• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:07
MicheldeGoey schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:06:
@Silvin

Een P45 heeft zonnepanelen als dak. Gewaagd om daar een daktent op te zetten.
Van wat ik heb opgezocht moet het gewoon kunnen. De dragers zitten niet op de zonnepanelen, de daktent raakt het dak in z'n geheel niet. Natuurlijk kán je het perongeluk beschadigen maar volgens mij is dan niet veel anders met een gelakt dak of met een glazen panoramadak wat veel auto's hebben.

Die V2L tijdens het laden ga ik ook eens proberen :)

  • krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06 12:53
blb4 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Als ik het hier zo lees was er eerst een andere app, Bluelink. KIA (ik kom van KIA EV6) had voor de myKIA app ook een andere app, die was veel beter, in elk geval niet vol met marketing/commerciële bla bla maar gewoon geconcentreerd op het remote bedienen van je auto. Wie heeft bedacht dat in een app voor de berijder van een auto op tabblad 1 een car configurator en het aanvragen van een proefrit moet staan???? Echt, hopeloos. Zoals je ziet bent ik wel redelijk negatief. Over de app dan….
Alles wat de Bluelink app kon, kan de myHyundai app ook. Dus qua functionaliteiten is het prima. Ik vind dat de myHyundai app er beter uitziet en ik gebruik vaak de widgets waardoor de app niet open hoeft.
Nee, ik ben best positief.

ehhhh..HOI


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:11
krizzziz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:59:
ik gebruik vaak de widgets waardoor de app niet open hoeft.
Ah… cool… weer wat geleerd!

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 21:59
krizzziz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:59:
[...]

Alles wat de Bluelink app kon, kan de myHyundai app ook. Dus qua functionaliteiten is het prima. Ik vind dat de myHyundai app er beter uitziet en ik gebruik vaak de widgets waardoor de app niet open hoeft.
Nee, ik ben best positief.
Wat ik vooral mis in de myHyundai app is het verversingssymbooltje rechts boven op het scherm. Als ik aan het laden ben, wil ik nog wel eens tussendoor kijken hoever het er mee is, maar de app geeft dan vaak verouderde info. Ik probeer dan te verversen door met de vinger over het scherm naar beneden te scrollen, maar dat werkt vaak niet of niet goed. Ik heb het vermoeden dat Hyundai met deze app het te vaak verversen wil beperken omdat dan de auto te vaak "wakker" gemaakt wordt, de accu daardoor belast en het ook meer dataverkeer voor het gsm kaartje in de auto betekent.

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
krizzziz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:59:
[...]

Alles wat de Bluelink app kon, kan de myHyundai app ook. Dus qua functionaliteiten is het prima. Ik vind dat de myHyundai app er beter uitziet en ik gebruik vaak de widgets waardoor de app niet open hoeft.
Nee, ik ben best positief.
Ik gebruik ook de widget en ben ook wat aan 't experimenteren met BetterBlue en met Home Assistant. Uiteindelijk vind ik m'n weg wel en krijg alles wel gedaan maar erg intuïtief is 't allemaal niet. Waarom moet je b.v. in de app kiezen welke 4 acties je direct kan kiezen, waarom niet direct allemaal? In de oude KIA app kon je alle opties die nu onder beheer & EV staan direct op 1 scherm selecteren. Je kon zelf kiezen welke je wilde zien en in welke volgorde. Het heeft trouwens ook ff geduurd voordat ik door had dat als je op de auto drukt je extra opties krijgt (Klimaat & Voertuigsystemen).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:11
wimtim schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:59:
[...]

Wat ik vooral mis in de myHyundai app is het verversingssymbooltje rechts boven op het scherm. Als ik aan het laden ben, wil ik nog wel eens tussendoor kijken hoever het er mee is, maar de app geeft dan vaak verouderde info. Ik probeer dan te verversen door met de vinger over het scherm naar beneden te scrollen, maar dat werkt vaak niet of niet goed. Ik heb het vermoeden dat Hyundai met deze app het te vaak verversen wil beperken omdat dan de auto te vaak "wakker" gemaakt wordt, de accu daardoor belast en het ook meer dataverkeer voor het gsm kaartje in de auto betekent.
Werkt slecht/niet in het home scherm.
Werk bij mij wel goed in het control scherm.
(Vraag me niet waarom, ik heb het niet bedacht)

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

krizzziz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:59:
[...] en ik gebruik vaak de widgets waardoor de app niet open hoeft.
@krizzziz Je hebt het over ‘widgets’, meervoud dus. Ik kan die wel meer dan eens installeren op mijn iPhone, maar daar staan dan ook 2x dezelfde functies. Is dat bij jou anders?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

blb4 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:01:
[...] Het heeft trouwens ook ff geduurd voordat ik door had dat als je op de auto drukt je extra opties krijgt (Klimaat & Voertuigsystemen).
Nou @blb4, die kende ik nog niet. Dacht dat ik alles wel een keer gelezen en geprobeerd had, maar hier zit nog een heleboel onder die auto. _O-

Leuk toch, zo’n forum :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 04-06-2026 23:43 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik wil mijn interieurfilter zelf vervangen, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten.

Zo zie ik bij Winparts een heleboel filters, variërend in prijs van 6,35 tot bijna 27 euro. Maar waarin zitten de verschillen en wat is goed (goed genoeg)?

Bij Autodoc staan er van 6,99 tot meer dan 62 euro, al zal dat laatste echt niet nodig zijn?

Gewoon Bosch kiezen en ervan uitgaan dat dit goed en goed genoeg is?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
Hippe Lip schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:43:
[...]

Nou @blb4, die kende ik nog niet. Dacht dat ik alles wel een keer gelezen en geprobeerd had, maar hier zit nog een heleboel onder die auto. _O-

Leuk toch, zo’n forum :)
Er valt altijd wat te leren 8)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 00:00:
Ik wil mijn interieurfilter zelf vervangen, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten.
na aanlijding van dit forum heb ik een Mann koolstof filter gedaan, zie bv:
MeelezerT in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Als je zoekt op "Mann" vind je meer post (ook bv een pollen filter).

  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
er zijn ruwweg 3 types interieurluchtfilter,

de gewone, en dan van een paar fabrikanten, MANN is altijd best goed (pasvorm en fabricage)

De Koolstof versie die schadelijke stoffen en luchtjes (een poos want raakt verzadigd) buiten houd

de versie met anitmicrobiele coating, waar chemicalien op zitten die bacterien zouden doden (vind ik een tricky versie want er staat niet op wat er op zit en of dat verdampt bij temperaturen in een auto)

en dan zijn er wat combinatievormen.


Ik heb deze er in zitten

https://www.winparts.nl/filters-vloeistoffen/interieurfilters/c468/interieurfilter-cuk-23-024-mann/p1431561.html


even opletten bij het er in schuiven, het ding lijkt vierkant maar is dat op iets van een cm na niet

[ Voor 6% gewijzigd door Marcel2020 op 05-06-2026 10:17 ]

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:24
krizzziz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:59:
[...] ik gebruik vaak de widgets waardoor de app niet open hoeft.
Wazda? Is dat iets van/voor louter Iphone?

Ik moet juist da app openen om bij de widgets te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door joepie de p op 05-06-2026 11:46 ]


  • Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:46
Heb nu ook de beschikking over een mooie ioniq 5 en gisteren eens lekker een stukje gereden.

Android auto werkt fijn, maar de app van Spotify daarop is wel dramatisch bij mij.

Op mijn telefoon als ik een nummer opzet, gaat die daarna gewoon een mix opzetten met verschillende artiesten/nummers. De Android auto app blijft hangen bij dezelfde artiest?

En als ik een playlis opzet, speelt die soms 3x hetzelfde nummer af of heeft een loop van 5 nummers?

Als ik mijn telefoon gebruik om nummers te skippen doet die het gewoon goed.

Iemand anders die zit gekke gedrag heeft met Android auto?

  • tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:50
joepie de p schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Wazda? Is dat iets van/voor louter Iphone?

Ik moet juist da app openen om bij de widgets te komen.
Nee hoor, op mijn adroid heb ik "gewoon" een widget op een homescreen staan om bv de climate control alvast aan te zetten.

  • Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 18:06
Mooraalkikker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:16:
Heb nu ook de beschikking over een mooie ioniq 5 en gisteren eens lekker een stukje gereden.

Android auto werkt fijn, maar de app van Spotify daarop is wel dramatisch bij mij.

Op mijn telefoon als ik een nummer opzet, gaat die daarna gewoon een mix opzetten met verschillende artiesten/nummers. De Android auto app blijft hangen bij dezelfde artiest?

En als ik een playlis opzet, speelt die soms 3x hetzelfde nummer af of heeft een loop van 5 nummers?

Als ik mijn telefoon gebruik om nummers te skippen doet die het gewoon goed.

Iemand anders die zit gekke gedrag heeft met Android auto?
Ik herken dit helemaal niet. Het werkt exact hetzelfde bij mij als op mijn telefoon.

  • joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:24
tomhier schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Nee hoor, op mijn adroid heb ik "gewoon" een widget op een homescreen staan om bv de climate control alvast aan te zetten.
Met behulp van Chat heb ik zojuist geleerd dat mijn telefoon, die ik al vier jaar heb, dus kennelijk widgets heeft! Inderdaad handig.

  • Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:46
Changie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:48:
[...]

Ik herken dit helemaal niet. Het werkt exact hetzelfde bij mij als op mijn telefoon.
Ja echt een hele suffe reden. Blijkbaar is bij ioniq pijltje naar boven vorig nummer 8)7

Daar zat het probleem

  • mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 12:30
Vandaag ruim 1100 kilometer terug gereden vanaf de Alpe d’Huez. In Nederland kwam ik nog wat grappigs tegen met de verkeersbord herkenning. Om 19.00 uur reed in op de A2 ergens tussen Maastricht en Eindhoven en klokslag 19 uur schakelde de maximumsnelheid automatisch over van 100 naar 130. Er stonden echter ook borden met een maximumsnelheid van 90 bij nat wegdek. Vervolgens ging het dus even behoorlijk hozen en werd in het display het verkeersbord 90 weergegeven met daaronder een grafische symbool van regen. Toen de bui even over was, werd het weer keurig 130 in het display. Nooit eerder gezien, gewoon grappig.

Verder een probleemloze reis gehad. Voor het eerst deze reis de plug & charge van Ionity gebruikt. Makkelijk hoor, je komt aanrijden bij de laadpaal, hangt de kabel aan de auto en begint vanzelf te laden. Klaar met laden, kabel uit de auto en wegrijden. Geen gedoe met pasjes of QR code scanning meer. Tesla heeft dit al jaren, maar handig dat het nu dus ook bij mijn MY26 kan

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp


  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
mh514452 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:06:
Vandaag ruim 1100 kilometer terug gereden vanaf de Alpe d’Huez. In Nederland kwam ik nog wat grappigs tegen met de verkeersbord herkenning. Om 19.00 uur reed in op de A2 ergens tussen Maastricht en Eindhoven en klokslag 19 uur schakelde de maximumsnelheid automatisch over van 100 naar 130. Er stonden echter ook borden met een maximumsnelheid van 90 bij regen. Vervolgens ging het dus even behoorlijk hozen en werd in het display het verkeersbord 90 weergegeven met daaronder een grafische symbool van regen. Toen de bui over was, werd het weer keurig 130 in het display. Nooit eerder gezien, gewoon grappig.

Verder een probleemloze reis gehad. Voor het eerst deze reis de plug & charge van Ionity gebruikt. Makkelijk hoor, je komt aanrijden bij de laadpaal, hangt de kabel aan de auto en begint vanzelf te laden. Klaar met laden, kabel uit de auto en wegrijden. Geen gedoe met pasjes of QR code scanning meer. Tesla heeft dit al jaren, maar handig dat het nu dus ook bij mijn MY26 kan
wow, dat betekent dat het dus wel kan....in mijn MY 22.5 is de snelheidsbordenherkenning een soort lotto, die eigenlijk vrij consistent voor 90% fout gaat....de onderborden worden compleet genegeerd en de omschakeling van 100 overdag en 120 of 130 in de nacht gaat eigenlijk ook meestentijds fout.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:11
Marcel2020 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:55:
[...]

wow, dat betekent dat het dus wel kan....in mijn MY 22.5 is de snelheidsbordenherkenning een soort lotto, die eigenlijk vrij consistent voor 90% fout gaat....de onderborden worden compleet genegeerd en de omschakeling van 100 overdag en 120 of 130 in de nacht gaat eigenlijk ook meestentijds fout.
Yep, anders dan @mh514452 dezelfde ervaring als @Marcel2020 met mijn MY23.
Omschakelen tussen 100 en 130 doet hij nooit of in ieder geval vrijwel nooit. Van Amsterdam naar Utrecht krijg ik na 19:00 een constant gejengel “dat ik te hard ga en dat er traject controle is” als ik boven de 100 rijd.
En als ik naar Calais rijd (ik ga nogal vaak naar UK) altijd gejengel van de trajectcontrole bij Duinkerken omdat de vrachtwagens daar langzamer mogen rijden dan mijn auto.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:49
mh514452 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:06:
Vandaag ruim 1100 kilometer terug gereden vanaf de Alpe d’Huez. In Nederland kwam ik nog wat grappigs tegen met de verkeersbord herkenning. Om 19.00 uur reed in op de A2 ergens tussen Maastricht en Eindhoven en klokslag 19 uur schakelde de maximumsnelheid automatisch over van 100 naar 130. Er stonden echter ook borden met een maximumsnelheid van 90 bij regen. Vervolgens ging het dus even behoorlijk hozen en werd in het display het verkeersbord 90 weergegeven met daaronder een grafische symbool van regen. Toen de bui over was, werd het weer keurig 130 in het display. Nooit eerder gezien, gewoon grappig.
Kun je aangeven op welk baanvak op de A2 dat was? Ik kan me vergissen, maar mij staan tussen Maastricht en Eindhoven in noordelijke richting geen vaste borden voor de geest die 90 km/u aangeven alleen bij slecht weer. Wel zijn er voor zover ik weet de matrix borden die dit mogelijk kunnen doen. Ook zijn er de vaste 90 km/u borden tussen Geleen (voorbij industrieterrein Chemelot) en Het Vonderen (vertakking naar a73) die wegens de werkzaamheden op ieder moment van de dag daar hogere snelheden verbieden. Als je daar na 19:00 u. met 130 km/u voorbij een snelheidscamera rijdt, heb je een probleem. 😅 Maar wellicht vergis ik me.

[ Voor 3% gewijzigd door IonniUnique op 06-06-2026 05:22 ]


  • mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 12:30
Marcel2020 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:55:
[...]

wow, dat betekent dat het dus wel kan....in mijn MY 22.5 is de snelheidsbordenherkenning een soort lotto, die eigenlijk vrij consistent voor 90% fout gaat....de onderborden worden compleet genegeerd en de omschakeling van 100 overdag en 120 of 130 in de nacht gaat eigenlijk ook meestentijds fout.
In mijn vorige I5 was het precies zoals bij jou, 120/130 in Nederland na 19 uur begreep die niet en onderborden al helemaal niet. Ook nu gaat het echt nog niet altijd goed hoor, soms pikt die een snelheidsbord van de afrit op, soms ziet die het onderbord bij hellingen naar beneden voor caravans niet en ook heb ik volgens mijn display na een tolpoort lange tijd 30 moeten rijden op de snelweg, leek me geen goed plan. Dus spot on is het zeker (nog) niet, maar het is wel een stuk beter dan in mijn eerdere MY22.

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp


  • mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 12:30
IonniUnique schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 04:58:
[...]

Kun je aangeven op welk baanvak op de A2 dat was? Ik kan me vergissen, maar mij staan tussen Maastricht en Eindhoven in noordelijke richting geen vaste borden voor de geest die 90 km/u aangeven alleen bij slecht weer. Wel zijn er voor zover ik weet de matrix borden die dit mogelijk kunnen doen. Ook zijn er de vaste 90 km/u borden tussen Geleen (voorbij industrieterrein Chemelot) en Het Vonderen (vertakking naar a73) die wegens de werkzaamheden op ieder moment van de dag daar hogere snelheden verbieden. Als je daar na 19:00 u. met 130 km/u voorbij een snelheidscamera rijdt, heb je een probleem. 😅 Maar wellicht vergis ik me.
Kleine correctie, het onderbord was niet “bij regen” maar bij “nat wegdek”. Nu komt dat eigenlijk altijd wel door regenval natuurlijk 🤣.

Eerlijk gezegd, werkelijk geen idee meer waar het precies was, maar ik heb er meerdere gezien met 90 bij nat wegdek. Laten we maar hopen dat het CJIB die onderborden ook leest, anders sponsor ik de staatskas wel heel behoorlijk mocht er snelheidscontrole hebben plaatsgevonden op het deel waar het droog was 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door mh514452 op 06-06-2026 08:33 ]

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp


  • edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:43
Vandaag is Bluelink verlengd en sindsdien krijg ik geen gegevens meer van de auto. Heeft iemand dat al eens gehad?

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Dank @Marcel2020 en @Cann0nball voor de tips. Ik heb net 2 interieurfilters CUK 23 024 Mann bij Winparts besteld.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

mh514452 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:06:
Vandaag ruim 1100 kilometer terug gereden vanaf de Alpe d’Huez. In Nederland kwam ik nog wat grappigs tegen met de verkeersbord herkenning. Om 19.00 uur reed in op de A2 ergens tussen Maastricht en Eindhoven en klokslag 19 uur schakelde de maximumsnelheid automatisch over van 100 naar 130. Er stonden echter ook borden met een maximumsnelheid van 90 bij nat wegdek. Vervolgens ging het dus even behoorlijk hozen en werd in het display het verkeersbord 90 weergegeven met daaronder een grafische symbool van regen. Toen de bui even over was, werd het weer keurig 130 in het display. Nooit eerder gezien, gewoon grappig.

Verder een probleemloze reis gehad. Voor het eerst deze reis de plug & charge van Ionity gebruikt. Makkelijk hoor, je komt aanrijden bij de laadpaal, hangt de kabel aan de auto en begint vanzelf te laden. Klaar met laden, kabel uit de auto en wegrijden. Geen gedoe met pasjes of QR code scanning meer. Tesla heeft dit al jaren, maar handig dat het nu dus ook bij mijn MY26 kan
Nou in mijn MY25 is die verkeersbordenherkenning echt een drama. Regelmatig mag ik 80 op de snelweg of zo. Hetrkenning van 30 of 50-km-zones is ook zoiets waardeloos. Het gebeurt echt zó vaak dat ik dat hele verkeersbord op het navischerm graag uit zou willen zetten, maar dat kan niet. Het brengt me regelmatig in twijfel en dat is nou precies niet wat het zou moeten doen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
de toelating van zo'n herkennigssysteem is een beetje 'vreemd' typisch EU...de fabrikant mag een land kiezen waar het getest word en dan word aangenomen dat het overal werkt. Mij valt elke keer in Duitsland op dat het daar eigenljk best goed werkt.....

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:41:
[...]

Nou in mijn MY25 is die verkeersbordenherkenning echt een drama. Regelmatig mag ik 80 op de snelweg of zo. Hetrkenning van 30 of 50-km-zones is ook zoiets waardeloos. Het gebeurt echt zó vaak dat ik dat hele verkeersbord op het navischerm graag uit zou willen zetten, maar dat kan niet. Het brengt me regelmatig in twijfel en dat is nou precies niet wat het zou moeten doen.
“ledigheid is des duivels oorkussen” . Vroeger was alles slechter, maar de toekomst is ook niet altijd beter.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heeft iemand zijn ioniq 5 wel eens aan de praat gekregen met auto charge bij electra ? Lukt mij niet namelijk.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:11
joezzt schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:33:
Heeft iemand zijn ioniq 5 wel eens aan de praat gekregen met auto charge bij electra ? Lukt mij niet namelijk.
Ja.
Afgelopen najaar meerdere malen.
Als een zonnetje

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:24
joezzt schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:33:
Heeft iemand zijn ioniq 5 wel eens aan de praat gekregen met auto charge bij electra ? Lukt mij niet namelijk.
As a matter of fact. Reis nu door Frankrijk en gebruik uitsluitend Electra. Auto charge staat aan maar werken wil het niet. Zuil en auto gaan communiceren, soms gaat de zuil klik- en ventilatie geluiden maken, maar alles eindigt in een foutmelding. Geen grote hinder, heel belangrijk vind ik het niet, even juiste connector kiezen in de app en het laden gaat als een zonnetje (tegen € 0,29 , it's a bargain)

Ik vermoed dat het met incasso te maken heeft. Bij het handmatig starten moet je bevestigen dat een bedrag van 34 euro als startarief wordt afgeschreven.

[ Voor 13% gewijzigd door joepie de p op 07-06-2026 22:31 ]


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:11
joepie de p schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:26:
[...]

As a matter of fact. Reis nu door Frankrijk en gebruik uitsluitend Electra. Auto charge staat aan maar werken wil het niet. Zuil en auto gaan communiceren, soms gaat de zuil klik- en ventilatie geluiden maken, maar alles eindigt in een foutmelding. Geen grote hinder, heel belangrijk vind ik het niet, even juiste connector kiezen in de app en het laden gaat als een zonnetje (tegen € 0,29 , it's a bargain)

Ik vermoed dat het met incasso te maken heeft. Bij het handmatig starten moet je bevestigen dat een bedrag van 34 euro als startarief wordt afgeschreven.
Bij mij werkt het dus wel
Gekoppeld aan wise/visa

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:36:
[...]

Bij mij werkt het dus wel
Gekoppeld aan wise/visa
Bij mij gekoppeld aan de bankrekening visa . Het punt is dat het zegt dat het gaat pairen als ik laad met de app. Maar dat doet ie dus niet. Op iOS.

[ Voor 7% gewijzigd door joezzt op 07-06-2026 23:56 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:11
joezzt schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:54:
[...]

Bij mij gekoppeld aan de bankrekening visa . Het punt is dat het zegt dat het gaat pairen als ik laad met de app. Maar dat doet ie dus niet. Op iOS.
Bij mij ook op iOS. Maar… dat was wel in oktober. Kan zomaar zijn dat er iets “stuk” is.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Vorige week m’n auto weer teruggekregen nadat ze de bandenwissel schade hersteld hadden maar… nu zitten er op 2 velgen een paar rare witte vlekken die er met geen mogelijkheid afgaan. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Amhu5IvpfeXiQHApTXqlhJMqans=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qZRyFNZuwsxOfPfLxOlX3FF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNQuUfoucXIQCO35W_7agyWrM90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtIgVfeWN6DVZlU8eA928XIl.jpg?f=fotoalbum_large


Was sowieso niet heel blij met ze want ze hadden de auto 2.5 week buiten onder een boom laten staan met die hitte. Dus overal lakschade van ingebrand boomsap en vogelpoep. Wat een prutsers…

  • rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:06
ziet eruit als corrosie onder de blanke lak van de velg, meestal veroorzaakt door steenslag waardoor er vocht onder de lak kan komen en daar houdt aluminium niet van, te herkennen aan de witte vlekjes.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump


  • iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
rvdgaag schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:37:
ziet eruit als corrosie onder de blanke lak van de velg, meestal veroorzaakt door steenslag waardoor er vocht onder de lak kan komen en daar houdt aluminium niet van, te herkennen aan de witte vlekjes.
Zal dat eens navragen thanks!

Wel vreemd daar het er niet zat voordat de velgen hersteld werden…

  • jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:14
Stefannn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:12:
[...]

Ach….
Je hoort het NU!

Als je het voor elkaar hebt graag de stappen even posten.
Ik dacht dat het ging, maar niet uitgeprobeerd.
En natuurlijk alleen met stopcontact onder de achterbank
Alle settings doorlopen, maar kan niks vinden wat het stopcontact aan zou houden tijdens DC-laden. Ook kampeermodus even aangezet voor het laden, maar die lijkt uit te gaan zodra ik de DC-lader aansluit.

  • rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:06
jouwheld schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Alle settings doorlopen, maar kan niks vinden wat het stopcontact aan zou houden tijdens DC-laden. Ook kampeermodus even aangezet voor het laden, maar die lijkt uit te gaan zodra ik de DC-lader aansluit.
Die setting ga je ook niet vinden want dat kan niet, de omvormer in de auto is bij DC laden bezig met andere zaken en zet niet terug om naar 230V.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:11
rvdgaag schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Die setting ga je ook niet vinden want dat kan niet, de omvormer in de auto is bij DC laden bezig met andere zaken en zet niet terug om naar 230V.
nou....
als het er niet op zit dan zit het er niet op.
maar....
Het had gekund volgens mij. De DC lader zit volledig in de laadpaal. Op zich is de ICCU dus "vrij" en zou de 230V kunnen maken. Het is wel "een beetje tricky" want er kunnen op de DC zomaar spanningspieken zitten die te maken hebben met het laden.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:06
Stefannn schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:08:
[...]

nou....
als het er niet op zit dan zit het er niet op.
maar....
Het had gekund volgens mij. De DC lader zit volledig in de laadpaal. Op zich is de ICCU dus "vrij" en zou de 230V kunnen maken. Het is wel "een beetje tricky" want er kunnen op de DC zomaar spanningspieken zitten die te maken hebben met het laden.
Nee verdiep je eens in de techniek, de ICCU doet meer dan alleen 230V aanmaken, hij zorgt oa voor de communicatie met de DC laadpaal, downscalen van DC hoog voltage naar DC 12v voor de andere systemen in de auto, aansturing van de koeling van de batterij, monitoring van de veiligheid etc.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
joezzt schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:33:
Heeft iemand zijn ioniq 5 wel eens aan de praat gekregen met auto charge bij electra ? Lukt mij niet namelijk.
Gisteravond proberen te activeren; niet gelukt. Net daarvoor wel bij Fastned.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_-o-o4um-W9k6sY3ggFlAR_VMU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aDe9hwPcUtEk0ILivvKsxwbJ.png?f=user_large
Voor degene met een rammelende achterklep, ik had het niet eens genoemd bij de 90K-beurt, maar ze hebben zelf bovenstaande fix gedaan. Ik had bij de vorige beurten al de verschillende fixes met andere plaatjes en dergelijk gekregen. Ben benieuwd of dit nu ook onderdeel is van een technical bulletin vanuit Hyundai of een creatieve monteur die de fix hier gelezen heeft. ;)
Rammel/kraak is trouwens wel stuk minder.

[ Voor 3% gewijzigd door jouwheld op 09-06-2026 10:59 ]


  • Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:06
jouwheld schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:59:
[Afbeelding]
Voor degene met een rammelende achterklep, ik had het niet eens genoemd bij de 90K-beurt, maar ze hebben zelf bovenstaande fix gedaan. Ik had bij de vorige beurten al de verschillende fixes met andere plaatjes en dergelijk gekregen. Ben benieuwd of dit nu ook onderdeel is van een technical bulletin vanuit Hyundai of een creatieve monteur die de fix hier gelezen heeft. ;)
Rammel/kraak is trouwens wel stuk minder.
als DIY hack vind ik het een acceptabele oplossing, maar vanuit hyundai/een dealer is dit natuurlijk een verschrikkelijke oplossing; een monteur met tape 8)7

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west


  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:37:
[...]

Gisteravond proberen te activeren; niet gelukt. Net daarvoor wel bij Fastned.
Ah, dus het ligt niet aan een model type, ik heb een oudere van 2023. Sowieso is de autocharge funktionaliteit wel wat schimmig zoals ik hier lees. Ik wist niet dat dat op basis van MAC adres ging nu. Vroeger deed mijn egolf dat op basis van een uniek nr van de auto. Totdat de ID types uitkwamen waarbij VW per ongeluk dubbele nrs ging gebruiken (volgens mij dubbel met egolf). Dit verhaal heb ik toen ergens gelezen, vraag me niet waar... Fastned heeft het gestopt daarom en is dus overgestapt naar MAC adres blijkbaar.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
joezzt schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:50:
[...]

Ah, dus het ligt niet aan een model type, ik heb een oudere van 2023. Sowieso is de autocharge funktionaliteit wel wat schimmig zoals ik hier lees. Ik wist niet dat dat op basis van MAC adres ging nu. Vroeger deed mijn egolf dat op basis van een uniek nr van de auto.
Autocharche gaat op basis van het mac-adres (wat in theorie geclooned kan worden), en plug&charge met een id en meer veiligheid/enqriptie. In praktijk heb ik nog niet van problemen gehoord.
De Ioniq5 ondersteund alleen autocharge. Volgens mij Fastnet ook alleen autocharge.

Beide protocollen zijn voor de gebruiker het zelfde: kabel er in en even later begint het, maar technisch zijn ze niet compatibel.
zie bv https://chargedevs.com/ne...ence-and-what-comes-next/

Een snellaad punt moet het ook ondersteunen.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:11
rvdgaag schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:23:
[...]

Nee verdiep je eens in de techniek, de ICCU doet meer dan alleen 230V aanmaken, hij zorgt oa voor de communicatie met de DC laadpaal, downscalen van DC hoog voltage naar DC 12v voor de andere systemen in de auto, aansturing van de koeling van de batterij, monitoring van de veiligheid etc.
Klopt, maar die zijn zijn grotendeels ook parallel in bedrijf tijdens 230V maken of AC laden. De essentiële onderdelen voor 230V & AC laden zijn de mosfets met bijbehorende hoogfrequent spoelen. Die worden (voor zover ik weet) tijdens DC laden niet gebruikt.
Maar goed....
Het gaat dus niet.
Dus ik houd er over op.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 12:30
canonball schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:22:
[...]

Autocharche gaat op basis van het mac-adres (wat in theorie geclooned kan worden), en plug&charge met een id en meer veiligheid/enqriptie. In praktijk heb ik nog niet van problemen gehoord.
De Ioniq5 ondersteund alleen autocharge. Volgens mij Fastnet ook alleen autocharge.

Beide protocollen zijn voor de gebruiker het zelfde: kabel er in en even later begint het, maar technisch zijn ze niet compatibel.
zie bv https://chargedevs.com/ne...ence-and-what-comes-next/

Een snellaad punt moet het ook ondersteunen.
In de MY26 (misschien ook wel in eerdere modellen maar niet in mijn vorige MY22) is de plug & charge via Ionity mogelijkheid. Dit activeer je eerst in je Ionity account / abonnement, vervolgens stel ik het menu in de auto plug & charge in, daarna aan een Ionity paal wordt er een certificaat ingeladen in de auto waarna je kunt laden zover pasjes. Vorige week voor het eerst toegepast, werkte prima

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
mh514452 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:43:
[...]

In de MY26 (misschien ook wel in eerdere modellen maar niet in mijn vorige MY22) is de plug & charge via Ionity mogelijkheid. Dit activeer je eerst in je Ionity account / abonnement, vervolgens stel ik het menu in de auto plug & charge in, daarna aan een Ionity paal wordt er een certificaat ingeladen in de auto waarna je kunt laden zover pasjes. Vorige week voor het eerst toegepast, werkte prima
Voor zover ik weet werkt Plug &Charge toch alleen in combinatie met ChargemyHyundai? Wat 't dan niet echt interessant maakt qua prijsstelling.....

Maar als ik dit van jou zo lees kan 't ook werken met een Ionity abonnement?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:03
blb4 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Voor zover ik weet werkt Plug &Charge toch alleen in combinatie met ChargemyHyundai? Wat 't dan niet echt interessant maakt qua prijsstelling.....

Maar als ik dit van jou zo lees kan 't ook werken met een Ionity abonnement?
Er is ook een Ionity abonnement aan te schaffen binnen de ‘ Charge My Hyundai’ omgeving.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
Dennis25 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:28:
[...]

Er is ook een Ionity abonnement aan te schaffen binnen de ‘ Charge My Hyundai’ omgeving.
Ja, dat zag ik. € 0,59 in NL en geen korting in 't buitenland. Daar heb ik niet veel aan, in NL laad ik bijna alles thuis.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:03
blb4 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 03:37:
[...]

Ja, dat zag ik. € 0,59 in NL en geen korting in 't buitenland. Daar heb ik niet veel aan, in NL laad ik bijna alles thuis.
Thuisladen is inderdaad voordeliger, dat doen wij ook. De korting van het Ionity Premium abonnement in Charge my Hyundai is echter ook van toepassing in het buitenland. We hebben het pakket 1x uitgeprobeerd, in Duitsland en in Frankrijk.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.


  • Mark P45
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 24-06 21:22
Vrrag: Ik heb een Viecar OBD 2 adapter gekregen en wil de SOH van mijn bijna 5 jaar oude P45 uitlezen. Welke software gebruiken jullie daarvoor?

Ik heb een iPhone en in de appstore vind ik een Ioniq 5 OBD app, maar die kost €15. In de playstore vind ik een gratis app voor de Ioniq 5. Heeft iemand die al geprobeerd? Ervaring?

  • Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 15:09
Mark P45 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:31:
Vrrag: Ik heb een Viecar OBD 2 adapter gekregen en wil de SOH van mijn bijna 5 jaar oude P45 uitlezen. Welke software gebruiken jullie daarvoor?

Ik heb een iPhone en in de appstore vind ik een Ioniq 5 OBD app, maar die kost €15. In de playstore vind ik een gratis app voor de Ioniq 5. Heeft iemand die al geprobeerd? Ervaring?
Toevallig dat ik dit vanochtend wilde uitlezen.

App die ik gebruik is: https://www.carscanner.info/
Dongle die ik gebruik is: https://www.obdlink.com/products/obdlink-cx/

Was erg tevreden met de resultaat:
Auto sinds 2 weken geleden 3 jaar in bezit. MY23 Lounge.
147.097 Kms op de teller
13995.54 uur battery work time
25830 kWh (1628x) normal charging
2240 kWh (232x) quick charging
97% State of Health

  • joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:24
blb4 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Voor zover ik weet werkt Plug &Charge toch alleen in combinatie met ChargemyHyundai? Wat 't dan niet echt interessant maakt qua prijsstelling.....

Maar als ik dit van jou zo lees kan 't ook werken met een Ionity abonnement?
Ik kan niet oordelen hoe belangrijk P&C voor eenieder is maar voor dit jaar zou ik zeker Electra in overweging nemen voor de zomervakantie. De app herkent feilloos waar je staat en dan hoef je maar 2 of 3x in het scherm te klikken om te laden. Eerste maand abbonement is in actie momenteel gratis en daarna laden voor aantrekkelijk tarief. 29c in Fr, 34c in Duitsland en Oostenrijk, 44c in Belgie, 49c in Italie en Zwitserland. Dekking is redelijk tot goed, zeker in Fr, dus soms wat planning nodig, of laden bij wat zij noemen een partner (Fastned, Ionity en Atlante aan 64c). Dekking in Spanje is beperkt tot de Costa Brava.

WIj verbruiken best veel op dit moment: ca 30 kWh per 100km (130km/u met fietsendrager en V2L op camping) en dan maakt het al met al best een verschil.

[ Voor 9% gewijzigd door joepie de p op 10-06-2026 08:36 ]


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
joepie de p schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:31:
[...]

Ik kan niet oordelen hoe belangrijk P&C voor eenieder is maar voor dit jaar zou ik zeker Electra in overweging nemen voor de zomervakantie. De app herkent feilloos waar je staat en dan hoef je maar 2 of 3x in het scherm te klikken om te laden. Eerste maand abbonement is in actie momenteel gratis en daarna laden voor aantrekkelijk tarief. 29c in Fr, 34c in Duitsland en Oostenrijk, 44c in Belgie, 49c in Italie en Zwitserland. Dekking is redelijk tot goed, zeker in Fr, dus soms wat planning nodig, of laden bij wat zij noemen een partner (Fastned, Ionity en Atlante aan 64c). Dekking in Spanje is beperkt tot de Costa Brava.

WIj verbruiken best veel op dit moment: ca 30 kWh per 100km (130km/u met fietsendrager en V2L op camping) en dan maakt het al met al best een verschil.
Electra, Fastned en IONITY wil ik komende zomer als default gaan gebruiken (naar Spanje en nog een x Frankrijk). Electra en Fastned kunnen beide ook Autocharge maar dat heb ik bij Electra nog niet voor elkaar gekregen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

jouwheld schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Alle settings doorlopen, maar kan niks vinden wat het stopcontact aan zou houden tijdens DC-laden. Ook kampeermodus even aangezet voor het laden, maar die lijkt uit te gaan zodra ik de DC-lader aansluit.
Ik meen me ook te herinneren dat het om een ongedocumenteerde functie ging. Een specifieke volgorde waarin je dingen moest doen,
Het zal hier ‘ergens’ op het topic staan.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 19:25

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Iemand al ervaring met de IONIQ 5 Companion App ?
Zie https://www.theburl.com/ioniq-app/

Ik nog niet, 15 euro voor mooie schermpjes in plaats van Carscanner rauwe data is wel wat, maar als het beter werkt/meer info geeft, dan is het nou ook weer niet zo veel.

If you don’t have enough time, stop watching TV.


  • Vermeer10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-06 21:35
jvhaarst schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:25:
Iemand al ervaring met de IONIQ 5 Companion App ?
Zie https://www.theburl.com/ioniq-app/

Ik nog niet, 15 euro voor mooie schermpjes in plaats van Carscanner rauwe data is wel wat, maar als het beter werkt/meer info geeft, dan is het nou ook weer niet zo veel.
YouTube: Every Ioniq 5, Ioniq 6 & Ioniq 9 Owner Needs This App! | Ioniq 5 Companion for iOS


Uitleg over de app.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Prachtige app inderdaad. Ideaal speelgoed voor gadgetfreaks zoals ikke. Maar aan de andere kant: mijn (totaal a-technische) wederhelft kan de auto ook rijden en mist waarschijnlijk nix zonder deze app.

Kortom: erg leuk maar verder nutteloos?
Toch geef ik ‘t meer dan 50% kans dat ik ‘m koop 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-06 16:15

2be

jvhaarst schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:25:
Iemand al ervaring met de IONIQ 5 Companion App ?
Zie https://www.theburl.com/ioniq-app/

Ik nog niet, 15 euro voor mooie schermpjes in plaats van Carscanner rauwe data is wel wat, maar als het beter werkt/meer info geeft, dan is het nou ook weer niet zo veel.
Zijn er mensen die de OBD dongle gewoon altijd aangesloten laten of haal je die los na iedere rit? Is deze ook actief als de auto uit staat? En zo ja, is er dan invloed op de 12 volt accu oid.

  • jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:14
2be schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:33:
[...]

Zijn er mensen die de OBD dongle gewoon altijd aangesloten laten of haal je die los na iedere rit? Is deze ook actief als de auto uit staat? En zo ja, is er dan invloed op de 12 volt accu oid.
Mijn dongle gaat uit als die detecteert dat de auto uit staat, helaas gaat die niet vanzelf aan. :-(
Ik heb er dus een ODB-kabel met schakelaar voor zitten zodat ik hem niet steeds erin en uit hoef te doen. Ik heb hem daardoor dus ook meestal uitstaan via de schakelaar, want lees niet iedere rit de data uit.
Sommige mensen raden ook aan om de dongle eruit te halen of uit te zetten want risico op misbruik door voorbijgangers die ermee connecten.

  • Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Wel even een reminder dat je een OBD-dongle kiest die goed beveiligd is (als het een draadloze is). Anders kan jan-en-alleman met je auto verbinden. Wat ik van A Better Route Planner begreep is dat de OBDLink CX (model CX101) een van de weinige is die een veilige Bluetooth-verbinding gebruikt.

Beter nog is het om de OBD dongle los te trekken als je de auto verlaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 11-06-2026 10:46 ]

Koop al mijn ads!


  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
Ik begin te geloven dat mijn ICCU er de geest heeft gegeven, eergister lagen 2 vd 3 fases van de hoofdzekeringen in de groepenkast er uit aan het eind van het AC laden (99%) met mijn laadpaal. maar tegelijk knipperde er een rood lampje op de PV module in de meterkast....toeval...dacht ik....want alles werkte na een reset gewoon weer.....nou is er vrij weinig toevalligs aan issues met stroom, mja...

Vandaag kan ik niet laden met de paal, de groepzekeringsautomaat knalt er uit. De granny charger geeft E2 aan ,en in de app zie ik een rood waarschuwingsdriehoekje dat zou aangeven dat de HV batterij SOC laag is (onder de 20%) , geen DTC codes via carscanner of andere meldingen in de app.

Het riekt naar het overlijden van het AC deel van de ICCU....ik heb er gister en vandaag samen 300km mee gereden dus de 12v accu wordt nog gewoon geladen, zo maar eens proberen of ik er DC in krijg... |:(


EDIT; DC laden werkt

[ Voor 15% gewijzigd door Marcel2020 op 11-06-2026 13:44 ]

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-06 16:48
Dat lijkt idd einde iccu. Een klassiek voorbeeld. Succes met de reparatie.

  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
morgenmiddag diagnose, en dan de aanvraag bij Hyundai...daarna een reparatie plannen....ik ga het zien, ze mogen meteen de rammel vd kofferbak verhelpen...

[ Voor 26% gewijzigd door Marcel2020 op 11-06-2026 14:43 ]

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:11
Marcel2020 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:03:
Ik begin te geloven dat mijn ICCU er de geest heeft gegeven, eergister lagen 2 vd 3 fases van de hoofdzekeringen in de groepenkast er uit aan het eind van het AC laden (99%) met mijn laadpaal. maar tegelijk knipperde er een rood lampje op de PV module in de meterkast....toeval...dacht ik....want alles werkte na een reset gewoon weer.....nou is er vrij weinig toevalligs aan issues met stroom, mja...

Vandaag kan ik niet laden met de paal, de groepzekeringsautomaat knalt er uit. De granny charger geeft E2 aan ,en in de app zie ik een rood waarschuwingsdriehoekje dat zou aangeven dat de HV batterij SOC laag is (onder de 20%) , geen DTC codes via carscanner of andere meldingen in de app.

Het riekt naar het overlijden van het AC deel van de ICCU....ik heb er gister en vandaag samen 300km mee gereden dus de 12v accu wordt nog gewoon geladen, zo maar eens proberen of ik er DC in krijg... |:(


EDIT; DC laden werkt
Oei oei…
Notabene mijn “rootcause uitpluis maatje”.
Sterkte. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt.

Ik was er al toe over gegaan om op vakanties niet AC te laden tenzij dat niet anders kan. Ik dacht net dat dat “door de software updates” wellicht niet meer hoefde. Helaas… wel slim dus.
Het klinkt een beetje als draconische maatregel maar ik ben tot de conclusie gekomen dat “niet AC laden op vakantie” je eigenlijk nauwelijks hinder oplevert. Hooguit 1x extra wachten bij een DC lader en wellicht wat ongunstiger tarieven, weegt ruimschoots op tegen het ongemak van een kapotte ICCU op vakantie.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
Ik vermoed dat het een juiste keuze is....Wel bizar dat je dat soort voorzorgsmaatregelen moet nemen omdat de fabrikant niets aan de root cause doet...

Dat er 15 jaar garantie/300 Kkm op de ICCU is toegevoegd betekent ook dat er niets aan verbetering gepland is, dus alle eigenaren van KIA/Hyundai modellen met deze ICCU versie (en er is vls mij nog niks bekend over een verbeterd model, anders dan een dichtgeplakt breathermembraan) rijden dus met een potentieel issue....'we gaan voor een 9 als klanttevredenheid' , 'keep dreaming' Hyundai.

(het lijkt nu alsof ik er chagrijnig van ben, maar dat is niet het geval, maar een voldoende ga ik ze niet scoren)

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
interessante kwestie...net terug van de werkplaats...geen foutcodes te vinden, nog geen melding op het dashboard....ze gaan toch de ICCU vervangen want de monteur is het met me eens dat het foutpatroon wel erg naar de ICCU wijst.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:11
Marcel2020 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:13:
interessante kwestie...net terug van de werkplaats...geen foutcodes te vinden, nog geen melding op het dashboard....ze gaan toch de ICCU vervangen want de monteur is het met me eens dat het foutpatroon wel erg naar de ICCU wijst.
Whuw…..
Je kan niet laden en er zijn geen foutcodes?
Nog niet eens een foutcode als in “ICCU niet gevonden”?

Nou ja…
Wordt vervolgd dus.
En de ICCU is kennelijk in voorraad. Dat is al mega veel beter dan een jaar geleden.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
Stefannn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:53:
[...]

Whuw…..
Je kan niet laden en er zijn geen foutcodes?
Nog niet eens een foutcode als in “ICCU niet gevonden”?

Nou ja…
Wordt vervolgd dus.
En de ICCU is kennelijk in voorraad. Dat is al mega veel beter dan een jaar geleden.
nouja, hij GAAT vervangen worden, 20 juli was de eerste dag dat er plek was in de agenda...

idd geen enkele foutcode, bijzonder....ik zal eerdaags even een publieke AC lader proberen om te zien of het daar hetzelfde resultaat geeft

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • Zandje06
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-06 16:45
Stefannn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:53:
[...]

Whuw…..
Je kan niet laden en er zijn geen foutcodes?
Nog niet eens een foutcode als in “ICCU niet gevonden”?

Nou ja…
Wordt vervolgd dus.
En de ICCU is kennelijk in voorraad. Dat is al mega veel beter dan een jaar geleden.
Een paar jaar terug had ik ook de symptomen van een defecte ICCU. Tijdens reparatie bleek het de oranje HV kabel te zijn die kapot was.

  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
interessant, weet je ook WAT er kapot was aan de HV kabel, en waar precies?

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-06 11:26

MicheldeGoey

Project 45

Hardnekkige storing. Ik heb een abonnement op OTA-updates en die komen ook braaf binnen, alleen ik kan ze niet installeren omdat de knop in het scherm grijs blijft. (Reset gedaan). Bij de dealer volstaat om de diagnosestekker erin te steken en de knop wordt direct actief. Dus heb ik een Veepeak dongel gekocht in de hoop daarmee zelf de updates te kunnen uitvoeren. Helaas, dat werkt niet.

Iemand hier een heldere inval wat hier loos kan zijn?
@MicheldeGoey Misschien eens een keer de accu-klem (min-pool) een paar minuten losmaken? Dan reset zich het hele systeem in de auto. Is in ieder geval te proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 13-06-2026 11:10 ]


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
Astronaut schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:53:
Ik heb de subwoofer uit de kofferbak geschroefd. Piece of cake aan de hand van deze twee links:Er blijven vier opstaande schroeven over. De mat is voorgevormd voor de subwoofer en heb ik 180 graden gedraaid zodat de mal aan de kant van de achterbank zit. Ik moet nog op zoek naar een passende mat.

De oplaadkabel past nu perfect onder de vloer, dus ik ben happy :*)
En de subwoofer mis ik helemaal niet in het geluid, ik hoor geen verschil.
Nu is de IONIQ 5 niet klein maar voor (kampeer)vakantie met 4 volwassenen is extra ruimte altijd welkom. Vandaar dat ik (ook) aan 't kijken ben hoe ik de kofferruimte nog wat kan uitdiepen. Subwoofer en opstaande plastic rand verwijderd, dat geeft heel wat extra ruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ilyxTC9RKclGZGgIXoZC4QIZiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyzgNrKWsTzg7onkvOeshVwB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is alleen nog de vraag: hoe dek ik dit netjes af? 't Achterste deel is niet heel ingewikkeld, daar past b.v. een houten plaat in die dan netjes op de plastic randen ligt en die zal ook mooi steunen op de diverse stalen verhogingen. Lastiger wordt 't deel naar de achterbank toe, daar zit die (zwarte) verhoging in 't midden, die rode verhogingen links en rechts en 't loopt af naar beneden. Heeft iemand hier een mooie oplossing voor gevonden / een goed idee voor?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:46
Marcel2020 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:24:
Ik vermoed dat het een juiste keuze is....Wel bizar dat je dat soort voorzorgsmaatregelen moet nemen omdat de fabrikant niets aan de root cause doet...

Dat er 15 jaar garantie/300 Kkm op de ICCU is toegevoegd betekent ook dat er niets aan verbetering gepland is, dus alle eigenaren van KIA/Hyundai modellen met deze ICCU versie (en er is vls mij nog niks bekend over een verbeterd model, anders dan een dichtgeplakt breathermembraan) rijden dus met een potentieel issue....'we gaan voor een 9 als klanttevredenheid' , 'keep dreaming' Hyundai.

(het lijkt nu alsof ik er chagrijnig van ben, maar dat is niet het geval, maar een voldoende ga ik ze niet scoren)
Is dat van die 15 jaar/300.000km nu eigenlijk ergens bevestigd dat dit ook voor de Nederlandse markt geldt? Tot nu toe volgens mij nog geen officiële berichten voorbij zien komen

  • Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 18:06
Mooraalkikker schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:57:
[...]

Is dat van die 15 jaar/300.000km nu eigenlijk ergens bevestigd dat dit ook voor de Nederlandse markt geldt? Tot nu toe volgens mij nog geen officiële berichten voorbij zien komen
Ik heb het via mijn dealer gehoord. Die toonde mijn een screenshot van bijeenkomst waar hij was geweest. Maar ik heb nog geen officieel bericht via hyundai nl gezien

  • joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:24
blb4 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:21:
[...]

Nu is de IONIQ 5 niet klein maar voor (kampeer)vakantie met 4 volwassenen is extra ruimte altijd welkom. Vandaar dat ik (ook) aan 't kijken ben hoe ik de kofferruimte nog wat kan uitdiepen. Subwoofer en opstaande plastic rand verwijderd, dat geeft heel wat extra ruimte:

[Afbeelding]

Nu is alleen nog de vraag: hoe dek ik dit netjes af? 't Achterste deel is niet heel ingewikkeld, daar past b.v. een houten plaat in die dan netjes op de plastic randen ligt en die zal ook mooi steunen op de diverse stalen verhogingen. Lastiger wordt 't deel naar de achterbank toe, daar zit die (zwarte) verhoging in 't midden, die rode verhogingen links en rechts en 't loopt af naar beneden. Heeft iemand hier een mooie oplossing voor gevonden / een goed idee voor?
Geen ervaring want voor mij volstaat de standaard laadruimte. Uitgaande dat het zwarte obstakel robuust/niet kwetsbaar is voor lichte belasting zou ik gewoon een uitsparing uit de plaat zagen en het obstakel laten uitsteken. Er is tusen de bagage vast wel iets dat plastisch is en erop kan liggen (flextas, kussen, dekbed, slaapzak etc).

  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
Mooraalkikker schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:57:
[...]

Is dat van die 15 jaar/300.000km nu eigenlijk ergens bevestigd dat dit ook voor de Nederlandse markt geldt? Tot nu toe volgens mij nog geen officiële berichten voorbij zien komen
wat is officieel wanneer je de recall/service action site opzoekt en je VIN nummer ingeeft krijg je de openstaande recall voor een ICCU vervanging....vls mij moet de officiele aankondiging nog komen. of ook niet..want dan is het niet wereldkundig gemaakt en te ontkennen dat er en issue was....iig heb ik garantie en aanvullende garantie dus voorlopig maken ze me de pis niet lauw ;-)

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:11
Mooraalkikker schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:57:
Is dat van die 15 jaar/300.000km nu eigenlijk ergens bevestigd dat dit ook voor de Nederlandse markt geldt? Tot nu toe volgens mij nog geen officiële berichten voorbij zien komen
Komt geheid op dit forum als het is aangekondigd. En het is nog door niemand gemeld.
Marcel2020 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 02:44:
[...]

wat is officieel wanneer je de recall/service action site opzoekt en je VIN nummer ingeeft krijg je de openstaande recall voor een ICCU vervanging....vls mij moet de officiele aankondiging nog komen. of ook niet..want dan is het niet wereldkundig gemaakt en te ontkennen dat er en issue was....iig heb ik garantie en aanvullende garantie dus voorlopig maken ze me de pis niet lauw ;-)
Mhh.. dat is een interessante gedachte.
Als het een extra garantie is dan zouden alle eigenaren op de hoogte moeten worden gebracht. Je moet immers weten wat je hebt. De keuze voor verlengde garantie kan er ook door beïnvloed worden. De keuze om met een kapotte ICCU naar de dealer te gaan danwel naar een merkloze ICCU specialist ook (die bestaan voor Hyundai nog niet zolang er garantie is maar zal daarna zeker komen).
Maar een openstaande recall op vin is wellicht geen garantie (ik ben geen jurist dus weet het niet zeker). Dat is enkel een instructie om met bepaalde onderdelen een technische handeling uit te voeren om te zorgen dat het systeem binnen ontwerp limieten blijft. Vergelijkbaar met de instructie om olie te vervangen om binnen slijtage limieten te blijven. En dat hoeft dus niet gecommuniceerd te worden want je bent voor garantie toch al verplicht om onderhoud bij de Hyundai dealer te doen.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

Marcel2020 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 02:44:
[...]

wat is officieel wanneer je de recall/service action site opzoekt en je VIN nummer ingeeft krijg je de openstaande recall voor een ICCU vervanging....vls mij moet de officiele aankondiging nog komen. of ook niet..want dan is het niet wereldkundig gemaakt en te ontkennen dat er en issue was....iig heb ik garantie en aanvullende garantie dus voorlopig maken ze me de pis niet lauw ;-)
Bij mij wordt er géén recall gegeven op mijn Nederlandse VIN (Engelse site, zie topic start). Volgens mij heb jij een Duitse import en daar wordt het wel weergegeven. Dus voor Nederland is het (nog) niet officieel.

  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
ZuinigeRijder schreef op zondag 14 juni 2026 @ 07:44:
[...]


Bij mij wordt er géén recall gegeven op mijn Nederlandse VIN (Engelse site, zie topic start). Volgens mij heb jij een Duitse import en daar wordt het wel weergegeven. Dus voor Nederland is het (nog) niet officieel.
dat kan zomaar, het is best mogelijk dat er in blokken word gewerkt om het te implementeren. Ik kan me niet voorstellen dat de garantie niet EU breed van kracht is.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-06 01:10
Weet er iemand of de dealer dan wel hyundai nl aan de hand van alleen een kenteken kan zien wat de historie is en of zij dan nog garantie geven? Ben tegen interessante i5 aangelopen echter zonder boekjes. Wel nl, geen import, nap ok enz. Staat ong 100k op dus wel de moeite waard om uit te zoeken of eea wordt erkend door hyundai nl.

  • oeroe.b
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-06 14:49
Ja een dealer kan op basis van kenteken zien of het paspoort van de auto correct is voorzien van onderhoushistorie en of modificaties zijn aangebracht aan de auto. Ik heb onlangs hetzelfde gedaan bij onze auto.

  • MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-06 01:10
oeroe.b schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:38:
Ja een dealer kan op basis van kenteken zien of het paspoort van de auto correct is voorzien van onderhoushistorie en of modificaties zijn aangebracht aan de auto. Ik heb onlangs hetzelfde gedaan bij onze auto.
Ok, dus het ontbreken van onderhoud boekje hoeft geen probleem te zijn bij het in staat zijn van indienen van garantie claim.
MichaelReitsma schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:02:
[...]

Ok, dus het ontbreken van onderhoud boekje hoeft geen probleem te zijn bij het in staat zijn van indienen van garantie claim.
In Nederland wordt het onderhoudsboekje helemaal niet ingevuld, althans bij mij, alleen digitaal wordt het bijgehouden. Bij mij staat het in de myHyundai App in de service historie een samenvatting van de beurten, maar weer niet alle details wat ze allemaal gedaan hebben.

  • oeroe.b
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-06 14:49
Je zou kunnen stellen dat dan ten alle tijden het onderhoud moet zijn uitgevoerd binnen de termijnen. Dus iedere twee jaar of 30k moet er dan een beurt zijn uitgevoerd en geregistreerd zijn in dat paspoort. dat moet dan nu bekend zijn en de dealer kan dat nagaan. Succes !

  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
ZuinigeRijder schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:05:
[...]


In Nederland wordt het onderhoudsboekje helemaal niet ingevuld, althans bij mij, alleen digitaal wordt het bijgehouden. Bij mij staat het in de myHyundai App in de service historie een samenvatting van de beurten, maar weer niet alle details wat ze allemaal gedaan hebben.
precies

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:24
MichaelReitsma schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:29:
Weet er iemand of de dealer dan wel hyundai nl aan de hand van alleen een kenteken kan zien wat de historie is en of zij dan nog garantie geven? Ben tegen interessante i5 aangelopen echter zonder boekjes. Wel nl, geen import, nap ok enz. Staat ong 100k op dus wel de moeite waard om uit te zoeken of eea wordt erkend door hyundai nl.
Kennelijk is de verkoop niet bij een particulier want die zou zelf de historie moeten kennen. Verkoop is ook niet bij een Hyundai dealer? Wel een merkdealer van een ander merk? Bij vrije handelaren is het verstandig om even te vragen hoe die auto bij hen terecht is gekomen. Soms stoten dealers minder aantrekkelijke auto's af naar die vrije markt. Ik zou dan willen weten waarom de dealer niet zelf verkoopt.

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
redah schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 07:09:
[...]


Ik moest even wachten tot het donker werd voor alle foto's, maar bij deze!

[Afbeelding]
Dit is de achterklep met de 2 ledspots geïnstalleerd en aan.

[Afbeelding]
Dit is een closeup van een ledspot, maar dan uit. Valt bijna niet op en ziet erg OEM uit.

[Afbeelding]
De originele lamphouder, zonder lamp erin (hier komt dus geen licht meer uit).

[Afbeelding]
Dit is de lamphouder met het kapje verwijderd. In plaats van een lampje zit er nu een festoonadapter, die rechtstreeks de ledspots van voeding voorziet. Originele bekabeling blijft dus -in tegenstelling tot de OEM oplossing van Hyundai- intact!

[Afbeelding]
In het donker.

[Afbeelding]
De hele kofferbak is verlicht.

Het lijkt wellicht overbelicht maar dat is zeer zeker niet het geval. Ook heb je geen last van de ledspotjes zelf: ze zitten net in een hoek waardoor je ze eigenlijk nooit in je gezichtsveld hebt, tenzij je bewust je omdraait en omhoog kijkt.

Voor 10 Euro en een uurtje werk een van de beste upgrades voor de IONIQ5.
Ik heb dit ook uitgevoerd. Het originele 12V lampje is inmiddels vervangen door een LED variant, dus gewoon (zoals ook in de Hyundai handleiding van de originele set) van die kabelaftakkers gebruikt. 't was wel wat meer dan een uurtje werk maar tevreden over 't resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbHeUbk8-2ce9GLGHD3qht8_NwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ID1WwyvEv0f8ohmjaviUnpjV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyIoxB0X8juV1cHFRRVY6n9_FaQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xbrVxwEnYwfOM0eu52RKkF7.jpg?f=fotoalbum_tile

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:50
blb4 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:21:
[...]

Nu is de IONIQ 5 niet klein maar voor (kampeer)vakantie met 4 volwassenen is extra ruimte altijd welkom. Vandaar dat ik (ook) aan 't kijken ben hoe ik de kofferruimte nog wat kan uitdiepen. Subwoofer en opstaande plastic rand verwijderd, dat geeft heel wat extra ruimte:

[Afbeelding]

Nu is alleen nog de vraag: hoe dek ik dit netjes af? 't Achterste deel is niet heel ingewikkeld, daar past b.v. een houten plaat in die dan netjes op de plastic randen ligt en die zal ook mooi steunen op de diverse stalen verhogingen. Lastiger wordt 't deel naar de achterbank toe, daar zit die (zwarte) verhoging in 't midden, die rode verhogingen links en rechts en 't loopt af naar beneden. Heeft iemand hier een mooie oplossing voor gevonden / een goed idee voor?
Voor elke vakantie haal ik ook altijd de subwoofer er uit, geen zeker een bak extra ruimte.
Maar hoe heb je die balk bij de achterbank weggehaald?
Heb het wel eens geprobeerd, maar zonder resultaat.

  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
die balk zit met twee bouten vast, dat weet ik omdat die los zat en rammelde.....helemaal links en rechts

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
Stefannn schreef op zondag 14 juni 2026 @ 07:18:
[...]

Komt geheid op dit forum als het is aangekondigd. En het is nog door niemand gemeld.


[...]

Mhh.. dat is een interessante gedachte.
Als het een extra garantie is dan zouden alle eigenaren op de hoogte moeten worden gebracht. Je moet immers weten wat je hebt. De keuze voor verlengde garantie kan er ook door beïnvloed worden. De keuze om met een kapotte ICCU naar de dealer te gaan danwel naar een merkloze ICCU specialist ook (die bestaan voor Hyundai nog niet zolang er garantie is maar zal daarna zeker komen).
Maar een openstaande recall op vin is wellicht geen garantie (ik ben geen jurist dus weet het niet zeker). Dat is enkel een instructie om met bepaalde onderdelen een technische handeling uit te voeren om te zorgen dat het systeem binnen ontwerp limieten blijft. Vergelijkbaar met de instructie om olie te vervangen om binnen slijtage limieten te blijven. En dat hoeft dus niet gecommuniceerd te worden want je bent voor garantie toch al verplicht om onderhoud bij de Hyundai dealer te doen.
Dat denken veel mensen maar dat klopt niet, vls EU recht mag je het onderhoud overal laten doen met behoud van garantie, mits dat vakkundig word uitgevoerd. Grote vraag is natuurlijk bij een moderne auto of er werkplaatsen zijn die diagnosesystemen hebben die compatibel zijn, iig moeten fabrikanten de gegevens ter beschikking stellen...een werkplaats kan vaak een abbo afsluiten voor toegang tot centrale systemen van een merk.


Voor de verlengde garantieverzekering is dan wel weer een voorwaarde dat alle onderhoud door de merkdealer is uitgevoerd, interessant om eens te weten te komen of dat rechtsgeldig is.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
Marcel2020 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:07:
die balk zit met twee bouten vast, dat weet ik omdat die los zat en rammelde.....helemaal links en rechts
't zijn er vier, 2 aan de achterkant van dat (plastic) geval en 2 aan de voorzijde. 't zijn wat vreemde plastic moeren die je er gewoon af kan trekken en er weer op kan drukken. Constructief stelt het helemaal niks voor.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
Marcel2020 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:10:
[...]

Dat denken veel mensen maar dat klopt niet, vls EU recht mag je het onderhoud overal laten doen met behoud van garantie, mits dat vakkundig word uitgevoerd. Grote vraag is natuurlijk bij een moderne auto of er werkplaatsen zijn die diagnosesystemen hebben die compatibel zijn, iig moeten fabrikanten de gegevens ter beschikking stellen...een werkplaats kan vaak een abbo afsluiten voor toegang tot centrale systemen van een merk.


Voor de verlengde garantieverzekering is dan wel weer een voorwaarde dat alle onderhoud door de merkdealer is uitgevoerd, interessant om eens te weten te komen of dat rechtsgeldig is.
Je hebt Europese / wettelijke garantie, dat gaat over wat je van je aankoop mag verwachten / conformiteit en die is aan de ene kant vaag (wat mag je precies verwachten?) maar aan de andere kant ook wel weer duidelijk (er mogen geen onredelijke eisen gesteld worden, voor auto's geldt b.v. dat er niet geëist kan worden dat onderhoud altijd bij de dealer moet plaatsvinden (maar wel weer dat 't volgens de voorschriften van de fabrikant en met de juiste materialen en gereedschap e.d. wordt uitgevoerd).

Daarnaast heb je fabrieksgarantie / verkopersgarantie. Dat staat los van de hierboven vermelde garantie en deze is geheel op basis van de voorwaarden van de fabrikant / verkoper. Als daarin bij wijze van spreken in staat dat je elke dag een buiging naar je auto moet maken en je doet dat niet dan heb je dus geen recht op deze garantie.

Het vervelende is over het algemeen dat als zaken onder fabrieksgarantie / verkopersgarantie vallen er meestal 't minste gezeur is. Zij geven aan wat je mag verwachten en hoe problemen worden opgelost als je maar voldoet aan hun voorwaarden.

Wettelijke garantie kan veel lastiger zijn, recht hebben is wat anders dan recht krijgen. Zeker na 2 jaar als de eigenaar moet aantonen dat 't niet komt door de gebruiker.

Oftewel vaak is 't -helaas - toch verstandig eieren voor je geld te kiezen en dus een extra garantie(verzekering) af te sluiten om geen gezeur te krijgen.

Voorbeeld: een ICCU moet natuurlijk een auto-leven meegaan; nergens is vermeld dat 't hier om een slijtage-onderdeel gaat. Zeker omdat er bekend is dat dit onderdeel (te) hoge uitval kent hoort het dus gewoon onder Europese garantie te worden opgelost (op basis van non-conformiteit). Maar gezien de diverse berichten hier en daar (EV6) denken dealers daar vaak anders over..

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 15-06-2026 16:03 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-06 01:10
Andere vraag, hoe ziet die trekhaak voorbereiding eruit? En wat moet er dan nog bij ? Ik zag een draaibare stekker aansluiting op beeld maar geen trekhaak. Je zou verwachten bij een trekhaak voorbereiding dat er alleen een balk zou zitten oid.

[ Voor 22% gewijzigd door MichaelReitsma op 15-06-2026 22:51 ]


  • Ignite60
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Goedemorgen,

Ik ben in de markt voor mijn eerste EV, en hierbij is de Ioniq 5 één van de favo's.
Wat mij echter weerhoud van een aanschaf is de problemen die ik lees over de ICCU.
Op Reddit is daar ook genoeg over te vinden, en ik lees daar dat ook de 2026 varianten al met een kapotte ICCU stil zijn komen te staan. Die 5 jaar garantie is dan leuk, maar als ik dan buiten de garantietermijn dit onderdeel moet laten vervangen op mijn kosten, dan ben je flink aan de beurt. Ik lees daar ook dat sommige US dealers vermoeden dat Hyundai de ICCU's vervangt met een nieuwe die nog steeds dezelfde fout genereert. Sommigen hebben de 3e ICCU er al in zitten.
Dit lijkt sterk op een structureel probleem wat door de dealer ook wordt gebagatelliseerd, terwijl ik denk; waar rook is is vuur.
Zijn er hier mensen die de ICCU hebben moeten laten vervangen op eigen kosten?

  • KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:40
Niemand* heeft nog een ICCU vervanging moeten betalen omdat er nog geen ioniq 5’s zijn ouder dan 5 jaar.

Als je een klein stukje terugleest kan je vinden dat de garantie op de ICCU hoogstwaarschijnlijk naar 15 jaar gaat. Te vergelijken met meerdere andere landen. meerdere auto’s hebben al een service-actie uitstaan: “NE, CE ICCU REPLACEMENT. An extended warranty campaign has been issued by Hyundai to enhance long-term customer confidence and peace of mind. The work is completed by a Hyundai retailer if a fault is diagnosed against this component.”

Dus ja er is een potentieel probleem waarmee je kan stranden, dat is vervelend maar wordt in principe goed opgelost. Maar de kans blijft aanwezig.

Er is hier ook al vaker een tip gegeven om tijdens vakantie niet AC te laden om het risico op stranden op vakantie tot een minimum te beperken.
Pagina: 1 ... 297 298 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic