Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:54:
[...]

Dat is raar waarom kun je die dan in België nog bestellen, nu het kan natuurlijk dat de website niet goed werkt :+
Alle landen hebben andere uitvoeringen en opties. In Nederland wordt het solar roof niet aangeboden als optie. Sorry voor mijn aanname dat je in Nederland shopt...

Er zijn inderdaad andere landen waar je het wel als optie kunt bestellen. Vraag is alleen wat het oplevert. Hyundai noemde iets van 2000 kilometer per jaar als opbrengst in een zonrijke omgeving zoals Spanje. In onze contreien zal dat nog een stuk minder zijn. Maar zelfs 2000 km is ongeveer 400 kWh per jaar, oftewel nog geen €100 wat je per jaar bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Stel je rijd ergens naar toe, je laad de wagen daar op en dan krijg je een push notificatie dat je wagen is vol geladen. Ja gaat je wagen verzetten in de zon en laat de airco aanstaan zodoende dat je niet in een over hete wagen komt. De zonnecellen zorgen dan voor dat de batterij niet teveel ontladen of is dit gewoon een gimmick voor de lage landen dan?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Damic schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 23:41:
Stel je rijd ergens naar toe, je laad de wagen daar op en dan krijg je een push notificatie dat je wagen is vol geladen. Ja gaat je wagen verzetten in de zon en laat de airco aanstaan zodoende dat je niet in een over hete wagen komt. De zonnecellen zorgen dan voor dat de batterij niet teveel ontladen of is dit gewoon een gimmick voor de lage landen dan?
Het vermogen van de de zonnecellen is 205 W. Onder perfecte omstandigheden zou dit in 10 uur tijd maximaal 2 kWh aan energie kunnen leveren aan de batterij of voor gebruik van de airco. Alleen dat maximum ga je zelfs in Spanje niet halen, omdat de zon nooit 10 uur lang recht op het dak van de auto schijnt. Nog even los van schaduw, wolken, etc. Maar goed, we gaan even uit van het gunstigste geval.

2 kWh levert je ongeveer 5-15 km bereik op. En dat is dus onder perfecte omstandigheden in de zomer. In de winter is het een fractie daarvan. Diezelfde 2 kWh heb je met een halve minuut laden aan een 350 kW lader alweer ingehaald.

Dus ja, het levert wel iets op, maar is het de moeite waard? Ik kan niet echt een scenario bedenken waarin het me wezenlijk iets oplevert.

Ik zie dat het in België zo geconfigureerd is dat het solar roof in het Solar Pack zit, met ook de Relax zetels, V2L, geheugenfunctie van de stoelen. Ik zou het dus af laten hangen van de vraag of je die andere functies wilt hebben. Jammer dat in het Vision Pack niet de V2L zit. Als je dat wilt moet je dus wel voor Solar kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor diegene die bij een Tesla Wallbox vrijgegeven voor niet Tesla's willen laden, blijken er voor verschillende EV's problemen te zijn (lader gaat in storing). Echter hier is een tip om het wel voor elkaar te krijgen:

Nadat de IONIQ 5 lader in storing is gegaan, de auto even aanzetten met voet op rempedaal. Dan gaat de lader alsnog lopen. En dan weer de auto uitzetten/afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:14
In de brochure staat bij de Lounge uitvoering o.a. "Raamomlijsting, chroom". Ik kan tot nu toe op geen enkele foto dit zien. Fout in de brochure, of wordt er glanzend zwarte afwerking ("het nieuwe chroom") bedoeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:33
Zojuist op de A1 voor de 2e x in het wild een ioniq 5 gespot......oh wat een fraaie wagen is het toch. Maakt het wachten wel erger lol

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdvt
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-04 12:08
Damic schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:54:
[...]

Dat is raar waarom kun je die dan in België nog bestellen, nu het kan natuurlijk dat de website niet goed werkt :+
Op de engelse fora lees ik inmiddels hetzelfde probleem. En boosheid.....
Sjoerdvt schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:03:
Apart, ik ook RWD lounge matt gravity op 12 juli. En die komt pas half november. Mijn bestelling was ook incl elektrisch uitklappende deurgrepen en keyless entry (bij detectie sleutel binnen paar meter). Maar de dealer bevestigd dat dit er straks niet op zal zitten.
Belt de dealer vanochtend; Je auto is binnen. Verwachte levering was 2e helft november. 12 juli dus besteld. Dealer begreep er ook niets van. Nu 3 weken met de Kona Electric op vakantie, oef had bijna met de i5 gekund!!
3 kinderzitjes kan op de achterbank met passen en meten O-)

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:46
Sjoerdvt schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:04:
Belt de dealer vanochtend; Je auto is binnen. Verwachte levering was 2e helft november. 12 juli dus besteld.
Ik heb een week later besteld, zou het niet erg vinden als de dealer dan volgende week belt. :9

Inventaris - Koop mijn meuk!

Belt de dealer vanochtend; Je auto is binnen. Verwachte levering was 2e helft november. 12 juli dus besteld. Dealer begreep er ook niets van. Nu 3 weken met de Kona Electric op vakantie, oef had bijna met de i5 gekund!!
Gefeliciteerd dat je je auto binnen hebt! Daar zit ik dan te wachten op mijn in mei bestelde auto. Maar goed, misschien dat het toch eerder wordt dan november of zo.

Ik heb de dealer gemaild, ook om een mail trail te hebben, maar ik heb nog geen antwoord en begin een beetje pissig te worden merk ik. Volgens mij heeft de dealer een fout gemaakt ttv de bestelling en ben ik gewoon ruim twee maanden later in de wachtrij gekomen.

[ Voor 20% gewijzigd door bilgy_no1 op 11-09-2021 18:51 ]

• Tiggy80
[...]

Op de engelse fora lees ik inmiddels hetzelfde probleem. En boosheid.....
[...]

Is het een leaseauto? Mogelijk dat de lease maatschappij heeft kunnen schuiven voor je? Ik heb hem 2 dagen eerder besteld en ben niet gebeld hoor vanochtend O-)

• Sjoerdvt
Tiggy80 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:10:
[...]

Is het een leaseauto? Mogelijk dat de lease maatschappij heeft kunnen schuiven voor je? Ik heb hem 2 dagen eerder besteld en ben niet gebeld hoor vanochtend O-)
Nee, eigen auto. Alles via de dealer die mij altijd goed op de hoogte heeft gehouden over week en productie nrs etc. Bij de Kona -3 jaar geleden- was het allemaal behoorlijk accuraat en klopte de prognoses. Dit is echt voor hen ook een raadsel. Maandag gaan ze automatische unlock met sleuteldetectie voor de zekerheid checken. Maar de deurhendels waren in ieder geval van het "foute" handmatige type. Wel uiteraard met het touch vierkantje voor unlock. Niet te geloven dat ik precies vanochtend voor 3 weken naar Italie ben vertrokken.... Hebben ze wel genoeg tijd om elektrische trekhaak te monteren :) . Gaat wel als een zonnetje, 2x bij Ionity geladen met de Kona en ben nu ruim 700km verder in Ulm. Nog geen I5 gespot. Stond wel naast vette rode Taycan. Kwijlen.

• Tiggy80
Sjoerdvt schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:17:
[...]

Nee, eigen auto. Alles via de dealer die mij altijd goed op de hoogte heeft gehouden over week en productie nrs etc. Bij de Kona -3 jaar geleden- was het allemaal behoorlijk accuraat en klopte de prognoses. Dit is echt voor hen ook een raadsel. Maandag gaan ze automatische unlock met sleuteldetectie voor de zekerheid checken. Maar de deurhendels waren in ieder geval van het "foute" handmatige type. Wel uiteraard met het touch vierkantje voor unlock. Niet te geloven dat ik precies vanochtend voor 3 weken naar Italie ben vertrokken.... Hebben ze wel genoeg tijd om elektrische trekhaak te monteren :) . Gaat wel als een zonnetje, 2x bij Ionity geladen met de Kona en ben nu ruim 700km verder in Ulm. Nog geen I5 gespot. Stond wel naast vette rode Taycan. Kwijlen.
Niet gek, kan niet anders zeggen dan dat ik best jaloers op je ben :Y wie weet zijn er nog meer mensen die verrast worden. Geniet van je vakantie

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Torque Pro is een applicatie voor Android-tablets en smartphones die een interface heeft met OBD2-apparaten (via bluetooth of USB) en visuele feedback geeft in de vorm van meters en digitale uitlezingen van de verschillende parameters en waarden die worden verstrekt. Torque Pro wordt normaal gesproken gebruikt met ICE-auto's, maar door nieuwe parameters toe te voegen kan het ook worden gebruikt door de IONIQ 5. Het voordeel van Torque Pro is dat het echt flexibel is in het grafisch weergeven en weergeven van gegevens.

Op GitHub worden Torque Pro PID's voor Kia Soul EV, Kona Electric en E-Niro EV gepost door @JejuSoul hier: OBD-PIDs-for-HKMC-EVs

Ik heb de Kona en e-Niro PID's in de bovenstaande GitHub-link gebruikt als basis voor de IONIQ 5, omdat we dat ook weten voor b.v. gratis Car Scanner Android App werken de Kona-instellingen voor een groot deel. De Kona PID's waarmee ik begon, kunnen hier worden gedownload.
Ik heb de ontbrekende celspanningen toegevoegd (93 tot 184, hoewel ik slechts 180 cellen zou verwachten). Ik heb wat berekeningen aangepast, omdat de IONIQ 5 een groter accupakket en koppel heeft (72 kWh en AWD). Toegevoegde batterijtemperatuur 5 en bandenspanning / bandentemperatuur en kilometerteller.

Een korte instructie over het inlezen van de csv in Torque Pro wordt hier beschreven.

De nieuwste "TorqueIONIQ5AWD74kWh.csv" kan hier worden gedownload.
Wijzigingslogboek:
~Oorspronkelijke versie gebaseerd op Kona en e-Niro EV
~Bron: GitHub 18 aug 2019
~OBD-PIDs-for-HKMC-EVs/Hyundai Kona EV & Kia Niro EV at master · JejuSoul/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs
~
~Zuinige Rijder
~20210907 V1 Aangepast voor IONIQ 5 72 kWh AWD
~Toegevoegde celspanning 092 tot 184
~Toegevoegd 000_Battery Module 05 Temperatuur en 000_Battery Module 06 Temperatuur
~ Enkele berekeningen gewijzigd om 72 kWh te gebruiken in plaats van 64 kWh en het koppel te gebruiken voor de IONIQ 5 AWD 72 kWh
~ Experimentele kilometerteller toegevoegd
~ Experimentele bandeninformatie toegevoegd
~
~20210908 V2 Fixes en nieuwe functies
~Vaste bandenspanningen
~Vaste kilometerteller
~Verwijderde batterijmodule 06 Temperatuur
~Verkorte korte namen van verschillende formules
~ Vaste CALC gemiddelde temperatuur batterijmodule
~ Vaste CALC gemiddelde celspanning
~ Geschatte laadtijd toegevoegd van huidige SOC tot 80% voor 2,3/3,7/7.4/11/50/100/150/175/350 kWh-laders met behulp van evdatabase 10% tot 80% schattingen.
~
~20210910 V3 Alle bekende batterijtemperaturen
~ 16 batterijtemperaturen toegevoegd
~Inlaattemperatuur verwijderd
~Verwarmd 2 temperatuur verwijderd
~ Namen nog meer ingekort, zet b.v. T in korte naam wanneer het symbool C is, Hetzelfde voor V en A.
~Vast binnen en buiten om Celcius goed te laten zien

Ik heb een update gedaan aan de IONIQ 5 PID's en nieuwe screenshots gemaakt met een mooie achtergrond en informatie verdeeld over verschillende pagina's.
Screenshot van bandenspanning, bandentemperaturen en accutemperaturen en wat andere gerelateerde interessante informatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBanSHuIXg8kK_IeYOB5LBtYWLI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZcVyUu2LSpGoAuYiIJzxCLHY.png?f=fotoalbum_large

Screenshot van overzichtsinformatie. Merk op dat de RPM2 wordt weergegeven wanneer de vóórmotor werkt, RPM1 is voor de achterwielmotor. Er wordt ook een histogram van het energievermogen getoond, b.v. handig als je aan het rijden bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gE1oqkfDC9JVXpudFnIBEQF23HA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9QQx3RQadJJtlxSemE1TJPa3.png?f=fotoalbum_large

En een screenshot van Opladen gerelateerde metingen. Merk op dat u met Torque Pro uw eigen pagina's kunt ontwerpen met de informatie die u wilt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRWxizCjpP_mFCEHfSullS-5bT0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/whBus12WZv0c8PmSoQwS1LOY.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat we de PID's kunnen verbeteren en zelfs ontbrekende PID's voor de IONIQ 5 kunnen toevoegen. Dus hulp wordt op prijs gesteld.

[ Voor 13% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-07-2023 07:50 ]

• Sjoerdvt
Tiggy80 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:18:
[...]

Niet gek, kan niet anders zeggen dan dat ik best jaloers op je ben :Y wie weet zijn er nog meer mensen die verrast worden. Geniet van je vakantie
Thnx!

[ Voor 33% gewijzigd door Sjoerdvt op 11-09-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:12
Luft schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:07:
[...]

Ik laad normaal AC 70% met alleen PV overschot. Als ik ver weg moet dan 80..90% en soms 100% (wat ook Hyundai adviseert). Tot nu toe nog geen DC laden nodig gehad
Hoe werkt dat precies laden met alleen PV overschot? Die instelling zit ergens in je laadpaal neem ik aan? Welke laadpaal is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 15:35
Hallo @Niick7,

Dat gaat (alleen) met een daarvoor geschikte laadpaal, zoals bijvoorbeeld een Zappi.
Hier kun je er alles over lezen;
Het grote "thuis laden van je EV" topic.

[ Voor 21% gewijzigd door Motorfret op 12-09-2021 09:42 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niick7 schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:08:
[...]

Hoe werkt dat precies laden met alleen PV overschot? Die instelling zit ergens in je laadpaal neem ik aan? Welke laadpaal is dat?
Of een tweaker oplossing. De standaard meegeleverde thuislader gebruiken (max 2600 Watt) op een slim stopcontact en het slim stopcontact schakelen (aan of uit) wanneer er wel/niet overschot is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolvoV70!
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 19:24
Zou het verstandig zijn om bij de Hyundai Ioniq 5 een Tesla Wall connector 2 of 3 te kopen? Deze zijn op Marktplaats voldoende nieuw te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:04:
[...]

............... Volgens het instructie boekje is het wel goed om regelmatig (6x per jaar?) naar 100% te laden (volgens het boekje zelfs onder 20% naar 100% in een ruk voor balanceren). Maar dan weer niet lang op 100% laten staan.
Waar staat deze wijsheid? Ik kan het niet vinden :-(

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kor952 schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:21:
[...]

Waar staat deze wijsheid? Ik kan het niet vinden :-(
Ik kijk altijd in de Engelse manual, die Nederlandse ligt in de auto :9

Pagina 1-8:
AC charge is recommended to keep the high voltage battery in optimal condition.
If the high voltage battery charge amount is below 20%, you can keep the high voltage battery performance in optimal condition if you charge the high voltage battery to 100%. (Once a month or more is recommended.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

ZuinigeRijder schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:27:
[...]

Ik kijk altijd in de Engelse manual, die Nederlandse ligt in de auto :9

Pagina 1-8:

[...]
Gevonden....pagina 1-7.

Ik zat te zoeken tussen pag 1-21 tot 1-40 waar alles over laden en procedures staat....

Begrijp ik nu goed dat het het beste is om de auto tot onder de 20% leeg te rijden voor je hem weer oplaadt en dat opladen moet dan tot 100%?
Ik had AC en DC ingesteld op 80%.
Sorry hoor het is mijn eerste elektrische auto, verder alleen ervaring met het laden van elektrische fietsen en een Achensa A100......die moet je maar even googlen.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
Niick7 schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:08:
[...]

Instelling zit in de laadpaal, in mijn geval een Zappi v2. Deze meet de opgewekte en verbruikte stroom. Als er meer dan 1,4kW geproduceerd wordt tov het verbruik op dat moment, dan start het opladen. Je kan aangeven of je volledig met overschot wilt laden of dat er bv. 30% ook van het net genomen mag worden. Is er te weinig overschot dan stopt het laden tijdelijk. Kortom, je kan heel flexibel laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Luft op 12-09-2021 14:43 ]

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kor952 schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:22:
[...]

Gevonden....pagina 1-7.

Ik zat te zoeken tussen pag 1-21 tot 1-40 waar alles over laden en procedures staat....

Begrijp ik nu goed dat het het beste is om de auto tot onder de 20% leeg te rijden voor je hem weer oplaadt en dat opladen moet dan tot 100%?
Ik had AC en DC ingesteld op 80%.
Sorry hoor het is mijn eerste elektrische auto, verder alleen ervaring met het laden van elektrische fietsen en een Achensa 100......die moet je maar even googlen.
Nee hoor, tot 80% is prima. Maar voor het balanceren raadt men aan om b.v. een aantal keren per jaar van onder 20% tot 100% in een keer te laden. Daarnaast is niet goed voor de accu om deze lang op 100% te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-06 19:01

mdeiman

Projet 45

Sjoerdvt schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:17:
[...]

Hebben ze al wel een elektrische trekhaak binnen? Ik heb ook al lang 1 in bestelling maar er wordt niets uitgeleverd is mij verteld.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

ZuinigeRijder schreef op zondag 12 september 2021 @ 15:11:
[...]

Nee hoor, tot 80% is prima. Maar voor het balanceren raadt men aan om b.v. een aantal keren per jaar van onder 20% tot 100% in een keer te laden. Daarnaast is niet goed voor de accu om deze lang op 100% te laten staan.
Maar dan wel met de AC lader neem ik aan?

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kor952 schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:32:
[...]

Maar dan wel met de AC lader neem ik aan?
Ja, die keren dat je van onder 20% naar 100% laadt met een AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blittkit
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-02 12:05
zat net bij onze oosterburen een IONIQ 5 te configureren incl uniq paket , vergelijkbaar met onze lounge dan is dat wel incl Türgriffe elektrisch ausklappbar, waarom daar wel en hier niet meer, dat praatje over chip tekorten is dus ook kul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blittkit schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:02:
zat net bij onze oosterburen een IONIQ 5 te configureren incl uniq paket , vergelijkbaar met onze lounge dan is dat wel incl Türgriffe elektrisch ausklappbar, waarom daar wel en hier niet meer, dat praatje over chip tekorten is dus ook kul.
Dat is goed om te weten als de dealer met dat argument komt.

Ik heb de indruk dat de Nederlandse importeur een deel het probleem is. Zo krijg je hier ook niet die twee jaar Ionity abo erbij (dat is overigens ook bij VW Groep in NL het geval). Door de hele bijtelling zijn ze er zo aan gewend dat ze die auto's toch wel verkopen dat ze er geen enkele moeite voor willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
mdeiman schreef op zondag 12 september 2021 @ 15:54:
[...]

Hebben ze al wel een elektrische trekhaak binnen? Ik heb ook al lang 1 in bestelling maar er wordt niets uitgeleverd is mij verteld.
Goede vraag, heb ik idd nog geen bevestiging van. Komende week maar weer achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:06
Ik begrijp echt niet waarom er überhaupt verschil in al die landen versies zit. De namen verschillen, maar al die basis versies verschillen ook nog wbt opties. Ik ben natuurlijk geen auto importeur of fabrikant, maar het lijkt me toch in basis veel eenvoudiger (en goedkoper) om wereldwijd vier basis uitvoeringen te hebben. Dat heeft Tesla toch ook? Of levert dat voor sommige markten problemen op? Rare gang van zaken imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnekamp
  • Laatst online: 22-06 14:09
bilgy_no1 schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:35:
[...]

Dat is goed om te weten als de dealer met dat argument komt.

Ik heb de indruk dat de Nederlandse importeur een deel het probleem is. Zo krijg je hier ook niet die twee jaar Ionity abo erbij (dat is overigens ook bij VW Groep in NL het geval). Door de hele bijtelling zijn ze er zo aan gewend dat ze die auto's toch wel verkopen dat ze er geen enkele moeite voor willen doen.
Ik heb wel 2 jaar abbo erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zonnekamp schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:49:
[...]

Ik heb wel 2 jaar abbo erbij
OK dat is goed nieuws. Toen ik het hier vorige maand met de dealer over had wist hij nog van niets. Het staat ook niet in de folder of op de website. Er was hier eerder ook gemeld dat je het niet erbij krijgt.

Hoe ging dat bij jou in zijn werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnekamp
bilgy_no1 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:18:
[...]

OK dat is goed nieuws. Toen ik het hier vorige maand met de dealer over had wist hij nog van niets. Het staat ook niet in de folder of op de website. Er was hier eerder ook gemeld dat je het niet erbij krijgt.

Hoe ging dat bij jou in zijn werk?
Vanzelf. Op de papieren stond dat er 1 jaar abbo bij zat, maar de dealer zei uit zichzelf al dat het 2 jaar was. En daar heb ik later een schriftelijke bevestiging van gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
Voor de huidige rijders: hoe is jullie ervaring met het geluid van het Bose audiosysteem?

Is er al een pdf te downloaden van het multimediasysteem en de navigatie? De pdf van de rest van de auto heb ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernesto.i5
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-01-2022
Zonnekamp schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:08:
[...]

Vanzelf. Op de papieren stond dat er 1 jaar abbo bij zat, maar de dealer zei uit zichzelf al dat het 2 jaar was. En daar heb ik later een schriftelijke bevestiging van gekregen.
Dat is best interessant. Ik haal mijn auto uit het buitenland. Zal dan voor mij niet opgaan ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Amersfoort schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:32:
Voor de huidige rijders: hoe is jullie ervaring met het geluid van het Bose audiosysteem?

Is er al een pdf te downloaden van het multimediasysteem en de navigatie? De pdf van de rest van de auto heb ik al.
Persoonlijk vind ik het Bose systeem prima, het is tenslotte een auto omgeving en niet een concertzaal. Op het Duitse forum zijn een paar negatieve reacties maar geluid is en blijft persoonlijk.

Er is alleen een webmanual, geen pdf van het infotainment.

http://webmanual.hyundai....AVNT2/EU/Dutch/index.html

[ Voor 6% gewijzigd door Luft op 13-09-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wavesailor
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-06 03:31
Blittkit schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:02:
Ik ben bij twee dealers geweest en bij beiden beweren ze dat de leverancier van de motor voor de klink niet kan leveren en dat het niet een chiptekort is. Tja, wat is waar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Het duurt een tijdje voor het los komt, in het begin denk je dit wordt nooit wat maar na een week of drie begint het wat te worden. Het klinkt zelfs bij vlagen ruimtelijk als je het volume iets hoger zet. Maar nogmaals je moet wat geduld hebben.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-06 19:01

mdeiman

Projet 45

Matig van Bose. Geen idee wat die subwoofer doet in de achterbak. Geen vergelijk wat dit betreft met de Tesla Model 3. Maar op zich gaat het.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaiven
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-04 17:07
En wat zijn jullie ervaringen met HDA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
kraaiven schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:50:
En wat zijn jullie ervaringen met HDA?
Werkt in de meeste gevallen prima, zelfs briljant in een file. Ik merk dat veel verwachten dat het autonoom rijden is maar het is een hulpmiddel (assistent) en zo moet je er ook mee omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
"Vriendelijk dank voor uw bericht.

Er zit inderdaad geen keyless Entry functie op de IONIQ5 lounge editie. Ontzettend vervelend maar hier kunnen wij helaas niets aan veranderen.
Voor de prijzen van de velgen kunt u het beste contact opnemen met de dealer die heeft de prijzen van deze velgen. We hebben de dealer hierover gesproken.

Met vriendelijk groet, "

bericht van Hyundai NL..... en bedankt :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekamp
Tiggy80 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:09:
"Vriendelijk dank voor uw bericht.

Er zit inderdaad geen keyless Entry functie op de IONIQ5 lounge editie. Ontzettend vervelend maar hier kunnen wij helaas niets aan veranderen.
Voor de prijzen van de velgen kunt u het beste contact opnemen met de dealer die heeft de prijzen van deze velgen. We hebben de dealer hierover gesproken.

Met vriendelijk groet, "

bericht van Hyundai NL..... en bedankt :N
Ik heb in ieder geval keyless entry op de achterklep (op mijn Connect+), die gaat vanzelf open als je er achter staat.met de sleutel in je zak..En de rest kan ook keyless, maar dan moet je wel op de deurhendel duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Zonnekamp schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:16:
[...]

Ik heb in ieder geval keyless entry op de achterklep (op mijn Connect+), die gaat vanzelf open als je er achter staat.met de sleutel in je zak..En de rest kan ook keyless, maar dan moet je wel op de deurhendel duwen.
ja en dat laatste vond ik juist wel fraai als dat niet hoeft..... het is iig fijn dat die achteklep nog wel automatisch opend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkcent
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-06 15:32
Luft schreef op maandag 13 september 2021 @ 23:00:
[...]

Werkt in de meeste gevallen prima, zelfs briljant in een file. Ik merk dat veel verwachten dat het autonoom rijden is maar het is een hulpmiddel (assistent) en zo moet je er ook mee omgaan.
Werkt HDA voor alle versies even goed en is de werking van HDA gelijk? Of kan dit met bijvoorbeeld de 360 graden view in Lounge versie nog verder geupgraded worden zoals bij bijvoorbeeld bij Tesla ook het geval is waarbij alle cameras's gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
Klinkcent schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:26:
[...]

Werkt HDA voor alle versies even goed en is de werking van HDA gelijk? Of kan dit met bijvoorbeeld de 360 graden view in Lounge versie nog verder geupgraded worden zoals bij bijvoorbeeld bij Tesla ook het geval is waarbij alle cameras's gebruikt worden.
Zover ik weet is er maar één versie HDA. De 360 graden view heeft er volgens mij niets mee te maken.

Edit: was iets te vlug, er is ook een HDA1

[ Voor 4% gewijzigd door Luft op 14-09-2021 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klinkcent schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:26:
[...]

Er is sprake van HDA 1 in de basisversie en HDA 2 in de hogere versies. Daar zal iets verschil tussen zijn, waarschijnlijk ook in aantallen/soorten sensoren.

---
EDIT:
De hoogst uitgevoerde systemen hebben inderdaad extra radar sensoren op iedere hoek van het voertuig.
---

Het is een beetje onduidelijk of en hoe er updates voor gaan komen. Er is ergens wel gezegd dat het nu Autonomous driving Level 2 is en dat het kan worden opgewaardeerd naar Level 3. Maar echte beloftes heb ik niet gezien...

Het werkt in ieder geval niet zoals bij Tesla. Die stuurt zelfstandig op basis van de navigatie (maar je moet bijvoorbeeld wel het verwisselen van rijstrook bevestigen) en kan hij ook zelfstandig een afrit nemen. Bij Hyundai en de meeste (alle?) andere fabrikanten is het losgekoppeld van de navigatie. HDA2 kan wel van rijstrook wisselen, maar dan moet je zelf als bestuurder aangeven waar en wanneer je dat wilt door de richting aan te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 14-09-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymens
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-06 22:17
bilgy_no1 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:19:
[...]

Er is sprake van HDA 1 in de basisversie en HDA 2 in de hogere versies. Daar zal iets verschil tussen zijn, waarschijnlijk ook in aantallen/soorten sensoren.

Het is een beetje onduidelijk of en hoe er updates voor gaan komen. Er is ergens wel gezegd dat het nu Autonomous driving Level 2 is en dat het kan worden opgewaardeerd naar Level 3. Maar echte beloftes heb ik niet gezien...

Het werkt in ieder geval niet zoals bij Tesla. Die stuurt zelfstandig op basis van de navigatie (maar je moet bijvoorbeeld wel het verwisselen van rijstrook bevestigen) en kan hij ook zelfstandig een afrit nemen. Bij Hyundai en de meeste (alle?) andere fabrikanten is het losgekoppeld van de navigatie. HDA2 kan wel van rijstrook wisselen, maar dan moet je zelf als bestuurder aangeven waar en wanneer je dat wilt door de richting aan te geven.
Ik vraag mij af of dit dus ook niet zo is by hyundai. Heb al meerdere keren de vraag gekregen of ik van rijstrook wilde wisselen tijdens het rijden op HDA2 (met NAV als icoontje aan). Er komt dan een melding dat je op OK moet klikken om de rijbaan wisseling te bevestigen. Maar het is nog niet gelukt om dit succesvol uit te voeren (verkeerde ok denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raymens schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:37:
[...]

Ik vraag mij af of dit dus ook niet zo is by hyundai. Heb al meerdere keren de vraag gekregen of ik van rijstrook wilde wisselen tijdens het rijden op HDA2 (met NAV als icoontje aan). Er komt dan een melding dat je op OK moet klikken om de rijbaan wisseling te bevestigen. Maar het is nog niet gelukt om dit succesvol uit te voeren (verkeerde ok denk ik)
Maar is dat dan obv de navigatie of omdat er een langzame auto voor je rijdt? Krijg je die melding ook bij een afrit die je volgens de navigatie moet nemen?

Edit:
Het NAV icoon is volgens de handleiding van de 'Navigation Based Smart Cruise Control'. Dit zorgt ervoor dat de cruise control ook afremt als er op basis van de route een scherpe bocht op de weg is of als er volgens het navigatiesysteem een lagere maximumsnelheid geldt dan is ingesteld in de cruise control.
(Handleiding p. 7-89 en verder: https://carmanuals2.com/g...022-owner-s-manual-119084

Ik wacht nog op mijn Ioniq 5, dus dit is hoe ik het heb begrepen uit reviews etc.

[ Voor 31% gewijzigd door bilgy_no1 op 14-09-2021 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
bilgy_no1 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:46:
[...]

Maar is dat dan obv de navigatie of omdat er een langzame auto voor je rijdt? Krijg je die melding ook bij een afrit die je volgens de navigatie moet nemen?

Edit:
Het NAV icoon is volgens de handleiding van de 'Navigation Based Smart Cruise Control'. Dit zorgt ervoor dat de cruise control ook afremt als er op basis van de route een scherpe bocht op de weg is of als er volgens het navigatiesysteem een lagere maximumsnelheid geldt dan is ingesteld in de cruise control.
(Handleiding p. 7-89 en verder: https://carmanuals2.com/g...022-owner-s-manual-119084

Ik wacht nog op mijn Ioniq 5, dus dit is hoe ik het heb begrepen uit reviews etc.
Je krijg niet de vraag of je van rijbaan wilt wisselen maar of je de rijstrookwisselassistent wil aktiveren. Door op de de OK knop te drukken aktiveer je dat dus.

• Sjoerdvt
Zonnekamp schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:16:
[...]

Mijn dealer bevestigde vandaag dat het op de vorige week binnengekomen Lounge ook zit. Achterklep detecteert sleutel en opent na 3 sec automatisch. Deuren blijven gesloten tot je het relief vierkantje aanraakt.

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:32
Blijkbaar loopt de verkoop in Belgie niet geweldig, Levering dit jaar blijkt geen probleem.

Geachte heer/mevrouw

Dit jaar nog wegrijden in de IONIQ 5? De Hyundai-dealer informeert u graag welke uitvoeringen dit jaar nog geleverd kunnen worden. Dus wacht niet langer en bezoek de Hyundai Testafette. U kunt dan uitgebreid proefrijden in deze revolutionaire elektrische auto en kennismaken met zijn opwindende rijkwaliteiten, zeer ruime en comfortabele interieur en talloze slimme technologieën. Profiteer tijdelijk van een scherpe Private Lease-aanbieding of een voordelig financieringsaanbod. Klaar voor uw Testafette?

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 16:17
Die mail kreeg ik ook (maar in NL), en omdat ik toch een keer een andere auto moet maar even ingeschreven voor een proefrit. Binnen 30sec werd ik gebeld door de dealer, maar dit jaar leveren leek hem toch vrij lastig

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Ik kreeg die mail ook (ook in NL) maar ik heb er al één en dat vind ik genoeg. Wat een raar gebaar van de importeur om iedereen zo'n mail te sturen.....

3000Wp op 't dak

kor952 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:48:
Ik kreeg die mail ook (ook in NL) maar ik heb er al één en dat vind ik genoeg. Wat een raar gebaar van de importeur om iedereen zo'n mail te sturen.....
Ik blijf ook mails krijgen voor de verkoop hoor... Ik zie ook advertenties en billboards voor de Ioniq 5. Ik denk dat ze enerzijds een voldoende grote wachtlijst willen hebben voor als er orders gecancelled worden dat ze de voorraadmodellen nog allemaal kwijt kunnen. Anderzijds kunnen ze aan iedereen die de showroom binnenloopt toch nog proberen een Kona of een Tucson te verkopen of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mooie uitgebreide review, met ook wat technische uitleg (auf Deutsch, Ja!)... Nieuw voor mij is dat de Ioniq 5 dezelfde variabele dempers heeft als de EV6.

YouTube: Wirklich gut, patzt aber in einem Punkt: Hyundai Ioniq 5 im E-Auto S...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 14:32

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Heeft de i5 eigenlijk van die dynamische richtingaanwijzers zoals de nieuwe Audi's hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luft
de meester01 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:50:
Heeft de i5 eigenlijk van die dynamische richtingaanwijzers zoals de nieuwe Audi's hebben?
Je bedoelt zo’n disco/feestverlichting? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:49:
Mooie uitgebreide review, met ook wat technische uitleg (auf Deutsch, Ja!)... Nieuw voor mij is dat de Ioniq 5 dezelfde variabele dempers heeft als de EV6.

YouTube: Wirklich gut, patzt aber in einem Punkt: Hyundai Ioniq 5 im E-Auto S...
Ik heb de video (nog) niet bekeken, maar ik heb tot nu toe overal net de bevestiging gelezen dat deze passief zijn en dus niet zoals op de EV6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Omdat het bijna herfst is ben ik me alvast wat aan het oriënteren v.w.b. winterwielen.
Dat wordt nog wel een dingetje, want of je kunt de juiste maat niet vinden, of ze zijn behoorlijk aan de prijs, zoals de originele 19" velgen met winterbanden, mijn dealer vraagt € 599 per wiel ofwel inclusief verwisselen en 1ste keer opslag zo'n € 2500.

De maten voor een 19" velg zijn 7,5"breed steek 5x114,3 en ET49,5,
Hyundai Duitsland brengt een foldertje uit wat je hier kunt vinden
https://www.hyundai.de/hy...893-9f96-e06b148c2041.pdf
Ik vind het niet de mooiste velgen die er zijn maar met wat zoeken kun je bv de HMD04EV velg met Hankook winterbanden voor iets meer dan € 1400 incl. verzending kopen.

De velg die ik zelf het mooiste vind is de CMS C23 heeft wat afwijkende afmetingen (8x19" ET45) maar zal wel passen denk ik maar is volgens opgaaf niet geschikt voor winterwielen (vanwege een blanco randje?)
Een velg die wel de goede afmetingen heeft is de Dezent K bv in de kleur mat grafiet. Ook de Kia Yongsan (wat in oorsprong een Borbet VX velg is) is in de goede maat te kroop. De prijs voor deze velgen gaat al richting de € 1100 voor een set van vier (dus nog zonder banden).

Kortom zijn er meer mensen op zoek en wat zijn jullie bevindingen?

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
kor952 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:04:
Omdat het bijna herfst is ben ik me alvast wat aan het oriënteren v.w.b. winterwielen.
Dat wordt nog wel een dingetje, want of je kunt de juiste maat niet vinden, of ze zijn behoorlijk aan de prijs, zoals de originele 19" velgen met winterbanden, mijn dealer vraagt € 599 per wiel ofwel inclusief verwisselen en 1ste keer opslag zo'n € 2500.

Ik vind het niet de mooiste velgen die er zijn maar met wat zoeken kun je bv de HMD04EV velg met Hankook winterbanden voor iets meer dan € 1400 incl. verzending kopen.

De velg die ik zelf het mooiste vind is de CMS C23 heeft wat afwijkende afmetingen (8x19" ET45) maar zal wel passen denk ik maar is volgens opgaaf niet geschikt voor winterwielen (vanwege een blanco randje?)
Een velg die wel de goede afmetingen heeft is de Dezent K bv in de kleur mat grafiet. Ook de Kia Yongsan (wat in oorsprong een Borbet VX velg is) is in de goed maat te kroop. Zo'n set gaat al richting de € 1100 voor een set velgen (dus nog zonder banden).

Ik ben nog in afwachting van de prijzen die mijn dealer gaat presenteren, maar zal niet veel anders zijn dan wat jij nu hebt doorgekregen (en wat ik al verwachte) dus ik denk dat ik de duitse hyundai velgen (HMD04) die je eerder al had gevonden ga bestellen. dat vind ik een prima prijs en de velg is niet de mooiste, maar ook zeker niet de lelijkste vind ik. wel weer typerend dat de prijs info zo verschrikkelijk lang op zich laat wachten; communicatie is wel echt een achtergebleven dingetje bij de (hyundai) dealers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een velg die wel de goede afmetingen heeft is de Dezent K bv in de kleur mat grafiet. Ook de Kia Yongsan (wat in oorsprong een Borbet VX velg is) is in de goede maat te kroop. De prijs voor deze velgen gaat al richting de € 1100 voor een set van vier (dus nog zonder banden).

Ik ben er ook naar op zoek, zeker nu de levering is uitgesteld tot november/december.

Ik kreeg van de dealer een mail dat er verschillende sets worden aangeboden. De goedkoopste is ongeveer 2100 voor velgen, winterbanden, tmps, montage.

Hij deed ook moeilijk over de ET-waarde, garantieproblemen als je niet de standaard neemt en wilde het niet eens noemen.

Maar ik ben nog niet zo in detail eraan toegekomen als jij. Ik zie sets, inclusief de banden voor minder dan 1000. Die zijn echter niet echt aerodynamisch en dat doet het effect van de kleinere banden weer deels teniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Velgen uit het Duitse 'foldertje' kun je hier het voordeligst vinden verzending naar NL kost ook maar € 13,90,

Eerst even een gebruiker aanmaken dan pas shoppen dan zie je de verzendkosten ook juist weer gegeven.

https://hyundaizubehoer.de/en/403-ioniq-5-ne?page=1

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Waarom kopen jullie velgen + winterbanden en niet enkel winterbanden en deze laten wisselen?
Ik weet dat het sneller en goedkoper is om ineens velg + band te wisselen ipv telkens de banden op de velgen te moeten leggen. Maar het blijft wel goedkoper dan hiervoor nieuwe velgen te kopen natuurlijk.

Is hier een specifieke reden voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
dvdj schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:25:
Waarom kopen jullie velgen + winterbanden en niet enkel winterbanden en deze laten wisselen?
Ik weet dat het sneller en goedkoper is om ineens velg + band te wisselen ipv telkens de banden op de velgen te moeten leggen. Maar het blijft wel goedkoper dan hiervoor nieuwe velgen te kopen natuurlijk.

wisselen is niet best voor de velg (steeds balanseren met beschadiging risico) en ik vind even een setje velgen thuis wisselen makkelijker dan een afspraak moeten maken enz

zit er trouwens een krikje en compressortje (ivm lekkebanden) in de auto? dat heb ik nog nergens voorbij zien komen

die dezent velg ziet er trouwens ook prima uit en met winterbanden erbij kom ik op 1351, ook best prima dus. zal het eens aan de financieel directrice (vrouw) voorleggen :D

[ Voor 18% gewijzigd door Tiggy80 op 17-09-2021 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@dvdj Een bijkomend voordeel is als je nu 20" zomerwielen hebt dat je met 19" winterwielen het hogere verbruik in de winter een beetje compenseert.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

dvdj schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:25:

Uiteindelijk kan het goedkoper zijn. Wisselen op de velg is toch 2 x 75-100 euro per jaar. Als je de auto langere tijd wilt houden kan een tweede set velgen dus voordeliger zijn. En bij verkoop brengen ze vaak ook nog wat op.

Daarnaast worden velgen niet fraaier van elke keer banden eraf en erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Deze winter laat ik de zomerbanden op de Hyundai zitten en gaan we wel met de tweede auto die op all seasons staat weg als de omstandigheden erom vragen. Daarna gaan we eens op zoek naar een oplossing. Mijn auto komt op 20" en banden in die maat zijn knetter duur in vergelijking met 19" Dat kan zomaar €400 per set van 4 schelen.

Ik ben wel van plan om mijn dealer de optie te geven mijn velgen te 'verkopen' aan een klant die 20 inch wil zodat ik 19 krijg. Hoef ik geen geld voor en als de dealer er wat aan verdient - prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

cooper_s1

MINI's rule

de meester01 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:48:
[...]

Uiteindelijk kan het goedkoper zijn. Wisselen op de velg is toch 2 x 75-100 euro per jaar. Als je de auto langere tijd wilt houden kan een tweede set velgen dus voordeliger zijn. En bij verkoop brengen ze vaak ook nog wat op.

Daarnaast worden velgen niet fraaier van elke keer banden eraf en erop.
Vwb de velgen die lelijker zouden worden, mijn huidige leasebak heeft nu 8 keer banden gewisseld
op dezelfde velgen maar daar is verder niets van te zien hoor...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

cooper_s1 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:01:
[...]

Vwb de velgen die lelijker zouden worden, mijn huidige leasebak heeft nu 8 keer banden gewisseld
op dezelfde velgen maar daar is verder niets van te zien hoor...
Lucky jij ;)

Ik heb 'wisselende' ervaringen lol :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:18

MicheldeGoey

Project 45

De huidige banden, Michelin Pilot Sport 4, bevallen me niet. Zoekerig en luidruchtig.
Heb hele goeie dingen gelezen over de All Season Michelin CrossClimate 2. Dat ga ik verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

MicheldeGoey schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:17:
[...]

De huidige banden, Michelin Pilot Sport 4, bevallen me niet. Zoekerig en luidruchtig.
Heb hele goeie dingen gelezen over de All Season Michelin CrossClimate 2. Dat ga ik verder uitzoeken.
Die CrCl heb ik onder mijn Mercedes, Goodyear vector G2 onder de Toyota Auris. Bevallen prima maar meerdere bronnen waaronder de ANWB melden dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor EV's. Te zacht en te veel rolweerstand.

Ik snap je insteek want ik speel zelf ook met de gedachte. Ik hoop dat de fabrikanten met een EV versie komen nu de productie van EV's op stoom komt in Europa. Er is nu immers een markt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
de meester01 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:27:
[...]

Die CrCl heb ik onder mijn Mercedes, Goodyear vector G2 onder de Toyota Auris. Bevallen prima maar meerdere bronnen waaronder de ANWB melden dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor EV's. Te zacht en te veel rolweerstand.

Ik snap je insteek want ik speel zelf ook met de gedachte. Ik hoop dat de fabrikanten met een EV versie komen nu de productie van EV's op stoom komt in Europa. Er is nu immers een markt voor.
Kan het feit dat ze luidruchtig zijn niet komen doordat je veel minder omgevingsgeluid hoort? Als de auto veel stiller is, overstemmen de banden misschien meer? Dit ga je dat ook krijgen met andere banden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
de meester01 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:55:
[...]

Ik ben wel van plan om mijn dealer de optie te geven mijn velgen te 'verkopen' aan een klant die 20 inch wil zodat ik 19 krijg. Hoef ik geen geld voor en als de dealer er wat aan verdient - prima.
kun je niet makkelijker een oproepje hier plaatsen? zijn vast mensen hier die een niet lounge besteld hebben en wel de 20" willen ruilen met je voor hun 19".....tenzij je op zeeer goede voet staat met je dealer... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Tiggy80 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:55:
[...]

kun je niet makkelijker een oproepje hier plaatsen? zijn vast mensen hier die een niet lounge besteld hebben en wel de 20" willen ruilen met je voor hun 19".....tenzij je op zeeer goede voet staat met je dealer... O-)
Ik zie nu dat 20 inch los ongeveer €100 ps duurder zijn. Misschien is omruilen met een paar euro's toe een andere eigenaar tzt nog wel een plan. Ga ik even over nadenken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Mooie uitgebreide review, met ook wat technische uitleg (auf Deutsch, Ja!)...
Interessant. Die P45 eindigt bovenaan de lijst. Betere score dan de vergelijkbare Audi en de Tesla. Minpunten zijn de grote draaicirkel en dat de navigatie geen logische laadpunten kan voorstellen. Het bijzondere is dat alle specificaties van Hyundai realistisch blijken. Sprint in 5,1 seconden, reikwijdte 430 km, spectaculaire laadsnelheid. Dankzij dat laatste is de reistijd van hun standaard testtraject van 800 km een halfuur korter dan van de concurrentie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBhmf6KLOXYx9mMt35rTlksDtK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMkiezPAcXidXqtuxBwgSc7z.jpg?f=fotoalbum_large
Had 'm nog niet voorgesteld. Inmiddels 6 weken oud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrvdbos
  • Laatst online: 17:59
Tijdens het onderhandelen met mijn dealer die winterbandenknoop maar direct doorgehakt. Dealer heeft de auto afgeleverd met de Michelin Cross Climate all season banden. Rij daar nu al bijna 2 maanden mee en geen spijt gehad qua geluid, verbruik en aanzicht. Band heeft goede testresultaten en ik ben opslag en dat 2 jaarlijks wisselen daarmee kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

chrvdbos schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:31:
Tijdens het onderhandelen met mijn dealer die winterbandenknoop maar direct doorgehakt. Dealer heeft de auto afgeleverd met de Michelin Cross Climate all season banden. Rij daar nu al bijna 2 maanden mee en geen spijt gehad qua geluid, verbruik en aanzicht. Band heeft goede testresultaten en ik ben opslag en dat 2 jaarlijks wisselen daarmee kwijt.
Wat is je verbruik en je gebruik (snelweg / stad %)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MicheldeGoey schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:22:
[...]

Interessant. Die P45 eindigt bovenaan de lijst. Betere score dan de vergelijkbare Audi en de Tesla. Minpunten zijn de grote draaicirkel en dat de navigatie geen logische laadpunten kan voorstellen. Het bijzondere is dat alle specificaties van Hyundai realistisch blijken. Sprint in 5,1 seconden, reikwijdte 430 km, spectaculaire laadsnelheid. Dankzij dat laatste is de reistijd van hun standaard testtraject van 800 km een halfuur korter dan van de concurrentie.
Ja, overall dus echt een goede EV.

Nog een minpuntje is de relatief hoge Cd van 0,288 tegenover bijv Tesla Model Y met 0,23. De Tesla Model Y is daardoor met op de lange reis ongeveer net zo snel, ondanks het langzamere laden. (en eigenlijk is de Model 3 niet zo goed vergelijkbaar qua verbruik en range).

Als Hyundai op e-GMP een andere vormgeving kiest met lagere weerstand is het helemaal een topper voor de lange reis.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 17-09-2021 13:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

@Spiller en ik (en mijn vader en de hond) rijden vanaf morgen naar Spanje met zijn #Project45.
Overleven we de Franse laadwoestijn? Vinden we splinternieuwe 800v-laadparels? Zal de navigatie ons ook maar één keer een mooi laadadvies geven?! Je kunt ons volgen op polarsteps zoals altijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSkOhz-xkasHHGYENvdnRA0tpW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9T3waWORWBbYtCadckxXwn0.jpg?f=fotoalbum_large

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldstoll
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-06 19:07
Onze ioniq5 lounge halen wij einde maand op.
Ik neig naar een tweede set 19'' wielen met winterbanden erop en dat ik ze zelf omwissel thuis.
Ik lees (ANWB) dat all season banden niet geadviseerd worden voor zware EVs.

Voor de 20'' wielen die wij erbij krijgen zou ik voor de verbruik liever omruilen voor 19''.
Wie overweegt dezelfde aanpak en vooral waarom niet :)?

Wat kan ik hier voor vragen?
En, wie heeft interesse :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
haraldstoll schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:54:
Ik neig naar een tweede set 19'' wielen met winterbanden erop en dat ik ze zelf omwissel thuis.

Voor de 20'' wielen die wij erbij krijgen zou ik voor de verbruik liever omruilen voor 19''.

ik heb hem gelijk met 19" besteld ipv 20" dus ik had de knoop al doorgehakt. later nog wel bedacht dat ik mogelijk de 20" wel had kunnen verkopen, maar das ten eerste achteraf en ten 2e weer gedoe en daar ben ik ook niet gek op :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

fewips schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:22:
@Spiller en ik (en mijn vader en de hond) rijden vanaf morgen naar Spanje met zijn #Project45.
Overleven we de Franse laadwoestijn? Vinden we splinternieuwe 800v-laadparels? Zal de navigatie ons ook maar één keer een mooi laadadvies geven?! Je kunt ons volgen op polarsteps zoals altijd.
[Afbeelding]
Even een vraagje....Ik zie dat de auto aan de laadpaal (ergens in Amsterdam?) staat, moet je dan toch ook parkeergeld betalen of hoeft dat niet zo lang je aan het laden bent?

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Heb een uitnodiging voor een zeer uitgebreide enquête gekregen om HMNL en de auto te beoordelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
kor952 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:36:
[...]

Even een vraagje....Ik zie dat de auto aan de laadpaal (ergens in Amsterdam?) staat, moet je dan toch ook parkeergeld betalen of hoeft dat niet zo lang je aan het laden bent?
niks is gratis in amsterdam :+

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Leuk dat ze aparte knopjes hebben om de auto zelf te laten rijden uit een parkeervak. Goed gevonden :P

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeroenneman schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:45:
[...]

Leuk dat ze aparte knopjes hebben om de auto zelf te laten rijden uit een parkeervak. Goed gevonden :P
Ik had liever een smartwatch daarvoor: "Hello Kit, come pick me up" 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrvdbos
  • Laatst online: 17:59
de meester01 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:10:
[...]

Wat is je verbruik en je gebruik (snelweg / stad %)?
Op dit moment net iets meer dan 3000 km gereden bij wisselend tussen 16.0 en 16.1 KW/h
Het valt mij alleszins mee. Wat opvalt is dat boven de 100 km/h op de snelweg het verbruik enorm snel toeneemt. Bij "lagere" snelheden vind ik m zeer zuinig maar boven de 80 gaat de luchtweerstand het meest bepalend worden en neemt het verbruik toe. Maar 16.05 KW/h gemiddeld vind ik netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-06 21:13
chrvdbos schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:53:
[...]

Op dit moment net iets meer dan 3000 km gereden bij wisselend tussen 16.0 en 16.1 KW/h
Het valt mij alleszins mee. Wat opvalt is dat boven de 100 km/h op de snelweg het verbruik enorm snel toeneemt. Bij "lagere" snelheden vind ik m zeer zuinig maar boven de 80 gaat de luchtweerstand het meest bepalend worden en neemt het verbruik toe. Maar 16.05 KW/h gemiddeld vind ik netjes.
Dat klinkt inderdaad netjes, is dit veel snelweg? Ik rijd zelf grotendeels snelweg namelijk, dus wel benieuwd wat het verbruik rond +- 100-105 km/h is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luft
revo37 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:45:
[...]

Dat klinkt inderdaad netjes, is dit veel snelweg? Ik rijd zelf grotendeels snelweg namelijk, dus wel benieuwd wat het verbruik rond +- 100-105 km/h is.
Verleden week 200km snelweg gereden met een verbruik van 16,5kW bij 104kmh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

haraldstoll schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:54:

Ik overweeg hetzelfde. Niet zozeer voor het verbruik maar meer vanwege het gegeven dat een setje 20" banden zomaar €400 duurder is dan 19" en EV's de naam hebben dat ze banden vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de meester01 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:16:
[...]

Ik overweeg hetzelfde. Niet zozeer voor het verbruik maar meer vanwege het gegeven dat een setje 20" banden zomaar €400 duurder is dan 19" en EV's de naam hebben dat ze banden vreten.
Ik heb hetzelfde plan, maar wel voor behoud van range in winter.

Dat van die bandenslijtage bij EVs is volgens mij een onzin verhaal. Ik heb 4 jaar een Nissan LEAF gereden en pas bij de laatste beurt na ruim 90.000 km moesten de twee voorbanden worden vervangen vanwege profiel. Nou reed ik die LEAF wel heel beheerst, maar zelfs dan viel de slijtage echt mee.

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 22:24:
[...]

Ik heb hetzelfde plan, maar wel voor behoud van range in winter.

Dat van die bandenslijtage bij EVs is volgens mij een onzin verhaal. Ik heb 4 jaar een Nissan LEAF gereden en pas bij de laatste beurt na ruim 90.000 km moesten de twee voorbanden worden vervangen vanwege profiel. Nou reed ik die LEAF wel heel beheerst, maar zelfs dan viel de slijtage echt mee.
Met alle respect voor Nissan maar die Leaf trekt nu niet echt de klinkers uit het wegdek en is niet zo heel zwaar ;)

Vrienden van mij met respectievelijk een model X en een 3 zijn na ca. 30.000km aan vers rubber toe terwijl ze met hun vorige auto's 15.000 meer uit een setje haalden. Maar banden fabrikanten leren ook bij, dat wel.

De range in de winter zal wel loslopen met die 100 km/h limieten in NL |:( 160 km enkele reis zal de verste afstand zijn die mijn vrouw zal maken naar een klant.

Maar kennis is macht dus blijf vooral de ervaringen delen (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
de meester01 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 00:00:
[...]

Met alle respect voor Nissan maar die Leaf trekt nu niet echt de klinkers uit het wegdek en is niet zo heel zwaar ;)

Vrienden van mij met respectievelijk een model X en een 3 zijn na ca. 30.000km aan vers rubber toe terwijl ze met hun vorige auto's 15.000 meer uit een setje haalden. Maar banden fabrikanten leren ook bij, dat wel.

De range in de winter zal wel loslopen met die 100 km/h limieten in NL |:( 160 km enkele reis zal de verste afstand zijn die mijn vrouw zal maken naar een klant.

Geen racemonster idd, maar desondanks 1500 kg (bijna Model 3) en toch wel vlot weg bij het stoplicht en als je niet uitkeek slipten de voorbanden door de voorwielaandrijving. Normaal gesproken doe ik 60.000 km met een set banden, dus dit viel me heel erg mee.

• Amersfoort
Ik heb belangstelling voor een Ioniq 5 in de kleur Olive green. Wie weet er in midden Nederland een auto te staan, zodat ik deze kleur in het echt kan zien?
Eventueel kun je ook een PM sturen (optie "stuur bericht" klikkend op pijl links naast mijn user naam).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:53
chrvdbos schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:53:
[...]

Netjes hoor. Ik heb in totaal 8300km gereden met een gemiddelde van 19,8 kW/h
Vind het verbruik zelf wat tegenvallen. Maar goed, ik rij veel snelweg en ik heb denk ik een iets zwaardere rechtervoet :-)

Hyundai Ioniq 5 Project 45

• haraldstoll
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-06 19:07
Net even bij de dealer geweest: Hyundai Wittenberg in de Meern (Utrecht).

Hij gaf aan dat de meeste lounge kopers direct bij de bestelling al vragen om er 19'' op te zetten. De reden is meestal een lagere verbruik en comfort.
Daarom zou het ook lastig zijn om andere klanten te vinden die zouden willen ruilen.

Ook vertelde hij dat de 19'' en 20'' evenveel kosten, en dat je er daarom geen geld toe krijgt bij de ruil.
Zelf vond hij de 20" mooier. Ik vindt de 19" al enorm groot ogen.

Wel waren ze bereid om de 19'' van hun eigen net ontvangen model te ruilen voor onze bestelde auto, ik ben er voor gegaan 👍

Ze werken bij Hyundai Wittenberg met een car detail bedrijf genaamd Steur car detail die opereert vanuit strijkviertel in De Meern. Ze gebruiken daar Swisstech voor hun keramische coating. Ze hebben twee varianten: de €850 behandeling heeft 5 jaar garantie en de 2 jaar garantie kost €650.

Ik ben voor de 5 jaar versie gegaan.

Ik heb nog gevraagd over het automatische opengaan van de deur hendel als je er naast staat, maar ze waren niet op de hoogte en hadden alleen maar een connect+ staan dus daar konden ze het niet op testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
de meester01 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 00:00:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnW6bdVVFtoBoibOe-r_o2wrk7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5RPygh9SKgsV2Lgcx4NJz6jA.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E53SHO1cfioabcHagudB3pRWk9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XeEG11qEV1ansRPvjNsJZgbo.jpg?f=user_large

Afhankelijk van uitvoering en gekeken naar gelijke aanschafprijs valt het verschil wel mee in 0-100. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JjrwHPXdnSqKmklFjjldBKFqCk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l76Pchm0GmnpZBKtBiTwMcl4.jpg?f=user_large

Meer kan maar ook meer €, ook met onderhoud. :)

[ Voor 18% gewijzigd door BenEco op 18-09-2021 16:33 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Pagina: 1 ... 25 ... 264 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic