Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:32

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Creokr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:57:
Deze melding heb ik ook eens gehad op een koude winterochtend: het SOS systeem heeft een eigen batterij, waarbij de waarschuwing meldt dat de voltage te laag is, daarom dat het na verloop van tijd ook verdwijnt.
Ik heb het die (lange) reisdag een paar keer gehad dat die SOS-melding aan en een tijd later weer uit ging. Het was buiten ca. 14 graden, dus niet bijzonder koud.

En als de batterij van die module in een auto van ongeveer een half jaar oud (geen voorraadmodel) dan al zo zwak is dat het daardoor komt, dan moet ik me toch ernstig zorgen gaan maken?!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:30
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:52:
[...]

Ik heb het die (lange) reisdag een paar keer gehad dat die SOS-melding aan en een tijd later weer uit ging. Het was buiten ca. 14 graden, dus niet bijzonder koud.

En als de batterij van die module in een auto van ongeveer een half jaar oud (geen voorraadmodel) dan al zo zwak is dat het daardoor komt, dan moet ik me toch ernstig zorgen gaan maken?!
geen gsm ontvangst lijkt me logischer als oorzaak....met alle vooruitgang in GSM netwerken hebben we internationale call handover nog steeds niet geregeld....ga 30 km voor de grens maar eens bellen met iemand en rij al bellend de grens over...duurt meestal 5 a 10 minuten voor je weer kunt connecten....(of een harde reset)

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:09
Vraagje omtrend de 12V batterij.
- is het nog steeds zo dat die niet wordt bijgeladen onder 20% soc? Ik dacht dat er een keer een update is geweest naar 10% maar weet dat niet zeker.
- enig idee hoe snel die dan leeg loopt? En ik las ergens dat “achterklep open en dicht” ook maar een paar keer kan. Enige indicatie hoe vaak?

Ik ben op vakantie in Portugal, vandaag dreigde ik met 18% op de camping te komen. Nog net voor de camping kwamen we langs een lader dus “die zorg is voorkomen”. Ik had sowieso wel willen laden voor ik de nacht in ging. Maar…. We zouden lunchen en dan gaat de achterklep een paar keer open en dicht (ik had al bedacht dat ik dat dan dus op rantsoen zou moeten zetten).
Maar goed….
Enige kwantitatieve guidance?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Marcel2020
Stefannn schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:57:
Vraagje omtrend de 12V batterij.
- is het nog steeds zo dat die niet wordt bijgeladen onder 20% soc? Ik dacht dat er een keer een update is geweest naar 10% maar weet dat niet zeker.
- enig idee hoe snel die dan leeg loopt? En ik las ergens dat “achterklep open en dicht” ook maar een paar keer kan. Enige indicatie hoe vaak?

Ik ben op vakantie in Portugal, vandaag dreigde ik met 18% op de camping te komen. Nog net voor de camping kwamen we langs een lader dus “die zorg is voorkomen”. Ik had sowieso wel willen laden voor ik de nacht in ging. Maar…. We zouden lunchen en dan gaat de achterklep een paar keer open en dicht (ik had al bedacht dat ik dat dan dus op rantsoen zou moeten zetten).
Maar goed….
Enige kwantitatieve guidance?
tegenwoordig is dat onder de 10% Ik zou me niet heel druk maken om de lading van HV accu tenzij je de 10% aantikt

je kunt altijd de dag erna op zoek naar een lader om van bv 5% naar meer te gaan

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 13:07
Na 82.486 tevreden kilometers en bijna vier jaar onbezorgd rijden mag ik mij nu melden tussen de andere rijders met ICCU problematiek.

Woensdagavond sloot ik mijn auto aan op de laadpaal thuis. Stroom klapt eruit. Bleken twee fasen doorgebrand - enexis moest erbij komen om de boel te repareren.

Nadien geprobeerd bij AC palen in de wijk te laden- maar die geven allemaal een storing.

Momenteel sta ik aan de DC Lader die doet het gelukkig nog wel.

Maar ik vermoed dat ik nu ook een afspraak bij de dealer mag gaan maken 😒

Eind december loopt het leasecontract af en moet ik de auto omruilen, hopelijk is ie wel voor die tijd weer klaar. 🤞

• geertjb61
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:44
Vandaag is opdracht gegeven om de auto op transport naar NL te zetten voor reparatie. Repatriering kan volgens opgave ANWB 2 tot 3 weken duren. Volgens dealer in Slovenie die na de autopech de diagnose heeft gedaan en die het ICCU probleem constateerde is momenteel de leverbaarheid van de ICCU in Europa slecht, er is nergens in Europa voorrad.

Het eerste contact met dealer in NL die ons een half jaar geleden de auto heeft geleverd (MY2025) en die ook de reparatie zal gaan doen is onbevredigend. Vervangend vervoer is alleen beschikbaar indien we ervoor betalen. Lijkt ons een onacceptabel voorstel gegeven de leeftijd van de auto (half jaar) en de prijs die we er voor betaald hebben (Lounge, RWD, 84kw).

Iemand zelf ervaring opgedaan met hoe dealers in NL hier mee zijn omgegaan?
geertjb61 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:44:
Het was idd de ICCU die kapot is. Goed balen. Onze auto blijft achter in Slovenie en komt binnenkort op transport nar NL. Na wat 5-en en 6-en uiteindelijk vervangauto kunnen regelen via Hyundai pechhulp om onze reis mee te vervolgen en terug naar NL te reizen. Begrijp wel van dealer in Slovenie dat ICCU's momenteel slecht leverbaar zijn (daar in ieder geval). Weet niet hoe dat in NL is. Onze dealer thuis heeft nog geen uitsluitsen gegeven. Ben wel bang dat we onze auto ff kwijt zijn. Mag hopen dat de dealer/Hyundai wat coulant is voor ons wat betreft vervangauto, gegeven dat onze auto nog geen half jaar oud is.
Al met al wel een zeer negatieve ervaring. Als ie rijdt is het een fijne auto, maar weet niet of ik de auto (na reparatie) nog durf te vertrouwen.

[...]

• MB1962
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-11 14:46
geertjb61 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:53:
Vandaag is opdracht gegeven om de auto op transport naar NL te zetten voor reparatie. Repatriering kan volgens opgave ANWB 2 tot 3 weken duren. Volgens dealer in Slovenie die na de autopech de diagnose heeft gedaan en die het ICCU probleem constateerde is momenteel de leverbaarheid van de ICCU in Europa slecht, er is nergens in Europa voorrad.

Het eerste contact met dealer in NL die ons een half jaar geleden de auto heeft geleverd (MY2025) en die ook de reparatie zal gaan doen is onbevredigend. Vervangend vervoer is alleen beschikbaar indien we ervoor betalen. Lijkt ons een onacceptabel voorstel gegeven de leeftijd van de auto (half jaar) en de prijs die we er voor betaald hebben (Lounge, RWD, 84kw).

[...]
Hezelfde heb ik meegemaakt, ook in Slovenië. Met mijn dealer overeengekomen de auto naar NL te laten brengen voor de reparatie terwijl de nieuwe ICCU in bestelling was. Huurwagen werd door Hyundai mobility service geregeld maar die stond in Oostenrijk, daar moest ik op eigen gelegenheid heen.

Lounge AWD besteld eind juni '21, geleverd 8 januari '22

• geertjb61
En hoe is jouw dealer in NL omgegaan met alternatief vervoer in de periode dat de ICCU nog niet gerepareerd was? Bij ons willen ze (tot dusver) wel een leenauto beschikbaar stellen, maar tegen behoorlijke kosten. Zeker met de (wat ik begrijp) problematische levering van ICCU's kunnen die kosten dan behoorlijk gaan oplopen. Iets wat ik onverkoopbaar vind bij een auto in die prijsklasse en die nog vrijwel nieuw is.
MB1962 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:01:
[...]

Hezelfde heb ik meegemaakt, ook in Slovenië. Met mijn dealer overeengekomen de auto naar NL te laten brengen voor de reparatie terwijl de nieuwe ICCU in bestelling was. Huurwagen werd door Hyundai mobility service geregeld maar die stond in Oostenrijk, daar moest ik op eigen gelegenheid heen.

• MB1962
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-11 14:46
geertjb61 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:49:
En hoe is jouw dealer in NL omgegaan met alternatief vervoer in de periode dat de ICCU nog niet gerepareerd was? Bij ons willen ze (tot dusver) wel een leenauto beschikbaar stellen, maar tegen behoorlijke kosten. Zeker met de (wat ik begrijp) problematische levering van ICCU's kunnen die kosten dan behoorlijk gaan oplopen. Iets wat ik onverkoopbaar vind bij een auto in die prijsklasse en die nog vrijwel nieuw is.

[...]
Dat was geen probleem, ik kreeg gratis een Ioniq5 demo wagen mee. Het bedrijf waar ik werk is vaste klant bij diezelfde dealer, dat maakt mogelijk verschil. Gratis vervangend vervoer zou toch standaard moeten zijn tijdens een reparatie onder garantie? Staat hierover niets in de voorwaarden van de "Mobiliteitsgarantie"?

Lounge AWD besteld eind juni '21, geleverd 8 januari '22

• Hippe Lip

Hippe Lip

MB1962 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:06:
Gratis vervangend vervoer zou toch standaard moeten zijn tijdens een reparatie onder garantie? Staat hierover niets in de voorwaarden van de "Mobiliteitsgarantie"?
Ik meen dat je inderdaad recht hebt op een leenauto ‘tijdens de reparatie’. Maar voordat ze aan die reparatie kunnen beginnen is er een (lange) wachttijd, en daarover staat nix beschreven… 8)7

<John O`Mill>

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:19
@geertjb61

Artikel 15 van de Bovag voorwaarden stelt dat de garage verantwoordelijk is voor een passende vervoersoplossing.

• geertjb61
Ik neem aan dat een passende oplossing niet een leenauto is waar de dealer ruim € 600,- per maand voor wil rekenen. Dat is althans het eerste voorstel van de dealer.
trippelb schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 07:03:
@geertjb61

Artikel 15 van de Bovag voorwaarden stelt dat de garage verantwoordelijk is voor een passende vervoersoplossing.

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 13:07
Bedankt voor het informeren over de MyHyundai app @Rembooooo @tvc15. Ik had een probleem met de betaling voor bluelink. En sindsdien zat ik al weken helemaal vast in een loop in de bluelink app. Ik kon maar geen nieuwe abonnementen afsluiten. Via de MyHyundai app lukte dat in 1 keer. Super!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
geertjb61 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:02:
Ik neem aan dat een passende oplossing niet een leenauto is waar de dealer ruim € 600,- per maand voor wil rekenen. Dat is althans het eerste voorstel van de dealer.
Maar wat is er niet 'passend' aan een oplossing die je ongeveer 20 euro per dag moet gaan kosten voor een leenauto?
Ik kan zo gauw dat artikel 15 niet vinden (de BOVAG voorwaarden die ik vond zijn maar 7[?] paragrafen), maar daar staat vast niet dat de dealer/garantieverlener alle kosten voor een eventuele huurauto gaat dragen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• trippelb
Peter-036 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:36:
[...]

Maar wat is er niet 'passend' aan een oplossing die je ongeveer 20 euro per dag moet gaan kosten voor een leenauto?
Ik kan zo gauw dat artikel 15 niet vinden (de BOVAG voorwaarden die ik vond zijn maar 7[?] paragrafen), maar daar staat vast niet dat de dealer/garantieverlener alle kosten voor een eventuele huurauto gaat dragen.
https://www.bovag.nl/garantievoorwaarden

Gewoon hier te vinden?

Lijkt me niet meer dan logisch dat de extra kosten voor een huurauto voor de garage zijn. De auto kan niet gebruikt worden, dus moet de garage iets regelen. De klant daarvoor laten betalen in een garantiegeval is niet redelijk.

• trippelb
@geertjb61 Eigenlijk is trouwens artikel 14 lid 4 van toepassing daar staat ook expliciet dat de klant niet hoeft te betalen voor de vervanging.

[ Voor 4% gewijzigd door trippelb op 27-09-2025 10:14 ]

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-10 12:39
trippelb schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:12:
[...]

https://www.bovag.nl/garantievoorwaarden

Gewoon hier te vinden?

Lijkt me niet meer dan logisch dat de extra kosten voor een huurauto voor de garage zijn. De auto kan niet gebruikt worden, dus moet de garage iets regelen. De klant daarvoor laten betalen in een garantiegeval is niet redelijk.
Wij hebben ook een defecte ICCU gehad. Onze dealer (Belgium) heeft ons een EV als vervanger meegegeven. De herstelling duurde 18 calenderdagen, met dien verstande dat er nog 5 ICCU herstellingen vóór ons in het plan stonden en maar één ICCU op voorraad. Dat ging dus nog redelijk snel maar ja, goede dealer, hé.

• Crocidolite
  • Laatst online: 04:14
[b]
Toen mijn ICCU kapot was kreeg ik van de dealer een leenauto mee maar ze zeiden dat ze dat niet verplicht
waren. Alleen gedurende de reparatie waren ze verplicht een leenauto mee te geven maar niet gedurende de wachttijd op onderdelen wat bij mij gelukkig "maar" 3 weken duurde i.p.v. maanden.

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:17

[...]
Wij hadden kapotte laadpoort (geen AC/DC laden dus meer). Auto in Frankrijk achtergelaten. Vervangend vervoer vanuit Frankrijk niet nodig, want met een groep teruggereisd. Daarna kregen we 1 dag een auto van leasemaatschappij en de dag erna een auto van de dealer. Dealer zorgde dus voor vervangend vervoer gedurende de periode dat de auto terug moest komen uit Frankrijk(1,5 week). Reparatie was 2 uur.

• Stefannn
Crocidolite schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:36:
[...]

Toen mijn ICCU kapot was kreeg ik van de dealer een leenauto mee maar ze zeiden dat ze dat niet verplicht
waren. Alleen gedurende de reparatie waren ze verplicht een leenauto mee te geven maar niet gedurende de wachttijd op onderdelen wat bij mij gelukkig "maar" 3 weken duurde i.p.v. maanden.
@geertjb61
“Gokje “
Geen leenauto voor “Wachttijd op onderdelen” is begrijpelijk als de auto nog rijdt. Bijvoorbeeld als je met een deuk zit.
In dit geval lijkt me “dat de auto in reparatie is”. Hij staat immers niet bij jou.
Ongetwijfeld voer voor juristen. Wellicht kan je er ook jurisprudentie op vinden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Marcel2020
Hyundai heeft er voor te zorgen dat binnen een redelijke termijn onderdelen beschikbaar zijn, 3 maanden wachten op een onderdeel dat een auto tot een inert blok maakt is te idioot voor woorden (net als de prijzen die HY hanteert voor onderdelen).

Volgens mij is er wel jurisprudentie voor een 'redelijke' reparatietermijn, en het is niet de 1e ICCU die stuk gaat dus je kunt er van uit gaan (en aantonen) dat HY weet dat er een ruime voorraad nodig is....jou de dupe laten worden van de onverschilligheid lijkt me niet 'redelijk'.

https://www.degeschillenc...riode-in-principe-gratis/

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-11 16:05
trippelb schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:13:
@geertjb61 Eigenlijk is trouwens artikel 14 lid 4 van toepassing daar staat ook expliciet dat de klant niet hoeft te betalen voor de vervanging.
misschien lees jij iets anders dan ik, er staat alleen:
" Tijdens reparatie of vervanging wegens garantie zoals bedoeld
in artikel14 lid 1 en in lid 3 en het BOVAG Garantiebewijs zorgt de
verkoper/reparateur ook voor een passende oplossing voor
vervoersproblemen van de consument.
"

er wordt NIET gezegd dat die oplossing gratis moet zijn. De garage zorgt dan voor een passende oplossing, eventueel een vervangende auto. Maar gratis kan niet, want de leenauto moet ook aangeschaft worden, heeft een afschrijving, er komen kilometers bij, onderdelen slijten, hij is verzekerd, en moet houderschapbelasting betaald worden. Dus ja, wat is passend? Dat zal elke gebeurtenis afgewogen moet worden door de garage. Deze kosten kan/mag doorberekend worden, en iets van 400-500 per maand is denk ik redelijk. En wat ook misschien meespeelt.... hoe coulance is de dealer, het belang van een verstandhouding met de klant, hoelang duurt de reparatie, incl wachttijd onderdeel, etc etc.

[ Voor 10% gewijzigd door wim1955 op 27-09-2025 16:27 ]

• trippelb
wim1955 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:12:
[...]

misschien lees jij iets anders dan ik, er staat alleen:
" Tijdens reparatie of vervanging wegens garantie zoals bedoeld
in artikel14 lid 1 en in lid 3 en het BOVAG Garantiebewijs zorgt de
verkoper/reparateur ook voor een passende oplossing voor
vervoersproblemen van de consument.
"

er wordt NIET gezegd dat die oplossing gratis moet zijn. De garage zorgt dan voor een passende oplossing, een vervangende auto. Maar gratis kan niet, want de leenauto moet ook aangeschaft worden, heeft een afschrijving, er komen kilometers bij, onderdelen slijten, hij is verzekerd, en moet houderschapbelasting betaald worden. Dus ja, wat is passend? Deze kosten kan/mag doorberekend worden, en iets van 400-500 per maand is denk ik redelijk.
. Bij vervanging wegens garantie zoals bedoeld in artikel 14 lid 1 en in lid 3
en het BOVAG Garantiebewijs is de consument niet gehouden te betalen
voor normaal gebruik van het vervangen product in de periode voor de
vervanging.

• trippelb
Lijkt me nogal wiedes hè, dat je niet hoeft te betalen voor een vervangend product. Dat verhaal over kosten en afschrijving geld namelijk ook voor je eigen auto waar je geen gebruik van kan maken. Wegenbelasting, verzekering en afschrijving stoppen niet omdat je auto het niet doet.

• trippelb
Het alternatief is overigens de koop laten ontbinden.

Sleutels van de auto inleveren en aanschafprijs terug eisen. Een auto van 50-60k die binnen een half jaar stil komt te staan voor circa 2a3 maanden is overduidelijk niet conform wat de koper had verwacht aan te schaffen.

Ik vind het ook hondsbrutaal dat een dealer daar nog geld voor durft te vragen ook. Als ze vergoed willen worden voor dat soort kosten moeten ze dat met Hyundai regelen en niet met de klant.

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online

[...]
De ICCU van mijn Ioniq 6 ging op een zaterdag kapot en ik kon 'em woensdags weer ophalen, wel door avondwerk van de monteurs 😀
Volgens mijn dealer is er tegenwoordig ruim voldoende voorraad.
Ik kreeg gratis een Tuscon PHEV mee, waarschijnlijk omdat het maar om een paar dagen ging.

• Hippe Lip

Hippe Lip

AnjaT850 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:09:
De ICCU van mijn Ioniq 6 ging op een zaterdag kapot en ik kon 'em woensdags weer ophalen, wel door avondwerk van de monteurs 😀
Mazzelaar :)

<John O`Mill>

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:42
geertjb61 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:50:
Met name DC geladen. Eén keer AC geladen, bij hotel in Oostenrijk.
Weet je ook nog vanaf en tot welk percentage je op AC en DC geladen hebt?

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 13:34
ICCU op mn vorige auto is ook vervangen moeten worden, 2 weken in een i30 gereden, moest alleen zelf tanken, vonk netjes. Dealer is Auto Sturm in Goes.

• PhilippeJoris
Nou, ik heb die nieuwe Hyundai App bekeken en ik blijf het zwak vinden. Je kan de driving data per maand downloaden maar de echte info die je, volgens mij, wil hebben, krijg je niet terwijl die zeker aanwezig is. Je krijgt per rit datum, startuur, einduur, afstand en duur van de rit. Ik had graag ook het verbruik, opgesplitst over de 4 verbruikers, gezien.

Weet iemand of dit via de app te verkrijgen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xi6RKZlYt-q-Sj5rBVHw2XSzg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Uw4H5oS2bO2gMTbJ1LQlhqd.jpg?f=fotoalbum_large

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-11 19:28
Mijn Ioniq 5 is na vier jaar volle tevredenheid en gebruik weer terug naar de leasemaatschappij. Daarmee komen ook de zwarte overplak logo's vrij. Bij interesse, stuur gerust een berichtje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqPBdST5GZxpa6YndFBAGlwRK9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rx8s2Zavb5iV4orhZjqd9fSC.jpg?f=fotoalbum_large
PhilippeJoris schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:35:
Nou, ik heb die nieuwe Hyundai App bekeken en ik blijf het zwak vinden. Je kan de driving data per maand downloaden maar de echte info die je, volgens mij, wil hebben, krijg je niet terwijl die zeker aanwezig is. Je krijgt per rit datum, startuur, einduur, afstand en duur van de rit. Ik had graag ook het verbruik, opgesplitst over de 4 verbruikers, gezien.

Weet iemand of dit via de app te verkrijgen is?

[Afbeelding]
Nee, maar wel via "Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect". Maar dat is niet zo een eenvoudige oplossing als een App, je zult wel iets van een server (b.v. Raspberry Pi, Proxmox, Linux server) moeten hebben.

Voorbeeldje....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeiSILAo74zWUT-QjYt81oThQlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRDDcthbclNZjVcmOenxnxXx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door ZuinigeRijder op 29-09-2025 21:52 ]

• geertjb61
Ik zie nog de nodige reacties op mijn ICCU problemen in Slovenie. Sinds gisteren ben ik weer terug in NL.

DC laden steeds tot maximaal 80%
AC laden in hotel tot 100%.

Overigens tijdens vakantie maar één keer aan AC-lader gehangen. De overige keren (vier keer) aan superchargers. De laatste keer DC laden was uur voordat storing optrad.
olafmol schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:03:
[...]

Weet je ook nog vanaf en tot welk percentage je op AC en DC geladen hebt?

• geertjb61
Inmiddels vanuit diverse kanten begrepen dat het laten betalen voor betalend vervoer bij een fabrieksdefect (kapotte ICCU) door onze dealer allesbehalve redelijk is. We hebben daartoe vrijdagmiddag ook een mail opgesteld richting dealer. Daar nog geen reactie op gehad. Indien ik niet uiterlijk begin van de middag een antwoord heb gaat er een (dwingender) mail uit. Wordt vervolgd.
Dealer had bij ons de nodige goodwill, maar is bezig dat in rap tempo te verspelen.
trippelb schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:25:
[...]

. Bij vervanging wegens garantie zoals bedoeld in artikel 14 lid 1 en in lid 3
en het BOVAG Garantiebewijs is de consument niet gehouden te betalen
voor normaal gebruik van het vervangen product in de periode voor de
vervanging.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:35
geertjb61 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:41:
Inmiddels vanuit diverse kanten begrepen dat het laten betalen voor betalend vervoer bij een fabrieksdefect (kapotte ICCU) door onze dealer allesbehalve redelijk is. We hebben daartoe vrijdagmiddag ook een mail opgesteld richting dealer. Daar nog geen reactie op gehad. Indien ik niet uiterlijk begin van de middag een antwoord heb gaat er een (dwingender) mail uit. Wordt vervolgd.
Dealer had bij ons de nodige goodwill, maar is bezig dat in rap tempo te verspelen.

[...]
Als je nog wel kunt snelladen, vergoedt Hyundai die kosten.

• Thats Me..
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-11 16:40
edvanleeuwen schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:37:
[...]

Als je nog wel kunt snelladen, vergoed Hyundai die kosten.
Hoe zit dit precies? Wij rijden nu ongeveer een maand met een defecte ICCU rond en kunnen over 2 weken bij de garage terecht. We kunnen nog wel snelladen. Het wordt gelukkig onder garantie vervangen, de auto is net geen 3 jaar oud en net geen half jaar in ons bezit.

• Mario1811
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-10 20:02
Sinds vorige week vrijdag eigenaar van een hele luxe ioniq 5 lounge in het zwart,…
Probleem wat ik ervaar (of eigenlijk mijn dochter) op de achterbank is dat de gordel achter de bank wegvalt en je hem dus slecht kan pakken.
Is er iets wat jullie weten wat je ergens op de een of andere manier vastmaakt zodat de gordel gewoon over de rugleuning loopt ?? Dan kan ze hem wel makkelijker pakken…..

• usac085
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 27-10 11:12
Ik kreeg vandaag een voertuig system update, van 24.4.0 naar 25.9.1. Op zich al verrassend, want ik heb Lite. Maar belagrijker waar vind ik release notes? Waarom is dat onvindbaar op de hyundai site?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mario1811 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:08:
Sinds vorige week vrijdag eigenaar van een hele luxe ioniq 5 lounge in het zwart,…
Probleem wat ik ervaar (of eigenlijk mijn dochter) op de achterbank is dat de gordel achter de bank wegvalt en je hem dus slecht kan pakken.
Is er iets wat jullie weten wat je ergens op de een of andere manier vastmaakt zodat de gordel gewoon over de rugleuning loopt ?? Dan kan ze hem wel makkelijker pakken…..
Welkom hier, @Mario1811.

Die gordel loopt bewust naast de rugleuning, zodat de rugleuning ongehinderd naar beneden kan. Anders zou die leuning in de gordel blijven hangen.

<John O`Mill>

• JerryVR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-11 05:05

JerryVR

ioniq5 N-Line

usac085 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:47:
Ik kreeg vandaag een voertuig system update, van 24.4.0 naar 25.9.1. Op zich al verrassend, want ik heb Lite. Maar belagrijker waar vind ik release notes? Waarom is dat onvindbaar op de hyundai site?
bij je instellingen waar je kunt kiezen voor updates, staan ook de laatste veranderingen. en als de update voltooid is kun je ook klikken op de optie die je direct laat zien wat er aangepast is.

Er zijn als ik het goed heb 3 dingen aangepast; de motor voor de achterwielen, zodat de rit comfortabeler zou moeten voelen. De stuurbekrachtiging is aangepast, voor een comfortabeler gevoel. En als laatste dat de lampen niet meer uitgaan als je je gevarenlicht aan doet...(zo uit mijn hoofd). ik heb plus..dus schijnbaar krijg je wel gewoon systeem updates, alleen niet de navigatie updates( maar die kan ik via usb makkelijk zelf doen)

[ Voor 9% gewijzigd door JerryVR op 01-10-2025 07:27 ]

instagram: ioniq5nline

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:54
Mario1811 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:08:
Staat je achterbank wellicht erg naar voren?
Je kunt hem over grote afstand verstellen dus als hij helemaal naar voren staat kan het zijn dat de gordel moeilijker bereikbaar is.

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-11 17:08
Interessante video over de gigantische problemen waarmee Hyundai zichzelf heeft opgezadeld, het verklaart veel van wat we allemaal zien en meemaken:

Why Hyundai is in serious trouble

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

• Hippe Lip

Hippe Lip

zwakie schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:07:
Interessante video over de gigantische problemen waarmee Hyundai zichzelf heeft opgezadeld, het verklaart veel van wat we allemaal zien en meemaken:

Pfoe, dat ziet er niet best uit. Iets minder dan een jaar geleden was ik bijna aan het eind van mijn selectietraject voor de volgende EV (na de e-Niro). Daarop stonden toen nog de Renault Scenic en de Hyundai I5.

Het werd die laatste, maar nu vraag ik me af of ik (strategisch gezien) de juiste keuze heb gemaakt... :?

<John O`Mill>

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-11 15:38
even jullie ervaringen peilen. ik rij nu 4 jaar in de ioniq 5 en in het begin was er natuurlijk wat gedoe over de LFA (lane follow assist). daar is een actie op gedaan dat het slingeren werd opgelost. nu heb ik net een weekendje weg gehad en dan heb ik (vooral) in Duitsland regelmatig dat de auto met LFA en LKA (lane keep assist) aan over de streep aan de binnenkant van de bocht wil sturen. Dit treed op bij normale snelheden (100-130) maar ook bij hogere snelheden (160+) op de autobahn. vaak is dit met geringe stuurinput wel tegen te gaan, maar af en toe kost het ook wat meer kracht en dan schakelt de LFA uit (met als gevolg dat je dus eigenlijk de bocht uit stuurt). ook in nederland heb ik regelmatig dat de LFA en LKA het niet eens zijn (in flauwe snelwegb bochten, maar ook gewoon op rechte stukken); LFA stuurt over de belijning heen en LKA begint te "piepen" met oranje lijnen in het scherm. het lijkt mij toch niet zo moeilijk om te zorgen dat de auto (recht door of in een bocht) gewoon in het midden van 2 lijnen blijft rijden.... binnenkort is mijn auto weer aan de beurt voor een onderhoudsbeurt en dan wil ik dit toch maar weer eens voorleggen, maar ik vraag mij af of het mijn auto is of dat het bij meer voorkomt.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tiggy80 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:21:
even jullie ervaringen peilen. ik rij nu 4 jaar in de ioniq 5 en in het begin was er natuurlijk wat gedoe over de LFA (lane follow assist). daar is een actie op gedaan dat het slingeren werd opgelost. nu heb ik net een weekendje weg gehad en dan heb ik (vooral) in Duitsland regelmatig dat de auto met LFA en LKA (lane keep assist) aan over de streep aan de binnenkant van de bocht wil sturen. Dit treed op bij normale snelheden (100-130) maar ook bij hogere snelheden (160+) op de autobahn. vaak is dit met geringe stuurinput wel tegen te gaan, maar af en toe kost het ook wat meer kracht en dan schakelt de LFA uit (met als gevolg dat je dus eigenlijk de bocht uit stuurt). ook in nederland heb ik regelmatig dat de LFA en LKA het niet eens zijn (in flauwe snelwegb bochten, maar ook gewoon op rechte stukken); LFA stuurt over de belijning heen en LKA begint te "piepen" met oranje lijnen in het scherm. het lijkt mij toch niet zo moeilijk om te zorgen dat de auto (recht door of in een bocht) gewoon in het midden van 2 lijnen blijft rijden.... binnenkort is mijn auto weer aan de beurt voor een onderhoudsbeurt en dan wil ik dit toch maar weer eens voorleggen, maar ik vraag mij af of het mijn auto is of dat het bij meer voorkomt.
@Tiggy80
Om te beginnen schakel ik standaard aan het begin van elke rit LKA uit, omdat die veel te bruusk kan reageren. Daar heb ik geen zin in en dat kan zelfs soms gevaarlijk zijn.

En dan is het voor mij wel en eye-opener dat jouw LFA (teveel) de binnenbocht neemt. Ik vind namelijk dat mijn MY25 met de LFA veel teveel de buitenbocht neemt. Bij wat langere bochten op provinciale wegen bijvoorbeeld heeft die de neiging om over de buitenste lijn te gaan. Ook vind ik dat de auto slecht anticipeert op komende bochten en slingertjes in de weg. Het begin van de bocht is (een paar meter) al ingezet als de auto voor het eerst aan het stuur draait.

Het lijkt er dus op dat Hyundai jouw probleem heeft aangepast, maar daarbij iets te voortvarend te werk is gegaan. Jij wilt wat meer de buitenbocht hebben, ikke wat meer de binnenbocht.

Zou dit ergens af te stellen zijn door de garage?

<John O`Mill>

• PhilippeJoris
Dag, collega's achterklep rammelaars.

Onze Ioniq 5 had ook dat gerammel aan de achterklep in 2024. De garage heeft dat slot toen vervangen. Het was weg (verleden tijd 😢) maar zoals die kat, hé. Die kwam weer.

Ik dacht, weeral een nieuw slot steken? Kan dat niet anders? Nu heb ik een stuk zelfklevende garage bumper genomen, een beetje vorm gegeven en onder de sluitbeugel gestoken; weg gerammel! Voorlopig toch. Zie foto's hieronder. Hebt er plezier mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZRiWB8qDCt6ifeeVaZO8E7wRj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dk1kZEnV1UNH3AAEtK1I6pBY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BC_iYzqgx5qOTRK--0F9rpnerk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OW6wSTw6oHgrnrnAr3Li13sy.jpg?f=fotoalbum_large

• IwanVb
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-11 09:03
Voor mij was de oplossing (eenvoudiger?): 2x een stukje duck-tape om het beugeltje op de foto. Gerammel al een jaar weg.
PhilippeJoris schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:16:
Dag, collega's achterklep rammelaars.

Onze Ioniq 5 had ook dat gerammel aan de achterklep in 2024. De garage heeft dat slot toen vervangen. Het was weg (verleden tijd 😢) maar zoals die kat, hé. Die kwam weer.

Ik dacht, weeral een nieuw slot steken? Kan dat niet anders? Nu heb ik een stuk zelfklevende garage bumper genomen, een beetje vorm gegeven en onder de sluitbeugel gestoken; weg gerammel! Voorlopig toch. Zie foto's hieronder. Hebt er plezier mee.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

• Mario1811
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-10 20:02
CharlieBulldog schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Staat je achterbank wellicht erg naar voren?
Je kunt hem over grote afstand verstellen dus als hij helemaal naar voren staat kan het zijn dat de gordel moeilijker bereikbaar is.
Achterbank staat gewoon naar achter en nog steeds valt de gordel ertussen.

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-11 18:44
Dit heb ik ook gehad en werd met een TSB opgelost.
Ik heb daardoor weer vertrouwen gekregen in LKA+LFA. Zie deze post.
Tiggy80 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:21:

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:24
Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:41:
[...]

@Tiggy80
Om te beginnen schakel ik standaard aan het begin van elke rit LKA uit, omdat die veel te bruusk kan reageren. Daar heb ik geen zin in en dat kan zelfs soms gevaarlijk zijn.

En dan is het voor mij wel en eye-opener dat jouw LFA (teveel) de binnenbocht neemt. Ik vind namelijk dat mijn MY25 met de LFA veel teveel de buitenbocht neemt. Bij wat langere bochten op provinciale wegen bijvoorbeeld heeft die de neiging om over de buitenste lijn te gaan. Ook vind ik dat de auto slecht anticipeert op komende bochten en slingertjes in de weg. Het begin van de bocht is (een paar meter) al ingezet als de auto voor het eerst aan het stuur draait.

Het lijkt er dus op dat Hyundai jouw probleem heeft aangepast, maar daarbij iets te voortvarend te werk is gegaan. Jij wilt wat meer de buitenbocht hebben, ikke wat meer de binnenbocht.

Grappige in mijn geval is dat ik tijdelijk in een Hyundai Inster rijd, waar ik de rijhulp systemen veel prettiger vind werken. Als ik met de Ioniq 5 het dorp in reed zette ik de systemen altijd uit omdat ze de bochten veel te abrupt nam (snelweg en provinciale wegen overigens prima), maar nu met de Inster begeleid ‘ie de auto veel relaxter door de bochten, het kan dus wel…. Toch hoop ik dat snel de nieuwe I5 geleverd wordt 7(8)7

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• Hippe Lip

Hippe Lip

mh514452 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:58:
[...]
Als ik met de Ioniq 5 het dorp in reed zette ik de systemen altijd uit omdat ze de bochten veel te abrupt nam […]
@mh514452
Dat abrupte reageren ken ik dus van de LKA. Zet die eens uit en LFA aan. Dan merk je waarschijnlijk een veel vloeiendere geleiding.

<John O`Mill>

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:18
Ik heb van Hyundai een email ontvangen met de aanbieding voor een serviceabonnement (zie hieronder). Ik ben benieuwd wat jullie hier op het forum van de aanbieding vinden. In de afgelopen twee jaar ben i, behalve voor regulier onderhoud en service acties, niet bij de dealer geweest en twijfel of dit een zinvol abonnement is.
Ik hoor graag jullie ideeën

"Als berijder van een IONIQ 5 of IONIQ 6 geniet u dagelijks van de betrouwbaarheid en kwaliteit van uw elektrische Hyundai. Toch heeft ook úw auto soms wat extra aandacht nodig en daarom introduceert Hyundai een nieuw en exclusief service-abonnement: Service myHyundai. Als u nu dit service-abonnement afsluit en daarnaast minimaal € 150 besteedt aan Hyundai-accessoires bij een officiële Hyundai-dealer, dan krijgt u het volledige abonnementsgeld voor 1 jaar (€ 74,95) terug*!

Het Service myHyundai-abonnement is exclusief voor berijders van een IONIQ 5 of IONIQ 6 en omvat tal van extra voordelen. Wat dacht u van een gratis controle van de airconditioning, het gratis laten bijvullen van vloeistoffen en een gratis APK? Ook ontvangt u 50% korting op bandreparatie en korting op vervangend vervoer bij onderhoud.

Andere voordelen van Service myHyundai:

Gratis vervanging van sleutelbatterij
Gratis taxatie bij autoschade
50% korting op ruitreparaties
10% korting op originele Hyundai-accessoires"

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Slinnenb
  1. Wil je aangehaalde tekst tussen [quote] en [/quote] zetten? Dat bevordert de leesbaarheid.
  2. Als je terugzoekt zie je waarschijnlijk dat dit onderwerp al eerder voorbij is gekomen en dat (bijna?) niemand hiervan gebruikmaakt.

<John O`Mill>

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-11 15:38
Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:41:
[...]

@Tiggy80

bij voorkeur zou ik gewoon het midden willen hebben en niet een binnen of een buitenbocht :+ o fhet in te stellen is? geen idee. zoals ik al aangaf, ik heb op rechte stukken af en toe ook dat hij niet in het midden wil rijden maar tegen een van de 2 lijnen

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tiggy80 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:15:
[...].
zoals ik al aangaf, ik heb op rechte stukken af en toe ook dat hij niet in het midden wil rijden maar tegen een van de 2 lijnen
Daar heb dan weer geen last van. _/-\o_

<John O`Mill>

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-11 20:25
Voor de leuk en enigszins off-topic: de i5 wordt flink goedkoper in de VS.

• Marcel2020
Slinnenb schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:54:
Ik heb van Hyundai een email ontvangen met de aanbieding voor een serviceabonnement (zie hieronder). Ik ben benieuwd wat jullie hier op het forum van de aanbieding vinden. In de afgelopen twee jaar ben i, behalve voor regulier onderhoud en service acties, niet bij de dealer geweest en twijfel of dit een zinvol abonnement is.
Ik hoor graag jullie ideeën

"Als berijder van een IONIQ 5 of IONIQ 6 geniet u dagelijks van de betrouwbaarheid en kwaliteit van uw elektrische Hyundai. Toch heeft ook úw auto soms wat extra aandacht nodig en daarom introduceert Hyundai een nieuw en exclusief service-abonnement: Service myHyundai. Als u nu dit service-abonnement afsluit en daarnaast minimaal € 150 besteedt aan Hyundai-accessoires bij een officiële Hyundai-dealer, dan krijgt u het volledige abonnementsgeld voor 1 jaar (€ 74,95) terug*!

Het Service myHyundai-abonnement is exclusief voor berijders van een IONIQ 5 of IONIQ 6 en omvat tal van extra voordelen. Wat dacht u van een gratis controle van de airconditioning, het gratis laten bijvullen van vloeistoffen en een gratis APK? Ook ontvangt u 50% korting op bandreparatie en korting op vervangend vervoer bij onderhoud.

Andere voordelen van Service myHyundai:

Gratis vervanging van sleutelbatterij
Gratis taxatie bij autoschade
50% korting op ruitreparaties
10% korting op originele Hyundai-accessoires"

gratis vloeistoffen bijvullen? (welke, ruitenwisservloeistof is zo ongeveer het enige wat er in hoeft)
gratis controle vd airco?
gratis taxatie bij ruitschade? (alsof ze anders 50 euro rekenen voor het beoordelen van ruitschade)
bandreparatie? (gemiddeld heb je eens in de 80.000km een lekke band)
gratis sleutelbatterij (voor een paar euro koop je er 5)
gratis APK....die is ook bij regulier onderhoud gratis en anders voor geen 5 tientjes waar dan ook te vinden
Korting op originele accessoires? (die heb je dan wel al net gekocht)

allemaal dingen die sporadisch nodig zijn, als ze iets zouden kunnen verkopen is het 'verlengde garantie op de ICCU en VIP treatment -voorrang- bij reparaties'

• CharlieBulldog
zwakie schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:07:

Hoezo heeft Hyundai zichzelf met problemen opgezadeld; de Amerikaanse regering heeft dat gedaan!
Het betrof Zuid Koreaanse consultants die tijdelijke visa hebben om de fabriek op te zetten.
Ik had het in de krant gelezen en het zal allemaal wel met een sisser aflopen; Hyundai heeft voor zover ik heb begrepen niets verkeerd gedaan.
En de reactie van de Amerikaanse regering begrijp ik al helemaal niet; de fabriek gaat veel werkgelegenheid opleveren.

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:37
CharlieBulldog schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:18:
[...]

Hoezo heeft Hyundai zichzelf met problemen opgezadeld; de Amerikaanse regering heeft dat gedaan!
Het betrof Zuid Koreaanse consultants die tijdelijke visa hebben om de fabriek op te zetten.
Ik had het in de krant gelezen en het zal allemaal wel met een sisser aflopen; Hyundai heeft voor zover ik heb begrepen niets verkeerd gedaan.
En de reactie van de Amerikaanse regering begrijp ik al helemaal niet; de fabriek gaat veel werkgelegenheid opleveren.
Je moet even iets verder kijken dan de eerste 2 minuten: gaat ook over de vele recalls

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• CharlieBulldog
Jirnsum schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:43:
[...]

Je moet even iets verder kijken dan de eerste 2 minuten: gaat ook over de vele recalls
Ook verder gekeken maar het blijft een “gekleurd” verhaal.
Als je op het internet gaat opzoeken welke automerken relatief veel recalls hebben, dan komt daaruit: Ford, Tesla, Stellanties, GM , BMW en Mercedes.
Daarnaast beweert deze man dat Tesla veel verder is met autonoom rijden; klopt ook niet.
De verwachting wordt gewekt, maar er zijn veel gevallen bekend van ongelukken in self-driving mode…
Ik heb liever een goed werkend level 2 systeem, dan een slecht werkend level 4 systeem.
En autonoom inparkeren doen de Hyundai Ioniq 5 en 6 veel beter dan Tesla (zie filmpjes op YouTube zoals deze YouTube: Self-Parking Tesla Vision v Hyundai Ioniq 5 with remote parking v BM... )

[ Voor 13% gewijzigd door CharlieBulldog op 02-10-2025 23:56 ]

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-11 17:08
CharlieBulldog schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:18:
[...]

Hoezo heeft Hyundai zichzelf met problemen opgezadeld;
Ook die recalls zijn niet het grootste probleem....
Ik doel met name over hoe ze het bedrijf in de loop der jaren hebben vormgegeven om onder betaling van erfbelasting uit te komen, waardoor het bedrijf niet meer snel kan reageren op wijzigende marktomstandigheden (lees: zwakke concurrentie-positie), plus dat die enorme financiële tijdsbom (erfbelasting) nog steeds als een zwaard van Damocles boven het hele bedrijf hangt....

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

• CharlieBulldog
zwakie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:57:
[...]

Ook die recalls zijn niet het grootste probleem....
Ik doel met name over hoe ze het bedrijf in de loop der jaren hebben vormgegeven om onder betaling van erfbelasting uit te komen, waardoor het bedrijf niet meer snel kan reageren op wijzigende marktomstandigheden (lees: zwakke concurrentie-positie), plus dat die enorme financiële tijdsbom (erfbelasting) nog steeds als een zwaard van Damocles boven het hele bedrijf hangt....
De video gaat over verschillende zaken en ik heb in de video niets gehoord over erfbelasting…of heb ik iets gemist?
Als je in je post had aangegeven wat jij bedoelde had dat duidelijker geweest.
Hyundai is een megagroot bedrijf dat niet zomaar zal omvallen; het bestaat uit veel bedrijfsonderdelen die voor Zuid Korea erg belangrijk zijn.
Net als andere grote bedrijven in veel landen zal de staat ze ondersteunen als dat nodig mocht zijn.
En als er ooit een probleem zal ontstaan zal het ons als Hyundai rijders nooit direct zelf raken, lijkt mij.

[ Voor 3% gewijzigd door CharlieBulldog op 03-10-2025 00:21 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

@CharlieBulldog
Juist dat stuk over erfbelasting wordt duidelijk over gesproken en hoe ze dingen bedachten (2x mislukt) om aan het geld daarvoor te komen.
Plus de constructie van bedrijfsonderdelen die eigendom van elkaar zijn maakt het lastig.

Daardoor is de onderneming nu minder slagvaardig en loopt achter ten opzichte van wat zou kunnen en wat ze eigenlijk zouden willen.

<John O`Mill>

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05:50
Ben eventueel in de markt voor een Ioniq 5, wil er tot €25000 voor uitgeven, ik zie er een aantal voor tussen de 20 en 25000€ staan maar wel met een hoge km stand.

Zouden jullie een occasion Ioniq 5 adviseren, en tot welke aantal km is verstandig?

Nog een bepaalde uitvoering de voorkeur?

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:57
ramrodwillem schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:28:
Ben eventueel in de markt voor een Ioniq 5, wil er tot €25000 voor uitgeven, ik zie er een aantal voor tussen de 20 en 25000€ staan maar wel met een hoge km stand.

Zouden jullie een occasion Ioniq 5 adviseren, en tot welke aantal km is verstandig?

Nog een bepaalde uitvoering de voorkeur?
Ik zou kijken voor een Lounge editie vanwege de luxe of een Connect+ als het wat minder mag/moet.

De hoge kilometerstand zou ik me niet druk over maken mits er een accu certificaat bijzit, reken op minimaal SOH van 94% bij een km stand van 180K (da's een gezonde accu).

Meer ervaringen over nog hogere km standen zijn er nog niet denk ik daarvoor is de auto te kort op de markt.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:49
Ik ben altijd terughoudend met oordelen op alarmistische YT filmpjes. Het oogt zorgvuldig en gewogen, maar het blijft de presentatie van 1 man. Ik kan als leek het geheel niet op waarde vatten.

Cross-shareholding komt vaker voor, ook met privé-eigendom (VW-Porsche) zij het niet zo extreem als bij Hyundai. Maar of dit nu echt een zwaarwegend risico is voor de toekomst van Hyundai?

Ik weet niet of het erg is dat een familiebedrijf relatief veel controle houdt. Meestal kijken familiebedrijven naar de langere termijn terwijl aandeelhouders snel willen cashen. Hyundai en KIA lopen wat mij betreft meer in lijn met Chinese electroconcurrentie dan gevestigde Duitse automerken. Die nu bij de EU lobbyen om nog wat langer niet te hoeven innoveren.

Voorlopig is de markt en zijn analisten positief over de positie van Hyundai. Dat is voor mij een belangrijke tegenhanger van deze YT-analyse, waarvan het primaire belang (verdienmodel) is om clicks te vergaren.

Aanvulling: het aantal recalls is relatief. Hier een link met de Amerikaanse situatie in 2024. Ongeveer op 1/3e van de pagina. Bronlink staat erbij. BMW en Mercedes scoren hoger.

[ Voor 12% gewijzigd door joepie de p op 03-10-2025 11:53 ]

• oks
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-11 19:38

oks

Ik heb gekeken naar de video. Met een jaaromzet van meer dan honderd miljard dollar gaan we dan moeilijk doen over 1,6 miljard als een probleem van een familie? Ik vraag me af of dit een probleem is. Het is wel een smeuïg verhaal voor de meeste mensen. Die Koreaans familie geeft zich kennelijk geen rekenschap van het landsbelang. Aftikken en doorgaan. Verdienen ze makkelijk terug. Of niet. Dat je zo emotioneel laat sturen is een beetje bevreemdend. Opgeblazen detail dat vanzelf wordt opgelost als die ouwe overlijd. Dit soort ultrarijken laten zien dat ze helemaal niet in het algemeen belang handelen. En dat dit soort situaties inderdaad belast moet worden. Al was het maar vanuit een landverdedigings perspectief.

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-11 09:39

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY21

Tiggy80 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:15:
[...]

bij voorkeur zou ik gewoon het midden willen hebben en niet een binnen of een buitenbocht :+ o fhet in te stellen is? geen idee. zoals ik al aangaf, ik heb op rechte stukken af en toe ook dat hij niet in het midden wil rijden maar tegen een van de 2 lijnen
Onze auto's zijn even oud en ik moet zeggen dat het wel lijkt alsof het door de jaren heen slechter is geworden. Toen ik de auto net had, werkte beide systemen wel goed (en wist je wat je kon verwachten) maar later werd het steeds minder bruikbaar. Op dit moment gebruik ik beide niet meer, nadat de LFA me in Frankrijk tegen een stoeprand aan duwde bij een chicane. Ben al een keer terug naar de dealer geweest (in Almere), maar die constateerde bij een proefrit geen afwijkend gedrag. Als bij jou hetzelfde gebeurt, is het misschien een optie om eens bij Wittenberg in Hilversum langs te gaan. Het is wat verder rijden (en daarom ging ik er niet meer heen), maar over het algemeen had ik het idee dat die iets meer handiger waren met de IONIQ 5. Mijn auto gaat in december uit de lease, dus ik laat het maar zitten.

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:41
cvanmansom schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:55:
[...]

Onze auto's zijn even oud en ik moet zeggen dat het wel lijkt alsof het door de jaren heen slechter is geworden. Toen ik de auto net had, werkte beide systemen wel goed (en wist je wat je kon verwachten) maar later werd het steeds minder bruikbaar. Op dit moment gebruik ik beide niet meer, nadat de LFA me in Frankrijk tegen een stoeprand aan duwde bij een chicane. Ben al een keer terug naar de dealer geweest (in Almere), maar die constateerde bij een proefrit geen afwijkend gedrag. Als bij jou hetzelfde gebeurt, is het misschien een optie om eens bij Wittenberg in Hilversum langs te gaan. Het is wat verder rijden (en daarom ging ik er niet meer heen), maar over het algemeen had ik het idee dat die iets meer handiger waren met de IONIQ 5. Mijn auto gaat in december uit de lease, dus ik laat het maar zitten.
Heel herkenbaar, de auto is nu bijna 4 jaar oud en het lijkt inderdaad alsof het steeds minder bruikbaar wordt. Na de vorige update leek het opeens een stuk beter maar nu een jaar verder, pakt de auto bijna altijd de linkerkant van de rijstrook bij een bocht. Het is net alsof de systemen elkaar steeds meer beginnen tegen te werken.
Momenteel aan het rondkijken voor iets nieuws en dan merk je wel dat de Ioniq 5 zwaar te kort komt in deze systemen, of in ieder geval mijn auto of de modellen uit 2021.

• joepie de p
Ioniq 5 2025.

HDA/LFA vind ik prettig tijdens cruise control maar daarbuiten niet. Het voelt als een permanente weerstand bij het sturen. Ik doe dus elke rit weer een korte druk op de knop aan het stuur, gevolgd door een langere om LFA en HDA uit te zetten. Verder heb ik via de sterknop die onder de klimaatregeling zit een directe verbinding naar de bestuurdershulp waar ik elke rit de Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) uitzet.

De Navigation-Based Smart Cruise Control staat standaard uit want ik vind het (vaak onnodig) automatisch variëren van de cruisesnelheid irritant.

Wat is jullie voorkeur en werkwijze?

• Hippe Lip

Hippe Lip

joepie de p schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:38:
Ioniq 5 2025.

HDA/LFA vind ik prettig tijdens cruise control maar daarbuiten niet. Het voelt als een permanente weerstand bij het sturen. Ik doe dus elke rit weer een korte druk op de knop aan het stuur, gevolgd door een langere om LFA en HDA uit te zetten. Verder heb ik via de sterknop die onder de klimaatregeling zit een directe verbinding naar de bestuurdershulp waar ik elke rit de Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) uitzet.

De Navigation-Based Smart Cruise Control staat standaard uit want ik vind het (vaak onnodig) automatisch variëren van de cruisesnelheid irritant.

Wat is jullie voorkeur en werkwijze?
Jij rijdt toch ook een MY25, @joepie de p? Ik ben slecht in het onthouden van dat soort dingen :-(

Als ik me niet vergis heb ik HDA permanent uit gezet via het menu. Dus dat hoef ik niet per rit te doen.
LKA zet ik bij het begin van elke rit handmatig uit: ik houd de LFA/LKA-knop (links) en de volumeknop (rechts) op het stuur 5 seconde vast en dan zijn LKA uit (autootje op het display wordt oranje) en het geluid voor snelheidsoverschrijding is dan uit.

Die sterknop op het stuur heb ik op dezelfde manier als jij geprogrammeerd, maar het gebruik daarvan heb ik niet lang volgehouden. Dat schakelt dan eigenlijk alleen maar het verkeersbordje in het display (en HUD) uit. Dat negeer ik tegenwoordig, al valt dat niet altijd mee.

En wat je zegt: die Navigation Based SCC is een ramp, dus die heb ik ook permanent uitgeschakeld..

<John O`Mill>

• joepie de p
@Hippe Lip
Yes 2025 model. HDA zet ik liever niet permanent uit omdat ik bij het gebruik van cruise control LFA wel prettig vind. Die werkt dan ook niet meer volgens mij. Ik ga eens proberen om de knop op het stuur 5 seconden lang ingedrukt te houden (ipv 2 sec) om te zien of dat voor mij werkt.

• edvanleeuwen
Ik gebruik alleen de automatische snelheidsregeling niet. De andere systemen vind ik heel fijn, zonder fungeert de auto nerveus en abrupt.

• Hippe Lip

Hippe Lip

joepie de p schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:00:
@Hippe Lip
Yes 2025 model. HDA zet ik liever niet permanent uit omdat ik bij het gebruik van cruise control LFA wel prettig vind. Die werkt dan ook niet meer volgens mij.
Geen idee waar je dat vandaan haalt, maar kennelijk heb je het nooit geprobeerd.
Bij mij staat HDA permanent uit. LKA zet ik per rit uit daar die knop links op het stuur ca. 5s vast te houden (autootje op display wordt oranje) en LFA gebruik ik zéér frequent. Die zet je aan/uit door kort op diezelfde knop links op het stuur te drukken. Er verschijnt nu een stuurtje bij dat autootje in het display.
Ik ga eens proberen om de knop op het stuur 5 seconden lang ingedrukt te houden (ipv 2 sec) om te zien of dat voor mij werkt.
Dat is dus om LKA (de bruuske correctie) uit te schakelen.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

edvanleeuwen schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:00:
Ik gebruik alleen de automatische snelheidsregeling niet. De andere systemen vind ik heel fijn, zonder fungeert de auto nerveus en abrupt.
@edvanleeuwen
Wat bedoel je met ‘automatische snelheidsregeling’?

<John O`Mill>

• edvanleeuwen
Hippe Lip schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 00:13:
[...]

@edvanleeuwen
Wat bedoel je met ‘automatische snelheidsregeling’?
Dat de auto op basis van de snelheid die op de weg toegestaan is bepaalt hoe hard er gereden wordt.

• Marcel2020
edvanleeuwen schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 07:56:
[...]

Dat de auto op basis van de snelheid die op de weg toegestaan is bepaalt hoe hard er gereden wordt.
vraagje, werkt het 'systeem' dat de toegestane snelheid zou moeten bepalen bij iedereen zo slecht?
Overdag is in NL nergens meer dan 100 km/h sinds een paar jaar, dat heeft TomTom een jaar of anderhalf gekost om het goed weer te geven...

Mijn I5 (2022 lounge AWD 72 Kwh) lijkt een random generator aan boord te hebben die een maximaal toegestane snelheid uit een hoge hoed tovert, 120 overdag, 100 in de nacht (de klok staat goed) enzovoort.
Het is een auto die nieuw uit Duitsland is geimporteerd, dus wellicht zit daar een addertje in de bord herkenning (al lijkt me dat niet heel voor de hand liggend).

Dat de borden met 90 (bij nat wegdek) altijd als Vmax worden gebruikt kan ik best mee leven (al moet dat met ruitenwisser info ook mogelijk zijn net als verlichting aan bij regen) maar de aangegeven maximum snelheid klopt zelden.

Issue lijkt de 'beslissing' te zijn of het weg attribuut of een bord als aanduiding op de display wordt gekozen.

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:41
Marcel2020 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

vraagje, werkt het 'systeem' dat de toegestane snelheid zou moeten bepalen bij iedereen zo slecht?
Overdag is in NL nergens meer dan 100 km/h sinds een paar jaar, dat heeft TomTom een jaar of anderhalf gekost om het goed weer te geven...
Dat werkt bij mij inderdaad ook belachelijk slecht. Borden met 50t bij een brug wordt bijvoorbeeld geinterpreteerd als 50 km/u op de snelweg.

Overigens is het niet meer zo dat nergens meer dan 100 km/u is toegestaan overdag, op de afsluitdijk en en paar andere kleine stukjes is altijd 130 toegestaan. Maakt het er niet gemakkelijker op voor de navigatiesystemen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:35:
Ja, @Marcel2020, ook in mijn MY25 is dat werkelijk bedroevend. Weliswaar heb ik de functie die de ACC bijstelt aan de hand van de (vermeende) borden of regels uitgezet, maar als ik zo zie wat ik op de kaart en de HUD te zien krijg hoe hard ik ter plaatse mag rijden dan weet ik dat dit heel erg vaak complete onzin is.

Ziet de auto een bord van max 30 op de parallelweg, dan is-ie al van de kaart. Maar regelmatig mag ik op de snelweg maar 50 of in een 30km-zone opeens 80, of vergelijkbare onzin.
Ik ben eens gaan uitzoeken of dat komt door het lezen van borden, maar soms laat-ie zich daar helemaal niet door misleiden terwijl de situatie dat heel makkelijk met zich meebrengt: we waren pas in Frankrijk en daar zie je bij uitvoegstroken eerst 90, dan 70 staan langs de uitvoegstrook. Die max snelheden zijn dan voor uitvoegend verkeer, maar de auto reageert daar geheel NIET op.

Ik heb echt geen idee waar het aan ligt, want ook zonder borden kraamt die indicatie veelvuldig de grootste onzin uit.
Daarom ben ik blij dat die functie, die de SCC-snelheid bijstelt aan de hand van borden en zo, uit te schakelen is.

<John O`Mill>

• Marcel2020
Takenzo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Dat werkt bij mij inderdaad ook belachelijk slecht. Borden met 50t bij een brug wordt bijvoorbeeld geinterpreteerd als 50 km/u op de snelweg.

Overigens is het niet meer zo dat nergens meer dan 100 km/u is toegestaan overdag, op de afsluitdijk en en paar andere kleine stukjes is altijd 130 toegestaan. Maakt het er niet gemakkelijker op voor de navigatiesystemen.
als de snelheidsherkenning op de afsluitdijk en nog wat stukjes niet goed zou werken zou ik daar vrede mee hebben, maar hoe er elders schijnbaar at random een getal uit de hoge hoed met Vmax borden word getoverd is ridicuul.

Ik rij op een 60 km weg, die gaat na een rotonde over in 80km/h...dat word niet herkend, maar wanneer ik een paar km verderop langs een 80 km/h bord met inhaalverbod rij zie ik alleen 60 km/h met een inhaalverbod.

• Marcel2020
Je kunt bij TomTom de kaart met weggegevens bekijken, met TomTomgo op android (heb ik de voorgaande 10 jaar gebruikt) gaat het met alleen die informatie vrijwel overal goed...HY gebruikt TomTom data (de vraag is wat voor dataset ze inkopen), en die is best van hoge kwaliteit. Maar notabene met hulp van de beeldherkenning komt er bij HY opeens onzin uit...ik vermoed dat het 'algorithme' niet erg goed is gelukt.

Leuk die EU regels voor rijhulpjes en het idee om het verkeer veiliger te maken maar zonder fatsoenlijke testcriteria (zie hoe slecht de HY LKA werkt) heb je als bestuurder vooral extra afleiding.
(bij elke rit zet ik LKA uit) Overigens lijken alle electronische hulpjes best effect op het verbruik te hebben, moet ook wel want alle stuurcorrecties en al dat opletten kosten gewoon stroom.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-11 16:56
Marcel2020 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:22:
Je kunt bij TomTom de kaart met weggegevens bekijken, met TomTomgo op android (heb ik de voorgaande 10 jaar gebruikt) gaat het met alleen die informatie vrijwel overal goed...HY gebruikt TomTom data (de vraag is wat voor dataset ze inkopen), en die is best van hoge kwaliteit. Maar notabene met hulp van de beeldherkenning komt er bij HY opeens onzin uit...ik vermoed dat het 'algorithme' niet erg goed is gelukt.

Leuk die EU regels voor rijhulpjes en het idee om het verkeer veiliger te maken maar zonder fatsoenlijke testcriteria (zie hoe slecht de HY LKA werkt) heb je als bestuurder vooral extra afleiding.
(bij elke rit zet ik LKA uit) Overigens lijken alle electronische hulpjes best effect op het verbruik te hebben, moet ook wel want alle stuurcorrecties en al dat opletten kosten gewoon stroom.
Kijk bij mij staat dat mooi allemaal aan, ik ben er niet door afgeleid en af en toe helpen die dingen me ook ...
Wat soms verwarrend is is de beeldherkenning van verkeersborden als er meer dan één snelheid mogelijk is (70 voor zwaar verkeer / 90 voor normale wagens bvb. ... ) maar dat is dan ook maar informatief ...
Verbruik? laat me niet lachen, dat is achter de comma. Heb een verbruik van rond 16,8 gemiddeld over een gans jaar ... wat mooi de WLTP ding is ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11 16:29
@vifra , persoonlijk rij ik merendeel snelweg met 22 kwh/100km. Wel met de AWD
Met 16,8 ben ik best benieuwd welke soort wegen je rijd. Merendeel binnen de bebouwde kom wellicht? Erg netjes.

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• Stefannn
Codeaction schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:25:
Met 16,8 ben ik best benieuwd welke soort wegen je rijd. Merendeel binnen de bebouwde kom wellicht? Erg netjes.
22 is erg veel.
Ik zit op 21.5kWh/100km over 2 jaar, 52.000km INCLUSIEF 10.000km met caravan a 28kWh/100km.
Oftewel.. zonder caravan.. (21.5x520 - 28x100)/420 =19.9kWh/100km over 42000km, 2jaar all season.
MY23, RWD. Veel snelweg maar ik rijd netjes 103.

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11 16:29
Check, ja zelf rij ik eerder 130:). Met caravan 95km/h op 27 tot 35 kwh/100km. deze is iets van 2,70m hoog bij 2,10 breed op 1000kg

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:57
Stefannn schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

22 is erg veel.
Ik zit op 21.5kWh/100km over 2 jaar, 52.000km INCLUSIEF 10.000km met caravan a 28kWh/100km.
Oftewel.. zonder caravan.. (21.5x520 - 28x100)/420 =19.9kWh/100km over 42000km, 2jaar all season.
MY23, RWD. Veel snelweg maar ik rijd netjes 103.
Een RWD vergelijken met een AWD gaat natuurlijk altijd scheef.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Marcel2020
.

[ Voor 98% gewijzigd door Marcel2020 op 06-10-2025 16:22 ]

• oks
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-11 19:38

oks

Gek eigenlijk dat in de Hyundai ioniq 2025 het zo ingewikkeld is om van alle automatische rijfuncties gebruik te kunnen maken. Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld de hybride seat Leon sportstourer dan was dat qua automatische rijondersteuning een stuk gebruikersvriendelijker. Terzijde het verbaast me dat de autobladen zo weinig vergelijkende testen doen wat betreft automatisch rijondersteuning. Terwijl het toch fijn zou zijn als daar goede testen voor zouden zijn. Als ik had geweten dat de Hyundai zo slecht op het platte land zou rijden zou ik wellicht anders hebben gekozen. Als ik de automatische rijfuncties van het VW concern (ervaring met Id5 van drie jaar geleden) vergelijk met die van Hyundai op het platteland... Dan is VW zoveel beter. Je merkt dat de Hyundai meer voor de snelweg is gemaakt dan voor de Nederlandse provinciale wegen. Ik hoop dat Hyundai hier een pootje bij gaat trekken.
Een voorbeeld van wat ik erg hinderlijk vind is de snelheidswijziging van je snelheid met telkens maar 1 kilometer. Je moet veel te lang indrukken om met 10 kilometer omhoog te gaan. Daarmee kun je niet automatisch rijden of je automatische snelheid snel aanpassen. Het is gewoon rechtstreeks overgenomen uit de software voor de Hyundai benzine auto en daar klopt dat wel met hoe de benzinemotor reageert. Met het vermogen van je elektrische motor? Het is gewoon niet op elkaar afgestemd. De auto is technisch heel goed, de software rijeigenschappen? Dat kan beter af worden gegestemd.

[ Voor 23% gewijzigd door oks op 08-10-2025 11:57 ]

@oks Wanneer je de snelheid omhoog of omlaag knop iets langer vast houdt, gaat deze met 10 km omhoog of omlaag.

• Marcel2020
vifra schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Kijk bij mij staat dat mooi allemaal aan, ik ben er niet door afgeleid en af en toe helpen die dingen me ook ...
Wat soms verwarrend is is de beeldherkenning van verkeersborden als er meer dan één snelheid mogelijk is (70 voor zwaar verkeer / 90 voor normale wagens bvb. ... ) maar dat is dan ook maar informatief ...
Verbruik? laat me niet lachen, dat is achter de comma. Heb een verbruik van rond 16,8 gemiddeld over een gans jaar ... wat mooi de WLTP ding is ...
Ik zal het verbruik even negeren, dat was een losse opmerking en het verbrui is meer afhankelijk van weer. tempereratuur en rechtervoet.

Zie hieronder wat de I5 laat zien een 200 meter NADAT ik het 80 km/h bord met eronder een inhaalverbod ben gepasseerd...ik begin de route vanaf een 60km zone, rij via een rotonde de 80 km weg op en rij daar al een km of drie....het is dat soort onlogische fouten waar ik het over heb, het gaat niet om een 90 'bij nat wegdek' die wellicht wat lastiger af te handelen is (alhoewel, dat is ook niet zo ingewikkeld met ruitenwissers die electronisch aangestuurd worden)...overdag op de A16 geeft het ding 120 km/h uur aan waar het bord 120 tussen 1900-0600 staat met eronder het bord 100 tussen 0600 en 1900, en zovoort.

Geweldige auto, heus, maar de programmeurs mogen een opfriscursus bij Mercedes en VW , de marketing en QA afdeling ws meteen ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QS9Fr0ekmYIFrGWOVUiFaCFtLWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mG8TUMlQ9em5Dkj7zbeeDNl7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Marcel2020 op 06-10-2025 19:02 ]

• PhilippeJoris
vifra schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Yep, dat herken ik ook. In het buitenland lijken die onderborden beter te worden herkend. Ik vraag me af: in het buitenland (F en D. NL weet ik even niet) zijn de onderborden zwarte tekst op witte achtergrond, in België zijn dat met witte tekst op blauwe achtergrond. Zou dat het herkennen beïnvloeden?

• Hippe Lip

Hippe Lip

oks schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:02:
Gek eigenlijk dat in de Hyundai ioniq 2025 het zo ingewikkeld is om van alle automatische rijfuncties gebruik te kunnen maken.
@oks
Hoezo ingewikkeld? Standaard staan ze allemaal tegelijk aan, je kunt er dus allemaal gebruik van maken. Veel eenvoudiger ga je het niet krijgen.
Als ik had geweten dat de Hyundai zo slecht op het platte land zou rijden zou ik wellicht anders hebben gekozen. Als ik de automatische rijfuncties van het VW concern (ervaring met Id5 van drie jaar geleden) vergelijk met die van Hyundai op het platteland... Dan is VW zoveel beter.
Die snap ik niet helemaal. Ik rijd een enkele keer ook in een ID.3 en het enige verschil dat ik merk is dat de ACC wat soepeler werkt. Als de voorligger afremt, dan reageert de VW veel soepeler dan de I5, die vrij laat en abrupt gaat remmen.
Voor de rest vind ik de auto prima rijden op provinciale en plattelandswegen. Als er geen strepen langs de randen staan (maar die staan er bijna overal) dan heeft de LFA er uiteraard moeite mee om de weg te volgen, maar ik snap verder niet wat je zo slecht vind op het platte land.
Je merkt dat de Hyundai meer voor de snelweg is gemaakt dan voor de Nederlandse provinciale wegen.
Ja, de I5 vind ik ook een typische reiswagen, zeer geschikt voor langere afstanden.
Een voorbeeld van wat ik erg hinderlijk vind is de snelheidswijziging van je snelheid met telkens maar 1 kilometer. Je moet veel te lang indrukken om met 10 kilometer omhoog te gaan. Daarmee kun je niet automatisch rijden of je automatische snelheid snel aanpassen. Het is gewoon rechtstreeks overgenomen uit de software voor de Hyundai benzine auto en daar klopt dat wel met hoe de motor reageert.
Die snap ik ook niet. Wat heeft de benzinemotor te maken met het wat langer moeten vasthouden van een knopje om de ACC 10 km/h harder of zachter te zetten? Dat is toch identiek voor EV en ICE?

<John O`Mill>

• Marcel2020
PhilippeJoris schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Yep, dat herken ik ook. In het buitenland lijken die onderborden beter te worden herkend. Ik vraag me af: in het buitenland (F en D. NL weet ik even niet) zijn de onderborden zwarte tekst op witte achtergrond, in België zijn dat met witte tekst op blauwe achtergrond. Zou dat het herkennen beïnvloeden?
in/aan de Eu regeling voor rijhulpsystemen zit een aanhangsel met alle landspecifieke borden waar het mee zou moeten werken

• vifra
Codeaction schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:25:
Een 25000 km per jaar, deel bebouwde kom, deel autosnelweg, zelfs trips van 1000 km ... maar ben wel een brave chaufeur die zich aan de snelheden houdt ...

Mix - 30% bebouwde kom - 30% gewestwegen en 40% autostrade ...

Rijgedrag is een belangrijke factor in verbruik . Heb daar eens een cursus voor gevolgd via werk wat echt wel mijn ogen open deed ... en dan ben ik nog eens niet de beste daarin , het is geen doel of sport voor mij op zich ... sommigen gingen wel meer dan 40% minder verbruiken tijdens die cursus (versta dat was ik niet - had in eerste instantie al geen zware voet ).

Wel zacht remmen en dus veel recuperatie (mijn remschijven zien er hard verroest uit) / normaal optrekken (versta ik maak er geen race van - maar niemand klaksoneerd of zo ... ) / niet nerveus in verkeer (hou +- mijn rijlaan ... maar meetal wel midden of linker vak ..) / en veel op cruise control ...

[ Voor 38% gewijzigd door vifra op 07-10-2025 09:58 ]

• vifra
Marcel2020 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

Ik zal het verbruik even negeren, dat was een losse opmerking en het verbrui is meer afhankelijk van weer. tempereratuur en rechtervoet.

Zie hieronder wat de I5 laat zien een 200 meter NADAT ik het 80 km/h bord met eronder een inhaalverbod ben gepasseerd...ik begin de route vanaf een 60km zone, rij via een rotonde de 80 km weg op en rij daar al een km of drie....het is dat soort onlogische fouten waar ik het over heb, het gaat niet om een 90 'bij nat wegdek' die wellicht wat lastiger af te handelen is (alhoewel, dat is ook niet zo ingewikkeld met ruitenwissers die electronisch aangestuurd worden)...overdag op de A16 geeft het ding 120 km/h uur aan waar het bord 120 tussen 1900-0600 staat met eronder het bord 100 tussen 0600 en 1900, en zovoort.

Geweldige auto, heus, maar de programmeurs mogen een opfriscursus bij Mercedes en VW , de marketing en QA afdeling ws meteen ook.

[Afbeelding]
wel dat probleem met twee snelheidsbeperkingen bij elkaar dat zeg ik net ook ... of gewoon combi van borden ...
... maar gaan luisteren naar VW ? Echt ? Heb je daar al eens dat navigatiegedrocht gebruikt ? (en dan spreek ik nog niet over de gebrekkige ios integratie bij VW ? Heb de vergelijk wel sterk hier ... tweede wagen was een iD buske ... top om te rijden maar echt ondermaatste navigatieding ... ).

Mercedes ... ook hier goede vergelijk mee ... broer rijdt daarmee en ja dat is top. Wel sneu van bv. de betaaloptie ios integratie (abo systeem) ... dat extra uitmelken is toch echt zonde ...

Over marketing en QA, dat betaal je hoor. Denk dat je de prijs van I5 versus VW versus mercedes direct voelt ...

• vifra
Hippe Lip schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:34:
Die snap ik niet helemaal. Ik rijd een enkele keer ook in een ID.3 en het enige verschil dat ik merk is dat de ACC wat soepeler werkt. Als de voorligger afremt, dan reageert de VW veel soepeler dan de I5, die vrij laat en abrupt gaat remmen.
is toch in te stellen hoe die reageert in i5? Nog niemand horen klagen daarover bij mij ... vinden het eigenlijk allemaal boterzacht ...

• Marcel2020
Ik had het over de 'rijhulp' systemen niet navigatie, komend uit een Mercedes ben ik ms meer gewend, maar allemensen hoe lastig kan het zijn een regel te programmeren die er voor zorgt dat tussen 06:00 en 19:00 altijd de laagste snelheid vd de twee wordt getoond in een land en dat in geval van snelheid op een verkeersbord en in een wegattribuut het verkeersbord de overhand heeft....GPS lokatie is voorhanden, wegattributen zijn voorhanden, snelheidsborden worden meestal adequaat herkend. Dat scheelt zomaar 60% vd de verkeerde aanwijzingen in de display schat ik.

De ACC vind ik best OK, hangt erg af van je instellingen vwb regeneratie en afstand, wel vind ik dat hij ook op de kortste afstand veel te abrupt reageert als ver weg een voorganger van baan verwisseld.

Prijs? Ik heb het gevoel dat HY dicht tegen de prijs van Mercedes aan zit, en al helemaal vwb reserveonderdelen en servicebeurten, maar dan zonder het serviceniveau ook maar in de buurt te benaderen en zonder de restwaarde. TCO is ws heel vergelijkbaar over een paar jaar gerekend.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:42
Marcel2020 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:37:
Ik had het over de 'rijhulp' systemen niet navigatie, komend uit een Mercedes ben ik ms meer gewend, maar allemensen hoe lastig kan het zijn een regel te programmeren die er voor zorgt dat tussen 06:00 en 19:00 altijd de laagste snelheid vd de twee wordt getoond in een land en dat in geval van snelheid op een verkeersbord en in een wegattribuut het verkeersbord de overhand heeft....GPS lokatie is voorhanden, wegattributen zijn voorhanden, snelheidsborden worden meestal adequaat herkend. Dat scheelt zomaar 60% vd de verkeerde aanwijzingen in de display schat ik.

De ACC vind ik best OK, hangt erg af van je instellingen vwb regeneratie en afstand, wel vind ik dat hij ook op de kortste afstand veel te abrupt reageert als ver weg een voorganger van baan verwisseld.

Prijs? Ik heb het gevoel dat HY dicht tegen de prijs van Mercedes aan zit, en al helemaal vwb reserveonderdelen en servicebeurten, maar dan zonder het serviceniveau ook maar in de buurt te benaderen en zonder de restwaarde. TCO is ws heel vergelijkbaar over een paar jaar gerekend.
Hier heb je wel een interessant punt. Het lijkt er op alsof de "niet-EU/Aziatische/Chinese" EV fabrikanten niet goed weten te dealen met verkeersbord-informatie van EU landen. Sommigen doen alles met de camera, anderen gebruiken een mix van (HD)map-data en cameras, maar effectief lijken ze allemaal niet echt heel fantastisch te werken bij alles behalve de hele standaard situaties.

Daarentegen lijken merken als BWM en Mercedes dit wel goed op orde te hebben, maar alleen (nog?) maar in hun premium modellen. Geen idee wat zij anders doen, ze kunnen nl allemaal toegang krijgen tot dezelfde HD map data. Ik denk idd dat het meer in de logica regels zit die ze erin programmeren.

Ik krijg soms het idee dat bv veel Chinese fabrikanten de "camera only black box" approach van Tesla volgen, en maar hopen dat als er genoeg trainingsdata ingepompt wordt het systeem uit zichzelf wel ineens de borden inclusief alle edge-cases snapt.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 14:22
Punt is wel dat de manier waarop wij onze snelheidslimieten in NL via borden kenbaar maken uniek is in Europa.......elk land doet het anders en dat is bijna niet in te programmeren.

ehhhh..HOI

• Marcel2020
krizzziz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:11:
Punt is wel dat de manier waarop wij onze snelheidslimieten in NL via borden kenbaar maken uniek is in Europa.......elk land doet het anders en dat is bijna niet in te programmeren.
De EU denkt daar toch anders over, er is een lijst met alle borden per land die t.b.v. ISA herkend moeten worden en daar zit meer overeenkomst in dan je denkt (de EU bestaat al even)...moet te doen zijn dunkt me (bestandje per land dat aangeroepen wordt obv GPS ccordinaten. TomTom krijgt de snelheidsinformatie al best goed voor elkaar zonder camera, een autofabrikant mag voor ISA kiezen voor camera only, weg attributen, of een combi vd twee .....ik vermoed dat uiteindelijk de crux zit in de certificering, die mag zoals ik het gelezen heb in een vd EU landen plaatsvinden en of die test ook borden voor de andere landen omvat is me niet duidelijk geworden.

Pagina: 1 ... 274 ... 278 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic