• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:20

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

mh514452 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Waar ik persoonlijk niet zo blij mee zou zijn is het nieuwe systeem die detecteert dat je je handen echt aan het stuur hebt, in plaats van het huidige systeem. Op lange ritten vind ik het juist wel prettig dat je gewoon lekker het stuur aan de onderkant kunt vast hebben, zeker als het rustig is op de weg. Van de week lang in de file bij Hamburg gestaan, zo lekker dat de auto zichzelf door de file heen beweegt terwijl je je handen losjes bij het stuur hebt, zou zo niet chill zijn om dan de hele tijd je handen op de juiste manier op het stuur te moeten hebben omdat die anders begint te piepen
Eén vingertje er tegenaan is voldoende, is mijn ervaring. Dus dat lijkt me nogal meevallen.
Bij de eerdere modellen moet je toch echt zo nu en dan even wat aan het stuur trekken.

De interval is bij beide (oud en nieuw) gelijk. Na 15 sec geen hand aan het stuur piept-ie een keer. Doe je nix, dan komt-ie na nog eens 15 sec terug met sneller piepjes. Doe je dan binnen 5 sec nog nix, dan houdt de (A)CC op totdat je die weer activeert.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

vifra schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:24:
[...]

Keuze is eenvoudig:
- wil je beste veiigheid / eprformance dan pak je een zomerband en winteband setje ...
- wil je budget dan is eventueel een all seasn bandenset goed genoeg

All season is beter in wintersee toestanden dan zomerbanden en beter in zomerse condities dan winterbanden , maar nooit zo goed als een zomerband in zomer en een winterband in winterse condities ...
Tis maar hoe je het bekijkt, want in voorjaar en herfst hebben we niet zelden te maken met nogal wisselende temperaturen. Dan ga je toch niet telkens je banden wisselen.
Als je jouw suggestie echt serieus zou willen nemen, dan heb je 3 bandensets nodig:
  1. Zomerbanden voor de zomertijd
  2. Winterbanden voor de echte wintertijd (als die er al is)
  3. 4-seizoenenbanden voor de tijd daar tussenin
Maar ja, wie gaat dat nou doen…

<John O`Mill>

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:30
niet echt. Herfst, winter en stuk lente zijn nat en/of koude periode. beiden zij winterbanden efficienter. Zomerband is vooral voor droog warm weer efficienter.
4 seizoenen is bijna altijd slechter dan of zomer of winterband (volgens de situatie) ...

Nu als je de bandenboer volgt dan geven ze advies volgens aantal kilometer per jaar gereden, wat gewoon enkel een economische keuze is en totaal niets met veiligheid te maken heeft (of waar die banden dus voor gemaakt zijn).
Het advies, luid dan bv. onder 10000 km per jaar en:

Je rijdt voornamelijk in je eigen omgeving
Je hebt geen zin om twee keer per jaar je banden te wisselen
Je wilt kosten besparen
Je rijdt niet tijdens extreem winterweer of in wintersportgebieden

Maar, je mag gerust aanvaarden dat:
- bij warme temperaturen (boven 7 graden) dan zal de zomerband altijd de kortste remafstand opleveren
- bij koudere temperaturen en natte omstandigheden zal de winterband kortere remafstand opleveren

Maar ieder merk vult dat iets anders in - kijk eens naar https://www.michelin.be/n...zomer-of-all-seasonbanden - dar staat bv. een mooi grafiekje voor wanneer kies je zomer + winter, wanneer enkel zomer en wanneer all season ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:09
En zo wordt het toch weer: "wij van WC-eend.........."

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Verwijderd

Wat is de minimale bandenmaat of wielenmaat die je op deze auto zou kunnen gebruiken? Kan ik ook 16 inch wielen monteren?

• Peter-036
Dat verwacht ik niet: de remschijven/remzadels hebben een minimale ruimte nodig aan de binnenzijde van de wielen/velgen. Maar, meten is weten!

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:25
Verwijderd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:04:
Wat is de minimale bandenmaat of wielenmaat die je op deze auto zou kunnen gebruiken? Kan ik ook 16 inch wielen monteren?
de remklauw enzo bepaalt de minimum velgmaat, 16 gaat vls mij niet passen. Er zou een homologatielijst moeten zijn welke maten velg (en ET) wel kunnen, in Duitsland bestaat die zeker dus als je bij een Duitse wielen/bandenwinkel kijkt en op type auto zoekt krijg je geheid de toegelaten afmetingen te zien.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ergen bij de technische info is bescheven welke ruimte daarvoor nodig is aan de binnenkant van de velgen. Elke velg heeft ook een maataanduiding voor de ruimte aan de binnenkant.

Het kleinste waar Hyundai mee levert is dacht ik 19”, maar ik kan me voorstellen dat niet zomaar elke 19” velg past…

<John O`Mill>

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-12 21:24

mdeiman

Projet 45

Hier nu ook denk ik een kapotte ICCU na 90.000 km.
Was aan het thuisladen en stopt. Alle blokjes knipperen en melding controleer het elektrisch systeem.

Zo even een testje aan de snellader.

EDIT
Snellader gaat nog als de brandweer.
Had de ICCU nu ook nog een relatie met de 12v accu of andere zaken? Ik kan dat niet zo gauw terugvinden.

Stel je gebruikt nooit AC maar altijd DC laden, is er dan nog iets (anders) aan het handje?

[ Voor 39% gewijzigd door mdeiman op 05-10-2024 21:01 ]

Shit happens.

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:17
ik denk dat de velg tegen de remklauw aan zit.
tevens zit je redelijk fout met de bandomtrek, dus km wijkt wel erg veel af.
je komt dan met een band met extreme hoogte maat, 70 of hoger.
met 235/85 - 16 wijkt deze nog 8% af, dus bij 100 km/h geeft de teller 108 km/h aan.
de hoogtemaat van 85 (%) is max verkrijgbaar,

wat er gebeurt met tractie, wegligging en de slijtage eigenschappen is ook ff afwachten.
zie plaatje, standaard is 235/55-19

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ry_DpHnr0-c-swmtpiK6xlrt5og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6b24Q89y7i9i6JjTt43tYrYZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Peter-036
@wim1955 Nee, wanneer je teller in die berekening 100 km aangeeft rij je 108 echte km/h.
@VerwijderdWaarschijnlijk zullen 16 inch velgen niet over je remklauwen passen, misschien geven zelfs 18 inch velgen al problemen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Peter-036 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:44:
@wim1955 Nee, wanneer je teller in die berekening 100 km aangeeft rij je 108 echte km/h.
@wim1955 en @Peter-036

En zelfs dát niet. 8)
Wanneer je teller in die berekening 100 km/h aangeeft zou die 108 km/h aan moeten geven, maar de teller geeft altijd iets teveel aan, dus de werkelijke snelheid is iets lager.

Nu wat dat ‘vroeger’, in de tijd van de mechanische snelheidsmeter (op basis van een magnetische schijf) een percentage, maar met de moderne snelheidsmeters is de afwijking niet zelden vrij constant. In mijn geval (e-Niro) geeft de teller 3-4 km/h teveel aan; zowel bij 80 als bij 120 km/h.

<John O`Mill>

• Peter-036
Dat klopt Philippe, mijn Ioniq 5 heeft bij elke snelheid een afwijking van ~3 km.
Bij een Skoda Fabia (van 2013) heb ik mijn teller ooit 'geijkt' door een wat grotere band te monteren om de 7% afwijking te 'corrigeren'.

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12 11:30
Hippe Lip schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Tis maar hoe je het bekijkt, want in voorjaar en herfst hebben we niet zelden te maken met nogal wisselende temperaturen. Dan ga je toch niet telkens je banden wisselen.
Als je jouw suggestie echt serieus zou willen nemen, dan heb je 3 bandensets nodig:
  1. Zomerbanden voor de zomertijd
  2. Winterbanden voor de echte wintertijd (als die er al is)
  3. 4-seizoenenbanden voor de tijd daar tussenin
Maar ja, wie gaat dat nou doen…
Als je er toch zo naar kijkt zou ik 's ochtends in de kou op all-seasons naar het werk rijden, 's middags als het warmer is op zomerbanden terugrijden en de volgende dag als er een pak sneeuw ligt de winterbanden er onder leggen. :) <-- dat is wat ik bedoel met dat elke keuze een concessie is.

In NL zijn er slechts enkele dagen in het jaar dat je best uit bent op winterbanden, daarom ben ik voorstander van all-season in de winter (en zomerbanden gedurende de andere 8 maanden). Maar er zijn zat dagen in de winter dat je het best uit bent op zomerbanden. 's ochtends misschien niet, maar 's middags wel. Daarom zou ik vooral kijken waar je rijdt en hoeveel. Ik woon in Nederland, maar als ik in Noorwegen, Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland woon of regelmatig ben zou mijn keuze uiteraard anders zijn.

(btw...ik heb voor deze auto alleen maar zomerbanden. Dat is zeker niet ideaal als het glad is, maar het is nog niet van een setje all-seasons voor de winter gekomen. Daar moet ik mijn rijstijl enkele dagen in het jaar dus flink op aanpassen of op die paar dagen gewoon een ritje minder maken, daar is ook niet altijd wat mis mee.)

• nietwijk
Hippe Lip schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

@wim1955 en @Peter-036

En zelfs dát niet. 8)
Wanneer je teller in die berekening 100 km/h aangeeft zou die 108 km/h aan moeten geven, maar de teller geeft altijd iets teveel aan, dus de werkelijke snelheid is iets lager.

Nu wat dat ‘vroeger’, in de tijd van de mechanische snelheidsmeter (op basis van een magnetische schijf) een percentage, maar met de moderne snelheidsmeters is de afwijking niet zelden vrij constant. In mijn geval (e-Niro) geeft de teller 3-4 km/h teveel aan; zowel bij 80 als bij 120 km/h.
Tegenwoordig zijn de snelheidsmeters gecorrigeerd aan de hand van de on-board navi. 8% verschil zie je niet meer bij de moderne auto, dat is eerder 3 kmh geworden. Bij mijn mini kan ik dat gewoon instellen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@nietwijk
Geheel mee eens, wat die banden betreft. Dat is waarom ik in 2019 na aflevering van mjjn e-Niro direct van de dealer naar mijn bandenboer ben gereden en de originele Michelin zomerbanden banden ingeruild heb (ik kreeg 70% van de nieuwwaarde) voor Michelin 4-seizoenenbanden. En daar heb ik uitsluitend op gereden.
Omdat het idd altijd een compromis is. En omdat slechte banden niet meer bestaan. Ze zijn altijd stukken beter dan waar we 20 jaar geleden op reden. d:)b

Nu, ruim 110.000 km verder, ben ik halverwege mijn 2e setje. Zeer tevreden en bij mijn komende I5 ga ik weer precies hetzelfde doen. Geen gedonder meer met dat gewissel, dat je per definitie toch altijd te vroeg of te laat doet. })
Daar heb ik geen last van. 8)

<John O`Mill>

• GLK63
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-06 12:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zwIskJzuIn3_qIAitpPFpEshp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6YzA4VjswQVJ9q9kyOUkRy8.jpg?f=fotoalbum_large

Netjes in het vak en toch geraakt door een vrachtwagen. Staat al een week bij het afsleepbedrijf. Geen plek bij de het schadebedrijf ? Ben benieuwd hoelang dit gaat duren

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:40
Hippe Lip schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:36:
@nietwijk
Geheel mee eens, wat die banden betreft. Dat is waarom in in 2019 na aflevering van mjjn e-Niro direct van de dealer naar mijn bandenboer ben gereden en de originele Michelin zomerbanden banden ingeruild heb (ik kreeg 70% van de nieuwwaarde) voor Michelin 4-seizoenenbanden. En daar heb ik uitsluitend op gereden.
Omdat het idd altijd een compromis is. En omdat slechte banden niet meer bestaan. Ze zijn altijd stukken beter dan waar we 20 jaar geleden op reden. d:)b

Nu, ruim 110.000 km verder, ben ik halverwege mijn 2e setje. Zeer tevreden en bij mijn komende I5 ga ik weer precies hetzelfde doen. Geen gedonder meer met dat gewissel, dat je per definitie toch altijd te vroeg of te laat doet. })
Daar heb ik geen last van. 8)
Volgens o.a. ANWB en Autovisie zijn All-season banden niet de beste keuze.
Het enige voordeel is het niet hoeven wisselen in het voorjaar en het najaar.
All-season banden hebben in de zomer minder grip dan zomerbanden en in de winter minder grip dan winterbanden.

Zie:
https://www.anwb.nl/auto/banden/all-season-banden#
https://www.autovisie.nl/...-season-banden-moet-gaan/

• Hippe Lip

Hippe Lip

CharlieBulldog schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:24:
[...]
Volgens o.a. ANWB en Autovisie zijn All-season banden niet de beste keuze.
Het enige voordeel is het niet hoeven wisselen in het voorjaar en het najaar.
All-season banden hebben in de zomer minder grip dan zomerbanden en in de winter minder grip dan winterbanden.
… en daar tussenin zit je steeds verkeerd.

Alles is relatief. Wat ik al zei: slechte banden zijn er niet meer, zeker niet van A-merken.

Ja, het zal vast dat je op enig moment beter band X, Y of Z kan gebruiken, maar de verschillen zijn gelukkig klein. In de orde van de verschillen tussen de diverse merken zomerbanden?

Onveilig zal het sowieso niet zijn. Dan hadden diverse organisaties allang moord en brand geschreeuwd daarover of was het gebruik zelfs verboden geweest.

Kortom: alles is relatief.

<John O`Mill>

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 22-10 12:39
GLK63 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:38:
[Afbeelding]

Netjes in het vak en toch geraakt door een vrachtwagen. Staat al een week bij het afsleepbedrijf. Geen plek bij de het schadebedrijf ? Ben benieuwd hoelang dit gaat duren
:'( :'( :'( Hopelijk is de tegenpartij gekend.

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:17
Natuurlijk zijn all-season banden een compromis..... maar je hoeft niet te wisselen. Dus ook geen extra set in opslag met bijbehorende omwissel- en opslagkosten bij de bandenboer of ruimte in je schuur.

hier een verhelderend plaatje getest met een aantal banden (a merk) de gemiddelde meetresultaten.
Trek je eigen conclusie, en maak je eigen afweging qua kosten tov veiligheid.
Zelf heb ik 2 setjes, 1 met zomerbanen, 1 met winterband. ga niet beknibbelen op marginale kosten als veiligheid in het gedrang komt.

bron: www.touring.be
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5AfQeumZevPFFEL9VcUX58689M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FT8rN0KfDLtZTXYdFocSJxqy.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door wim1955 op 06-10-2024 12:37 ]

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Als ik naast hetgeen hier al gedeeld is, ook deze review lees: https://www.tyrereviews.c...yres-Tested-at-0c-15c.htm. Dan kom je volgens mij toch echt tot de conclusie dat in Nederland de zomerbanden de gemiddeld veiligste keus zijn.

Alleen met sneeuw en zeer natkoud weer, presteert de winterband aanzienlijk beter. En dat komt hier niet vaak voor.

Naar Duitsland/Oostenrijk in de winter is dan de enige andere overweging.

Ik heb nu all-seasonbanden. Als die zijn versleten, ga ik voor de zomerbanden. Of zie ik het verkeerd?

• Peter-036
Zolang je niet gaat 'bumperkleven', is zelfs de grootste remafstand kort genoeg om veilig te blijven.
En, @wim1955 stop alsjeblieft met 'bekeren'.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Astronaut schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:12:
Ik heb nu all-seasonbanden. Als die zijn versleten, ga ik voor de zomerbanden. Of zie ik het verkeerd?
Nee, verkeerd kan eigenlijk niet, zolang je niet in de zomer op winterbanden rijdt.

Het is gewoon een persoonlijke keuze waar je op rijdt. En ieder heeft zo zijn eigen overwegingen.
En zoals ik al zei: slechte banden zijn er volgens mij niet meer, zeker niet als je voor een A-merk kiest.

Alles is relatief.

<John O`Mill>

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Als ik naast hetgeen hier al gedeeld is, ook deze review lees: https://www.tyrereviews.c...yres-Tested-at-0c-15c.htm. Dan kom je volgens mij toch echt tot de conclusie dat in Nederland de zomerbanden de gemiddeld veiligste keus zijn.

Alleen met sneeuw en zeer natkoud weer, presteert de winterband aanzienlijk beter. En dat komt hier niet vaak voor.

Naar Duitsland/Oostenrijk in de winter is dan de enige andere overweging.

Klopt,
Als je het tabelletje goed bekijkt zie je dat de zomerband eigenlijk alleen bij sneeuw een echt nadeel heeft.
Als je op wintersport gaat dan ga je die situatie vrij zeker tegenkomen.
Uit ervaring kan ik zeggen dat dat geen pretje is, ik ben ooit lang geleden met de auto van mijn moeder op wintersport geweest in een tijd dat het begrip “zomer/winterband” nog niet zo bekend was. Er zaten zomer banden onder en ik heb peultjes gezweet.
Maar…
Ik herinner me een paar forse sneeuw periodes in Nederland. Tijdens die periodes een stuk rijden was met elke band link. Met de zomerband linker dan met de winterband maar ook met winterband een verhoogd schade risico.

Kortom… ik ben nu wat ouder. Op dergelijke barre dagen ga ik liever gewoon de deur niet uit. In deze tijden van “online meeting acceptatie” is dat ook makkelijker dan vroeger.

Dus ja,… tenzij je op op wintersport gaat kan je mijns inziens prima met enkel zomerbanden in Nederland rondrijden. En dan met heftige sneeuw thuisblijven.

(Ik heb zelf vorig jaar wel winterbanden gekocht. Want… ik ga op wintersport :) ).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 14:29
Is er geen bandentopic waar dit allemaal besproken kan worden?

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 14:29
GLK63 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:38:
[Afbeelding]

Ohnee! Dat is balen! Heb je de tegenpartij gesproken? Heb je nu de mogelijkheid om de lichtbalk van de Lounge te laten plaatsen? :P
Hier een Duitstalige video met de verschillen tussen de "oude" IONIQ 5 en het model 2025. Maar met Nederlandse ondertiteling is het ook te volgen voor mensen die geen Duits verstaan.

• Crocidolite
  • Laatst online: 12:50
Volgens mijn beleving zie je dat helemaal niet verkeerd.

In mijn hele leven nog nooit winterbanden gebruikt, omdat we geen winters meer hebben in Nederland, en die paar dagen dat er wel sneeuw ligt, pas ik mijn rijstijl drastisch aan als ik echt de weg op moet.
Overdreven veel afstand houden en heel wat langzamer rijden.

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:00
Die all-season banden bieden naar mijn mening alleen maar nadelen. In verreweg het overgrote deel van de tijd geven ze in ons land een aanzienlijk langere remweg dan zomerbanden wat met een 2000kg wegend projectiel (levens)gevaarlijk is. Mijn winterbanden gaan er over het algemeen begin december op en in maart weer af en zelfs dan zitten ze er voor het overgrote deel voor niks onder. In dat geval vind ik een allseason band een waardeloze compromis die op geen enkel front beter is behalve dan dat je niet hoeft te wisselen maar dat zie ik als inferieur ten opzichte van veiligheid.

Ik blijf van mening dat je met een EV minder concessies moet maken omdat ze veel vermogen hebben en veel te zwaar zijn met van nature al een erg lange remweg. Die combinatie is levensgevaarlijk en 10m extra remweg betekent dat je een ander met nog 25km/h en 2000kg veel meer schade toedoet dan met een auto van 1200kg. Maar ik ben ook van mening dat het voor een groot deel van de mensen helemaal niet veilig is om in een EV te laten rijden omdat die het vermogen niet aankunnen.

[ Voor 29% gewijzigd door Rugby82 op 07-10-2024 18:00 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Hippe Lip

Hippe Lip

Even een uitstapje maken is prima, maar zullen we nu weer on-topic verder gaan?

<John O`Mill>

Oké, weer on-topic. Ik heb weer een nieuwe service actie erbij staan:

NE OWNER’S MANUAL LEAFLET REPLACEMENT
Gültig bis: 24.12.2026
Kampagnencode: 40D095

Overzicht bijgewerkt.
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Het gaat blijkbaar om een 25 pagina's supplement, post van gebruiker vertaald vanuit het Frans:
maar mijn werkplaatsmanager heeft automatisch een "update" 40D095 toegevoegd die erin bestaat de eigenaar een "supplement in de gebruikershandleiding" te geven van 25 pagina's gewijd aan FCA (voorwaartse vermijdingshulp).

Op de eerste pagina staat aangegeven: “in deze handleiding zijn de werking en beperkingen van ontwijkende stuurhulp opgenomen”.
Afbeeldingslocatie: https://forums.automobile-propre.com/uploads/monthly_2024_07/image.thumb.png.63e3f3602367a00b286469be77b3c73c.png

[ Voor 57% gewijzigd door ZuinigeRijder op 08-10-2024 12:08 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:06:
Oké, weer on-topic. Ik heb weer een nieuwe service actie erbij staan:

NE OWNER’S MANUAL LEAFLET REPLACEMENT
Gültig bis: 24.12.2026
Kampagnencode: 40D095

Overzicht bijgewerkt.
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Wat houdt dit in?
Als ik op de link in het overzicht tik kom ik hier weer terug. Nix te zien dus over de inhoud van het onderwerp?

<John O`Mill>

Denk dat er een inlegblad toegevoegd gaat worden. Maar wat het precies inhoudt weet ik ook niet.

@Hippe Lip EDIT: ik heb de originele post bijgewerkt met de informatie uit een Frans forum

[ Voor 33% gewijzigd door ZuinigeRijder op 08-10-2024 12:09 ]

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:21

MicheldeGoey

Project 45

Zijn er mogelijkheden om de auto mijn huis van stroom te laten voorzien?

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Ik zocht eigenlijk meer informatie over een whatchamacallit of een dohicky om te kopen en aan de muur te schroeven, stekkers erin en klaar.

• Crocidolite
MicheldeGoey schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:03:
Zijn er mogelijkheden om de auto mijn huis van stroom te laten voorzien?
Beperkt, als ik het goed heb via V2L max 3,6 kW. Dus met de wasmachine, oven en magnetron tegelijk aan ga je al over die grens heen.

Een thuisaccu lijkt mij beter geschikt om je huis volledig van stroom te voorzien.

• nietwijk
Salderen! Zolang het kan, geniet ervan!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-12 22:39
MicheldeGoey schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Ik zocht eigenlijk meer informatie over een whatchamacallit of een dohicky om te kopen en aan de muur te schroeven, stekkers erin en klaar.
bestaat simpelweg nog niet. En gelukkig maar.

ehhhh..HOI

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Crocidolite schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Beperkt, als ik het goed heb via V2L max 3,6 kW. Dus met de wasmachine, oven en magnetron tegelijk aan ga je al over die grens heen.

Een thuisaccu lijkt mij beter geschikt om je huis volledig van stroom te voorzien.
Het gaat er mij om in een noodsituatie essentiële apparaten te laten draaien. In rust verbruikt mijn huis ca. 200 W, met pieken tot 2 kW. Mijn auto is een grote thuisbatterij.

• nietwijk
MicheldeGoey schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Het gaat er mij om in een noodsituatie essentiële apparaten te laten draaien. In rust verbruikt mijn huis ca. 200 W, met pieken tot 2 kW. Mijn auto is een grote thuisbatterij.
Een UPS aansluiten lijkt me simpeler en goedkoper. Daarnaast is die altijd stand-by, je auto niet (hoop ik).

• Peter-036
In een dergelijke 'noodsituatie' kun je die 'essentiele apparaten' middels een verlengsnoer en eventueel verdeelstekkers aan de ~220V uitgang van je auto 'hangen'. Dan blijft het 'veilig', er kan en mag geen verbinding zijn met het stroomnet.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

nietwijk schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:37:
[...]

Een UPS aansluiten lijkt me simpeler en goedkoper. Daarnaast is die altijd stand-by, je auto niet (hoop ik).
Ik heb 5 UPS-units in huis.
Ik heb het erover als "de Russen komen" en de totale energievoorziening wordt verstoord.

• Stefannn
  • Nu online
MicheldeGoey schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:09:
[...]

Ik heb het erover als "de Russen komen" en de totale energievoorziening wordt verstoord.
Ik heb zelf laadpaal gebouwd met smartEVSE, zie dit topic
De controller heb ik in de meterkast hangen, dus laadkabel volledig naar meterkast bedraad.
Op zich betekent dat dat ik de V2L elektronica (welgeteld 2 weerstanden en een schakelaar) ook in de meterkast kan uitvoeren en daar een stopcontact plaatsen als "nood stroom punt".
No problem.
Ik heb het alleen (nog) niet gedaan omdat de praktische noodzaak 0.01% is.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Crocidolite
MicheldeGoey schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Dan zou het volgens mij geen probleem moeten zijn. Wel zou ik dan alleen die essentiële apparaten aan je Ioniq5 aansluiten en niet je hele huis.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Crocidolite schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:28:
[...]

Dan zou het volgens mij geen probleem moeten zijn. Wel zou ik dan alleen die essentiële apparaten aan je Ioniq5 aansluiten en niet je hele huis.
Ja, de auto in de voortuin zetten en een lange kabel via V2L naar binnen loodsen is mogelijk. Ik zoek een optie die vanuit de garage het huis aansluit op de auto. Een stekker in het stopcontact is mogelijk als er geen netstroom is, zodra die netstroom weer inschakelt, gaat dat vreselijk mis.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
MicheldeGoey schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:05:
[...]

Ja, de auto in de voortuin zetten en een lange kabel via V2L naar binnen loodsen is mogelijk. Ik zoek een optie die vanuit de garage het huis aansluit op de auto. Een stekker in het stopcontact is mogelijk als er geen netstroom is, zodra die netstroom weer inschakelt, gaat dat vreselijk mis.
Ja je moet wel even de woning handmatig afschakelen van het net (en misschien een verklikkerlampje voor je hoofdschakelaar aansluiten zodat je kunt zien wanneer het net weer in bedrijf komt.), eigenlijk zou je daarvoor een extra hoofdschakelaar moeten nemen. En natuurlijk heel goed opletten dat je niet teveel gebruikers in huis inschakelt.
Minimale investering voor een houtje-touwtje oplossing die prima zal voldoen voor een doodenkele stroomstoring.

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-12 11:53
Zijn er mensen die ervaring hebben met het verhogen van de ioniq 5? Ik zou iets meer groundclearance willen.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:22

-CJ

Not remastered

vdbeke schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:20:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het verhogen van de ioniq 5? Ik zou iets meer groundclearance willen.
Je wilt een Ioniq 5 XRT nabouwen? https://www.caranddriver....ndai-ioniq-5-xrt-details/

Wellicht kun je daar wat over vinden.

All I had to do was follow the damn train.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@ZuinigeRijder en anderen:
Ik heb de handleiding van de IONIQ 5 PE (=MY25) te pakken!
Die staat nu hier online.

[ Voor 34% gewijzigd door Hippe Lip op 12-10-2024 22:34 ]

<John O`Mill>

• Marcel2020
MicheldeGoey schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:09:
[...]

Dan zou ik een eigen hoofdschakelaar VOOR de meterkast laten plaatsen, dan kun je onafhankelijk van het net je auto leegtrekken, als je zonnepanelen hebt doen die het overigens ook niet zonder lichtnet...of je moet je omvormers vervangen door 'off-grid' types. (als je i5 230 levert werken ze weer wel...

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-12 11:53
-CJ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Je wilt een Ioniq 5 XRT nabouwen? https://www.caranddriver....ndai-ioniq-5-xrt-details/

Wellicht kun je daar wat over vinden.
https://hazardskydirect.com/products/ioniq-5-2-lift-kit dit bijvoorbeeld bedoelde ik.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• Peter-036
Nu vind ik een lift-kit van 2 inch voor een straatauto wat 'over the top' (pun intended), en 537 euro, ex shipping voor 4 blokken metaal (ook al is het maatwerk) vind ik ook wat veel.
Hou er ook rekening mee dat je auto opnieuw uitgelijnd moet worden na montage, en dat het stuur- en rijgedrag na montage flink kan veranderen. Het volledige zwaartepunt komt (bijna) die volle 5 cm omhoog.

• Baribo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:51
Marcel2020 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:11:
[...]

Dan zou ik een eigen hoofdschakelaar VOOR de meterkast laten plaatsen, dan kun je onafhankelijk van het net je auto leegtrekken, als je zonnepanelen hebt doen die het overigens ook niet zonder lichtnet...of je moet je omvormers vervangen door 'off-grid' types. (als je i5 230 levert werken ze weer wel...
Je kunt ook een Automatic Transfer Switch (ATS) op de juiste plek in de meterkast opnemen. Dan kun je je eigen microgrid maken op een veilige manier.
Die zijn er in dure en goedkope varianten:
https://new.abb.com/low-v...automatische-omschakelaar
https://www.geya.net/automatic-transfer-switch-ats/

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-12 10:37
Mijn Bluelink zou er volgende maand mee stoppen na 3jaar, maar kreeg een berichtje dat deze verlengt was tot 03-03-2025. Volgens mij zag ik diezelfde datum hier eerder genoemd worden, dus zou dat dan de datum zijn dat ze eindelijk weten wat het moet gaan kosten voor rijders van het 1e uur?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@chaoscontrol
Zijn ze niet bezig om een nieuw / hernieuwd systeem op te zetten? Essentie is dat alle huidige gratis constructies nog gratis doorgezet worden totdat dat nieuwe systeem klaar is.
Hoe lang dat gaat duren lijkt niemand met zekerheid te kunnen zeggen totdat het af is.

<John O`Mill>

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:42
Baribo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:06:
[...]

Je kunt ook een Automatic Transfer Switch (ATS) op de juiste plek in de meterkast opnemen. Dan kun je je eigen microgrid maken op een veilige manier.
Die zijn er in dure en goedkope varianten:
https://new.abb.com/low-v...automatische-omschakelaar
https://www.geya.net/automatic-transfer-switch-ats/
Let op deze dingen veroorzaken vaak een kort moment van een zwevende nul, dus 400V op je elektrissche installatie, veel apparaten houden daar niet van en gaan gewoon defect.

Handmatig omschakelen is veiliger.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@rvdgaag
Heb de oplossing gevonden. Wallbox heeft de Quasar2 uitgebracht die bidirectioneel kan werken.
Offerte aangevraagd.

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 13:49
MicheldeGoey schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:42:
@rvdgaag
Heb de oplossing gevonden. Wallbox heeft de Quasar2 uitgebracht die bidirectioneel kan werken.
Offerte aangevraagd.
Zal een kleine € 6000 gaan kosten excl installatie. Het is bovendien niet zeker dat deze met de Ioniq 5 kan werken, die heeft nl alleen vehicle to load en ook maar op één fase. Er gaan veel meer van deze producten op de markt komen: Ambibox uit Duitsland ( https://www.ambibox.de/en/ambicharge/11-kw-dc-wallbox ) en Ilucharge uit Belgie ( https://www.ilumen.solar/ilucharge/
Ook die producten kunnen waarschijnlijk niet met de I5 werken. De nieuwe KIA EV9 kan dat bijvoorbeeld wel.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@wimtim
Welke elektrische auto's hebben V2H?
Welke elektrische auto's hebben V2X
Nissan Leaf beschikt over V2H.
MG 5 Electric beschikt over V2L.
Ioniq 5 beschikt over zowel V2H als V2L.
Kia EV6 beschikt over zowel V2H als V2L.
MG Marvel R Electric beschikt over V2L.
MG ZS EV beschikt over V2L.
Volvo EX90 beschikt over V2H.

• vifra
MicheldeGoey schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:55:
@wimtim
Welke elektrische auto's hebben V2H?
Welke elektrische auto's hebben V2X
Nissan Leaf beschikt over V2H.
MG 5 Electric beschikt over V2L.
Ioniq 5 beschikt over zowel V2H als V2L.
Kia EV6 beschikt over zowel V2H als V2L.
MG Marvel R Electric beschikt over V2L.
MG ZS EV beschikt over V2L.
Volvo EX90 beschikt over V2H.
Je dient wel in acht te nemen dat V2H / V2G wettelijk niet zomaar mag ... gezien de technische uitdaging dat daarmee gepaard gaat ...

V2L is loststaande aparaten laden ondersteund door de wagen
V2H is een huis ondersteunen van elektriciteit.
V2G is gelijktijdig een huis dat ook aan de grid hangt ondersteunen als een thuisbatterij

De wetgeving laat in V2H enkel toe als die woning niet geconnecteerd is aan de grid ... en dus zeer beperkt toepasbaar (buitenhuis in bos ?).
Ioniq 5 ondersteund vandaag geen V2G

• Hippe Lip

Hippe Lip

vifra schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:30:
[...]
Je dient wel in acht te nemen dat V2H / V2G wettelijk niet zomaar mag ... gezien de technische uitdaging dat daarmee gepaard gaat
@vifra
Waarop baseer je dat? Technisch gezien, zeker aan de 230V-kant, is V2G niets anders dan wat een PV-omvormer doet. En die zijn wijdverbreid.

Dat is ook waarom ik zo verbaasd ben dat dit zo moeilijk (b)lijkt.
V2L is loststaande aparaten laden ondersteund door de wagen
V2H is een huis ondersteunen van elektriciteit.
V2G is gelijktijdig een huis dat ook aan de grid hangt ondersteunen als een thuisbatterij

De wetgeving laat in V2H enkel toe als die woning niet geconnecteerd is aan de grid ... en dus zeer beperkt toepasbaar (buitenhuis in bos ?).
@vifra
Heb je het over regelgeving van NL of van B?

<John O`Mill>

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-12 22:54
Of de quasar 2 werkt met de ioniq 5 heeft niets met de V2L te maken. Het is namelijk een DC lader.
Een andere fabrikant, weet helaas de naam niet meer, presenteerde vorig jaar ook een mini dc lader die ook met de EMP platform kon omgaan.

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• Hippe Lip

Hippe Lip

De IONIQ 5 heeft, als ik het goed heb, geen VESS-knop, toch?

Hebben de eerste modellen van de I5 die knop ook niet gehad?

<John O`Mill>

• Peter-036
Mijn juni-2022 Ioniq 5 heeft die al niet meer, af er voor die tijd wel eentje in zat weet ik niet.
Vind/vond het wel jammer, mijn 2020 E-Soul had 'm wel.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Peter-036 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:09:
Mijn juni-2022 Ioniq 5 heeft die al niet meer, af er voor die tijd wel eentje in zat weet ik niet.
Vind/vond het wel jammer, mijn 2020 E-Soul had 'm wel.
Als een eerste model er eentje had, dan is er een kans dat de draad daarvoor nog in de kabelboom zit. Dat zien we in de e-Niro en mss zelfs ook in de Niro EV. De e-Niro had in den beginne een VESS-knop; latere modellen niet meer, maar de aansluiting daarvoor zit nog steeds in de kabelboom. Die wijzigen ze kennelijk niet, mss wel omdat er nog landen zijn waar de VESS-knop nog wél geleverd wordt?

Je moet er alleen achter zien te komen welke draad dat is.

<John O`Mill>

• chaoscontrol
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:03:
Nee, kan het vziw ook niet uitzetten?

• rvdgaag
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

@vifra
Waarop baseer je dat? Technisch gezien, zeker aan de 230V-kant, is V2G niets anders dan wat een PV-omvormer doet. En die zijn wijdverbreid.

Dat is ook waarom ik zo verbaasd ben dat dit zo moeilijk (b)lijkt.

[...]
Nee dat klopt niet, de omvormer valt uit als de grid wegvalt, de netprovider kan dan zonder dat er spanning staat op de kabels werkzaamheden uitvoeren. Als je V2G actief hebt zijn die niet spanningsvrij !

Je moet dus een hoofdschakelaar in de MK bouwen die je omzet van Grid naar alternatieve stroombron, in Duitsland wordt dat al veel gedaan met keuringsverplichting , aanmelding etc.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• vifra
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

@vifra
Heb je het over regelgeving van NL of van B?
Foutje - heb het niet over toelaten - maar eerder standaarden die er moeten zijn - het technisch aspect - een huis dat aan de grid geconnecteerd is en waar je dan de batterij van de I5 ook gaat gebruiken, dan dient deze om te kunnen gaan met syncrhonisatie van phases en ook de nodige communicatie te hebben om te weten hoeveel te leveren aan het huis / grid ... dus V2G of V2H te ondersteunen en dien je een slimme meter in de elek kast te hebben die dezelfde communicatiestandaarden hanteerd.
Vandaag is dat op de I5 niet geactiveerd, op een paar uitzonderingen na (proefproject ergens in Ndl dacht ik - amsterdam of utrecht of ???). En Hyundai heeft al aangekondigd dit niet te gaan ondersteunen voor bestaande modellen, maar wel voor toekomstige modellen (mogelijks omdat bestaande modellen beperkt zijn in max. kwh teruglevering ... en dat is vrij laag voor het concept van V2H of V2G). Maar kijk we zien wel wat de toekomst geeft ...

Aanvullend (maar software update nodig op de I5 !!) worden er testen gedaan waar de wagen niet de standaard AC V2L gebruikt maar via DC stroom terug levert wat de beperking in loadpay (aantal kwh) totaal verandert ... (versta de hardware is gemaakt om +200kw aan te kunnen ... ). De V2H / V2G wordt dan door een inverter op de laadpaal gedaan ... wat dus een dure laadpaal nodig heeft maar is wel veelbelovend ... voorbeeld hiervan is het frans bedrijf https://advantics.fr/applications/ev-charging/v2g-wallboxes/ die dat reeds getest heeft met de I5 (en met samenerking van hyundai voor een software update)

[ Voor 21% gewijzigd door vifra op 11-10-2024 16:10 ]

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-12 21:24

H12

vifra schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:36:
[...]

Vandaag is dat op de I5 niet geactiveerd, op een paar uitzonderingen na (proefproject ergens in Ndl dacht ik - amsterdam of utrecht of ???).
Klopt, WeDriveSolar heeft dat getest met Ioniq5's.
Maar meer dan is in Nederland volgens mij niet uitgevoerd.

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12:06
chaoscontrol schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 00:17:
[...]

Nee, kan het vziw ook niet uitzetten?
Er zit een speakertje onder motorkap. Je kunt het draadje er naar toe lostrekken, maar dat zou ik je niet willen aanraden.

Die van mij heeft ook geen knop (april 2021), maar in eerste instantie wel een los draadje. Voetgangers en fietsers schrokken zich af en toe een hoedje.

• -CJ

-CJ

Not remastered

Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:03:
De IONIQ 5 heeft, als ik het goed heb, geen VESS-knop, toch?

Door het verwijderen van een zekering kun je het geluid bij vooruit en achteruit rijden uitzetten. Dat heeft verder geen gevolgen voor zover ik heb kunnen ontdekken (rij er inmiddels al 2 jaar mee zo).

Vooral gedaan vanwege het harde geping tijdens het achteruit rijden, erg vervelend.

• Hippe Lip

Hippe Lip

rvdgaag schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 06:17:
[...]
Nee dat klopt niet, de omvormer valt uit als de grid wegvalt, de netprovider kan dan zonder dat er spanning staat op de kabels werkzaamheden uitvoeren. Als je V2G actief hebt zijn die niet spanningsvrij !

Je moet dus een hoofdschakelaar in de MK bouwen die je omzet van Grid naar alternatieve stroombron, in Duitsland wordt dat al veel gedaan met keuringsverplichting , aanmelding etc.
Jij hebt het kennelijk over het gebruik van de auto als no-break-accu. Daar doelde ik niet op. Van mij mag V2G stoppen als de netspanning wegvalt. Das altijd nog beter dan géén V2G…

Ik zou het al erg fijn vinden als ik V2G heb waarbij ik kan laden en ontladen in tijden dat het grid gewoon werkt. Zonder stekkers om te hoeven steken. Dan kan ik PV-energie opslaan bij overschot en kan ik in de nacht via balancing mijn netverbruik op nul houden.

In die context verbaas ik me erover dat er geen V2G-systeem is dat de DC van mijn auto terug kan leveren zoals PV-omvormers dat nu ook al doen. Dat lijkt me niet zó veel te hoeven kosten als wat er nu aan V2G aangeboden wordt (ca. 6000 euro en meer?).

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 11-10-2024 12:22 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

vifra schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:36:
[...]
Aanvullend (maar software update nodig op de I5 !!) worden er testen gedaan waar de wagen niet de standaard AC V2L gebruikt maar via DC stroom terug levert wat de beperking in loadpay (aantal kwh) totaal verandert ... (versta de hardware is gemaakt om +200kwh
(ik hoop dat je kW bedoelt)
… aan te kunnen ... ). De V2H / V2G wordt dan door een inverter op de laadpaal gedaan ... wat dus een dure laadpaal nodig heeft maar is wel veelbelovend
Dat ‘dure’ snap ik dus niet. Er zijn al vele jaren inverters op de markt die perfect automatisch synchroniseren met het net: PV-converters doen dat toch prima en tegen veel lagere kosten dan wat er nu aan V2G aangeboden wordt?

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

-CJ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:44:
[...]
Door het verwijderen van een zekering kun je het geluid bij vooruit en achteruit rijden uitzetten. Dat heeft verder geen gevolgen voor zover ik heb kunnen ontdekken (rij er inmiddels al 2 jaar mee zo).

Vooral gedaan vanwege het harde geping tijdens het achteruit rijden, erg vervelend.
@-CJ
Zitten er geen andere functies achter die zekering? Dat zou namelijk vervelend zijn…

Bovendien wil dat systeem niet helemaal stroomloos maken, maar tijdelijk uit kunnen schakelen. Bij achteruitrijden in de nachtelijke uren bijvoorbeeld.

Weet iemand of er landen zijn waar er wél een VESS-knop in de I5 zit? Ik kan me namelijk best voorstellen dat er, door andere nationale regelgeving, landen zijn waar het wel mag.
Als dat zo is, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat er voor zo’n knop een draadje in de kabelboom zit, want ze gaan niet voor verschillende landenuitvoeringen verschillende kabelbomen maken. Dat is veel te kostbaar.

<John O`Mill>

• rvdgaag
[...]

Dat ‘dure’ snap ik dus niet. Er zijn al vele jaren inverters op de markt die perfect automatisch synchroniseren met het net: PV-converters doen dat toch prima en tegen veel lagere kosten dan wat er nu aan V2G aangeboden wordt?
Een PV converter die 12kW aankan kost ook ergens tussen de 3 en 4K minimaal, en die dingen worden met enorme aantallen verkocht.

Een auto converter van DC naar 12kW AC moet in een hoop landen toelatingen krijgen, ik ken dat wereldje, kost per apparaat al snel 150K. Ergo daar komt de prijs vandaan.

• -CJ

-CJ

Not remastered

Hippe Lip schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:19:
[...]

@-CJ
Zitten er geen andere functies achter die zekering? Dat zou namelijk vervelend zijn…

Bovendien wil dat systeem niet helemaal stroomloos maken, maar tijdelijk uit kunnen schakelen. Bij achteruitrijden in de nachtelijke uren bijvoorbeeld.

Weet iemand of er landen zijn waar er wél een VESS-knop in de I5 zit? Ik kan me namelijk best voorstellen dat er, door andere nationale regelgeving, landen zijn waar het wel mag.
Als dat zo is, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat er voor zo’n knop een draadje in de kabelboom zit, want ze gaan niet voor verschillende landenuitvoeringen verschillende kabelbomen maken. Dat is veel te kostbaar.
Er is geen VESS-knop. Ook niet op modellen voor andere landen.

Zoals aangegeven; ik heb na twee jaar geen functies gemist sinds het verwijderen van de zekering. Wellicht kun je een knopje maken of iets dergelijks.

• krizzziz
chaoscontrol schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:48:
Mijn Bluelink zou er volgende maand mee stoppen na 3jaar, maar kreeg een berichtje dat deze verlengt was tot 03-03-2025. Volgens mij zag ik diezelfde datum hier eerder genoemd worden, dus zou dat dan de datum zijn dat ze eindelijk weten wat het moet gaan kosten voor rijders van het 1e uur?
Prijs is al bekend hoor zie https://www.hyundai.com/n...luelink-abonnementen.html

Volgens mij dealer is voor de periode na 3/5 jaar gratis Bluelink alleen het Bluelink Plus en Bluelink pro abonnement beschikbaar. Dit is dan dezlelfde prijs zoals op de Hyundai.nl website staat namelijk €2,99 per maand voor Plus en € 9,99 voor Pro.

ehhhh..HOI

• chaoscontrol
krizzziz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

Prijs is al bekend hoor zie https://www.hyundai.com/n...luelink-abonnementen.html

Volgens mij dealer is voor de periode na 3/5 jaar gratis Bluelink alleen het Bluelink Plus en Bluelink pro abonnement beschikbaar. Dit is dan dezlelfde prijs zoals op de Hyundai.nl website staat namelijk €2,99 per maand voor Plus en € 9,99 voor Pro.
Plus en Pro voegen voor mij niets toe. Zou fijn zijn als Lite gewoon gratis actief blijft na deze periode.

(Wat mij ook opviel, en dat is waarschijnlijk al zo sinds een paar updates geleden, is dat er geen Shazam knop meer in de radio app zit. Niet dat ik dat nou gebruikte, maar viel me op dat de knop weg was.)

• krizzziz
chaoscontrol schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Plus en Pro voegen voor mij niets toe. Zou fijn zijn als Lite gewoon gratis actief blijft na deze periode.

(Wat mij ook opviel, en dat is waarschijnlijk al zo sinds een paar updates geleden, is dat er geen Shazam knop meer in de radio app zit. Niet dat ik dat nou gebruikte, maar viel me op dat de knop weg was.)
Wacht even. Plus is hetzelfde als je nu hebt, dit voegt idd niets toe. Pro is alleen interessant voor de streamers onder ons. Maar kan mij voorstellen dat het niet jouw voorkeur heeft.

Als je, hypothetisch gesproken, Lite had kunnen nemen. Dan had je niet meer je voertuig op afstand kunnen koelen/verwarmen bijvoorbeeld, of open/dicht doen. Lijkt me redelijk iets toe voegen.

Deze update is idd Soundhound uit de auto gehaald. Nooit gebruikt zelf.

ehhhh..HOI

• chaoscontrol
krizzziz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:20:

Deze update is idd Soundhound uit de auto gehaald. Nooit gebruikt zelf.
Eigenlijk wel gek toch. Ik kocht de auto met functionaliteit die deze nu niet meer heeft.

• krizzziz
chaoscontrol schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:26:
[...]

Eigenlijk wel gek toch. Ik kocht de auto met functionaliteit die deze nu niet meer heeft.
Niet met je eens.

Afhankelijk van wanneer je de auto kocht hebben ze er ook weer heel veel functionaliteit aan toegevoegd. Eindstand, ze hebben er meer aan toegevoegd dan verwijderd.
Het is of het 1 of het ander. Er is zoveel MB aan ruimte op een chip, vul die dan met functies/opties/gadets die wat toevoegen en we gebruiken. Als er dan wat weggehaalt moet worden dan vind ik het prima zo.

ehhhh..HOI

• vifra
Hippe Lip schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

(ik hoop dat je kW bedoelt)

[...]

Duur. De wagen heeft met standaard huislaadpalen een AC instroom die door de wagen interne inverter ogezet wordt naar DC. Deze interne inverter wordt ook gebruikt om DC terug naar AC te doen voor intern stopcontact of als je dat wit ding aan uw wagen hangt ..; goed voor een 3 kw apparaat. De interne inverter is vandaag niet gemaakt om stroom terug te leveren "in sync" met een bestaand net - dus als thuisbatterij te dienen. Daarvoor dient software aangepast te worden.

Vandaag gebruiken thuislaadpalen de AC pinnen en stroomtoevoer (bovenste stuk van de laadpoort), daar waar als je wel meer wilt kunnen doen je DC pinnen zou willen gebruiken (onderste pinnen van de laadpoort) - maar dan heb je in uw laadpaal een inverter nodig. Deze zijn dus duurder (en zeldzaam), de laadpaal dient dan nog ees nv an de V2G of V2H te beschikken en de software van de I5 dient aangepast te worden om dit mogelijk te maken.

Het is toekomst die vandaag nog niet de juiste puzzelstukjes bij elkaar heeft ... maar de eerste stappen wordne gezet. Waarschijlijk binnen een paar jaar is dat al meer ingeburgerd, getest en gevalideerd voor bredere uitrol aan aanvaardbare prijzen ...

[ Voor 12% gewijzigd door vifra op 11-10-2024 16:15 ]

• chaoscontrol
krizzziz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:54:
[...]

Niet met je eens.

Afhankelijk van wanneer je de auto kocht hebben ze er ook weer heel veel functionaliteit aan toegevoegd. Eindstand, ze hebben er meer aan toegevoegd dan verwijderd.
Het is of het 1 of het ander. Er is zoveel MB aan ruimte op een chip, vul die dan met functies/opties/gadets die wat toevoegen en we gebruiken. Als er dan wat weggehaalt moet worden dan vind ik het prima zo.
Wat is er allemaal toegevoegd dan?

• Peter-036
krizzziz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:54:
[...]

Niet met je eens.

Dan is de vraag of jijzelf die "extra toegevoegde" functionaliteit wilde, maar je had al wel betaald voor de "oude" functionaliteit (die ze er dus uitgehaald hebben).

• Marcel2020
vaag...laat Hyundai eesn uitleggen wat dit betekent;

OTA software-updates voor infotainment³
Nieuwe, volledige kaart van Europa
Continue verbeteringen van diensten en nieuwe functies

anders gebruik je een oude 'live navigatie'kaart?
welke continue verbeteringen...zoals de laatste update?
welke nieuwe functies?

• Astronaut
  • Niet online
🎉 ik behoor nu tot de groep met defecte ICCU *O*

Vannacht hing ie aan een openbare laadpaal, eentje die ik altijd gebruik. Op 96% stopte het laden ermee. ‘s Ochtends na het starten de melding “Controleer elek. syst. Wagen” en na een kilometer rijden de melding “Stop voertuig en controleer voeding”. De snelheid wat begrenst tot 52km/h.

Mobility Service gaat aan dat ik ermee naar de dealer mocht rijden. Die hebben vervolgens de twee openstaande service acties m.b.t. 12v systeem uitgevoerd.

De snelheidsbeperking is nu weg, maar de waarschuwingen komen nog steeds. Elke 5 kilometer of elke 5 minuten lijkt het op.

Het gelukkige nieuws is dat de ICCU’s op voorraad zijn. Afspraak is ingepland.

Het toevallige is dat uiteraard net afgelopen woensdag een brief op de deurmat viel voor de terugroepactie hiervoor. 7(8)7

50k op de teller, december 2021 geleverd

• Marcel2020
Astronaut schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:45:
🎉 ik behoor nu tot de groep met defecte ICCU *O*

Vannacht hing ie aan een openbare laadpaal, eentje die ik altijd gebruik. Op 96% stopte het laden ermee. ‘s Ochtends na het starten de melding “Controleer elek. syst. Wagen” en na een kilometer rijden de melding “Stop voertuig en controleer voeding”. De snelheid wat begrenst tot 52km/h.

Mobility Service gaat aan dat ik ermee naar de dealer mocht rijden. Die hebben vervolgens de twee openstaande service acties m.b.t. 12v systeem uitgevoerd.

De snelheidsbeperking is nu weg, maar de waarschuwingen komen nog steeds. Elke 5 kilometer of elke 5 minuten lijkt het op.

Het gelukkige nieuws is dat de ICCU’s op voorraad zijn. Afspraak is ingepland.

Het toevallige is dat uiteraard net afgelopen woensdag een brief op de deurmat viel voor de terugroepactie hiervoor. 7(8)7

50k op de teller, december 2021 geleverd
Balen!

welke terugroepactie? Die hebben een uniek nummer, dat helpt te identificeren...

• Astronaut
  • Niet online
Marcel2020 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:13:
[...]

Balen!

welke terugroepactie? Die hebben een uniek nummer, dat helpt te identificeren...
41D033

Dat staat overigens niet duidelijk in de brief vermeld. De brief heeft het kenmerk LG/FvdK-B003 en is geloof ik hier al een paar maanden geleden gedeeld.

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 22-10 12:39
-CJ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:44:
[...]

Hmmm, voldoet uw wagen dan nog aan de EU/NL/B certificatie? Wat met de eerstvolgende keuring?

• -CJ

-CJ

Not remastered

PhilippeJoris schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:35:
[...]

Hmmm, voldoet uw wagen dan nog aan de EU/NL/B certificatie? Wat met de eerstvolgende keuring?
Geen idee, maar de garage heeft er nog nooit wat over gezegd. Weet ook niet of het een APK afkeur punt is. Mocht dat zo zijn dan is het binnen 15 seconden weer opgelost door de zekering terug te plaatsen.

• Stefannn
  • Nu online
-CJ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Geen idee, maar de garage heeft er nog nooit wat over gezegd. Weet ook niet of het een APK afkeur punt is. Mocht dat zo zijn dan is het binnen 15 seconden weer opgelost door de zekering terug te plaatsen.
Het “geping” bij achteruit rijden is volgens mij niet verplicht.
De “space sound” bij lage snelheden is dat wel. Die is bedoeld om voetgangers en fietsers bewust te maken van de nabijheid van een EV.
Het kan goed zijn dat dat bij een garage bezoek niet gecheckt wordt maar als je bij lage snelheid iemand aanrijdt kan je dus wel schuldig bevonden worden als blijkt dat je de verplichte geluidssignalen onklaar hebt gemaakt.
Ik zeg even niks over “hoe groot dat risico is”, dat wordt een subjectieve en persoonlijke discussie die hier eigenlijk niet thuishoort.
Het is me overigens niet duidelijk of je alleen de piepjes of ook de space sound hebt uitgeschakeld.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@-CJ
De EU-verordening stelt dat het geluid tot een snelheid van 20 km/u uitgezonden moet worden. Daarboven maken de banden zoveel geluid dat men ze daardoor kan horen aankomen. Het geluid moet lijken op een verbrandingsmotor en bestaan ​​uit frequenties die ook door ouderen goed waarneembaar zijn. Het volume moet minimaal 56 dB en maximaal 75 dB zijn bij 20 km/u. Achteruitrijgeluiden zijn ook verplicht. Een ‘pause switch’, een schakelaar om bijvoorbeeld ‘s nachts toch onhoorbaar door een woonwijk te kunnen rijden, is toegestaan.

• -CJ

-CJ

Not remastered

Stefannn schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Het “geping” bij achteruit rijden is volgens mij niet verplicht.
De “space sound” bij lage snelheden is dat wel. Die is bedoeld om voetgangers en fietsers bewust te maken van de nabijheid van een EV.
Het kan goed zijn dat dat bij een garage bezoek niet gecheckt wordt maar als je bij lage snelheid iemand aanrijdt kan je dus wel schuldig bevonden worden als blijkt dat je de verplichte geluidssignalen onklaar hebt gemaakt.
Ik zeg even niks over “hoe groot dat risico is”, dat wordt een subjectieve en persoonlijke discussie die hier eigenlijk niet thuishoort.
Het is me overigens niet duidelijk of je alleen de piepjes of ook de space sound hebt uitgeschakeld.
Eens hoor, ben me bewust van het risico. Bij het verwijderen van de zekering gaat zowel het rijgeluid (VESS) als de achteruit ping uit. Het ging mij vooral om de laatste.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:55:
[...]
Het kan goed zijn dat dat bij een garage bezoek niet gecheckt wordt …
.
Als het geen APK-checkpunt is (en dat is het dacht ik niet), dan mogen ze de auto niet op dat punt afkeuren!
.
… maar als je bij lage snelheid iemand aanrijdt kan je dus wel schuldig bevonden worden als blijkt dat je de verplichte geluidssignalen onklaar hebt gemaakt.
Je kunt er mss wel voor beboet worden, maar je kunt niet medeschuldig bevonden worden. Dat zou namelijk rechtsongelijkheid zijn te opzichte van bijvoorbeeld mijn auto, waar een (legale) VESS-knop in zit.

<John O`Mill>

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Eens hoor, ben me bewust van het risico. Bij het verwijderen van de zekering gaat zowel het rijgeluid (VESS) als de achteruit ping uit. Het ging mij vooral om de laatste.
OK, dan weet je dat het onrechtmatig en illegaal is en dat je onverzekerd aansprakelijk bent bij een ongeluk.
Hoop dat het beetje gepiep dat waard is.

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12:06
MicheldeGoey schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:21:
[...]

OK, dan weet je dat het onrechtmatig en illegaal is en dat je onverzekerd aansprakelijk bent bij een ongeluk.
Ik heb kunnen vinden dat VESS onderdeel van de typegoedkeuring van alle nieuwe EV’s is en dat dit door de auto automatisch moet worden ingeschakeld bij elke nieuwe rit. Heeft iemand een verwijzing gevonden waarin staat dat je VESS niet zelf mag uitschakelen?

• Hippe Lip

Hippe Lip

MicheldeGoey schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:21:
[...]

Je gaat wel heel erg ver. Zie mijn reactie, precies boven die van jou. Je kunt hierdoor niet onverzekerd zijn en ook niet (mede) aansprakelijk.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

IonniUnique schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:38:
[...]
Ik heb kunnen vinden dat VESS onderdeel van de typegoedkeuring van alle nieuwe EV’s is en dat dit door de auto automatisch moet worden ingeschakeld bij elke nieuwe rit. Heeft iemand een verwijzing gevonden waarin staat dat je VESS niet zelf mag uitschakelen?
Ik betwijfel dat er ergens staat dat je dat niet (per rit) uit mag schakelen. In mijn e-Niro zit namelijk zo’n knop waarmee ik de VESS het zwijgen op kan leggen. En ja, bij elke volgende keer starten is die VESS weer aan, dus voldoet die 100% aan de omschrijving die je hierboven stelt. 8)

Daarom zoek ik dus naar het draadje in de kabelboom voor die VESS-knop. Die is bijvoorbeeld in (delen van?) Zuid Korea wel toegestaan, las ik ergens. en in sommige andere landen ook. Ik zou het dus wel logisch vinden dat de bedrading wel in de kabelboom zit.

Nu de sport om dat ene draadje te vinden… :+

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 240 ... 283 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic