Iemand die hier antwoord op heeft of het gezien heeft bij een ander? Ik wil 2x een eastron sdm630 voor aan de heisamon bestellen.davevleugel schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:48:
Heeft er iemand de kwh-tellers bij de aardlekautomaten geplaatst in de WP (3-fase?!). Wat ik zie van fotos van de 3fase 12kw J is dat het best krap is om daaar nog de kwh -tellers te plaatsen.
Ik heb een optie om ze in mijn meterkast te plaatsen, maar dan zit ik weer met de telpuls (S0/S1) naar de heisamon.
Fancoils kan je ook weer instellen vaak op snelheid van de ventilator maar dat heeft natuurlijk weer effect op de koelcapaciteit. Maar ik zie he probleem nog steeds niet. Je hebt het warm, je wilt het kouder krijgen. Dan is elk briesje wat mij betreft heerlijk!davevleugel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:49:
@thehog ik sluit me daar bij je aan. Maar wat ik vaak zie is dat het teveel is. 0.2m/s is optimaal: Zie (pas op je download een PDF): https://www.techniekneder...oed-geinsoleerde-woningen
Aangezien ik de 3-weg klep ook moet aansturen; kan ik net zo goed een 0,5mm2 4 of 6 aderige stuurstroomkabel trekken. Ben ik in 1x klaarFransvWoerkom schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:59:
[...]
Uit de service manual van de MXCxxH blz 57:
[Afbeelding]
Voor alle laagspanningsverbindingen (sensors, remote) is 2*0,3mm2 30V dubbel geïsoleerd genoeg. En voor korte afstanden ook Cat5 al is dat ietsje dunner.
Voor de hoogspanningsverbindingen (3-wegklep, tank-OLP, thermostaten) heb je minstens 2*0,5mm2 500V dubbel geïsoleerd nodig.
zoals https://www.elektrototaal...-stuurstroomkabel-4134263
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Persoonlijk zou ik geen sensoren, die aan de laagspanningskant van de hoofdprint zitten, samen met de 230V besturing van klep of extra pomp door één kabel sturen. Als je een verwarmingsspiraal in de tank door de warmtepomp wilt laten sturen voor wekelijkse legionellabestrijding, zul je ook een extra 230V kabel moeten trekken, want die zit op voeding 2. Met één Cat5 kabeltje kun je de tanksensor, de extra buitensensor en de remote aansluiten.Crazy- schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:28:
[...]
Aangezien ik de 3-weg klep ook moet aansturen; kan ik net zo goed een 0,5mm2 4 of 6 aderige stuurstroomkabel trekken. Ben ik in 1x klaar
Ik denk dat die discussie indertijd ging over verwarming met die Italiaanse fancoils. Als het gaat om verkoeling zijn mensen inderdaad blijer met extra wind.thehog schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:02:
[...]
Fancoils kan je ook weer instellen vaak op snelheid van de ventilator maar dat heeft natuurlijk weer effect op de koelcapaciteit. Maar ik zie he probleem nog steeds niet. Je hebt het warm, je wilt het kouder krijgen. Dan is elk briesje wat mij betreft heerlijk!
davevleugel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:58:
[...]
Iemand die hier antwoord op heeft of het gezien heeft bij een ander? Ik wil 2x een eastron sdm630 voor aan de heisamon bestellen.
:strip_exif()/f/image/UQXTnKeFKmkvT5XgQxFttJyZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mijn enkelfase Panasonic heb ik een DIN railtje op de plek voor de uitbreidingsprint geschroeft. (Let op de onderdelen aan de andere zijde) De uitbreidingsprint komt er hier niet in, dankzij de Heishamon.
Flexibele draad was netter geweest, maar dit werkt ook
Je kan ook onder de aardlekschakelaars aansluiten, wanneer je niets aan de bestaande bedrading wil veranderen.
Oow ruimte zat! Heb de opt bordjes ook niet, ik wil ze na de aardlek dan weet ik of de aardlek eruit ligt, hoef je niet naar buiten dat te checkenSkipper-93 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:01:
[...]
[Afbeelding]
Bij mijn enkelfase Panasonic heb ik een DIN railtje op de plek voor de uitbreidingsprint geschroeft. (Let op de onderdelen aan de andere zijde) De uitbreidingsprint komt er hier niet in, dankzij de Heishamon.
Flexibele draad was netter geweest, maar dit werkt ook
Je kan ook onder de aardlekschakelaars aansluiten, wanneer je niets aan de bestaande bedrading wil veranderen.
@Skipper-93 @davevleugel Wat houden jullie extra bij met die kWh meters? Is het aan te raden om te installeren? En waarom in de Pana en niet in de meterkast?
[ Voor 9% gewijzigd door Beekforel op 18-06-2022 12:45 ]
Hier een foto van de 3fase J serie, onderin past het ook wel als je je kabelmanagement in de gaten houdtdavevleugel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:58:
[...]
Iemand die hier antwoord op heeft of het gezien heeft bij een ander? Ik wil 2x een eastron sdm630 voor aan de heisamon bestellen.
:strip_exif()/f/image/QcuX0FJWXFyHC1ojoVTp4M6E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iIQQgeACjUwsWA9Jxgxfn5iB.jpg?f=fotoalbum_large)
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
Omdat de heisamon rechtstreeks op de pcb aangesloten wordt en de kWh meter daarmee rechtstreeks op de pulsmeter van Heisamon pastBeekforel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:45:
@Skipper-93 @davevleugel Wat houden jullie extra bij met die kWh meters? Is het aan te raden om te installeren? En waarom in de Pana en niet in de meterkast?
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
Kan ook:Beekforel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:45:
:strip_exif()/f/image/NNbh5IkBuZMrjpqUIg5RMyFq.jpg?f=fotoalbum_large)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Laagspanning en 230V los van elkaar ben ik wel mee eens ja. Ik trek die sowieso apart.FransvWoerkom schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:25:
[...]
Persoonlijk zou ik geen sensoren, die aan de laagspanningskant van de hoofdprint zitten, samen met de 230V besturing van klep of extra pomp door één kabel sturen. Als je een verwarmingsspiraal in de tank door de warmtepomp wilt laten sturen voor wekelijkse legionellabestrijding, zul je ook een extra 230V kabel moeten trekken, want die zit op voeding 2. Met één Cat5 kabeltje kun je de tanksensor, de extra buitensensor en de remote aansluiten.
Legionellabestrijding niet nodig …. Hygiënevat welke dagelijks voldoende spoelt - ook in vakanties waar wij oppas voor het huis hebben & afgelopen 2 jaar ook geen issue geweest
Ondertussen de boel al weggehaald (e-boiler) nu rustig CV aansluiten en doen.
Komende periode blijft het zonnig om vat op temperatuur te houden
:strip_exif()/f/image/cAo00avlM6vtWjd1WVpE4yOA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Crazy- op 18-06-2022 12:56 ]
Ja alleen dan moet je de pulsdraad naar je heisamon trekken of je heisamon in de meterkast . Je kan met de opgenomen pompvermogen en delta T en flow (massaflow) en c je COP uitrekenen.
[ Voor 3% gewijzigd door davevleugel op 18-06-2022 13:01 ]
Helder, Thanks voor de extra foto’s geeft duidelijk beeldrbrt schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:46:
[...]
Hier een foto van de 3fase J serie, onderin past het ook wel als je je kabelmanagement in de gaten houdt[Afbeelding]
[Afbeelding]
zonder de discusie te willen voortzetten, toch een oprecht vraagjeCrazy- schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:52:
[...]
Laagspanning en 230V los van elkaar ben ik wel mee eens ja. Ik trek die sowieso apart.
Legionellabestrijding niet nodig …. Hygiënevat welke dagelijks voldoende spoelt - ook in vakanties waar wij oppas voor het huis hebben & afgelopen 2 jaar ook geen issue geweest(zonder de discussie te starten verder.)
Was het geen issue omdat er niemand ziek is geworden of heb je iets gemeten? ik heb ooit wel eens gezocht op een soort thuis test, maar kon weinig vinden.
Niemand ziek 😇 er zijn echter 2 dingen:twain4me schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:30:
[...]
zonder de discusie te willen voortzetten, toch een oprecht vraagje
Was het geen issue omdat er niemand ziek is geworden of heb je iets gemeten? ik heb ooit wel eens gezocht op een soort thuis test, maar kon weinig vinden.
Het is een hygiënevat & zolang er doorstroming (dagelijks!) is, is er geen probleem.
Dan zal het vat op 55 komen; wat afdoende is.
Precies, net als hier. En dan een tweede en derde heishamon gewoon voor de 4x s0 meters uit de meterkast of niet @thehog 😋👍
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Designmanual 2020 is beschikbaar.davevleugel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:26:
[...]
Juist dat is ook iets waar ik me dan zorgen om maak, vanuit gebouwklimaat systemen is het zeer belangrijk om de "luchtsnelheid" zo laag mogelijk te houden, anders wordt het ervaren als tocht en daar houdt de mens niet van.
Echter ik zou zo'n fancoil alleen in mijn slaapkamer hangen voor die paar echte warme nachten die we hebben. Dan volle bak paar uur voordat je gaat slapen en dan minimaal als je slaapt bijv.
Even sidenote wellicht weet @flippy @FransvWoerkom hier meer over:
Is er al een nieuwe DesignManual waar de J-serie ook in staat? Die van 2018 is momenteel alleen beschikbaar? Of heb ik iets gemist?
Ik heb geen toegang tot de PanasonicProclub
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Is een link uit de proclub helaas. Downloaden kan maar verzenden alleen met we transfer. Groot bestand.davevleugel schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:53:
@Carboy54 heb je een link, ik vind via Google alleen de 2018
@Ep Woody kan jij die in de TS zetten?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Op een forum vol it-ers is er vast iemand die hem kan hosten?Carboy54 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:57:
[...]
Is een link uit de proclub helaas. Downloaden kan maar verzenden alleen met we transfer. Groot bestand.
Ik kan hem hosten, kun je hem delen?Carboy54 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:57:
[...]
Is een link uit de proclub helaas. Downloaden kan maar verzenden alleen met we transfer. Groot bestand.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Hierbij de Installation guide van 2020
https://ae8b6f014a924a8bb...mp_url_expires=1703977200
bedankt @Carboy54
[ Voor 3% gewijzigd door LinuZZ op 19-06-2022 15:34 ]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Dit is de Installation Guide Final Draft 2020 waaraan ik al een paar keer refereerde als het om de besturing van een buffervat ging. In Service en Installation Manuals en in de Design Guide 2018 is dat onderbelicht. Hij is al anderhalf jaar gewoon hier te downloaden:LinuZZ schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:17:
[...]
Hierbij de Installation guide van 2020
https://ae8b6f014a924a8bb...mp_url_expires=1703977200
bedankt @Carboy54
https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf
Voordeel van deze gids is de focus op de J-serie, maar het is niet echt een Design Guide. Hoofdstukken Geluid en Ontwerp ontbreken bijvoorbeeld en er worden geen bladzijden verspild aan andere modellen als bi-blocs of exotische schema's als combinatie met zwembad of zonneboiler. De uitbreiding met details over buffervat en mengverdelers is wel waardevol.
De oorspronkelijke echte Design Guide 2018 blijft tijdens ontwerp onontbeerlijk. En na het ontwerp natuurlijk de Service Manual van de gekozen warmtepomp.
Hallo iedereen,
We zijn bezig met de bouw van ons huis (en dat van de toekomstige buren)
Nu ben ik nu bezig met de fundering en zal ik binnen niet al te lange tijd een aantal doorvoeren moeten maken voor onderandere dus de warmtepompen. Ons huis krijgt een 7kw monoblock en het huis van de buren een 9kw monoblock warmte pomp.
Instalateur adviseerde voor beide een geisoleerde grondleiding naar buiten te brengen van 2x 40mm. De locatie zelf was voor hem om het even, "zolang het maar zo kort mogelijk bij de technische ruimte was"
Nu heb ik begrepen (iets met een klok en een klepel) dat qua geluidseisen het een en ander aangescherpt is. Daarom vroeg ik mij af wat nu de "beste" plek is om de buiten unit te plaatsen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FBR9mJkP7deVgkDHZrknDzki.jpg?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Crj1GgEnPXvRM3GPuIrcKBcy.png?f=user_large)
Heeft iemand hier advies voor?
We zijn bezig met de bouw van ons huis (en dat van de toekomstige buren)
Nu ben ik nu bezig met de fundering en zal ik binnen niet al te lange tijd een aantal doorvoeren moeten maken voor onderandere dus de warmtepompen. Ons huis krijgt een 7kw monoblock en het huis van de buren een 9kw monoblock warmte pomp.
Instalateur adviseerde voor beide een geisoleerde grondleiding naar buiten te brengen van 2x 40mm. De locatie zelf was voor hem om het even, "zolang het maar zo kort mogelijk bij de technische ruimte was"
Nu heb ik begrepen (iets met een klok en een klepel) dat qua geluidseisen het een en ander aangescherpt is. Daarom vroeg ik mij af wat nu de "beste" plek is om de buiten unit te plaatsen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FBR9mJkP7deVgkDHZrknDzki.jpg?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Crj1GgEnPXvRM3GPuIrcKBcy.png?f=user_large)
Heeft iemand hier advies voor?
[quote]Carboy54 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:35:
[...]
Never mind. Te laat
[...]
Never mind. Te laat
[ Voor 46% gewijzigd door pgeene op 19-06-2022 21:57 ]
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
even ter controle:Crazy- schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:28:
[...]
Aangezien ik de 3-weg klep ook moet aansturen; kan ik net zo goed een 0,5mm2 4 of 6 aderige stuurstroomkabel trekken. Ben ik in 1x klaar
0,8mm voor de temperatuursensor (4 aderig indien ik nog wat extra wil aansluiten in de toekomst), 1,5mm voor de aansturing van de 3-weg klep
Thermostaatkabel 4x0,8 mm grijs - per meter
SIHF siliconenkabel 3x1,5 mm² - per meter (SIHF082233)
edit shit ... lijkt er op dat m'n 3-weg klep defect is - schakelt alleen nog maar op de zwarte draad. Bruin doet ie niks

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 20-06-2022 11:52 ]
Ik heb een Panasonic monoblock 9Kw (MDC09J3E5). Als "accessoire" heb ik de CZ-TAW1 waarmee de warmtepomp op het ethernetwerk kan worden aangesloten.
Die ga ik aansluiten, in eerste instantie om twee boilers van elk 500L te verwarmen tot 45graden. De boilers worden gebruikt voor warm tapwater.
In eerste instantie houd ik de setup graag zo simpel mogelijk. Later ga ik uitbreiden.
Mijn vragen:
- Heb ik een buitentemperatuur sensor nodig om te voorkomen dat de warmtepomp bevriest? (logisch redenerend zou ik zeggen dat het monoblock dit intern regelt en niet afhankelijk is van een buitensensor om bevriezing te voorkomen)
- Aan de hand van de toevoertemperatuur en de retourtemperatuur van het water kan de warmtepomp zichzelf toch regelen? Ik heb in deze setup toch geen extra sensors nodig?
Die ga ik aansluiten, in eerste instantie om twee boilers van elk 500L te verwarmen tot 45graden. De boilers worden gebruikt voor warm tapwater.
In eerste instantie houd ik de setup graag zo simpel mogelijk. Later ga ik uitbreiden.
Mijn vragen:
- Heb ik een buitentemperatuur sensor nodig om te voorkomen dat de warmtepomp bevriest? (logisch redenerend zou ik zeggen dat het monoblock dit intern regelt en niet afhankelijk is van een buitensensor om bevriezing te voorkomen)
- Aan de hand van de toevoertemperatuur en de retourtemperatuur van het water kan de warmtepomp zichzelf toch regelen? Ik heb in deze setup toch geen extra sensors nodig?
Ik heb toch nog een vraagje over het aansluiten van het Panasonic SWW Boilervat (PAW-TD30C1E5)
In de Design Manual staat een Overload Protection for E-heating element hot water tank (p61)
CN6 1 to 2 :
Allows connection of the overload
protection
for the E-heating element of the domestic
hot water tank
Dry contact, Vcc-Bit1, Vcc-Bit2,
Open / Closed
/f/image/1MrtE6T1f5RrFUfHBoR2FyrI.png?f=fotoalbum_large)
..maar in de (lastig vindbare) installatiehandleiding van het SWW vat staat nergens hoe ik dit draad zou moeten aansluiten? Zie ik iets over het hoofd?
In de Design Manual staat een Overload Protection for E-heating element hot water tank (p61)
CN6 1 to 2 :
protection
hot water tank
Open / Closed
/f/image/1MrtE6T1f5RrFUfHBoR2FyrI.png?f=fotoalbum_large)
..maar in de (lastig vindbare) installatiehandleiding van het SWW vat staat nergens hoe ik dit draad zou moeten aansluiten? Zie ik iets over het hoofd?
Wat moet je met 1000 ltr. warm water? Spoelkeuken of zo?Joris273 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:15:
Ik heb een Panasonic monoblock 9Kw (MDC09J3E5). Als "accessoire" heb ik de CZ-TAW1 waarmee de warmtepomp op het ethernetwerk kan worden aangesloten.
Mijn vragen:
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
2x regendouche a 25L/min/stk. Met een temperatuur van 45graden verwacht ik niet dat er nog koud water bijgemengd zal worden. Is 20 minuten douchen.klump4u schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:31:
[...]
Wat moet je met 1000 ltr. warm water? Spoelkeuken of zo?
Verder komen een paar vaten waar je veel warmte in kunt opslaan altijd van pas.
En nu mijn vragen, heb je daar ook een suggestie op?
[ Voor 6% gewijzigd door Joris273 op 20-06-2022 11:41 ]
Ja heb ik voor je,Joris273 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:40:
[...]
2x regendouche a 25L/min/stk. Met een temperatuur van 45graden verwacht ik niet dat er nog koud water bijgemengd zal worden. Is 20 minuten douchen.
Verder komen een paar vaten waar je veel warmte in kunt opslaan altijd van pas.
En nu mijn vragen, heb je daar ook een suggestie op?
Buiten temperatuur meet de monoblock zelf d.m.v. een eigen sensor
Je zult in de twee vaten een sensor/thermometer moeten installeren zodat de warmtepomp weet of het water in het betreffende vat op temperatuur is.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Over die kabels kan ik niks zeggen. Zeker niet als er de ene keer mm staat en een andere keer mm². Wat je nodig hebt staat in de SM.Crazy- schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:39:
[...]
even ter controle:
0,8mm voor de temperatuursensor (4 aderig indien ik nog wat extra wil aansluiten in de toekomst), 1,5mm voor de aansturing van de 3-weg klep
Thermostaatkabel 4x0,8 mm grijs - per meter
SIHF siliconenkabel 3x1,5 mm² - per meter (SIHF082233)
edit shit ... lijkt er op dat m'n 3-weg klep defect is - schakelt alleen nog maar op de zwarte draad. Bruin doet ie niks
De bedoeling van die kleppen die je met blauw-bruin-zwart aansluit, is dat de blauwe en bruine permanent zijn aangesloten en dat je schakelt met de zwarte.
Als de temperatuur van het retourwater = 45graden zijn de boilers op temperatuur. Ik neem aan dat het monoblock zelf de temperatuur van het retourwater meet en dat je dit kunt instellen?klump4u schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:46:
[...]
Je zult in de twee vaten een sensor/thermometer moeten installeren zodat de warmtepomp weet of het water in het betreffende vat op temperatuur is.
Houd in gedachten dat ik in eerste instantie een zo simpel mogelijke setup wil hebben.
Daar zet je een draadbrugje in de warmtepomp. In Europa zit de overload protection ingebouwd in het elektrisch element. In sommige buitenlanden niet en daar moet een afzonderlijke OLP worden ingebouwd die ze waarschijnlijk vergeten.rbrt schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:18:
Ik heb toch nog een vraagje over het aansluiten van het Panasonic SWW Boilervat (PAW-TD30C1E5)
CN6 1 to 2 :
protection
hot water tank
Open / Closed
[Afbeelding]
kabels voldoen aan minimale ,dus dat komt goedFransvWoerkom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:25:
[...]
Over die kabels kan ik niks zeggen. Zeker niet als er de ene keer mm staat en een andere keer mm². Wat je nodig hebt staat in de SM.
De bedoeling van die kleppen die je met blauw-bruin-zwart aansluit, is dat de blauwe en bruine permanent zijn aangesloten en dat je schakelt met de zwarte.
klep werkt ook weer - even losgehaald - bleken 2 koperen pennen, welke door de 'klep' tegen elkaar gedrukt te worden, niet meer elkaar te raken. Werkt weer
Als je hem alleen voor het opwarmen van de boilers gebruikt zonder ruimte verwarming moet dat volgens mij goed kunnen inderdaad.Joris273 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:25:
[...]
Als de temperatuur van het retourwater = 45graden zijn de boilers op temperatuur. Ik neem aan dat het monoblock zelf de temperatuur van het retourwater meet en dat je dit kunt instellen?
Houd in gedachten dat ik in eerste instantie een zo simpel mogelijke setup wil hebben.
Het woord "eindschakelaar" komt bij me op.Crazy- schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:30:
[...]
kabels voldoen aan minimale ,dus dat komt goed
klep werkt ook weer - even losgehaald - bleken 2 koperen pennen, welke door de 'klep' tegen elkaar gedrukt te worden, niet meer elkaar te raken. Werkt weer
yups! Dat woord zocht ik haha.FransvWoerkom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:41:
[...]
Het woord "eindschakelaar" komt bij me op.
nog even te controle:
aansluiten van de WP op het vat:
WARM (aanvoer) vanaf WP dient bovenin het vat aangesloten te worden?
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 20-06-2022 14:41 ]
ik heb de sanitair als de cv buffer bovenin
dus sanitair is koud vers water onder invoer en wp van boven naar beneden, dus tegenstroom.
dus sanitair is koud vers water onder invoer en wp van boven naar beneden, dus tegenstroom.
Ja inderdaad; zoals:davevleugel schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:40:
ik heb de sanitair als de cv buffer bovenin
Echter dan met SWW erbij.
https://images.app.goo.gl/3KL9sKVCTGWiiJZa9
Wat een geklooi met de koppelingen …
Ik moet van knel 22mm (T-stuk & 3-weg klep) naar 1” buitendraad (klep vat) & daar ook direct 90° hoek om
- 26mm pers > 22mm knel (https://www.oeg.net/nl/pe...2-mm-vernikkeld-802030347)
- 26mm > 1" vlakdichtend (https://www.oeg.net/nl/pe...1-is-contour-th-802030282)
- 90° bocht (https://www.oeg.net/nl/kn...1-messing-blank-802001171)
Leiding is meerlaags 26mm met pers koppelingen.
Even een uitdaging om de juiste koppelingen uit te zoeken/bestellen, maar volgens mij ben ik er wel met 3 drie...
[ Voor 34% gewijzigd door Crazy- op 20-06-2022 16:43 ]
Als je van 22mm knel naar 1" gasdraad moet, waarom dan 26mm meerlagenbuis? Er bestaat ook 22mm stalen of koperen buis met knel bochten en knel verlopen naar gasdraad.Crazy- schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:20:
[...]
Ja inderdaad; zoals:
Echter dan met SWW erbij.
https://images.app.goo.gl/3KL9sKVCTGWiiJZa9
Wat een geklooi met de koppelingen …
Ik moet van knel 22mm (T-stuk & 3-weg klep) naar 1” buitendraad (klep vat) & daar ook direct 90° hoek om
- 26mm pers > 22mm knel (https://www.oeg.net/nl/pe...2-mm-vernikkeld-802030347)
- 26mm > 1" vlakdichtend (https://www.oeg.net/nl/pe...1-is-contour-th-802030282)
- 90° bocht (https://www.oeg.net/nl/kn...1-messing-blank-802001171)
Leiding is meerlaags 26mm met pers koppelingen.
Even een uitdaging om de juiste koppelingen uit te zoeken/bestellen, maar volgens mij ben ik er wel met 3 drie...
Omdat ik nog 15mtr heb liggen en verder geen 22mm buis gebruik in de installatie. Houd het lekker allemaal op meerlaagsebuisFransvWoerkom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:21:
[...]
Als je van 22mm knel naar 1" gasdraad moet, waarom dan 26mm meerlagenbuis? Er bestaat ook 22mm stalen of koperen buis met knel bochten en knel verlopen naar gasdraad.
1 HW zou ook nog wel lukkendavevleugel schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:00:
[...]
https://www.mitsubishi-el...modular-chiller-heat-pump nog schaalbaar ook tot +1MW
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Beste tweakers, na heel veel lezen in de verschillende warmtepomp forums de keuze gemaakt om een Panasonic monoblock te bestellen voor ons huis + bijgebouw. Op dit moment hangt er een CV in het huis die ook verwarming + warm water verzorgt in het bijgebouw (waarin een tweede klein badkamertje zit).
Mijn idee is om het monoblock achter het bijhuisje te zetten en gebruik te maken van de leidingen die nu al liggen tussen de twee gebouwtjes (25mm). Een buffervat zou perfect passen in de kelder van het bijgebouw.
Voor deze winter wil ik het warm water nog uit de CV laten komen. Als alles goed werkt kan ik daar volgend jaar me aan de slag om er een boilervat met spiraal tussen te zetten zodat het monoblock deze ook kan verwarmen.
Mijn aanname is dat de druk gestuurde pompen door de thermostaat aangezet kunnen worden en de vloerverwarming verdeler + radiator-thermostaatknoppen er voor zorgen dat deze harder gaat pompen als er meer warmtebehoefte is.
Mijn idee is om het aan te sluiten als onderstaande.
/f/image/6x0hZC8ikcqGiM72A6Wiloxy.png?f=fotoalbum_large)
Dan de vragen:
Mijn idee is om het monoblock achter het bijhuisje te zetten en gebruik te maken van de leidingen die nu al liggen tussen de twee gebouwtjes (25mm). Een buffervat zou perfect passen in de kelder van het bijgebouw.
Voor deze winter wil ik het warm water nog uit de CV laten komen. Als alles goed werkt kan ik daar volgend jaar me aan de slag om er een boilervat met spiraal tussen te zetten zodat het monoblock deze ook kan verwarmen.
Mijn aanname is dat de druk gestuurde pompen door de thermostaat aangezet kunnen worden en de vloerverwarming verdeler + radiator-thermostaatknoppen er voor zorgen dat deze harder gaat pompen als er meer warmtebehoefte is.
/f/image/6x0hZC8ikcqGiM72A6Wiloxy.png?f=fotoalbum_large)
Dan de vragen:
- Is de buffer nodig / groot genoeg? (Gebaseerd op aantal sites ongeveer 20x minimum vermogen in KW)
- Klopt het dat het verwarmings-circuit voor het hoofdhuis en bijgebouw een eigen circulatiepomp kunnen hebben die ik aan/uit kan schakelen met de aan/uit thermostaat+relais?
25mm leidingen voor een 16kW wp? wij (middelgroot installatie bedrijf) passen al 32mm meerlaags buis toe bij een wp van 6Kw.Jeroen schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:41:
Beste tweakers, na heel veel lezen in de verschillende warmtepomp forums de keuze gemaakt om een Panasonic monoblock te bestellen voor ons huis + bijgebouw. Op dit moment hangt er een CV in het huis die ook verwarming + warm water verzorgt in het bijgebouw (waarin een tweede klein badkamertje zit).
[Afbeelding]
Dan de vragen:
- Is de buffer nodig / groot genoeg? (Gebaseerd op aantal sites ongeveer 20x minimum vermogen in KW)
- Klopt het dat het verwarmings-circuit voor het hoofdhuis en bijgebouw een eigen circulatiepomp kunnen hebben die ik aan/uit kan schakelen met de aan/uit thermostaat+relais?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Naar het buffervat kan sowieso dikker, goed idee. Met name de buizen tussen de twee huisjes zijn niet te vervangen zonder heel veel breekwerk.natural colour schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:53:
[...]
25mm leidingen voor een 16kW wp? wij (middelgroot installatie bedrijf) passen al 32mm meerlaags buis toe bij een wp van 6Kw
Laatst had iemand hier (of ander topic) een linkje geplaatst naar een Magneetfilter. Weet dat het een Duitste webshop was. Ging niet om heima24. Weet iemand dit? Ik wil aankomende maanden toch het systeem gaan leven en er een extra filter tussen de 32mm uponor leiding plaatsen.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Toevallig deze: https://www.oeg.net/nl/sp...libafscheider-met-magneet ?Possible schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:59:
Laatst had iemand hier (of ander topic) een linkje geplaatst naar een Magneetfilter. Weet dat het een Duitste webshop was. Ging niet om heima24. Weet iemand dit? Ik wil aankomende maanden toch het systeem gaan leven en er een extra filter tussen de 32mm uponor leiding plaatsen.
Nee was een Duitse webshop, meende 5 tientjes als prijs.Crazy- schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:12:
[...]
Toevallig deze: https://www.oeg.net/nl/sp...libafscheider-met-magneet ?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik heb deze https://www.technim.nl/in...ider-met-magneet-3-4x3-4/Possible schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:17:
[...]
Nee was een Duitse webshop, meende 5 tientjes als prijs.
Maar is 22 mm, weet niet of je kunt navragen of ze grotere hebben.
Goedenavond,
Ik heb dit draad(je) deels gelezen maar ik heb geen antwoord op mijn vraag kunnen krijgen.
Mijn vraag is: is het met de CZ-NS4P uitbreidings print in een wh-sdc0305j3e5 binnenunit mogelijk om de vloer te koelen? En zo ja is dat alles wat er nodig is om deze optie ‘vrij te spelen’?
De aannemer rekende hiervoor maarliefst 2740 euro en de PCB kost maar 320 euro. Vandaar mijn twijfel of er niet nog meer nodig is.
Graag hoor ik van u.
Vriendelijke groet SJ
Ik heb dit draad(je) deels gelezen maar ik heb geen antwoord op mijn vraag kunnen krijgen.
Mijn vraag is: is het met de CZ-NS4P uitbreidings print in een wh-sdc0305j3e5 binnenunit mogelijk om de vloer te koelen? En zo ja is dat alles wat er nodig is om deze optie ‘vrij te spelen’?
De aannemer rekende hiervoor maarliefst 2740 euro en de PCB kost maar 320 euro. Vandaar mijn twijfel of er niet nog meer nodig is.
Graag hoor ik van u.
Vriendelijke groet SJ
Ja idd 1” zou ik nodig moeten hebben denk ik?klump4u schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:21:
[...]
Ik heb deze https://www.technim.nl/in...ider-met-magneet-3-4x3-4/
Maar is 22 mm, weet niet of je kunt navragen of ze grotere hebben.
Vloerkoeling heb je geen extra print voor nodig…. Vraag mij oprecht af waar die meerprijs dan in zit 👀SierraJulliet schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:23:
Goedenavond,
Graag hoor ik van u.
Vriendelijke groet SJ
Om de optie "vrij te spelen" moet de installateur bij de instellingen bij installatie het koelen vrijgeven. Je moet je niet te veel voorstellen bij vloerkoeling. Daarmee koel je niet de lucht in de kamer, maar je voeten. En je moet de vloer ook niet te ver koelen, dan condenseert er water uit de lucht.SierraJulliet schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:23:
Goedenavond,
Graag hoor ik van u.
Vriendelijke groet SJ
@Crazy- @FransvWoerkom @Possible ,
Dank voor jullie bericht… nu mijn volgende vraag… is er echt een installateur voor nodig of kan ik dit ook prima zelf doen?
Vriendelijke groet,
SJ
Dank voor jullie bericht… nu mijn volgende vraag… is er echt een installateur voor nodig of kan ik dit ook prima zelf doen?
Vriendelijke groet,
SJ
Zie openingspost van dit topic:SierraJulliet schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:49:
Vriendelijke groet,
SJ
Koelmodus inschakelen.
Voordat de koelmode ingeschakeld kan worden moet deze eerst worden vrijgegeven in het installatie menu.
Condensatie.
Het nadeel van koelen met je gewone verwarmingssysteem is dat er vrij eenvoudig condensatie kan plaatsvinden als het warm wordt. Je komt dan met de verwarming onder het dauwpunt waardoor het water wat in de lucht zit condenseert op de verwarming. Dit is de reden waarom er normaal niet onder de 18 graden gekoeld wordt en je als het erg warm en vochtig wordt zelfs moet oppassen met die temperaturen.
Hoe je de koelmodus moet inschakelen is uitgelegd in hoofdstuk 15.6 van de servicemanual voor de H-serie warmtepomp (blz 134) en hoofdstuk 17.6 voor de J-serie warmtepomp (blz 156).
Druk de menuknop (hamburger), pijl naar rechts en pijl naar beneden voor 5 seconden in. Selecteer Koel modus, druk op Enter. Selecteer Inschakelen en druk weer op Enter. Koel modus is nu vrijgegeven
Als je het aan de installateur vraagt, zal hij waarschijnlijk ook netjes maatregelen incalculeren om bijvoorbeeld de badkamer uit te sluiten van koeling etc. Dan loopt het bedrag snel op.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Deze heb ik waarschijnlijk ergens gedeeld: https://www.ebay.nl/itm/173405462188Possible schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:59:
€80 voor de 1" variant.

Dat kan je in basis zelf, let wel op, vaak worden o.a. vloerverwarmingsbuizen hart op hart dichterbij elkaar gelegd bij het kiezen van de merkwerkoptie "koeling" of die aanpassingen je 2,7K waard zijn mag je zelf kiezen.SierraJulliet schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:49:
Vriendelijke groet,
SJ
@SierraJulliet ^^ nog een goed voorbeeldProton_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:50:
Als je het aan de installateur vraagt, zal hij waarschijnlijk ook netjes maatregelen incalculeren om bijvoorbeeld de badkamer uit te sluiten van koeling etc. Dan loopt het bedrag snel op.
Als ik het goed heb heeft de panasonic boiler met elektrisch element (booster heater) ook twee draden als uitgang voor de OLP. Deze zullen dan toch moeten worden aangesloten op de printplaat en niet zoals jij benoemd met een “draadbrugje” aansluiten?FransvWoerkom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:29:
[...]
Daar zet je een draadbrugje in de warmtepomp. In Europa zit de overload protection ingebouwd in het elektrisch element. In sommige buitenlanden niet en daar moet een afzonderlijke OLP worden ingebouwd die ze waarschijnlijk vergeten.
@rbt- de handleiding sww komt overeen met het aantal draden uit je boiler e-element? Ik heb ze ook al wel eens gezien met 5 ipv 3 waarvan dus 2voor OLP
[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 21-06-2022 13:29 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ik had het niet over de Panasonic boiler. Ik neem aan dat daar een fatsoenlijke handleiding bij zit. Ik had het over sww tanks met een G1-1/2" heater aansluiting waar een losse heater bij wordt gekocht. Die hebben meestal een thermostaat en vast ingestelde beveiliging.ErikVers schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:22:
[...]
Als ik het goed heb heeft de panasonic boiler met elektrisch element (booster heater) ook twee draden als uitgang voor de OLP. Deze zullen dan toch moeten worden aangesloten op de printplaat en niet zoals jij benoemd met een “draadbrugje” aansluiten?
P.S. Uit mijn 4,5kW element komen vier draden: 3 fasen+aarde.
[ Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 21-06-2022 13:43 ]
Geen 5, dus nul? Grappig of is het een 400V/ster element?FransvWoerkom schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:38:
[...]
Ik had het niet over de Panasonic boiler. Ik neem aan dat daar een fatsoenlijke handleiding bij zit. Ik had het over sww tanks met een G1-1/2" heater aansluiting waar een losse heater bij wordt gekocht. Die hebben meestal een thermostaat en vast ingestelde beveiliging.
wel interessant - welke heb je? ik zoek nog een 'backup' heater 😊
Sterschakeling. Type EH-4500 van TWL, meegeleverd met de TWL tank, 1,5 jaar geleden meebesteld met mijn warmtepomp bij RJTec. Ook los leverbaar:Crazy- schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:24:
[...]
Geen 5, dus nul? Grappig of is het een 400V/ster element?
wel interessant - welke heb je? ik zoek nog een 'backup' heater 😊
https://www.heizungsdisco...4500-45-kw-4500-watt.html
3 fase is wel interessant voor de verdeling! Thanks voor deze info
als iemand een goedkope 1-fase versie zoekt:
https://www.techniekwebsh...iler-direct-gestookt.html
https://www.techniekwebsh...iler-direct-gestookt.html
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
De handleiding die de beste man deelde is van een panasonic rvs vat, maar dan met 3 draden. Ik zelf ben ze eerder met 5 (voor een 1500w) tegengekomen met de twee voor OLPFransvWoerkom schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:38:
[...]
Ik had het niet over de Panasonic boiler. Ik neem aan dat daar een fatsoenlijke handleiding bij zit. Ik had het over sww tanks met een G1-1/2" heater aansluiting waar een losse heater bij wordt gekocht. Die hebben meestal een thermostaat en vast ingestelde beveiliging.
Je hebt dan natuurlijk wel een relais/magneetschakelaar nodig. De warmtepomp heeft een aansluiting voor een 3kW 1-fase tankverwarming.davevleugel schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:46:
3 fase is wel interessant voor de verdeling! Thanks voor deze info
Ik heb ook even gezocht naar die fatsoenlijke Panasonic handleiding, maar het beste wat ik kon vinden was de Design Manual 2018. Daar is sprake van een connection box op de tank waar die OLP in zou zitten. Als ik naar het schema van de hoofdprint van de warmtepompen kijk, lijkt die OLP aansluiting niet in de leiding naar de booster heater te zitten. Dus volgens Panasonic is hun electronica/software betrouwbaar genoeg om droogkoken te voorkomen.ErikVers schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:44:
[...]
De handleiding die de beste man deelde is van een panasonic rvs vat, maar dan met 3 draden. Ik zelf ben ze eerder met 5 (voor een 1500w) tegengekomen met de twee voor OLP
Yes, gelijk met 230spoel kan je hem direct vanuit de wp aansturenFransvWoerkom schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:01:
[...]
Je hebt dan natuurlijk wel een relais/magneetschakelaar nodig. De warmtepomp heeft een aansluiting voor een 3kW 1-fase tankverwarming.
Waarom ?Possible schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:59:
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb zo'n filter (Fernox Tf1 28mm), vangt bijna niks. De zeef in mijn WP wel.Possible schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:09:
[...]
Omdat er toch vaak wordt aangeraden om een filter te gebruiken in een bestaand systeem met radiatoren.
Hier een tegengestelde ervaring:koevlaas2 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:04:
Ik heb zo'n filter (Fernox Tf1 28mm), vangt bijna niks. De zeef in mijn WP wel.
Ik heb een Spirotrap MB3 (28mm) in het leidingwerk zitten (materiaal leidingen is hier grotendeels kunststof, vlak voor het SWW-vat steeds een stukje RVS, en voor de rest koper).
Van dit vuilfilter had ik bij het isoleren van het leidingwerk ooit eens zonder na te denken de magneet verwijderd, terwijl de WP gewoon aan het verwarmen was.
De dag daarna zag ik in mijn grafieken dat op dat moment ineens de flow 20% was verminderd. Door het lostrekken van de magneet was allerlei vuil los gekomen en in het zeefje blijven hangen.
Conclusie was dus dat het vuilfilter wel degelijk werkt, en dat je die magneet alleen maar los moet halen als alles stil staat.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb geen twee draadjes kunnen ontdekken. Omdat ik twee gaatjes zag onder het draaiknopje heb ik het plastic capje weggehaald maar daar zie ik geen bevestigingspunt voor een eventueel draad.ErikVers schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:22:
[...]
Als ik het goed heb heeft de panasonic boiler met elektrisch element (booster heater) ook twee draden als uitgang voor de OLP. Deze zullen dan toch moeten worden aangesloten op de printplaat en niet zoals jij benoemd met een “draadbrugje” aansluiten?
@rbt- de handleiding sww komt overeen met het aantal draden uit je boiler e-element? Ik heb ze ook al wel eens gezien met 5 ipv 3 waarvan dus 2voor OLP
:fill(white):strip_exif()/f/image/3w1mine8Pmh24hInWn7mFr8M.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/vGOj8Xf1PSl9Rt4XjFqT1wbv.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit dus duidelijk een (waarschijnlijk bi-metaal) thermostaat in die ook als oververhittingsbeveiliging dienst doet. Ik las bij Panasonic dat de rvs tanks van 30 tot 70° gebruikt worden. Maar natuurlijk hoef je met opwarmen met de warmtepomp niet te wachten tot de temperatuur tot 30° is gezakt.rbrt schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:26:
[...]
Ik heb geen twee draadjes kunnen ontdekken. Omdat ik twee gaatjes zag onder het draaiknopje heb ik het plastic capje weggehaald maar daar zie ik geen bevestigingspunt voor een eventueel draad.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als iemand in regio Bollenstreek nog EPDM 1¼" ringen nodig heeft: ik heb per ongeluk 2 zakjes van 25 stuk gekocht
Haha zo heb ik perongeluk twee dozen met kogelafsluiters 15mm besteld heb er nu 8 te veel 😂
De kogelkranen die je teveel hebt terugsturen is toch niet zo moeilijk? Of zakelijk besteld?davevleugel schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:23:
Haha zo heb ik perongeluk twee dozen met kogelafsluiters 15mm besteld heb er nu 8 te veel 😂
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Soort van zakelijk
ze komen wel op in der loop de tijd
dat is maar een schema. Dat is in een logische volgorde getekend en hoeven niet de posities te zijn op/in/aan een apparaat.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Dat mag wel zo wezen, maar ik vind het verwarrend. Ik meld het alleen zodat andere niet dezelfde fout maken. Ik had dan geluk dat ik nog vrij makkelijk de leidingen kan wisselen.
ik doe dit soort dingen altijd aan de hand van het apparaat, handleidingen lopen nog wel eens achter de feiten aan. er zitten op de unit ook 2 stickers in en out.davevleugel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:12:
Wel bijzonder getekend van panasonic. De inlet zit dus onderaan volgens bijv. blz 36 van het WH-MXC12J9E8_service-manual-550.pdf
maar dan laten ze een schema zien op blz 38 teken ze het weer aan de bovenzijde?! Maak ik bijna een fout ahv mijn eigen schema..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ga een MDC09j3e5 hoog aan de gevel hangen. Daar wil ik de komende jaren liever niet bij moeten.
Op dit moment heb ik al een CZ-TAW1 die ik aansluit zodat ik de warmtepomp in ieder geval over het netwerk kan bereiken.
Een heishamon vond ik nog iets te ingewikkeld. Maar kan best zijn dat ik die over een jaar wel graag wil hebben. Kan ik nu al een heishamon inbouwen maar niet gebruiken (ik wil nl. de CZ-TAW1 gebruiken) en de heishamon over een jaar wel gebruiken? Zodat ik over een jaar niet weer hoog de gevel in moet om die heishamon in te bouwen?
Op dit moment heb ik al een CZ-TAW1 die ik aansluit zodat ik de warmtepomp in ieder geval over het netwerk kan bereiken.
Een heishamon vond ik nog iets te ingewikkeld. Maar kan best zijn dat ik die over een jaar wel graag wil hebben. Kan ik nu al een heishamon inbouwen maar niet gebruiken (ik wil nl. de CZ-TAW1 gebruiken) en de heishamon over een jaar wel gebruiken? Zodat ik over een jaar niet weer hoog de gevel in moet om die heishamon in te bouwen?
@Joris273 Je kunt een lange kabel meebestellen, zodat je de CZ-TAW1 ergens binnen kunt neerleggen/ophangen op een plek waar je wel gemakkelijk bij kunt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@Joris273 evt kan je heishamon in readonly mode zetten. dan kan die naast de TAW worden aangesloten zonder dat ze elkaar beinvloeden en dan kan je later die readonly gewoon op afstand uitzetten.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Denk je ook aan onderhoud en storingen qua locatie? Aangezien je schrijft dat je er de aankomende jaren niet meer bij wil.Joris273 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:30:
Ik ga een MDC09j3e5 hoog aan de gevel hangen. Daar wil ik de komende jaren liever niet bij moeten.
Kan ik dan op termijn de CZ-TAW1 vervangen door de heishamon? De heishamon gaat op dezelfde kabel als de CZ-TAW1?timovd schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:36:
@Joris273 Je kunt een lange kabel meebestellen, zodat je de CZ-TAW1 ergens binnen kunt neerleggen/ophangen op een plek waar je wel gemakkelijk bij kunt.
@Joris273 uiteraard. Maar eerlijk gezegd is dat meer een vraag voor hier: HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Welk onderhoud?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Afgezien van het feit dat ophangen van (zware) warmtepompen aan een gevel over het algemeen geen goed idee is ivm trillingen en geluid binnen, zijn er in het geval van erg hoog aan de gevel nog twee mogelijke problemen:Joris273 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:30:
- Wat doe je met defrostwater? Dat wordt een grote ijsplaat onder de unit in de winter. Is dat op die locatie geen probleem?
- Hoe denk je in geval van een storing (die altijd plaats vindt bij -5, windkracht 6 en sneeuwval) een servicemonteur te vinden die op die hoogte je unit gaat fixen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Magnetisch vuilfilter schoonmaken (mag wel 1x per jaar), fanbladen afstoffen, kast even soppen zodat er geen lelijke strepen op komen, sporadisch druk meten op de manometer achter het onderste klepje. Bij mij staat hij op de garage en ik kom er toch best nog wel eens hoor!
100 mm kachelpijp... even pesten: ik had voor 100mm PVC regenafvoerbuis gekozen, kun je verlijmen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Zeker aan gedacht! Maar dit ziet er wel strak uit aangezien dit langs m’n huis/pad zit. Ik gebruik twee componentenkit om de naad dicht te maken, deze schuift ook nog eens 50mm over elkaar.
Alleen nog iets verzinnen om m’n slang tussen de wp en deze buis te isoleren (epdm met rvs gevlochtendraad).
Ik denk plaats het idee maar voor de andere DIY pp
Alleen nog iets verzinnen om m’n slang tussen de wp en deze buis te isoleren (epdm met rvs gevlochtendraad).
Ik denk plaats het idee maar voor de andere DIY pp
[ Voor 8% gewijzigd door davevleugel op 24-06-2022 20:20 ]
Dit topic is gesloten.