Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:37
mh514452 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:32:
[...]

Keurig gedaan, ik heb ze wel met (te)veel marge besteld bij mijn nieuwe auto. In de vorige was het licht in de kofferbak erg karig, heel benieuwd hoe het er straks uitziet als die eindelijk geleverd wordt 8)7
Ik heb ook met teveel marge besteld. Het is echt een goede aanvulling op de verder karige verlichting achterin. Ik alle interieur en zonneklep lampjes ook vervangen door LED trouwens.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 12:30
Xmoo schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:38:
Heb je foto's? Erg benieuwd naar.
Ik moest even wachten tot het donker werd voor alle foto's, maar bij deze!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VrEuLBp.jpeg
Dit is de achterklep met de 2 ledspots geïnstalleerd en aan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PQH1M1f.jpeg
Dit is een closeup van een ledspot, maar dan uit. Valt bijna niet op en ziet erg OEM uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xAuJGBl.jpeg
De originele lamphouder, zonder lamp erin (hier komt dus geen licht meer uit).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zu9ewIi.jpeg
Dit is de lamphouder met het kapje verwijderd. In plaats van een lampje zit er nu een festoonadapter, die rechtstreeks de ledspots van voeding voorziet. Originele bekabeling blijft dus -in tegenstelling tot de OEM oplossing van Hyundai- intact!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com//B4BBbH7.jpeg
In het donker.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4uvosJv.jpeg
De hele kofferbak is verlicht.

Het lijkt wellicht overbelicht maar dat is zeer zeker niet het geval. Ook heb je geen last van de ledspotjes zelf: ze zitten net in een hoek waardoor je ze eigenlijk nooit in je gezichtsveld hebt, tenzij je bewust je omdraait en omhoog kijkt.

Voor 10 Euro en een uurtje werk een van de beste upgrades voor de IONIQ5.

[ Voor 13% gewijzigd door redah op 13-09-2025 07:19 ]

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:19

-CJ

Not remastered

Ik heb ze via de dealer laten installeren maar zeker moeite waard. Overigens werkt het originele lampje dan nog wel.

All I had to do was follow the damn train.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-11 21:56
Ik was deze week aan het snelladen (auto aangelaten) en na 8 minuten ben ik gestopt en bleek bij het willen wegrijden de 12V accu symbool te branden en wilde hij niet in ready modus komen. Na paar keer aan en uit kwam hij wel weer in ready.
Later in de week weer geprobeerd, en wederom kwam de auto niet in ready modus, maar dit keer geen 12V accu symbool zichtbaar. Wel waren de luchtkleppen niet open gegaan tijdens het snelladen terwijl de celtemperatuur opgelopen was van 25 naar 39 graden. Ik was wel blij verrast dat ik de 218kW haalde bij Fastned.
Heeft iemand een idee vanaf welke temperatuur de luchtkleppen openen? Ik heb het idee dat ze bij mij niet zijn geopend omdat de 12V accu misschien niet voldoende vermogen kon leveren voor de luchtkleppen.
De luchtklep motoren heb ik al eens laten vervangen voor een nieuwe versie. Die maken trouwens een heel ander geluid bij het openen en sluiten.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:13
@redah Wil je nou serieus zeggen dat er in een elektrische auto anno 2025 standaard nog ouderwetse gloeilampjes voor de kofferbakverlichting wordt gebruikt? Welke boekhouder verzint zoiets? 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• RuudW
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-11 07:58
Ik krijg binnenkort all season banden onder mijn Ioniq 5.
De (zomer) banden die er nu op liggen hebben nog een profiel van 4 a 5 mm.
Twee Michelin banden en twee Pirelli, 255 / 45 R 20, 105 W extra load.
Heeft iemand belangstelling of een tip u voor een bedrijf dat deze banden zou willen kopen?

• redah
-CJ schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:31:
Ik heb ze via de dealer laten installeren maar zeker moeite waard. Overigens werkt het originele lampje dan nog wel.
Ja, omdat ze die kabel doorsnijden ;) . Terwijl dat originele lampje na installatie van de spotjes natuurlijk compleet nutteloos is...
Andrehj schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:44:
@redah Wil je nou serieus zeggen dat er in een elektrische auto anno 2025 standaard nog ouderwetse gloeilampjes voor de kofferbakverlichting wordt gebruikt? Welke boekhouder verzint zoiets? 8)7
Ja, is blijkbaar toch goedkoper dan n ledje...

• ditbenikecht
RuudW schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:57:
Ik krijg binnenkort all season banden onder mijn Ioniq 5.
De (zomer) banden die er nu op liggen hebben nog een profiel van 4 a 5 mm.
Twee Michelin banden en twee Pirelli, 255 / 45 R 20, 105 W extra load.
Heeft iemand belangstelling of een tip u voor een bedrijf dat deze banden zou willen kopen?
Aan de gebruikers hier verkopen of marktplaats? Volgens mij hebben bedrijven daar geen zin in.
Ik heb binnenkort weer twee nieuwe nodig, zit nu op 2mm ongeveer.

• Stefannn
  • Laatst online: 07:21
redah schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 07:09:
[...]

Ik moest even wachten tot het donker werd voor alle foto's, maar bij deze!

[Afbeelding]
Dit is de achterklep met de 2 ledspots geïnstalleerd en aan.

[Afbeelding]
Dit is een closeup van een ledspot, maar dan uit. Valt bijna niet op en ziet erg OEM uit.

[Afbeelding]
De originele lamphouder, zonder lamp erin (hier komt dus geen licht meer uit).

[Afbeelding]
Dit is de lamphouder met het kapje verwijderd. In plaats van een lampje zit er nu een festoonadapter, die rechtstreeks de ledspots van voeding voorziet. Originele bekabeling blijft dus -in tegenstelling tot de OEM oplossing van Hyundai- intact!

[Afbeelding]
In het donker.

[Afbeelding]
De hele kofferbak is verlicht.

Het lijkt wellicht overbelicht maar dat is zeer zeker niet het geval. Ook heb je geen last van de ledspotjes zelf: ze zitten net in een hoek waardoor je ze eigenlijk nooit in je gezichtsveld hebt, tenzij je bewust je omdraait en omhoog kijkt.

Voor 10 Euro en een uurtje werk een van de beste upgrades voor de IONIQ5.
Wow…. Dit verdiend wel een reply bovenop een like.
Wow wow wow..

Pfew.. ik heb die handleiding bekeken en ik vraag me af of ik daar uit kom.
Nul komma nul text…
En ik ben huiverig voor rubbers lostrekken enzo.
Ik ben een enorme knutselaar met electronica, meterkast, water, gas en software. Maar ik vraag me echt serieus af of ik dit netjes voor elkaar krijg, (geflodderd zal wel lukken).
Het ziet er wel echt watertandend mooi uit.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• redah
Stefannn schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:29:
[...]

Wow…. Dit verdiend wel een reply bovenop een like.
Wow wow wow..

Pfew.. ik heb die handleiding bekeken en ik vraag me af of ik daar uit kom.
Nul komma nul text…
En ik ben huiverig voor rubbers lostrekken enzo.
Ik ben een enorme knutselaar met electronica, meterkast, water, gas en software. Maar ik vraag me echt serieus af of ik dit netjes voor elkaar krijg, (geflodderd zal wel lukken).
Het ziet er wel echt watertandend mooi uit.
Dit kun jij. Tekst in de handleiding is er niet, want niet nodig. In essentie komt het neer op dit:
  • Je bestelt de ledspotjes, adapter, en speakerkabel of 12v kabel
  • Je knipt de kabels op lengte en soldeert aan het ene eind de ledspotjes, aan het andere eind breng je de kabels samen naar 1 kabel en daar soldeer je de adapter aan (soort Y-verbinding dus).
  • Je maakt de kunststof behuizing van de achterklep los. Zit vast met plugjes, maar je moet wel hard trekken (niet bang zijn iets kapot te maken). Je hoeft niets te schroeven. Begin met de bovenkant, dan 1 zijkant (waar de kabels komen) en vervolgens het grootste gedeelte waar het handvat aan zit.
  • Boor 2 gaatjes op de aangewezen plek volgens de handleiding (pagina 9), groot genoeg voor je ledspotjes
  • Fixeer de ledspotjes met de bijgeleverde metalen 'veertjes', zodat ze goed blijven zitten
  • Geleid de kabels zoals aangegeven op de handleiding (pagina 11) en klik al het kunststof weer terug in de achterklep
  • Geleid de kabel door het 'geribbelde rubbertje' tussen de achterklep en auto. Lijkt spannend, is het niet. Los trekken, kabel erdoor (er zitten al kabels in), terugduwen. Je auto is daarna weer net zo waterdicht als voorheen.
  • Trek het rubber van de auto aan de linkerzijde een klein beetje los. Wederom lijkt het misschien spannend, en is het het niet. Duw de kabel erachter zodat hij achter de kunststof onderdelen valt, en duw het rubber weer terug.
  • Vervang het originele lampje door jouw kabel met festoon adapter.
Geloof me, de rubbers zijn echt het minste werk van alles :)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:32

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Andrehj schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:44:
@Andrehj
Waaruit concludeer je dat?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:13
Ik concludeer nog niets, vandaar het vraagteken. Maar ik begreep uit de post dat bestaande verlichting werd opgewaardeerd naar veel beter verlichtende led-lampjes. Dan betreft die bestaande verlichting meestal gloeilampjes.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• -CJ

-CJ

Not remastered

Klopt, en ook op vreemde plekken zoals knipperlichten en achteruitrijlichten op de niet-lounge edities.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:46:
[...]

Ik concludeer nog niets, vandaar het vraagteken. Maar ik begreep uit de post dat bestaande verlichting werd opgewaardeerd naar veel beter verlichtende led-lampjes. Dan betreft die bestaande verlichting meestal gloeilampjes.
Ik bedoelde mijn vraag ook meer als ‘waarom denk je dat’.
De opwaardering zit niet in de LED-voor=gloeilamp, maar in de betere verlichting door de spotjes?

<John O`Mill>

• redah
Maar het klopt wel: de kofferbak verlichting was in de PJ45 uitrusting die zo'n beetje alles heeft gewoon een gloeilampje...

• Stefannn
redah schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:33:
[...]

Dit kun jij. Tekst in de handleiding is er niet, want niet nodig. In essentie komt het neer op dit:
  • Je bestelt de ledspotjes, adapter, en speakerkabel of 12v kabel
  • Je knipt de kabels op lengte en soldeert aan het ene eind de ledspotjes, aan het andere eind breng je de kabels samen naar 1 kabel en daar soldeer je de adapter aan (soort Y-verbinding dus).
  • Je maakt de kunststof behuizing van de achterklep los. Zit vast met plugjes, maar je moet wel hard trekken (niet bang zijn iets kapot te maken). Je hoeft niets te schroeven. Begin met de bovenkant, dan 1 zijkant (waar de kabels komen) en vervolgens het grootste gedeelte waar het handvat aan zit.
  • Boor 2 gaatjes op de aangewezen plek volgens de handleiding (pagina 9), groot genoeg voor je ledspotjes
  • Fixeer de ledspotjes met de bijgeleverde metalen 'veertjes', zodat ze goed blijven zitten
  • Geleid de kabels zoals aangegeven op de handleiding (pagina 11) en klik al het kunststof weer terug in de achterklep
  • Geleid de kabel door het 'geribbelde rubbertje' tussen de achterklep en auto. Lijkt spannend, is het niet. Los trekken, kabel erdoor (er zitten al kabels in), terugduwen. Je auto is daarna weer net zo waterdicht als voorheen.
  • Trek het rubber van de auto aan de linkerzijde een klein beetje los. Wederom lijkt het misschien spannend, en is het het niet. Duw de kabel erachter zodat hij achter de kunststof onderdelen valt, en duw het rubber weer terug.
  • Vervang het originele lampje door jouw kabel met festoon adapter.
Geloof me, de rubbers zijn echt het minste werk van alles :)
Heeee!!!! Super Dank voor deze tekst beschrijving!
Ik ben nu voor 5 weken naar Portugal (reisverslag in “lange tochten met EV in Europa” forum). Als ik thuis ben kijk ik nog een keer maar deze beschrijving geeft me veel moed.
Nb… net te laat.
Op de eerste dag telefoon “als lampje” in de scharnier van de klep gelegd en daarna vergeten.
Goede motivatie om dit te willen.

Ik meld tegen die tijd wat ik ga doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckW53FcsBXC1KqbG8KZtkoThcEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlUUAYVaDQOXEJPTuwiyDLlC.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 01:07

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

mh514452 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:32:
[...]

Keurig gedaan, ik heb ze wel met (te)veel marge besteld bij mijn nieuwe auto. In de vorige was het licht in de kofferbak erg karig, heel benieuwd hoe het er straks uitziet als die eindelijk geleverd wordt 8)7
Ik heb voor een paar euro alle binnenverlichting inclusief de kofferbak voorzien van felle ledjes.

Werkt prima in de praktijk

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 22:07
Vandaag helaas bij een aanrijding betrokken. Een auto die mijn (voorrangs) weg overstak zag mij over het hoofd. Kon helaas niet tijdig stoppen of uitwijken en ben zijn auto van opzij binnen gereden. Gelukkig de grootste snelheid eruit kunnen remmen, maar toch behoorlijk wat schade (gelukkig alleen materieel) aan mijn ioniq 5. De andere auto (een nette clio van een jaartje of 14) is wel totalloss schat ik zo. Morgen het schade herstelbedrijf maar eens bellen, maar waar moet ik op letten, alle tips zijn welkom! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcobLsL7bJtyTAzeMlcZP9xXg6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yy45CLnS5MxNUMc5QXXbqNq0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoQCJ_7w9sRjiNWGnSQhFE8kCqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Grc0gl7IUvw9utXR8CdPn1YF.jpg?f=fotoalbum_large

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:34
Hippe Lip schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:50:
[...]

Ik dacht dat mijn kaarten bij Here vandaan komen…
in de Bluelink app zie ik Here op de kaart, maar ik liet me vertellen dat TomTom de leverancier van HY is geworden

https://www.tomtom.com/customers/hyundai-motor-group/#intro

http://webmanual.hyundai....ingconnectedservices.html

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• oks
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-11 19:38

oks

Ben ik de enige -zegt de gek...- die zich groen en geel ergert aan de koffie meldingen zodra je een aanhanger/caravan aan de trekhaak hangt? Aanvulling: inderdaad 2025 model

[ Voor 10% gewijzigd door oks op 15-09-2025 19:51 ]

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-11 21:17
oks schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:39:
Ben ik de enige -zegt de gek...- die zich groen en geel ergert aan de koffie meldingen zodra je een aanhanger/caravan aan de trekhaak hangt?
Nee, hier precies hetzelfde. 2025 model.

• Marcel2020
Ben ik de enige -zegt de gek...- die zich groen en geel ergert aan de koffie meldingen zodra je een aanhanger/caravan aan de trekhaak hangt?
nog nooit last van gehad...2022

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:35

YJB

Wij rijden met de I5 uit 2023 ieder jaar zo'n 9000km met de vouwwagen erachter of een huifaanhanger. Nog nooit een koffiemelding gezien vanwege de aanhanger.

Ik krijg de melding eigenlijk alleen als:
  • Ik op een hele slechte weg consequent de kuilen probeer te ontwijken
  • In de winter op ijsachtige wegen een pad probeer te zoeken wat er enigszins "goed uitziet"

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ben ik de enige -zegt de gek...- die zich groen en geel ergert aan de koffie meldingen zodra je een aanhanger/caravan aan de trekhaak hangt? Aanvulling: inderdaad 2025 model
Daar heb ik geen aanhanger of caravan voor nodig (ook MY25). In zeker 50% van de regionale, niet al te brede wegen met ergens strepen (langs de rand of in het midden) krijg je al heel snel die melding. Voor elke tegenligger ga je over die strepen heen. En dan is die melding onvermijdelijk.

Het vervelendste is dan nog de situatie waarbij je er snel na elkaar overheen gaat en blijft gaan na zo’n melding. Dan blijft madame maar doorpiepen, snel op haar teentjes getrapt.

En neem nou zo’n weg met namaak-fietspaden. Als daar veel tegenliggers zijn dan blijf je over die strepen rijden en houdt het gepiep pas op als je daar vanaf bent. Er zijn hier buiten het dorp veel van die wegen en bij drukker verkeer kan dat zo dus minuten lang aanhouden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0fBIUzeb2q5y03ucQDuyzb5ofA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99iJ5PzQThmxJHDKzN9zGHMT.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• -CJ

-CJ

Not remastered

Hier lijkt de front radar ook te zijn overleden. Kan dus zelfs na 140.000km nog gebeuren.

• ditbenikecht
-CJ schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:45:
Hier lijkt de front radar ook te zijn overleden. Kan dus zelfs na 140.000km nog gebeuren.
Nog voortekenen gehad? Naast die eenmalige uitval? Of had je dat vaker?
Ik heb 1 valse bijna botsing op de snelweg gehad en heb nu wat minder vertrouwen erin. Kan echt geen valse noodstop op de snelweg gebruiken.
En uiteraard met slecht weer valt die snel uit met meerdere uitroepteken foutmeldingen.

[ Voor 15% gewijzigd door ditbenikecht op 15-09-2025 23:01 ]

• -CJ

-CJ

Not remastered

ditbenikecht schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:54:
[...]

Nog voortekenen gehad? Naast die eenmalige uitval? Of had je dat vaker?
Ik heb 1 valse bijna botsing op de snelweg gehad en heb nu wat minder vertrouwen erin. Kan echt geen valse noodstop op de snelweg gebruiken.
En uiteraard met slecht weer valt die snel uit met meerdere uitroepteken foutmeldingen.
Paar keer uitval maar vaak bij slecht weer. Nu sinds een week helemaal dood. Dealer zou pas over 1 maand tijd hebben voor diagnose, dus moet een flink stuk rijden om deze week nog diagnose te krijgen.

Echt irritant om zonder alle hulpsystemen te rijden. Zeker op de snelweg en in de file zonder lane assist en cruise control.

Met betrekking tot het niet updaten van de locatie van de auto bij het uitzetten van de auto. Van de reacties van het Bluelink team word ik een beetje moe :Z (als die er al komt)

16 mei 2025 mail gestuurd:
Hi,
Recently I see a change in behavior in the location of my car (IONIQ 5). Previously, when the car is powered off, the location of the car is updated too. But now not anymore. When I go to the map in the Bluelink App, the location of the car is not updated to the current location. Only when I disable the location of the car icon and enable it again, the location is updated to the current location.

This is very annoying. Also others report the same problem.
Is this a software bug?
Thanks,
Reminder gestuurd 20 mei 2025:
Hi,
I did not receive an answer of the problem I asked 4 days ago. By the way, I live in the Netherlands.
See problem below....
Thanks,
3 augustus 2025 nog maar eens een mail gestuurd, maar nu in het Nederlands:
Hallo,
Dit is de derde keer dat ik een email stuur, nu dan maar in het Nederlands. Tot nu toe heb ik géén reactie gekregen.

De locatie van de auto wordt niet meer bijgewerkt in de Bluelink App, bij het uitzetten van de auto. Dit betekent dat ik de auto niet meer kan vinden, wanneer ik in de Bluelink App kijk.

Dit is niet alleen bij mij, meerdere gebruikers melden ditzelfde probleem, zowel rijders van Hyundai als Kia. Voorheen werd altijd wél de locatie bijgewerkt, bij het uitzetten van de auto.

Kunnen jullie dit software probleem oplossen? Neem aan dat dit probleem in de server software zit, dat deze de locatie niet meer opvraagt bij het signaal naar de server toe dat de auto uitgezet is.
En eindelijk een (onbevredigend) antwoord op 22 augustus 2025:
Beste klant,

Bedankt voor uw bericht.
In de meeste gevallen helpt het resetten van het infotainmentsysteem om de volledige functionaliteit van de Bluelink-services te herstellen.

Start de verbinding met een zachte reset. Uw gegevens worden niet beïnvloed, aangezien dit slechts een herstart is. Neem hiervoor een pen, ga naar uw auto, zoek de kleine verborgen knop in het infotainmentframe en druk erop met de pen.

We horen graag van u of dit uw probleem heeft opgelost.
Natuurlijk help dit niet en 24 augustus 2025 op deze mail geantwoord:
Hallo Bluelink Team,

dit is niet een probleem van mijn Bluelink systeem. Alle andere functionaliteit werkt naar behoren. En belangrijker nog, meerdere gebruikers, van zowel Hyundai als Kia rapporteren hetzelfde probleem aan mij. Voorheen werd bij het uitzetten van de auto de locatie "gestuurd naar"/"opgevraagd door" de server. Via de Bluelink App wordt er aan de server naar de locatie gevraagd. Echter wordt hier niet de laatste locatie teruggegeven, maar een vorige locatie. Dus het is duidelijk een software probleem.

Kunnen jullie probleem dit naar een software specialist sturen, zodat die dit probleem in de (server) software kan oplossen.

Alvast bedankt,
En na lange stilte en komt er 15 september 2025 dit antwoord 8)7
Beste klant,

Bedankt voor uw bericht.
We vragen u uw auto naar een Hyundai-dealer te brengen en de volgende stappen te laten uitvoeren:

- Koppel de 12V-accu 20-30 minuten los.
- Voer een fabrieksreset uit.

Als dit niet helpt, kan de dealer de logs via een intern kanaal naar het hoofdkantoor van Hyundai sturen voor verdere ondersteuning.

Bedankt voor uw begrip en medewerking.
Iets van het kastje naar de muur sturen |:( zodat het probleem niet opgelost wordt.

• Stefannn
Is er hier trouwens iemand die “Chargemyhyundai” gebruikt?
Ik zou het niet raar vinden van niet, ik heb het de afgelopen 2 jaar niet gebruikt omdat het steevast duurder was als andere opties.
Ik zit nu in Portugal en eergisteren “leek” ik een gunstig tarief via Chargemyhyundai te krijgen maar dat bleek bij afrekening toch duurder.
Op dit moment geeft de app trouwens geen recente data, geen sessie overzicht omdat er “een error” is opgetreden.
Anyway….
Ik heb hier in de buurt een 150kW “Prio” laadpaal gevonden die met Chargemyhyundai 0.17euro/kWh zou moeten kosten maar met Electroverse 0.58euro/kWh.
Enige kans dat dit deze keer wel klopt?
Of is het enkel brak wat de klok slaat?

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 14:29
Ik ben een tijdje afwezig geweest, dus ik weet niet of de storingen nog worden bijgehouden.

Aanstaande maandag gaat mijn IONIQ5 uit 2021 met 155k op de teller voor de vervanging van de GDU (Gear Drive Unit). Een klusje wat enkele dagen gaat duren.
Ook is er ergens iets aan de hand met de accu. Het lijkt erop of na het AC-laden de auto in storing raakt. Er verschijnt onder luid gepiep een melding met: Stop safely and check power supply. De dealer kon dit niet verklaren en deze ligt nu ter beoordeling bij de importeur.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 14:22
Stefannn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:19:
Is er hier trouwens iemand die “Chargemyhyundai” gebruikt?
Ik zou het niet raar vinden van niet, ik heb het de afgelopen 2 jaar niet gebruikt omdat het steevast duurder was als andere opties.
Ik zit nu in Portugal en eergisteren “leek” ik een gunstig tarief via Chargemyhyundai te krijgen maar dat bleek bij afrekening toch duurder.
Op dit moment geeft de app trouwens geen recente data, geen sessie overzicht omdat er “een error” is opgetreden.
Anyway….
Ik heb hier in de buurt een 150kW “Prio” laadpaal gevonden die met Chargemyhyundai 0.17euro/kWh zou moeten kosten maar met Electroverse 0.58euro/kWh.
Enige kans dat dit deze keer wel klopt?
Of is het enkel brak wat de klok slaat?
Als dat in de app staat dan betaal je dat. Althans dat zijn mijn ervaringen. Maak dus wel de screenshots zodat je het "bewijs" hebt. Wat er wel nog bij kan komen zijn uiteraard de activatiekosten van die sessie....

Overigens kan ik nu wel bij mijn sessie historie?

ehhhh..HOI

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:42
Vielleicht schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:19:
Ik ben een tijdje afwezig geweest, dus ik weet niet of de storingen nog worden bijgehouden.

Aanstaande maandag gaat mijn IONIQ5 uit 2021 met 155k op de teller voor de vervanging van de GDU (Gear Drive Unit). Een klusje wat enkele dagen gaat duren.
Ook is er ergens iets aan de hand met de accu. Het lijkt erop of na het AC-laden de auto in storing raakt. Er verschijnt onder luid gepiep een melding met: Stop safely and check power supply. De dealer kon dit niet verklaren en deze ligt nu ter beoordeling bij de importeur.
Dat klinkt als een ICCU die eraan is....

• Vielleicht
olafmol schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:33:
[...]

Dat klinkt als een ICCU die eraan is....
Dat idee had ik ook, maar de dealer was nog niet overtuigd :')

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:42
Vielleicht schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:56:
[...]

Ik geloof dat de monteur DTC code P1A9096 moet zien in de error codes. En daarna is het wachten tot er een ICCU replacement is, volgens mij kan dat vrij lang duren (helaas).

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-11 09:44
olafmol schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:21:
[...]
En daarna is het wachten tot er een ICCU replacement is, volgens mij kan dat vrij lang duren (helaas).
Goh, ik heb in Belgïe vorige week een nieuwe ICCU gehad (onder het motto derde keer, goede keer...).
De goedkeuring van Hyundai om hem in garantie te mogen vervangen heeft langer geduurd dan de montage van de nieuwe ICCU. Binnen de week goedgekeurd en geplaatst.

• -CJ

-CJ

Not remastered

-CJ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:38:
[...]

Paar keer uitval maar vaak bij slecht weer. Nu sinds een week helemaal dood. Dealer zou pas over 1 maand tijd hebben voor diagnose, dus moet een flink stuk rijden om deze week nog diagnose te krijgen.

Echt irritant om zonder alle hulpsystemen te rijden. Zeker op de snelweg en in de file zonder lane assist en cruise control.
Vandaag op de terugweg deed 'ie het ineens weer, na een week niks te hebben gedaan. Ik hoop dat 'ie weer stopt anders weet ik wel hoe de diagnose gaat later deze week ;(

• ditbenikecht
Vielleicht schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:56:
[...]

Andere optie is defecte 12v accu. Ik heb vaak ook na een laadsessie dat de 12v accu leeg is.
Zowel met DC als AC laden lijkt de 12v leeg te lopen.

Wat zijn de symptomen om de gdu te vervangen?

[ Voor 6% gewijzigd door ditbenikecht op 16-09-2025 18:26 ]

• lithoijen
Vandaag bij het schade herstel bedrijf geweest, valt me toch tegen wat een reparatie kost. 15.000 voor de schade:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoQCJ_7w9sRjiNWGnSQhFE8kCqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Grc0gl7IUvw9utXR8CdPn1YF.jpg?f=fotoalbum_large volgens het schade herstelbedrijf vooral door de enorm dure onderdelen van Hyundai. Nu is het allemaal verzekeringswerk, maar toch, ik vind het heel veel geld.

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-11 11:15
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:29:
@Rembooooo Je moet een email sturen naar bluelink@hyundai-europe.com
Zie o.a. deze post op goingelectric

[...]
Nou, na anderhalve week vruchteloos heen en weer mailen met de servicedesk is het eindelijk gelukt. De oplossing met de 10-daagse trial doen ze niet meer, want met de myHyundai app, die de vervanger is van de Bluelink app, "werkt het gewoon" (niet dus). Ik weet niet wat er nu veranderd is. Ik ben vrijdag doorgezet naar tweedelijns support, daar verder niks meer van gehoord, maar vanochtend probeerde ik het voor de grap nog eens en werd ik bij het registreren meteen doorgestuurd naar de store om een abo af te sluiten ipv dat ik een error kreeg dat ik geen actief abo had.

En ik heb welgeteld 6 uurtjes mogen genieten van de luxe van Bluelink en nu is mijn account ineens "temporarily disabled". Dus weer terug de servicedesk-molen in. Echt, wat een ervaring 7(8)7

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• ditbenikecht
lithoijen schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:16:
Vandaag bij het schade herstel bedrijf geweest, valt me toch tegen wat een reparatie kost. 15.000 voor de schade:[Afbeelding] volgens het schade herstelbedrijf vooral door de enorm dure onderdelen van Hyundai. Nu is het allemaal verzekeringswerk, maar toch, ik vind het heel veel geld.
Wow dat is wel extreem voor een bumper, wat plastic en wat uitdeuken. Kun je de schade laten uitbetalen en zelf een andere ioniq 5 kopen en 10k bijleggen? Dan gebruik je deze als thuisbatterij.

• lithoijen
@ditbenikecht Dat was precies mijn reactie :)

Zo ver ik weet is de schade:
- Motorkap, bumper, koplampunits, eindeloos veel plastiek kapjes onder de motorkap, radiator, parkeersensoren, radar kabelboom voor voorgenoemde zaken. Maar geen structurele schade, valt me echt tegen wat een reparatie kost, schijnbaar is Hyundai schrikbarend duur in onderdelen. Ik verwacht overigens wel dat de motorkap wordt vervangen, ik geloof nooit dat ze die nog netjes krijgen.

Ik zat er nog aan te denken om zelf met 2e hands onderdelen hem op te lappen, maar daar gaat de verzekering vast (terecht) niet in mee. Misschien maar beter ook, helemaal geen tijd voor. Maar goed, ik snap nu wel dat auto verzekeringen alleen maar duurder worden.

[ Voor 8% gewijzigd door lithoijen op 16-09-2025 20:50 ]

• de meester01

de meester01

lithoijen schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:48:
@ditbenikecht Dat was precies mijn reactie :)

Zo ver ik weet is de schade:
- Motorkap, bumper, koplampunits, eindeloos veel plastiek kapjes onder de motorkap, radiator, parkeersensoren, radar kabelboom voor voorgenoemde zaken. Maar geen structurele schade, valt me echt tegen wat een reparatie kost, schijnbaar is Hyundai schrikbarend duur in onderdelen. Ik verwacht overigens wel dat de motorkap wordt vervangen, ik geloof nooit dat ze die nog netjes krijgen.

Ik zat er nog aan te denken om zelf met 2e hands onderdelen hem op te lappen, maar daar gaat de verzekering vast (terecht) niet in mee. Misschien maar beter ook, helemaal geen tijd voor. Maar goed, ik snap nu wel dat auto verzekeringen alleen maar duurder worden.
Alleen dat onderste bumper deel waar de flaps inzitten vervangen was al €1.200

Ex btw

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-11 20:25
De koplampunit is geloof ik ook zo tegen de 1500. Het zijn echt bizarre bedragen, maar een paar van dit soort grote kosten (je kan op www.wholesalehyundaiparts.com kijken om een idee te krijgen) + arbeid en dan is die 15.000 ineens best geloofwaardig...

• Stefannn
krizzziz schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:32:
[...]

Als dat in de app staat dan betaal je dat. Althans dat zijn mijn ervaringen. Maak dus wel de screenshots zodat je het "bewijs" hebt. Wat er wel nog bij kan komen zijn uiteraard de activatiekosten van die sessie....

Overigens kan ik nu wel bij mijn sessie historie?
Super bedankt voor deze reply.
Daarmee heb ik in ieder geval de bevestiging dat “het niet normaal is dat het niet klopt”.
Ik kon de prijs niet meer checken. De app deed geen data en geen historie meer. Alleen maar foutmeldingen,
Aangezien hij het bij jou wel deed heb ik hem verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en nu doet hij het weer goed en kan ik zowel de laadpaal als de sessie zien. Er staan nu opeens ook een paar extra laadpalen op betreffende plek.
Maar…. Ik zie dat er een 10euro/uur kleef tarief “na 0 minuten” geldt.
Alles bij elkaar heb ik ongeveer 7 euro meer betaald dan gedacht. Dat komt overeen met 40 minuten “kleven” en dat zou wel eens kunnen kloppen.
Normaal trek ik snelladers meteen los als de auto klaar is maar deze keer had ik eerst boodschappen gedaan en daarna nog lunch. Dat was teveel voor de supersnel ladende Hyundai.
En ik had ook nog nooit kleef tarief bij snellader meegemaakt dus was er niet zo op bedacht. Ik zat er notabene naast. Er waren nog andere palen vrij dus ik deed niemand kwaad.
Anyway… geen big deal. Die 7 euro kom ik wel te boven.
Ik ben heel blij dat het mistery is opgelost en dat ik de Hyundai pas dus opnieuw durf te gebruiken.
Ik zie hier “Prio” laadpalen die met Chargemyhyundai onder de 0.20euro/kWh zitten. Dat is heel leuk om te proberen.

• Vielleicht
ditbenikecht schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:08:
[...]

Andere optie is defecte 12v accu. Ik heb vaak ook na een laadsessie dat de 12v accu leeg is.
Zowel met DC als AC laden lijkt de 12v leeg te lopen.

Wat zijn de symptomen om de gdu te vervangen?
Ik rij al een tijdje rond met wat geratel vanuit de achterkant. Ik heb de RWD, dus ik had het idee dat het uit de aandrijving kwam, maar het blijkt dus de GDU te zijn.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 14:22
Stefannn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:43:
[...]

Super bedankt voor deze reply.
Daarmee heb ik in ieder geval de bevestiging dat “het niet normaal is dat het niet klopt”.
Ik kon de prijs niet meer checken. De app deed geen data en geen historie meer. Alleen maar foutmeldingen,
Aangezien hij het bij jou wel deed heb ik hem verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en nu doet hij het weer goed en kan ik zowel de laadpaal als de sessie zien. Er staan nu opeens ook een paar extra laadpalen op betreffende plek.
Maar…. Ik zie dat er een 10euro/uur kleef tarief “na 0 minuten” geldt.
Alles bij elkaar heb ik ongeveer 7 euro meer betaald dan gedacht. Dat komt overeen met 40 minuten “kleven” en dat zou wel eens kunnen kloppen.
Normaal trek ik snelladers meteen los als de auto klaar is maar deze keer had ik eerst boodschappen gedaan en daarna nog lunch. Dat was teveel voor de supersnel ladende Hyundai.
En ik had ook nog nooit kleef tarief bij snellader meegemaakt dus was er niet zo op bedacht. Ik zat er notabene naast. Er waren nog andere palen vrij dus ik deed niemand kwaad.
Anyway… geen big deal. Die 7 euro kom ik wel te boven.
Ik ben heel blij dat het mistery is opgelost en dat ik de Hyundai pas dus opnieuw durf te gebruiken.
Ik zie hier “Prio” laadpalen die met Chargemyhyundai onder de 0.20euro/kWh zitten. Dat is heel leuk om te proberen.
Prio laadpalen? Vertel! Erg nieuwsgierig naar.En een snellaadpaal die aan kleeftarieven doet is voor mij ook een first. Dank voor deze heads up!

ehhhh..HOI

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:42
Uit de post van @Rembooooo hierboven begrijp ik dat de Bluelink app vervangen gaat worden door de MyHyundai app. Ik heb de app geïnstalleerd om eens te proberen, het werkt inderdaad al en ziet er wat gelikter uit dan de Bluelink app. Komende tijd eens testen om te zien hoe het met de betrouwbaarheid zit vergeleken met de Bluelink app, die het de laatste tijd heel aardig doet trouwens. Ik ben ook benieuwd of het probleem met updaten van de laatste voertuiglocatie (@ZuinigeRijder ) opgelost is in de MyHyundai app.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2C17s6ZPslT0W0bq933IAZIolw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXxgG9VLZVOQAl6WhC3vqXan.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byv2NxGwKxtpgQIjOgqqYyd-DI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b96a5ff8KBkwDdNtIlVev7uk.jpg?f=fotoalbum_large
tvc15 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:23:
Ik ben ook benieuwd of het probleem met updaten van de laatste voertuiglocatie (@ZuinigeRijder ) opgelost is in de MyHyundai app.
Dan zou de MyHyundai App de locatie actief moeten ophalen (auto wakker maken). Voorheen was het gewoon zo dat wanneer de auto uitgezet werd, de locatie naar de server (of dat de server dat actief opvroeg?) stuurde.

Nu heb ik de workaround in "Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect" gemaakt, dat wanneer de kilometerstand verschillend is, ik een geforceerde locatie update opvraag. Maar toch zie ik soms dat de API soms toch eerst de laatste locatie opvraagt en later alsnog de voorlaatste locatie teruggeeft. Dus er is gewoon iets mis aan de server kant, lijkt me.

• Lens86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-11 10:21
Lange termijn meelezer hier, ik heb even een vraagje. Aantal maanden geleden last gehad van trillingen, vervolgens zijn mijn banden vervangen door de leasemaatschappij. Helaas nog steeds trilling tussen de 110 & 120 km/u. Raden jullie aan om op zoek te gaan naar een balancerder met een Roadforce Hunter apparaat? En weet iemand er een in de regio Rotterdam? Bedankt alvast!

• Stefannn
krizzziz schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:45:
[...]

Prio laadpalen? Vertel! Erg nieuwsgierig naar.En een snellaadpaal die aan kleeftarieven doet is voor mij ook een first. Dank voor deze heads up!
Zie onder: 50kW Prio laadpaal 0.27euro/kWh met Chargemyhyundai “flex” (= account zonder abonnement).
Ze hebben ook snellere en die zijn ook goedkoop.
De Chargemyhyundai app is opnieuw vastgelopen. Ik heb welgeteld 1x data kunnen zien. Maar goed… om te laden heb je enkel de kaart nodig. Na afloop wil ik wel checken of het nu klopt.
Ik heb er nog niet geladen.
Je kan ook een pas aanvragen, zelfs in het buitenland. Hier
Dat zou ik voor een Portugal reis zeker doen. Tarief is dan maar 0.13euro per minuut hetgeen op 50kW overeenkomt met 0.16euro/kWh. Ze leveren kaart zo te zien gewoon in het buitenland.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zmMCn0OjWD3N4l_a_2fd9IRdmI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iOhuw7pms4IhXWgXEH2xQgrE.png?f=fotoalbum_large

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-11 18:44
Lens86 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:09:
Lange termijn meelezer hier, ik heb even een vraagje. Aantal maanden geleden last gehad van trillingen, vervolgens zijn mijn banden vervangen door de leasemaatschappij. Helaas nog steeds trilling tussen de 110 & 120 km/u. Raden jullie aan om op zoek te gaan naar een balancerder met een Roadforce Hunter apparaat? En weet iemand er een in de regio Rotterdam? Bedankt alvast!
Dat raad ik zeker aan!

Mocht dit ook niet helpen, dan gaan ze waarschijnlijk er nòg een bandenset tegen aan gooien, werkt dat niet, dan een andere velgenset, werkt dat ook niet, ben je aan de bereidheid van je LM overgeleverd of ze er nog meer werk van maken.

• tvc15
@Stefannn , volgens de ChargeMyHyundai website betaal je die 13 cent altijd bovenop het kWh tarief, zie bijgesloten screenshot. In totaal kom je dan uit op ongeveer €0.30/kWh + eenmalig €1.34Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrOsoohNCfMBvn_F-8viRZauYMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YpgIvzMJJtqJQ8Saqja8pb7A.png?f=fotoalbum_large

• Stefannn
tvc15 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:07:
@Stefannn , volgens de ChargeMyHyundai website betaal je die 13 cent altijd bovenop het kWh tarief, zie bijgesloten screenshot. In totaal kom je dan uit op ongeveer €0.30/kWh + eenmalig €1.34[Afbeelding]
Super bedankt!

Ik zat net weer met de app te spelen.
Inmiddels snap ik ook waarom die geen data had.
Bij inloggen moet je “keep logged in” aanvinken. Als je dat niet doet dan zie je niks meer bij opnieuw openen van de app.

Ik zag nu net exact datzelfde. Ik vroeg me ook af hoe ik dat die blocking fee moest begrijpen. Dank voor uitleg.
0.30euro/kWh is nog helemaal niet slecht trouwens.

Voor blocking fee heb je dus:
- always >> dat is dus ook tijden ps het laden begrijp ik.
- after X minutes > dat zal X minuten na het laden zijn? Toch niet al tijdens het laden?

Nb.. dit verklaart ook beter mijn 7 euro extra van paar dagen terug. Ik kan het niet precies reconstrueren maar ZO lang had hij niet idle gestaan,

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:03
Hmmm net kunnen constateren dat de terugroep pagina (die duitse) niet meer werkt voor mijn auto. ik was net bij de dealer voor het opnieuw inleren van de sleutels omdat de auto af en toe (nu 5x) spontaan van slot gaat en ook niet meer vanzelf opslot gaat dan met als gevolg dat de auto dus gewoon voor iedereen open staat. hopen dat dit werkt.

maar goed bij de dealer werd mij ook gemeld dat er nog een service actie openstaat. nu had ik geen tijd voor die update, dus over 2 maanden maar meenemen in de onderhoudsbeurt. zojuist thuis dus even de duitse site gechecked...... en daar staat niets..... er lijkt dus een informatiebron weggevallen voor ons.

nog iets anders, het viel mij op in carscanner dat de resterende energie in de accu niet overeenkomt met het percentage wat carscanner aangaf en al helemaal niet met het percentage wat de auto aangaf. ik vond het ook al irritant dat ik nu carscanner pro moest afnemen om alles te kunnen zien, maar het lijkt er zelfs op dat ik betaal voor iets wat niet eens goed werkt. de SOH was ook ineens nog maar 96,7% waar deze twee/drie maanden geleden nog 100% was (na 3 jaar) dus een plotselinge afnamen in SOH vind ik ook opmerkelijk. ook dit leg ik nog wel bij de dealer neer voor tijdens de onderhoudsbeurt binnenkort

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Ionikfünf
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 00:44
Sinds drie weken ben ik in het bezit van een 2023 (MY23) versie AWD 325pk Uniq (Lounge) in Lucid Blue. Om goed beslagen ten ijs te komen heb ik in de voorbije maanden eerst dit gehele topic van voor tot achter doorgenomen. Wat een werk was dat, maar dat staat nog in schril contrast met jullie uitzoek- en schrijfwerk; ik heb er veel aan gehad, dus veel dank.

Vanwege de completere uitrusting, de standaard 3 jaar extra garantie én de prijs heb ik er zelf eentje uit Duitsland geïmporteerd, welke sinds twee weken op NL kenteken staat.

Nu ik het grootste deel van piepjes en bemoeizucht uit heb gekregen, is het rijden nog meer een genot. De eerste electrische auto, maar dit is echt heel fijn. Na 25 jaar 'Europees' gereden te hebben, moet ik nog wat wennen aan de Aziatische 'logica' van de bediening. Ik vind het allemaal iets minder intuïtief, maar dat is deels wennen, deels leren begrijpen en deels accepteren; dit komt vast goed.

Ondanks mijn heel uitgebreide voorwerk zijn er toch een aantal zaken die me nog niet helemaal duidelijk zijn en waarvan ik denk dat ze niet elders in dit topic vermeld staan... Ik hoop dat iemand me wijzer kan maken:

1. Ik meen ergens gelezen te hebben dat bij invoer van een navigatiebestemming, je sinds kort óók kunt aangeven met welke SOC je daar aan wilt komen. Ik vind het nergens; ben ik te vroeg, of is dit voorbehouden aan MY2025 ?
2. Het verhaal rondom de toevoeging van Google Search ziet er op beelden van CCNC systemen gelikt uit, inclusief plaatjes van bestemmingen e.d.. Als ik de infotainment release notes op de Hyundai website goed begrijp, zou dat er bij de Gen5 systemen (ik heb nu laatste versie ***250604 infotainment) ook bij moeten zitten. In elk geval heb ik geen plaatjes, maar ik vraag me af of Gen5 nu wél of niet met Google Search is ge-upgrade?
3. Ik kan een snellaadsessie absoluut niet beëindigen, anders dan door het terugzetten van de gewenste SOC. Echter, aangezien die niet onder 50% ingesteld kan worden, zit ik daaraan vast. Het lukt niet via de app, het lukt niet door de auto open te drukken en binnen 10 sec aan de stekker te trekken. Ik heb tot dusverre en snellaadzuil of 4 gezien, slechts op één ervan zat een stop-knop. Ben ik de uitzondering of de regel?
4. Is er een setting waarmee het infotainment systeem automatisch terugkeert naar navigatie/audio, nadat een gekozen menu enige tijd niet bediend is? Het voelt voor mij wat suf/dubbel als je bijv. iets in Climate gedaan hebt en je zelf weer moet terugkeren naar het niet-menuscherm waar je vandaan kwam.
5. Wat is (bij ingeschakelde navigatie) de zin van de mogelijkheid het display op 'media' te zetten (met kleine navi in het zijscherm), als bij iedere navi-aanwijzing het mediascherm automatisch -en blijvend- terugkeert naar navigatie, mét een extra navi in het zijscherm? Doe ik iets verkeerd, of is dit zo'n dingetje dat ik maar accepteren moet?
6. Wanneer ik via het Media menu naar Carplay ga ,dan wil ik doorgaans niet mijn Spotify starten. Toch lijkt het erop dat in de meeste gevallen dat ik dat doe, de auto Spotify start. Ook hier de vraag : moet ik ergens iets aanpassen misschien?

Dank voor jullie tips, ik hoop zelf ook eens wat bij te kunnen dragen ;-)

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 20:16
Weet iemand waar die draai/schuif-schakelaar op de ruitenwisserhendel voor is? Er staat 1x 0 auto 1 2 bij. Op pagina 5-100 van de handleiding staat:

"B. intermitterende wistijdaanpassing / auto control wistijdaanpassing". Verder niks.

Ik heb zitten proberen, maar merk geen verschil.

• ditbenikecht
stuffie123 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:43:
Weet iemand waar die draai/schuif-schakelaar op de ruitenwisserhendel voor is? Er staat 1x 0 auto 1 2 bij. Op pagina 5-100 van de handleiding staat:

"B. intermitterende wistijdaanpassing / auto control wistijdaanpassing". Verder niks.

Ik heb zitten proberen, maar merk geen verschil.
Bij automatische stand kun je de snelheid instellen. Dat hij eerder begint en sneller is.

• -CJ

-CJ

Not remastered

Lens86 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:09:
Even plat gezegd; dat is gewoon pech hebben. Heb flinke strijd gevoerd met de dealer en Hyundai Nederland. Veel en vaak balanceren, nieuwe banden, nieuwe velgen, niks mocht baten. Hyundai Nederland doet het af als producteigenschap (vreemd, stond niet in de folder) en daarmee dossier gesloten. "Stik er maar in", maar dan in nettere woorden.

Na 140.000 trilt 'ie nog steeds en ik erger mij er nog steeds aan. Maar niet elke Ioniq 5 heeft er last van, dat is het frustrerende.

• domoor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-10 08:38
Zelfde probleem hier MY25 AWD. Twee sets michelin gehad en er was niet mee te rijden.
Klein bedrag bijbetaald voor vervanging naar Hankook ION, probleem nog steeds aanwezig.
Uit frustratie naar een onafhankelijke bandenspecialist gegaan en ze op de Roadforce machine laten balanceren. Significante onbalans vastgesteld (> 50KN), maximaal gecorrigeerd en de slechtste 2 achter laten plaatsen. Dit maakte het verschil! Blijft echter dat de auto alle oneffenheden in het wegdek doorgeeft (product eigenschap?) . De gebruikte bandenspanning is ook van Invloed. beste resultaat bij mij is 2.7 bar (KOUD)

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-11 19:19
Er is een 14 pagina's tellend "slapend" Ioniq 5 trillingen forum https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2117506 .
Mijn ervaring is dat als de auto langer dan een dag stil heeft gestaan, de banden door het hoge gewicht van de auto een beetje worden afgeplat. De eerstvolgende rit ervaar je de trillingen intenser tot de banden warm gereden zijn. Ik vind ook, dat de 5 gevoelig is voor wegoneffenheden, ondanks zijn comfort.

Nieuwere versies hebben bij herhaling ander type schokbrekers gekregen, en volgens marketing uitingen heeft jaargang 2025 modificaties ondergaan voor een stabieler ( ik weet niet meer het exacte woord) weggedrag. Ik denk dat Hyundai redelijk wat feedback over dit fenomeen heeft gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door Amersfoort op 17-09-2025 19:50 ]

• Lens86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-11 10:21
Iedereen bedankt voor jullie input/ervaringen. Ik zal morgen eens contact opnemen met de leasemaatschappij! Merkte voor de bandenwissel inderdaad wel een trilling tijdens de 1e paar minuten rijden en daarna was het weg. Maar na de bandenwissel is het echt constant tussen de 110 - 120 km/u..
Ionikfünf schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:47:

1. Ik meen ergens gelezen te hebben dat bij invoer van een navigatiebestemming, je sinds kort óók kunt aangeven met welke SOC je daar aan wilt komen. Ik vind het nergens; ben ik te vroeg, of is dit voorbehouden aan MY2025 ?
Zit in ieder geval niet op model voor 2025.
2. Het verhaal rondom de toevoeging van Google Search ziet er op beelden van CCNC systemen gelikt uit, inclusief plaatjes van bestemmingen e.d.. Als ik de infotainment release notes op de Hyundai website goed begrijp, zou dat er bij de Gen5 systemen (ik heb nu laatste versie ***250604 infotainment) ook bij moeten zitten. In elk geval heb ik geen plaatjes, maar ik vraag me af of Gen5 nu wél of niet met Google Search is ge-upgrade?
Ik heb mijn navigatie nog niet geupdate naar de laatste stand van zaken. Maar misschien diegene die deze laatste update via OTA of USB installatie hebben, daar meer over kunnen zeggen.
3. Ik kan een snellaadsessie absoluut niet beëindigen, anders dan door het terugzetten van de gewenste SOC. Echter, aangezien die niet onder 50% ingesteld kan worden, zit ik daaraan vast. Het lukt niet via de app, het lukt niet door de auto open te drukken en binnen 10 sec aan de stekker te trekken. Ik heb tot dusverre en snellaadzuil of 4 gezien, slechts op één ervan zat een stop-knop. Ben ik de uitzondering of de regel?
Normaal moet je de snellaadsessie bij de snellader beëindigen. Die SOC terugzetten is een workaround. Andere mogelijkheid is om de noodontgrendeling te gebruiken, in de kofferbak, rechtsachter. Zie ook dit topic op going electric.
4. Is er een setting waarmee het infotainment systeem automatisch terugkeert naar navigatie/audio, nadat een gekozen menu enige tijd niet bediend is? Het voelt voor mij wat suf/dubbel als je bijv. iets in Climate gedaan hebt en je zelf weer moet terugkeren naar het niet-menuscherm waar je vandaan kwam.
Volgens mij kun je nog eens op de knop/toets van b.v. climate drukken om terug te keren naar waar je was.
5. Wat is (bij ingeschakelde navigatie) de zin van de mogelijkheid het display op 'media' te zetten (met kleine navi in het zijscherm), als bij iedere navi-aanwijzing het mediascherm automatisch -en blijvend- terugkeert naar navigatie, mét een extra navi in het zijscherm? Doe ik iets verkeerd, of is dit zo'n dingetje dat ik maar accepteren moet?
Lijkt me dat je beter het grote display op navi te zetten en het kleine scherm op media. Ik gebruik het nooit andersom.
6. Wanneer ik via het Media menu naar Carplay ga ,dan wil ik doorgaans niet mijn Spotify starten. Toch lijkt het erop dat in de meeste gevallen dat ik dat doe, de auto Spotify start. Ook hier de vraag : moet ik ergens iets aanpassen misschien?
Geen ervaring mee.

• Stefannn
Uit de post van @Rembooooo hierboven begrijp ik dat de Bluelink app vervangen gaat worden door de MyHyundai app. Ik heb de app geïnstalleerd om eens te proberen, het werkt inderdaad al en ziet er wat gelikter uit dan de Bluelink app. Komende tijd eens testen om te zien hoe het met de betrouwbaarheid zit vergeleken met de Bluelink app, die het de laatste tijd heel aardig doet trouwens. Ik ben ook benieuwd of het probleem met updaten van de laatste voertuiglocatie (@ZuinigeRijder ) opgelost is in de MyHyundai app.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zitten er andere functies in?
Ik heb de app gedownload maar ik moet hem kennelijk opnieuw “aan de auto linken”.
Daar ben ik een beetje huiverig voor aangezien ik in Portugal op vakantie ben.
Normaal is de app een “Nice to have”. Nu is het wel heel erg practisch soms.
Ik wil dus liever geen gedonder in de vakantie.
Is er een reden om het juist nu wel te doen?

Wat ik me voor kan stellen is dat ze de Chargemyhyundai hebben geïntegreerd. Dat lijkt me dus wel een reden om nu over te gaan. Zoniet dan wacht ik wel tot ik weer terug ben.

• tvc15
Stefannn schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:24:
[...]

Ik heb de app gedownload maar ik moet hem kennelijk opnieuw “aan de auto linken”.

Wat ik me voor kan stellen is dat ze de Chargemyhyundai hebben geïntegreerd. Dat lijkt me dus wel een reden om nu over te gaan. Zoniet dan wacht ik wel tot ik weer terug ben.
Gewoon wachten tot je thuis bent, niet veel nieuws onder de zon, ChargeMyHyundai niet geïntegreerd.
Ik hoefde overigens alleen maar opnieuw in te loggen in de app, niet opnieuw linken aan de auto.

• Hippe Lip

Hippe Lip

ZuinigeRijder schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:19:
[...]
Zit in ieder geval niet op model voor 2025.
@ZuinigeRijder en @Ionikfünf
Jazeker wel. Op een MY25 kun je (ergens) instellen bij hoeveel %% je wilt hebben wanneer je bij een laadpaal aankomt en hoeveel %% je wilt hebben als je bij je eindbestemming aankomt. Ik kan nu even niet nakijken waar dat staat in de menu’s, maar het kan zéker wel bij een MY25.
Om die waardes te bereiken zal de auto je tussendoor naar een laadpaal sturen wanneer dat nodig is en wanneer je bij de start van de navigatie dat schuifje aan hebt gezet dat de auto tussendoor laadsessies inpland.

Ik zit nu in Zuid-Frankrijk en maak daar dankbaar gebruik van. De auto gaat dan ook de accu conditioneren (koelen of verwarmen voor de ideale laadtemperatuur) in de aanloop naar zo’n laadsessie onderweg. Zo haalde ik in één klap een laadvermogen van ruim 250kW!
Dat heb ik een paar maanden geleden ook al meegemaakt toen we naar Normandië gingen.

Je kunt dan ook nog ergens instellen welke laadpalen je wel of niet wilt gebruiken. Ik heb voor deze reis een abo bij Ionity genomen, dus die staat als enige geselecteerd hier. Dat werkt erg fijn! Ik hoef me nergens om te bekommeren.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Uit de post van @Rembooooo hierboven begrijp ik dat de Bluelink app vervangen gaat worden door de MyHyundai app. Ik heb de app geïnstalleerd om eens te proberen, het werkt inderdaad al en ziet er wat gelikter uit dan de Bluelink app.
Het eerste dat me opvalt is dat hier eindelijk de kilometerstand van de auto wordt weergegeven.
Hebben jullie nooit gemerkt dat je die kilomeyerstand niet in de Bluelink-app kunt zien? Ik vind/vond dat altijd vreemd en vooral vervelend.

<John O`Mill>

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-11 13:57
De kilometerstand uitlezen via Bluelink kan wel, het is wel wat omslachtig:

Start -> naar beneden scrollen -> voertuigrapport -> voertuig diagnose

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 13:34
Zou toch wel fijn zijn als met die nieuwe app Digital Key 2 komt, ik ga er zeker niet van uit maar de sleutel van de MY2025 is echt poppetuig vergeleken met een sleutel van een MY2022. Dat is dan ook, samen met een scala van niet (permanent) uit te zetten piepjes, het enige minpuntje wat ik tot nu to heb komend van de 22 naar de 25.
Hippe Lip schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:04:
[...]

@ZuinigeRijder en @Ionikfünf
Jazeker wel. Op een MY25 kun je (ergens) instellen bij hoeveel %% je wilt hebben wanneer je bij een laadpaal aankomt en hoeveel %% je wilt hebben als je bij je eindbestemming aankomt. Ik kan nu even niet nakijken waar dat staat in de menu’s, maar het kan zéker wel bij een MY25.
Daarom stond er ook: Zit in ieder geval niet op model voor 2025.
Oftewel, wel vanaf en inclusief 2025 ;)

@Ionikfünf heeft een model 2023.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 18-09-2025 08:02 ]

• Ionikfünf
ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:02:
[...]

@Ionikfünf heeft een model 2023.
Dan weet ik nu in elk geval waar ik het vandaan had, maar zal ik het op z'n minst voorlopig nog even zonder moeten doen. Gelukkig weet ik al wel waar ik de voorspelde SOC bij aankomst kan achterhalen, das eigenlijk al meer dan de helft van de oplossing ...

• tvc15
ZuinigeRijder schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:35:
[...]

Dan zou de MyHyundai App de locatie actief moeten ophalen (auto wakker maken). Voorheen was het gewoon zo dat wanneer de auto uitgezet werd, de locatie naar de server (of dat de server dat actief opvroeg?) stuurde.

Nu heb ik de workaround in "Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect" gemaakt, dat wanneer de kilometerstand verschillend is, ik een geforceerde locatie update opvraag. Maar toch zie ik soms dat de API soms toch eerst de laatste locatie opvraagt en later alsnog de voorlaatste locatie teruggeeft. Dus er is gewoon iets mis aan de server kant, lijkt me.
Geen verschil tussen Bluelink en MyHyundai inderdaad, beiden tonen bij mij de voorlaatste locatie. :-(

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-11 20:25
Klinkt logisch dat je via media bij de mediaspeler binnen carplay uitkomt. Ik heb zelf Carplay gekoppeld aan de ster toets. Op die manier kom ik in Carplay, maar niet automatisch in spotify.

• Vielleicht

Dank voor jullie tips, ik hoop zelf ook eens wat bij te kunnen dragen ;-)
Volgens mij zit dit meer in Carplay. Bij mij verschilt het waar hij mee opstart. Je kunt wel overwegen om een automatisering in Carplay te maken, dat als Carplay connect er automatisch een app geboot wordt. Zo kan je er dus voor zorgen dat Waze bijvoorbeeld automatisch opkomt wanneer je Carplay aansluit.

• Ionikfünf
StarC schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:38:
[...]

Klinkt logisch dat je via media bij de mediaspeler binnen carplay uitkomt. Ik heb zelf Carplay gekoppeld aan de ster toets. Op die manier kom ik in Carplay, maar niet automatisch in spotify.
Das een poging waard, vooralsnog dacht ik dat Carplay niet 'onder de stertoets' gezet kon worden, maar daar moet ik dan eens beter mijn best voor doen ;)

• Ionikfünf
Vielleicht schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:00:
[...]

Volgens mij zit dit meer in Carplay. Bij mij verschilt het waar hij mee opstart. Je kunt wel overwegen om een automatisering in Carplay te maken, dat als Carplay connect er automatisch een app geboot wordt. Zo kan je er dus voor zorgen dat Waze bijvoorbeeld automatisch opkomt wanneer je Carplay aansluit.
Ik heb in elk geval de Spotify widget maar eens verwijderd. Eens zien wat dat brengt i.c.m. toewijzing aan de favorieten-toets.

Dank!

• Ionikfünf
tvc15 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:54:
[...]

Gewoon wachten tot je thuis bent, niet veel nieuws onder de zon, ChargeMyHyundai niet geïntegreerd.
Ik hoefde overigens alleen maar opnieuw in te loggen in de app, niet opnieuw linken aan de auto.
Ik zie vooral ook een hoop 'reclame' in de vorm van proefritten boeken, Ioniq 9 e.d., daar zit ik eigenlijk helemaal niet op te wachten in een app die "MyHyundai"heet

• Marcel2020
Ionikfünf schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:04:
[...]

Dan weet ik nu in elk geval waar ik het vandaan had, maar zal ik het op z'n minst voorlopig nog even zonder moeten doen. Gelukkig weet ik al wel waar ik de voorspelde SOC bij aankomst kan achterhalen, das eigenlijk al meer dan de helft van de oplossing ...
vertel, daar zoek ik even naar want bij de route starten tijdens een rit zie ik dat niet

• Slinnenb
  • Laatst online: 20-11 20:18
Stefannn schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:24:
[...]

Je hoeft niet opnieuw te linken.
- Login met zelfde wachtwoord als de bluelink app.
- Ga naar tabblad Beheer en wacht even.
- Dan verschijnen er een aantal voorwaarden (oa bluelink) die je moet accepteren
Daarna werkt het.
Ziet er vooral gelikter uit. Wel niuew is op het Home tabblaf "Driving Insight". hier kun je wat statistieken zien en doorklikken naar gegevens per dag en maand

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• Stefannn
Slinnenb schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:31:
[...]

Je hoeft niet opnieuw te linken.
- Login met zelfde wachtwoord als de bluelink app.
- Ga naar tabblad Beheer en wacht even.
- Dan verschijnen er een aantal voorwaarden (oa bluelink) die je moet accepteren
Daarna werkt het.
Ziet er vooral gelikter uit. Wel niuew is op het Home tabblaf "Driving Insight". hier kun je wat statistieken zien en doorklikken naar gegevens per dag en maand
Ah. Klopt.
Het werkte niet en toen drukte ik op “voertuig toevoegen” maar ben gestopt toen ik een qr moest scannen.
In plaats daarvan hoef je echter enkel de voorwaarden te accepteren.
De knop daarvan stond hier in Portugal in het Portugees dus dat viel me niet zo op.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 18-09-2025 13:04 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:02:
[...]
Ah! En ik lees dan (dyslexie? :+ ) “… niet op model van 2025”…
_/-\o_

<John O`Mill>

• Ionikfünf
Marcel2020 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:17:
[...]

vertel, daar zoek ik even naar want bij de route starten tijdens een rit zie ik dat niet
Even uit het hoofd : Bij actieve route zie je ergens onderaan, links uit het midden, je aankomsttijd in het scherm staan, mogelijk met een vlaggetje ofzo. Druk daarop en er volgt een popup met de voorspelde SOC bij aankomst.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:23

JT

VETAK y0

Mijn 12v accu is doodgegaan terwijl die notabene aan de lader hing. 3,2 volt. Gebeld met de dealer. Die zegt, accu is 2,5 jaar oud dus geen garantie. Maar ja, als de auto iets doet waardoor dat gebeurt dan lijkt mij dat van wel. Wie heeft hier de accu gratis gekregen?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

@JT Gewoon zelf een AGM accu kopen en zelf plaatsen. Toevallig heb ik gisteren zelf een Exide AGM EK620 geplaatst (62 Ah, 680EN), omdat de vervangende Hyundai lood-accu (na 3 jaar gratis vervangen door een service-actie) nog maar tot 12.7 Volt oplaadde, ook al vrij snel naar de 12.5 Volt zakte én er meerdere keer per dag de 12 volt batterij geladen werd.

Voor 108 euro wil ik voorkomen dat ik met een te lage spanning van de 12 volt accu kom te staan. En zo vaak de 12 volt batterij opladen per dag, kan ook niet goed zijn voor de ICCU :X Het vervangen was in 5 minuten gebeurd (dopsleutel 10 voor de klemmen, dopsleutel 12 én een verlengstuk om bij de borging schroef te kunnen).

[ Voor 13% gewijzigd door ZuinigeRijder op 18-09-2025 15:04 ]

• tvc15
JT schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:45:
Mijn 12v accu is doodgegaan terwijl die notabene aan de lader hing. 3,2 volt. Gebeld met de dealer. Die zegt, accu is 2,5 jaar oud dus geen garantie. Maar ja, als de auto iets doet waardoor dat gebeurt dan lijkt mij dat van wel. Wie heeft hier de accu gratis gekregen?
Serviceactie 40D112 houdt in dat je 12V batterij gecheckt wordt en indien nodig (gratis) vervangen. Deze service actie is bij mij in oktober 2024 uitgevoerd en daarbij is de 12V batterij gratis vervangen. Was deze serviceactie bij jou al uitgevoerd?

• JT

JT

VETAK y0

ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:53:
@JT Gewoon zelf een AGM accu kopen en zelf plaatsen. Toevallig heb ik gisteren zelf een Exide AGM EK620 geplaatst (62 Ah, 680EN), omdat de vervangende Hyundai lood-accu (na 3 jaar gratis vervangen door een service-actie) nog maar tot 12.7 Volt oplaadde, ook al vrij snel naar de 12.5 Volt zakte én er meerdere keer per dag de 12 volt batterij geladen werd.

Voor 108 euro wil ik voorkomen dat ik met een te lage spanning van de 12 volt accu kom te staan. En zo vaak de 12 volt batterij opladen per dag, kan ook niet goed zijn voor de ICCU :X Het vervangen was in 5 minuten gebeurd (dopsleutel 10 voor de klemmen, dopsleutel 12 én een verlengstuk om bij de borging schroef te kunnen).
tvc15 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:53:
[...]

Serviceactie 40D112 houdt in dat je 12V batterij gecheckt wordt en indien nodig (gratis) vervangen. Deze service actie is bij mij in oktober 2024 uitgevoerd en daarbij is de 12V batterij gratis vervangen. Was deze serviceactie bij jou al uitgevoerd?
Bedankt heren, echt top. Ik ben blij met de info want dit komt ongelegen en moet dus snel opgelost worden plus een dealer die niet echt weet hoe en wat kenbaar.

Ik heb de auto niet vanaf nieuw dus geen idee. Ik ga er gewoon heen en dan kijk ik wel of het lukt met die actie. Als dat niet zo is dan is dat maar zo en de eerstvolgende keer dat het fout gaat doe ik zo een AGM accu erin.

Ik vind het alleen wel spannend om te gaan rijden met een 12v accu die ontladen was naar 3,2 volt, ik hoop dat ik niet onderweg stil kom te staan :X

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 18-09-2025 15:11 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:55

MicheldeGoey

Project 45

@JT
De standaard accu herstelt niet van een diepe ontlading. Heb hetzelfde gehad. Op eigen initiatief een AGM-accu laten zetten en bij de service-actie de prijs van de standaard accu gecrediteerd gekregen.

• JT

JT

VETAK y0

MicheldeGoey schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:48:
@JT
De standaard accu herstelt niet van een diepe ontlading. Heb hetzelfde gehad. Op eigen initiatief een AGM-accu laten zetten en bij de service-actie de prijs van de standaard accu gecrediteerd gekregen.
Dank. Helaas blijkt deze accu nu nergens meer te bestellen en morgen in huis te zijn, lokaal kost die 200 euro :/ Ik ga me nog even beraden.

Ecodan warmtepomp

JT schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:45:
Mijn 12v accu is doodgegaan terwijl die notabene aan de lader hing. 3,2 volt.
Het komt bij sommige laadpalen voor, dat de auto niet in een diepe slaap gaat bij het einde van een laadsessie. Dat kun je zien aan de laadlampjes, die gaan dan niet uit 20 minuten na een laadsessie. Dan trekt de auto langzaam de 12 volt accu leeg....

Zie ook dit topic op going electric.

• ditbenikecht
ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:56:
[...]

Het komt bij sommige laadpalen voor, dat de auto niet in een diepe slaap gaat bij het einde van een laadsessie. Dat kun je zien aan de laadlampjes, die gaan dan niet uit 20 minuten na een laadsessie. Dan trekt de auto langzaam de 12 volt accu leeg....

Interessante discussie. Bij mijn thuis laadpaal gaat de auto 99 procent van de tijd na het laden uit, maar soms blijven de lampjes ook branden. Het lijkt mij dan meer een auto die vergeetachtig is dan dat het aan de lader ligt.

• JT

JT

VETAK y0

ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:56:
[...]

Dank. Uiteindelijk heb ik wat extra korting kunnen bedingen op de accu (nog steeds een stuk duurder dan online) en de Exide lokaal gehaald. Was op voorraad en dan komen we van het weekend niet in de knoei. Geen spanning van met een kapotte 12v accu 25km moeten rijden naar de dealer. En als ze mij daar alsnog laten lappen heb ik voor het geld weer een brakke accu. Ik ga proberen wat @MicheldeGoey heeft gedaan.

Ik zat wel te denken, ik geruik Grid Rewards van Tibber waarbij je instelt wanneer je auto geladen moet zijn. Dan bepaalt Tibber wanneer er geladen wordt waardoor je extra goedkoop laadt. Maar zo kan het zomaar 2 dagen duren voor je auto geladen is (of langer). Ik ga eens in de gaten houden of de lampjes van de laadklep in de tussentijd aan blijven. Want dan staat dat systeem dus dagen standby en dat zou een en ander kunnen verklaren.

Ecodan warmtepomp

• Stefannn
JT schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:08:
[...]

Dank. Uiteindelijk heb ik wat extra korting kunnen bedingen op de accu (nog steeds een stuk duurder dan online) en de Exide lokaal gehaald. Was op voorraad en dan komen we van het weekend niet in de knoei. Geen spanning van met een kapotte 12v accu 25km moeten rijden naar de dealer. En als ze mij daar alsnog laten lappen heb ik voor het geld weer een brakke accu. Ik ga proberen wat @MicheldeGoey heeft gedaan.

Ik zat wel te denken, ik geruik Grid Rewards van Tibber waarbij je instelt wanneer je auto geladen moet zijn. Dan bepaalt Tibber wanneer er geladen wordt waardoor je extra goedkoop laadt. Maar zo kan het zomaar 2 dagen duren voor je auto geladen is (of langer). Ik ga eens in de gaten houden of de lampjes van de laadklep in de tussentijd aan blijven. Want dan staat dat systeem dus dagen standby en dat zou een en ander kunnen verklaren.
@ZuinigeRijder ,
Het is me niet helemaal duidelijk hoe een laadpaal dit kan veroorzaken.
Ik heb mijn laadpaal zelf gemaakt (smartEVSE, zie elders hier op tweakers) en weet dus aardig hoe het werkt.
Het is niks anders dan een intelligent relais dat de spanning op de auto zet, en een communicatie lijntje “CP” maar dat is maar heel beperkt.
“Stand-By” bestaat niet als “State”. Dat is hetzelfde als”uit”.
Ik vermoed (nergens op gebaseerd maar ik kan niks anders verzinnen) dat de auto aan blijft als er “veranderende communicatie” op de “CP” is. Als Tibber frequent de auto aan&uit wil schakelen, al is het maar voor kleine beetjes, dan heb je dat.
Ik heb mijn laadpaal in ieder geval al aangepast zodat hij “als de auto klaar is met laden” geen communicatie meer doet.
Als je dat niet doet dan blijft de laadpaal communiceren: “je mag laden”…. “Nee nu niet meer”… enz. Zelfs als de auto vol is.

@Stefannn Het vermoeden is dat sommige laadpalen niet (goed) de communicatie afsluiten. Zie hier
Mijn wallboxen (Keba) verbreken absoluut niet de communicatie nadat het opladen voltooid is. Dat lijkt mij ook logisch. Als de kabel aangesloten blijft nadat het opladen voltooid is, kan ik vervolgens opladen (door de laadlimiet via de app te verhogen) zonder dat ik mezelf opnieuw hoef te authenticeren met de kaart bij de wallbox. Bovendien zorgt het systeem ervoor dat het voertuig, wanneer de kabel is aangesloten, bij het voorconditioneren automatisch wordt opgeladen tot de ingestelde laadlimiet.

Als de communicatie na het opladen volledig zou worden verbroken, zou dit niet mogelijk zijn.
Voor elke transactie moest ik naar de wallbox gaan en me opnieuw verifiëren met de kaart.

Als de 12V-accu niet opgeladen of zelfs ontladen is, is dat voor mij een groot probleem.
en hier.
Brandden de oplaad-LED's op de oplaadpoort de hele tijd (54 uur)? Als dat zo is, dan is het opladen weliswaar voltooid, maar niet correct uitgevoerd. Dan blijft de regeleenheid in de auto aan en heeft deze 12V-voeding nodig.

Ik begin te vermoeden dat dit komt doordat sommige wallboxen het laadproces niet afronden (communicatie blijft aan).

• Stefannn
ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:37:
@Stefannn Het vermoeden is dat sommige laadpalen niet (goed) de communicatie afsluiten. Zie hier
[...]
Dat bedoelde ik te zeggen
Nb… ik weet niet hoeveel jij van het laadpeotocol weet… dus wellicht “preach ik to the pope”.
Maar…
De laadpaal weet in principe niet of de auto klaar is met laden of dat die gewoon een pauze neemt.
De laadpaal communiceert “zoveel ampere mag je maximaal afnemen”, het is aan de auto om te kiezen op de Max te zitten, minder, of (na afloop) niks.
De laadpaal “kan” beslissen dat een auto die een paar minuten niks afneemt klaar is met laden. Dat is echter een gok, dat wordt niet voorgeschreven door het protocol.
Er is geen protocol dat de auto aan de laadpaal doet vertellen dat hij klaar is anders dan compleet te ontgrendelen.
Het is dus wel handig om dat te doen. Als een laadpaal aan loadbalancing doet zal die zelfs als de auto klaar is met laden immers ook nog continu andere max waardes communiceren. Dat kan de auto flink bezig houden.

(Nb… ik doe het even uit mijn hoofd, ik ben op vakantie momenteel)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 18-09-2025 22:09 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:07:
[...]

Dat bedoelde ik te zeggen
Nb… ik weet niet hoeveel jij van het laadpeotocol weet… dus wellicht “preach ik to the pope”.
Maar…
De laadpaal weet in principe niet of de auto klaar is met laden of dat die gewoon een pauze neemt.
De laadpaal communiceert “zoveel ampere mag je maximaal afnemen”, het is aan de auto om te kiezen op de Max te zitten, minder, of (na afloop) niks.
De laadpaal “kan” beslissen dat een auto die een paar minuten niks afneemt klaar is met laden. Dat is echter een gok, dat wordt niet voorgeschreven door het protocol.
Er is geen protocol dat de auto aan de laadpaal doet vertellen dat hij klaar is anders dan compleet te ontgrendelen.
Het is dus wel handig om dat te doen. Als een laadpaal aan loadbalancing doet zal die zelfs als de auto klaar is met laden immers ook nog continu andere max waardes communiceren. Dat kan de auto flink bezig houden.

(Nb… ik doe het even uit mijn hoofd, ik ben op vakantie momenteel)
@Stefannn
Dat zou betekenen dat op die manier elke EV wakker gehouden kan worden, ook al is die vol. Ik heb hiervoor met mijn combinatie van Zappi laadpaal plus e-Niro (zelfde concern) in 6 jaar nog nooit last gehad van een auto die wakker bleef ondank volle accu. In de zomer maak ik veelvuldig gebruik van het laden van alleen het overschot van mijn PV, dus ook dan wordt er regelmatig wel en weer niet power aangeboden, ook als de auto kaar is. Die Kia had ook last van een ‘gevoelige’ 12V-accu, dus als dat daar zou spelen had ik al zeker een aantal 12V-accus moeten hebben versleten.

Ergens lijkt het dus anders te zitten…

<John O`Mill>

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-11 11:15
Uit de post van @Rembooooo hierboven begrijp ik dat de Bluelink app vervangen gaat worden door de MyHyundai app. Ik heb de app geïnstalleerd om eens te proberen, het werkt inderdaad al en ziet er wat gelikter uit dan de Bluelink app. Komende tijd eens testen om te zien hoe het met de betrouwbaarheid zit vergeleken met de Bluelink app, die het de laatste tijd heel aardig doet trouwens. Ik ben ook benieuwd of het probleem met updaten van de laatste voertuiglocatie (@ZuinigeRijder ) opgelost is in de MyHyundai app.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is inderdaad gewoon dezelfde functionaliteit/APIs in een nieuw jasje.

Wat ik persoonlijk wel aardig vind is de widget met 4 zelf te kiezen knoppen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyL3eZd_KyqVOjDLkTbNabQVNiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2v1nNKR0Ww2yCukGYaH3gCyx.png?f=fotoalbum_large

Wat me opvalt is dat je in de Bluelink app alles moest bevestigen met PIN/biometrie en in de nieuwe app niet. Ook niet het ontgrendelen van de auto. Bijzondere keus?

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• Stefannn
Hippe Lip schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:56:
[...]

@Stefannn
Dat zou betekenen dat op die manier elke EV wakker gehouden kan worden, ook al is die vol. Ik heb hiervoor met mijn combinatie van Zappi laadpaal plus e-Niro (zelfde concern) in 6 jaar nog nooit last gehad van een auto die wakker bleef ondank volle accu. In de zomer maak ik veelvuldig gebruik van het laden van alleen het overschot van mijn PV, dus ook dan wordt er regelmatig wel en weer niet power aangeboden, ook als de auto kaar is. Die Kia had ook last van een ‘gevoelige’ 12V-accu, dus als dat daar zou spelen had ik al zeker een aantal 12V-accus moeten hebben versleten.

Dat hoeft niet.
De auto kan zelf besluiten niet meer te luisteren als hij vol is.
Er staat verschillende uitleg op internet. Zoeken naar “evse cp”. Ik ben op vakantie en heb niet alles bij de hand.
Bijvoorbeeld deze
Het probleem is dat “state B” zowel aan het begin als het eind van de laadcyclus doorlopen wordt.

Begin laadcyclus: State B, laadpaal zet pwm signaal op CP, auto trekt aansluiting naar state C (pull down weerstand) en gaat laden.
Einde laadcyclus: auto geeft state C vrij (pull down weg) en toestand komt weer in B

Als laadpaal kan je dan wel “concluderen” dat de auto klaar is maar het kan ook zijn dat de auto een pauze neemt. Als je de deuren van de auto tijdens het laden open doet dan brengt de auto de toestand naar B en kan je de stekker loskoppelen maar als je even wacht trekt hij de toestand weer naar C en gaat verder laden.
Als de laadpaal geconcludeerd had dat de tweede keer B “auto vol” was dan was de laadsessie voortijdig gestopt.

Kortom….
De laadpaal heeft geen “door het protocol gestuurde” methode om te weten of de auto vol is.
De fabrikant kan er wel voor kiezen om de laadsessie af te breken als de paal bijvoorbeeld 5 minuten stroom aanbiedt en dat de auto die niet afneemt. Dat is dan echter fabrikant vrijheid.

• de meester01

de meester01

Hippe Lip schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:56:
[...]

@Stefannn

Ik heb het meerdere keren gehad dat ik na 30-32 uur aan de Zappi de 12V zag instorten (ik heb een accu monitor in de auto). Keer de anwb aan de deur en daarna nog 2 x zelf met een booster de auto gereanimeerd.

Dat zou na die ICCU software update verleden tijd moeten zijn maar ik laat de auto nog steeds maximaal 24 uur aan de Zappi hangen. Na bijna 4 jaar overigens nog steeds de fabrieks accu in de auto.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op donderdag 18 september 2025 @ 23:50:
[...]
Ik ben op vakantie en heb niet alles bij de hand.
@Stefannn
Je bent niet de enige. Je zit toch niet toevallig ergens tussen Bordeaux en Toulouse? 8)
Als je de deuren van de auto tijdens het laden open doet dan brengt de auto de toestand naar B en kan je de stekker loskoppelen maar als je even wacht trekt hij de toestand weer naar C en gaat verder laden.
Als de laadpaal geconcludeerd had dat de tweede keer B “auto vol” was dan was de laadsessie voortijdig gestopt.
Als je de deuren opent gaat de laadstroom (lees: de vraag) niet naar nul, maar wordt verlaagd naar slechts een paarhonderd (250?, 500?) Watt, maar niet naar nul. Is dat ook B, net als wanneer de vraag terug gaat naar nul?

Edit
Even een stukje uit mijn laadgeschiedenis van mijn I5, die HA bijhoudt en naar Google Sheets schrijft:
DatumTijdMeterstandPlugStatusCharge ModeZappiAccu
2025-07-2320:2621925,731EV ConnectedPausedEco+072
2025-07-2321:5121925,757ChargingChargingEco+0,0272
2025-07-2321:5221925,761EV ConnectedPausedEco+0,0372
2025-07-2321:5921925,772ChargingChargingEco+0,0472
2025-07-2322:0021925,782EV ConnectedPausedEco+0,0572
2025-07-249:1521925,796ChargingChargingEco+0,0672
2025-07-2413:0621939,313EV ConnectedPausedEco+13,5482,5
2025-07-2413:0821939,372ChargingChargingEco+13,6182,5
2025-07-2414:3821945,901Waiting for EVPausedEco+20,189
2025-07-2414:3921945,901EV ConnectedCompletedEco+20,189
2025-07-2414:5421945,901EV DisconnectedPausedEco+20,190
Hier zie je dat de Zappi het verschil ziet tussen pauzeren wegens weinig zon (Paused) en een auto die klaar is (Completed). Dat moet dus wel in het protocol zitten ergens, lijkt het?

[ Voor 64% gewijzigd door Hippe Lip op 19-09-2025 03:04 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

de meester01 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 23:50:
[...]
Ik heb het meerdere keren gehad dat ik na 30-32 uur aan de Zappi de 12V zag instorten (ik heb een accu monitor in de auto). Keer de anwb aan de deur en daarna nog 2 x zelf met een booster de auto gereanimeerd.

Dat zou na die ICCU software update verleden tijd moeten zijn maar ik laat de auto nog steeds maximaal 24 uur aan de Zappi hangen. Na bijna 4 jaar overigens nog steeds de fabrieks accu in de auto.
@de meester01
Met de I5 of ook een e-Niro?

Afgelopen zomer heeft mijn I5 (MY25) ook meerdere keren op zonoverschot (Eco+) aan de Zappi gehangen en ik let er nooit op hoe lang die daar aan blijft hangen wanneer die klaar is. Thuiskomen = inpluggen in zomer- (Eco+) tijd, ook al is er maar een paar %% te laden. Gratis laden = immers gratis laden… 8)

Mogelijk is het toevallig goed gegaan. Wat ook kan is dat Hyundai geleerd heeft en de MY25 nu een aangepast protocol heeft?

Edit
Nog even nagekeken in mijn laadgeschiedenis, maar mijn I5 is toch meerdere keren ruim meer dan 24 uur aan de Zappi blijven hangen terwijl de accu ‘vol’ (90% is laadlimiet) was. Ik heb (nog :+ ) geen problemen met de 12V-accu. Tis wel een AGM (af fabriek).

[ Voor 17% gewijzigd door Hippe Lip op 19-09-2025 03:08 ]

<John O`Mill>

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:12
Ik onderzoek de mogelijkheid voor het plaatsen van een laadbox op eigen perceel. De auto komt niet op eigen perceel maar net erachter. Dat kan prima en wordt door andere buren gedaan maar het is niet zeker of dat op langere termijn zo mag blijven. Ik hoef geen dynamisch laden. De gedachte is om in de zonmaanden overdag tussen grofweg 10:00 en 16:00 te laden met 11 kW. Dan is de stroomprijs met mijn dynamisch contract regelmatig nul, en ongeveer 1/3e van de stroom is PV. Een Besen laadbox kost pak m beet €400. Zappi en anderen al snel het dubbele.

Nu de vraag in relatie tot de Ioniq5: is duidelijk of de laadbox invloed kan hebben op het risico met de ICCU? Is een goedkope box mogelijk duurkoop? Iemand goede of slechte ervaringen?
Pagina: 1 ... 272 ... 278 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic