Ik weet wat capacitatieve koppeling is, maar ik zie hier geen heel duidelijke oorzaak met gevolg, buiten dat er een overeenkomst ; de Ioniq 5.Stefannn schreef op maandag 1 april 2024 @ 07:01:
[...]
Bij @trippelb klapt de aardlek automaat er vaak uit, ongeveer wekelijks. Bij mij ongeveer 1x/maand. Beiden hebben we het idee dat dat alleen bij het einde van het laden gebeurt. Dat is dus consistent met de iccu-recall.
In ieder geval in mijn installatie is geen sprake van kortsluitingen of natte verbindingen naar aarde. Het eruit klappen gebeurt dus naar alle waarschijnlijkheid door een stroom piek. Aardlekautomaten beschermen ook tegen pieken.
Een dergelijke piek kan veroorzaakt worden door capacitieve koppeling. Als de draad van de “plus” van de omvormer langs de AC draden van de laadpoort loopt terwijl de “min” van de accu op het chassis zit kan er een lekstroom-puls geïnjecteerd worden.
Nb,… een heel bekend fenomeen van capacitieve koppeling ontstaat als je een schroevedraaiertje met spanningszoeker op de aarde van een stopcontact zet terwijl die aarddraad in de meterkast niet is aangesloten. Dan gaat het lampje branden door de capacitieve koppeling tussen de draden.
2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW