Ik mag een nieuwe leaseauto gaan rijden, en de afgelopen anderhalf week heb ik de volgende auto's vergeleken:
- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV6
- Tesla M3
- Polestar 2
- Ford Mustang Mach-E
- VW ID.3
- VW ID.4
Ik rijdt momenteel al een 28kWh Ioniq "legacy" (2019), en heb ruime EV ervaring, maar toch was dit een leuke tocht.
Het VW aanbod viel eigenlijk gelijk af: de levertijden (+ alle kwaliteitsproblemen/kinderziektes/hoe VW is omgegaan met eerste aanbieders/gebrek aan controle over opties) speelden daar parten bij terwijl het eigenlijk naar mijn mening geen bijzondere auto is.
De Kia EV6 was an-sich fijn, maar had behoorlijk wat problemen met klimaatbeheersing en was eigenlijk gewoon constant frustratie. Niet zaken waar ik aan kan wennen. Eigenlijk deed het me denken aan de LTT video over de EV6: altijd worstelen. Dat gezegd hebbende: wel een mooie auto. Alleen jammer dat alleen de GT variant realistisch leverbaar blijkt te zijn momenteel. Die heeft persé een panoramisch dak volgens de dealer (en website...). En daarbij is het dak 4,5cm lager. Ik ben 2m lang: ik pas er dan niet meer in.
De Polestar 2 was een volgende stap, en eigenlijk was het een fijne auto in veel aspecten. Wel luider dan de Kia. Helaas een mega middenconsole. Met mijn stelten had ik ongeveer één CM ruimte rechts bij mijn benen. Ondanks redelijk goede levertijden helaas uiteindelijk toch niet de auto voor mij, gewoon geen "klik" er mee (naast de claustrofobie). Media/entertainment was tevens best een mismatch voor mij, ondanks mijn mega-nerd reputatie. Proefmodel had redelijke android automotive, maar geen Android Auto (wat een mega pre voor mij is). Tevens was hij wat luid op de snelweg en na een uur testrijden niet helemaal comfortabel.
De Tesla Model 3 was de eerste testrit waar ik echt een grijns van op mijn gezicht kreeg qua auto. Hij was luider dan de EV6 op de snelweg, maar zo veel scherper in pedaal gevoel, en de audio entertainment + klimaatbeheersing was perfect. Helaas weegt "ecosysteem" voor mij wel mee, en Tesla is daar een beetje gek in. Ik snap het idee van "IT startup maakt auto's" ipv andersom, maar de lockin (ondanks dat ik mijn test audio wel kon afspelen) was lastig. De navigatie was redelijk maar minder dan wat je met Android Auto (en apps) kan krijgen. Het was allemaal wat meer 'locked in'. Desalniettemin is hij voor mij op een gedeelde tweede plek gefinisd in deze ronde: "Umbrah koopt een Auto".
De Mach-E was een andere kanshebber, maar de Ford software voelt zo 'onaf' en eigenlijk vond ik de zit ook tegenvallen. De auto voelde wat meer een gevaarte IPV iets waar ik echt dingen mee kan doen (mega neus in vergelijking met de rest), en qua tech loopt Ford gewoon verder ook heel erg achter. De laadsnelheid + hoe uitgekleed de auto binnen mijn budget is (tech pak erbij was echt mijn max voor de "ook wel goeie range maar niet long range"-versie). Het is duidelijk een eerste generatie EV (en voelde meer als mijn 2019 Ioniq dan een moderne auto...). Er staat hier ook een Ford Kuga PHEV op de oprit (niet van mij!!), dus ik ken het Ford ecosysteem vrij redelijk, en eigenlijk als Europese EV (115kw max, laadcurve echt slecht in vergelijking met Hyundai, minder zuinig...) valt hij gewoon zwaar tegen. Wel een goeie optie, en ondanks het rijgedrag dankzij Android Auto tóch een tweede plek (wel een factor dat de levertijd goed is).
Dus. Wat heb ik besteld? Nouja, ik post dit in het Ioniq 5 topic
Een Hyundai Ioniq 5 Lounge 77kWh/RWD.
Ik heb de HDA2 (auto lane change) + Kruisend verkeer (FCA-JX) er af laten halen ivm de levertijden, 19" velgen, en géén sunroof (bij Ioniq niet getest maar wil het niet riskeren dat ik m'n kop stoot want ook bij de Ioniq is het 4.5cm minder hoogte...), maar verder vol aangekleed.
De "grijze" lichte bekleding met Digital Teal lak lijken me erg mooi (wie rijdt hier al zoiets?).
Order is net ingediend bij de leasemaatschappij, en hopelijk gaat hij er snel bij. De richttijd is februari volgend jaar qua levering. Veruit de meest fijne auto die ik heb proef gereden, érg stil op de snelweg, en de HUD is een mega toegevoegde waarde. Klimaat is ook erg fijn, en de stoelen... voor lange mensen als mijzelf is het gewoon een erg fijne bak.