Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

eamelink schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:45:
Hoppa, 5% van de bevolking heeft een eerste vaccinatie gehad *O*

En het werkt:

[Afbeelding]
Wat werkt?
Daalt het sneller onder de gevaccineerde groepen dan onder de niet gevaccineerde groepen?

Zonder uitleg kan ik niet zoveel uit de grafiek opmaken.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 24-02-2021 17:49 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Heb wat uitleg toegevoegd. Komt erop neer dat bij de verpleeghuisbewoners (die weken geleden gevaccineerd zijn) de besmettingen -- tegen de algemene trend in -- heel rap doordalen :)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

eamelink schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:55:
Heb wat uitleg toegevoegd. Komt erop neer dat bij de verpleeghuisbewoners (die weken geleden gevaccineerd zijn) de besmettingen -- tegen de algemene trend in -- heel rap doordalen :)
Tnx, de grafiek is wat onduidelijk zonder context.
Incidentie per 100.000 is dus het aantal nieuwe Covid cases, niet het aantal gevaccineerden per 100.000 :)

PSN

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:26
downtime schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 01:57:
[...]

Schijt aan rechters? Dan zijn we maar één stap verwijderd van dictatuur waar wetten niet meer gelden maar alleen het recht van de sterkste.
Daarnaast wil je voorzichtig zijn met dat soort sentimenten: Andere landen kunnen ons soms even hard terug pakken. Productieketens zijn vaak verspreid over meerdere landen en als eentje ervan de UK is, of welk benadeeld land dan ook, kan de levering van vaccins wel eens volledig stoppen.
alexbl69 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:50:
[...]

Schijt aan rechters? Gaat lekker hier.

Zoals hierboven reeds gezegd ligt de oorzaak 100% bij de EU.
Niet in het algemeen uiteraard, maar wel als het neerkomt op dat achterlijke gejank over definities en kleine lettertjes. Je maakt afspraken voor leveringen met alle landen, als je dan niet genoeg kan produceren dan lever je alle landen minder, eerlijk verdeeld ipv alleen die landen die niet X miljoen aan achterlijke advocaten hebben gespendeerd. En anders dwing je het af als land dat genaaid wordt.

De oorzaak ligt bij een compleet verziekte maatschappij waar zwaar overbetaalde kansloze advocaten, managers, accountants elk minieme detail proberen uit te leggen in hun voordeel om maar afspraken niet na te komen, belasting te ontduiken etc. etc. etc. Graai graai graai ipv een minimaal moreel uitgangspunt.

erutangiS

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Trouw: Helft reformatorische bejaarden laat zich niet vaccineren
De helft van de bewoners van reformatorische verzorgingstehuizen weigert een coronavaccin op basis van religieuze bezwaren. Dat meldt dagblad Trouw na een rondgang langs de tientallen instellingen met bewoners die kiezen voor een reformatorische leefstijl.
Oef, 50%, dat blijft dus kantje boord.

https://www.nu.nl/coronav...geren-vaccinatieprik.html

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 25-02-2021 09:19 ]

PSN

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:55
Gelukkig is dat erg lokaal en dus beperkt. Het is blijkbaar ook hoger dan de griepprik. Niet erg interessant dus vind ik, maar meer sensatiezoekend. Weigeren dezelfde mensen niet simpelweg álle vaccinaties ?
Hoeveel % is dit bv op de totale bevolking van Nederland ? Dan wordt het pas interessant....

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Precies, het is 50% van de bewoners van de reformatorische verzorgingstehuizen. Niet 50% van alle bewoners van verzorgingstehuizen. Ik heb geen idee hoeveel reformatorische verzorgingstehuizen er zijn, maar ik gok dat dat in de drukbevolkte gebieden (randstad) al behoorlijk meevalt. Ik ken er geen enkele in ieder geval ;)

Edit:
dit artikel in Trouw gaat er wat dieper op in. Er zijn er blijkbaar 300 in Nederland, van de 2349 verzorgingstehuizen in totaal. Dus van 12,77% van de verzorgingstehuizen laat 50% van de bewoners zich niet vaccineren. En dan is nog de vraag hoeveel mensen er in die 12,77% zitten. Ik denk dat het allemaal wel meevalt dus :)

[ Voor 44% gewijzigd door posttoast op 25-02-2021 09:41 ]

omniscale.nl

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-11 15:09

Rzaan

Altijd zoekende

MrOleo schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:44:
[...]
zwaar overbetaalde kansloze advocaten
Als ze kansloos zijn, waar maak je je dan druk om?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:17

Garyu

WW

posttoast schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:37:
Precies, het is 50% van de bewoners van de reformatorische verzorgingstehuizen. Niet 50% van alle bewoners van verzorgingstehuizen. Ik heb geen idee hoeveel reformatorische verzorgingstehuizen er zijn, maar ik gok dat dat in de drukbevolkte gebieden (randstad) al behoorlijk meevalt. Ik ken er geen enkele in ieder geval ;)

Edit:
dit artikel in Trouw gaat er wat dieper op in. Er zijn er blijkbaar 300 in Nederland, van de 2349 verzorgingstehuizen in totaal. Dus van 12,77% van de verzorgingstehuizen laat 50% van de bewoners zich niet vaccineren. En dan is nog de vraag hoeveel mensen er in die 12,77% zitten. Ik denk dat het allemaal wel meevalt dus :)
En dan nog... als die mensen dat niet willen, so be it. Geisoleerd op de corona-afdeling in een ziekenhuisbed mogen sterven blijft in dit geval hun eigen keus. Maar landelijk beleid m.b.t. bezoeksrechten en -plichten, lockdowns en wat al niet meer zou ik hier niet meer uit afleiden. Zolang er de kans op inenting is geweest, is het hun eigen keus. Geldt niet specifiek voor Corona natuurlijk, maar voor alle vaccinaties.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:21
De aap komt uit de mouw.
https://nos.nl/artikel/23...ederlandse-productie.html

Dus nu rijst de vraag, hoe gaat AZ aangepakt worden. Ze hebben overduidelijk van 2 walletjes proberen te eten. Ook het volgende stukje viel mij op:
Grote vraag is nu of AstraZeneca de voorwaarden van het EU-contract heeft geschonden. In het contract staat dat AstraZeneca geen andere contracten heeft getekend die levering aan de EU in de weg staan. Die contracten waren er kennelijk toch.

Ook andere landen zijn klaar met ze, en sommigen nemen zelfs al actie lijkt het:
https://joop.bnnvara.nl/n...ccins-af-te-onbetrouwbaar

Tel daarbij op dat er in bv Duitsland al flink wat weigeraars zijn puur op het feit dat ze AZ hadden gekregen en liever op een andere prik wachten, de slechte fase 2 en 3 studies en het imago van AZ is eigenlijk al kapot. (ergens terecht met die vieze spelletjes die ze spelen)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:42
Ik sprak vandaag een collega in het VK, die wist te melden dat zijn ouders, grootouders en een familielid met medische indicatie allemaal al in ieder geval de eerste hadden gehad.

En dan zie ik dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZZg1sXzT2zbO2dIPj5w5m6stlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Mzjr8J9M2ddYNfBUYbXu93c.png?f=fotoalbum_large

En snap ik echt niet dat men tegelijk reclame maakt over vaccinaties. Alsof het voor de meeste van ons de komende maanden een keuze is. Is dit nou echt alleen maar beschikbaar zijn van vaccins? Of wordt er ook bijzonder traag gewerkt?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

LZ86 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:30:
De aap komt uit de mouw.

Dus nu rijst de vraag, hoe gaat AZ aangepakt worden. Ze hebben overduidelijk van 2 walletjes proberen te eten. Ook het volgende stukje viel mij op:
Grote vraag is nu of AstraZeneca de voorwaarden van het EU-contract heeft geschonden. In het contract staat dat AstraZeneca geen andere contracten heeft getekend die levering aan de EU in de weg staan. Die contracten waren er kennelijk toch.

Ook andere landen zijn klaar met ze, en sommigen nemen zelfs al actie lijkt het:
https://joop.bnnvara.nl/n...ccins-af-te-onbetrouwbaar

Tel daarbij op dat er in bv Duitsland al flink wat weigeraars zijn puur op het feit dat ze AZ hadden gekregen en liever op een andere prik wachten, de slechte fase 2 en 3 studies en het imago van AZ is eigenlijk al kapot. (ergens terecht met die vieze spelletjes die ze spelen)
Als ik het goed begrijp eist de EU nu vaccins die vervolgens in Duitsland en Frankrijk in de vriezer blijven liggen omdat de bevolking daar door hun leiders zijn voorgelogen dat het vaccin uit dat perfide Albion niks doet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:56
Wijnands schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:44:
Ik sprak vandaag een collega in het VK, die wist te melden dat zijn ouders, grootouders en een familielid met medische indicatie allemaal al in ieder geval de eerste hadden gehad.

En dan zie ik dit

[Afbeelding]

En snap ik echt niet dat men tegelijk reclame maakt over vaccinaties. Alsof het voor de meeste van ons de komende maanden een keuze is. Is dit nou echt alleen maar beschikbaar zijn van vaccins? Of wordt er ook bijzonder traag gewerkt?
Heb je de laatste tijd een krant open gehad? Of bijvoorbeeld de post boven je eigen post bekeken? Ja het ligt aan de beschikbaarheid, iets wat je nu mooi terugziet in de grafiek die je zelf post, de EU landen gaan aardig gelijk op. De UK loopt zo voor omdat AZ daar veel meer heeft geleverd en zoals de post boven jou aangeeft, waarschijnlijk deels ten kosten van de EU. De reclame is er om vertrouwen te wekken, zowel voor de groepen die nu aan de beurt zijn (die kijken ook TV) als voor de groepen die nog gaan komen. De mens vind het altijd prettig als zoiets al wat ingemasseerd is.

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
offtopic:
Ik ben groot voorstander van de vaccinaties, echter als ze me de Astra Zeneca variant aanbieden, denk ik dat ik toch pas. Kan iemand met meer diepgaande kennis iets zinnigs zeggen over de ingredienten van het AstraZeneca vaccin ten opzichte van de mRNA vaccins van Pfizer en Moderna?

Een chimpanseevirus die is gekweekt in menselijke embryo niercellen klinkt niet echt lekker.

Eén dosis (0,5 ml) bevat:Chimpansee Adenovirus coderend voor de spike-glycoproteïne ChAdOx1-Svan SARS-CoV-2*, niet minder dan 2,5 × 108 infectieuze eenheden. *Geproduceerd in genetisch gemodificeerde menselijke embryonale 293-niercellen (human embryonic kidney, HEK) en door recombinant-DNA-technologie. Dit product bevat genetisch gemodificeerde organismen (GMO’s, genetically modified organisms). De overige hulpstoffen zijn L-histidine, L-histidine-hydrochloridemonohydraat, magnesiumchloridehexahydraat, polysorbaat 80 (E 433), sucrose, dinatriumedetaat(dihydraat), water voor injecties (zie rubriek 2 ‘COVID-19 Vaccine AstraZeneca bevat natrium en alcohol’).

https://www.astrazeneca.n...0(NL-6652exp_02-2023).pdf

*edit* dit is eigenlijk meer voor het andere topic. Ik laat het nu hier staan voor de leesbaarheid én omdat het antwoord hier ook duidelijk gegeven is

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 26-02-2021 17:34 ]

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
*knip* dit soort verdachtmakingen, zonder enige onderbouwing, zijn niet welkom

[ Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 26-02-2021 07:53 ]

• LZ86
sjukke schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:58:
Ik ben groot voorstander van de vaccinaties, echter als ze me de Astra Zeneca variant aanbieden, denk ik dat ik toch pas. Kan iemand met meer diepgaande kennis iets zinnigs zeggen over de ingredienten van het AstraZeneca vaccin ten opzichte van de mRNA vaccins van Pfizer en Moderna?

Een chimpanseevirus die is gekweekt in menselijke embryo niercellen klinkt niet echt lekker.

Eén dosis (0,5 ml) bevat:Chimpansee Adenovirus coderend voor de spike-glycoproteïne ChAdOx1-Svan SARS-CoV-2*, niet minder dan 2,5 × 108 infectieuze eenheden. *Geproduceerd in genetisch gemodificeerde menselijke embryonale 293-niercellen (human embryonic kidney, HEK) en door recombinant-DNA-technologie. Dit product bevat genetisch gemodificeerde organismen (GMO’s, genetically modified organisms). De overige hulpstoffen zijn L-histidine, L-histidine-hydrochloridemonohydraat, magnesiumchloridehexahydraat, polysorbaat 80 (E 433), sucrose, dinatriumedetaat(dihydraat), water voor injecties (zie rubriek 2 ‘COVID-19 Vaccine AstraZeneca bevat natrium en alcohol’).

https://www.astrazeneca.n...0(NL-6652exp_02-2023).pdf
Ik zou me daar compleet niet druk over maken tbh. Het is gewoon een prima vaccin, ware het niet dat de effectiviteit iets minder is dan de anderen (maar nog steeds uiterst effectief in het voorkomen van ernstige ziekte en ziekenhuisopnamen) Alleen de farmaceut erachter is heel hard bezig zijn imago te verpesten.

Je eet toch ook frikandellen? Als je eens zou weten wat daar in zit ;) Zou me niets verbazen als daar ook chimpansee inzit

• gekkie
  • Laatst online: 30-11 18:15
LZ86 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:05:
[...]
Ik zou me daar compleet niet druk over maken tbh. Het is gewoon een prima vaccin, ware het niet dat de effectiviteit iets minder is dan de anderen (maar nog steeds uiterst effectief in het voorkomen van ernstige ziekte en ziekenhuisopnamen) Alleen de farmaceut erachter is heel hard bezig zijn imago te verpesten.
Aangezien er buiten een wat mindere effectiviteit weinig mis mee is, zou ik zeggen als het kan zonder het aandeel van de andere vaccins te verspelen, koop de meuk maar op (neem aan dat ze dan ook nog wat gunstiger geprijsd zijn dan ze al waren) en schakel maar een paar versnellingen hoger voor alles onder de 60. Kun je eventueel in het najaar als nog overwegen om ze nog een keer te enten met een ander vaccins mocht dat nodig blijken voor eventuele betere bescherming tegen mutaties (en wellicht zijn er daar dan inmiddels geupdate versies van).

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 19:29

pro_6or

amateur_60r

Garyu schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:45:
[...]

En dan nog... als die mensen dat niet willen, so be it. Geisoleerd op de corona-afdeling in een ziekenhuisbed mogen sterven blijft in dit geval hun eigen keus. Maar landelijk beleid m.b.t. bezoeksrechten en -plichten, lockdowns en wat al niet meer zou ik hier niet meer uit afleiden. Zolang er de kans op inenting is geweest, is het hun eigen keus. Geldt niet specifiek voor Corona natuurlijk, maar voor alle vaccinaties.
Eigen keus of indoctrinatie. Omdat ze niet af willen gaan tegenover de predikant of de anderen. Ik vind het zo zonde. Op die manier sterven is echt verschrikkelijk en die kans is echt niet denkbeeldig.

een treffende spreuk

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:56
LZ86 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:05:
[...]
Je eet toch ook frikandellen? Als je eens zou weten wat daar in zit ;) Zou me niets verbazen als daar ook chimpansee inzit
Lol deze heb je opgepikt van Hugo?

*knip* we verwachten echt wat meer eigen inzet, zie bijvoorbeeld ook het topic dat over de werking van het vaccin gaat

[ Voor 69% gewijzigd door ZieMaar! op 26-02-2021 17:59 ]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
LZ86 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:30:
De aap komt uit de mouw.

Dus nu rijst de vraag, hoe gaat AZ aangepakt worden.
AZ aanpakken kan alleen als men bereid is een ander markt model voor vaccinatie productie en ontwikkeling durft te introduceren. Op dit moment is het vrije markt model waarin er een duidelijke klant/leverancier relatie is die alleen op juridisch vlak afspraken bevat. Als er juridische ruimte is om afspraken te ontduiken dan sta je in principe in je hemd en kan je alleen blaffen, bijten kan niet zonder in een juridisch moeras terrecht te komen.

De fout die men (imho uiteraard) heeft gemaakt is het vertrouwen in de eigen markt met eigen regels in tijden van een van de grootste crisis met geopolitieke dito consequenties. Het is niet alsof farmaceuten voorheen al uitblonken als een betrouwbare partners voor landen, als je bijvoorbeeld al kijkt naar hoe stroef medicijn onderhandelingen en leveringen verlopen.

Het gedrag van AZ is in die zin niet veel anders dan andere farmaceuten voorheen, het heeft alleen nu veel zichtbare consequenties en aandacht.

Het is de vraag of men deze lessen überhaupt wil leren, zie ook:
Het geduld met AstraZeneca raakt op - maar aan openlijke oorlog heeft Europa niets
Daarnaast werkt Brussel al langer aan een Europese variant van het Amerikaanse Barda, waar onderzoekers samen met de farmaceutische industrie werken aan vaccins en medicijnen. En vooral de Franse Eurocommissaris Thierry Breton (Interne Markt) is de afgelopen weken opgestaan als bezielde voortrekker van gespierde Europese vaccinindustriepolitiek en beloofde al dat Europa „binnen 18 tot 24 maanden volledig autonoom is” bij de ontwikkeling en productie van vaccins.

Of het zover komt is nog te bezien. Niet alle EU-landen zien het zitten naar aanleiding van de opstartproblemen het roer zo drastisch om te gooien – ook Nederland niet. Een diplomaat: „Laten we die discussies niet vermengen. Structurele problemen moeten we aanpakken, maar dat betekent niet dat we nu overhaast alles in eigen hand moeten willen nemen.”
Je ziet ook hier dat o.a. Nederland het roer niet echt willen omgooien, wat een puur ideologische keuze is. Want om het kostenaspect zal het niet gaan als je vaccinontwikkeling afzet tegenover de economische schade van deze crisis. Liever voldongen feiten qua kosten achteraf, dan investeringen die in potentie niet opleveren, op die manier denkt ook de overheid marktgedreven wat juist niet hun rol zou moeten zijn.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Het lijkt er in ieder geval op dat de EU zeker wel poten heeft om op te staan, toch? Ik meen dat eerder werd gezegd dat er een niet bepaald waterdicht contract werd afgesloten, maar ik lees nu dingen die wel waterdicht lijken.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

offtopic:
Het vaccin wordt niet in je bloedbaan ingespoten.

[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 26-02-2021 18:00 ]

PSN

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
dennis_rsb schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:37:
ik maak me namelijk meer zorgen over het vaccin dan over het virus.
Ik ben niet zo goed met vaccins, maar deze mensen wel:
Q13. In de fase 3 studies worden nu voornamelijk korte termijn bijwerkingen in kaart gebracht. Maar wat weten we nu eigenlijk van de lange termijn bijwerkingen? Komen lange termijn bijwerkingen vaker voor bij vaccins?

A: Van vaccins weten we dat er kortdurende, meestal milde, bijwerkingen op kunnen treden. Langetermijneffecten van vaccins zien we eigenlijk nooit. Nadat een kleine hoeveelheid vaccin kortdurend het immuunsysteem aan het werk zet om bescherming om te bouwen, wordt het vaccin door je lichaam afgebroken. Het vaccin blijft dus niet in het lichaam aanwezig. Lange termijneffecten door vaccins zijn daarom ook nu niet te verwachten. Dit in tegenstelling tot lange termijneffecten die in een deel van de patiënten worden gezien na infectie met het virus. Echter weten we dit natuurlijk pas 100% zeker nadat het vaccin meerdere jaren gebruikt wordt.
En uiteraard is het ook allemaal nog afwachten hoe effectief het is en of het bestand is tegen diverse mutaties. En misschien ben je al immuun zonder vaccin, simpelweg doordat je het virus gehad hebt.
Dat weet je niet. En ook dan wordt aangeraden om het tóch te nemen: het kan alleen maar helpen.
Jij werkt in de zorg toch? Wat weet jij over de lange termijn bijwerkingen van de vaccins?
Waarschijnlijk niet heel veel meer dan ik (en ik werk niet in de zorg). Alle mensen die er véél vanaf zouden moeten weten (EMA, FDA, KNVM) hebben volgens mij nog nooit gerept over reële langetermijneffecten, omdat deze simpelweg niet worden voorzien. Zie ook de uitleg van de KNVM die het weerspreekt.

Je kunt bij de EMA en FDA vast vergelijkbare uitspraken vinden
maar over lange termijn bijwerkingen (de prognoses) lees je schrikbarend weinig.
Omdat deze niet waarschijnlijk worden geacht.
Lol deze heb je opgepikt van Hugo? Maare het is imo wel wat anders of je iets op eet (dus via maagdarmkanaal) of iets in je bloedbaan spuit.
Die vergelijking is minder gek dan je denkt. Als je in een vliegtuig stapt, vertrouw je de maatschappij er ook op dat ze iemand met een brevet achter de knuppel zetten.

Waarom zou dat met vaccins anders zijn? En daar zien tientallen gerenommeerde instanties geen reële bezwaren.

Bovendien is het niet alsof ze de effecten die ze wél voorzien proberen te verstoppen: de hele reden dat iedereen 15 minutes moet blijven wachten is omdat er een héle, héle kleine kans is op een accute bijwerking. Waarom zouden ze daar wel eerlijk over zijn, maar twijfel over langetermijneffecten verstoppen?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:19
Astra Zeneca blijft nog altijd een acceptabele griepprik.
Misschien vanwege de bijwerkingen en beschermingsgraad niet geschikt voor de risicogroepen maar voor het gezonde deel van de bevolking onder de 60 niets mis mee.
Ben zelf 41 en gezond dus kom maar op.

Voorlopig zullen we eraan moeten wennen dat het voor iedereen elk jaar een corona prik wordt.
Nieuwe varianten blijven optreden en daar zal de prik telkens aan moeten worden aangepast.
Maar wat je overal ziet in Israël als voorbeeld is dat een hoge vaccinatiegraad helpt.

[ Voor 34% gewijzigd door D-dark op 25-02-2021 23:29 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

D-dark schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:25:

Voorlopig zullen we eraan moeten wennen dat het voor iedereen elk jaar een corona prik wordt.
Nieuwe varianten blijven optreden en daar zal de prik telkens aan moeten worden aangepast.
Maar wat je overal ziet in Israël als voorbeeld is dat een hoge vaccinatiegraad helpt.
Voorlopig is 1 vaccinatie voldoende voor alle varianten.
Dus voorlopig hoeven we daar niet aan te wennen.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 25-02-2021 23:35 ]

PSN

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:19
YakuzA schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:35:
[...]

Voorlopig is 1 vaccinatie voldoende voor alle varianten.
Dus voorlopig hoeven we daar niet aan te wennen.
Zou ik niet al te snel zeggen. De griepprik wijzigt ook elk jaar en voordat Corona wereldwijd echt is uitgestorven zijn we nog wel een paar jaar verder. Het is wachten op de volgende variant welke net weer wat anders werkt.

Is een kwestie van de lange adem vrees ik.
Al hoop ik dat ik ongelijk krijg.

• LZ86
Nee laat maar, niet de moeite waard.

[ Voor 96% gewijzigd door LZ86 op 26-02-2021 00:06 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:34
D-dark schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:38:
[...]

Zou ik niet al te snel zeggen. De griepprik wijzigt ook elk jaar en voordat Corona wereldwijd echt is uitgestorven zijn we nog wel een paar jaar verder. Het is wachten op de volgende variant welke net weer wat anders werkt.

Is een kwestie van de lange adem vrees ik.
Al hoop ik dat ik ongelijk krijg.
Als ik...
  • weer op een normale manier verjaardagen kan bezoeken (en dan zuchten geen vrije tijd te hebben voor dingen in huis)
  • of weer een vliegvakantie kan doen (en dan schelden op overvolle vliegvelden, kwijtrakende bagage)
  • gewoon een volle bioscoop in kan lopen (en mij storen aan krakende chips-zakken)
  • kan genieten van een volle concertzaal (en ergeren aan mensen die door de muziek praten)
  • zonder mondkapje winkels in kan lopen (en dan klagen over de prijzen, lege schappen en onvriendelijk personeel)
  • op goed geluk een restaurant inlopen voor een avondmaaltijd (en dan twijfelen of je wel of niet een fooi moet doen)
...dan heb ik daar, zonder twijfel, een jaarlijkse vaccinatie-shot als tegenprestatie voor over.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:26
Lees over het testen van de nieuwe versie's even de info die in het Corona vaccins topics op Tweakers staat, tuurlijk word dat opnieuw getest....
[...]

Lol deze heb je opgepikt van Hugo? Maare het is imo wel wat anders of je iets op eet (dus via maagdarmkanaal) of iets in je bloedbaan spuit. Kijk je mag van mij best weten (ik ben daar eerlijk in) dat ik wss het vaccin niet neem(als ze het niet dwingen..) ik maak me namelijk meer zorgen over het vaccin dan over het virus. En uiteraard is het ook allemaal nog afwachten hoe effectief het is en of het bestand is tegen diverse mutaties. En misschien ben je al immuun zonder vaccin, simpelweg doordat je het virus gehad hebt.

Jij werkt in de zorg toch? Wat weet jij over de lange termijn bijwerkingen van de vaccins? Zit er wat jou betreft qua eventuele lange termijn bijwerkingen nog verschil in de verschillende merken/type vaccins? Want ik hoor en lees wel dat er tot nu toe geen grootschalige korte termijn bijwerkingen zijn (natuurlijk heb je cases, maar het is tot nu toe laag als je het afzet tegen de hoeveelheid prikken), maar over lange termijn bijwerkingen (de prognoses) lees je schrikbarend weinig.

Edit; en ik lees regelmatig dat ze vaccins aanpassen aan nieuwe covidvarianten, wordt het wel telkens opnieuw getest?

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:56
@joppe113 ehm dan moet ik 90 pagina's doorlezen?! Maar iig bedankt voor de info.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ja, soms is het nodig om je in te lezen voordat je vragen gaat stellen die al vaker beantwoord zijn.
Daarnaast zijn er tal van openbare bronnen.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

Standeman

Prutser 1e klasse

dennis_rsb schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:49:
@joppe113 ehm dan moet ik 90 pagina's doorlezen?! Maar iig bedankt voor de info.
Daarvoor hoef je echt niet alles voor door te lezen. De TS van Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins is al een goed stuk om een begin te maken. Als je dan ook nog de posts van RoD en Holk doorleest ben je wel redelijk up-to-date wat betreft de werking van de vaccins.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
Het "grappige" is, m'n opa van 84 is ook streng christelijk en die wist gelijk een bijbeltekst op te noemen waarom 't eigenlijk een plicht is je te laten vaccineren als Christen ;)
[...]

Lol deze heb je opgepikt van Hugo? Maare het is imo wel wat anders of je iets op eet (dus via maagdarmkanaal) of iets in je bloedbaan spuit. Kijk je mag van mij best weten (ik ben daar eerlijk in) dat ik wss het vaccin niet neem(als ze het niet dwingen..) ik maak me namelijk meer zorgen over het vaccin dan over het virus. En uiteraard is het ook allemaal nog afwachten hoe effectief het is en of het bestand is tegen diverse mutaties. En misschien ben je al immuun zonder vaccin, simpelweg doordat je het virus gehad hebt.

Jij werkt in de zorg toch? Wat weet jij over de lange termijn bijwerkingen van de vaccins? Zit er wat jou betreft qua eventuele lange termijn bijwerkingen nog verschil in de verschillende merken/type vaccins? Want ik hoor en lees wel dat er tot nu toe geen grootschalige korte termijn bijwerkingen zijn (natuurlijk heb je cases, maar het is tot nu toe laag als je het afzet tegen de hoeveelheid prikken), maar over lange termijn bijwerkingen (de prognoses) lees je schrikbarend weinig.

Edit; en ik lees regelmatig dat ze vaccins aanpassen aan nieuwe covidvarianten, wordt het wel telkens opnieuw getest?
Volgens mij is het AZ-vaccin - behalve dat ze daar een ramp in communicatie zijn - vergelijkbare met heel veel van de huidige vaccins die iedereen krijgt. Alleen beschermt deze tegen een iets ander virus dan die andere vaccins. De mRNA vaccins zijn in die zin veel nieuwer/moderner.

Qua lange-termijn bijwerkingen is het AZ-vaccin dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid 100% veilig. En de kans dat je ernstige bijwerkingen krijgt vele malen kleiner dan dat je iets ernstigs krijgt van Corona.

[ Voor 66% gewijzigd door rik86 op 26-02-2021 11:07 ]

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
Ik snap deze mindset nooit zo goed. Je geeft ruiterlijk toe geen enkel verstand te hebben van vaccinaties. Vervolgens geef je wel doodleuk toe dat je dit vaccin niet vertrouwt. Ondanks het feit dat talloze voorgaande vaccins hun meerwaarde hebben bewezen en talloze experts aantonen dat er geen aanleidingen zijn om dit vaccin als onveilig te beschouwen, vind jij dat je het recht hebt om je eigen onderbuik te laten spreken. Waarom? Waar is dit toch op gebaseerd? Vervolgens geef je ook nog eens aan dat je er vooral niet te veel moeite voor wilt doen.

Echt, ik snap dit gewoon niet. Het lijkt haast wel een soort uitwas van de huidige welvaart te zijn om het te kunnen permiteren om dat wat ons die welvaart heeft gebracht nu ineens te wantrouwen.
rik86 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:00:
[...]
Het "grappige" is, m'n opa van 84 is ook streng christelijk en die wist gelijk een bijbeltekst op te noemen waarom 't eigenlijk een plicht is je te laten vaccineren als Christen ;)
Tja, vraag 3 Christelijke stromingen om te vertellen wat de bijbel over onderwerp x zegt en je krijgt 4 verschillende antwoorden. ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Emgeebee op 26-02-2021 11:05 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:30
[...]
Dit is een standaard menselijk probleem. We zijn banger voor iets dat we niet weten/snappen dan voor iets dat bekend is. Of in dit geval ben je daardoor banger voor een vaccin met zeer weinig risico maar minder bang voor een virus waarvan bekend is dat het ernstige lange termijn bijwerkingen kan hebben.

Vaccins blijven maar heel kort in je lichaam waarna je lichaam zelf zorgt voor de betere bescherming. De kans dat een vaccin op lange termijn nog voor bijwerkingen zorgt is daarmee echt heel klein.

Maar juist dit denken maakt het voor jou en de rest gevaarlijker. Je kiest bewust voor een groter risico voor zowel jezelf als de mensen om je heen en zorgt er ook nog eens voor dat er een kans is dat we langer vastzitten aan maatregelen. Want als er maar voldoende mensen bedenken dat het vaccin onzinnig is blijft het virus veel meer rondgaan, krijgt het meer kans om te muteren en is er een kans dat we een versie krijgen die niet meer op het vaccin reageert.
En zoals ik al zei is dit juist erg menselijk en is het daardoor lastig om er echt iets aan te doen.

Het is hetzelfde als met de maatregelen. Wel grootschalig klagen dat er zoveel maatregelen zijn, maar wel vergeten dat dat komt omdat velen zich zo slecht aan de maatregelen houden. Zo is het ook met het vaccin, wel van alle maatregelen af willen, maa rde beste oplossing daarvoor zonder reden als 'gevaarlijk' zien.
Tuurlijk wordt dat opnieuw getest. Vandaar ook dat je regelmatig hoort dat een bep. vaccin minder effectief is voor bep. varianten.

[removed]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Deze week een aardige versnelling in aantal vaccinaties:
Afbeeldingslocatie: https://github.com/YorickBleijenberg/COVID_data_RIVM_Netherlands/raw/master/plots/94_vaccinated_new.png
Afbeeldingslocatie: https://github.com/YorickBleijenberg/COVID_data_RIVM_Netherlands/raw/master/plots/95_vaccinated_week_day.png

Maandag en dinsdag tegen de 50k, woensdag ruim 56k. Goed op weg richting de 300k deze week. Volgende week is ruim meer dan 400k gepland, dus het zal nog wel even doorversnellen :)

[ Voor 13% gewijzigd door eamelink op 26-02-2021 11:18 ]

• LZ86
Emgeebee schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Ik snap deze mindset nooit zo goed. Je geeft ruiterlijk toe geen enkel verstand te hebben van vaccinaties. Vervolgens geef je wel doodleuk toe dat je dit vaccin niet vertrouwt. Ondanks het feit dat talloze voorgaande vaccins hun meerwaarde hebben bewezen en talloze experts aantonen dat er geen aanleidingen zijn om dit vaccin als onveilig te beschouwen, vind jij dat je het recht hebt om je eigen onderbuik te laten spreken. Waarom? Waar is dit toch op gebaseerd? Vervolgens geef je ook nog eens aan dat je er vooral niet te veel moeite voor wilt doen.

Echt, ik snap dit gewoon niet. Het lijkt haast wel een soort uitwas van de huidige welvaart te zijn om het te kunnen permiteren om dat wat ons die welvaart heeft gebracht nu ineens te wantrouwen.
Dat soort mensen zijn precies de reden dat we strenge maatregelen hebben en straks wellicht ook aan een vaccinatiepaspoort vastzitten.

Helaas stinken er nog steeds mensen in de broodje aap verhalen van Trump/Baudet/Feesboek over het virus en vaccins in zijn algemeen.

Je moet de bevolking toch tegen zulk gevaarlijk gedrag en gedachtengoed beschermen. Als ze nu alleen zichzelf ermee hadden zou ik ze lekker laten, ze merken vanzelf de gevolgen wel dan, maar helaas hebben ze ook welwillenden en onschuldigen ermee.

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-10 12:31

Empathy

Extreme Audio

eamelink schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:17:
Deze week een aardige versnelling in aantal vaccinaties:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maandag en dinsdag tegen de 50k, woensdag ruim 56k. Goed op weg richting de 300k deze week. Volgende week is ruim meer dan 400k gepland, dus het zal nog wel even doorversnellen :)
Lijkt nu inderdaad lekker te gaan zo. Zijn de leveringen/voorraden nog ergens een beetje inzichtelijk, of zijn het vooral verwachtingen en schattingen? Ben wel benieuwd of we kunnen blijven doorversnellen op het moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Empathy op 26-02-2021 11:42 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:52

bert pit

asdasd

[...]

Uiteindelijk komen de meeste stoffen wel in de bloedbaan terecht. Maar het vaccin tegen covid wordt niet in de bloedbaan gespoten (intraveneus) maar in de spier (intramusculair).

Het is moeilijk om schadelijke stoffen op waarde te schatten. Zo meteen een recent voorbeeld. Maar, bijwerkingen op lange termijn worden groter naarmate je middelen vaker gebruikt. Zou je dus elke week of dag gevaccineerd moeten worden dan zou je bijwerkingen van een medicijn kunnen verwachten. Bij één of twee keer is die kans op lange termijn bijwerkingen heel klein.

Voorbeeld: één keer per jaar suiker gebruiken is nauwelijks schadelijk voor je gebit maar dagelijks gebruik wel. Eén glas alcohol (is gif) in de maand is schadelijk maar minder schadelijk dan dagelijks gebruik. (het zgn stapelen)

Nu de inschatting van de schadelijkheid van stoffen in het algemeen:

Herinner je je nog fipronil, waarmee de kippenstallen werden schoongemaakt? Het middel is kankerverwekkend: honderden miljoenen eieren werden in september 2017 vernietigd. Ruim 1,5 miljoen kippen werden geruimd. Hoe schadelijk kankerverwekkend was een ei met fipronil?

- Een deskundige meldde dat het ei schadelijk was. "Per ei ongeveer even schadelijk als één druppel rode wijn" (er gaan circa 4000 druppels in een glas). Dus je moest 4000 eieren eten om evenveel kankerverwekkende stof (fipronil) binnen te krijgen als de hoeveelheid kankerverwekkende stof in een glas wijn/bier. hmmm.

OT. Of je je laat vaccineren is je eigen keuze, daar zijn we allemaal vrij in. Maar als je je niet heel veel zorgen maakt over het virus en je je niet laat vaccineren: ga naar iemand toe die het covid heeft en laat je goed besmetten. Ga daarna in quarantaine. Dan heb je het maar doorgemaakt. Krijgen doe je het hoogstwaarschijnlijk toch. En gecontroleerd besmet raken, veroorzaakt minder gedoe bij anderen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• redwing
bert pit schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:46:
[...]
OT. Of je je laat vaccineren is je eigen keuze, daar zijn we allemaal vrij in. Maar als je je niet heel veel zorgen maakt over het virus en je je niet laat vaccineren: ga naar iemand toe die het covid heeft en laat je goed besmetten. Ga daarna in quarantaine. Dan heb je het maar doorgemaakt. Krijgen doe je het hoogstwaarschijnlijk toch. En gecontroleerd besmet raken, veroorzaakt minder gedoe bij anderen.
Dit heb ik ook al bij verschillende mensen voorgesteld die zich om wat voor reden dan ook niet willen laten vaccineren. De meesten vinden die optie echter ook niet zo heel erg goed..... Maar naar mijn idee zou dat simpelweg de keuze moeten zijn, of je krijgt een vaccin, of je krijgt het virus en wordt 2 weken in quarantaine gestopt.

[removed]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Empathy schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:41:
Lijkt nu inderdaad lekker te gaan zo. Zijn de leveringen/voorraden nog ergens een beetje inzichtelijk, of zijn het vooral verwachtingen en schattingen? Ben wel benieuwd of we kunnen blijven doorversnellen op het moment.
Echt heel inzichtelijk zijn de leveringen niet, het blijft vooral bij planningen, en achteraf wat bevestigingen. Een veel van de planningen zijn 'In Q2 leveren we X', zonder echt te committeren aan een bepaalde verdeling over het kwartaal.

Ruwweg ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://github.com/YorickBleijenberg/COVID_data_RIVM_Netherlands/raw/master/plots/90_vaccine_deliverd.png

Kanttekeningen die je erbij kan maken:

* Pfizer levert duidelijk meer in Q2, maar gaat dat echt met een knik omhoog op 1 april zoals in deze grafiek, of gaat er in de loop van het kwartaal opgeschaald worden?
* Gaat het Janssen vaccin binnenkort goedgekeurd worden, en kunnen ze inderdaad 1 april beginnen met leveren met deze snelheid? Of gaat dat ook in de loop van het kwartaal opgeschaald worden? Of hebben ze misschien al een voorraadje liggen, waardoor er misschien zelfs een grote levering kan zijn aan het begin van het kwartaal?
* Doet AstraZeneca een AstraZenecaatje in Q2?

