Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Hoe dan? Het zit daar allemaal goed dicht, anders liep de vloeistof er wel uit.Andrehj schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:31:
[...]
Het probleem met het testen is dat je dat in het reservoir doet, terwijl het vocht vooral aan de andere kant (bij de remzuigers) het systeem binnendringt.
.......
Ook remvloeistof is een homogene vloeistof die wat verpompt wordt wanneer je het rempedaal indrukt en loslaat, waardoor juist boven in het reservoir een (geringe) kans op enige wateropname bestaat.
Edit: Sorry, Maaltijd..................
.................Mosterd.
[ Voor 5% gewijzigd door Peter-036 op 10-09-2024 12:02 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Dat ding heet niet voor niets GOM. Guess o meter. Onze Ioniq 5 is nu 3 jaar oud en heeft waardes weergegeven van 260 tot 430 (AWD). Doe ermee wat je wilt, maar je hebt er eigenlijk niets aan.PhilippeJoris schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:45:
Gisteren een klein 1000km afgelegd door Duitsland aan 130kmh. Het was op een bepaald moment 32°C. Dat heeft de batterij blijkbaar niet graag. Maar nog straffer, vandaag opgeladen tot 80% en dat geeft een range van 297 km.
Mag ik er van uitgaan dat dit mooi terug naar de 400 km gaat op korte termijn, hoop ik?
[Afbeelding]
Dan moet je mij bedoelen, wan ik ben officieus recordhouder die bezig is met z'n 4e ICCU. Verder geen onderzoek hoor. 't Is een leaseauto en alles onder garantie vervangen. Maar mogelijke oorzaak zit in de openbare laadpaal naast mijn huis. Daar durf ik niet meer te laden i.i.g.Marcel2020 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:48:
Hoe staat het eigenlijk met de forummer die aan zijn 6e of 7e ICCU toe was? Kan de post niet zomaar meer vinden, ik ben eigenlijk wel benieuwd of enig onderzoek al iets heeft opgeleverd?
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
Die GOM grap zie ik wel vaker voorbijkomen, maar ik vind hem zelf best wel accuraat eigenlijk, met name op langere ritten zoals tijdens vakantieMcRizzo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:11:
[...]
Doe ermee wat je wilt, maar je hebt er eigenlijk niets aan.
Uiteraard moet je niet ineens 180 km/h gaan rijden terwijl je normaal gesproken 100 km/h rijdt; en dan vervolgens verwachten dat dat niets verandert aan de GOM. Dat die dan de actieradius bijstelt lijkt me echt niet meer dan logisch; dat zou dino-sap auto ook gedaan hebben. Maar als de snelheid en manier van rijden verder redelijk gelijk is, dan is bij mij de actieradius ook best wel consistent goed
Afgelopen weekend ben ik nog uit Limburg teruggereden naar 't Noorden; een snelwegrit van 350 kilometer. Het aantal kilometers buffer (wat ik bij aankomst over zou houden) bij de start (50 km), had ik afgerond op tientallen nog steeds bij aankomst. Ik vind dat best een prettig idee. Maar nogmaals ik ben een rustige / consistente rijder. Ik kan me voorstellen dat dat wel makkelijk rekenen is voor de GOM
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
aan de GOM heb je veel als je rekening houdt met welke rit je gaat doen en welke invloed dat heeft (autstrade, temperatuur, ... ) en daarmee er van kunt uitgaan dat je nog even mag rijden alvorens te laden ...
Geen problemen hier ...
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Ik kwam deze tegen https://www.autoscout24.d...urce=homepage_last-search
De matte lak vind ik erg fraai en ziet er goed compleet uit, ook de luxe stoelen spreken mij aan, aangezien ik geen eigen laad mogelijkheid heb zie ik dit accu pakker wel als minimum.
Of zeggen jullie andere uitvoering kiezen, of vanaf zien?
Met dank aan alle reacties.Cloud schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:56:
[...]
Die GOM grap zie ik wel vaker voorbijkomen, maar ik vind hem zelf best wel accuraat eigenlijk, met name...
Klopt. In het algemeen vind ik dat de Ioniq 5 redelijk goed in het oog houdt wat er gebeurt. Vroeger werd al eens gezegd dat ge uw trip goed vooruit moest plannen. Dat hebben we deze rit niet gedaan, alles werd door de auto geregeld.
Natuurlijk gebeuren er nog soms rare dingen. Zo werden we naar een Aral Pulse laadstation geleid met 4 laadpunten. Echter, drie ervan defect en 3 wagens voor ons aan enige werkende. Voor een geconnecteerde auto valt dat toch tegen. Maar dus gewoon naar de eerst volgende Ionity gegaan, 16 laadpunten.
Ook al eens aangekomen bij de aangegeven laadfaciliteit om er aldaar een bouwwerf te vinden
Moet nog vinden hoe de auto te forceren enkel Ionity (Power Passport) te gebruiken want EnBW is zeer duur, zie hieronder. Polen ook duur. Trip van 1250km, over twee dagen.
dat kun je met het filter bij het laadpaal zoeken menu doen.PhilippeJoris schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:14:
[...]
Moet nog vinden hoe de auto te forceren enkel Ionity (Power Passport) te gebruiken want EnBW is zeer duur, zie hieronder. Polen ook duur. Trip van 1250km, over twee dagen.
[Afbeelding]
de GoM doet het over het algemeen best goed. als je rekening houd met harder dan 110km/u= GoM loopt harder terug en onder de 110km/u= GoM loopt minder hard terug. hoe dichter op de 110, hoe kleiner de afwijking zeg maar
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
1) Ook ontdekt tijdens laatste lange rit: als je wilt weten hoever het volgende laadstation is, klik op het vlag symbool bij de aankomsttijd onderaan links op het navigatiescherm. Verdwijnt ook weer vanzelf.
2) bij split screen kan je rechts scrollen tot het scherm "nabije laadstations". Via de MORE (MEER? Onze auto staat op Engels) knop onderaan kan je het eerstvolgende station toevoegen als tourpoint. Fijn als je op een bouwwerf terecht komt ipv een laad weide 😏😁
[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 10-09-2024 19:00 . Reden: Hier is V en A voor bedoeld ]
IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+
Misschien iemand een mening ?ramrodwillem schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:13:
Zouden jullie een goede occasion uit Duitsland aanbevelen of aandurven, zelf vindt ik een nieuwe te duur van daar dat ik dit als een eventueel goede optie zie. Zou er rond de 30.000 voor willen uitgeven.
Ik kwam deze tegen https://www.autoscout24.d...urce=homepage_last-search
De matte lak vind ik erg fraai en ziet er goed compleet uit, ook de luxe stoelen spreken mij aan, aangezien ik geen eigen laad mogelijkheid heb zie ik dit accu pakker wel als minimum.
Of zeggen jullie andere uitvoering kiezen, of vanaf zien?
Tja… dat is een project 45, de eerste serie dus.
- heel erg compleet inderdaad met leren stoelen, Solar dak (maar dat is echt meer een gimmick, kan je elk jaar 20km op rijden of zo). Ik dacht ook automatische handgrepen en lounge stoelen (pin me er niet op vast, ik heb hem niet). Dat is dus wel super.
- range weet ik niet precies, latere versie heeft wel grotere accu.
- check: heeft hij batterij verwarming? Warmtepomp? Dat vind ik wel erg prettig (al is het significante voordeel er eigenlijk enke” op heen en terugreis van 1x per jaar wintersport).
Dan is grootste nadeel dus “de kinderziektes”. Dat weet ik niet… dit forum vanaf begin doorspitten….
Verder hele gave auto.
Ik heb die van mij nu 1 jaar en heb de helft van het aantal km’s van die link gereden. Heeft het dubbele gekost en is een Connect+, zonder lounge stoelen dus. (Ik mis ze ook niet). Dus tja.. op zich wel een mooie deal.
Wel even uitzoeken of je nog moet betalen voor invoeren (maar dat had je natuurlijk al bedacht).
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Geen BPM voor elektrische auto,s bij import.
[ Voor 15% gewijzigd door ramrodwillem op 10-09-2024 21:15 ]
Let even op de koplampen, die zijn wel erg donker. Wellicht zit er folie op, dat kan problemen geven bij de rdw.
Verder heb ik het niet zo op het zwarte interieur maar dat is smaak, wel compleet ding lijkt het. Heeft 'ie ook de sfeerverlichting?
Check op de snelweg ook de HDA of HDA2, hier zijn wel eens verschillen in geweest bij uitlevering.
[ Voor 11% gewijzigd door -CJ op 10-09-2024 22:51 ]
All I had to do was follow the damn train.
Thx , wat houdt HDA of HDA2 in ?-CJ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:50:
[...]
Let even op de koplampen, die zijn wel erg donker. Wellicht zit er folie op, dat kan problemen geven bij de rdw.
Verder heb ik het niet zo op het zwarte interieur maar dat is smaak, wel compleet ding lijkt het. Heeft 'ie ook de sfeerverlichting?
Check op de snelweg ook de HDA of HDA2, hier zijn wel eens verschillen in geweest bij uitlevering.
Zie deze bijdrage, staat ook in de OP (net als heel veel andere nuttige informatie).ramrodwillem schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:09:
[...]
Thx , wat houdt HDA of HDA2 in ?, zal over die koplampen na vraag doen.
ZuinigeRijder schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:04:
Hier iemand die de batterij conditionering getest heeft in Engeland.
[YouTube: IONIQ 5 -Amazing result! BMS update first 350 kW charge test -Highway Drive Assist (HDA) 1.5 vs 2.0]
Hij gaat ook in op het verschil tussen HDA 1.5 (door chiptekorten vaak hiermee uitgeleverd) en HDA 2.0. En ook de automatische deurhendels.
All I had to do was follow the damn train.
Ik hoefde vandaag met sterk wisselende regen maar 1 keer in te grijpen, en dat was toen het best hard regende dus de snelste stand was niet eens zo gek (maar ik vind hem in elke auto eigenlijk alleen maar storen dus zet ik hem in stand normaal)
2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW
Het viel mij vandaag trouwens ook op dat de Soundhound integratie is komen te vervallen sinds de laatste update
Hoor graag van jullie.
De ICCU stuurt de AC lading van de auto aan, heeft niets met de DC (snellading) te maken.boyvdveer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:00:
Was even benieuwd wat voor laadsnelheden jullie halen bij een 300kw max snellaadstation. Lijkt wel langzamer te gaan dan voorheen. Heb net een aantal updates gehad aan oa de ICCU.
Hoor graag van jullie.
Wanneer de accu boven de 25 graden is en ik kom bij Ionity dan haal ik 225 kW max (2022 grote accu). Ij FastNed ben ik al blij als er 180 kW gehaald wordt, zelden of nooit hoger.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ik heb dezelfde ervaring: Ionity tik ik meestal wel 225kW aan, bij Fastned beduidend lager (en ja dan sta ik alleen bij een paal, en dus niet op een gedeelde plek).rvdgaag schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:41:
[...]
De ICCU stuurt de AC lading van de auto aan, heeft niets met de DC (snellading) te maken.
Wanneer de accu boven de 25 graden is en ik kom bij Ionity dan haal ik 225 kW max (2022 grote accu). Ij FastNed ben ik al blij als er 180 kW gehaald wordt, zelden of nooit hoger.
Het was vandaag ook een stuk kouder dan voorgaande weken/maanden. Tijd om de warmtepomp (batterijverwarming) weer aan te slingeren.boyvdveer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:00:
Was even benieuwd wat voor laadsnelheden jullie halen bij een 300kw max snellaadstation. Lijkt wel langzamer te gaan dan voorheen. Heb net een aantal updates gehad aan oa de ICCU.
Hoor graag van jullie.
Al rij ik supergraag met m'n ioniq aWD.
Vraag me af wat een realistische prijs is.
Ik schrik als ik vergelijkbare prijzen zie van AWD 73kwh Balance matt gold met 20k kilometer.
Devaluation is a bitch
Gelukkig devalueren de andere merken ook
Een amiga 500 met 512 kb ram !
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Je kunt de openstaande service acties gewoon opzoeken, inclusief service-nummer met je VIN (zie topicstart).
Ja! die zag ik ook toen ik vanmorgen de auto startte.eyegraphic schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:17:
Ik kreeg daarnet voor het eerst een bericht op het infotainment.
Blijkbaar een nieuwe? LFA update.
Weet er hier iemand iets meer over?
Dan kijk ik of het de moeite is om hiervoor speciaal een afspraak voor in te plannen.
[Afbeelding]
Ik was enigzins verbaasd, aangezien de update (als t goed is) al uitgevoerd is.
Idem hier, ik dacht dat alle service acties reeds uitgevoerd waren.tomhier schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:35:
[...]
Maar op de Duitse site, staat die inderdaad nog als open, net als de ICCU update.
Dit terwijl mijn ICCU nog geen half jaar geleden vervangen is geweest en toen volgens de dealer ook alle software werd bijgewerkt. (Of die update moet later gekomen zijn natuurlijk)...
[ Voor 23% gewijzigd door eyegraphic op 12-09-2024 08:39 ]
Nadat de USB poort was gerepareerd werd bevestigd dat er niets te testen viel omdat er geen originele accu in de auto zit.
2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW
Ja precies. Same heretomhier schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:35:
[...]
Ja! die zag ik ook toen ik vanmorgen de auto startte.
Bij mij gaat de 12V plat na 24-28 uur aan de laadpaal (ingeplugt). Geen idee of dat bij jou speelt?Tiggy80 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:16:
Ik had gisteren de auto aan de thuislaadpaal. het doel was ingesteld op 80% maar op een gegeven moment heb ik het laden via bluelink gestopt (was bij +-70%) wat mij opviel was dat alle laadleds begonnen te knipperen. vorige keer dat ik die leds had zien knipperen had ik de volgende dag een platte 12v accu (toeval?), dus nu heb ik toch maar gelijk de kabel eruit gehaald, klep dicht gedaan en de auto een keer aan en uitgezet. vanochtend geen probleem met de 12v accu. herkent iemand dat gedrag van de leds na het stoppen via bluelink? en kan daar inderdaad de link gelegd worden met een platte 12v accu?
Zelf haal ik geregeld bij Fastned 225/6/7kW. Blijf die verschillende zo over het land heel interessant vinden.YJB schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:45:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring: Ionity tik ik meestal wel 225kW aan, bij Fastned beduidend lager (en ja dan sta ik alleen bij een paal, en dus niet op een gedeelde plek).
ehhhh..HOI
de keer dat hij plat ging stond ik volgens mij (75% zeker) minder dan 24 uur idle aan de laadpaal, maar helemaal scherp heb ik dat niet meer. ik heb het gelukkig ook nog maar 2x gehad. de 1e x weet ik de omstandigheden niet meer van.de meester01 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:29:
[...]
Bij mij gaat de 12V plat na 24-28 uur aan de laadpaal (ingeplugd). Geen idee of dat bij jou speelt?
het feit dat de laad leds allemaal begonnen te knipperen viel mij op, normaal als de laadsessie klaar is gaan ze gewoon uit. ik heb dus geen idee wat knipperende leds mij zouden willen vertellen
hmmm, hij laad bij mij gelukkig nog gewoon AC dus dat zal niet het geval zijnnietwijk schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 00:13:
Bij mij begonnen alle leds te knipperen toen de ICCU overleden was.
Ik lees vaak dat men het doel instelt op 80%. Waarom is dat? Waarom niet gewoon tot 100% vol laten lopen. Ja bij een snellader kan ik het mij voorstellen. (Maar zelfs dan als er niemand staat te wachten). Dus ik laat de accu altijd tot 100%. Vaak via de ‘ granny’ lader, of de 11 kW lader langs de weg. Altijd tot 100%. Is dat niet zoals het hoort?Tiggy80 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:16:
Ik had gisteren de auto aan de thuislaadpaal. het doel was ingesteld op 80% maar op een gegeven moment heb ik het laden via bluelink gestopt (was bij +-70%) wat mij opviel was dat alle laadleds begonnen te knipperen. vorige keer dat ik die leds had zien knipperen had ik de volgende dag een platte 12v accu (toeval?), dus nu heb ik toch maar gelijk de kabel eruit gehaald, klep dicht gedaan en de auto een keer aan en uitgezet. vanochtend geen probleem met de 12v accu. herkent iemand dat gedrag van de leds na het stoppen via bluelink? en kan daar inderdaad de link gelegd worden met een platte 12v accu?
Het is een beetje zoals batterijbescherming op je smartphone; door hooguit tot 80% te laden verleng je de levensduur van je accu*. Volgens mij helpt het omdat het BMS dan telkens andere cellen kan gebruiken om op te laden, in plaats van alle cellen? Maar goed je batterij pakket is groter dan wat je zelf kunt opladen, dus je zou verwachten dat het BMS dat sowieso wel kan doen. Ik weet het verder ook nietPietdelft schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:56:
[...]
Ik lees vaak dat men het doel instelt op 80%. Waarom is dat? Waarom niet gewoon tot 100% vol laten lopen. Ja bij een snellader kan ik het mij voorstellen. (Maar zelfs dan als er niemand staat te wachten). Dus ik laat de accu altijd tot 100%. Vaak via de ‘ granny’ lader, of de 11 kW lader langs de weg. Altijd tot 100%. Is dat niet zoals het hoort?
Wat ik doe is als ik niet op puur zonnestroom laad maar op 10 kW dan laad ik tot 80%; anders tot 100% omdat ik anders mijn zonne-energie niet kwijt kan. Maar goed ik rij lease, dus die eventuele batterijdegradatie ga ik waarschijnlijk niet echt meemaken maar toch probeer ik een beetje dat advies te volgen just in case.
* = geen idee met hoeveel, maar dat is wat ze zeggen
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Zie ook deze video: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!
Veel mensen denken dat laden tot 80% ten goede komt voor de levensduur van de accu, echter hoor ik ook verhalen dat de accu rond de 90% de cellen in de accu gaat balanseren (de bekende laaddip) en dat dat ook belangrijk is voor de levensduur van de accu.Ik lees vaak dat men het doel instelt op 80%. Waarom is dat? Waarom niet gewoon tot 100% vol laten lopen. Ja bij een snellader kan ik het mij voorstellen. (Maar zelfs dan als er niemand staat te wachten). Dus ik laat de accu altijd tot 100%. Vaak via de ‘ granny’ lader, of de 11 kW lader langs de weg. Altijd tot 100%. Is dat niet zoals het hoort?
Zelf weet ik niet wat het beste is, daarom laad ik vaak tot 80% maar ook regelmatig tot 100%.
dit is precies wat ik ook doe, standaard tot 80% en het komt met enige regelmaat voor dat ik een langere rit heb en dan dus tot 100% laad. verder heb ik zoiets van baat het niet, schaad het vast ook nietCrocidolite schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:09:
[...]
Zelf weet ik niet wat het beste is, daarom laad ik vaak tot 80% maar ook regelmatig tot 100%.
LFP cellen kunnen pas goed balanceren bij hoge laadpercentages. De laadcurve is vrij vlak, en het verschil tussen de cellen is pas laat in de laadcurve goed zichtbaar.Crocidolite schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:09:
[...]
Veel mensen denken dat laden tot 80% ten goede komt voor de levensduur van de accu, echter hoor ik ook verhalen dat de accu rond de 90% de cellen in de accu gaat balanseren (de bekende laaddip) en dat dat ook belangrijk is voor de levensduur van de accu.
NMC heeft een steilere laadcurve, en is dus eenvoudiger te balanceren doorheen de hele laadcurve.
Verder is het voor LFP best om aan de onderkant van het pack te blijven (mits wat buffer onderaan).
Bij NMC is het net beter om boven de 50% te blijven (mits wat buffer bovenaan).
Maar dat zijn verschillen die pas merkbaar zijn na vele jaren gebruik.
Zie beide youtube flims van Engineering Explained.
NMC versie hierboven (en van toepssing op de IONIQ)
LFP versie hier: YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
Volgens de garage is er een storing, maar ik kan daar dan weer niks over vinden.
Iemand meer info?
Keertje resetten met een paperclip? Helpt bij mij meestal wel.naze1975 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:43:
Ik heb sinds een paar dagen dat mijn bluelink niet meer verbind met de auto, als ook het navigatiesysteem die geen verkeersinformatie weergeeft en niet de bezetting van de laadpalen laat zien. Bij heractivering geeft hij netwerkstorng.
Volgens de garage is er een storing, maar ik kan daar dan weer niks over vinden.
Iemand meer info?
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
:strip_exif()/f/image/AlsrrmyXL7c3XR0HvREYHqUY.jpg?f=fotoalbum_large)
Auu...
Helaas heb ik zo'n witte punt in de berm geraakt. Uiteraard gelijk op Google gaan zoeken hoeveel pijn dit gaat doen.
Ik kom er niet goed uit welk onderdeel het is. Of moet de hele bumper vernieuwd?
Iemand dit onderdeel al eens (laten) vervangen?
Update:
https://t-parts.nl/en/par...per-bumper-pdc-86550gi110
Dit lijkt het onderdeel te zijn. Maar denk niet dat ik dit zelf wil vervangen met alle techniek erin..
[ Voor 13% gewijzigd door jdejonge1991 op 14-09-2024 13:36 ]
Ja die. Gereset met de balpen en daarna deed alles het weer.HanKr schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:39:
[...]
Keertje resetten met een paperclip? Helpt bij mij meestal wel.
Dank u.
Je reactietijd op berichten op dit forum is verbluffend. Zit je de hele dag te koekeloeren naar je scherm?ZuinigeRijder schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:24:
@JT Ja, een IONIQ 5 met warmtepomp kan pre-heating van de batterij (indien de firmware update gedaan is).
Ik ga toch niet vertrekken met al 20% verlies
Echter had ik een kia E soul 64kwh als taxi.
Iedere dag tot 100% geladen
Regelmatig aan een 50kw snellader omdat er eentje op de zaak stond.
288.000km op de teller en afgelopen lente en zomer 530+ km actieradius.
Bij 265.000km een nieuw record van 603km (dat was extreem) maar 530km deed ik bijna iedere dag
(Sinds kort BMW iX1 vanwege andere werkgever)
AC laden 100% maakt niks uit.
240kw bij een hpc zal niet het beste zijn, maar AC laden maakt niks uit
Zal ook wel gespoten moeten worden.jdejonge1991 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:19:
[Afbeelding]
Auu...
Helaas heb ik zo'n witte punt in de berm geraakt. Uiteraard gelijk op Google gaan zoeken hoeveel pijn dit gaat doen.
Ik kom er niet goed uit welk onderdeel het is. Of moet de hele bumper vernieuwd?
Update:
Dit lijkt het onderdeel te zijn. Maar denk niet dat ik dit zelf wil vervangen met alle techniek erin..
Maareh, dat is slechts optisch. Je schrijft niet hoe hard je over die varkensrug bent gegaan. Heeft die je wielophanging en andere delen verder naar achter niet geraakt?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Was met uitparkeren, dus snelheid was laag. Ben er alleen met de punt van de auto overheen gegaan. Verder lijkt de schade mee te vallen, maar je ziet het helaas wel duidelijk..Andrehj schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:53:
[...]
Zal ook wel gespoten moeten worden.
Maareh, dat is slechts optisch. Je schrijft niet hoe hard je over die varkensrug bent gegaan. Heeft die je wielophanging en andere delen verder naar achter niet geraakt?
Ik was het vergeten en de spiegel bestuurderskant is teruggeklapt en daarbij is er intern iets afgebroken waardoor hij niet meer inklapt.
Net beurt gehad dus gelijk even gevraagd wat dat kost..... "Ongeveer €1140,- meneer".
En dat is dan incl terugplaatsen van mijn eigen spiegelkap.
Vermoed dat men alles incl camera etc moet vervangen incl opnieuw kalibreren van alle ADAS functies maar man man wat een geld.
[ Voor 92% gewijzigd door Notna op 16-09-2024 08:06 . Reden: Merk vergelijkende vragen vermijden we in dit soort merk specifieke topics ]
achterbumper wordt geheel vervangen, zijn geen losse stukje voor helaas. reken op een kleine1500,- incl montagejdejonge1991 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:19:
[Afbeelding]
Auu...
Update:
ik heb eerder dit jaar schade gehad aan de achterbumper, dus ik voel met je mee
Batterij starter van de LIDL uit de frunk gehaald en toen vrij eenvoudig de auto weer aan de praat gekregen.
Wat ik niet begrijp, als ik terug kijk in de statistieken, dat de 12V batterij het hele weekend na het laden op 85% heeft gestaan en direct na het 'start incident stond deze weer op 79%. Ik heb recent geen extra sluipverbruikers toegevoegd, dus ik heb geen flauw idee wat er nu precies aan de hand is. Terugroep actie 41D033 staat nog open, ik had bij de vorige beurt (eind mei) gevraagd om deze gelijk mee te nemen, maar dat was kennelijk te hoog gegrepen (40D075 is toen wel uitgevoerd). Geen idee of 41D033 enig verband heeft met mijn issue
Iemand enig idee?
(Voordeel is wel dat mijn vrouw nu ook gelijk heeft gezien hoe de jumpstarter werkt
Met als doel "het te begrijpen" heb ik eens een poosje via bluelink met het python script van @ZuinigeRijder gemonitored: hier.YJB schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:13:
Vrijdag de auto tot 90% opgeladen (AC Lader), auto daarna afgekoppeld en ongeveer 1km gereden. Toen ik op Zondagmiddag wegging de melding "Stop 12v batterij te laag" auto uitgezet en opnieuw geprobeerd, maar hij kwam niet verder meer dan sleutel bij de startknop houden en daarna direct alles weer 'dood'
Batterij starter van de LIDL uit de frunk gehaald en toen vrij eenvoudig de auto weer aan de praat gekregen.
Wat ik niet begrijp, als ik terug kijk in de statistieken, dat de 12V batterij het hele weekend na het laden op 85% heeft gestaan en direct na het 'start incident stond deze weer op 79%. Ik heb recent geen extra sluipverbruikers toegevoegd, dus ik heb geen flauw idee wat er nu precies aan de hand is. Terugroep actie 41D033 staat nog open, ik had bij de vorige beurt (eind mei) gevraagd om deze gelijk mee te nemen, maar dat was kennelijk te hoog gegrepen (40D075 is toen wel uitgevoerd). Geen idee of 41D033 enig verband heeft met mijn issue
Iemand enig idee?
(Voordeel is wel dat mijn vrouw nu ook gelijk heeft gezien hoe de jumpstarter werkt)
Daarbij vooral geconstateerd dat de 12V status niet wordt geactualiseerd als de auto stil staat.
Daarmee bedoel ik: de uitlezing via bluelink wordt niet ge-update. Dat wil niet zeggen dat de accu niet verandert. Sterker.. de uitlezing is zo mega stabiel dat het wel zeker is dat de accu verandert terwijl het register dat wordt uitgelezen niet verandert.
Latere discussie brachten aan het licht:
- 12V accu wordt wel bijgeladen als de auto aan de laadpaal hangt. @ZuinigeRijder heeft dat met een separate acc-logger geconstateerd.
- maar als "grote accu" vol is en de auto niet meer laadt maar wel aan de laadpaal hangt, dan kan het voorkomen dat de laadpaal "zenuwachtig" (als gevolg van de loadbalancing, bewaken van maximale stroom door de stoppenkast) wat communicatie doet die de auto uit de slaap haalt en daarmee de 12V accu belast.
- En dat de 12V accu als de auto stil staat maar een keer of 10 geladen wordt omdat ze anders bang zijn dat de grote DC accu kapot gaat.
Bovenstaande zijn "geruchten" die ik in dit forum bij elkaar gesprokkeld heb. Keihard bewijs heb ik niet.
Iemand in dit forum had steevast problemen na 36uur aan de laadpaal. Dat kan wel kloppen met bovenstaand vermoeden.
Kortom:
- als de auto vol is binnen 12uur van de laadpaal afhalen lijkt wel slim.
Verder weet ik het ook niet.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. In mijn geval hing de auto al sinds vrijdagavond niet meer aan de paal, hij stond er ongeveer 1 KM vandaan.Stefannn schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:11:
[...]
- maar als "grote accu" vol is en de auto niet meer laadt maar wel aan de laadpaal hangt, dan kan het voorkomen dat de laadpaal "zenuwachtig" (als gevolg van de loadbalancing, bewaken van maximale stroom door de stoppenkast) wat communicatie doet die de auto uit de slaap haalt en daarmee de 12V accu belast.
<SNIP>
Kortom:
- als de auto vol is binnen 12uur van de laadpaal afhalen lijkt wel slim.
Verder weet ik het ook niet.
Wanneer je Home Assistant (HA) of iets dergelijks gebruikt en je regelmatig (geforceerd) de huidige status van de auto ophaalt (dus niet de server cache), dan zal de auto iedere keer wakker worden en niet of maar kort in een diepe slaap geraken. Daarnaast kunnen andere 3rd party apps ook pollen wanneer je daarvoor toestemming gegeven hebt, bijvoorbeeld dynamisch laden via Hyundai Charge App.YJB schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:32:
[...]
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. In mijn geval hing de auto al sinds vrijdagavond niet meer aan de paal, hij stond er ongeveer 1 KM vandaan.
Bovenstaande kan ervoor zorgen dat de 12 volt accu op termijn leeg raakt. Is dit bij jou het geval
Goede opmerking. Ik heb wel de HA integratie, maar ik poll niet geforceerd. Ik gebruik wel jouw python scripts, maar die gebruiken ook alleen maar gecached data. Dus ik geen idee, temeer omdat ik al maanden niets heb veranderd.ZuinigeRijder schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:40:
[...]
Bovenstaande kan ervoor zorgen dat de 12 volt accu op termijn leeg raakt. Is dit bij jou het geval
Onderdelen zijn erg prijzig. Dit voorjaar had ik enige schade:Tiggy80 schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:22:
[...]
achterbumper wordt geheel vervangen, zijn geen losse stukje voor helaas. reken op een kleine1500,- incl montage
ik heb eerder dit jaar schade gehad aan de achterbumper, dus ik voel met je mee
:strip_exif()/f/image/9BIRebv9w72Rovra4XfhYNOw.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig niet mijn schuld, dus geen financiele pijn, maar de auto was bijna (economisch) total loss.
Bovenstaande is/was een schade van ruim 30.000,-
8300Wp oost/west Enphase | Ioniq 5
Ik heb sinds kort ook iets dergelijks, heel hinderlijk geluid, moet hiervoor nog naar de garage bellen.Vielleicht schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:08:
Sinds kort hoor ik bij het optrekken (en regenereren) een geluid vanuit de achterkant van de auto. Een rrrrrrrrr-geluid bij lage snelheid, wat een RRRRRRRR-geluid wordt bij hogere snelheid (duidelijk toch?). De frequentie van het geluid is dus afhankelijk van de snelheid. Het leek alsof het uit de achteraandrijving komt (Connect+, 73kW RWD). Hebben jullie hier ervaring mee?
Het viel mij vandaag trouwens ook op dat de Soundhound integratie is komen te vervallen sinds de laatste update
Mijn IONIQ 5 AWD elektrische auto van juli 2021 met 41.000 km op de teller maakt sinds kort een geluid aan de achterkant. Bij toenemende snelheid wordt het geluid luider en anders. Ik denk dat het geluid van de achteras komt en niet van de elektrische motor achter, omdat het geluid ook optreedt in de stand N.
Ik heb de uitneembare bodem van de kofferruimte eruit gehaald en laadkabel en dergelijke en deze opname gemaakt met de telefoon in de kofferbak.
In het begin rijd ik weg, pas bij 45 seconden accelereer ik tot 100 km/uur en is het geluid goed te horen. Daarna accelereer ik nog een keer en als laatste stop ik en zet de opname uit.
Vandaag parkeerde ik “perfect” achteruit in een parkeervak.
De strepen op straat hadden vrij toevallig exact dezelfde tussenruimte als de strepen op het display tijdens achteruit rijden.
Na het parkeren hadden de strepen op straat en op het display een perfecte overlap.
Echter… na het uitstappen bleek dat de auto 15cm uit het midden van het vak stond en ook enigszins scheef.
Dus…..
Is er een manier, software-matig danwel hardware-matig om de lijnen in de achteruitrij camera in te stellen?
Ik kan het niet heel goed horen, maar ik heb het idee dat het bij mij iets anders klinkt. Bij lijkt het een beetje als een kaart tussen de fietsspaken. Anders kan ik het niet beschrijvenZuinigeRijder schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:47:
[...]
Ik heb sinds kort ook iets dergelijks, heel hinderlijk geluid, moet hiervoor nog naar de garage bellen.
Mijn IONIQ 5 AWD elektrische auto van juli 2021 met 41.000 km op de teller maakt sinds kort een geluid aan de achterkant. Bij toenemende snelheid wordt het geluid luider en anders. Ik denk dat het geluid van de achteras komt en niet van de elektrische motor achter, omdat het geluid ook optreedt in de stand N.
Ik heb de uitneembare bodem van de kofferruimte eruit gehaald en laadkabel en dergelijke en deze opname gemaakt met de telefoon in de kofferbak.
In het begin rijd ik weg, pas bij 45 seconden accelereer ik tot 100 km/uur en is het geluid goed te horen. Daarna accelereer ik nog een keer en als laatste stop ik en zet de opname uit.
[YouTube: achteras probleem IONIQ 5 AWD van juli 2021?????]
Bij mijn Polestar gaf een defecte achteras precies dit geluid bij afremmen met regeneratie.Vielleicht schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:16:
[...]
Ik kan het niet heel goed horen, maar ik heb het idee dat het bij mij iets anders klinkt. Bij lijkt het een beetje als een kaart tussen de fietsspaken. Anders kan ik het niet beschrijven
Inderdaad positie 7 in de blow-up. Onderste deel van de bumper. Hoeft dus niet gespoten te worden. De bumper bestaat uit verschillende onderdelen die aan elkaar bevestigd worden. Mocht je het zelf doen: Opletten of je zelf PDC in je voorbumper hebt, je kan dit bumperdeel bestellen met en zonder de 4 gaten. Dit bumperdeel houdt net op boven de PDC/onder het gelakte deel (zie onderstaand plaatje). De techniek die er in zit zou ik me geen zorgen om maken, die kan je met stekkers losklikken. Verwijderen van de bumper is de grootste uitdaging als je het voor het eerst doet. Je kan kijken of je het onderste deel apart kan verwijderen. Maar waarschijnlijk kan je het best de hele bumper verwijderen en vervolgens in alle rust de verschillende delen netjes overzetten.jdejonge1991 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:19:
[Afbeelding]
Auu...
Update:
:fill(white):strip_exif()/f/image/jH9V2fOsBm0vywX1A4EFd2Hw.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door nietwijk op 18-09-2024 14:38 ]
Bij de Fastned langs de A8, ABB 400kW laders. Van de 8x aansluitingen waren er 2x bezet.krizzziz schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:31:
[...]
Zelf haal ik geregeld bij Fastned 225/6/7kW. Blijf die verschillende zo over het land heel interessant vinden.
Buitentemp zo een 15 graden om 8.45.
Lekker met 9% aangesloten en meteen al met 224kw laden. Heerlijk.
:strip_exif()/f/image/90xvAKTmLo4OIeymy0q8aRhx.jpg?f=fotoalbum_large)
ehhhh..HOI
Iemand die al winterbanden heeft uitgezocht? (ik weet het, het is nog een Indian Summer op 't moment, maar toch).
Vorige week viel het mijn vrouw opeens op dat er een spijker in de voorband zat,
Maar nu lees ik op internet dat de meningen verdeeld zijn over het vervolg.
Ongeveer de helft zegt: prop is niet veilig genoeg, zeker bij hogere snelheden, dus band vervangen.
De ander helft zegt: vulkanisch versmolten met het rubber dus helemaal prima totdat de band gewoon af is.
Ga ik binnenkort winterbanden onder de auto zetten? Gooi ik dan deze prop band weg? Moet je dan meteen 2 nieuwe zomer banden fixen in de lente? Zal ik er all-seasons onder zetten?
Ik heb een hele dag lopen lezen over ervaringen met winter banden en all-season banden maar ik zie door de banden het bos niet meer.
Iemand goede ervaringen of ideeën?
Als je hierover gaat lezen zie je tussen de bomen het bos niet meer.Impstoker schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:27:
Lekker snel laden, dat kan die toffe auto van ons wel!![]()
Iemand die al winterbanden heeft uitgezocht? (ik weet het, het is nog een Indian Summer op 't moment, maar toch).
Vorige week viel het mijn vrouw opeens op dat er een spijker in de voorband zat,heel toevallig gezien doordat ik bij het parkeren de wielen nog naar buiten gedraaid had staan. We zouden die dag net op bezoek gaan bij familie aan de andere kant van 't land, dus even snel langs de dealer gereden. Daar hebben ze er direct een prop in gejast en zo konden we veilig op weg.
(€36)
Maar nu lees ik op internet dat de meningen verdeeld zijn over het vervolg.
Ongeveer de helft zegt: prop is niet veilig genoeg, zeker bij hogere snelheden, dus band vervangen.
De ander helft zegt: vulkanisch versmolten met het rubber dus helemaal prima totdat de band gewoon af is.
Ga ik binnenkort winterbanden onder de auto zetten? Gooi ik dan deze prop band weg? Moet je dan meteen 2 nieuwe zomer banden fixen in de lente? Zal ik er all-seasons onder zetten?
Ik heb een hele dag lopen lezen over ervaringen met winter banden en all-season banden maar ik zie door de banden het bos niet meer.Ik wil wel graag banden waar ik mee door Duitsland mag rijden in de winter. Ik wil absoluut geen herrie banden (daar ben ik met all-season wat bang voor).
Iemand goede ervaringen of ideeën?
Wanneer je in de winter (onder winterse omstandigheden) door Duitsland wilt rijden zijn banden met een sneeuwvlok eigenlijk wel een must. Dan kan je nog kiezen tussen all season en winter banden.
Belangrijk om te weten: Elke keuze is een compromis. Ik ben voorstander van zomerbanden in de zomer (en hollandse winter), maar als je naar het buitenland of naar de sneeuw wilt ontkom je niet aan banden met een sneeuwvlok. Voor mij volstaan all-season banden in de winter, ook voor een keertje wintersport in Oostenrijk. Ga je weken lang of maanden lang naar de bergen in de winter, dan zou ik winterbanden overwegen.
Aanvulling: ik vergeet de spijker..... Ik zou het laten afhangen van de leeftijd van je "geperforeerde" band. Ik heb niks tegen reparaties. En al helemaal niet als het met een paddestoel of paraplu gedaan is. Zelf repareer ik met veters en dat is prima bij autobanden. Motorbanden kunnen wel problemen geven bij veters. Heb je nog maar 3 mm profiel, koop dan lekker 2 nieuwe banden. Maar geen haast vanwege die reparatie. Spijker levert doorgaans hooguit een mooi gaatje op, wat makkelijk te repareren valt mits in het loopvlak. Heb je nog flink profiel en geen bult op de band, dan zou ik lekker blijven rijden tot zo'n 3mm en dan de banden vervangen. Wettelijk minimum is 1,6 mm, maar bij 3 mm nemen de remprestaties op hogere snelheid in de regen al behoorlijk af.
ADAC over het al dan niet "verplicht" gebruik van winterbanden in Duitsland.
[ Voor 17% gewijzigd door nietwijk op 18-09-2024 12:17 ]
Mijn I5 werd eind okt 2022 geleverd op 19"zomerbanden. Ik heb direct gezocht naar geschikte winterbanden, mijn belangrijkste criterium was geluidsnivo, en tweede de rolweerstand. Ik ben uitgekomen op de Michelin Pilot Alpin 235/55R19, een echte winterband.
Ik ben er dik tevreden mee, toch lekker stil en best wel zuinig. Hoewel in de winter de EV wat meer verbruikt, valt eea wel mee, ook de lagere temperaturen spelen een grote rol natuurlijk qua verbruik, dus moeilijk te meten.. Maar stil zijn ze, en daar gaat het bij mij om bij een EV.
EDIT: bandenmaat veranderd van 18 naar 19.
[ Voor 3% gewijzigd door wim1955 op 18-09-2024 15:11 ]
eeuuhhh, inderdaad. Gelijk aan de standaard bandenmaat... bedankt voor de correctie, en direct veranderd.nietwijk schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:14:
@wim1955 Voor de correctheid...met 18" bedoel je waarschijnlijk 19".
Zet je in de herfst dan de winterbanden over op de standaard velg en lente andersom?wim1955 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:08:
Als de spijker in het loopvlak zit, is een reparatie mbv een prop prima.....bij mijn vorige auto heb ik dat ook laten doen (VOLVO V90) en reed de band gewoon op van 5,5 naar 2,4 (mijn standaard vernieuwing) met 45000 km
Mijn I5 werd eind okt 2022 geleverd op 19"zomerbanden. Ik heb direct gezocht naar geschikte winterbanden, mijn belangrijkste criterium was geluidsnivo, en tweede de rolweerstand. Ik ben uitgekomen op de Michelin Pilot Alpin 235/55R19, een echte winterband.
Ik ben er dik tevreden mee, toch lekker stil en best wel zuinig. Hoewel in de winter de EV wat meer verbruikt, valt eea wel mee, ook de lagere temperaturen spelen een grote rol natuurlijk qua verbruik, dus moeilijk te meten.. Maar stil zijn ze, en daar gaat het bij mij om bij een EV.
EDIT: bandenmaat veranderd van 18 naar 19.
Of heb je een extra set velgen?
Ik heb de winterbanden op een extra set velgen laten monteren ( Yangju ) en liggen bij mij in de garage.Impstoker schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:10:
[...]
Zet je in de herfst dan de winterbanden over op de standaard velg en lente andersom?
Of heb je een extra set velgen?
De zomerset zitten op de standaard meegeleverde velgen.
Als de temperaturen gaan zakken, en het wordt tijd om te wisselen, doe ik dat zelf op mijn oprit, geen gedoe met afspraken, wachttijden etc. Klusje van niks, hoor.....misschien een minuut of 30-40 voor de vier bandjes.
Ik ben de meeste tijd kwijt met de banden uit de garage te rollen, de anderen weer netjes opbergen (en schoonmaken ).
Iemand nog een idee?
telefoon uit/aanzetten. Ik heb ook zoiets, na een software update (in dit geval naar IOS18) werkt AppleCarplay niet, na het uit/aanzetten van de telefoon werkt alles weer zoals het hoortedvanleeuwen schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:15:
Ik heb sinds de update wat vreemde gebeurtenissen. Een daarvan is dat mijn contacten niet meer overgehaald kunnen worden uit mijn telefoon. Er verschijnt een melding dat het niet lukt en dat ik de status op mijn iPhone moet bekijken. Maar daar staat niets. Opnieuw instellen door het resetpinnetje in te drukken biedt geen soelaas.
Iemand nog een idee?
Dank. Dat werkte niet, maar gaf me wel de goede richting: foon verwijderd en opnieuw verbonden, dat zorgde ervoor dat de melding voor toegang tot de contacten opnieuw gevraagd werd. Dat was blijkbaar het probleem.Andre_FR2010 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:29:
[...]
telefoon uit/aanzetten. Ik heb ook zoiets, na een software update (in dit geval naar IOS18) werkt AppleCarplay niet, na het uit/aanzetten van de telefoon werkt alles weer zoals het hoort
Laden wil niet starten en de app geeft aan "Lage batterijspanning".
De oorzaak zal zijn dat de minimum spanning in het menu op 20% staat en de hoofdaccu op 19% stond.
Toevoeging 19:36:
Ik heb bij de snellader even 10 kWh bijgeladen: melding weg.
Maar de auto wilde nog niet laden aan de Wallbox...
Wallbox gereset: Nu werkt het weer 😁
bijge
[ Voor 20% gewijzigd door CharlieBulldog op 21-09-2024 21:03 ]
Das maf…CharlieBulldog schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:51:
Ik kom net terug uit Frankrijk en sluit mijn Ioniq aan op de Wallbox.
Laden wil niet starten en de app geeft aan "Lage batterijspanning".
De oorzaak zal zijn dat de minimum spanning in het menu op 20% staat en de hoofdaccu op 19% stond.
Toevoeging 19:36:
Ik heb bij de snellader even 10 kWh bijgeladen: melding weg.
Maar de auto wilde nog niet laden aan de Wallbox...
Wallbox gereset: Nu werkt het weer 😁
bijge[Afbeelding]
Dus thuislader werkt niet als auto compleet functioneel is.
Wat ik kan verzinnen (puur speculatie op basis van wat ik al gelezen heb).
- De 12v accu wordt niet meer bijgeladen als hoofd accu onder de 20%.
- normaliter is dat niet zo’n probleem: met 20% in de hoofd accu sta je binnen een uur wel aan een lader anders valt de auto stil.
- alleen als je hoog verbruik uit de 12v accu hebt is die binnen dat uur al leeg en mis je “control box power” om de boel aan te slingeren.
Heel stom verhaal, maar het lijkt te passen in wat ik tot nog toe gelezen heb.
Dus…..
Heb je een energie slurper op de 12v? Of heb je nog uitgebreid pauze gehad toen de hoofd accu onder de 12v zat?
Wellicht caravan met koelkast?
Er is niets op de 12v aangesloten: overigens zat het probleem niet in de 12v accu, maar in de aandrijfaccu.Stefannn schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:36:
[...]
Das maf…
Dus thuislader werkt niet als auto compleet functioneel is.
Wat ik kan verzinnen (puur speculatie op basis van wat ik al gelezen heb).
- De 12v accu wordt niet meer bijgeladen als hoofd accu onder de 20%.
- normaliter is dat niet zo’n probleem: met 20% in de hoofd accu sta je binnen een uur wel aan een lader anders valt de auto stil.
- alleen als je hoog verbruik uit de 12v accu hebt is die binnen dat uur al leeg en mis je “control box power” om de boel aan te slingeren.
Heel stom verhaal, maar het lijkt te passen in wat ik tot nog toe gelezen heb.
Dus…..
Heb je een energie slurper op de 12v? Of heb je nog uitgebreid pauze gehad toen de hoofd accu onder de 12v zat?
Wellicht caravan met koelkast?
Volgens mij zijn het 2 losstaande zaken.
De melding dat de aandrijfaccu onder de 20% kwam had ik nooit eerder gezien; misschien is dit iets nieuws uit de laatste update. Of mijn aandrijfaccu is nog nooit onder de 20% geweest
Wellicht heeft de Wallbox een update gehad, die nog niet helemaal doorgevoerd was.
Het resetten van de Wallbox was uiteindelijk de oplossing.
Eerst de onderste rij aan.
Daarna de rij erboven.
Etc.
Na de bovenste, begin ie weer onderaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Pietdelft op 22-09-2024 20:10 ]
Bedankt. Dat klopt, want we hebben maar 9 kVA in dit huisje, en moet dus in de nacht opladen. Maar was dat geheel vergeten. TOP! BEDANKT
Nu heb ik het probleem dat de BBQ in de regen staat (buiten) en ik geacht wordt diverse gerechten op de grill klaar te maken. Maar die uitdaging kan ik wel aan.
Daar zou ik het op houden, vooral als het niet vaker voorkomt. Ik hang hem vaker met <20% aan de wallbox Pulsar Plus en nooit een dergelijke melding gehad.CharlieBulldog schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:56:
[...]
Het resetten van de Wallbox was uiteindelijk de oplossing.
Ik was voor het vervangen van de flaps omlijsting € 1.200 ex btw verder. Had een koekenbakker met de trekhaak tegenaan gezeten vermoedden we.nietwijk schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:36:
[...]
Inderdaad positie 7 in de blow-up. Onderste deel van de bumper. Hoeft dus niet gespoten te worden. De bumper bestaat uit verschillende onderdelen die aan elkaar bevestigd worden. Mocht je het zelf doen: Opletten of je zelf PDC in je voorbumper hebt, je kan dit bumperdeel bestellen met en zonder de 4 gaten. Dit bumperdeel houdt net op boven de PDC/onder het gelakte deel (zie onderstaand plaatje). De techniek die er in zit zou ik me geen zorgen om maken, die kan je met stekkers losklikken. Verwijderen van de bumper is de grootste uitdaging als je het voor het eerst doet. Je kan kijken of je het onderste deel apart kan verwijderen. Maar waarschijnlijk kan je het best de hele bumper verwijderen en vervolgens in alle rust de verschillende delen netjes overzetten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Allerlei dingen geprobeerd: opnieuw starten, in en uit de auto, op en van slot, infotainment reset, nieuwe batterij in de sleutel...
Niets werkt. Tot ik me bedacht dat wellicht de 12v accu even 10sec ontkoppelen zou kunnen helpen, en dat werkt direct.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Klinkt als de welbekende "Zombiemodus". Helaas iets wat niet is opgelost en bij bijna iedereen kan dit voorkomen. Dit gebeurt bij mij eigenlijk alleen als de auto in D wordt gezet voordat "Ready" in het display verschijnt. Remedie is dus niet te snel in D zetten.Impstoker schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:54:
Ik heb een irritante bug al paar keer meegemaakt; je loopt naar de auto, de deuren gaan open omdat de auto de sleutel herkent, je stapt in en wilt starten. De schermen gaan aan en auto staat aan. Maar hij wil niet schakelen naar een versnelling.Links in de display zie je het auto symbooltje met een sleutel er in. De auto ziet de sleutel dus niet.
Allerlei dingen geprobeerd: opnieuw starten, in en uit de auto, op en van slot, infotainment reset, nieuwe batterij in de sleutel...
Niets werkt. Tot ik me bedacht dat wellicht de 12v accu even 10sec ontkoppelen zou kunnen helpen, en dat werkt direct.![]()
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Bij mij onstaat dit meestal in combinatie bij het remote conditioneren van de interieur. Of gewoon random.McRizzo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:21:
[...]
Klinkt als de welbekende "Zombiemodus". Helaas iets wat niet is opgelost en bij bijna iedereen kan dit voorkomen. Dit gebeurt bij mij eigenlijk alleen als de auto in D wordt gezet voordat "Ready" in het display verschijnt. Remedie is dus niet te snel in D zetten.
In die gevallen hoor je de klik van de main contactor ook niet (activeren van het HV batterij systeem). Ik heb altijd vernomen dat dit een software matig bug is. Die overtijd wel minder frequent geworden is van enkele keren per maand naar per jaar.
If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.
Ik heb hem er bij gezet op de lijst, waardoor ik de balans weer even opmaak.chaoscontrol schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:10:
Hier ook ICCU dood. 2021 Connect model met 50k op de teller. Maandag bellen voor een afspraak. Gelukkig een snellader om de hoek...
De teller hier staat nog "maar" op 14 defecte ICCU's dit jaar. Het aantal klachten op jaarbasis daalt hard, terwijl de vloot groeit en laatste tijd een groot deel van de meldingen van niet-actieve-Tweakers komt. Het lijkt er op dat het uitvalpercentage flink afneemt dit jaar.
Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche
Vandaag bij de garage geweest om diagnose te stellen. Blijkt tussen de elektrische motor achter en de aandrijfas te zitten. Deze reparatie hadden ze nog nooit gehad, is niet hetzelfde als de volgende service actie volgens hun:ZuinigeRijder schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:47:
[...]
Ik heb sinds kort ook iets dergelijks, heel hinderlijk geluid, moet hiervoor nog naar de garage bellen.
[YouTube: achteras probleem IONIQ 5 AWD van juli 2021?????]
jouwheld in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Onderdeel is besteld, over bijna een maand wordt het gerepareerd. Kan geen kwaad om verder mee te rijden, alleen een hinderlijk geluid van de achterkant
Ik heb dat ook. En dat vind ik zo irritant dat ik hem alleen aansluit als ik android auto echt gebruik. Maar dat is alleen de kabel ff inpluggen. Ik heb de aa wireless. Wel prima ding verder.Rembooooo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:09:
Vroeg me af of er hier mensen zijn die met succes hun Android Auto / CarPlay wireless hebben gemaakt met een stickje? Ik heb er een in gedrukt, en dat werkt op zich prima als de auto aan staat. Alleen als hij uit staat activeert de USB poort ook blijkbaar op willekeurige tijdstippen (zal wel iets met bluelink te doen hebben), waardoor over de hele dag mijn telefoon even met AA connect. Dat is onwerkbaar irritant, al helemaal tijdens het bellen, want dan gaat de audio dus ineens naar die stick. Iemand die daar een oplossing voor heeft gevonden wellicht?
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
:strip_exif()/f/image/j6h6GrvcJwXhGaNmQ3axTICX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bqGOwoxvuCyAzvancCgxbJ5G.jpg?f=fotoalbum_large)