Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Creokr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:57:
Deze melding heb ik ook eens gehad op een koude winterochtend: het SOS systeem heeft een eigen batterij, waarbij de waarschuwing meldt dat de voltage te laag is, daarom dat het na verloop van tijd ook verdwijnt.
Ik heb het die (lange) reisdag een paar keer gehad dat die SOS-melding aan en een tijd later weer uit ging. Het was buiten ca. 14 graden, dus niet bijzonder koud.

En als de batterij van die module in een auto van ongeveer een half jaar oud (geen voorraadmodel) dan al zo zwak is dat het daardoor komt, dan moet ik me toch ernstig zorgen gaan maken?!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-09 15:09
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:52:
[...]

Ik heb het die (lange) reisdag een paar keer gehad dat die SOS-melding aan en een tijd later weer uit ging. Het was buiten ca. 14 graden, dus niet bijzonder koud.

En als de batterij van die module in een auto van ongeveer een half jaar oud (geen voorraadmodel) dan al zo zwak is dat het daardoor komt, dan moet ik me toch ernstig zorgen gaan maken?!
geen gsm ontvangst lijkt me logischer als oorzaak....met alle vooruitgang in GSM netwerken hebben we internationale call handover nog steeds niet geregeld....ga 30 km voor de grens maar eens bellen met iemand en rij al bellend de grens over...duurt meestal 5 a 10 minuten voor je weer kunt connecten....(of een harde reset)

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Vraagje omtrend de 12V batterij.
- is het nog steeds zo dat die niet wordt bijgeladen onder 20% soc? Ik dacht dat er een keer een update is geweest naar 10% maar weet dat niet zeker.
- enig idee hoe snel die dan leeg loopt? En ik las ergens dat “achterklep open en dicht” ook maar een paar keer kan. Enige indicatie hoe vaak?

Ik ben op vakantie in Portugal, vandaag dreigde ik met 18% op de camping te komen. Nog net voor de camping kwamen we langs een lader dus “die zorg is voorkomen”. Ik had sowieso wel willen laden voor ik de nacht in ging. Maar…. We zouden lunchen en dan gaat de achterklep een paar keer open en dicht (ik had al bedacht dat ik dat dan dus op rantsoen zou moeten zetten).
Maar goed….
Enige kwantitatieve guidance?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2020
Stefannn schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:57:
Vraagje omtrend de 12V batterij.
- is het nog steeds zo dat die niet wordt bijgeladen onder 20% soc? Ik dacht dat er een keer een update is geweest naar 10% maar weet dat niet zeker.
- enig idee hoe snel die dan leeg loopt? En ik las ergens dat “achterklep open en dicht” ook maar een paar keer kan. Enige indicatie hoe vaak?

Ik ben op vakantie in Portugal, vandaag dreigde ik met 18% op de camping te komen. Nog net voor de camping kwamen we langs een lader dus “die zorg is voorkomen”. Ik had sowieso wel willen laden voor ik de nacht in ging. Maar…. We zouden lunchen en dan gaat de achterklep een paar keer open en dicht (ik had al bedacht dat ik dat dan dus op rantsoen zou moeten zetten).
Maar goed….
Enige kwantitatieve guidance?
tegenwoordig is dat onder de 10% Ik zou me niet heel druk maken om de lading van HV accu tenzij je de 10% aantikt

je kunt altijd de dag erna op zoek naar een lader om van bv 5% naar meer te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 12:27
Na 82.486 tevreden kilometers en bijna vier jaar onbezorgd rijden mag ik mij nu melden tussen de andere rijders met ICCU problematiek.

Woensdagavond sloot ik mijn auto aan op de laadpaal thuis. Stroom klapt eruit. Bleken twee fasen doorgebrand - enexis moest erbij komen om de boel te repareren.

Nadien geprobeerd bij AC palen in de wijk te laden- maar die geven allemaal een storing.

Momenteel sta ik aan de DC Lader die doet het gelukkig nog wel.

Maar ik vermoed dat ik nu ook een afspraak bij de dealer mag gaan maken 😒

Eind december loopt het leasecontract af en moet ik de auto omruilen, hopelijk is ie wel voor die tijd weer klaar. 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertjb61
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-09 09:48
Vandaag is opdracht gegeven om de auto op transport naar NL te zetten voor reparatie. Repatriering kan volgens opgave ANWB 2 tot 3 weken duren. Volgens dealer in Slovenie die na de autopech de diagnose heeft gedaan en die het ICCU probleem constateerde is momenteel de leverbaarheid van de ICCU in Europa slecht, er is nergens in Europa voorrad.

Het eerste contact met dealer in NL die ons een half jaar geleden de auto heeft geleverd (MY2025) en die ook de reparatie zal gaan doen is onbevredigend. Vervangend vervoer is alleen beschikbaar indien we ervoor betalen. Lijkt ons een onacceptabel voorstel gegeven de leeftijd van de auto (half jaar) en de prijs die we er voor betaald hebben (Lounge, RWD, 84kw).

Iemand zelf ervaring opgedaan met hoe dealers in NL hier mee zijn omgegaan?
geertjb61 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:44:
Het was idd de ICCU die kapot is. Goed balen. Onze auto blijft achter in Slovenie en komt binnenkort op transport nar NL. Na wat 5-en en 6-en uiteindelijk vervangauto kunnen regelen via Hyundai pechhulp om onze reis mee te vervolgen en terug naar NL te reizen. Begrijp wel van dealer in Slovenie dat ICCU's momenteel slecht leverbaar zijn (daar in ieder geval). Weet niet hoe dat in NL is. Onze dealer thuis heeft nog geen uitsluitsen gegeven. Ben wel bang dat we onze auto ff kwijt zijn. Mag hopen dat de dealer/Hyundai wat coulant is voor ons wat betreft vervangauto, gegeven dat onze auto nog geen half jaar oud is.
Al met al wel een zeer negatieve ervaring. Als ie rijdt is het een fijne auto, maar weet niet of ik de auto (na reparatie) nog durf te vertrouwen.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB1962
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-09 20:40
geertjb61 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:53:
Vandaag is opdracht gegeven om de auto op transport naar NL te zetten voor reparatie. Repatriering kan volgens opgave ANWB 2 tot 3 weken duren. Volgens dealer in Slovenie die na de autopech de diagnose heeft gedaan en die het ICCU probleem constateerde is momenteel de leverbaarheid van de ICCU in Europa slecht, er is nergens in Europa voorrad.

Het eerste contact met dealer in NL die ons een half jaar geleden de auto heeft geleverd (MY2025) en die ook de reparatie zal gaan doen is onbevredigend. Vervangend vervoer is alleen beschikbaar indien we ervoor betalen. Lijkt ons een onacceptabel voorstel gegeven de leeftijd van de auto (half jaar) en de prijs die we er voor betaald hebben (Lounge, RWD, 84kw).

[...]
Hezelfde heb ik meegemaakt, ook in Slovenië. Met mijn dealer overeengekomen de auto naar NL te laten brengen voor de reparatie terwijl de nieuwe ICCU in bestelling was. Huurwagen werd door Hyundai mobility service geregeld maar die stond in Oostenrijk, daar moest ik op eigen gelegenheid heen.

Lounge AWD besteld eind juni '21, geleverd 8 januari '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertjb61
En hoe is jouw dealer in NL omgegaan met alternatief vervoer in de periode dat de ICCU nog niet gerepareerd was? Bij ons willen ze (tot dusver) wel een leenauto beschikbaar stellen, maar tegen behoorlijke kosten. Zeker met de (wat ik begrijp) problematische levering van ICCU's kunnen die kosten dan behoorlijk gaan oplopen. Iets wat ik onverkoopbaar vind bij een auto in die prijsklasse en die nog vrijwel nieuw is.
MB1962 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:01:
[...]

Hezelfde heb ik meegemaakt, ook in Slovenië. Met mijn dealer overeengekomen de auto naar NL te laten brengen voor de reparatie terwijl de nieuwe ICCU in bestelling was. Huurwagen werd door Hyundai mobility service geregeld maar die stond in Oostenrijk, daar moest ik op eigen gelegenheid heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB1962
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-09 20:40
geertjb61 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:49:
En hoe is jouw dealer in NL omgegaan met alternatief vervoer in de periode dat de ICCU nog niet gerepareerd was? Bij ons willen ze (tot dusver) wel een leenauto beschikbaar stellen, maar tegen behoorlijke kosten. Zeker met de (wat ik begrijp) problematische levering van ICCU's kunnen die kosten dan behoorlijk gaan oplopen. Iets wat ik onverkoopbaar vind bij een auto in die prijsklasse en die nog vrijwel nieuw is.

[...]
Dat was geen probleem, ik kreeg gratis een Ioniq5 demo wagen mee. Het bedrijf waar ik werk is vaste klant bij diezelfde dealer, dat maakt mogelijk verschil. Gratis vervangend vervoer zou toch standaard moeten zijn tijdens een reparatie onder garantie? Staat hierover niets in de voorwaarden van de "Mobiliteitsgarantie"?

Lounge AWD besteld eind juni '21, geleverd 8 januari '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

MB1962 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:06:
Gratis vervangend vervoer zou toch standaard moeten zijn tijdens een reparatie onder garantie? Staat hierover niets in de voorwaarden van de "Mobiliteitsgarantie"?
Ik meen dat je inderdaad recht hebt op een leenauto ‘tijdens de reparatie’. Maar voordat ze aan die reparatie kunnen beginnen is er een (lange) wachttijd, en daarover staat nix beschreven… 8)7

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:54
@geertjb61

Artikel 15 van de Bovag voorwaarden stelt dat de garage verantwoordelijk is voor een passende vervoersoplossing.

• geertjb61
Ik neem aan dat een passende oplossing niet een leenauto is waar de dealer ruim € 600,- per maand voor wil rekenen. Dat is althans het eerste voorstel van de dealer.
trippelb schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 07:03:
@geertjb61

Artikel 15 van de Bovag voorwaarden stelt dat de garage verantwoordelijk is voor een passende vervoersoplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 12:27
Bedankt voor het informeren over de MyHyundai app @Rembooooo @tvc15. Ik had een probleem met de betaling voor bluelink. En sindsdien zat ik al weken helemaal vast in een loop in de bluelink app. Ik kon maar geen nieuwe abonnementen afsluiten. Via de MyHyundai app lukte dat in 1 keer. Super!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:59
geertjb61 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:02:
Ik neem aan dat een passende oplossing niet een leenauto is waar de dealer ruim € 600,- per maand voor wil rekenen. Dat is althans het eerste voorstel van de dealer.
Maar wat is er niet 'passend' aan een oplossing die je ongeveer 20 euro per dag moet gaan kosten voor een leenauto?
Ik kan zo gauw dat artikel 15 niet vinden (de BOVAG voorwaarden die ik vond zijn maar 7[?] paragrafen), maar daar staat vast niet dat de dealer/garantieverlener alle kosten voor een eventuele huurauto gaat dragen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• trippelb
Peter-036 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:36:
[...]

Maar wat is er niet 'passend' aan een oplossing die je ongeveer 20 euro per dag moet gaan kosten voor een leenauto?
Ik kan zo gauw dat artikel 15 niet vinden (de BOVAG voorwaarden die ik vond zijn maar 7[?] paragrafen), maar daar staat vast niet dat de dealer/garantieverlener alle kosten voor een eventuele huurauto gaat dragen.
https://www.bovag.nl/garantievoorwaarden

Gewoon hier te vinden?

Lijkt me niet meer dan logisch dat de extra kosten voor een huurauto voor de garage zijn. De auto kan niet gebruikt worden, dus moet de garage iets regelen. De klant daarvoor laten betalen in een garantiegeval is niet redelijk.

• trippelb
@geertjb61 Eigenlijk is trouwens artikel 14 lid 4 van toepassing daar staat ook expliciet dat de klant niet hoeft te betalen voor de vervanging.

[ Voor 4% gewijzigd door trippelb op 27-09-2025 10:14 ]

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:02
trippelb schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:12:
[...]

https://www.bovag.nl/garantievoorwaarden

Gewoon hier te vinden?

Lijkt me niet meer dan logisch dat de extra kosten voor een huurauto voor de garage zijn. De auto kan niet gebruikt worden, dus moet de garage iets regelen. De klant daarvoor laten betalen in een garantiegeval is niet redelijk.
Wij hebben ook een defecte ICCU gehad. Onze dealer (Belgium) heeft ons een EV als vervanger meegegeven. De herstelling duurde 18 calenderdagen, met dien verstande dat er nog 5 ICCU herstellingen vóór ons in het plan stonden en maar één ICCU op voorraad. Dat ging dus nog redelijk snel maar ja, goede dealer, hé.

• Crocidolite
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05:42
[b]
Toen mijn ICCU kapot was kreeg ik van de dealer een leenauto mee maar ze zeiden dat ze dat niet verplicht
waren. Alleen gedurende de reparatie waren ze verplicht een leenauto mee te geven maar niet gedurende de wachttijd op onderdelen wat bij mij gelukkig "maar" 3 weken duurde i.p.v. maanden.

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:31

[...]
Wij hadden kapotte laadpoort (geen AC/DC laden dus meer). Auto in Frankrijk achtergelaten. Vervangend vervoer vanuit Frankrijk niet nodig, want met een groep teruggereisd. Daarna kregen we 1 dag een auto van leasemaatschappij en de dag erna een auto van de dealer. Dealer zorgde dus voor vervangend vervoer gedurende de periode dat de auto terug moest komen uit Frankrijk(1,5 week). Reparatie was 2 uur.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Crocidolite schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:36:
[...]

Toen mijn ICCU kapot was kreeg ik van de dealer een leenauto mee maar ze zeiden dat ze dat niet verplicht
waren. Alleen gedurende de reparatie waren ze verplicht een leenauto mee te geven maar niet gedurende de wachttijd op onderdelen wat bij mij gelukkig "maar" 3 weken duurde i.p.v. maanden.
@geertjb61
“Gokje “
Geen leenauto voor “Wachttijd op onderdelen” is begrijpelijk als de auto nog rijdt. Bijvoorbeeld als je met een deuk zit.
In dit geval lijkt me “dat de auto in reparatie is”. Hij staat immers niet bij jou.
Ongetwijfeld voer voor juristen. Wellicht kan je er ook jurisprudentie op vinden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Marcel2020
Hyundai heeft er voor te zorgen dat binnen een redelijke termijn onderdelen beschikbaar zijn, 3 maanden wachten op een onderdeel dat een auto tot een inert blok maakt is te idioot voor woorden (net als de prijzen die HY hanteert voor onderdelen).

Volgens mij is er wel jurisprudentie voor een 'redelijke' reparatietermijn, en het is niet de 1e ICCU die stuk gaat dus je kunt er van uit gaan (en aantonen) dat HY weet dat er een ruime voorraad nodig is....jou de dupe laten worden van de onverschilligheid lijkt me niet 'redelijk'.

https://www.degeschillenc...riode-in-principe-gratis/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-09 16:27
trippelb schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:13:
@geertjb61 Eigenlijk is trouwens artikel 14 lid 4 van toepassing daar staat ook expliciet dat de klant niet hoeft te betalen voor de vervanging.
misschien lees jij iets anders dan ik, er staat alleen:
" Tijdens reparatie of vervanging wegens garantie zoals bedoeld
in artikel14 lid 1 en in lid 3 en het BOVAG Garantiebewijs zorgt de
verkoper/reparateur ook voor een passende oplossing voor
vervoersproblemen van de consument.
"

er wordt NIET gezegd dat die oplossing gratis moet zijn. De garage zorgt dan voor een passende oplossing, eventueel een vervangende auto. Maar gratis kan niet, want de leenauto moet ook aangeschaft worden, heeft een afschrijving, er komen kilometers bij, onderdelen slijten, hij is verzekerd, en moet houderschapbelasting betaald worden. Dus ja, wat is passend? Dat zal elke gebeurtenis afgewogen moet worden door de garage. Deze kosten kan/mag doorberekend worden, en iets van 400-500 per maand is denk ik redelijk. En wat ook misschien meespeelt.... hoe coulance is de dealer, het belang van een verstandhouding met de klant, hoelang duurt de reparatie, incl wachttijd onderdeel, etc etc.

[ Voor 10% gewijzigd door wim1955 op 27-09-2025 16:27 ]

• trippelb
wim1955 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:12:
[...]

misschien lees jij iets anders dan ik, er staat alleen:
" Tijdens reparatie of vervanging wegens garantie zoals bedoeld
in artikel14 lid 1 en in lid 3 en het BOVAG Garantiebewijs zorgt de
verkoper/reparateur ook voor een passende oplossing voor
vervoersproblemen van de consument.
"

er wordt NIET gezegd dat die oplossing gratis moet zijn. De garage zorgt dan voor een passende oplossing, een vervangende auto. Maar gratis kan niet, want de leenauto moet ook aangeschaft worden, heeft een afschrijving, er komen kilometers bij, onderdelen slijten, hij is verzekerd, en moet houderschapbelasting betaald worden. Dus ja, wat is passend? Deze kosten kan/mag doorberekend worden, en iets van 400-500 per maand is denk ik redelijk.
. Bij vervanging wegens garantie zoals bedoeld in artikel 14 lid 1 en in lid 3
en het BOVAG Garantiebewijs is de consument niet gehouden te betalen
voor normaal gebruik van het vervangen product in de periode voor de
vervanging.

• trippelb
Lijkt me nogal wiedes hè, dat je niet hoeft te betalen voor een vervangend product. Dat verhaal over kosten en afschrijving geld namelijk ook voor je eigen auto waar je geen gebruik van kan maken. Wegenbelasting, verzekering en afschrijving stoppen niet omdat je auto het niet doet.

• trippelb
Het alternatief is overigens de koop laten ontbinden.

Sleutels van de auto inleveren en aanschafprijs terug eisen. Een auto van 50-60k die binnen een half jaar stil komt te staan voor circa 2a3 maanden is overduidelijk niet conform wat de koper had verwacht aan te schaffen.

Ik vind het ook hondsbrutaal dat een dealer daar nog geld voor durft te vragen ook. Als ze vergoed willen worden voor dat soort kosten moeten ze dat met Hyundai regelen en niet met de klant.

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online

[...]
De ICCU van mijn Ioniq 6 ging op een zaterdag kapot en ik kon 'em woensdags weer ophalen, wel door avondwerk van de monteurs 😀
Volgens mijn dealer is er tegenwoordig ruim voldoende voorraad.
Ik kreeg gratis een Tuscon PHEV mee, waarschijnlijk omdat het maar om een paar dagen ging.
Pagina: 1 ... 273 274 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic