Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Tallguy2719 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:58:
[...]

Wat dacht je van USB-C ipv USB-A? Onbegrijpelijk dat je in 2021 nog iets aanbiedt met USB-A. Ik hoop dat ze een keer met een USB-A naar C omruil actie komen. Desnoods betaald.
hier zie ik echt geen enkel probleem in; ik heb werkelijk nog geen enkel apparaat waarbij een usb-c-usb-c kabel geleverd werd. nu is mijn mobiel inderdaad alweer 1,5 jaar oud, dus ik loop hierin misschien wat achter..... maar de EV6 heeft het wel hoor, dus er is een alternatief ;)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
Tiggy80 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:11:
[...]

hier zie ik echt geen enkel probleem in; ik heb werkelijk nog geen enkel apparaat waarbij een usb-c-usb-c kabel geleverd werd. nu is mijn mobiel inderdaad alweer 1,5 jaar oud, dus ik loop hierin misschien wat achter..... maar de EV6 heeft het wel hoor, dus er is een alternatief ;)
Mee eens !

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobDeRooy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-09-2024
ZuinigeRijder schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:10:
[...]
Zie pagina 610 (9-13) van het instructieboekje:
[...]
Bedankt voor deze bijzondere manier om de ruitenwissers goed schoon te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
BobDeRooy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:48:
[...]

Bedankt voor deze bijzondere manier om de ruitenwissers goed schoon te kunnen maken.
Door de ruitenwissers dieper weg te steken onder de motorkap vangen ze minder wind maar kunnen ze wel niet meer in hun standaardpositie omhoog gezet worden.
Andere merken doen dit ook zo.
Onze 6 jaar oude Skoda Octavia heeft dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

BobDeRooy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:48:
[...]

Tja, ik wist dat niet. Heb ze met veel gedoe vervangen door Bosch Aerotwin wissers. Liggen nog 1,5 cm lager, nog minder ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ERN5T schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:08:
[...]

Wat dacht je van een paar elektromagneten in de rugleuningen en een knopje achterin? Zo moeilijk is het niet.
In principe niet onmogelijk, maar in praktische zin meer complexiteit: dan moet er bedrading naar ieder afzonderlijk beweegbaar deel, bedrading in de rugleuning zelf naar het knopje, etc. Mogelijk wordt het dan gewoon te duur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:32
Mijn vader heeft zijn Ioniq 5 73 KWH AWD Lounge besteld in Oktober 2021, hij komt volgende week binnen bij de dealer. Eerste schatting was medio Feb, uitgesteld naar medio April.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobDeRooy
ook een handige accessoire, naast de rubber mattenset, nu ook een Kofferbakmat met Bumper beschermmat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0tUN25dQwdgvYNPikfwer_YL48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YIoLcZFN6URB8POuYAeVfCa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FO2hNl2ApElEHrLxQV5TQLUCIJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eO4caAEqGhL7cwHQ3UYGDC3q.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er best goed uit, is niet erg dik zodat je nog makkelijk bij de laadkabels kunt.
De bumperbescherming heb ik onder de kofferbak mat gelegd, indien nodig flap je die er zo onder vandaan.
Het staat nog een beetje bol omdat ie opgerold vervoerd is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 19:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Ziet er goed uit Bob

Ik ben nog steeds op zoek naar een bumper beschermer op maat. Afgezien van een aanbod van wrappers die rond de €100 zitten ben ik nog niet iets goedkopers tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermeer10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 10:48
de meester01 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:36:
Ziet er goed uit Bob

Ik ben nog steeds op zoek naar een bumper beschermer op maat. Afgezien van een aanbod van wrappers die rond de €100 zitten ben ik nog niet iets goedkopers tegen gekomen.
https://hyundaizubehoer.d...engerschutzmatte-Tuc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Ik heb geen hond oid, ik zoek van die doorzichtige folie of iets in chroom dat ik permanent op de bumper kan plakken. Maar ik heb alleen universele dingen gevonden, niet iets dat speciaal voor de Hi5 is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanaf 24 maart is de "alternatieve route" de "kostenefficiënte route" in de navigatie (zou dus stroom moeten sparen).
Vanaf 24 maart 2022 zal de ‘kostenefficiënte’ route de huidige ‘alternatieve’ routebegeidingsoptie vervangen. De nieuwe optie houdt rekening met tolwegen, terwijl de efficiëntie gemaximaliseerd wordt.

• Doelvoertuigplatform: voertuigen van de Standard 5W generation, Premium 5th generation, en Premium 6th generation (met verbonden routeringsdiensten).
• Routeoptiedefinitie
o Aanbevolen: de route zal de kleinste hoeveelheid tijd in beslag nemen (geen wijziging)
o Alternatieve (kostenefficiënte route): de route verkiest de kortste afstand tot je bestemming met zo weinig mogelijk tol als nodig (nieuw)

※ Voor korte routes en routes met dezelfde tolheffing, kunnen de aanbevolen en alternatieve routes identiek zijn.
Ik denk dat alleen online (server) een aanpassing gedaan is en dat er geen software update van de map/infotainment hiervoor nodig is geweest. Omdat de route calculatie al verkeersinformatie meeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Nou nog accu voorverwarmimg en lange routes met laadstops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-09 10:11
En een behoorlijke navigatie zou ook fijn zijn... Afgelopen week weer gezien dat de ingebouwde drama is.
Snellere opties vanwege files geeft hij niet weer/berekent die niet juist. Door Google maps op m'n telefoon ernaast te pakken uiteindelijk bijna kwartier bespaard (gebaseerd op aankomsttijd die de navigatie aangaf tov daadwerkelijke aankomsttijd en vergelijk met aankomsttijden beide routes in Google), waar de ingebouwde nav me gewoon wilde laten aansluiten en alleen een alternatief aangaf die nog een kwartier langer zou kosten... 8)7

Moest ook een dag in Almere zijn (waar ik niet bekend ben), wilde die me 3 maal een fietspad op sturen.
Zal blij zijn als m'n USB poort weer gemaakt is...

[ Voor 21% gewijzigd door amw82 op 29-03-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:35:
Vanaf 24 maart is de "alternatieve route" de "kostenefficiënte route" in de navigatie (zou dus stroom moeten sparen).

[...]

Ik denk dat alleen online (server) een aanpassing gedaan is en dat er geen software update van de map/infotainment hiervoor nodig is geweest. Omdat de route calculatie al verkeersinformatie meeneemt.
Kostenefficiënte route lijkt vooral tolwegen te betreffen, niet zozeer energiebesparing, als ik die quote goed begrijp.

De kortste afstand wordt nu ook al gegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 29-03-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

amw82 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:56:
En een behoorlijke navigatie zou ook fijn zijn... Afgelopen week weer gezien dat de ingebouwde drama is.
Snellere opties vanwege files geeft hij niet weer/berekent die niet juist. Door Google maps op m'n telefoon ernaast te pakken uiteindelijk bijna kwartier bespaard (gebaseerd op aankomsttijd die de navigatie aangaf tov daadwerkelijke aankomsttijd en vergelijk met aankomsttijden beide routes in Google), waar de ingebouwde nav me gewoon wilde laten aansluiten en alleen een alternatief aangaf die nog een kwartier langer zou kosten... 8)7

Moest ook een dag in Almere zijn (waar ik niet bekend ben), wilde die me 3 maal een fietspad op sturen.
Fietspaden vindt de Navi inderdaad fantastisch om de 1 of andere reden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:51:
[...]

Kostenefficiënte route lijkt vooral tolwegen te betreffen, niet zozeer energiebesparing, als ik die quote goed begrijp.

De kortste afstand wordt nu ook al gegeven.
Nee, de kortste afstand hoeft niet het minste stroom te geven. Tolwegen vermijden was al een optie. De alternatieve route kan nu langer zijn dan de kortste route, omdat rekening gehouden wordt met afremmen, stoplichten, etc.

Er staat ook expliciet dat naast tolwegen ook de efficiëntie gemaximaliseerd wordt.
De nieuwe optie houdt rekening met tolwegen, terwijl de efficiëntie gemaximaliseerd wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-03-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
amw82 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:56:

In mijn lange carrière als autorijder heb ik vele navigatiesystemen (los of ingebouwd) gehad. Er was er geen zonder fouten of rare aanwijzingen etc. Ja, deze navi is niet foutloos, dat is Google of Apple ook niet en de nieuwe TomTom die we binnenkort krijgen ook niet. Maar alles is beter dan ouderwetse papieren kaarten 😂

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Luft schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:49:
[...]

In mijn lange carrière als autorijder heb ik vele navigatiesystemen (los of ingebouwd) gehad. Er was er geen zonder fouten of rare aanwijzingen etc. Ja, deze navi is niet foutloos, dat is Google of Apple ook niet en de nieuwe TomTom die we binnenkort krijgen ook niet. Maar alles is beter dan ouderwetse papieren kaarten 😂
"Waze" mensen. Ik zweer d'r bij qua:
* up to date kaartmateriaal
* qua flitsers en gevaarmeldingen
* qua scherm layout
....maar zo balen dat ik via Android Auto geen heel scherm heb.

Gisteren voor het eerst in een model 3 Tesla meegereden, nou dat viel me niet mee hoor. Dat navigatiedeel in het scherm is ook niet groot. De lage zit en de bordkartonnen deurtjes.......blij met m'n Ioniq 5!

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 31-07 13:45
Is het iemand al gelukt om tijdens het rijden de achteruitrij camera aan te zetten? De EV6 heeft hier een makkelijk knopje voor op het midden console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:05

-CJ

Not remastered

Niick7 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:59:
Is het iemand al gelukt om tijdens het rijden de achteruitrij camera aan te zetten? De EV6 heeft hier een makkelijk knopje voor op het midden console.
De Ioniq 5 ook? Wat lukt er dan niet?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijssgerb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 09:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdG6VhYOVCXPzWNK-RMVux9oS0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EdLQZsH0kCa1i1WHTuI3b4Ud.jpg?f=user_large

Zie cirkel. Daar zit het knopje voor de achteruitrijcamera. Deze werkt gewoon tijdens het rijden.

[ Voor 19% gewijzigd door ijssgerb op 30-03-2022 09:06 ]

You can call me Al

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niick7 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:59:
Ja, gewoon P knop drukken (2e van rechts op infotainment knoppen).

Ook de handleiding zegt dat dit mogelijk is, pagina 498 (7-122):
Zicht achteruit tijdens het rijden
De bestuurder kan tijdens het rijden het achteraanzicht op het scherm controleren om zo veiliger te kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
ZuinigeRijder schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:05:
[...]

Ja, gewoon P knop drukken (2e van rechts op infotainment knoppen).

Ook de handleiding zegt dat dit mogelijk is, pagina 498 (7-122):

[...]
Valt me telkens meer op dat men de handleiding links laat liggen. Die is er toch niet voor niets ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Luft Inderdaad. Misschien moet de topic starter @Jan Treur een link naar de Nederlandse handleiding in PDF opnemen. Is ook makkelijker zoeken O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

ZuinigeRijder schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:04:
@Luft Inderdaad. Misschien moet de topic starter @Jan Treur een link naar de Nederlandse handleiding in PDF opnemen. Is ook makkelijker zoeken O-)
Ik denk dat wij van de generatie zijn die eerst proberen hun eigen problemen op te lossen voordat we er een ander mee lastig vallen....De nieuwste generatie I5 bezitters heeft er maar weinig moeite voor over om informatie te vergaren.....

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-08 17:52

Redwood

The Truth Is In Here

Heeft er iemand al ervaring met draadloze CarPlay icm bijv. de cplay2air? Deze heb ik al jaren in de huidige Passat en werkt eigenlijk super.

Welke usb poorten kunnen gebruikt worden voor CarPlay? Kan alvast eens gaan kijken dat ALS de cplay2air werkt deze fatsoenlijk weggewerkt kan worden.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
Redwood schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:59:
Heeft er iemand al ervaring met draadloze CarPlay icm bijv. de cplay2air? Deze heb ik al jaren in de huidige Passat en werkt eigenlijk super.

Welke usb poorten kunnen gebruikt worden voor CarPlay? Kan alvast eens gaan kijken dat ALS de cplay2air werkt deze fatsoenlijk weggewerkt kan worden.
Alleen de USB poort onder het dashboard. Alleen die is data en 12v. De rest heeft geen data verbinding.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-09 01:56
Dank voor de link naar de nederlandse handleiding! Na bestelliing in december heb ik vast nog minimaal een half jaar om te bestuderen en dit topic te volgen.
Ik heb wel een vraag aan de pioniers van dit forum: in het begin las ik heel veel over problemen met trillingen (en ook 12V zombie modus), maar de laatste tijd niets meer. Is dit probleem de wereld uit of is het heel zeldzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Ik wacht al 2 maanden tot die kuikens van Ottocast mijn 2 in 1 wireless carplay / AA adapter afleveren..... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKOR
  • Laatst online: 26-11-2024

Ik gebruik nu al een maand of 2 de Ottocast U2-AIR Wireless CarPlay Adapter. Bevalt prima, snelle verbinding en makkelijk te installeren. (in combi met Iphone 11 Pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-08 17:52

Redwood

The Truth Is In Here

DKOR schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Ik gebruik nu al een maand of 2 de Ottocast U2-AIR Wireless CarPlay Adapter. Bevalt prima, snelle verbinding en makkelijk te installeren. (in combi met Iphone 11 Pro)
Vanwaar eigenlijk de Ottocast? Ik kan online niet echt verschillen vinden met de (volgens mij goedkopere) cplay2air?

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKOR
Redwood schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:37:
[...]

Vanwaar eigenlijk de Ottocast? Ik kan online niet echt verschillen vinden met de (volgens mij goedkopere) cplay2air?
Bij aanschaf van de Ottocast 2 mnd terug was deze goedkoper (volgens mij is de cplay2air nu afgeprijsd). En ik had een review gelezen over de connectie tijd. Nou weet ik niet hoe deze is bij de cplay2air in de praktijk, maar bij de Ottocast is die redelijk snel. Bij start dus een snelle verbinding. Enige grote verschil is dat de Ottocast niet met Android werkt staat er op de website aangegeven, maar daar heb ik geen last van aangezien het bij mij werkt met de Iphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmelvee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:41
DKOR schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Bij aanschaf van de Ottocast 2 mnd terug was deze goedkoper (volgens mij is de cplay2air nu afgeprijsd). En ik had een review gelezen over de connectie tijd. Nou weet ik niet hoe deze is bij de cplay2air in de praktijk, maar bij de Ottocast is die redelijk snel. Bij start dus een snelle verbinding. Enige grote verschil is dat de Ottocast niet met Android werkt staat er op de website aangegeven, maar daar heb ik geen last van aangezien het bij mij werkt met de Iphone.
Hoe supporten ze dan Android Auto als het niet met Android werkt :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45VGyA8zYQlL1TH_WjEnVFlPXo0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OMuwNswFtJlM88zbE11acQVA.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKOR
djmelvee schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Hoe supporten ze dan Android Auto als het niet met Android werkt :?

[Afbeelding]
Het type Ottocast U2-X Wireless Android Auto & Apple CarPlay 2 in 1 is een ander model. Zoals ik eerder aangaf maak ik gebruik van de Ottocast U2-AIR Wireless CarPlay Adapter. En daar staat aangegeven bij de specificaties:
❗Support iPhones from 6 and later versions(not for Android phones)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amw82
BlackMesa schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:03:
Dank voor de link naar de nederlandse handleiding! Na bestelliing in december heb ik vast nog minimaal een half jaar om te bestuderen en dit topic te volgen.
Ik heb wel een vraag aan de pioniers van dit forum: in het begin las ik heel veel over problemen met trillingen (en ook 12V zombie modus), maar de laatste tijd niets meer. Is dit probleem de wereld uit of is het heel zeldzaam?
Voor de trillingen is een apart topic voor gestart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 08:13

cooper_s1

MINI's rule

Vwb trillingen, ik heb sinds maandag weer mijn zomerbanden eronder die maar een 200 km oud waren.
Spanning voor op 2,6 bar en achter op 2,8. Geen trillinkje gevoeld en ze zijn een stuk stiller dan
de winterbanden. Vandaag een 250 km snelweg en nog een 60 km binnenwegen maar gewoon heerlijk
over de weg glijden. Het kan dus gewoon wel...
Ook zie ik het verschil in verbruik goed, ik zat eerst op een rit met winterbanden op zo'n 19,5 kWh/100km
en nu zo rond de 15,6 kWh/100km. Vandaag dus gereden met zo'n buitentemperatuur van een graad of 12 en weinig wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amw82
cooper_s1 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:45:
Vwb trillingen, ik heb sinds maandag weer mijn zomerbanden eronder die maar een 200 km oud waren.
Spanning voor op 2,6 bar en achter op 2,8. Geen trillinkje gevoeld en ze zijn een stuk stiller dan
de winterbanden. Vandaag een 250 km snelweg en nog een 60 km binnenwegen maar gewoon heerlijk
over de weg glijden. Het kan dus gewoon wel...
Ook zie ik het verschil in verbruik goed, ik zat eerst op een rit met winterbanden op zo'n 19,5 kWh/100km
en nu zo rond de 15,6 kWh/100km. Vandaag dus gereden met zo'n buitentemperatuur van een graad of 12 en weinig wind.
Trillingen had ik met de winterbanden ook niet, maar verder precies dezelfde ervaring, verbruik zelfs nog wat lager met voornamelijk snelweg. Gister de zomerbanden eronder (hopelijk geen spijt van morgen/vrijdag o<:) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdFuYrT-afpNFfmKtpDQBotIPb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/np01xW4GwxlojZG49fbRrJS7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:41:
[...]

Nee, de kortste afstand hoeft niet het minste stroom te geven. Tolwegen vermijden was al een optie. De alternatieve route kan nu langer zijn dan de kortste route, omdat rekening gehouden wordt met afremmen, stoplichten, etc.

Er staat ook expliciet dat naast tolwegen ook de efficiëntie gemaximaliseerd wordt.

[...]
Ja, maar als je verder in die quote leest zie je wat er mee wordt bedoeld:

o Alternatieve (kostenefficiënte route): de route verkiest de kortste afstand tot je bestemming met zo weinig mogelijk tol als nodig (nieuw)

Daar staat niets in over verbruik, anders dan dat het de kortste route is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

cooper_s1 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:45:
Veel sterkte in de sneeuw morgen en vrijdag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI&#039;s rule

de meester01 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 00:52:
[...]

Veel sterkte in de sneeuw morgen en vrijdag ;)
hahaha, inderdaad, thnx! Zal je net zien dat wanneer ik de zomerbanden erop heb dat het sneeuwt...
gelukkig werk ik vanuit huis ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI&#039;s rule

Inderdaad dus, de zomerbanden zitten eronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9lJJ4tBsMjcb9BqJn8mvG63GdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDfoXbGHMvVMgUSYY4hAjnTF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcornet
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-07-2023
cooper_s1 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:53:
Inderdaad dus, de zomerbanden zitten eronder:
[Afbeelding]
sneeuwreacties ivm de radar die vooraan niet verwarmd is net zoals de koplampen en de radar in de voorruit ook niet in 3,2,1 go! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:05

-CJ

Not remastered

Vanochtend inderdaad een paar foutmeldingen vanwege de sneeuw, plus geen ACC totdat de sneeuw weg was.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobDeRooy
de meester01 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Ik wacht al 2 maanden tot die kuikens van Ottocast mijn 2 in 1 wireless carplay / AA adapter afleveren..... :(
Besteld op 8 mrt en het lijkt erop dat ie nu echt China gaat verlaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzKfcfnfquT-kYPbT3tsqgBUAw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWGszKWk78zNi3hXZ4FuBR82.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:22
Komende dinsdag proefrijden, ben benieuwd. Ben met de huidige dieselprijzen en de vele km's die ik rij (800 per week gemiddeld) nu toch maar de zoektocht naar mijn eerste elektrische auto gestart. Dingen waar ik extra op moet letten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 17:00
Voor de gebruikers van ABRP een tip:

Ik heb mijn VGATE Icar Pro Bluetooth 4.0 LE vervangen door een kwalitatief beter product de OBDlink CX.

de VGate startte vaak niet op bij het aanzetten van de auto, de koppeling met ABRP kwam vaak niet tot stand en als er al een verbinding kwam viel deze tijdens een rit vaak weg. Ook werd frequent de verkeerde waarde gezonden naar de app, al met al een slechte ervaring in combinatie met ABRP. Wanneer de dongle werd gebruikt met Carscanner ofzo ging het prima.

OBDlink CX is ook een Bluetooth LE dongle maar het een stukje beveiliging erin, kan via de OBD app gelinkt worden en softwarematig geüpdate. Via Bluetooth LE koppelt hij direct probleemloos aan ABRP, iedere keer als ik de auto activeer is de link met ABRP volledig automatisch binnen een paar seconden tot stand gekomen en wordt gedurende de rit de data realtime gedeeld.

Resultaat is nu het echt goed werkt dat ABRP beter inzicht heeft over het actuele gebruik van de auto en je dus efficiënter kan (bij)laden onderweg.

Gisteren een rit naar Hasselt Belgie gedaan vanaf Rotterdam Noord, vertrokken met thuis opgeladen op 100%, meeting in Hasselt (ruim 180km) heenweg 105 km/h cruisecontrol , terug richting huis gereden met wat file, cruisecontrol op 124 km/h. Vlak voor de Moerdijk bij Fastned Streepland de auto aan de snellader 8 kWh bijgeladen in 5 minuten en met 15 % accu resterend thuisgekomen. Laden bij Fastned was niet perse nodig om thuis te komen maar ik heb ABRP zo ingesteld dat ik minimaal 10% SOC wil hebben bij aankomst.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
-TheNose- schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:14:
Komende dinsdag proefrijden, ben benieuwd. Ben met de huidige dieselprijzen en de vele km's die ik rij (800 per week gemiddeld) nu toch maar de zoektocht naar mijn eerste elektrische auto gestart. Dingen waar ik extra op moet letten?
Probeer heel kritisch te kijken naar wat je ECHT nodig hebt. Er wordt veel geschreven over de achterruitenwisser, de USB-A poorten en meer van dat soort dingen. Dit zijn dingen die mij in ieder geval totaal niet storen, dus probeer dat ook op waarde te schatten. Geen enkele auto is perfect, maar wat mij betreft komt deze wel heel dichtbij :)

Ook kun je veel geld besparen door kritisch te kijken naar de Nice-to-haves en de Need-to-haves. Heb je AWD nodig? Heb je de long range nodig? Heb je elektrische stoelen nodig? Heb je camerafeed van de dode hoek op je dashboard nodig? Dit kan je zo 5K tot 10K schelen :Y

Succes met de keuze, en laat even weten wat jouw bevindingen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-09 10:13
rvdgaag schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:16:

Ik heb mijn VGATE Icar Pro Bluetooth 4.0 LE vervangen door een kwalitatief beter product de OBDlink CX.

de VGate startte vaak niet op bij het aanzetten van de auto, de koppeling met ABRP kwam vaak niet tot stand en als er al een verbinding kwam viel deze tijdens een rit vaak weg. Ook werd frequent de verkeerde waarde gezonden naar de app, al met al een slechte ervaring in combinatie met ABRP. Wanneer de dongle werd gebruikt met Carscanner ofzo ging het prima.

OBDlink CX is ook een Bluetooth LE dongle maar het een stukje beveiliging erin, kan via de OBD app gelinkt worden en softwarematig geüpdate. Via Bluetooth LE koppelt hij direct probleemloos aan ABRP, iedere keer als ik de auto activeer is de link met ABRP volledig automatisch binnen een paar seconden tot stand gekomen en wordt gedurende de rit de data realtime gedeeld.

Resultaat is nu het echt goed werkt dat ABRP beter inzicht heeft over het actuele gebruik van de auto en je dus efficiënter kan (bij)laden onderweg.

Gisteren een rit naar Hasselt Belgie gedaan vanaf Rotterdam Noord, vertrokken met thuis opgeladen op 100%, meeting in Hasselt (ruim 180km) heenweg 105 km/h cruisecontrol , terug richting huis gereden met wat file, cruisecontrol op 124 km/h. Vlak voor de Moerdijk bij Fastned Streepland de auto aan de snellader 8 kWh bijgeladen in 5 minuten en met 15 % accu resterend thuisgekomen. Laden bij Fastned was niet perse nodig om thuis te komen maar ik heb ABRP zo ingesteld dat ik minimaal 10% SOC wil hebben bij aankomst.
Ik heb dezelfde. Werkt perfekt en is echt heel fijn op langere trips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Nu online

ik keek even snel naar de prijzen van die dongle, dat mag ook wel een beter product zijn ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 15:13
BobDeRooy schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:06:
[...]

[Afbeelding]
De mijne is sinds eergisteren in NL volgens de tracking info....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Vielleicht schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:22:
[...]

Probeer heel kritisch te kijken naar wat je ECHT nodig hebt. Er wordt veel geschreven over de achterruitenwisser, de USB-A poorten en meer van dat soort dingen. Dit zijn dingen die mij in ieder geval totaal niet storen, dus probeer dat ook op waarde te schatten. Geen enkele auto is perfect, maar wat mij betreft komt deze wel heel dichtbij :)

Ook kun je veel geld besparen door kritisch te kijken naar de Nice-to-haves en de Need-to-haves. Heb je AWD nodig? Heb je de long range nodig? Heb je elektrische stoelen nodig? Heb je camerafeed van de dode hoek op je dashboard nodig? Dit kan je zo 5K tot 10K schelen :Y

Succes met de keuze, en laat even weten wat jouw bevindingen zijn!
Ik rij nu een Skoda Octavia, vrij standaard versie, dus zal wel heel ander iets zijn deze Ioniq. Ben ook rond aan het kijken naar eventuele alternatieven, maar heb nog geen idee eigenlijk en hier is dat het topic niet voor lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLK63
  • Laatst online: 05-06 12:30

Goedemorgen. Mijn ( goedkope) dongel doet het ook niet goed. Wat kan je allemaal zien met dit duurdere type
?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

BobDeRooy schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:06:
[...]

[Afbeelding]
Zelfde status hier maar ik heb hem nog steeds niet ;)

29 maart bij de NL koerier maar ja - als die op zijn gat blijft zitten heb ik nog steeds niks :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 17:00
Tiggy80 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:44:
[...]

ik keek even snel naar de prijzen van die dongle, dat mag ook wel een beter product zijn ja :+
Ach € 109 euro op een auto van €65.000

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
rvdgaag schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:44:
[...]

65k?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Nu online
rvdgaag schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:44:
[...]

dat klopt, maar zonder doet die auto het ook.... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-TheNose- schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Ik rij nu een Skoda Octavia, vrij standaard versie, dus zal wel heel ander iets zijn deze Ioniq. Ben ook rond aan het kijken naar eventuele alternatieven, maar heb nog geen idee eigenlijk en hier is dat het topic niet voor lijkt me.
Als je nu een Octavia rijdt is het zaak even goed te kijken naar je ruimtebehoefte. De kofferruimte (met achterbank omhoog) is dan een stuk groter dan wat de Ioniq 5 biedt. Met stoelen naar beneden ligt het relatief wat dichter bij elkaar.

De kofferruimte met de Ioniq 5 is wel ruim. Ik had hiervoor een Renault Megane en kan ongeveer hetzelfde meenemen. Dan moet ik wel de achterbank naar de voorste positie schuiven en het bagagescherm thuis laten. De Octavia is geloof ik net wat ruimer dan de Megane, dus als het nu al regelmatig krap is...

Qua kofferruimte is de Model Y echt veel ruimer, maar de goedkoopste variant die nu bestelbaar is kost al ruim meer dan de meest volledig uitgeruste AWD Ioniq 5.

Volgende is denk ik de Skoda Enyaq die je qua kofferruimte goed met de Octavia kunt vergelijken. Deze is ook verkrijgbaar in goedkopere varianten. Grootste nadeel tov de Ioniq 5: veel minder snel laden op langere routes. Daar staat tegenover dat deze én een grotere batterij heeft (althans, totdat Modeljaar '23 van de Ioniq 5 wordt geleverd) én iets efficiënter is. Dit speelt uiteraard alleen wanneer je echt grote afstanden moet afleggen met meerdere laadstops. Dan is de Ioniq 5 uiteindelijk iets sneller.

VW ID.4 is ook een alternatief: iets ruimere koffer dan de Ioniq 5, maar eerlijk gezegd zou ik dan toch voor de Enyaq gaan: zelfde platform, zelfde software, maar meer ruimte en naar mijn smaak mooiere vormgeving binnen en buiten.

Wat mij wel opviel in proefritten bij de VW auto's was dat deze een beetje sloom aanvoelen bij het wegrijden. Dat heeft zelfs de Ioniq 5 RWD al een stuk minder.

Voor mij was het snelle laden van de Ioniq 5 doorslaggevend. Ik rijd best vaak verre stukken, zowel voor werk als vakantie (wij hebben ervoor gekozen om niet meer te vliegen voor vakanties) en dan is een pauze van 20 minuten ipv 35-40 minuten best prettig. Als het alleen om 2x vakantie per jaar zou gaan had ik waarschijnlijk eerder voor de Enyaq gekozen.

Mocht zowel ruimte, als snelladen, als trekhaak met serieuze treklast geen issue zijn, dan zou je ook een e-Niro kunnen overwegen. Verder nog de Mustang Mach-e, maar die vind ik duur, heeft niet echt veel ruimte en was destijds niet met trekhaak bestelbaar. Wel een paar mooie foefjes die ik graag had gehad, zoals de pincode om de deur te openen (handig als je bijv. gaat surfen en de dure autosleutel niet mee wilt nemen in het water).

Anyway, er is keuze... althans: op papier... Volgens mij zijn er overal lange wachttijden momenteel, dus misschien gaat het ook wel daar vanaf hangen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
bilgy_no1 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:50:
[...]

Als je nu een Octavia rijdt is het zaak even goed te kijken naar je ruimtebehoefte. De kofferruimte (met achterbank omhoog) is dan een stuk groter dan wat de Ioniq 5 biedt. Met stoelen naar beneden ligt het relatief wat dichter bij elkaar.

De kofferruimte met de Ioniq 5 is wel ruim. Ik had hiervoor een Renault Megane en kan ongeveer hetzelfde meenemen. Dan moet ik wel de achterbank naar de voorste positie schuiven en het bagagescherm thuis laten. De Octavia is geloof ik net wat ruimer dan de Megane, dus als het nu al regelmatig krap is...

Qua kofferruimte is de Model Y echt veel ruimer, maar de goedkoopste variant die nu bestelbaar is kost al ruim meer dan de meest volledig uitgeruste AWD Ioniq 5.

Volgende is denk ik de Skoda Enyaq die je qua kofferruimte goed met de Octavia kunt vergelijken. Deze is ook verkrijgbaar in goedkopere varianten. Grootste nadeel tov de Ioniq 5: veel minder snel laden op langere routes. Daar staat tegenover dat deze én een grotere batterij heeft (althans, totdat Modeljaar '23 van de Ioniq 5 wordt geleverd) én iets efficiënter is. Dit speelt uiteraard alleen wanneer je echt grote afstanden moet afleggen met meerdere laadstops. Dan is de Ioniq 5 uiteindelijk iets sneller.

VW ID.4 is ook een alternatief: iets ruimere koffer dan de Ioniq 5, maar eerlijk gezegd zou ik dan toch voor de Enyaq gaan: zelfde platform, zelfde software, maar meer ruimte en naar mijn smaak mooiere vormgeving binnen en buiten.

Wat mij wel opviel in proefritten bij de VW auto's was dat deze een beetje sloom aanvoelen bij het wegrijden. Dat heeft zelfs de Ioniq 5 RWD al een stuk minder.

Voor mij was het snelle laden van de Ioniq 5 doorslaggevend. Ik rijd best vaak verre stukken, zowel voor werk als vakantie (wij hebben ervoor gekozen om niet meer te vliegen voor vakanties) en dan is een pauze van 20 minuten ipv 35-40 minuten best prettig. Als het alleen om 2x vakantie per jaar zou gaan had ik waarschijnlijk eerder voor de Enyaq gekozen.

Mocht zowel ruimte, als snelladen, als trekhaak met serieuze treklast geen issue zijn, dan zou je ook een e-Niro kunnen overwegen. Verder nog de Mustang Mach-e, maar die vind ik duur, heeft niet echt veel ruimte en was destijds niet met trekhaak bestelbaar. Wel een paar mooie foefjes die ik graag had gehad, zoals de pincode om de deur te openen (handig als je bijv. gaat surfen en de dure autosleutel niet mee wilt nemen in het water).

Anyway, er is keuze... althans: op papier... Volgens mij zijn er overal lange wachttijden momenteel, dus misschien gaat het ook wel daar vanaf hangen.

Succes!
100% eens.

En kijk vooral - zoals iedereen hier begonnen is - veel reviews. Heel veel reviews :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
bilgy_no1 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:50:
[...]

Succes!
Thx! Die Skoda had ik ook gezien maar lijkt wel een stuk duurder dan de Ioniq 5? Tevens vind ik in mijn huidige Skoda toch wel vaak wat mis, veelal electronisch wat ik van de auto daarvoor (Ford Focus) niet gewend was. Had Skoda dus ook al een beetje uit mijn hoofd gezet als merk. Ruimte is wel belangrijk (groot gezin!), maar we kunnen toch nooit allemaal in 1 auto (zijn met zijn 9-en).

Oh en de Tesla model Y vond ik echt een grap wat laadruimte betreft tov mijn Skoda dus daar hoef ik het niet voor te doen. Sowieso Tesla niet, paar keer in gezeten en doet me niks, lijkt op een barebones op een goed onderstel.

[ Voor 3% gewijzigd door -TheNose- op 31-03-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
-TheNose- schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Thx! Die Skoda had ik ook gezien maar lijkt wel een stuk duurder dan de Ioniq 5? Tevens vind ik in mijn huidige Skoda toch wel vaak wat mis, veelal electronisch wat ik van de auto daarvoor (Ford Focus) niet gewend was. Had Skoda dus ook al een beetje uit mijn hoofd gezet als merk. Ruimte is wel belangrijk (groot gezin!), maar we kunnen toch nooit allemaal in 1 auto (zijn met zijn 9-en).

Oh en de Tesla model Y vond ik echt een grap wat laadruimte betreft tov mijn Skoda dus daar hoef ik het niet voor te doen. Sowieso Tesla niet, paar keer in gezeten en doet me niks, lijkt op een barebones op een goed onderstel.
Ik heb in die Skoda, maar niets gaf mij daar het gevoel van iets speciaals. Die Skoda was gewoon... een Skoda. Ik het er niet in gereden, maar dat zal vast prima rijden, maar ik verwacht ook niet meer dan dat.
Toen ik in de Ioniq 5 stapte kreeg ik merkte aan alles dat dit iets anders was dan een ICE. Dat gevoel dat je in iets speciaals zit vond ik erg prettig.
Geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Vielleicht schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:37:
[...]

Ik heb in die Skoda, maar niets gaf mij daar het gevoel van iets speciaals. Die Skoda was gewoon... een Skoda. Ik het er niet in gereden, maar dat zal vast prima rijden, maar ik verwacht ook niet meer dan dat.
Toen ik in de Ioniq 5 stapte kreeg ik merkte aan alles dat dit iets anders was dan een ICE. Dat gevoel dat je in iets speciaals zit vond ik erg prettig.
Geen moment spijt van gehad.
Dat voorgevoel heb ik ook met de Ioniq, maar zal ze toch eerst in het echt moeten zien.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hein66
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-06 18:19
Ik ben de afgelopen dagen nog in Oostenrijk geweest voor een korte ski vakantie met de Ioniq5. 2 vrienden durfden niet mee. Vonden het nog te experimenteel 8)7 . Maar dat terzijde. En omgekeerd had ik geen zin om met hun dieseltje naar Oostenrijk te tuffen.

Zelf heb ik de reis gemaakt met alleen de hulp van de ingebouwde navigatie. Dus zonder apps, android auto e.d. Wel had ik voor vertrek in ABRP gekeken of ik in Sankt Anton zou kunnen komen als ik alleen gebruik zou maken van Ionity HPC laadpunten.

Ik heb dus de route planner ingesteld op het eindpunt. En daarna als tussenpunt het eerste Ionity laadpunt toegevoegd. Als ik daar was gearriveerd, dan zocht ik het volgende laadpunt en voegde dat toe als nieuwe tussenpunt. En dat werkte goed. Ik reed zo van laadpunt naar laadpunt tot de eindbestemming en een aantal dagen later weer naar huis.

Als je het filter instelt bij het kiezen van de laadpunten op alleen Ionity laadpunten. Dan gaat dat heel goed je krijgt een lijstje van ionity laadpunten langs de route en elke 200-250 km was er wel weer een laadpunt beschikbaar direct langs de snelweg. En altijd op een locatie met toilet en versnaperingen.

1 x lukte het niet om het volgende laadpunt te vinden. Toen ik nog een keer op de kaart keek stond de auto niet meer op de route en kon deze dus ook geen laadpunten langs de route vinden. Nadat ik daar weg reed en weer op de route zat, was het volgende laadpunt ook snel gevonden.

Al met al een goede ervaring met de huidige ingebouwde navigatie. Je hebt niet het totaal overzicht als in een Tesla, waar je al vanaf het begin weet waar je overal gaat stoppen. Echter dat had ik in mijn benzine auto’s ook niet. Daar reed ik ook van pomp naar pomp. Zeker in west Europa is dat Electrisch ook mogelijk.

Ook gaf de navigatie tijdig een alternatieve route aan ivm een weg blokkade door een ongeluk. Daarnaast vind ik het overzicht scherm van de navigatie een mooie feature die goed laat zien waar je in Europa zit en hoe ver je nog moet.

En als laatste. Met al die hulpmiddelen, Adaptive CC en stuur assistent stap je toch een stuk fitter uit de auto. Het rijdt gewoon heel ontspannen.

Kortom een goede ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hein66 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:37:
Ik ben de afgelopen dagen nog in Oostenrijk geweest voor een korte ski vakantie met de Ioniq5. 2 vrienden durfden niet mee. Vonden het nog te experimenteel 8)7 . Maar dat terzijde. En omgekeerd had ik geen zin om met hun dieseltje naar Oostenrijk te tuffen.
wowsers... hoe behoudend kun je zijn...
Zelf heb ik de reis gemaakt met alleen de hulp van de ingebouwde navigatie. Dus zonder apps, android auto e.d. Wel had ik voor vertrek in ABRP gekeken of ik in Sankt Anton zou kunnen komen als ik alleen gebruik zou maken van Ionity HPC laadpunten.

Ik heb dus de route planner ingesteld op het eindpunt. En daarna als tussenpunt het eerste Ionity laadpunt toegevoegd. Als ik daar was gearriveerd, dan zocht ik het volgende laadpunt en voegde dat toe als nieuwe tussenpunt. En dat werkte goed. Ik reed zo van laadpunt naar laadpunt tot de eindbestemming en een aantal dagen later weer naar huis.

Als je het filter instelt bij het kiezen van de laadpunten op alleen Ionity laadpunten. Dan gaat dat heel goed je krijgt een lijstje van ionity laadpunten langs de route en elke 200-250 km was er wel weer een laadpunt beschikbaar direct langs de snelweg. En altijd op een locatie met toilet en versnaperingen.

1 x lukte het niet om het volgende laadpunt te vinden. Toen ik nog een keer op de kaart keek stond de auto niet meer op de route en kon deze dus ook geen laadpunten langs de route vinden. Nadat ik daar weg reed en weer op de route zat, was het volgende laadpunt ook snel gevonden.

Al met al een goede ervaring met de huidige ingebouwde navigatie. Je hebt niet het totaal overzicht als in een Tesla, waar je al vanaf het begin weet waar je overal gaat stoppen. Echter dat had ik in mijn benzine auto’s ook niet. Daar reed ik ook van pomp naar pomp. Zeker in west Europa is dat Electrisch ook mogelijk.

Ook gaf de navigatie tijdig een alternatieve route aan ivm een weg blokkade door een ongeluk. Daarnaast vind ik het overzicht scherm van de navigatie een mooie feature die goed laat zien waar je in Europa zit en hoe ver je nog moet.

En als laatste. Met al die hulpmiddelen, Adaptive CC en stuur assistent stap je toch een stuk fitter uit de auto. Het rijdt gewoon heel ontspannen.

Kortom een goede ervaring.
Ik ben precies zo in december naar de Franse Alpen gereden en dat werkte prima. Nu had ik in Frankrijk weinig andere keuze dan Ionity, dus dat maakte het plannen ook wel erg makkelijk...

Deze maand met een Tesla Model S uit 2018 naar Oostenrijk en mijn maat zat wel continu te herberekenen wat de beste volgende Supercharger zou zijn. Door de laadcurve van die wat oudere Tesla heeft het daarmee vooral zin om vanaf 5-10% te laden tot liever maximaal 60% en relatief korte etappes aan te houden.

Voor de grap de Ioniq 5 ingevuld in ABRP op dezelfde route en dat zou twee uur sneller zijn geweest... OK misschien iets minder, omdat de auto sneller oplaadt dan je kunt eten...

OK de Model Y zou nog een half uur sneller zijn. Om maar aan te geven hoe snel die auto's nu beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-TheNose- schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Als de Model Y al een grap is qua laadruimte (wat overigens niet klopt met de werkelijke maten, dan is hij namelijk ruimer dan de Octavia), dan is de Ioniq 5 boodschappenwagentje... maar goed, ik zou zeggen neem het mee in je overweging.

Als je met z'n 9-en bent zijn er weinig opties om allemaal tegelijk te gaan. Dan kom je uit bij een Citroën e-Space Tourer: https://www.autoblog.nl/n...l-voor-de-vakantie-157942

Misschien een Mercedes EQV, ik weet niet of daar wel 9 in kunnen.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:49
Vielleicht schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:22:
[...]

Heb je elektrische stoelen nodig?
Ehm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobDeRooy
de meester01 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:19:
[...]

Zelfde status hier maar ik heb hem nog steeds niet ;)

29 maart bij de NL koerier maar ja - als die op zijn gat blijft zitten heb ik nog steeds niks :+
Vanmiddag werd de dongle bezorgd, snap nix van die status updates…
Morgen maar eens testen of het zo goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
bilgy_no1 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:15:
[...]

Als de Model Y al een grap is qua laadruimte (wat overigens niet klopt met de werkelijke maten, dan is hij namelijk ruimer dan de Octavia), dan is de Ioniq 5 boodschappenwagentje... maar goed, ik zou zeggen neem het mee in je overweging.

Als je met z'n 9-en bent zijn er weinig opties om allemaal tegelijk te gaan. Dan kom je uit bij een Citroën e-Space Tourer: https://www.autoblog.nl/n...l-voor-de-vakantie-157942

Misschien een Mercedes EQV, ik weet niet of daar wel 9 in kunnen.

Succes!
De grap was dat ik een keer een kastje verkocht heb en diegene kwam op de afgesproken plek speciaal met die Tesla aan om het mee te nemen. Ik pakte het kastje met nog ruimte over uit mijn Skoda en vervolgens die dame moeten helpen om in die Tesla genoeg ruimte te maken met de stoelen naar voren etc. Misschien was dat een ouder model.

Is een utopie een 9 zits auto voor het gezin, niet te betalen. 2 auto’s is bijna altijd voordeliger. De ruimte in de Skoda is nu nooit helemaal gevuld dus als in de Ioniq met de banken plat flink ruimte is dan zal dat ritje bouwmarkt of Ikea eens in het jaar wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-TheNose- schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:05:
[...]

De grap was dat ik een keer een kastje verkocht heb en diegene kwam op de afgesproken plek speciaal met die Tesla aan om het mee te nemen. Ik pakte het kastje met nog ruimte over uit mijn Skoda en vervolgens die dame moeten helpen om in die Tesla genoeg ruimte te maken met de stoelen naar voren etc. Misschien was dat een ouder model.

Is een utopie een 9 zits auto voor het gezin, niet te betalen. 2 auto’s is bijna altijd voordeliger. De ruimte in de Skoda is nu nooit helemaal gevuld dus als in de Ioniq met de banken plat flink ruimte is dan zal dat ritje bouwmarkt of Ikea eens in het jaar wel lukken.
Dat klinkt alsof het een ander Model Tesla is geweest dan de Y. Die is namelijk nog niet zo lang in Europa op de markt, maar heeft een enorme hoeveelheid bagageruimte van 971 liter met de banken in zitpositie en 2158 liter met de banken plat. Dat is een flink stuk meer dan de specificaties van de Octavia.

De Y is er ook als 7-zitter, wat wel aangeeft hoe groot ie is. Net geen 9... 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
bilgy_no1 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:19:
[...]

Dat klinkt alsof het een ander Model Tesla is geweest dan de Y. Die is namelijk nog niet zo lang in Europa op de markt, maar heeft een enorme hoeveelheid bagageruimte van 971 liter met de banken in zitpositie en 2158 liter met de banken plat. Dat is een flink stuk meer dan de specificaties van de Octavia.

Lol Dan was het geen Y idd. En 7 zits is wel handig maar de Y is veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
bilgy_no1 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:19:
[...]

De Y is zonder meer een erg ruime auto, maar de 971 liter kofferbak is gemeten tot het dak (en niet tot de hoedenplank zoals gebruikelijk is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJ92
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-07-2023
Wij hebben van onze Ioniq een 8 persoons auto gemaakt, net geen 9;).
Is allemaal niet heel ruim maar voldoet.
Bankje geplaatst in kofferbak met drie gordeltjes. Tot 1.35m te doen, daarna zitten ze klem en is te gevaarlijk.
Meestal niet in gebruik maar sommige ritjes wil je als gezin doen, dan is het een prima oplossing.

[ Voor 18% gewijzigd door HJ92 op 31-03-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-07-2023
hier hoort niks te staan;)

[ Voor 89% gewijzigd door HJ92 op 31-03-2022 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnekamp
BobDeRooy schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:56:
[...]

Bij mijn status staat : we missed you, shipment will be returned to sender 8)7 . Was de hele dag thuis

Ik moet de carrier contacten, maar ik heb geen idee wie dat is? Wie heeft het bij jou bezorgd?

[ Voor 12% gewijzigd door Zonnekamp op 31-03-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de huttensleursers:
YouTube: First Look at Towing with a Kia EV6

Weliswaar met de EV6, maar dit zal voor de Ioniq 5 niet heel veel anders zijn.

Verbruik met een grote caravan schat hij op ongeveer 1,8 - 2,0 mijl/kWh, oftewel zo'n 200 km op een volle batterij.

Bij stevige wind tegen daalt dat naar 1,4 mijl/kWh, oftewel 156 km range op een volle batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Zonnekamp schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:13:
[...]

Bij mijn status staat : we missed you, shipment will be returned to sender 8)7 . Was de hele dag thuis

Ik moet de carrier contacten, maar ik heb geen idee wie dat is? Wie heeft het bij jou bezorgd?
Bij mij hangt een briefje aan de voordeur met de strekking: leg het pakket maar bij de voordeur. Hoop dat het goed gaat. Maar het mag even duren.

Die van mij wordt kennelijk met de trekschuit vanaf Rotterdam naar de Veluwe gebracht :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyEDEiHURxaZTQ7UcixaMc5lOLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEUurRXFtHJyVZONCVRXopg4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door de meester01 op 01-04-2022 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekamp
de meester01 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 01:25:
[...]

Bij mij hangt een briefje aan de voordeur met de strekking: leg het pakket maar bij de voordeur. Hoop dat het goed gaat. Maar het mag even duren.

Die van mij wordt kennelijk met de trekschuit vanaf Rotterdam naar de Veluwe gebracht :/

[Afbeelding]
Ik heb camera's hangen op mijn terrein, en er is niemand geweest. Briefje had ook geen zin. Tracking informatie is inmiddels verdwenen, pakketnummer onbekend

[ Voor 4% gewijzigd door Zonnekamp op 01-04-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ulp4EEQyv-s_hPcp_bcgSVRFNcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wx0KziGTP4RSckF6jPdt7uhm.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie ook last tijdens het laden dat je in de Bluelink app het accupercentage niet kan lezen. Of is dat een telefoon gerelateerd probleem. Ik heb een Iphone SE 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Nu online
PeMo1965 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:02:
[Afbeelding]

Hebben jullie ook last tijdens het laden dat je in de Bluelink app het accupercentage niet kan lezen. Of is dat een telefoon gerelateerd probleem. Ik heb een Iphone SE 2020
vermoed telefoon gerelateerd, ik heb het (tot gisteren iig) altijd gewoon kunnen lezen. (android motorola)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

PeMo1965 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:02:
[Afbeelding]

Het is telefoon gerelateerd, ik denk zelfs dat alleen iPhones er last van hebben, ik heb het ook op mijn iPhone SE 2020. Mijn Androïd OnePlus heeft het probleem niet.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

kor952 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:10:
[...]

Het is telefoon gerelateerd, ik denk zelfs dat alleen iPhones er last van hebben, ik heb het ook op mijn iPhone SE 2020. Mijn Androïd OnePlus heeft het probleem niet.
Mijn 11pro heeft er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

de meester01 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:20:
[...]

Mijn 11pro heeft er geen last van.
Dan is het de breedte van het scherm wat wellicht alleen optreedt bij de IOS app.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
Om de accu in de beste staat te houden is het belangrijk om de SOC ongeveer tussen 20-80% te houden en zo min mogelijk met DC op te laden. Maakt het ook nog uit hoe of deze 60% in 1 keer wordt opgeladen of in meerdere intervallen?

Met andere woorden, liever 1x per week van 20 naar 80 dan elke dag een beetje opladen naar 80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@McRizzo het allerbeste is om het percentage rond de 50% te houden. Ikzelf laad maar tot 70% (winter) of 60% (zomer) en hoger (tot 100% net voor vertrek) wanneer ik de reikwijdte nodig heb. En laad bij wanneer deze onder de 40% komt.

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-04-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:53

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobDeRooy
Zonnekamp schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:13:
[...]
Dat wist ik ook niet totdat DHL ‘s morgens een email stuurde en na aflevering nog een keer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McRizzo
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:41:
@McRizzo het allerbeste is om het percentage rond de 50% te houden. Ikzelf laad maar tot 70% (winter) of 60% (zomer) en hoger (tot 100% net voor vertrek) wanneer ik de reikwijdte nodig heb. En laad bij wanneer deze onder de 40% komt.
Dank je! Dat komt dus neer op vaker kleine beetjes laden over een relatief klein bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
McRizzo schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:17:
[...]

Dank je! Dat komt dus neer op vaker kleine beetjes laden over een relatief klein bereik.
Ik weet niet hoor. Hyundai zelf adviseert in de RTFM dat het goed is om minstens 1x per maand ("once a month or more") de batterij van <20% op te laden naar 100%. En verder dat AC laden beter is dan DC laden.

Verder geeft Hyundai geen aanbevelingen. Ik lees er dus niet uit dat je iets anders moet doen dan vooral AC laden en als de batterij onder 20% is gekomen op te laden tot 100%. Nu is het wel zo in algemene zin dat Li-Ion batterijen degraderen wanneer ze lange tijd in volledig opgeladen SOC zijn, of juist in een hele lage SOC. Dus je kunt bijvoorbeeld dat laden tot 100% doen als je weet dat je vlak daarna een rit hebt. En als de auto daarna een paar dagen stil staat opladen tot 80-90%. Maar ook als je toch een paar dagen stilstaat na een laadbeurt en daarna die maand niet meer hoeft te laden, zou ik toch gewoon tot die geadviseerde 100% laden.

Ik heb geen zin om er al te spastisch mee bezig te zijn. Ik kijk vooral naar wat ik de komende dagen ga rijden en bepaal aan de hand daarvan wanneer en tot hoeveel ik oplaad binnen de kaders die Hyundai aanbeveelt.

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 01-04-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:15:
[...]

Ik weet niet hoor. Hyundai zelf adviseert in de RTFM dat het goed is om minstens 1x per maand ("once a month or more") de batterij van <20% op te laden naar 100%. En verder dat AC laden beter is dan DC laden.

Verder geeft Hyundai geen aanbevelingen. Ik lees er dus niet uit dat je iets anders moet doen dan vooral AC laden en als de batterij onder 20% is gekomen op te laden tot 100%. Nu is het wel zo in algemene zin dat Li-Ion batterijen degraderen wanneer ze lange tijd in volledig opgeladen SOC zijn, of juist in een hele lage SOC. Dus je kunt bijvoorbeeld dat laden tot 100% doen als je weet dat je vlak daarna een rit hebt. En als de auto daarna een paar dagen stil staat opladen tot 80-90%.

Ik heb geen zin om er al te spastisch mee bezig te zijn. Ik kijk vooral naar wat ik de komende dagen ga rijden en bepaal aan de hand daarvan wanneer en tot hoeveel ik oplaad binnen de kaders die Hyundai aanbeveelt.
Dat laatste dus.

De verkoper die de aflevering deed zei dat die 80% losgelaten is, het huidige BMS is slimmer dan ooit. Dus we laden elke keer tot 90% op en als het echt nodig is dan een keer 100% zoals volgend weekend.

De eerste 4.000 km nog geen DC lader nodig gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@McRizzo vroeg wat het beste was voor de batterijen. Daarop mijn antwoord. Natuurlijk moet je geen slaaf van de batterij zijn, maar wanneer je er rekening mee kunt houden, gaat de batterij (nog) langer mee. Daarom mijn laadgedrag. En de BMS kan er weinig aan doen, degradatie is gewoon hoger bij hogere laad percentages. Misschien dat dit per jaar minder dan 1% scheelt, maar voor mij makkelijk genoeg om er wel rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
bilgy_no1 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:15:
[...]

Verder geeft Hyundai geen aanbevelingen. Ik lees er dus niet uit dat je iets anders moet doen dan vooral AC laden en als de batterij onder 20% is gekomen op te laden tot 100%. Nu is het wel zo in algemene zin dat Li-Ion batterijen degraderen wanneer ze lange tijd in volledig opgeladen SOC zijn, of juist in een hele lage SOC. Dus je kunt bijvoorbeeld dat laden tot 100% doen als je weet dat je vlak daarna een rit hebt. En als de auto daarna een paar dagen stil staat opladen tot 80-90%. Maar ook als je toch een paar dagen stilstaat na een laadbeurt en daarna die maand niet meer hoeft te laden, zou ik toch gewoon tot die geadviseerde 100% laden.

Het geregeld tot 100% laden heeft meestal te maken met het goed kunnen kalibreren van de BMS. De auto weet anders na verloop van tijd niet meer zo goed hoe vol vol eigenlijk is ;) .
Dus voor de batterij is het goed om rond de 50% te blijven, maar om als gebruiker te weten hoeveel range je nog hebt met een bepaald percentage is het handig om geregeld de batterij helemaal vol te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:03

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik hoor een raar geluidje in de auto, vergelijkbaar met een geluid wat stroomadapters van laptops/telefoons maken, een soort piep. Ik hoor het vooral wanneer ik langzaam (<9 km/u) rij. enig idee wat het zou kunnen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door HollovVpo1nt op 01-04-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
amw82 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:05:
Sinds gisteren werkt mijn USB poort voorin niet meer. Dus helaas geen Android Auto (en navi/info updates) meer. Met dezelfde (en andere) kabeltjes op de overige poorten laadt mn telefoon wel gewoon op, dus ligt echt aan de poort. Maar weer eens langs de dealer :(
Vandaag heel de dag bij de dealer gestaan. Blijkbaar iets met de avn module (?), die besteld moet worden. Zal wel weer een paar maanden duren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

HollovVpo1nt schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:37:
Ik hoor een raar geluidje in de auto, vergelijkbaar met een geluid wat stroomadapters van laptops/telefoons maken, een soort piep. Ik hoor het vooral wanneer ik langzaam (<9 km/u) rij. enig idee wat het zou kunnen zijn?
Hoor je misschien dat VESS geluid om (blinde) voetgangers te waarschuwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocco
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:35

Rocco

nightlife

Ben je als zakelijke leaserijder met bijtelling geen dief van je eigen portemonnee als je de optie warmtepomp kiest? Als je in het hoge belastingtarief valt betaal je voor een optie van 1200 euro ongeveer 150 euro netto per jaar (LH BT 55%) x 22% Dat is 750 euro netto over een leaseperiode van 5 jaar dat je betaalt voor die warmtepomp..
En het kWh verbruik wordt volledig vergoed door de werkgever, dus wat is het voordeel dan van die warmtepomp voor een zakelijke leaserijder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Rocco schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:02:
Ben je als zakelijke leaserijder met bijtelling geen dief van je eigen portemonnee als je de optie warmtepomp kiest? Als je in het hoge belastingtarief valt betaal je voor een optie van 1200 euro ongeveer 660 euro netto per jaar (LH BT 55%) Dat is 3300 euro netto over een leaseperiode van 5 jaar dat je betaalt voor die warmtepomp..
En het kWh verbruik wordt volledig vergoed door de werkgever, dus wat is het voordeel dan van die warmtepomp voor een zakelijke leaserijder?
Je maakt een rekenfout. €1.200 x 22% x 49,5% belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocco
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:35

Rocco

nightlife

de meester01 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:15:
[...]

Je maakt een rekenfout. €1.200 x 22% x 49,5% belasting.
Klopt inderdaad, ik heb het aangepast, bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amw82
Rocco schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:02:
Ben je als zakelijke leaserijder met bijtelling geen dief van je eigen portemonnee als je de optie warmtepomp kiest? Als je in het hoge belastingtarief valt betaal je voor een optie van 1200 euro ongeveer 150 euro netto per jaar (LH BT 55%) x 22% Dat is 750 euro netto over een leaseperiode van 5 jaar dat je betaalt voor die warmtepomp..
Ten eerste zit kWh verbruik zit bij de leasecontracten die ik ken gewoon in je leaseprijs opgenomen als post. Nog los van hoe de lease vergoeding verrekend wordt met de medewerker...
Ten tweede is het voordeel van een warmtepomp iets waar je (ik) ook wel voor wil betalen. Anders zou je volgens jou redenatie ook een dief van je eigen portemonnee zijn als je een I5 least, je kan ook voor een Dacia gaan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Rocco schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:19:
[...]

Klopt inderdaad, ik heb het aangepast, bedankt
Het is nog steeds niet goed want het maximale percentage bijzonder tarief voor 2022 is 49,5% nog afgezien van het gegeven dat het bijzonder tarief niet over de bijtelling inzake een door de werkgever ter beschikking gestelde personenauto wordt toegepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BobDeRooy
BobDeRooy schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:56:
[...]

Super makkelijk dat Ottocast: easy installeren en erg snelle interface.
Eindelijk wireless carplay in de I5, bedankt voor deze accessoire tip van een van de jullie!
Pagina: 1 ... 88 ... 272 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic