• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:38
Reken er maar op dat die garantie in NL ook al effectief 15 jaar of 300Kkm is, er gaat geen rechter HY gelijk geven als dat in diverse andere EU landen wel het geval is en hier niet. Het is hier alleen nog niet gecommuniceerd, om wat voor reden dan ook.

Voorlopig is er geen zicht op een verbeterde ICCU, nu is het al wel een poosje bijna verdacht stil met nieuwe ICCU meldingen maar dat kan door het weer komen (die van mij overleed na een mini zondvloed vorige week)

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Marcel2020
ZuinigeRijder schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:54:

Overzicht terugroep acties en service acties

Overgenomen van goingelectric en links toegevoegd naar bijdragen hierover (soms link naar goingelectric).
Opzoeken van openstaande terugroep/service acties voor jouw auto met VIN nummer kan hier. <-- laat geen service acties meer zien, deze Engelse site zou deze nog wel geven: recalls.hyundai.co.uk
Terugroep acties
21D064 - SCU Steuergerät aktualisieren, IONIQ 5 (NE EV)
41D022 - NE, CE AUSTAUSCH DER INNEREN ANTRIEBSWELLE UND ÜBERPRÜFUNG DER MONTAGE
41D033 - ICCU Update und ggf. Tausch der ICCU inkl. Sicherung
Service acties
10D122 - Kühlmittelverlust prüfen und ggf. Kühlmittelpumpe erneuern, IONIQ 5 (NE)
10D154 - Spurhalte Assistent (LKA), Fahrer Assistenz System (ADAS) und Elektronische Lenk
10D157 - Motor Control Unit (MCU) aktualisieren, IONIQ 5 (NE EV)
10D183 - Batterie Management System (BMS) aktualisieren, IONIQ 5 (NE EV)
10D216 - Kupplung vorderer Motor / NE reduction gear noise inspection and maintenance
10D233 - ICCU Gehäuse prüfen und ggf. verstärken, IONIQ 5 (NE1)
20D014 - Steuergerät Ladeklappen Modul (CDM) aktualisieren, IONIQ (NE EV)
20D123 - VCU Steuergerät aktualisieren, IONIQ 5 (NE EV)
21D172 - VIN Label erneuern, IONIQ 5 (NE EV)
30D030 - NE Sitzbelüftung Fahrer-/Beifahrersitz prüfen
30D045 - Stellmotoren Ladeluftklappen (AAF) erneuern
30D066 - Austausch des Bedienteils für den elektrisch verstellbaren Vordersitz
30D079 - ICCU Steuergerät aktualisieren und ggf. ICCU und Sicherung erneuern
30D167 - NE TMK SEALANT LEAK CHECK AND TMK KIT REPLACEMENT
40D075 - LFA & ADAS_DRV Update - Softwareverbesserung
40D112 - NE 12V BATTERY INSPECTION AND REPLACEMENT
40D095 - NE OWNER’S MANUAL LEAFLET REPLACEMENT
40D240 - Herprogrammeren VCU IONIQ 6-5 (CE-NE)
40D236 - ICCU herprogrammeren en/of ICCU en zekering vervangen IONIQ 5 en IONIQ 6 (NE-CE) 0.3
50D033 - (NUR OTA) NE PE IEB Update - Verbesserte ESC-Regelogik (Model 2025)
50D113 - NE VCMS-Update
Serviceactie (alleen 5N?)
40D050 - NE N ICCU Update - Verbesserte Ladelogik
?????? - NE N DHS (Door Handle Sensor) UPGRADE
Verdere service acties (niet vermeld op de website van Hyundai)
HFG23-91-P030-NE - Überarbeitung Sitzbefestigung (wackelnde Sitze)
HFG22-61-P040-NE - Pendelen op de rijstrook met stuur-/rijstrookvolgassistentie
HFG23-91-P500-NE - Rubbers voor linker en rechter achterklep aanslagen
HSG23-91-P660-NE - Maatregel tegen kraken van de bevestiging van de achterklep aan het dak
ms de ICCU vervangingsactie over 15 jaar toevoegen ?

60D100
Campaign Description
NE, CE ICCU REPLACEMENT

An extended warranty campaign has been issued by Hyundai to enhance long-term customer confidence and peace of mind. The work is completed by a Hyundai retailer if a fault is diagnosed against this component.

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-06 08:49
Hebben jullie ook zo’n juich-mail van de Hyundai-dealer ontvangen?

“Waarschijnlijk heeft u al gemerkt dat de verkoop van gebruikte elektrische voertuigen de afgelopen periode sterk is toegenomen. De vraag naar deze voertuigen groeit aanzienlijk, waardoor de markt zich positief ontwikkelt. Deze stijgende vraag heeft ook invloed op de inruilwaarden. Door de toenemende belangstelling voor gebruikte elektrische auto's zien we dat de inruilprijzen in veel gevallen stijgen. Dit biedt een aantrekkelijk voordeel wanneer u overweegt van voertuig te wisselen.

Daarnaast hebben wij momenteel een aantal actieauto's in onze voorraad waarop u kunt profiteren van extra voordeel. Dat betekent dubbel voordeel: een hogere inruilwaarde én een aantrekkelijke aanbieding op uw volgende auto.”

In de bijgesloten “offerte voor levering voor een nieuwe auto” wordt mij een ‘korting’ voorgespiegeld van €39.235 (gerekend vanaf een catalogusprijs van €64.185 inclusief kleur, extra’s en rijklaarmaken), tenminste als ik mijn huidige Ioniq 5 AWD Lounge uit 2021 inruil. In de offerte staat wel een kenteken, een chassisnummer, het type (‘lounge 77 RWD’) en een eerste tenaamstelling van 27-6-2025 vermeld, van de ‘nieuwe’ auto maar geen kilometers. Ik hoef ‘maar’ €24.950 bij te betalen.

Als ik het chassisnummer en kenteken opzoek, blijkt het een auto te zijn uit juni 2023. Die kan ik in Duitsland tweedehands kopen voor € 42.000 met minder dan 10.000 km op de teller, dus zo goed als nieuw. Dus eigenlijk krijg ik maar € 17.000 terug op mijn Ioniq 5 Lounge AWD uit 2021 (nieuwwaarde €61.000 inclusief rijklaar maken etc.) Een afschrijving van €44.000, oftewel bijna €9.000 per jaar.

Wat vinden jullie van deze verkooptechniek? Mij geeft het een ongemakkelijk gevoel. Ik had tot nu toe heel erg veel vertrouwen in mijn dealer.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:04
@IonniUnique Nee geen mail ontvangen, waarschijnlijk heb ik een andere dealer. Je lekker maken met een enorme korting en verhullen wat de daadwerkelijke aan en verkoop prijs is, is niet netjes, misschien zelfs misleidend. Een goede reden om achteraf nog onder het contract uit te komen. Ik denk dat een RWD wel even tegenvalt als je AWD gewent bent.

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-06 08:49
ditbenikecht schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:31:
@IonniUnique Nee geen mail ontvangen, waarschijnlijk heb ik een andere dealer. Je lekker maken met een enorme korting en verhullen wat de daadwerkelijke aan en verkoop prijs is, is niet netjes, misschien zelfs misleidend. Een goede reden om achteraf nog onder het contract uit te komen. Ik denk dat een RWD wel even tegenvalt als je AWD gewent bent.
Ah wacht, ik heb hem niet gekocht. Was een ongevraagde offerte per mail. Ik werd achterdochtig door de termen ‘nieuwe auto’ in combinatie met ‘77kwh’ en tenaamstelling ’juni 2025’.

• Marcel2020
IonniUnique schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:36:
[...]

Ah wacht, ik heb hem niet gekocht. Was een ongevraagde offerte per mail. Ik werd achterdochtig door de termen ‘nieuwe auto’ in combinatie met ‘77kwh’ en tenaamstelling ’juni 2025’.
die auto is nieuw voor jou, dus daar is niks mis mee ;-)

Maar als mijn dealer dat deed ging ik subiet een andere vinden, als de prijzen van EV occasions stijgen is die prijs voor een niet nieuwe auto natuurlijk ook hoger...alleen de dealer verdient dus aan de marge tussen in en verkoop en voor jou blijft het een flinke afschrijving.

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:54
Tja.. ik zou er verder geen algemene conclusies aan verbinden ten aanzien van de dealer. Als eigenaar heb je vooral te maken met de werkplaats en dit komt van de verkoopafdeling. Ik zie dat als twee afzonderlijke onderdelen.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-06 11:26

MicheldeGoey

Project 45

Veepeak dongel en Companion. Na 5 jaar gezondheid nog 100%?

Ik ben wel het braafste oplaadjongetje van de klas, maar toch,100%? Hoe betrouwbaar is die weergave?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0VW_wDwVENY3ZfCJKrPnqAGxp8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yaJPss38HnqRsZQuFpARmhQU.png?f=fotoalbum_large
@MicheldeGoey Is gewoon wat je ook kunt uitlezen met Car Scanner of Torque Pro.
Bij mij was deze SOH% ook nog 100% in januari 2026 met kilometerstand 55000 van mijn Project 45. Dus na 5 jaar nog geen degradatie :X

[ Voor 11% gewijzigd door ZuinigeRijder op 17-06-2026 13:00 ]

• ditbenikecht
En met zulke percentages is het lastig aanspraak maken op de batterij garantie.

Ik heb 30 procent minder actieradius en SOH van 98 procent. Garantie is alleen voor SOH van minder dan 70%

• Mark P45
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23:21
Ben een beetje jaloers! Heb ook een 5 jaar oude project 45 met 80.000 km op de teller.

Vandaag met Companion mijn SOH uitgelezen: 88% 😢

95% gewoon AC thuisladen tot 90% SOC.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:35
MichaelReitsma schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:10:
Andere vraag, hoe ziet die trekhaak voorbereiding eruit? En wat moet er dan nog bij ? Ik zag een draaibare stekker aansluiting op beeld maar geen trekhaak. Je zou verwachten bij een trekhaak voorbereiding dat er alleen een balk zou zitten oid.
Dan lijkt het mij dat er een afneembare trekhaak gemonteerd zit.

• usac085
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-06 23:21
Ik heb vandaag mijn telefoon geüpdatet naar Android 17 en prompt wil de auto (MY25) niet meer connectie voor Android Auto. Tamelijk irritant.

• StarC
Tja, Android 17 zit nog in de (beta) testfase. Dan neem je dit risico toch bewust?

• ditbenikecht
Mark P45 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:04:
Ben een beetje jaloers! Heb ook een 5 jaar oude project 45 met 80.000 km op de teller.

Tot 90 procent laden is nog behoorlijk veel. Gezien je geringe aantal kilometers kun je waarschijnlijk ook wel tot 70 procent laden. Als de auto lange tijd stil staat is 40 procent het beste.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-06 09:06
StarC schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:13:
Tja, Android 17 zit nog in de (beta) testfase. Dan neem je dit risico toch bewust?
Sinds gisterenavond niet meer. Eerste uitrol naar Pixel telefoons.

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:09
usac085 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:46:
Ik heb vandaag mijn telefoon geüpdatet naar Android 17 en prompt wil de auto (MY25) niet meer connectie voor Android Auto. Tamelijk irritant.
Sluit je hem bedraad of draadloos aan? Want bedraad werkt Android auto wel gewoon na de update naar Android 17 deze ochtend. Ik heb wel een MY21.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:11
Mark P45 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:04:

En wat als je hem een keer weer tot 100% laadt? Ik heb het idee dat die SoH vooral checkt op voltage verschillen tussen cellen, wat die probeert op te heffen bij het balanceren als je tot 100% laadt.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@ZuinigeRijder
De accu even loskoppelen was de oplossing, de update-knop was daarna te bedienen.
Bedankt voor de tip!

• Mark P45
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23:21
jouwheld schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:37:
[...]

En wat als je hem een keer weer tot 100% laadt? Ik heb het idee dat die SoH vooral checkt op voltage verschillen tussen cellen, wat die probeert op te heffen bij het balanceren als je tot 100% laadt.
Dank, zal ik het weekend eens proberen.

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:57
MicheldeGoey schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:04:
Veepeak dongel en Companion. Na 5 jaar gezondheid nog 100%?

Ik ben wel het braafste oplaadjongetje van de klas, maar toch,100%? Hoe betrouwbaar is die weergave?
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Doe een Aviloo test als je het zeker wilt weten, ben benieuwd :)

Hoe ziet het laadgedrag van het braafste jongetje van de klas eruit? Kan ik wellicht wat van leren _/-\o_

Anyway, als eigenaar van een bijna 5 jaar oude Project 45 met 140.000 op te teller was ik benieuw naar de SoH. Carscanner gaf 89% aan. Heb een Aviloo test laten doen uit nieuwsgierigheid. 88.2% SoH. De benchmark gaf aan dat dit ondergemiddeld is t.o.v. vergelijkbare voertuigen.

Vond ik dat wat tegenvallen ... ja. Had gehoopt nog ergens rond de 93% ofzo te zitten. Maar goed, er zijn ook flink wat kilometers mee gereden. Ook veel buitenlandse kilometers met veel laadsessies bij Ionity snelladers. Aan de normale laadpaal laad ik tot 80 - 90%

Hyundai Ioniq 5 Project 45

WilliamGeluk schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:28:

Hoe ziet het laadgedrag van het braafste jongetje van de klas eruit? Kan ik wellicht wat van leren _/-\o_
Ik laad zelden tot 100%, meestal is de SOC% tussen de 30 en 70. Mijn gemiddelde SOC% is dit jaar 55%. Ideaal voor een batterij O-) Gemeten met de Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect. Daarnaast heb ik alleen met de stopcontact thuislader geladen op max 12A (ongeveer 2600 Watt).

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-06 11:34
ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:36:
[...]

Ik laad zelden tot 100%, meestal is de SOC% tussen de 30 en 70. Mijn gemiddelde SOC% is dit jaar 55%. Ideaal voor een batterij O-) Gemeten met de Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect. Daarnaast heb ik alleen met de stopcontact thuislader geladen op max 12A (ongeveer 2600 Watt).
Ik heb met m'n eerste & 2de EV (KIA e-Niro & EV6) standaard AC laden (dus 11 kWh) altijd gewoon tot 100% gedaan en DC laden tot de gebruikelijke 80% of soms iets er overheen als we wat meer tijd nodig hadden om weer te vertrekken. Na 4 jaar en ~ 120.000 km van de e-Niro stond de SoH (CarScanner) nog op 97%. De EV6 is er na 44.000 km uitgegaan, SoH stond op 100%.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-06 00:06
[...]

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Doe een Aviloo test als je het zeker wilt weten, ben benieuwd :)

Anyway, als eigenaar van een bijna 5 jaar oude Project 45 met 140.000 op te teller was ik benieuw naar de SoH. Carscanner gaf 89% aan. Heb een Aviloo test laten doen uit nieuwsgierigheid. 88.2% SoH. De benchmark gaf aan dat dit ondergemiddeld is t.o.v. vergelijkbare voertuigen.

Vond ik dat wat tegenvallen ... ja. Had gehoopt nog ergens rond de 93% ofzo te zitten. Maar goed, er zijn ook flink wat kilometers mee gereden. Ook veel buitenlandse kilometers met veel laadsessies bij Ionity snelladers. Aan de normale laadpaal laad ik tot 80 - 90%
ik heb laatst een autoweek(?) video gezien over SOH testen, die aviloo test kan op 2 manieren en 1 ervan was nu niet bepaald om over naarhuis te schrijven, de ander deed het beter, maar daar betaalde je dan ook goed voor

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

[...]

De auto heeft in 5 jaar tijd nog nooit langer dan 5 uur stilgestaan met 100% SoC. AC laden op 11,5 kW doorgaans tot 80%, alleen tot 100% voorafgaand aan een lange rit. DC laden altijd bij Fastned en altijd tot 80%, dat gaat nooit hoger dan 120 kW.

Allemaal niet zo spannend, maar kennelijk effectief.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-06 00:06
MicheldeGoey schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:29:
[...]

, dat gaat nooit hoger dan 120 kW.
dan was (snel)laadsnelheid voor jou blijkbaar geen argument om voor de ioniq 5 te gaan, dan had je ook een model y of enyaq kunnen nemen ;)
naast dat ik de ioniq 5 (veel) mooier vond dan de enyaq, was de snellaadsnelheid toch doorslaggevend voor mij

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• ditbenikecht
blb4 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 01:52:
[...]

Ik heb met m'n eerste & 2de EV (KIA e-Niro & EV6) standaard AC laden (dus 11 kWh) altijd gewoon tot 100% gedaan en DC laden tot de gebruikelijke 80% of soms iets er overheen als we wat meer tijd nodig hadden om weer te vertrekken. Na 4 jaar en ~ 120.000 km van de e-Niro stond de SoH (CarScanner) nog op 97%. De EV6 is er na 44.000 km uitgegaan, SoH stond op 100%.
Daarmee toon je dus aan dat de SOH helemaal niets zegt over de degradatie van de accu, want die is er wel degelijk.

Het is een raadsel wat en hoe de BMS meet om tot een SOH te komen. En daarom zegt de garantie bepaling op de accu met een SOH waarde van 70 procent ook vrij weinig anders dan dat de accu echt zwaar kapot is.

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:57
Tiggy80 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:36:
[...]

ik heb laatst een autoweek(?) video gezien over SOH testen, die aviloo test kan op 2 manieren en 1 ervan was nu niet bepaald om over naarhuis te schrijven, de ander deed het beter, maar daar betaalde je dan ook goed voor
Interessant. Ben gelijk even gaan zoeken.

Denk dat je deze video gezien hebt: Accutest voor elektrische auto vaak onbetrouwbaar

Hyundai Ioniq 5 Project 45

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Tiggy80 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:36:
[...]

De korte manier leest dacht ik alleen de SoH an je auto (BMS) uit. Dat kun je dus ook eenvoudig zelf met een dongle.

Bij de echte manier krijg je een dongle an Aviloo die via het mobiele netwerk allerlei echte metingen communiceert met Aviloo. Je moet tot 100% laden en daarna tot onder de 10% leegrijden. Mag in meerdere keren en meerdere dagen, maar max een week, dacht ik. Dan krijg je een heel realistische SoH.
Die test heb ik met mijn vorige EV gedaan na ruim 100.000 km.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Marcel2020
ditbenikecht schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:55:
[...]

Daarmee toon je dus aan dat de SOH helemaal niets zegt over de degradatie van de accu, want die is er wel degelijk.

Het is een raadsel wat en hoe de BMS meet om tot een SOH te komen. En daarom zegt de garantie bepaling op de accu met een SOH waarde van 70 procent ook vrij weinig anders dan dat de accu echt zwaar kapot is.
daarmee toon je niks aan, tenzij je de SOH op een betrouwbare manier meet en dan vergelijkt met wat de andere methode laat zien. Tot dat vergelijk is gedaan kun je alleen vraagtekens zetten bij de waarde van een SOH die het BMS laat zien, dat Hyundai een mysterieus algorithme voor SOC gebruikt is bekend, maar of dat helemaal niks zegt durf ik niet te beweren.

• ditbenikecht
Marcel2020 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:52:
[...]

daarmee toon je niks aan, tenzij je de SOH op een betrouwbare manier meet en dan vergelijkt met wat de andere methode laat zien. Tot dat vergelijk is gedaan kun je alleen vraagtekens zetten bij de waarde van een SOH die het BMS laat zien, dat Hyundai een mysterieus algorithme voor SOC gebruikt is bekend, maar of dat helemaal niks zegt durf ik niet te beweren.
Je kunt het vergelijken met de theorie op basis van studies en papers dat in het eerste jaar tot wel 10 procent accudegradatie plaatsvindt en dat het daarna langzamer gaat.

• Marcel2020
zo slecht AC laden momenteel gaat....(iccu kapot) zo lekker gind het DC laden zojuist met 222 KW

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-06 11:24
Marcel2020 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:05:
zo slecht AC laden momenteel gaat....(iccu kapot) zo lekker gind het DC laden zojuist met 222 KW
het lijkt of zo langzamerhand de meeste bekenden van dit forum aan de beurt zijn geweest met ICCU? Zou dat percentage nog steeds onder de 5% liggen??

• Ronald09265
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-06 10:56
Een aantal weken geleden voor het eerst met mijn I5 en caravan weggeweest. Bij de eerste keer aankoppelen van de caravan kreeg ik in het display een checklist met vragen of alles van de caravan aangesloten en gekoppeld was. Ook kreeg ik de vraag om mijn knipperlichten aan te zetten ter controle. Daarna heb ik deze checklist nooit meer gezien en kan hem ook niet terug vinden in de setup. Weet iemand of dit alleen bij de eerste keer aansluiten van een caravan gebeurd of dat ik dat elke keer kan krijgen?

• Marcel2020
BlackMesa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:01:
[...]

het lijkt of zo langzamerhand de meeste bekenden van dit forum aan de beurt zijn geweest met ICCU? Zou dat percentage nog steeds onder de 5% liggen??
daar is geen vat op te krijgen want alleen HY weet dat, en die gaan er niks over zeggen.....

• Marcel2020
Ronald09265 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:03:
Een aantal weken geleden voor het eerst met mijn I5 en caravan weggeweest. Bij de eerste keer aankoppelen van de caravan kreeg ik in het display een checklist met vragen of alles van de caravan aangesloten en gekoppeld was. Ook kreeg ik de vraag om mijn knipperlichten aan te zetten ter controle. Daarna heb ik deze checklist nooit meer gezien en kan hem ook niet terug vinden in de setup. Weet iemand of dit alleen bij de eerste keer aansluiten van een caravan gebeurd of dat ik dat elke keer kan krijgen?
welk modeljaar heb je?

ik heb nog nooit een checklist gezien, maar de auto (MY 22.5) herkent wel een aanhanger/caravan

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 18:27
[...]

Hier een MY22 met 110.000 op de teller en nog de originele ICCU.

Aanvulling. 100% laden bij publieke laadpalen op vol vermogen en in de vakantie en de sporadische hele lange ritten snelladen. Wel nagenoeg altijd tot 90% en zo nu en dan 100% voor lange ritten maar staat nooit lang met 100% stil.

[ Voor 25% gewijzigd door Rugby82 op 21-06-2026 17:21 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:26
[...]

Juni2023, MY23, 73000km, nog steeds de originele ICCU.
Fingers crossed… de goden niet verzoeken.

Ik heb wel de thuislader via de home automation zodanig geregeld dat hij eerst naar 6A terugregelt voordat hij afbreekt. En ik laad in principe nooit bij een publieke AC lader (enkel in noodgevallen).

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Stefannn
Ronald09265 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:03:
Ik heb een MY23. Als ik aankoppel krijg ik altijd een knipperlicht test te zien. Even links en rechts knipperen en dat is over. Andere testen zie ik niet.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• StarC
Het is warm! De airco doet het nog best aardig (MY23), maar echt KOUD vind ik hem niet. Hoe ervaren jullie dat?

• beldepinda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 10:02
2024, airco krijgt het niet koud. Maar waarschijnlijk vloeistof verversen bij de beurt straks en dan moet het goed gaan.

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-06 09:06
StarC schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:04:
Het is warm! De airco doet het nog best aardig (MY23), maar echt KOUD vind ik hem niet. Hoe ervaren jullie dat?
Ik herken het fenomeen. Rijdend in de eco stand zet de airco ook op eco met beperkte capaciteit. Op echt warme dagen dus niet op eco stand rijden. Scheelde bij mij het verschil tussen te weinig koelen en echt goed koelen.

• Marcel2020
nadat er vorig jaar een nieuwe condensor is geplaatst vanwege lekkage heb ik geen klachten over de capaciteit vd airco. Om de paar jaar moet het systeem worden bijgevuld, als het goed is checken ze dat bij onderhoud.

• StarC
Dat van eco wist ik niet. Met AWD rijd ik meestal niet in normal, maar zal het eens proberen. Bij de 2jr beurt niet gevuld en hoef in principe voorlopig niet terug. Kijk het even aan maar goed om te weten dat het niet uitzonderlijk is.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij is het een optie in de instellingen om in Eco-modus niet de climate control te beperken. Daarmee zou de airco gewoon zijn ding moeten kunnen blijven doen.

Koop al mijn ads!

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-06 09:50
Ik heb de AUTO-stand eigenlijk altijd op 3 vierkantjes staan. Maar blijft eigenlijk de gehele rit hard blazen. Temp 1 standje omhoog en hij wordt rustiger. Ik vind m vaak niet echt inspelen op het binnenklimaat bij warmer weer. Verwarmen gaat dan weer wel goed.

• Stefannn
Ook een MY23. Ik vind hem eigenlijk best goed.
Zelfs als ik in de bloedhete auto stap voor een kort ritje naar de praxis is het binnen een paar minuten “best ok”. Dan moet ik hem wel op 3 blokjes auto zetten. Ook even checken dat alle blazertjes meedoen. Als je die in de uiterste stand zet “klikken ze uit”. Dat is nog wel eens per ongeluk het geval.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier ook een MY23 , met 1 kapotte ICCU tot nu toe, die tevreden is over de airco. Ik zet hem vol aan als ik ga vertrekken om de hond uit te laten in het bos, meestal minder dan 1 minuut voordat ik instap, en het is al fris genoeg als ik de deur open doe. Als ik binnen ben dan zet ik de auto-mode uit, doe ik altijd uit, en dan propellertjes kiezen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:15
‘21 Project 45, mijn airco blaast ijs en ijskoude lucht uit, koelt de hele auto af in no-time. Wel op drive-mode: normal, nog niet getest op ECO.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:46

-CJ

Not remastered

Vandaag de IONIQ 5 ingeleverd omdat het contract aan de max zat qua kilometers. Ondanks dat het goed begon ben ik blij dat ik er vanaf ben. Hieronder wat ervaringen na 4,5 jaar en 170.000 kilometer:

Positief:
  • Het is een ruime auto en prima geschikt als gezinsauto. Veel opbergruimte en praktisch
  • Technische platform (laden etc) werkt goed, laden gaat goed mits voorverwarmd
  • RWD met grote accu heeft goeie range en kan ook leuk gereden worden (ESP uit en driften)
  • Lichte interieur is erg fijn en prima schoon te houden. Absoluut aanradar
  • 230V aansluiting (binnen en buiten) meer gebruikt dan verwacht, erg handig
  • Integratie met Home Assistant erg fijn
Negatief
  • Auto heeft altijd getrild op de snelweg, ook na 10+ keer balanceren, nieuwe banden en nieuwe velgen. Hyundai NL noemt het een producteigenschap. Echt waardeloos
  • Infotainment is een feest van gemiste kansen. Het ziet er niet erg gelikt uit en je kunt amper iets instellen (bv geen kaart of media op hoofdscherm) en na 4,5 jaar werd het steeds trager (30 seconden wachten totdat veiligheidsmelding weg gaat is geen uitzondering). Dat werd steeds meer een punt van irritatie
  • Interieur is enorm krasgevoelig, zowel de harde plastics overal (deuren, kofferbak) als de leren stoelen en armsteunen. Stuur was ook al deels versleten, ondanks voorzichtigheid en regelmatig behandelen met speciaal leerspul.
  • Onderdelen zijn enorm duur. Minder relevant omdat het een lease-auto is, maar ben wel elke keer geschrokken vanwege de prijzen voor schade en onderhoud. Met elke aanrijdig riskeer je een auto die financieel total loss is
  • Kinderziektes. Heb bijna de hele bingokaart vol, behalve de ICCU: Frontradar kapot, trillen op de snelweg, voorruit die tot 2x toe snel scheurt (€ 3.000+ om te vervangen), roze deurpanelen, leeglopende 12V accu (meerdere keren), zombiemodus, slingeren met HDA/LKA, problemen met koelsysteem, afbladderende lak. Ik heb nog nooit zoveel bij de garage gestaan met zo'n nieuwe auto
Dit was mijn eerste elektrische auto en al met al een prima ervaring, maar blij dat ik 'm mag weg doen en dit was ook mijn eerste en absoluut ook laatste Hyundai. De combinatie van kinderziektes, de houding van Hyundai NL en een dealer die niet altijd meedacht is genoeg om over te stappen.

Mocht iemand een digital teal green IONIQ 5 te koop zien staan met 348 in het kenteken, vooral met een grote boog omheen lopen.

All I had to do was follow the damn train.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:24
Ik begrijp dat je er met een vlaggetje erop weg doet :-)

Wat ga je nu rijden ?

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• blb4
blb4 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:21:
[...]

Nu is de IONIQ 5 niet klein maar voor (kampeer)vakantie met 4 volwassenen is extra ruimte altijd welkom. Vandaar dat ik (ook) aan 't kijken ben hoe ik de kofferruimte nog wat kan uitdiepen. Subwoofer en opstaande plastic rand verwijderd, dat geeft heel wat extra ruimte:

[Afbeelding]

Nu is alleen nog de vraag: hoe dek ik dit netjes af? 't Achterste deel is niet heel ingewikkeld, daar past b.v. een houten plaat in die dan netjes op de plastic randen ligt en die zal ook mooi steunen op de diverse stalen verhogingen. Lastiger wordt 't deel naar de achterbank toe, daar zit die (zwarte) verhoging in 't midden, die rode verhogingen links en rechts en 't loopt af naar beneden. Heeft iemand hier een mooie oplossing voor gevonden / een goed idee voor?
Inmiddels de boel afgewerkt. Ben er blij mee, toch zo’n ~100 liter extra ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYe4bjV5LQuh9AJpPV1AOk6yT5s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyzgNrKWsTzg7onkvOeshVwB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKtmoqkxpZ9LqTaims36S_6md4s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIOOPM3u3UBJkfa82Y9WVL7i.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaysHnXnM1xLdOyS19XBKb67dTo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uel9jr83IWkN9l0r6iCJsI4g.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5cCOZOL3qAy_QlFjtjB-QXmouM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hT7SiqiqIUDwogRYq7QlqIni.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjAl95eqqACPw5SMmkIMpoWBgyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/427PHA6YDzObNWNetBnZq8Ho.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 21% gewijzigd door blb4 op 22-06-2026 21:05 . Reden: Nu met foto’s opbouw ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• gemertp
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:37
Wellicht dat jullie mee kunnen denken of iemand ervaring heeft hiermee: vandaag eerst een 12V accu lampje, V2L niet beschikbaar en niet lang daarna de melding "Stop voertuig en controleer voeding". Zo snel mogelijk geparkeerd en de pechhulp gebeld, vrezend voor een ICCU probleem. Auto uitgezet en gelukkig waren we in de buurt waar we moesten zijn dus konden we wel weg. Toen de pechhulp 1,5 uur later kwam en de auto weer aanging waren de melding en 12V lampje weg, en was de 12V accu spanning op zichzelf en in READY in orde (12,2 resp 14,2 V). Er staat wel een foutcode C182C "EVSE failure" en C183F Power Line Communication in de boordcomputer maar niks wat betreft de ICCU (en die heeft dus iig in de tussentijd kennelijk wel de 12V accu geladen). Eerder op de dag heeft er wel een caravan achter gereden en de auto heeft een tijd (wel steeds aan) een koelbox in de 12V in de achterbak gehad. Onze laadpaal (Wallbox Pulsar) is iets meer dan 2 weken geleden overigens plotseling kapot gegaan waarbij de installateur niet weet wat er precies kapot is maar hij doet het niet. De 12V accu is bij de laatste onderhoudsbeurt vervangen onder de service actie daarvoor (en heeft dus kennelijk aardig voltage weer >12 V) - met deze 12V accu geen problemen gehad, de vorige heb ik eenmaal moeten jumpstarten om onduidelijke reden.

Na de pechhulp verder gereden en hij staat nu aan een openbare AC laadpaal te laden. We zouden eigenlijk met de caravan naar huis vanmiddag maar een dagje uitgesteld nu. De pechhulp adviseerde indien mogelijk wel eerst langs een dealer hier te gaan voor terugreis (ongeveer 2 uur) met caravan.

Ik bel morgen de dealer hier waarschijnlijk maar was benieuwd naar jullie gedachten. Aan de ene kant klinkt het toch als iets met de ICCU misschien (kennelijk kon de auto de 12V accu niet meer bijladen uit de hoofdbatterij terwijl hij wel aanstond) of een ander probleem (melding met nu stoppen moet toch ergens door komen)n en zou misschien ook onze laadpaal verklaren? Of aan de andere kant toch vreemde samenloop met belasting van de 12V accu en alles in orde, met de C182C "EVSE failure" fout die komt uit (ongerelateerd) laadpaal thuis die kapot ging?

De pechhulp gaf nog aan dat als hij een kapotte ICCU zag deze ook wel echt kapot was, dus helemaal niets meer kon - hier werd de 12V accu kennelijk nog wel weer terug bijgeladen. Aan de andere kant lees ik op internet toch wel een hoop verhalen van vage problemen en deze fout op het display waar het dan toch de ICCU was.

[ Voor 12% gewijzigd door gemertp op 22-06-2026 21:16 ]

• beldepinda
Amersfoort schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Ik herken het fenomeen. Rijdend in de eco stand zet de airco ook op eco met beperkte capaciteit. Op echt warme dagen dus niet op eco stand rijden. Scheelde bij mij het verschil tussen te weinig koelen en echt goed koelen.
Oh is het eco stand betreft drive mode? Dat zou het kunnen zijn want daar rijdt ik altijd mee!

• beldepinda
Amersfoort schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:21:
[...]

gemertp schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:30:
Eerder op de dag heeft er wel een caravan achter gereden en de auto heeft een tijd (wel steeds aan) een koelbox in de 12V in de achterbak gehad.
Stond de auto aan of werd er mee gereden?
Want wanneer de auto alleen aan stond, na verloop van tijd gaat deze toch uit, wanneer deze niet op kampeer-modus staat, volgens mij. Hoe lang heeft de auto aan gestaan met de 12V koelbox in de achterbak zonder te rijden?

C182C "EVSE failure" en C183F Power Line Communication
zal wel iets te maken hebben gehad met de kapotte Wallbox Pulsar, stond waarschijnlijk nog in het geheugen

• Marcel2020
de dealer laten uitlezen, kun je elders wel AC laden? mijn I5 heeft een ICCU die mijn hoofdzekeringen laat knallen maar de 12V accu word gewoon geladen, maar AC laden gaat niet meer.

• gemertp
ZuinigeRijder schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:29:
[...]

Stond de auto aan of werd er mee gereden?
Want wanneer de auto alleen aan stond, na verloop van tijd gaat deze toch uit, wanneer deze niet op kampeer-modus staat, volgens mij. Hoe lang heeft de auto aan gestaan met de 12V koelbox in de achterbak zonder te rijden?

C182C "EVSE failure" en C183F Power Line Communication
zal wel iets te maken hebben gehad met de kapotte Wallbox Pulsar, stond waarschijnlijk nog in het geheugen
Dank voor jullie reacties. Het was ermee rijden idd en vervolgens ongeveer 1,5 uur bij stilstaan in kampeermodus, daarna een kwartier gereden en toen die melding. Hij laadt verder nu vanavond gewoon prima aan een openbare AC laadpaal.

Wat wel apart is is dat ik me geen 12V melding bij wegrijden ofzo kan herinneren, dus pas tijdens het rijden en daarna de stop melding.

• -CJ

-CJ

Not remastered

rvdgaag schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:04:
Ik begrijp dat je er met een vlaggetje erop weg doet :-)

Wat ga je nu rijden ?
Overgestapt naar Mercedes-Benz. Als je het dan hebt over wat je met een set schermen kan doen is MBUX is lichtjaren verder dan Hyundai. Uiteraard op andere vlakken is de IONIQ 5 weer sterker, maar toch.

• Marcel2020
mdeiman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:08:
In een Tesla worden allerlei zaken gelogd zoals snelheid, remmen, stuuruitslag, wel of geen stuur vasthouden, etc etc. Dit is uit te lezen.

Wordt bij de Ioniq 5 ook dit soort zaken gelogd en is dit uit te lezen?
vast wel want de zwarte doos voor de auto is er al, maar vls mij kun jij die niet uitlezen, maar HY wel

https://www.dekra.com/en/event-data-recorder-the-black-box-for-vehicles/

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-06 11:24
-CJ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:59:
[...]

Overgestapt naar Mercedes-Benz. Als je het dan hebt over wat je met een set schermen kan doen is MBUX is lichtjaren verder dan Hyundai. Uiteraard op andere vlakken is de IONIQ 5 weer sterker, maar toch.
Welke Mercedes EV? En zijn de reparatie kosten bij Mercedes lager dan Hyundai? Succes ermee!

• blb4
mmm, via goingelectric:

Brandgevaar / Alert number: SR/01576/26

Name IONIQ EV

Brand Hyundai

Production dates 18.06.2019 - 26.07.2022

Company recall code 61D018

Risk type Fire, Injuries

Risk description The high voltage battery can become unstable. Thermal instability in the high-voltage battery may not be detected early enough. This could increase the risk of fire and injury.

Ok, andere IONIQ!!

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 23-06-2026 12:38 ]

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:23
blb4 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:19:
mmm, via goingelectric:

Name IONIQ EV

Brand Hyundai

Risk type Fire, Injuries

Risk description The high voltage battery can become unstable. Thermal instability in the high-voltage battery may not be detected early enough. This could increase the risk of fire and injury.
Gaat dit niet om de IONIQ en niet de IONIQ 5?

• -CJ

-CJ

Not remastered

BlackMesa schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Welke Mercedes EV? En zijn de reparatie kosten bij Mercedes lager dan Hyundai? Succes ermee!
Bij Mercedes verwacht je hogere (onderhouds)kosten, bij een merk zoals Hyundai had ik prijzen op het niveau van bijvoorbeeld Opel verwacht.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:19:
mmm, via goingelectric:

Name IONIQ EV

Brand Hyundai

Risk type Fire, Injuries

Dat is de IONIQ, niet de IONIQ 5. Zie ook de link in het artikel: https://ec.europa.eu/safe...rtDetail/10099082?lang=en. Dat is er een voor de buren dus: Het grote Hyundai Ioniq Electric-topic :)

Koop al mijn ads!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:24
-CJ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Bij Mercedes verwacht je hogere (onderhouds)kosten, bij een merk zoals Hyundai had ik prijzen op het niveau van bijvoorbeeld Opel verwacht.
als je je eens had verdiept in de marketing/goto market strategie van veel auto Aziatische fabrikanten dan had je ontdekt dat ze de producten vaak met weinig tot geen marge in de markt zetten, met als doel enorme aantallen te maken en daarna geld te verdienen met de verkoop van onderdelen.

Gemiddeld is er wel bekend inmiddels bij fabrikanten hoeveel en wanneer er vervangen moet worden voor onderhoud, wat er gemiddeld aan schades gereden wordt etc.

Gilette marketing noemen ze dat.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Stefannn
Wellicht dat jullie mee kunnen denken of iemand ervaring heeft hiermee: vandaag eerst een 12V accu lampje, V2L niet beschikbaar en niet lang daarna de melding "Stop voertuig en controleer voeding". Zo snel mogelijk geparkeerd en de pechhulp gebeld, vrezend voor een ICCU probleem. Auto uitgezet en gelukkig waren we in de buurt waar we moesten zijn dus konden we wel weg. Toen de pechhulp 1,5 uur later kwam en de auto weer aanging waren de melding en 12V lampje weg, en was de 12V accu spanning op zichzelf en in READY in orde (12,2 resp 14,2 V). Er staat wel een foutcode C182C "EVSE failure" en C183F Power Line Communication in de boordcomputer maar niks wat betreft de ICCU (en die heeft dus iig in de tussentijd kennelijk wel de 12V accu geladen). Eerder op de dag heeft er wel een caravan achter gereden en de auto heeft een tijd (wel steeds aan) een koelbox in de 12V in de achterbak gehad. Onze laadpaal (Wallbox Pulsar) is iets meer dan 2 weken geleden overigens plotseling kapot gegaan waarbij de installateur niet weet wat er precies kapot is maar hij doet het niet. De 12V accu is bij de laatste onderhoudsbeurt vervangen onder de service actie daarvoor (en heeft dus kennelijk aardig voltage weer >12 V) - met deze 12V accu geen problemen gehad, de vorige heb ik eenmaal moeten jumpstarten om onduidelijke reden.

Na de pechhulp verder gereden en hij staat nu aan een openbare AC laadpaal te laden. We zouden eigenlijk met de caravan naar huis vanmiddag maar een dagje uitgesteld nu. De pechhulp adviseerde indien mogelijk wel eerst langs een dealer hier te gaan voor terugreis (ongeveer 2 uur) met caravan.

Ik bel morgen de dealer hier waarschijnlijk maar was benieuwd naar jullie gedachten. Aan de ene kant klinkt het toch als iets met de ICCU misschien (kennelijk kon de auto de 12V accu niet meer bijladen uit de hoofdbatterij terwijl hij wel aanstond) of een ander probleem (melding met nu stoppen moet toch ergens door komen)n en zou misschien ook onze laadpaal verklaren? Of aan de andere kant toch vreemde samenloop met belasting van de 12V accu en alles in orde, met de C182C "EVSE failure" fout die komt uit (ongerelateerd) laadpaal thuis die kapot ging?

De pechhulp gaf nog aan dat als hij een kapotte ICCU zag deze ook wel echt kapot was, dus helemaal niets meer kon - hier werd de 12V accu kennelijk nog wel weer terug bijgeladen. Aan de andere kant lees ik op internet toch wel een hoop verhalen van vage problemen en deze fout op het display waar het dan toch de ICCU was.
Tja… lastig te zeggen
12V moet in principe bijgeladen worden vanuit grote accu zolang je meer dan 10% hebt.
Maarrrr… de 12V accu is aan de kleine kant. Omdat je niet hoeft te starten hebben ze hem klein gehouden maar ze vergaten een beetje dat het stand-by gebruik best groot is.
Mijn gok: de koelbox op 12v
In het vervolg beter om die op de V2L te zetten.
Ik heb aantal keer met full electric caravan op V2L gekampeerd en dat gaat zonder accu problemen. Kost ongeveer 10% per dag. Merendeels vanwege stand-by stroom.

• ditbenikecht

"Stop voertuig en controleer voeding" heb ik meerdere keren gehad. Vervolgens auto stilzetten, parkeren en uitzetten. Auto weer aanzetten en de accu zit miraculeus ineens weer vol. Is echt accu probleem, ik heb 3 nieuwe accu's in ongeveer 3 maanden tijd gehad. Schijnt vaker voor te komen dat een accu al binnen enkele weken kapot gaat. Met dank aan de originele Hyundai onderdelen kwaliteit en het slopende laadcurve karakter van de auto.

• ironman78
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-06 16:33

De melding "Stop voertuig en controleer voeding" ook een aantal keer tegenaan gelopen. In mijn geval bleek het zo te zijn dat de melding werd getoond na ongeveer 5 minuten rijden na het stoppen van het laadproces aan de laadpaal.

Na wat onderzoek bleek dat deze melding wordt getoond doordat er nog een laadapp (in mijn geval Essent) open staat terwijl ik de auto aan het laden ben. Daar kan de accu kennelijk niet zo goed tegen.
Sindsdien als ik een laadsessie start, sluit ik meteen de Essent laad app af.

Daarna nooit meer last van gehad.

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:14
ironman78 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:33:
[...]

De melding "Stop voertuig en controleer voeding" ook een aantal keer tegenaan gelopen. In mijn geval bleek het zo te zijn dat de melding werd getoond na ongeveer 5 minuten rijden na het stoppen van het laadproces aan de laadpaal.

Na wat onderzoek bleek dat deze melding wordt getoond doordat er nog een laadapp (in mijn geval Essent) open staat terwijl ik de auto aan het laden ben. Daar kan de accu kennelijk niet zo goed tegen.
Sindsdien als ik een laadsessie start, sluit ik meteen de Essent laad app af.

Daarna nooit meer last van gehad.
Hier voor de tweede keer een defect ICCU. MY21
Toevallig of niet, gebeurd toen laadpas niet werkte en via TotalEnergies app de sessie gestart is.
Laden ging niet verder dan 41%, paal (publiek) nu sinds zondag offline.
Naar kantoor ging prima, op de terugweg viel ie steeds verder stil (lege 12v) en is ie weggesleept.
Na vervangen eerste iccu ook al aan de lopende band gedoe gehad met de 12v, blijft gewoon slecht design/kwaliteit de combi iccu/12v.
Hopelijk niet weer 3 maanden (!) wachten op vervanging.

• gemertp
Stefannn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:05:
[...]

Tja… lastig te zeggen
12V moet in principe bijgeladen worden vanuit grote accu zolang je meer dan 10% hebt.
Maarrrr… de 12V accu is aan de kleine kant. Omdat je niet hoeft te starten hebben ze hem klein gehouden maar ze vergaten een beetje dat het stand-by gebruik best groot is.
Mijn gok: de koelbox op 12v
In het vervolg beter om die op de V2L te zetten.
Ik heb aantal keer met full electric caravan op V2L gekampeerd en dat gaat zonder accu problemen. Kost ongeveer 10% per dag. Merendeels vanwege stand-by stroom.
Bedankt! Dit is ook mijn inschatting. De dealer kon niets vinden en volgens hem was ook de 12v accu nog goed. Zonder problemen uiteindelijk terug gereden en toen idd koelbox op de V2L. Gelukkig geen ICCU dus *afkloppen*. Lastig is nu wel even hoe die 12v accu eraan toe is, test van de dealer stelt geloof ik niet al te hoge eisen.

• beldepinda
beldepinda schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:24:
[...]

Oh is het eco stand betreft drive mode? Dat zou het kunnen zijn want daar rijdt ik altijd mee!
Het was idd eco stand haha, Dankjewel voor het zeggen!

• Stefannn
gemertp schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:04:
[...]

Bedankt! Dit is ook mijn inschatting. De dealer kon niets vinden en volgens hem was ook de 12v accu nog goed. Zonder problemen uiteindelijk terug gereden en toen idd koelbox op de V2L. Gelukkig geen ICCU dus *afkloppen*. Lastig is nu wel even hoe die 12v accu eraan toe is, test van de dealer stelt geloof ik niet al te hoge eisen.
Tijdens het rijden is koelbox op 12V geen probleem.
Mijn caravan heeft de koelbox ook gewoon op 12V draaien tijdens het rijden.
Ik heb expres de geschakelde 12V gebruikt en niet de vaste zodat de 12V niet belast wordt als ik stil sta.
En zoals gezegd…. Lange tijd achter elkaar de V2L gebruiken is geen enkel probleem.
NB….
De “stand-by power” van de ioniq5 is ongeveer 200W.
Had je toen je de koelbox op 12V had de auto in “ascessoire mode”? Dan trekt de koelbox waarschijnlijk 40..60W met een stand-by verbruik van 200W daar bovenop.
Gevalletje “oeps”.

• ditbenikecht
Ik heb de garantie laten verlengen voor 1 jaar. Niet gekozen voor 2 jaar omdat ik waarschijnlijk over de limiet van 200k km ga. De afgelopen 5 jaar ben ik 30 keer bij de dealer geweest voor diagnose of reparatie.
Ik zit inmiddels rond de 150k km en heb de laatste maanden al meerdere onderdelen laten vervangen vanwege tikkende ratelende geluiden in de bochten en een rauw draaiend geluid. Inmiddels zijn de veerpootlagers voor, de wiellagers achter en de schokdemper achter al vervangen. Binnenkort nog de homokinetische koppeling voor. Mechanische problemen/slijtage komen dus ook voor.
Voor een ieder die ook maar een geluidje hoort die anders is dan vroeger adviseer ik naar de garage te gaan voordat de garantie voorbij is. De wiellagers waren ook al bij een andere ioniq 5 vervangen gaf de werkplaats aan.

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
wimtim schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:59:
[...]

Wat ik vooral mis in de myHyundai app is het verversingssymbooltje rechts boven op het scherm. Als ik aan het laden ben, wil ik nog wel eens tussendoor kijken hoever het er mee is, maar de app geeft dan vaak verouderde info. Ik probeer dan te verversen door met de vinger over het scherm naar beneden te scrollen, maar dat werkt vaak niet of niet goed. Ik heb het vermoeden dat Hyundai met deze app het te vaak verversen wil beperken omdat dan de auto te vaak "wakker" gemaakt wordt, de accu daardoor belast en het ook meer dataverkeer voor het gsm kaartje in de auto betekent.
Bij mij werden op het Home scherm van MyHyundai het laadniveau en de 4 “snelkoppelingen” niet meer getoond. Soms na een paar keer de app opnieuw starten wel…

Ik heb de app in zijn geheel verwijderd en mijn smartphone opnieuw opgestart (waardoor de cache ook leeg gemaakt wordt). Daarna MyHyundai opnieuw geïnstalleerd en ingelogd.

Alles werkt nu weer naar behoren en snel!

• gemertp
Stefannn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:32:
[...]

Tijdens het rijden is koelbox op 12V geen probleem.
Mijn caravan heeft de koelbox ook gewoon op 12V draaien tijdens het rijden.
Ik heb expres de geschakelde 12V gebruikt en niet de vaste zodat de 12V niet belast wordt als ik stil sta.
En zoals gezegd…. Lange tijd achter elkaar de V2L gebruiken is geen enkel probleem.
NB….
De “stand-by power” van de ioniq5 is ongeveer 200W.
Had je toen je de koelbox op 12V had de auto in “ascessoire mode”? Dan trekt de koelbox waarschijnlijk 40..60W met een stand-by verbruik van 200W daar bovenop.
Gevalletje “oeps”.
Nee ik had expres de kampeermode ipv utility mode gebruikt. Dat is dus het gekke: het 12v systeem zou steeds door het HV systeem moeten zijn gevoed. Toch is de 12v accu kennelijk wel laag geworden en in het rijden daarna laag gebleven waarbij het de auto kennelijk niet voldoende lukte om dat bij te leveren, maar wel in de tussentijd met het wachten op de Pechhulp.

• Stefannn
gemertp schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:37:
[...]

Nee ik had expres de kampeermode ipv utility mode gebruikt. Dat is dus het gekke: het 12v systeem zou steeds door het HV systeem moeten zijn gevoed. Toch is de 12v accu kennelijk wel laag geworden en in het rijden daarna laag gebleven waarbij het de auto kennelijk niet voldoende lukte om dat bij te leveren, maar wel in de tussentijd met het wachten op de Pechhulp.
Ah…
Daar hint je aan een “potentieel nieuw fenomeen”:
Je zegt dus eigenlijk dat de DC-naar-12V converter aan de zwakke kant is. Onvoldoende om een flinke koelbox te voeden.
Dat “zou kunnen”, ik ben dat hier nog niet tegengekomen maar het zou me niet heel erg verbazen.
Eigenlijk zou “tijdens het rijden de caravan koelkast voeden” dan ook een probleem moeten zijn, tenzij er tijdens het rijden nog iets van een dynamo is om de 12V extra te voeden (lijkt me sterk, enorm paard achter de wagen oplossing). Ik heb inmiddels 12.000km met caravan en koelkast achter de rug en dit is nog niet fout gegaan. Maar toch…. Ik zou er niet verbaasd over zijn.

Enig idee hoeveel jouw koelkast trekt? Mijn koelkast zit dacht ik op ongeveer 60W.

Pagina: 1 ... 297 298 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic