• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 07:42
ZuinigeRijder schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:44:
[...]

Gewoon de achtergordel inklikken O-)
Je meent het. Dan steekt er zo’n knol naar boven en kan ie minder fijn liggen. En had ik geen Isofix hoeven hebben.

Hebben mensen met kinderzitjes hier geen last van?

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:44

-CJ

Not remastered

edvanleeuwen schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:17:
[...]

Je meent het. Dan steekt er zo’n knol naar boven en kan ie minder fijn liggen. En had ik geen Isofix hoeven hebben.

Bij kinderstoeltjes gebruik je de gordel doorgaans nog dus dan zit 'ie netjes dicht.

All I had to do was follow the damn train.

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-10 21:36
[...]

Onze isofix kinderzitjes hebben zo'n poot op de grond dus die rusten denk ik niet genoeg op de stoel om de detectie te triggeren. Wel heb ik altijd na het starten van de auto het icoontje dat de middelste stoel achter bezet is zonder gordel (de enige plek waar niemand zit en ook geen stoeltje staat :? ), maar dat verdwijnt ook altijd weer voordat ie erover gaat zeuren. Wel vreemd, niet storend

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-11 10:45
Rembooooo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:27:
[...]
Wel heb ik altijd na het starten van de auto het icoontje dat de middelste stoel achter bezet is zonder gordel
Dit komt omdat er in de middelste stoel geen sensor zit en je dus altijd zelf moet controleren of er iemand op midden achter zit.

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 08:16
[...]

Nee, kinderstoeltjes zijn licht genoeg, of verdelen het gewicht genoeg om de sensor niet te activeren.

[ Voor 17% gewijzigd door nietwijk op 26-08-2024 09:47 ]

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-10 17:59
[...]
Nee, geen issue
-CJ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Bij kinderstoeltjes gebruik je de gordel doorgaans nog dus dan zit 'ie netjes dicht.
Dat ligt aan het stoeltje. Sowieso bij groep 0 met isofix ben ik nog geen stoeltje tegen gekomen waarbij je de gordel gebruikt. Zonder isofix uiteraard wel.
Groep 1 en hoger ligt het aan het merk en type stoeltje. Cybex Anoris T heeft bijvoorbeeld eigen gordel en airbag.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-11 15:50
een gordel clip kopen ...
https://www.2cheap.nl/ges...P8TRT9N5de8QaAlESEALw_wcB

wel terug uit halen als je passagier mee hebt ...

of deze (steekt minder uit ..; plat langs bovenkant
https://www.amazon.com.be...rm+stop%2Caps%2C88&sr=8-1

[ Voor 44% gewijzigd door vifra op 26-08-2024 09:57 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• -CJ

-CJ

Not remastered

Razwer schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:48:

[...]

Dat ligt aan het stoeltje. Sowieso bij groep 0 met isofix ben ik nog geen stoeltje tegen gekomen waarbij je de gordel gebruikt. Zonder isofix uiteraard wel.
Groep 1 en hoger ligt het aan het merk en type stoeltje. Cybex Anoris T heeft bijvoorbeeld eigen gordel en airbag.
Onze toevallig wel, Isofix en ook gordel (voor de basis).

• Razwer
-CJ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

Onze toevallig wel, Isofix en ook gordel (voor de basis).
Groep 0 of hoger?

• vifra
eigenlijk als uw stoeltje isofix is dien je enkel de isofix te gebruiken (grodel optioneel, niet verplicht). Deze bestaat uit twee ankerpunten onderaan die vastklikken aan ijzeren beugels die aan de carrossier vast zitten en een derde riem / gordeltje die je vasthaakt aan een ankerpunt achter uw zetel (bovenaan ...) - op die manier heeft de zit een driepuntsconnectie en is die zelfs beter dan de gordel zelf ... (gezien rechtstreeks verankerd op carrosserie). De gordel kan / mag je nog extra gebruiken maar is niet nodig ...
... al zou ik het wel doen voor de wat grotere kinderen gezien de stoel dan wel durft te drukken op de sensor voor gordelallarm - de gordel dan inklikken (en nuttig gebruiken) lijkt me dan wel zinnig ...
Nu de extra pootje vooraan de zetel van vele stoelen voor wat grotere kinderen vermijd dan weer dat deze gaat drukken op de zetel en dus het allarm af doet gaan ...

[ Voor 8% gewijzigd door vifra op 26-08-2024 10:45 ]

• Razwer
vifra schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:43:
[...]
eigenlijk als uw stoeltje isofix is dien je enkel de isofix te gebruiken (grodel optioneel, niet verplicht).
Wanneer het niet groep 0 betreft is het afhankelijk van het merk en model of gordel wel of niet verplicht is. daarom vroeg ik of de stoel van @-CJ een groep 0 is.
Voorbeelden van niet groep 0 stoelen:
Cybex Pallas M-Fix SL - isofix + auto gordel verplicht
Cybex PALLAS G I-SIZE - isofix, heeft eigen gordel
Maxi Cosi Titan Pro i-Size - isofix, heeft eigen gordel
Brittax Römer KIDFIX i-SIZE - isofix + auto gordel verplicht.

Roepen dat een gordel altijd optioneel is vind ik gevaarlijk advies.

[ Voor 5% gewijzigd door Razwer op 26-08-2024 10:59 ]

• nietwijk
Misschien een ander topic O-)

• vifra
Razwer schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Wanneer het niet groep 0 betreft is het afhankelijk van het merk en model of gordel wel of niet verplicht is. daarom vroeg ik of de stoel van @-CJ een groep 0 is.
Voorbeelden van niet groep 0 stoelen:
Cybex Pallas M-Fix SL - isofix + auto gordel verplicht
Cybex PALLAS G I-SIZE - isofix, heeft eigen gordel
Maxi Cosi Titan Pro i-Size - isofix, heeft eigen gordel
Brittax Römer KIDFIX i-SIZE - isofix + auto gordel verplicht.

Roepen dat een gordel altijd optioneel is vind ik gevaarlijk advies.
We zeggen hetzelfde - ik was niet duidelijk - zitjes zijn wel degelijk met de isofix vast te zetten - en niet met de gordel (optioneel kan je dat daarvoor ook gebruiken).

Hiernaast dient het kind zelf met gordels vast te zitten in de zitjes. versta als het zitje gordels heeft kan je die gebruiken, anders dien je de standaard gordel van de wagen te gebruiken.

Maar terug on-topic voor de isofix van de beugel voor honden - daar heb je natuurlijk dat de hond op de zetel zit / ligt vastgegespt in zijn harnasje aan een 3 punts verankering van isofix.
Daar dien je het alarm van de gordel te kunnen uitschakelen - voorstel gedaan hierboven ...

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
tomhier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:52:
Subwoofer eruit levert best veel ruimte op voor de vakantieritten.
Maar ik wilde ook graag de balk achter de achterbank er uit halen.
Ik heb t geprobeerd, gewoon blijven draaien, maar er kwam geen beweging in.

Iemand een idee hoe deze eruit gehaald kan worden?
Levert toch weer wat praktische ruimte op :)

[Afbeelding]
Ik heb de subwoofer er ook uit en mis ‘m niet. Heb jij een mat kunnen vinden die nu past?

• Superbert225
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-06 22:59
Weet iemand van jullie of en hoe je de land-informatie pop-up kunt uitzetten?

Ik ben al 3x door de menu-structuur gelopen maar kan het niet vinden. Wellicht kijk ik erover heen.

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-11 17:20
Astronaut schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Ik heb de subwoofer er ook uit en mis ‘m niet. Heb jij een mat kunnen vinden die nu past?
Ik heb de subwoofer er ook nog steeds uit. Heb de originele mat wel teruggelegd, maar kan deze er snel uithalen als ik de ruimte nodig heb. Ik heb van een schildersdeken een mat geknipt om zo een zachte ondergrond te hebben en te beschermen tegen de uitstekende schroefjes. Werkt prima wat mij betreft. Ik ga deze nog met dubbelzijdige tape vast zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nA48i66cd593zKBpcTkNQgfVtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWpZwNJ6nTerAuGVS6wh34GO.jpg?f=fotoalbum_large

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
edegroot1973 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:46:
[...]

Ik heb de subwoofer er ook nog steeds uit. Heb de originele mat wel teruggelegd, maar kan deze er snel uithalen als ik de ruimte nodig heb. Ik heb van een schildersdeken een mat geknipt om zo een zachte ondergrond te hebben en te beschermen tegen de uitstekende schroefjes. Werkt prima wat mij betreft. Ik ga deze nog met dubbelzijdige tape vast zetten.

[Afbeelding]
Slim! Thanks voor de tip!

• nietwijk
Astronaut schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Kan je niet ergens een mat van een Style of Connect scoren? Die hebben geen subwoofer.

• ThijsR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-07 10:55
nietwijk schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:01:
[...]

Kan je niet ergens een mat van een Style of Connect scoren? Die hebben geen subwoofer.
Vanaf uitvoering Connect zit er naar mijn weten een subwoofer in. Althans MY 2021/2022

• nietwijk
ThijsR schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

Vanaf uitvoering Connect zit er naar mijn weten een subwoofer in. Althans MY 2021/2022
Klopt, Style dan :)

• CeesTax
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-10 20:52

CeesTax

2022 Ioniq5 RWD 73kW

Superbert225 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:45:
Weet iemand van jullie of en hoe je de land-informatie pop-up kunt uitzetten?

Ik ben al 3x door de menu-structuur gelopen maar kan het niet vinden. Wellicht kijk ik erover heen.
Drie maal door de menu-structuur lopen kost waarschijnlijk meer tijd dan een enkele keer op de OK knop drukken van de land-informate pop-up. 8)

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:45
Slinnenb schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:19:
[...]

Die methode bestond al, nu zou het ook met de mute knop moeten kunnen (tijdelijk)
Als je het via settings uitzet kun je in cruise control niet de snelheid snel aanpassen met de +/- knop.
Als je het hebt over de “mute knop” is dat dan de knop helemaal links op het stuur?

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-11 14:21
CharlieBulldog schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Als je het hebt over de “mute knop” is dat dan de knop helemaal links op het stuur?
Ja, dat is althans de enige die ik ken

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• edvanleeuwen
vifra schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:55:
een gordel clip kopen ...
https://www.2cheap.nl/ges...P8TRT9N5de8QaAlESEALw_wcB

wel terug uit halen als je passagier mee hebt ...

of deze (steekt minder uit ..; plat langs bovenkant
https://www.amazon.com.be...rm+stop%2Caps%2C88&sr=8-1
Dank, dat was inderdaad de andere optie waar ik aan dacht. Ik ga eens kijken met de 3D-printer of dat gaat lukken.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-11 08:52
Setje 19” velgen kopen om winterbanden op te gooien?
Mooie setje gevonden inc nog zo goed als nieuwe zomerbanden erop. (Die kan ik dan ook oprijden natuurlijk).
Heb nu 20” onder de auto liggen.

Of is dit overkill en gewoon in de winter naar winterbanden wisselen bij banden toko en in de lente weer terug?
Ben niet zo fan van all seasons, vaak meer geluid.

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:53

H12

Zojuist via de leasemaatschappij (Ayvens) een mail met aankondiging van een terugroepactie.
Twee maanden geleden bij de beurt zijn alle updates al uitgevoerd, ook de software die de ICCU moet beschermen.
Herkent één van jullie deze? Ik kon het zo snel niet vinden. Pre-edit: staat ook bij de RDW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8U6L7nxFjQls6tjoAMTaQWGVu8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E2HNfwklFYXbN4nmcLowhK77.png?f=fotoalbum_large

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-10 12:19
H12 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:07:
Zojuist via de leasemaatschappij (Ayvens) een mail met aankondiging van een terugroepactie.
Twee maanden geleden bij de beurt zijn alle updates al uitgevoerd, ook de software die de ICCU moet beschermen.
Herkent één van jullie deze? Ik kon het zo snel niet vinden. Pre-edit: staat ook bij de RDW.
[Afbeelding]
demonic in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Buiten dat jij als kenmerk 3 op het einde hebt ipv 2 lijkt dit gewoon de ICCU update geweest.
Ik verwacht dat als je laatst al bij de dealer bent geweest, dat deze dan al is uitgevoerd. (deze brieven duren een eeuwigheid om verstuurd/ontvangen te worden.)

Dealer bellen werkt het snelste, deze kan het direct opzoeken. (de duitse link voor de vin-check lijkt niet meer te werken?!)
H12 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:07:
[Afbeelding]
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Opzoeken van openstaande terugroepacties voor jouw auto kan hier met je VIN.....

Voor mij staat niets meer open, ook de terugroepactie niet meer, want is al gedaan.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:54
Impstoker schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:53:
Setje 19” velgen kopen om winterbanden op te gooien?
Mooie setje gevonden inc nog zo goed als nieuwe zomerbanden erop. (Die kan ik dan ook oprijden natuurlijk).
Heb nu 20” onder de auto liggen.

Of is dit overkill en gewoon in de winter naar winterbanden wisselen bij banden toko en in de lente weer terug?
Ben niet zo fan van all seasons, vaak meer geluid.
Zeker velgen doen.
Steeds omzetten kost meer.
Het lijkt me ook niet goed voor de band.
En de auto is nogal gevoelig voor balanceren, heb ik voor terug gemoeten en lees je meer van.
De prijs van velgen heb je er na 2 a 3 seizoenen uit.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• H12
  • Laatst online: 18:53

H12

demonic schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:21:
[...]

demonic in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Buiten dat jij als kenmerk 3 op het einde hebt ipv 2 lijkt dit gewoon de ICCU update geweest.
Ik verwacht dat als je laatst al bij de dealer bent geweest, dat deze dan al is uitgevoerd. (deze brieven duren een eeuwigheid om verstuurd/ontvangen te worden.)

Dealer bellen werkt het snelste, deze kan het direct opzoeken. (de duitse link voor de vin-check lijkt niet meer te werken?!)
Dank. Dat dacht ik ook, maar ik had de recall er toen ook al in staan bij de RDW en na de beurt was deze weer verwijderd.
Ik bel ze wel en als er iets bijzonders uit komt, laat ik het wel weer weten.

• ErwinE
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-02 20:57
Afgelopen zomervakantie zijn we met de IONIQ5 77kWh op reis geweest met caravan. Het is een Knaus Deseo, vrij zwaar, met 2 assen. Deze caravan is gemaakt om een motorfiets in mee te nemen en dat hebben we ook gedaan. Vanwege de 4 wielen, de rechte vormen van de caravan en het gewicht (~1300 kg) een zware last voor de auto.

Het rijden gaat prima, ook vanwege het gewicht van de auto zelf. Bij 90 km/h is de actieradius ongeveer 200 km. Iedere 2 uren laden, dus. Dat is 35-40 kWh per 100 km. In Duitsland moet de caravan meestal worden losgekoppeld bij een laadstation. We hebben de laadsessies gebruikt om alle andere boodschappen ook gelijk te doen: hond uitlaten, koffie, eten, wc, etc. Dat gaat allemaal prima, maar de gemiddelde snelheid is niet hoog.

In Duitsland vond ik de laadtarieven bijzonder hoog: aan de snelwegen (inclusief Autohof) vaak 80 tot 90 eurocent per kWh. We zijn ook in Denemarken (Jutland) geweest: daar zijn de tarieven wat gevarieerder, soms ook gewoon 35 eurocent per kWh.

Een vraag voor de mensen die met een wat lichtere caravan (enkele as, lager gewicht, gestroomlijnd) op pad zijn geweest: hoe is het verbruik in jullie geval?

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:45
ErwinE schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:24:
Afgelopen zomervakantie zijn we met de IONIQ5 77kWh op reis geweest met caravan. Het is een Knaus Deseo, vrij zwaar, met 2 assen. Deze caravan is gemaakt om een motorfiets in mee te nemen en dat hebben we ook gedaan. Vanwege de 4 wielen, de rechte vormen van de caravan en het gewicht (~1300 kg) een zware last voor de auto.

Het rijden gaat prima, ook vanwege het gewicht van de auto zelf. Bij 90 km/h is de actieradius ongeveer 200 km. Iedere 2 uren laden, dus. Dat is 35-40 kWh per 100 km. In Duitsland moet de caravan meestal worden losgekoppeld bij een laadstation. We hebben de laadsessies gebruikt om alle andere boodschappen ook gelijk te doen: hond uitlaten, koffie, eten, wc, etc. Dat gaat allemaal prima, maar de gemiddelde snelheid is niet hoog.

In Duitsland vond ik de laadtarieven bijzonder hoog: aan de snelwegen (inclusief Autohof) vaak 80 tot 90 eurocent per kWh. We zijn ook in Denemarken (Jutland) geweest: daar zijn de tarieven wat gevarieerder, soms ook gewoon 35 eurocent per kWh.

Een vraag voor de mensen die met een wat lichtere caravan (enkele as, lager gewicht, gestroomlijnd) op pad zijn geweest: hoe is het verbruik in jullie geval?
Dat opladen kan veel goedkoper bij bijvoorbeeld Tesla en Ionity.

De prijzen van Tesla verschillen per tijdstip van laden en erg van land tot land (Tesla Nederland is goedkoop).
Ionity is in een aantal landen goedkoper; vaak rond de € 0,39 per kWh bij afsluiten van een Passport Power abonnement (dat kan voor een maand).
Voor beiden moet wel een app op de smartphone geïnstalleerd worden waaraan een creditcard gekoppeld is.
Als je snel wilt laden is Ionity de beste keuze (tot 240 kWh versus 98 kWh voor Tesla).

Mede Tweakers: nog andere tips?

• Stefannn

Ik heb een kip shelter.
Gebruik hangt van heel veel dingen af maar ik rijd door de bank genomen tussen de 26 en 29 kWh/100km.
26 als het redelijk warm is, geen fietsen op de dissel, achter vrachtwagen.
29 als het wat koeler is (maar geen winter), geen fietsen op de dissel, niet achter vrachtwagen

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Superbert225
Dat is helemaal waar…

Alleen komt deze melding in mijn geval soms 6x op een dag voor (de geneugten van vlak bij grens wonen). De meeste mensen zien dit schermpje 1 of 2x op vakantie tripjes verschijnen.
CeesTax schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Drie maal door de menu-structuur lopen kost waarschijnlijk meer tijd dan een enkele keer op de OK knop drukken van de land-informate pop-up. 8)

• medaill0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-10-2024
Heeft er iemand een afneembare trekhaak op zijn/haar Ioniq5. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet zonder trekhaak

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11 21:34
@medaill0n even de zoekfunctie gebruiken en je ziet genoeg info en foto's

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:17
Ik heb m voor de vakantie laten monteren, bij mij hadden ze de zilveren lip te ver afgezaagd en dat zag er niet mooi uit. Na klagen is er een nieuw kunststof deel geplaatst en nu is er niks meer zichtbaar als de trekhaak niet gemonteerd is.

• ThijsR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-07 10:55

Wij hebben een Knaus Sport van 1020kg leeg, 1300 kg max beladen en twee fietsen op de dissel.
Zoals @Stefannn zegt is het niet alleen het gewicht dat telt. De afmeting van de caravan heeft veel meer impact op het verbruik. Zo ook de temperatuur en windkracht.
Met de relatief zware maar lage en smalle Eriba Touring kom je bijvoorbeeld een stuk verder op één lading.

Heb de 73kw versie en een verbruik van 26-31 KwH/100km. Dan haal ik de 200km meestal niet eens ook omdat je de batterij in praktijk van 80-85kw naar ong. 10kw leeg rijdt. Afgelopen zomervakantie met een benzineauto (Seat Ateca) met 50l tank naar midden Frankrijk geweest. Dan moet je ook om de 400km tanken en staat er in hoogseizoen vaak een kleine rij voor de pomp. Dat afkoppelen is inderdaad irritant, maar daar ontkom je meestal niet aan mits je een Fastned pakt. Die zijn dan weer minder snel dan bijv. Ionity.

• Razwer
Stefannn schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:55:
[...]

Zeker velgen doen.
En de auto is nogal gevoelig voor balanceren, heb ik voor terug gemoeten en lees je meer van.
Hoe zit dat eigenlijk met de TPMS sensoren wanneer je velgen wisselt?

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-11 09:16
Razwer schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

geen probleem, na een stukje rijden doen ze het gewoon weer

[ Voor 27% gewijzigd door Tiggy80 op 27-08-2024 13:30 ]

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-11 16:50
Stefannn schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:55:
[...]

Zeker velgen doen.
na 2 a 3 seizoenen ? ik betaal per wissel (met opslag van banden) en balanceren op een Hunter Roadforce rond de 80 euro. Dat maakt 240 euro in drie seizoenen, dat is net 1 velg waarbij je dan ook nog steeds een band moet laten omleggen (de eerste keer).
4 banden op velg staan behoorlijk in de weg en juiste bewaarconditie is ook wel een ding.

Nog nooit (de laatste 18 jaar) problemen gehad met banden, of balanceren.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:21

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Marcel2020 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:23:
[...]

na 2 a 3 seizoenen ? ik betaal per wissel (met opslag van banden) en balanceren op een Hunter Roadforce rond de 80 euro. Dat maakt 240 euro in drie seizoenen, dat is net 1 velg waarbij je dan ook nog steeds een band moet laten omleggen (de eerste keer).
4 banden op velg staan behoorlijk in de weg en juiste bewaarconditie is ook wel een ding.

Nog nooit (de laatste 18 jaar) problemen gehad met banden, of balanceren.
Je kan velgen vaak ook weer verkopen. Aanschaf - restwaarde = kosten.
Als jij om de zes maanden 80 euro betaalt en je rijdt zeven jaar dan doe je veertien bandenwissels. (€1120)

Ik adviseer ook om een setje velgen tweedehands te kopen, idealiter al met winterbanden erop. Wie weet zijn die er... Koop dan ook direct een krik, een wielmoer- en een momentsleutel.
Zelf je banden omzetten is zo gedaan en scheelt veel geld. Je bent in veel gevallen zelf sneller klaar dan wanneer je naar een garage toe moet rijden en wachten.

• Tiggy80
FijneKnul schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:31:
[...]

Je kan velgen vaak ook weer verkopen. Aanschaf - restwaarde = kosten.
Als jij om de zes maanden 80 euro betaalt en je rijdt zeven jaar dan doe je veertien bandenwissels. (€1120)

Ik adviseer ook om een setje velgen tweedehands te kopen, idealiter al met winterbanden erop. Wie weet zijn die er... Koop dan ook direct een krik, een wielmoer- en een momentsleutel.
Zelf je banden omzetten is zo gedaan en scheelt veel geld. Je bent in veel gevallen zelf sneller klaar dan wanneer je naar een garage toe moet rijden en wachten.
ik vind het voornamelijk gewoon makkelijk om het zelf te doen. vaak kom ik thuis en heb ik het weer bericht voor de komende tijd gehoord en bedenk dan dat het handig kan zijn om te wisselen; 30 min later is het gepiept. staan de velgen in de weg? tja het kost ruimte in de schuur.... dat wel. overigens is het ook wel handig als er wat met je banden is, ik zag een schoef in de band zitten; winterbandje gepakt, wiel gewisseld en de band laten repareren, thuis weer gewisseld :9

• mhamelink
  • Laatst online: 03-11 17:11
CharlieBulldog schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:56:
[...]

Dat opladen kan veel goedkoper bij bijvoorbeeld Tesla en Ionity.

De prijzen van Tesla verschillen per tijdstip van laden en erg van land tot land (Tesla Nederland is goedkoop).
Ionity is in een aantal landen goedkoper; vaak rond de € 0,39 per kWh bij afsluiten van een Passport Power abonnement (dat kan voor een maand).
Voor beiden moet wel een app op de smartphone geïnstalleerd worden waaraan een creditcard gekoppeld is.
Als je snel wilt laden is Ionity de beste keuze (tot 240 kWh versus 98 kWh voor Tesla).

Mede Tweakers: nog andere tips?
Freshmile: verschillende tarieven voor kwh en minuut, met snelladen ben je hierdoor gemiddeld vaak stuk goedkoper uit dan alternatieve passen. Meest goedkoop op het stukje dat je het snelste laad. Werkt ook prima bij fastned in NL bijv.
Ook in Italie bij 11 kw AC-lader vaak goedkoper dan standaard tarief. Alleen niet blijven kleven, dan betaal je de hoofdprijs.

[ Voor 6% gewijzigd door mhamelink op 27-08-2024 17:41 . Reden: aanvulling ]

I5rijder

• Superbert225
Gemiddeld net boven de 35 kWh/100km (bij ongeveer 93km/u echte snelheid). Caravan is 213 breed, 260 hoog, gewicht schat ik in op 1100-1200kg.

Er waren trajecten waar ik onder de 30kWh/100km kwam, maar er waren ook stukken boven de 40kWh/100km.

In het hoogseizoen zou ik het niet snel aanraden. In het Laagseizoen, zonder haast en met de juiste instelling, is het prima te doen.

• Marcel2020
ik heb de laatste jaren regelmatig van auto gewisseld en had dan zoveel afgeschreven op velgen dat het makkelijk uit kan. Op de winterbanden overigens ook...en op de auto's ;-)
Ja het is makkelijker, maar ook opgeslagen winter/zomerwielen wil je wel eens laten balanceren. keuzes....

• Stefannn
Razwer schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Extra set Tpms sensoren. Je hoeft geen originele te hebben werkt perfect met blanco merk.

• robvanderhelm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:04
Onze Ionic5 P45 geeft aan 'onderhoud over -8 dagen'. We zijn geen 8 dagen te laat want 8 dagen geleden stond hij bij de garage en hij moet nog 10.500 km voordat hij naar zijn 60k beurt moet.
Toch maar ff terug naar de garage denk ik?!

[ Voor 10% gewijzigd door robvanderhelm op 28-08-2024 15:09 ]

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-11 14:34
robvanderhelm schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:08:
Onze Ionic5 P45 geeft aan 'onderhoud over -8 dagen'. We zijn geen 8 dagen te laat want 8 dagen geleden stond hij bij de garage en hij moet nog 10.500 km voordat hij naar zijn 60k beurt moet.
Dit is gewoon een setting die je zelf kan veranderen. Dus als je nog niet op de 60K of (2 of 4 jaar zit) moet je even die datum juist zetten.

• robvanderhelm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:04
amw82 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:34:
[...]
Dit is gewoon een setting die je zelf kan veranderen. Dus als je nog niet op de 60K of (2 of 4 jaar zit) moet je even die datum juist zetten.
Oh bedankt! Ga ik direct ff opzoeken in de handleiding!

Helaas, niet gevonden :O

[ Voor 5% gewijzigd door robvanderhelm op 28-08-2024 16:43 ]

Ligt eraan, in Nederland is het of om de 2 jaar of om de 30.000 km een beurt, dat wat het eerste is.........dus weet niet hoe lang de vorige beurt of km geleden is.....want na een beurt begint de teller opnieuw te lopen O-)

• Rugby82
  • Laatst online: 02-11 07:56
Superbert225 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:33:
Dat is helemaal waar…

Alleen komt deze melding in mijn geval soms 6x op een dag voor (de geneugten van vlak bij grens wonen). De meeste mensen zien dit schermpje 1 of 2x op vakantie tripjes verschijnen.

[...]
Ik heb de nieuwe udate maar zag tijdens de vakantie een vinkje onderin met iets van "De melding voor dit land niet meer tonen". Lijkt me dat als je die eenmaal uit hebt gevinkt de melding niet meer zal komen.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• edvanleeuwen
Hebben jullie ook dat na de laatste update alles instellingen aangezet zijn? Ik heb nu weer een aantal zaken moeten uitzetten, toen ik plots geconfronteerd werd met een automatische snelheidsaanpassing.

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:21

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

edvanleeuwen schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:38:
Hebben jullie ook dat na de laatste update alles instellingen aangezet zijn? Ik heb nu weer een aantal zaken moeten uitzetten, toen ik plots geconfronteerd werd met een automatische snelheidsaanpassing.
Ja, ik had ook enkele settings die weer op default stonden. Volgens mij iets met de radio, maar ik weet het niet meer zeker.

• Tiggy80
even terug naar de garage idd, die hebben wat fout ingesteld

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-11 14:54
Is hier iemand die voor 5 Style de N lederen bekleding heeft gekozen?
Ben benieuwd of daar ook gelijk andere stoelen bij geleverd worden.
Dealer weet het niet, heeft die nog niet uitgeleverd.

• Tiggy80
Japiooo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:04:
Is hier iemand die voor 5 Style de N lederen bekleding heeft gekozen?
Ben benieuwd of daar ook gelijk andere stoelen bij geleverd worden.
Dealer weet het niet, heeft die nog niet uitgeleverd.
sik snap je vraag niet helemaal. bedoel je de style uitvoering of de N-line (edition)? bij de style zie ik nergens de optie om er lederen stoelen in te kiepen en bij de N-line zie ik maar 1 bekleding uitvoering....

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-11 14:54
Tiggy80 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:25:
[...]

sik snap je vraag niet helemaal. bedoel je de style uitvoering of de N-line (edition)? bij de style zie ik nergens de optie om er lederen stoelen in te kiepen en bij de N-line zie ik maar 1 bekleding uitvoering....
Bij samenstellen van de Style uitvoering (84 kWh) kun je kiezen voor N-style lederen bekleding.

• Tiggy80
[quote]Japiooo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:34:
[...]

ah ik heb het gevonden, bij accesoires>interieur kun je dat kiezen. ik zag het niet bij interieur staan, vandaar mijn verwarring.

afgaande op de afbeelding zou je verwachten dat het andere stoelen zijn. bij de N-style (edition) is dezelfde accessoire beschikbaar... maarre heeleerlijk, die dealer kan daar toch zelf wel even achteraan? ook een style kost gewoon een redelijke zak euro's, mag die dealer ook best wat voor doen toch ;)

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-11 14:34
robvanderhelm schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

Oh bedankt! Ga ik direct ff opzoeken in de handleiding!

Helaas, niet gevonden :O
Via Instellingen - voertuig - comfort naar service interval. Kan je zelf de juiste waarde instellen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlJ0TPRswwpbmdNG8IFAo1sqpjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9nfdH03BAsMd9J7gJCHC9NQ.jpg?f=fotoalbum_large

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-11 13:30

Naar Frankrijk in de zomer zit ik rond de 24 - 26 kWh/100km. Laden doe ik na ongeveer 240 km, met een max bereik bij 100% lading van 280km

Eriba Touring 320 (1994)
Gewicht: ongeveer 700kg
Hyundai Ioniq 5 AWD, 72,5 Kw. Bruto

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-11 13:42
Afgelopen...

AWD 73kwh (project 45) --> cavalair 430 met airco er op (caravan hoogte 2.30m). gebruik met caravan --> 28-37KWH/100km. Afhankelijk van weer / stukken meenemen achter vrachtwagens op de cruise control. Met snelheid 92km/u. Gewicht 950/1000kg. De hoogte van de caravan zal het meeste van invloed zijn. Het plaatsen van de airco heeft een vermeerdering van 3-5kwh/100 gegeven.

Uiteindelijk is het bereik 150-200km. Ik plan met 150km vooral met fastned laders. Daarmee hoef je niet te afkoppelen.

[ Voor 48% gewijzigd door Codeaction op 30-08-2024 11:20 ]

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• sempaai
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-03 08:16
Guess-o-meter magicAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJ-pdCChfzwN0pWwP5_yFUb_myQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVFGoIb45TeWw9HY54QKgYJh.jpg?f=fotoalbum_large

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-10 13:22

Wij zijn de afgelopen 3 zomervakanties met een fendt 540TK op pad geweest. Beladen ongeveer 1500kg. I5 Lounge 4wd 73kwh.
Verbruik is herkenbaar, we rijden 100kmh.
Afkoppelen in Duitsland is niet herkenbaar, met de caravan zou ik (in Dld) laden bij Fastned. Daar is bijna altijd een doorrijdplek. Als je bij fastned een abonnement neemt voor 1 maand betaal je 49 cent per kwh.
Afgelopen vakantie naar Noord Italië in totaal maar twee keer afgekoppeld.

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

• Maroi
  • Laatst online: 17-05 22:59
Sinds afgelopen juli in bezit van een nieuwe I5 77kwh RWD en heb de eerste 5k gereden.
Bevalt super maar sinds kort heb ik een hoge fluittoon vanuit ventilator. Met muziek is dat te onderdrukken uiteraard maar in stille auto zeer k*t. Geluid is weg bij uitschakelen climate control.

Verder constateerde ik laatste 2 keer met warm weer (28 graden) dat bij opstarten van auto, climate controle begin te koelen, ik een lichte brom hoor en vibraties in het stuur voel.

Heeft iemand dat ook (eens) ervaren en zijn dat producteigenschappen of is er ‘iets’ niet goed?

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-11 17:14
Maroi schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:09:
Sinds afgelopen juli in bezit van een nieuwe I5 77kwh RWD en heb de eerste 5k gereden.
Bevalt super maar sinds kort heb ik een hoge fluittoon vanuit ventilator. Met muziek is dat te onderdrukken uiteraard maar in stille auto zeer k*t. Geluid is weg bij uitschakelen climate control.

Verder constateerde ik laatste 2 keer met warm weer (28 graden) dat bij opstarten van auto, climate controle begin te koelen, ik een lichte brom hoor en vibraties in het stuur voel.

Heeft iemand dat ook (eens) ervaren en zijn dat producteigenschappen of is er ‘iets’ niet goed?
Vibraties in het stuur is wel een herkenbaar probleem, bij de meesten is een keer goed laten uitbalanceren (met een roadforce apparaat) en uitlijnen door een bandenspecialist de oplossing.
Bij mij helaas tot nog toe niet, zie ook het topic daaromtrent.

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:17
De vibratie in het stuur kan zeker ook de warmtepomp/airco zijn. Je kan in het verbruiksmenu monitoren hoe hard de warmtepomp/airco draait wanneer je de vibraties ervaart.

Onze vorige auto’s (ZOE/Leaf) hadden deze eigenschap ook.

• tesla123
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 27-08 22:27
hoi allemaal, ik heb een Ioniq5 model 2023 Lounge gekocht.
Wat ik niet in het display te zien krijgt is omringende voertuigen wanneer ik HDA inschakel. Wel zie ik blinde hoek waarschuwingen op het (hud) display.

Werkt omringende voertuigen wel bij jullie? Is dit een specifieke instelling dat geactiveerd moet worden?

• ijssgerb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-10 16:58

You can call me Al

• Crocidolite
  • Laatst online: 04-11 10:58
Maroi schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:09:

Is het echt een fluitend geluid? Zelf heb ik 2 x de verdamper van de airco lek gehad en hoorde dan ook constant een lichte brom en meer een sissend dan fluitend geluid. Als ik de climate control uitzette, waren beide geluiden ook gelijk verdwenen. Trillingen aan het stuur zijn mij destijds niet opgevallen.

Wel tijdens rijden bij bepaalde snelheden lichte trillingen gehad, maar dat kwam door een lichte onbalans in de wielen.

• Maroi
Crocidolite schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:57:
[...]

Is het echt een fluitend geluid? Zelf heb ik 2 x de verdamper van de airco lek gehad en hoorde dan ook constant een lichte brom en meer een sissend dan fluitend geluid. Als ik de climate control uitzette, waren beide geluiden ook gelijk verdwenen. Trillingen aan het stuur zijn mij destijds niet opgevallen.

Wel tijdens rijden bij bepaalde snelheden lichte trillingen gehad, maar dat kwam door een lichte onbalans in de wielen.
Het is echt een fluitend geluid… net als wind langs raam gaat, hele wisselend in volume.
Las vandaag ergens anders een reactie van iemand en die had over bijgeluid door batterij koeling. Tijdens rijden heb je dan 2 kleppen bij bumper extra open staan en wellicht die invloed hebben op luchtstroming bij/in ventilatie.
Vandaag was koeler en was alles rustig. Geen gefluit of brommende climate.

• tomhier
Maroi schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:33:
[...]

Het is echt een fluitend geluid… net als wind langs raam gaat, hele wisselend in volume.
Las vandaag ergens anders een reactie van iemand en die had over bijgeluid door batterij koeling. Tijdens rijden heb je dan 2 kleppen bij bumper extra open staan en wellicht die invloed hebben op luchtstroming bij/in ventilatie.
Vandaag was koeler en was alles rustig. Geen gefluit of brommende climate.
Als je aan de snellader hebt gestaan, dan hoor je ook zo'n geluid, dat klopt wel.
Maar dan moet je wel aan de snellader hebben gestaan :)

• Maroi
tomhier schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:48:
[...]

Als je aan de snellader hebt gestaan, dan hoor je ook zo'n geluid, dat klopt wel.
Maar dan moet je wel aan de snellader hebben gestaan :)
Bij mijn thuislader (11kwh) gaat ie ook open! ;)
Maar tijdens rijden kunnen de kleppen toch ook open gaan?!

• tomhier
Maroi schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:12:
[...]

Bij mijn thuislader (11kwh) gaat ie ook open! ;)
Maar tijdens rijden kunnen de kleppen toch ook open gaan?!
Ja, dat klopt allemaal.
Ik reageerde meer op het geluid wat je hoort, maar wel als je bij een snellader hebt gestaan, wat enigszins overeenkomt met wat jij ervaart.

• nietwijk
tesla123 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:46:
hoi allemaal, ik heb een Ioniq5 model 2023 Lounge gekocht.
Wat ik niet in het display te zien krijgt is omringende voertuigen wanneer ik HDA inschakel. Wel zie ik blinde hoek waarschuwingen op het (hud) display.

Werkt omringende voertuigen wel bij jullie? Is dit een specifieke instelling dat geactiveerd moet worden?
Waarschijnlijk heeft men de korting genomen in ruil voor ontbreken HDA2. Ivm componentschaarste destijds.

Aanvulling:
In de periode rond 2022 zijn veel voertuigen uitgeleverd zonder HDA2 en FCA-JX. in ruil voor 750 euro korting. Onderstaande snapshot uit de prijslijst (maart 2022 en mei 2022):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eH9euOqIk8HibIhONJHK9B67URQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/upmxyavvGb96yEQ6ajLrtjlj.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door nietwijk op 04-09-2024 08:55 ]

• tesla123
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 27-08 22:27
Ik heb het al gevonden, ik zat in de verkeerde display settings. Dank voor de reacties.

• Tiggy80
ongelofelijk, gisteren een 60k beurt gehad en ze hebben de remvloeistof op vocht getest; hoefde nog niet vervangen te worden, dat dus na bijna 3 jaar en het regenseizoen afgelopen jaar in NL. was aangenaam verrast door het resultaat, maar ook dat de dealer niet klakkeloos ging vervangen. scheelde toch weer 145,- ofzo.

HMNL blijft zich helaas wel verschuilen achter het excuus dat op hun website "vanaf" prijzen voor het onderhoud staan, ondanks dat ze dondersgoed weten welke werkzaamheden gewoon voorgeschreven worden bij 30 en 60k km. al met al vind ik het onderhoud namelijk best prijzig als ik het vergelijk met de onderhoudskosten die ik had aan mijn grand picasso. maar goed, at zie ik maar als een leermomentje

• CeesTax

CeesTax

2022 Ioniq5 RWD 73kW

Mijn 60.000 km beurt bestond uit S60K48MPST, BICOP, 41D033 (gratis), TRA(gratis), 40D075 (gratis) en luchtkanalen behandeling, geen vervanging remvloeistof, noch vervanging koelvloeistof, totaalbedrag 213,39 incl.BTW. Ik vraag me af wanneer die vloeistoffen wel aan vervanging toe zijn. Klaarblijkelijk is dit niet standaard bij 60.000 km beurt.

• Tiggy80
CeesTax schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:00:
Mijn 60.000 km beurt bestond uit S60K48MPST, BICOP, 41D033 (gratis), TRA(gratis), 40D075 (gratis) en luchtkanalen behandeling, geen vervanging remvloeistof, noch vervanging koelvloeistof, totaalbedrag 213,39 incl.BTW. Ik vraag me af wanneer die vloeistoffen wel aan vervanging toe zijn. Klaarblijkelijk is dit niet standaard bij 60.000 km beurt.
dat is dan wel weer apart, toch fijn dat het allemaal zo lekker transparant is 8)7

• nietwijk
Tiggy80 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 06:54:
[...]

dat is dan wel weer apart, toch fijn dat het allemaal zo lekker transparant is 8)7
Vandaar dat ik al een paar keer aangegeven heb dat je beter vooraf een prijs opvraagt. Je kan het ook doen bij inleveren van de auto, maar dan sta je al voor het blok en kan je er niet meer rustig naar kijken of onafhankelijk advies inwinnen.

Als je je huis laat verbouwen vraag je toch ook eerst een prijs op? Dan kan je zelf beslissen of je alles laat doen, een deel laat doen, of verder kijkt naar een andere aanbieder als iets je niet aanstaat.

Vroegah deed je om de 12 maanden kleine beurt en vervolgens grote beurt. Vaste prik, vaste prijs. Dat is niet meer. Tegenwoordig gaat het op kilometer of leeftijd en niet meer alles synchroon. Het mag wel synchroon, dan betaal je gewoon meer. Daarom heb ik bijvoorbeeld de remmen niet laten doen tijdens de onderhoudsbeurt. Naast al het "reguliere" onderhoud proberen ze allerlei extra's aan te smeren, want daar verdienen ze nu eenmaal het meeste op en 9 van de 10 klanten betaalt toch wel. Zij zijn toch de specialist..... Vaak heeft de dealer wel een specialist rondlopen, maar bij de hedendaagse dealers is de kans groot dat jouw auto die specialist niet tegenkomt.

• Tiggy80
nietwijk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:31:
[...]

Vandaar dat ik al een paar keer aangegeven heb dat je beter vooraf een prijs opvraagt. Je kan het ook doen bij inleveren van de auto, maar dan sta je al voor het blok en kan je er niet meer rustig naar kijken of onafhankelijk advies inwinnen.

Als je je huis laat verbouwen vraag je toch ook eerst een prijs op? Dan kan je zelf beslissen of je alles laat doen, een deel laat doen, of verder kijkt naar een andere aanbieder als iets je niet aanstaat.

Vroegah deed je om de 12 maanden kleine beurt en vervolgens grote beurt. Vaste prik, vaste prijs. Dat is niet meer. Tegenwoordig gaat het op kilometer of leeftijd en niet meer alles synchroon. Het mag wel synchroon, dan betaal je gewoon meer. Daarom heb ik bijvoorbeeld de remmen niet laten doen tijdens de onderhoudsbeurt. Naast al het "reguliere" onderhoud proberen ze allerlei extra's aan te smeren, want daar verdienen ze nu eenmaal het meeste op en 9 van de 10 klanten betaalt toch wel. Zij zijn toch de specialist..... Vaak heeft de dealer wel een specialist rondlopen, maar bij de hedendaagse dealers is de kans groot dat jouw auto die specialist niet tegenkomt.
als je dat doet dan krijg je in mijn geval (en meerdere hier begrijp ik) gewoon (vooraf) de HV koelvloeistof op de bon. zeg mij maar of het nu wel of niet noodzakelijk is om die elke 60k te vervangen of wat de criteria zijn om de vloeistof te vervangen; het wordt voorgeschreven door Hyundai krijg je dan te horen. gezien het onderhoud volgens opgave een eis is voor behoud van garantie doe ik het dan toch maar. dus ja ik wist van tevoren wat er gedaan ging worden en ik wist ook van te voren dat dit veel meer zou zijn dan de geadverteerde bedragen op de hyundai site.

mijn dealer heeft dus de remvloeistof gecontroleerd op het vocht percentage en op basis daarvan niet vervangen, dat was volledig tegen mijn verwachting in, want ik had verwacht; zee gaan het "testen" en raad eens? ja hoor het moet vervangen worden. dus dat was volledig volgens de opgave vooraf

• tomhier
Ik heb in het verleden wel eens geklaagd dat de rijassistenten vrij beroerd zijn.
Ik had regelmatig dat de auto de rijbaan niet meer kon volgen in flauwe bochten of dat ik de vangrail in werd gereden als ik niks zou doen...

Laatst heeft m'n auto een week bij de dealer staan om het probleem van een hevig trillend stuur op te lossen (wat helaas niet gelukt is, maar daar hebben we een ander topic voor).

Nu bleek dat ook m'n stuur wat scheef stond en hebben ze die recht gezet.
Nu merk ik op dat de rijassistenten eigenlijk hun werk doen zoals verwacht.
Eerlijk gezegd nog niet op t niveau van een VAG wagen (ik had hiervoor een Skoda Karoq), maar het is een flinke verbetering.

Dus heb je problemen met de rijassistenten? Laat eens je stuur nakijken!

edit: de laatste update van de rijassistenten was eerder al gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door tomhier op 06-09-2024 16:00 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:37
Tiggy80 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:03:
mijn dealer heeft dus de remvloeistof gecontroleerd op het vocht percentage en op basis daarvan niet vervangen, dat was volledig tegen mijn verwachting in, want ik had verwacht; zee gaan het "testen" en raad eens? ja hoor het moet vervangen worden. dus dat was volledig volgens de opgave vooraf
Het probleem met het testen is dat je dat in het reservoir doet, terwijl het vocht vooral aan de andere kant (bij de remzuigers) het systeem binnendringt.
Bovendien is er door de zeer dunne remleidingen nauwelijks circulatie, zodat het maar de vraag is hoe representatief die meting in het reservoir is.
Verder heeft remvloeistof met te veel vocht naast het te lage kookpunt nog een extra nadeel: dat vocht zorgt voor roest op je remzuigers die daardoor op termijn vast gaan zitten.

Ik laat daarom de remvloeistof in onze auto's elke twee jaar verversen. Die ~50 euro die dat kost heb ik graag over voor de verhoogde betrouwbaarheid.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 22-10 12:39
CeesTax schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:00:
Sorry, maar wat zijn deze service acties:

BICOP?
TRA?

• Tiggy80
Andrehj schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:31:
[...]

Het probleem met het testen is dat je dat in het reservoir doet, terwijl het vocht vooral aan de andere kant (bij de remzuigers) het systeem binnendringt.
Bovendien is er door de zeer dunne remleidingen nauwelijks circulatie, zodat het maar de vraag is hoe representatief die meting in het reservoir is.
Verder heeft remvloeistof met te veel vocht naast het te lage kookpunt nog een extra nadeel: dat vocht zorgt voor roest op je remzuigers die daardoor op termijn vast gaan zitten.

Ik laat daarom de remvloeistof in onze auto's elke twee jaar verversen. Die ~50 euro die dat kost heb ik graag over voor de verhoogde betrouwbaarheid.
ik weet precies hoe vocht en remvloeistof werkt, echter ik heb ook de ervaring met zowel motoren als autos dat het nogal wisseld hoeveel vocht erin trekt. voor 50,- had ik het ook elke 2 jaar laten doen, maar het is helaas geen 50 euro meer maar 145 tegenwoordig. (tenzijn je hetzelf doet, dan ben je idd voor een paar tientjes klaar, maar daar vind ik mijn vrije tijd dan weer te duur voor)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:37
Tiggy80 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:41:
ik weet precies hoe vocht en remvloeistof werkt, echter ik heb ook de ervaring met zowel motoren als autos dat het nogal wisseld hoeveel vocht erin trekt. voor 50,- had ik het ook elke 2 jaar laten doen, maar het is helaas geen 50 euro meer maar 145 tegenwoordig. (tenzijn je hetzelf doet, dan ben je idd voor een paar tientjes klaar, maar daar vind ik mijn vrije tijd dan weer te duur voor)
Dan heb je een dure garage.
Ik doe remvloeistof (net als airco onderhoud) ook niet zelf, maar laat dat doen door de lokale garage.
Net even nagekeken.
Op de factuur van augustus 2023 staat:
- Remvloeistof verversen 36,26
- Remvloeistof 12,50
Samen 48.76 excl BTW, dus € 59 incl BTW. Inderdaad iets meer dan de geschatte 50 euro, maar zeker geen 145 euro.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• -CJ

-CJ

Not remastered

tomhier schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:29:
Ik heb in het verleden wel eens geklaagd dat de rijassistenten vrij beroerd zijn.
Ik had regelmatig dat de auto de rijbaan niet meer kon volgen in flauwe bochten of dat ik de vangrail in werd gereden als ik niks zou doen...

Laatst heeft m'n auto een week bij de dealer staan om het probleem van een hevig trillend stuur op te lossen (wat helaas niet gelukt is, maar daar hebben we een ander topic voor).

Nu bleek dat ook m'n stuur wat scheef stond en hebben ze die recht gezet.
Nu merk ik op dat de rijassistenten eigenlijk hun werk doen zoals verwacht.
Eerlijk gezegd nog niet op t niveau van een VAG wagen (ik had hiervoor een Skoda Karoq), maar het is een flinke verbetering.

Dus heb je problemen met de rijassistenten? Laat eens je stuur nakijken!
En, mocht je het nog niet hebben laten doen, laat de (fysieke) update uitvoeren door de dealer!

• CeesTax

CeesTax

2022 Ioniq5 RWD 73kW

PhilippeJoris schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:37:
[...]

Sorry, maar wat zijn deze service acties:

BICOP?
TRA?
BICOP Carrosserie controle uitgevoerd
TRA (ik denk) TerugRoepActie, vermoedelijk horende bij de 41D033 en 40D075 omdat deze term eronder werd vermeld.

• nietwijk
Andrehj schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:31:
[...]

Vocht komt via het reservoir binnen (open verbinding met de lucht), dus logische plek om daar te testen. Zou niet best zijn als het via de zuigers naar binnen komt. Aan de andere kant van de zuiger druk je tot 200 bar. Dan zou je systeem zo leeg zijn. Vocht in de remvloeistof zorgt ook niet voor roest op de zuigers. Roest op de zuigers komt altijd van buitenaf, langs de rubber stofhoes die over de zuiger valt.

Een beperkte mate van water in het remsysteem is in NL niet zo spannend omdat hier niet zo veel bergen zijn en de remmen niet zo heet worden. Het nadeel van water in het remsysteem is dat water bij hoge temperatuur verdampt en dat is samendrukbaar. Gevolg is dat je geen druk kan opbouwen en dus de remklauwen niet kan bekrachtigen. Dan praten we wel over flinke temperaturen hoor, maar die kunnen in bergachtige gebieden (zonder regeneratief remmen) of op het circuit optreden.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:33

GG85

.......

Kleine update wbt de ICCU service actie waarbij ze ICCU preventief controleren:

Net mij MY2023 weg gebracht voor de eerste beurt en vlgns de dame hoeft alles niet meer los.
Ze checken voor foutmeldingen in de boordcomputer en pas als die wat zegt halen ze hem open.
Dan evt vervangen of niet.

• nietwijk
GG85 schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:50:
Kleine update wbt de ICCU service actie waarbij ze ICCU preventief controleren:

Net mij MY2023 weg gebracht voor de eerste beurt en vlgns de dame hoeft alles niet meer los.
Ze checken voor foutmeldingen in de boordcomputer en pas als die wat zegt halen ze hem open.
Dan evt vervangen of niet.
Volgens mij was het van begin af al zo.

• Madtraxxz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-09 22:38
Ik weet dat het misschien wel eerder besproken is in dit topic, maar is er iets aan het ellenlange wachten te doen voor je het scherm kan gebruiken. Navigeren op android auto duurt vrij lang als ik eerst nog moet wachten tot ik de "Accepteer" voorwaarden kan indrukken (want dat ding is dus eerst grijs...)

• nietwijk
Madtraxxz schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:11:
Ik weet dat het misschien wel eerder besproken is in dit topic, maar is er iets aan het ellenlange wachten te doen voor je het scherm kan gebruiken. Navigeren op android auto duurt vrij lang als ik eerst nog moet wachten tot ik de "Accepteer" voorwaarden kan indrukken (want dat ding is dus eerst grijs...)
Ik zoek het adres op mijn telefoon op tijdens het starten van de auto. Op de telefoon vind ik prettiger werken en de juiste route kiezen, even in- en uitzoomen ter controle. Tegen de tijd dat je daar mee klaar bent is je auto ook opgestart en staat ie op je grote display.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 08:06
Even een offerte gevraagd voor mijn onderhoud van 90k km / 3 jaar.
232 euro voor koelvloeistof vervangen.
76 euro voor batterij noodoproep
130 euro arbeidsloon voor batterij vervangen
en de standaard beurt kosten van 178 euro.
Totaal iets meer dan 600 euro.

Ik laat die batterij niet uitvoeren, die houd het vast nog wel iets langer vol. Batterij zou elke 3 jaar moeten, wat overeen komt met het Deense onderhoudsschema. (EV6 elke 4 jaar)
Koelvloeistof moet ook elke 3 jaar, maar de eerste keer pas na 210k km volgens de gevonden tabel van @ZuinigeRijder https://gathering.tweaker...message/75766742#75766742 voor de EV6.
En als het profiel van de banden minder is dan 1,6mm mag ik de auto vanwege veiligheid niet meenemen.
Ben benieuwd of mijn auto in beslag wordt genomen.

[ Voor 7% gewijzigd door ditbenikecht op 09-09-2024 14:00 ]

• nietwijk
ditbenikecht schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:53:
Even een offerte gevraagd voor mijn onderhoud van 90k km / 3 jaar.
232 euro voor koelvloeistof vervangen.
76 euro voor batterij noodoproep
130 euro arbeidsloon voor batterij vervangen
en de standaard beurt kosten van 178 euro.
Totaal iets meer dan 600 euro.

Ik laat die batterij niet uitvoeren, die houd het vast nog wel iets langer vol. Batterij zou elke 3 jaar moeten, wat overeen komt met het Deense onderhoudsschema. (EV6 elke 4 jaar)
Koelvloeistof moet ook elke 3 jaar, maar de eerste keer pas na 210k km volgens de gevonden tabel van @ZuinigeRijder https://gathering.tweaker...message/75766742#75766742 voor de EV6.
En als het profiel van de banden minder is dan 1,6mm mag ik de auto vanwege veiligheid niet meenemen.
Ben benieuwd of mijn auto in beslag wordt genomen.
Thx voor het delen. Batterij zou ik (als privé eigenaar) uitstellen tot de auto begint te mekkeren. Kost zat! Was ff googlen of je die makkelijk zelf kan kopen en vervangen, maar niet veel over te vinden. Voor het nageslacht: 96515P2000 lijkt het artikelnummer van de batterij in de eCall module. Lijkt bereikbaar te zijn door verwijdering van het dashboardkastje. Ik vind zo geen goedkopere dan wat je via de dealer kreeg.
Dat van koelvloeistof vind ik ook wel een mooi uitgangspunt. Om daar nou bij elke willekeurige onderhoudsbeurt ruim 200 euro tegenaan te gooien vind ik zonde. Ik heb liever dat die gasten zo veel mogelijk van mijn auto afblijven en alleen het noodzakelijke doen. Mijn auto wordt er telkens niet beter op als hij bij de dealer komt. Sloop ik hem liever zelf.

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 22-10 12:39
Gisteren een klein 1000km afgelegd door Duitsland aan 130kmh. Het was op een bepaald moment 32°C. Dat heeft de batterij blijkbaar niet graag. Maar nog straffer, vandaag opgeladen tot 80% en dat geeft een range van 297 km.

Mag ik er van uitgaan dat dit mooi terug naar de 400 km gaat op korte termijn, hoop ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG9-M2KboV-9Kb-Cwd30752WdJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymDEDqnvVdoWvc6pDDolDQ7U.jpg?f=fotoalbum_large

• Crocidolite
  • Laatst online: 04-11 10:58
PhilippeJoris schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:45:
Gisteren een klein 1000km afgelegd door Duitsland aan 130kmh. Het was op een bepaald moment 32°C. Dat heeft de batterij blijkbaar niet graag. Maar nog straffer, vandaag opgeladen tot 80% en dat geeft een range van 297 km.

Mag ik er van uitgaan dat dit mooi terug naar de 400 km gaat op korte termijn, hoop ik?
Ik weet niet of dat op de korte termijn weer omhoog gaat. Sinds een maand of 3 a 4 heb ik hetzelfde. Bij 100% zit ik nu op zo'n 390 km bereik, een jaar geleden haalde ik wel eens de 500 km bij 100%.

Ik vermoed dat het met je rijstijl te maken heeft, en dat de auto aan de hand van je rijstijl de range inschat.

• vifra

[Afbeelding]
De geschatte range is eentje dat rekening houdt met je rijgemiddelde van de x voorbije dagen ... dus als je daar veel aan 130km gereden hebt dan zal dat laag zijn; als je veel stad / provinciewegen doet aan 50 a 70 dan zal dat hoog zijn ...
verder inderdaad temperatuur en weeromstandigehden hebben ook een invloed ....

• Tiggy80

[Afbeelding]
nee, ik zou er niet vanuit gaan O-) , ik heb doorgaans op 80% een GOM van 310-330. mijn overall gemiddelde is rond de 19kw/100km na 60k en (bijna) 3 jaar. winters trekken het gemiddelde rijbereik goed naar beneden, evenals flink doorrijden op de snelweg.

• Marcel2020
Hoe staat het eigenlijk met de forummer die aan zijn 6e of 7e ICCU toe was? Kan de post niet zomaar meer vinden, ik ben eigenlijk wel benieuwd of enig onderzoek al iets heeft opgeleverd?

Pagina: 1 ... 237 ... 277 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic