Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:38
krizzziz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:11:
Punt is wel dat de manier waarop wij onze snelheidslimieten in NL via borden kenbaar maken uniek is in Europa.......elk land doet het anders en dat is bijna niet in te programmeren.
borden zijn grote deels EU gereguleerd en niet zo verschillend van land tot land ..; zeker de snelheidsborden waarover we nu spreken ...

Alleen door het dens wegennetwerk en hoog verkeersdrukte is in westerse eu landen er wel substantieel veel gebruik van bord op bord signalisatie - hetgeen niet overal zo is.

En ze zouden dat wel kunnen programmeren - is gewoon een kwestie van geld ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:23
hier staan ze allemaal, deze ook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOmeSYiWR-4ElhVDvhi4C6bJJ4U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RLyuwyaFOE0GSC5Ip0I609R0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1M2ETkMqPX0HpmVSmkNVTZUJV0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gQH9kJQRHFzsMVQB9ZPaCKYy.png?f=user_large

https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_del/2021/1958/oj/eng
Speed limit determination
3.4.2.1.

Country of operation setting
3.4.2.1.1.

If knowledge of the country of operation is a prerequisite for correct speed limit determination, the ISA system shall comply with either of the following conditions:
(a)

the system is able to automatically detect the country-code and set it with or without user confirmation; or

(b)

the system allows the driver to manually select the country-code.

If knowledge of the region of operation is a prerequisite for correct speed limit determination, the system may adopt the more common applicable speed limit throughout the various regions of that country, to the discretion of the manufacturer.

3.4.2.1.2.

The ISA system shall retain the manually set or user confirmed country of operation, even after re-activation of the vehicle master control switch.
3.4.2.1.3.

The manual setting procedure for the country of operation shall be intuitive and through a non-complex interface. In particular, it shall be easy to toggle between current and previous country of operation choices.
3.4.2.1.4.

In case of the need for manual setting or user confirmation, the motor vehicle’s user instructions (e.g. owner’s manual, vehicle handbook) shall clearly specify that this procedure is required for correct operation of the ISA system.
3.4.2.1.5.

Motor vehicles intended for local or regional operation (e.g. buses of Classes I and A) may have limited ISA system operational capabilities as regards knowledge of the country or region of operation. The user instructions of the motor vehicle shall clearly specify the limitations of the ISA system and provide information on how to obtain alternative country or regional parameters from the manufacturer if the place of operation of the motor vehicle changes. Until the introduction of a dedicated entry in the Certificate of Conformity, the text “ISA functionality is limited to country or region of operation” shall be added to the “remarks” in the Certificate of Conformity as to allow inclusion of this information in on-board vehicle registration papers.
3.4.2.2.

Perceived speed limit determination through observation of explicit speed limit signs.

en ook de testvoorwaarden enz. in sectie 4

[ Voor 7% gewijzigd door Marcel2020 op 07-10-2025 16:25 ]

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik heb vanuit HA een koppeling met de auto via de Bluelinkintegratie. Helaas lijkt die soms nogal achter te lopen, wat heel vervelend is als je vanuit die koppeling gaat aansturen. Dat doe je dan op onjuiste gegevens.

Weet iemand of je (vanuit HA) op de een of andere manier iets naar de auto kunt sturen zodat je de data van die koppeling ververst, dat de auto de data van dát moment doorgeeft?
Ja, ik weet dat je maar een maximum aantal polls per dag kunt maken met de API, maar dat zou geen problemen moeten geven. Die extra trigger ga ik niet heel vaak geven.
Maar hoe moet dat?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-10 08:16
In het EV6-topic zijn ze allemaal super enthousiast nadat ze de fase van de subwoofer hebben omgewisseld.
Zie petertenboer in "Het grote Kia EV6 topic" en verder.
Aangezien onze Ioniq 5 redelijk hetzelfde is en sommige ook al de subwoofer hebben vervangen voor iets anders, vroeg ik mij af of bij ons de subwoofer misschien ook verkeerd is aangesloten.
Eigenlijk gewoon stille hoop dat ik na een paar jaar weer een leuke gratis upgrade krijg. >:)
Iemand toevallig al eens geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domoor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-10 08:38
@jouwheld Ik heb de fase inderdaad omgekeerd in mijn MY2025 AWD. De sub klinkt er een stuk beter door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:12:
Ik heb vanuit HA een koppeling met de auto via de Bluelinkintegratie. Helaas lijkt die soms nogal achter te lopen, wat heel vervelend is als je vanuit die koppeling gaat aansturen. Dat doe je dan op onjuiste gegevens.

Weet iemand of je (vanuit HA) op de een of andere manier iets naar de auto kunt sturen zodat je de data van die koppeling ververst, dat de auto de data van dát moment doorgeeft?
Ja, ik weet dat je maar een maximum aantal polls per dag kunt maken met de API, maar dat zou geen problemen moeten geven. Die extra trigger ga ik niet heel vaak geven.
Maar hoe moet dat?
HA gebruikt kia_uvo, die onder water de Python library hyundai_kia_connect_api gebruikt. Deze heeft de mogelijkheid om cached waardes op te halen óf een force update te doen.

Vanuit hyundai_kia_connect_monitor gebruik ik alleen de Python library hyundai_kia_connect_api.

Voorbeeld hoe je het zou kunnen aanroepen vanuit Python:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
manager = VehicleManager(
                    region=1,
                    brand=2,
                    username="USERNAME",
                    password="PASSWORD",
                    pin="",
                    geocode_api_enable=True,
                    geocode_api_use_email=True,
                    geocode_provider=1,
                    geocode_api_key="",
                    language="nl",
                )
manager.check_and_force_update_vehicles(0)  # forced sync
manager.update_all_vehicles_with_cached_state()

Hier kun je vinden hoe je een Action Python script kunt maken. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

P.S. hierdoor wordt de auto wakker gemaakt en als je dat vaak doet, kan de 12 volt accu leeglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:39
jouwheld schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:05:
In het EV6-topic zijn ze allemaal super enthousiast nadat ze de fase van de subwoofer hebben omgewisseld.
Zie petertenboer in "Het grote Kia EV6 topic" en verder.
Aangezien onze Ioniq 5 redelijk hetzelfde is en sommige ook al de subwoofer hebben vervangen voor iets anders, vroeg ik mij af of bij ons de subwoofer misschien ook verkeerd is aangesloten.
Eigenlijk gewoon stille hoop dat ik na een paar jaar weer een leuke gratis upgrade krijg. >:)
Iemand toevallig al eens geprobeerd?
fase omdraaien is echt de manier voor complete onbenullen om een "beter geluid" te realiseren.

Niet doen, de woofer zal snel defect gaan en het klinkt echt niet beter.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:40
rvdgaag schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:09:

fase omdraaien is echt de manier voor complete onbenullen om een "beter geluid" te realiseren.

Als je dan een (groot) aantal mensen wegzet als 'complete onbenullen', is het misschien een goed idee om dat statement te onderbouwen?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Peter-036 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Als je dan een (groot) aantal mensen wegzet als 'complete onbenullen', is het misschien een goed idee om dat statement te onderbouwen?
Dat had ik al een beetje gedaan maar ik zal nog wat toevoegen, de woofer wordt ingetrokken door een sterke mageneet, wanneer de spanning wegvalt veert de woofer terug wat een snelle luchverplaatsing veroorzaakt wat een mens ervaart als geluid, in dit geval een lage frequentie.

Als je de + en min omdraait dan gebeurt nog steeds het zelfde alleen de andere kant op, waardoor de woofer uitgeduwd wordt (minder ver dan wanneer hij ingetrokken wordt) en terug schiet, er is ook een luchtverplaatsing, weliswaar met een andere timing dus je hoort het "beter" omdat de lage toon domweg een fractie van een seconde later weer egeven wordt dan de andere tonen uit de andere speakers dus je hoort hem waarschijnlijk beter. De conus is niet gemaakt om deze andere kant op actief te bewegen, dus de ophanging van de conus zal op termijn gaan scheuren en/of de spoel onderaan de konus verbrand.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

rvdgaag schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:09:

@rvdgaag
Dat klinkt wel heel erg ongenuanceerd. Bovendien zijn we hier gewend om wat vriendelijker en met wat meer respect met elkaar om te gaan. Het zou fijn zijn als je je daar bij aansluit.

Als elektrotechnicus kan ik me niet zoveel voorstellen bij “zal snel defect gaan”, want geen van beide polen zijn aan massa verbonden (zwevend dus) en je bied nog steeds dezelfde symmetrische golfvorm aan. Er is geen plus en min, die zijn er alleen om de fase (gelijkloop) aan te geven in een zwevende omgeving.

Akoestisch kan ik me er juist veel bij voorstellen. De woofer zit immers helemaal achterin, waardoor het geluid daarvan een langere looptijd heeft en daardoor juist uit fase bij je, voorin de auto, aankomt. Omkeren van de aansluitingen compenseert dat.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 08-10-2025 09:32 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:46
rvdgaag schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:25:
[...]Als je de + en min omdraait dan gebeurt nog steeds het zelfde alleen de andere kant op, waardoor de woofer uitgeduwd wordt (minder ver dan wanneer hij ingetrokken wordt) en terug schiet, er is ook een luchtverplaatsing, weliswaar met een andere timing dus je hoort het "beter" omdat de lage toon domweg een fractie van een seconde later weer egeven wordt dan de andere tonen uit de andere speakers dus je hoort hem waarschijnlijk beter. De conus is niet gemaakt om deze andere kant op actief te bewegen, dus de ophanging van de conus zal op termijn gaan scheuren en/of de spoel onderaan de konus verbrand.
+ en - zijn in dit geval niet van een gelijkspanning, maar van de wisselspanning. Daar is het omdraaien niets anders dan de fase omdraaien, dus in plaats van uitslaan-intrekken wordt het intrekken-uitslaan van een de conus. Het is niet zo dat de conus vanaf het null punt alleen na voren óf alleen na achteren gaat, het gaat altijd beide kanten op, de conus is daar voor gemaakt. Bij een gelijkspaning zou het verhaal wel kloppen, maar dat is bij een speaker niet het geval. + en - zijn in dit geval een beetje misleidend.
Een Dsp kan dat ook de fase verschuiven, zelf in kleine stappen.

tav van de ev6 en ioniq5, het zijn andere subwoofers en bekabeling, het zal dus niet persé ook gelden voor de I5 (met subwoofer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dank je, @ZuinigeRijder. Daar ga ik eens mee aan de slag.
ZuinigeRijder schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:55:
[...]
P.S. hierdoor wordt de auto wakker gemaakt en als je dat vaak doet, kan de 12 volt accu leeglopen.
En dank ook voor deze waarschuwing. We (ik zelf ook) hebben genoeg ervaring met 12V-perikelen, dus daar zal ik zeker op letten. (y)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-10 17:23
PhilippeJoris schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Yep, dat herken ik ook. In het buitenland lijken die onderborden beter te worden herkend. Ik vraag me af: in het buitenland (F en D. NL weet ik even niet) zijn de onderborden zwarte tekst op witte achtergrond, in België zijn dat met witte tekst op blauwe achtergrond. Zou dat het herkennen beïnvloeden?
In Frankrijk staat onder de afslagborden pijlen, daarom gaat het daar goed. Zit nu in Italië, is een ramp, bij afslag 40 km borden zonder pijl, dus direct 40 km op scherm!!!!

PieterH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

canonball schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:35:
[...]
tav van de ev6 en ioniq5, het zijn andere subwoofers en bekabeling,
Andere woofers kan ik me iets bij voorstellen, maar het blijven woofers. Wat kan er zó veel verschillen?
En andere bekabeling? Zal toch beide koper- (of alu-) draad zijn?
het zal dus niet persé ook gelden voor de I5 (met subwoofer)
Maar als je de langere looptijd beschouwt (helemaal van achteruit) dan klinkt het wel logisch?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pieter Hermens schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:43:
In Frankrijk staat onder de afslagborden pijlen, daarom gaat het daar goed. Zit nu in Italië, is een ramp, bij afslag 40 km borden zonder pijl, dus direct 40 km op scherm!!!!
@Pieter Hermens
Dan hoop ik dat je de koppeling naar je ACC uitgeschakeld hebt, want anders rijd je opeens 40 op de snelweg… :+
_/-\o_

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:46
Hippe Lip schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:43:
[...]
Andere woofers kan ik me iets bij voorstellen, maar het blijven woofers. Wat kan er zó veel verschillen?
[...]
Maar als je de langere looptijd beschouwt (helemaal van achteruit) dan klinkt het wel logisch?
Met bekabeling bedoel ik de stekkers enzo, daar kan bv de fase al anders zijn.

Ik bedoel echt dat het niet persé ook geld voor de i5, niet dat het niet zou gelden voor de i5. Het geluid van de i5 is niet zo goed dat ik het uitsluiten, ik zou het absoluut ook logisch vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcel2020
Het hangt er ook nog van af of de versterkers voor de diverse kanalen de fase omdraaien of niet...er is een absolute fase, als je die kloppend maakt is het geluid wel degelijk beter.
Een speaker gaat niet kapot van de fase verkeerdom aansluiten, het ding slingert om een mechanisch middelpunt en wordt door surround en spider op die plek gehouden, de magneet zorgt ervoor dat de conus beweegt als wisselstroom uit de versterker in de spreekspoel een magnetisch veld opwekt.

MAARR, igv een subwoofer kan het zomaar dat de looptijdverschillen (mn die van de reflecties gezien de golflengte van lage frequenties, de I5 is groot maar toch ook weer niet zo groot) een verschil uitmaken, vooral als de hoogste frequentie die het ding weergeeft vrij hoog is. Gewoon lekker uitproberen wat beter klinkt, testfile erbij kan helpen (ik weet zo niet of die bestaan met 'subwoofer in absolute phase, en subwoofer out of absolute phase' anders even de stekker vd sub omprikken.

Als zelfbekennend audiofiel is me die moeite in de auto eerlijk gezegd niet waard, er is zoveel omgevingsgeluid en de plaatsing vd speakers en de akoestiek is altijd bagger zodat het in mijn oren niet heel veel uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oks
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 10:23

oks

@Hippe Lip Ik denk dat we elkaar niet helemaal goed begrijpen. Ik bedoel met automatische rijfunctie. AAC etc. Dat staat niet automatisch aan. Je moet het allemaal aanzetten. Je moet drie knoppen aanraken om alle functies aan te zetten. Althans bij mij. Laten we het verder beschrijven. Op een tweebaans snelweg gaat de auto niet in automatische baanwisseling. Het werkt pas op de driebaans snelwegen althans zo ervaar ik dat. Er wordt dan iedere keer gevraagd of je met de ok knop deze optie aan te zetten. Waarom niet automatisch? Drukke baan op de linkerkant? Vergeet het maar de auto 'durft' niet. Het algoritme is nog niet verfijnd genoeg.
Voor wat betreft de landelijke wegen, in de ID5 was het zo dat als je op een landweggetje rijd hij zelf aangeeft met welke snelheid de weg gereden kan worden en past de autosnelheid zich ook aan. Het is als een rally rijder aanwijzing althans zo lijkt het. Dus je ziet in het display dat er een 20 kilometer bocht aankomt en dan past de auto zich aan op die snelheid. In Frankrijk op het platteland: geweldig. Dat vind ik nu behulpzaam automatisch rijden. In de ioniq5 niets van dat al: 60 is 60 en gaan met die banaan. Rotondes zijn een ding met de ioniq5 maar dat is ook zo met een ID5 of een seat. In die laatste auto's wordt de snelheidsbord aanwijzing gewoon gevolgd. Met de Ioniq5 een bord voor de rotonde dat je 70 moet rijden met huidige snelheid van honderd? Gewoon geen reactie. Je moet zelf in de ankers. Laat staan dat hij überhaupt door heeft dat je op een rotonde afkachelt. Als je niets doet kachelt hij gewoon met 100 honderd door. In de Seat en ID5 kan je dan je automatische snelheidsinstelling snel met 10 kilometers naar beneden herhaald de snelheid afremmen. In de ioniq5 is dat door anticiperend instellen van je snelheid onmogelijk door de stapjes van 1 kilometer omlaag. Het wordt wat anders als je een auto voor je hebt dan geldt de automatische 'afstandhouder'. Maar op de rotonde? De radar zou volgens mij in staat moeten zijn om de voorligger in de gaten te blijven houden. Visueel in mijn headup display wordt de voorligger nog wel gedetecteerd. Maar dat gebeurt niet qua afstandhouden. Dus dan is je voorligger uit "beeld", gaat de auto vrolijk op "het gas" op de rotonde! Dit zijn gevallen van volgens mij allemaal goed te repareren software gedrag. Dan de kaart in de auto zelf, de updates zijn zo laagfrequent dat is gewoon niet van deze tijd. Ik zelf gebruik nu mijn apple CarPlay van mijn telefoon met tomtom software omdat de updates en de actuele verkeerssituatie veel accurater zijn en betere alternative routegeleiding geeft althans in Nederland. Het zou aardig zijn als de tomtom software dan zou kunnen praten met de auto. Maar ja dat gebeurt volgens mij niet. Zo genoemd wat dingen die niet gepolijst zijn in de ioniq5 qua rijgemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

koper dawel alu bekabeling gaat het verschil in fase niet uitmaken, en ook niet veel impact op het geluid van een subwoofer hebben (in een auto al helemaal niet bij deze installatie).

Wat ws veel meer impact heeft is het formaat vd behuizing vd subwoofer en de unit(s) die er in zitten, gezien de kleine afmetingen vd sub in de I5 heeft dat ding geheid een 'bonkige' afstemming, wat veel mensen dan weer als 'goed laag' interpreteren :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Pieter Hermens schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

daarom? Ik begrijp niet helemaal waarom het (wat) in Frankrijk goed gaat. Onderborden staan amper in de lijst te herkennen borden...

Hoe het algorithme kiest om danwel het bord danwel het wegattribuut te negeren?
Ik heb er nog weinig consistentie in ontdekt, de ene keer word een enkel bord op een naastliggende weg genegeerd, de andere keer mag je volgens de aanduiding maar 30 waar je op de hoofdrijbaan bv gewoon 80 mag etc. Kan met accuratesse vd GPS te maken hebben, maar road mapping zou dat meestentijds moeten voorkomen (de navigatie herkent best vlot dat je niet meer op de hoofdrijbaan zit als er een parallel strook is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:12:

Maar hoe moet dat?
Ik zie dat je al een reactie had, maar ik doe het op een andere manier.
Neem even aan dat je deze gebruikt? https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo

Dan heb je namelijk in Home Assistant 2 actions vanuit deze integratie die je kan gebruiken:
1. kia_uvo.update die haalt de gecachte informatie op. Dus ververs je vanaf de servers, maar niet dat je auto wordt gewekt.
2. kia_uvo.force_update dan forceer je een refresh van de data bij je auto. Het 12volt verhaal is ook hier van toepassing ;)
Zelf heb ik daar 2 buttons mee in de UI, maar je kan ook scripts/automations bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gri- schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:33:
[...]
Dan heb je namelijk in Home Assistant 2 actions vanuit deze integratie die je kan gebruiken:
1. kia_uvo.update die haalt de gecachte informatie op. Dus ververs je vanaf de servers, maar niet dat je auto wordt gewekt.
2. kia_uvo.force_update dan forceer je een refresh van de data bij je auto. Het 12volt verhaal is ook hier van toepassing ;)
Zelf heb ik daar 2 buttons mee in de UI, maar je kan ook scripts/automations bedenken.
Dank, @gri-.
Hemaas kan ik die twee entities niet vinden in mijn integratie. Als ik zoek op ‘update’, dan krijg ik alleen dit. Doe ik iets verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMf2op3OS3eTpHxjyDm2nLiv2WE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6YDFf0FrUt1dSOIsmnABz7n.jpg?f=fotoalbum_large

En ik gebruik deze integratie. Dat kijkt de integratie die je aangaf, toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKx7oUFnmJd5L0VQreHrUoeijNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzhudA8TfAoI67alf1Z8cX71.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Hippe Lip op 08-10-2025 23:19 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
@Hippe Lip Als je het los wil proberen of checken kan je naar Developer tools en dan tabje genaamd Actions daar dan zoeken op Kia update bijvoorbeeld.

Het verschil is dat dit een action is, geen entity/sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirojth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:40
Een kleine iccu vraag: zou het uitmaken als je vaak kleine beetjes laad?

Inmiddels via tibber alleen laden tijdens goedkope uren. Ik zie dan in de tibber Pulse dat er een uur gelaad wordt. Even pauze en weer laden. Dus het laadproces wordt elke keer kort onderbroken. Heb ik natuurlijk geen last van, maar zou zoiets effect hebben op de levensduur / risico op defect van de iccu?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Itjlz8CjgsOfW3AV7idxFATAT8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CyxZcptF6OFW2nN4IMHhQYOc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:48
Sirojth schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:40:

Inmiddels via tibber alleen laden tijdens goedkope uren. Ik zie dan in de tibber Pulse dat er een uur gelaad wordt. Even pauze en weer laden. Dus het laadproces wordt elke keer kort onderbroken. Heb ik natuurlijk geen last van, maar zou zoiets effect hebben op de levensduur / risico op defect van de iccu?

[Afbeelding]
Het is koffiedik kijken want we weten het niet echt.
De meest waarschijnlijke analyse is momenteel dat de ICCU slijt van het stoppen van AC laden. En dat de slijtage het hoger is naarmate je met hoger vermogen laadt. Het accu percentage maakt dan niet echt uit.
Het blijft koffiedik kijken maar volgens die gedachte is “vaker stoppen op vol vermogen” dus slecht voor de ICCU.
Je zou de laadstroom naar 80% kunnen zetten. Dat scheelt al.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Sirojth schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:40:

[Afbeelding]
Ik zou beginnen met uitzoeken waarom het laadproces wordt onderbroken, staat er iets anders aan wat af en toe veel stroom trekt ? Airco, (af)wasmachine, warmtepomp oid?

Tibber kan meen ik ook overbelasting van je hoofdzekering voorkomen door een apparaat op pauze te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:43
Hippe Lip schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:59:
[...]

Geen idee waar je dat vandaan haalt, maar kennelijk heb je het nooit geprobeerd.
Bij mij staat HDA permanent uit. LKA zet ik per rit uit daar die knop links op het stuur ca. 5s vast te houden (autootje op display wordt oranje) en LFA gebruik ik zéér frequent. Die zet je aan/uit door kort op diezelfde knop links op het stuur te drukken. Er verschijnt nu een stuurtje bij dat autootje in het display.
[...]
Nu wat kilometers en een hoop uitproberen verder is dit ook mijn werkwijze. HDA staat uit. LFA/LKA naar keuze in-of uitgeschakeld. Nu is mij eigenlijk nog niet duidelijk wat ik mis aan HDA bij het rijden op de snelweg, aangezien LFA en LKA gewoon beschikbaar zijn. Behalve dan de rijstrookwissel dan, die is duidelijk, maar wat geen groot gemis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirojth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:40
Marcel2020 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:27:
[...]

Ik zou beginnen met uitzoeken waarom het laadproces wordt onderbroken, staat er iets anders aan wat af en toe veel stroom trekt ? Airco, (af)wasmachine, warmtepomp oid?

Tibber kan meen ik ook overbelasting van je hoofdzekering voorkomen door een apparaat op pauze te zetten.
Nou het wordt direct aangestuurd door Tibber via Bluelink. Er is wel bij de lader een DLB, maar er wordt daarin niet afgeschaald. Anderen ervaring met de aansturing via de app en soortgelijk patroon? Ik ben nml opzich wel tevreden hoe goed Tibber de uren selecteert om mijn auto op te laden (<20% = direct laden tot 20% en daarna in de goedkope uren laden maar wel zorg dragen dat voor tijdstip x tot 80% geladen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:40
Ik heb het vermoeden dat Tibber zich voornamelijk laat leiden door informatie door de netbeheerder. Daar moet geld voor ze inzitten. Als gebruiker krijg je daar een gedeelte van via Grid rewards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Toevallig laatst het “betrekkelijke nut” van voorverwarmen gezien. Ik ben op vakantie in Spanje en heb het voorverwarmen uit gezet. Noodgedwongen moesten we ‘s ochtends laden terwijl het nog koud was. We waren rond 9 uur bij de laadpaal, het was nog maar 13 graden, accu koud, nog maar 10km gereden. Het laden begon op 62kW, 10 minuten later al 101kW. Kortom… tenzij je met wintersport gaat is “voorverwarmen aanschaffen” niet perse nodig.

Koude accu, 13 graden, 62kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5G6LzexNd12p3II85uV--DFhQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwJNOKlCOyeQhz8VFycvqnqk.jpg?f=fotoalbum_large

10 minuten later al 101kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87PkNtj2nqBDqHtaLY2p1sqsTeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5VQ1Zk9LPxeIjT0s4qRuj3y.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvdgaag
[b]Stefannn in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic" tenzij je met wintersport gaat is “voorverwarmen aanschaffen” niet perse nodig.

Koude accu, 13 graden, 62kW
[
10 minuten later al 101kW
[Afbeelding]
Het is maar wat je wensen zijn, na 10 minuten "al" op 101 kW zitten en slechts 55% accu lading hebben met nog 12 minuten te gaan tot 80% ??

Als je had voorverwarmd was je na die 10 minuten waarschijnlijk al op 80%, om die reden heb ik hem altijd aan staan.

Wat is jouw auto ongelooflijk smerig van binnen....

[ Voor 3% gewijzigd door rvdgaag op 10-10-2025 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
rvdgaag schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

Het is maar wat je wensen zijn, na 10 minuten "al" op 101 kW zitten en slechts 55% accu lading hebben met nog 12 minuten te gaan tot 80% ??

Als je had voorverwarmd was je na die 10 minuten waarschijnlijk al op 80%, om die reden heb ik hem altijd aan staan.

Wat is jouw auto ongelooflijk smerig van binnen....
Dat klopt. Ik ben ook blij met de batterijverwarming. Ik heb deze auto prive met de bedoeling er lang mee te doen en wilde een redelijk compromisloze uitvoering.
Tegelijkertijd weet ik dat velen er over piekeren of ze het wel danwel niet moeten aanschaffen.
Als je op wintersport gaat hebt je echt wel duidelijk voordeel. Maar zo niet…. En als je voornamelijk thuis laadt… dan is “geen batterij verwarming” een verdedigbare keuze.
Anyway… ieder zijn keuze… het leek me vooral leuk om eens een “echt praktijk geval” op het forum te zetten. Voor eigen rekening hoe je dat weegt in de kosten/baten afweging.
Yep.. na 5 weken stoffig Spanje en Portugal is hij zowel van binnen als van buiten enorm vies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:40
Op langere trips in de winter heb ik er alleen tijdens de eerste laadbeurt "last" van. Daarna is de accu warm en gaat het eigenlijk prima. Mijn auto kan wel voorverwamen, maar ik gebruik de interne navigatie niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:01

RammY

Dát!

Nou met een voorverwarmde accu trok ik laatst gewoon 260kW de paal uit.
Vond ik best een aardige score voor mijn eerste DC laad sessie :)
19 minuten van 11-80%.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:29

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Voor de ICCU statistieken:
Hoofdzekering is er afgelopn zaterdag uitgeklapt, woensdag is de auto naar de garage afgevoerd (eigen keus).
Netjes leenauto van de berger gehad, en vandaag de auto weer op kunnen halen.

Dus woensdag hebben ze gezien dat de ICCU stuk was, en vrijdag eind van de middag was ie weer klaar.

Kilometerteller staat op 58000, auto is net geen 3 jaar oud.
Volgens OBD2 had ik
AC geladen 8454kWh in 575 keer
DC geladen 1093 kWh in 122 keer

En ik heb zoveel mogelijk geladen op 90% snelheid, maar dat lijkt (n=1) niet zoveel uitgemaakt te hebben.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Pagina: 1 ... 274 275 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic