehad. Is nog steeds zo moe als een hond.
Kan 's morgen zijn nest niet uit. Sporten - wat hij fanatiek deed - gaat gewoon niet meer.

Daarnaast - denk ik - moet je een virus zo snel mogelijk indammen, om mutaties minder kansen te geven.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
benchMarc schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:59:
[...]

[...]
Als je alles open gooit wanneer de oudjes en mensen met onderliggende ziektes gevaccineerd zijn dan kan dat toch prima zonder dat je de gezonde mensen <40 jaar moet vaccineren? Ik snap heel die heisa om alles en iedereen te willen vaccineren echt niet. Het is de grootste flauwekul als je bekijkt hoe weinig daarvan in het ziekenhuis terecht komen, of er aan dood gaan.

Goed dat ze de zwakkere vaccineren, maar daarna kan de boel echt wel open zonder dat er teveel druk op de ziekenhuizen komt. Het groepje van onder de 40 jaar is klein, volgens de leeftijdsdistributiegrafiek hier.
Het zijn niet de doden die zorgen voor de hoge werkdruk in het ziekenhuis. Als ik snel tel ook rond de 3.000 onder de 40 die in het ziekenhuis komen, dat is toch nog wel een behoorlijk aantal. Ook kun je nog steeds Corona krijgen en verspreiden als je gevaccineerd bent, de kans is alleen kleiner en de ernst is minder.

Flauwekul wil ik het niet noemen, wat denk je dat een ziektedag kost voor een werkgever aan premies en dergelijke? Als het aantal ziektedagen halveert met een vaccin is het al kostendekkend. Het is voor het merendeel van de mensen nog steeds het beste om een vaccin te krijgen, dan niet.

Ook krijg je geen groepsimmuniteit als je zo'n grote groep niet vaccineert, of de maatregelen blijven dan gelden of de besmettingsgraad gaat binnen die groep omhoog.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 11:00
De volgende groep mag: https://www.rivm.nl/nieuw...tgenodigd-voor-vaccinatie

Iedereen van 1961 tot 2003 die in aanmerking komen voor griepprik.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

AZ. Bron kan ik vanavond wel opsnorren. Overigens zijn het 6 doden van onder de 40 ipv 4, my bad. Ik zie trouwens dat er in Nederland maar 44 overleden zijn aan corona van onder de 40 jaar. Dat is ook niks op het aantal besmettingen. Ik las dat de bloedbank had aangegeven dat zo'n 20 tot 30% van de samenleving antistoffen heeft opgebouwd?
Maar AZ wordt niet geprikt onder de 60.

Dus dan is het risico op complicaties van een AZ vaccinatie als je 40 bent ook 0.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2021 14:20 ]

PSN

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
martwoutnl schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:40:

Die groep is alleen wat groter dan ze dachten:
https://nos.nl/artikel/23...derdag-prikafspraak-maken
Mensen tussen de 18 en 60 jaar met een medische indicatie kunnen vanaf donderdag 6 mei een afspraak maken voor een coronavaccinatie. In totaal worden 1,4 miljoen mensen uitgenodigd in de komende anderhalve week. De groep blijkt veel groter dan de een miljoen waar het RIVM vanuit ging.

PVOutput: VO18

• Plenkske
YakuzA schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:47:
[...]

Maar AZ wordt niet geprikt onder de 60.
Niet meer nee ;)
Geen idee overigens hoeveel er wel gezet zijn voor die prikstop. Voornamelijk bij zorgmedewerkers onder de 60 dacht ik.
Tja, is dat zo erg ? Uiteindelijk komen die mensen toch wel aan de beurt... sommige zijn wellicht ook al geweest (zorgmedewerker, een paar geboortejaren nu).

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000

Dan wel een afname in kliniek en IC, maar nieuwe instroom is op beide toch weer fors! Zeker in vergelijking met de nieuwe instroom van gisteren die beduidend lager was (en wel een stijging van het totaal aantal bedden betekende).

Hoop snel op die -20% instroom van het OMT.
Iemand de gemiddelden van de afgelopen weken bij de hand?

[ Voor 69% gewijzigd door Stinger_Ventura op 04-05-2021 14:05 ]

American Express vraagbaak

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:01:

[...]

Tja, is dat zo erg ? Uiteindelijk komen die mensen toch wel aan de beurt... sommige zijn wellicht ook al geweest (zorgmedewerker, een paar geboortejaren nu).
Sterker nog; prima toch. De mensen met hoger risico eerder vaccineren zou netto eerder tot resultaten moeten leiden in de Ziekenhuizen.

@Stinger_Ventura T.o.v. vorige weken lichte daling:

Toch over de piek heen dan?

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 04-05-2021 14:09 ]

• Stinger_Ventura
MikeyMan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:06:
[...]

@Stinger_Ventura T.o.v. vorige weken lichte daling:

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]

Toch over de piek heen dan?
Laten we het hopen, dan zouden we vanaf nu een gestage daling van het aantal bezette bedden moeten zien. Wellicht heeft onze huis-Jaap-van-dissel @t_captain een data gedreven update?

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:23
Dit is alleen wel het verkeerde topic ;)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:10
Mijn vrouw behoort tot deze groep. Alleen niet alles is duidelijk:

Gebeld met GGD: je ontvangt een brief van de huisarts
Gebeld met huisarts: je ontvangt geen brief van de huisarts, wij hebben alle informatie doorgegeven aan de GGD.

Volgens NOS.nl
Het uitnodigen van de groep gaat gefaseerd om de afsprakenwebsite- en telefoonlijn van de GGD niet te laten vastlopen. Verdeeld over acht werkdagen krijgen 175.000 mensen per dag een brief thuisgestuurd waarmee ze online of telefonisch een prikafspraak kunnen maken.
Wat suggereert dat de uitnodigingen centraal verstuurd worden (waarschijnlijk via de GGD).

Hoe zit het?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Stinger_Ventura
LZ86 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:36:
Dit is alleen wel het verkeerde topic ;)
Damn.. 2de keer dat deze ezel zich tegen dezelfde steen stoot 🤐

Wellicht kan een mod een en ander verhuizen

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:33
martwoutnl schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:40:

Waar ligt de grens van problemen met de luchtwegen of de longen. Iemand die bijvoorbeeld met een zuurstoffles loopt zal vast wel uitgenodigd worden, maar mensen met astma of bronchitis?

Ik heb zelf dat laatste en ik kreeg een berichtje van een familielid dat ik hierbij zou horen, maar ik kan me dat eigenlijk niet echt voorstellen. Weet iemand waar deze grens precies ligt?

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:40

ThunderNet

Flits!

RobinNL schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:39:
[...]

Waar ligt de grens van problemen met de luchtwegen of de longen. Iemand die bijvoorbeeld met een zuurstoffles loopt zal vast wel uitgenodigd worden, maar mensen met astma of bronchitis?

Ik heb zelf dat laatste en ik kreeg een berichtje van een familielid dat ik hierbij zou horen, maar ik kan me dat eigenlijk niet echt voorstellen. Weet iemand waar deze grens precies ligt?
Is geen vaste grens, maar beslist je huisarts.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Plenkske
Joris748 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:37:
[...]

Mijn vrouw behoort tot deze groep. Alleen niet alles is duidelijk:

Gebeld met GGD: je ontvangt een brief van de huisarts
Gebeld met huisarts: je ontvangt geen brief van de huisarts, wij hebben alle informatie doorgegeven aan de GGD.

Volgens NOS.nl

[...]

Wat suggereert dat de uitnodigingen centraal verstuurd worden (waarschijnlijk via de GGD).

Hoe zit het?
Huisartsen geven adressenbestand door aan een centrale instantie.
Die gaan gefaseerd uitnodigen (brief thuis).
Dan bel je de GGD met de code in die brief voor een afspraak (zou tegen die tijd ook online moeten kunnen).

Als je de precieze werkwijze wil lezen:
https://www.lhv.nl/actuee...indiceerden-en-vergoeding
RobinNL schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:39:
[...]

Astma kan er ook bij horen.
Het is heel simpel: krijg je elk jaar een brief/oproep voor de griepprik ? Dan hoor je bij deze groep.

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:33
Plenkske schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:53:
[...]

Astma kan er ook bij horen.
Het is heel simpel: krijg je elk jaar een brief/oproep voor de griepprik ? Dan hoor je bij deze groep.
Thnx voor het antwoord. De oproep krijg ik nooit, dus dan zit ik er niet bij :)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:56
Edit: had deze post eigenlijk in NL/BE forum bedoeld. Maar omdat het deels over de kans op vaccin-resistente mutanten gaat, laat ook maar hier staan.

Kiemsurveillance is binnen.

Beeld is eigenlijk niet gewijzigd (en dat is goed nieuws).

Inmiddels is de Europese variant zo goed als uitgestorven. Hij is al maanden op zijn retour, en in week 15 is hij niet meer geteld. 95% van de observaties zijn de Engelse variant.

De grootste andere varianten zijn SA en BR P1.

SA leek al een paar weken op zijn retour en dat beeld zet zich deze week door. Het wijst op een R-waarde die iets lager ligt dan die van de Engelse variant. Ook geven dezecijfers geen aanleiding om hogere resistentie te vermoeden.

P1 is juist iets aan het groeien ten koste van de Engelse. Maar, die groeisnelheid lijkt te zijn afgevlakt. De variant zit alweer een aantal weken in de orde van 1.5 a 2% aandeel. We zitten nu ook al 11 weken na eerste observatie in het wild. De Engelse variant zat na zo’n tijd al op 50% aandeel. Het is dus mogelijk dat er sprake is van een wat hogere besmettelijkheid, maar het verschil is van een kleinere orde dan toen we de derde golf inzetten.
Ook hier lijkt het aandeel een afremmende groeisnelheid te vertonen. Dat is een contra indicatie van de theorie dat de mutant veel resistenter is (dat zou tot versnellende groei leiden bij toenemende immunisatie).

Er zijn nog een aantal varianten die een kleinschalig bestaan leiden en een paar uitstervende varianten.

Dan de grote scare van de laatste tijd: drie verschillende varianten uit India. Tot nu toe valt de verslreiding mee. 4 gevallen. Bij mijn weten zijn het mensen met reishistorie en nog geen lokale clusters(?).

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 04-05-2021 18:43 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

Ik denk dat dit het juiste topic is voor deze vraag dus antwoord ik hier ipv ervaringen met vaccinatie.
Nox schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:41:
Weet iemand toevallig hoe het zit met overig zorgpersoneel? Zij verlenen zorg op minder dan anderhalve meter maar hebben nog geen oproep gekregen tot vaccinatie terwijl het mij juist noodzakelijk lijkt dat ook zij door kunnen gaan straks met de achterstand inhalen van de eerder geannuleerde zorg.
Geen idee wat de regeling exact is, maar mijn vriendin (CAO gehandicaptenzorg, ambivalent werkzaam bij gezinnen thuis dus) en mijn schoonmoeder (reguliere thuiszorg) krijgen deze week hun tweede prik met AZ.
Mijn mondhygiëniste heeft ook haar eerste vaccinatie binnen. Dus ik zou niet weten welke delen van de zorg er nu dan nog buiten de planning vallen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• WhatsappHack
  • Niet online
Oei, huisarts heeft t hier verkloot en per ongeluk iedereen aangemeld als 60+ blijkbaar. :+ Ze zijn zich er van bewust en gaan het oplossen. Hopen dat dit geen enorme vertraging gaat opleveren en de fout meteen rechtgezet wordt, want heb nu dus ook ipv GGD-code een oproep voor AZ gekregen van ‘t RIVM. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:28:
Dus ik zou niet weten welke delen van de zorg er nu dan nog buiten de planning vallen?
Mensen werkzaam in een apotheek. Het komt soms voor dat mensen met Corona richting de apotheek gaan voor medicatie. Tegelijk, genoeg zieke mensen gaan richting een apotheek. Ondanks alle maatregelen (mondkapjes, afstand, etc) wil je niet dat het een besmettingsbron is. Besmetting binnen het personeel is redelijk makkelijk, moeilijk lunchen met mondkap op (en een apotheek is klein).

Voor medewerkers van een apotheek gelden ook de zorgregels. Oftewel, liefst zo lang mogelijk doorwerken en zo snel mogelijk terug naar werk. Ondanks dat dit mogelijk besmettingen kan veroorzaken. Waar in andere beroepsgroepen mensen worden geacht in isolatie te gaan is dit behoorlijk anders voor een apotheek.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Het is een beetje een combinatie van een hoop factoren.
- Niet alle oudjes hebben een vaccinatie gehad of kunnen die niet krijgen
- Zelfde met bepaalde risico groepen
- Zelfde met bepaalde religieuze groepen/kleine kinderen
- Als jong persoon kan je het nog steeds verspreiden en aangezien deze groep erg mobiel is vul maar in
- Nu zijn er maatregelen maar als die er niet meer zijn kan de verspreiding flink toenemen
- Overlijden zullen <40 niet zo snel inderdaad maar er zijn een hele boel kwaaltjes waar ook die groep veel last van heeft of kan hebben zoals vermoeidheid, geen geur/smaak (ik heb al sinds december geen/weinig reuk bijv).
- Die <40 willen ook naar het buitenland op vakantie en daar kan het zijn dat men nog niet zo ver is met inenten of bepaalde groepen niet willen (religie?) of kunnen.
- Als veel meer mensen het krijgen ook al zijn ze gezond etc dan kan er nog wel een mutatie optreden die wellicht een stuk sterker is.

En er zijn vast nog wel wat redenen te bedenken. Dat was de reactie waarom mensen <40 ook het beste ingeënt kunnen worden.
Ik ben het er wel mee eens dat een gecontroleerde opening van het "normale" leven zeker moet kunnen als de grootste risico groep is ingeënt. Maar dat is volgens mij ook wat er gaat gebeuren de komende weken.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

WhatsappHack schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:33:
Oei, huisarts heeft t hier verkloot en per ongeluk iedereen aangemeld als 60+ blijkbaar. :+ Ze zijn zich er van bewust en gaan het oplossen. Hopen dat dit geen enorme vertraging gaat opleveren en de fout meteen rechtgezet wordt, want heb nu dus ook ipv GGD-code een oproep voor AZ gekregen van ‘t RIVM. :P
Gezien de GGD maar 1M aanmeldingen had verwacht voor de categorie 18-60 met indicatie en 1,4M aanmeldingen ineens van de huisartsen binnen hadden, verbaasd dat me niet :P

PSN

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik denk dat dit het juiste topic is voor deze vraag dus antwoord ik hier ipv ervaringen met vaccinatie.

[...]

Geen idee wat de regeling exact is, maar mijn vriendin (CAO gehandicaptenzorg, ambivalent werkzaam bij gezinnen thuis dus) en mijn schoonmoeder (reguliere thuiszorg) krijgen deze week hun tweede prik met AZ.
Mijn mondhygiëniste heeft ook haar eerste vaccinatie binnen. Dus ik zou niet weten welke delen van de zorg er nu dan nog buiten de planning vallen?
Mijn zus werkt bij de dermatoloog als (operatie-)assistente. Hoe is jouw family aan een prik gekomen? Ggd gebeld, via werkgever uitnodiging?

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 04-05-2021 18:56 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• franssie

franssie

Save the albatross

Nox schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:56:
[...]

Mijn zus werkt bij de dermatoloog als (operatie-)assistente. Hoe is jouw family aan een prik gekomen? Ggd gebeld, via werkgever uitnodiging?
Uitnodiging werkgever idd. Dus wellicht moet ze daar eens informeren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nox

Nox

Noxiuz

franssie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:53:
[...]

Uitnodiging werkgever idd. Dus wellicht moet ze daar eens informeren.
Ja, dat heeft ze al gedaan. Moet een werkgever uit zichzelf het ggd of rivm contacten?

• franssie

franssie

Save the albatross

Nox schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:16:
[...]

Ja, dat heeft ze al gedaan. Moet een werkgever uit zichzelf het ggd of rivm contacten?
Ik neem aan dat de werkgever daar wel een rol in heeft. Maar aangezien ik alleen zijdelings zie dat zorg personeel gevaccineerd wordt in mijn omgeving kan ik er verder weinig zinnigs over zeggen.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
CAO gehandicaptenzorg, ambivalent ambulant werkzaam bij gezinnen thuis dus
;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• franssie

franssie

Save the albatross

lol - het is mijn sector niet

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Haha. Gelukkig sluit het een het ander niet uit :D

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het overzicht is nu ook ge-update met de leveringen etc uit de RIVM rapportage.
Idd bijna 1,4M prikken geleverd vorige week:

Alleen het onderste voorraad overzicht lijkt nog uit sync.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2021 20:53 ]

PSN

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
RobinNL schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Thnx voor het antwoord. De oproep krijg ik nooit, dus dan zit ik er niet bij :)
Een paar jaar geleden eens bij de huisarts geweest ivm benauwdheidsklachten tijdens sporten. Waarschijnlijk veroorzaakt door een allergische reactie / hooikoorts. Toen een luchtweg verwijdend puffertje gekregen wat wel hielp. Een half jaar of zo af en toe last van gehad en daarna niet meer. Jaar erop kreeg ik een uitnodiging voor de griepprik. Blijkbaar viel ik ineens in de doelgroep. Daarvoor toen bedankt, dus zal er nu ook wel niet meer onder vallen.... Naar mijn idee val je al snel in die doelgroep dus...

[ Voor 3% gewijzigd door Blackouts op 04-05-2021 21:01 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
YakuzA schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:51:
Het overzicht is nu ook ge-update met de leveringen etc uit de RIVM rapportage.
Idd bijna 1,4M prikken geleverd vorige week:

Alleen het onderste voorraad overzicht lijkt nog uit sync.
De leveringen van Janssen blijven helaas nog een beetje achter bij de verwachtingen. Had gehoopt dat in de week tot 30 mei wel een stijging te zien was geweest daar.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02

Onbekend

...

Bron: https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties
6 april: 3 miljoen prikken gezet
15 april: 4 miljoen prikken gezet
26 april: 5 miljoen prikken gezet

Gemiddeld elke 10 dagen 1 miljoen prikken, is dus gemiddeld 100k per dag.

Maar nu staat op https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties dat er naar verwachting 800k prikken deze week worden gezet, dus 114k per dag. :)

Met 17 miljoen mensen met 2 prikken p.p. heb je 34 miljoen prikken nodig, en er zijn dus nog 29 miljoen te gaan. Dat zijn dus 29M / 114k = 255 dagen. In dit tempo zouden we op 6 januari pas allemaal bestand tegen het coronavirus moeten zijn. Nu ik het zo uitreken, lijkt mij dat nog ver weg....... :(

Speel ook Balls Connect en Repeat

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:48
@Onbekend Je vergeet dat een substantieel deel Janssen naar binnen geduwd krijgt. Die hebben aan een prik voldoende.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:37

orf

Onbekend schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:03:
Bron: https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties
6 april: 3 miljoen prikken gezet
15 april: 4 miljoen prikken gezet
26 april: 5 miljoen prikken gezet

Gemiddeld elke 10 dagen 1 miljoen prikken, is dus gemiddeld 100k per dag.

Maar nu staat op https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties dat er naar verwachting 800k prikken deze week worden gezet, dus 114k per dag. :)

Met 17 miljoen mensen met 2 prikken p.p. heb je 34 miljoen prikken nodig, en er zijn dus nog 29 miljoen te gaan. Dat zijn dus 29M / 114k = 255 dagen. In dit tempo zouden we op 6 januari pas allemaal bestand tegen het coronavirus moeten zijn. Nu ik het zo uitreken, lijkt mij dat nog ver weg....... :(
En wat als je rekening houdt met verdere opschaling, de leeftijdsgroepen die gevaccineerd worden en dat er niet voor alle vaccins twee prikken nodig zijn?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En dat we geen 17 miljoen mensen gaan inenten lijkt me ook evident.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02

Onbekend

...

orf schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:06:
[...]
En wat als je rekening houdt met verdere opschaling, de leeftijdsgroepen die gevaccineerd worden en dat er niet voor alle vaccins twee prikken nodig zijn?
SkiFan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:06:
@Onbekend Je vergeet dat een substantieel deel Janssen naar binnen geduwd krijgt. Die hebben aan een prik voldoende.
Mee eens dat voor sommige soorten maar 1 prik voor nodig zijn, zoals voor Janssen. Maar hiervan weten we nog niet hoeveel en hoe stabiel die leveringen worden, dus is een voorspelling lastig. Als ze over een maand al 5 miljoen prikken per week kunnen leveren gaat het hard. Maar voor het zelfde geld kunnen ze maar 10k per week leveren, en zet het geen zoden aan de dijk.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.