Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik vrees dat je god op je blote knietjes mag danken als we de 10 miljoen halen. En dan ben ik niet eens gelovigOnbekend schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:15:
[...]
Ik ging uit van de situatie en gegevens wat we nu hebben.
Zelf verwacht ik ook niet dat we 17 miljoen mensen gaan inenten, en dat we misschien bij de 12 miljoen blijven hangen. In dat geval zijn er nog 166 dagen nodig, en dan is het 9 oktober.
Hebben we die Deense Janssen prikken al op de kop getikt eigenlijk?
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 04-05-2021 21:27 ]
Ik haal de onderzoeksresultaten hier vandaan https://www.rivm.nl/gedra...nden/vaccinatiebereidheid en het bevolkingsoverzicht hier vandaan https://www.cbs.nl/nl-nl/...olking/bevolkingspiramideMikeyMan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:22:
[...]
Ik vrees dat je god op je blote knietjes mag danken als we de 10 miljoen halen. En dan ben ik niet eens gelovig
Het onderzoek is uitgevoerd bij mensen van 16 jaar en ouder.
Er zijn totaal 17.471.000 mensen in Nederland waarvan 14.670.000 er 16 jaar of ouder zijn.
Volgens het onderzoek wil 85,9% zich laten vaccineren. 85,9% van 14.670.000 = 12.601.530. Er zouden 12,6 miljoen mensen zijn die zeker gevaccineerd willen worden. Dus met die 12 miljoen zit ik nog aan de lage kant.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Volgens ‘het’ onderzoek is er slechts 75% animo voor de vaccinatie.Onbekend schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:38:
[...]
Ik haal de onderzoeksresultaten hier vandaan https://www.rivm.nl/gedra...nden/vaccinatiebereidheid en het bevolkingsoverzicht hier vandaan https://www.cbs.nl/nl-nl/...olking/bevolkingspiramide
Het onderzoek is uitgevoerd bij mensen van 16 jaar en ouder.
Er zijn totaal 17.471.000 mensen in Nederland waarvan 14.670.000 er 16 jaar of ouder zijn.
Volgens het onderzoek wil 85,9% zich laten vaccineren. 85,9% van 14.670.000 = 12.601.530. Er zouden 12,6 miljoen mensen zijn die zeker gevaccineerd willen worden. Dus met die 12 miljoen zit ik nog aan de lage kant..
(Zie vaccinatie dashboard, ben wel benieuwd waar het verschil vandaan komt, beiden hebben rivm als bron lijkt het)
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2021 21:43 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Kijk maar eens hoe het met J&J in de VS is gegaan nadat de prikpauze daar was opgeheven.. misschien kunnen we naast bij Denemarken ook daar eens informeren of ze er nog vanaf willen..MikeyMan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:44:
@Onbekend ik hoop je van harte. In de VS kunnen ze die vaccins aan de straatstenen niet kwijt.
Dat betekent, stam + t .
De levering van Janssen viel mee afgelopen week, terwijl die van AZ minder was. Ook voor de toekomst is AZ minder geworden. De enige die stabiel leveren zijn Pfizer en ModernaWoy schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:50:
@Drardollan
Hier een screenshot van afgelopen maandag, en van net. Het totale aantal verwachte vaccins deze week is iets omhoog gegaan, de Janssen levering wat naar beneden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/m9Lwj4f0M8ACGLLGHKqAXpPm.png?f=fotoalbum_large)
edit:
t/m 30 mei staat "verwacht geleverd en gecontroleerd" nu op 10,4 miljoen doses.
Hoeveel zouden er in juni geleverd moeten worden om er voor te zorgen dat de ~12 miljoen mensen begin juli de eerste prik kunnen krijgen ?
Lastig in te schatten gezien er veel mensen ook de tweede gaan krijgen in juni....
[ Voor 24% gewijzigd door Plenkske op 05-05-2021 08:18 ]
Lijkt weer op de originele verwachting inderdaad. Ik blijf benieuwd naar de leveringen in Juni van Janssen. De prognose was dat ze 3 miljoen doses zouden leveren in Q2, maar dat zou betekenen dat ze in Juni >500k per week moeten gaan leveren. Ik hoop het erg, maar verwacht eigenlijk van niet. Met deze snelheid komen ze eerder op 1,5 a 2 miljoen uit.Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:13:
[...]
De levering van Janssen viel mee afgelopen week, terwijl die van AZ minder was. Ook voor de toekomst is AZ minder geworden. De enige die stabiel leveren zijn Pfizer en Modernazal gedeeltelijk ook liggen aan hoe betrouwbaar de productie is. Dat is bij mRNA vaccins relatief makkelijker heb ik begrpen.
[Afbeelding]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Als ik reken met 2 miljoen Janssen vaccins, dan moeten er nog 20 miljoen andere zijn. Dus totaal een 22 miljoen totaal voor volledige vaccinatie. Zeg dat er nog 5 miljoen een 2e shot moeten krijgen kom je dan op 17 miljoen, dus 5,5 miljoen in Juni, ~1,3 miljoen per week ongeveer. ( Natuurlijk erg natte vinger gokken, maar ik verwacht wel die orde van grootte. )Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:13:
t/m 30 mei staat "verwacht geleverd en gecontroleerd" nu op 10,4 miljoen doses.
Hoeveel zouden er in juni geleverd moeten worden om er voor te zorgen dat de ~12 miljoen mensen begin juli de eerste prik kunnen krijgen ?
Lastig in te schatten gezien er veel mensen ook de tweede gaan krijgen in juni....
Het lijkt mij optimistisch, maar niet onmogelijk.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
[ Voor 15% gewijzigd door ijdod op 05-05-2021 08:40 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Mooie indicatie inderdaad, en best mogelijk.Woy schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:25:
[...]
Als ik reken met 2 miljoen Janssen vaccins, dan moeten er nog 20 miljoen andere zijn. Dus totaal een 22 miljoen totaal voor volledige vaccinatie. Zeg dat er nog 5 miljoen een 2e shot moeten krijgen kom je dan op 17 miljoen, dus 5,5 miljoen in Juni, ~1,3 miljoen per week ongeveer. ( Natuurlijk erg natte vinger gokken, maar ik verwacht wel die orde van grootte. )
Het lijkt mij optimistisch, maar niet onmogelijk.
Met deze insteek een schatting van mij:
Huidige stand: 4,4 miljoen eerste en 1,2 miljoen volledig. (bron)
Als we uitgaan dat in juni 4,4 miljoen mensen de tweede moeten krijgen.
Dan zou in juni 5,6 miljoen mensen volledig gevaccineerd zijn.
Er zijn dan 12-5,6 = 6,4 miljoen doses nodig voor eerste (of Janssen volledige) prikken. In totaal dus 6,4 + 4,4 = 10,8 miljoen doses.
Aangezien er nog maar weinig Janssen is gezet laat ik dat even uit deze inschatting.
In mei komen er nog 4,2 miljoen doses binnen. Dus in juni nog 6,6 miljoen nodig. In 5 weken is dat dan ook ongeveer 1,3 miljoen per week.
We komen op hetzelfde uit
Lastig puntje is dan alleen nog de AZ vaccins. Die kunnen op een gegeven moment niet meer gebruikt worden omdat de doelgroep klaar is...
[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 05-05-2021 08:40 ]
'Bij nader inzien is toch besloten om AstraZeneca voor doelgroep 50/55+ te gaan gebruiken' incoming!Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:38:
[...]
...
Lastig puntje is dan alleen nog de AZ vaccins. Die kunnen op een gegeven moment niet meer gebruikt worden omdat de doelgroep klaar is...
Steam ID = Ackerfiets
Ik zeg met opzet 'lijkt' want er zijn gisteren toch 90.000+ mensen geprikt.
Maar ik doel meer op dat de leeftijd die aan de beurt is bij de GGD al 5 dagen op '1962 en eerder geboren' staat.
Vrijdagmiddag versprong de teller naar 1962 en daar staat deze nu nog.
Vooral nu er zoveel meer jongeren op de IC liggen, lijkt het me zaak om echt goed door te pakken om de druk daar weg te halen.
Een koe in de kont kijkend vraag ik me ook af of men wel echt eerst de alleroudsten had moeten prikken.
Want die kwamen blijkbaar maar nauwelijks op de IC terecht.
Of ik moet de cijfers verkeerd voor de geest hebben.
Rzaan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:10:
Het tempo lijkt er wel een beetje uit met het vaccineren.
Maar ik doel meer op dat de leeftijd die aan de beurt is bij de GGD al 5 dagen op '1962 en eerder geboren' staat.
Vooral nu er zoveel meer jongeren op de IC liggen, lijkt het me zaak om echt goed door te pakken om de druk daar weg te halen.
Een koe in de kont kijkend vraag ik me ook af of men wel echt eerst de alleroudsten had moeten prikken.
Verhaal gaat dat ze eerst die 1.5 miljoen uit de griep vaccinatie groep gaan wegwerken en ze met 1963 pas op 18 mei weer verder gaan.Rzaan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:10:
Vaccineren is nog steeds veel te traag, ze zitten nu rond de 600K per week als ik de grafiekjes van Yorick bekijk, terwijl er een miljoen per week binnenkomt.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Als je de 80+-ers verhoudingsgewijs meer dood had willen laten gaan, dan hadden eerder de jonge groepen geprikt moeten worden ja.Rzaan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:10:
Heel zakelijk gezien misschien wel inderdaad. Maar sterfte in verzorgingstehuizen voorkomen vind ik ook geen verkeerde insteek, als je ziet wat voor drama's zich daar voorheen afspeelde.Rzaan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:10:
Tel daarbij op dat er gewoon nog weinig vaccins waren aan het begin, organisatorisch is het dan wat makkelijker om met een kleine groep te beginnen. Al was dat natuurlijk ook mogelijk geweest met de geboortejaren zoals nu gebeurt.
Maar inderdaad, achteraf zal er best wel een iets betere strategie geweest zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik dat het nog niet zo heel verkeerd gegaan is qua strategie ( Even het AZ debacle niet meegenomen
Maar als je een beetje ziet hoe het bij de prikcentra gaat is er voldoende capaciteit om het weg te spuiten. Volgens mij wringt het vooral bij het maken van afspraken via het callcenter. Voordeel is dat de jongere groep die nu komt waarschijnlijk veel meer via internet een afspraak zal willen maken.loekf2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:18:
[...]
Verhaal gaat dat ze eerst die 1.5 miljoen uit de griep vaccinatie groep gaan wegwerken en ze met 1963 pas op 18 mei weer verder gaan.
Vaccineren is nog steeds veel te traag, ze zitten nu rond de 600K per week als ik de grafiekjes van Yorick bekijk, terwijl er een miljoen per week binnenkomt.
Ik heb er ieder geval wel vertrouwen in dat het daadwerkelijk wegspuiten van de vaccins best aardig gaat lukken. Dus als er daadwerkelijk veel meer vaccins binnenkomen dan dat er weggespoten wordt zal er een flinke inhaalslag moeten komen.
Tsjah, hoewel ik me in de strategie wel kan vinden (Zeker met de onderbouwing van de gezondheidsraad), zie ik inderdaad twee hiaten:Woy schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:19:
[...]
Heel zakelijk gezien misschien wel inderdaad. Maar sterfte in verzorgingstehuizen voorkomen vind ik ook geen verkeerde insteek, als je ziet wat voor drama's zich daar voorheen afspeelde.
Tel daarbij op dat er gewoon nog weinig vaccins waren aan het begin, organisatorisch is het dan wat makkelijker om met een kleine groep te beginnen. Al was dat natuurlijk ook mogelijk geweest met de geboortejaren zoals nu gebeurt.
Maar inderdaad, achteraf zal er best wel een iets betere strategie geweest zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik dat het nog niet zo heel verkeerd gegaan is qua strategie. Wat mij betreft zijn de grootste problemen vooral te vinden bij de communicatie.
- De zorg wordt matig ontlast
- Er gaan relatief veel mensen vrij kort na de vaccinatie dood, dus je hebt er minder lang lol van.
Dus in die zin; heel cru gezegd in sommige gevallen wel een beetje zonde van de vaccins.
Maargoed; is maar één remedie. Doorprikken met die handel!
Lijkt inderdaad, omdat je geen rekening houdt met "tweede prik"-afspraken. En al gemaakte afspraken.Rzaan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:10:
Op 15 april kwam dit plaatje in een presentatie:
(dit is alleen GGD, dus niet huisartsen en zorginstellingen)
Toen stonden er dus al een 20-40k afspraken per dag voor deze week (18). En een groot deel tweede prikken.
En in de afgelopen weken zijn er uiteraard nog meer afspraken gepland voor deze week.
Plus wat hierboven al gezegt is dat er vanaf morgen bijna 200k mensen per werkdag (griep prik groep) een uitnodiging in de bus krijgen, die moeten ook ingepland worden de komende tijd.
[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 05-05-2021 09:29 ]
Ja, de standaard bouwjaren zullen minder hard gaan nu omdat er 1,4M mensen van 18-60 met indicatie ook tussendoor geprikt worden.Rzaan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:10:
PSN
Ja helemaal mee eens hoor. Als je het zo "zakelijk" bekijkt wel. Echter is het wel de groep waar je de meeste sterfte voorkomt. De gezondheidsraad heeft dit soort berekeningen natuurlijk ook gemaakt, waar een jaar van een 80+ minder zwaar weegt dan een jaar van een 60-er.MikeyMan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:25:
[...]
Tsjah, hoewel ik me in de strategie wel kan vinden (Zeker met de onderbouwing van de gezondheidsraad), zie ik inderdaad twee hiaten:
- De zorg wordt matig ontlast
- Er gaan relatief veel mensen vrij kort na de vaccinatie dood, dus je hebt er minder lang lol van.
Dus in die zin; heel cru gezegd in sommige gevallen wel een beetje zonde van de vaccins.
Maar het blijft een lastige berekening, want het is ook lastig voorspellen hoe erg de reguliere zorg onder druk komt te staan en hoeveel impact dat op de gezondheid van een andere categorie zal hebben.
Gelukkig zouden we nu zo'n beetje de meest kwetsbare groep helemaal gehad moeten hebben. Dan nu nog de risico categorie <60, en dan zou het percentage van mensen die in het ziekehuis komt snel moeten gaan zakken, en het duurt ook niet lang meer of een flinke groep 18-60 is ook (gedeeltelijk) gevaccineerd.
We mogen toch hopen dat we naar een situatie toegaan waarin de AZ-vaccins bij vrije keuze gewoon gebruikt kunnen worden? Als ik twee maanden langer moet wachten op Pfizer of morgen een AZ kan halen dan weet ik het wel, ik ben elk moment van de dag bereid om langs te komen voor zo'n prik.Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:38:
[...]
We komen op hetzelfde uitTop.
Het kan toch niet zo zijn dat we gewoon een boel vaccins niet in gaan zetten?
For discussions sake: Hoe sneu en verdrietig ook, denk ik inderdaad dat als men een keuze moet maken tussen overlijden van meer 80plussers of een continue overbezetting van IC's, men dan ten nadele van de 80plussers moet kiezen.rik86 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:18:
Als je de 80+-ers verhoudingsgewijs meer dood had willen laten gaan, dan hadden eerder de jonge groepen geprikt moeten worden ja.
Vanuit filosofisch standpunt, medisch standpunt en economisch standpunt, lijkt me dat de meer verstandige keuze.
Ik wil daarmee niets afdoen aan het verdriet als je ouders of grootouders overlijden.
Nog niet zo lang geleden een verdomd interessant interview gelezen met een filosofe waarin ze aangeeft dat we in de Westerse wereld wellicht wat zijn doorgeschoten met het coute que coute willen 'redden' van mensen. De notie dat de dood nu eenmaal een onlosmakelijk deel uitmaakt van het menselijk bestaan, lijkt steeds minder te bestaan.Woy schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:30:
Ja helemaal mee eens hoor. Als je het zo "zakelijk" bekijkt wel. Echter is het wel de groep waar je de meeste sterfte voorkomt. De gezondheidsraad heeft dit soort berekeningen natuurlijk ook gemaakt, waar een jaar van een 80+ minder zwaar weegt dan een jaar van een 60-er.
Wat geen pleidooi is om mensen zomaar te laten sterven, maar de discussie over hoe ver we willen gaan in 'redden' en wat er allemaal voor moet wijken, mag best wat vaker gevoerd worden.
Het hangt vooral van de verhouding af denk ik; Als de sterfte-kans van 80+-ers 10% is en de IC-opnames kans van 50-ers 0,5% is de afweging heel anders dan wanneer 't allebei 1% is.Rzaan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:44:
[...]
For discussions sake: Hoe sneu en verdrietig ook, denk ik inderdaad dat als men een keuze moet maken tussen overlijden van meer 80plussers of een continue overbezetting van IC's, men dan ten nadele van de 80plussers moet kiezen.
Vanuit filosofisch standpunt, medisch standpunt en economisch standpunt, lijkt me dat de meer verstandige keuze.
Ik wil daarmee niets afdoen aan het verdriet als je ouders of grootouders overlijden.
Helemaal omdat de bezetting van de IC/druk op de zorg niet alleen bepaald wordt door de mate van inenting, maar ook door welke maatregelen er zijn en hoe goed men zich er aan houdt. Want als de zorg niet overbelast raakt, dan is de afweging ook weer anders dan wanneer de zorg wel overbelast raakt.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik vind de tijd tot de tweede vaccinatie bij AZ gewoon te lang, 12 weken nog steeds geloof ik. Ze willen dat wel terugbrengen.Fr33z schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:37:
[...]
We mogen toch hopen dat we naar een situatie toegaan waarin de AZ-vaccins bij vrije keuze gewoon gebruikt kunnen worden? Als ik twee maanden langer moet wachten op Pfizer of morgen een AZ kan halen dan weet ik het wel, ik ben elk moment van de dag bereid om langs te komen voor zo'n prik.
Het kan toch niet zo zijn dat we gewoon een boel vaccins niet in gaan zetten?
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ik begrijp het wel vanuit persoonlijk perspectief en als je ermee geconfronteerd wordt.
Of zelfs er maar aan denkt (zoals ik doe, als ik oudjes in een verzorgingstehuis zie)
Maar wij - de gemeenschap - zouden wellicht wat breder moeten denken.
Natuurlijk zijn de keuzes nooit zo zwart/wit.
Maar wat te denken van het effect dat elke verlenging van maatregelen heeft op de ontwikkeling van een kind?
De uitgestelde operaties?
De langere sluiting van bedrijven (die pas open kunnen als de IC-cijfers naar beneden gaan)
Dit is geenszins een pleidooi om 'ouderen isoleren' of 'vette pech as je oud bent'.
Maar ik ben wel van mening dat in het beleid wel iets meer de aandacht op een bredere visie had mogen bestaan.
Nu realiseer ik me ook zeer wel dat als je midden in een pandemie staat, dat je dan vooral die zaken aanpakt die je meteen kunt aanpakken. En dan is er heel wat te zeggen om te beginnen met prikken bij mensen die 100+ zijn en dan naar beneden werken.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ja daar had ik nog niet zo aan gedacht, maar maakt mij niet zoveel uit. Liever volgende week de eerste prik en dan al het grootste deel van de bescherming hebben.loekf2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:01:
[...]
Ik vind de tijd tot de tweede vaccinatie bij AZ gewoon te lang, 12 weken nog steeds geloof ik. Ze willen dat wel terugbrengen.
Daarbij: is de belangrijkste reden voor dat oprekken niet het verdelen van de druk op de logistiek / oprekken van de voorraden? Zodra we genoeg vaccins, prikkers en afspraakplanners hebben kan dat toch weer gewoon terug naar een kortere periode?
Heb je een bron dat ze dat willen terugbrengen ?loekf2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:01:
[...]
Ik vind de tijd tot de tweede vaccinatie bij AZ gewoon te lang, 12 weken nog steeds geloof ik. Ze willen dat wel terugbrengen.
In eerdere berichten kwam juist naar voren dat 12 weken bij AZ een betere effectiviteit geeft.
Hier een artikel waar dit oa. uit komt:
https://www.thelancet.com...-6736(21)00432-3/fulltext
Ja klopt, dat is de belangrijkste reden. Bij Pfizer houden ze nu 5-6 weken aan hier in Nederland. Maar het zou ook 3-4 kunnen zijn volgens de fabrikant.Fr33z schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:12:
Daarbij: is de belangrijkste reden voor dat oprekken niet het verdelen van de druk op de logistiek / oprekken van de voorraden? Zodra we genoeg vaccins, prikkers en afspraakplanners hebben kan dat toch weer gewoon terug naar een kortere periode?
Effectiviteit kan ook een reden zijn, bij AZ kwam naar voren dat een langere periode beter was. Maar ik weet niet of er inmiddels resultaten bekend zijn dat dit tegenspreekt.
Natuurlijk is het een gevaarlijk gebied.SinergyX schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:12:
Maar zo'n gedachte had 1,5 jaar geleden nooit ter sprake gekomen, over een jaar waarschijnlijk ook niet meer. En ergens terecht, omdat je ergens namelijk ook een grens moet trekken.. en die grens is een zeer zeer gevaarlijk gebied.
Maar 'grenzen' hebben we op meer vlakken. Kijk bij abortus of vrijwillige levensbeeindiging.
Ook daar moeten we als samenleving de discussie blijven voeren.
Vooral om niet de extremisten er mee aan de haal te laten gaan.
We hebben toch besloten om ouderen zo veel mogelijk thuis maatwerk te verlenen, wetende dat een IC opname doorgaans een aanslag op lichaam en geest is voor ouderen? Verder zijn een draaiboeken voor code zwart waarbij er medisch-ethisch is gekozen om de kans op het redden van zo veel mogelijk levensjaren zo groot mogelijk te maken, maar naar mijn weten zijn we nog niet zo ver dat we daar werkelijk zijn, toch?IJzerlijm schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:59:
Een IC bed en een vaccin zijn twee middelen om zorg te verlenen, het redden van levens. We hebben al besloten de oudsten uit te sluiten van IC zorg, om ze dan ook nog vaccins te ontzeggen tot iedereen die wel op de IC mag ze gehad heeft is wel heel onmenselijk.
Los daarvan is dit een eenzijdige belichting van het vraagstuk. Hoe veel levensjaren en kwaliteit van leven gaat er verloren door uitstel van de zorg? Hoe ziet de bijbehorende leeftijdsverdeling er uit? Hoe eerlijk is het dat een deel van de bevolking veel tot alle vrijheden lijken terug te krijgen, terwijl 20'ers en 30'ers maar blijven wachten? Deze zaken in zijn isolement uitlichten is m.i. zowel onpraktisch als onmogelijk
Op dit moment krijgt een Covid patiënt voorrang op de IC t.o.v. een patiënt die bijv. een bypass operatie nodig heeft. Na een bypass lig je één à twee dagen op de IC. Hoe langer je wacht met die bypass hoe groter de kans op complicaties. Idem voor kankerbehandelingen, orgaantransplantaties etc.BoB_HenK schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:20:
[...]
We hebben toch besloten om ouderen zo veel mogelijk thuis maatwerk te verlenen, wetende dat een IC opname doorgaans een aanslag op lichaam en geest is voor ouderen? Verder zijn een draaiboeken voor code zwart waarbij er medisch-ethisch is gekozen om de kans op het redden van zo veel mogelijk levensjaren zo groot mogelijk te maken, maar naar mijn weten zijn we nog niet zo ver dat we daar werkelijk zijn, toch?
Dat is het meer onzichtbare donkergrijze scenario waar we al een tijd inzitten.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Helemaal met je eens, dat is ook de uitgestelde zorg waar ik aan refereerde. Het is aannemelijk dat deze minder leeftijdsafhankelijk is. Wanneer de discussie over ICs gevoerd wordt, wordt dat m.i. echter niet of nauwelijks benoemd. Stellen dat het alleen ouderen zijn die de dupe zijn van de druk op de zorg lijkt mij in ieder geval aantoonbaar onjuist.CurlyMo schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:22:
[...]
Op dit moment krijgt een Covid patiënt voorrang op de IC t.o.v. een patiënt die bijv. een bypass operatie nodig heeft. Na een bypass lig je één à twee dagen op de IC. Hoe langer je wacht met die bypass hoe groter de kans op complicaties. Idem voor kankerbehandelingen, orgaantransplantaties etc.
Dat is het meer onzichtbare donkergrijze scenario waar we al een tijd inzitten.
Niet helemaal. Bij fase 3 ("code zwart"), en gelijke aankomst wordt dit plan gevolgd:BoB_HenK schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:20:
Verder zijn een draaiboeken voor code zwart waarbij er medisch-ethisch is gekozen om de kans op het redden van zo veel mogelijk levensjaren zo groot mogelijk te maken
1. Medische criteria
2. Ligduur (korter heeft voorrang)
3. Leeftijd (van nul tot 20, van 20 tot 40 en zo verder tot het cohort van 80-plussers)
4. Loting
Als 1 geen uitsluitsel geeft volgt 2, enzovoorts. Er vind alleen selectie aan de poort, er worden geen bedden vrijgemaakt.
Niet op die manier. De voorrang ligt niet bij de IC; de voorrang is er op acute levensbedreiging. Een patient die IC nodig heeft komt op de IC (tenzij fase 3). Spoedoperaties worden ook nog steeds uitgevoerd, in sommige gevallen met IC. Er liggen dan ook nog steeds een hoop niet-Covid IC patiënten. Alleen wordt veel zorg uitgesteld die anders ook een kans had op de IC terecht te komen; omdat die patiënten op dit moment simpelweg minder acuut zijn.CurlyMo schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:22:
[...]
Op dit moment krijgt een Covid patiënt voorrang op de IC t.o.v. een patiënt die bijv. een bypass operatie nodig heeft.
Dat is het advies van de fabrikant. Waarom zou je dat terug willen brengen?loekf2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:01:
[...]
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Ik weet niet meer wat er exact uit de fase2 testen was gekomen, maar dacht dat een kortere/te korte termijn bij AZ alleen maar negatieve gevolgen had voor de bescherming op lange termijn?P_de_B schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:33:
[...]
Dat is het advies van de fabrikant. Waarom zou je dat terug willen brengen?
Heb het alleen niet meer scherp op het netvlies staan, die discussie is wat oud
PSN
Probleem is natuurlijk dat die niet-acute, maar wel urgente zorg, een grote kans heeft wel acuut te worden. Het is niet voor niets urgent. Maar dat deze afweging nu gemaakt moet worden - COVID-zorg voor laten gaan op urgente zorg - komt in mijn ogen niet door de vaccinatiestrategie (nou ja, wel deels want we laten denk ik wel kansen/snelheid liggen), maar vooral omdat er op een te hoge bezettingsgetal gestuurd wordt.ijdod schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:14:
[...]
Niet helemaal. Bij fase 3 ("code zwart"), en gelijke aankomst wordt dit plan gevolgd:
1. Medische criteria
2. Ligduur (korter heeft voorrang)
3. Leeftijd (van nul tot 20, van 20 tot 40 en zo verder tot het cohort van 80-plussers)
4. Loting
Als 1 geen uitsluitsel geeft volgt 2, enzovoorts. Er vind alleen selectie aan de poort, er worden geen bedden vrijgemaakt.
[...]
Niet op die manier. De voorrang ligt niet bij de IC; de voorrang is er op acute levensbedreiging. Een patient die IC nodig heeft komt op de IC (tenzij fase 3). Spoedoperaties worden ook nog steeds uitgevoerd, in sommige gevallen met IC. Er liggen dan ook nog steeds een hoop niet-Covid IC patiënten. Alleen wordt veel zorg uitgesteld die anders ook een kans had op de IC terecht te komen; omdat die patiënten op dit moment simpelweg minder acuut zijn.
Er wordt nu gestuurd op een getal waar de zorg net niet compleet instort, maar er moet gestuurd worden op een bezettingsgraad dat acute én urgente zorg er niet onder te lijden heeft. Want een bypass-operatie uitstellen kan een levensbedreigende situatie opleveren, net zoals 't uitstellen van kankerbehandelingen, terwijl een knie-operatie, tandchirurgie of bijv. een vasectomie uitstellen wel ongemak oplevert voor de patiënt, maar heel beperkte gezondheidsschade.
[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 05-05-2021 14:07 ]
Yes please... *presenteert zijn arm*.Family Guy schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:08:
[...]
'Bij nader inzien is toch besloten om AstraZeneca voor doelgroep 50/55+ te gaan gebruiken' incoming!
Ik weet in ieder geval dat heel wat huisartsen stiekem nog steeds gewoon A-Z wegprikken... mijn broer (1961) had een routine afspraak de dag na de stop en ging naar huis met een prik. De vrouw (1958) van vriend van me (1965) moest afgelopen woensdag de prik halen bij de huisarts, toen ze vroeg of haar man mee kon was het "Komt u maar!".
Zo ook in mijn wat bredere kennissen kring, ook daar weer mensen die even tussendoor door de huisarts zijn geprikt. Ik mag het niet zeggen, maar even bellen met je huisarts lijkt toch wel te werken. Ik heb daar net teveel gene over (zit bij ons een antwoordapparaat op die zegt dat je niet over vaccinaties mag bellen), terwijl ik durf te wedden dat er nogal wat vaccinatie sceptici rondlopen in mijn buurt. Wat dat betreft spijtig dat ik niet langs hoef voor een routinebezoekje
Ik vraag me wel af hoe dat dan gaat met de registratie, je huisarts moet dan toch bekennen dat hij een A-Z heeft gezet in iemand die hem eigenlijk niet hoort te krijgen. Hoewel ik het fout vindt dat ze richtlijnen van het RIVM breken moet ik toch wel zeggen dat vanuit de hippocratische gedachte ik hier helemaal achter sta.
Ik ben trouwens benieuwd of ik een oproep ga krijgen, ik hoor ook de grieprik te krijgen, maar ben dat ook alweer een paar keer vergeten (deze pandemie drukt me met mijn neus op mijn onverantwoordelijke gedrag). Nou ja, ik hoop toch dat ik ergens in mei ook kan opdraven.
[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 05-05-2021 14:35 ]
Aantal prikken gisteren:
— Yorick (@YorickB) 5 mei 2021
- GGD'en: +82.032
- Huisartsen: +14.986 (schatting)
- Ziekenhuizen & Zorginstellingen: +5.697 (schatting) pic.twitter.com/4wz2AgdJZk
Dacht dat er nog een advies aanvraag van Hugo was voor AZ en 60 min en om als je het breder gebruikt dan sneller de 2e prik te zetten om zodoende bij mensen vakantie stress weg te nemen.P_de_B schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:33:
[...]
Dat is het advies van de fabrikant. Waarom zou je dat terug willen brengen?
Op basis van dit daggemiddelde nog een 13k verwijderd om de 815k te halen deze week. Het moet nog steeds sneller.Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:52:
GGD gaat langzaam richting de 90k per dag
[Twitter]
[Afbeelding]
In de opnamecijfers m.b.t. leeftijd lijken de vaccinaties toch inmiddels effect te sorteren:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ASHK5z9pd1h5VWHmLdGM8wwZ.png?f=user_large)
van:
Update ontwikkeling gemiddelde leeftijd (benadering) #covid19 instroom ziekenhuis en IC Nederland. pic.twitter.com/WPoDjQKTb3
— Datagraver (@Datagraver) 5 mei 2021
[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 05-05-2021 17:06 ]
Ik weet dat ook 1e lijns-verloskundigen buiten de planning vallen.bkor schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:47:
[...]
Mensen werkzaam in een apotheek. Het komt soms voor dat mensen met Corona richting de apotheek gaan voor medicatie. Tegelijk, genoeg zieke mensen gaan richting een apotheek. Ondanks alle maatregelen (mondkapjes, afstand, etc) wil je niet dat het een besmettingsbron is. Besmetting binnen het personeel is redelijk makkelijk, moeilijk lunchen met mondkap op (en een apotheek is klein).
Voor medewerkers van een apotheek gelden ook de zorgregels. Oftewel, liefst zo lang mogelijk doorwerken en zo snel mogelijk terug naar werk. Ondanks dat dit mogelijk besmettingen kan veroorzaken. Waar in andere beroepsgroepen mensen worden geacht in isolatie te gaan is dit behoorlijk anders voor een apotheek.
En dat terwijl ze vaak niet planbare zorg leveren (bevallingen, noodzakelijke zwangerschapscontroles etc.). Waarom deze groep zorg medewerkers buiten het gezichtsveld van de vaccinatie autoriteiten vallen is mij onduidelijk. Zo groot is deze groep niet (totaal nog geen 2.000). Ik zou zeggen: z.s.m. laten vaccineren!
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
Ja en zo zijn er waarschijnlijk nog twee miljoen mensen te vinden die je prio moet geven.nocalimero schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:12:
[...]
Ik weet dat ook 1e lijns-verloskundigen buiten de planning vallen.
En dat terwijl ze vaak niet planbare zorg leveren (bevallingen, noodzakelijke zwangerschapscontroles etc.). Waarom deze groep zorg medewerkers buiten het gezichtsveld van de vaccinatie autoriteiten vallen is mij onduidelijk. Zo groot is deze groep niet (totaal nog geen 2.000). Ik zou zeggen: z.s.m. laten vaccineren!
OK. Maar hebben die groepen ook direct patiënt contact, die niet uitgesteld kan worden i.v.m. te leveren zorg?MikeyMan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:13:
[...]
Ja en zo zijn er waarschijnlijk nog twee miljoen mensen te vinden die je prio moet geven.
Ik begrijp dat het percentage zwangeren met COVID-19 nu veel hoger is dan vorig jaar.
Dit klopt met de hogere besmettingsgraad in de groep 20 - 40 jaar oud.
Tsjah, daar kun je over twisten, maar ik stel voor dat we gewoon het plan volgen en meer drukte maken over het tempo dan over allerlei splintergroepen...nocalimero schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:17:
[...]
OK. Maar hebben die groepen ook direct patiënt contact, die niet uitgesteld kan worden i.v.m. te leveren zorg?
Ik begrijp dat het percentage zwangeren met COVID-19 nu veel hoger is dan vorig jaar.
Dit klopt met de hogere besmettingsgraad in de groep 20 - 40 jaar oud.
Zomaar uit de losse pols kan ik er nog wel wat bedenken:
- politie agenten
- fysiotherapeuten
- revalidatie medewerkers
- (medisch) pedicures
Om naadloos over te gaan op:
- taxichauffeurs
- OV personeel
- supermarkt medewerkers
- postbodes
- leraren
- brandweer
En dan vergeet ik waarschijnlijk nog 500k andere zorgmedewerkers.
Tegen de tijd dat dat gesteggel een keer klaar is hoop ik dat we klaar zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 05-05-2021 17:27 ]
Eens. Vooral met de politie agenten en de fysiotherapeuten.MikeyMan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:26:
[...]
Tsjah, daar kun je over twisten, maar ik stel voor dat we gewoon het plan volgen en meer drukte maken over het tempo dan over allerlei splintergroepen...
Zomaar uit de losse pols kan ik er nog wel wat bedenken:
- politie agenten
- fysiotherapeuten
- revalidatie medewerkers
- (medisch) pedicures
Om naadloos over te gaan op:
- taxichauffeurs
- OV personeel
- supermarkt medewerkers
- postbodes
- leraren
- brandweer
En dan vergeet ik waarschijnlijk nog 500k andere zorgmedewerkers.
Tegen de tijd dat dat gesteggel een keer klaar is hoop ik dat we klaar zijn.
Maar ik heb vernomen dat er nu (ziekenhuis-) schoonmakers en keukenmedewerkers worden gevaccineerd in het plaatselijke ziekenhuis (ASZ in Dordrecht).
Dan vind ik dat 1e lijns zorgverleners die acute zorg verlenen een hogere prioriteit zouden moeten hebben ...
Ik hoor wel wat geluiden 'waarom kan dat in andere ziekenhuizen wel', maar het is mij niet duidelijk of dat echt is of hearsay. Het is goed mogelijk dat die ziekenhuiskok van het ASZ bv vanuit de GGD op doelgroep (leeftijd, risicogroep) is gevaccineerd, maar wel met zo'n gerucht als gevolg.
Met daarin onder andere...
:fill(white):strip_exif()/f/image/noKt2IzLYHsx6abFrA7XTQwr.png?f=user_large)
Volgens dit document zouden de geboortejaren tot en met 1971 nu al een afspraak kunnen maken. Moest de huisarts eergisteren voor iets anders bellen en heb hem toen en passant gevraagd of hij misschien ook werkte met een 'overlooplijst' iod. Maar dat deed hij niet, en hij verwachtte dat ik over een week of 3 (ben 51) aan de beurt zou zijn.
Vind het een beetje knullig om hem aan de hand van deze pagina weer te bellen, want dit lijkt me niet te kunnen kloppen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Van die 10-jaren groep wordt er per jaargang uitgenodigd, zodra er ruimte zit in de vaccinatieplanning van de GGD.alexbl69 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:26:
Is hier misschien al eerder voorbij gekomen, maar kreeg vandaag deze link: https://www.rijksoverheid...ie-niet-in-de-zorg-werken
Met daarin onder andere...
[Afbeelding]
Volgens dit document zouden de geboortejaren tot en met 1971 nu al een afspraak kunnen maken. Moest de huisarts eergisteren voor iets anders bellen en heb hem toen en passant gevraagd of hij misschien ook werkte met een 'overlooplijst' iod. Maar dat deed hij niet, en hij verwachtte dat ik over een week of 3 (ben 51) aan de beurt zou zijn.
Vind het een beetje knullig om hem aan de hand van deze pagina weer te bellen, want dit lijkt me niet te kunnen kloppen.
Nu zijn dus al '61 en '62 van die groep uitgenodigd, zodra het volgende bouwjaar aan de beurt is ( '63) wordt dat hier veelvuldig gepost
PSN
2. De gevolgen van Corona zijn niet alleen dood gaan of blijven leven. Je kunt ook de rest van le leven, of een langere periode, of een tijdje behoorlijk uit shape raken. De gevolgen van Corona zijn niet alleen voor jou persoonlijk een risico. Hoe meer gevaccineerden hoe minder kans op nieuwe gevallen.benchMarc schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:12:
[...]
Als ik hier in Noorwegen kijk dan is het risico voor mij hoger dat ik sterf aan het vaccin dan aan corona. Van alle 757 coronadoden zijn er 4 van onder de 40 jaar, met onderliggende ziekte. Volgens het onderzoek van de bloedbank die vorige maand is dat 2 tot 3% van de samenleving antistoffen heeft (gekeken bij niet-gevaccineerde mensen). Laten we het gemiddelde pakken, dus 2,5% van een 5,3mil aantal mensen, is 132.500 mensen die antoonbaar besmet zijn geraakt via een antistoftest. Waarschijnlijk ligt dit aantal nog wel hoger, maar ok.
Er zijn hier bevestigd in elk geval 2 gezonde mensen van bevestigd onder de 40 gestorven aan het vaccin. Er zijn er nog meer gestorven, maar daar wordt geen informatie meer over vrijgegeven qua leeftijd noch geslacht.
Er zijn nu 185.504 mensen van 18-44 jaar (het getal tot 40 jaar voor een eerlijke vergelijking heb ik helaas niet) gevaccineerd. Dat zullen vast een tien- of twintigduizend minder zijn. Die twee doden werden vorige maand bevestigd, toen waren er nog veel minder mensen gevaccineerd.
Ergo, ik loop in elk geval hier in Noorwegen als gezond persoon van 36 meer kans te overlijden aan een vaccin dan aan corona. Of maak ik een denkfout?
een treffende spreuk
Ongeveer een maand geleden noemde ik bovenstaande artikel dat werd gepubliceerd in de militaire spectator. Ter aanvulling daarop heb ik onderaan een link geplaatst naar een bijdrage in een ander medium van een andere auteur dat voortbouwt op bovenstaande artikel.
In hoeverre zoiets als leveringssnelheid of beschikbaarheid van vaccins verschillen kan ik niet beoordelen, maar er zijn blijkbaar nog vele andere verschillen te benoemen en het is de vraag waarom de aanpak anno 2021 zo verschillend is t.o.v. 2009. Of waarom schijnbaar zoveel aangeboden hulp is afgeslagen dan wel is genegeerd als ik het artikel goed begrijp. Het komt op mij zeer relevant over. De auteur sluit af met een set vragen die wellicht in een parlementaire enquete ook aan bod zullen komen:
http://www.defensieplatfo...ambtelijke-werkelijkheid/
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Ik vind inderdaad wel dat het goed is de ouderen eerst te doen. Ten eerste zo veel 100 plussers zijn er niet. Ten tweede, voor ouderen is het véél eerder een doodvonnis dan voor jongeren. Boven een bepaalde leeftijd, gezondheid, zat de IC er gewoon nooit in. Die mensen moeten echt vooraan in de rij staan. Imho.Rzaan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:06:
@IJzerlijm De (filosofische) vraag is, of dat wel zo onmenselijk is.
Ik begrijp het wel vanuit persoonlijk perspectief en als je ermee geconfronteerd wordt.
Of zelfs er maar aan denkt (zoals ik doe, als ik oudjes in een verzorgingstehuis zie)
Maar wij - de gemeenschap - zouden wellicht wat breder moeten denken.
Natuurlijk zijn de keuzes nooit zo zwart/wit.
Maar wat te denken van het effect dat elke verlenging van maatregelen heeft op de ontwikkeling van een kind?
De uitgestelde operaties?
De langere sluiting van bedrijven (die pas open kunnen als de IC-cijfers naar beneden gaan)
Dit is geenszins een pleidooi om 'ouderen isoleren' of 'vette pech as je oud bent'.
Maar ik ben wel van mening dat in het beleid wel iets meer de aandacht op een bredere visie had mogen bestaan.
Nu realiseer ik me ook zeer wel dat als je midden in een pandemie staat, dat je dan vvooral die zaken aanpakt die je meteen kunt aanpakken. En dan is er heel wat te zeggen om te beginnen met prikken bij mensen die 100+ zijn en dan naar beneden werken.
een treffende spreuk
De strategie is eenvoudig; zoveel mogelijk lijden voorkomen. Het vaccineren van ouderen en zwakkeren draagt daar veel aan aan bij, het vaccineren van gezonde jonge zorgmedewerkers niet.nocalimero schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:12:
Waarom deze groep zorg medewerkers buiten het gezichtsveld van de vaccinatie autoriteiten vallen is mij onduidelijk.
Er zijn wel wat uitzonderingen gemaakt om meer of minder moverende (verschillende per groep) redenen, maar dit blijft het (simpele) basisprincipe.
Hier ben ik het overigens helemaal mee eens. Ouderen (alles boven 65) en jongere mensen met een medisch verhoogd risico zouden (imho) sowieso voorrang moeten hebben.eamelink schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:30:
[...]
De strategie is eenvoudig; zoveel mogelijk lijden voorkomen. Het vaccineren van ouderen en zwakkeren draagt daar veel aan aan bij, het vaccineren van gezonde jonge zorgmedewerkers niet.
Er zijn wel wat uitzonderingen gemaakt om meer of minder moverende (verschillende per groep) redenen, maar dit blijft het (simpele) basisprincipe.
Ik vond/vind alleen dat er veel aandacht gaat naar bepaalde zorg met patient contact (huisartsen, eerste hulp en ic). Allemaal heel erg terecht dat deze groepen snel gevaccineerd worden.
Waar ik meer moeite mee heb is dat gerelateerde groepen (schoonmakers in ziekenhuizen, keukenmedewerkers en administratief personeel bij huisartsen) inmiddels ook al gevaccineerd worden, terwijl bepaalde acute eerste lijns zorgverleners niet eens op de radar staan.
Het is niet dat een bevalling uitgesteld kan worden als de verloskundige positief is. Te meer daar ook de geboortezorg het al drukker heeft met de zgn. Corona-babies ...
Het azen op de Deense Janssen vaccins is in volle gang.
PSN
Sterk stuk. Natuurlijk is er hier en daar ook wat van te zeggen maar dit is wel wat ik de hele tijd ook al zie. Ik hoop dat dit inderdaad ook in de kamer komt en dat we hier lering uit trekken. De vergelijking met 2009 is zeer waardevol en des te belangrijker dat dit voor het voetlicht komt.Number10 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:02:
[...]
Ongeveer een maand geleden noemde ik bovenstaande artikel dat werd gepubliceerd in de militaire spectator. Ter aanvulling daarop heb ik onderaan een link geplaatst naar een bijdrage in een ander medium van een andere auteur dat voortbouwt op bovenstaande artikel.
In hoeverre zoiets als leveringssnelheid of beschikbaarheid van vaccins verschillen kan ik niet beoordelen, maar er zijn blijkbaar nog vele andere verschillen te benoemen en het is de vraag waarom de aanpak anno 2021 zo verschillend is t.o.v. 2009. Of waarom schijnbaar zoveel aangeboden hulp is afgeslagen dan wel is genegeerd als ik het artikel goed begrijp. Het komt op mij zeer relevant over. De auteur sluit af met een set vragen die wellicht in een parlementaire enquete ook aan bod zullen komen:
Uiteraard zijn er ook verschillen tussen 2009 en 2021 maar dan nog kun je zien wat voor desastreuze gevolgen de afgelopen 12 jaar hebben gehad voor slagkrach en competenties.
Gelukkig kunnen we wel een miljard vrijmaken voor een door VNO/NCW opgezette testsamenleving
Dit argument komt vaak ter tafel, maar werkt eigenlijk alleen als zonder die versnelde vaccinaties de continuïteit van de geboortezorg in gevaar is.nocalimero schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:03:
Het is niet dat een bevalling uitgesteld kan worden als de verloskundige positief is. Te meer daar ook de geboortezorg het al drukker heeft met de zgn. Corona-babies ...
Ik denk dat het IC-personeel een terechte claim heeft gemaakt dat de continuïteit in gevaar komt door extreme drukte, hoog besmettingsrisico en daadwerkelijk hoge uitval van personeel en daarom met voorrang gevaccineerd moeten worden.
Sindsdien is het al snel verwaterd tot ‘wij hebben het ook druk’ en ‘ons werk is ook belangrijk’, bijvoorbeeld door huisartsen en zoals jij nu noemt bij geboortezorg, zonder goed te onderbouwen dat de continuïteit in gevaar komt. Is dat laatste daadwerkelijk het geval bij geboortezorg?
We zitten ons al vanaf maart ’20 op te vreten waarom VWS, BiZa en Justitie geen beroep op ons doen. Nu laten we mensen met de beste bedoelingen een operatie plannen die daar simpelweg niet geschikt voor zijn. Defensie kan ontzettend veel leren van de commerciële/civiele wereld maar het plannen, organiseren en uit(laten)voeren van dit soort operaties kan Defensie het besteIndoubt schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:22:
[...]
Sterk stuk. Natuurlijk is er hier en daar ook wat van te zeggen maar dit is wel wat ik de hele tijd ook al zie. Ik hoop dat dit inderdaad ook in de kamer komt en dat we hier lering uit trekken. De vergelijking met 2009 is zeer waardevol en des te belangrijker dat dit voor het voetlicht komt.
Uiteraard zijn er ook verschillen tussen 2009 en 2021 maar dan nog kun je zien wat voor desastreuze gevolgen de afgelopen 12 jaar hebben gehad voor slagkrach en competenties.
Gelukkig kunnen we wel een miljard vrijmaken voor een door VNO/NCW opgezette testsamenleving![]()
Nog steeds het gemiddelde boven de 60...laat die vaccins nu snel effectief zijn nu het gros boven 60 zich heeft mogen laten vaccineren.MikeyMan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:04:
[...]
Op basis van dit daggemiddelde nog een 13k verwijderd om de 815k te halen deze week. Het moet nog steeds sneller.
In de opnamecijfers m.b.t. leeftijd lijken de vaccinaties toch inmiddels effect te sorteren:
[Afbeelding]
van:
[Twitter]
Advocaat van de duivel, moet je een 60 jarige die prik geweigerd heeft wel opnemen dan?
Medisch gezien altijd ja natuurlijk...maar het zet je aan het denken...
Juist dat laatste is mijn argument. Ik begrijp dat juist nu de druk op de geboortezorg veel groter is als in de zgn. 1e golf. Toen waren er nauwelijks zwangeren (of hun partners) die Covid-positief waren.eamelink schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:12:
[...]
Dit argument komt vaak ter tafel, maar werkt eigenlijk alleen als zonder die versnelde vaccinaties de continuïteit van de geboortezorg in gevaar is.
Ik denk dat het IC-personeel een terechte claim heeft gemaakt dat de continuïteit in gevaar komt door extreme drukte, hoog besmettingsrisico en daadwerkelijk hoge uitval van personeel en daarom met voorrang gevaccineerd moeten worden.
Sindsdien is het al snel verwaterd tot ‘wij hebben het ook druk’ en ‘ons werk is ook belangrijk’, bijvoorbeeld door huisartsen en zoals jij nu noemt bij geboortezorg, zonder goed te onderbouwen dat de continuïteit in gevaar komt. Is dat laatste daadwerkelijk het geval bij geboortezorg?
Die zijn er nu veel meer. Tot een factor 5 tot 10 keer zoveel.
Ik begrijp dat in bepaalde regio's de geboortezorg erg onder druk staat omdat juist dit nu zorg is die acuut is en niet kan worden uitgesteld of gepland.
Maar goed, ik ben het eens dat er in de zorg IC of eerste hulp er een veel grotere druk op de zorg is. Alleen is dit wel een voorbeeld (net als bijvoorbeeld de huisartsen) van zorg die wel overeind moet blijven.
Ik begrijp overigens dat er in bepaalde regio's er wel over vaccineren van verloskundigen vanuit de ziekenhuizen wordt gesproken. Vooral omdat er blijkbaar in die ziekenhuizen voldoende vaccins zijn. Maar dit is allemaal erg decentraal geregeld, er is geen landelijke coördinatie.
In het begin was ik ook erg verontwaardigd over de slechte organisatie. En eens dat dit met defensie veel beter had kunnen gaan. Maar we zouden niet verder zijn dan nu want vaccins zijn nog steeds beperkende factor.jgj82 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:41:
[...]
We zitten ons al vanaf maart ’20 op te vreten waarom VWS, BiZa en Justitie geen beroep op ons doen. Nu laten we mensen met de beste bedoelingen een operatie plannen die daar simpelweg niet geschikt voor zijn. Defensie kan ontzettend veel leren van de commerciële/civiele wereld maar het plannen, organiseren en uit(laten)voeren van dit soort operaties kan Defensie het beste
Das het mooie van een gemiddelde.bvbal79 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:55:
[...]
Nog steeds het gemiddelde boven de 60...laat die vaccins nu snel effectief zijn nu het gros boven 60 zich heeft mogen laten vaccineren.
Advocaat van de duivel, moet je een 60 jarige die prik geweigerd heeft wel opnemen dan?
Als het daalt neemt het aandeel eronder toe.
Zelfde vraag zou je kunnen stellen over de (religieuze/antroposofische/wappie...) antivaxers...bvbal79 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:55:
[...]
Medisch en moreel zeg ik natuurlijk ja.
Maar in tijden van dreigende bed tekorten knaagt het soms wel een beetje in je achterhoofd.
"What do you get if you multiply six by nine..."
1e lijns verloskundigen worden landelijk idd volledig genegeerd qua vaccinatie. Ik weet dat iig in zuid-west Nederland de diverse ziekenhuizen waar ze mee samenwerken hen nu meenemen in het "vaccinatieprogramma" voor het eigen zorgpersoneel, maar hoe het voor de rest van NL is weet ik niet (bron: moeder is 1e lijns verloskundige)nocalimero schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:12:
[...]
Ik weet dat ook 1e lijns-verloskundigen buiten de planning vallen.
Your lack of planning is not my emergency
Ik neem aan dat je zelf bij defensie werkt, maar dit klinkt als 'Wij van WC-eend..."jgj82 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:41:
[...]
We zitten ons al vanaf maart ’20 op te vreten waarom VWS, BiZa en Justitie geen beroep op ons doen. Nu laten we mensen met de beste bedoelingen een operatie plannen die daar simpelweg niet geschikt voor zijn. Defensie kan ontzettend veel leren van de commerciële/civiele wereld maar het plannen, organiseren en uit(laten)voeren van dit soort operaties kan Defensie het beste
Ik heb zelf veel met defensie gewerkt. Dezelfde janboel als overal. Soms nog net een klein beetje erger.
Dus dan zou het net zo goed/slecht gegaan zijn, denk ik.
En gezien de aanlevering van vaccins de bottleneck is, zou met hulp van defensie +/- 0 extra vaccins zijn geprikt op dit momentjgj82 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:41:
[...]
PSN
Dat kan kloppen: ik werk in een ziekenhuis als functioneel beheerder, geen zorgfunctie dus, maar ik mag wel volgende week mn eerste prik halen.nocalimero schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:32:
[...]
Eens. Vooral met de politie agenten en de fysiotherapeuten.
Maar ik heb vernomen dat er nu (ziekenhuis-) schoonmakers en keukenmedewerkers worden gevaccineerd in het plaatselijke ziekenhuis (ASZ in Dordrecht).
Dan vind ik dat 1e lijns zorgverleners die acute zorg verlenen een hogere prioriteit zouden moeten hebben ...
Dat komt doordat een ziekenhuis een bepaald aantal vaccins krijgt geleverd, en als alle medewerkers in de frontlinies al een prik hebben gehad dan worden de overblijvende vaccins dus verdeeld over het overige personeel.
Ik vind het heel gek dat een ziekenhuis dan dus meer vaccins krijgt geleverd dan dat er zorgpersoneel rondloopt, terwijl er inderdaad buiten het ziekenhuis nog zorgpersoneel niet gevaccineerd is. Tegelijk snap ik ook dat het ziekenhuis dan liever zijn personeel vaccineert dan de overblijvende vaccins weg te gooien, en dat dat logistiek ook een stuk handiger is dan die vaccins distribueren buiten het ziekenhuis.
Maar het blijft gek imho dat een ziekenhuis meer vaccins krijgt dan nodig zijn voor het zorgpersoneel.
Overigens snap ik wel dat de schoonmakers in een ziekenhuis prio krijgen: die maken de ruimtes schoon waar de mogelijk besmette patienten hebben gelegen, en lopen dus ook een extra risico.
Ze geven zelf de aantallen door die ze bestellen, dus bestellen ongetwijfeld de ziekenhuizen zelf meer dan ze voor die specifieke groepen nodig hebben.migchiell schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:25:
[...]
Maar het blijft gek imho dat een ziekenhuis meer vaccins krijgt dan nodig zijn voor het zorgpersoneel.
Of mensen zijn ziek op dag van vaccinatie en worden dan niet geprikt etc?
(/edit: meer dosissen per flesje omdat zkh wel mag mixen zou ook kunnen)
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 06-05-2021 10:33 ]
PSN
Het is een beetje een zuur stuk dat twee zaken met elkaar gelijk stelt die dat niet kunnen. Een aantal zaken maken 2009 onvergelijkbaar met nu:Number10 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:02:
[...]
-Beschikbaarheid vaccins. Als er 1/1/2021 een vlucht met 40 miljoen vaccins was geleverd zou je het als in 2009 kunnen aanpakken.
-Geen problemen bereidheid. Dit was een bekend, decennia al gebruikt vaccin waar nauwelijks vraagtekens bij werden gezet buiten de vaste weigeraars. Geen risico op een stop wegens bijwerkingen
-Geen pandemie die heerst dus je kan honderden mensen tegelijk laten komen naar centrale lokaties zonder afstand te hoeven houden.
https://www.parool.nl/nie...uwersgracht-vol~b8b82cf2/
Wachttijden ? Die waren er toch niet door de strakke militaire organisatie ?Tientallen patiënten van huisarts Lith aan de Brouwersgracht dachten gisteren 'even' aan te wippen voor de jaarlijkse griepprik. Dat viel tegen. De gemiddelde wachttijd was dertig minuten.
-Geen tweede prik. Dus twee keer minder gedoe, zeker met de onbetrouwbare leveringen
En tenslotte is Defensie net zo uitgehold als de GGD de afgelopen 12 jaar.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Daarnaast is er ook een belang voor de ziekenhuizen om (bijvoorbeeld) 1e lijns verloskundigen te vaccineren. Door juist deze (kleine) groep zorgverleners te vaccineren zorg je ervoor dat er minder geboortezorg (=druk) naar ziekenhuizen gaat. Want als de 1e lijns zorg omvalt zal de druk op de ziekenhuizen veel groter worden. Dat gold voor bijvoorbeeld de huisartsen, maar dus ook voor de geboortezorg. Waarbij een extra argument is dat deze zorg voor het grootste deel niet planbaar is en ook niet kan worden uitgesteld.migchiell schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:25:
[...]
Dat kan kloppen: ik werk in een ziekenhuis als functioneel beheerder, geen zorgfunctie dus, maar ik mag wel volgende week mn eerste prik halen.
Dat komt doordat een ziekenhuis een bepaald aantal vaccins krijgt geleverd, en als alle medewerkers in de frontlinies al een prik hebben gehad dan worden de overblijvende vaccins dus verdeeld over het overige personeel.
Ik vind het heel gek dat een ziekenhuis dan dus meer vaccins krijgt geleverd dan dat er zorgpersoneel rondloopt, terwijl er inderdaad buiten het ziekenhuis nog zorgpersoneel niet gevaccineerd is. Tegelijk snap ik ook dat het ziekenhuis dan liever zijn personeel vaccineert dan de overblijvende vaccins weg te gooien, en dat dat logistiek ook een stuk handiger is dan die vaccins distribueren buiten het ziekenhuis.
Overigens snap ik wel dat de schoonmakers in een ziekenhuis prio krijgen: die maken de ruimtes schoon waar de mogelijk besmette patienten hebben gelegen, en lopen dus ook een extra risico.
Ja het grootste probleem met vaccineren ( Buiten het wisselen van de strategie door beschikbaarheid/geschiktheid van vaccins en politiek ) zit volgens mij in het callcenter, en ik geloof niet dat Defensie de beste partij is om dat beter te regelen.YakuzA schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:18:
[...]
En gezien de aanlevering van vaccins de bottleneck is, zou met hulp van defensie +/- 0 extra vaccins zijn geprikt op dit moment
De problemen bij het callcenter zorgen bovendien volgens mij niet voor echt oponthoud, maar vooral voor frustratie
Ik vermoed dat vanuit defensie wel gewoon een brief gestuurd zou worden, waarin stond dat je om 12:30 op xx dag bij de poort van de vaccinatie locatie verwacht word i.p.v. iedereen een beetje zelf tijd en datum te laten afspreken.Woy schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:34:
[...]
Ja het grootste probleem met vaccineren ( Buiten het wisselen van de strategie door beschikbaarheid/geschiktheid van vaccins en politiek ) zit volgens mij in het callcenter, en ik geloof niet dat Defensie de beste partij is om dat beter te regelen.
De problemen bij het callcenter zorgen bovendien volgens mij niet voor echt oponthoud, maar vooral voor frustratie
Enige nadeel is dan dat je geen idee hebt hoeveel mensen komen opdagen en je dan misschien een flinke lading vaccins kan afdanken. (aangezien de bewaar instructies een stuk strikter zijn dan voor andere vaccins die eerder werden geprikt)
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 06-05-2021 09:41 ]
PSN
Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar toen ik mijn moeder gisteren de vaccinatieafspraak zag maken had ze weliswaar keuze, maar moest ze wel kiezen uit een specifieke datum/tijd. Voor zover ik begrijp is 't nu niet de bedoeling dat ze zomaar op een heel andere tijd aan komt zetten.YakuzA schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:40:
[...]
Ik vermoed dat vanuit defensie wel gewoon een brief gestuurd zou worden, waarin stond dat je om 12:30 op xx dag bij de poort van de vaccinatie locatie verwacht word i.p.v. iedereen een beetje zelf tijd en datum te laten afspreken.
Zoals van de huisarts zeg maar?YakuzA schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:40:
[...]
Ik vermoed dat vanuit defensie wel gewoon een brief gestuurd zou worden, waarin stond dat je om 12:30 op xx dag bij de poort van de vaccinatie locatie verwacht word i.p.v. iedereen een beetje zelf tijd en datum te laten afspreken.
Enige nadeel is dan dat je geen idee hebt hoeveel mensen komen opdagen en je dan misschien een flinke lading vaccins kan afdanken. (aangezien de bewaar instructies een stuk strikter zijn dan voor andere vaccins die eerder werden geprikt)
Er waren even wat problemen bij het call center voor mensen die het speciale telefoonnummer voor mensen met down en morbide obese belde, maar volgens mij is dat opgelost. Als je nu het call center belt (in ieder geval het algemene nummer) krijg je direct iemand aan de lijn.Woy schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:34:
[...]
Ja het grootste probleem met vaccineren ( Buiten het wisselen van de strategie door beschikbaarheid/geschiktheid van vaccins en politiek ) zit volgens mij in het callcenter, en ik geloof niet dat Defensie de beste partij is om dat beter te regelen.
Het waren tijdelijke problemen door drukte of doordat ze informatie miste.Woy schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:34:
[...]
Ik denk dat tegenwoordig de meeste mensen online een afspraak maken. Dit kan als het geboortejaar is vrijgegeven en vanaf vandaag ook de mensen die op medische indicatie een uitnodiging thuis krijgen. Die hoeven dus niet per se te bellen.
De enige die nog moeten bellen zijn mensen die een uitnodiging hebben gekregen via de werkgever, mensen die (nog) geen werkende digid hebben en misschien nog wat speciale groepen (al gebeurt veel ook via huisartsen dacht ik).
Heb je het artikel ook gelezen?IJzerlijm schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:31:
[...]
-Geen pandemie die heerst dus je kan honderden mensen tegelijk laten komen naar centrale lokaties zonder afstand te hoeven houden.
https://www.parool.nl/nie...uwersgracht-vol~b8b82cf2/
[...]
Wachttijden ? Die waren er toch niet door de strakke militaire organisatie ?
-Geen tweede prik. Dus twee keer minder gedoe, zeker met de onbetrouwbare leveringen
En tenslotte is Defensie net zo uitgehold als de GGD de afgelopen 12 jaar.
Het gaat over mensen die de reguliere griepprik toch maar komen halen. De vaccinatie tegen de Mexicaanse griep moet nog beginnen. Zie tweede alinea.
Steam ID = Ackerfiets
Ik was dit net ook aan het bekijken. En ik wacht gewoon op de brief. Waarom: de tijdstippen die ik krijg voorgesteld zijn van as. maandag t/m woensdag.RadioAir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:26:
Voor mensen die de griepprik elk jaar krijgen en/of mensen die bevestiging hebben gekregen van hun huisarts dat ze in de medisch risico groep zitten, je hoeft blijkbaar niet op de brief te wachten. Je kan via de website al een afspraak inplannen. Zodra je op geboortedatum afgekeurd wordt, maak dan gebruik van de incognito modus in je browser. Zorg dan wel dat je de eerste afspraak over minstens negen dagen plant zodat je de brief zeker weten in huis hebt, die moet je op locatie laten zien.
Als je dan klikt op "deze tijdstippen komen niet uit" of iets dergelijks dan geven ze aan: maak telefonisch een afspraak.
Kortom: heeft voor mijn postcode keuze totaal geen nut om nu al een afspraak te maken, met het risico de brief nog niet te hebben.
Whoop whoop dan zijn we na 4 maanden prikken op een kwart
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Eerder de helft, want <18 zijn voorlopig nog niet aan de beurt.LordSinclair schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:29:
[...]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Als je de mensen die nog niet aan de beurt zijn niet meetelt is inderdaad 100% gepriktTheRicolaa10 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:30:
[...]
Eerder de helft, want <18 zijn voorlopig nog niet aan de beurt.
Ik ga uit van gemiddeld 1,5 prikken per persoon. Dan hebben we zo'n 27miljoen prikken nodig.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Als je uitgaat van 1,5 pp zijn er 18M nodig?LordSinclair schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:34:
[...]
Als je de mensen die nog niet aan de beurt zijn meetelt is inderdaad 100% geprikt![]()
Ik ga uit van gemiddeld 1,5 prikken per persoon. Dan hebben we zo'n 27miljoen prikken nodig.
(op basis van 12M mensen te vaccineren, dat is populatie - onder 18 - 85% vaccinatie bereidheid)
Dan zouden we nu op iets van 1/3e zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 06-05-2021 11:51 ]
PSN
Ooit geprobeerd om wat positiever te zijn? Is best makkelijk hoor.LordSinclair schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:29:
[...]
Bijvoorbeeld: De snelheid wordt flink opgeschroefd... Zitten nu op een miljoen per 11 dagen.
Steam ID = Ackerfiets
Je moet de brief laten. Heb gebeld en ze kunnen blijkbaar niet in de systeem zien of je in aanmerking komt voor een uitnodiging. Mij huisarts zegt van wel.RadioAir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:26:
Voor mensen die de griepprik elk jaar krijgen en/of mensen die bevestiging hebben gekregen van hun huisarts dat ze in de medisch risico groep zitten, je hoeft blijkbaar niet op de brief te wachten. Je kan via de website al een afspraak inplannen. Zodra je op geboortedatum afgekeurd wordt, maak dan gebruik van de incognito modus in je browser. Zorg dan wel dat je de eerste afspraak over minstens negen dagen plant zodat je de brief zeker weten in huis hebt, die moet je op locatie laten zien.
Ik ga er vanuit dat ze niet moeilijk doen als je geen brief hebt. Brief kan je ook vergeten of raakt zoek bij de post.
Vanavond even bellen vaak ben je sneller aan de beurt.
Al die mensen die alleen maar zitten te F5'en bij de brievenbusCartman! schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:27:
Vrouw en ik beiden brief ontvangen, meteen afspraken gemaakt en volgende week donderdag aan de beurt. M'n vrouw was online dus meteen doorheen kunnen loodsen ook op afstand en er zat maar 5min tussen mijn en haar aanmelding en toch was haar prik al meteen 7 uur later dan de mijne
PSN
Het is niet gek 😎 Capacity /= capability issue, je bouwt marge in, past beschikbaarheid van flexibiliteit toe, zowel vanuit doelstellingen als besef dat een instelling ook een ecosysteem is.migchiell schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:25:
[...]
Dat kan kloppen: ik werk in een ziekenhuis als functioneel beheerder, geen zorgfunctie dus, maar ik mag wel volgende week mn eerste prik halen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Krijg je dan niet het gevaar dat mensen gewoon gaan bellen naar de GGD voor een afspraak zonder dat ze eigenlijk in aanmerking komen?Evertt schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:47:
[...]
Je moet de brief laten. Heb gebeld en ze kunnen blijkbaar niet in de systeem zien of je in aanmerking komt voor een uitnodiging. Mij huisarts zegt van wel.
Ik ga er vanuit dat ze niet moeilijk doen als je geen brief hebt. Brief kan je ook vergeten of raakt zoek bij de post.
Vanavond even bellen vaak ben je sneller aan de beurt.
[ Voor 3% gewijzigd door S_Chief op 06-05-2021 13:43 ]
Als je op basis van leeftijd mag komen maakt dat volgens mij niet uit. Familielid kreeg de uitnodiging ook pas binnen nadat de 1e prik er al inzat. Het lijkt mij ook sterk dat als jij daar voor ze staat en iedereen kan opzoeken dat je aan de beurt bent, dat ze je wegsturen. Dat ligt natuurlijk wel lastiger als je als voorrangsgroep bent uitgenodigd.S_Chief schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:42:
In principe kan ik nu een afspraak maken, maar als de brief laat is dan heb ik er alsnog niets aan.
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.
Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.