• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-10 17:59
vifra schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:57:
[...]

Of je gaat met de hand en doet dan nog eens de moeite voor waxen enzo
Matte lak wax je natuurlijk niet. Het issue met de wasstraat is vooral dat je matte auto dus gaat "glimmen" (op den duur) door de "poets" bewegingen.
Het fenomeen "swirls" is al genoemd, wat ook een issue is met gewone lak door slecht "poetswerk" door de wasstraat maar bij matte lak is dat dus nog een groter issue. Je krijgt zo mogelijk vlekken in je lak.
En natuurlijk kan je uit gemak door de wasstraat. Iedereen is vrij om te doen met zijn exemplaar wat hij/zij/hun willen.
Een echte liefhebber zal überhaupt nooit door de wasstraat gaan, wel of geen matte lak, wasstraat (hoe "goed" dan ook) is funest voor je lak.
Wanneer een handleiding van de auto expliciet vermeld dat het niet aangeraden is om door de wasstraat te gaan kan je ook mogelijk je lak garantie kwijt raken. Wat dat dan ook waard mag zijn...

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:52
Cozm0 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:30:
Na een maand of 4 zijn de problemen met de USB poort eindelijk gefixed door de dealer.
Bleek dat de USB kabel connectie achter het dashboard in de onboard entertainment module niet goed gesoldeerd was. Toen de dealer de interne kabel van de USB poort naar de entertainment module wilde vervangen, bij een eerdere poging tot fixen, brak de hele aansluiting af.
Na een week of 6 wachten is gisteren de gehele entertainment module (a 5600 euro) vervangen onder garantie.
Alle settings waren verdwenen, maar ik wel eindelijk weer een stabiele connectie met mijn telefoon, voor het gebruik van Google Maps, Spotify maar vooral Teams voor meetings in de auto.

Ik las de afgelopen dagen hier veel over de ICCU, die blijkt idd veel issues te geven, de dealer ziet het terug bij de Ionic 5 & 6 en de Kia EV6. Als het thuisladen niet meer kan is dat het begin van het einde voor de hele unit en moet hij vervangen worden.
eeeh teams meeten op je foon werkt toch gewoon?
(neemt niet weg dat het K&* is)

Je kunt van je settings een backup maken als het goed is.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Grijze Ridder
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-10-2024
Grijze Ridder schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Update defecte verwarming/airco.

I5 in november 2023 gekregen (lease). Al 5 keer bij dealer geweest voor niet goed functionerende verwarming/koeling. Eerst systeem op druk gezet, die stond te hoog vanaf fabriek, daarna airco compressor vervangen helaas ook niks, systeem gespoeld en afgesteld, ook niks, deze week volledige regelunit uit het dashboard gewisseld en helaas ook niks. Probleem is vooral dat het at random voordoet. Dus kachel werkt soms wel soms niet. Garage begon me al bijna niet meer te geloven, totdat men deze week zelf heeft ervaren wat er gebeurt. Gelukkig hebben ze een datadump gemaakt toen probleem zich voordeed. Deze dump gaat nu naar Hyundai Nederland. En dus afwachten. En oh ja als leen auto rij ik nu een VW ID5, wat een fijn karretje......

Als men iets gaat vinden zal ik het hier droppen, ik heb het idee dat weinig I5 rijders hier last van hebben.
Update 20-03-24
Morgen kan ik I5 weer ophalen bij dealer, ze hebben van een nieuwe I5 alles wat met verwarming te maken heeft vervangen en bij mij erin gezet, sensoren, regelingen hele zooi. Volgens hun zou die het moeten doen. Ik heb mijn twijfels maar ga het zien. Door dit te doen geef je ook aan dat je defout niet kan traceren. Blijft een speciaal geval. Morgen gaan we hem maar weer testen in de praktijk.

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-10 20:55
Impstoker schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:47:
Ik vind een licht interieur mooier, maar is het slim?
Hoe besmettelijk is een licht interieur?
Iemand met een licht (faux leer toch?) interieur en kleine kinderen?
Is het een beter idee om voor het donkere interieur te gaan?

En is het de moeite bij het zoeken naar een geschikte tweedehandse Ioniq 5 om een panorama dak als vinkje te hebben? Het maakt de rit achterin wel wat ruimtelijker vind ik altijd.

Nog een vraag:
Staat Lane-assist altijd aan? Ik weet dat je het uit kan zetten met lang ingedrukt houden op ‘t knopje. Maar bij het uit en aan zetten van de auto staat dat dan weer aan?
Gemerkt dat die functie echt bagger is op plattelands wegen. Daar moet je vaker over een lijn om ruimte te maken voor andere voertuigen.
Ik heb het lichte interieur (kinderen 10 en 13), auto blijft goed schoon. Wel voor de zekerheid altijd een pak natte doekjes in de auto, maar eerlijk gezegd nog nooit nodig gehad.
Omdat het interieur licht vind ik de auto ruimtelijk en heeft een panorama dak niet veel toegevoegde waarde. Vorige auto had een zwart interieur en daar vond ik het panorama dak wel weer fijn (behalve in de zomer ... heet heet).

• rob_38
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-10 15:56
Ik heb gisteren m'n I5 Connect ontvangen, wat een auto :)! Ik heb alleen het volgende nog niet kunnen uitvinden, misschien weten jullie het..
Achter op de hendel van de richtingaanwijzer en van de ruitenwisser zit een knopje / schuifje die je naar boven en/of onder kunt drukken. Paar keer geprobeerd, maar er gebeurd voor mn gevoel niets. Wat doen die knoppen / schuifjes?

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-10 13:26
rob_38 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:00:
Ik heb gisteren m'n I5 Connect ontvangen, wat een auto :)! Ik heb alleen het volgende nog niet kunnen uitvinden, misschien weten jullie het..
Achter op de hendel van de richtingaanwijzer en van de ruitenwisser zit een knopje / schuifje die je naar boven en/of onder kunt drukken. Paar keer geprobeerd, maar er gebeurd voor mn gevoel niets. Wat doen die knoppen / schuifjes?
Intervalsnelheid ruitenwisser

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• rob_38
Jirnsum schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:12:
[...]

Intervalsnelheid ruitenwisser
Volgens mij zitten die gewoon aan de voorkant? En er zit ook nog een knopje aan de achterkant van de hendel van het licht..

• Marcel2020
rob_38 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:57:
[...]

Volgens mij zitten die gewoon aan de voorkant? En er zit ook nog een knopje aan de achterkant van de hendel van het licht..
het is een steeltje dat aan de voor en achterzijde uitsteekt, plaats anders even een foto...

• rob_38
Marcel2020 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:14:
[...]

het is een steeltje dat aan de voor en achterzijde uitsteekt, plaats anders even een foto...
Ah check, wat dom van me. Hij steekt inderdaad 'door' de hendel heen. Tnx :)!

• Marcel2020
rob_38 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:21:
[...]

veel plezier met je I5 !

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 14:29
rob_38 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:21:
[...]

Haha welkom! ;)

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-10 12:39
rob_38 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:57:
[...]

Het hendeltje aan de lichtschakelaar is voor de mistlampen achter. Het hendeltje voor- en achterzijde is hetzelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door PhilippeJoris op 22-03-2024 17:44 ]

• Nyko
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:11
Ik weet niet of het al gepost is hier maar kwam net dit artikel tegen.
https://electrek.co/2024/...-147k-evs-us-ioniq-5-ev6/

Life is a bitch, then you die.

• Marcel2020
Nyko schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:34:
al een paar dagen terug, maar dat maakt het niet minder aktueel !

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-10 14:15
Ik had 2w geleden een hele rare zombie modus. Hij bleef in P staan. Sure, eerst de airco truuk, maar hij wilde niet uit. Dus dan werkt die niet. Goed, dan de 12v ontkoppelen, that'll teach him (niet de eerste keer dat ik het zo heb opgelost). Maar bij reconnect van de accu, stonde auto weer meteen aan, zonder dat ik iets hoefde te doen. Hij wilde maar niet uit.

15min min en plus ontkoppeld: bij aansluiten, meteen de auto weer aan, incl entertainment systeem. Ergens zat een state vast die niet gereset werd na powerloss. Ik was helemaal ten einde raad. Uiteindelijk herinnerde ik dat ik had opgeladen, en dacht, hmm, als ie aanstaat, en ik steek oplaadkabel erin, dan verander dat vanalles in de auto. En ja hoor, hierdoor veranderde eindelijk de dashboard. Toen uitgezet, weer ontplugd, en kon weer wegrijden. Heeft iemand een tip voor hoe je hem echt kan rebooten? Of waar deze toestand werd vastgehouden?

En lastly, vandaag kusje gehad van busje dat te laat remde. Lichte schade aan de achterkant, net de sensor en de camera gemist, maar 2m wachttijd voor onderdelen. Bij ASN reparatie zeiden ze dat Ioniq 5 en nog een paar andere autos hier bekend om stonden. Beetje balen, maar gelukkig rijd ie nog. Dus top tip: voorkom ongelukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQpqgHW6poDs6YzlrfgFrb1Io1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkzU565EPVZeUcvgkONf9b2F.jpg?f=fotoalbum_large

• PhilippeJoris
Granny charger: ik las ergens hier dat het verlies van deze charger hoog was, iets van 20%. Dus ben ik aan het meten geslagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiCLCo7ocvM4IXBIVPAF3wT5qow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RWdWs9WtgnUs6NSG5SMqjkN.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze foto is te zien hoeveel de zonnepanelen leveren nl. 2.47 kW. De auto en het huis krijgen het niet verbruikt dus de rest gaat het met op nl. 0.119 kW. Het echte verbruik is dus 2.47-0.119=2.35 kW. De auto zegt mij 2.1 kW te ontvangen (10A). Dan zou het verlies dus 0.25/2.35=10.6% zijn (daar zit eigenlijk het rust verbruik van het huis nog in).

Ik vind dat niet slecht, toch beter dan de vermelde 20%. Of redeneert ik verkeerd?
[b]PhilippeJoris in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"Dan zou het verlies dus 0.25/2.35=10.6% zijn (daar zit eigenlijk het rust verbruik van het huis nog in).

Ik vind dat niet slecht, toch beter dan de vermelde 20%. Of redeneert ik verkeerd?
Ik meet ook zoiets, rond de 12%.

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:06
PhilippeJoris schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:18:
Granny charger: ik las ergens hier dat het verlies van deze charger hoog was, iets van 20%. Dus ben ik aan het meten geslagen.

[Afbeelding]

Op deze foto is te zien hoeveel de zonnepanelen leveren nl. 2.47 kW. De auto en het huis krijgen het niet verbruikt dus de rest gaat het met op nl. 0.119 kW. Het echte verbruik is dus 2.47-0.119=2.35 kW. De auto zegt mij 2.1 kW te ontvangen (10A). Dan zou het verlies dus 0.25/2.35=10.6% zijn (daar zit eigenlijk het rust verbruik van het huis nog in).

Sommetje is goed gedaan volgens mij.
Alleen doe je het met "erg veel variabelen". Persoonlijk doe ik een dergelijke vermogens meting altijd:
- Als er geen zon is (savonds). Ik weet niet hoe je de Solar-waardes meet, maar als die via een cloud-monitor platform komen dan lopen die vaak 5 tot 15 minuten achter.
- En dan een keer of 3 op rij de "te meten belasting" (in dit geval de auto) aan & uit schakelen.
Daar dan het gemiddelde van, en sowieso checken of de 3 waardes bij elkaar in de buurt liggen.

Maar goed... ik snap wel dat je niet zozeer bezig was met een test, maar meer met "wat kan ik zonder extra moeite van de huidige waardes leren". Ik denk dat het sommetje dat je maakt verder wel klopt.
Voor zover ik uit "eerder lezen" heb opgemaakt trekt de auto ongeveer 200W "als hij aan staat" en daar komt dan het conversieverlies van 10% bovenop. Dus op 10A zou dat 200W + 230W = 430W zijn hetgeen dan inderdaad 430W/2300W = 19% dus rond de 20% ligt.
Jouw meting laat 2.35kW-2.1kW - 250W verlies zien. Dat is dus veel minder dan de verwachtte 430W. Dus ofwel je "aan-gebruik" is veel minder dan 200W, danwel je conversie verlies is veel minder dan 10%. Maar dat 180W extra kan dus ook 180W extra van de solar zijn waarvan d rapportage wat achter loopt.

Dat "aan gebruik" moet trouwens via de nieuwe software te zien moeten zijn. Dat is een mooie check om eens te doen "voordat ik er überhaupt mee rijd". Maar vrouw is momenteel met de auto op stap dus dat zit er nu niet in.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

bilgy_no1 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:50:
En nog even de terugkoppeling over de Yakima Dakdragers. Deze passen uiteindelijk goed, maar ik vond het wel een puzzel.

De voeten klemmen uiteindelijk meer tegen het metaal aan dan dat het volle gewicht op het glas steunt. En met de Thrubar (meestal zie je de Flushbar) luistert het heel nauw om de lengte van de balken goed in te stellen. Anders gaan de voeten kantelen.

Ik heb uiteindelijk (nog) geen foto van de verkoper gekregen (die hij via de importeur had opgevraagd), maar het voelt secuur en met een proefritje ging het ook prima.

Qua geluid vind ik het meevallen (inclusief Hapro Traxer 6.2), hoewel ik alleen 70 heb gereden op de randweg. Zal straks met de surfplanken ernaast wel iets anders worden vrees ik.

Het zijn mooie dakdragers en voelt verder kwalitatief goed.

[Afbeelding]
Omdat ik het doodzonde vind als goede spullen ongebruikt blijven, geef ik hier graag de heads-up dat mijn Yakima dakdragers voor de Ioniq 5 nu te koop is. Wellicht is er hier iemand nog op zoek.

Ik heb mijn Ioniq 5 eind 2022 verkocht en wilde de dakdragers blijven gebruiken op de nieuwe auto (Model Y). De montageset daarvoor was vorig jaar wel verkrijgbaar, maar die is inmiddels ge-recalled. Daarom nu dus een andere drager voor de Y en is deze set over.

• Stefannn
Dala schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:19:
Ik had 2w geleden een hele rare zombie modus. Hij bleef in P staan. Sure, eerst de airco truuk, maar hij wilde niet uit. Dus dan werkt die niet. Goed, dan de 12v ontkoppelen, that'll teach him (niet de eerste keer dat ik het zo heb opgelost). Maar bij reconnect van de accu, stonde auto weer meteen aan, zonder dat ik iets hoefde te doen. Hij wilde maar niet uit.

15min min en plus ontkoppeld: bij aansluiten, meteen de auto weer aan, incl entertainment systeem. Ergens zat een state vast die niet gereset werd na powerloss. Ik was helemaal ten einde raad. Uiteindelijk herinnerde ik dat ik had opgeladen, en dacht, hmm, als ie aanstaat, en ik steek oplaadkabel erin, dan verander dat vanalles in de auto. En ja hoor, hierdoor veranderde eindelijk de dashboard. Toen uitgezet, weer ontplugd, en kon weer wegrijden. Heeft iemand een tip voor hoe je hem echt kan rebooten? Of waar deze toestand werd vastgehouden?
Ahh.. dat is een mooie extra "oplos mogelijkheid"
Dan vraag ik me meteen af of de V2L plug wellicht zelfs nog beter werkt.
- Laadkabel verbindt (zolang die althans niet aan de laadpaal hangt) enkel de "PP" aansluiting
- V2L plug verbindt als je de schakelaar omzet ook de "CP" aansluiting (de "CP" wordt door de laadpaal gebruikt om met de auto te communiceren maar zonder laadpaal doet die met alleen een laadkabel dus niks)

(daarnaast is V2L plug is minder gesjouw maar dat valt ook wel weer mee, die ligt weer verder weg in de frunk)

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 24-03-2024 10:46 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Razwer
En lastly, vandaag kusje gehad van busje dat te laat remde. Lichte schade aan de achterkant, net de sensor en de camera gemist, maar 2m wachttijd voor onderdelen. Bij ASN reparatie zeiden ze dat Ioniq 5 en nog een paar andere autos hier bekend om stonden. Beetje balen, maar gelukkig rijd ie nog. Dus top tip: voorkom ongelukken.

[Afbeelding]
Zuur. Een maand geleden had ik ook een busje wat te laat remde en mij vanachteren aantikte. Ik zag het aankomen en accelereerde net, maar toch iets te laat, maar heb wel flink minder schade dan wat jij hebt.
Ik kan pas medio mei terecht voor de schade.

• Razwer
Granny charger: ik las ergens hier dat het verlies van deze charger hoog was, iets van 20%.
Dat 20% verlies getal is volgens mij relevant in 110/120v landen.

• Stefannn

[Afbeelding]

Hij nader inzien zit er nog een gaatje in de redenering.......
- de auto ontvangst weliswaar 2.1kW
- maar hoeveel daarvan komt in de accu terecht?
Daarmee bedoel ik:
- de accu is 77.4kWh
- alleen heeft de accu ook nog een efficiency. je zal daar 80 a 84kWh in moeten stoppen om hem vol te krijgen.

Daar kan je dus achter komen door hem bijvoorbeeld 50% bij te laden, hetgeen overeenkomt met 38.7kWh SoC en dat dan te vergelijken met hoeveel kWh je er daadwerkelijk in gestopt hebt.

• PhilippeJoris
Stefannn schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:53:
[...]

Hij nader inzien zit er nog een gaatje in de redenering.......
- de auto ontvangst weliswaar 2.1kW
- maar hoeveel daarvan komt in de accu terecht?
Daarmee bedoel ik:
- de accu is 77.4kWh
- alleen heeft de accu ook nog een efficiency. je zal daar 80 a 84kWh in moeten stoppen om hem vol te krijgen.

Daar kan je dus achter komen door hem bijvoorbeeld 50% bij te laden, hetgeen overeenkomt met 38.7kWh SoC en dat dan te vergelijken met hoeveel kWh je er daadwerkelijk in gestopt hebt.
Klopt. Ik wilde echter het verlies van de lader terugvinden omdat ik hier ergens gelezen had dat het gebruik van een granny charger afgeraden werd tov een 11/22 kW lader vanwege groter/dubbel verlies.

Ik vind dat dus niet terug. Volgens mij zijn die verliezen van dezelfde grootteorde. Ik laad nl met mijn granny charger. Zo blijf ik laag genoeg (< 3 kW) met mijn piekbelasting (moet je in 🇧🇪 voor betalen, capaciteitstarief).

In verband met de opmerking "meten over de cloud", ik mat rechtstreeks over mijn WiFi dus dat zal wel OK zijn. Daarenboven waren de waardes heel stabiel.

En dat er in de auto ook verliezen zijn is zeker correct. AC naar DC omzetting alleen al bv. Maar die zijn gelijk voor alle laders (behalve DC) dus hier irrelevant.

Dus conclusie: als je per dag niet veel kms doet is laden met granny charger een mogelijkheid en kan dat zonder extra kosten vergeleken met een 11/22 kW lader.

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-10 14:15
Stefannn schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:44:
[...]

Ahh.. dat is een mooie extra "oplos mogelijkheid"
Ja dat dacht ik ook, ff een extra bijdragen.
Dan vraag ik me meteen af of de V2L plug wellicht zelfs nog beter werkt.
- Laadkabel verbindt (zolang die althans niet aan de laadpaal hangt) enkel de "PP" aansluiting
- V2L plug verbindt als je de schakelaar omzet ook de "CP" aansluiting (de "CP" wordt door de laadpaal gebruikt om met de auto te communiceren maar zonder laadpaal doet die met alleen een laadkabel dus niks)

(daarnaast is V2L plug is minder gesjouw maar dat valt ook wel weer mee, die ligt weer verder weg in de frunk)
Hmm, ik hoop het niet nodig te hebben, maar dit klinkt beter dan mijn (idle) gedachte om zo'n eco-flow brick in de koffer ruimte mee te nemen. Maar die v2l is goede alternative optie ja.
Razwer schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Zuur. Een maand geleden had ik ook een busje wat te laat remde en mij vanachteren aantikte. Ik zag het aankomen en accelereerde net, maar toch iets te laat, maar heb wel flink minder schade dan wat jij hebt.
Ik kan pas medio mei terecht voor de schade.
Yup, hier ook 21 mei. De monteur kreunde al: ow nee, weer een ioniq 5, die levertijden zijn zo ruk, bel vooral even van te voren of alles echt al binnen is. Wonderbaarlijk werkt alles nog, camera en de sensors.

• Stefannn
PhilippeJoris schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:40:
[...]

Klopt. Ik wilde echter het verlies van de lader terugvinden omdat ik hier ergens gelezen had dat het gebruik van een granny charger afgeraden werd tov een 11/22 kW lader vanwege groter/dubbel verlies.

Ik vind dat dus niet terug. Volgens mij zijn die verliezen van dezelfde grootteorde. Ik laad nl met mijn granny charger. Zo blijf ik laag genoeg (< 3 kW) met mijn piekbelasting (moet je in 🇧🇪 voor betalen, capaciteitstarief).

In verband met de opmerking "meten over de cloud", ik mat rechtstreeks over mijn WiFi dus dat zal wel OK zijn. Daarenboven waren de waardes heel stabiel.

En dat er in de auto ook verliezen zijn is zeker correct. AC naar DC omzetting alleen al bv. Maar die zijn gelijk voor alle laders (behalve DC) dus hier irrelevant.

Dus conclusie: als je per dag niet veel kms doet is laden met granny charger een mogelijkheid en kan dat zonder extra kosten vergeleken met een 11/22 kW lader.
Toch nog even een verduidelijking (geen idee of je dit weet of niet).
De granny charger is eigenlijk geen charger. Net als dat een laadpaal geen laadpaal is.
Beiden zijn niks anders dan een relais dat de "huis electra" op de auto aansluit.
Beiden maken gebruik van dezelfde charger die in de auto zit.

De granny charger gebruikt daar maar 1 fase van. Een laadpaal gebruikt 3 fases. Maar het is dus dezelfde charger.

Laadpaal en granny charger hebben verder nog en klein computer bordje dat via de "CP" pin van de connector met de auto communiceert. Over die communicatie geven ze aan "hoeveel er geladen mag worden". Een granny charger "geeft dus niet maximaal 12A", hij communiceert slechts over de "CP" pin van de stekker dat de auto maximaal 12A mag belasten. En dat is dus op 1 fase.
Een laadpaal communiceert over diezelfde "CP" pin en zal communiceren dat er tot 16A geladen mag worden. In dat geval dus meestal met 3 fases. Vaak heeft een laadpaal nog een stroom-meting in de meterkast en zal aangeven dat er minder amperes getrokken mogen worden als de hoofdaansluiting boven de 25A dreigt te komen.

De auto zelf leest vervolgens die "CP" pin en stelt vervolgens zijn charger in op de maximaal toegestane stroom.

Dat is dan overigens het verschil met DC laden. Daar gaat de stekker direct op de accu en zit de charger wel degelijk in de laadpaal.

met al deze wijsheid vraag ik me dan toch wel af "wat de auto precies aan laadstroom heeft aangegeven". Eigenlijk zou het het meest logisch zijn als dat gewoon de ingestelde laadstroom is namelijk. Waarbij de verliezen dan "na die belasting" zitten.
Ik zal dat nog eens gaan meten ook.

• PhilippeJoris
Stefannn schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:53:
[...]

...

Laadpaal en granny charger hebben verder nog en klein computer bordje dat via de "CP" pin van de connector met de auto communiceert. Over die communicatie geven ze aan "hoeveel er geladen mag worden". Een granny charger "geeft dus niet maximaal 12A", hij communiceert slechts over de "CP" pin van de stekker dat de auto maximaal 12A mag belasten. En dat is dus op 1 fase.
Een laadpaal communiceert over diezelfde "CP" pin en zal communiceren dat er tot 16A geladen mag worden. In dat geval dus meestal met 3 fases. Vaak heeft een laadpaal nog een stroom-meting in de meterkast en zal aangeven dat er minder amperes getrokken mogen worden als de hoofdaansluiting boven de 25A dreigt te komen.

...
Is die communicatie over CP digitaal of een spanning? De granny charger kan ingesteld worden op 6, 8, 10 of 12A dus dat moet op een of andere manier aan de auto doorgegeven worden.

Verder lijkt die granny charger te meten want als ik de mijne op 12A zet geeft hij een overstroom foutmelding. Ik heb geen idee hoe dat hij dit vaststelt maar ik moet dus naar 10A.

• Stefannn
PhilippeJoris schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:07:
[...]

Is die communicatie over CP digitaal of een spanning? De granny charger kan ingesteld worden op 6, 8, 10 of 12A dus dat moet op een of andere manier aan de auto doorgegeven worden.

Verder lijkt die granny charger te meten want als ik de mijne op 12A zet geeft hij een overstroom foutmelding. Ik heb geen idee hoe dat hij dit vaststelt maar ik moet dus naar 10A.
Het is een combinatie van spanning en duty cycle.
- laadpaal/grant biedt een spanning aan via een weerstand
- auto belast de pin ook met een weerstand, het daaruit volgende voltage is dan een signaal dat de boel aan elkaar zit.
- laadpaal/granny zet vervolgens een blokgolf met dutycycle op de cp. de dutycycle geeft aan “wat de auto uit de de stekker mag trekken”.

Staat hier netjes beschreven.

Als hij een overstroom signaal geeft dan gaat er waarschijnlijk iets fout met toleranties. Dan zal hij waarschijnlijk een lichtelijk verkeerd dutycycle signaal aan de auto geven die daarop teveel stroom trekt. En de granny zal dan wel een overcurrent beveiliging hebben. Maar…, dat is speculeren.

Wat in ieder geval dus zeker is:
- de granny heeft geen charge voorziening, die zit in de auto, en is gelijk voor laadpaal en granny.
- de granny (en ook een laadpaal) is voornamelijk een relais met de nodige control-stuff eromheen om het in goede banen te leiden.

Nb…
Voor zover ik weet is de hoofdreden dat je met lage charge current een slechtere efficiency hebt omdat de auto zo’n 200W in “aanstand” trekt (maar dat moet ik nog eens nameten). 200W op 2000W laden is 10%. 200W of 10kW laden is slechts 2%. En daar komt het accu verlies van een procent of 10 dus nog bovenop.

Nb,
Ik heb mijn laadpaal zelf gebouwd, dus ik weet dit allemaal wel heel erg zeker.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:23
De wagen uit slaapmodus verbruik idd stroom, en afhankelijk van wat hij doet wat meer of minder ... dus als die aan het laden is dan kan dat wat schommelen maar reken 150 tot 300W om de electronika aan te sturen voor het veilig laden ...

Het is dus geen verlies op zich, want dat wordt wel degelijk nuttig gebruikt ... (veilig laden enzo ... ) maar natuurlijk is dat niet hetgeen in de batterij terecht komt.

Maar, en dat is een betere bedenking tussen granny charger of een volwaardige laadpaal ... de kosten van beiden zijn anders. Dus als je wel veel kilometers doet dan loont het om een volwaardige laadpaal te zetten ... doe je net wat minder dan volstaat een granny lader zeker (zelfs rekening houdend met laadkosten enzo ... ).

Aanvullend aan granny charger, let ook op uw stopcontact en de bedrading naar uw kast, dat deze een langdurige hoge stroomverbruik aan kunnen ... heb weet van verschillende mensen met gesmolten stopcontact / bedrading ... die dat niet nagegaan zijn ...

[ Voor 14% gewijzigd door vifra op 25-03-2024 08:42 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

• nietwijk
  • Laatst online: 16-10 08:16
ptwee schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:34:
[...]

Over de reparatie met een prop van buitenzijde zijn de meningen verdeeld. Alternatief is een paraplu-prop die vanaf de binnenzijde wordt aangebracht.. Sowieso zijn beide reparaties alleen geschikt voor gaatje in het loopvlak.
Voor een paraplu prop moet je de band eerst van de velg af nemen. Geen oplossing voor onderweg dus. Net 2 veter-proppen setjes besteld (voor beide auto's 1). Stond al jaren op mijn verlanglijstje en voor een kleine € 5,- per setje niet iets om te laten. ;) 2x een prop laten zetten door de wegenwacht. Nooit problemen mee gehad met auto's, blijven goed zitten. Voor motorband is het wat lastiger door het dunner rubber, maar dat is een ander topic. Ik ben er 3 op een dag verloren, maar kwam er uiteindelijk wel mee thuis. :P

Meeste gaatjes krijg je in het loopvlak, dus prima. In de wang zijn vaak geen gaatjes, maar scheuren. Dan moet de band sowieso weg. De vraag is of die meegeleverde bus wel gaat werken in de wang. Ik zou het niet proberen. Ik vervang de bus door een vetersetje.

Bestellink voor de geïnteresseerde. Stanleymesje, punttangetje en een paar latex handschoenen erbij (Action) en je bent er klaar voor. Stop het wel bij het tasje met de compressor in, anders komt er geen lucht in de band.

[ Voor 28% gewijzigd door nietwijk op 25-03-2024 16:03 ]

• nietwijk
Marcel2020 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:12:
[...]

het gaat om matte lak, daar is wax en polijsten geen optie..zoek maar eens op.

krassen? nee swirls had ik het over, dat zijn microkrassen. Mijn vorige auto's gingen altijd door de wasstraat en ik kan je vertellen dat die allemaal swirls hadden, valt op metallic zwarte lak vooral in de zomer goed te zien. Zoals ik zei, het is een keuze, voor een leaseauto zou ik de wasstraat prefereren...
Krijg je in matte lak uberhaupt swirls?

• nietwijk

[Afbeelding]
Er is levendige handel in tweedehands onderdelen, vaak al in de juiste kleur. Niet goedkoop, maar vaak wel per direct beschikbaar.

• nietwijk

[Afbeelding]

Als je rekenen met significante cijfers, de nauwkeurigheid van genoemde getallen, eventuele verliezen tussen de meetpunten en het daadwerkelijk real-time kloppen van de waarden achterwege laat klopt het inderdaad.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06:52
nietwijk schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Er is levendige handel in tweedehands onderdelen, vaak al in de juiste kleur. Niet goedkoop, maar vaak wel per direct beschikbaar.
ik vond dat levendige nogal tegenvallen, ik had gekeken voor een 2e hands achterbumper, maar helaas niets te vinden. dus idd bijna 12 weken wachten op een nieuwe (die overigens ook heeeel duur is), volgende week wordt ie eindelijk geplaatst

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Marcel2020
Swirls in matte lak, ws niet maar matte lak wordt oiv krassen glimmend, en ongelijkmatig glimmende plekken is ook niet fraai.

Er staan wat onderdelen op MP, voor idiote vraagprijzen. En dan is het nog te zien of een deur overzetten (deurslot, automatische deurklink, spiegel, binnenbekleding) een slimme oplossing is (naast dat ie 999 euro moet kosten), zo'n klus die je pas de tweede keer helemaal kunt overzien...

• Thexerox
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-10 12:59
Nyko schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:34:
Helaas nog steeds erg actueel. Mijn i5 staat ondertussen al 2(!) maand bij de dealer te wachten op een nieuwe iccu. Verwachte leverdatum 25 april. Hyundai zal een serieus tandje moeten bijsteken willen ze dit op grote schaal deftig afhandelen...

• Marcel2020
Thexerox schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Helaas nog steeds erg actueel. Mijn i5 staat ondertussen al 2(!) maand bij de dealer te wachten op een nieuwe iccu. Verwachte leverdatum 25 april. Hyundai zal een serieus tandje moeten bijsteken willen ze dit op grote schaal deftig afhandelen...
Ik begrijp je frustratie, maar jou ICCU issue dateert van voor de ws komende recall.
Niemand weet of die afdoende gaat zijn, ondertussen is het zuur dat het zo lang duurt...in Duitsland zijn er onlangs 400 ICCUs geleverd en vallen de levertijden mee. Drie maanden wachten is belachelijk, dan ruk er maar een uit een showroom model....

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:07
Hi all,

Sinds eind november heb ik een I5 (connect uitvoering) en ondertussen zo'n 7000km verder.
Prima auto, hoewel ik niet onder indruk ben van de LFA/LKA... Mijn vorige auto deed dat allemaal een stuk stabieler, nooit spontane uitval...

Met de I5 wel en eigenlijk ben ik benieuwd of het aan mijn auto ligt of dat dit nu eenmaal een feit is.
Even wat voorbeelden:

* De auto kan nog wel eens flink bijsturen (een wat scherpere bocht), waardoor een zigzag ontstaat die hij elke keer moet corrigeren, uiteindelijk wel stabiel rechtdoor na een bocht.
* De auto stuurt zichzelf over de binnenlijn, waardoor de LKA redelijk sterk ingrijpt.
* Als er aan de rand vd weg een verhoging is, stop de LFA er mee. Juist op die momenten zou ik het fijn vinden als de auto mij helpt!
** Bijvoorbeeld op de N44 bij Wassenaar is een hoge rijbaanscheiding tussen de weghelften, als ik op de linkerbaan zit, dan geen LFA. (https://maps.app.goo.gl/N1xVnCzq21NPwa997)
** Bij wegwerkzaamheden in DE vaak ook hoge rijbaanscheiding, ook geen LFA
* Binnenwegen kan hij niet lezen, dus ook geen LFA.
** Bekend voorbeeld is links en recht een fietspad en in dat opzicht maar 1 rijbaan. Daarvan snap ik wel dat je de boel beter uit kan zetten, wat de auto ziet t tenslotte als 1 rijbaan en houdt je dus midden op de weg.
** Een normale binneweg, 2 rijbanen, bomen aan de zijkant. Doet tie ook niks mee... (https://maps.app.goo.gl/h9L4hbeoriy7qrS69)

Ik ben er benieuwd hoe jullie ervaringen zijn in dit soort gevallen met de LFA/LKA.
Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 1% gewijzigd door tomhier op 26-03-2024 12:09 . Reden: Situatie toegevoegd over binnenlijn sturen, uitvoering toegevoegd ]

• Marcel2020
Mijn ervaringen, ook vanaf Nov met 7 K Km, zijn vergelijkbaar, nou heet het systeem wel Highway Driving Assistant...dus het gedrag op een 60Km weg is m.i. acceptabel.... maar als ze nou die verrekte automatische inschakeling van LKA LFA op 80km/h (of via een keuze menu, al dan niet bv met alles boven de 100 is het aan) hadden gezet was er weinig aan de hand.
Eigenlijk staat die LFA/LKA uit tenzij ik lange afstand snelweg rij buiten de spits, want bij weinig afstand tot voorgangers pendelt de auto flink (zelfde gedrag als van bv typische Amerikaanse bestuurders met de neus op het stuur die 2 meter voor de auto kijken)

B-weg met twee rijbanen en bomen er langs zal ik eens op letten, is mij nog niet opgevallen dat het daar niet werkt.

• tomhier
Marcel2020 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:49:
Mijn ervaringen, ook vanaf Nov met 7 K Km, zijn vergelijkbaar, nou heet het systeem wel Highway Driving Assistant...dus het gedrag op een 60Km weg is m.i. acceptabel.... maar als ze nou die verrekte automatische inschakeling van LKA LFA op 80km/h (of via een keuze menu, al dan niet bv met alles boven de 100 is het aan) hadden gezet was er weinig aan de hand.
Eigenlijk staat die LFA/LKA uit tenzij ik lange afstand snelweg rij buiten de spits, want bij weinig afstand tot voorgangers pendelt de auto flink (zelfde gedrag als van bv typische Amerikaanse bestuurders met de neus op het stuur die 2 meter voor de auto kijken)

B-weg met twee rijbanen en bomen er langs zal ik eens op letten, is mij nog niet opgevallen dat het daar niet werkt.
Bedankt voor je reactie.

Mijn ervaring met een Skoda Karoq was dat hun versie van LKA automatisch aan ging bij 66km/h, dus daarin geen verschil. Maar dat hun versie van LFA eigenlijk overal en altijd werkte.
Dat is met de I5 wel anders...

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 14:42

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik gebruik het ook vooral op wegen met goede belijning. Op de snelweg vind ik het echt prima werken en zeker niet onderdoen voor de Pilot Assist van Volvo die ik hiervoor had. Ik heb het dan ook eigenlijk altijd aanstaan omdat het zeker op de langere ritten gewoon heel prettig is. Ook in wegwerkzaamheden lijkt het systeem goed de gele lijnen op te pakken, al doe ik daar voor de veiligheid toch eigenlijk altijd zelf sturen :) Aanwezigheid van een voorganger helpt vaak wel om het stabieler te maken.

Op wegen met minder belijning dus in het buitengebied (60 of 80 km/h) is het systeem duidelijk wat minder sterk vind ik. Ik gebruik het LFA dan slechts zelden omdat het weinig helpt en eerder stoort. Heel af en toe is het nodig om LKA uit te zetten omdat hij je te ver naar het midden dwingt te gaan of constant loopt te piepen omdat je de rechterlijn raakt. Dit was duidelijk beter bij Volvo; maar ik ook denk dat dat specifieke wegtype in Scandinavië ook veel meer voorkomt dan in Zuid-Korea (of ons eigen land) :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:13

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het zal wel aan mijn rijstijl liggen, maar ik heb (in mijn I6, maar dat werkt volgens mij gelijk aan de I5) HDA en LFA altijd uit staan. Met het systeem aan krijg ik constant meldingen dat k het stuur moet vasthouden, moe wordt je er van. En idd op buitenwegen constant gepiep (kan wel uit) en het systeem gaat steeds uit, waarschijnlijk als je niet snel genoeg rijdt. Maar als het dan activeert krijg je ineens een ruk aan het stuur omdat je over de belijning aan de rechtse kant rijdt. Super gevaarlijk. Ik ben dan ook super bummed dat je het niet permanent kunt uitzetten (en dat je er extra voor moet betalen, ik had liever de auto zonder.al die poespas).

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 26-03-2024 10:36 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Stefannn
tomhier schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:19:
Hi all,

Sinds eind november heb ik een I5 en ondertussen zo'n 7000km verder.
Prima auto, hoewel ik niet onder indruk ben van de LFA/LKA... Mijn vorige auto deed dat allemaal een stuk stabieler, nooit spontane uitval...

Met de I5 wel en eigenlijk ben ik benieuwd of het aan mijn auto ligt of dat dit nu eenmaal een feit is.
Even wat voorbeelden:

* De auto kan nog wel eens flink bijsturen (een wat scherpere bocht), waardoor een zigzag ontstaat die hij elke keer moet corrigeren, uiteindelijk wel stabiel rechtdoor na een bocht.
* De auto stuurt zichzelf over de binnenlijn, waardoor de LKA redelijk sterk ingrijpt.
* Als er aan de rand vd weg een verhoging is, stop de LFA er mee. Juist op die momenten zou ik het fijn vinden als de auto mij helpt!
** Bijvoorbeeld op de N44 bij Wassenaar is een hoge rijbaanscheiding tussen de weghelften, als ik op de linkerbaan zit, dan geen LFA. (https://maps.app.goo.gl/N1xVnCzq21NPwa997)
** Bij wegwerkzaamheden in DE vaak ook hoge rijbaanscheiding, ook geen LFA
* Binnenwegen kan hij niet lezen, dus ook geen LFA.
** Bekend voorbeeld is links en recht een fietspad en in dat opzicht maar 1 rijbaan. Daarvan snap ik wel dat je de boel beter uit kan zetten, wat de auto ziet t tenslotte als 1 rijbaan en houdt je dus midden op de weg.
** Een normale binneweg, 2 rijbanen, bomen aan de zijkant. Doet tie ook niks mee... (https://maps.app.goo.gl/h9L4hbeoriy7qrS69)

Ik ben er benieuwd hoe jullie ervaringen zijn in dit soort gevallen met de LFA/LKA.
Alvast bedankt voor de reacties.
Eerlijk gezegd ben ik er behoorlijk happy mee. Rijdt netjes tussen de lijnen. Ik heb het vrijwel altijd aan. Alleen zo’n enkele rijstrook met aan beide kanten een fietspad werkt niet maar dat vind ik vrij logisch.
Ik heb wel Connect+ met HDA. Ik heb beetje het gevoel dat dat een verbeterde versie van LKA/LFA is maar dat weet ik niet zeker.

• tomhier
Stefannn schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Eerlijk gezegd ben ik er behoorlijk happy mee. Rijdt netjes tussen de lijnen. Ik heb het vrijwel altijd aan. Alleen zo’n enkele rijstrook met aan beide kanten een fietspad werkt niet maar dat vind ik vrij logisch.
Ik heb wel Connect+ met HDA. Ik heb beetje het gevoel dat dat een verbeterde versie van LKA/LFA is maar dat weet ik niet zeker.
Goed dat je over de uitvoering begint, ik heb een Connect, dus ook HDA.
Op de snelweg gaat t best goed, mijn ervaringen zijn over situaties zonder HDA, want HDA werkt alleen als in de navigatie staat dat je op een snelweg rijdt...
Op enkele stukken schakelt dus de HDA uit, omdat je wellicht op een verbindingsstuk rijdt, wat in de navigatie niet als 'snelweg' staat. :?

• Stefannn
tomhier schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:12:
[...]

Goed dat je over de uitvoering begint, ik heb een Connect, dus ook HDA.
Op de snelweg gaat t best goed, mijn ervaringen zijn over situaties zonder HDA, want HDA werkt alleen als in de navigatie staat dat je op een snelweg rijdt...
Op enkele stukken schakelt dus de HDA uit, omdat je wellicht op een verbindingsstuk rijdt, wat in de navigatie niet als 'snelweg' staat. :?
Klopt, dan schakelt “hda” uit maar als je op het links-onder knopje drukt wordt de LKA/LFA toch weer actief.
Ik doe dat altijd en het werkt prima. Ik gebruik het op de meeste 50km/uur wegen.
Scherpe bochten zijn inderdaad een probleem en “ontbrekende lijnen” maar dat vind ik nogal logisch.
Maar….. kan me goed voorstellen dat deze LKA/LFA een verbeterde versie is ten opzichte van een auto zonder HDA.

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-10 17:48
Na starten druk ik altijd 5s op het stuurtje om de LKA/LFA uit te zetten. Die functie vind ik echt compleet waardeloos en onbruikbaar. Wel druk ik vervolgens 1 keer op het stuurtje om de lane assist aan te zetten want die werkt een stuk beter. Met de CC aan heb je dan ook gewoon HDA op de snelweg.

Ik gebruik de lane assist op redelijk wat plekken maar met bochten die wat ruimer en dan wat smaller worden qua belijning kan hij een flinke ruk aan je stuur geven. Ook bij lange doordraaiers op provinciale wegen is hij nogal eens de weg kwijt en stuurt je frontaal op de auto die vanaf de andere kant komt. Wat mij betreft een leuk speeltje waardoor je wat relaxter kunt rijden maar waar je totaal niet op kunt vertrouwen.

Gewoon altijd je handen aan het stuur houden en wat geleiden en dan werkt het best goed.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-10 23:07
Thexerox schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Waarom heb je ''m bij de dealer staan? Je.kunt toch (snel)laden? En Hyundai vergoedt die kosten.

• Rugby82
Ik zou hem ook bij de dealer zetten. Geen zin in om telkens te moeten snelladen en heel veel extra tijd kwijt te zijn. Lijkt me echt ellendig.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Vielleicht
Rugby82 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:52:
Ik zou hem ook bij de dealer zetten. Geen zin in om telkens te moeten snelladen en heel veel extra tijd kwijt te zijn. Lijkt me echt ellendig.
Absoluut. Denk dat daar misschien een zeker referentiekader geldt. Ik rij 40k per jaar, dus dat betekent dat ik vrijwel iedere dag aan de HPC moet hangen. Als je 10 of 15k per jaar rijdt, is dat misschien eens of tweemaal per week.

• Crocidolite
  • Laatst online: 10:07
Vielleicht schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Absoluut. Denk dat daar misschien een zeker referentiekader geldt. Ik rij 40k per jaar, dus dat betekent dat ik vrijwel iedere dag aan de HPC moet hangen. Als je 10 of 15k per jaar rijdt, is dat misschien eens of tweemaal per week.
Als je hem elke dag leeg rijd, zou ik daar ook geen zin in hebben om dagelijks 30 min aan de snellader te hangen.

Bij gewoon woon/werk verkeer hoef ik hem maar eens per week aan de snellader te hangen, en in de zomer vaak maar eens in de 2 weken. Dus voor mij zou dat weer geen probleem zijn.

• vifra
Crocidolite schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:39:
[...]

Als je hem elke dag leeg rijd, zou ik daar ook geen zin in hebben om dagelijks 30 min aan de snellader te hangen.

Bij gewoon woon/werk verkeer hoef ik hem maar eens per week aan de snellader te hangen, en in de zomer vaak maar eens in de 2 weken. Dus voor mij zou dat weer geen probleem zijn.
Verbeterd gebruiksgemak zit bij mensen die kunnen thuisladen (al dan niet op kantoor) ... geen bezoeken meer aan "stations" en geen tijdsverlies (dan laad je 's nachts of als je aan het werken bent).
Al valt het mee met snelladers, het pakt toch snel 15 tot 30 minuten in ... en als je dat elke dag moet doen dan is het gebruiksgemak eerder achteruit gegaan ...

• vifra
Vielleicht schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Hmm ... ik rij 30 tot 35 k per jaar en moet (slechts) 1 a 2x per week opladen ...

(ps - 40k is pakweg 160km per dag als je 250 dagen rijd ... zou dus eerder om de 2 a 3 dagen moeten zijn ... )

• Vielleicht
vifra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:56:
[...]

Hmm ... ik rij 30 tot 35 k per jaar en moet (slechts) 1 a 2x per week opladen ...

(ps - 40k is pakweg 160km per dag als je 250 dagen rijd ... zou dus eerder om de 2 a 3 dagen moeten zijn ... )
Behalve dat er ook nog wel eens onverwacht een extra ritje bij komt, dus dat het dan prettig is om met een volle accu te vertrekken.

• vifra
Vielleicht schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:28:
[...]

Behalve dat er ook nog wel eens onverwacht een extra ritje bij komt, dus dat het dan prettig is om met een volle accu te vertrekken.
Ik vindt dat grappig eigenlijk ... als je spreekt dat je alle dagen aan een snellader gaat hangen omdat je 'range enxiety" hebt als je acu half vol is ... maar snap het ook wel hoor - je wilt de dag zelf overdag niet die tijd verliezen ...
Ikzelf rij tussen de 50km en 400km per dag ... en meestal weet ik de dag(en) ervoor goed wat er komt dus kan ik mooi 's avonds de juiste planning maken (een luxe dus) ...
Bv. in de laatste 4 maanden slechts 3x aan de snellader gehangen ... twee keer wegens op verlof en één keer (slechts 10 minuten geladen) om de laatste 100km te kunnen doen ...
Voor mij - home charging rules, fast charging rock's !!
(voor anderen is natuurlijk een andere mix wat best bij hun past)

• Vielleicht
vifra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Ik vindt dat grappig eigenlijk ... als je spreekt dat je alle dagen aan een snellader gaat hangen omdat je 'range enxiety" hebt als je acu half vol is ... maar snap het ook wel hoor - je wilt de dag zelf overdag niet die tijd verliezen ...
Ikzelf rij tussen de 50km en 400km per dag ... en meestal weet ik de dag(en) ervoor goed wat er komt dus kan ik mooi 's avonds de juiste planning maken (een luxe dus) ...
Bv. in de laatste 4 maanden slechts 3x aan de snellader gehangen ... twee keer wegens op verlof en één keer (slechts 10 minuten geladen) om de laatste 100km te kunnen doen ...
Voor mij - home charging rules, fast charging rock's !!
(voor anderen is natuurlijk een andere mix wat best bij hun past)
Ik zeg niet dat ik range anxiety heb. Ik geef aan dat ik liever met een volle accu vertrek, zodat ik zeker weet dat ik niet onderweg hoef te laden. En als het dan gebeurt omdat ik 400+ km per dag rij, dan laad ik onderweg, maar als ik dat kan vermijden door met een volle accu te vertrekken heeft dat inderdaad mijn voorkeur.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-10 13:52

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Een tijdje terug meldde ik hier een uitvallende radar. Vandaag diagnose en de radar wordt vervangen. Helaas pas over 5 weken in te plannen, net als deze diagnose afspraak.

De radar valt uit tussen de 30 en 75 minuten rijden, blijft een weekje niet werken en herstelt zich dan weer. Als hij weigert krijg ik wel boodschappen als 'de auto voor u trekt op' en hij jodelt ook als je te dicht op de voorligger komt.

Volgens de garage een vaker voorkomend euvel.

• wim1955
  • Laatst online: 30-10 12:09
de meester01 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:38:
Een tijdje terug meldde ik hier een uitvallende radar. Vandaag diagnose en de radar wordt vervangen. Helaas pas over 5 weken in te plannen, net als deze diagnose afspraak.
............................
Een beetje tegen het belachelijke aan dit. Eerste afspraak is om de diagnose te stellen, tweede keer om te repareren. Je belt voor een afspraak dat de frontradar storing heeft, je geeft de verschijnselen aan, waarom dan niet alvast een frontradar bestellen? Als blijkt dat het toch iets anders is, los connector oid, kun je toch dat ding weer terug sturen als dealer zijnde (of gewoon op voorraad houden, komt toch veel voor?). Het scheelt een tweede bezoek die je nuttig kan gebruiken voor een andere klant......hoezo lange wachttijden voor de werkplaats, maar zo houd je de wachttijden in stand, met irritatie van de klant.
En het is een veel voorkomend euvel, dus................. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door wim1955 op 27-03-2024 23:58 ]

• Rugby82
Het kan nog leuker. Mijn AVN module werkte niet goed. Hebben ze de vorige beurt de connector weer opnieuw aangedrukt. Probleem was er nog steeds en nu net de 2de beurt moeten ze weer diagnose stellen om dan vervolgens een 3de keer terug te moeten komen voor het vervangen.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-10 21:53
Is er een manier om te zien wanneer de laatste onderhoudsbeurt is uitgevoerd?

• Vielleicht
wim1955 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:56:
[...]

Een beetje tegen het belachelijke aan dit. Eerste afspraak is om de diagnose te stellen, tweede keer om te repareren. Je belt voor een afspraak dat de frontradar storing heeft, je geeft de verschijnselen aan, waarom dan niet alvast een frontradar bestellen? Als blijkt dat het toch iets anders is, los connector oid, kun je toch dat ding weer terug sturen als dealer zijnde (of gewoon op voorraad houden, komt toch veel voor?). Het scheelt een tweede bezoek die je nuttig kan gebruiken voor een andere klant......hoezo lange wachttijden voor de werkplaats, maar zo houd je de wachttijden in stand, met irritatie van de klant.
Omdat het een garantiezaak is, en de importeur wil dat er eerst diagnose is alvorens vervangen wordt. Stel nou dat er iemand belt met dit verhaal, en de dealer bestelt de onderdelen, jij gaat naar de dealer om het te vervangen en de hele voorkant is dichtgeslibd met modder. Logisch dat het niet werkt, maar even schoonmaken en alles doet het weer. Dan heeft de dealer deze voor niets besteld. Ze komen er wel weer vanaf, maar onderdelen worden per VIN-nummer besteld, en niet als voorraad onderdelen.

• Vielleicht
de meester01 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:38:

De radar valt uit tussen de 30 en 75 minuten rijden, blijft een weekje niet werken en herstelt zich dan weer. Als hij weigert krijg ik wel boodschappen als 'de auto voor u trekt op' en hij jodelt ook als je te dicht op de voorligger komt.

Ik sluit mij hierbij aan. Ik rij al een tijdje zo rond. Helaas was op het moment van de 90k beurt alles weer in orde, en konden ze geen meldingen in de logs vinden (raar verhaal). Ze konden dus niets bestellen en ik moest terugkomen als het probleem weer terugkeert. 8)7

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:52
edvanleeuwen schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:24:
[...]

Waarom heb je ''m bij de dealer staan? Je.kunt toch (snel)laden? En Hyundai vergoedt die kosten.
Ik heb daar van de Hyundai dealer nog niets van gehoord, ga daar maar eens achteraan want kost nu en veel geld en veel tijd.

• de meester01

de meester01

wim1955 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:56:
[...]

Juist. Ik snap niet dat dit een bestendig business model is. Ik neem aan dat ze van de importeur een vaste vergoeding krijgen voor vervanging en dan wil je toch zo min mogelijk tijd aan zoiets besteden? Dus inderdaad als iemand belt met herkenbare klachten dan speelt jouw geschetste scenario.

Enfin, in het verleden gewerkt voor een advies/accountantskantoor dat meerdere dealer bedrijven als klant had. Sommigen hadden doorlopend 2 ton aan garantieclaims uitstaan bij de importeur met een doorlooptijd van 12 tot 18 maanden. Gewoon omdat het kon ofzo. Toen maar geadviseerd om een assistent van ons daar 2-3 maanden te parkeren om dat geld ineens binnen te halen |:(

• de meester01

de meester01

Vielleicht schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:12:
[...]

Ik sluit mij hierbij aan. Ik rij al een tijdje zo rond. Helaas was op het moment van de 90k beurt alles weer in orde, en konden ze geen meldingen in de logs vinden (raar verhaal). Ze konden dus niets bestellen en ik moest terugkomen als het probleem weer terugkeert. 8)7
Mijn auto had zich zaterdag al spontaan genezen maar kennelijk waren de fouten opgeslagen in het foutgeheugen.

• Grijze Ridder
YouTube: Hyundai Ioniq 5 Problemen met verwarming 2

Vanaf december al 5 keer bij dealer geweest voor een slecht functionerende verwarming. Auto al 35 dagen moeten missen. Nog altijd niet opgelost. Nu gaat de auto naar Hyundai Nederland. Na een Kona nu een I5. Kona was geweldige auto, de I5 ....zal maar niks zeggen.

• Marcel2020
Grijze Ridder schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:47:
YouTube: Hyundai Ioniq 5 Problemen met verwarming 2

Vanaf december al 5 keer bij dealer geweest voor een slecht functionerende verwarming. Auto al 35 dagen moeten missen. Nog altijd niet opgelost. Nu gaat de auto naar Hyundai Nederland. Na een Kona nu een I5. Kona was geweldige auto, de I5 ....zal maar niks zeggen.
ik lees dat er al diverse mensen een nieuw bedieningspaneel voor de kachel hebben voor die klachten.

• Grijze Ridder
Marcel2020 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:56:
[...]

ik lees dat er al diverse mensen een nieuw bedieningspaneel voor de kachel hebben voor die klachten.
Is ook al vervangen maar nog altijd niks....

• Crocidolite
Grijze Ridder schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Is ook al vervangen maar nog altijd niks....
PTC heater kapot?

Toen ik mijn auto afgeleverd kreeg had ik hetzelfde probleem. Auto wou niet op afstand (met de bluelink app) opwarmen. Tijdens rijden warmde de auto erg langzaam op. IJs op de voorruit smolt heel langzaam weg met de blower op max.

Na 2 x bij de dealer geweest te zijn, kwam men er achter dat de PTC-heater kapot was. Moest besteld worden, 1 maand wachttijd, en dat in de winter natuurlijk.

• Grijze Ridder
Crocidolite schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 04:22:
[...]

PTC heater kapot?

Toen ik mijn auto afgeleverd kreeg had ik hetzelfde probleem. Auto wou niet op afstand (met de bluelink app) opwarmen. Tijdens rijden warmde de auto erg langzaam op. IJs op de voorruit smolt heel langzaam weg met de blower op max.

Na 2 x bij de dealer geweest te zijn, kwam men er achter dat de PTC-heater kapot was. Moest besteld worden, 1 maand wachttijd, en dat in de winter natuurlijk.
Zou zomaar kunnen alleen dealer beweert dat ze zo'n beetje alles vervangen hebben in het verwarmingssysteem. Probleem is dat het at random voorkomt. Ook het met de bluelink aansturen lukt dan wel en dan niet. Wie weet wat Hyundai Nederland gaat ontdekken.

• ThijsR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-07 10:55
De afgelopen dagen blijft mijn rechter scherm vaak zwart na het starten. De motor opnieuw starten helpt niet. Met een paperclip het systeem resetten helpt ook niet. Vaak doet hij het pas de volgende dag weer. Ook valt carplay regelmatig uit terwijl mijn AVN module een jaar geleden is vervangen. Heeft iemand tips?

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06:52
ThijsR schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:37:
De afgelopen dagen blijft mijn rechter scherm vaak zwart na het starten. De motor opnieuw starten helpt niet. Met een paperclip het systeem resetten helpt ook niet. Vaak doet hij het pas de volgende dag weer. Ook valt carplay regelmatig uit terwijl mijn AVN module een jaar geleden is vervangen. Heeft iemand tips?
ik had het van de week ook een keer (na het wegklikken van de voorwaarden update), maar door de map knop in te duwen kwam het weer tot leven. later de voorwaarden geaccepteerd (toen ik wel stil kon staan) en daarnaa geen problemen meer gehad. ik hou het uiteraard wel in de gaten of dit vaker gaat voorkomen

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Marcel2020
ThijsR schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:37:
vls mij is uitvallen van Carplay een bug, maar het rechter scherm zwart blijven klinkt naar een stekker probleem oid

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:38
Razwer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:05:
[...]

De flitspaal waarschuwingen uit gezet op het profiel van mijn vrouw en spontaan werkt het weer op mijn profiel.
Interessant software bugje dus.
Software versie (zou moeten zijn, niet gechecked) NE_E.EUR.S5W_L.001.001.231102
Mijn profiel is Nederlandse taal instellingen, die van mijn vrouw is op Engels.
Zou de dealer hier iets mee kunnen of beter direct contact opnemen met Hyundai?

Een ander interessant bugje is dat sinds de laatste software update de auto vanzelf zomer en winter tijd zou instellen. Dit heb ik toentertijd na de update dus aan gezet. Die nieuwe feature blijkt het dus wel te doen, VANMORGEN sprong hij dus op zomertijd. Meer dan 2 weken te vroeg... 8)7
Bij mij stond de klok vanmorgen ineens op de zomertijd. Nog steeds een paar dagen te vroeg :-(

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-10 23:07
vifra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:50:
[...]

Verbeterd gebruiksgemak zit bij mensen die kunnen thuisladen (al dan niet op kantoor) ... geen bezoeken meer aan "stations" en geen tijdsverlies (dan laad je 's nachts of als je aan het werken bent).
Al valt het mee met snelladers, het pakt toch snel 15 tot 30 minuten in ... en als je dat elke dag moet doen dan is het gebruiksgemak eerder achteruit gegaan ...
De aanleiding was dat het een tijdelijke situatie is vanwege een probleem. Ik verbaas me dat iemand dan zijn auto laat staan. Zeker wanneer de extra kosten vergoed worden. Maar goed, ieder zijn meug.

• Rugby82
Worden dan ook alle uren vergoed die je onnodig moet besteden om om te rijden naar snellaadstations en dan moet wachten terwijl je in die tijd ook geld had kunnen verdienen? Ik neem aan dat dat niet het geval is dus wordt maar een klein deel van de extra kosten vergoed maar de bulk niet. Lijkt me dus heel logisch om de auto te laten staan.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Marcel2020
Rugby82 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:10:
Worden dan ook alle uren vergoed die je onnodig moet besteden om om te rijden naar snellaadstations en dan moet wachten terwijl je in die tijd ook geld had kunnen verdienen? Ik neem aan dat dat niet het geval is dus wordt maar een klein deel van de extra kosten vergoed maar de bulk niet. Lijkt me dus heel logisch om de auto te laten staan.
kweenie, maar....als je anders s nachts thuis of overdag op kantoor laad klinkt dat voor mij als een of twee keer per dag laden(zit je wel heeeel ver van je kantoor, maar dat terzijde)...een keer of zelfs twee keer per dag langs de HPC is iets van 20 minuten per keer....dus 'alle' uren die je anders geld had kunnen verdienen valt dan wel mee als je kunt bijven rijden. Onhandig? ja, niet fijn voor lange tijd? nee, maar drie maanden in een koekblikje rijden?

• Rugby82
Nogal vreemde conclusie van je. Hoe kom je in godsnaam op 2 keer per dag laden? Er is werkelijk waar niks in mijn hele post wat daar ook maar in de verste verte op duidt. Ik laad altijd op locatie waar of de laadpaal hier in de buurt. Kost me niks aan extra tijd en ik hoef maar 3-5 keer per week te laden. Elke keer langs de snellader is verspilde tijd en om dat na je werk te doen en dan nog eens een half uur extra in de file te staan is nou ook niet echt efficiënt.

Als je 3 keer in de week moet laden dan is dat een 1,5 uur per week. Dat maal 3 maanden wachttijd is 20 uur maal een gemiddeld wat lager uurtarief van €60 kom je uit op een kostenpost van €1200. Dat zal Hyundai vast niet vergoeden voor je. Dan zijn de extra kosten voor snelladen peanuts ten opzichte van het verlies wat je in tijd draait. Dan heb ik toch liever een leenauto wat zeker geen koekblik hoeft te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Rugby82 op 29-03-2024 17:01 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Razwer
Rugby82 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:00:
Dan heb ik toch liever een leenauto wat zeker geen koekblik hoeft te zijn.
Mijn dealer geeft alleen een Ioniq EV mee bij garantie zaken. Ik ga liever snelladen met de ioniq 5 dan een "pauper" EV rijden.
En alvast excuses aan wie zich beledigd voelt met die uitspraak, maar ik vind die Ioniq EV helemaal niks. Ik rijd niet voor niets Ioniq 5.

• ErwinE
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-02 20:57
Het laden van mijn Ioniq5 thuis aan de Easee Home wil af en toe niet. Zoals vanmorgen.

Er zijn geen ingestelde beperkingen van toepassing: geen tijdschema, accu van de EV onder de 50%, AC laden ingesteld tot 80%, Easee ingesteld op "limited grid usage". Allemaal heel gebruikelijk, en dat werkt meestal ook prima.

Laadkabel ingeplugd in de auto. Daarna in het laadstation. De Easee heeft een RFID-pasje nodig om de sessie te starten. Na aanbieden van de pas hoor ik de piep (pas is gelezen). Maar de groene LED gaat niet aan.

Een paar keer deze procedure doorlopen, met tussendoor volledig loskoppelen van de laadkabel, auto op slot, hard herstarten van de Easee (spanning er af) en een paar minuten wachten. Geen verbetering. De Ioniq5 gaf op de display nog een melding over problemen met verbinden met het laadstation. Het is me niet duidelijk wat dat kan inhouden.

Het lijkt op een hardware-probleem (geen software). Is er tussen auto, laadkabel en laadstation communicatie via NFC-chips of door een koperdraad?

In het aansluitpunt van de auto is een verschil zichtbaar tussen de twee bovenste contacten, die aan de rechte zijde zitten. Zie foto. Hoort dat zo? Of is dat een mogelijke oorzaak van de "willekeurige" problemen met het starten van de laadsessie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrLYqZwdcdJn4ZI-ioPUeLmn9x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVQmrH1Hr8iq9xZOAj2s8r8b.jpg?f=fotoalbum_large

• Waiting4Ioniq5
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-10 16:33
ErwinE schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:20:

Het lijkt op een hardware-probleem (geen software). Is er tussen auto, laadkabel en laadstation communicatie via NFC-chips of door een koperdraad?
Volgens mij via een koperdraad inderdaad. De kabel van onze thuislader had vorig jaar een draadbreuk in de signaalkabel waardoor hij ook weigerde te laden. Bij ons werkte de laadpaal wel als we de kabel een keer draaide en dus ‘gewokkeld’ in de auto staken. Nadat we de kabel vervangen hebben is ‘t probleem nooit meer terug gekomen.

• Marcel2020
Rugby82 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:00:
Nogal vreemde conclusie van je. Hoe kom je in godsnaam op 2 keer per dag laden? Er is werkelijk waar niks in mijn hele post wat daar ook maar in de verste verte op duidt. Ik laad altijd op locatie waar of de laadpaal hier in de buurt. Kost me niks aan extra tijd en ik hoef maar 3-5 keer per week te laden. Elke keer langs de snellader is verspilde tijd en om dat na je werk te doen en dan nog eens een half uur extra in de file te staan is nou ook niet echt efficiënt.

Als je 3 keer in de week moet laden dan is dat een 1,5 uur per week. Dat maal 3 maanden wachttijd is 20 uur maal een gemiddeld wat lager uurtarief van €60 kom je uit op een kostenpost van €1200. Dat zal Hyundai vast niet vergoeden voor je. Dan zijn de extra kosten voor snelladen peanuts ten opzichte van het verlies wat je in tijd draait. Dan heb ik toch liever een leenauto wat zeker geen koekblik hoeft te zijn.
klopt, maar het is niet zo dat je er UUUUUREN mee bezig bent. Onghandig is het zeker, zwart wit is het niet lijkt me.

• Markiemaster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-10 17:21
Ik mag in (naar verwachting) september overstappen naar de Ford Explorer 2024. Die lijkt zelfs de mogelijkheid te hebben om de accu handmatig voor te verwarmen😁 Moet dat wel afscheid nemen van het supersnelle laden, maar het grotere bereik compenseert dat deels. Dus zal op termijn dit zeer nuttige forum verlaten

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:36
Vanochtend klapte Android Auto er opeens weer uit (onlangs de module al vervangen) en paar seconden laten hele rechter scherm op zwart. HDA gaf gelijk foutmeldingen.
Systeem startte zich tijdens het rijden weer opnieuw op en daarna deed alles het weer.
Hopelijk eenmalig want als het hele systeem nu naar de knoppen gaat dan is het echt einde van de Ioniq 5.
Beging het nu wel erg irritant te vinden al dit gezeik.

• Crocidolite
Markiemaster schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:36:
Ik mag in (naar verwachting) september overstappen naar de Ford Explorer 2024. Die lijkt zelfs de mogelijkheid te hebben om de accu handmatig voor te verwarmen😁 Moet dat wel afscheid nemen van het supersnelle laden, maar het grotere bereik compenseert dat deels. Dus zal op termijn dit zeer nuttige forum verlaten
Waarom pas in september? Je mag toch altijd wel naar een minder mooie auto overstappen? ;)

• Stefannn
Naar aanleiding van de post van @PhilippeJoris heb ik eens wat metingen gedaan met betrekking tot laad-efficiency bij verschillende laad vermogens.

Eerst geprobeerd te bepalen hoeveel kWh overeenkomt met 100%
over afgelopen 7 dagen; van 100% naar 44%; 205km gereden, 18.9kWh/100km.
Dat betekenen 56% voor 2.05x18.9=38.7kWh
Dat betekent: volle accu = 100% = 38.7kWh/0.56 = 69.1kWh.
Mhh... dat valt me dan toch wel tegen van mijn 77.4kWh accu.
Het kan natuurlijk ook wel zijn dat ik nog 0.5kWh/dag stilstand verloren ben.
Dit moet je eigenlijk opnieuw doen als je een tocht van 200 a 300km aan 1 stuk doet.
Komt dus overeen met 0.69kWh/%

Efficiency van het Laden:
Instelling3x 7A3x 15A
Ingesteld vermogen4.8kW10.3kW
gemeten vermogen4.7kW10.2kW
auto aangegeven vermogen4.8kW10.1kW
Opgeladen21%35%
Gebruikte energie17kWh30.5kWh
% Efficiency1.24%/kWh1.15%/kWh
Power Efficiency0.85kWh/kWh0.79kWh/kWh

Ik moet zeggen... dit verbaast me. Op 3x15A zou het laden minder efficient gaan?
Ik heb er wel een kanttekening bij dat ik geen kWh meter op de laadpaal heb zitten. Ik heb het laadvermogen bepaald door de paal 3x aan/uit te zetten en te kijken hoeveel dee hoofdmeter dan meer gaat leveren. Totale geleverde vermogen vervolgens uitgerekend met de laadtijd.
En op 3x7A heb ik van 45% naar 66% geladen, op 3x15A heb ik van 65% naar 100% geladen.
Kortom... veel verschillen.

Ik zie dat tijdens het laden de powermonitor 220W aangeeft voor "lampje".
Daarmee zou je dus op 4.8kW laden al 0.22/4.8 = 4.5% verlies moeten hebben en op 10.3kW 0.22/10.3 = 2%

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 30-03-2024 17:50 ]

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-10 09:45
Stefangrp schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:03:
Het schijnt dat de v3 chargers van Tesla inmiddels een beetje overweg kunnen met de Ioniq 5, volgens deze bron:
https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop
Zoals hier gepost, lukt het in elk geval bij de Tesla super charger in Nootdorp (v4?).
Niet op topsnelheid (rond 85 kW max), maar wel goedkoop. ☺️

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:01
Js zoiets had ij ook bij de v4 bij vd valk Haarlem. 89-90 kw, savonds laat, klein prijsje

• Markiemaster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-10 17:21
Crocidolite schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Waarom pas in september? Je mag toch altijd wel naar een minder mooie auto overstappen? ;)
Haha goeie;) Qua looks zeker minder, als vind ik de Explorer ook wat hebben. Daarnaast is bijtelling aantrekkelijker en veel rijker uitgerust
Stefannn schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:08:
Naar aanleiding van de post van @PhilippeJoris heb ik eens wat metingen gedaan met betrekking tot laad-efficiency bij verschillende laad vermogens.

Eerst geprobeerd te bepalen hoeveel kWh overeenkomt met 100%
over afgelopen 7 dagen; van 100% naar 44%; 205km gereden, 18.9kWh/100km.
Dat betekenen 56% voor 2.05x18.9=38.7kWh
Dat betekent: volle accu = 100% = 38.7kWh/0.56 = 69.1kWh.
Mhh... dat valt me dan toch wel tegen van mijn 77.4kWh accu.
Het kan natuurlijk ook wel zijn dat ik nog 0.5kWh/dag stilstand verloren ben.
Dit moet je eigenlijk opnieuw doen als je een tocht van 200 a 300km aan 1 stuk doet.
Komt dus overeen met 0.69kWh/%

Efficiency van het Laden:
Instelling3x 7A3x 15A
Ingesteld vermogen4.8kW10.3kW
gemeten vermogen4.7kW10.2kW
auto aangegeven vermogen4.8kW10.1kW
Opgeladen21%35%
Gebruikte energie17kWh30.5kWh
% Efficiency1.24%/kWh1.15%/kWh
Power Efficiency0.85kWh/kWh0.79kWh/kWh

Ik moet zeggen... dit verbaast me. Op 3x15A zou het laden minder efficient gaan?
Ik heb er wel een kanttekening bij dat ik geen kWh meter op de laadpaal heb zitten. Ik heb het laadvermogen bepaald door de paal 3x aan/uit te zetten en te kijken hoeveel dee hoofdmeter dan meer gaat leveren. Totale geleverde vermogen vervolgens uitgerekend met de laadtijd.
En op 3x7A heb ik van 45% naar 66% geladen, op 3x15A heb ik van 65% naar 100% geladen.
Kortom... veel verschillen.

Ik zie dat tijdens het laden de powermonitor 220W aangeeft voor "lampje".
Daarmee zou je dus op 4.8kW laden al 0.22/4.8 = 4.5% verlies moeten hebben en op 10.3kW 0.22/10.3 = 2%
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Ook kan ik met deze data in combinatie met hoeveel ik thuis geladen heb met de bijgeleverde stopcontact lader, zien hoeveel % verlies het AC laden via 12A (ongeveer 2600 Watt) is.

2 oktober heb ik 24.5 kWh geladen volgens bluelink, echter dit was volgens mijn slim stopcontact 28.05 kWh. Dit is een verlies van 12.6%. Dat is met een IONIQ 5 Project 45 (72.6 kWh bruto All Wheel Drive, 70 kWh netto volgens ev database).

In week 38 heb ik in totaal 78.4 kWh thuis geladen, echter dit was volgens mijn slim stopcontact 88.88 kWh. Dit is een verlies van 11.7% Je ziet ook dat het gemiddelde verbruik in die week 6.2 km/kWh of 16.3 kWh/100 km is geweest. Dat is exclusief het laadverlies.

• Stefannn
Cool!
Puur op basis van meting concludeer ik dus een verlies van 15% bij laden op 3x7A en 21% bij laden op 3x15A tegen 12% in jouw geval.
Nou kan ik me dus niet echt voorstellen dat laden met 3x15A minder zuinig is dan met 3x7A, ik vermoed dat die conclusie gedreven wordt door de onzekerheid op de data.
Maar dan kan je toch in ieder geval concluderen dat het niet veel uitmaakt of je met veel of weinig power oplaadt. En dat is op zich al verrassend genoeg.

NB, voor hen die dat niet meegekregen hebben… een grannycharger is geen andere charger dan een 3fase laadpaal. De omvormer zit namelijk in de auto. In geval van granny gebruik je daar 1 fase van, in geval van laadpaal gebruik je 3 fases. Maar het is dus dezelfde electronica, met dus evident het zelfde design. De laadpaal/granny is niks anders dan een intelligent relais dat zorgt dat je de spanning pas aanzet als de stekker is aangesloten.

Mhh… dat pythonscript doet me toch wel enigszins likkebaarden…
Dat zou wat voeten in aarde hebben om aan de praat te krijgen aangezien “ik geen Python spreek” en mijn superkleine 450MHz 386 homecomputertje te klein is om het erop te zetten.
Maar goed… voorlopig zijn nog teveel andere dingen die moeten, maar ik ga dat zeker een keer doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Stefannn op 31-03-2024 08:10 ]

Stefannn schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:07:
[...]
Mhh… dat pythonscript doet me toch wel enigszins likkebaarden…
Dat zou wat voeten in aarde hebben om aan de praat te krijgen aangezien “ik geen Python spreek” en mijn superkleine 450MHz 386 homecomputertje te klein is om het erop te zetten.
Maar goed… voorlopig zijn nog teveel andere dingen die moeten, maar ik ga dat zeker een keer doen.
Je hoeft geen python te spreken om het te draaien :9
Ik draai het op een Raspberry Pi B uit 2012 (512 MB geheugen), dus dat is al een oudje :+ De scripts lezen de Bluelink API uit en zijn door mij geschreven om efficiënt met de gegevens om te gaan, want ze moesten op mijn trage Raspberry Pi draaien met weinig geheugen. En dan duurt het ophalen en berekenen van de resultaten iets langer :Z
Stefannn schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:07:
[...]

Maar dan kan je toch in ieder geval concluderen dat het niet veel uitmaakt of je met veel of weinig power oplaadt. En dat is op zich al verrassend genoeg.
BelgNL in "Het grote Kia EV6 topic"

Hieruit blijkt dus dat zowel bij lage als hoge stroomsterktes er maar beperkte verliezen zijn bij de EV6 en dat de efficiëntie steeds rond 90% schommelt. Voor wie het hele artikel wil lezen: https://www.sciencedirect...cle/pii/S2213138823005052

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW_t-2BLGTwKWhU-qOZpZhggluw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2bTRDEZJ7UJFfG8JuhFyLBE9.jpg?f=user_large

• Stefannn
ZuinigeRijder schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:17:
[...]

Ik draai het op een Raspberry Pi B uit 2012 (512 MB geheugen), dus dat is al een oudje :+ De scripts lezen de Bluelink API uit en zijn door mij geschreven om efficiënt met de gegevens om te gaan, want ze moesten op mijn trage Raspberry Pi draaien met weinig geheugen. En dan duurt het ophalen en berekenen van de resultaten iets langer :Z
Nou... "half half waar"...
Het klopt dat je geen software taal hoeft te spreken om het te draaien, maar ik beschouw dit toch wel als een diy-module met beperkte documentatie & robuustheid. Daar is niks mis mee, maar ik houd er rekening mee dat ik nog flink wat zal moeten prutsen om het aan de praat te krijgen.
Dat gaat vrij zeker nog eens gebeuren... maar dan zorg ik wel dat ik een paar weekends op rij tijd heb.

Ik zal Python heel waarschijnlijk niet op het huidige computertje (VIA Eden ULV 500MHz processor) krijgen. Hij draait op DSL (damn small linux) uit 2008. Draait geheel in ram (dat is wel cool, slechts 1x per dag access naar de fysische hd dwz, een memory-card). Maar alle software is oud. als ik er wat bij wil zetten moet ik versies up-to-date gaan brengen en dat is een redelijk rampzalig traject (heb ik een paar jaar geleden ternauwernood overleeft).

Als ik ermee aan de slag ga zal ik het eerst eens op de Mac proberen. En als dat werkt op mijn "domein" zetten want ik heb een eigen domein met email server bij een hoster omdat ik geen non-privacy gmail wil. Als ik er dan iets van een api bij bouw kan ik het toch weer met mijn home automation integreren :).

Is trouwens allemaal prima... Dan heb ik nog een gaaf project in het verschiet :)

• Stefannn
ZuinigeRijder schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:50:
[...]

BelgNL in "Het grote Kia EV6 topic"

Hieruit blijkt dus dat zowel bij lage als hoge stroomsterktes er maar beperkte verliezen zijn bij de EV6 en dat de efficiëntie steeds rond 90% schommelt. Voor wie het hele artikel wil lezen: https://www.sciencedirect...cle/pii/S2213138823005052

[Afbeelding]
Gaaf,
In het originele artikel staat 1fase en 3fase laden nog vergeleken. Zie onder, blauw = 1 fase, oranje = 3fase, laadpower in kW langs de x-as. Grafiekje is voor een Hyundai Kona Electric want de ioniq5 stond daar niet bij.
Eigenlijk is de conclusie vrij simpel:
- De "basis laad-efficiency" is ongeveer 92%, onafhankelijk van of je met 1 of 3 fases laadt en onafhankelijk van de laadstroom.
- maar daar komt een verlies van ongeveer 200W bij als gevolg van het "standby gebruik". Als je op 10kW laadt komt er dus 2% bij. Als je op 2kW laadt komt er 10% bij.

NB... het artikel gaat dus uit van de kWh/% conversie die de auto zelf doet. In mijn analyse heb ik die "ge-eikt" aan een verreden stuk van 205km. Op zich is dat denk ik goed. Maar op de nauwkeurigheid daarvan valt nog wel wat af te dingen:
- het was over 7 dagen dus het stand-verlies zit er dan ook in.
- de km's komen van de km-teller van de auto, dat moet je eigenlijk vergelijken met de km's van de gps.
Kortom: die eiking zal ik nog eens opnieuw doen als Ik een paar 100km aan 1 stuk rijdt.
Maar goed... de 14% van mij geeft dus "binnen de nauwkeurigheid" geen andere conclusie dan het artikel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LppDBVJksU3jGZwTD5XPPCaHGU8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jm1g6dvMQ2mYbh8xTUyN5ccs.png?f=user_large

• Marcel2020
even voor de volledigheid, de ICCU recall in de US laat zien dat ze daar 1% uitval hebben...de ROM update doet een paar dingen
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2024/RCLRPT-24V204-1453.PDF

How Remedy Component Differs
from Recalled Component :
The remedy ICCU software prevents overcurrent and implements voltage
peak reduction at the end of EV battery charging. The remedy software
also revises the electric water pump operational threshold to reduce
thermal loading during charging and driving.

Identify How/When Recall Condition
was Corrected in Production :
The updated ICCU software was implemented as a production running
change from February 29, 2024, through March 5, 2024, according to the
specific affected model.

• Stefannn
Marcel2020 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:42:
even voor de volledigheid, de ICCU recall in de US laat zien dat ze daar 1% uitval hebben...de ROM update doet een paar dingen
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2024/RCLRPT-24V204-1453.PDF

How Remedy Component Differs
from Recalled Component :
peak reduction at the end of EV battery charging. The remedy software
also revises the electric water pump operational threshold to reduce
thermal loading during charging and driving.

Identify How/When Recall Condition
was Corrected in Production :
The updated ICCU software was implemented as a production running
change from February 29, 2024, through March 5, 2024, according to the
specific affected model.
Mhhh…
peak reduction at the end of EV battery charging.

@trippelb ik ben benieuwd of dat het eruit klappen van de aardlek automaat van de laadpaal ook oplost.

• Marcel2020
hoezo? een aardlek reageert op 'verdwenen' stroom, zo lang er in de ICCU niks kapot gaat lijkt me niet dat je aardlek reageert op te laat inschakelende koeling of spanningspieken

• Stefannn
Marcel2020 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:32:
hoezo? een aardlek reageert op 'verdwenen' stroom, zo lang er in de ICCU niks kapot gaat lijkt me niet dat je aardlek reageert op te laat inschakelende koeling of spanningspieken
Bij @trippelb klapt de aardlek automaat er vaak uit, ongeveer wekelijks. Bij mij ongeveer 1x/maand. Beiden hebben we het idee dat dat alleen bij het einde van het laden gebeurt. Dat is dus consistent met de iccu-recall.
In ieder geval in mijn installatie is geen sprake van kortsluitingen of natte verbindingen naar aarde. Het eruit klappen gebeurt dus naar alle waarschijnlijkheid door een stroom piek. Aardlekautomaten beschermen ook tegen pieken.
Een dergelijke piek kan veroorzaakt worden door capacitieve koppeling. Als de draad van de “plus” van de omvormer langs de AC draden van de laadpoort loopt terwijl de “min” van de accu op het chassis zit kan er een lekstroom-puls geïnjecteerd worden.

Nb,… een heel bekend fenomeen van capacitieve koppeling ontstaat als je een schroevedraaiertje met spanningszoeker op de aarde van een stopcontact zet terwijl die aarddraad in de meterkast niet is aangesloten. Dan gaat het lampje branden door de capacitieve koppeling tussen de draden.

• Stefannn
ZuinigeRijder schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:17:
[...]

Oei… correctie op mijn eerdere post mbt mijn “angst voor beperkte documentatie”…
Ik zit de readme te lezen en die is beyond expectation. Kudos. _/-\o_ _/-\o_
Ik weet nog steeds niet wanneer ik het “echt” ga doen… zo’n compleet nieuw avontuur heeft nogal de neiging me helemaal op te zuigen. Maar het ziet er wel echt mega goed uit.

• Stefannn
@ZuinigeRijder
Cool! met zo'n goede documentatie kon ik het toch niet nalaten het te proberen.
Toch nog wel een learning curve. Ik heb het op mijn Mac gezet.
- zeker een half uur over gedaan voor ik begreep dat ik "python3" als command moest typen in plaats van "python".
- vervolgens nog wat gedoe om een symbolic link van de root naar de "gebruikt folder" te zetten zodat ik vanuit de terminal geen onmogelijk lang pad hoef in te typen.
- de nodige modules ge-installeerd, dat ging eigenlijk wel makkelijk

Maar hij doet het!
... nu nog bedenken wat ik met die wijsheid aanmoet :)
In ieder geval erg leuk dat ik eindelijk de 12V accu eens kan zien
Als ik dit vervolgens op mijn custom domein aan de praat krijg dan kan ik het inderdaad linken in de GUI van mijn home automation. En laadsessies "slim" plannen op basis van SOC. gaaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oh5USE-EEq2fD8BOsQDheQjrzuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9qZ6xWZh7ecli6KWd8WMT6mR.png?f=fotoalbum_large
Data inclusief de wintersport van 2 weken geleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGJolSpCrO-AJ6ylC0X-A9EeKBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m58gpUuNPBAmX5UogOVomRzY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Stefannn op 01-04-2024 09:26 ]

Pagina: 1 ... 217 ... 277 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic