Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:20
Stefannn schreef op maandag 1 april 2024 @ 07:01:
[...]

Bij @trippelb klapt de aardlek automaat er vaak uit, ongeveer wekelijks. Bij mij ongeveer 1x/maand. Beiden hebben we het idee dat dat alleen bij het einde van het laden gebeurt. Dat is dus consistent met de iccu-recall.
In ieder geval in mijn installatie is geen sprake van kortsluitingen of natte verbindingen naar aarde. Het eruit klappen gebeurt dus naar alle waarschijnlijkheid door een stroom piek. Aardlekautomaten beschermen ook tegen pieken.
Een dergelijke piek kan veroorzaakt worden door capacitieve koppeling. Als de draad van de “plus” van de omvormer langs de AC draden van de laadpoort loopt terwijl de “min” van de accu op het chassis zit kan er een lekstroom-puls geïnjecteerd worden.

Nb,… een heel bekend fenomeen van capacitieve koppeling ontstaat als je een schroevedraaiertje met spanningszoeker op de aarde van een stopcontact zet terwijl die aarddraad in de meterkast niet is aangesloten. Dan gaat het lampje branden door de capacitieve koppeling tussen de draden.
Ik weet wat capacitatieve koppeling is, maar ik zie hier geen heel duidelijke oorzaak met gevolg, buiten dat er een overeenkomst ; de Ioniq 5.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:46
Marcel2020 schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:40:
[...]

Ik weet wat capacitatieve koppeling is, maar ik zie hier geen heel duidelijke oorzaak met gevolg, buiten dat er een overeenkomst ; de Ioniq 5.
Als die spike beroerd genoeg is om de transitoren op te blazen acht ik het niet uitgesloten dat die capicitief doorspreekt. Immers... het eruit klappen moet "ergens" van komen.
Maar dat gezegd hebbende, echt "hard" kan je er nu niks van zeggen, we zullen het gaan zien.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
als je nou telkens een eruit springende aardlek schakelaar zag bij een kapotte ICCU of heeeeel veel eruit springende aardlekschakelaars bij de Ioniq 5 zou ik je hypothese nog kunnen volgen. Nu lees ik een heel andere waarschijnlijke oorzaak voor de kapotte ICCU en een die ws IN de ICCU blijft. Bij het soort spanningen wat er in gebruik is lijkt me dat capacitatieve koppeling wel een design dingetje is wat ook bij testen aan het licht zou komen lijkt me. (CE keurmerk vereist dat de fabrikant zo'n ontwerp test of laat testen).
We gaan het zien...ALS die nieuwe software ook naar de EU komt, vooralsnog is het nogal stil op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-07 13:53
Marcel2020 schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:35:
als je nou telkens een eruit springende aardlek schakelaar zag bij een kapotte ICCU of heeeeel veel eruit springende aardlekschakelaars bij de Ioniq 5 zou ik je hypothese nog kunnen volgen. Nu lees ik een heel andere waarschijnlijke oorzaak voor de kapotte ICCU en een die ws IN de ICCU blijft. Bij het soort spanningen wat er in gebruik is lijkt me dat capacitatieve koppeling wel een design dingetje is wat ook bij testen aan het licht zou komen lijkt me. (CE keurmerk vereist dat de fabrikant zo'n ontwerp test of laat testen).
We gaan het zien...ALS die nieuwe software ook naar de EU komt, vooralsnog is het nogal stil op dat gebied.
Anekdotisch, maar bij mij was nog nooit de aardlekschakkelaar gesprongen. Totdat het 1x gebeurde, en toen was ook de ICCU kapot. Ik weet niet de richting van het causaal verband, maar dat was wel de enige keer dat de aardlekschakkelaar sprong, en het was midden in de nacht, net zoals de meeste laadsessies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Dala schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:21:
[...]

Anekdotisch, maar bij mij was nog nooit de aardlekschakkelaar gesprongen. Totdat het 1x gebeurde, en toen was ook de ICCU kapot. Ik weet niet de richting van het causaal verband, maar dat was wel de enige keer dat de aardlekschakkelaar sprong, en het was midden in de nacht, net zoals de meeste laadsessies.
Je kan het natuurlijk nooit weten, maar dat is niet wat ik bedoel.
In jouw geval ging de iccu wellicht met een grote klap kapot en heeft die klap de aardlek mee gesleurd.
Wat ik uit de text van de recall opmaak is dat in “normaal gebruik, bij een gezonde iccu, bij afschakelen grote pieken optreden”. En dat ze die gaan verlagen met de recall software.
Dat interpreteer ik als “in normaal gebruik bij een gezonde iccu treden dermate hoge pieken op dat de iccu er kapot van kan gaan”. Dan vind ik het geen rare gedachte dat die “extreem hoge normaal gebruik pieken” wellicht ook capacitief richting aardlek gaan en die doen klappen.
Maar…. Daar is verder nog geen bewijs voor. We zullen het gaan zien. Bij mij klapt die er 1x/maand uit, en afgelopen maand eigenlijk niet eens. Dus “bewijzen dat het beter wordt” zal ook nog niet zo eenduidig zijn.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Vls mij gaat bij de meeste mensen de ICCU tijdens het rijden kapot, de knal van onder de achterbank....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Stefannn schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:23:
@ZuinigeRijder
Cool! met zo'n goede documentatie kon ik het toch niet nalaten het te proberen.
Toch nog wel een learning curve. Ik heb het op mijn Mac gezet.
- zeker een half uur over gedaan voor ik begreep dat ik "python3" als command moest typen in plaats van "python".
- vervolgens nog wat gedoe om een symbolic link van de root naar de "gebruikt folder" te zetten zodat ik vanuit de terminal geen onmogelijk lang pad hoef in te typen.
- de nodige modules ge-installeerd, dat ging eigenlijk wel makkelijk

Maar hij doet het!
... nu nog bedenken wat ik met die wijsheid aanmoet :)
In ieder geval erg leuk dat ik eindelijk de 12V accu eens kan zien
Als ik dit vervolgens op mijn custom domein aan de praat krijg dan kan ik het inderdaad linken in de GUI van mijn home automation. En laadsessies "slim" plannen op basis van SOC. gaaf.

[Afbeelding]
Data inclusief de wintersport van 2 weken geleden.
[Afbeelding]
@ZuinigeRijder
Update…
Op de Mac af en toe een overzicht maken blijft wel lukken. 24/7 monitoren niet. Mijn custom domain provider support geen python dus daar krijg ik het niet gedraaid.
Mijn computertje voor de home automation uit 2008 op “damn small Linux” kan Python 2.8 laden. Nieuwere versie zou ik zelf moeten compileren. Daar begin ik niet aan. Paar jaar terug heb ik de libusb2 zelf gecompileerd en toen bezweek de compiler zowat.
Op een gegeven moment zal ik de hardware wel upgraden naar een raspberry pi. Nieuwe kansen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:01
Na 5 maanden te hebben gereden met een maximale actieradius van 160km is vorige week eindelijk mijn accumodule vervangen. Ik haalde na de reparatie 336km met een volle accu bij 15 graden. Dat is wel wat weinig vind ik, dus gisteren de hele batterij leeg gereden tot 1% zodat de BMS reset. Weer helemaal vol geladen tot 100%, (75,5kWh ongeveer volgens slimme meter, en 65kWh volgen Hyundai Smartcharging) en geschatte actieradius was vandaag 356km bij 11 graden buiten.
Nog steeds niet geheel over tevreden. Wat halen jullie met deze temperaturen voor actieradius?
Het liefst claim ik onder garantie een volledige nieuwe accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-07 12:06
Tsja.... je kan van alles claimen, uiteindelijk moet de dealer hierin mee gaan met toestemming van de importeur. Die indicatie dat je er 356 km mee kan rijden, moet je ook met een flinke brok zout nemen, en is een gemiddelde over de afgelopen tijd. Ik denk dat er nog wat lage range in het geheugen staat. Gewoon rijden nu en kijken hoever je komt, lijkt mij een stuk zuiverder en realistischer.

ter info: toevallig heb ik afgelopen nacht hem flink geladen omdat ik vandaag ruim 395 km ga rijden tot 97% en hij geeft aan 457 km, bij 12C met een 77 kW pakket. Maar ook die afstand lijkt mij wat optimistisch, maar die 395 km haal ik wel heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 10:26
ditbenikecht schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:10:
Wat halen jullie met deze temperaturen voor actieradius?
Vorige week met mijn 77kw AWD naar Plopsa indoor gereden van Haarlem naar Coevorden met een 100% geladen accu. Op de heenweg veel regen. Aangekomen met 49% accu.
In Coevorden naar een 200kw lader gereden, 13% bij geladen en weer dezelfde weg (en snelheid, via A28 en A1) terug naar huis maar dan met een zonnetje, thuis aangekomen met 21% over.
Er kan dus op dezelfde dag/route 10% verschil zitten. Totaal dus zo'n ~380km gedaan met netto 8% accu over.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:09
Na 5 maanden te hebben gereden met een maximale actieradius van 160km is vorige week eindelijk mijn accumodule vervangen. Ik haalde na de reparatie 336km met een volle accu bij 15 graden. Dat is wel wat weinig vind ik, dus gisteren de hele batterij leeg gereden tot 1% zodat de BMS reset. Weer helemaal vol geladen tot 100%, (75,5kWh ongeveer volgens slimme meter, en 65kWh volgen Hyundai Smartcharging) en geschatte actieradius was vandaag 356km bij 11 graden buiten.
Nog steeds niet geheel over tevreden. Wat halen jullie met deze temperaturen voor actieradius?
Heb je een 77 kWh-accu of een 73 kWh?
Die geschatte actieradius is maar een ruwe schatting. Het hangt héél erg af van omstandigheden en hoe hard je rijdt. Ik maak regelmatig een ritje van ±130 km. Het kan goed zijn dat ik aankom met 62%, dus 38% verbruik (ik heb een 57 kWh-accu), maar op de terugweg niet genoeg heb aan 62%.
Dat ligt voornamelijk aan de snelheid en wind: rijden 130 km/u verbruikt echt veel meer dan met 100 km/u, 50% meer verbruik bij 130 is geen uitzondering, in mijn ervaring. Dat verschil is extra groot als ik met wind mee 100 km/u rijd en met wind tegen 130 km/u. Verder speelt de verwarming ook best een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:43

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Vorige week haalde ik bij een 100% lading 400km op de GOM en ongeveer 350 km echt. 72,5kwh accu, 19 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@dextertje Ik heb een 72kWh accu, en om volledig te zijn ook 20 inch wielen en awd, dus sowieso wat minder optimaal.
Als ik het zo lees valt de actieradius dus wel mee. Toch heb ik het idee dat er tussen de 10 en 18 procent capaciteitsvermindering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 31-07 06:48
De GOM is redelijk niets zeggend. De geschatte km's na een laadbeurt hebben weinig voorspellende waarde gezien het aantal variabelen. Dus een hoog of laag getal zou ik niet wakker van liggen. Wat mij meer zegt is het verbruik op een bekend traject. Voor mij bijvoorbeeld Eindhoven airport op en neer. Dat is ongeveer 110 km enkele reis. Binnen Nederland dus 100 km/uur. Heen en weer kost tussen de 50 en 55%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
@ditbenikecht
Je hebt hem leeg gereden.
Dan weet je dus “zonder schatting” wat je er echt daadwerkelijk uit gehaald hebt.
Met 11graden zou ik 18 tot 20kWh/100km bij min of meer windstil weer en netjes 100km/uur wel normaal vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crocidolite
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:16
Net even gekeken, in eco mode zonder verwarming en met 61% lading zou ik nu 217 km moeten halen, dus bij 100% zou ik dan 355 km moeten halen.

Ik heb een 77,4kWh accu en mijn I5 is een AWD met 20" wielen. Buitentemeratuur is nu 11 graden C.
Afgelopen zomer zat ik met 100% accu op een bereik van iets meer dan 500km (in eco mode zonder airco)

Dus volgens mij klopt het wel aardig bij jou. Ik zou nog even wachten op hogere temperaturen (25 graden) en kijken wat die dan aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 10:26
Stefannn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:18:
Met 11graden zou ik 18 tot 20kWh/100km bij min of meer windstil weer en netjes 100km/uur wel normaal vinden
In mijn AWD exemplaar (20") is dat al redelijk optimistisch qua verbruik bij die omstandigheden. Onder de 20 is erg zeldzaam.

[ Voor 4% gewijzigd door Razwer op 02-04-2024 19:37 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Ik rij met 19" en haal tot nu toe 18KWh/100km als het weer en de wind meezitten, en ik me aan 100 km/h houd.
Ik zie er niks geks in, het bereik is nogal afhankelijk van de factoren die al genoemd zijn en temperatuur heeft flink wat impact
edit (AWD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:17
Ik heb een 77,4kWh accu en mijn I5 is een RWD met 19" wielen. Nu ongeveer 13 maanden en 19.000 km verder een gemiddeld verbruik van 17,8 kwh/100 km.

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:18
Ik heb nog twee quirks die ik zo direct niet terug kan vinden hier, ben benieuwd naar jullie ervaringen:

Soort van zombie mode, maar rijmt toch niet lekker met de andere verhalen hier. Als de auto net geladen heeft, d.w.z.:
• Hij hing aan de AC-laadpaal thuis vlak voordat ik hem aanzette (mogelijk met voorverwarming via de app aan terwijl hij nog aan de paal hing, dat heb ik nog niet onderzocht)
• Of: ik heb hem aan de snellader gehangen zonder hem uit te zetten (maar gewoon in P)
dan weigert de auto consequent in D te gaan. Dan moet ik hem uit en weer aan zetten, en dan kan ie in D. Uit zetten moet *zonder* het rempedaal ingedrukt te hebben, want met rempedaal doet hij een soort 'reboot' waarmee hij meteen in dezelfde stand terecht komt waarbij hij niet in D wil.

Nu ik het zo teruglees, komt het er denk ik op neer dat na laden, de auto een keertje helemaal uit geweest moet zijn voordat hij in D wil. En remote voorverwarmen telt ook als 'aan'. De auto vanuit voorverwarmen aan zetten telt blijkbaar niet als uit/aan.

Ten tweede: met Android Auto aan hoor ik heel duidelijk een whine van de motor inverter door het geluid heen, maar alleen bij voice prompts, d.w.z. als Google Assistant iets zegt. Met muziek geen last van.

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Rembooooo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:41:
Ik heb nog twee quirks die ik zo direct niet terug kan vinden hier, ben benieuwd naar jullie ervaringen:

Soort van zombie mode, maar rijmt toch niet lekker met de andere verhalen hier. Als de auto net geladen heeft, d.w.z.:
• Hij hing aan de AC-laadpaal thuis vlak voordat ik hem aanzette (mogelijk met voorverwarming via de app aan terwijl hij nog aan de paal hing, dat heb ik nog niet onderzocht)
• Of: ik heb hem aan de snellader gehangen zonder hem uit te zetten (maar gewoon in P)
dan weigert de auto consequent in D te gaan. Dan moet ik hem uit en weer aan zetten, en dan kan ie in D. Uit zetten moet *zonder* het rempedaal ingedrukt te hebben, want met rempedaal doet hij een soort 'reboot' waarmee hij meteen in dezelfde stand terecht komt waarbij hij niet in D wil.

Nu ik het zo teruglees, komt het er denk ik op neer dat na laden, de auto een keertje helemaal uit geweest moet zijn voordat hij in D wil. En remote voorverwarmen telt ook als 'aan'. De auto vanuit voorverwarmen aan zetten telt blijkbaar niet als uit/aan.

Ten tweede: met Android Auto aan hoor ik heel duidelijk een whine van de motor inverter door het geluid heen, maar alleen bij voice prompts, d.w.z. als Google Assistant iets zegt. Met muziek geen last van.
Ik had iets vergelijkbaars. Zie hier.
De tips die daarop volgenden waren “niet aan zetten met voet op rem”, enkel “zonder voet op rem”.
Eerlijk gezegd zet ik hem nu gewoon helemaal niet meer aan tijdens het laden. Ik heb geen zin in zombie problemen tijdens vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:40

-CJ

Not remastered

Rembooooo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:41:
Dat jankende geluid herken ik wel, heb ik ook wel eens. Best zacht en niet storend, wel apart.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Stefannn schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:31:
[...]

Ik had iets vergelijkbaars. Zie hier.
De tips die daarop volgenden waren “niet aan zetten met voet op rem”, enkel “zonder voet op rem”.
Eerlijk gezegd zet ik hem nu gewoon helemaal niet meer aan tijdens het laden. Ik heb geen zin in zombie problemen tijdens vakantie.
Bij laden met het 'contact' aan, gaat de auto van 'Ready' naar een soort 'niet-ready'. De auto staat wel aan, maar om weg te kunnen rijden moet je hem weer opnieuw in "Ready" krijgen, precies zoals je de auto normaal gesproken start. Voet op de rem, startknop indrukken en wachten tot er "Ready" wordt weergegeven. Pas dan kan de auto in D en kun je rijden.
Geen Zombie-mode dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembooooo
Vielleicht schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:49:
[...]

Bij laden met het 'contact' aan, gaat de auto van 'Ready' naar een soort 'niet-ready'. De auto staat wel aan, maar om weg te kunnen rijden moet je hem weer opnieuw in "Ready" krijgen, precies zoals je de auto normaal gesproken start. Voet op de rem, startknop indrukken en wachten tot er "Ready" wordt weergegeven. Pas dan kan de auto in D en kun je rijden.
Geen Zombie-mode dus.
Op zich helder verhaal, alleen gaat hij als hij al aan staat (iig bij mij) nooit van niet-ready naar ready door met de voet op de rem op de powerknop te duwen. Wat er in plaats daarvan gebeurt is dat ie opnieuw lijkt te starten en weer in niet-ready terecht komt. Wat wél werkt is hem eerst uit zetten door op de powerknop te drukken *zonder* voet op de rem, en daarna weer aan door op de powerknop te drukken *met* voet op de rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
Rembooooo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:21:
[...]

Op zich helder verhaal, alleen gaat hij als hij al aan staat (iig bij mij) nooit van niet-ready naar ready door met de voet op de rem op de powerknop te duwen. Wat er in plaats daarvan gebeurt is dat ie opnieuw lijkt te starten en weer in niet-ready terecht komt. Wat wél werkt is hem eerst uit zetten door op de powerknop te drukken *zonder* voet op de rem, en daarna weer aan door op de powerknop te drukken *met* voet op de rem.
Doe je de deur nog open tussen het uit- en aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembooooo
Vielleicht schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:30:
[...]

Doe je de deur nog open tussen het uit- en aanzetten?
Nope, alleen het rempedaal-powerknop-dansje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-07 21:19
Heeft iemand al ervaring met de kosten en werkzaamheden van de 60.000km beurt?

Ik heb vorig jaar nog een beurt incl. remvloeistof etc. laten doen en was toen bijna 400 euro kwijt.

Ik ben nu bijna 30k km verder (en kom dan iets over de 60.000 heen) en net gebeld met de dealer voor een afspraak. Daar werd aangegeven dat ze de auto de hele dag nodig hebben omdat ze er 6 uur aan kwijt zijn. Wat ze dan moesten doen konden ze niet vertellen en kon ik bij inleveren aan de receptie vragen.

Ook worden er 3 terugroepacties uitgevoerd waar ik schijnbaar een brief van gehad zou moeten hebben (niet dus). Iemand die wel gehad en een idee wat er binnen die terugroepacties wordt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

saabfanatic schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:57:

Ik heb vorig jaar nog een beurt incl. remvloeistof etc. laten doen en was toen bijna 400 euro kwijt.
Dat is 1,5 keer zoveel dan ik voor een 30K beurt betaalde namelijk €266 incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembooooo
de meester01 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:31:
[...]

Dat is 1,5 keer zoveel dan ik voor een 30K beurt betaalde namelijk €266 incl btw.
Dat is wel erg goedkoop. Kwam hier bij Oostendorp Nijmegen uit op €304.22 incl btw (€251.42 ex):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYnnY-puulg41RSRG82_WUafuZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pQQ4PpHfQEutW0lBQAK8jtw0.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast interieurfilter, ruitenwissers en luchtkanaalbehandeling erbij voor bij elkaar €149.70 incl btw (€123.72 ex). Had niet helemaal door dat dat zou optellen tot dat bedrag, volgende keer maar gewoon zelf doen. Kon hem wel netjes helemaal gewassen weer ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Zo te zien geen remvloeistof vervangen, wel iets met de airco reinigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujwY5NgVpi6WnJvxvqdX_KrkACU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxpICRTbJcBDfKW89FTFsFKX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-x43id3NMJEB27Mm3gYdZ2mgog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gwhewW0XE9VBVpyy0YveGqT8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
dat luchtfilter is met gouddraad geweven? pfff, ik heb net de MAN CUK 23-024 kost 26 euro, inzetten...20 sec., vooruit 5 min (frunk openmaken deurtje open wisselen deurtje dicht frunk dicht)
Hoort remvloeistof niet in die 24 maandelijkse/30KKm te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Marcel2020 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:24:
Hoort remvloeistof niet in die 24 maandelijkse/30KKm te zitten?
Geen idee, ik geef de auto af en zij doen hun ding. Bij een Tesla is het advies om na 4 jaar de Rv te checken en zonodig te vervangen.

Waarom zou dat bij Hyundai anders moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
vanwege dat serviceschema dat Hyundai zelf in elkaar heeft gedraaid?

Ik meen toch dat daar elke 24 maanden in staat (controleren is wmb prima, maar ik stel dat schema niet op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Marcel2020 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:49:
vanwege dat serviceschema dat Hyundai zelf in elkaar heeft gedraaid?

Ik meen toch dat daar elke 24 maanden in staat (controleren is wmb prima, maar ik stel dat schema niet op)
De intervallen zijn wat kort te noemen in mijn beleving. Binnenkort wordt de radar vervangen, dan kan ik wel eens informeren waarom wel/niet. Alles rondom de beurt ging toch al vrij debiel. Om 08.15 afgegeven voor een beurt en een serie updates, om 15.45 een belletje 'mogen we de auto nog een dagje houden want we krijgen het niet af vandaag' Nogal wiedes als je hem pas om 15.00 van de parkeerplaats haalt terwijl je 9 weken van tevoren al wist wat er die dag allemaal moest gebeuren. Dus mijn vrouw heeft ze door de telefoon getrokken (ze had de volgende dag afspraken buiten de deur), de auto opgehaald en een week later voor de updates achtergelaten.

Het zou niet ondenkbaar zijn dat ze om die reden het verversen van de remvloeistof hebben overgeslagen 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
de meester01 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:39:
[...]

De intervallen zijn wat kort te noemen in mijn beleving. Binnenkort wordt de radar vervangen, dan kan ik wel eens informeren waarom wel/niet. Alles rondom de beurt ging toch al vrij debiel. Om 08.15 afgegeven voor een beurt en een serie updates, om 15.45 een belletje 'mogen we de auto nog een dagje houden want we krijgen het niet af vandaag' Nogal wiedes als je hem pas om 15.00 van de parkeerplaats haalt terwijl je 9 weken van tevoren al wist wat er die dag allemaal moest gebeuren. Dus mijn vrouw heeft ze door de telefoon getrokken (ze had de volgende dag afspraken buiten de deur), de auto opgehaald en een week later voor de updates achtergelaten.

Het zou niet ondenkbaar zijn dat ze om die reden het verversen van de remvloeistof hebben overgeslagen 🤷‍♂️
Mmm, daar zou ik ook het geduld niet voor hebben....als ze dat twee keer doen heb ik een andere dealer kan ik je zeggen, en al moet ik daar dan een uur voor rijden. Het is niet dat een servicebeurt niet riant betaald word.

Ik vermoed dat niemand er een zinnig antwoord op gaat geven, en zelfs geen eerlijk antwoord (ik vermoed dat het aan het aantal servicebeurten tbv de inkomsten gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-07 21:58
Rembooooo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:21:
[...]

Ik heb dit ook regelmatig. Hoe ik het op los is, terug naar P zetten, voet op pedaal en nog een x startknop en dan is hij ready om naar D te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Laatst online: 25-07 21:19
Bedankt voor de voorbeelden van jullie facturen. Zo te zien op mijn factuur hoeft remvloeistof elke 24 maanden dus deze keer niet. Zal ik ze van te voren even op wijzen anders weet ik zeker dat ze er gewoon nieuwe in kiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
.

[ Voor 99% gewijzigd door Marcel2020 op 04-04-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht

Ik ben nu bijna 30k km verder (en kom dan iets over de 60.000 heen) en net gebeld met de dealer voor een afspraak. Daar werd aangegeven dat ze de auto de hele dag nodig hebben omdat ze er 6 uur aan kwijt zijn. Wat ze dan moesten doen konden ze niet vertellen en kon ik bij inleveren aan de receptie vragen.

Ook worden er 3 terugroepacties uitgevoerd waar ik schijnbaar een brief van gehad zou moeten hebben (niet dus). Iemand die wel gehad en een idee wat er binnen die terugroepacties wordt gedaan?
Als je de zoekfunctie gebruikt zie je ook een factuur van mij. Bij 30k beurt hoeft geen olie maar vullen ze zogenaamd bij voor 10 euro. Bij 60k gaan ze het echt vervangen en krijg je er ook nog eens arbeidskosten erbij van 100 euro.

Er bestaan geen terugroepacties, daarom heb je geen brieven ontvangen. De acties die gedaan kunnen worden zijn serviceacties. De dealer krijgt hiervoor een vergoeding van de importeur, dus als ze dat tijdens de beurt in rekening brengen qua tijd worden ze dubbel betaald.
Ik wacht altijd tijdens de beurt, en ze zijn binnen anderhalf uur klaar met controleren en heen en weer de wasstraat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-07 15:04
Zijn er meerdere uitvoeringen geweest van de Project 45?

Ik zie tweedehands een aantal Project 45’s staan. En die lijken qua opties erg luxe uitgevoerd. Maar dealer sites zijn nooit volledig en betrouwbaar. Dus ik vroeg me af of er meerdere uitvoeringen waren en zo ja waar ik dat kan vinden.
Ik zie opties die passen bij de Lounge versie, maar het is niet duidelijk of alle Lounge opties daar dan ook in zitten. Zoals memory seats en dode hoek camera bijvoorbeeld.

Voorbeeld advertentie die ik op ‘t oog heb: https://www.autoscout24.c...y_link&utm_campaign=share

Andere dingen waar ik met een Project 45 op moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Impstoker Nee, uitvoeringen zijn hetzelfde, alleen keuze van lakkleur, interieurkleur en 19 of 20 inch wielen.
Zie topic start, prijslijst Project45. In het buitenland kon je soms ook de blauwe kleur kiezen, in Nederland niet.

[ Voor 20% gewijzigd door ZuinigeRijder op 04-04-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-07 15:04
ZuinigeRijder schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:15:
@Impstoker Nee, uitvoeringen zijn hetzelfde, alleen keuze van lakkleur, interieurkleur en 19 of 20 inch wielen.
Zie topic start, prijslijst Project45. In het buitenland kon je soms ook de blauwe kleur kiezen, in Nederland niet.
Ah dat helpt enorm dankjewel! Die had ik gemist.
Dan lijkt een Project 45 als tweedehands wel een toffe optie. Ik zie ze vaker in mooie kleur dan Lounge versies. Die zijn vaak ‘saai’ grijs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nietwijk
  • Laatst online: 09-07 13:51

Ik denk dat deze post met wat er moet gebeuren en deze post met wat het je kost je wel verder helpen.

Op basis van eerder gedeelde facturen concludeer ik het volgende:
  • Servicebeurt [30kkm/24mnd] € 163,- (S30K24MPST)
  • Servicebeurt [60kkm/48mnd] € ?,- (S60K48MPST)
  • <-- op basis van eerder gedeelde factuur lijkt deze goedkoper dan de 30kkm beurt
  • Remvloeistof vervangen [elke 24mnd] € 140,- (SBF24MPP + 882380004)
  • Interieurfilter vervangen € 57,- (SPF30K24MPP + 97133L1000)
  • Airco reiniging service € 45,-
  • Ruitenwissers vervangen € 47,-
  • Koelvloeistof vervangen: € ?,-
Genoemde prijzen inclusief BTW (aan prijscorrecties onderhevig)

De servicebeurt stelt geen reet voor en is inclusief wassen. Er wordt vooral op een aantal punten gecontroleerd. 67 punten om precies te zijn. De kosten zitten hem vooral in de overige werkzaamheden. Interieurfilter en ruitenwissers vervangen en airco reiniging kunnen de meeste mensen zelf en dan ben je maar een paar tientjes kwijt in plaats van € 150,-

De term "recall" komt niet vanuit de dealer, maar vanuit HMNL en is richting de klant ook geen terugroepactie. Je hoeft er niet apart voor naar de dealer, komt zoals je merkt gewoon met de eerstvolgende keer dat je langskomt. Wel zo fijn voor jou en de dealer.

Hierbij nog even wat "codes" op een rijtje:
  • S30K24MPST (Service 30K km; 24 Maanden; Premium STandaard)
  • S60K48MPST (Service 60K km; 48 Maanden; Premium STandaard)
  • SPF30K24MPP (Service Particle Filter 30K km; 24 Maanden; Premium P***)
  • SBF24MPP (Service Brake Fluid 24 Maanden; Premium P***)
  • 97133L1000 interieurfilter
  • TUNAP996 aircoreiniger inclusief arbeid

[ Voor 17% gewijzigd door nietwijk op 05-04-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:37

HollovVpo1nt

I like gadgets

Beste allen,

Vraagje: wanneer ik mijn climate control/ ventilatie helemaal uit zet in de auto, dan komt er nog behoorlijk wat lucht door de roostertjes heen en dat is echt voelbaar. Weet iemand hoe je het ook écht uit kunt zetten?

En iets anders, het is mij net pas opgevallen dat het licht van gevarendriehoek knop van de Ioniq 5 helderder wordt naarmate je dichtbij een object komt. Moet je maar eens opletten als je achter een auto staat bij het stoplicht, als je dichterbij je voorligger komt brandt het lampje feller. Is mij nooit eerder opgevallen xD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:02:
Beste allen,

Vraagje: wanneer ik mijn climate control/ ventilatie helemaal uit zet in de auto, dan komt er nog behoorlijk wat lucht door de roostertjes heen en dat is echt voelbaar. Weet iemand hoe je het ook écht uit kunt zetten?

En iets anders, het is mij net pas opgevallen dat het licht van gevarendriehoek knop van de Ioniq 5 helderder wordt naarmate je dichtbij een object komt. Moet je maar eens opletten als je achter een auto staat bij het stoplicht, als je dichterbij je voorligger komt brandt het lampje feller. Is mij nooit eerder opgevallen xD.
Je kan de roosters dicht zetten of hem op recirculeren zetten, dan komt er ook niks van buiten.
Het viel me wel op dat die lamp soms feller wordt, maar had het niet aan afstand herleid. Mogelijk om je bij (dreigend) gevaar en achterop file rijden de alarmknop te laten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:37

HollovVpo1nt

I like gadgets

nietwijk schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:16:
[...]

Je kan de roosters dicht zetten of hem op recirculeren zetten, dan komt er ook niks van buiten.
Handmatig dichtzetten bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:21:
[...]

Handmatig dichtzetten bedoel je?
Je kan elk rooster apart dichtzetten door het maar de zijkant te richten. Bij (vrijwel) elke auto kan je de roosters afzonderlijk dichtzetten.

[ Voor 12% gewijzigd door nietwijk op 05-04-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
nietwijk schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:23:
[...]

Je kan elk rooster apart dichtzetten door het maar de zijkant te richten. Bij (vrijwel) elke auto kan je de roosters afzonderlijk dichtzetten.
@HollovVpo1nt
Voor de (extreme) duidelijkheid: opzij schuiven tot je een “klik” voelt. Dan staat hij dicht. Naar links dacht ik maar daarin kan ik me vergissen (snel genoeg geprobeerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vielleicht
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:02:
Beste allen,

Dat heeft te maken met de lichtsensor in de auto. Let maar eens op als je in het donker in de file achter een andere auto gaat staan. De remlichten van de auto voor je zorgen er dan voor dat ook het hele display heel fel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Nou,
Verwarrend
In deze post constateerde ik dat mijn accu 69kWh was (beetje weinig want ik heb een 77kWh rwd Connect+.

Vandaag 169km gereden met 18.7kWh/100km. Daarbij heb ik 39% batterij gebruikt (van 100% naar 61%).
Dan zou de accu volgens my 18.7 x169 /100 /0.39 moeten zijn. Dat is 81kWh moeten zijn.

Tja… nog maar een paar keer meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlgdkG4UjgGbpjkdfvIe4fZx5Ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwIJXhkIzbNbLZ1ifsZUBvtZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
denk je serieus dat je al die cijfers kunt vergelijken?

Je hebt meetbare feiten en ingeschatte waardes en invloeden van buitenaf zoals temperatuur en rechtervoet/weer/etc.

Vol'gooien' bij -10'C levert een ander plaatje op dan wanneer de accu vol is en het van -10 naar +17'C opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Marcel2020 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:51:
denk je serieus dat je al die cijfers kunt vergelijken?

Je hebt meetbare feiten en ingeschatte waardes en invloeden van buitenaf zoals temperatuur en rechtervoet/weer/etc.

Vol'gooien' bij -10'C levert een ander plaatje op dan wanneer de accu vol is en het van -10 naar +17'C opwarmt.
Nou…
De kWh/100km is zeer zeker heel erg afhankelijk van weer en snelheid.
Maar ik had toch wel gedacht dat 100% altijd overeenkomt met dezelfde hoeveelheid kWh.
In vorige post probeerde ik de laadpaal-naar-accu efficiency uit te rekenen. Dan moet dat toch wel stabiel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Stefannn schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:02:
[...]

Nou…
De kWh/100km is zeer zeker heel erg afhankelijk van weer en snelheid.
Maar ik had toch wel gedacht dat 100% altijd overeenkomt met dezelfde hoeveelheid kWh.
In vorige post probeerde ik de laadpaal-naar-accu efficiency uit te rekenen. Dan moet dat toch wel stabiel zijn.
dat dacht ik ook, tot ik de auto bij -7 tot 100% had volgestampt en een bereik zag dat, nadat het +10 overdag werd, na >100km te hebben gereden groter was dan bij het wegrijden.
Bereik is erg flexibel oiv temperatuur en weer, verbruik iets minder maar ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Marcel2020 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:00:
[...]

dat dacht ik ook, tot ik de auto bij -7 tot 100% had volgestampt en een bereik zag dat, nadat het +10 overdag werd, na >100km te hebben gereden groter was dan bij het wegrijden.
Bereik is erg flexibel oiv temperatuur en weer, verbruik iets minder maar ook...
Mhh…
Daar moet ik even over denken.
Ik snap echt dat er temperatuur en snelheid variatie is maar ik had gedacht dat % en kWh gewoon 2 schalen waren voor dezelfde batterij. Beiden een vaste functie van de Batterij spanning dus.
Nb… gesterkt door dat ik een laad test gedaan heb en de batterij % lineair evenredig zag toenemen met de erin gepompte energie.
Ik bedoel…
Eigenlijk dacht ik dat kWh/100km werd bepaald door “afname batterij capaciteit per 100km”.
Als wat jij zegt klopt (niet dat ik je niet geloof) dan is er een echte vermogens meter die de kWh/100km bepaalt en is de afname van batterij capaciteit variabel.

Mhhhh…
Ik ga het sowieso bij lange afstanden eens bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
kan zomaar dat ik het niet goed snap..

Vls mij is je KWh meter thuis altijd juist en die in de auto ws ook want er worden daadwerkelijke stromen gemeten..maar de actieradius vd accu in de auto is afhankelijk van temperatuur en het actuele verbruik op dat moment..bij lage temperaturen is de efficientie van het stroom uit de accu halen lager dan bij hogere temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Marcel2020 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:44:
kan zomaar dat ik het niet goed snap..

Vls mij is je KWh meter thuis altijd juist en die in de auto ws ook want er worden daadwerkelijke stromen gemeten..maar de actieradius vd accu in de auto is afhankelijk van temperatuur en het actuele verbruik op dat moment..bij lage temperaturen is de efficientie van het stroom uit de accu halen lager dan bij hogere temperatuur.
Ik snap je punt,
Ik moet er iets langer over nadenken voordat ik het zeker weet en ook precies kan beschrijven.
Maar ik geloof dat het er vanaf hangt “hoe je de capaciteits afhankelijkheid van temperatuur” wil toerekenen.
Jij zegt: kW afname van auto is gelijk, er zit minder in de accu
Ik zeg: “er is geen energie weg” dus de accu heeft hetzelfde, maar het wordt er met lagere efficiëntie uit getrokken.
End-to-end komt dat op hetzelfde neer.
(Ik geloof dat ik het nog niet exact beschrijf,.. maar “zoiets”).
Anyway..
De reden dat ik dit sommetje maakte was omdat ik het laad verlies wilde bepalen (deze post)
Ik wilde weten hoeveel van de “echte gemeten geleverde” energie in de accu terecht komt. Ik weet dat ik 30.5kWh nodig had om 35% te laden. Maar om te weten hoeveel energie er dan in de accu zit moet je % naar kWh kunnen omrekenen.
Mhh.. het kan dus zijn dat dat alleen werkt bij constante temperatuur. Cq.. dat dat een temperatuur afhankelijke conversie is.

Anyway.. ik ga het voor de volgende lange tochten gewoon monitoren. En de temperatuur erbij opschrijven. Dan zien we wel.
Meting in vorige post was niet zuiver want was het totaal over een week. Vanaf nu alleen lange tochten van minumaal 200km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2020
vls mij denken we aan het zelfde...

Ik den niet dat er minder in de accu zit bij lagere temperatuur, maar dat er het zelfde word ingestopt aloewel er minder uit komt....wanneer de temperatuur stijgt komt er opeens meer uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Marcel2020 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:40:
vls mij denken we aan het zelfde...

Ik den niet dat er minder in de accu zit bij lagere temperatuur, maar dat er het zelfde word ingestopt aloewel er minder uit komt....wanneer de temperatuur stijgt komt er opeens meer uit...
Ok...
De speurtocht gaat door...
Dus....
volgens display van de boordcomputer: 169.3km a 18.7kWh/100km = 31.6kWh

Ik heb het bluelink python script van @ZuinigeRijder gedraaid en de boord statistiek uitgelezen:
169km gereden (klopt dus met display), in totaal 29.5kWh gebruikt. Dat zou dan neerkomen op 17.4kWh/100km (dat is dus 7% zuiniger)

Dit zouden in principe dezelfde getallen moeten zijn lijkt me.
Anyway, ik denk niet dat er veel zinnigs over te zeggen is zo. Ik ga het gewoon nog wat langer monitoren. Inclusief temperatuur informatie. En dan proberen iets te concluderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae15EaiGOV6x6gvw6JT_StAxzIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bn0Nl7cryaHfxqyLDsaGzk4P.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlgdkG4UjgGbpjkdfvIe4fZx5Ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwIJXhkIzbNbLZ1ifsZUBvtZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
je zou denken dat de fabrikant er alles aan doet zo laag mogelijke verbruikscijfers te laten zien...is die 17.4 wellicht zonder verlichting, verwarming , ventilatie of wat dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estragon
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-12-2024
Vraagje. Onze Ioniq5 lounge FWD uit juli 2021 heeft tot nu toe (ruim 40.000km) nooit kuren gehad. Afgelopen week echter popte er een probleem op. (Zie foto.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dA3UUQ1o9dQ_zodG-mN-U4zF_2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKqkTW0bJCcAp4aaWS98DAjP.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb daar inmiddels al een afspraak over bij de dealer gemaakt tegelijk met de bandenwissel. Ik wil echter een beetje voorbereid zijn op wat de dealer gaat zeggen en/of ik moet rekenen op wachttijden op onderdelen, daarom stel ik de vraag of iemand weet wat mij waarschijnlijk te wachten staat. Het gaat dus om de weergave van uitzonderlijke buitentemperaturen. die stond de eerste dag dat dit speelde bij vertrek op ca. 30 graden Celsius en bewoog tijdens de rit tussen 24 en 31C . De dagen er na werd het steeds gekker en vertrok ik met een weergegeven buitentemperatuur van rond de 50. Tijdens de ritten zit er dan een beweging in van ca. 4 graden naar boven en naar beneden. Er zat ook een dag tussen dat hij 19 graden aangaf. Dat klinkt redelijk, maar in werkelijkheid was het toen maar 9 graden. Een vervelend gevolg van dit probleem is dat de auto nu de airco hard laat werken. Als ik die uitzet, lijkt er niets te veranderen. De hele verwarmingsunit uitzetten, leidt dan weer tot beslagen ramen. Na een klein uur rijden, begint er eindelijk wat warmere lucht uit te komen, maar dan is het al te laat, want ik ben inmiddels snipverkouden. Enfin, genoeg geklaagd. Ik hoor graag of iemand hier iets over kan zeggen. Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:52
Al eens geprobeerd of de eenheden van Celcius naar Fahrenheit te zetten?
En een poosje daarna weer terug neer Celcius, natuurlijk.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Marcel2020 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:16:
je zou denken dat de fabrikant er alles aan doet zo laag mogelijke verbruikscijfers te laten zien...is die 17.4 wellicht zonder verlichting, verwarming , ventilatie of wat dan ook?
Yep.. de total. Al was het gister warm dus bijna niks voor de verwarming gebruikt. zie onder.
NB: de hele reden dat ik hier verzeild ben geraakt is omdat ik de kWh/100km wilde gaan berekenen cq corrigeren naar "kWh uit het stopcontact"/100km. Dat blijkt dus nogal wat voeten in aarde te hebben.

Maar goed... veel meten... dan komt er wel een conclusie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJ2xu13L5AAlGLchThX0XKN12ms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R35LiTUS9Ycl23qImK1hHnIW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
interessante gegevens, je hebt een perpetuum mobile, geen auto ;-)
die rit van 31 km heeft energie opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Marcel2020 regenerated_energy is al meegeteld in total_consumed en engine_consumption. Zonder regeneratie had hij 10744 Watt engine_consumption gehad.

total_consumed = engine_consumption + climate_consumption + onboard_electronics_consumption + battery_care_consumption.

[ Voor 18% gewijzigd door ZuinigeRijder op 06-04-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
huh, dat is raar dan toch? total consumed zou ik verwachten alle verbruik...en niet gecorrigeerd met regenerated en dan een kolom met het uiteindelijke verbruik, magoed, het is duidelijk, jammer geen gratis energie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:52
Maar 10.744 Wh komt overeen met een gemiddelde van ~30kWh/100 km, en dat over 31 km.
Waarbij de verwarming/koeling slechts 121 Wh neemt, en de rest van de auto 720 Wh.
Dit op opeenvolgende dagen, maar steeds om 9:46 uur?

Om met Havank's 'Schaduw' te spreken: 'merkwaardig, hoogst merkwaardig'.

[ Voor 9% gewijzigd door Peter-036 op 06-04-2024 14:28 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:49:
@Marcel2020 regenerated_energy is al meegeteld in total_consumed en engine_consumption. Zonder regeneratie had hij 10744 Watt engine_consumption gehad.

total_consumed = engine_consumption + climate_consumption + onboard_electronics_consumption + battery_care_consumption.
De Bluelink API geeft te weinig aan. Ik heb nooit kunnen ontdekken wat er mist. Het is 5-10% minder dan de boordcomputer aangeeft. De boordcomputer lijkt gelijk te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Estragon
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-12-2024
Peter-036 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:02:
Al eens geprobeerd of de eenheden van Celcius naar Fahrenheit te zetten?
En een poosje daarna weer terug neer Celcius, natuurlijk.
Nee, nog niet aan gedacht. Ga ik meteen uitproberen!
Dank voor de suggestie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel2020
Peter-036 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:27:
Maar 10.744 Wh komt overeen met een gemiddelde van ~30kWh/100 km, en dat over 31 km.
Waarbij de verwarming/koeling slechts 121 Wh neemt, en de rest van de auto 720 Wh.
Dit op opeenvolgende dagen, maar steeds om 9:46 uur?

Om met Havank's 'Schaduw' te spreken: 'merkwaardig, hoogst merkwaardig'.
tijd van het uitlezen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Marcel2020 Inderdaad. De tijd is de tijd van het uitlezen. Blijkbaar heeft @Stefannn op 09:46 meerdere trip dagen uitgelezen met de scripts, dus hij draait het niet elke dag of elke dag op precies hetzelfde tijdstip. Mijn scripts zet de tijd van uitlezen erbij, zodat ik de huidige dag meerdere keren op een dag kan uitlezen, zodat je ook de tripdate van de huidige dag tot en met dan kunt zien met b.v. Google Spreadsheet. Wanneer je later nog een keer uitleest en er is nieuwe tripdata, wordt die ook toegevoegd aan de huidige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Folks, hebben er al meer mensen een veerpootbrug gemonteerd? Ik merk duidelijk minder 'eigen inititiatief' van de I5 bij bochten, preciezer sturen is best fijn. Samen met een setje Pilot Sport 4 SUV banden nu nog wat aan de weke demping doen en dan is het klaar en vast meer zoals het bedoeld was.
Nu nog iets zinnigs bedenken voor de vering...ideeën?

[ Voor 14% gewijzigd door Marcel2020 op 07-04-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-07 10:23
Sinds 2 weken blij met mijn (2ehands) ionic5. Navigatie ben ik ook tevreden over, alleen valt me op dat bij de bestemming steeds links en rechts verwisseld wordt. Waar kan dat aan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
@keko12 De meeste navigatie systemen weten niet goed waar een huisnummer ligt ten opzichte van de straat. Google maps maakt daarin bijvoorbeeld ook vaak een inschatting.
Daardoor kan uw bestemming ligt aan de linkerzijde verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-07 10:23
ditbenikecht schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:37:
@keko12 De meeste navigatie systemen weten niet goed waar een huisnummer ligt ten opzichte van de straat. Google maps maakt daarin bijvoorbeeld ook vaak een inschatting.
Daardoor kan uw bestemming ligt aan de linkerzijde verkeerd zijn.
Op zich prima verklaring, maar waarom wordt het dan überhaupt aangegeven als het toch vaak fout gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
keko12 schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:47:
[...]

Op zich prima verklaring, maar waarom wordt het dan überhaupt aangegeven als het toch vaak fout gaat?
Eerlijk gezegd heeft hij het bij mij voor zover ik me kan herinneren altijd goed.
Wellicht nog iets langer proberen? Toevallig wat pech gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietwijk
Marcel2020 schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:13:
Folks, hebben er al meer mensen een veerpootbrug gemonteerd? Ik merk duidelijk minder 'eigen inititiatief' van de I5 bij bochten, preciezer sturen is best fijn. Samen met een setje Pilot Sport 4 SUV banden nu nog wat aan de weke demping doen en dan is het klaar en vast meer zoals het bedoeld was.
Nu nog iets zinnigs bedenken voor de vering...ideeën?
Hier iets over SFD achter
Hier iets over veren
Hier wat over de ervaring <-- neem het geklaag met een kilo zout overigens. Deze gebruiker lijkt in zijn laatste posts de IONIQ 5 weer aan te prijzen en wordt inmiddels ook in het Zeekr topic bekritiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
nietwijk schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:15:
[...]

Hier iets over SFD achter
Hier iets over veren
Hier wat over de ervaring <-- neem het geklaag met een kilo zout overigens. Deze gebruiker lijkt in zijn laatste posts de IONIQ 5 weer aan te prijzen en wordt inmiddels ook in het Zeekr topic bekritiseerd.
Dat de SFD's gemonteerd kunnen worden had ik idd gezien, nu heb ik geen vibraties (sinds de Primacy's voor Michelin PS4 SUV zijn vervangen) en niet het idee dat die de oplossing zijn voor strakker, vls mij zit dat in de veren.

De eibach veren had ik gevonden, lager hoeft niet strakker veren wel maar ik lees geen ervaringen..gek genoeg bied Hyundai Duitsland ze als accessoire aan...

dank voor die ene ervaring, die post had ik nog niet gevonden!

Op naar de Eibach dus

[ Voor 4% gewijzigd door Marcel2020 op 08-04-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blittkit
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-02 12:05
Afgelopen vrijdag kreeg ik op bluelink de melding dat de achterlichten van de auto aan stonden, deze kon ik via bluelink uitschakelen half uur later weer aan wederom uitgeschakeld en geen melding weer gehad. mijn vrouw had de auto mee naar haar werk en deze stond geparkeerd op een P+R nogal een stukje van haar werk.Dus niet kunnen controleren of ze ook echt uitstonden. Maar je raad het al bij aankomst bleek de 12 volt accu dus schoon leeg te zijn. Meer mensen met iets soortgelijks ik wist trouwens niet eens dat je de verlichting kon schakelen met Bluelink. Mogelijkheid is nu trouwens ook niet meer zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:33
Blittkit schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:23:
Afgelopen vrijdag kreeg ik op bluelink de melding dat de achterlichten van de auto aan stonden, deze kon ik via bluelink uitschakelen half uur later weer aan wederom uitgeschakeld en geen melding weer gehad. mijn vrouw had de auto mee naar haar werk en deze stond geparkeerd op een P+R nogal een stukje van haar werk.Dus niet kunnen controleren of ze ook echt uitstonden. Maar je raad het al bij aankomst bleek de 12 volt accu dus schoon leeg te zijn. Meer mensen met iets soortgelijks ik wist trouwens niet eens dat je de verlichting kon schakelen met Bluelink. Mogelijkheid is nu trouwens ook niet meer zichtbaar.
klopt, dat kan alleen als er een melding over komt. ik heb het 1 keer gehad, gelukkig toen niet een platte accu erna

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Blittkit schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:23:
Yes, exact hetzelfde. De lichten branden dan ook echt (terwijl ze uit zouden moeten staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Marcel2020 schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:54:
[...]

Dat de SFD's gemonteerd kunnen worden had ik idd gezien, nu heb ik geen vibraties (sinds de Primacy's voor Michelin PS4 SUV zijn vervangen) en niet het idee dat die de oplossing zijn voor strakker, vls mij zit dat in de veren.

De eibach veren had ik gevonden, lager hoeft niet strakker veren wel maar ik lees geen ervaringen..gek genoeg bied Hyundai Duitsland ze als accessoire aan...

dank voor die ene ervaring, die post had ik nog niet gevonden!

Op naar de Eibach dus
Ga je ze er op zetten? Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Overweeg het zelf ook te doen. Voor die € 200,- hoef ik het niet te laten en het is ook niet heel vervelend werk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
nietwijk schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:21:
[...]

Ga je ze er op zetten? Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Overweeg het zelf ook te doen. Voor die € 200,- hoef ik het niet te laten en het is ook niet heel vervelend werk om te doen.
denk het wel, maar zelf ga ik dat niet doen..vast niet moeilijk maar zoiets is de eerste altijd lastiger dan een tweede of derde keer...zou met uitlijnen niet veel meer dan 400 euro moeten kosten, als ik nou eens een fatsoenlijke werkplaats kon vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Marcel2020 schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:01:
[...]

denk het wel, maar zelf ga ik dat niet doen..vast niet moeilijk maar zoiets is de eerste altijd lastiger dan een tweede of derde keer...zou met uitlijnen niet veel meer dan 400 euro moeten kosten, als ik nou eens een fatsoenlijke werkplaats kon vinden..
Ik denk dat je het voor € 400,- niet gedaan krijgt. Waarschijnlijk rekent een garage ruim € 300,- voor de veren, ze willen er zelf ook aan verdienen. En dan nog 2 a 3 keer het werkplaats uurtarief. Maar als je in de buurt van Apeldoorn woont wil ik je wel een handje helpen. Controle op uitlijnen kan geen kwaad, maar er zal weinig aan de wielstand veranderen door het aanpassen van de veren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefannn
Hoppa! Het is weer lente! 14.9kWh/100km!

(Bij 20graden dus)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92kYYNRGBlkKrf6EODMn0kOriCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmGfTFSLrmh0k2w8UX6Bj1dN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
nietwijk schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:34:
[...]

Ik denk dat je het voor € 400,- niet gedaan krijgt. Waarschijnlijk rekent een garage ruim € 300,- voor de veren, ze willen er zelf ook aan verdienen. En dan nog 2 a 3 keer het werkplaats uurtarief. Maar als je in de buurt van Apeldoorn woont wil ik je wel een handje helpen. Controle op uitlijnen kan geen kwaad, maar er zal weinig aan de wielstand veranderen door het aanpassen van de veren.
top aanbod! Het is plm 120km enkele reis dus ik zoek nog even hiero! Ik bedoelde 400 euro arbeidsloon incl uitlijnen, de veren koop ik zelf wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Stefannn schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:49:
Hoppa! Het is weer lente! 14.9kWh/100km!

(Bij 20graden dus)

[Afbeelding]
AWD of RWD ?(maakt nogal uit) 14.9 heb ik nog niet gezien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Marcel2020 schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:07:
[...]

AWD of RWD ?(maakt nogal uit) 14.9 heb ik nog niet gezien...
Connect+, 2023, 77kWh, RWD.
Ik ben een rustige rijder, cruisecontrol op 104km/h.
En 20graden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
zaterdag, met 25'C heb ik even geprobeerd in ECO mode (dat is meestentijds RWD) maar ik zag niet een verschil dat maakte dat ik in RWD mode zou willen rijden. Gewicht vd motor voor zal best veel doen ook.

14.x is best heel zunig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:43
Ik lees dat ik blijkbaar niet de enige ben die last heeft van een trillende auto/stuur. Want eigenlijk is het niet allen het stuur, maar de hele auto.

De reacties vertellen mij dat er ook geen oplossing voor is, behalve een poging tot uitlijnen. Ik vermoed dat dat voor mij geen oplossing gaat bieden, want laatst zomerbanden er onder laten zetten, waarbij ik hoopte dat ik kon concluderen dat het aan de winterbanden lag, maar helaas geen verschil.

De laatste reactie omtrent dit onderwerp is al van een tijdje geleden. Heeft iemand dit recent nog met een dealer besproken? Of dat het opgelost is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
tomhier schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 00:04:
Ik lees dat ik blijkbaar niet de enige ben die last heeft van een trillende auto/stuur. Want eigenlijk is het niet allen het stuur, maar de hele auto.

De reacties vertellen mij dat er ook geen oplossing voor is, behalve een poging tot uitlijnen. Ik vermoed dat dat voor mij geen oplossing gaat bieden, want laatst zomerbanden er onder laten zetten, waarbij ik hoopte dat ik kon concluderen dat het aan de winterbanden lag, maar helaas geen verschil.

De laatste reactie omtrent dit onderwerp is al van een tijdje geleden. Heeft iemand dit recent nog met een dealer besproken? Of dat het opgelost is?
Uitlijnen is de auto, balanceren is de banden, dus dat kan nog effect hebben.
Na aanschaf van winterbanden had ik dit ook. Boven de 100km/h trilling, bij 110km/h was die dermate heftig dat je dacht dat de auto kapot ging. Ik heb de banden toen laten balanceren en het was compleet in orde.
Ik herrinnerde me van de zomer dat de zomerbanden iets van een “lichte” trilling hadden boven de 110km/h. Ik heb die bij het terugplaatsen ook laten balanceren. De auto rijdt nu mega soepel, zoevend, tot 125km/h (sneller nog niet getest).
Kortom… ik zou toch eens een gooi doen met wielen balanceren. Het lijkt me een beetje dat de auto er gevoeliger voor is dan andere auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Ik had ooit een Audi S6 dat ook een gevoelig zieltje voor onbalans bleek, balanceren bij een bedrijf met een Hunter balanceermachine bleek de oplossing die ik online vond...en het klopte. Ms daar eens naar op zoek?
Overigens schudde mijn I5 ook flink, dat was na het monteren vd winterbanden verdwenen dus dat zat duidelijk wel in de banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

tomhier schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 00:04:

Na veel contact met de dealer, Hyundai Nederland en diverse pogingen met onder andere een nieuwe set velgen is de conclusie vanuit Hyundai dat het een producteigenschap is.

Heb het destijds nergens in de folder gezien maar naar mijn mening echt een blamage (heb me er inmiddels bij neergelegd, er verandert toch niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:43
-CJ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:50:
[...]

Na veel contact met de dealer, Hyundai Nederland en diverse pogingen met onder andere een nieuwe set velgen is de conclusie vanuit Hyundai dat het een producteigenschap is.

Heb het destijds nergens in de folder gezien maar naar mijn mening echt een blamage (heb me er inmiddels bij neergelegd, er verandert toch niks).
Jammer, het haalt de ervaring best wel naar beneden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
-CJ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:50:
[...]

was balanceren aan de auto onderdeel van de pogingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Laatst online: 08:35
Stefannn schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 07:39:
[...]
Kortom… ik zou toch eens een gooi doen met wielen balanceren. Het lijkt me een beetje dat de auto er gevoeliger voor is dan andere auto’s.
De eene bandencentrale is de andere niet - maar inderdaad trillen is geen feature van de wagen, maar of een verkeerd uitlijnen of verkeerd balanceren ... dat dient altijd opgelost te worden ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:39
🎂
Ook ik mag mij officieel aanmelden in dit forum. Gisteren mijn Ioniq 5 - Connect ontvangen. Kleur blue.
Lekkere wagen. Ik kom. Van de Kona ev, dus veel overeenkomsten. De Kona ev was net wat krapjes, de Ioniq heerlijk groot.😀

Natuurlijk direct gekoppeld aan bluelink. Heerlijk om nu ook wat remote zaken te kunnen zien/doen.

Alleen de Hyundai smart charge app. Lijkt geen (financieel) winst te kunnen leveren door slim laden. Slim laden is wel in te stellen. Maar wil je financieel winst dan zit ik bij de verkeerde energieleverancier. Namelijk Engie icm een vast contract en enkeltarief.

*Engie zelf biedt ook slim laden aan. Maar niet met de ioniq 5. (Heb me wel aangemeld)

Heeft iemand tips? Ik zag grid.io en jedlix nog voorbij komen. Maar die lijken ook gewoon basis slim laden aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Laatst online: 08:35
internet4me schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:41:
🎂
Ook ik mag mij officieel aanmelden in dit forum. Gisteren mijn Ioniq 5 - Connect ontvangen. Kleur blue.
Lekkere wagen. Ik kom. Van de Kona ev, dus veel overeenkomsten. De Kona ev was net wat krapjes, de Ioniq heerlijk groot.😀

Natuurlijk direct gekoppeld aan bluelink. Heerlijk om nu ook wat remote zaken te kunnen zien/doen.

Alleen de Hyundai smart charge app. Lijkt geen (financieel) winst te kunnen leveren door slim laden. Slim laden is wel in te stellen. Maar wil je financieel winst dan zit ik bij de verkeerde energieleverancier. Namelijk Engie icm een vast contract en enkeltarief.

*Engie zelf biedt ook slim laden aan. Maar niet met de ioniq 5. (Heb me wel aangemeld)

Heeft iemand tips? Ik zag grid.io en jedlix nog voorbij komen. Maar die lijken ook gewoon basis slim laden aan te bieden.
Of je nu via een engie of een ander gaat, slim laden zoekt goedkoopste tijdsmomenten ... dus dat is meestal in combinatie met zonnepanelen, nachttarief, ... en dat kan je met elke wagen en elke leverancier. Eigenlijk doet uw laadpaal dat en afhankelijk van wat je hebt staan (digitale meter, zonnepanelen, dag/nacht tarief, ... ) zal de laadpaal het nodige doen ...
persoonlijk zou ik al op dag / nacht gaan (versus enkeltarief) want dat schilt al wat ... dan laad je gewoon uw wagen 's nachts op. Niets speciaal nodig, een basis laadinfrastructuur (laadpaal of slimme kabel) en wat discipline om pas 's avonds uw wagen eraan te koppelen ...
Als je zonnepanelen hebt, een laadpaal en omvormer (laatste moet dit best ook hebben) zoeken met slimme laadfunctie erop ...

ps: Engie werkt met jetlix - Slim laden met Jedlix werkt met een ondersteunde auto, ondersteunde lader of een combinatie van beide. Dus als uw lader ondersteuning biedt is dat voldoende ...
ps2: ook zonnepanelen werkt mits die ook met juiste hardware zijn

[ Voor 7% gewijzigd door vifra op 09-04-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
dag nachttarief, ik zou er even heel goed naar kijken. Het verschil is iig in NL meestal nog maar een paar cent per KWh.
Bij een 1 jaars contract is bv Greenchoice 1 cent per KWh goedkoper in de daluren, bij een variabel contract zelfs 1 cent duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Marcel2020 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:34:
[...]

was balanceren aan de auto onderdeel van de pogingen?
Auto is destijds ongeveer 8 keer gebalanceerd, elke keer met zeer weinig of geen effect.

Nu wordt er tweejaarlijks gewisseld van banden en wordt er ook gebalanceerd, maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:53
internet4me schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:41:
Bij (heel) veel thuis laden moet je beslist een dynamisch energie-contract overwegen.
Pagina: 1 ... 218 ... 267 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic