compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Precies de zelfde klacht gehad. Bleek dat er een lekje zat in de ICCU waardoor er koelvloeistof weglekt. Kun je checken door te kijken wat het peil van de koelvloeistof is (het achterste reservoir met roze vloeistof). Heb het, in afwachting van een nieuwe ICCU, door dealer laten bijvullen waardoor het geluid weg ging, maar dat is symptoombestrijding. ICCU werd uiteindelijk varvangen onder garantie.Blittkit schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:25:
Na ruim 2 jaar probleemloos gereden te hebben in de Ioniq 5, valt mij de laatste tijd wat vreemds op als ik tussen de 18 en 30 km rijd hoor ik in het vooronder het geluid als van een pomp cq ventilator, precies bij deze snelheden schakelt het aan en of uit. Is hier iemand die weet wat dit kan zijn.
De oplossing is een andere automaat in je meterkast: geen B maar C karakteristiektrippelb schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:19:
Goedemiddag allen,
Sinds levering ervaar ik (net als anderen hier) het probleem dat met enige regelmaat de aardlekautomaat uitschakelt tijdens het laden.
Laadpaal is een Alfen Eve Single pro line.
Ondertussen 2 monteurs van Alfen, 1 van Bam en 1 van Eneco langs geweest maar die kunnen geen problemen constateren.
Vandaag dus de auto bij de dealer geweest en die kunnen ook niks constateren.
Heeft hier al iemand een oplossing voor dit probleem?
Precies. Je kan hem wel eventueel vervangen voor eentje die springt op 300ma ipv 30ma (voorbeeld: https://www.elektramat.nl...a-b-kar-300ma-2015b20300/ vs https://www.elektramat.nl...l-20a-b-kar-30ma-2015b20/)ditbenikecht schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:18:
@Alcor Dat is geen oplossing als de automaat er op basis van een lekstroom uitschakelt. Een C karakteristiek heeft alleen hogere tolerantie voor de aanloopstroom.
** Zowel de winkel als het merk automaat sta ik persoonlijk niet garant voor, de links zijn puur als voorbeeld **
[ Voor 9% gewijzigd door Razwer op 15-03-2024 20:25 ]
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Daar had ik ook al aan zitten denken, alleen weet ik niet of dat binnen de NEN valt. Ik wilde dat eigenlijk nog uitzoeken voor ik daar hier op zou reageren, maar je bent me voor.Razwer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:24:
[...]
Precies. Je kan hem wel eventueel vervangen voor eentje die springt op 300ma ipv 30ma (voorbeeld: https://www.elektramat.nl...a-b-kar-300ma-2015b20300/ vs https://www.elektramat.nl...l-20a-b-kar-30ma-2015b20/)
** Zowel de winkel als het merk automaat sta ik persoonlijk niet garant voor, de links zijn puur als voorbeeld **
Maar.. valt het binnen NEN?
(Ik zit hier in Oostenrijk op vakantie zonder wifi. Alles van telefoon. Uitzoeken wordt volgende week)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Nee. 30ma is de max voor woningen. Maar volgens mij is een b20 automaat op 3x25a huisaansluiting ook niet volgens NEN.
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
Heb zelf een koffer op de trekhaak ... de kofferruimte op zich is groot maar net hoog ..; dus hangt sterk af van wat je allemaal wenst mee te nemen of die ruimte nuttig kan gebruikt worden ... vb... een grote koelbox door zijn hoogte is enkel te laden zonder afdekzeil en dient tegen de zetel te staan ...Vielleicht schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:12:
[...]
Dat hangt heel erg af van hoeveel mensen/kinderen je meeneemt en wat het formaat van de kinderen is. Zeker als ze wat kleiner zijn kun je de achterbank een heel end naar voren schuiven. Dit levert je echt een zee van ruimte op, niet alleen in de achterbak, maar ook achter de achterstoelen op de grond. Hier kun je bijvoorbeeld alle lange voorwerpen eenvoudig kwijt.
Op zich als je een 'lichte"' pakker bent dan ka n je zeker tent en campeergerief weg in de koffer - ben je een pakker die wt meer mee neemt dan ga je (ook op een tesla) toch moeten denken aan een extra koffer op dak of trekhaak ...
Update defecte verwarming/airco.nietwijk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:40:
[...]
Misschien een paar regels naar boven scrollen (paar uur geleden gepost). Ik heb er (recentelijk) 2 gebruikers over gehoord hier. Verder geen veel voorkomend onderwerp, maar je kan de zoekfunctie gebruiken.
Aanvulling: Bij mij wordt de auto ook regelmatig voor korte tijd koud, maar dan praat ik over een minuutje ofzo. Ik was (vreemd genoeg) in de veronderstelling dat dit een eigenschap van de IONIQ 5 is. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Is dit een eigenschap van de auto (met warmtepomp), of moet ik een afspraak maken bij de dealer?
Ik vraag me overigens af wat een defecte airco compressor met falende verwarming te maken heeft. Valt de algehele klimaatregeling uit ten gevolge van een compressor storing?
I5 in november 2023 gekregen (lease). Al 5 keer bij dealer geweest voor niet goed functionerende verwarming/koeling. Eerst systeem op druk gezet, die stond te hoog vanaf fabriek, daarna airco compressor vervangen helaas ook niks, systeem gespoeld en afgesteld, ook niks, deze week volledige regelunit uit het dashboard gewisseld en helaas ook niks. Probleem is vooral dat het at random voordoet. Dus kachel werkt soms wel soms niet. Garage begon me al bijna niet meer te geloven, totdat men deze week zelf heeft ervaren wat er gebeurt. Gelukkig hebben ze een datadump gemaakt toen probleem zich voordeed. Deze dump gaat nu naar Hyundai Nederland. En dus afwachten. En oh ja als leen auto rij ik nu een VW ID5, wat een fijn karretje......
Als men iets gaat vinden zal ik het hier droppen, ik heb het idee dat weinig I5 rijders hier last van hebben.
Ik heb nog wat gespeurd.trippelb schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:12:
[...]
Helaas, dit was ook de gedachte van een van de monteurs en de aardlek is vervangen, heeft het probleem niet opgelost.
Werd wel zojuist gebeld door de dealer dat men heeft overlegd en alsnog vermoed dat het aan de iccu ligt. Deze is besteld en gaan ze dus vervangen. Ik houd jullie op de hoogte.
Heb je een “B” karakteristiek aardlek?
Bij laadpalen moet je OF een B hebben, OF een A als de laadpaal zelf een DC beveiliging heeft. Veel laadpalen hebben die eigen DC beveiliging en gebruiken een A karakteristiek aardlek.
(Dat weet ik omdat ik via eerder genoemd forum mijn eigen laadpaal gemaakt heb en dat hele forum gebruikt A karakteristiek aardlekschakelaar met dc protectie op de controller, en ja dat hebben we met NEN gecheckt).
Echter… ik heb deze link gevonden.
A aardlek met dc beveiliging via controller MAG wel maar is gevoeliger voor pulsen. Dat lijkt exact op waar jij (en ik 1x/maand) last van hebben.
Kortom: heb je een B karakteristiek aardlekschakelaar??? Zoniet dan kan je vragen of je die krijgt.
Een B aardlekschakelaar is 2 a 3x zo duur als een A karakteristiek. Daarom worden ze niet vaak gebruikt.
Nb: 300mA aardlek zoals elders gesuggereerd mag niet in woonhuizen.
Mochten ze het gaan vervangen dan ben ik wel benieuwd naar het resultaat. Als dat werkt vervang ik dat wellicht ook wel (maar kost dus dikke 100 euro)
Ja hoor. Hier dus iemand die NOOIT per ongeluk EN op een ongelukkig moment net iets te snel rijdt 😁Crocidolite schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:21:
[...]
Ik heb geen fix voor jou software probleem, maar wel een oplossing.
Gewoon je aan de toegestaande max snelheid houden, dan heb je die waarschuwing voor flitspalen ook niet nodig
Deze EV (en alle EV s, denk ik) heeft zo'n snelle acceleratie dat het rap gebeurd is.
Ik gebruik die waarschuwing ook en ik rijd nochtans zo wettelijk mogelijk. Daarenboven geeft die waarschuwing ook uw gemiddelde snelheid weer bij het rijden doorheen een traject controle; toch wel leuk om te zien/hebben.
Dit had ik ook . In België heet dat een verliesstroomschakelaar en dat was er eentje van 30 mA.trippelb schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:19:
Goedemiddag allen,
Sinds levering ervaar ik (net als anderen hier) het probleem dat met enige regelmaat de aardlekautomaat uitschakelt tijdens het laden.
Laadpaal is een Alfen Eve Single pro line.
Ondertussen 2 monteurs van Alfen, 1 van Bam en 1 van Eneco langs geweest maar die kunnen geen problemen constateren.
Vandaag dus de auto bij de dealer geweest en die kunnen ook niks constateren.
Heeft hier al iemand een oplossing voor dit probleem?
Die stond wel over onze hele installatie en dus tellen alle kleine verliezen op en de Ioniq geeft bij einde laadsessie een kleine extra verliesstroom dat er net te veel aan was.
Oplossing : de laadpaal staat nu op eigen kring met eigen 30 mA verliesstroomschakelaar en valt niet meer uit. En dat is met de goedkope versie.
In onze Mennekes 22kW laadpaal zitten trouwens twee dure verliesstroomschakelaars en die slaan nooit uit .
Hopelijk helpt dit ?
Henri
Mijn laadpaal heeft een eigen aardlek, mijn audiogroep geen ;-)
2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW
Dat sluit aan bij wat ik hier beschreef.Henri2 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:08:
[...]
Dit had ik ook . In België heet dat een verliesstroomschakelaar en dat was er eentje van 30 mA.
Die stond wel over onze hele installatie en dus tellen alle kleine verliezen op en de Ioniq geeft bij einde laadsessie een kleine extra verliesstroom dat er net te veel aan was.
Oplossing : de laadpaal staat nu op eigen kring met eigen 30 mA verliesstroomschakelaar en valt niet meer uit. En dat is met de goedkope versie.
In onze Mennekes 22kW laadpaal zitten trouwens twee dure verliesstroomschakelaars en die slaan nooit uit .
Hopelijk helpt dit ?
Henri
De “dure” verlies stroom/aardlekschakelaars in de laadpaal is waarschijnlijk karakteristiek B (met de voordelen zoals in bovenstaande link beschreven).
In Nederland moet een laadpaal op een eigen aardlek, mag niet gecombineerd worden met de rest van de huis installatie dus (aannemende dat @trippelb in Nederland woont) zal dat daar niet zo zijn.
Maar dat in jouw geval de “gewone” eruit ging (en die is vrij zeker karakteristiek A) terwijl die van de laadpaal geen probleem geeft maakt het meer aannemelijk dat dit het probleem is.
Overigens, @trippelb , heb je al een aardlek in de laadpaal? In dat geval weet ik vrij zeker dat die in de groepen kast niet nogmaals hoeft aangezien de laadpaal onderdeel is van de vaste installatie.
Met andere woorden, de laadpaal van @Henri2 (aannemende dat daar inderdaad een goedgekeurde aardlek in zit) hoeft in Nederland niet achter een aardlek in de groepen kast.
@Marcel2020 , in Nederland is er dus aparte regel voor laadpalen: die moeten achter eigen aardlek.
[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 17-03-2024 06:49 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Razwer op 17-03-2024 10:05 ]
de oplossing is dus de foon minder ver in de schacht schuiven...bij het laden zie je overigens een ander symbool van een accu met geelMarcel2020 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:03:
Ik ben er inmiddels achter dat er een rood uitroepteken in een accusymbool in de tweede display verschijnt wanneer draadloos opladen aktief is....wat het betekent is me niet duidelijk, maar het heeft er wat van weg dat de laadstroom te hoog is of niet goed werkt....zal het eens zonder hoesje proberen, ms detecteert de lus wel te grote afstand...
Dat is op zeker een van de waterpompen. Die is bij mij ook vervangen. Precies hetzelfde, geluid start bij 30 kmh en stopt bij 20 kmhBlittkit schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:25:
Na ruim 2 jaar probleemloos gereden te hebben in de Ioniq 5, valt mij de laatste tijd wat vreemds op als ik tussen de 18 en 30 km rijd hoor ik in het vooronder het geluid als van een pomp cq ventilator, precies bij deze snelheden schakelt het aan en of uit. Is hier iemand die weet wat dit kan zijn.
Heb hier voor het installeren van laadpunt de volledige installatie laten opmeten en oplossen voor iedere (zelfs kleine) verliesstroom. Je dient toch wel te rekenen dat je in voor de gemiddelde huishouden uw piekverbruik verdubbelt tijdens een laadsessie ...en dat dit piekvermogen dan nog eens langdurig kan zijn (laadsessie van uren ... ) en dus dat uw kast wel degelijk best optimaal is ... (en niet enkel uw laadpaal).Henri2 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:08:
[...]
Dit had ik ook . In België heet dat een verliesstroomschakelaar en dat was er eentje van 30 mA.
Hopelijk helpt dit ?
Henri
In mijn geval was één lichtkring met verliesstroom die opnieuw getrokken is en zo er voor gezorgd dat alles op een 30mA type B in de kast steekt ...
[ Voor 3% gewijzigd door vifra op 18-03-2024 08:42 ]
(In NL mogen er maar vier groepen per aardlek)
verkeerd verwoord - In BE dient de natte zones los van de rest ... heb er vandaag 3 in steken ... eentje van 300mA voor het meeste, eentje van 30mA voor de natte zones (badkamer, ... ) en eentje van 30mA voor de laadpaal (en normaal deze ook voor zonnepanelen die nog gaan komen). Allen een type B omdat er veel op DC gebouwd is in mijn huis ...Marcel2020 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:50:
Alles op een type B in de kast? Als in alle groepen/het hele huis? of alles achter een type B, en dan meerdere?
(In NL mogen er maar vier groepen per aardlek)
[ Voor 7% gewijzigd door vifra op 18-03-2024 11:06 ]
En dan nog verder onderzoek naar dat accuprobleem...
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Alles wat je noemt valt binnen de 5 jaar garantie termijn (accu 8 jaar) en wanneer je dit topic leest zie je dat ze alles onder garantie "gewoon" fixen.JT schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:22:
Volgens mij moet je de mazzel hebben dat de ICCU kapot gaat in de garantieperiode of een update voor die kapot gaat. Wat kost het als je die zelf moet laten vervangen? Trillend stuur wordt vooralsnog niks mee gedaan door Hyundai volgens mij? Want dat vind ik wel een serieus risico. Kantelende stoel zie ik ook nog niks over van een terugroepactie ofzo?
Alleen de 12v accu zit 2 jaar garantie op.
https://www.hyundai.com/nl/nl/services/garanties.html
https://s7g10.scene7.com/...e-handleiding-DSP-2021pdf
Alle EV boeren en modellen hebben kinderziektes, lees de topics hier op GoT maar door. Dan is het toch wel fijn dat je 5 jaar garantie hebt op je auto
Daarnaast biedt Hyundai in principe altijd "gratis" mobiliteitsservice (wegenwacht) mits je de auto tijdig en via de dealer onderhoud
Vanaf de aflevering van uw nieuwe auto heeft u afhankelijk van de onderhoudsinterval 12 of 24 maanden Hyundai Mobiliteits Service. Elke keer dat u een onderhoudsbeurt laat uitvoeren door de Hyundai-Erkend Reparateur wordt de gratis dekking weer met 12 of 24 maanden verlengd. Als bewijs van dekking ontvangt u bij aflevering van uw auto en bij elke onderhoudsbeurt de Hyundai Mobiliteits Service Pas.
[ Voor 22% gewijzigd door Razwer op 18-03-2024 21:38 ]
5 jaar is mooi, tot je tweedehands auto's koopt. Ik heb er weinig zin in dat ik 2,5 jaar na mijn aanschaf van >30k voor een Hyundai, niet een Bentley ofzo, potentieel duizenden euro's kwijt ben aan het verhelpen van die trilling. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren met een auto, maar dit is een veelvoorkomend probleem maar waar ik graag op anticipeer. ICCU en stoelen hetzelfde.Razwer schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:32:
[...]
Alles wat je noemt valt binnen de 5 jaar garantie termijn (accu 8 jaar) en wanneer je dit topic leest zie je dat ze alles onder garantie "gewoon" fixen.
Alleen de 12v accu zit 2 jaar garantie op.
https://www.hyundai.com/nl/nl/services/garanties.html
https://s7g10.scene7.com/...e-handleiding-DSP-2021pdf
Alle EV boeren en modellen hebben kinderziektes, lees de topics hier op GoT maar door. Dan is het toch wel fijn dat je 5 jaar garantie hebt op je auto
Daarnaast biedt Hyundai in principe altijd "gratis" mobiliteitsservice (wegenwacht) mits je de auto tijdig en via de dealer onderhoud
[...]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Wanneer je bang bent voor dure reparaties moet je misschien niet shoppen voor een EV. EV reparaties zijn gewoon duur across the board. Autverhuurbedrijf Hertz gooit de Tesla's er uit in de VS ivm hoge kosten bij reparaties. https://www.reuters.com/b...-evs-us-fleet-2024-01-11/JT schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:42:
[...]
5 jaar is mooi, tot je tweedehands auto's koopt. Ik heb er weinig zin in dat ik 2,5 jaar na mijn aanschaf van >30k voor een Hyundai, niet een Bentley ofzo, potentieel duizenden euro's kwijt ben aan het verhelpen van die trilling. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren met een auto, maar dit is een veelvoorkomend probleem maar waar ik graag op anticipeer. ICCU en stoelen hetzelfde.
Een auto is sowieso een money pit. Wanneer je economisch wilt rijden kan je misschien beter naar een Aygo kijken. Wat er niet op zit kan ook niet stuk.
[ Voor 8% gewijzigd door Razwer op 18-03-2024 22:51 ]
Ik wil wel een EV maar de modellen die ik interessant vind voor onze behoeften hebben allemaal wel ontwerpfouten...en ik ben ICE Japanners gewend in betrouwbaarheid en gebruikskosten. Dat niveau lijken ze nog ver vandaan te zitten. Maar ja, ik wil ook iets doen voor het milieu.Razwer schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:48:
[...]
Misschien moet je dan niet shoppen voor een EV. EV reparaties zijn gewoon duur across the board. Autverhuurbedrijf Hertz gooit de Tesla's er uit in de VS ivm hoge kosten bij reparaties. https://www.reuters.com/b...-evs-us-fleet-2024-01-11/
Een auto is sowieso een money pit. Wanneer je economisch wilt rijden kan je misschien beter naar een Aygo kijken. Wat er niet op zit kan ook niet stuk.
Ecodan warmtepomp
Ironisch genoeg geloven de Japanners niet in EV's maar wilden vol inzetten op waterstof. Japanse kwaliteit is dus voorlopig nog ver te zoeken. Chinezen, Amerikanen, Koreanen en Duitsers moeten het wiel nog steeds een beetje uitvinden. Voorlopig is "groen" rijden onder de streep duurder dan fossiel.JT schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:53:
[...]
en ik ben ICE Japanners gewend in betrouwbaarheid en gebruikskosten.
Dat het duurder is ok, maar onzekerheid over duizenden euro's extra (20k in het geval van de Ioniq 5 voor een accu) na het uitgeven van 30k+ vind ik gevoelsmatig wel een dingetje. Maar ja. Ik moet alles maar heroverwegen. Misschien een MY22 e-Niro met 7 jaar garantie, dan heb je het probleem van de reductiebak maar dan heb ik nog 5 jaar garantie. Maar goed, meer voer voor het algemene EV-topic.Razwer schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:57:
[...]
Ironisch genoeg geloven de Japanners niet in EV's maar wilden vol inzetten op waterstof. Japanse kwaliteit is dus voorlopig nog ver te zoeken. Chinezen, Amerikanen, Koreanen en Duitsers moeten het wiel nog steeds een beetje uitvinden. Voorlopig is "groen" rijden onder de streep duurder dan fossiel.
[ Voor 3% gewijzigd door JT op 18-03-2024 23:05 ]
Ecodan warmtepomp
Met zulk geluk zou ik een staatslot kopen.
8 jaar accugarantie scheelt wel. Ik ga eens informeren naar de kosten van die andere problemen voor als die zich voordoen buiten de garantieperiode van 5 jaar.Razwer schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:14:
Voor zover ik weet is get accu issue wat jij noemt 2x voor gekomen in noord Amerika op tienduizenden exemplaren. Hier op GoT nog niet gelezen dat iemand zijn accu aan puin reed. Wel defecte cellen die onder garantie (8 jaar) gerepareerd worden.
Met zulk geluk zou ik een staatslot kopen.
Ecodan warmtepomp
Ik zat vrij vooraan, een reis van 800km.
Ik had 1 maand een inonity abonnement genomen a 6 euro, direct op dezelfde dag opzeggen en je betaalt inderdaad maar 1 maand. Daarmee betaal je in Duitsland en Oostenrijk 49ct/kWh aan de snellader, ionity doet 350kW snelladen.
Vol geladen vertrokken
Heenweg: 3x laden, verbruik 20kW/100km, met redelijk volle accu aangekomen.
Terugweg: 2x laden, verbruik 18kW/100km, met redelijk lege accu aangekomen.
Het laden was een feest.
Ik reed beide keren op maandag, geen enkele keer gewacht en er waren steeds nog laadpunten over.
Auto had steeds in ongeveer 25minuten weer genoeg lading maar helaas….. zo snel kreeg ik de koffie met “hap” niet op.
Kortom: met een benzine auto was het geen minuut sneller geweest.
De automatische laadstop planning direct uit gezet. Steeds na wegrijden “laadstops op route” aangeklikt en dan een ionity punt gezocht waarmee ik nog ongeveer 70km range over zou houden. Dat kwam neer op runs van 3 a 3.5 uur en langer wil ik echt niet doorrijden. Tijden het rijden een beetje in de gaten gehouden of het verschil tussen “te rijden” en “range” niet teveel terug liep.
Ruim voldoende ionity palen. En sowieso elke 40 a 50km wel een tankstation met laadmogelijkheid van “een ander merk” voor als je je helemaal zou vergissen.
In Oostenrijk met de anwb Laadpas. Ruim voldoende mogelijkheden. Electrisch rijden is nog niet erg populair, laadpalen staan vrijwel allemaal vrij. AC laden is wel prijzig, meestal 69ct/kWh en na 120min een kleeftarief van 12 tot 18ct per minuut. Voor die ene keer dat ik in Oostenrijk heb moeten laden is dat geen probleem maar als Oostenrijker ga je met die prijzen werkelijk nooit publiek laden.
Ik snap alleen niet dat er bij de skilift een hele berg laadpalen staat met een kleeftarief na 120minuten.
Een mooie ervaring met dal uit naar beneden rijden. Na een half uur een verbruik van 0kWh/100km. De regeneratie op stand 3 gezet, dat rijdt het rustigst. Het maffe is dat “gas geven” dan “minder remmen” wordt. Dat rijdt erg prettig want je hoeft niet constant op de rem te drukken (i-pedal heeft natuurlijk hetzelfde maar dat gebruik ik normaal niet).
Dat betekent ook wel weer dat je bij dal in rijden op dubbel verbruik (40kWh/100km) moet rekenen want gemiddeld over heen&terug komt het natuurlijk op het “norm gebruik” uit.
[ Voor 12% gewijzigd door Stefannn op 19-03-2024 11:13 ]
Heb ik idd ook gehad.vifra schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:33:
dus naast de ICCU TSB is er nu ook een NE TMK SEALANT LEAK CHECK AND TMK KIT REPLACEMENT opgezet - (versta het pakket voor lekke banden ... ).
EU begint ook op de kar van replacement te springen ...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ikDgH7gYYXKHq2Js1YxGoHRV.jpg?f=user_large) 
                    | Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |
Naar dat je dat hebt gehad.
De tip die hiervoor wordt gedeeld: Plaats een extra zakje (diepvrieszakje oid) om dat reservoir heen.
Mocht het lekken dan heb je geen bende om op te ruimen zoals in deze foto.
[ Voor 8% gewijzigd door FijneKnul op 19-03-2024 08:48 ]
Het is wel interessant om te weten dat het stroomnet in Japan niet zo best is en daarom laadpalen en snelladen niet heel makkelijk gaan zijn. Daarom is waterstof daar een beter idee dan hier.Razwer schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:57:
[...]
Ironisch genoeg geloven de Japanners niet in EV's maar wilden vol inzetten op waterstof. Japanse kwaliteit is dus voorlopig nog ver te zoeken. Chinezen, Amerikanen, Koreanen en Duitsers moeten het wiel nog steeds een beetje uitvinden. Voorlopig is "groen" rijden onder de streep duurder dan fossiel.
Stond ook in de wacht voor een nieuwe ICCU sinds 3 weken. Dealer had een nieuwe besteld en zou deze week geïnstalleerd worden, maar onderdeel is nog niet geleverd. Nu duimen dat het een kwestie van dagen is.Justvinnie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:19:
[...]
Dealer update: Enige weken worden enige maanden. De ICCU kan niet geleverd worden. Begin mei is nu de verwachting. Voorlopig courtesy auto van de dealer, een Hyundai i20, niks mis mee, maar natuurlijk niet vergelijkbaar. Je staat gewoon machteloos. Als ik de keuze had zou ik hem nu direct inruilen, ook al weet ik dat ik veel moet inleveren. Dit kan echt niet.
Omdat de ICCU nu ondanks de uitgevoerde service acties is overleden, vraag ik mij af wat het nut van die service acties waren. Een mogelijke re-call waarover hier op het forum wordt bericht lijkt mij verstandig, maar natuurlijk rijkelijk laat. Reputatie schade moet toch wel enorm zijn.
Mijn vorige autos (ICE) heb ik nooit pech mee gehad. De enige reden dat die bij de dealer stonden was vanwege de schaarse onderhouds beurtjes. Ik verlang toch wel terug naar die tijd. Die auto's lieten me iig nooit in de steek.
Met alleen DC laden is het wat onhandig maar nog wel te doen (helaas is pre-conditioning update nog niet gedaan).
Ik zag iets voorbij komen vanmorgen, maar het was al weg voor ik het goed en wel kon lezen. Elders lees ik dat er voorbereidingen zijn om Bluelink achter een abbo te stoppen.
Iemand de kans gezien de melding wel te lezen?
Hier in België werd dit door de dealer alvast zo meegedeeld.Marcel2020 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:27:
dat er voorbereidingen zijn om Bluelink achter een abbo te stoppen.
5 jaar gratis en vanaf dan jaarlijks te betalen voor de Bluelink functionaliteiten.
Daarna €9.90/maand
/f/image/RHGfQNBzaNt0k06Zi89SfYQi.png?f=fotoalbum_large)
De melding zelf heb ik ook voorbij zien flitsen.
Het was iets van Bedrijf x is de leverancier van Bluelink.
Meer kon ik er ook niet van uitmaken want de boodschap verdween van zodra ik de wagen in versnelling plaatste.
hemertje schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:57:
Ik kreeg vanmorgen net na het wegrijden een Bluelink melding
Lijkt erop dat er een update zit aan te komen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Steam profiel UPlay JirnsumNL
en dan geen prijs differentiatie zoals hier vermeld?eyegraphic schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:48:
[...]
Hier in België werd dit door de dealer alvast zo meegedeeld.
5 jaar gratis en vanaf dan jaarlijks te betalen voor de Bluelink functionaliteiten.
Daarna €9.90/maand
[Afbeelding]
De melding zelf heb ik ook voorbij zien flitsen.
Het was iets van Bedrijf x is de leverancier van Bluelink.
Meer kon ik er ook niet van uitmaken want de boodschap verdween van zodra ik de wagen in versnelling plaatste.
Lite ist alles, was du vom Fahrzeug aus live haben willst. Sind die derzeit 5 Jahre gratis vorbei, hast du Live-Stauinformationen noch per TMC (Radio).
- Plus ist die Fernsteuerung per App, also Vorklimatisieren, Auto fernöffnen/schließen, etc. Nice to have.
- Pro sind also weitere Live-Dienstleistungen, wie Amazon Music und noch kommende Streamingdienste und OTA-Updates. Das braucht richtig heftig Datenvolumen, dass will auch wirtschaftlich bezahlt sein. Und OTA ist Luxus, denn man kann jederzeit bei update.hyundai.com die aktuellste Navi-, Kartenversion und Ladesäulendatenbank (für autom. Vorklimatisierung der Batterie) online selber herunterladen auf einen USB-Stick alle halbe Jahre, oder es auch solange lassen, bis alte Straßeninfos stören. Also wie damals. Die jährlichen Update-DVDs der Navis kosteten auch dreistellige Beträge seinerzeit!
Maar ze spreken wel over twee zaken:Marcel2020 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:08:
[...]
en dan geen prijs differentiatie zoals hier vermeld?
- Bluelink Connected car Services (inbegrepen)
- Live Services (abonnement gratis gedurende de eerste 5 jaar)
Wat zit in de live services:
- Geconnecteerde routing met live verkeersinformatie
- Waarschuwingen voor snelheidscamera's
- Laadstations met live tarieven en beschikbaarheden
- Automatisch plannen van route via beschikbare laadstations
- Live POI zoeken binnen navigatie
- Weersvoorspelling
- Realtime beschikbare parkeerplaatsen
Dat is het volgens de website van Huyndai
Laten we zeggen dat dit voor mij zeker geen €9,9/maand waard is.
Maar ik heb zo het vermoeden dat dit geen limitatieve lijst is.
Dat is vls mij de huidige situatie, wat ik vermeldde is dei tokomstige situatie met een prijs nog per level te bepalen.eyegraphic schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:34:
[...]
Maar ze spreken wel over twee zaken:
- Bluelink Connected car Services (inbegrepen)
- Live Services (abonnement gratis gedurende de eerste 5 jaar)
Wat zit in de live services:
- Geconnecteerde routing met live verkeersinformatie
- Waarschuwingen voor snelheidscamera's
- Laadstations met live tarieven en beschikbaarheden
- Automatisch plannen van route via beschikbare laadstations
- Live POI zoeken binnen navigatie
- Weersvoorspelling
- Realtime beschikbare parkeerplaatsen
Dat is het volgens de website van Huyndai
Laten we zeggen dat dit voor mij zeker geen €9,9/maand waard is.
Maar ik heb zo het vermoeden dat dit geen limitatieve lijst is.
Wat is de bron van die informatie?Marcel2020 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:47:
[...]
wat ik vermeldde is dei tokomstige situatie met een prijs nog per level te bepalen.
Lijkt me raar dat ze hun systeem plotsklaps helemaal gaan omgooien.
Ik heb nog een tip, zoals ik het heb gedaan. De bus in de bruine kliko gesodemietert.FijneKnul schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:48:
[...]
Naar dat je dat hebt gehad.
De tip die hiervoor wordt gedeeld: Plaats een extra zakje (diepvrieszakje oid) om dat reservoir heen.
Mocht het lekken dan heb je geen bende om op te ruimen zoals in deze foto.
Twee voordelen: 1, scheelt ruimte en gewicht, en 2. geen zorgen erover wb lekken.
Bij een lekke band bel je Hyundai, je heb een abonnement voor gratis hulp.
Als je dat spul gebruikt, kun je de band weggooien, terwijl hij in de meeste gevallen gewoon gerepareerd wordt door de wegenwacht/hulpdienst. Scheelt dus ook nog geld.
de aankondiging in de auto vanmorgen....en diteyegraphic schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:57:
[...]
Wat is de bron van die informatie?
Lijkt me raar dat ze hun systeem plotsklaps helemaal gaan omgooien.
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=535&t=92297
toen ik de auto afhaalde werd me kenbaar gemaakt dat afh van de uitvoering er 3 dan wel 5 jaar Bluelink inbegrepen was en dat de service daarna een nader te bepalen bedrag zou gaan kosten.
Wat er nu gaande is lijkt in voorbereiding op de eerste modellen die 3 jaar bleulink mee hebben gekregen.
introductie 2021, 3 jaar er bij....2024
De info die ik eerder gaf, komt rechtstreeks van de Huyndai website en lijkt me dus tot op heden de enige correcte informatie. Assumpties en aannames van anderen helpen niemand echt verder en zaaien alleen maar verwarring.Marcel2020 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:19:
[...]
de aankondiging in de auto vanmorgen....en dit
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=535&t=92297
huh, denk je dat het onmogelijk is dat Hyundai een online update doet over een te veranderen situatie terwijl de info op de eigen website nog niet is aangepast?eyegraphic schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:30:
[...]
De info die ik eerder gaf, komt rechtstreeks van de Huyndai website en lijkt me dus tot op heden de enige correcte informatie. Assumpties en aannames van anderen helpen niemand echt verder en zaaien alleen maar verwarring.
de gelinkt info in het Duits komt uit de Bluelink App, waar de vernieuwde gebruiksvoorwaarden ook te lezen zijn... of denk je dat de struktuur van het aanbod in NL wezenlijk anders zal zijn?
verwarring, aannames, waar?
Dat wist ik niet, dankjewel voor de tip. Jouw methode is dan een stuk efficiënter.wim1955 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:58:
[...]
Als je dat spul gebruikt, kun je de band weggooien, terwijl hij in de meeste gevallen gewoon gerepareerd wordt door de wegenwacht/hulpdienst. Scheelt dus ook nog geld.
Soms is het spul handig, als de wegenwacht twee uur op zich laat wachten terwijl je anders met 15 min thuis of op je bestemming bent, een band vervangen? kweenie maar ik heb het niet zo op proppen en plakken, voorheen niet omdat het bij 200+ niet heel fijn is om er achter te komen dat het toch niet helemaal lekker zat en nu met 2000kg+ hetzelfde..FijneKnul schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:05:
[...]
Dat wist ik niet, dankjewel voor de tip. Jouw methode is dan een stuk efficiënter.
Meer dan 200 km/u?Marcel2020 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:37:
[...]
Soms is het spul handig, als de wegenwacht twee uur op zich laat wachten terwijl je anders met 15 min thuis of op je bestemming bent, een band vervangen? kweenie maar ik heb het niet zo op proppen en plakken, voorheen niet omdat het bij 200+ niet heel fijn is om er achter te komen dat het toch niet helemaal lekker zat en nu met 2000kg+ hetzelfde..
Hoe dan?
voorheen.... ;-) alles tot 250 is mogelijk met een S8 of een C300, nu was 197 wel de max maar geen aanrader wmb met de I5
(verbruik is huge, wegligging blijft OK-ig maar het remmen is een eng verhaal met 2200kg, wmb is 140-150 wel zo'n beetje het einde van het acceptabele)
die terugroep was al even bekend, nu nog uitvinden wanneer we hier aan de beurt zijnMarcel2020 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:53:
ICCU recall? (vanaf het Duitse forum)
https://www.businesskorea...cleView.html?idxno=212946
Hyundai and Kia are also aware of the ICCU problem. Last year, they provided free repairs to update related software and replace the faulty ICCU. However, after more than half a year of free repairs, they have decided to issue a voluntary recall as reports continued.
Hyundai and Kia plan to issue a software update once they receive the recalled models. They will also replace the ICCU if a faulty code is found in the vehicles.
A separate investigation was underway in the United States regarding the recall. The US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) conducted its own investigation following a complaint that the IONIQ 5 loses power while running. “It was determined that the power loss was caused by the ICCU,” the NHTSA said in its preliminary report on the case, “We found that the transistor could be damaged due to overcurrent within the ICCU.” Hyundai Motor Group’s decision to recall the models is likely a proactive move ahead of regulatory decisions in North America and Europe, some experts say.
출처 : Businesskorea(https://www.businesskorea.co.kr)
Interessant artikel aangezien het vermeldt dat de ICCU ook de oorzaak kan zijn van het probleem met het plotselinge vermogensverlies van mijn I5.twister1977 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:03:
ICCU Recall Announced In Korean Press
https://www.businesskorea...cleView.html?idxno=212946
The US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) conducted its own investigation following a complaint that the IONIQ 5 loses power while running. “It was determined that the power loss was caused by the ICCU,” the NHTSA said in its preliminary report on the case, “We found that the transistor could be damaged due to overcurrent within the ICCU.”
출처 : Businesskorea(https://www.businesskorea.co.kr)
in mijn app (2.0.17) staat in juridische teksten de versie geldig vanaf 24 nov 23, en daar lees ik niks wat lijkt op wat er in het Duitse forum gepost is.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:45:
@Marcel2020 Je kunt de voorwaarden ook teruglezen in de Bluelink App.
Hoe besmettelijk is een licht interieur?
Iemand met een licht (faux leer toch?) interieur en kleine kinderen?
Is het een beter idee om voor het donkere interieur te gaan?
En is het de moeite bij het zoeken naar een geschikte tweedehandse Ioniq 5 om een panorama dak als vinkje te hebben? Het maakt de rit achterin wel wat ruimtelijker vind ik altijd.
Nog een vraag:
Staat Lane-assist altijd aan? Ik weet dat je het uit kan zetten met lang ingedrukt houden op ‘t knopje. Maar bij het uit en aan zetten van de auto staat dat dan weer aan?
Gemerkt dat die functie echt bagger is op plattelands wegen. Daar moet je vaker over een lijn om ruimte te maken voor andere voertuigen.
[ Voor 28% gewijzigd door Impstoker op 19-03-2024 19:59 ]
Wij hebben licht interieur sinds vorig jaar juni. Tot nu toe geen enkel probleem. Ziet er nog als nieuw uit. Van anderen heb ik al gehoord dat je het vrij eenvoudig schoon kan maken. Wij zijn echter wat ouder, kinderen al de deur uit.Impstoker schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:47:
Ik vind een licht interieur mooier, maar is het slim?
En is het de moeite bij het zoeken naar een geschikte tweedehandse Ioniq 5 om een panorama dak als vinkje te hebben? Het maakt de rit achterin wel wat ruimtelijker vind ik altijd.
Nog een vraag:
Staat Lane-assist altijd aan? Ik weet dat je het uit kan zetten met lang ingedrukt houden op ‘t knopje. Maar bij het uit en aan zetten van de auto staat dat dan weer aan?
Gemerkt dat die functie echt bagger is op plattelands wegen. Daar moet je vaker over een lijn om ruimte te maken voor andere voertuigen.
Wij vinden het prachtig! Een grote aanrader. Het is lekker licht binnen. Daar wordt je echt vrolijk van. We hebben indertijd express een Connect+ genomen omdat dat de enige mogelijkheid voor het lichte interieur was.
Panorama dak hebben we niet en ook express niet. Panaroma dak hadden we op onze vorige auto maar viel defacto tegen. Vrijwel niet gebruikt. Op B-wegen is het wel aardig maar op de snelweg maakt het veel te veel herrie. En als de zon goed schijnt is het dan weer veel te heet.
Lichte interieur is ideaal, goed schoon te maken (en te houden) en erg licht en mooi. Past goed bij de sfeer in de auto.Impstoker schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:47:
Nog een vraag:
Het is wel gevoelig voor instapschade en andere beschadigingen. Het is niet zo erg als bij BMW maar heel stevig is het niet.
All I had to do was follow the damn train.
Op de website vind je de aangepaste voorwaarden inmiddels wel:Marcel2020 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:27:
[...]
in mijn app (2.0.17) staat in juridische teksten de versie geldig vanaf 24 nov 23, en daar lees ik niks wat lijkt op wat er in het Duitse forum gepost is.
https://dmassets.hyundai....link_Terms-of-Use_NLpdf-1
Jammer dat de volgende site niet te bereiken is (System Maintenance Notice)tvc15 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:08:
[...]
Op de website vind je de aangepaste voorwaarden inmiddels wel:
https://dmassets.hyundai....link_Terms-of-Use_NLpdf-1
Meer informatie over de Bluelink-pakketten vindt u op https://www.hyundai.com/eu/bluelink.html
De site is weer up and running!tvc15 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:50:
Die site zal wel in de lucht gaan als de nieuwe voorwaarden daadwerkelijk gaan gelden: op 1 april dus
Ja, dat staat bij elke start opnieuw ingeschakeld! Je 'klacht' is herkenbaar, ik heb er inmiddels mee leren leven.Impstoker schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:47:
...Nog een vraag:
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Ik heb gezocht op deze site naar "standaard scherm" maar vind het niet. Ik vind ook geen setting hiervoor, niet onder Settings, noch General, noch Display.
De vraag: is het mogelijk om de HI5 te laten opstarten met hetzelfde scherm waarmee hij ervoor werd uitgezet?
Nee hoor,
https://www.hyundai.com/eu/bluelink.html
geeft nog steeds....
Under-Construction
System Maintenance Notice.
Hyundai.com/eu is temporarily closed for maintenance.
We will try our best to be back again as soon as possible.
We apologize for any inconvenience and thank you for your understanding.
In the meantime, you can visit us at www.hyundai.com/worldwide.
Ik kijk deze dagen ook bij enkele verkopers naar een tweedehands ioniq 5.
Zit er dan nu standaard geen bluslink meer op als de auto wordt verkocht, of blijft die 3 of 5 jaar doorlopen?
Hebben jullie verder nog tips waar ik echt op moet letten als ik een proefrit maak (wat haalbaar is bij een proefrit). En heeft Bovag-garantie meerwaarde tov de standaard fabrieksgarantie als je hem bij een universele garage haalt?
Nu wel, ik heb er toch echt de nieuwe voorwaarden gedownload, dus nog steeds klopt niet helemaal ;-)ZuinigeRijder schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:13:
[...]
Nee hoor,
https://www.hyundai.com/eu/bluelink.html
geeft nog steeds....
Under-Construction
System Maintenance Notice.
Hyundai.com/eu is temporarily closed for maintenance.
We will try our best to be back again as soon as possible.
We apologize for any inconvenience and thank you for your understanding.
In the meantime, you can visit us at www.hyundai.com/worldwide.
Ik heb 'ergens' een functie gevonden die het scherm automatisch na 5 seconden laat teruggaan naar Navigatie.PhilippeJoris schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:15:
De vraag: is het mogelijk om de HI5 te laten opstarten met hetzelfde scherm waarmee hij ervoor werd uitgezet?
Ik heb tot twee keer toe een lek flesje gehad, eerste keer onder de dubbele bodem in achterbak. Tweede keer nieuw flesje gekregen van dealer en na een week lek in de frunk.
Volgende week krijg ik als het goed is een nieuwe bodem, want die zit er helemaal onder en kleeft enorm. Hogedrukspuit bood geen soelaas
Mijnhyundai.nl is opgedoekt, de app MyHyundai is daarvoor in de plaats gekomen. Alleen zie ik daar helemaal geen onderhoudshistorie.
Terwijl toch het middenscherm is vervangen (en daarmee is ook de km-stand gereset).
En ook zie ik dat de service-dekking is verlopen, afgelopen november (na 1 jaar de auto in bezit gehad te hebben). Normaal gesproken wordt de dekking verlengd na een onderhoudsbeurt bij de dealer, maar de 1e onderhoudsbeurt bij de Ioniq5 is pas na 2 jaar..

(Dit hebben ze overigens inmiddels aangepast, je krijgt nu na levering van de Ioniq5, 2 jaar pechhulp i.p.v. 1 jaar: https://www.hyundai.com/n...-mobiliteits-service.html).
Ja, kan me voorstellen dat je meestal niet veel zin hebt om op de wegenwacht te wachten.Marcel2020 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:37:
[...]
Soms is het spul handig, als de wegenwacht twee uur op zich laat wachten terwijl je anders met 15 min thuis of op je bestemming bent, een band vervangen? kweenie maar ik heb het niet zo op proppen en plakken, voorheen niet omdat het bij 200+ niet heel fijn is om er achter te komen dat het toch niet helemaal lekker zat en nu met 2000kg+ hetzelfde..
Maar: spuitbus, is eigenlijk einde oefening band, dus nieuwe band.
De bandenboer vindt het niet zo fijn, want de resten zitten ook op de velg geplakt (soort purschuim) veel tijd en moeite om dat schoon te maken. Ik heb zelfs een keer gehoord dat het niet te doen is, (lees: te veel tijd, dus te duur) en gewoon een nieuwe velg gemonteerd wordt,. Al met al dus een nieuwe velg met nieuwe band. Zelf vind ik het niet fijn om op 1 as een spiksplinternieuwe band te hebben, en de andere kant een sterk gebruikte band.... dus voor mooi een tweede nieuwe band. Vrij duur grapje, wat ik schat zomaar aardig tegen de € 1000 kan oplopen.
Als je ondernemer bent, en je klant € 300 per uur kan berekenen...tsja.
of een leaserijder bent dan interesseert je het ook geen hol, natuurlijk qua kosten.
Mij overkwam een lekke band met mijn vorige auto, wachten op de wegenwacht was 20 minuten, hij haalde de band eraf, en drukte er een prop in. Na alles in totaal in 35-40 minuten weer op weg, Is dat nu zoveel langer dan die spuitbus met compressor ? Dan mag/kan je maar 80 km/h, en je moet alsnog langs de bandenboer voor nieuwe velg en band.,
Toen 39000 km probleemloos met de gerepareerde band gereden, alleen een paar dagen later even preventief alle 4 de banden laten balanceren, hoewel ik niets voelde trillen...
nee hoor, bij dag 1 de bus in de kliko. Geen zorgen meer
,
Gelukkig handmatig te openen. Met vinger/nagels dus.
Door Autogroep Twente in Almelo onder garantie verholpen. Nieuwe laadunit incl. Klep. Indruk deeltje binnenkant klep, het deel waar als tussenoplossing een dopje op geplakt wordt, is groter. Alles werkt weer.
[ Voor 38% gewijzigd door Siem52 op 09-04-2024 16:50 ]
Statistisch heb je iets van elke 80.000 Km een lekke band, nou zegt dat niks per individu maar alsnog.
160km/h@2000kg+ met een band die ik niet vertrouw? naah
Ik heb zelf altijd zo’n reparatiesetje met proppen in de auto liggen. Is niet ingewikkeld om te doen, kost geen klap, en hoef je ook niet op de wegenwacht te wachten. (En doet natuurlijk toch iets met je mannelijkheid als je een lekke band zonder externe hulp kunt oplossen..wim1955 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:06:
[...]
Mij overkwam een lekke band met mijn vorige auto, wachten op de wegenwacht was 20 minuten, hij haalde de band eraf, en drukte er een prop in. Na alles in totaal in 35-40 minuten weer op weg, Is dat nu zoveel langer dan die spuitbus met compressor ? Dan mag/kan je maar 80 km/h, en je moet alsnog langs de bandenboer voor nieuwe velg en band.,
Toen 39000 km probleemloos met de gerepareerde band gereden, alleen een paar dagen later even preventief alle 4 de banden laten balanceren, hoewel ik niets voelde trillen...
Zelfs niet met de afstandsbediening?Siem52 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:02:
Zojuist met laadklepgaatnietopenprobleem bij dealer geweest. Totaal nieuwe unit wordt besteld. Duur 4 tot 8 weken.
PJvI
Gisteren de i5 naar Wassink in Sittard-Geleen gebracht met het klepgaatnietopenprobleem. Ik kreeg een mooie Kona 39kw mee. Vandaag de i5 weer opgehaald. Alleen de laadmodule achter de klep is vervangen en nu doet hij het weer. De klep zelf was nog in orde. Top service van Wassink. Fijne ontvangst, goede communicatie en kundige reparatie.Siem52 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:02:
Zojuist met laadklepgaatnietopenprobleem bij dealer geweest. Totaal nieuwe unit wordt besteld. Duur 4 tot 8 weken.
Ik heb daar echt mijn twijfels bij, jullie ervaring?
Ik heb vandaag mijn vers ontplofte flesje onderin de koffer gevonden. Onmiddellijk naar de dealer, zaakje ingeleverd, ondermat werd uit de auto gehaald en scheikundig afgespoten. Hangt nu te stinken bij de dealer 😂 Dealer heeft zelf de kofferruimte gereinigd. Blijkt dat hij gisteren net de recall ontvangen had voor dit probleem (beweert hij). 🤭Markiemaster schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:45:
[...]
Ik heb tot twee keer toe een lek flesje gehad, eerste keer onder de dubbele bodem in achterbak. Tweede keer nieuw flesje gekregen van dealer en na een week lek in de frunk.
Volgende week krijg ik als het goed is een nieuwe bodem, want die zit er helemaal onder en kleeft enorm. Hogedrukspuit bood geen soelaas
Kijk…. Dit is nou zo’n tip waarmee ik weet waarom ik op tweakers zit. Gaaf!Waiting4Ioniq5 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:47:
[...]
Ik heb zelf altijd zo’n reparatiesetje met proppen in de auto liggen. Is niet ingewikkeld om te doen, kost geen klap, en hoef je ook niet op de wegenwacht te wachten. (En doet natuurlijk toch iets met je mannelijkheid als je een lekke band zonder externe hulp kunt oplossen..)
Ik zag het allemaal zo voorbijkomen en wist het niet zo goed. Setje in de auto laten zitten is niet goed. Maar met niks op stap voelt ook niet goed.
Ik plak mijn fietsbanden ook zelf. Dat gaat altijd supersnel en super simpel. Een upgrade naar “autoband zelf doen” ligt eigenlijk heel voor de hand.
Yes! Ik ga dit ook doen!
In Nederland is het allemaal sowieso niet zo’n probleem, daar komt de wegenwacht vrij snel. Maar dit is wel een gave oplossing voor als ik eens een heel eind weg wil.
Yess!
In de handleiding worden hele pagina's besteed met waarschuwingen dat die niet in de was straat moet.Impstoker schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:53:
De dealer zegt dat matte lak prima door een normale auto wasstraat kan, en de matte lak niet kwetsbaarder is dan metallic lak.
Wat de dealer daar verder over zegt... tja..

Maar dan rijd je dus altijd harder dan 60 op die wegen.Impstoker schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:47:
Nog een vraag:
Ik heb mijn Hyundai Ioniq 5 Lounge Matte Grey nu een jaar en inmiddels 25 keer door de wasstraat gehaald.Impstoker schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:53:
De dealer zegt dat matte lak prima door een normale auto wasstraat kan, en de matte lak niet kwetsbaarder is dan metallic lak.
Wel een echte wasstraat waar de auto doorheen getrokken wordt en met het goedkoopste programma zonder wax!
Dus ook geen nylon borstels maar met zachte lappenborstels.
Geen krasje te vinden (en ik ben een pietleut…..).
Over de reparatie met een prop van buitenzijde zijn de meningen verdeeld. Alternatief is een paraplu-prop die vanaf de binnenzijde wordt aangebracht.. Sowieso zijn beide reparaties alleen geschikt voor gaatje in het loopvlak.Stefannn schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:42:
[...]
Kijk…. Dit is nou zo’n tip waarmee ik weet waarom ik op tweakers zit. Gaaf!
Ik zag het allemaal zo voorbijkomen en wist het niet zo goed. Setje in de auto laten zitten is niet goed. Maar met niks op stap voelt ook niet goed.
Ik plak mijn fietsbanden ook zelf. Dat gaat altijd supersnel en super simpel. Een upgrade naar “autoband zelf doen” ligt eigenlijk heel voor de hand.
Yes! Ik ga dit ook doen!
In Nederland is het allemaal sowieso niet zo’n probleem, daar komt de wegenwacht vrij snel. Maar dit is wel een gave oplossing voor als ik eens een heel eind weg wil.
Yess!
van buitenaf wordt bijna niet meer gedaan, zelf vorige week een schroef laten vervangen (had de band nog los omdat ik van winter naar zomerset ging) door een parapluprop van binnenuit. enige waar de monteur over "mopperde" is het isolatie schuim wat hij iets weg moest vouwen. ik heb er gelukkig geen verschil in geluid door ervaren. bij de vorige auto wel de lekkit gebruikt, ja de band is afgeschreven, maar om 2 uur snachts was de wegenwacht geen optie met een moe gezin... nog nooit klachten gehad over het schoonmaken van de velgptwee schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:34:
[...]
Over de reparatie met een prop van buitenzijde zijn de meningen verdeeld. Alternatief is een paraplu-prop die vanaf de binnenzijde wordt aangebracht.. Sowieso zijn beide reparaties alleen geschikt voor gaatje in het loopvlak.
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Ik heb even 5 fancy wasstraten in de buurt opgezocht maar ik kan op hun sites echt niet vinden of ze zachte lappenborstels gebruiken of nylon...CharlieBulldog schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:53:
[...]
Ik heb mijn Hyundai Ioniq 5 Lounge Matte Grey nu een jaar en inmiddels 25 keer door de wasstraat gehaald.
Wel een echte wasstraat waar de auto doorheen getrokken wordt en met het goedkoopste programma zonder wax!
Dus ook geen nylon borstels maar met zachte lappenborstels.
Geen krasje te vinden (en ik ben een pietleut…..).
Wellicht deze: https://www.a7-carwash.nl
[ Voor 5% gewijzigd door Impstoker op 21-03-2024 09:20 ]
Als je 'zachte lappen' hard genoeg laat ronddraaien krassen die ook je lak, al helemaal als de hoeveelheid waswater te klein is dan wel de interval tussen auto's klein is.Impstoker schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:57:
[...]
Ik heb even 5 fancy wasstraten in de buurt opgezocht maar ik kan op hun sites echt niet vinden of ze zachte lappenborstels gebruiken of nylon...
edit:
Wellicht deze: https://www.a7-carwash.nl
Zoek maar eens op swirls, alle auto's die vaker door een wasstraat gaan hebben ze, of je dat erg vind is aan jou.
Of je gaat met de hand en doet dan nog eens de moeite voor waxen enzo ... of je gaat voor gemakkelijkheidszelfe en gaat door een wasstraat ... sommige wasstraten gaan eerst met de hoge druk over de wagen om het meeste vuil / zand al weg te hebben ... het is vooral die laatste (en niet de zacht of harde borstels) die voor krassen zorgt - zand is de boosdoener ...Marcel2020 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:13:
[...]
Als je 'zachte lappen' hard genoeg laat ronddraaien krassen die ook je lak, al helemaal als de hoeveelheid waswater te klein is dan wel de interval tussen auto's klein is.
Zoek maar eens op swirls, alle auto's die vaker door een wasstraat gaan hebben ze, of je dat erg vind is aan jou.
Dus een wasstraat die vooraf afspuit & die met zachte borstels werkt & die genoeg spoeltijd tussen wagens voorziet gaat het minst krassen veroorzaken / natuurlijk met de hand heb je nog meer kans geen schade te maken ...
En die "krasjes" kan je ook nog eens vermijden met regelmatig simoniseren en al dan niet polieren indien nodig ...
@Tiggy80ptwee schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:34:
[...]
Over de reparatie met een prop van buitenzijde zijn de meningen verdeeld. Alternatief is een paraplu-prop die vanaf de binnenzijde wordt aangebracht.. Sowieso zijn beide reparaties alleen geschikt voor gaatje in het loopvlak.
Is het daadwerkelijk zo’n issue?
Ik had na 1 maand al een schroef in de band die langzaam leeg liep. Is netjes gefixt door KwikFit. Weet iemand of die zo’n paraplu plug gebruiken?
Bij bijna alle vorige auto’s heb ik wel een keer een lekke band en vervolgens propje gehad. Volgens mij vaak gewoon vanaf buiten. Nooit problemen mee gehad.
Dus. Ik snap de vooruitgang wel… maar is de ouderwetse propjes manier daadwerkelijk een groot probleem?
(Vooral ook tegen de achtergrond dat je zo’n zelf-doe-propjes setje meeneemt als uiterste noodmaatregel. Vrij kleine kans dat je het überhaupt gebruikt)
Ik heb in ieder geval geen last van swirls maar dat komt wellicht doordat ik glascoating heb laten aanbrengen voor aflevering van de auto.Marcel2020 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:13:
[...]
Als je 'zachte lappen' hard genoeg laat ronddraaien krassen die ook je lak, al helemaal als de hoeveelheid waswater te klein is dan wel de interval tussen auto's klein is.
En onze wasstraat (Loogman) gebruikt in het hele proces heel veel water en spoelt de auto eerst heel goed af.
Daar heb je dan mooi geluk mee! Ben benieuwd of ze m schoon krijgen, het is smerig en kleverig spulPhilippeJoris schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:25:
[...]
Ik heb vandaag mijn vers ontplofte flesje onderin de koffer gevonden. Onmiddellijk naar de dealer, zaakje ingeleverd, ondermat werd uit de auto gehaald en scheikundig afgespoten. Hangt nu te stinken bij de dealer 😂 Dealer heeft zelf de kofferruimte gereinigd. Blijkt dat hij gisteren net de recall ontvangen had voor dit probleem (beweert hij). 🤭
Het leer in de Ioniq 5 is geen faux, maar echt leer. Het schijnt dat dit milieuvriendelijker is dan faux, maar dat kan ik niet onderbouwen.Impstoker schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:47:
Ik heb inmiddels bijna 100k op de teller, en slecht één keer (halfbakken) mijn stoel schoongemaakt. Hij ziet er nog steeds heel netjes uit (net als de rest van het interieur overigens).
Mijn dealer geeft mixed signals. Aan de ene kant wordt het afgeraden i.v.m. matte lak. Aan de andere kant krijg ik na elk onderhoud een waspas voor de plaatselijke wasstraat...Impstoker schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:53:
In de praktijk rijd ik elke paar weken naar Loogman. Ik heb nooit problemen met krassen.
kwikfit gebruikt plug van binnenuit.Stefannn schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:13:
[...]
@Tiggy80
Is het daadwerkelijk zo’n issue?
Ik had na 1 maand al een schroef in de band die langzaam leeg liep. Is netjes gefixt door KwikFit. Weet iemand of die zo’n paraplu plug gebruiken?
Bij bijna alle vorige auto’s heb ik wel een keer een lekke band en vervolgens propje gehad. Volgens mij vaak gewoon vanaf buiten. Nooit problemen mee gehad.
Dus. Ik snap de vooruitgang wel… maar is de ouderwetse propjes manier daadwerkelijk een groot probleem?
(Vooral ook tegen de achtergrond dat je zo’n zelf-doe-propjes setje meeneemt als uiterste noodmaatregel. Vrij kleine kans dat je het überhaupt gebruikt)
reparatie of schuim en vervangenzijn voor mij beide geen issue, meer een keuze op dat moment: wil ik / heb ik tijd om op een wegenwacht te wachten of niet? in geval van niet.... dan lekker schuimen en de band vervangen. maar ik snap dat iedereen zijn voorkeur heeft.
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
het gaat om matte lak, daar is wax en polijsten geen optie..zoek maar eens op.vifra schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:57:
[...]
Of je gaat met de hand en doet dan nog eens de moeite voor waxen enzo ... of je gaat voor gemakkelijkheidszelfe en gaat door een wasstraat ... sommige wasstraten gaan eerst met de hoge druk over de wagen om het meeste vuil / zand al weg te hebben ... het is vooral die laatste (en niet de zacht of harde borstels) die voor krassen zorgt - zand is de boosdoener ...
Dus een wasstraat die vooraf afspuit & die met zachte borstels werkt & die genoeg spoeltijd tussen wagens voorziet gaat het minst krassen veroorzaken / natuurlijk met de hand heb je nog meer kans geen schade te maken ...
En die "krasjes" kan je ook nog eens vermijden met regelmatig simoniseren en al dan niet polieren indien nodig ...
krassen? nee swirls had ik het over, dat zijn microkrassen. Mijn vorige auto's gingen altijd door de wasstraat en ik kan je vertellen dat die allemaal swirls hadden, valt op metallic zwarte lak vooral in de zomer goed te zien. Zoals ik zei, het is een keuze, voor een leaseauto zou ik de wasstraat prefereren...
Bleek dat de USB kabel connectie achter het dashboard in de onboard entertainment module niet goed gesoldeerd was. Toen de dealer de interne kabel van de USB poort naar de entertainment module wilde vervangen, bij een eerdere poging tot fixen, brak de hele aansluiting af.
Na een week of 6 wachten is gisteren de gehele entertainment module (a 5600 euro) vervangen onder garantie.
Alle settings waren verdwenen, maar ik wel eindelijk weer een stabiele connectie met mijn telefoon, voor het gebruik van Google Maps, Spotify maar vooral Teams voor meetings in de auto.
Ik las de afgelopen dagen hier veel over de ICCU, die blijkt idd veel issues te geven, de dealer ziet het terug bij de Ionic 5 & 6 en de Kia EV6. Als het thuisladen niet meer kan is dat het begin van het einde voor de hele unit en moet hij vervangen worden.
| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
:strip_icc():strip_exif()/u/17296/palawanmini.jpg?f=community) 
            /u/1516336/crop64be2c8748d1d_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/15049/DC2-icon-klein.jpg?f=community) 
            :strip_exif()/u/34836/12volt_dies.gif?f=community) 
            /u/921017/crop5f32dfc715c9f_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/56898/crop5ef3050d326b8_cropped.jpeg?f=community) 
            /u/321863/crop63280f2a06b9b_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/56251/DuckyAvatarTweakers.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1660196/crop6169897b0154e_cropped.jpg?f=community) 
            /u/363890/Avatar%2520blokjes.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1569106/crop60feb2bf05327_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1889672/crop63ee475728b33_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1725698/crop61e1569bb2bfc_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/451080/tafel.jpg?f=community) 
            :strip_exif()/f/image/hi70IjY1hA3E3T9pXqFNx1F9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_icc():strip_exif()/u/2990/dexter.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1942092/crop64398cd50ebe4_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1378960/crop625e70631ec49_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1618334/crop615c4771af2ce_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/223147/crop618ba4f03c4d6_cropped.jpg?f=community)