Verwijderd schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:25:
Ik was vandaag bij de Kia dealer om naar de EV3 te kijken. Ik vond hem wat krap voorin met mijn lengte van 1.91cm. Ik had de I5 nooit echt overwogen omdat ik dacht dat de cw waarde slecht zou zijn op lange vakantie ritten.
Nu zie ik echter een nieuwe versie. Nog steeds niet echt Ioniq6 achtig maar wel snel laden. Nu lees ik even wat terug maar ik lees en schrik want veel kinderziektes en hoge prijzen.
Is die Ioniq5 nou eigenlijk een betrouwbare auto? Of kan ik beter voor de nieuwe versie gaan? En is er mee op vakantie te gaan met fatsoenlijke snelheid 135 km pu?
Wij hebben de Ioniq 5 77 kWh RWD sinds FEB-2024. We zitten nu bijna aan 15k kilometers, vooral richting Polen.
Wat we geleerd hebben is dit:
1) deze wagen regelt het (meestal) dat je niet zonder electronen valt als je de ingebouwde navigatie gebruikt; hij is zelfs wat conservatief. Tegen dat je aan 30% komt zit je reeds vlakbij een lader. Wij hebben eenmaal meegemaakt dat de laadplaats een bouwwerf was en ook eenmaal een Aral Pulse met 4 stations waarvan 3 defect en 3 wagens voor ons, maar dan hadden we nog genoeg om de volgende laadplaats te bereiken.
2) laadtijden zijn meestal beperkt tot 15m.
3) Ionity is kampioen, zeker met Power Passport. Dit kan je gewoon afzeggen na je reis, vóór de nieuwe facturatiedatum. Het hoeft dus niet onmiddellijk opgezegd te worden, uit ervaring.
4) het scherm "Nabije laadpunten", rechts op het split screen, is uw vriend. Als de laadpaal waar je aankomt een bust is, klik je rechts op "more" en dan "Add tourpoint".
5) temperatuur, water, wind zijn niet altijd vrienden. Wij reden noordwaarts tijdens Cyclone Boris deze maand, wind tegen, dus 33 kWh/100km. Dus iets om rekening mee te houden maar dat doet de auto dus wel goed, zie punt 1.
6) gebruik de airco. Die verbruikt echt niet zoveel, ong 0.5kW, en zie punt 1.
7) Neen, elektrisch rijden is niet goedkoper dan brandstof op de autostrade. Geniet echter van de soepelheid en de stilte waarmee deze wagen zich voortbeweegt.
En ja, ik rij aan de maximum toegelaten snelheid, behalve in Polen (140kmh) en versnel bij het inhalen.
Gewoon doen, dus.
Edit: zelfs als je de types laadstations beperkt, de auto zal je niet laten stilvallen; hij zoekt buiten de opgelegde beperkingen indien nodig.
[
Voor 3% gewijzigd door
PhilippeJoris op 28-09-2024 21:05
]