Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:31

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

jspaan schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:12:
[...]

Ik zat al te kijken naar de spiegel voeding adapter. Welke heb je? Alles wat ik zoek is namelijk uitverkocht en weet niet zeker of ik de juiste heb. Bedankt!
Momenteel zijn ze weer uitverkocht. Gewoon even de links opslaan en 2-3 x per week even checken.

Deze via Amazon

https://www.amazon.com/dp/B09RRSC9XF?pldnSite=1

Of direct bij de producent zelf

https://dongar.tech/products/hyundaikia

Daar hebben ze nu wel een goedkopere verzend optie. Eerst hadden ze alleen die van $40, nu ook van $16

[ Voor 8% gewijzigd door de meester01 op 10-05-2022 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-06 11:27
de meester01 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 00:22:
[...]

Momenteel zijn ze weer uitverkocht. Gewoon even de links opslaan en 2-3 x per week even checken.

Deze via Amazon

https://www.amazon.com/dp/B09RRSC9XF?pldnSite=1

Of direct bij de producent zelf

https://dongar.tech/products/hyundaikia

Daar hebben ze nu wel een goedkopere verzend optie. Eerst hadden ze alleen die van $40, nu ook van $16
Had hem twee weken geleden besteld bij dongar zelf. Hij komt als het goed is eind deze week aan, totale kosten incl. inklaringskosten (9,50) zijn ongeveer 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspaan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-06-2022
Kratos schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:09:
[...]

Had hem twee weken geleden besteld bij dongar zelf. Hij komt als het goed is eind deze week aan, totale kosten incl. inklaringskosten (9,50) zijn ongeveer 50 euro.
Wat voor accessoires raad je nog meer aan? Ben een lijstje aan het maken voor als ik de auto eind deze week heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-06 19:17

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

dvdj schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:04:
Dit is die mail waarvan sprake:
[Afbeelding]

Waarbij vooral het woordje "voraussichtlich" van belang is, wat wil zeggen "waarschijnlijk".
Ja daar reppen ze inderdaad over conditionering en de combinatie met plannen in het navigatie systeem. Echter kan je deze ook interpreteren als enkel voor de wintermaanden als het echt te koud is....

DeepL: "Om deze laadsnelheden in de toekomst te kunnen garanderen, ook tijdens de wintermaanden, werkt hyundai momenteel nauwgezet aan een functie voor het voorconditioneren van de aandrijfbatterij. De hoogspanningsbatterij wordt automatisch voorverwarmd wanneer de bestuurder een stop bij een oplaadstation in het navigatiesysteem plant. De introductie van deze functie is gepland voor de eerste helft van 2022 en kan waarschijnlijk ook achteraf worden ingebouwd op eerder geleverde IONIQ 5's. Meer details worden op een later tijdstip bekendgemaakt."

Het stukje van ook tijdens de wintermaanden kan je natuurlijk twee kanten op rederenen haha. Om dit te garanderen ook tijdens wintermaanden. In de zin van: in de warmere maanden zit dit al goed. Of om dit te garanderen sowieso en ook in de wintermaanden komt het altijd... Ik zie misschien teveel beren op de weg. Maakt niet uit. We maken het mee. eerste helft 2022 is nog pak 'm beet 50 dagen

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 15:53

cooper_s1

MINI's rule

P86 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Ja daar reppen ze inderdaad over conditionering en de combinatie met plannen in het navigatie systeem. Echter kan je deze ook interpreteren als enkel voor de wintermaanden als het echt te koud is....

DeepL: "Om deze laadsnelheden in de toekomst te kunnen garanderen, ook tijdens de wintermaanden, werkt hyundai momenteel nauwgezet aan een functie voor het voorconditioneren van de aandrijfbatterij. De hoogspanningsbatterij wordt automatisch voorverwarmd wanneer de bestuurder een stop bij een oplaadstation in het navigatiesysteem plant. De introductie van deze functie is gepland voor de eerste helft van 2022 en kan waarschijnlijk ook achteraf worden ingebouwd op eerder geleverde IONIQ 5's. Meer details worden op een later tijdstip bekendgemaakt."

Het stukje van ook tijdens de wintermaanden kan je natuurlijk twee kanten op rederenen haha. Om dit te garanderen ook tijdens wintermaanden. In de zin van: in de warmere maanden zit dit al goed. Of om dit te garanderen sowieso en ook in de wintermaanden komt het altijd... Ik zie misschien teveel beren op de weg. Maakt niet uit. We maken het mee. eerste helft 2022 is nog pak 'm beet 50 dagen
Aangezien het stukje dat "kan waarschijnlijk ook achteraf worden ingebouwd", het betreft toch een software update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P86 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Ja, de conditionering (verwarming) is ook alleen in de winter nodig.

Zou kunnen dat de batterij in de zomer te warm wordt en dan juist koeling nodig is op weg naar een snellader. Maar van wat ik in diverse laadfilmpjes in de zomer heb gezien gaat de auto boven de 55% koelen en dan loopt het laadvermogen terug. Maar tussen 10-55% is het dus gewoon volle bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Ja, de conditionering (verwarming) is ook alleen in de winter nodig.

Zou kunnen dat de batterij in de zomer te warm wordt en dan juist koeling nodig is op weg naar een snellader. Maar van wat ik in diverse laadfilmpjes in de zomer heb gezien gaat de auto boven de 55% koelen en dan loopt het laadvermogen terug. Maar tussen 10-55% is het dus gewoon volle bak.
Als de optimale temp tussen de 20 en 30 graden is. het is in NL natuurlijk vaak rond de 10 graden. Is mijn batterij dan ook optimaal op temperatuur? Nog heel wat open eindjes in ieder geval.

En inderdaad. Betreft het een hardware of software update?

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-06 11:27
jspaan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:12:
[...]

Wat voor accessoires raad je nog meer aan? Ben een lijstje aan het maken voor als ik de auto eind deze week heb.
ik heb zelf een 70mai A800S 4k dashcam gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-06 10:18
Wat betreft de batterijconditionering, heel mooi als die komt. Maar toch, de trip naar Frankrijk op en neer had dat bij alleen de eerste laadbeurt wat uitgemaakt. Binnen Nederland geen snelladen nodig gehad, en anders is het weining.

Wat ik me afvraag is hoeveel energie dat voorverwarmen gaat kosten. De keer dat we onbedoeld met 3% de plug erin staken doet me afvragen wat het effect van voorverwarmen zou hebben gehad.....

De geplande vakantie naar Italie en Frankrijk deze zomer zorgt voor een aantal stukken waarbij je de volle capaciteit van de accu aanspreekt. Gelukkig in de zomer, dus geen voorverwarming nodig. In de winter wellicht tricky. Ben benieuwd of ABRP daar op termijn mee om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

Is dit een optie die al eens op het forum is besproken? Ingebouwde Dash-Cam.

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P86 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:17:
Is dit een optie die al eens op het forum is besproken? Ingebouwde Dash-Cam.

[YouTube: 2022 Hyundai IONIQ5 LongRange 2WD POV interior and exterior]
Jazeker,

Die wordt hier helaas niet geleverd. Reden is dat de Duitse wetgeving (en Hyundai EU zit in Dld) omwille van privacy een beetje vaag is omtrent dashcams. En dus heb je nu een auto met bijna alle hardware aan boord voor een sentry mode en moeten mensen toch nog allerlei kastjes inbouwen. Echt zonde. Tesla heeft ook gewoon hier een Sentry Mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P86 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:54:
[...]

Als de optimale temp tussen de 20 en 30 graden is. het is in NL natuurlijk vaak rond de 10 graden. Is mijn batterij dan ook optimaal op temperatuur? Nog heel wat open eindjes in ieder geval.

En inderdaad. Betreft het een hardware of software update?
Ja, maar wat bij 10*C meespeelt is dat er dan minder verwarming in de cabine nodig is (dus wordt er minder warmte uit de batterij onttrokken) en daarnaast is de batterij vrij snel opgewarmd van 10 naar 25 graden.

Maar ik ga ervan uit dat de preconditioning gewoon werkt op basis van temperatuur parameters. Als de batterij ten minste 25*C moet zijn om de maximale laadsnelheid te behalen zal het algoritme daarvoor zorgen of verwarmen tot bijv. 20*C en de rest gebeurt dan tijdens het laden.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 10-05-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
McRizzo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:12:
Wat betreft de batterijconditionering, heel mooi als die komt. Maar toch, de trip naar Frankrijk op en neer had dat bij alleen de eerste laadbeurt wat uitgemaakt. Binnen Nederland geen snelladen nodig gehad, en anders is het weining.

Wat ik me afvraag is hoeveel energie dat voorverwarmen gaat kosten. De keer dat we onbedoeld met 3% de plug erin staken doet me afvragen wat het effect van voorverwarmen zou hebben gehad.....

De geplande vakantie naar Italie en Frankrijk deze zomer zorgt voor een aantal stukken waarbij je de volle capaciteit van de accu aanspreekt. Gelukkig in de zomer, dus geen voorverwarming nodig. In de winter wellicht tricky. Ben benieuwd of ABRP daar op termijn mee om kan gaan.
Stel dat de capaciteit van het systeem 6 kW is en het draait een half uur volle bak, dan kost het je 3 kWh. Dat vertaalt in de winter op de snelweg naar 10-15 km bereik.

Het zou handig zijn als er een minimale range als parameter is, zoals ook bij V2L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPJK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-07-2024
Ik zie vrij veel reviews/recensies/reacties over de 77 kwh versie van de Ioniq 5. Ik sta voor de keuze tussen een 58 kwh versie in de connect uitvoering en een warmtepomp en een Style uitvoering van de 77 kwh accu zonder warmtepomp.

Uiteraard is de keuze tussen actieradius en gemak/comfort een persoonlijke, maar ik ben benieuwd of er meer mensen voor dit dubio hebben gestaan en achteraf blij zijn of juist spijt hebben van hun keuze.

Ik neig momenteel zelf meer naar de 58 kwh versie, puur omdat woon/werk verkeer dagelijks maar 50 km is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Vehicle-to-Grid, ook wel V2G, staat voor bidirectioneel laden. Dat wil zeggen dat de energie in de batterij van een elektrische auto zoals de IONIQ 5 teruggeleverd kan worden aan het elektriciteitsnet – ook wel ‘grid’ genoemd. Bijvoorbeeld om een huishouden of kantoor te voorzien van stroom.

V2G maakt het dus mogelijk om het traditionele eenrichtingsverkeer van het opladen van auto (energie die van het net naar de batterij van de elektrische auto gaat) om te zetten in tweerichtingsverkeer. De flexibele capaciteit van de batterij in de auto helpt het elektriciteitsnet in balans te houden en daardoor kan bijvoorbeeld op een efficiënte manier worden voldaan aan de energievraag tijdens piekuren.

Utrecht wordt de eerste regio ter wereld met een bidirectioneel ecosysteem. Daarbij worden de batterijen in elektrische deelauto’s van We Drive Solar op grote schaal ingezet als opslag van duurzame energie. Een hoofdrol is weggelegd voor de IONIQ 5. Aanvankelijk gaan 25 exemplaren van de elektrische Hyundai met Vehicle-to-Grid-technologie dienstdoen als bidirectionele productieauto. Dat aantal zal later worden uitgebreid naar 150 exemplaren.

Hier nog een achtergrondartikel.

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 10-05-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RPJK schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:44:
Ik zie vrij veel reviews/recensies/reacties over de 77 kwh versie van de Ioniq 5. Ik sta voor de keuze tussen een 58 kwh versie in de connect uitvoering en een warmtepomp en een Style uitvoering van de 77 kwh accu zonder warmtepomp.

Uiteraard is de keuze tussen actieradius en gemak/comfort een persoonlijke, maar ik ben benieuwd of er meer mensen voor dit dubio hebben gestaan en achteraf blij zijn of juist spijt hebben van hun keuze.

Ik neig momenteel zelf meer naar de 58 kwh versie, puur omdat woon/werk verkeer dagelijks maar 50 km is.
Het hangt er een beetje vanaf wat je overige reisbehoefte is. Als dit je enige auto is en je gaat graag met een caravan op vakantie, dan zou ik zeker voor de 77 kWh gaan.

Je zult het verschil vooral merken op langere ritten. Bijvoorbeeld in de winter met slecht weer en hoge snelheid op de Autobahn. Dan gaat je verbruik al snel naar 300+ Wh/km en heb je minder dan 200 km bereik en dat is van 10-80% (wat je meestal rijdt op langere ritten) dus misschien 150 km per etappe. Dan vereist een rit naar Oostenrijk van 900 km al iets van 6 laadstops van pak hem beet 25 minuten. Met de 77 kWh batterij heb je dan 1-2 stops minder nodig.

Of dat erg is kun je alleen zelf uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPJK
  • Laatst online: 02-07-2024
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:00:
[...]

Het hangt er een beetje vanaf wat je overige reisbehoefte is. Als dit je enige auto is en je gaat graag met een caravan op vakantie, dan zou ik zeker voor de 77 kWh gaan.

Je zult het verschil vooral merken op langere ritten. Bijvoorbeeld in de winter met slecht weer en hoge snelheid op de Autobahn. Dan gaat je verbruik al snel naar 300+ Wh/km en heb je minder dan 200 km bereik en dat is van 10-80% (wat je meestal rijdt op langere ritten) dus misschien 150 km per etappe. Dan vereist een rit naar Oostenrijk van 900 km al iets van 6 laadstops van pak hem beet 25 minuten. Met de 77 kWh batterij heb je dan 1-2 stops minder nodig.

Of dat erg is kun je alleen zelf uitmaken.
Ik ben gelukkig geen wintersporter, dus de scenario's die je beschrijft zullen zelden voorkomen. De enige lange rit die gemaakt wordt zijn in de zomer richting Italië, de rest zal allemaal binnen Nederland zijn.
Inderdaad, een persoonlijke keuze. Maar ben erg nieuwsgierig of de 58 kwh accu voor bepaalde personen tegenvalt. Bedankt in ieder geval voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-06 10:26

Ik had dezelfde overweging. We hebben zelf een laadpaal thuis.
Ik ben voor de 58kwh met WP gegaan. Alles wat we normaliter rijden (naar werk, naar onze boot, naar onze ouders) kunnen we in theorie af zonder op te laden tussendoor - ook in de winter door de WP. We hebben vooral ook gekeken naar de maandelijkse kosten en besloten dan de 100 euro extra bijtelling het (voor ons) niet waard was. Echter heb ik nog steeds af en toe twijfel :) ik denk dat we het moeten gaan ervaren! De auto komt pas eind december dus nog geen praktijk ervaring.

Ik ben geen expert maar waarschijnlijk duren je laadstops langer zonder WP. Dus op wintersport met de 77kwh zonder WP minder stops maar wel iets langer, met de 58 kwh met WP, meer stops maar iets korter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-06 11:58

Hier ook voor de 58kWh Connect uitvoering gekozen, ook omdat de ritten die wij doen eigenlijk alleen maar in Nederland zijn en we hooguit 1 a 2x per jaar naar België gaan. Mijn woon-werk verkeer is ook rond de 50km en ik ben dik tevreden met de 58kWh IONIQ 5.

Heb qua range nooit onder de 280km gezeten op de GOM en met dit weer zit ik boven de 330km.

Ook het snelladen is mij niet tegengevallen, dus ik zou gewoon voor de 58kWh versie gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropje
  • Laatst online: 12-06 13:04

Zou ook nog een 77 kwh Style met WP en V2L kunnen nemen. Toch?
Sorry, laat maar. Moet beter lezen want dat is geen optie voor je.

[ Voor 4% gewijzigd door Dropje op 10-05-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Hier een soortgelijke afweging gemaakt en uiteindelijk voor een (nog te leveren) 73kWh gegaan zonder WP.
We hebben ook beide accuvarianten met WP meegewogen, echter vonden wij de meerkosten van een WP niet afwegen tegen het (beperkte) window waarin een warmtepomp rendeert icm vooral binnenlands gebruik van de I5.
Oftwel het grootste deel van de tijd hebben we veel meer aan een altijd beschikbare LR accucapaciteit.
Ook het comfort van minder vaak bij een laadpaal staan hebben wij mee laten wegen om voor de LR te gaan aangezien we geen plek hebben voor een oplader aan huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RPJK schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:05:
[...]

Ik ben gelukkig geen wintersporter, dus de scenario's die je beschrijft zullen zelden voorkomen. De enige lange rit die gemaakt wordt zijn in de zomer richting Italië, de rest zal allemaal binnen Nederland zijn.
Inderdaad, een persoonlijke keuze. Maar ben erg nieuwsgierig of de 58 kwh accu voor bepaalde personen tegenvalt. Bedankt in ieder geval voor je reactie!
Ja, wat ik schets is een soort slechtste geval. Je kunt ook altijd je verbruik flink temperen door middel van je rijstijl en vooral de snelheid op de snelweg. 110 km/h als maximum aanhouden scheelt weinig tijd met max 130 km/h rijden (wat je in de praktijk door verkeer bijna nooit als gemiddelde haalt), maar het scheelt enorm in het verbruik en dus je bereik.

Succes met je keuze!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:32

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik mag een nieuwe leaseauto gaan rijden, en de afgelopen anderhalf week heb ik de volgende auto's vergeleken:

- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV6
- Tesla M3
- Polestar 2
- Ford Mustang Mach-E
- VW ID.3
- VW ID.4

Ik rijdt momenteel al een 28kWh Ioniq "legacy" (2019), en heb ruime EV ervaring, maar toch was dit een leuke tocht.

Het VW aanbod viel eigenlijk gelijk af: de levertijden (+ alle kwaliteitsproblemen/kinderziektes/hoe VW is omgegaan met eerste aanbieders/gebrek aan controle over opties) speelden daar parten bij terwijl het eigenlijk naar mijn mening geen bijzondere auto is.

De Kia EV6 was an-sich fijn, maar had behoorlijk wat problemen met klimaatbeheersing en was eigenlijk gewoon constant frustratie. Niet zaken waar ik aan kan wennen. Eigenlijk deed het me denken aan de LTT video over de EV6: altijd worstelen. Dat gezegd hebbende: wel een mooie auto. Alleen jammer dat alleen de GT variant realistisch leverbaar blijkt te zijn momenteel. Die heeft persé een panoramisch dak volgens de dealer (en website...). En daarbij is het dak 4,5cm lager. Ik ben 2m lang: ik pas er dan niet meer in.

De Polestar 2 was een volgende stap, en eigenlijk was het een fijne auto in veel aspecten. Wel luider dan de Kia. Helaas een mega middenconsole. Met mijn stelten had ik ongeveer één CM ruimte rechts bij mijn benen. Ondanks redelijk goede levertijden helaas uiteindelijk toch niet de auto voor mij, gewoon geen "klik" er mee (naast de claustrofobie). Media/entertainment was tevens best een mismatch voor mij, ondanks mijn mega-nerd reputatie. Proefmodel had redelijke android automotive, maar geen Android Auto (wat een mega pre voor mij is). Tevens was hij wat luid op de snelweg en na een uur testrijden niet helemaal comfortabel.

De Tesla Model 3 was de eerste testrit waar ik echt een grijns van op mijn gezicht kreeg qua auto. Hij was luider dan de EV6 op de snelweg, maar zo veel scherper in pedaal gevoel, en de audio entertainment + klimaatbeheersing was perfect. Helaas weegt "ecosysteem" voor mij wel mee, en Tesla is daar een beetje gek in. Ik snap het idee van "IT startup maakt auto's" ipv andersom, maar de lockin (ondanks dat ik mijn test audio wel kon afspelen) was lastig. De navigatie was redelijk maar minder dan wat je met Android Auto (en apps) kan krijgen. Het was allemaal wat meer 'locked in'. Desalniettemin is hij voor mij op een gedeelde tweede plek gefinisd in deze ronde: "Umbrah koopt een Auto".

De Mach-E was een andere kanshebber, maar de Ford software voelt zo 'onaf' en eigenlijk vond ik de zit ook tegenvallen. De auto voelde wat meer een gevaarte IPV iets waar ik echt dingen mee kan doen (mega neus in vergelijking met de rest), en qua tech loopt Ford gewoon verder ook heel erg achter. De laadsnelheid + hoe uitgekleed de auto binnen mijn budget is (tech pak erbij was echt mijn max voor de "ook wel goeie range maar niet long range"-versie). Het is duidelijk een eerste generatie EV (en voelde meer als mijn 2019 Ioniq dan een moderne auto...). Er staat hier ook een Ford Kuga PHEV op de oprit (niet van mij!!), dus ik ken het Ford ecosysteem vrij redelijk, en eigenlijk als Europese EV (115kw max, laadcurve echt slecht in vergelijking met Hyundai, minder zuinig...) valt hij gewoon zwaar tegen. Wel een goeie optie, en ondanks het rijgedrag dankzij Android Auto tóch een tweede plek (wel een factor dat de levertijd goed is).

Dus. Wat heb ik besteld? Nouja, ik post dit in het Ioniq 5 topic :D

Een Hyundai Ioniq 5 Lounge 77kWh/RWD.

Ik heb de HDA2 (auto lane change) + Kruisend verkeer (FCA-JX) er af laten halen ivm de levertijden, 19" velgen, en géén sunroof (bij Ioniq niet getest maar wil het niet riskeren dat ik m'n kop stoot want ook bij de Ioniq is het 4.5cm minder hoogte...), maar verder vol aangekleed.

De "grijze" lichte bekleding met Digital Teal lak lijken me erg mooi (wie rijdt hier al zoiets?).

Order is net ingediend bij de leasemaatschappij, en hopelijk gaat hij er snel bij. De richttijd is februari volgend jaar qua levering. Veruit de meest fijne auto die ik heb proef gereden, érg stil op de snelweg, en de HUD is een mega toegevoegde waarde. Klimaat is ook erg fijn, en de stoelen... voor lange mensen als mijzelf is het gewoon een erg fijne bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-06 06:54
Umbrah schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:16:
Ik mag een nieuwe leaseauto gaan rijden, en de afgelopen anderhalf week heb ik de volgende auto's vergeleken:

- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV6
- Tesla M3
- Polestar 2
- Ford Mustang Mach-E
- VW ID.3
- VW ID.4

Ik rijdt momenteel al een 28kWh Ioniq "legacy" (2019), en heb ruime EV ervaring, maar toch was dit een leuke tocht.

Het VW aanbod viel eigenlijk gelijk af: de levertijden (+ alle kwaliteitsproblemen/kinderziektes/hoe VW is omgegaan met eerste aanbieders/gebrek aan controle over opties) speelden daar parten bij terwijl het eigenlijk naar mijn mening geen bijzondere auto is.

De Kia EV6 was an-sich fijn, maar had behoorlijk wat problemen met klimaatbeheersing en was eigenlijk gewoon constant frustratie. Niet zaken waar ik aan kan wennen. Eigenlijk deed het me denken aan de LTT video over de EV6: altijd worstelen. Dat gezegd hebbende: wel een mooie auto. Alleen jammer dat alleen de GT variant realistisch leverbaar blijkt te zijn momenteel. Die heeft persé een panoramisch dak volgens de dealer (en website...). En daarbij is het dak 4,5cm lager. Ik ben 2m lang: ik pas er dan niet meer in.

De Polestar 2 was een volgende stap, en eigenlijk was het een fijne auto in veel aspecten. Wel luider dan de Kia. Helaas een mega middenconsole. Met mijn stelten had ik ongeveer één CM ruimte rechts bij mijn benen. Ondanks redelijk goede levertijden helaas uiteindelijk toch niet de auto voor mij, gewoon geen "klik" er mee (naast de claustrofobie). Media/entertainment was tevens best een mismatch voor mij, ondanks mijn mega-nerd reputatie. Proefmodel had redelijke android automotive, maar geen Android Auto (wat een mega pre voor mij is). Tevens was hij wat luid op de snelweg en na een uur testrijden niet helemaal comfortabel.

De Tesla Model 3 was de eerste testrit waar ik echt een grijns van op mijn gezicht kreeg qua auto. Hij was luider dan de EV6 op de snelweg, maar zo veel scherper in pedaal gevoel, en de audio entertainment + klimaatbeheersing was perfect. Helaas weegt "ecosysteem" voor mij wel mee, en Tesla is daar een beetje gek in. Ik snap het idee van "IT startup maakt auto's" ipv andersom, maar de lockin (ondanks dat ik mijn test audio wel kon afspelen) was lastig. De navigatie was redelijk maar minder dan wat je met Android Auto (en apps) kan krijgen. Het was allemaal wat meer 'locked in'. Desalniettemin is hij voor mij op een gedeelde tweede plek gefinisd in deze ronde: "Umbrah koopt een Auto".

De Mach-E was een andere kanshebber, maar de Ford software voelt zo 'onaf' en eigenlijk vond ik de zit ook tegenvallen. De auto voelde wat meer een gevaarte IPV iets waar ik echt dingen mee kan doen (mega neus in vergelijking met de rest), en qua tech loopt Ford gewoon verder ook heel erg achter. De laadsnelheid + hoe uitgekleed de auto binnen mijn budget is (tech pak erbij was echt mijn max voor de "ook wel goeie range maar niet long range"-versie). Het is duidelijk een eerste generatie EV (en voelde meer als mijn 2019 Ioniq dan een moderne auto...). Er staat hier ook een Ford Kuga PHEV op de oprit (niet van mij!!), dus ik ken het Ford ecosysteem vrij redelijk, en eigenlijk als Europese EV (115kw max, laadcurve echt slecht in vergelijking met Hyundai, minder zuinig...) valt hij gewoon zwaar tegen. Wel een goeie optie, en ondanks het rijgedrag dankzij Android Auto tóch een tweede plek (wel een factor dat de levertijd goed is).

Ik heb de HDA2 (auto lane change) + Kruisend verkeer (FCA-JX) er af laten halen ivm de levertijden, 19" velgen, en géén sunroof (bij Ioniq niet getest maar wil het niet riskeren dat ik m'n kop stoot want ook bij de Ioniq is het 4.5cm minder hoogte...), maar verder vol aangekleed.

De "grijze" lichte bekleding met Digital Teal lak lijken me erg mooi (wie rijdt hier al zoiets?).

Order is net ingediend bij de leasemaatschappij, en hopelijk gaat hij er snel bij. De richttijd is februari volgend jaar qua levering. Veruit de meest fijne auto die ik heb proef gereden, érg stil op de snelweg, en de HUD is een mega toegevoegde waarde. Klimaat is ook erg fijn, en de stoelen... voor lange mensen als mijzelf is het gewoon een erg fijne bak.
fraaie analyse, wel opvallend dat je de Skoda Enyaq niet in de lijst hebt staan, die is toch vaak wel in de vergelijkingen te zien (is bij mij ook afgevallen, maar das een ander verhaal).

iig veel plezier.....volgend jaar. ik heb wel het grey interieur, maar dan niet de digital teal......

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBam
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-12-2024
McRizzo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:12:

Ik ben afgelopen januari naar Val Thorens geweest. (Zoek op Val Thorens en je moet het vinden) Vanaf laadstop 2 a 3 haalde ik de maximale snelheden voor de 58kw variant. In een keer rijden is in de winter dus wel een pre. Heenweg wel met hotel overnachting gedaan, waarbij het laden op de ochtend voordat we de berg op reden wel erg tergend langzaam was (30min tot 80%).

Ohja: vandaag toevallig een stukje Duitsland gehad. De Ioniq5 redt 190 op de teller :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hengelo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-05-2024
@MBam wat haal je nu dan in deze warme dagen qua bereik met je 58kw variant? Buiten die topspeed run uiteraard ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBam
Hengelo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:57:
@MBam wat haal je nu dan in deze warme dagen qua bereik met je 58kw variant? Buiten die topspeed run uiteraard ;)
Met mijn huidige rijstijl geeft de auto tussen de 310-330km.

Rij 20% door de stad, en 80% op de snelweg (110-120 per uur).

Als je netjes 100 gaat rijden dan wordt de range een stuk beter, maar aangezien dit voor mij niet zorgt dat ik nog een enkele reis naar werk extra kan maken heeft het weinig zin ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:44

- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV6
- Tesla M3
- Polestar 2
- Ford Mustang Mach-E
- VW ID.3
- VW ID.4
Dank voor deze post! Ik rijd nu een Tesla Model 3 die er in September uit mag en overweeg de Ioniq als opvolger (mijn vrouw vind de Tesla te stuiterig, wordt ze misselijk in). Dit helpt dan in de overwegingen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:30
Eddos schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:29:
[...]

Dank voor deze post! Ik rijd nu een Tesla Model 3 die er in September uit mag en overweeg de Ioniq als opvolger (mijn vrouw vind de Tesla te stuiterig, wordt ze misselijk in). Dit helpt dan in de overwegingen :)
Wij hebben exact hetzelfde lijstje vorig najaar afgelopen en ook de conclusie getrokken dat de Ioniq zeker qua zit- en rijcomfort er bovenuit sprong. Ik hoop hem volgende maand eindelijk te mogen ontvangen om er dan in de zomer meteen mee naar Frankrijk te kunnen zoeven…..

Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
MBam schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:53:
[...]

Ik ben afgelopen januari naar Val Thorens geweest. (Zoek op Val Thorens en je moet het vinden) Vanaf laadstop 2 a 3 haalde ik de maximale snelheden voor de 58kw variant. In een keer rijden is in de winter dus wel een pre. Heenweg wel met hotel overnachting gedaan, waarbij het laden op de ochtend voordat we de berg op reden wel erg tergend langzaam was (30min tot 80%).

Ohja: vandaag toevallig een stukje Duitsland gehad. De Ioniq5 redt 190 op de teller :p
Ik heb hem op 191 gehad, daarna stopt hij ermee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV6
- Tesla M3
- Polestar 2
- Ford Mustang Mach-E
- VW ID.3
- VW ID.4

Mooi man! Écht een goede keuze. Ik ben een supertevreden rijder en ik krijg nog altijd heel veel complimenten over mijn auto. Mijn collega met een Tesla M3 wil gráág ruilen (maar ik niet!). Nu dat lange wachten nog......

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tallguy2719
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-05 17:21
de meester01 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:05:
Vandaag heb ik even de moeite genomen om mijn nieuwe Garmin mini 2 dashcam te installeren icm de Dongar spiegel-voeding-adapter. Met een youtube tutorial als voorbeeld zat alles met 10 minuten op zijn plek. Daarna nog even zoeken naar de juiste plek op de voorruit en klaar.

Tip: houdt Amazon.com (de USA versie) regelmatig in de gaten, de adapter zelf is er niet zozeer goedkoper maar de verzendkosten zijn gunstiger vergeleken met direct bij Dongar kopen.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nr8Y5zWaVOHsyawt6gHrXkoLPHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyABTfzhJSouUmcx4vSLkGPp.jpg?f=fotoalbum_large Hier ook een dashcam geïnstalleerd (DDPAI) mbt Dongar voeding. Ideaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

In Nijmegen een IONIQ broertje (of zusje) gevonden. Was denk ik bloemen aan het inslaan haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tC0UEgdQ4gHK_6i55IvRQBxrUFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GLyiazpcWSNGq4Tvct8jwNi.jpg?f=fotoalbum_large

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
dvdj schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:12:
[...]

Exact ;-)

€400 is er wat over voor wat speelgoed, voor €200 wil ik het wel doen. Ondertussen besteld, zal laten weten of het correct werkt.
Ondertussen ontvangen en even snel getest: werkt prima! Ik kreeg er een tas voor de kabel bij.
Op firma gekocht dus zonder BTW, voor de 0,5m Schuko uiteindelijk €175 inclusief shipping voor betaald. Helaas heb ik er net nog €60 douane kosten bij gekregen... Niettemin nog steeds betere deal dan de €400 die Hyundai graag zou ontvangen.

Kabel ligt nu onder de koffer en ik ga er wellicht nooit wat mee doen, maar wel fijn te weten dat het kan ;-).

(ging om https://evcables.co.uk/co...le?variant=42719135138042)

[ Voor 9% gewijzigd door dvdj op 12-05-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNF1971
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-09-2023
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:45:
[YouTube: Vehicle-to-Grid | We Drive Solar & Hyundai NL]

Vehicle-to-Grid, ook wel V2G, staat voor bidirectioneel laden. Dat wil zeggen dat de energie in de batterij van een elektrische auto zoals de IONIQ 5 teruggeleverd kan worden aan het elektriciteitsnet – ook wel ‘grid’ genoemd. Bijvoorbeeld om een huishouden of kantoor te voorzien van stroom.

V2G maakt het dus mogelijk om het traditionele eenrichtingsverkeer van het opladen van auto (energie die van het net naar de batterij van de elektrische auto gaat) om te zetten in tweerichtingsverkeer. De flexibele capaciteit van de batterij in de auto helpt het elektriciteitsnet in balans te houden en daardoor kan bijvoorbeeld op een efficiënte manier worden voldaan aan de energievraag tijdens piekuren.

Utrecht wordt de eerste regio ter wereld met een bidirectioneel ecosysteem. Daarbij worden de batterijen in elektrische deelauto’s van We Drive Solar op grote schaal ingezet als opslag van duurzame energie. Een hoofdrol is weggelegd voor de IONIQ 5. Aanvankelijk gaan 25 exemplaren van de elektrische Hyundai met Vehicle-to-Grid-technologie dienstdoen als bidirectionele productieauto. Dat aantal zal later worden uitgebreid naar 150 exemplaren.

Hier nog een achtergrondartikel.
Ik ben dit ook al een tijdje in de gaten aan het houden en het zou mooi zijn als we de accu van de IONIQ5 ooit zouden kunnen gebruiken om je eigen huis van energie te voorzien.
Onlangs was er ook zo'n item bij EenVandaag over iemand die met zijn Nissan Leaf (?) energie kan terugleveren: https://www.zonneplan.nl/blog/slimme-energie-eenvandaag
Heb ook gevonden welke laadpaal hij gebruikt (https://wallbox.com/nl_nl/quasar-dc-charger). Deze heeft alleen voor ons de verkeerde aansluiting (CHAdeMO)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DNF1971 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Ik ben dit ook al een tijdje in de gaten aan het houden en het zou mooi zijn als we de accu van de IONIQ5 ooit zouden kunnen gebruiken om je eigen huis van energie te voorzien.
Onlangs was er ook zo'n item bij EenVandaag over iemand die met zijn Nissan Leaf (?) energie kan terugleveren: https://www.zonneplan.nl/blog/slimme-energie-eenvandaag
Heb ook gevonden welke laadpaal hij gebruikt (https://wallbox.com/nl_nl/quasar-dc-charger). Deze heeft alleen voor ons de verkeerde aansluiting (CHAdeMO)..
Los van je eigen huis zou in feite iedere laadpaal op straat twee kanten op moeten kunnen. Als er dan een app is waarmee je een deel van je batterij beschikbaar kunt stellen als opslag of levering dan draagt dit enorm bij aan de balans in het netwerk.

Stel iedere auto is uiteindelijk elektrisch (zo rond 2040) met gemiddeld 12 kWh (zo'n 15-20% van de batterij) ter beschikking van het netwerk en er zijn op enig moment 1 miljoen auto's aangesloten op een laadpaal (dat is zo'n 11% van het NL wagenpark). Dan heeft het netwerk de beschikking over 12 GWh aan batterij opslag. En hiervoor is nauwelijks extra investering nodig. Hoofdzakelijk wat aanpassingen in de software van de auto, lader en het laadnetwerk met mogelijk een paar kleine hardware aanpassingen die slechts incrementeel wat meer kosten dan een standaard laadpaal en inverter (welke er toch moeten komen).

Als dit dan ook vooral LFP batterijen zijn is degradatie als gevolg van meerdere laadcycli ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
DNF1971 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:41:
[...]

en een verkeerde prijs in mijn ogen O-) 6k is toch wat anders dan 1500 voor een alfen eve...... maar tegen de tijd dat het salderen minder interressant wordt kijk er weer verder naar ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-06 20:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYHSC4o3hCiBijtcTLH3dfAzFY4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jf3zhXKsqM85PgVTIAiN5mNB.png?f=fotoalbum_large

Beetje een indicatie voor degene die overwegen een 58kWh versie te kopen. 352km met de huidige temperaturen en 50/50 snelweg/stad met veel op cc gereden. Verwarming momenteel niet aan, soms in de ochtend stoel/stuur verwarming.

[ Voor 6% gewijzigd door Stephan_haarlem op 12-05-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc123
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-06 23:21
Ik wacht nog steeds op mijn uitklapbare trekhaak.
Volgens de dealer ontbreekt de kabelboom.
Heeft iemand een idee waar nog een kabelboom te krijgen is ??
Misschien in België?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DNF1971
Stephan_haarlem schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:35:
[Afbeelding]

Beetje een indicatie voor degene die overwegen een 58kWh versie te kopen. 352km met de huidige temperaturen en 50/50 snelweg/stad met veel op cc gereden. Verwarming momenteel niet aan, soms in de ochtend stoel/stuur verwarming.
Het valt me op dat als mensen hier wat plaatjes delen van hun bereik, je vaak ziet dat ze tot 100% laden. Ik heb altijd begrepen dat je beter tot 80% kan laden en alleen als het echt nodig is, de 100 moet aantikken. Zie bv. deze artikelen https://www.hartvoorautos...he-auto-gezond-te-houden/ en https://www.mistergreen.nl/accu

Dit is niet om jou af te vallen Stephan :) Het is meer iets algemeens wat me opvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Laatst online: 14-06 20:33
DNF1971 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:11:
[...]

Het valt me op dat als mensen hier wat plaatjes delen van hun bereik, je vaak ziet dat ze tot 100% laden. Ik heb altijd begrepen dat je beter tot 80% kan laden en alleen als het echt nodig is, de 100 moet aantikken. Zie bv. deze artikelen https://www.hartvoorautos...he-auto-gezond-te-houden/ en https://www.mistergreen.nl/accu

Dit is niet om jou af te vallen Stephan :) Het is meer iets algemeens wat me opvalt.
Haha geen probleem hoor.
Doe het normaal ook niet tot 100%, maar moet vandaag meerdere ritten door het hele land maken. Dus vandaar dat ik hem helemaal had opgeladen om tussendoor hopelijk niet te hoeven laden 😇

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 14:55
[...]

Ik kies er voor te geloven dat dit wel meevalt :) Zelfs mijn Nissan Leaf (zonder enige batterijkoeling) had na drie jaar (vaak en tot 100%) laden geen merkbaar verlies. Misschien is het naïef om volledig op battery management te vertrouwen, maar feitelijk 20% range inleveren (en bewust bezig moeten zijn met) vind ik het niet waard. Moet ik wel bij zeggen dat ik makkelijk praten heb met een lease-auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-06 11:04

MicheldeGoey

Project 45

[...]

Ik laad vaak tot 100% omdat ik dan voor straf de volgende dag zo'n 15% eraf moet rijden. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DNF1971
Stephan_haarlem schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:15:
[...]

Haha geen probleem hoor.
Doe het normaal ook niet tot 100%, maar moet vandaag meerdere ritten door het hele land maken. Dus vandaar dat ik hem helemaal had opgeladen om tussendoor hopelijk niet te hoeven laden 😇
Begrijpelijk. Hoop dat je het in één keer haalt!
En anders is het snelladen ook geen straf. Heb vorige week voor het eerst bij FastNed zo'n 300kW lader gebruikt en ging in iets meer dan een kwartier van 25% naar 80% met een piek van rond de 190 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siesta
  • Laatst online: 10-06 21:31
Gister 212KW aangetikt bij Fastned.

Valt me trouwens op dat (met snelladen) hij soms bij 80% echt helemaal stopt, en bij andere fastned laders nog met 40kw doorloopt tot 90%. Meer mensen dit meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein66
  • Laatst online: 29-05 09:10
siesta schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:51:
Gister 212KW aangetikt bij Fastned.

Valt me trouwens op dat (met snelladen) hij soms bij 80% echt helemaal stopt, en bij andere fastned laders nog met 40kw doorloopt tot 90%. Meer mensen dit meegemaakt?
Dat is een bekend fenomeen. Het batterij management systeem grijpt dan in om te voorkomen dat de accu te warm wordt. Er zijn filmpjes van op youtube. De airco in de auto uitzetten kan helpen om de accu sneller te koelen of koeler te houden. Dat heeft natuurlijk ook weer nadelen, want dan zit je in een opwarmende auto :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:34
Gisteren vanuit Brabant vertrokken voor onze voorjaarsvakantie in de Provence. Dit is de eerste echt lange reis die we met onze Lounge LR RWD ondernemen en het is een feest. Omdat ik wat onzeker was over de tocht door de Ardennen, toch maar even bij FastNed Knuvelkes opgeladen, ook al was het bereik tot Ionity Hauconcourt volgens de auto voldoende. De batterij gaf 86% aan maar het laden ging, met 66 kW, toch verrassend snel. Heb de stekker bij 98% losgekoppeld en kwam daarna fluitend aan in Hauconcourt. Waarschijnlijk had ik het zonder deze laadbeurt ook gehaald maar dan toch wel met samengeknepen achtereind.. Er stond al een NL Ioniq 5 te laden en de bestuurder kwam even informeren of het bij mij ook zo langzaam ging. Kennelijk had hij een verkeerde paal gekozen want Ionity leverde mij vrijwel constant 215 kW. Het verbruik op de Franse autoroute lag rond de 20-21 kW per 100 km bij een snelheid van 110 km/h. Het was warm maar er stond ook een flinke tegenwind. De volgende stop was Langres en ook hier ging het laden vlot en pijnloos. We waren de enige klant, tot er vlak voor ons vertrek een Model 3 verscheen. Overigens hoef je je op de Autoroute du Soleil absoluut niet ongerust te maken over laadmogelijkheden: vrijwel elk station dat we passeerden toonde op de aankondigingsborden het symbool met de stekkerauto. In Beaune hadden we gereserveerd bij Mercure Centre, dat ook echt heel dicht bij het mooie historische centrum gelegen is. Je kunt er gratis parkeren, er is een ’borne’ om (traag) te kunnen laden én er zijn veel Tesla laders. Heb geprobeerd er gebruik van te maken met mijn app maar dat was vergeefs. De gratis lader leverde na een nachtje slapen niettemin ook het gewenste resultaat op van een 100% geladen batterij. Nu verder door naar het zuiden! 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

[...]

Heb je de handleiding al eens doorgenomen? Daar staat namelijk in dat je incidenteel 100% moet laden om de cellen te kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNF1971
de meester01 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:19:
[...]

Heb je de handleiding al eens doorgenomen? Daar staat namelijk in dat je incidenteel 100% moet laden om de cellen te kalibreren.
Uiteraard heb ik de handleiding doorgenomen, maar met bijna 700 pagina's vergeef je me hopelijk dat ik niet alle details onthoud.
Tuurlijk laad ik ook wel eens tot 100%, maar dan wel als er een langere rit op de planning staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

DNF1971 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:45:
[...]

Uiteraard heb ik de handleiding doorgenomen, maar met bijna 700 pagina's vergeef je me hopelijk dat ik niet alle details onthoud.
Vast wel maar het valt mij dan op dat zoiets wat best belangrijk is (zo niet het belangrijkste in het gebruik van een EV) niet beklijft.

Maar we helpen elkaar gewoon op weg, no probs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GLK63
  • Laatst online: 05-06 12:30
Mhmm. Ik laad altijd tot 100%. Doe je toch ook met je telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:38
Wachtend op navigatie kaarten van Tomtom, kan Tomtom 3.5.0 beta via Android Auto worden gebruikt. Deze AA versie heeft voor het eerst de langer verwachte navigatiebalk aan de rechter kant zitten, die de Android versie al veel langer heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

GLK63 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:56:
Mhmm. Ik laad altijd tot 100%. Doe je toch ook met je telefoon
Nope, ook daar heb ik een instelling aanstaan dat hij maar tot 90% laad. Dat conditioneert de accu doorgaans enorm goed. M'n Ioniq5 is er nog niet (rijd nu een 2019 Ioniq) maar hoe goed EV's ook zijn: de accu's blijven het eigenlijk altijd vinden om tussen de ~10% en 80-85% te zitten. Hoger/lager zo af en toe zal niet erg zijn, maar je merkt het op den duur wel. Bij een EV zie je het in 2-3jr terug in minder degradatie, en bij een telefoon na een jaar al doorgaans. Natuurlijk zijn er meer factoren (temperatuur en hoeveelheid lading) die ook meespelen. Ik heb naast mijn Fold2 ook zijn voorganger nog (een Galaxy S8), en die S8 gaat nog steeds meer dan een dag mee bij GPS + kaartgebruik ondanks dat hij zo'n 5 jaar oud is. Bijna nooit boven 80%, bijna nooit onder 10%, en altijd max 1A 5V geladen. EV's vinden die 11kW veel fijner dan ~200 kW -- dat is dan ook niet de alledaagse lading maar eerder de "ik moet een keer een lange rit"-lading.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MBam
Driekussie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:26:
Gisteren vanuit Brabant vertrokken voor onze voorjaarsvakantie in de Provence. Dit is de eerste echt lange reis die we met onze Lounge LR RWD ondernemen en het is een feest. Omdat ik wat onzeker was over de tocht door de Ardennen, toch maar even bij FastNed Knuvelkes opgeladen, ook al was het bereik tot Ionity Hauconcourt volgens de auto voldoende. De batterij gaf 86% aan maar het laden ging, met 66 kW, toch verrassend snel. Heb de stekker bij 98% losgekoppeld en kwam daarna fluitend aan in Hauconcourt. Waarschijnlijk had ik het zonder deze laadbeurt ook gehaald maar dan toch wel met samengeknepen achtereind.. Er stond al een NL Ioniq 5 te laden en de bestuurder kwam even informeren of het bij mij ook zo langzaam ging. Kennelijk had hij een verkeerde paal gekozen want Ionity leverde mij vrijwel constant 215 kW. Het verbruik op de Franse autoroute lag rond de 20-21 kW per 100 km bij een snelheid van 110 km/h. Het was warm maar er stond ook een flinke tegenwind. De volgende stop was Langres en ook hier ging het laden vlot en pijnloos. We waren de enige klant, tot er vlak voor ons vertrek een Model 3 verscheen. Overigens hoef je je op de Autoroute du Soleil absoluut niet ongerust te maken over laadmogelijkheden: vrijwel elk station dat we passeerden toonde op de aankondigingsborden het symbool met de stekkerauto. In Beaune hadden we gereserveerd bij Mercure Centre, dat ook echt heel dicht bij het mooie historische centrum gelegen is. Je kunt er gratis parkeren, er is een ’borne’ om (traag) te kunnen laden én er zijn veel Tesla laders. Heb geprobeerd er gebruik van te maken met mijn app maar dat was vergeefs. De gratis lader leverde na een nachtje slapen niettemin ook het gewenste resultaat op van een 100% geladen batterij. Nu verder door naar het zuiden! 😎
Vandaag naar de Middellandse zee gereden. Zeker ook aan die langzame lader gestaan bij Hauconcourt, wel direct geswitched toen deze op 45kw bleef hangen.

Heb de kleine accu dus in totaal 7 stops voor 1310km. Totaal verbruik 311kW wat gemiddeld dan op de 24kw/100km uitkomt. Vandaag ook zeker een forse tegenwind. Mijn strategie: overal tot 80% vol en tussen de laadpunten lekker doorrijden (130-140). Gehele reis duurde totaal 14 uur dus absoluut geen klagen.

Wat mij opviel is dat zelfs in de 30 graden buitentemperatuur de landsnelheid hoog bleef en de laadtijden allemaal tussen de 18-21 minuten zaten om van 5%/10% tot 80% te gaan. Dit gaf wel een goede föhn onder de auto van de batterij koeling. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenOnderweg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-06 11:50

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

Tallguy2719 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:32:
[...]

[Afbeelding] Hier ook een dashcam geïnstalleerd (DDPAI) mbt Dongar voeding. Ideaal
Hey guys,

Ik zie dat meerdere van jullie een dashcam hebben geïnstalleerd.
Is er iemand die ervaring heeft met de build-in camera opnames zoals vanaf 8.50 minuten in deze (YouTube: 2022 Hyundai IONIQ5 LongRange 2WD POV interior and exterior) Amerikaanse versie worden getoond of is deze optie in de NL-versie niet beschikbaar? :?
Ik kan er in de Nederlandse handleiding niets over terugvinden. :-(

BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 23:28
BenOnderweg schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:48:
[...]

Hey guys,

Is er iemand die ervaring heeft met de build-in camera opnames zoals vanaf 8.50 minuten in deze (YouTube: 2022 Hyundai IONIQ5 LongRange 2WD POV interior and exterior) Amerikaanse versie worden getoond of is deze optie in de NL-versie niet beschikbaar? :?
Is helaas niet beschikbaar in NL. Volgens mij in de gehele EU niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

BenOnderweg schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:48:
[...]

Hey guys,

Dit is enkel toegestaan in Korea, homeland van Hyundai. Las op een ander forum (heb geen link meer sorry). Dat het ook te maken heeft met het hoofdkantoor van Hyundai in Duitsland en de duitse wet/regelgeving is niet zo van de camera's en dashcams. Vandaar dat het er waarschijnlijk ook dus in heel europa niet op zit.

Overigens. De 128mb interne geheugen (voor de spraakopnames) zal na 10s filmen ook wel vol zijn....

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Even een andere vraag: is er iemand gegaan voor de digitale buitenspiegels? Ik heb persoonlijk "klassieke" spiegels genomen (vond de digitalen niet mooi, en de angst dat ondanks dat het "maar" lease is iemand er tegenaan rijdt in een tijd van chiptekort...), maar vraag me wel af wat de werkelijke potentiële besparing is. Voor wat ik zag zijn ze eigenlijk nog steeds redelijk fors. (mijn hoofdreden was meer de belachelijke interieur schermpjes en heb het één keer gehad in een huurauto en vond het constant worstelen).

offtopic:
Strict persoonlijk: zijn spiegels op die plek eigenlijk straks uberhaupt nog wel nodig? We hebben immers zó veel zij sensoren en dode hoek camera's die wél goed lijken te werken. Pre-invoeg checks kan ook op andere manieren, de functie is door andere functies overgenomen voor 8/10 use-cases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

Ik heb gisteren mijn navigatie geüpdate met een SSD en wat geduld.
Nu staat er echter nog geen OTA update in mijn scherm. Wat hij wel aangeeft via de site. Meer mensen dit issue? of ligt het aan mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_U5QngqhnomLQmRsEUdnHyacDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uiCxXIgFCNyCcv1lc4GPhTd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0z3Fo1Q7oDlcZ1lg0_7aSkGH5U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H1DbuHflcaTRBjmcgilHYA1N.png?f=user_large

PJvI

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Niick7
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-06 13:04
Afgelopen weekend gekust met een Duitse Ioniq 5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlKgrr6XJ9Xx021AJNEMP3QzelE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGLmNKlNGwpNf8mgcYVYtFWO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijssgerb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 10:14
I kissed a girl, uh German and I liked it ...

You can call me Al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• irab
  • Laatst online: 13-06 17:41
Een illustratief HDA2 filmpje. Inclusief rijstrookwissel.
YouTube: Ioniq 5/EV6 - How Well Does Hyundai/Kia's Semi-Autonomous Driving Pe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTCrugged
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-03 22:13
Voor iPhone gebruikers is de app pump beschikbaar, standaard car play ondersteuning. Nog niet geprobeerd maar ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

GTCrugged schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:47:
Voor iPhone gebruikers is de app pump beschikbaar, standaard car play ondersteuning. Nog niet geprobeerd maar ziet er goed uit.
Dit betreft voor zover ik kan zien alleen PUMP Pro. voor 4,99 per maand of 49,99 per jaar.

PJvI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
geen idee waar hij die machine learning vandaan heeft, maar bij mij doet ie nog net zo nerveus na 11k km als toen ik hem net kreeg en zoekt hij in bochten (vooral in linkerbochten) graag de binnenbocht streep op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Toch mooi dat zo'n Amerikaan in Connecticut net zo'n auto heeft als ik. Aardig positief die man, ik niet anders!

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobDeRooy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-09-2024
US & canada recall / sale stop
Due to parking systeem
YouTube: Ioniq 5 US & Canada Recall/Stop Sale - 4 Parking System Failures in ...

Hopelijk is het niet in onze regio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBam
Iemand ervaring met een Tesla Destination charger? De laadkabel erin doen en vervolgens de auto op slot doen zodat de stekker lockers werkt niet.

Wellicht via de app het laden activeren, of moet je er perse een Tesla voor hebben? ;)

Als ik de stekker erin doe knipperen na een minuut alle 4 de niveaus van lampjes onder de laadklep, weet iemand wat dit betekent?

[ Voor 22% gewijzigd door MBam op 13-05-2022 19:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 19:02
De afgelopen weken deze thread helemaal doorgespit.

Gisteravond onze door de dealer uit Duitsland geïmporteerde 2e hands 73kwh rwd in het wit opgehaald. 6500km op de teller. Voor zover ik kan zien de 'Technik' uitvoering, met als extra een warmtepomp. Met de automatische deurhandels ( best fijn ) en een V2L aansluiting bij de achterbank.
Vandaag meteen een vuurdoop met een rit Nijmegen-Dronten-Den Oever en weer terug.
Rijd fantastisch! (we komen uit een Hyundai i30 van 14 jaar oud ;-))
Geen trillingen (of iig geen last van). Wel bijzonder hoe de HDA2 werkt. Op de a50 bij Apeldoorn probeerde die te slalommen tussen de middenstreepjes door. Er zijn stukken waar ik best veel tegendruk moet geven om een voor mijn idee normale positie op de rijbaan te hebben, er zijn ook stukken waar ik soepel kon cruisen met 1 handje aan het stuur.
De adaptieve cruise control is heel fijn, ook bij wat file. Nog wat vertrouwen opbouwen in het op tijd remmen, maar vooralsnog gaat het goed ;-).

Ik kwam net een paar kilometer tekort om het op 1 lading te doen, dus bij op de terugweg bij Dronten met ~20% in de accu 5 minuten aan de snellader daar (een 320kw lader). In no-time genoeg bijgeladen om met voldoende marge thuis te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHI-oZO_XPyJXv6iee2LqyLKjg8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gJFL1yZu6aAil0Tf48uXTEBI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnO2ezaBO07Z-_qYdj2tuCFG7_w=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/x47iBjA7WKub2T4vHPb9hhTe.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaconJan
  • Laatst online: 12-07-2024
Sinds een paar dagen heb ik een Ioniq5 lounge. Ik had een Audi q4 gekocht in september vorig jaar. Mooie auto , maar de levering werd telkens uitgesteld en werd voorspeld in maart 2023 met prijsverhogingen. Ben opnieuw gaan rondkijken en kwam bij de Ioniq5 die ik eerder niet had bekeken. Een totaal andere auto. Audi geannuleerd en en Ioniq5 gekocht.

Wat is deze auto heerlijk stil. Stiller dan alle andere ev’s die ik heb proef gereden. Een rijke uitrusting. Apple CarPlay werkt perfect zodat ik kan kiezen uit 2 navigatiesystemen. En de deuren gaan ook nog open als ik in de buurt ben! Ik moet nog wel ontdekken hoe ik de piepjes kan uitzetten. En de line assist. Nog wat moeite om de cruise control aan te zetten. Als ik op de knop duw gaat ook het zelf sturen aan.
Er zitten leuke dingen in: de bestuurder stoel gaat bij stoppen iets naar achter om uitstappen makkelijker te maken, en als ik instap gaan hij iets naar voren naar de ingestelde positie. Ik ben dol op dat soort gadgets.
Prima comfortabele auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

JaconJan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:54:
Sinds een paar dagen heb ik een Ioniq5 lounge. Ik had een Audi q4 gekocht in september vorig jaar. Mooie auto , maar de levering werd telkens uitgesteld en werd voorspeld in maart 2023 met prijsverhogingen. Ben opnieuw gaan rondkijken en kwam bij de Ioniq5 die ik eerder niet had bekeken. Een totaal andere auto. Audi geannuleerd en en Ioniq5 gekocht.

Wat is deze auto heerlijk stil. Stiller dan alle andere ev’s die ik heb proef gereden. Een rijke uitrusting. Apple CarPlay werkt perfect zodat ik kan kiezen uit 2 navigatiesystemen. En de deuren gaan ook nog open als ik in de buurt ben! Ik moet nog wel ontdekken hoe ik de piepjes kan uitzetten. En de line assist. Nog wat moeite om de cruise control aan te zetten. Als ik op de knop duw gaat ook het zelf sturen aan.
Er zitten leuke dingen in: de bestuurder stoel gaat bij stoppen iets naar achter om uitstappen makkelijker te maken, en als ik instap gaan hij iets naar voren naar de ingestelde positie. Ik ben dol op dat soort gadgets.
Prima comfortabele auto.
De meeste piepjes laten zich niet uitzetten. Wel kun je het geluidsniveau van alle meldingen lager zetten in de instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-06 18:08
Een beetje offtopic en ook weer niet.

Vanmiddag heb ik in Zurich Zwitserland aan de Bahnhofstrasse even snel de Genesis store bezocht.
Naast een kort leuk gesprek met de verkoper daar even in de broer van de Ioniq 5 gezetten en een paar foto's kunnen maken.

De versie die daar stond vergelijkbaar met de Lounge editie van de Ioniq 5 had wel ff 490pk bij de AWD versie en de afwerking van het interieur was wel duidelijk een tandje beter dan de Ioniq 5 Lounge editie, de prijs ook 98K.

Leverbaar vanaf Juni in CH, Duitsland, Engeland en Frankrijk volgen nog dit jaar, NL komt volgend jaar aan de beurt. Er stonden ook 3 andere (benzine) auto's in de showroom die al snel opgevolgd gaan worden door EV versies.

Ik vind het een mooie auto, maar door de rondere vormen toch weer een wat traditionele look, en 490 PK daar wordt je hebberig van...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0FfUlqlPbvcwFdAM86X1HprqxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehhNM4kGEB8PLeE54oy8PQMN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9CequANj4XUOKQ2htXoEgUArxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4asKKKM75svm7GU4Z7ZXrZB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8IwmhN7x-m7RWnf1unCqt1eH-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XRhmR5isKrjjhNH8xi4LvT9.jpg?f=fotoalbum_large

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BobDeRooy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:25:
US & canada recall / sale stop
Due to parking systeem
YouTube: Ioniq 5 US & Canada Recall/Stop Sale - 4 Parking System Failures in ...

Hopelijk is het niet in onze regio
de oplossing in de US is een software update. De EPB wordt altijd geactiveerd in P.

source: reddit

Nu maar afwachten of het probleem zich ook in Europa voordoet of dat het een gevolg is van chiptekorten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

JaconJan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:54:

Prima comfortabele auto.
De lane assist kan je uitzetten door het stuurtje (HDA2) knop ingedrukt te houden.

PJvI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

P86 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 00:06:
[...]

De lane assist kan je uitzetten door het stuurtje (HDA2) knop ingedrukt te houden.
Hij kan beter in het instellingen menu de HDA2 en lane follow assist uitzetten, dan kun je bij vertrek de lane keep assist uitzetten door 3-5 seconden op de knop te drukken die jij bedoelt. Als HDA2 aanstaat moet je volgens mij bij elke inschakeling van de cruise control de LFA opnieuw uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arialber
  • Laatst online: 12-10-2023
Ik heb deze week een IONIQ5 73kwh RWD Style 5D besteld. Ik ben woonachtig in Finland, maar kon niet zoveel Forum data hier vinden. Misschien ook wel interessant om ervaringen te delen, vanuit een land waar de zomer 4 dagen duurt, in plaats van 4 maanden. Hier in Finland kun je trouwens alleen maar 73kwh modellen bestellen bij de dealer.

Verwachte levertijd is 9 maanden. Wat zijn de levertijden in Nederland?

[ Voor 5% gewijzigd door Arialber op 14-05-2022 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amw82
  • Laatst online: 08:47
de meester01 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:01:
[...]

De meeste piepjes laten zich niet uitzetten. Wel kun je het geluidsniveau van alle meldingen lager zetten in de instellingen.
Meeste piepjes zijn gewoon uit te zetten, zoek maar even paar dagen terug. Uit m'n hoofd gezegd ging ongeveer heel hoofdstuk 7 van de handleiding hierover.
Enige piepjes die ik heb zijn bij het starten als ik mijn riem nog niet om heb, bij bots waarschuwing (die bij rotondes soms iets te snel afgaat) en parkeersensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 14:55
MBam schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:32:
Iemand ervaring met een Tesla Destination charger? De laadkabel erin doen en vervolgens de auto op slot doen zodat de stekker lockers werkt niet.

Wellicht via de app het laden activeren, of moet je er perse een Tesla voor hebben? ;)

Als ik de stekker erin doe knipperen na een minuut alle 4 de niveaus van lampjes onder de laadklep, weet iemand wat dit betekent?
Een destination charger kan sowieso worden ingesteld op “alleen Tesla” of “alle EV’s” dus misschien handig om eerst te checken of andere merken dan Tesla er wel op kunnen laden. Volgens mij stel je dat in met een DIP-switch op de lader zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBam
lackaday schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:40:
[...]

Een destination charger kan sowieso worden ingesteld op “alleen Tesla” of “alle EV’s” dus misschien handig om eerst te checken of andere merken dan Tesla er wel op kunnen laden. Volgens mij stel je dat in met een DIP-switch op de lader zelf.
Het zijn palen die idd open staan voor alle EV’s, maar je moet bij een Tesla Destination charger het laden starten via de knop ‘Start Charging’ onder de remote van de Bluelink app. Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

amw82 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:07:
[...]

Meeste piepjes zijn gewoon uit te zetten, zoek maar even paar dagen terug. Uit m'n hoofd gezegd ging ongeveer heel hoofdstuk 7 van de handleiding hierover.
Enige piepjes die ik heb zijn bij het starten als ik mijn riem nog niet om heb, bij bots waarschuwing (die bij rotondes soms iets te snel afgaat) en parkeersensor.
De heftruck sound bij het achteruit rijden?

De cruise control piep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy2719
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-05 17:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxxwXnhXWaKacDdPvNXZWYI3BKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHI5o5OVRrE36dojNFqm6T9P.jpg?f=fotoalbum_large Onder de indruk van de range bij zomerse temperaturen.

Rit vandaag van zoetermeer naar Soesterberg. 90% snelweg, 103 KM via de adaptive cruisecontrol. Geen wind. Gemiddeld verbruik 15,3 KWh / 100 KM.

Range is dan 72,6/15,3 = 474 KM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rvdgaag schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:29:
Een beetje offtopic en ook weer niet.

Vanmiddag heb ik in Zurich Zwitserland aan de Bahnhofstrasse even snel de Genesis store bezocht.
Naast een kort leuk gesprek met de verkoper daar even in de broer van de Ioniq 5 gezetten en een paar foto's kunnen maken.

De versie die daar stond vergelijkbaar met de Lounge editie van de Ioniq 5 had wel ff 490pk bij de AWD versie en de afwerking van het interieur was wel duidelijk een tandje beter dan de Ioniq 5 Lounge editie, de prijs ook 98K.

Leverbaar vanaf Juni in CH, Duitsland, Engeland en Frankrijk volgen nog dit jaar, NL komt volgend jaar aan de beurt. Er stonden ook 3 andere (benzine) auto's in de showroom die al snel opgevolgd gaan worden door EV versies.

Ik vind het een mooie auto, maar door de rondere vormen toch weer een wat traditionele look, en 490 PK daar wordt je hebberig van...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is die 490 PK niet alleen beschikbaar met de Boost knop?

En wat een hoop geld zeg, voor een veredelde Koreaan... Dan zou ik zelf gewoon voor de Model Y Performance gaan: nog meer snelheid, zuiniger op hoge snelheid, laadnetwerk, OTA voor alles, veel meer ruimte... Dan mis je wel de Crystal Sphere, maar dat is toch meer voor de liefhebbers van Swarovski luxe... 🤢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

@bilgy_no1 Ik zal beargumenteren dat voor Europa (Nederland in ieder geval) de bonus laadnetwerk bij Tesla niet meer een bonus is. Omdat de connectors hetzelfde zijn en Tesla het geheel heeft open gegooid kun je gewoon laden bij het Tesla netwerk (kan me niet voorstellen dat ze het niet open gooien voor de rest van de EU, Musk wil het zelfs voor de VS alleen daar moeten ze hun equivalent van de Lightning connector omruilen voor de auto-variant van USB-C in de VS: CCS + Type1, wat hier in de EU CCS+Type2 is). Sterker nog: Tesla's (in de afweging voor mijn nieuwe auto heb ik zeker Tesla meegenomen) beschouwen Ionity/Fastned/etc. ook als "supercharger netwerk" tegenwoordig in de EU. Inclusief pre-conditioning.

Tesla was zeker een optie maar het geheel is op de snelweg gewoon luider dan een Ioniq 5. Ondanks dat het infotainment systeem wel zou kunnen wennen, was de HUD + reguliere dash gewoon... beter. Omdat Tesla ook geen Android Auto (of Carplay) doet, en eigenlijk elk ander merk wel, was ook dat een minpunt (het infotainment systeem van Tesla is zeker niet slecht, er zit ook gewoon een Spotify/etc app in). Zeker omdat ik de navigatie "goed" maar niet "geweldig" vond (en het data abo tegenover mijn eigen telefoon als voordeel was ook een factor). Als je telefoon audio wilt zit je ook vast aan bluetooth en dat klinkt toch minder (zit geen LDAC op Tesla) dan bekabelde Android Auto.

Goed, alles gebalanceerd, maar had Tesla een HUD gehad, had ik ook een Tesla gereden.

Dat gezegd hebbende... weet niet of ik de Genesis had overwogen. De Ioniq 5 is mooi genoeg. Die 490 PK/dual motor "schop onder je kont" is een paar keer leuk maar zowel bij Tesla als bij deze Koreanen is uiteindelijk het gedrag wat je leert 'zuinig rijden' en op de navigatie/hulpmiddelen 'slim rijden'. Leuk rijden kunnen ze allemaal wel, maar voor die paar keer... niet de moeite waard.

En vergeet niet dat een Ioniq-N er ook nog aan komt mocht je echt die schop willen. Hoef je geen Genesis/Tesla voor te hebben :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-06 18:08
bilgy_no1 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:16:
[...]

Is die 490 PK niet alleen beschikbaar met de Boost knop?

En wat een hoop geld zeg, voor een veredelde Koreaan... Dan zou ik zelf gewoon voor de Model Y Performance gaan: nog meer snelheid, zuiniger op hoge snelheid, laadnetwerk, OTA voor alles, veel meer ruimte... Dan mis je wel de Crystal Sphere, maar dat is toch meer voor de liefhebbers van Swarovski luxe... 🤢
Model Y met echte stoelen voor kleuters, als 1,90m persoon is er niet fatsoenlijk in te zitten en dan zit je nog op een plastic skai stoel 8)7

De Genesis is een auto met een Lexus afwerking, premium en dus een premium prijs. Mijn Ioniq 5 Lounge is een mooie auto maar niet echt premium te noemen. De Model Y is echt een lelijk hok in mijn mening, net zoals al die andere Tesla's.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rvdgaag schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Model Y met echte stoelen voor kleuters, als 1,90m persoon is er niet fatsoenlijk in te zitten en dan zit je nog op een plastic skai stoel 8)7

De Genesis is een auto met een Lexus afwerking, premium en dus een premium prijs. Mijn Ioniq 5 Lounge is een mooie auto maar niet echt premium te noemen. De Model Y is echt een lelijk hok in mijn mening, net zoals al die andere Tesla's.
Ja, ieder zijn ding hé... Ik heb ook een Ioniq 5 Lounge, maar mede omdat deze ongeveer €15k goedkoper was dan de Model Y uitvoering (LR AWD) die ik zou willen. Hij was ook nog niet te bestellen trouwens.

Ik vind de Tesla's zelf best prima (in mijn ervaring als af en toe meerijden) en heb best wat rammeltjes en kleine ergernissen aan de Ioniq 5. Maar voor €15k besparing neem ik dat voor lief.

Nu zal het best dat de materialen in de Genesis weer beter zijn dan de Tesla, maar die is dan nog eens minstens €15k duurder. Dan kom je op het niveau van een Model S en dat soort auto's. Dan zou *voor mij* de Model Y LR AWD prima zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Umbrah schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:35:
@bilgy_no1 Ik zal beargumenteren dat voor Europa (Nederland in ieder geval) de bonus laadnetwerk bij Tesla niet meer een bonus is. Omdat de connectors hetzelfde zijn en Tesla het geheel heeft open gegooid kun je gewoon laden bij het Tesla netwerk (kan me niet voorstellen dat ze het niet open gooien voor de rest van de EU, Musk wil het zelfs voor de VS alleen daar moeten ze hun equivalent van de Lightning connector omruilen voor de auto-variant van USB-C in de VS: CCS + Type1, wat hier in de EU CCS+Type2 is). Sterker nog: Tesla's (in de afweging voor mijn nieuwe auto heb ik zeker Tesla meegenomen) beschouwen Ionity/Fastned/etc. ook als "supercharger netwerk" tegenwoordig in de EU. Inclusief pre-conditioning.

Tesla was zeker een optie maar het geheel is op de snelweg gewoon luider dan een Ioniq 5. Ondanks dat het infotainment systeem wel zou kunnen wennen, was de HUD + reguliere dash gewoon... beter. Omdat Tesla ook geen Android Auto (of Carplay) doet, en eigenlijk elk ander merk wel, was ook dat een minpunt (het infotainment systeem van Tesla is zeker niet slecht, er zit ook gewoon een Spotify/etc app in). Zeker omdat ik de navigatie "goed" maar niet "geweldig" vond (en het data abo tegenover mijn eigen telefoon als voordeel was ook een factor). Als je telefoon audio wilt zit je ook vast aan bluetooth en dat klinkt toch minder (zit geen LDAC op Tesla) dan bekabelde Android Auto.

Goed, alles gebalanceerd, maar had Tesla een HUD gehad, had ik ook een Tesla gereden.

Dat gezegd hebbende... weet niet of ik de Genesis had overwogen. De Ioniq 5 is mooi genoeg. Die 490 PK/dual motor "schop onder je kont" is een paar keer leuk maar zowel bij Tesla als bij deze Koreanen is uiteindelijk het gedrag wat je leert 'zuinig rijden' en op de navigatie/hulpmiddelen 'slim rijden'. Leuk rijden kunnen ze allemaal wel, maar voor die paar keer... niet de moeite waard.

En vergeet niet dat een Ioniq-N er ook nog aan komt mocht je echt die schop willen. Hoef je geen Genesis/Tesla voor te hebben :D
Ik zou ook zeker niet zeggen dat Tesla perfect is en het gaat mij niet om de power. Ik streef nu ook naar zo zuinig mogelijk rijden. Klopt ook dat de Superchargers open worden gesteld, maar dat gast toch best langzaam vind ik. Bovendien zie ik nog best wat failed attempts. Als je veel reist is de beschikbaarheid en de betrouwbaarheid allebei belangrijk. Met een Tesla is dat navigeren en laden gewoon perfect geregeld.

Als Tesla een Model Y SR+ had gehad voor ongeveer de prijs van een Lounge, dan had die nu voor de deur gestaan. Nu wel blij met de Ioniq 5 (zeker het laden onderweg), maar het blijft wel proppen als we met de familie op pad zijn. Dan past er in de MY toch echt veel meer.

Ik ben vooral blij dat er nu iets van keuze is. Nu moeten ze allemaal nog de productie flink opschroeven, zodat ze ook echt binnen redelijke termijn beschikbaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 19:02
De Pump app vraagt om de mijnHuyndai credentials als je je auto wil koppelen. Als ik het goed begrijp geef ik Pump daarmee dus volledige toegang tot dat account en daarmee mijn Ioniq, en hebben ze in principe dus ook de mogelijkheid om instellingen van de auto te wijzigen, van slot te halen, etc.
In de privacy verklaring geven ze wel aan dat ze nooit commando's naar de auto zullen sturen, maar technisch gezien kunnen ze dat wel (of een hacker als Pump gehackt wordt).

Hoe gaan jullie hiermee om? Het zit mij niet lekker om zulke toegang te verlenen aan een derde partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenOnderweg

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

Arialber schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 07:00:
Ik heb deze week een IONIQ5 73kwh RWD Style 5D besteld. Ik ben woonachtig in Finland, maar kon niet zoveel Forum data hier vinden. Misschien ook wel interessant om ervaringen te delen, vanuit een land waar de zomer 4 dagen duurt, in plaats van 4 maanden. Hier in Finland kun je trouwens alleen maar 73kwh modellen bestellen bij de dealer.

Verwachte levertijd is 9 maanden. Wat zijn de levertijden in Nederland?
Ik heb mijn Ioniq 5, weliswaar met HDA2 EN FCA-JX, vorige maand besteld. Verwachte levertijd 1e kwartaal 2023, dus ook zeker 8-9 maanden. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BenOnderweg

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

Kom ik vandaag toch de deur uit, staat daar toch deze prachtige Ioniq 5 in mijn kleur shooting star!!! _/-\o_ :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9qBxZ7Z0KaJwAhpx62DduR2ecs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6n9wjny9mfXSKFU2yLgDo7F.jpg?f=fotoalbum_large

Yeah, dacht ik, ze hebben hem gebracht ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWNeRzmr5cqw1uRcGHIEznwu06s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1bMEKCNaMsfWc4D0oLct3ct.jpg?f=fotoalbum_large

OEPS, Hyundai bezorgd (nog) niet aan huis 8)7 EN ik moet nog zeven maanden wachten. |:(
Gelukkig gaat de tijd snel en is het alweer bijna Kerstmis. O-) ;)
Als je als forumlid deze locatie herkent, bel de volgende keer ff aan bij 129! ;w

[ Voor 3% gewijzigd door BenOnderweg op 16-05-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
BenOnderweg schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:35:
Kom ik vandaag toch de deur uit aan de IJsvogellaan, staat daar toch deze prachtige Ioniq 5 in mijn kleur shooting star!!! _/-\o_ :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

OEPS, Hyundai bezorgd (nog) niet aan huis 8)7 EN ik moet nog zeven maanden wachten. |:(

Gelukkig gaat de tijd snel en is het alweer bijna Kerstmis. O-) ;)

Als je als forumlid deze locatie herkent, bel de volgende keer ff aan op 129! ;w
Ik was vanmorgen nog in de watersniplaan. Toch maar weer gemist die I5…

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irab
  • Laatst online: 13-06 17:41
BenOnderweg schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:28:
[...]

Ik heb mijn Ioniq 5, weliswaar met HDA2 EN FCA-JX, vorige maand besteld. Verwachte levertijd 1e kwartaal 2023, dus ook zeker 8-9 maanden. 8)
Heb vorige maand ook een ioniq 5 (lounge, 58 kWh) besteld.
Levertijd 6-9 maanden.
Met HDA1 ipv HDA2. Dus zonder automatische rijstrookwisseling. Ga jij dat wel krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenOnderweg

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

irab schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:51:
[...]

Heb vorige maand ook een ioniq 5 (lounge, 58 kWh) besteld.
Levertijd 6-9 maanden.
Met HDA1 ipv HDA2. Dus zonder automatische rijstrookwisseling. Ga jij dat wel krijgen?
Yep, gaat waarschijnlijk alleen langer duren als de benodigde chips nog niet beschikbaar zijn, maar ik ga ervoor! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-06 20:18

-CJ

Not remastered

Eboeker schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:30:
De Pump app vraagt om de mijnHuyndai credentials als je je auto wil koppelen. Als ik het goed begrijp geef ik Pump daarmee dus volledige toegang tot dat account en daarmee mijn Ioniq, en hebben ze in principe dus ook de mogelijkheid om instellingen van de auto te wijzigen, van slot te halen, etc.
In de privacy verklaring geven ze wel aan dat ze nooit commando's naar de auto zullen sturen, maar technisch gezien kunnen ze dat wel (of een hacker als Pump gehackt wordt).

Hoe gaan jullie hiermee om? Het zit mij niet lekker om zulke toegang te verlenen aan een derde partij.
Lijkt me zeker niet ideaal. Ik heb de API van bluelink zelf in gebruik via mijn smarthome (zonder tussenkomst van een derde partij) en je kan niet alleen commando's sturen maar ook de locatie, kilometerstand en andere zaken van de auto uitlezen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Eboeker schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:30:

Klopt inderdaad. Hetzelfde geldt voor de app Tronity. Ik heb ze geprobeert: mooie apps, maar ze hebben onbeperkte toegang. Bovendien is de meerwaarde beperkt aangezien de batterij info niet live is.

Zelf gebruik ik Home Assistant. Die update elke vijf minuten vanuit Bluelink. En bij elke wijziging van batterij percentage, wordt ABRP voorzien van een update via de OVMS api.

Ik vind Pump wel fijner werken dan ABRP, maar helaas geen api om hetzelfde trucje te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkStar_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-05 17:40
Astronaut schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:55:
[...]

Klopt inderdaad. Hetzelfde geldt voor de app Tronity. Ik heb ze geprobeert: mooie apps, maar ze hebben onbeperkte toegang. Bovendien is de meerwaarde beperkt aangezien de batterij info niet live is.

Zelf gebruik ik Home Assistant. Die update elke vijf minuten vanuit Bluelink. En bij elke wijziging van batterij percentage, wordt ABRP voorzien van een update via de OVMS api.

Ik vind Pump wel fijner werken dan ABRP, maar helaas geen api om hetzelfde trucje te doen.
Heb je ergens een guide gevolgd? Hier ook home assistant met de HACS Kia Uvo / Hyundai Bluelink integratie. Heb even OVMS gegoogled (kende het nog niet) maar kon het niet direct uitzoeken. Anders later eens verder verdiepen mocht er geen guide zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-06 21:58
BenOnderweg schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:35:
Kom ik vandaag toch de deur uit aan de IJsvogellaan, staat daar toch deze prachtige Ioniq 5 in mijn kleur shooting star!!! _/-\o_ :)

[Afbeelding]

Dacht ik even bij te lezen op een van mijn favoriete topics, zie ik mijn auto toen ik op bezoek was bij schoonvader Henk (jou wel bekend :) ) Ik zal zeker binnenkort aanbellen als ik in de buurt ben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
FunkStar_ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:03:
[...]

Heb je ergens een guide gevolgd? Hier ook home assistant met de HACS Kia Uvo / Hyundai Bluelink integratie. Heb even OVMS gegoogled (kende het nog niet) maar kon het niet direct uitzoeken. Anders later eens verder verdiepen mocht er geen guide zijn.
Nee, ik heb daar geen guide voor gevolgd: was een hoop gepiel om het werkend te krijgen. Maar bij dezen eentje voor dit forum :)

In ABRP moet je je API token ophalen. Hiervoor ga je naar de settings van je auto. Dan 'live data' -> 'settings' -> 'show live data instructions' -> 'link generic'

Voor in je Home Assistant configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
rest_command:
  abrplivelink:
    url: 'http://api.iternio.com/1/tlm/send?token=<<api token>>&api_key=32b2162f-9599-4647-8139-66e9f9528370&tlm={"utc":{{ utcnow().strftime("%s") }},"soc":{{ states("sensor.ioniq_5_ev_battery") }},"is_charging":{% if is_state("binary_sensor.ioniq_5_charging", "on") %}{{1}}{% else %}{{0}}{% endif %},"car_model":"hyundai:ioniq5:22:74"}'
    method: POST
    headers:
      content_type: "charset=utf-8; application/x-www-form-urlencoded"

Uiteraard de goede entity id's gebruiken. Bij car_model heb je optie "hyundai:ioniq5:22:74" of "hyundai:ioniq5:22:58" voor respectievelijk de long range en standard range battery packs. En "<<api token>>" vervangen door je eigen api token.

Vervolgens in Home Assistant een automation die lijkt op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: Update ABRP Live Link @ Ioniq SoC Change
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.ioniq_5_ev_battery
  action:
  - service: rest_command.abrplivelink
  mode: single

Dat zou het moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Heeft iemand al eens met een open achterklep gereden? Ik moet binnenkort wat klussen en ik moet water hout van 250 meter ophalen en vroegah bond je de klep vast met een stuk touw.

Kan dat met een elektrische klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de meester01 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:47:
Heeft iemand al eens met een open achterklep gereden? Ik moet binnenkort wat klussen en ik moet water hout van 250 meter ophalen en vroegah bond je de klep vast met een stuk touw.

Kan dat met een elektrische klep?
Goede vraag. Nu ik er zo over nadenk biedt de achterklep weinig houvast om hem vast te binden. Zelfs geen ruitenwisser die ik in het verleden nog wel eens voor dat doel heb misbruikt... Je zou het kunnen proberen met de spoiler, maar ik weet niet hoeveel kracht die kan opvangen. Met 3 spanbanden van links, midden en rechts van de spoiler, over de achterruit, naar de trekhaak. Wel goed je lak beschermen met iets zachts (microvezel) ertussen. Zowel op de spoiler/dakrand als daar waar de klep op het hout rust.

Waarom ik hierover twijfel is dat de spoiler niet heel sterk aanvoelt. Holle kunststof volgens mij en het voelt niet aan als een structureel deel. En ja, als je dan toch al een trekhaak hebt kun je uiteraard ook voor een paar tientjes een aanhanger huren of van iemand lenen.

Je kunt de klep vrij makkelijk instellen om maar tot een bepaalde hoogte open te gaan, maar of dat ook tijdens het rijden zo blijft staan weet ik niet. In dit geval zou je het hout vast kunnen sjorren met de ogen in de bagageruimte en de achterklep zo weinig mogelijk open laten staan. Als het maar voor 250 meter is kun je waarschijnlijk heel rustig rijden?

Ik ga er in ieder geval vanuit dat je helemaal tureluurs wordt gepingeld dat de klep nog openstaat...
Pagina: 1 ... 96 ... 263 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic