Ik ben niet zo goed met vaccins, maar deze mensen wel:
Q13. In de fase 3 studies worden nu voornamelijk korte termijn bijwerkingen in kaart gebracht. Maar wat weten we nu eigenlijk van de lange termijn bijwerkingen? Komen lange termijn bijwerkingen vaker voor bij vaccins?
A: Van vaccins weten we dat er kortdurende, meestal milde, bijwerkingen op kunnen treden. Langetermijneffecten van vaccins zien we eigenlijk nooit. Nadat een kleine hoeveelheid vaccin kortdurend het immuunsysteem aan het werk zet om bescherming om te bouwen, wordt het vaccin door je lichaam afgebroken. Het vaccin blijft dus niet in het lichaam aanwezig. Lange termijneffecten door vaccins zijn daarom ook nu niet te verwachten. Dit in tegenstelling tot lange termijneffecten die in een deel van de patiënten worden gezien na infectie met het virus. Echter weten we dit natuurlijk pas 100% zeker nadat het vaccin meerdere jaren gebruikt wordt.
En uiteraard is het ook allemaal nog afwachten hoe effectief het is en of het bestand is tegen diverse mutaties. En misschien ben je al immuun zonder vaccin, simpelweg doordat je het virus gehad hebt.
Dat weet je niet. En ook dan wordt aangeraden om het tóch te nemen: het kan alleen maar helpen.
Jij werkt in de zorg toch? Wat weet jij over de lange termijn bijwerkingen van de vaccins?
Waarschijnlijk niet heel veel meer dan ik (en ik werk niet in de zorg). Alle mensen die er véél vanaf zouden moeten weten (EMA, FDA, KNVM) hebben volgens mij nog nooit gerept over reële langetermijneffecten, omdat deze simpelweg niet worden voorzien. Zie ook de uitleg van de KNVM die het weerspreekt.
Je kunt bij de EMA en FDA vast vergelijkbare uitspraken vindenmaar over lange termijn bijwerkingen (de prognoses) lees je schrikbarend weinig.
Omdat deze niet waarschijnlijk worden geacht.
Lol deze heb je opgepikt van Hugo? Maare het is imo wel wat anders of je iets op eet (dus via maagdarmkanaal) of iets in je bloedbaan spuit.
Die vergelijking is minder gek dan je denkt. Als je in een vliegtuig stapt, vertrouw je de maatschappij er ook op dat ze iemand met een brevet achter de knuppel zetten.
Waarom zou dat met vaccins anders zijn? En daar zien tientallen gerenommeerde instanties geen reële bezwaren.
Bovendien is het niet alsof ze de effecten die ze wél voorzien proberen te verstoppen: de hele reden dat iedereen 15 minutes moet blijven wachten is omdat er een héle, héle kleine kans is op een accute bijwerking. Waarom zouden ze daar wel eerlijk over zijn, maar twijfel over langetermijneffecten verstoppen?