Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 22:10

Nox

Noxiuz

Thralas schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:13:
[...]

De paper uit Oxford die eerder deze maand als preprint beschikbaar was, is vrijdag in The Lancet gepubliceerd: Single-dose administration and the influence of the timing of the booster dose on immunogenicity and efficacy of ChAdOx1 nCoV-19 (AZD1222) vaccine: a pooled analysis of four randomised trials

Deze paper stelt een effectiviteit van ~81% bij een interval van 3 maanden. Het feit dat de Gezondheidsraad (en anderen) hebben afgewogen om de tweede prik van AZ maximaal op te rekken omwille van zoveel-mogelijk-prikken lijkt daarmee ook nog eens goed uit te pakken, en dan is het verschil met de mRNA-vaccins niet zo groot meer (op de PR- en distributieramp na).
Als ik het goed begrijp is de grote interval dus juist beter? Ik dacht dat hij met 3-4 weken op 65 ish procent zat maar met 3 maanden op 81 procent dus? Dat zou goed uitpakken inderdaad.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• HenkEisDS
  • Laatst online: 12:45
Is in dit topic bekend wat momenteel de bottleneck is voor het (gevoelsmatig) trage vaccineren?

Zijn er te weinig vaccins beschikbaar?
Niet voldoende locaties/personeel?
Is de logistiek van opslag naar priklocatie langzaam?
Is het registratiesysteem te complex of traag?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
HenkEisDS schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:13:
Is in dit topic bekend wat momenteel de bottleneck is voor het (gevoelsmatig) trage vaccineren?

De vaccins

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:19
HenkEisDS schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:13:

Op dit moment: te weinig vaccins beschikbaar.
Maar eind december en januari waren het meerdere factoren waardoor de voorraad van vaccins steeds groter werd. Nu is die voorraad nog minimaal, om tegenvallende leveringen op te vangen.

• HenkEisDS
  • Laatst online: 12:45
Balen, daar is met extra commerciële mankracht niets tegen in te brengen.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:46
Hmm, wordt soms geschamperd over de AZ, maar ik vergelijk het liever met een BMW (AZ) en een BMW M3 (PF en Mod). Die AZ is echt een zeer goed vaccin, maar die Pfizer is echt een nog meer bovengemiddeld vaccin.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vraag me echt af hoe dat precies zit. Er zijn EU landen die bijna 2x zoveel gevaccineerd hebben als NL.
Als ieder land volgens de EU verdeelsleutel vaccins krijgt, lijkt me dat onmogelijk want dan loopt iedereen tegen dezelfde leveringsproblematiek aan.
Of is dit een zaak van rapportage?
Een land zoals Malta heeft volgens de grafiek namelijk al bijna 15% van de bevolking gavaccineerd.
Of mag je naast het EU? inkoop programma ook zelf de markt op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1RZn-LQNFeBXOINDZLIMK9E3Dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzHhwsmJpelMi5HD14dWRFe1.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:31

Rannasha

Does not compute.

Apache4u schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:52:
Ik vraag me echt af hoe dat precies zit. Er zijn EU landen die bijna 2x zoveel gevaccineerd hebben als NL.
Als ieder land volgens de EU verdeelsleutel vaccins krijgt, lijkt me dat onmogelijk want dan loopt iedereen tegen dezelfde leveringsproblematiek aan.
Een land zoals Malta heeft volgens de grafiek namelijk al bijna 15% van de bevolking gavaccineerd.

[Afbeelding]
Een land mag inderdaad zelf de markt op, buiten de EU om.

Maar in het geval van Malta gaat het waarschijnlijk om de standaard omvang van de vaccin-leveringen. Hoewel er een verdeelsleutel is met 2 cijfers achter de komma, worden de leveringen natuurlijk niet zo nauwkeurig opgesplitst. Een heel klein land als Malta kan dan bij de ene levering een volledige batch krijgen en bij de volgende levering helemaal niets, bijvoorbeeld.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

Standeman

Prutser 1e klasse

[Afbeelding]
Kan me zo voorstellen dat met ~400k bewoners de logistiek wat eenvoudiger is om relatief snel 60.000 vaccinaties te zetten, dat doen wij in een paar dagen. Landen mogen gewoon afwijken van EU inkoop, dat doet Hongarije ook met het Sputnik vaccin.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11 18:15

[Afbeelding]
Geen idee, misschien dat Malta hier nog een bezoekje van Omtzigt zou kunnen gebruiken om te kijken of dit wel bij ze klopt, het zou kunnen, maar ik kan gezien de zeer grote voorsprong op alle rest ook geen fatsoenlijke verklaring bedenken. En wellicht dat het halve contigent Russen wat daar voor z'n paspoort zit nog wat uitmaakt ?

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 23-02-2021 10:08 ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-11 15:09

Rzaan

Altijd zoekende

Denemarken heeft ook hogere vaccinatie-cijfers, maar ze hebben nog maar minder voorraad.
Zolang de aanvulling hiervan constant is, zal Denemarken wellicht voor blijven lopen.
Maar mocht er ergens iets misgaan in de leveringen, dan zit Nederland al snel op hetzelfde nivo.

Afbeeldingslocatie: https://coronabeeld.nl/wp-content/uploads/2021/02/NL-vs-Denemarken-stand-14_15-februari-2021.png

Vraagje: Een kennis krijgt een prik (AZ) en is 64 jaar. Zij krijgt de prik via haar huisarts.
Ik ging er dan vanuit dat ze dan naar de praktijk moest hiervoor.
Maar ze moet naar de stad (Oss) vlak bij haar dorp en daar wordt de prik gezet in de Lievenkamp, een theater.
Wat is de reden dat deze prikken toch niet in de praktijk gezet worden?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:28
Rzaan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:12:
Maar ze moet naar de stad (Oss) vlak bij haar dorp en daar wordt de prik gezet in de Lievenkamp, een theater.
Ik gok de ruimte. Iedereen moet nog een aantal minuten blijven zitten totdat je naar huis mag om de eerste bijwerkingen op tijd te kunnen signaleren. In een theater kan je heel wat meer mensen in de wachtstand hebben dan in een huisartsenpraktijk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Standeman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Kan me zo voorstellen dat met ~400k bewoners de logistiek wat eenvoudiger is om relatief snel 60.000 vaccinaties te zetten, dat doen wij in een paar dagen. Landen mogen gewoon afwijken van EU inkoop, dat doet Hongarije ook met het Sputnik vaccin.
Kleine eilanden zijn makkelijk, Saba en St. Eustatius hebben na een dag al de hoogste vaccinatiegraad van alle Nederlandse gemeentes.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LordSinclair schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:15:
[...]

Ik gok de ruimte. Iedereen moet nog een aantal minuten blijven zitten totdat je naar huis mag om de eerste bijwerkingen op tijd te kunnen signaleren. In een theater kan je heel wat meer mensen in de wachtstand hebben dan in een huisartsenpraktijk.
Dat zal inderdaad de gedachte erachter zijn.
Maar waarom dan die (beperkte) groep 60 t/m 64 jarigen niet gewoon meenemen in het traject van de GGD. Die hebben hun locaties allemaal al opgetuigd.
Wat zou daar de reden voor zijn?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rzaan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:12:

Vraagje: Een kennis krijgt een prik (AZ) en is 64 jaar. Zij krijgt de prik via haar huisarts.
Ik ging er dan vanuit dat ze dan naar de praktijk moest hiervoor.
Ik gok dat men de verkeersstromen wil scheiden. Zieken naar de praktijk en gezonde mensen die gevaccineerd moeten worden ergens anders. Anders verandert de praktijk snel in een plek waar kwetsbare zieken niet meer durven te komen omdat het daar te druk is.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gaat dit dan landelijk zo?
Of zijn er doktoren die wel in hun eigen praktijk prikken?

• gekkie
Rzaan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:22:
[...]
Dat zal inderdaad de gedachte erachter zijn.
Maar waarom dan die (beperkte) groep 60 t/m 64 jarigen niet gewoon meenemen in het traject van de GGD. Die hebben hun locaties allemaal al opgetuigd.
Wat zou daar de reden voor zijn?
Wellicht (een groep) huisartsen die dat zelf organiseert, 't is zo wel kleinschaliger en wellicht ook wat dichterbij voor de meeste mensen dan zo'n GGD locatie (waar toch de kritiek op was dat het soms ver weg was, nou is de groep van 60 t/m 64 dan juist wel weer mobieler en zou het minder vaak een probleem zijn, maar goed).
Terwijl het toch handiger is qua ruimte dan in de praktijk (tussen de rest van de patiënten door ?)

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 23-02-2021 12:03 ]

• Apache4u
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:40:
Gaat dit dan landelijk zo?
Of zijn er doktoren die wel in hun eigen praktijk prikken?
N=1 , maar hier is ook een gemeenschapshuis aangewezen voor vaccinaties van <65 door de huisartsen. Zal wel met ruimte te maken hebben.

Dat betekent, stam + t .

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Apache4u schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:04:
[...]

N=1 , maar hier is ook een gemeenschapshuis aangewezen voor vaccinaties van <65 door de huisartsen. Zal wel met ruimte te maken hebben.
Je moet sowieso 15 minuten wachten. Dat moet geisoleerd en niet handig as je er 5 tegelijk hebt.

• Nox

Nox

Noxiuz

gekkie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:02:
[...]

Wellicht (een groep) huisartsen die dat zelf organiseert, 't is zo wel kleinschaliger en wellicht ook wat dichterbij voor de meeste mensen dan zo'n GGD locatie (waar toch de kritiek op was dat het soms ver weg was, nou is de groep van 60 t/m 64 dan juist wel weer mobieler en zou het minder vaak een probleem zijn, maar goed).
Terwijl het toch handiger is qua ruimte dan in de praktijk (tussen de rest van de patiënten door ?)
Vooralsnog moesten de mrna vaccins (pfizer/moderna) sterk gekoeld bewaard worden. Dat gaat op die grote locaties makkelijker. Met -20 kan je met gewone commerciele vriezers dit bewaren (of gewoon bij je thuis :+) en dan kan het ook op kleine locaties bewaard worden.

Het is even niet anders, die enorme vriezers heb je er niet even 2000 van om iedere huisartspraktijk van te voorzien dus vandaar dat die naar grote knooppunten gaan. Anders moeten de huisartsen iedere dag vaccins ophalen, ontdooien en enorme verliezen mee kunnen rekenen omdat je het niet lang kan bewaren. Eenmaal ontdooit is snel weg prikken en niet altijd komt iedereen opdagen etc. De ouderen wil je als eerste vaccineren dus die zijn dan logischerwijs ook gelijk de 'proefkonijnen' voor het op grote schaal vaccineren.

Hoewel het an sich wel mogelijk is hoor, denk alleen dat het inefficient is en je om verliezen te voorkomen met reservelijsten moet gaan werken. De AZ vaccins zijn volgens mij beter te bewaren dus ook op de kleinere locaties?

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• gekkie
Nox schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:38:
Hoewel het an sich wel mogelijk is hoor, denk alleen dat het inefficient is en je om verliezen te voorkomen met reservelijsten moet gaan werken. De AZ vaccins zijn volgens mij beter te bewaren dus ook op de kleinere locaties?
Het was mij allemaal bekend, maar het vervelende is dus dat de groep die je het minste zou willen laten reizen, het meeste moet reizen (door de hebbelijkheden van de vaccins (zowel qua werking en daarmee toewijzing per doelgroep, alswel de bewaar en vervoersinstructies (al zou Pfizer in de VS nu/ binnenkort ook bij een wat mindere lage temperatuur mogen (ik weet zo 123 niet wat de huidige status is, maar daar waren ze mee bezig).

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik begrijp het verhaal van de vaccins, de temperaturen, de wachttijden, de benodigde ruimte hiervoor.
Maar waarom is er toch gekozen voor vaccinatie door de huisartsen als je al een heel apparaat hebt, opgetuigd door de GGD?
Waarom zouden ze er niet voor gekozen hebben om AZ-vaccins af te laten leveren op de GGD-priklocatie en zeggen tegen de 60-64 jarigen: "Kom daar naar toe."

Je hebt daar alle ruimte, computers, prikkers (desnoods enkele extra via de huisartsen-praktijk) en een koelkastje voor het AZ-vaccin lijkt me ook niet heel moeilijk.
Waarom een extra locatie, die je maar zeer tijdelijk gaat gebruiken (zoals het nu uitziet)?

Het is geen kritiek, want volgens mij loopt alles vooralsnog redelijk soepel, maar gemeende interesse om het te doorgronden.

[ Voor 13% gewijzigd door Rzaan op 23-02-2021 12:45 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Rzaan het is in principe in NL vreemder om de GGD in te zetten dan de huisartsen. Fijnmazig netwerk, met jarenlange ervaring met vaccinatie in batches.

• Nox

Nox

Noxiuz

Rzaan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:42:
Ik begrijp het verhaal van de vaccins, de temperaturen, de wachttijden, de benodigde ruimte hiervoor.
Maar waarom is er toch gekozen voor vaccinatie door de huisartsen als je al een heel apparaat hebt, opgetuigd door de GGD?
Waarom zouden ze er niet voor gekozen hebben om AZ-vaccins af te laten leveren op de GGD-priklocatie en zeggen tegen de 60-64 jarigen: "Kom daar naar toe."

Je hebt daar alle ruimte, computers, prikkers (desnoods enkele extra via de huisartsen-praktijk) en een koelkastje voor het AZ-vaccin lijkt me ook niet heel moeilijk.
Waarom een extra locatie, die je maar zeer tijdelijk gaat gebruiken (zoals het nu uitziet)?

Het is geen kritiek, want volgens mij loopt alles vooralsnog redelijk soepel, maar gemeende interesse om het te doorgronden.
Omdat die locaties vaak 1 per 3-400.000 (ofzo) inwoners zijn? Hier een die echt voor meerdere steden geldt. En die locaties kunnen veel prikken weg zetten per dag maar zijn misschien 20x zo groot als een huisartspraktijk waarvan je er al snel in zo'n gebied een stuk of of wat meer hebt. Het is niet zo dat die GGD locaties alles aan kunnen om álles weg te prikken. Dan heb je meer GGD-locaties nodig.

• gekkie
Rzaan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:42:

Veel extra capaciteit van mensen die kunnen prikken (huisartsen + assistenten hebben we er veel van) ?
Ze moeten straks toch al beoordelen wie er als eerste mag komen op basis van medische criteria ?

Of dat momenteel al heel nuttig is qua aantallen vaccins, misschien niet, maar laat ze ook alvast maar mee proefdraaien, dat als je straks grotere hoeveelheden krijgt dat allemaal op de rails is.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mijn huisarts zit op de begane grond van een bejaardenhuis, niet de ideale plek om veel mensen langs te laten komen.

• gekkie
IJzerlijm schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:55:
Mijn huisarts zit op de begane grond van een bejaardenhuis, niet de ideale plek om veel mensen langs te laten komen.
Ook een van de redenen dat ik verwacht dat ze liever (met een groepje huisartsen) voor een externe locatie kiezen waar ze dan rouleren voor het zetten van de prikken en ondertussen hun eigen praktijk met minder doorstroom voor de reguliere patiënten kunnen blijven gebruiken. Kortom efficiënt werken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pukson schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Thanks voor de tip, ga ik zeker doen.
Hebben jij en je collega's de melding al gedaan?

Tot nu toe is pas 1 melding gekomen van klachten met ernstige bijwerkingen na toediening van het AstraZeneca vaccin.
Lareb zegt geen patronen van klachten te zien die wijzen op ernstige bijwerkingen waaraan mensen kunnen zijn overleden. Volgens de organisatie zijn er tot nu toe zo'n 5000 meldingen van bijwerkingen binnengekomen. Daarvan kwamen er 4716 na inenting met het vaccin Pfizer/BioNTech. 288 bij Moderna en 1 bij AstraZeneca.
https://www.ad.nl/binnenl...-overwerk-br-br~a8610e4d/

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:23
gekkie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Ook een van de redenen dat ik verwacht dat ze liever (met een groepje huisartsen) voor een externe locatie kiezen waar ze dan rouleren voor het zetten van de prikken en ondertussen hun eigen praktijk met minder doorstroom voor de reguliere patiënten kunnen blijven gebruiken. Kortom efficiënt werken.
Ik denk dat de huisartsen de kennis over de doelgroep hebben (welke patiënt wel/niet) en ook zelf de uitnodiging verzorgen. Anders moeten die bestanden weer met veel gedoe aan de GGD overgedragen worden.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• idef1x
  • Laatst online: 11:35
Ooooh nog maar 819 dagen te gaan in NL : https://timetoherd.com/

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:07
Wolly schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:33:
[...]

Hebben jij en je collega's de melding al gedaan?

Tot nu toe is pas 1 melding gekomen van klachten met ernstige bijwerkingen na toediening van het AstraZeneca vaccin.

[...]

https://www.ad.nl/binnenl...-overwerk-br-br~a8610e4d/
Ligt eraan wat ze scharen onder ernstige bijwerkingen. Gisteren heeft een andere collega zich laten vaccineren en vandaag tijdens mijn diensr moest ze zich ziekmelden. Koorts, rillingen en spierpijn. Is al de zoveelste en onze manager heeft zelfs de mensen gevraagd die het nog niet hebben gedaan, het nog uit te stellen.

Kijk het zijn geen ernstige bijwerkingen en is natuurlijk ook bekend, maar een groot deel van de collega's liggen er na de spuit 2-3 dagen wel ff uit.

Edit: en ja alle collega's zijn ook gevraagd om het te melden bij Lareb. Ik en 3 andere hebben dit ook al gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Pukson op 23-02-2021 15:41 ]

• Plenkske
Nieuwe weekcijfers van RIVM:

https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma

Let op: een deel is nog steeds geschat

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Plenkske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:17:
Nieuwe weekcijfers van RIVM:

https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma

Let op: een deel is nog steeds geschat
Ik ben benieuwd of ze nog in de buurt gaan komen van de "belofte" van Hugo de Jonge om begin maart 2 miljoen vaccinaties gezet te hebben. Laten we begin maart als 9 maart beschouwen (exact 2 weken), aangezien er nu grofweg 1 miljoen prikken gezet zijn, moeten er de aankomende week al opgeschaald worden naar 500k prikken gemiddeld per week. Ik hoop dat we daar in de buurt gaan komen, dan begint het lekker op stoom te komen. Maar ik heb er nog wel mijn bedenkingen bij.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• henkzelf
Volgens deze pdf zijn er Totaal 1.732.860 geleverd: https://www.rivm.nl/sites...0Nederland_2021_02_23.pdf

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Plenkske
Ongeveer 400k meer dan wat hier verwacht wordt:
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

En wat ook op coronabeeld.nl wordt bijgehouden.

Maar ik vermoed dat die naar de Caribische eilanden zijn gegaan, in de PDF staat namelijk:
- Inclusief doses voor het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden (BES-/CAS-eilanden)
Maar hier staat geen aantal bij ;)

• henkzelf
Die verticale lijn in de leveringsgrafiek staat op 14 februari hè. :)

[ Voor 14% gewijzigd door henkzelf op 23-02-2021 17:16 ]

• henkzelf
Plenkske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:06:
[...]

Ongeveer 400k meer dan wat hier verwacht wordt:
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

En wat ook op coronabeeld.nl wordt bijgehouden.

Maar ik vermoed dat die naar de Caribische eilanden zijn gegaan, in de PDF staat namelijk:
- Inclusief doses voor het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden (BES-/CAS-eilanden)
Maar hier staat geen aantal bij ;)

• Plenkske
henkzelf schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:09:
Die verticale lijn in de leveringsgrafiek staat op 14 februari hè. :)
Als je die aanhoudt zit er nóg meer verschil in, maar die grafiek is simpelweg nog niet bijgewerkt met actuele aantallen. Een week verder kan je ook kijken maar dat is een schatting.
Daadwerkelijk geleverd:
In de afgelopen week heeft Nederland 193.050 doses vaccin van BioNTech/Pfizer toegeleverd gekregen en 161.040 vaccins van AstraZeneca. via https://www.rivm.nl/nieuw...-vaccinatiegraad-in-beeld

Tel het bij elkaar op en je komt op ~1.4 miljoen.

Overigens komen geen van deze getallen (dashboard, PDF en nieuwsberichten) exact overheen. Terwijl het allemaal sites zijn van de overheid en vanuit dezelfde bron: RIVM
8)7

• henkzelf
Plenkske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:19:
[...]

Als je die aanhoudt zit er nóg meer verschil in, maar die grafiek is simpelweg nog niet bijgewerkt met actuele aantallen. Een week verder kan je ook kijken maar dat is een schatting.
Daadwerkelijk geleverd:
In de afgelopen week heeft Nederland 193.050 doses vaccin van BioNTech/Pfizer toegeleverd gekregen en 161.040 vaccins van AstraZeneca. via https://www.rivm.nl/nieuw...-vaccinatiegraad-in-beeld

Tel het bij elkaar op en je komt op ~1.4 miljoen.

Overigens komen geen van deze getallen (dashboard, PDF en nieuwsberichten) exact overheen. Terwijl het allemaal sites zijn van de overheid en vanuit dezelfde bron: RIVM
8)7
Teveel getallen. Maar over de BES/CAS wist ik dat ik iets gelezen had. Op 19 februari was er een bericht over 44.040 vaccins voor hen. (Inwoners totaal iets van 330.000. vlgs wikipedia)

https://www.rivm.nl/nieuw...en-cas-eilanden-van-start

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Op de site van de RIVM staan o.a. het aantal gevaccineerden 'thuiswonenden boven de 80'.
https://www.rivm.nl/sites...0Nederland_2021_02_23.pdf

Als ik het goed lees heeft van 90 en ouder 57% zijn eerste prik gehaald.
En van de 85-89-jarigen 61%.
Is dat niet wat weinig?
Of hoe moet ik dat zien?

• henkzelf
Rzaan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:09:
Op de site van de RIVM staan o.a. het aantal gevaccineerden 'thuiswonenden boven de 80'.

Is dat niet wat weinig?
Of hoe moet ik dat zien?
Ik vond de (berekende) percentages ook best wel laag. De manier van berekenen geeft wat ruis maar het zal eerder de opkomst zijn denk ik en zelfs de procedure van de telefonische afspraak, het reizen enz enz. De verhalen van drie kwartier wachten bij -10 graden.
Misschien loopt het ook nog wat door. Als straks de 80-84 jr (3e blok) ook zo laag blijft, dan deugt er iets niet.

Berekening:
De vaccinatiegraad wordt geschat door het aantal COVID-19-vaccinaties onder personen met een geregistreerde leeftijd van 80-84 jaar, 85-89 jaar en 90+ te delen door het aantal thuiswonenden in deze leeftijdsgroep volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (het totaal aantal inwoners min het aantal inwoners in een instelling) op 1 januari 2020 (meest recente beschikbare gegevens). Hierbij is aangenomen dat mensen die woonachting zijn in een instelling, gevaccineerd zijn door de instellingsarts of huisarts en niet door de GGD.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

henkzelf schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:15:
[...]
Ik vond de (berekende) percentages ook best wel laag. De manier van berekenen geeft wat ruis maar het zal eerder de opkomst zijn denk ik en zelfs de procedure van de telefonische afspraak, het reizen enz enz. De verhalen van drie kwartier wachten bij -10 graden.
Als dat de oorzaken zijn, dan moeten maatschappelijke organisaties wellicht aan de bak. Helpen met bellen, helpen met vervoer, dat soort dingen.
Sommige familieleden zouden zich dit wellicht ook mogen aanrekenen.
Want veel ouderen zijn eenzaam maar dat kan nooit 40% zijn.

• henkzelf
Rzaan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:20:
[...]

Als dat de oorzaken zijn, dan moeten maatschappelijke organisaties wellicht aan de bak. Helpen met bellen, helpen met vervoer, dat soort dingen.
Daar is al het nodige voor beschikbaar (en vaak lokaal nog meer). https://www.rijksoverheid...kom-ik-bij-de-priklocatie

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Rzaan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:20:
[...]

Ik denk wel dat dat een van de redenen is. Vandaag sprak ik mijn oom van boven de 80, en hij kan 6 maart gevaccineerd worden bij de Jaarbeurs in Utrecht, maar hij keek enorm tegen op om daar zelf heen te moeten rijden, want de stad voelt qua verkeer nogal overweldigend voor hem. Dus heb maar afgesproken dat ik hem er even heen rij.

Dat zal bij die categorie zeker bij meer mensen meespelen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rzaan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:09:

Is dat niet wat weinig?
Of hoe moet ik dat zien?
“Thuiswonenden”

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:44

Onbekend

...

Sommige thuiswonenden 90+-ers hebben nog steeds geen prik gehad. Waarschijnlijk omdat ze niet zelfstandig naar de huisarts kunnen gaan, en de huisarts zelf langs moet komen. (Ze hebben in ieder geval nog steeds geen uitnodiging gehad.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Plenkske
Er wordt nu ook al kamerbrieven info over vaccinaties gelekt.
https://www.ed.nl/politie...ek-aan-de-beurt~a2cf3f50/

- 30.000 verhoogd risico mensen van 18-60 jaar krijgen voorrang
- daarna groep die ook uitgenodigd wordt voor griepvaccin van 18-60 jaar, vanaf mei (via huisarts). 1M mensen

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 23-02-2021 20:41 ]

• Plenkske
Onbekend schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:25:
[...]

Sommige thuiswonenden 90+-ers hebben nog steeds geen prik gehad. Waarschijnlijk omdat ze niet zelfstandig naar de huisarts kunnen gaan, en de huisarts zelf langs moet komen. (Ze hebben in ieder geval nog steeds geen uitnodiging gehad.)
Inderdaad, niet mobielen beginnen vanaf maart via de huisarts.

Wat wordt bedoeld met 'mobiel'?
Ouderen die in staat zijn om naar een GGD-priklocatie toe te gaan, al dan niet met hulp, worden beschouwd als ‘mobiel’. Patiënten die liggend vervoerd moeten worden, worden niet mobiel geacht. Zij kunnen daarom niet via de GGD hun vaccinatie krijgen. Deze mensen worden thuis of in de zorginstelling waar ze wonen gevaccineerd.

https://www.rijksoverheid...ie-niet-in-de-zorg-werken

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:48

s3n

Nog minder leveringen van AZ verwacht in Q2:
https://www.rte.ie/news/c...0-eu-astrazeneca-vaccine/

Hopelijk kan janssen deels het gat opvullen

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-10 12:31

Empathy

Extreme Audio

En weer een kink in de kabel.. En weer door onze vrienden van AZ..

https://www.nu.nl/coronav...van-beloofde-vaccins.html

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:52

ultimateharry

Team Slayer:-)

s3n schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:56:

Pff, die gaan wel van hero (najaar 2020) naar zero op deze manier. Gaat zeker geen belangrijke pijler in onze vaccinatie-strategie worden op deze manier, meer “leuk voor er bij”...

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 19:29

pro_6or

amateur_60r

Ik las dat alles wat in Engeland gemaakt wordt daar blijft in die RTE link.

We worden wel keihard gepakt door die Britten. Samen ontwikkeld. Nu de brexit erdoor is weten we waar we staan met ze.

Ik help ze daar hopen dat ze ons nooit meer nodig hebben.

een treffende spreuk

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
s3n schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:56:

Echt, dat AZ is het ongelofelijk aan het verknallen. Hun voorsprong verprutst door studies slecht op te zetten, en vervolgens de productie niet op orde hebben. Ik hoop dat de EU hun productiegeld in andere fabrikanten steekt.

Janssen zal dit in waarschijnlijk niet in het tweede kwartaal kunnen opvullen. Het zou me al in positieve zin verbazen als ze hun beloofde aantallen halen, en opschalen daarbovenop zal wel even duren.

• alexbl69
  • Laatst online: 13:17
ultimateharry schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:07:
[...]
Pff, die gaan wel van hero (najaar 2020) naar zero op deze manier. Gaat zeker geen belangrijke pijler in onze vaccinatie-strategie worden op deze manier, meer “leuk voor er bij”...
Hero naar zero voor de EU misschien. Voor het VK is er wat AZ betreft niet zoveel aan de hand.

Politico heeft juristen de contracten (AZ/VK vs AZ/EU) laten bestuderen. Het VK contract is - uiteraard - conform het Britse recht opgesteld, dat met de EU conform het Belgische recht.

Nu blijkt de betekenis van 'best reasonable effort' in beide rechtssystemen danig te verschillen. In het Britse recht staat dit gelijk aan een leververplichting, in het Belgische recht is dit niet meer dan een leverinspanning.

Dat betekent dat elke tegenslag die AZ heeft bij de productie enkel negatieve gevolgen heeft voor de EU. Het VK (en wellicht andere landen wiens contract conform de Britse wet is opgesteld) hebben simpelweg voorrang. Het niet nakomen van die verplichtingen kan voor AZ juridische consequenties hebben. De EU kan alleen dreigen met slechte publiciteit, waarbij het dan ook misschien niet helemaal toevallig was dat de negatieve berichtgeving over het AZ vaccin begon toen het conflict met de EU op het hoogtepunt was.

Volgens de juristen ligt de oorzaak van het gebrekkige contract dat de EU heeft gesloten in het feit dat de vertegenwoordigers van de EU geen enkele commerciële ervaring hadden, terwijl namens het VK mensen met ruime ervaring met deze materie de onderhandelingen voerden.

We zullen dus moeten wennen aan meer teleurstellende berichten mocht AZ in de toekomst meer tegenvallers krijgen. Deze tegenvallers worden niet gelijk over alle afnemers verdeeld, doch komen enkel bij de EU te liggen. De EU heeft geen poot om op te staan en heeft een paar weken geleden ook al aangekondigd geen juridische procedures tegen AZ te zullen starten. Logisch, want ze hebben geen schijn van kans.

Het is te hopen dat de contracten met de andere aanbieders niet op soortgelijke wijze zijn afgesloten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Plenkske
Als Pfizer, Moderna en Janssen wel levert in Q2 wat ze beloven kunnen we 7,6 miljoen mensen volledig inenten in Q2. Alles wat AZ dan levert is mooi meegenomen. Is het de helft dan zijn dat ~1.5M mensen volledig erbij.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik begrijp serieus niet dat niemand er aan gedacht heeft “best reasonable effort” tot op de letter te specificeren. Het is al gewoon ongelofelijk vaag als ik het lees en zou bij een jurist toch zeker alarmbellen moeten doen afgaan.

• The Legend
  • Laatst online: 13:29
TrailBlazer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:37:
Ik begrijp serieus niet dat niemand er aan gedacht heeft “best reasonable effort” tot op de letter te specificeren. Het is al gewoon ongelofelijk vaag als ik het lees en zou bij een jurist toch zeker alarmbellen moeten doen afgaan.
Ik ben het met je eens hoor, maar deze contracten zijn natuurlijk wel onderhandeld in een tijd dat er nog helemaal geen reeel zicht was op überhaupt een werkend vaccin. Dat was nog in de hopen-op-het-beste-sfeer waarbij we allang blij waren dat de farmaceutische industrie alles liet vallen en volle bak voor een vaccin voor Covid19 ging :p

Ik ben toch malle pietje niet!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TrailBlazer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:37:
Ik begrijp serieus niet dat niemand er aan gedacht heeft “best reasonable effort” tot op de letter te specificeren.
Dat doe je normaal niet omdat die term gewoon een bepaalde betekenis heeft voor een jurist. Als je een huis koopt definieer je in het koopcontract ook niet wat een huis exact is. Je specificeert alleen de zaken waarover discussie kan ontstaan.

Conclusie is voor mij dat ze gewoon dachten dat "best effort" het beste was wat ze eruit konden slepen. Als ze de inhoud van het Britse contract hadden gekend dan hadden ze misschien wat harder onderhandeld. Maar toendertijd vonden ze het ook belangrijk om de farmaceuten een flinke wortel voor te houden. Ze wilden immers heel graag dat zoveel mogelijk partijen in vaccins zouden investeren. Het onderste uit de kan willen past daar niet echt bij.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik krijg het idee dat de EU ook wel erg gefocust is op de kosten van de vaccins. Ongetwijfeld alvast in het achterhoofd het gezeik dat uit sommige EU landen (ik noem geen namen, maar het is Nederland) zou gaan ontstaan als de EU een dubbeltje teveel had betaald aan een fabrikant.

Nu maakt de prijs ons geen zak meer uit, maar ik meen me te herinneren dat er omstreeks vorig jaar zomer ook wel jubelberichten waren dat we van die goede, goedkope deals hadden gesloten met fabrikanten.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:37

NMH

Moderator General Chat
alexbl69 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:29:
We zullen dus moeten wennen aan meer teleurstellende berichten mocht AZ in de toekomst meer tegenvallers krijgen.
U vraagt, wij draaien:
AstraZeneca verwacht in het tweede kwartaal de helft minder doses coronavaccins aan de Europese Unie te leveren dan was afgesproken. In plaats van 180 miljoen doses krijgen de 27 lidstaten er minder dan 90 miljoen, schrijft persbureau Reuters. De bijstelling volgt op de eerdere grote reductie bij de levering van AstraZeneca-vaccins in het eerste kwartaal.
Enigste lichtpuntje is dat het het minst presterende vaccin tot nu toe is. Maar het was wel een grote leverancier, dus het blijft slecht nieuws.

• Soccer98
  • Laatst online: 02-07 21:43
Volgens mij word je als EU zijnde gewoon een pootje gelicht door AZ, al lijken ze daar voor een deel verantwoordelijk. Letterlijk tegenvaller op tegenvaller, best een schande eigenlijk.

Trouwens: vaak wordt gezet dat de hele bevolking gevaccineerd moet worden, maar mensen onder de achttien mogen de vaccins helemaal niet toch? Zodoende hoef je maar 14 miljoen Nederlanders (dat is het aantal minderjarigen) in te enten? Of zit ik fout?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die zijn niet getest. Net als zwangere vrouwen. Op de een of andere manier is het niet ethisch dit te testen in geconroleerde omstandigheden, maar wel ethisch om op individuele basis door een arts te laten doen 8)7

Die gaan ook gewoon gevaccineerd worden verwacht ik.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 23-02-2021 21:27 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:26

defiant

Moderator General Chat
Het probleem zit hem in mijn ogen niet zozeer over contractuele zaken, maar in dat de EU en individuele landen zelf de markt en het landschap voor fabrikanten van vaccin ontwikkeling hebben vormgegeven. Hoe fabrikanten nu handelen is een afgeleide van hoe die markt is ingericht qua regelgeving en markt, niet andersom.

Als hierin een juridisch contract het enigste middel is om kritische leveranties met grote gevolgen op medische, sociaal en economisch gebied te kunnen faciliteren, dan moeten ze zich imho afvragen of dit wel het goed model is.

Los van het feit dat vaccin ontwikkeling qua commerciële incentives nogal een ondergeschoven kindje is, zou het denk ik een veel beter model zijn als tijdens een pandemie de productie onder (gedeeld) eigenaarschap plaatsvind met publieke financiering. D.w.z. we sluiten niet alleen juridische contracten, we besturen in ruil voor forse kapitaal injecties voor het opschalen ook gewoon mee.

Of nog een stap verder, gezien het feit dat vaccin ontwikkeling nauwelijks lucratief is totdat er een pandemie uitbreekt, leent zich deze ontwikkeling misschien veel meer voor publieke dan voor private infrastructuur. En moeten we EU/individuele landen onderzoek en infrastructuur faciliteren.

We zien nu imho de nadelen van verregaande privatisering/vermarkting van kritische onderzoeksgebieden en sectoren. Het zou imho een gemiste kans zijn als de juridische kant de conclusie zal zijn uit dit debacle.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• RoD
  • Niet online

RoD

JvS schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:26:
Die zijn niet getest. Net als zwangere vrouwen. Op de een of andere manier is het niet ethisch dit te testen in geconroleerde omstandigheden, maar wel ethisch om op individuele basis door een arts te laten doen 8)7

Naar beide groepen wordt momenteel onderzoek gedaan. Opzich is het niet ongewoon dat onderzoeken naar kinderen en zwangeren in een postmarketing programma worden afgesproken :)

• alexbl69
eamelink schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:12:
Ik krijg het idee dat de EU ook wel erg gefocust is op de kosten van de vaccins. Ongetwijfeld alvast in het achterhoofd het gezeik dat uit sommige EU landen (ik noem geen namen, maar het is Nederland) zou gaan ontstaan als de EU een dubbeltje teveel had betaald aan een fabrikant.

Nu maakt de prijs ons geen zak meer uit, maar ik meen me te herinneren dat er omstreeks vorig jaar zomer ook wel jubelberichten waren dat we van die goede, goedkope deals hadden gesloten met fabrikanten.
Niet helemaal. Nederland (en een aantal andere Europese landen) hadden al bestellingen staan. Eén van de argumenten van de EU om gezamenlijk in te kopen was inderdaad dat ze dachten een lagere prijs af te kunnen dwingen. Het zijn met name de Oost-Europese landen geweest die om steeds lagere prijzen vroegen wat er toe bijgedragen heeft dat het onderhandelingsproces zo lang duurde.

Deze crisis kost duizenden miljarden, die paar miljard aan eventueel overtallige doses of een te hoge prijs is peanuts. Een schoolvoorbeeld van penny wise, pound foolish.

Het opgeven van onze posities bij de farmaceuten was een grote blunder die ons tientallen miljarden en flink wat mensenlevens heeft gekost en nog zal kosten. Dit is een politieke en maatschappelijke miskleun van de eerste orde waar de verantwoordelijken wat mij betreft voor terecht mogen staan.

• henkzelf
Nog even over die lage realisatie percentages bij zelfstandig wonende 80+ ers. Ik las dit: In de uitnodigingsbrief van de 85 plussers stond de keus nu ingeënt worden op een grote locatie of wachten op een prik bij de huisarts maar zonder te weten wanneer. Misschien speelt dat mee.

• Soccer98
Ik zou met de doorlopend vertraagde leveringen er wel serieus rekening mee houden om misschien wel eerder alle maatregelen los te laten, voordat de volledige bevolking gevaccineerd. Er is tegen die tijd al een enorme vaccinatiegraad bereikt, lijkt me, en de mensen van onder de 25 redden zich wel zonder vaccin.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Soccer98 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:09:
Ik zou met de doorlopend vertraagde leveringen er wel serieus rekening mee houden om misschien wel eerder alle maatregelen los te laten, voordat de volledige bevolking gevaccineerd. Er is tegen die tijd al een enorme vaccinatiegraad bereikt, lijkt me, en de mensen van onder de 25 redden zich wel zonder vaccin.
Wanneer denk jij dat we iedereen boven de 25 hebben ingeënt? Tegen welke tijd is dat?

• Soccer98
MikeyMan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:15:
[...]

Wanneer denk jij dat we iedereen boven de 25 hebben ingeënt? Tegen welke tijd is dat?
Geen idee. In ieder geval was het originele plan, en Hugo hintte daar vanavond ook naar, dat tegen de herfst iedereen moet zijn gevaccineerd. Dus ik denk dat 25- ook zo tegen die tijd aan de beurt waren geweest.

Maarja, niemand heeft denk ik zin dat we nog maanden langer in deze ellende zitten dankzij het falen en draaien van één kut bedrijf. Ik zou zeggen: gooi de boel dan maar open en kijk maar wanneer 25- aan de beurt is. Het virus doet die groep nauwelijks iets en alle andere mensen zijn al gevaccineerd. Verspreiding is veel minder dan. De groep 18 tot en met 25-jarigen bedroeg in 2018 zo’n 1,5 miljoen mensen.

[ Voor 4% gewijzigd door Soccer98 op 23-02-2021 22:20 ]

• stfn345
  • Laatst online: 30-11 22:59
Ik ben benieuwd of de tegenvallende levering van AZ over de hele linie plaatsvindt (dus ook UK) of dat er wel volgens afspraak geleverd wordt aan de UK en andere afnemers.

In dat geval zou ik graag een keer spierballen zien van de EU en exportrestricties instellen. Overtreding = intrekking licentie. Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan. Bij een Trump of Putin zou men dat kunstje niet flikken, want dan wordt je bedrijf gewoon onvrijwillig beeindigd of geannexeerd.

Ik ben bang dat we weinig commerciele mensen hebben die dit voor ons onderhandelen, maar vooral politici.

• Plenkske
Blijkbaar komen ze nu terug van hun vage statement en willen ze toch alles leveren.
Eerst zien dan geloven :)
https://nos.nl/artikel/23...men-ook-in-nederland.html

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pukson schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:39:
[...]

Ligt eraan wat ze scharen onder ernstige bijwerkingen. Gisteren heeft een andere collega zich laten vaccineren en vandaag tijdens mijn diensr moest ze zich ziekmelden. Koorts, rillingen en spierpijn. Is al de zoveelste en onze manager heeft zelfs de mensen gevraagd die het nog niet hebben gedaan, het nog uit te stellen.

Kijk het zijn geen ernstige bijwerkingen en is natuurlijk ook bekend, maar een groot deel van de collega's liggen er na de spuit 2-3 dagen wel ff uit.

Edit: en ja alle collega's zijn ook gevraagd om het te melden bij Lareb. Ik en 3 andere hebben dit ook al gedaan.
Ik blijf het toch raar vinden, op de site van Lareb doen ze zelf ook verslag van de binnengekomen meldingen. Op die pagina hebben ze het helemaal niet over ernstige bijwerkingen maar slechts over meldingen en vermoede bijwerkingen.
In totaal betreft het nu 5.068 meldingen met 24.031 vermoede bijwerkingen. Waarvan 4.716 meldingen na Comirnaty® (vaccin van Pfizer/BioNTech), 288 meldingen voor het vaccin van Moderna en 1 bij AstraZeneca. Bij 63 meldingen was het type vaccin niet ingevuld.
Bijgewerkt t/m 21 februari

Voor AZ is dus daadwerkelijk maar 1 melding gedaan door een dame tussen de 30-39 jaar met 7 vermoede bijwerkingen. Deze bijwerkingen waren in dit geval niet ernstig. (Bron)

Als jij en je collega's al een melding hebben gedaan op of voor 21 februari dan vraag ik mij af wat daarmee gebeurd is.

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:26
Hoe serieus ben je nog te nemen als grootmacht EU als je je als een schoothondje laat behandelen door AZ. Of iedereen krijgt minder bij tegenvallende productie of je gaat vol in de aanval op dat bedrijf, schijt aan rechters en dat kansloze volk genaamd advocaten, je beschermt je burgers ten allen tijde over achterlijke advocatenpraat als de definitie van leverinspanning.

erutangiS

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:52

ultimateharry

Team Slayer:-)

Schiet mij maar lek: https://nos.nl/l/2370022

AZ zegt nu weer in Q2 wel de afgesproken 180 mio vaccins te gaan leveren. Typisch gevalletje “eerst zien, dan geloven” lijkt me.

• Apache4u
  • Niet online
Gisteren lijkt in ieder geval wel "de beste" maandag tot nu toe te zijn mbt het aantal gezette prikken, na eergisteren "de beste" zondag, volgens coronabeeld.nl. Toch iets positiefs.

Dat betekent, stam + t .

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MrOleo schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:12:
Of iedereen krijgt minder bij tegenvallende productie of je gaat vol in de aanval op dat bedrijf, schijt aan rechters en dat kansloze volk genaamd advocaten, je beschermt je burgers ten allen tijde over achterlijke advocatenpraat als de definitie van leverinspanning.
Schijt aan rechters? Dan zijn we maar één stap verwijderd van dictatuur waar wetten niet meer gelden maar alleen het recht van de sterkste.
Daarnaast wil je voorzichtig zijn met dat soort sentimenten: Andere landen kunnen ons soms even hard terug pakken. Productieketens zijn vaak verspreid over meerdere landen en als eentje ervan de UK is, of welk benadeeld land dan ook, kan de levering van vaccins wel eens volledig stoppen.

• alexbl69
Hoe serieus ben je nog te nemen als grootmacht EU als je je als een schoothondje laat behandelen door AZ. Of iedereen krijgt minder bij tegenvallende productie of je gaat vol in de aanval op dat bedrijf, schijt aan rechters en dat kansloze volk genaamd advocaten, je beschermt je burgers ten allen tijde over achterlijke advocatenpraat als de definitie van leverinspanning.
Schijt aan rechters? Gaat lekker hier.

Zoals hierboven reeds gezegd ligt de oorzaak 100% bij de EU.

Het argument 'beschermen van je burgers' is wellicht valide, maar dan vrezen bepaalde nationale leiders de rechter meer omdat ze de belangen van hun eigen burgers verkwanseld hebben aan het zogenaamde Europese ideaal. En ja, dat geldt zeker ook voor Nederland.

Wij hadden een betere positie. Niemand weet hoe goed die was maar hij was in ieder geval beter dan de huidige.

Op het moment dat dat onzalige plan om alles 'Europees' te regelen op tafel kwam had Nederland zich af moeten vragen welke consequenties het afgeven van die bevoegdheid zou hebben.

Want wat gebeurde er op dat moment:
  • Wij gaven ons plekje in de rij op
  • De EU moest op dat moment nog beginnen met het intern de neuzen dezelfde kant op krijgen
  • Vervolgens moest men met al die uiteenlopende wensen (prijs vs leversnelheid) gaan onderhandelen met de fabrikanten
Een kleuter had nog kunnen snappen dat dit op een fiasco uit zou lopen. Niet alleen weet je zeker dat je als land een slechtere positie zult krijgen, tevens weet je dat je te maken hebt met een verkopers-markt. De verkopers staan veel sterker dan de kopers.

De EU schermt steeds met grotere aantallen dus lagere kosten, maar zo werkt het in dit geval niet. Andere landen staan in de rij om elke prijs te betalen omdat de economische schade een veelvoud is van de kosten van de vaccins. En dan gaan wel als EU maandenlang over de prijs lopen te ouwehoeren?

Nou chapeau EU. We hebben ongetwijfeld een paar procent korting gekregen, maar het feit dat we daardoor achteraan de rij staan kost ons als continent duizenden miljarden en ontelbare doden extra. En dat is dan met de wetenschap van nu, want naast dit onprettige feit zullen we ook nog geconfronteerd worden met een wereldeconomie die over 2 à 3 maand weer op stoom begint te komen (inclusief het VK) terwijl wij dan nog steeds met angst en beven de persberichten van AZ zitten te lezen.

Dit alles had Rutte cs zich moeten realiseren toen de EU met dat telefoontje kwam. De eerste zorg van onze eigen regering is het welzijn en gezondheid van onze eigen bevolking en onze eigen economie. En dat hebben ze hopeloos verkwanseld.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Maar AZ levert nu wel weer gewoon volgens schema in Q2.
Dus nu is AZ weer het schoothondje van de EU?

Dit soort hyperbolen bezigen schiet niet heel erg op.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 24-02-2021 07:54 ]

PSN

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:53:
[...]

Maar AZ levert nu wel weer gewoon volgens schema in Q2.
Dus nu is AZ weer het schoothondje van de EU?
Geef het een paar dagen en er zal wel weer een correctie op de herziening van de nieuwste update op de originele planning komen. En ook dit is net zo zeer een gevolg van de hopeloze EU constructie waarin AZ met veel te veel partijen in overleg is die allemaal naar de pers lekken als ze iets horen wat ze niet aan staat.

[ Voor 21% gewijzigd door IJzerlijm op 24-02-2021 07:55 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

IJzerlijm schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:54:
[...]
Geef het een paar dagen en er zal wel weer een correctie op de herziening van de nieuwste update op de originele planning komen.
Ongetwijfeld :)
Het ging me ook meer om de opmerking die duidelijk bedoeld is om te overdrijven.

PSN

• ijdod
  • Laatst online: 30-11 08:39
JvS schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:26:

Er is voor zwangeren uit de risico groepen gewoon het beleid die wel te vaccineren volgens schema.

Op individueel niveau is het een afweging van risico en baten. Wat het onderzoek betreft: dat heeft simpelweg nogal grote ethische implicaties. Ik snap niet waar je heen wilt of wat je wilt zeggen, eerlijk gezegd, de verschillen met een individuele afwegen lijken me evident. Iets met afgewogen keuzes kunnen maken en zo...

Ik verwacht dat tegen het einde van het programma er zoveel informatie bekend is, dat het risico voor die groepen ook vrij laag geacht zal worden, inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 24-02-2021 09:30 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ja, dat het thuiswonenden betreft, snap ik.
Dat staat ook in mijn tekst.
Maar als maar rond de 60% van de thuiswonende ouderen een prik gaat halen, dan mag daar wel wat meer aandacht voor komen.
Nu zal een deel mobiel zijn, en een deel niet.
Dat deel dat mobiel is, durft wellicht alsnog niet. Dus daar moet je pro-actief achteraan gaan en ze hulp aanbieden die verder gaat dan 'op de website staat wat u moet doen of kunt ondernemen'.

Het deel thuiswonend en niet mobiel is, zal door de huisarts bezocht worden. Maar welk vaccin krijgen deze ouderen dan. Want AZ is niet geschikt voor hen en Pfizer en Moderna kan (naar ik aanneem) niet zomaar met de arts mee de auto in.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

alexbl69 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:50:
Want wat gebeurde er op dat moment:
  • Wij gaven ons plekje in de rij op
Heb je hier een bron voor?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Plenkske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:27:
Er wordt nu ook al kamerbrieven info over vaccinaties gelekt.
https://www.ed.nl/politie...ek-aan-de-beurt~a2cf3f50/

- 30.000 verhoogd risico mensen van 18-60 jaar krijgen voorrang
- daarna groep die ook uitgenodigd wordt voor griepvaccin van 18-60 jaar, vanaf mei (via huisarts). 1M mensen
Ik heb het artikel gelezen, maar ik ontdek niet zo gauw waarmee de genoemde datums afwijken van de datums zoals aangegeven in het overzicht van de Rijksoverheid.

Afbeeldingslocatie: https://coronabeeld.nl/wp-content/uploads/2021/02/2021-02-24-vaccinatiestrategie-1024x712.png

Volgens dit schema zou de groep 18-60 jaar met medische indicatie/hoog risico al per begin maart gevaccineerd worden.
De groep 18-60 jaar met medische indicatie/overig stond al voor mei gepland.
Wat wel opvalt, is dat deze beide groepen in het overzicht niet met aantallen worden genoemd. Waar dit bij andere groepen veelal wel gebeurt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 24-02-2021 10:09 ]

• ijdod
  • Laatst online: 30-11 08:39
Staat in de link naar het Politico artikel waar hij indirect naar verwijst. Diverse landen hadden al uitstaande orders die in het EU contract zijn gerold. Of dat netto uit had gemaakt is de vraag; de claim op basis waarvan het VK voor de EU zou gaan lag ook daar voor. Zonder de EU vrij te willen pleiten is hindsight perfect.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

ijdod schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:11:
Staat in de link naar het Politico artikel waar hij indirect naar verwijst. Diverse landen hadden al uitstaande orders die in het EU contract zijn gerold. Of dat netto uit had gemaakt is de vraag; de claim op basis waarvan het VK voor de EU zou gaan lag ook daar voor. Zonder de EU vrij te willen pleiten is hindsight perfect.
Dat is precies waar ik op doel: 'in het EU contract zijn gerold' is een heel ander beeld dan @alexbl69 probeert te schetsen, namelijk dat de Nederlandse orders zijn geannuleerd, en we daarna achteraan de rij opnieuw zijn gaan onderhandelen.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:00

codex

Geen OpenAI agent :)

Vaccinatiecapaciteit moet naar 2,5 miljoen prikken per week
De vaccinatiecapaciteit in Nederland moet de komende tijd zodanig worden uitgebreid, dat 2,5 miljoen prikken per week toegediend kunnen worden. Jaap van Delden, die bij het RIVM de leiding over het vaccinatieprogramma heeft, noemde dat doel tijdens een presentatie voor Tweede Kamerleden.

Als meerdere farmaceuten over een tijdje tegelijkertijd grote partijen vaccins aanleveren, willen de diensten die zo snel mogelijk kunnen wegprikken. De GGD's zijn aan het onderzoeken of ze 1,5 miljoen vaccinaties per week kunnen verzorgen. Huisartsen en ziekenhuizen zijn bereid om bij te springen en zouden dan de rest voor hun rekening kunnen nemen.

De GGD's zetten momenteel "grote stappen in efficiëntie", zei Van Delden. Volgens hem kan door een slimmere werkwijze het aantal prikken per uur worden verdubbeld zonder de inzet van extra personeel. Dat heeft onder meer te maken met de inrichting van vaccinatielocaties en de administratie.

Het grote knelpunt blijft de beschikbaarheid van vaccins. Zo is er grote onzekerheid over de leveringen van AstraZeneca. Ook farmaceut CureVac zal pas later vaccins kunnen leveren dan eerder werd gehoopt. Zoals het er nu naar uitziet kan dat vanaf het derde kwartaal van dit jaar. De aantallen die Van Delden noemde, zijn daardoor nog zeker niet in zicht.
Mooi streven, maar het verschil tussen 1,5 miljoen en 2,5 kunnen prikken is weinig hoopgevend zonder benodigde vaccins.

• RoD
  • Niet online

RoD

https://m.nieuwsblad.be/c...311607?utm_source=android
Naast dat AZ toch weer volgens het schema zou leveren, wordt Janssen ook eerder verwacht. Althans in België, volgens bronnen. Ik hoop dat dit bevestigd gaat worden. We zijn natuurlijk nog afhankelijk van wat de EMA van het indieningspakket vindt en of er veel vragen liggen.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:04
Rzaan schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Wat wel opvalt, is dat deze beide groepen in het overzicht niet met aantallen worden genoemd. Waar dit bij andere groepen veelal wel gebeurt.
Is die medische indicatie wellicht op basis van of de huisarts vindt of iemand die indicatie heeft? Ik kan me voorstellen dat huisartsen redelijk goed weten welke van hun patiënten in die groepen de 'zwakkelingen' (om het even kort door de bocht uit te drukken) zijn, maar dat is misschien niet landelijk bekend maar alleen in de dossiers van de huisartsen? Geen idee hoor, maar zoiets kan ik me voorstellen.

• Plenkske
Rzaan schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Ik heb het artikel gelezen, maar ik ontdek niet zo gauw waarmee de genoemde datums afwijken van de datums zoals aangegeven in het overzicht van de Rijksoverheid.

[Afbeelding]

Volgens dit schema zou de groep 18-60 jaar met medische indicatie/hoog risico al per begin maart gevaccineerd worden.
De groep 18-60 jaar met medische indicatie/overig stond al voor mei gepland.
Ik denk dan ook dat de nieuwe informatie vooral gaat over "wat is medische indicatie" en de aantallen.

• Plenkske
RoD schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:34:
Naast dat AZ toch weer volgens het schema zou leveren, wordt Janssen ook eerder verwacht. Althans in België, volgens bronnen. Ik hoop dat dit bevestigd gaat worden. We zijn natuurlijk nog afhankelijk van wat de EMA van het indieningspakket vindt en of er veel vragen liggen.
In principe is het niet echt eerder. Janssen zou er 3M leveren in Q2. Het was nog niet bekend welk deel in april, mei of juni komt. Blijkbaar is daar nu meer over bekend.

• Plenkske
Rzaan schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:55:

Het deel thuiswonend en niet mobiel is, zal door de huisarts bezocht worden. Maar welk vaccin krijgen deze ouderen dan. Want AZ is niet geschikt voor hen en Pfizer en Moderna kan (naar ik aanneem) niet zomaar met de arts mee de auto in.
Volgens dit overzicht:
https://www.rijksoverheid...ie-niet-in-de-zorg-werken

Wordt dat Moderna via de huisarts.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06:16
autje schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:39:
[...]

Is die medische indicatie wellicht op basis van of de huisarts vindt of iemand die indicatie heeft? Ik kan me voorstellen dat huisartsen redelijk goed weten welke van hun patiënten in die groepen de 'zwakkelingen' (om het even kort door de bocht uit te drukken) zijn, maar dat is misschien niet landelijk bekend maar alleen in de dossiers van de huisartsen? Geen idee hoor, maar zoiets kan ik me voorstellen.
In een eerder schema waren het er 1,8 miljoen. Het zullen wel degenen zijn tussen 18 en 60 die vanuit de huisarts de griepprik krijgen. Daar heeft de huisarts wel een goed beeld van. Kan me voorstellen dat er daarbinnen een groep is met zwaardere aandoeningen zoals copd of ernstige suikerziekte die komen voor de rest binnen de groep. Die kan de huisarts eerder een uitnodiging sturen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ging er steeds vanuit dat Moderna (omdat het ook een mRna-vaccin is) onder dezelfde condities bewaard moest worden als Pfizer. Maar fout van mij dus.
Dank!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:34:
Als de beoordelingstermijn van de EMA gelijk was aan de andere vaccins zouden ze voor het J&J vaccins half Maart uitkomen ipv begin April dacht ik idd.

Nederland had J&J al ergens voor April ingeschat, weet niet waarom Belgie blijkbaar van Juni uitging origineel?

PSN

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rzaan schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Ik ging er steeds vanuit dat Moderna (omdat het ook een mRna-vaccin is) onder dezelfde condities bewaard moest worden als Pfizer. Maar fout van mij dus.
Dank!
On the upside; Pfizer denkt dat hun vaccin ook bij gelijke condities bewaard kan worden als Moderna.

https://www.bnr.nl/nieuws...-hogere-bewaartemperatuur

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Maar dan moet daar waarschijnlijk eerst toestemming voor komen van de EMA?

• RoD
  • Niet online

RoD

Rzaan schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:10:
Maar dan moet daar waarschijnlijk eerst toestemming voor komen van de EMA?
Ja, er moet een aangepaste versie van de producteigenschappen worden ingediend. De FDA heeft het overigens al goedgekeurd. Dat kan ingediend worden als een type 1-variatie (ofwel, een kleine variatie die snel beoordeeld kan worden).

• alexbl69
Citaten uit: How Europe fell behind on vaccines - The EU secured some of the lowest prices in the world. At what cost?

"France and Spain separately began talks with Moderna, according to the Commission official. By mid-April, Paris and Berlin started negotiating together to buy vaccines, according to an Elysée official."

"EU27 health ministers signed off on a Commission plan to buy on their behalf on June 12. But the Franco-German initiative continued to press forward, having invited the Netherlands and Italy to join their buyers’ club. On June 13, the quartet — known as the “Inclusive Vaccine Alliance” — announced a deal for between 300 million and 400 million doses of the Oxford/AstraZeneca jab."

"The Alliance said it would talk to the Commission about working together “where possible” and that other countries could join in — but “the four countries just realized at one point, there's no time to wait until everyone is on board,” said one senior EU diplomat from an alliance country. “Let's just give it a push; let's just start right now."

On June 17, Health Commissioner Stella Kyriakides presented what would become the EU’s new vaccine plan.

All that was left to do was convince the Inclusive Vaccine Alliance to give up its head start.

After the 27 members of the EU signed on to the plan, the four-country Alliance closed shop, allowing the Commission to take over its talks with Johnson & Johnson, and — after some initial confusion — its deal with Oxford/AstraZeneca.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hoppa, 5% van de bevolking heeft een eerste vaccinatie gehad *O*

En het werkt:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2021/02/24/718209/3200x1800a.jpg

Je ziet het aantal besmettingen in de groep 'verpleeghuisbewoners' tegen de algemene trend in stevig doordalen; daar zijn de vaccinaties een paar weken geleden gedaan.

Zelfde bij 85-90. Bij 90+ nog niet echt een effect te zien. De overige groepen zijn nog niet of te recent gevaccineerd.

[ Voor 48% gewijzigd door eamelink op 24-02-2021 17:54 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.