Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.263 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Joris273 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:30:
Ik ga een MDC09j3e5 hoog aan de gevel hangen. Daar wil ik de komende jaren liever niet bij moeten.

Op dit moment heb ik al een CZ-TAW1 die ik aansluit zodat ik de warmtepomp in ieder geval over het netwerk kan bereiken.

Een heishamon vond ik nog iets te ingewikkeld. Maar kan best zijn dat ik die over een jaar wel graag wil hebben. Kan ik nu al een heishamon inbouwen maar niet gebruiken (ik wil nl. de CZ-TAW1 gebruiken) en de heishamon over een jaar wel gebruiken? Zodat ik over een jaar niet weer hoog de gevel in moet om die heishamon in te bouwen?
Vergeet het maar, je hebt nog best wat onderhoud aan zo'n apparaat, filter om er 1 te noemen maar denk ook aan de ontluchter die nog weleens wil lekken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-09 21:35
Ik zat de manual nog wat door te nemen (tijdverdrijf tijdens het wachten op levering) en daar las ik dat de stroom voor de 9kW modellen 17A is. Ik had eigenlijk het plan om af te zekeren op 16A, maar is het wellicht verstandiger een 20A automaat te pakken? Of is die 17A een opstartpiekje?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
Ik heb straks de 12kw en heb gewoon 2x16a, de pomp pakt niet zoveel en die start met een frequentieregelaar dus die start rustig neem ik aan. De amperes zijn vooral vanwege selectief en de backupelementen en de mogelijkheid tot extra element in sww

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:36

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wouter2403 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:07:
Ik zat de manual nog wat door te nemen (tijdverdrijf tijdens het wachten op levering) en daar las ik dat de stroom voor de 9kW modellen 17A is. Ik had eigenlijk het plan om af te zekeren op 16A, maar is het wellicht verstandiger een 20A automaat te pakken? Of is die 17A een opstartpiekje?
Werkt zonder probleem samen met 9 Kw maar waarom geen 20 als je het nog moet installeren?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
davevleugel schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:13:
Ik heb straks de 12kw en heb gewoon 2x16a, de pomp pakt niet zoveel en die start met een frequentieregelaar dus die start rustig neem ik aan. De amperes zijn vooral vanwege selectief en de backupelementen en de mogelijkheid tot extra element in sww
De 12kW's zijn 3-fase, dus jij hebt straks toch 2x3x16A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
Carboy54 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:02:
[...]

Werkt zonder probleem samen met 9 Kw maar waarom geen 20 als je het nog moet installeren?
Ik heb altijd begrepen dat, i.v.m. selectiviteit, achter mijn 3x25A huisaansluiting maximaal 16A aan te bevelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
FransvWoerkom schreef op maandag 27 juni 2022 @ 00:42:
[...]

De 12kW's zijn 3-fase, dus jij hebt straks toch 2x3x16A?
Ja klopt, daar heeft de beste man het ook over(20a is de 3fase en de 25 de 1fase)

[ Voor 14% gewijzigd door davevleugel op 27-06-2022 06:49 ]

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op maandag 27 juni 2022 @ 06:39:
[...]

Ja klopt, daar heeft de beste man het ook over(20a is de 3fase en de 25 de 1fase)
Als @Wouter2403 het over een 9kW en 17A heeft, heeft hij het over een MDC09, geen 3-fase.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
Wouter2403 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 02:58:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat, i.v.m. selectiviteit, achter mijn 3x25A huisaansluiting maximaal 16A aan te bevelen is.
Nee. Vergeet alles wat je ooit verteld is over selectiviteit aub :)
Hoe vaak het ook wel niet uitgelegd wordt, mensen blijven deze stelregel vasthouden alsof het de waarheid is. Ik ga er niet verder op in omdat dat weer andere vragen uitlokt wat buiten het topic gaat en ga er aub voor naar de juiste forum als je hier meer over wilt weten.

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 27-06-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 20:38
Sinds deze week hangt er een Panasonic Bi-Bloc 7kw (J-serie) warmtepomp bij ons thuis.
Inclusief een 300L vat. Nu heb ik via de Panasonic Comfort Cloud app ingesteld met een weektimer dat het vat alleen overdag tussen 10.00 uur en 18.00 uur mag verwarmen, om zo optimaal gebruik te maken van de opbrengst van mijn panelen. Ik heb de weektimer geactiveerd en hetzelfde schema voor alle dagen ingesteld.

Maar de WP is nu het vat gewoon aan het verwarmen, ondanks de ingestelde timer. Als ik het opwarmen van het vat met de schakelaar in de app handmatig uit zet, stopt de WP wel met verwarmen van het vat.

Jullie enig idee waarom de weektimer niet werkt? Thermostaat hangt nog niet op de goede plek trouwens, vandaar dat ie 28 graden aangeeft ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grNyZzTO8DYrFPlqPGhQUhYudyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0eHBf7TIzjDADqopBWDvYsf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVZ6nVzdwdO7dyhXSlw-00Bnc4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dm9POyhGAPX9CB33nblbOf9j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 20:57

Crazy-

Best life ever

nikon. schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:52:
Sinds deze week hangt er een Panasonic Bi-Bloc 7kw (J-serie) warmtepomp bij ons thuis.
Inclusief een 300L vat. Nu heb ik via de Panasonic Comfort Cloud app ingesteld met een weektimer dat het vat alleen overdag tussen 10.00 uur en 18.00 uur mag verwarmen, om zo optimaal gebruik te maken van de opbrengst van mijn panelen. Ik heb de weektimer geactiveerd en hetzelfde schema voor alle dagen ingesteld.

Maar de WP is nu het vat gewoon aan het verwarmen, ondanks de ingestelde timer. Als ik het opwarmen van het vat met de schakelaar in de app handmatig uit zet, stopt de WP wel met verwarmen van het vat.

Jullie enig idee waarom de weektimer niet werkt? Thermostaat hangt nog niet op de goede plek trouwens, vandaar dat ie 28 graden aangeeft ;).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klinkt gek,.. maar is de timer ook ingeschakeld? ;-)
Dit probleem had ik met de Silent mode ook. Schema ingesteld. Maar timer niet geactiveerd…. 🫣

Heb het eea niet bij de hand nu, maar check even de handleiding het moet er bij staan

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 11:39

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ook een temp verloop grafiek van je vat? Je kunt namelijk instellen hoe ver hij onder target temp mag komen voordat hij gaat verwarmen. Dus als die op 4 staat dan gaat hij nu pas (52-4) beginnen met opwarmen. En daarnaast zal op je controller het tijdklokje met de 7 erin (symbool dat klokprogramma actief is) niet te zien zijn want anders was de Panasonic nu heerlijk aan het slapen. 👍

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 27-06-2022 22:12 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-09 13:29
Beste mede-Tweakers,

Net als velen voor ons willen ook wij van het gas af. Vorig jaar hebben we de isolatie van ons huis verbeterd (vloerisolatie en HR++ ramen op de benedenverdieping) en nu is het tijd om de CV installatie te vervangen. Voor het SWW willen we een WPB, de “Atlantic Explorer V4” en voor de verwarming denken we aan een Panasonic Mono block uit de J serie waarbij we twijfelen tussen 7kW en 9 kW.

Ons huis is opgeleverd in 1990 en op dit moment hebben we overal radiatoren. We verwarmen de woonkamer, de rest van het huis is onverwarmd. De aankomende periode gaan we alle radiatoren beneden verwijderen en in de woonkamer en gang vloerverwarming aanleggen. Boven komt geen verwarming, indien nodig kunnen we IR panelen plaatsen.

Volgens de Koevlaas2 methode hebben we 7kW nodig waarbij de verbeterde isolatie van afgelopen najaar niet is meegenomen. Volgens de warmteverliesberekening komen we op 6,34 kW maar dat is zonder SWW. Maar waar ik over struikel is dat bij ik het bepalen van de capaciteit van de vloerverwarming op veel hogere waarden uit kom. Blijkbaar is er per m3 inhoud 70W nodig en aangezien onze woonkamer een inhoud van 150m3 heeft zouden we 10,5 kW nodig hebben.

Ben ik hier appels met peren aan het vergelijken?

Verder zal dankzij de lange levertijden de warmtepomp veel later worden geleverd dan de vloerverwarming. Heb ik dan tijdelijk een open verdeler om de CV te gebruiken en moet er een gesloten verdeler komen samen met de warmtepomp?

[ Voor 0% gewijzigd door LT1970 op 27-06-2022 23:10 . Reden: Verbeterd inzicht na opmerkingen van CurlyMo en Sturmer93 ]

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
Crazy- schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:01:
[...]

Klinkt gek,.. maar is de timer ook ingeschakeld? ;-)
Dit probleem had ik met de Silent mode ook. Schema ingesteld. Maar timer niet geactiveerd…. 🫣

Heb het eea niet bij de hand nu, maar check even de handleiding het moet er bij staan
In de app wel, maar als ik het via de thermostaat bekijk niet. Lijkt wel alsof de gegevens uit de app niet op de unit worden overgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ox0g5rKbFFGiULp3hT5gwk-Lsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XWy7rZHI8KUgLs4kAJjeXhQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-fC0gy2fljA3x66niUgImdzPbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EVE7AEYs9J1QfOoYXdQemtp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
ErikVers schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:10:
[...]

Heb je ook een temp verloop grafiek van je vat? Je kunt namelijk instellen hoe ver hij onder target temp mag komen voordat hij gaat verwarmen. Dus als die op 4 staat dan gaat hij nu pas (52-4) beginnen met opwarmen. En daarnaast zal op je controller het tijdklokje met de 7 erin (symbool dat klokprogramma actief is) niet te zien zijn want anders was de Panasonic nu heerlijk aan het slapen. 👍
Nee zie mijn reactie hierboven. Op controller zie ik het icoontje “7” inderdaad niet. En weekprogramma is op controller leeg en in de app gevuld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 22:57
LT1970 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:39:
waarbij we twijfelen tussen 7kW en 9 kW.
Als je twijfelt, dan een 9kW of levertijd moet heel anders zijn.
Ons huis is opgeleverd in 1990 en op dit moment hebben we overal radiatoren. We verwarmen de woonkamer, de rest van het huis is onverwarmd. De aankomende periode gaan we alle radiatoren verwijderen en in de woonkamer en gang vloerverwarming aanleggen. Boven komt geen verwarming, indien nodig kunnen we IR panelen plaatsen.
Laat die radiatoren boven vooral zitten. Allemaal mee laten draaien, maar dan op de lage Ta waar je je vloerverwarming mee voedt. Daarmee heb je ook lagere afgifte van je radiatoren. Dan verwarmen die verdiepingen sowieso al veel minder. Ook voorkomt het mogelijke oncomfortabele trek naar boven.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 27-06-2022 22:52 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
CurlyMo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:48:

Laat die radiatoren boven vooral zitten. Allemaal mee laten draaien, maar dan op de lage Ta waar je je vloerverwarming mee voedt. Daarmee heb je ook lagere afgifte van je radiatoren. Dan verwarmen die verdiepingen sowieso al veel minder. Ook voorkomt het mogelijke oncomfortabele trek naar boven.
Wat is het voordeel van alle radiatoren boven laten meedraaien? Ik begrijp dat bij een vloerverwarming het raadzaam is om geen nachtverlaging toe te passen, dus dan wordt 's nachts de slaapkamers verwarmd. Hier staan altijd de ramen open op de slaapkamers, dan verliezen we nog meer warmte dan dat we nu al doen.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

nikon. schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:47:
[...]

Nee zie mijn reactie hierboven. Op controller zie ik het icoontje “7” inderdaad niet. En werkprogramma is op controller leeg en in de app gevuld.
Dus inderdaad ontbreken van, JA zou je dan ook kunnen reageren 😋🙈😅

Maar dan is het logisch daar hij ging verwarmen in ieder geval. Je zou ff moeten kijken waarom hij klokprogramma niet overneemt en hem activeert op de controller en dus de warmtepomp.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:24
LT1970 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:58:
[...]

Wat is het voordeel van alle radiatoren boven laten meedraaien? Ik begrijp dat bij een vloerverwarming het raadzaam is om geen nachtverlaging toe te passen, dus dan wordt 's nachts de slaapkamers verwarmd. Hier staan altijd de ramen open op de slaapkamers, dan verliezen we nog meer warmte dan dat we nu al doen.
De radiatoren geven nog iets van inhoud (kleine buffer functie) en stralen een klein beetje warmte af. Op lage temperaturen doen normale relatief platte radiatoren heel weinig. Woningwaarde technisch is de grootste klap om ze te laten hangen. Wie wil er nou een huis zonder verwarming boven? Jouw usecase is met alle respect vrij uitzonderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Meer afgifte en meer buffer. Alle afgifte is mooi meegenomen. Door de hele lage Ta is de opwarming van die ruimtes minimaal en daarmee ook het verwarmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
Sturmer93 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:02:
[...]
Wie wil er nou een huis zonder verwarming boven? Jouw usecase is met alle respect vrij uitzonderlijk.
Dat is iets waar ik niet over had gedacht, meer met "ons" huis en onze behoeften bezig dan met de bewoners na ons. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Zoek vooral je eigen ideale setting door lekker in praktijk te testen; meten is weten en comfort voel en bepaal je zelf 👍

Zo schakel ik met veel plezier altijd warmtepomp tussen 22:00 en 10:00 uit behalve keer met -10 dan gooi ik klokprogramma uit en mag hij bij uitzondering 24/7. En niemand die dat bij mij nog gaat veranderen 😋 (COP / grote vloerbuffer beton op de slangen / geluid / saldering toekomst enz enz)

Wat trouwens al best veel word toegepast om begrijpelijke redenen is een infrarood paneel of een elektrische radiator boven per ruimte. Zelf zou ik bij nieuwbouw en of renovatie 100% zeker voor fancoil boven gaan per ruimte 1; heerlijk koelen en bij uitzondering keer verwarmen.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 27-06-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
ErikVers schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:01:
[...]

Dus inderdaad ontbreken van, JA zou je dan ook kunnen reageren 😋🙈😅

Maar dan is het logisch daar hij ging verwarmen in ieder geval. Je zou ff moeten kijken waarom hij klokprogramma niet overneemt en hem activeert op de controller en dus de warmtepomp.
Haha sorry my bad :) O-)
Maar inderdaad er lijkt iets niet goed te gaan in de communicatie tussen de controller en de app.
Ook als ik in de app een van de stilte profielen kies (niveau 1/23), gebeurd er niets.
Als ik in de app handmatig de verwarming van SWW uit zet met de schakelaar op het homescreen, werkt dat weer wel. En de temperatuur wordt ook goed doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
Ik heb oude en nieuwe radiatoren hangen en de Pana dus ook draaien. Ik lees echter links en rechts (door bedrijfjes met eigenbelang uiteraard) dat er meer aandacht moet zijn voor het goed reinigen van de radiatoren en het water. Dit ter bescherming van de pomp en andere onderdelen die gevoeliger zijn.

Ik heb dat niet gedaan, heb het bestaande water niet vervangen. Mijn gedachte; dat is dan toch in no-time weer net zo als het nu is.

Ik heb wel een magneetfilter geïnstalleerd op de retour, heb ik dan genoeg gedaan of komt er toch nog een (periodieke) spoeling bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 20:57

Crazy-

Best life ever

I-King schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:58:
Ik heb oude en nieuwe radiatoren hangen en de Pana dus ook draaien. Ik lees echter links en rechts (door bedrijfjes met eigenbelang uiteraard) dat er meer aandacht moet zijn voor het goed reinigen van de radiatoren en het water. Dit ter bescherming van de pomp en andere onderdelen die gevoeliger zijn.

Ik heb dat niet gedaan, heb het bestaande water niet vervangen. Mijn gedachte; dat is dan toch in no-time weer net zo als het nu is.

Ik heb wel een magneetfilter geïnstalleerd op de retour, heb ik dan genoeg gedaan of komt er toch nog een (periodieke) spoeling bij?
periodieke spoeling, nee. Een magneetfilter dien je wel 1x per jaar even te legen.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:24

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

Nee zie mijn reactie hierboven. Op controller zie ik het icoontje “7” inderdaad niet. En weekprogramma is op controller leeg en in de app gevuld.
Het programma op de remote en in SmartCloud staan compleet los van elkaar. Er vindt geen synchronisatie plaats.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat mij opvalt is dat je verwarming nog steeds aan staat, het zonnetje.
Dat was bij een buurman van mij hier ook, installateur vergeet dat door te geven.
Dat zonnetje kun je uit zetten en dan doet hij nu alleen warmwater, en brand dus alleen het kraantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
timovd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:03:
[...]

Het programma op de remote en in SmartCloud staan compleet los van elkaar. Er vindt geen synchronisatie plaats.
Op de aquarea app reageert hij meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
KaDoos schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Wat mij opvalt is dat je verwarming nog steeds aan staat, het zonnetje.
Dat was bij een buurman van mij hier ook, installateur vergeet dat door te geven.
Dat zonnetje kun je uit zetten en dan doet hij nu alleen warmwater, en brand dus alleen het kraantje.
Thanks voor je reactie.
Maar als dat zonnetje 'aan' staat dan verwarmt hij toch niet continue? M'n radiatoren zijn gewoon koud. En er staat ook geen icoontje bij dat ie aan het rondpompen is.

En ik was inderdaad van gedachten dat wat ik in de app instel, dat ook in de controller komt te staan. Want hoe weet de controller anders dat hij een timer moet gebruiken? Maar dat gaat bij mij dus nog niet goed op de een of andere manier :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
Aanvulling: gisteravond na 22.00 uur heb ik in de app de weektimer uitgezet en daarna weer geactiveerd. Maar hij bleef gewoon het vat verwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

nikon. schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:17:
Aanvulling: gisteravond na 22.00 uur heb ik in de app de weektimer uitgezet en daarna weer geactiveerd. Maar hij bleef gewoon het vat verwarmen...
Dan voor nu ff in je controller die drie regels overnemen en activeren? 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
ErikVers schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:32:
[...]

Dan voor nu ff in je controller die drie regels overnemen en activeren? 👍
Ja dat is de work-around inderdaad, maar ik wil begrijpen waarom het niet werkt en hoe het op te lossen is. Want de 'stilte opties' werken dus ook niet via de app. En ik heb juist een wifi module erbij laten installeren (extra kosten) om niet alles via die controller te hoeven doen, maar ook op afstand dingen te kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
[...]

zijn 2 verschillende, je gebruikt de ene of de andere (of geen).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
sjimmie schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:17:
[...]

zijn 2 verschillende, je gebruikt de ene of de andere (of geen).
Ah check. Maar vooralsnog werkt de weektimer niet via de app. Dan voor de work-around tijdelijk maar in de controller instellen. Hoop dat er toch nog een oplossing is voor de app :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

nikon. schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Ja dat is de work-around inderdaad, maar ik wil begrijpen waarom het niet werkt en hoe het op te lossen is. Want de 'stilte opties' werken dus ook niet via de app. En ik heb juist een wifi module erbij laten installeren (extra kosten) om niet alles via die controller te hoeven doen, maar ook op afstand dingen te kunnen regelen.
Bijzonder dat via app het tijdschema niet werkt, werk zelf met Heishamon en Controller. Heishamon alleen voor incidentiele aanpassingen, controller voor het basis programma. Misschien dat anderen met de app nog tips voor je hebben of kunnen bevestigen dat niet werkt via app.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:29:
[...]

Bijzonder dat via app het tijdschema niet werkt, werk zelf met Heishamon en Controller. Heishamon alleen voor incidentiele aanpassingen, controller voor het basis programma. Misschien dat anderen met de app nog tips voor je hebben of kunnen bevestigen dat niet werkt via app.....
Bij mij werken timer instellingen via de app überhaupt niet. App en controller synchroniseren niet bij de warmtepomp maar ook niet bij mijn airco's

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
nikon. schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:09:
[...]

Thanks voor je reactie.
Maar als dat zonnetje 'aan' staat dan verwarmt hij toch niet continue? M'n radiatoren zijn gewoon koud. En er staat ook geen icoontje bij dat ie aan het rondpompen is.

En ik was inderdaad van gedachten dat wat ik in de app instel, dat ook in de controller komt te staan. Want hoe weet de controller anders dat hij een timer moet gebruiken? Maar dat gaat bij mij dus nog niet goed op de een of andere manier :(
Klopt, maar bij mijn buurman stopte hij omdat de temp. Instelling boven de 18 gr. uitging, maar vervolgens liep hij ‘s nachts omdat het dan kouder was dan 18 gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
KaDoos schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:50:
[...]

Klopt, maar bij mijn buurman stopte hij omdat de temp. Instelling boven de 18 gr. uitging, maar vervolgens liep hij ‘s nachts omdat het dan kouder was dan 18 gr.
Ach check, ik snap em. Alleen hangt bij mij de thermostaat nog op zolder (WP unit).. moet nog gemonteerd worden in de woonkamer. Thanks voor de tip in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Carboy54 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:37:
[...]

Bij mij werken timer instellingen via de app überhaupt niet. App en controller synchroniseren niet bij de warmtepomp maar ook niet bij mijn airco's
Ik heb geen app, maar wel bediening via de smart cloud op mijn desktop. Als ik de timer via de smart cloud activeer, gaat hij op de remote uit. Hij vergeet het op de remote ingestelde schema niet, maar dat moet ik dan wel weer op de remote activeren. Het is zoals @timovd schrijft: ze staan los van elkaar. Je moet hier dus kiezen of je de remote gebruikt of de smart cloud. De installateursinstellingen worden wel gesynchroniseerd. Ik stel de WAR in via de cloud en dat zie je vervolgens ook in de remote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

KaDoos schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:50:
[...]

Zou mooier zijn als Panasonic rekende met gemiddelde over 12 of 24 uren. Iets wat je bij concurrenten wel ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Carboy54 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:37:
[...]

Het zijn 2 verschillende timers, dus geen sync "by design", omdat het dus 2 verschillende zijn.
En als degene op de controller actief is, is ook "by design" die van de cloud inactief.
(ik weet niet of je de cloud timer nog moet activeren nadat je de controller timer uit hebt gezet, want ik gebruik die inmiddels niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
sjimmie schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:49:
[...]

Het zijn 2 verschillende timers, dus geen sync "by design", omdat het dus 2 verschillende zijn.
En als degene op de controller actief is, is ook "by design" die van de cloud inactief.
(ik weet niet of je de cloud timer nog moet activeren nadat je de controller timer uit hebt gezet, want ik gebruik die inmiddels niet meer)
Ahhhh dit ga ik direct even bekijken vanavond, want volgens mij zag ik dat de weektimer op de controller op ingeschakeld staat, maar dat de timer verder niet ingesteld is, dat zou een hoop verklaren :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikon.
Edit: op m'n foto van gisteravond die ik van de weektimer op de controller heb gemaakt staat hij ingeschakeld. Ga ik die vanavond eens uitzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-fC0gy2fljA3x66niUgImdzPbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EVE7AEYs9J1QfOoYXdQemtp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Man wat leren we hier toch wat vandaag 😅😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
@nikon. maar... wil je qua timer wel afhankelijk zijn van die cloud die weleens eruit ligt?
De timer in de remote is prima te beheren, lijkt me. Ik vind het prima om voor aanpassingen daarvan even naar die remote te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:28
Iemand wel eens gehad dat de fiber ring pakking van het verwarmingselement (boiler) vanuit binnen doorslaat? Het geheel staat net sinds zondag. Denk gewoon pech. Water was 52 graden en overdrukventiel werkt.

Edit: De pakking eruit gehaald en eens goed bekeken. Deze heeft net niet lekker op of beter gezegd naast het schroefgat van de boiler gezeten. De insnede loopt op een punt net binnenlangs de pakking. Dikke pech dus.

[ Voor 34% gewijzigd door DomiGijzen op 29-06-2022 12:29 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
sjimmie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:42:
@nikon. maar... wil je qua timer wel afhankelijk zijn van die cloud die weleens eruit ligt?
De timer in de remote is prima te beheren, lijkt me. Ik vind het prima om voor aanpassingen daarvan even naar die remote te lopen.
Goede vraag ;).
Ik heb gisteravond niets meer veranderd en nu werkt de timer wel. Ging netjes om 18.00 uit en vanochtend om 10.00 aan om het vat te verwarmen. #bijzonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Thank you for using "AQUAREA Service Cloud ".

06/07/2022 00:00 ~ 06/07/2022 03:00 (UTC ± 00)
Due to server maintenance, you cannot access the service during this period.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
thehog schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:49:
[...]

Nee. Vergeet alles wat je ooit verteld is over selectiviteit aub :)
Hoe vaak het ook wel niet uitgelegd wordt, mensen blijven deze stelregel vasthouden alsof het de waarheid is. Ik ga er niet verder op in omdat dat weer andere vragen uitlokt wat buiten het topic gaat en ga er aub voor naar de juiste forum als je hier meer over wilt weten.
Ik heb er wat over zitten lezen, ik ga een 20A automaat plaatsen achter mijn 25A hoofdzekering. Bedankt weer allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

In de handleiding van m'n vloerverwarmingsverdeler staat dat ik de kogelkranen naar de warmtebron dicht moet zetten bij het vullen, maar hoe krijg ik dan de leidingen van/naar de Pana gevuld?

Eerst de vloer vullen met die kranen dicht, dan kranen open en laatste beetje op druk brengen waar nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:45

hnq

Beekforel schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:03:
In de handleiding van m'n vloerverwarmingsverdeler staat dat ik de kogelkranen naar de warmtebron dicht moet zetten bij het vullen, maar hoe krijg ik dan de leidingen van/naar de Pana gevuld?

Eerst de vloer vullen met die kranen dicht, dan kranen open en laatste beetje op druk brengen waar nodig?
Yep, en dat is zeker nodig

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 19:32
Ik sta op het punt een panasonic 9kW, J serie, te bestellen. Ik heb daarover een vraag:

Ik zou idealitair 3 vloerverwarming zones willen aansturen:

zone 1; begange grond (constante temp)
zone 2; slaapkamers 1e verdieping (constante temp, maar iets lager dan BG)
zone 3; badkamer 1e verd (constante temp, maar moet NIET gaan koelen als zone 2 gaat koelen)

Is dit te regelen wanneer ik die print voor extra functies (CZ-NS4P)? Voor zover ik kan zien kun je dan in ieder geval wel 2 zones sturen / 2 thermostaten aansluiten.

Ik wil volgens mij dat de vloerverdeler van de badkamer een signaaltje krijgt van de warmtepomp aansturing dat hij aan het koelen is, en dat de vloerverdeler van de badkamer dan dicht gaat. Ik hoef niet per se in die badkamer de temperatuur te regelen met een thermostaat.

Bij de omschrijving van de printplaat staat:
"Met deze nieuwe module kunt u één of meerdere van de volgende functies beheren: SG Ready, 0 — 10 V vraaggestuurd signaal, beheerfunctie voor twee zones (pomp + mengklep), zonneschakelaar en externe schakelaar (verwarming / koeling). "

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Burnd schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:30:
Ik sta op het punt een panasonic 9kW, J serie, te bestellen. Ik heb daarover een vraag:

zone 3; badkamer 1e verd (constante temp, maar moet NIET gaan koelen als zone 2 gaat koelen)

Is dit te regelen wanneer ik die print voor extra functies (CZ-NS4P)? Voor zover ik kan zien kun je dan in ieder geval wel 2 zones sturen / 2 thermostaten aansluiten.

Ik wil volgens mij dat de vloerverdeler van de badkamer een signaaltje krijgt van de warmtepomp aansturing dat hij aan het koelen is, en dat de vloerverdeler van de badkamer dan dicht gaat. Ik hoef niet per se in die badkamer de temperatuur te regelen met een thermostaat.

"Met deze nieuwe module kunt u één of meerdere van de volgende functies beheren: SG Ready, 0 — 10 V vraaggestuurd signaal, beheerfunctie voor twee zones (pomp + mengklep), zonneschakelaar en externe schakelaar (verwarming / koeling). "
KIS keep it simple. Volle flow in de vloer zonder thermostaat in de vloer, thermostaat op de vloerverdeler boven, extern contact met afsluiter op de vloerverdeler badkamer. Dit alles zonder buffer, extra pomp en externe print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 17:30
Ben mij aan het oriënteren voor een Monoblock warmte pomp, zoals beetje iedereen tegenwoordig.

Ben alleen niet helemaal zeker over mijn leidingwerk + vvw

Begane vloer:
- 50m2 vloerverwarming 10 hoh 16x2 slangen 5 groepen ( met pomp moet vervangen worden voor een gesloten verdeler)
- 1ste verdieping enkelwandige radiatoren. (eventueel toekomst vergroten als dat nodig blijkt te zijn)
- Zolder dubbelwandige radiator maar staat altijd dicht.
- Hoofdleiding bestaat uit 22 mm CV pijp

Als ik dan naar het flow diagram kijk en naar wat mijn VVW zou kunnen doen kom ik op de volgende parameters uit:
Maximaal door het leidingwerk
- 16.6 l/m
- Vvw zou dan 10 l/m kunnen doen max ( 5 groepen 2 l/m)
- Overige radiatoren 6.6 l/m

Als ik dan naar de 5/7/9 Serie kijk op de site, geven deze aan voor minimale flow's
5 Minimaal 14.5 L/m
7 Minimaal 20 L/min
9 Minimaal 25.8 L/min

Dan ga ik het dus alleen redden met een 5 ?
Dus hierbij mijn vraag: Klopt mijn inschatting voor de flow in huis. En zijn die eisen gesteld ook echt nodig ?

Warmte verlies berekening schippert tussen de 5 KW en 9 KW afhankelijk welke manier je het doet. Dus voorkeur + prijstechnisch zou een 9KW mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Swenno schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:19:
Ben mij aan het oriënteren voor een Monoblock warmte pomp, zoals beetje iedereen tegenwoordig.

Ben alleen niet helemaal zeker over mijn leidingwerk + vvw

Begane vloer:
- 50m2 vloerverwarming 10 hoh 16x2 slangen 5 groepen ( met pomp moet vervangen worden voor een gesloten verdeler)
- 1ste verdieping enkelwandige radiatoren. (eventueel toekomst vergroten als dat nodig blijkt te zijn)
- Zolder dubbelwandige radiator maar staat altijd dicht.
- Hoofdleiding bestaat uit 22 mm CV pijp

Als ik dan naar het flow diagram kijk en naar wat mijn VVW zou kunnen doen kom ik op de volgende parameters uit:
Maximaal door het leidingwerk
- 16.6 l/m
- Vvw zou dan 10 l/m kunnen doen max ( 5 groepen 2 l/m)
- Overige radiatoren 6.6 l/m

Als ik dan naar de 5/7/9 Serie kijk op de site, geven deze aan voor minimale flow's
5 Minimaal 14.5 L/m
7 Minimaal 20 L/min
9 Minimaal 25.8 L/min

Dan ga ik het dus alleen redden met een 5 ?
Dus hierbij mijn vraag: Klopt mijn inschatting voor de flow in huis. En zijn die eisen gesteld ook echt nodig ?

Warmte verlies berekening schippert tussen de 5 KW en 9 KW afhankelijk welke manier je het doet. Dus voorkeur + prijstechnisch zou een 9KW mijn voorkeur hebben.
Het is niet de minimale flow maar de maximale !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
@Carboy54 Dan zou een 9 KW dus prima kunnen werken op 22 mm leidingwerk met flow begrenzing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Swenno schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:24:
@Carboy54 Dan zou een 9 KW dus prima kunnen werken op 22 mm leidingwerk met flow begrenzing?
De max flow is ook naar beneden bij te stellen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Burnd schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:30:

Wat betreft koelen geeft hij standaard richting tweeweg een signaal open close dat is inderdaad voor badkamer.

Zone:
Als je genoeg flow en inhoud in hoofdzone behoud kun je ook denken aan standaard print en met elke willekeurige (tado / evohome / alieexpres) set de rest naregelen. Kijk ook naar eventueel drukgevoelige bypass. Enige wat je met print meer kan is onafhankelijk laten aansturen, als je dat mooi vind bestel je hem mee 🤙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Hier kunnen wel eens spraakverwaringen over ontstaan. (We zijn net mensen 😂)

@Swenno
Het is de de max pump flow, welke je dus WEL moet kunnen behalen
Dit wil je dan weer zonder meer dan 1,0m/s stroomsnelheid te creëeren vanwege geluid en pomp stroomverbruik.
Dus kom je al snel met de 7kw en hoger op 32mm. De 5kw kan met 26*3mm

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 30-06-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Swenno schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:24:
Nee, zie mijn ander bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@ErikVers aan de flow snelheden heb ik nog niet gerekend. Maar dan is eigenlijk mijn vvw de bottleneck want leiding vergoten kan wel maar er gaat maar 10l/m door de 5 groepen heen. ( Boven verwarm ik bijna niet alleen beneden)

Dus zelfs als ik leidingen vergroot naar 32 mm. Schiet ik er nog niks mee op ?

En de pomp afregelen naar de flows die mijn leidingwerk wel aan kan met hogere deltaT is dat een heel groot probleem ? Op iets meer gebruik na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Carboy54 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:21:
[...]

@Swenno wanneer je tussen de verdiepingen de pomp aan sluit met 28 staal of 32 meerlagen buis en die beide continu open staan heb je 2x 22 mm flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Swenno schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:55:
@ErikVers aan de flow snelheden heb ik nog niet gerekend. Maar dan is eigenlijk mijn vvw de bottleneck want leiding vergoten kan wel maar er gaat maar 10l/m door de 5 groepen heen. ( Boven verwarm ik bijna niet alleen beneden)

Dus zelfs als ik leidingen vergroot naar 32 mm. Schiet ik er nog niks mee op ?

En de pomp afregelen naar de flows die mijn leidingwerk wel aan kan met hogere deltaT is dat een heel groot probleem ? Op iets meer gebruik na
In de meeste gevallen veroorzaakt het enkel meer stromingsgeluid alleen we zoeken dan dus de randjes op :-)
Welke leidingen in de vloer? Je stelt dat hier maar 10l/m doorheen kan maar dit zal met een hogere druk en stroming ook meer worden. Kun je niet een badkamer mee laten lopen?> Geeft al weer wat extra flow zonder onnodig veel stroming.

Daarnaast zal je systeem normaal gewoon terug moduleren naar bijvoorbeeld 9,8l/m afhankelijk van diverse parameters ZOALS maar niet uitsluitend je ingestelde delta T. Alleen tijden seen defrost of zoals nu met het koelen eerst het een stukje hoger.

Ik zou zeggen daar waar kan pak voor 9kw de 32mm meerlagenbuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 10:22
Ik heb twee boilers van ieder 500L. In iedere boiler zitten twee spiralen/warmtewisselaars. En in iedere boiler zit een 6kW verwarmingselement. Dit is momenteel mijn warm tapwater voorziening.

Tevens heb ik balansventilatie. In de inblazende kanalen zit een electrisch verwarmingselement. Als ik de thermostaat in huis omhoog draai, geeft het electrische element warmte wordt het huis verwarmd door de warme ventilatielucht.

Paar kentallen: Warm tapwater 3600kWh/jaar. Totaal energieverbruik 11000kWh.

Nu ga ik een warmtepomp installeren, de MDC09j3e5. In een aantal fases, om het apparaat te leren kennen.

Fase1, warm tapwater met warmtepomp:
Warmtepomp aansluiten op de twee boilers. Boilers parallel geschakeld. Watertemperatuur 45 - 50 graden met een wekelijkse legionella-run

Fase2, Verwarming huis:
Een zgn. waterbatterij installeren in de ventilatietoevoer. Vraag: Schakel ik deze parallel met de boilers? Mijn intuitie zegt dat ik gebruik wil maken van de warmtebufferfunctie van de boilers...

Fase3, Koeling huis:
Ook middels de waterbatterij in de ventilatietevoer. Dit zal trouwens topkoeling zijn, ventilatiekanalen zijn niet geisoleerd en moeten niet condenseren.

Ik twijfel een beetje over de parallel schakeling van de boilers en de waterbatterij....dan lijkt de scheiding tussen tapwater verwarmen en huis verwarmen een beetje weg, en dat lijkt een beetje in de weg te zitten met koelen....want in de zomer wil ik natuurlijk niet de boilers koelen, dat warme water heb ik dan ook nodig. Maar de bufferfunctie van de boilers wil ik ook niet onbenut laten...

Kortom: graag opmerkingen/suggesties.

Ik heb ook de A2W design manual 2018 en de A2W installation guide 2020 doorgenomen...eventuele verwijzingen daarnaar zijn ook prima....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-09 20:34
Een waterbatterij? wat bedoel je daarmee? volgens Google wekt een waterbatterij stroom op... www.zelfenergieproduceren...aan-in-een-waterbatterij/

[ Voor 38% gewijzigd door natural colour op 30-06-2022 17:02 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
natural colour schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:00:
Een waterbatterij? wat bedoel je daarmee? volgens Google wekt een waterbatterij stroom op... www.zelfenergieproduceren...aan-in-een-waterbatterij/
https://rumeyza.nl/wp-con...Warmwaterbatterij-HDW.pdf

Een soort radiator waar warm of koud water doorheen stroomt, die je in een ventilatiebuis plaatst en waar de lucht langs stroomt zodat de lucht wordt verwarmd/gekoeld.

In de link staan afbeeldingen en technische specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Joris273 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:03:
Ik heb twee boilers van ieder 500L. In iedere boiler zitten twee spiralen/warmtewisselaars. En in iedere boiler zit een 6kW verwarmingselement. Dit is momenteel mijn warm tapwater voorziening.

Tevens heb ik balansventilatie. In de inblazende kanalen zit een electrisch verwarmingselement. Als ik de thermostaat in huis omhoog draai, geeft het electrische element warmte wordt het huis verwarmd door de warme ventilatielucht.

Paar kentallen: Warm tapwater 3600kWh/jaar. Totaal energieverbruik 11000kWh.

Nu ga ik een warmtepomp installeren, de MDC09j3e5. In een aantal fases, om het apparaat te leren kennen.

Fase1, warm tapwater met warmtepomp:
Warmtepomp aansluiten op de twee boilers. Boilers parallel geschakeld. Watertemperatuur 45 - 50 graden met een wekelijkse legionella-run

Fase2, Verwarming huis:
Een zgn. waterbatterij installeren in de ventilatietoevoer. Vraag: Schakel ik deze parallel met de boilers? Mijn intuitie zegt dat ik gebruik wil maken van de warmtebufferfunctie van de boilers...

Fase3, Koeling huis:
Ook middels de waterbatterij in de ventilatietevoer. Dit zal trouwens topkoeling zijn, ventilatiekanalen zijn niet geisoleerd en moeten niet condenseren.

Ik twijfel een beetje over de parallel schakeling van de boilers en de waterbatterij....dan lijkt de scheiding tussen tapwater verwarmen en huis verwarmen een beetje weg, en dat lijkt een beetje in de weg te zitten met koelen....want in de zomer wil ik natuurlijk niet de boilers koelen, dat warme water heb ik dan ook nodig. Maar de bufferfunctie van de boilers wil ik ook niet onbenut laten...

Kortom: graag opmerkingen/suggesties.

Ik heb ook de A2W design manual 2018 en de A2W installation guide 2020 doorgenomen...eventuele verwijzingen daarnaar zijn ook prima....
Ik denk genoeg bijzonderheden voor een eigen topic, die je dan met een link mensen in dit forum en bijvoorbeeld het grote L/W forum kan vragen mee te lezen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 18-09 20:34
Joris273 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:17:
[...]

Een soort radiator waar warm of koud water doorheen stroomt, die je in een ventilatiebuis plaatst en waar de lucht langs stroomt zodat de lucht wordt verwarmd/gekoeld.

In de link staan afbeeldingen en technische specs.
Een fancoil unit dus, ken je dit Tweakers Topic?: Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
(een fancoil ga ik ter zijner tijd ook toepassen naast de vloerkoeling, die op dit moment werkt...)

[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 30-06-2022 17:40 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
natural colour schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:37:
[...]

Een fancoil unit dus, ken je dit Tweakers Topic?: Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
(een fancoil ga ik ter zijner tijd ook toepassen naast de vloerkoeling, die op dit moment werkt...)
Ja ik ken het topic.

Een waterbatterij lijkt er wat op. Dit is alleen de radiator. Die plaats je in een bestaand ventilatiekanaal waardoor al lucht wordt geblazen door een centrale wtw ventilatie unit. In mijn geval een Zender Q600.

https://www.zehnder.nl/zehnder-comfoair-q600-471502068

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:38
Joris273 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:08:
[...]
Een waterbatterij lijkt er wat op.
Waterbatterij is een van de benamingen voor een water-lucht warmtewisselaar in een ventilatiekanaal.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Joris273 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:08:
[...]

Ja ik ken het topic.

Een waterbatterij lijkt er wat op. Dit is alleen de radiator. Die plaats je in een bestaand ventilatiekanaal waardoor al lucht wordt geblazen door een centrale wtw ventilatie unit. In mijn geval een Zender Q600.

https://www.zehnder.nl/zehnder-comfoair-q600-471502068
Het idee van een waterbatterij is dat je om beurten lucht laat in- en uitblazen. Bij uitblazen van warme binnenlucht verwarm je een vat water. Bij daarna inblazen verwarm je met water uit dat vat de lucht. Door extern verwarmen/koelen van dat vat compenseer je warmte/koelteverliezen. Met twee warmtewisselaars bouw je zo je eigen wtw installatie zoals die in grote kantoorgebouwen wordt gebruikt. De zin van een extra wtw unit ontgaat me, tenzij je eigenlijk alleen de ventilatoren gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
FransvWoerkom schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:31:
[...]

Het idee van een waterbatterij is dat je om beurten lucht laat in- en uitblazen. Bij uitblazen van warme binnenlucht verwarm je een vat water. Bij daarna inblazen verwarm je met water uit dat vat de lucht. Door extern verwarmen/koelen van dat vat compenseer je warmte/koelteverliezen. Met twee warmtewisselaars bouw je zo je eigen wtw installatie zoals die in grote kantoorgebouwen wordt gebruikt. De zin van een extra wtw unit ontgaat me, tenzij je eigenlijk alleen de ventilatoren gebruikt.
Met een waterbatterij bedoel ik dit:

Gewoon een apparaat waarmee je stromende lucht in een ventilatiekanaal kunt verwarmen/koelen middels warm/koud water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
Joris273 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:36:
[...]

Gewoon een apparaat waarmee je stromende lucht in een ventilatiekanaal kunt verwarmen/koelen middels warm/koud water.
Die zijn niet geschikt. Bij koelen moet deze van een condensafvoer voorzien zijn en afhankelijk van plaatsing dampdicht geïsoleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
The Lord schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:54:
[...]

Die zijn niet geschikt. Bij koelen moet deze van een condensafvoer voorzien zijn en afhankelijk van plaatsing dampdicht geïsoleerd worden.
Komt op zolder. Afvoer ligt op max. 2m afstand dus condensafvoer kan geregeld worden. Dampdichte isolatie ook.

Maar condens bij koelen op deze wijze is een dingetje waar in het hele systeem rekening mee gehouden moet worden, dat realiseer ik me.

Maar als je een andere suggestie hebt om in een ventilatiesysteem type-D warmte/koude met een Panasonic mdc09j3e5 te distribueren, hoor ik het graag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Joris273 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:13:
[...]

Komt op zolder. Afvoer ligt op max. 2m afstand dus condensafvoer kan geregeld worden. Dampdichte isolatie ook.

Maar condens bij koelen op deze wijze is een dingetje waar in het hele systeem rekening mee gehouden moet worden, dat realiseer ik me.

Maar als je een andere suggestie hebt om in een ventilatiesysteem type-D warmte/koude met een Panasonic mdc09j3e5 te distribueren, hoor ik het graag?
Ik bedoelde meer specifiek die warmtebatterijen waar je aan refereerde.

W/l warmtewisselaars zijn ook voor koelen (die zijn ook voor verwarmen te gebruiken) te krijgen; daar zit de condensafvoer met bijbehorende bak onder afschot al in. En soms ook de isolatie.

Die kun je zonder problemen toepassen mits inderdaad alle kanalen daarna ook dampdichte geïsoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Joris273 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:36:
[...]

Heb zo’n ding wel eens aangesloten gehad. Werkt wel, maar niet veel. Verwacht er niet teveel van met water op 30 graden of zo. Zie je ook terug in de specs. Met 40 graden iets van 0,5 kW bij 60m3.
Zorgt er wel voor dat de temperatuur iets minder snel zakt. Koelen kun je inderdaad vergeten zonder condens afvoer. Kun je wel maken, maar weet niet hoelang zo’n ding het volhoudt zonder te gaan roesten. Ik heb een brink lucht verwarming ertussen gezet. Daar een condens vergaarbak voor gemaakt. Maar dat blok is van koper.
Heb waarschijnlijk nog voor de winter een blok van een brink luchtverwarming over als je geïnteresseerd bent (is een complete unit, dus kan ook compleet) ik heb een nieuw type gekocht.
Condens vergaarbak is al aangepast. Maar is wel een flink stuk groter 8)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
pgeene schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Heb zo’n ding wel eens aangesloten gehad. Werkt wel, maar niet veel. Verwacht er niet teveel van met water op 30 graden of zo. Zie je ook terug in de specs. Met 40 graden iets van 0,5 kW bij 60m3.
Zorgt er wel voor dat de temperatuur iets minder snel zakt. Koelen kun je inderdaad vergeten zonder condens afvoer. Kun je wel maken, maar weet niet hoelang zo’n ding het volhoudt zonder te gaan roesten. Ik heb een brink lucht verwarming ertussen gezet. Daar een condens vergaarbak voor gemaakt. Maar dat blok is van koper.
Heb waarschijnlijk nog voor de winter een blok van een brink luchtverwarming over als je geïnteresseerd bent (is een complete unit, dus kan ook compleet) ik heb een nieuw type gekocht.
Condens vergaarbak is al aangepast. Maar is wel een flink stuk groter 8)
Gezien de specs verwacht ik 1 - 3kW met deze batterij te kunnen "warmtewisselen". Ik werk dan met een watertemperatuur van 45 graden.

Ik verwarm nu met twee electrische elementen van ieder 1,6kW. De waterbatterij zal dus aanzienlijk bijdragen.

Rekensommetje om de getallen in perspectief te plaatsen: Stel ik haal 1kW met de waterbatterij. Dan kan ie van begin november tot eind maart 24x7 draaien. Dat is totaal 3672kWh. Zeg in die periode een COP van 3, dan kost dat 1224kWh aan electriciteit. Waar dat met de electrische elementen 3672kWh had gekost.

Heb je misschien een link naar specs van dat apparaat van Brink dat je in de aanbieding hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

En vandaag veraste de Panasonic Monoblock 5H me dan toch nog weer;

Hij kan nog lager, 14hz!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxJgmuxwJfPu8fI_YAdsZQ00Lxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LtmRpueoKofuqkVwfaITFrde.png?f=fotoalbum_large
N.b.
Niet condenserend koelen werkt ook best prima als je op tijd mee begint (oppas oma vond het vanavond een beetje te fris 😂)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Joris273 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:37:
[...]

Gezien de specs verwacht ik 1 - 3kW met deze batterij te kunnen "warmtewisselen". Ik werk dan met een watertemperatuur van 45 graden.

Ik verwarm nu met twee electrische elementen van ieder 1,6kW. De waterbatterij zal dus aanzienlijk bijdragen.

Rekensommetje om de getallen in perspectief te plaatsen: Stel ik haal 1kW met de waterbatterij. Dan kan ie van begin november tot eind maart 24x7 draaien. Dat is totaal 3672kWh. Zeg in die periode een COP van 3, dan kost dat 1224kWh aan electriciteit. Waar dat met de electrische elementen 3672kWh had gekost.

Heb je misschien een link naar specs van dat apparaat van Brink dat je in de aanbieding hebt?
Meestal probeer je op lager dan 45 graden te stoken, maar dat zal zeker begin herfst en eind lente wel kunnen. Draai zelf op 32max met de brink. Des te groter het blok, des te lager je temp om hetzelfde vermogen te halen en dus hoger je efficiëntie.
https://www.brinkclimates...zonder-display-610863.pdf
Kan tegen die tijd wel zo weg. Maar beter via PM om het forum schoon te houden.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
@Carboy54 @ErikVers Bedankt voor de antwoorden. Leidingwerk neem ik mee om te vergroten zodra er een WP komt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Het leek mij wel handig om te gaan kijken wanneer de bestelde pompen straks binnen gaan komen en ook om bij te houden waar je ongeveer op de wachtlijst staat.

wie het ook leuk vind om bij te houden waar hij/zij op de wachtlijst staat kan onderstaande sheet invullen.
https://docs.google.com/s...RDq8C8SE/edit?usp=sharing

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

SkullboyNL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:06:
Het leek mij wel handig om te gaan kijken wanneer de bestelde pompen straks binnen gaan komen en ook om bij te houden waar je ongeveer op de wachtlijst staat.

wie het ook leuk vind om bij te houden waar hij/zij op de wachtlijst staat kan onderstaande sheet invullen.
Prima nu ik word graag gecontroleerd op een juiste volgorde van levering zoals ook door mij geschreven aan de opdrachtgevers / orders van het 1e kwartaal. Wel kunnen tussen de modellen verschillen gaan ontstaan. De 9J is by far het meeste besteld. Handig dus om ook het model erbij te vermelden.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 01-07-2022 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Laatst online: 10:07
in mijn zoektocht naar een voor mij beste setup (prestatie, plaatsing etc..) ben ik benieuwd welke RVS boilers er bij bv de panasonic WP gebruikt worden door de mede forumers.

IK heb/had oog op de 300 liter PAW-TD30C1E5-A van panasonic, maar er is blijkbaar ook de PAW-TD30C1E5-HI welke een grotere wisselaar heeft, wat ik dan liever heb. maar die heb ik online nog niet gevonden.

Deze boiler kan ik kwijt in mijn kelder onder de trap naar boven. in de kelder zelf heb ik maar 1,5meter, dan kan ik alleen een 200 boiler kwijt, maar ben bang dat dat te krap is voor 4 personen. (al komt in de nieuwe badkamer geen regen douche (denk max 10l/m) maar wel een joulia WTW goot, waar ik vanuit ga dat het wat gaat schelen)

Voordeel van de PAW-TD30C1E5-A is dat de hoogte beperkt is dat hij onder de gasmeter kan komen zolang er nog gas is, een hoger vat kan ik niet kwijt zolang de gasmeter daar zit. maakt de keus ook wel lastiger.

Ik hoor graag de ervaringen met RVS boilers, dan kan ik wellicht wat andere opties bekijken.
tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Carboy54 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Prima nu ik word graag gecontroleerd op een juiste volgorde van levering zoals ook door mij geschreven aan de opdrachtgevers / orders van het 1e kwartaal. Wel kunnen tussen de modellen verschillen gaan ontstaan. De 9J is by far het meeste besteld. Handig dus om ook het model erbij te vermelden.
Als je het niet leuk vind kan ik hem ook wel weer offline halen hoor. Maar ondertussen zal ik er een kolom bij maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

SkullboyNL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:42:
[...]

Als je het niet leuk vind kan ik hem ook wel weer offline halen hoor. Maar ondertussen zal ik er een kolom bij maken.
Nee integendeel ik vind het zelfs prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zijn we hier nu tot een conclusie gekomen wat betreft 9kW en 22mm leidingwerk? Of het dan nog wel zin heeft of dat je nooit de 9kW afgifte gaat halen omdat je de flow niet kwijt kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
CurlyMo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:14:
Zijn we hier nu tot een conclusie gekomen wat betreft 9kW en 22mm leidingwerk? Of het dan nog wel zin heeft of dat je nooit de 9kW afgifte gaat halen omdat je de flow niet kwijt kan...
Dat die 9kw niet gehaald wordt dat begrijp ik wel. Ging mij er meer om of het zin had om het leidingwerk te vergroten als de vvw niet meer aan kan.

5 groepen met 16x2 slangen. De data die je tegen komt geeft aan dat er dan 10liter/min doorheen kan. Maar schijnbaar kan dit dus meer zijn, dus dan heeft wel zin om de 22mm te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Swenno schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:31:
[...]

Dat die 9kw niet gehaald wordt dat begrijp ik wel. Ging mij er meer om of het zin had om het leidingwerk te vergroten als de vvw niet meer aan kan.
Ik denk dat het goed is om dit ook in zijn algemeenheid te kunnen stellen voor advisering naar anderen. Ik heb bijv. ook enkel 22mm leidingwerk zonder vloerverwarming. Flow is niet de enige manier om de 9kW aan te tikken, maar je kan ook spelen met je dT en/of Ta. Daarin vraag ik me af of 22mm altijd een no-go is bij een 9kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
SkullboyNL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:06:

Ingevuld ook prijs erbij gezet, want bij sommige webshops is hij ondertussen 10-20% duurder 😩 ook ff omschrijving voor volledige type

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davevleugel
Maurice1066 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:38:
in mijn zoektocht naar een voor mij beste setup (prestatie, plaatsing etc..) ben ik benieuwd welke RVS boilers er bij bv de panasonic WP gebruikt worden door de mede forumers.

IK heb/had oog op de 300 liter PAW-TD30C1E5-A van panasonic, maar er is blijkbaar ook de PAW-TD30C1E5-HI welke een grotere wisselaar heeft, wat ik dan liever heb. maar die heb ik online nog niet gevonden.

Deze boiler kan ik kwijt in mijn kelder onder de trap naar boven. in de kelder zelf heb ik maar 1,5meter, dan kan ik alleen een 200 boiler kwijt, maar ben bang dat dat te krap is voor 4 personen. (al komt in de nieuwe badkamer geen regen douche (denk max 10l/m) maar wel een joulia WTW goot, waar ik vanuit ga dat het wat gaat schelen)

Voordeel van de PAW-TD30C1E5-A is dat de hoogte beperkt is dat hij onder de gasmeter kan komen zolang er nog gas is, een hoger vat kan ik niet kwijt zolang de gasmeter daar zit. maakt de keus ook wel lastiger.

Ik hoor graag de ervaringen met RVS boilers, dan kan ik wellicht wat andere opties bekijken.
tnx.
Ik heb deze sanitair boiler: DJG warmtepomp boiler-rvs-300L-1ww grijs

Als werktuigbouwkundige ben ik onder de indruk van de kwaliteit, lassen zien er goed uit en voelt robuust op de koppelingen.

Wel geïnstalleerd maar nog niet in werking, dus de praktische ervaring kan ik nog niet delen. Ik heb degene met enkel spiraal maar wel met de meeste oppervlakte (van bodem tot top)

[ Voor 6% gewijzigd door davevleugel op 01-07-2022 14:22 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
CurlyMo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:17:
[...]

Ik denk dat het goed is om dit ook in zijn algemeenheid te kunnen stellen voor advisering naar anderen. Ik heb bijv. ook enkel 22mm leidingwerk zonder vloerverwarming. Flow is niet de enige manier om de 9kW aan te tikken, maar je kan ook spelen met je dT en/of Ta. Daarin vraag ik me af of 22mm altijd een no-go is bij een 9kW.
Daar voeg ik mij aan toe, ook bijv. Leidinglengte speelt een rol.

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:41

tnx.
Ik heb voor de bij mij bestelde WH-MDC07J3E5 de 200l uitvoering besteld: PAW-TD20C1E5. Hij staat hier al ff in de schuur te wachten totdat de WP er ook is, kan dus geen ervaringen delen.

Mijn keuze was gebaseerd op benodigde hoeveelheid water, ruimte, RVS, goed passend bij de WP en voor de 200l variant verwacht ik geen problemen met de opwarmtijd.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:25

tnx.
Ik zit in ongeveer dezelfde zoektocht. Ik twijfel tussen DJG en Panasonic. Voordeel van DJG is de grotere warmtewisselaar, voordeel van de Panasonic is de prijs en deze is al inclusief een interne heater.

De Panasonic heeft een 1.8m2 warmtewisselaar, de DJG een 3m2. Ik ben er nog niet achter wat dit in de praktijk betekent voor opwarmtijd/efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Veel kleinere delta t nodig, en je warmt je water beter op tot de brakke zone onderin.

Ik wil met m’n tcap straks zonder element de boiler legionellaontmetting run doen. Tcap gaat tot 65 graad dus ben benieuwd, mocht hij het niet halen knal ik er alsnog een element in, kabel ligt er al.

[ Voor 54% gewijzigd door davevleugel op 01-07-2022 15:18 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:41
Pejdref schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:53:
[...]

Ik zit in ongeveer dezelfde zoektocht. Ik twijfel tussen DJG en Panasonic. Voordeel van DJG is de grotere warmtewisselaar, voordeel van de Panasonic is de prijs en deze is al inclusief een interne heater.

De Panasonic heeft een 1.8m2 warmtewisselaar, de DJG een 3m2. Ik ben er nog niet achter wat dit in de praktijk betekent voor opwarmtijd/efficiëntie.
Dat is lastig idd. In de manual staat voor de PAW-TD20C1E5 wel een opwarmtijd vermeld maar daar staan veel te weinig gegevens bij. Wat ik er uit haalde:

opwarmtijd elektrisch element (1,5 kW): 225 minuten, opwarmtijd spiraal: 18,5 minuten.
dan gaan ze dus uit van een (aan de spiraal afgegeven) vermogen van 228/18,5*1,5 kW = 20 kW.

Als je met de warmtepomp met 5 kW afgegeven vermogen werkt dan heb je 't dus over een opwarmtijd van 20/5*18,5 = 74 minuten.

Geen idee trouwens of je die 5 kW ook kwijt kan in dat vat, die 20 kW waar zij vanuit gaan is waarschijnlijk met een veel hogere temperatuur dan waarmee je met een WP wil werken.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:45

hnq

En tsjakka, subsidieverlening is binnen. 9 Juni aanvraag ingediend. Dank voor alle tips en hulp op dit forum!

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 19:32
Carboy54 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:39:
[...]

KIS keep it simple. Volle flow in de vloer zonder thermostaat in de vloer, thermostaat op de vloerverdeler boven, extern contact met afsluiter op de vloerverdeler badkamer. Dit alles zonder buffer, extra pomp en externe print.
Zou het dan het beste werken om:
  • Warmtepomp weersafhankelijk te regelen
  • Tado (bedraad ) in woonkamer aansluiten op Panasnonic regelaar --> werkt dat dan 'out of the box' of moet ik dan via een omweg met ITTT gaan werken?
  • Eventueel een draadloze temperatuur sensor boven in een van de slaapkamers, met een tado radiator knop op de vloerverdeler boven, die alle groepen boven dan dus dichtknipt of open zet als de draadloze temperatuur sensor om warmte (of koude?) vraagt?
  • extern contact vloerverdeler boven, groep van de badkamer, die er voorzorgt dat als de panasonic gaat koelen, de betreffende groep van de badkamer dicht gaat? --> hoe werkt dat dan, wat moet ik gebruiken om te doen?
Als dat klopt dan heb ik nodig:
Begane grond:
  • 1 tado thermostaat (bedraad)
  • 1 tado radiator knop voor vloerverdeler beneden?
  • 1e verdieping:
  • 1 tado draadloze thermostaat
  • 1 tado radiatorknop voor vloerverdeler boven
  • 1 extern contact die de groep van de badkamer dichtzet als er koude gevraagd wordt --> wat voor apparaten zijn hier voor?

[ Voor 15% gewijzigd door Burnd op 01-07-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

CurlyMo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:17:
[...]

Het kan soms goed gaan, maar je krijgt alleen wel een hogere stromingssnelheid dan normaal geadviseerd word (<1.0m/s) uitgaan van een delta t kleiner dan 6.

Dus als je nog moet aanleggen adviseer ik na veelvuldig rekenen en met enige tegenzin vanaf de 7kW toch echt 32mm meerlagenbuis en of 28mm koper. De 5kW gaat prima met een maat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ErikVers schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:16:
[...]

Het kan soms goed gaan, maar je krijgt alleen wel een hogere stromingssnelheid dan normaal geadviseerd word (<1.0m/s) uitgaan van een delta t kleiner dan 6.

Dus als je nog moet aanleggen adviseer ik na veelvuldig rekenen en met enige tegenzin vanaf de 7kW toch echt 32mm meerlagenbuis en of 28mm koper. De 5kW gaat prima met een maat kleiner.
Ik heb nu een 5kW staan maar had een bestelling uitstaan voor een 9kW. Als dat op 22mm niet lukt, dan moet dan misschien een 7kW zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

CurlyMo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:31:
[...]

Ik heb nu een 5kW staan maar had een bestelling uitstaan voor een 9kW. Als dat op 22mm niet lukt, dan moet dan misschien een 7kW zijn.
Zal misschien wel lukken maar ze werken alle drie met een andere flow om het hogere max vermogen met een zelfde deltaT te kunnen verplaatsen, wat op zich natuurlijk logisch is.

Stel je gaat voor een grotere deltaT om dit te compenseren, dan zal ook je tA omhoog moeten wat weer zonde is voor het rendement.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 01-07-2022 16:40 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.