Maar versnellen zit er absoluut in. Alle fabrikanten plannen om meer te leveren, en er komen als het goed is nieuwe fabrikanten bij. Er moet wel héél erg veel tegelijk mis gaan om versnellingen onmogelijk te maken :)

[ Voor 12% gewijzigd door eamelink op 26-02-2021 12:13 ]

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:02:
[...]

Dit heb ik ook al bij verschillende mensen voorgesteld die zich om wat voor reden dan ook niet willen laten vaccineren. De meesten vinden die optie echter ook niet zo heel erg goed..... Maar naar mijn idee zou dat simpelweg de keuze moeten zijn, of je krijgt een vaccin, of je krijgt het virus en wordt 2 weken in quarantaine gestopt.
Dat IS in feite het alternatief, want zonder vaccin ga je onherroepelijk corona oplopen. Of je hoopt dat de anderen het voor je oplossen en er groepsimmuniteit komt.

Het vaccin is Corona, maar alleen de stekels, niet het gedeelte waar je ziek van wordt. Als je het vaccin niet wil omdat je er bang voor bent dan ben je toch precies zo bang voor Corona?! Dat is hetzelfde als een vaccin maar dan erger.

een treffende spreuk

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Hoi,

ik wil nog wel een poging doen, ik vind het eerlijk van je dat je gewoon opschrijft dat je angst voelt. Ik denk dat velen dat wel hebben. Ik vind het ook niet per se leuk. Het onderkennen is een eerste stap. Maar je schrijft ook dat je banger bent voor een vaccin dan voor het virus zelf. Dat vind ik heel moeilijk te begrijpen. Een vaccin is maar een heel klein stukje van het RNA van het virus (alleen de stekels) het echte virus heeft precies deze zelfde stekels (ok, er zijn al meerdere varianten met iets anderee stekels) maar daarnaast ook nog veel meer ellende in een langere RNA string waar je enorm ziek van kan worden, en/of nog lang (heel lang) best zware gevolgen van kunt moeten accepteren.

Dat jaagt mij angst aan. En niet alleen voor mezelfd maar zeker ook voor mijn ouders. Het is niet zo dat je zonder vaccinatie ontspringt aan de dans. het is gewoon wachten tot je Corona een keer oploopt. Hoe het dan verloopt? wie weet.

Ik ben echt blij dat de vaccinatie dichterbij komt. Ook omdat dan alle andere onmogelijkhden langzaam (of snel) weer mogelijk(er) worden. Ook dat is een enorm goede reden om wel mee te doen.

een treffende spreuk

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Heb ik het nou goed begrepen dat de AZ-vaccinaties door huisartsen gezet voor 63- en 64-jarigen van Zuid-Nederland naar Noord-Nederland verlopen qua tijdspanne?
Dus zuid eerst en dan naar boven?

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Erapaz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:02:
[...]

Dit is niet waar, er zitten ook hulpstoffen in die dienen om het immuunsysteem te triggeren. Dit zijn de stoffen die vaak de bijwerkingen veroorzaken. Deze kunnen wel degelijk lange termijneffecten hebben. Aangezien de Corona vaccins nog experimenteel zijn is angst zeker niet ongegrond.
Dat is nieuws voor mij, wat zijn dan die hulpstoffen? Maar ik schrijf letterlijk in de post boven deze van jou dat angst best reeel is. Het liefste zou je 10/15 jaar testen. In eerst kleine en later steeds grotere groepen. Net als normaal gebruikelijk.

een treffende spreuk

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ook gisteren weer een flinke sprong qua snelheid van vaccinaties, ruim 66k op een dag:

Afbeeldingslocatie: https://github.com/YorickBleijenberg/COVID_data_RIVM_Netherlands/raw/master/plots/94_vaccinated_new.png

De huisartsen beginnen ook op stoom te komen. 13345 vaccinaties via de huisarts gisteren. Dat is toch ruim één vaccinatie per huisarts, dus er is nog wel ruimte voor groei :P

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

eamelink schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:20:
Ook gisteren weer een flinke sprong qua snelheid van vaccinaties, ruim 66k op een dag:

[Afbeelding]

De huisartsen beginnen ook op stoom te komen. 13345 vaccinaties via de huisarts gisteren. Dat is toch ruim één vaccinatie per huisarts, dus er is nog wel ruimte voor groei :P
Ja, dus die zijn nu allemaal gevaccineerd ;)

een treffende spreuk

• Erapaz
  • Laatst online: 23-08 16:32
Rzaan schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:05:
[...]

Dit is nieuwe info voor mij.
Heb je daar iets meer info over?
Bijvoorbeeld het RIVM zelf (https://rijksvaccinatiepr...vaccinaties/wat-zit-er-in)
Middelen die het afweersysteem stimuleren: Vooral bij de vaccins die van deeltjes van bacteriën of virussen worden gemaakt, zijn extra stoffen nodig om de afweerreactie van het lichaam goed te laten verlopen. Ze zorgen er voor dat de werkzame stoffen bij de juiste afweercellen terecht komen. Deze hulpstoffen zijn niet schadelijk maar kunnen wel voor een toename aan voorbijgaande bijwerkingen zorgen zoals roodheid, zwelling en pijn rond de prikplaats. Veel gebruikte stoffen hiervoor zijn aluminiumzouten
@pro_6or mijn laatste opmerking over de angst was niet persé naar jou, een paar post boven jou werd gesteld dat vaccins geen lange termijn bijwerking zouden hebben en dat het AZ vaccin 100% veilig is.

[ Voor 11% gewijzigd door Erapaz op 26-02-2021 17:32 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zie staan 'voorbijgaande bijwerkingen'.
Dat lijkt me niet hetzelfde als 'lange termijneffecten'.

• Erapaz
  • Laatst online: 23-08 16:32
Rzaan schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:31:
Ik zie staan 'voorbijgaande bijwerkingen'.
Dat lijkt me niet hetzelfde als 'lange termijneffecten'.
Er lopen 2 dingen door elkaar. Ten eerste wordt aangegeven dat er alleen een stukje virus in het vaccin zit, dit is niet waar, er zijn ook nog hulpstoffen nodig, deze kunnen voor bijwerkingen zorgen.
Ten tweede werd in dezelfde discussie aangegeven dat er bijna met 100% zekerheid kan worden gezegd dat er geen lange termijneffecten zullen zijn. Dit is niet waar, want daarvoor is er te kort onderzoek gedaan, zijn de dierproeven nog niet afgerond en hebben we te maken met nieuwe technologie waar het vaccin op gebaseerd is. Zie ook de brief aan de tweede kamer van Hugo de Jonge: https://www.rijksoverheid...koop-covid-19-vaccins.pdf

• BlackMonkey
pro_6or schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:21:
[...]

Ja, dus die zijn nu allemaal gevaccineerd ;)
Dat waren ze al, zij zijn zelf weer door de ziekenhuizen gevaccineerd. Dit is wat zij bij patiënten zetten.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:22

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Serieuze discussie over hoe het vaccin werkt kan in dat topic, maar is hier offtopic. Ik heb het topic (een beetje) opgeruimd. Om wille van de leesbaarheid en een paar goede bijdragen laat ik het daar even bij, maar hieronder ga ik wel all offtopic reacties gewoon verwijderen.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:04:
Heb ik het nou goed begrepen dat de AZ-vaccinaties door huisartsen gezet voor 63- en 64-jarigen van Zuid-Nederland naar Noord-Nederland verlopen qua tijdspanne?
Dus zuid eerst en dan naar boven?
Zuid NL is in ieder geval nu inderdaad bezig. Vandaag uit mijn directe omgeving gehoord een echtpaar van 63/64. Die zijn gisteren en vandaag gevaccineerd. Mijn moeder van 76 echter nog niet. Wat logisch is. (AZ vs Pfizer).

Dat betekent, stam + t .

• redwing
pro_6or schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:29:
[...]
Dat IS in feite het alternatief, want zonder vaccin ga je onherroepelijk corona oplopen. Of je hoopt dat de anderen het voor je oplossen en er groepsimmuniteit komt.
Klopt, alleen zoals gezegd verspreid je het dan over een veel langere tijd waardoor het virus veel kans heeft om te muteren waardoor de kans dat het vaccin weer minder werkt groot is.
Het vaccin is Corona, maar alleen de stekels, niet het gedeelte waar je ziek van wordt. Als je het vaccin niet wil omdat je er bang voor bent dan ben je toch precies zo bang voor Corona?! Dat is hetzelfde als een vaccin maar dan erger.
Inderdaad, daarom snap ik mensen die zich niet willen laten vaccineren ook niet. Je kiest voor een groot risico omdat je een veel kleiner risico te gevaarlijk vindt :?

[removed]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Voor de mRNA vaccins gaat het zeggen van “het vaccin is Corona’ al ontzettend mank.
Die vergelijking kun je eigenlijk überhaupt al niet maken.

Dat lijkt dan op zeggen dat een vis ook een mens is, want die heeft ook cellen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2021 10:19 ]

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

*knip* offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door ZieMaar! op 27-02-2021 13:12 ]

PSN

• ijdod
  • Laatst online: 30-11 08:39
Het valt me bij ons in het ziekhuis op dat het na de eerste lading voor de 1e lijns Coronazorg erg stil is geworden qua vaccinaties. Diverse reguliere 1e lijns spoedzorg (bv verloskonde) hebben nog geen vaccin gehad, en er is niet bekend wanneer dit gaat gebeuren; laat staan 2e lijn en ondersteunende diensten. Gezien de heisa die er op dat vlak was, verbaast me dat wel enigszins, mn voor die eerste groep; zelfs het gebrek aan tijdslijn (anders dan het bekende vage plaatje).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

ijdod schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:32:
Het valt me bij ons in het ziekhuis op dat het na de eerste lading voor de 1e lijns Coronazorg erg stil is geworden qua vaccinaties. Diverse reguliere 1e lijns spoedzorg (bv verloskonde) hebben nog geen vaccin gehad, en er is niet bekend wanneer dit gaat gebeuren; laat staan 2e lijn en ondersteunende diensten. Gezien de heisa die er op dat vlak was, verbaast me dat wel enigszins, mn voor die eerste groep; zelfs het gebrek aan tijdslijn (anders dan het bekende vage plaatje).
De meeste zorgmedewerkers vallen niet in een speciale groep en worden dus tegelijk gevaccineerd met de gezonde mensen tussen 18 en 60. Begint ergens in April en zal wel van oud naar jong gaan.

Was daar heisa over?

Ik baseer me op oude informatie, in het recentste schema zijn ze inderdaad eerder aan de beurt, in theorie loopt dat nu gewoon. Vreemd dat ze er niks van horen dan ja, maar ik kan me voorstellen dat de (AZ) vaccins van de komende weken al vergeven waren.

[ Voor 13% gewijzigd door eamelink op 27-02-2021 20:07 ]

• ijdod
@eamelink Er was heisa ja, zelfs zoveel dat het oorspronkelijk plan werd omgegooid en met op stel en sprong o.a. de SEH en Covid19 afdelingen heeft gevaccineerd. Het is dan vreemd dat het daarna compleet stil wordt, m.n. voor de overige spoedzorg. Dat die achter de SEH kwamen is absoluut verdedigbaar, dat die nu niets meer te horen krijgen mijns inziens niet. Die groep die ik bedoel vallen onder dezelfde categorie als de SEH qua blootstelling in beide richtingen.

[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 28-02-2021 08:53 ]

• The Legend
  • Laatst online: 13:29
Die groepen vallen toch nooit onder dezelfde blootstelling als de SEH, IC en Covid verpleegafdelingen? Die komen dagelijks daadwerkelijk in aanraking met besmette personen (gezonde mensen zullen niet op de bonnefooi op die plekke terecht komen verwacht ik :p).

Ik ben overigens voor het met voorrang vaccineren van de rest van het ziekenhuispersoneel, aangezien de reguliere zorg ook afgeschaald moet worden als daar besmettingen optreden, en dat wilden we juist voorkomen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

ijdod schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:52:
@eamelink Er was heisa ja, zelfs zoveel dat het oorspronkelijk plan werd omgegooid en met op stel en sprong o.a. de SEH en Covid19 afdelingen heeft gevaccineerd. Het is dan vreemd dat het daarna compleet stil wordt, m.n. voor de overige spoedzorg. Dat die achter de SEH kwamen is absoluut verdedigbaar, dat die nu niets meer te horen krijgen mijns inziens niet. Die groep die ik bedoel vallen onder dezelfde categorie als de SEH qua blootstelling in beide richtingen.
Ja, maar er wordt gegoocheld met argumenten. De ‘medewerkers directe COVID-zorg’ werden niet gevaccineerd omdat ze veel contact hebben met COVID patiënten, maar omdat de continuïteit van die zorg in gevaar kwam.

Vervolgens zeggen allerlei groepen (andere zorg, politie, lerareren, en jij :*)) ‘maar wij komen óók veel in contact met COVID, dus wij willen ook voorrang!’, maar dat was niet het argument om de directe COVID-zorg medewerkers te vaccineren.

• ijdod
@eamelink Sorry, maar dat argument geldt of ook voor de door mij genoemde groepen, of ook niet voor de covid zorg. Die knip is toen gemaakt op basis van de beschikbare vaccins, niets anders. Die had mijns inziens gewoon met de eerstvolgende levering(en) gevaccineerd moeten worden. Dan is de oorverdovende stilte gewoon erg vreemd. Ik maak zelf geen deel uit van die groep, overigens.

Dat staat mijns inziens los van van je tweede punt dat er meer groepen, al dan niet terecht en/of realistisch, vinden dat ze enige prio hebben. Als ze de oorspronkelijke planning hadden aangehouden had ik daar geen specifieke issues mee gehad. Het gaat mij hier om de inconsistentie, niet zozeer op de uiteindelijke tijdlijn.

@The Legend Bij spoedzorg wordt iedereen die binnenkomt acuut behandeld. SEH zelf valt ook onder spoedzorg. Overigens lijken de meeste besmettingen die die groepen niet vanuit het werk zelf te komen, maar prive en besmettingen door personeel onderling (de koffiekamer, e.d.).

[ Voor 31% gewijzigd door ijdod op 28-02-2021 10:44 ]

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

eamelink schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:11:
[...]

Gaat het Janssen vaccin binnenkort goedgekeurd worden, en kunnen ze inderdaad 1 april beginnen met leveren met deze snelheid? Of gaat dat ook in de loop van het kwartaal opgeschaald worden?
Dat gaat ook opgeschaald worden. Het is overigens wel frustrerend om het volgende nieuws op NOS te lezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F_2tScB90s0UevUHGAvJl7_C9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8cHW5oONTSneL2J6dI5bI16.png?f=fotoalbum_large

Als ze nu al weten dat het over een halve maand wordt goedgekeurd, waarom dan niet nu goedkeuren en met de uitrol beginnen? We hebben het wel over een pandemie, niet over de kromming van komkommers. De EMA schrijft niet eens een goedkeuringsrapport dus daar hoeven we ook niet twee weken op te wachten.

Vreemde zaak toch? Waarom wachten? Wat zijn de belangen? Mag de FDA een voorsprongetje hebben zodat ze eerst wat meer kunnen inslaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 28-02-2021 15:45 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• BlackMonkey
Sando schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:44:
[...]

Dat gaat ook opgeschaald worden. Het is overigens wel frustrerend om het volgende nieuws op NOS te lezen:

[Afbeelding]

Als ze nu al weten dat het over een halve maand wordt goedgekeurd, waarom dan niet nu goedkeuren en met de uitrol beginnen? We hebben het wel over een pandemie, niet over de kromming van komkommers. De EMA schrijft niet eens een goedkeuringsrapport dus daar hoeven we ook niet twee weken op te wachten.

Vreemde zaak toch? Waarom wachten? Wat zijn de belangen? Mag de FDA een voorsprongetje hebben zodat ze eerst wat meer kunnen inslaan?
Hier heeft @RoD in het andere topic net een goede uitleg over gegeven: RoD in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
BlackMonkey schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:20:
[...]

Hier heeft @RoD in het andere topic net een goede uitleg over gegeven: RoD in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"
Daar komt bij dat de aanvraag in de VS 12 dagen eerder was ingediend (4 om 16 februari) en toevallig wordt die ook precies 12 dagen eerder goedgekeurd (uitgaande van 11 maart), dus het is niet zo dat de FDA veel sneller werkt.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

The Legend schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:38:
Die groepen vallen toch nooit onder dezelfde blootstelling als de SEH, IC en Covid verpleegafdelingen? Die komen dagelijks daadwerkelijk in aanraking met besmette personen (gezonde mensen zullen niet op de bonnefooi op die plekke terecht komen verwacht ik :p).

Ik ben overigens voor het met voorrang vaccineren van de rest van het ziekenhuispersoneel, aangezien de reguliere zorg ook afgeschaald moet worden als daar besmettingen optreden, en dat wilden we juist voorkomen.
Dat zijn zo maar een miljoen mensen schat ik zo. Dan heb je het wel over een miljoen ouderen (en steeds terugschrijvend naar de jongere categorieeen) die je dan langer blootstelt. Zij zijn veel kwetsbaarder.

Mijn zus werkt met dialyse patiënten, sommigen hebben COVID, en ze heeft er vrede mee niet gevaccineerd te worden (eerder dan anderen van haar leeftijd).

een treffende spreuk

• The Legend
  • Laatst online: 13:29
Das een erg hoge schatting volgens mij, het gaat alleen over de ziekenhuizen hè. Volgens mij zijn er zo’n 100.000 verpleegkundigen en artsen in de ziekenhuiszorg.

[edit]

Dit lijkt aardig te kloppen, zie https://www.volksgezondhe...erkzaam-de-ziekenhuiszorg

Daarvan zijn er dus al 40.000 gevaccineerd.

[ Voor 43% gewijzigd door The Legend op 28-02-2021 19:47 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Apache4u
  • Niet online
De cijfers van coronabeeld.nl geven bij de laatste update van vandaag 0 vaccinaties door huisartsen. Apart, want bij ons in het lokale suffertje werd breed uitgemeten dat er gisteren op een nieuwe, speciaal ingerichte, lokatie door de huisartsen 440 AZ prikken zijn gezet. Rapporteren huisartsen niet in het weekend ofzo?

Dat betekent, stam + t .

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 16:52
Apache4u schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:34:
De cijfers van coronabeeld.nl geven bij de laatste update van vandaag 0 vaccinaties door huisartsen. Apart, want bij ons in het lokale suffertje werd breed uitgemeten dat er gisteren op een nieuwe, speciaal ingerichte, lokatie door de huisartsen 440 AZ prikken zijn gezet. Rapporteren huisartsen niet in het weekend ofzo?
Dat zijn berekeningen: ze gaan er vanuit dat prikken die zijn geleverd in 4 dagen worden weg geprikt. Het kan zijn dat dit in 3 dagen is, of in 5 dagen is. Brabant zal in de komende week nog wat krijgen denk ik, maar ik heb nog geen planning gezien van Gelderland, Zuid-Holland en Utrecht.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:35
Sando schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:44:
[...]

[Afbeelding]
Vreemde zaak toch? Nee, een project heeft altijd een verwachte einddatum. Het project waar ik nu mee bezig ben heeft een verwachte einddatum van 1 september. Maar dat is verwacht.
Waarom wachten? Omdat er nog zaken niet zijn afgerond.
Wat zijn de belangen? Als het fout gaat wordt er naar EMA gewezen; dit moet dus gewoon correct gebeuren en niet door haas worden afgeraffeld.
FDA? Ik zal eens wat gaan inlezen over het verschil tussen Europees voedsel en Amerikaans voedsel. Volgens mij is dit zelfs een keer bij Lubach in een uitzending geweest.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:34:
Ik ben een beetje blij dat onze Nederlandse regel en papieren registratie druk dat idd niet weergeeft.
Voordat je het weet is een arts 1 minuut bezig met een patient, en moet vervolgens 5 minuten in allerlei ICT Rapportage systemen in gaan voeren dat hij 1 prikje heeft gezet :)

Een nadeel van die dashboards vind ik dat het een illusie geeft van real-time over de schouder meekijken bij de arts en dat er een +1 verschijnt binnen een minuut dat er een prik op een random locatie in NL wordt gezet.
Terwijl in werkelijkheid dit gewoon een geschat cijfer is wat wat achteraf weer gecorrigeerd kan worden met de werkelijke hoeveelheid.
(over ongeveer 1 week weet je pas vrij exact wat er gisteren is gezet)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 01-03-2021 09:00 ]

PSN

• Apache4u
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Ik ben een beetje blij dat onze Nederlandse regel en papieren registratie druk dat idd niet weergeeft.
Voordat je het weet is een arts 1 minuut bezig met een patient, en moet vervolgens 5 minuten in allerlei ICT Rapportage systemen in gaan voeren dat hij 1 prikje heeft gezet :)
Goede zaak inderdaad. Maar goed, dankzij deze n=1 observatie bekruipt mij het gevoel dat er dus in werkelijkheid al meer prikken zijn gezet dan dat coronabeeld weergeeft (de schatting dus).

Dat betekent, stam + t .

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ik lees nu op de Gelderlander dat het beginnen met prikken van de groep zestigers in Gelderland is uitgesteld wegens de te kort schietende levering AZ. Maar betekend dit dan dat de groep 70ers en 80 ers al klaar zouden moeten zijn, of iig eerste prik hebben gehad?

Of zijn na 90, en ik meen ook 85 plus? nu overgesprongen naar vanaf 60? en komen de 70ers en beging 80ers dan pas later?

Weet iemand hoe dat zit, mijn vader is 71 en heeft colitis, een stoma en meerdere (dubbele) longembolien gehad. Ik hoop echt dat de prik er snel aan komt voor hem.

een treffende spreuk

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Is reeds uitgebreid in het nieuws geweest en ook in dit topic behandeld.

De groep 60 t/m 64 wordt apart gevaccineerd door huisartsen al dan niet in hun praktijk.
Reden hiervoor is dat AZ ook voor die groep ouderen goed werkt en men door dit paralel traject de gehele groep ouderen sneller kan vaccineren.

De ouderen (minus 60 t/m 64) die Pfizer (of Moderna) krijgen worden gevaccineerd naar leeftijd: Oud > jong.

Weet niet precies welke groep deze week aan de beurt is. Maar dacht nog steeds 80plus.
Je vader zal pas over een paar weken aan de beurt zijn, schat ik.
Of de opschaling moet enorm versnellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 01-03-2021 10:40 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:39
BlackMonkey schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:20:
[...]

Het is een uitleg, maar begrijpen doe ik het nog steeds niet. Puntje bij paaltje kan de VS vandaag al beginnen met vaccineren met het Janssen-vaccin en wij niet. Je kan me van alles uitleggen over het proces, maar het blijft raar.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

xzaz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:57:
[...]

Vreemde zaak toch? Nee, een project heeft altijd een verwachte einddatum. Het project waar ik nu mee bezig ben heeft een verwachte einddatum van 1 september. Maar dat is verwacht.
Waarom wachten? Omdat er nog zaken niet zijn afgerond.
Je leest het nieuwsartikel niet goed, of je gaat er onterecht van uit dat ik wel wist dat de NOS hier onnauwkeurig bericht.

Het is wel een vreemde zaak, ware het niet dat de NOS hier onjuist bericht dat het vaccin wordt goedgekeurd. Ze zouden moeten zeggen dat het "hopelijk" wordt goedgekeurd, of "naar verwachting".

En dat is meteen netjes uitgelegd in een andere reactie.
RoD schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:16:
[...]

In de media wordt dit niet heel goed gerapporteerd. (...) Het is dus niet zo dat ze nu al weten dat het op 11 maart wordt goedgekeurd. Beter is om te zeggen dat men probeert om uiterlijk 11 maart tot een advies te komen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@MarcoC
Is helemaal niet raar.
Als jij je vliegbrevet wil halen, dan geven ze ook aan dat als je vandaag begint, dat je het dan - als alles goed gaat - je het op 1 juni kunt halen.
Waarom geven ze het nu dan al dan niet?
Omdat er ondertussen nog vanalles kan gebeuren. Misschien kan je er wel niks van. Of kom je niet door alle medische tests.

Zo stel ik het me ook voor bij vaccins: Je levert als fabrikant test-resultaten aan.
Die worden beoordeeld en daar is - zeg maar - 2 weken voor nodig om dit secuur te doen.
Als je nu als beoordelaar iets tegenkomt, waarvan je denkt 'Hé fabrikant, hoe zit dit?' en de fabrikant geeft een onbevredigend antwoord of jokkebrokt, dan kan dit de goedkeuring vertragen.
Kloppen de resultaten wel, dan krijgt de fabrikant na 2 weken beoordelen een stempel.

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 01-03-2021 11:06 ]

• vanaalten
MarcoC schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:44:
[...]
Het is een uitleg, maar begrijpen doe ik het nog steeds niet. Puntje bij paaltje kan de VS vandaag al beginnen met vaccineren met het Janssen-vaccin en wij niet. Je kan me van alles uitleggen over het proces, maar het blijft raar.
Hmmm, van wat ik er zo van lees heeft Janssen in de VS twee weken eerder approval gevraagd dan in de EU. Dus dan is het toch niet gek dat de goedkeuring in de EU ook zo'n twee weken later komt? Of vind je dat we in de EU op basis van de VS-approval moeten vaccineren?

Edit, even data toevoegen:
USA: 4 februari aanvraag door J&J, toegekent op 27-2 - 23 dagen later.
EU: 16 februari aanvraag door J&J, toekenning - als de data goed genoeg is - op 11-3. Da's dus ook 23 dagen, als ik het goed uitreken.

Dus de FDA en EMA lijken even snel te werken. De vraag is dan wellicht meer: waarom wordt de aanvraag bij de EMA later gedaan dan bij de FDA? Enige wat ik mij kan indenken: 'Emergency Use Authorization' in de USA vereist misschien wat minder aan documenten dan de 'conditional marketing authorisation' in de EU, dus hebben ze wellicht wat meer tijd nodig om een aanvraag voor te bereiden.

Kan natuurlijk ook zijn dat ze niet op 1 dag wereldwijd overal heen willen distribueren, en misschien de aanvraag wat later doen zodat ze ook de distributie wat meer uitspreiden.

[ Voor 51% gewijzigd door vanaalten op 01-03-2021 11:20 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sando schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:46:
[...]

Je leest het nieuwsartikel niet goed, of je gaat er onterecht van uit dat ik wel wist dat de NOS hier onnauwkeurig bericht.

Het is wel een vreemde zaak, ware het niet dat de NOS hier onjuist bericht dat het vaccin wordt goedgekeurd. Ze zouden moeten zeggen dat het "hopelijk" wordt goedgekeurd, of "naar verwachting".

En dat is meteen netjes uitgelegd in een andere reactie.

[...]
Je zou het kunnen weten. Media in het algemeen berichten vaak onnauwkeurig en de NOS site neemt het echt niet zo nauw. Ik vind letterlijk op dagelijkse basis onzorgvuldigheden in hun berichten. Voordat je kritiek levert naar aanleiding van een nieuwsbericht loont het echt om eerst meerdere bronnen te checken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Termijn tussen vaccinaties lijkt wel verder op te lopen. Cliënt van mij krijgt 5 maart de eerste, en 28mei de tweede (binnen regio van 50km)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MarcoC
Rzaan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:04:
@MarcoC
Is helemaal niet raar.
Als jij je vliegbrevet wil halen, dan geven ze ook aan dat als je vandaag begint, dat je het dan - als alles goed gaat - je het op 1 juni kunt halen.
Waarom geven ze het nu dan al dan niet?
Omdat er ondertussen nog vanalles kan gebeuren. Misschien kan je er wel niks van. Of kom je niet door alle medische tests.

Zo stel ik het me ook voor bij vaccins: Je levert als fabrikant test-resultaten aan.
Die worden beoordeeld en daar is - zeg maar - 2 weken voor nodig om dit secuur te doen.
Als je nu als beoordelaar iets tegenkomt, waarvan je denkt 'Hé fabrikant, hoe zit dit?' en de fabrikant geeft een onbevredigend antwoord of jokkebrokt, dan kan dit de goedkeuring vertragen.
Kloppen de resultaten wel, dan krijgt de fabrikant na 2 weken beoordelen een stempel.
Dit is schermen met bureaucratie. Het is zo, want het proces is nou eenmaal zo. Dan: waarom is dat proces zo? Waarom kan Janssen in de VS wel eerder goedgekeurd worden? Nemen zij nu risico's die wij niet lopen?
vanaalten schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:06:
[...]

Hmmm, van wat ik er zo van lees heeft Janssen in de VS twee weken eerder approval gevraagd dan in de EU. Dus dan is het toch niet gek dat de goedkeuring in de EU ook zo'n twee weken later komt? Of vind je dat we in de EU op basis van de VS-approval moeten vaccineren?

Edit, even data toevoegen:
USA: 4 februari aanvraag door J&J, toegekent op 27-2 - 23 dagen later.
EU: 16 februari aanvraag door J&J, toekenning - als de data goed genoeg is - op 11-3. Da's dus ook 23 dagen, als ik het goed uitreken.

Dus de FDA en EMA lijken even snel te werken. De vraag is dan wellicht meer: waarom wordt de aanvraag bij de EMA later gedaan dan bij de FDA? Enige wat ik mij kan indenken: 'Emergency Use Authorization' in de USA vereist misschien wat minder aan documenten dan de 'conditional marketing authorisation' in de EU, dus hebben ze wellicht wat meer tijd nodig om een aanvraag voor te bereiden.

Kan natuurlijk ook zijn dat ze niet op 1 dag wereldwijd overal heen willen distribueren, en misschien de aanvraag wat later doen zodat ze ook de distributie wat meer uitspreiden.
Waarom vragen alle fabrikanten eerder toestemming in de VS dan de EU? Daar is een reden voor. Fabrikanten van vaccins willen niets liever dan zo snel mogelijk goedkeuring. Waarom is de EU zo sloom? Wat winnen wij daarmee?

[ Voor 46% gewijzigd door MarcoC op 01-03-2021 11:38 ]

• MarcoC
Hackus schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:33:
Termijn tussen vaccinaties lijkt wel verder op te lopen. Cliënt van mij krijgt 5 maart de eerste, en 28mei de tweede (binnen regio van 50km)
Neem aan dat dit om AZ gaat, daar mag 12 weken tussen zitten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MarcoC schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:39:
[...]

Neem aan dat dit om AZ gaat, daar mag 12 weken tussen zitten.
1e wel, 2e weet ik niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 17:38
Hackus schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:41:
[...]

1e wel, 2e weet ik niet.
Als de eerste vaccinatie AZ is, zal de tweede dat ook zijn. Het mixen van twee types wordt op dit moment nog niet gedaan. Er loopt wel onderzoek naar volgens mij.

• vanaalten
MarcoC schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:37:
[...]

Dit is schermen met bureaucratie. Het is zo, want het proces is nou eenmaal zo. Dan: waarom is dat proces zo? Waarom kan Janssen in de VS wel eerder goedgekeurd worden? Nemen zij nu risico's die wij niet lopen?
Waarom ze in de VS eerder goedkeuring aanvragen kan je beter aan Janssen zelf vragen, maar over risico's: in de VS is een 'emergency use' goedkeuring aangevraagd, in de EU een 'conditional marketing authorisation'. De EMA heeft in elk geval wel wat gepubliceerd over de verschillen daartussen, zie:
https://ec.europa.eu/comm...r/detail/en/qanda_20_2390
... en dan een stuk naar beneden scrollen of zoeken naar 'What are the main differences between the EU's Conditional Marketing Authorisation and the Emergency Use Authorisation issued by some other countries?'
Waarom vragen alle fabrikanten eerder toestemming in de VS dan de EU? Daar is een reden voor. Fabrikanten van vaccins willen niets liever dan zo snel mogelijk goedkeuring. Waarom is de EU zo sloom? Wat winnen wij daarmee?
Hoezo is de EU sloom? Ik laat net zien dat het goedkeuringsproces in de EU net zo snel is als in de USA. Enkel heeft de fabrikant pas later toestemming gevraagd. Kan zijn dat het voor de fabrikant daarmee makkelijker gaat (kan mij voorstellen dat ze liever niet meerdere goedkeuringen tegelijkertijd doen om het desbetreffende team goed te laten werken). Of dat ze niet tegelijkertijd om 1 dag overal toestemming krijgen en dan de distributie ook meteen alle kanten op in gang te zetten. En ja, kan ook zijn dat de EU om meer data vraagt en dat dat wat meer tijd nodig heeft.

• xzaz
Sando schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:46:

De NOS zegt helemaal niet dat het vaccin wordt goedgekeurd. Waar haal je dat nou weer vandaan?

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:21
MarcoC schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:44:
[...]
Die hebben een ander contract getekend dacht ik. In het Europese contract staat levering vanaf april, in het Amerikaanse niet dacht ik... Stom van de EU imo, die konden beter contractueel vastleggen dat ze zsm na goedkeuring levering willen hebben.

• Plenkske
xzaz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:55:
[...]

De NOS zegt helemaal niet dat het vaccin wordt goedgekeurd. Waar haal je dat nou weer vandaan?
De NOS baseert zich op bronnen binnen de EU. Die bronnen hebben het over goedkeuring. Maar of die bronnen het hebben over een verwachting of een zekerheid, is onduidelijk uit de berichtgeving van NOS.

Op volgerde van plaatsing:

https://nos.nl/liveblog/2...vaccins-voor-nigeria.html
3 DAGEN GELEDEN
'EMA keurt op 11 maart coronavaccin Janssen goed'
Het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) keurt op 11 maart het coronavaccin van de Leidse farmaceut Janssen goed, zeggen bronnen binnen de Europese Unie tegen persbureau Bloomberg. Vandaag keurt de Verenigde Staten het middel waarschijnlijk al goed.
https://nos.nl/artikel/23...n-vaccin-van-janssen.html
Naar verwachting kan het vaccin ook snel in de Europese Unie worden toegediend. Het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) keurt op 11 maart het coronavaccin van Janssen goed, hebben bronnen binnen de EU gezegd tegen het Amerikaanse persbureau Bloomberg.
https://nos.nl/artikel/23...-achterstand-inhalen.html
Het Europese Medicijnagentschap (EMA) neemt naar verluidt 11 maart een beslissing over het vaccin voor de Europese Unie.

• xzaz
Wat is je punt nou precies?

• Plenkske
xzaz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Wat is je punt nou precies?
Dat de NOS onduidelijk is geweest in berichtgeving. Ze praten eerst over goedkeuring (volgens bronnen EU), later in een ander artikel spreken ze over "naar verluidt een beslissing".

Dus ik kan me goed voorstellen dat, als je niet alle berichtgeving goed gelezen hebt, sommige mensen denken dat er goedkeuring komt terwijl het slechts een verwachting is.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 01-03-2021 12:14 ]

• xzaz
Nou, dan zal het wel aan mij liggen maar de berichtgeving is zo duidelijk als wat. De NOS bericht gewoon over mogelijke goedkeuring door middel van bronnen. Naar mijn idee niks mis mee. Dat mensen niet lezen of alleen koppen lezen is misschien het probleem?

• Plenkske
xzaz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:17:
[...]

Nou, dan zal het wel aan mij liggen maar de berichtgeving is zo duidelijk als wat. De NOS bericht gewoon over mogelijke goedkeuring door middel van bronnen. Naar mijn idee niks mis mee. Dat mensen niet lezen of alleen koppen lezen is misschien het probleem?
Ik denk dat het inderdaad aan jou ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 01-03-2021 12:21 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

xzaz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:55:
[...]

Letterlijk in het screenshot waar ik het over heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F_2tScB90s0UevUHGAvJl7_C9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8cHW5oONTSneL2J6dI5bI16.png?f=fotoalbum_large
xzaz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:17:
[...]

Nou, dan zal het wel aan mij liggen maar de berichtgeving is zo duidelijk als wat.
Ik denk dat het inderdaad aan jou ligt want zowel in de liveblog als dat artikel stond gewoon dat het op 11 maart werd goedgekeurd en dat vond ik vreemd.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dit is een beetje een 'Nederland Wordt Wereldkampioen Volgens KNVB bestuurder' kop die alleen maar aangeeft dat iemand dat gezegd heeft. En hoewel die persoon zeker invloed heeft op het al dan niet gebeuren van wat er in de kop staat is het nog geen feit.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

downtime schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:26:
[...]

Voordat je kritiek levert naar aanleiding van een nieuwsbericht loont het echt om eerst meerdere bronnen te checken.
*knip* dat is hier nogal offtopic
Ergo: bronnen checken is duur. Nu.nl en NOS zijn heilig.

[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 01-03-2021 14:21 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sando schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:41:
[...]

*knip*

*knip* Wat is je punt precies?

[ Voor 40% gewijzigd door ZieMaar! op 01-03-2021 14:21 ]

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Sando schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:41:
[...]

*knip*

nu.nl en nos.nl zijn inderdaad reputable bronnen. Het zal waarschijnlijk ook om context gaan. *knip*

[ Voor 41% gewijzigd door ZieMaar! op 01-03-2021 14:21 ]

een treffende spreuk

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

MikeyMan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:11:
[...]

*knip*. Wat is je punt precies?
Mijn punt is dat het niet allebei tegelijk waar kan zijn.

1. Je mag bron niet in twijfel trekken
2. Je moet niet zomaar aannemen wat bron letterlijk zegt

*knip*

[ Voor 32% gewijzigd door ZieMaar! op 01-03-2021 14:22 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

MarcoC schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:37:
[...]

Je verwijt de EU iets wat op een of andere manier met de handelswijze van J&J te maken lijkt te hebben.
Geen idee waarom ze het niet eerder bij de EU indienden.

Het proces lijkt bij de FDA niet veel van dat van de EU af te wijken. Je dient iets in op dag 1 en rond dag 15 krijg je te horen of je een 'go' krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 01-03-2021 13:33 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rzaan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:31:
[...]

Je verwijt de EU iets wat op een of andere manier met de handelswijze van J&J te maken lijkt te hebben.
Geen idee waarom ze het niet eerder bij de EU indienden.

Het proces lijkt bij de FDA niet veel van dat van de EU af te wijken. Je dient iets in op dag 1 en rond dag 15 krijg je te horen of je een 'go' krijgt.
Vergeet niet dat indienen ter goedkeuring ook de fabrikant veel tijd kan kosten. De review leidt tot een hele berg vragen om toelichting en/of extra materialen. Ik snap wel dat ze dat niet op 15 plekken tegelijk willen hebben lopen.
Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.