Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-09 23:21
@joepie de p, Ik heb een Wallbox Pulsar Max. Ik ben er zeer tevreden over en na 2.5 jaar en 66.000 km heb ik nog steeds mijn eerste ICCU. Werkt ook prima samen met mijn PV-installatie en nog nooit een ontladen 12V accu gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door tvc15 op 19-09-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 02:09:
[...]

@Stefannn
Je bent niet de enige. Je zit toch niet toevallig ergens tussen Bordeaux en Toulouse? 8)

[...]

Als je de deuren opent gaat de laadstroom (lees: de vraag) niet naar nul, maar wordt verlaagd naar slechts een paarhonderd (250?, 500?) Watt, maar niet naar nul. Is dat ook B, net als wanneer de vraag terug gaat naar nul?

Edit
Even een stukje uit mijn laadgeschiedenis van mijn I5, die HA bijhoudt en naar Google Sheets schrijft:

[...]

Hier zie je dat de Zappi het verschil ziet tussen pauzeren wegens weinig zon (Paused) en een auto die klaar is (Completed). Dat moet dus wel in het protocol zitten ergens, lijkt het?
Nope.. Bordeaux al gepasseerd. Nu in Portugal bij Aveiro, reisverslag hier

De auto “kan niet een beetje laden”, wat je ziet is waarschijnlijk de consumptie van de laadpaal zelf.
Het protocol heeft 6A als minimum (1.3kW). Het protocol kent ook geen 0A. Dat is een flink gemis. De laadpaal kan geen “pauze” aangeven maar enkel “uit”.

De sequence is:
Disconnected

connected (getriggered door aansluiten van auto)
- zolang de laadpaal geen pwm signaal start laadt de auto niet
- laadpaal kan pwm signaal starten dat toegestane laadstroom aangeeft. Minimum is 6A, in dat geval zet laadpaal het relais op “aan”

Charging (getriggered door auto)
- auto laadt met maximaal de door pwm toegestane laadstroom (maar is vrij om stroom op 0 te houden)

Afsluiten gaat doordat:
Optie 1:

- auto ophoudt met laden, in principe kom je dan in de “connected” state
- het is dus vrij normaal dat de laadpaal het pwm signaal blijft aanbieden omdat de auto kan besluiten opnieuw te laden (zoals als je de deur open doet om het laadprocess te pauzeren)
Optie 2:
- laadpaal ophoudt met pwm signaal geven.
- ook dan kom je terug in “connected” state.
- de auto is dan dus niet vol maar de laadpaal vindt het welletjes.

Het probleem van leeglopende accu leeg is (denk ik) optie 1.
De auto stopt met laden maar de laadpaal blijft spanning aanbieden.
En in geval van loadbalancing of zonne-stroom-optimalisatie ook nog met wisselende pwm en zelfs afwisselen tussen wel/geen pwm (dus aan/uit).

Laadpaal fabrikant kan er dus voor kiezen om na bijvoorbeeld 5 minuten “optie 1” de paal in slaap te brengen en het pwm signaal niet langer aan te bieden. Het protocol dwingt dat echter niet af.
Auto fabrikant kan er ook voor kiezen in geval van “optie 1” te stoppen met luisteren en in slaap te gaan.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
joepie de p schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 05:49:
Ik onderzoek de mogelijkheid voor het plaatsen van een laadbox op eigen perceel. De auto komt niet op eigen perceel maar net erachter. Dat kan prima en wordt door andere buren gedaan maar het is niet zeker of dat op langere termijn zo mag blijven. Ik hoef geen dynamisch laden. De gedachte is om in de zonmaanden overdag tussen grofweg 10:00 en 16:00 te laden met 11 kW. Dan is de stroomprijs met mijn dynamisch contract regelmatig nul, en ongeveer 1/3e van de stroom is PV. Een Besen laadbox kost pak m beet €400. Zappi en anderen al snel het dubbele.

Nu de vraag in relatie tot de Ioniq5: is duidelijk of de laadbox invloed kan hebben op het risico met de ICCU? Is een goedkope box mogelijk duurkoop? Iemand goede of slechte ervaringen?
Zie betoog hiervoor m.b.t. leegraken 12v accu. Dat kan dus bij sommige laadpalen die “de auto wakker houden”. Lang niet iedereen heeft hier last van.
Type laadbox heeft in principe enkele invloed op stukgaan ICCU. De laadpaal heeft namelijk helemaal geen lader. Het is slechts een intelligent stopcontact waar pas spanning op komt als de kabel erin zit en vergrendeld is. Het laden gebeurt door de auto zelf en is voor elke AC paal hetzelfde (een publieke paal is dus hetzelfde als je paal thuis). Bij snelladen is dat anders. Dan zit de lader in de laadpaal maar dat heb je thuis niet.
Reden van kapotte ICCU is niet met zekerheid te zeggen maar met het nodige backward engineering is geconcludeerd dat het waarschijnlijk ligt aan spanningspiek als de ioniq ophoudt met laden.
Onbewezen, maar wellicht nuttig is laden met lagere laadstroom (12A of 14A).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:37:
@Stefannn Het vermoeden is dat sommige laadpalen niet (goed) de communicatie afsluiten. Zie hier
[...]
[...]
Dat verschilt dan schijnbaar ook per lader. Gisteren heb ik dus mijn accu vervangen. Laadkabel zat er nog in. Op mijn Easee ben ik nog steeds geauthenticeerd, wat ik normaal moet doen na aansluiten met de app of een tag. Dus hier kan het wel degelijk nadat de auto zelfs 100% uit is geweest.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Nb…
Mbt potentiële ICCU problemen heb ik besloten in de vakantie geen AC laders te gebruiken.
Dat is nauwelijks een straf. Als er geen snelladers zijn zijn er vaak wel 50kW laders.
Ik heb 1x een uitzondering gemaakt toen ik op de camping mocht laden. Toen heb ik een dag met 8A (1.7kW) aan de granny gehangen.
Tip voor @Hippe Lip ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Stefannn schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:17:
Nb…
Mbt potentiële ICCU problemen heb ik besloten in de vakantie geen AC laders te gebruiken.
Dat is nauwelijks een straf. Als er geen snelladers zijn zijn er vaak wel 50kW laders.
Ik heb 1x een uitzondering gemaakt toen ik op de camping mocht laden. Toen heb ik een dag met 8A (1.7kW) aan de granny gehangen.
Tip voor @Hippe Lip ?
Naar aanleiding van campingbezoek heb ik nu zelfs een CEE naar Schukoverloop in de frunk liggen :henk

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
JT schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:15:
[...]

Dat verschilt dan schijnbaar ook per lader. Gisteren heb ik dus mijn accu vervangen. Laadkabel zat er nog in. Op mijn Easee ben ik nog steeds geauthenticeerd, wat ik normaal moet doen na aansluiten met de app of een tag. Dus hier kan het wel degelijk nadat de auto zelfs 100% uit is geweest.
A.. mijn uitleg betreft het “echte lader protocol”.
In principe kan een laadpaal daarnaast via een app nog extra communicatie doen. Dat valt buiten de standaarden.
Dan verandert het.
Ehh… “kwa lader protocol klopt mijn verhaal wel”, maar kwa uiteindelijke functie is er dus wellicht meer aan de hand.
Ook voor @ZuinigeRijder en @Hippe Lip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Stefannn schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:20:
[...]

A.. mijn uitleg betreft het “echte lader protocol”.
In principe kan een laadpaal daarnaast via een app nog extra communicatie doen. Dat valt buiten de standaarden.
Dan verandert het.
Ehh… “kwa lader protocol klopt mijn verhaal wel”, maar kwa uiteindelijke functie is er dus wellicht meer aan de hand.
Na het weekend is er weer wat stroom uit. Ik ga eens wat scenario's bedenken en dan testen, kijken wat er gebeurt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:36

RammY

Dát!

Nou ... na 2,5 week een gloedje nieuwe I5 N-Line Business te bezitten, vond mijn USB-C/Data poortje het nodig om er mee op te houden....
Ik denk na wel zo'n 10x gebruik ofzo.

Was aan het testen met een wat oudere telefoon om bedrade AA aan de praat te krijgen en in een keer kapt de poort er mee.
Geen data meer, geen oplaadstroom meer.

Ik had nog even de hoop op een kapotte zekering, maar toen ik de betreffende zekering er uit had gehaald werkten de andere USB poorten niet meer dus dat was het niet.
Meerdere devices op meerdere kabels getest, alles werkt op de andere interieur USB-C poortjes behalve de front onder het dash.

Maar eens even met de LM bellen voor een doorverwijzing naar een dealer...

Ik had al even dit topic doorzocht maar kon eigenlijk geen "nieuwe" gevallen van USB falen vinden, enkel in de auto's die al even op de weg rijden.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionikfünf
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
Een Climate vraagje...

Eerder deze week reed ik zónder airco, mét heater, want zó warm was het immers niet. Zojuist reed ik bij 24 graden buiten weg met de auto, binnenin was het nog een klap warmer. Toen ik de heater uitzette, kreeg ik er plots 15km range bij.

Betekent dit nu dat de heater energie verbruikt, ongeacht of dat op het moment nodig is, maar 'gewoon' omdat ie aan staat? Of kijkt de range-meter puur naar het vinkje 'heater aan' en doet ie een afslag op de range, ongeacht of er op dat moment verwarmd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionikfünf
  • Nu online
[quote]ZuinigeRijder schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:19:
[...]

[...]

Volgens mij kun je nog eens op de knop/toets van b.v. climate drukken om terug te keren naar waar je was.

WERKT!
[...]

Lijkt me dat je beter het grote display op navi te zetten en het kleine scherm op media. Ik gebruik het nooit andersom.

Is inderdaad de logischer toepassing. Het gedrag blijft 'eigenaardig', maar zo word ik er niet meer mee geconfronteerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Ionikfünf schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:04:
Een Climate vraagje...

Eerder deze week reed ik zónder airco, mét heater, want zó warm was het immers niet. Zojuist reed ik bij 24 graden buiten weg met de auto, binnenin was het nog een klap warmer. Toen ik de heater uitzette, kreeg ik er plots 15km range bij.

Betekent dit nu dat de heater energie verbruikt, ongeacht of dat op het moment nodig is, maar 'gewoon' omdat ie aan staat? Of kijkt de range-meter puur naar het vinkje 'heater aan' en doet ie een afslag op de range, ongeacht of er op dat moment verwarmd wordt?
Range is een “gok”, dus hij denkt dat hij de heater later nog nodig heeft.
In rechter mini scherm verticaal scrollen. Daar zit een energie meter bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionikfünf
  • Nu online
Stefannn schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:28:
[...]

Range is een “gok”, dus hij denkt dat hij de heater later nog nodig heeft.
In rechter mini scherm verticaal scrollen. Daar zit een energie meter bij.
Dom, dat had ik natuurlijk zelf kunnen/moeten bedenken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Stefannn schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:17:
Nb…
Tip voor @Hippe Lip ?
Dank voor de tip, @Stefannn. Met vakantie hang ik meestal ook niet aan AC-laders, maar gebruik mijn grannylader bij het adres waar ik verblijf.
Speciaal daarvoor heb ik een dik (2,5 mm²) neopreen verlengsnoer van 25 meter gekocht. Dat gaat altijd mee met vakantie. Op die manier slaap ik met een gerust hart terwijl granny in de nacht zijn/haar werk doet. O-)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:20:
[...]
Dat zal wel moeten, @Stefannn, want hoe kan Zappi anders het onderscheid maken tussen Charging, Paused en Completed. Die drie statussen liet ik je in mijn eerdere post zien.
Ergens is er iets waardoor die Zappi weet dat de boel klaar is. Daarna zal die ws ook niets meer aanbieden.

Dat laatste zou ik later in het jaar nog eens kunnen testen door eerst te laden tot ‘Vol’, zien of de Zappi dan ‘Completed’ aangeeft, niet aan de laadkabel komen en dan de klimaatregeling vanuit de app starten. Dan eens zien of die dat geheel uit de HV-accu doet of dat dit uit de laadpaal komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 19-09-2025 18:02 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:01:
[...]

Dat zal wel moeten, @Stefannn, want hoe kan Zappi anders het onderscheid maken tussen Charging, Paused en Completed. Die drie statussen liet ik je in mijn eerdere post zien.
Ergens is er iets waardoor die Zappi weet dat de boel klaar is. Daarna zal die ws ook niets meer aanbieden.

Dat laatste zou ik later in het jaar nog eens kunnen testen door eerst te laden tot ‘Vol’, zien of de Zappi dan ‘Completed’ aangeeft, niet aan de laadkabel komen en dan de klimaatregeling vanuit de app starten. Dan eens zien of die dat geheel uit de HV-accu doet of dat dit uit de laadpaal komt.
Het protocol heeft daar geen voorziening voor (zie vorige post).
Maar de zappi kan na bijvoorbeeld 5 minuten “connected” waarbij de zappi middels het pwm signaal “uitnodigt tot laden “ besluiten dat de auto geen trek meer heeft en de status naar completed zetten. (Zo doe ik het zelf ook).
Extra communicatie kan alleen als de laadpaal extra software heeft die met de api van de auto communiceert (voor ioniq5 de Bluelink dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:30

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Hippe Lip schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 02:15:
[...]

@de meester01
Met de I5 of ook een e-Niro?

Afgelopen zomer heeft mijn I5 (MY25) ook meerdere keren op zonoverschot (Eco+) aan de Zappi gehangen en ik let er nooit op hoe lang die daar aan blijft hangen wanneer die klaar is. Thuiskomen = inpluggen in zomer- (Eco+) tijd, ook al is er maar een paar %% te laden. Gratis laden = immers gratis laden… 8)

Mogelijk is het toevallig goed gegaan. Wat ook kan is dat Hyundai geleerd heeft en de MY25 nu een aangepast protocol heeft?

Edit
Nog even nagekeken in mijn laadgeschiedenis, maar mijn I5 is toch meerdere keren ruim meer dan 24 uur aan de Zappi blijven hangen terwijl de accu ‘vol’ (90% is laadlimiet) was. Ik heb (nog :+ ) geen problemen met de 12V-accu. Tis wel een AGM (af fabriek).
Ik heb een Hi5. Ruim 24 uur was geen probleem, 30-32 wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:30:
[...]

Het protocol heeft daar geen voorziening voor (zie vorige post).
Maar de zappi kan na bijvoorbeeld 5 minuten “connected” waarbij de zappi middels het pwm signaal “uitnodigt tot laden “ besluiten dat de auto geen trek meer heeft en de status naar completed zetten. (Zo doe ik het zelf ook).
Daar lijkt het niet op. In mijn tabel zie je dat er op 23-07 om 22:00 uur gepauzeerd wordt en dat het laden pas weer op 24-07 om 09:15 opgepakt wordt.
Extra communicatie kan alleen als de laadpaal extra software heeft die met de api van de auto communiceert (voor ioniq5 de Bluelink dus).
@Stefannn
Kan het zijn dat als de auto ‘State C’ vrijgeeft, dat de Zappi dan concludeert dat het klaar is en dan zijn (Zappi’s) state naar Completed omchakelt? Want het is niet dat de auto voor de onderbrekingen zorgt, het is de laadpaal, de Zappi.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

RammY schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:23:
Nou ... na 2,5 week een gloedje nieuwe I5 N-Line Business te bezitten, vond mijn USB-C/Data poortje het nodig om er mee op te houden....
Ik denk na wel zo'n 10x gebruik ofzo.
@RammY
Je hebt niet toevallig op het knopje naast de aansluiting gedrukt? Ik weet dat daar een knopje zit (MY25), maar heb de moeite nog niet genomen om uit te zoeken wat die nu precies omschakelt. Het zou kunnen zijn dat het daarmee te maken heeft?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:34:
[...]

Daar lijkt het niet op. In mijn tabel zie je dat er op 23-07 om 22:00 uur gepauzeerd wordt en dat het laden pas weer op 24-07 om 09:15 opgepakt wordt.

[...]

@Stefannn
Kan het zijn dat als de auto ‘State C’ vrijgeeft, dat de Zappi dan concludeert dat het klaar is en dan zijn (Zappi’s) state naar Completed omchakelt? Want het is niet dat de auto voor de onderbrekingen zorgt, het is de laadpaal, de Zappi.
Op zich klopt dat.
Maar daar is het protocol dus “ambigu”
De auto kan de State van C naar B brengen.
Maar B is dus ook het begin van een sessie.
De zappi “kan concluderen” dat “omdat B na C is” het een “completed sessie” betreft.
Het protocol schrijft dat echter niet hard voor.
Een laadpaal mag ook concluderen dat de auto een pauze heeft en later verder wil laden.
De “conclusie” is hier niet enkel state gecontroleerd maar ook voorgeschiedenis.
En dat is (vermoed ik) exact waarom het soms de mist in gaat.
Een protocol dat niet waterdicht is creëert geheid problemen indien door meerdere fabrikanten gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:36

RammY

Dát!

Hippe Lip schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:38:
[...]

@RammY
Je hebt niet toevallig op het knopje naast de aansluiting gedrukt? Ik weet dat daar een knopje zit (MY25), maar heb de moeite nog niet genomen om uit te zoeken wat die nu precies omschakelt. Het zou kunnen zijn dat het daarmee te maken heeft?
Met dat knopje schakel je om van Data+Stroom naar alleen stroom.
En uiteraard werkt dat helaas ook niet.

Deze advertentieplaats is te huur!

• JT

JT

VETAK y0

Misschien wel even aardig om te weten naar aanleiding van mijn accu en mijn gedachte dat het misschien met slim laden van de energieleverancier te maken heeft, het lijkt erop dat dat niet echt zo is. De auto had gister geladen. Een uurtje daarna ofzo bleef de laadpaal wel op standby staan en gaf de Tibberapp aan dat hij niet kon laden om een onbekende reden, de auto zat toen al vol. Leds bij de laadpoort bleven aan. Een uur later gaf de lader echter "gereed" aan en waren de leds uit. Vandaag de auto weer aangesloten, laden begint morgen. Leds staan ook nu uit.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik ben met vakantie en heb de wagen aan de grannylader hangen. Als voorbereiding voor de terugreis komende dinsdag wil ik ‘m nu naar de standaard 90% laden en dan de laatste nacht door naar 100%.

Maar nu verbaas ik me erover dat het laden maar doorgaat, ook ná die 90%. Weet iemand hoe dat zit? Waarom gebeurt dat?
Ik kom van ruim ónder de 90%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtEXq7RUDEsHr0dhwPqb-29OMow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60vu2xRWTg9T9Rw34eVsi9AM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jp_koWRQO7Ckwfe9giJSReElKhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAPEmUz0bOBs4JEelOLV83D8.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:26
Hippe Lip schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:20:
Maar nu verbaas ik me erover dat het laden maar doorgaat, ook ná die 90%. Weet iemand hoe dat zit? Waarom gebeurt dat?
De AC laadstroom instelling stelt de snelheid van AC laden in naar 90%, als je tot 90% wilt laden moet je het gepland laadniveau van AC op 90% zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Takenzo schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:24:
[...]
De AC laadstroom instelling stelt de snelheid van AC laden in naar 90%, als je tot 90% wilt laden moet je het gepland laadniveau van AC op 90% zetten.
Ah dank, @Takenzo. Duidelijk voorbeeld van niet goed lezen. Want als ik nu nog eens kijk naar die instellingen dan staat het er toch duidelijk:
Gepland laadniveau: DC 100% | AC 100%
8)7 |:(

Nou snap ik ook waarom het laden zo lang duurde. Ja, ik weet het, met een granny gaat het langzaam, ook wanneer ingesteld op 12A, maar het kon dus ca. 10% sneller. :+

En die beperking van de laadstroom gebruik ik eigenlijk nooit. Kan me voor mijn situatie ook niet bedenken waarom ik die ooit zou knijpen…

[ Voor 25% gewijzigd door Hippe Lip op 21-09-2025 16:41 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Takenzo
Hippe Lip schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:37:
[...]

Ah dank, @Takenzo.

[...]

En die beperking van de laadstroom gebruik ik eigenlijk nooit. Kan me voor mijn situatie ook niet bedenken waarom ik die ooit zou knijpen…
Graag gedaan!

Ik denk dat de instelling er is om de belasting op een stroomgroep te verminderen, als dat niet via de lader zelf te regelen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:59
Ik 'gebruik' die beperking van de laadstroom om de ICCU wat te beschermen.
Ooit ergens gelezen of gezien dat het mogelijk hielp om ICCU te voorkomen, en.....
baat 't niet, 't schaadt ook niet.
Het zorgt er hooguit voor dat het laden op AC wat langer duurt, en dat kan dan weer helpen om eventuele blokkeerkosten wat later te laten ingaan.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:41
Gisteren teruggekomen uit Normandië, waar de laadsteppe steeds meer oases gekregen heeft. Zo ook bij een klein dorpje vlakbij waar twee laders stonden met 320 kW.

Wat wel opmerkelijk was, was dat de laders begrensd waren tot ongeveer 80%. Daarboven stopte het laden, dus niet een dip met lage snelheid, maar niets meer. Iemand dat al eens meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05:43
Takenzo schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:22:
[...]

Graag gedaan!

Ik denk dat de instelling er is om de belasting op een stroomgroep te verminderen, als dat niet via de lader zelf te regelen is.
Inderdaad. Het is sowieso altijd een goed idee om het maximale amperage te checken van het stopcontact waaraan je je grannycharger wilt hangen - hetzij via de waarden op de zekering van het stopcontact (bv op de camping) hetzij even na een half uurtje voelen of de pinnen van de stekker warm worden van het laden. Als je dan het amperage niet kunt aanpassen op je charger of als hij dat niet zelf doet, heb je altijd de instelling op je app nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 19:16
@IonniUnique ik heb net gekeken in mijn bluelink app, maar waar kan ik de ampere instellen. Ik ben binnenkort ook een keer aangewezen op grannylader.

Dank alvast voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 14:47
Een paar maanden terug had ik hier gepost over een issue met de frontradar die uitviel tijdens het rijden in een regenbui. Dit gebeurde op de terugweg naar een familiebezoek in de Apenheul op de A1 ter hoogte van Voorthuizen (ongeveer). Voor Hilversum werkte alles spontaan weer.
Afgelopen zaterdag wilde mijn dochtertje weer naar de Apenheul en op de terugweg regende het net zoals de vorige keer. En ook deze keer viel op bijna precies dezelfde plek de frontradar uit en op precies dezelfde plek werkte deze weer.
In geen andere gevallen is de frontradar ooit uitgevallen dus vind ik dit wel heel toevallig dat het 2x exact hetzelfde patroon volgt qua locatie en duratie.
Op dit moment doet de frontradar het dus weer prima.
Iemand enig idee? Is er mogelijk iets langs de A1 wat kan storen?

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
rem_hopster schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:08:
@IonniUnique ik heb net gekeken in mijn bluelink app, maar waar kan ik de ampere instellen. Ik ben binnenkort ook een keer aangewezen op grannylader.

Dank alvast voor je antwoord.
Voor granny stel je het in op de granny zelf. Knop ingedrukt houden tot lampje knippert. Paar keer drukken om keuze te maken. Lang indrukken tot hij snel knippert omver bevestigen.
In de auto kan je bij laad instellingen het vermogen beperken.
De Bluelink kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-09 10:47
edvanleeuwen schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:11:
laders begrensd waren tot ongeveer 80%. Daarboven stopte het laden
Ja, sommige providers zetten dit standaard aan in hun snellaadstation.
Normaal gezien kun je na het starten van de laadsessie dit proactief aanpassen in de app van de provider of aan het display van snellaadstation.
In België doen onder andere de laadpleinen van Electra dit standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
@rem_hopster In de auto kun je de laadstroom instellen op 60-90-100%.
Maar dat percentage is op basis van wat de lader aanbiedt, dus aan een 22kW lader zul je ook bij de 60% instelling de 'volle' 11kW laden, omdat dat minder is dan 60% van 22kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:46:
[...]
In de auto kan je bij laad instellingen het vermogen beperken.
De Bluelink kan dat niet.
Waar heb je het dan over, @Stefannn?
Welke instelling bedoel je dan? Want dat is wat anders dan de beperking van het laadvermogen waarover we het hadden? Die is namelijk prima in te stellen via de app.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Peter-036 schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:12:
@rem_hopster In de auto kun je de laadstroom instellen op 60-90-100%.
Maar dat percentage is op basis van wat de lader aanbiedt, dus aan een 22kW lader zul je ook bij de 60% instelling de 'volle' 11kW laden, omdat dat minder is dan 60% van 22kW.
Dat durf ik te betwijfelen, @Peter-036. Want hoe kan de auto weten wat de laadpaal kan aanbieden (22kW) als dat meer is dan wat de auto aan kan (11kW)?

Nee, het zal een percentage zijn van wat de auto anders (bij 100%) zou hebben opgenomen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:39

H12

Hippe Lip schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:38:
[...]

Dat durf ik te betwijfelen, @Peter-036. Want hoe kan de auto weten wat de laadpaal kan aanbieden (22kW) als dat meer is dan wat de auto aan kan (11kW)?

Nee, het zal een percentage zijn van wat de auto anders (bij 100%) zou hebben opgenomen.
Helaas werkt het wel zo. Tenminste ik ben dan n=2.

Bij mij is na een storing, door de monteur, de laadpaal afgezekerd/ingesteld op 3x25A. Ik laad vrijwel altijd thuis met 60% laadstroom, om zoveel mogelijk rechtstreeks PV-opbrengst te gebruiken. En met die instelling begon de wagen met 10,9 kW op te laden, ook zichtbaar op het scherm van de laadpaal. Daar stond ook dat de paal op dat moment maximaal 17,2 kW kon leveren.

De backoffice heeft daarna de paal weer op 3x16A ingesteld, en de wagen laad bij 60% laadstroom weer met 6,6kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
Hippe Lip schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:38:
[...]

Je mag er best aan twijfelen hoor, maar hier thuis werkte het wel degelijk zo toen mijn 22kW Alfen single pro (ingesteld en afgezekerd op 3x 20A) met 60% van 13,8kW (= 8,3kW) ging laden, in plaats van de verwachte 6,6kW.
Later nog gemerkt bij het laden aan 22kW (echte!) laadpalen in Duitsland en Frankrijk.
Overigens ging mijn Alfen stuk, en bleek dat het ook de opbrengst van de granny-charger omlaag bracht.
Ik laad nu thuis met een losse (3x16A max) instelbare lader aan een rode stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:35:
[...]

Waar heb je het dan over, @Stefannn?
Welke instelling bedoel je dan? Want dat is wat anders dan de beperking van het laadvermogen waarover we het hadden? Die is namelijk prima in te stellen via de app.
EV service/ charging limits
Wel de limiet. Niet de laadstroom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuTDNX7BOQgpj4FuDeHWuhU2yHE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qfGM1jQE4bWhpoN3cJZ56pHH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Stefannn op 22-09-2025 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
H12 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:49:
[...]

Helaas werkt het wel zo. Tenminste ik ben dan n=2.

Bij mij is na een storing, door de monteur, de laadpaal afgezekerd/ingesteld op 3x25A. Ik laad vrijwel altijd thuis met 60% laadstroom, om zoveel mogelijk rechtstreeks PV-opbrengst te gebruiken. En met die instelling begon de wagen met 10,9 kW op te laden, ook zichtbaar op het scherm van de laadpaal. Daar stond ook dat de paal op dat moment maximaal 17,2 kW kon leveren.

De backoffice heeft daarna de paal weer op 3x16A ingesteld, en de wagen laad bij 60% laadstroom weer met 6,6kW.
@Hippe Lip
Werkt inderdaad zo.
Laadpaal communiceert middels pwm signaal aan de auto wat de maximale stroom is die de auto mag afnemen.
Auto gaat daarna laden met een zelf gekozen stroom, maar maximaal “wat de laadpaal aangeeft”.
Dat betekent overigens ook dat een 22kW paal die bij dubbel gebruik 2x11kW geeft met de 80% instelling nog maar 8.8kW zal geven.
Of een thuis laadpaal die vanwege loadbalancing slechts 5kW toestaat,.. dan laad je op 80% nog maar op 4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 22:44
Ik had vanmorgen deze, denk dat het kwam door een strontje die wel eens in de buurt van de camera op de voorruit zat, weggehaald en de storing was voorbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u__e1KgyDHXmKlJm1-27Zgsy-zA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeSj6f32qW8j9et1uYVtcZu7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 19:50

YJB

Vandaag ging de auto niet van het slot: 12V accu volledig leeg. Met de noodsleutel opengemaakt en met de LIDL Booster het spul weer aan de praat.

Auto was gisteren nog gebruikt, stond niet aan de laadpaal, en de EV accu was 79%. De laatste melding van de 12V accu was vannacht (via de HA add-on): 81%....

Naar de dealer en een nieuwe 12V accu geplaatst, dat is dus de 2e keer in ruim 2 jaar tijd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-09 10:47
YJB schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:32:
Naar de dealer en een nieuwe 12V accu geplaatst, dat is dus de 2e keer in ruim 2 jaar tijd..
Ik had/heb ongeveer elk half jaar hetzelfde probleem en kan je wel een tip van mijn dealer meegeven.
Meet eens met een multimeter de batterijspanning wanneer de wagen 'aan staat'.
Bij mij gaf mijn wagen constant 13.5V ipv 14.5V. Dit heeft de dealer opgelost door in garantie een nieuwe ICCU te steken. Ondertussen reeds de derde.

Maar mijn batterij willen ze niet vervangen, want daar is zogezegd niets mis mee, desondanks deze meermaals op 3V heeft gestaan én ik binnen Home Assistant een batterijwaarde van 255% zie staan.

Ik ga toch maar eens een AGM accu aankopen en zelf plaatsen. Want die batterijen kan/wil de dealer niet steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takenzo
Zojuist een OTA update ontvangen die ik nu aan het installeren ben.

Nog niet eerder gezien dat hij de update installeert juist wanneer de auto "uit" staat, maar ik heb vorige update via USB moeten doen omdat hij OTA niet binnen kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhNIYXxaNlpAee3wVyLHRXcXGec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvBXxWbi7zWTKejA2mM5cjjt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skpHYRbdbA7r2oYclFJx85L7it4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/magbF3njddhazvfRcHqX21iK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Takenzo schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:53:
Zojuist een OTA update ontvangen die ik nu aan het installeren ben.

Nog niet eerder gezien dat hij de update installeert juist wanneer de auto "uit" staat, maar ik heb vorige update via USB moeten doen omdat hij OTA niet binnen kwam.
@Takenzo
Er zijn twee soorten updates:
  1. PLUS met OTA voertuigsysteem en
  2. PRO met OTA kaart en infotainment + voertuigsysteem
Via USB kun je dus updates doen die via OTA niet mogelijk zijn als je alleen PLUS hebt, zoals ik.

Ik kreeg vanmiddag overigens ook mijn OTA update en ik heb dus alleen PLUS. Dat betekent dat dit den update was van het voertuigsysteem (wat dat dan ook precies mag zijn).

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:26:
[...]

EV service/ charging limits
Wel de limiet. Niet de laadstroom
[Afbeelding]
Je kunt natuurlijk allerlei pagina’s of plaatjes laten zien waar het niet staat, @Stefannn, maar ik kan het met de app wél instellen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wq7zay-4GRtSoF_qoPPjQkBhQXE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/juPHtYQgW030ozpQZml8Nop0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Hippe Lip op 22-09-2025 22:21 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:19:
[...]

Je kunt natuurlijk allerlei pagina’s of plaatjes laten zien waar het niet staat, @Stefannn, maar ik kan het met de app wél instellen…

[Afbeelding]
Ok.. maar waar dan? Ik heb dat volgens mij niet.
Ik heb wel MY23 en jij 2025. We hebben al eerder geconstateerd dat daar verschillen tussen zitten.
Maar wellicht toch ergens?
Waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Stefannn

Bluelink-app > Start-tabblad> EV-service > AC-laadstroom (onderste optie).

myHyundai-app > Beheer-tabblad > tandwieltje rechts naast percentage > AC-laadstroom (onderste optie).

Bluelink-app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yUJkCfQO-00fE1NTkTRwkx_vjo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2KwSpbrqdrRN0AVZa7r4RPDk.png?f=fotoalbum_large

myHyundai-app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGeZjwe-BgxiDu6VfT5esFVqXM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SkzMOK3rRfMh2nsOyM93CX8y.png?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Hippe Lip Bij mij is de V2L-verbruikslimiet én AC-laadstroom niet zichtbaar in de myHyundai App. En ook niet in de Bluelink App. Dus zal wel het verschil zijn van model 2025 en modellen daarvoor.

EDIT:
Er blijken nu dus 2 myHyundai Apps te zijn in de Play Store:
- myHyundai Legacy, had ik al geinstalleerd staan, heette vroeger myHundai 8)7
- myHyundai

De laatste is de nieuwere met meer functionaliteit. Ze kunnen naast elkaar geïnstalleerd worden, dus samen met de Bluelink App heb je nu 3 Apps met overlappende functionaliteit :F

[ Voor 56% gewijzigd door ZuinigeRijder op 23-09-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hierius
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09:14
Hippe Lip schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:06:
[...]

@Takenzo
Er zijn twee soorten updates:
  1. PLUS met OTA voertuigsysteem en
  2. PRO met OTA kaart en infotainment + voertuigsysteem
Via USB kun je dus updates doen die via OTA niet mogelijk zijn als je alleen PLUS hebt, zoals ik.

Ik kreeg vanmiddag overigens ook mijn OTA update en ik heb dus alleen PLUS. Dat betekent dat dit den update was van het voertuigsysteem (wat dat dan ook precies mag zijn).
Bij het LITE pakket zitten de OTA updates ook al "OTA service software-updates". Dus daarvoor hoef je geen duur abonnement te nemen ;) . Remote climate control en laadsnelheid aanpassen gaan me misschien nog wel naar het PLUS pakket trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:55:
@Stefannn

Bluelink-app > Start-tabblad> EV-service > AC-laadstroom (onderste optie).

myHyundai-app > Beheer-tabblad > tandwieltje rechts naast percentage > AC-laadstroom (onderste optie).

Bluelink-app:
[Afbeelding]

myHyundai-app:
[Afbeelding]
Helaas.. voor mijn MY23 niet in Bluelink
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voS8kiMsf8_hgE8OdpIqagkiTD4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5qgJFUyiyzy2QifB9tBpzBb9.png?f=fotoalbum_large

En ook niet in myHyundai
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ip5YAzApW3ooQ5TIJWQ6syIcWBk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uHZcA04Y1P1dhwMp1628Jwha.png?f=fotoalbum_large

Eerlijk gezegd geen gemis
Ik gebruik de Bluelink voornamelijk om “op slot” te checken en heel soms om de verwarming vast aanbrengen zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-09 09:34
Hippe Lip schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:37:
[...]

Ik gebruik de beperking als ik thuis laad op een zonnige dag om zo langer van de stroom van de zonnepanelen te profiteren en daarmee minder terug te leveren.

En ooit last gehad van mijn laadpaal die er af en toe uitklapte bij afsluiten van een laadsessie. Kreeg van een monteur de aanbeveling om de laadstroom op 90% te zetten. Later is automaat in de meterkast vervangen en is dit probleem permanent verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-09 22:17
edegroot1973 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:03:
[...]

Ik gebruik de beperking als ik thuis laad op een zonnige dag om zo langer van de stroom van de zonnepanelen te profiteren en daarmee minder terug te leveren.

En ooit last gehad van mijn laadpaal die er af en toe uitklapte bij afsluiten van een laadsessie. Kreeg van een monteur de aanbeveling om de laadstroom op 90% te zetten. Later is automaat in de meterkast vervangen en is dit probleem permanent verholpen.
dat deed ik inderdaad ook zo, maar inmiddels kan mijn laadpaal (alfen eve) ook op op een "alleen zonne energie" modus tegenwoordig; dat is wel echt een verbetering mbt het terugleveren

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Hier in Portugal gebruik ik de chargemyhyundai kaart en app vaak. Anders dan elders in Europa vaak goede tarieven.
Maar….
Elke keer is mijn charging history “onbereikbaar” dan moet ik uitloggen en opnieuw inloggen.
Ik heb de app al opnieuw geïnstalleerd, steeds “keep logged in” aangevinkt, cookies geaccepteerd, maar niks helpt.
Op zich “gaat het wel” maar ingelogd blijven zou wel prettiger zijn.
Iemand met vergelijkbare ervaring cq oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertjb61
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-09 09:48
Sinds zondagavond problemen met onze Ioniq 5 terwijl we op vakantie zijn in Slovenie. Op enig moment wordt op display getoond "fout in ingebouwde oplader" "nacontrole vereist". De auto lijkt op dat moment nog gewoon te rijden. Vervolgens merk ik dat snelheid beperkt wordt tot 80 km/uur. Dit loopt geleidelijk terug naar 30/40 km/uur, waarna op display wordt getoond "stop voertuig en controleer voeding". Uiteindelijk vallen de elektrische systemen uit en valt de auto stil. Ook de verlichting valt uit.
Inmiddels staat de auto bij een garage en daar denken ze da het alleen een probleem met de 12V accu betreft. Ik hoop dat ze gelijk hebben maar ik vrees dat er meer aan de hand is. Morgen gaan we het zien want dan moet de auto "klaar" zijn. De Bluelink app geeft overigens bij de voertuigstatus bij "charger" de status "abnormal". Ik wil uiteraard niet mijn reis vervolgen met een auto die niet 100% is en mogelijk na een tijdje te hebben gereden weer problemen geeft.

Opinies op dit forum? Kan het inderdaad zo zijn dat alleen de 12V accu het probleem is of is de kans groot dat er meer aan de hand is? (ICCU?) Onze auto is een half jaar oud (maart 2026).

Alvast dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-09 15:09
de 12 V accu wordt via de ICCU geladen....ik vermoed dat daar het issue zit...sterkte er mee!

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

geertjb61 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:26:
Onze auto is een half jaar oud (maart 2026).
@geertjb61
Dat is wel heel erg nieuw … :+

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 23-09-2025 23:27 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:50:
[...]
Helaas.. voor mijn MY23 niet in Bluelink
[Afbeelding]

En ook niet in myHyundai
[Afbeelding]

Eerlijk gezegd geen gemis
Ik gebruik de Bluelink voornamelijk om “op slot” te checken en heel soms om de verwarming vast aanbrengen zetten.
@Stefannn
Wel apart dat dezelfde app er verschillend uitziet voor de verschillende modeljaren. Zeker omdat die functie (hoe snel te laden) ook in jouw auto zit. Maar dan laten ze het toch niet zien…

Gebruik je ook de koppeling met HA? Zit het daar ook niet in? Bij mij wel.

<John O`Mill>

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 22:44
dezeppo schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:40:
Ik had vanmorgen deze, denk dat het kwam door een strontje die wel eens in de buurt van de camera op de voorruit zat, weggehaald en de storing was voorbij.

[Afbeelding]
Deze morgen weer storing, bleek dat het hele kleine stukje (afgesloten) voorraam waar de camera door kijkt beslagen is! |:( Hier komt de ontwaseming dus niet... Hopelijk is dit niet iedere ochtend zo anders zal ik die onder de binnenspiegel een beetje open moeten frezen denk ik, zodat de lucht er wel komt.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-09 16:00
Sinds zondagavond problemen met onze Ioniq 5 terwijl we op vakantie zijn in Slovenie. Op enig moment wordt op display getoond "fout in ingebouwde oplader" "nacontrole vereist". De auto lijkt op dat moment nog gewoon te rijden. Vervolgens merk ik dat snelheid beperkt wordt tot 80 km/uur. Dit loopt geleidelijk terug naar 30/40 km/uur, waarna op display wordt getoond "stop voertuig en controleer voeding". Uiteindelijk vallen de elektrische systemen uit en valt de auto stil. Ook de verlichting valt uit.
Inmiddels staat de auto bij een garage en daar denken ze da het alleen een probleem met de 12V accu betreft. Ik hoop dat ze gelijk hebben maar ik vrees dat er meer aan de hand is. Morgen gaan we het zien want dan moet de auto "klaar" zijn. De Bluelink app geeft overigens bij de voertuigstatus bij "charger" de status "abnormal". Ik wil uiteraard niet mijn reis vervolgen met een auto die niet 100% is en mogelijk na een tijdje te hebben gereden weer problemen geeft.

Opinies op dit forum? Kan het inderdaad zo zijn dat alleen de 12V accu het probleem is of is de kans groot dat er meer aan de hand is? (ICCU?) Onze auto is een half jaar oud (maart 2026).

hopelijk enkel de batterij maar ik vrees dt dat een ICCU probleem is ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 23:33:
[...]

@Stefannn
Wel apart dat dezelfde app er verschillend uitziet voor de verschillende modeljaren. Zeker omdat die functie (hoe snel te laden) ook in jouw auto zit. Maar dan laten ze het toch niet zien…

Gebruik je ook de koppeling met HA? Zit het daar ook niet in? Bij mij wel.
Nope, geen HA. HA bestaat pas sinds 2013. Mijn home automation ben ik in 2008 begonnen. Ik heb wel een bluelink koppeling direct op de api. Daar zal het wel in zitten. Ik vind het eerlijk gezegd geen belangrijke functie voor over de remote.
Als ik terug ben van vakantie ga ik eens kijken of de V2L via de bluelink api kan. Ik heb nu een paar keer ge campers met “stroom van de auto”. Het zou heel handig zijn als ik de V2L vanuit de caravan bij het slapen gaan af kon schakelen en ‘s ochtends weer aan. Dat scheelt ongeveer 3% accu.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Stefannn
V2L is vanuit de auto toch niet aan/uit te schakelen? Dan zal dat via de API vast ook niet kunnen.
Ik kan me geen functie bedenken die er via de API wel is, maar niet in de auto zelf.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Hippe Lip Je kunt het minimum SOC% tot waar V2L gebruikt mag worden verhogen, zodat deze stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Je kunt de drempelwaarde voor het toestaan van V2L aanpassen in de auto, en daarmee kun je wellicht V2L uitschakelen.
ZuinigeRijder refereert hierboven aan hetzelfde.
Ik weet niet of je dat met de app ook buiten de auto kunt, ik kan het bij mijn '22 model niet vinden in de (Bluelink) app.

Stefannn schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:21:
Hier in Portugal gebruik ik de chargemyhyundai kaart en app vaak. Anders dan elders in Europa vaak goede tarieven.
Maar….
Elke keer is mijn charging history “onbereikbaar” dan moet ik uitloggen en opnieuw inloggen.
Ik heb de app al opnieuw geïnstalleerd, steeds “keep logged in” aangevinkt, cookies geaccepteerd, maar niks helpt.
Op zich “gaat het wel” maar ingelogd blijven zou wel prettiger zijn.
Iemand met vergelijkbare ervaring cq oplossing?
Het is hier ook gemeld op goingelectric. Workaround is om de gegevens niet via de App op te vragen maar via de website, totdat de App gefixt is.
Zojuist probleemloos opgeladen bij ARAL Pulse met de Charge myHyundai laadpas. Thuis kreeg ik foutmeldingen in de app bij het bekijken van laadsessies, facturen en contracten... Er is iets aan de hand bij DSC.
Dat geldt misschien voor velen/iedereen op dit moment. Ik ook. Ik heb toen ChargemyHyundai gebeld en gevraagd. Ze weten dat deze problemen zich voordoen sinds de laatste app-update. Het is een bug in de app. De juiste gegevens vindt u online op ChargemyHyundai. De APP wordt herzien en uitgerold.

• JT

JT

VETAK y0

Even terugkomend op het accuverhaal. Het ging over het eventueel leeglopen van de 12v accu als je auto aan de paal staat en niet laadt. Als de leds bij de laadpoort aan staan dan staat het laadcircuit aan/standby en loopt de 12v accu dus leeg. Ik heb het in de gaten gehouden met Tibber Grid Rewards. Bij mij is het met een Easee in ieder geval zo dat als er niet geladen wordt de leds in principe ook uit staan. Wat alleen gebeurde toen de auto klaar was is dat de lader dat niet direct in de gaten had en zei dat deze klaar was om te gaan laden. Toen stonden de leds bij de laadpoort aan. Uurtje later gaf de app aan dat het klaar was. Toen waren ook de leds uit. Dus ik _denk_ dat mijn kapotte accu niet daarmee te maken had.

Ecodan warmtepomp

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-09 14:25
JT schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:57:
Even terugkomend op het accuverhaal. Het ging over het eventueel leeglopen van de 12v accu als je auto aan de paal staat en niet laadt. Als de leds bij de laadpoort aan staan dan staat het laadcircuit aan/standby en loopt de 12v accu dus leeg. Ik heb het in de gaten gehouden met Tibber Grid Rewards. Bij mij is het met een Easee in ieder geval zo dat als er niet geladen wordt de leds in principe ook uit staan. Wat alleen gebeurde toen de auto klaar was is dat de lader dat niet direct in de gaten had en zei dat deze klaar was om te gaan laden. Toen stonden de leds bij de laadpoort aan. Uurtje later gaf de app aan dat het klaar was. Toen waren ook de leds uit. Dus ik _denk_ dat mijn kapotte accu niet daarmee te maken had.
Ook ik merk dat de lampjes regelmatig aan en dan weer uit gaan. Heb Tibber met grid rewarts. Ik denk dat Tibber regelmatig contact legt om te kijken of auto nog aan lader hangt. wallbox Max.

PieterH

• Stefannn
  • Nu online
ZuinigeRijder schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:58:
[...]

Het is hier ook gemeld op goingelectric. Workaround is om de gegevens niet via de App op te vragen maar via de website, totdat de App gefixt is.

[...]

[...]
Ah..
Dank
De workaround is veel simpeler,
Gewoon in de app;
- uitloggen
- opnieuw inloggen
Dan werkt het zolang je met de app bezig bent.
Irritant maar overkomelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:28:
@Stefannn
V2L is vanuit de auto toch niet aan/uit te schakelen? Dan zal dat via de API vast ook niet kunnen.
Ik kan me geen functie bedenken die er via de API wel is, maar niet in de auto zelf.
Goed punt
ZuinigeRijder schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:30:
@Hippe Lip Je kunt het minimum SOC% tot waar V2L gebruikt mag worden verhogen, zodat deze stopt.
Ook een goed punt.

Ik ga als ik terug van vakantie ben de api wel bekijken. (Als @ZuinigeRijder me niet voor is :*) )

• Hippe Lip

Hippe Lip

Even puntje tussendoor, onderweg tussen Parijs en richting achterhoek: we hebben nu een SOS-melding op het display.
Iemand een idee wat dat is en wat ik ermee aan moet?
(Ten overvloede: nee, ik rijd niet zelf, anders kon ik dit ook niet tikken 8) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkjyXZDwc0g2vzWwgbox2QuscuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbqHYIdE6BX81HkLJtJDr63d.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:45
@Hippe Lip
Storing in het eCall-/SOS-systeem of [tijdelijk] geen bereik via de SIM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:24:
Even puntje tussendoor, onderweg tussen Parijs en richting achterhoek: we hebben nu een SOS-melding op het display.

[Afbeelding]
Geen idee
Je kan wel door de display opties lopen (op het stuur waar je display achter het stuur mee kiest).
Daar heb je op een gegeven moment een pagina met “actuele fouten”.
Zowel pagina’s met drukknop als sub paginas met wippertje doen.

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-09 09:34
Tiggy80 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:11:
[...]

dat deed ik inderdaad ook zo, maar inmiddels kan mijn laadpaal (alfen eve) ook op op een "alleen zonne energie" modus tegenwoordig; dat is wel echt een verbetering mbt het terugleveren
Dit zou ik ook graag willen, maar mijn laadpaal (Alfen) is dichtgetimmerd door Eneco, dus ik kan niet bij deze functie. Al eens gelezen dat iemand daar bij Eneco een uitzondering op kreeg, maar bij mij verwezen ze me naar de smartcharge-app. Dat is toch echt niet hetzelfde.

• Hippe Lip

Hippe Lip

joepie de p schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:57:
@Hippe Lip
Storing in het eCall-/SOS-systeem of [tijdelijk] geen bereik via de SIM?
Mss wel. Het is inmiddels weg.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:00:
[...]

Geen idee
Je kan wel door de display opties lopen (op het stuur waar je display achter het stuur mee kiest).
Daar heb je op een gegeven moment een pagina met “actuele fouten”.
Zowel pagina’s met drukknop als sub paginas met wippertje doen.
Dat heb ik op de MY25 niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:02
Laadverliezen.

Er wordt hier soms laadverliezen vermeld, zeker al met de Granny Charger. Wij laden thuis altijd met de Granny Charger en ik wilde wel eens weten wat nu juist onze verliezen waren. Ik heb dus de volgende data samen geraapt:

Tot kms: 26826 aan 19.6 kWh / 100
Tot kWh geladen: 5874 (zie tabel)
Tot kWh gereden: 26826\100*19.6 = 5258
KWh verlies: 617
% verlies: 10.5

Valt me toch wel mee, of maak ik ergens een fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKPbOlI4sm3nfkl8Ue_6MRfX69c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZhtvAYURpPTBWTVDC5YUB5g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PhilippeJoris De aanname is dat de kWh/100 van de auto correct is. Is dat wel zo :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilippeJoris
@ZuinigeRijder, tja, dat kan ik natuurlijk niet verifiëren. Ik ga er even van uit dat de Hyundai engineers correct meten anders stopt deze hele discussie meteen.

Ik weet ook niet wat de auto allemaal meetelt, alleen motor of ook de drie andere verbruikers (electronica, batterij conditionering en klimaat). Het was trouwens 19.8 maar de zomer heeft het verbetert. Volgend jaar februari zitten we aan twee jaren, dan zal ik het nog eens uitwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Maar het laadverlies is correct, ook wanneer de auto het verbruik 'verkeerd' berekent/doorgeeft.
Als je de data van de auto betwijfelt, waarom dan aannemen dat de data van de lader(s) wel correct zijn?
Ergens zul je toch een dataset moeten accepteren en gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door Peter-036 op 24-09-2025 18:38 . Reden: uitbreiding. ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Sinds de OTA-update van een paar dagen geleden hoor ik steeds een soort ‘ping-pong’ (iets doffer, dus meer dik-dok) als je iets te hard rijdt. Ik heb nog niet uit kunnen vinden waar het vandaan komt en kan het dus ook (nog) niet uitzetten. MY25!

Het is niet het geluidje dat je uit kunt zetten door de volumeknop rechts op het stuur een paar seconden in te drukken.
Het lijkt op het geluid dat Waze geeft bij te hard rijden, maar dat doet-ie pas bij 5 of 10 km/h te hard en dit echt bij één km/h te hard. Bovendien zijn alle apps op onzer beide telefoon gekilled, dus dat is het ook niet.

Iemand suggesties? Komt het door de update?

<John O`Mill>

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Geen directe oplossing, maar heb je voor of tijdens de vakantie anders opgeladen dan normaliter?

• Stefannn
  • Nu online
PhilippeJoris schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:27:
Laadverliezen.

Er wordt hier soms laadverliezen vermeld, zeker al met de Granny Charger. Wij laden thuis altijd met de Granny Charger en ik wilde wel eens weten wat nu juist onze verliezen waren. Ik heb dus de volgende data samen geraapt:

Tot kms: 26826 aan 19.6 kWh / 100
Tot kWh geladen: 5874 (zie tabel)
Tot kWh gereden: 26826\100*19.6 = 5258
KWh verlies: 617
% verlies: 10.5

Valt me toch wel mee, of maak ik ergens een fout?
[Afbeelding]
Je gooit AC laden en DC laden nu wel door elkaar. DC is dacht ik “wat de auto ingaat NA de omvormer” (dus omvormer verlies niet in de power). AC “wat de auto ingaat VOOR de omvormer” (dus omvormer verlies gaat daar nog vanaf).
Maar goed, grootste deel is AC dus het zal hooguit een % uitmaken.

Grootste verlies bij granny laden is het feit “dat het zo langzaam gaat”. De auto trekt in rust 200watt. Dus als je op 3.6kW laadt is dat al 5%. Op 11kW maar 2%. Die 3% verschil is ook eigenlijk het enige verschil. De omvormer verliezen zijn gelijk. Het verschil is 1 omvormer van 3.6kW of 3.

• PhilippeJoris
@Stefannn, ja, zo ziet ge maar weer dat peer review nuttig is. Ik heb de DC ladingen eruit gehaald en de kms die ermee gereden werden, en dan is het een heel ander beeld. En dan moet je nog rekening houden met het feit dat, zonder autostrade, het kWh/100 getal beter wordt en dus het verlies nog groter dan hieronder gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mje_daE_9eckHXVnCzWVqfKdf6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRHJ3Y86oZRPQgR4TmCJifct.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
PhilippeJoris schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:42:
@Stefannn, ja, zo ziet ge maar weer dat peer review nuttig is. Ik heb de DC ladingen eruit gehaald en de kms die ermee gereden werden, en dan is het een heel ander beeld. En dan moet je nog rekening houden met het feit dat, zonder autostrade, het kWh/100 getal beter wordt en dus het verlies nog groter dan hieronder gegeven.

[Afbeelding]
Granny laadt ook volgens mij op maximaal 10A, dus 2.3kW. Dan is het verlies aan “200watt auto stand-by” al 9%. Daar komt het inverter verlies nog bovenop. Dat is gauw 5 a 10%. Die 19% is wellicht wat erg pessimistisch (maar misschien ook wel gewoon correct), tussen de 15% en de 19% zal het echter zeker liggen.
Mhh….
Ik heb inmiddels met mijn eigenbouw laadpaal al zo’n 6000kWh geladen over 2 jaar. Daarmee heb ik dus iets van 500kWh aan verlies bespaard. Dat komt overeen met ongeveer 125euro.
Mhh… het ding heeft ongeveer 600euro gekost dus nog 8 jaar en ik heb hem er uit. Niet helemaal eerlijk want ik heb geen buitenstopcontact en dat aanleggen is ook niet gratis.
Ik ben er echter ook gewoon blij mee. Ik kan de auto snel vol krijgen.
Maar het geeft wel de betrekkelijkheid aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Stefannn schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:27:
[...]

Goed punt

[...]

Ook een goed punt.

Ik ga als ik terug van vakantie ben de api wel bekijken. (Als @ZuinigeRijder me niet voor is :*) )
@Hippe Lip @ZuinigeRijder
V2L via api starten zal nog wel wat voeten in aarde hebben.
Ik zie in de api GitHub files geen keyword voor V2L.
Ten eerste zou je dat keyword dan moeten weten, ten tweede moet je de api-code dan uitbreiden.
Nb… dit gaat verder off-topic denk ik.

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 15:27

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY22

Ik heb sinds een paar maanden het Bluelink Plus abonnement en betaal dit maandelijks. Weet iemand hoe je dit abonnement kunt beëindigen? Ik kan hier werkelijk nergens iets over terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cvanmansom schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:09:
Ik heb sinds een paar maanden het Bluelink Plus abonnement en betaal dit maandelijks. Weet iemand hoe je dit abonnement kunt beëindigen? Ik kan hier werkelijk nergens iets over terugvinden.
In de nieuwe myHyundai App kun je via "Store" kiezen voor "Abonnement opzeggen".

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:56
cvanmansom schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:09:
Bevalt niet?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cvanmansom

cvanmansom

Mijn IONIQ 5 gaat in december na 4 jaar uit de lease en ik kan hem helaas niet verlengen (company policy van mijn werkgever). Hoewel ik tevreden ben over mijn RWD Lounge, MY21 of 22 (één van de laatste toen met de automatische flush handles) en op de defecte front radar na weinig issues heb gehad, wilde ik wel weer iets anders en dat is in mijn geval een VW ID.7 Tourer geworden. Minder spannend design en misschien ga ik ook wel de 800V architectuur in de vakanties missen, maar qua comfort en ruimte ga ik er niet op achteruit. Lang verhaal kort: Zonder de auto heeft het Bluelink abonnement geen toegevoegde waarde meer :)

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:56
@Hippe Lip Heb ik ook een keer gehad. Was inderdaad een storing in de e-call unit. Ik had meteen ook geen Bluelink meer alleen....Ik zou even langs de dealer gaan.

ehhhh..HOI

• cvanmansom

cvanmansom

ZuinigeRijder schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:34:
[...]

In de nieuwe myHyundai App kun je via "Store" kiezen voor "Abonnement opzeggen".
Dank je wel! Ik had die app nog niet geïnstalleerd, maar ziet er sowieso een stuk beter uit. Ik houd het abonnement nog wel aan tot het laatst en zeg het net voor het inleveren van de auto op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 14:29
olafmol schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:21:
[...]

Ik geloof dat de monteur DTC code P1A9096 moet zien in de error codes. En daarna is het wachten tot er een ICCU replacement is, volgens mij kan dat vrij lang duren (helaas).
De dealer had gelijk! Het was niet de ICCU, maar het bleek een softwareprobleem te zijn. Update gedraaid en het probleem is verholpen. Ik rij na 160k km dus nog steeds met de originele ICCU :)
En met de GDU vervangen rijdt hij weer als een zonnetje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-09 22:17
edegroot1973 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:08:
[...]

Dit zou ik ook graag willen, maar mijn laadpaal (Alfen) is dichtgetimmerd door Eneco, dus ik kan niet bij deze functie. Al eens gelezen dat iemand daar bij Eneco een uitzondering op kreeg, maar bij mij verwezen ze me naar de smartcharge-app. Dat is toch echt niet hetzelfde.
och zucht, dat is zo vervelend, ik heb het hele back office niet nodig voor declaraties ofzo, dus ik heb de paal in eigen beheer en (in mijn geval) vattenfal eruitgetrapt.... ging niet makkelijk maar na veel discussie wel gelukt.
met de aflfen connect app kan ik vrij makkelijk wisselen van laad profiel. ik weet niet zeker of je daar de inloggevens voor nodig had, misschien omzeil je eneco daarmee

[ Voor 11% gewijzigd door Tiggy80 op 25-09-2025 14:40 ]

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:22
ZuinigeRijder schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:34:
[...]

Dit kan ook via de "oude" bluelink app. Via gebruikersinstellingen naar de Bluelink Store, vervolgens naar Mijn Pagina - Features and Services in gebruik en dan kan je onderaan je abonnement opzeggen...

• geertjb61
Het was idd de ICCU die kapot is. Goed balen. Onze auto blijft achter in Slovenie en komt binnenkort op transport nar NL. Na wat 5-en en 6-en uiteindelijk vervangauto kunnen regelen via Hyundai pechhulp om onze reis mee te vervolgen en terug naar NL te reizen. Begrijp wel van dealer in Slovenie dat ICCU's momenteel slecht leverbaar zijn (daar in ieder geval). Weet niet hoe dat in NL is. Onze dealer thuis heeft nog geen uitsluitsen gegeven. Ben wel bang dat we onze auto ff kwijt zijn. Mag hopen dat de dealer/Hyundai wat coulant is voor ons wat betreft vervangauto, gegeven dat onze auto nog geen half jaar oud is.
Al met al wel een zeer negatieve ervaring. Als ie rijdt is het een fijne auto, maar weet niet of ik de auto (na reparatie) nog durf te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@geertjb61 Dat is flink balen!
Wijn zijn net 3 weken op stap geweest naar Zuid-Frankrijk en ben ook wel even bang geweest voor ICCU-problemen. Dacht dat het wel mee zou vallen omdat onze auto (ook) pas een half jaar oud is (MY25) en dat daar mss een nieuw type ICCU in zou zitten, maar dat is dus niet zo.

Jij hebt ook het nieuwe model (met ruitenwisser achterop)?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geertjb61
Yep, modeljaar 25, geleverd maart 25, met de ruitenwiser!!
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 00:34:
@geertjb61 Dat is flink balen!
Wijn zijn net 3 weken op stap geweest naar Zuid-Frankrijk en ben ook wel even bang geweest voor ICCU-problemen. Dacht dat het wel mee zou vallen omdat onze auto (ook) pas een half jaar oud is (MY25) en dat daar mss een nieuw type ICCU in zou zitten, maar dat is dus niet zo.

Jij hebt ook het nieuwe model (met ruitenwisser achterop)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
geertjb61 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:30:
Yep, modeljaar 25, geleverd maart 25, met de ruitenwiser!!

[...]
Had je AC geladen op vakantie?
Ik ben er toe over gegaan om dat niet meer te doen op vakantie.
Het is een beetje “stom” voor zo’n dure auto maar het is eigenlijk niet zo’n probleem. Voor de lange stukken doe je sowieso alleen DC. Op bestemming deed ik voorheen vaak wat “bijladen” maar dat doe ik dus niet meer.
Had je AC geladen? Met andere woorden,… “heeft mijn aanpak überhaupt zin”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geertjb61
Met name DC geladen. Eén keer AC geladen, bij hotel in Oostenrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creokr
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-09 15:52
Hippe Lip schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:24:

[Afbeelding]
Deze melding heb ik ook eens gehad op een koude winterochtend: het SOS systeem heeft een eigen batterij, waarbij de waarschuwing meldt dat de voltage te laag is, daarom dat het na verloop van tijd ook verdwijnt.
Pagina: 1 ... 273 274 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic