-TheNose- schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:06:
[...]
Ik rij nu een Skoda Octavia, vrij standaard versie, dus zal wel heel ander iets zijn deze Ioniq. Ben ook rond aan het kijken naar eventuele alternatieven, maar heb nog geen idee eigenlijk en hier is dat het topic niet voor lijkt me.
Als je nu een Octavia rijdt is het zaak even goed te kijken naar je ruimtebehoefte. De kofferruimte (met achterbank omhoog) is dan een stuk groter dan wat de Ioniq 5 biedt. Met stoelen naar beneden ligt het relatief wat dichter bij elkaar.
De kofferruimte met de Ioniq 5 is wel ruim. Ik had hiervoor een Renault Megane en kan ongeveer hetzelfde meenemen. Dan moet ik wel de achterbank naar de voorste positie schuiven en het bagagescherm thuis laten. De Octavia is geloof ik net wat ruimer dan de Megane, dus als het nu al regelmatig krap is...
Qua kofferruimte is de Model Y echt veel ruimer, maar de goedkoopste variant die nu bestelbaar is kost al ruim meer dan de meest volledig uitgeruste AWD Ioniq 5.
Volgende is denk ik de Skoda Enyaq die je qua kofferruimte goed met de Octavia kunt vergelijken. Deze is ook verkrijgbaar in goedkopere varianten. Grootste nadeel tov de Ioniq 5: veel minder snel laden op langere routes. Daar staat tegenover dat deze én een grotere batterij heeft (althans, totdat Modeljaar '23 van de Ioniq 5 wordt geleverd) én iets efficiënter is. Dit speelt uiteraard alleen wanneer je echt grote afstanden moet afleggen met meerdere laadstops. Dan is de Ioniq 5 uiteindelijk iets sneller.
VW ID.4 is ook een alternatief: iets ruimere koffer dan de Ioniq 5, maar eerlijk gezegd zou ik dan toch voor de Enyaq gaan: zelfde platform, zelfde software, maar meer ruimte en naar mijn smaak mooiere vormgeving binnen en buiten.
Wat mij wel opviel in proefritten bij de VW auto's was dat deze een beetje sloom aanvoelen bij het wegrijden. Dat heeft zelfs de Ioniq 5 RWD al een stuk minder.
Voor mij was het snelle laden van de Ioniq 5 doorslaggevend. Ik rijd best vaak verre stukken, zowel voor werk als vakantie (wij hebben ervoor gekozen om niet meer te vliegen voor vakanties) en dan is een pauze van 20 minuten ipv 35-40 minuten best prettig. Als het alleen om 2x vakantie per jaar zou gaan had ik waarschijnlijk eerder voor de Enyaq gekozen.
Mocht zowel ruimte, als snelladen, als trekhaak met serieuze treklast geen issue zijn, dan zou je ook een e-Niro kunnen overwegen. Verder nog de Mustang Mach-e, maar die vind ik duur, heeft niet echt veel ruimte en was destijds niet met trekhaak bestelbaar. Wel een paar mooie foefjes die ik graag had gehad, zoals de pincode om de deur te openen (handig als je bijv. gaat surfen en de dure autosleutel niet mee wilt nemen in het water).
Anyway, er is keuze... althans: op papier... Volgens mij zijn er overal lange wachttijden momenteel, dus misschien gaat het ook wel daar vanaf hangen.
Succes!