Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01-2024
bilgy_no1 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 00:23:
[...]

Goede vraag. Nu ik er zo over nadenk biedt de achterklep weinig houvast om hem vast te binden. Zelfs geen ruitenwisser die ik in het verleden nog wel eens voor dat doel heb misbruikt... Je zou het kunnen proberen met de spoiler, maar ik weet niet hoeveel kracht die kan opvangen. Met 3 spanbanden van links, midden en rechts van de spoiler, over de achterruit, naar de trekhaak. Wel goed je lak beschermen met iets zachts (microvezel) ertussen. Zowel op de spoiler/dakrand als daar waar de klep op het hout rust.

Waarom ik hierover twijfel is dat de spoiler niet heel sterk aanvoelt. Holle kunststof volgens mij en het voelt niet aan als een structureel deel. En ja, als je dan toch al een trekhaak hebt kun je uiteraard ook voor een paar tientjes een aanhanger huren of van iemand lenen.

Je kunt de klep vrij makkelijk instellen om maar tot een bepaalde hoogte open te gaan, maar of dat ook tijdens het rijden zo blijft staan weet ik niet. In dit geval zou je het hout vast kunnen sjorren met de ogen in de bagageruimte en de achterklep zo weinig mogelijk open laten staan. Als het maar voor 250 meter is kun je waarschijnlijk heel rustig rijden?

Ik ga er in ieder geval vanuit dat je helemaal tureluurs wordt gepingeld dat de klep nog openstaat...
Er zit toch een handgreep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MeelezerT schreef op maandag 16 mei 2022 @ 00:26:
[...]

Er zit toch een handgreep?
Uh... oh ja... haha helemaal terecht. Totaal niet aan gedacht omdat ik altijd gewoon op het knopje druk om te sluiten... Nou ja, problem solved dan... |:( |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de auto blijft een hele tijd piepen bij rijden met achterklep open. Het piepen gaat na verloop van tijd weg, maar het display geeft continu alarm op het dashboard, rechterkant. Een keer begon het piepen opnieuw na stilstaan en weer wegrijden. Weet niet hoe dit uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

de meester01 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:47:
Heeft iemand al eens met een open achterklep gereden? Ik moet binnenkort wat klussen en ik moet water hout van 250 meter ophalen en vroegah bond je de klep vast met een stuk touw.

Kan dat met een elektrische klep?
Ja hoor, al eens een paar planken mee gehad. Je kunt de klep zelfs de lading laten 'vastklampen'. Ging prima eigenlijk. Standaard gaat de klep wel weer open bij 'een hindernis', maar je kunt 'm dan toch weer gewoon naar beneden doen en dan op het goede moment - via de sleutel - stoppen.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Een kleine n00b vraag. Eerste EV enzo. Momenteel ben ik op vakantie en het plan was de auto op Schiphol op p1 aan de laadpaal te zetten zodat deze vol is als we terugkomen.
Uiteraard was er geen enkele laadpaal beschikbaar. Heb nog 80 km en moet naar Groningen als we ‘s nachts terug komen.
Hoe kan ik nu het beste snellaadstations vinden op de route? En hoe heten deze? Neem aan de DC stations?
De navi van de auto geeft dat wel aan, maar zou het liever van tevoren plannen.
Is hier een goede app of iets anders voor?

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-06 15:11
heb je geen enkele keer een snellader van fastned of andere bedrijven langs de snelwegen gezien? bij bijna elk tankstation langs de snelweg kun je wel ff snelladen.

download de fastned app of elk ander laadpaal aanbieder app en filter naar laadsnelheid en kijk maar wat er op je route ligt

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeelezerT
Redwood schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:01:
Een kleine n00b vraag. Eerste EV enzo. Momenteel ben ik op vakantie en het plan was de auto op Schiphol op p1 aan de laadpaal te zetten zodat deze vol is als we terugkomen.
Uiteraard was er geen enkele laadpaal beschikbaar. Heb nog 80 km en moet naar Groningen als we ‘s nachts terug komen.
Hoe kan ik nu het beste snellaadstations vinden op de route? En hoe heten deze? Neem aan de DC stations?
Ik gebruik de gratis app Chargepoint en zet bij de filters inderdaad alleen DC aan. Als ik ritten naar het buitenland maak neem ik een maandabonnement ABRP en/of PUMP en stel daar diezelfde filters in, zelfs met voorkeur/vermijden van laadnetwerk.

[ Voor 10% gewijzigd door MeelezerT op 16-05-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 22:06
Overigens is het onwenselijk om zo lang een laadpaal in gebruik te houden. Ik neem tenminste aan dat de vakantie langer duurt dan een uur of vier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik gebruik A Better Routeplanner. Kan zowel in de browser, maar er is ook een app voor. Je hebt de Premium app niet per se nodig.

Hierin kun je de auto kiezen, begin percentage (SOC: State of Charge) instellen en dan je reisdoel. De app plant dan een route inclusief laadstops en tot hoever je moet laden om met 10% op je bestemming te komen. ABRP is redelijk accuraat, of zelfs wat aan de conservatieve kant voor mij.

Overigens kun je het ook in de auto zelf regelen.
Voor je bestemming in en laat de auto rekenen. Hij geeft dan aan: 'Batterij onvoldoende om eindbestemming te bereiken - wilt u een laadstation zoeken'. Klik op 'Ja' en je krijgt het zoekveld voor laadstations. Klik op 'Langs de Route' en via 'Filter' kun je dan kiezen voor HPC (=High Power Charging) en eventueel een bepaalde netwerkvoorkeur (Ionity, Fastned, etc). Kies er één uit en deze kun je dan toevoegen als Tussenstop.

Grootste nadeel van het interne systeem is dat deze je niet vertelt tot hoe ver je moet laden om thuis te komen. Maar je kunt het wel een beetje zien op het dashboard. Als je de deur opent krijg je een status update van het laden met het actuele percentage en ik geloof ook het bereik volgens de boordcomputer.

En overigens kun je tegenwoordig bij zowat ieder tankstation wel een HPC lader vinden, dus geen paniek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06-06 07:11
edvanleeuwen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:46:
[...]

Overigens is het onwenselijk om zo lang een laadpaal in gebruik te houden. Ik neem tenminste aan dat de vakantie langer duurt dan een uur of vier.
je hebt toch een gereserveerde parkeerplek op P1? dus als je een plek met laadpunt reserveerd is het prima dat hij daar staat na het laden, sterker nog, Schiphol adverteert dit ook op de site.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 12:55

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

jrk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:26:
[...]
Ja hoor, al eens een paar planken mee gehad. Je kunt de klep zelfs de lading laten 'vastklampen'. Ging prima eigenlijk. Standaard gaat de klep wel weer open bij 'een hindernis', maar je kunt 'm dan toch weer gewoon naar beneden doen en dan op het goede moment - via de sleutel - stoppen.
Klinkt als thuis even oefenen ipv experimenteel te gaan staan k#tten op de parkeerplaats van de Gamma of houthandel :+

Ik hoef in principe maar een klein stukje - 1,5 km oid. Lijkt me goed te doen.

Bedankt voor de tip _/-\o_ De lokale houthandel vraagt exorbitante prijzen voor bezorgen. #Corona_misbruik De vorige keer dat ik daar iets bestelde wilden ze voor 6 balken en 6 planken € 45 BZ-kosten hebben. Ze zitten aan de andere kant van het dorp, niet aan de andere kant van de provincie.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-06 23:49

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

amw82 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:07:
[...]

Meeste piepjes zijn gewoon uit te zetten, zoek maar even paar dagen terug. Uit m'n hoofd gezegd ging ongeveer heel hoofdstuk 7 van de handleiding hierover.
Enige piepjes die ik heb zijn bij het starten als ik mijn riem nog niet om heb, bij bots waarschuwing (die bij rotondes soms iets te snel afgaat) en parkeersensor.
Ik heb vrijwel alle instellingen gehad en de handleiding gelezen. Zou je mij dus s.v.p. willen laten zien hoe je dit hebt gedaan haha. Kan het namelijk niet vinden....

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:48

HollovVpo1nt

I like gadgets

Vandaag mijn bandenwissel gehad van winter naar zomerbanden bij Kwik-fit. Wat mij opvalt:
- De banden lijken aardig gebruikt... ik ga er vanuit dat ze weten wat ze doen bij Kwik-fit
- De banden lijken.. kleiner? Het lijkt serieus alsof er kleinere banden onder zitten/ minder dikke banden.
- Misschien dat ik er nu meer op let dan voorheen.. maar oneffenheden in de weg voel ik ook een stuk meer dan eerst. Misschien heeft dat te maken met het punt dat de banden minder dik zijn?

Iemand vergelijkbare ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Coasterfreak schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:15:
heb je geen enkele keer een snellader van fastned of andere bedrijven langs de snelwegen gezien? bij bijna elk tankstation langs de snelweg kun je wel ff snelladen.

download de fastned app of elk ander laadpaal aanbieder app en filter naar laadsnelheid en kijk maar wat er op je route ligt
Nooit op gelet. Ik hoef normaliter ook alleen thuis te laden. :) maar gaat goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Tiggy80 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:29:
[...]

je hebt toch een gereserveerde parkeerplek op P1? dus als je een plek met laadpunt reserveerd is het prima dat hij daar staat na het laden, sterker nog, Schiphol adverteert dit ook op de site.
Helaas kun je, in ieder geval op P1 geen laadplaatsen reserveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

edvanleeuwen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:46:
[...]

Op P1 lang parkeren staat er expliciet bij dat je tijdens de gehele vakantie op de laadplaats kunt blijven staan. Zelfs onderdeel van hun marketing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
P86 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Ik heb vrijwel alle instellingen gehad en de handleiding gelezen. Zou je mij dus s.v.p. willen laten zien hoe je dit hebt gedaan haha. Kan het namelijk niet vinden....
Deze op uit zetten en haptisch aan laten staan. Scheelt al heel veel gepiep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnhYpqJqMjatLJl5ZSXy76yowhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYYyvZmGy8GOZiJlNgWHS9mN.jpg?f=fotoalbum_large

Daar kom je via instellingen - voertuig en dan linksonder op de luidspreker drukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BRZPeqRNqfwe-RmtHLH80ypzTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEZvZpDlZ8X3rlTleC3W1sUy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door MeelezerT op 16-05-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Redwood schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:16:
[...]

Op P1 lang parkeren staat er expliciet bij dat je tijdens de gehele vakantie op de laadplaats kunt blijven staan. Zelfs onderdeel van hun marketing
Ok, wist ik niet. Vreemd, maar dan had ik het fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

bilgy_no1 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:52:
[...]

Ik gebruik A Better Routeplanner. Kan zowel in de browser, maar er is ook een app voor. Je hebt de Premium app niet per se nodig.
Thanks! Ga ik checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

edvanleeuwen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Ok, wist ik niet. Vreemd, maar dan had ik het fout.
P1 is wat vaag. Het heet P1 kort parkeren; echter voor 4 tientjes dan P3 meer sta je er een week. Ze adverteren er tegenwoordig ook mee. “Lang parkeren op P1 kort parkeren”. En “laat je auto tijdens de hele week op de laadplaats zodat je zeker bent van een volle accu” zoiets.

Maar niet reserveren dus. Wat jammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
edvanleeuwen schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:30:
Vanochtend dode auto voor de deur. 12volt-accu leeg. Uiteindelijk Wegenwacht nodig gehad voor opladen.

Auto stond met 12% paar dagen stil. Maar dat zou niet uit.mogen maken.
.
Overigens ook interessant: laden vanaf 5% tot 100% was 59 kwh (bij een 58 kwh model).
Nabrander: ik heb de auto laten nakijken. Het was in mijn geval niet de laadklep. Wat wel, is niet duidelijk gebleken. Het zou de zwarte doos kunnen zijn volgens de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Vanochtend iets raar: auto aan de lader, melding dat het laden automatisch gestopt is op 60%. Laden weer aangezet op afstand, stopt op 70%. Kreeg daarna de lader niet meer aan op afstand.

Limieten staan op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 09:17
edvanleeuwen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:01:
Vanochtend iets raar: auto aan de lader, melding dat het laden automatisch gestopt is op 60%. Laden weer aangezet op afstand, stopt op 70%. Kreeg daarna de lader niet meer aan op afstand.

Limieten staan op 100%.
Eigen laadpaal? En heb je een load balancer? En heb je 1-fase of 3-fase in je meterkast? Voordat ik een load balancer had, gebeurde dit wel eens bij mij als het stroomverbruik op dat moment ineens hoog was (bijvoorbeeld door voorverwarmen oven) en dan knalde de laadpaal eruit en ging hij niet vanzelf meer laden altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Oei? Een week aan de paal op Schiphol? Kan dat überhaupt? Wel heel inefficient gebruik van laadpalen.
Bijna elk snelweg tankstation heeft een Fastned station!

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

bilgy_no1 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:52:
[...]

Hierin kun je de auto kiezen, begin percentage (SOC: State of Charge) instellen en dan je reisdoel. De app plant dan een route inclusief laadstops en tot hoever je moet laden om met 10% op je bestemming te komen. ABRP is redelijk accuraat, of zelfs wat aan de conservatieve kant voor mij.

Overigens kun je het ook in de auto zelf regelen.
Voor je bestemming in en laat de auto rekenen. Hij geeft dan aan: 'Batterij onvoldoende om eindbestemming te bereiken - wilt u een laadstation zoeken'. Klik op 'Ja' en je krijgt het zoekveld voor laadstations. Klik op 'Langs de Route' en via 'Filter' kun je dan kiezen voor HPC (=High Power Charging) en eventueel een bepaalde netwerkvoorkeur (Ionity, Fastned, etc). Kies er één uit en deze kun je dan toevoegen als Tussenstop.

Grootste nadeel van het interne systeem is dat deze je niet vertelt tot hoe ver je moet laden om thuis te komen. Maar je kunt het wel een beetje zien op het dashboard. Als je de deur opent krijg je een status update van het laden met het actuele percentage en ik geloof ook het bereik volgens de boordcomputer.

En overigens kun je tegenwoordig bij zowat ieder tankstation wel een HPC lader vinden, dus geen paniek ;-)
Die laatste zin is nog wel het belangrijkste. Het gebruik van ABRP lijkt me volstrekt onzinnig in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

jrk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:17:
[...]

Oei? Een week aan de paal op Schiphol? Kan dat überhaupt? Wel heel inefficient gebruik van laadpalen.
Bijna elk snelweg tankstation heeft een Fastned station!
Dat kan niet alleen, het is onderdeel van de marketing. Zodat je na je welverdiende vakantie terugkomt bij een volgeladen auto.
Inefficiënt is het zeker. En onhandig in mijn geval want ze waren allen bezet.
5 weken terug (nog zonder ev) waren er wel veel plaatsen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
AkakoMinami schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Eigen laadpaal? En heb je een load balancer? En heb je 1-fase of 3-fase in je meterkast? Voordat ik een load balancer had, gebeurde dit wel eens bij mij als het stroomverbruik op dat moment ineens hoog was (bijvoorbeeld door voorverwarmen oven) en dan knalde de laadpaal eruit en ging hij niet vanzelf meer laden altijd.
Openbaar, Ecotap. Vreemd dat het steeds (toevallig?) op de tientallen stopte. Andere laadpaal gekozen en geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-06 12:03
bilgy_no1 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 00:23:
[...]

Goede vraag. Nu ik er zo over nadenk biedt de achterklep weinig houvast om hem vast te binden. Zelfs geen ruitenwisser die ik in het verleden nog wel eens voor dat doel heb misbruikt... Je zou het kunnen proberen met de spoiler, maar ik weet niet hoeveel kracht die kan opvangen. Met 3 spanbanden van links, midden en rechts van de spoiler, over de achterruit, naar de trekhaak. Wel goed je lak beschermen met iets zachts (microvezel) ertussen. Zowel op de spoiler/dakrand als daar waar de klep op het hout rust.

Waarom ik hierover twijfel is dat de spoiler niet heel sterk aanvoelt. Holle kunststof volgens mij en het voelt niet aan als een structureel deel. En ja, als je dan toch al een trekhaak hebt kun je uiteraard ook voor een paar tientjes een aanhanger huren of van iemand lenen.

Je kunt de klep vrij makkelijk instellen om maar tot een bepaalde hoogte open te gaan, maar of dat ook tijdens het rijden zo blijft staan weet ik niet. In dit geval zou je het hout vast kunnen sjorren met de ogen in de bagageruimte en de achterklep zo weinig mogelijk open laten staan. Als het maar voor 250 meter is kun je waarschijnlijk heel rustig rijden?

Ik ga er in ieder geval vanuit dat je helemaal tureluurs wordt gepingeld dat de klep nog openstaat...
Ik heb mijn Hyundai nog niet dus kan het niet controleren maar er zit eigenlijk altijd op auto’s met elektrische achterklep aan de binnenkant ook een handgreep.
Je zou de klep hieraan kunnen vastzetten met een spanband naar de bagage-ogen in de achterbak (ook vrijwel altijd aanwezig). Let wel: ik adviseer dit niet….
Dat de sensoren in de auto het openstaan van de achterklep registeren en rijden onmogelijk maken verwacht ik niet. Ik denk dat je met de klep geopend heel langzaam rijdend het wel gaat redden.
Voor meer informatie kijk in de handleiding vanaf 5-48.
Daar staat trouwens dat je de elektrische achterklep niet handmatig mag bedienen om schade aan het mechanisme te voorkomen.
Bij twijfel bel je dealer of mail naar Hyundai Nederland (klantenservice@hyundai-motor.nl).

[ Voor 7% gewijzigd door CharlieBulldog op 16-05-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenOnderweg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-06 11:50

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

de meester01 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:35:
[...]

Klinkt als thuis even oefenen ipv experimenteel te gaan staan k#tten op de parkeerplaats van de Gamma of houthandel :+

Ik hoef in principe maar een klein stukje - 1,5 km oid. Lijkt me goed te doen.

Bedankt voor de tip _/-\o_ De lokale houthandel vraagt exorbitante prijzen voor bezorgen. #Corona_misbruik De vorige keer dat ik daar iets bestelde wilden ze voor 6 balken en 6 planken € 45 BZ-kosten hebben. Ze zitten aan de andere kant van het dorp, niet aan de andere kant van de provincie.... |:(
Je kunt alles natuurlijk ook in lengtes van 1.00m laten zagen en een emmer goeie houtlijm meenemen! Dat past allemaal met de klep dicht. oOo O-) _O-

BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

BenOnderweg schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:36:
[...]
Je kunt alles natuurlijk ook in lengtes van 1.00m laten zagen en een emmer goeie houtlijm meenemen! Dat past allemaal met de klep dicht. oOo O-) _O-
1m80 past en schuin gelegd 2 meter en een beetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-06 12:55
CharlieBulldog schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:14:
[...]

Ik heb mijn Hyundai nog niet dus kan het niet controleren maar er zit eigenlijk altijd op auto’s met elektrische achterklep aan de binnenkant ook een handgreep.
Je zou de klep hieraan kunnen vastzetten met een spanband naar de bagage-ogen in de achterbak (ook vrijwel altijd aanwezig). Let wel: ik adviseer dit niet….
Dat de sensoren in de auto het openstaan van de achterklep registeren en rijden onmogelijk maken verwacht ik niet. Ik denk dat je met de klep geopend heel langzaam rijdend het wel gaat redden.
Voor meer informatie kijk in de handleiding vanaf 5-48.
Daar staat trouwens dat je de elektrische achterklep niet handmatig mag bedienen om schade aan het mechanisme te voorkomen.
Bij twijfel bel je dealer of mail naar Hyundai Nederland (klantenservice@hyundai-motor.nl).
Ik heb soms bij een parkeergarage met laag dak dat ik de klep wil tegenhouden om niet tegen het plafond te gaan. Bij mijn vorige auto stopte de klep direct bij weerstand, bij de IONIQ 5 gaat de klep weer dicht. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
cvanmansom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:21:
[...]

Ik heb soms bij een parkeergarage met laag dak dat ik de klep wil tegenhouden om niet tegen het plafond te gaan. Bij mijn vorige auto stopte de klep direct bij weerstand, bij de IONIQ 5 gaat de klep weer dicht. Hoe doen jullie dit?
volgens mij stopt ie als je tijdens het openen op de knop drukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanmansom
  • Laatst online: 05-06 12:55
Tiggy80 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:31:
[...]

volgens mij stopt ie als je tijdens het openen op de knop drukt
Thnx - doe ik volgende keer. Werkt het ook met het knopje op de sleutel?

[ Voor 9% gewijzigd door cvanmansom op 17-05-2022 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amw82
  • Laatst online: 23:38
cvanmansom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Thnx - doe ik volgende keer. Werkt het ook met het knopje op de sleutel?
Best handig zo'n handleiding O-)

Smart Key
Houd de toets elektrische achterklep
openen/sluiten op de Smart Key ingedrukt.
De elektrisch bedienbare achterklep gaat
open met een waarschuwingsgeluid.
Druk tijdens het openen of sluiten van de
achterklep op de toets om de achterklep
stil te zetten. Druk opnieuw op de toets om
te beweging te hervatten.
Druk op de toets achterklep open/sluiten en
houd deze vast om de achterklep te sluiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MeelezerT
Zo dat gaat vlot. Batterij 40 graden volgens CarScanner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8AZ8GtqBFfN0l9QaxgpKpmh3L4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/687FslOF5yFXYQhJu1nsRTxy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Tesla heeft vandaag alle Belgische superchargers open gegooid voor het publiek:
https://www.tijd.be/onder...le-e-auto-s/10389393.html (paywall)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

dvdj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:07:
Ik was ook zo blij met Tesla in NL.... puntje bij paaltje: nog nooit gebruikt, want Fastned is eigenlijk wel prima en die slikt m'n laadpas tenminste! Als Tesla dat nu ook nog eens wil regelen en niet alleen creditcard, dan is het mooi om erbij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

jrk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:49:
[...]
Als Tesla dat nu ook nog eens wil regelen en niet alleen creditcard
ApplePay
SEPA machtiging
Vooruit betalen

Wat mis je nog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-06 08:21
de meester01 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:03:
[...]

ApplePay
SEPA machtiging
Vooruit betalen

Wat mis je nog?
TankLaadpas, zodat werk gewoon betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Ozzie op 18-05-2022 15:06 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Ozzie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:06:
[...]

TankLaadpas, zodat werk gewoon betaald.
We hadden het toch over de betaal mogelijkheden in de app?

Regel het via de werkgever of leasemaatschappij?

https://www.xximo.nl/opti...yhhhrgPqqyRYaAl7CEALw_wcB

Laadapps als Smoov, Tesla, Mercedes Me Charge, Chargemap, Maingau, Mobility+ (EnBW), JuicePass zijn interessant voor medewerkers die ook in het buitenland laden. Download de app, maak een account aan en selecteer Visa als betaalmethode. Hier gelden de tarieven zoals op de paal of in de app worden weergegeven. Zo zijn medewerkers verlost van het downloaden en declareren vanuit verschillende apps. Alle laadtransacties worden namelijk automatisch verwerkt, alles op 1 BTW-factuur.

[ Voor 52% gewijzigd door de meester01 op 18-05-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
de meester01 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:15:
[...]

We hadden het toch over de betaal mogelijkheden in de app?

Regel het via de werkgever of leasemaatschappij?

https://www.xximo.nl/opti...yhhhrgPqqyRYaAl7CEALw_wcB

Laadapps als Smoov, Tesla, Mercedes Me Charge, Chargemap, Maingau, Mobility+ (EnBW), JuicePass zijn interessant voor medewerkers die ook in het buitenland laden. Download de app, maak een account aan en selecteer Visa als betaalmethode. Hier gelden de tarieven zoals op de paal of in de app worden weergegeven. Zo zijn medewerkers verlost van het downloaden en declareren vanuit verschillende apps. Alle laadtransacties worden namelijk automatisch verwerkt, alles op 1 BTW-factuur.
Volgens mij hadden we het over betaalmogelijkheden bij een Tesla supercharger?

Met mijn laadpas kan het in ieder geval niet. Dus moet ik dan mijn eigen creditcard/andere betaalmethode toevoegen en dan zelf afrekenen en declareren. Ik heb geen idee of er andere laadpassen zijn die je wel aan de tesla-app kan koppelen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

Ozzie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:34:
[...]
Ik heb geen idee of er andere laadpassen zijn die je wel aan de tesla-app kan koppelen.
Via mijn werkgever krijg ik de Shell Recharge app die in de app aangeeft dat je bij Tesla kan laden.
Via ABRP zie ik ook de Tesla laadpunten als ik aangeef dat ik de Shell Recharge charge card heb.
Is allemaal maar theoretisch want kan het niet IRL testen

[ Voor 19% gewijzigd door Cozm0 op 18-05-2022 16:14 . Reden: zin klopte niet, cleaned up ]

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 16:03

cooper_s1

MINI's rule

Cozm0 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:41:
[...]

Via mijn werkgever krijg ik (heb de 5 nog lang niet) Shell Recharge is in de app aangeeft dat je bij Tesla kan laden
Bedoel je dat in de Shell Recharge app aangegeven staat dat je bij de Tesla SuC's mag/kan laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Cozm0 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:41:
[...]

Via mijn werkgever krijg ik (heb de 5 nog lang niet) Shell Recharge is in de app aangeeft dat je bij Tesla kan laden
Volgens mij zijn er een paar woorden weggevallen? Of anders snap ik je gewoon niet, dat kan ook :)

Ik heb mijn Ioniq 5 overigens ook nog niet, maar als het goed is word die deze week besteld door de LM.

[ Voor 13% gewijzigd door Ozzie op 18-05-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:26:
@dvdj in een besloten telegram groep, welke de updates voor Kia en Hyundai bespreekt
Is er toevallig al iets in zicht qua update? En hoe wordt je lid van die telegram groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cooper_s1 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Is er toevallig al iets in zicht qua update? En hoe wordt je lid van die telegram groep?
Laatste bericht is dat de update eind mei komt. Wel hebben ze de pagina van de draadloze updates aangepast, aangezien er in eerst stond dat dit alleen voor IONIQ 5 model NEAS.S5BLC.AEU was. Zie deze post:

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Nu is de pagina aangepast naar NEAE.S5BLC.AEU

Ik werd uitgenodigd door Sonic Spinner, aangezien ik de engineering mode van de IONIQ 5 uitgevonden had en omdat ik bij enkele updates van de IONIQ 5 maps deze als eerste gemeld had op een forum.

Ik kan volgens mij wel iemand toevoegen aan die telegram groep, maar dan heb ik een telefoonnummer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Ozzie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:34:
[...]

Je kunt als niet-Tesla rijder alleen via de app laden en dus ook alleen betalen via de app en de daarin besloten mogelijkheden. Dus nee: we hebben het over de app :)

Ik heb niet het idee dat Tesla een rfid lezer bij elke lader zal plaatsen, eigenwijs als het clubje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
de meester01 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:13:
[...]

Je kunt als niet-Tesla rijder alleen via de app laden en dus ook alleen betalen via de app en de daarin besloten mogelijkheden. Dus nee: we hebben het over de app :)

Ik heb niet het idee dat Tesla een rfid lezer bij elke lader zal plaatsen, eigenwijs als het clubje is.
Precies, we zeggen dus hetzelfde. En in die Tesla-app kan je niet met een laadpas betalen ;) Behalve die bovenstaande wat in feite gewoon een creditcard is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ozzie op 18-05-2022 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

Ozzie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:44:
[...]

Volgens mij zijn er een paar woorden weggevallen? Of anders snap ik je gewoon niet, dat kan ook :)
Ik heb mijn Ioniq 5 overigens ook nog niet, maar als het goed is word die deze week besteld door de LM.
Excuus ik had er iets onleesbaars van gemaakt, heb de text hierboven verduidelijkt.
Mijn 5 is vandaag besteld, verwachte levertijd week 8 2023

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Ozzie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:13:
[...]

Precies, we zeggen dus hetzelfde. En in die Tesla-app kan je niet met een laadpas betalen ;) Behalve die bovenstaande wat in feite gewoon een creditcard is.
Heb je die link van mij hierboven gezien? Die laadpas biedt de optie om via hun backoffice af te rekenen bij o.a. Tesla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
de meester01 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:16:
[...]

Heb je die link van mij hierboven gezien? Die laadpas biedt de optie om via hun backoffice af te rekenen bij o.a. Tesla
Volgens mij zeggen we exact hetzelfde. Feit is dat het met een gewone laadpas niet kan. Mijn werk gaat echt niet ineens overstappen op een of ander obscure leverancier van laadpassen zodat mensen bij een Tesla Supercharger kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Ozzie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:23:
[...]

Volgens mij zeggen we exact hetzelfde. Feit is dat het met een gewone laadpas niet kan. Mijn werk gaat echt niet ineens overstappen op een of ander obscure leverancier van laadpassen zodat mensen bij een Tesla Supercharger kunnen laden.
Tenzij je zelf niet thuis kunt laden en je bij wijze van spreken tegenover een supercharger locatie woont is de toegevoegde waarde van het laden bij Tesla nogal beperkt. Veel mensen melden dat laden niet of slecht lukt. Dat icm de overvloed aan laadmogelijkheden via de rest van de aanbieders. Zoals iemand hierboven al aangaf is het meer het idee dat het kan dan dat je er daadwerkelijk gebruik van zult maken.

In 5 maand hebben we 2 x buiten de deur geladen. Maar het zal met je eigen gebruik van de auto samenhangen.

Je eerste EV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18
dvdj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:07:
Niet alleen in Belgie. Ook Oostenrijk, Spanje, Zweden en de UK zijn ze opengesteld.
https://www.tesla.com/support/non-tesla-supercharging

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
de meester01 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:00:
[...]

Tenzij je zelf niet thuis kunt laden en je bij wijze van spreken tegenover een supercharger locatie woont is de toegevoegde waarde van het laden bij Tesla nogal beperkt. Veel mensen melden dat laden niet of slecht lukt. Dat icm de overvloed aan laadmogelijkheden via de rest van de aanbieders. Zoals iemand hierboven al aangaf is het meer het idee dat het kan dan dat je er daadwerkelijk gebruik van zult maken.

In 5 maand hebben we 2 x buiten de deur geladen. Maar het zal met je eigen gebruik van de auto samenhangen.

Je eerste EV?
Ik rij al 3.5 jaar in een elektrische Kona ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Ozzie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:28:
[...]

Ik rij al 3.5 jaar in een elektrische Kona ;)
Ah oké, je kwam een beetje over als ikzelf 2 maand voordat ik in de Ioniq 5 stapte. Toen dacht ik ook dat er elke 15 km een 350kw snellader aanwezig moest zijn want anders.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBam
  • Laatst online: 12-12-2024
de meester01 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:00:
[...]

Je eerste EV?
In het buitenland heeft Tesla wel net een betere dekking in bijvoorbeeld de laadwoestijn die noord Frankrijk heet. Bovendien heeft Ionity in het buitenland land standaard 4 palen en tesla vaak 10-20 punten. In Nederland heeft tesla geen meerwaarde inderdaad.

Ik heb ook te maken met een lease-maatschappij die Tesla nog niet wilt accepteren als laadpunt, omdat ze dan de laadsessie niet aan mijn voertuig kunnen koppelen. In theorie kan de laadsessie op mijn creditcard die ik declareer van iemand anders zijn. Weinig service gericht die maatschappijen..

Maargoed met het bericht dat het in meer landen wordt opengesteld ga ik weer de barricades op :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

ZuinigeRijder schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:03:
[...]

Laatste bericht is dat de update eind mei komt. Wel hebben ze de pagina van de draadloze updates aangepast, aangezien er in eerst stond dat dit alleen voor IONIQ 5 model NEAS.S5BLC.AEU was. Zie deze post:

Nu is de pagina aangepast naar NEAE.S5BLC.AEU

Ik werd uitgenodigd door Sonic Spinner, aangezien ik de engineering mode van de IONIQ 5 uitgevonden had en omdat ik bij enkele updates van de IONIQ 5 maps deze als eerste gemeld had op een forum.

Ik kan volgens mij wel iemand toevoegen aan die telegram groep, maar dan heb ik een telefoonnummer nodig.
Erg bedankt voor de info, ik denk dat ik vwb die groep niet iets kan bijdragen dus ik laat dat maar even voorbij gaan. Ik hoor/zie het verder wel in dit draadje. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

de meester01 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:03:
[...]

ApplePay
SEPA machtiging
Vooruit betalen

Wat mis je nog?
laadpas van Athlon/MTC.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
repmeer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:54:
[...]

Niet alleen in Belgie. Ook Oostenrijk, Spanje, Zweden en de UK zijn ze opengesteld.
Mooi zo! Ik ga het binnenkort maar eens proberen. Zou mooi zijn als dit zo tegen het eind van het jaar ook goed werkt in het buitenland. Dan hoef ik het Ionity abonnement niet te verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MBam schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:31:
[...]

In het buitenland heeft Tesla wel net een betere dekking in bijvoorbeeld de laadwoestijn die noord Frankrijk heet.
Dit is wel aan het veranderen. Ik heb een huis in een landelijk Noord-Frans dorp, maar daar worden nu 2 snelladers geplaatst. Stadje verderop zag ik er zo snel al 3 staan op verschillende plekken.

Allemaal 50 kW units gok ik, maar dat is prima als je even boodschappen doet of gaat lunchen etc.

Maar desondanks: meer is beter en Tesla heeft het meest uitgebreide netwerk en groeit ook als een tierelier. Plus vaak heel veel stalls ipv de 2-6 die Ionity en kornuiten plaatsen.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• levdbas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-06 17:51
Door werkzaamheden aan het elektriciteitsnet in de wijk heb ik tijdelijk geen stroom. De perfecte reden dus om V2L te testen! Het was letterlijk de adapter inpluggen met een verlengsnoer eraan. Kind doet de was. Ik draai nu mijn pc volledig vanaf de accu. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urTWRUDwZ2wflZ0BuCUGnGzi6F4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRtBsJlsf61D5ghy2yTsm90z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door levdbas op 19-05-2022 09:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-06 11:52

MicheldeGoey

Project 45

Zo, de dashcam zit erin, voor en achter. Thuis laten doen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMwsTYF0ZYZfVlvsOpmfvD6sMs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLrucaBdPkEkP69GeYEbrMbF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBam
bilgy_no1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:19:
[...]

Dit is wel aan het veranderen. Ik heb een huis in een landelijk Noord-Frans dorp, maar daar worden nu 2 snelladers geplaatst. Stadje verderop zag ik er zo snel al 3 staan op verschillende plekken.

Allemaal 50 kW units gok ik, maar dat is prima als je even boodschappen doet of gaat lunchen etc.

Maar desondanks: meer is beter en Tesla heeft het meest uitgebreide netwerk en groeit ook als een tierelier. Plus vaak heel veel stalls ipv de 2-6 die Ionity en kornuiten plaatsen.
En vergeet niet dat Fastned ook 28 stations gewonnen heeft in Bretagne en noord-Frankrijk! Eind van het jaar gereed zeggen ze (klinkt optimistisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
jrk schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:02:
[...]

laadpas van Athlon/MTC.....
Waar/hoe kan je die toevoegen dan? Niet dat ik die heb (leaseplan/travel card), maar ik kan alleen creditcard of Sepa toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 10:26
MicheldeGoey schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:49:
Zo, de dashcam zit erin, voor en achter. Thuis laten doen.[Afbeelding]
Welk merk is dat? Want hij past daar wel erg netjes

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Motorfret schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 00:16:
[...]

Welk merk is dat? Want hij past daar wel erg netjes
Blackvue DR900-2CH Plus 4k UHD.
https://blackvue-nederlan...lus-4k-uhd-cloud-dashcam/

[ Voor 3% gewijzigd door MicheldeGoey op 20-05-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 21:11
repmeer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:54:
[...]

Heeft er al iemand van ons succesvol zijn Ioniq 5 kunnen laden bij een opengestelde Tesla Supercharger?
Ik heb in de afgelopen maanden 3x een poging gedaan bij locatie Meerkerk, maar de laadsessie knalde er elke keer naar een paar seconden uit.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBam
WilliamGeluk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:00:
[...]

Heeft er al iemand van ons succesvol zijn Ioniq 5 kunnen laden bij een opengestelde Tesla Supercharger?
Ik heb in de afgelopen maanden 3x een poging gedaan bij locatie Meerkerk, maar de laadsessie knalde er elke keer naar een paar seconden uit.
Ik weet niet of dit je helpt: ik heb afgelopen week de I5 meerdere keren geladen aan een Tesla Destination charger, die open stond voor alle EVs. Die werkt denk ik wel anders dan een Super Charger.

Ik heb het volgende bij wijze van proef (lees 15min kloten) ondervonden: Auto uitzetten, dan de auto open te laten, vervolgens de stekker erin doen en wachten tot alle 4 de rijen van de lampjes knipperen (ca 30sec), dan via de Remote in Bluelink de knop ‘start charging’ en dan is het geregeld. Als de auto al dicht gedaan is krijg je een foutmelding in de app (fail check vehicle status).

Bij andere niet-Tesla’s (veelal wat oudere auto’s) die aan de Destination Charger wilden opladen was het simpeler, die hoefden alleen de stekker in te pluggen.

Iets zegt mij dus dat Hyundai er nog een extra beveiliging tussen heeft gezet, maar dit kan ik nergens vinden op internet of in de handleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:16
Laatst geprobeerd in Frankrijk op een trip naar Spanje. Helaas 3 palen geprobeerd en het werkte niet, na 2 seconden werd de sessie beeindigd. Naast mij stond een e-tron van Audi en die laadde wel.

Best kut als je ABRP je er naartoe stuurt en je met 3 percent accu aankomt :-)

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maax
  • Laatst online: 20:37
MBam schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:15:
[...]

Ik weet niet of dit je helpt: ik heb afgelopen week de I5 meerdere keren geladen aan een Tesla Destination charger, die open stond voor alle EVs. Die werkt denk ik wel anders dan een Super Charger.

Ik heb het volgende bij wijze van proef (lees 15min kloten) ondervonden: Auto uitzetten, dan de auto open te laten, vervolgens de stekker erin doen en wachten tot alle 4 de rijen van de lampjes knipperen (ca 30sec), dan via de Remote in Bluelink de knop ‘start charging’ en dan is het geregeld. Als de auto al dicht gedaan is krijg je een foutmelding in de app (fail check vehicle status).

Bij andere niet-Tesla’s (veelal wat oudere auto’s) die aan de Destination Charger wilden opladen was het simpeler, die hoefden alleen de stekker in te pluggen.

Iets zegt mij dus dat Hyundai er nog een extra beveiliging tussen heeft gezet, maar dit kan ik nergens vinden op internet of in de handleiding.
Hoe vind ik evt een Destination Charger. In de Tesla app kan ik alleen Super Chargers vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 05-06 19:50
rvdgaag schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:54:
Laatst geprobeerd in Frankrijk op een trip naar Spanje. Helaas 3 palen geprobeerd en het werkte niet, na 2 seconden werd de sessie beeindigd. Naast mij stond een e-tron van Audi en die laadde wel.

Best kut als je ABRP je er naartoe stuurt en je met 3 percent accu aankomt :-)
Een benzinetank rijd je toch ook niet leeg tot 3% / 1,5 liter? Tenminste, ik deed dat in ieder geval niet, want ook dan kan een tankstation net verbouwd worden als jij benzine nodig hebt. Dus dat doe ik met mijn I5 ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 08:58
Ik las dit al een paar dagen op o.a. Reddit, maar dit bericht lijkt alsof het ook buiten USA een dingetje kan zijn. Iemand al iets gehoord van dealer? Recall vanwege dat de park feature eraf kan springen door voltage fluctuaties.

https://arstechnica.com/c...arly-20000-ioniq-5s-ev6s/

En als tweede, ik heb 2w geleden een ioniq 5 lounge uit 2021 gekocht (geen zin in wachttijden, plus voordelige bijtelling), maar de laadklep 'knopje' doet het niet, was dat nu een bekend probleem? Ik kan hem alleen met de sleutel open maken, niet via duwen op de laadklep.

[ Voor 7% gewijzigd door Dala op 20-05-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBam
maax schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Hoe vind ik evt een Destination Charger. In de Tesla app kan ik alleen Super Chargers vinden
Volgens mij kan je die via iets van Tesla vinden. Ik heb er niet op gezocht, want de betreffende charger waar ik heb geladen stond op een vakantiepark in het buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Dala schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:32:
En als tweede, ik heb 2w geleden een ioniq 5 lounge uit 2021 gekocht (geen zin in wachttijden, plus voordelige bijtelling), maar de laadklep 'knopje' doet het niet, was dat nu een bekend probleem? Ik kan hem alleen met de sleutel open maken, niet via duwen op de laadklep.
Sluit de open laadklep wel als je op het knopje duwt?
Ik moet naar schatting 50 kg duwkracht uitoefenen voordat de klep opent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dala schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:32:
Waarschijnlijk komt de drukplek niet genoeg op het knopje. Soms werkt het als je iets links van de drukplek drukt, maar je moet mogelijk vrij veel kracht zetten. Let op, de laadklep gaat alleen open met drukken, wanneer de auto NIET op slot is! Ik gebruik eigenlijk altijd de sleutel voor te openen, forceer ik niets. Sluiten dan weer wel via het knopje.

Met deze Russische hack zou je de laadklep ook beter kunnen openen en het helpt voor diegene die last hebben van een leeglopende accu:

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 20-05-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
MicheldeGoey schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Dat knopje binnen in werkt wel ja. Maar ik heb al eens met mijn gewicht erop gehangen, leek niet veel indruk te maken. Ik ga nog eens harder duwen, maar bij filmpje van Hyundai zelf leek ie ook meer in te deuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

MicheldeGoey schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Soms sta je echt als een aap te beuken op dat ding dus ik gebruik de sleutel maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Oké, bedankt voor de bevestiging. Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Waarschijnlijk komt de drukplek niet genoeg op het knopje. Soms werkt het als je iets links van de drukplek drukt, maar je moet mogelijk vrij veel kracht zetten. Let op, de laadklep gaat alleen open met drukken, wanneer de auto NIET op slot is! Ik gebruik eigenlijk altijd de sleutel voor te openen, forceer ik niets. Sluiten dan weer wel via het knopje.

Met deze Russische hack zou je de laadklep ook beter kunnen openen en het helpt voor diegene die last hebben van een leeglopende accu:

openen doe ik met de sleutel en sluiten gaat vanzelf als ik wegrij. knopje gebruik ik eigenlijk nooit O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:09

-CJ

Not remastered

Tiggy80 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:16:
[...]

(...) sluiten gaat vanzelf als ik wegrij.
Werkt ideaal inderdaad. Vooral als je dan anderen met hun ID4 of ix3 handmatig ziet sluiten of met een open laadklep ziet rijden 8)

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 05-06 19:50
Dala schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:00:
Oké, bedankt voor de bevestiging. Zonde.
Er is een terugroepactie voor de laadklep hoor, je bent niet de enige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Zonnekamp schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Is dat een algemene terugroepactie ofzo? Dat was toch alleen als het knopje door de laadklep ingedrukt bleef waardoor de 12 Volt accu leegliep?
Mijn laadklep was eerst wat makkelijker te openen maar nu moet ik ook al behoorlijk druk zetten...
Er zijn ook wat hacks door aan de binnenkant van de klep een klein rubber rondje te plakken zodat het knopje
beter indrukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
cooper_s1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:25:
[...]

Is dat een algemene terugroepactie ofzo? Dat was toch alleen als het knopje door de laadklep ingedrukt bleef waardoor de 12 Volt accu leegliep?
Mijn laadklep was eerst wat makkelijker te openen maar nu moet ik ook al behoorlijk druk zetten...
Er zijn ook wat hacks door aan de binnenkant van de klep een klein rubber rondje te plakken zodat het knopje
beter indrukt...
geen idee of het een algemene actie is. volgens mij is het ook niet echt een terugroepactie maar een service campagne; ofwel als je toch bij de dealer bent.....check het even zelf of de actie open staat voor ej auto zou ik zeggen https://www.hyundai.de/service-zubehoer/rueckrufaktionen/#/

ik heb ook nooit problemen gehad met de laadklep danwel 12v accu.

vreemde is wel dat ik de laatste keer al bij de dealer was toen ik de melding had gelezen en de dealer heeft niets geinstalleerd, dus woensdag een nieuwe poging. ik heb het dit keer wel specifiek genoemd, dus wie weet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandje06
  • Registratie: Mei 2020
Vandaag bij dealer geweest voor bandenwissel en ze hebben meteen service actie uitgevoerd mbt laadklep. Zelf ook nooit ergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Zandje06 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:08:
Vandaag bij dealer geweest voor bandenwissel en ze hebben meteen service actie uitgevoerd mbt laadklep. Zelf ook nooit ergens last van gehad.
Ik voel me bijna schuldig, mijn dealer heeft nog geen cent aan mij verdiend buiten de verkoop van de auto. Ik weet dat er een paar updates klaarstaan, maar de auto is perfect. Niets trilt, rammelt, kraakt of gaat mis. Nou ja, behalve HDA2 dan. Ik heb geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MicheldeGoey schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:18:
[...]

Ik voel me bijna schuldig, mijn dealer heeft nog geen cent aan mij verdiend buiten de verkoop van de auto. Ik weet dat er een paar updates klaarstaan, maar de auto is perfect. Niets trilt, rammelt, kraakt of gaat mis. Nou ja, behalve HDA2 dan. Ik heb geen haast.
De dealer verdient aan de updates, de rekening wordt naar Hyundai gestuurd. Dus misschien toch laten doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
MicheldeGoey schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:18:
[...]

mijn dealer heeft ook nog niets verdient naast de aanschaf, maar ze hebben al wel de nodige uren werk op zich moeten nemen en ik voel mij zeker niet schuldig hoor; had de wagen maar gelijk goed moeten zijn O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:16
Er zijn nu een tweetal nieuwe interieur upgrades te koop, mooi en handig:

https://www.amazon.com/gp...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik heb ze al beiden besteld, fabrikant heeft een goede reputatie en ze verzenden direct vanuit China dus is er vrij snel.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dala
Maar deze terugroep actie van auto's die uit de parkeer stand wegrollen heeft niemand zorgen over? Of drukt hier iedereen elke keer die handrem knopje in voor uitstappen? Ik doe tot nu toe alleen P stand van de versnellingspook (okay, to be fair, ik zet de auto uit en die engaged automatisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dala mogelijk is dat alleen een probleem daar en niet in Europa. Anders was deze terugroepactie ook in Europa gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bummer, het lijkt erop dat huidige IONIQ 5 niet standaard software geupgrade zal worden om V2X te kunnen spreken. :(
Zo gebruikt Hyundai in de Ioniq 5's in Utrecht een aangepaste variant van ISO 15118-20 om v2g mogelijk te maken, waarvoor softwarescripts specifiek voor de pilot zijn ingericht. De fabrieksmodellen hebben deze voorbereiding niet en het lijkt ook niet waarschijnlijk dat de huidige modellen later kunnen worden geüpgraded. Anne Lobbes van Hyundai zegt hierover: "Ik verwacht niet dat wij retroactief voertuigen van v2g gaan voorzien door middel van een software-update. Op het moment dat wij v2x commercieel uitrollen, zal het alleen van toepassing zijn op de modellen die wij vanaf dat moment gaan introduceren. Dit betekent dat kopers van huidige modellen geen gebruik kunnen gaan maken van v2x. Wij focussen ons internationaal vooral op de uitrol van v2l."
Zie deze post:
ZuinigeRijder in "Over V2G; laden en ontladen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevink78
  • Laatst online: 04-11-2023
Allen vraagje kan kan je die ioniq ook laden met 220?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Zonnekamp schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Check. Hij staat open voor mijn auto.

Steuergerät Ladeklappen Modul (CDM) aktualisieren, IONIQ (NE EV)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kevink78 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:16:
Ja, er zit een 230 Volt lader bij die je op het stopcontact kunt aansluiten, instelbare laadsnelheid tot 2760 Watt geloof ik. Ik laad ook gewoon bijna altijd thuis op de oprit met de thuislader op 10A wat in de auto overeenkomt met ongeveer 2100 Watt. Zie pagina 43 van de handleiding.

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 21-05-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Dala schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Check. Hij staat open voor mijn auto.

Steuergerät Ladeklappen Modul (CDM) aktualisieren, IONIQ (NE EV)
En dat is op deze: https://www.hyundai.de/service-zubehoer/rueckrufaktionen site gechecked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42

Umbrah

The Incredible MapMan

Kevink78 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:16:
Sterker nog - hij laad, op bij snellaad punten na, altijd met netspanning (eerder 230v). Hij kan dat tot 16A doen, en hij kan tot 3 fases tegelijk aan. 3x 16A = 48A, 48Ax230V = 11kW. Puur wisselspanning gesproken kun je hem dus eigenlijk alleen maar laden met "220v" (wat dus eigenlijk 230 is)

De meegeleverde éénfase lader (EV terminologie: grannycharger) is er een van 12A. Eigenlijk is dat een "paal in een tasje". Er is geen overspanning beveiliging op, of dynamische belasting wat je bij een thuislaad paal wel vindt (veen info: Het grote "thuis laden van je EV" topic.), maar hij gaat wel makkelijk mee. Hij kan ook ingesteld worden om trager te laden, mocht je op een camping bijvoorbeeld maar 6A morgen gebruiken.

Je kunt je voorstellen dat je met een accu van 77kWh best lang moet laden wil je echter met 6A of zelfs 12A laden: 12A uit de grannycharger = 2760W, 6A = 1380A.

Met die 6A duurt het je ongeveer 57u om de accu op te laden. Met de 12A is het ongeveer de helft daarvan (nog meer dan een dag). Met 48A (dus 11kW, laadpaal) is het ongeveer 6u50m voor een volle accu. Waarbij die paal het voordeel heeft dat je varianten hebt die kunnen weten hoe druk de rest van je spanning is zodat je zekering niet knapt als je gaat koken bijvoorbeeld. Vandaar dat de grannycharger ook een 6A-modus heeft, voor op de camping.

Maar goed. TL;DR: ja. Alles wat hij doet is op 230V. Ampére is echter altijd het grote vraagstuk. Hij kan tot 48A gaan (hij heeft een Type2 aansluiting daarvoor). De "stopcontact naar Type2" brick die erbij zit gaat tot 12A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amw82
Ik hoor al een tijdje niemand meer over de zombie modus... Iemand hier nog wel eens last van (ik gelukkig nog niet gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioniqi
  • Laatst online: 06-06 20:33
amw82 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:39:
Ik hoor al een tijdje niemand meer over de zombie modus... Iemand hier nog wel eens last van (ik gelukkig nog niet gehad)?
Zelf nog nooit last van gehad, rijd de ioniq 5 al sinds december 2021.

Ioniq 5 Connect+WP 58kWh RWD Shooting Star Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
rvdgaag schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:50:
Er zijn nu een tweetal nieuwe interieur upgrades te koop, mooi en handig:

Ik heb ze al beiden besteld, fabrikant heeft een goede reputatie en ze verzenden direct vanuit China dus is er vrij snel.
Iemand iets gelijkaardigs voor het handschoenenkastje? Dat is helaas ook harde plastic. Anders knip ik wel zelf een folie op maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dala
Pagina: 1 ... 97 ... 262 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic