Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik wist dat een reactie van deze strekking ging komen :-)CurlyMo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:03:
[...]
95% van de tijd zal die hetzelfde draaien als de 5kW. Het gaat mij om die overige 5% die de 5kW niet leuk vind hier. De erg koude winterdagen.
Voor die 5% kun je ook een dekentje pakken of een kacheltje (grapje). Maar ff serieus je weet de voor en tegen en kan ook eerst draaien. Panasonic geeft alleen aan dat ze er technisch niet voor in staan als de max pump flow (25,8l/min bij de 9 kW) niet gehaald kan worden. Wat jij ermee doet is natuurlijk aan jou 👍
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 01-07-2022 17:08 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Mensen hier ervaring met een hygiëne boiler 300 liter of groter en de SWW run door het vat heen dus niet door een spiraal.
Want wil de hygiëne boiler van mijn zonnecollectoren met retour verhoging gaan op offeren als SWW vat. ( Uiteraard het warmwater gewoon door het RVS spiraal)
Dit scheelt aanzienlijk in kosten en aansluiting omdat alles al aangesloten zit. Hoeft alleen de 3 weg klep omgebouwd te worden.
Ik heb ook een Tcap in bestelling, ben benieuwd hoe dat bevalt met 65° SWW. als je een beetje COP overhoud is dat nog voordeliger ook. laat maar weten als je het draaiend hebt.davevleugel schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:17:
Veel kleinere delta t nodig, en je warmt je water beter op tot de brakke zone onderin.
Ik wil met m’n tcap straks zonder element de boiler legionellaontmetting run doen. Tcap gaat tot 65 graad dus ben benieuwd, mocht hij het niet halen knal ik er alsnog een element in, kabel ligt er al.
Ik denk dat een hogere flow makkelijk gehaald wordt, alleen met wat meer geluid. Als je verder 95% van de tijd met een flow van 13L/min toe kan lijkt me dat geen probleem. Ik weet niet wat het verschil is tussen de pompen van de 12H en de 9J, maar bij mij lukt een flow van 30L/min door 45 meter 22mm leidingen prima. Het maakt alleen herrie. Bij het verspreiden van het hete water na het opwarmen van de sww tank spuit de pomp met maximaal debiet door alles wat open staat. In de zomer zijn dat alleen mijn jaga's op zolder. Het is gelukkig maar eens per dag tussen 10 en 20 uur. Het lijkt me ook geen probleem om 5% van de tijd een iets grotere deltaT te hebben. Die heb je dan waarschijnlijk toch al omdat je convectoren een hogere Ta nodig hebben.ErikVers schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:06:
[...]
Ik wist dat een reactie van deze strekking ging komen :-)
Voor die 5% kun je ook een dekentje pakken of een kacheltje (grapje). Maar ff serieus je weet de voor en tegen en kan ook eerst draaien. Panasonic geeft alleen aan dat ze er technisch niet voor in staan als de max pump flow (25,8l/min bij de 9 kW) niet gehaald kan worden. Wat jij ermee doet is natuurlijk aan jou 👍
Tof, ik heb mijn bestelling ook op de lijst gezet.SkullboyNL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:06:
Het leek mij wel handig om te gaan kijken wanneer de bestelde pompen straks binnen gaan komen en ook om bij te houden waar je ongeveer op de wachtlijst staat.
wie het ook leuk vind om bij te houden waar hij/zij op de wachtlijst staat kan onderstaande sheet invullen.
https://docs.google.com/s...RDq8C8SE/edit?usp=sharing
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Het is een plaatschroef. Die zijn niet echt gestandaardiseerd. De schroeven van de kast zijn 4,0x10 met een spoed van 1,5mm. De kop is plat met Phillips/slot.CurlyMo schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:52:
Nou, vandaag toch maar eens het vuilfilter van mijn WP schoongemaakt. Ding zat aardig vol. Blijk ik alleen na terugplaatsing een schroef van de kast kwijt te zijn geraakt. Weet iemand de specificaties van dat ding zodat ik een vervangende kan halen?
Dank, nu nog even zoeken waar ik er een paar kan vinden.FransvWoerkom schreef op maandag 4 juli 2022 @ 01:28:
[...]
Het is een plaatschroef. Die zijn niet echt gestandaardiseerd. De schroeven van de kast zijn 4,0x10 met een spoed van 1,5mm. De kop is plat met Phillips/slot.
Deze?
https://www.rvspaleis.nl/plaatschroeven/ws-9091-h/ws-9091-[-]-a2-[-]-4/9091-2-4x10h_1
[ Voor 41% gewijzigd door CurlyMo op 04-07-2022 07:51 ]
Gat in de markt: een magnetische schroefmat voor een warmtepompCurlyMo schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:52:
Blijk ik alleen na terugplaatsing een schroef van de kast kwijt te zijn geraakt.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
RVS schroeven en magnetisch...blb4 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:09:
[...]
Gat in de markt: een magnetische schroefmat voor een warmtepomp
Of gewoon iemand die even bevestigd dat de schroef die ik gelinkt heb de juiste isSkullboyNL schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:47:
Gat in de markt een RVS kleef matje voor bij de WP
Ik denk dat die een stuk langer is dan origineelCurlyMo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:52:
[...]
Of gewoon iemand die even bevestigd dat de schroef die ik gelinkt heb de juiste is
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ik heb nog geen PANA anders had ik voor je gekeken. Maar wat je kan doen is even met een schroef naar de lokale ijzerwarenhandel gaan dan pakken zo 1 voor je uit de bakken.CurlyMo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:52:
[...]
Of gewoon iemand die even bevestigd dat de schroef die ik gelinkt heb de juiste is
Als je een andere er even uit schroeft, zie je het verschil. Geen rvs ivm corrosie; de originele is verzinkt staal. De kop is groot en plat voor Phillips en platte schroevendraaier. Waarschijnlijk 3,9mm diameter draad. Alle oost-aziatische apparaten zijn ermee in elkaar geschroefd. Langs de onderkant van de beplating zitten er vijf en kun je er eentje lenen tot je een goede tegenkomt.CurlyMo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:52:
[...]
En kunststof ringetjes eronder om het lakwerk te ontzien van de Panasonic 😄FransvWoerkom schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:35:
[...]
Als je een andere er even uit schroeft, zie je het verschil. Geen rvs ivm corrosie; de originele is verzinkt staal. De kop is groot en plat voor Phillips en platte schroevendraaier. Waarschijnlijk 3,9mm diameter draad. Alle oost-aziatische apparaten zijn ermee in elkaar geschroefd. Langs de onderkant van de beplating zitten er vijf en kun je er eentje lenen tot je een goede tegenkomt.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Degene uit het starttopic is natuurlijk cheap maar niet op afstand te besturen en we leven in 2022.
De Tado, hierboven genoemd, heeft volgens mij een te hoge hysterese.
Wellicht de
https://www.amazon.nl/EMO...id=pla-851540527848&psc=1
Of de
https://www.amazon.nl/EMO...&pd_rd_i=B07YWQBF7D&psc=1
[ Voor 59% gewijzigd door dirkmuis op 05-07-2022 23:42 ]
Dirk :-) ook Temperatuurregeling/temperatuurbereik 5 °C tot 35 °C, elk 0,5 °C/strooiing (hysterese): 0, 3 °C. is nog niet optimaal. Graadverstelling met 0,1 en hysterese met 0,1 samen met bediening via een App op afstand is het doel.dirkmuis schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:37:
Zijn er hier ervaringen met slimme (wifi) kamerthermostaten op een pana warmtepomp.
Degene uit het starttopic is natuurlijk cheap maar niet op afstand te besturen en we leven in 2022.
Wellicht de
Of de
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Veel meer dan een noodrem is de thermostaat doorgaans niet icm een WP, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel lopen je denkt te besparen.dirkmuis schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:37:
Dat geldt wellicht voor "de meerderheid", maar de minderheid waarvoor een thermostaat wel van groot belang is is ook best een grote groep inmiddels.twain4me schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:31:
[...]
Veel meer dan een noodrem is de thermostaat doorgaans niet icm een WP, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel lopen je denkt te besparen.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
daarom ben ik ook benieuwd naar het antwoord. jij mag het ook geven als je er ervaring mee hebt.sjimmie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:52:
[...]
Dat geldt wellicht voor "de meerderheid", maar de minderheid waarvoor een thermostaat wel van groot belang is is ook best een grote groep inmiddels.
Gaat mij niet om het besparen maar gewoon het gemak, 20 graden instelling en gaan en niet steeds de stooklijn hoeven aanpassen, maar misschien denk ik te makkelijker zo?twain4me schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:31:
[...]
Veel meer dan een noodrem is de thermostaat doorgaans niet icm een WP, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel lopen je denkt te besparen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
En geen sauna in de woonkamer bij koud weer met veel zon op zuidgevel.klump4u schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:28:
[...]
Gaat mij niet om het besparen maar gewoon het gemak, 20 graden instelling en gaan en niet steeds de stooklijn hoeven aanpassen, maar misschien denk ik te makkelijker zo?
Bijvoorbeeld.Carboy54 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:33:
[...]
En geen sauna in de woonkamer bij koud weer met veel zon op zuidgevel.
Die moeten toch wel bestaan lijkt me?Carboy54 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:21:
[...]
Graadverstelling met 0,1 en hysterese met 0,1 samen met bediening via een App op afstand is het doel.
Node red zelfbouw?dirkmuis schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:37:
[...]
Bijvoorbeeld.
[...]
Die moeten toch wel bestaan lijkt me?
De gemiddelde warmtepomp bezitter wilt toch gewoon een simpele kamer thermostaat via een app te bedienen.
Dit is dus waarom ik zou denken dat 't toch ideaal moet zijn om een WP via Opentherm aan te sturen. Die stooklijn kan dan in de thermostaat en de thermostaat stuurt de Ta aan van de WP. Zou toch niet al te ingewikkeld moeten zijn. Die thermostaat kan dan dus de variabelen (toch een graadje warmer of koeler willen hebben of effecten als zon-instraling mooi wegregelen.klump4u schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:28:
[...]
Gaat mij niet om het besparen maar gewoon het gemak, 20 graden instelling en gaan en niet steeds de stooklijn hoeven aanpassen, maar misschien denk ik te makkelijker zo?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat is het idee nog steeds. Het is afwachten wanneer @thehog en ik genoeg tijd hebben om het weer op te pakken.blb4 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:19:
[...]
Dit is dus waarom ik zou denken dat 't toch ideaal moet zijn om een WP via Opentherm aan te sturen. Die stooklijn kan dan in de thermostaat en de thermostaat stuurt de Ta aan van de WP. Zou toch niet al te ingewikkeld moeten zijn. Die thermostaat kan dan dus de variabelen (toch een graadje warmer of koeler willen hebben of effecten als zon-instraling mooi wegregelen.
[ Voor 8% gewijzigd door davevleugel op 06-07-2022 10:39 ]
Het valse van een panasonic is dat als je die op een herkenbare thermostaat aansluit, hij zelf de stooklijn gaat zitten shiften. Straks hebben we niks meer om te tweaken of aan te draaien.klump4u schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:28:
[...]
Een van de effecten van zon-instraling is dat mensen denken "ha fijn, de zon!". Dat effect moet natuurlijk onmiddelijk worden weggeregeld door de pana op koelen te zetten.blb4 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:19:
[...]
Dit is dus waarom ik zou denken dat 't toch ideaal moet zijn om een WP via Opentherm aan te sturen. Die stooklijn kan dan in de thermostaat en de thermostaat stuurt de Ta aan van de WP. Zou toch niet al te ingewikkeld moeten zijn. Die thermostaat kan dan dus de variabelen (toch een graadje warmer of koeler willen hebben of effecten als zon-instraling mooi wegregelen.
Al zou ik, als de zon mijn woonkamer opwarmt, de pana wel graag uit hebben :-).
Maar dat red je dan weer met een huiskamerthermostaat met de specs zoals hierboven is aangegeven, maar die nergens te vinden zijn.....
Wat @klump4u ook al zegt, het gaat niet om besparing maar gewoon om een prettig binnenklimaat.twain4me schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:55:
[...]
daarom ben ik ook benieuwd naar het antwoord. jij mag het ook geven als je er ervaring mee hebt.
Hier is de minimale afgifte doorgaans te hoog en is 100% WAR niet toepasbaar door deuren (verlies) en ramen (instraling). Ik heb nu een DHZ thermostaat met een 0.1 graden hysterese.
Mijn pana shift niet zelf, waarom zou hij dat doen?FransvWoerkom schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:00:
[...]
Het valse van een panasonic is dat als je die op een herkenbare thermostaat aansluit, hij zelf de stooklijn gaat zitten shiften. Straks hebben we niks meer om te tweaken of aan te draaien.
Niet koelen maar wel gewoon stoppen met verwarmen.FransvWoerkom schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:25:
[...]
Een van de effecten van zon-instraling is dat mensen denken "ha fijn, de zon!". Dat effect moet natuurlijk onmiddelijk worden weggeregeld door de pana op koelen te zetten.
met lopen bedoel ik dan ook letterlijk lopen (dus van de bank af komen om de termostaat te verzetten) ding instellen op 20 snap ik, dat is de noodrem waar ik het over had, meerdere mensen in huis zon installing etc er zijn genoeg situaties waneer WAR het slecht alleen afkan. war + termostaat is dan ook vet handig, dat is dus de noodrem. Maar daar heb je geen wifi voor nodig toch? steeds met je vingers aan knopjes willen zitten is imho iets uit 2010sjimmie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:34:
[...]
Wat @klump4u ook al zegt, het gaat niet om besparing maar gewoon om een prettig binnenklimaat.
Hier is de minimale afgifte doorgaans te hoog en is 100% WAR niet toepasbaar door deuren (verlies) en ramen (instraling). Ik heb nu een DHZ thermostaat met een 0.1 graden hysterese.
dan moet je thermostaat dus wel met bv wifi te bereiken zijn.
Ik zou dan kiezen voor een temp sensor en geen thermostaat.sjimmie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:46:
[...]
dan moet je thermostaat dus wel met bv wifi te bereiken zijn.
Met de WP en WAR moet ik nog ervaren of dit nog een sturende functie krijgt.
Denk overigens dat je huisklimaat met zulke installaties niet moet regelen met de warmtebron aan of uit maar meer holistisch moet kijken naar je warmte- en koelte vraag/intreding.
Grz D.
Oke, jij zou het anders doen, wat niets afdoet aan de vraag van anderen naar een bruikbare thermostaat met enige vorm van remote toegang.twain4me schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:49:
[...]
Ik zou dan kiezen voor een temp sensor en geen thermostaat.
Ik doe het ook met een DHZ thermostaat met een goede sensor en dan via HA enzo.DomiGijzen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:51:
Ik heb geen thermostaat (in gebruik). Heb wat ds18b20 sensoren hangen die ik monitor in mijn domotica. IN het verleden werden die gebruikt om de cv ketel aan te sturen. Platte logica met hysterese van 0,1. Nooit voor hoeven lopen.
Met de WP en WAR moet ik nog ervaren of dit nog een sturende functie krijgt.
Denk overigens dat je huisklimaat met zulke installaties niet moet regelen met de warmtebron aan of uit maar meer holistisch moet kijken naar je warmte- en koelte vraag/intreding.
Maar toch zou ik voor de WAF ook gewoon graag een redelijk klassieke thermostaat willen, die dan wel via wifi ofzo bereikbaar is.
Onzinnige discussie, iemand mag toch gewoon vragen naar een thermostaat met wat wensen?
zeker, ik beweer ook nergens dat de vraag niet gesteld mag worden. ik zie er de usecase niet echt van in en vraag om verduidelijking... #ookdatmagtochsjimmie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:51:
[...]
Oke, jij zou het anders doen, wat niets afdoet aan de vraag van anderen naar een bruikbare thermostaat met enige vorm van remote toegang.
In mijn zo goed als redelijkerwijs mogelijk geïsoleerde huis uit 1953 met overal radiatoren is 't warmteverlies toch relatief hoog t.o.v. moderne huizen en is het niet vanzelf zo dat alle vertrekken min of meer dezelfde temperatuur krijgen omdat de warmte zich verspreid over 't hele huis.
Natuurlijk verwacht ik niet dat ik mijn werkkamer op zolder ff in een half uurtje op temperatuur zal kunnen krijgen maar ook dit moet door een thermostaat toch prima in te regelen zijn.
[ Voor 54% gewijzigd door blb4 op 06-07-2022 12:08 ]
Als je SWW niet met de Wp doet, is een WiFi relais op de externe schakeling (CN4) een alternatief. Die WiFi relais’s zijn aan te sturen via de Smart Life app (Tuya) in combinatie met een temperatuurmeter die daarmee ook werkt. Tado vooral niet gebruiken als thermostaat. Blijft verschrikkelijk “slim” doen en dat is er niet uit te krijgen. Tado werkt wel perfect als temperatuurmeter, maar dan moet de koppeling met het WiFi relais via IFTTT. Dan kan je ook automatisch shiften!dirkmuis schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:37:
Zijn er hier ervaringen met slimme (wifi) kamerthermostaten op een pana warmtepomp.
Wellicht de
Of de
Smart Life heb je wellicht al voor je slimme lampjes….
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik heb gekeken naar die tuya spullen enzo (sterker nog, eea aangeschaft obv zigbee), maar daarmee kom je volgens mij niet uit qua hysterese. en met alleen een thermometer heb je geen klassieke "thermostaat" die gewoon aan de muur hangt met een + en - ofzo (WAF).t.oswald schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:03:
[...]
Als je SWW niet met de Wp doet, is een WiFi relais op de externe schakeling (CN4) een alternatief. Die WiFi relais’s zijn aan te sturen via de Smart Life app (Tuya) in combinatie met een temperatuurmeter die daarmee ook werkt. Tado vooral niet gebruiken als thermostaat. Blijft verschrikkelijk “slim” doen en dat is er niet uit te krijgen. Tado werkt wel perfect als temperatuurmeter, maar dan moet de koppeling met het WiFi relais via IFTTT. Dan kan je ook automatisch shiften!
Dat doet hij als je er een panathermostaat op aansluit, de remote als thermostaat gebruikt, of een zone-thermistor.sjimmie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:35:
[...]
Mijn pana shift niet zelf, waarom zou hij dat doen?
Als je op normale dagen veel aan de thermostaat moet zitten, is er wat mis.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De vraag is natuurlijk welke. Leuk een wifi relais, IFTTT, een temperatuurmeter en Smart Life App maar voor een leek klinkt dat vrij complex.t.oswald schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:03:
[...]
Als je SWW niet met de Wp doet, is een WiFi relais op de externe schakeling (CN4) een alternatief. Die WiFi relais’s zijn aan te sturen via de Smart Life app (Tuya) in combinatie met een temperatuurmeter die daarmee ook werkt. Tado vooral niet gebruiken als thermostaat. Blijft verschrikkelijk “slim” doen en dat is er niet uit te krijgen. Tado werkt wel perfect als temperatuurmeter, maar dan moet de koppeling met het WiFi relais via IFTTT. Dan kan je ook automatisch shiften!
Precies dit dus.Proton_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:15:
Een kleine hysterese is vooral belangrijk bij een trage vloerverwarming. En daar kan je een app voor willen gebruiken om hem alvast aan te zetten als je eerder terugkomt van wintersport (gipsvlucht).
Als je op normale dagen veel aan de thermostaat moet zitten, is er wat mis.
Ok ik snap dat stukje domotica, mijn thermostaat is daarom heel erg domdirkmuis schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:01:
De usecase: een huis waar een gezin woont die niet dagelijks bezig is met domotica en het houdt bij een slimme thermostaat en wat slimme lampjes.
Vanaf je werk vast de wp aanzetten, nachtverlaging, etc eigenlijk alles wat ik kan verzinnen is niet of beperkt handig icm een wp. (ik heb een beetje het idee dat mijn vorige opmerking in het verkeerde keelgat is geschoten, dus ik meld nog maar even dat het een oprechte vraag is)
Ik wil zeker helpen testen, ik vrees echter dat dat nog wel ff kan duren. De WP is besteld, maar nog geen duidelijkheid over leverdatum helaas. OT Heishamon boardje wel al in huis, OTGW in huis dus ik kan monitoren wat er aan OT messages heen en weer gaan maar ja....CurlyMo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:16:
@blb4 e.a. wat @thehog en ik vooral nodig hebben zijn testers. Er is al een versie met de rules mogelijkheid beschikbaar alleen is er tot nu toe nog maar één gebruiker geweest die naast ons aan het testen is geweest. Die heeft last van crashes, maar we krijgen dat met zijn hulp niet goed gedebugged.
Ik woon in dezelfde regio en heb eigenlijk geen Panasonic installateur kunnen vinden, op eentje na die perse met buffervaten wilde werken en alleen Panasonic boilervaten. Dus heb het monoblock maar zelf besteld en kijk tegen die tijd wel hoe ik het ga doen. Misschien begin ik wel voor mezelf met een KVK inschrijving.BAJ82 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:10:
Ik wil graag een full-electric warmtepomp in mijn huis laten installeren. Iemand ervaring met een goede installateur in de regio Eindhoven?
Zodra ik de WP heb ga ik zeker ook voor Heishamon kijken en ik denk dat ik dan ook wel de rules engine icm opentherm mogelijkheden wil uittesten. Het lijkt er op dat er een tekort aan Heishamon testers is vanwege de oplopende WP levertijden
Er valt altijd wel wat te regelen hier op het forum. op dit moment zijn de prijzen zo extreem dat zelfs zelf instaleren incl een dagloon voor handige handjes als hulp duizenden euro's bespaard, en dan kan je de susidie nog laat varen ookranjo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:16:
[...]
Ik woon in dezelfde regio en heb eigenlijk geen Panasonic installateur kunnen vinden, op eentje na die perse met buffervaten wilde werken en alleen Panasonic boilervaten. Dus heb het monoblock maar zelf besteld en kijk tegen die tijd wel hoe ik het ga doen. Misschien begin ik wel voor mezelf met een KVK inschrijving.
Zodra ik de WP heb ga ik zeker ook voor Heishamon kijken en ik denk dat ik dan ook wel de rules engine icm opentherm mogelijkheden wil uittesten. Het lijkt er op dat er een tekort aan Heishamon testers is vanwege de oplopende WP levertijden
Lekker 1 gat open laten, dat maakt niet zoveel uit.CurlyMo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:52:
[...]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Count me in voor testen. Helaas ook hier alleen nog de heishamon binnen, en een wp in backorder. ik wil het geheel combineren met Anna en Tom (plugwise). Zodra de warmtepomp aangesloten is meld ik meCurlyMo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:16:
@blb4 e.a. wat @thehog en ik vooral nodig hebben zijn testers. Er is al een versie met de rules mogelijkheid beschikbaar alleen is er tot nu toe nog maar één gebruiker geweest die naast ons aan het testen is geweest. Die heeft last van crashes, maar we krijgen dat met zijn hulp niet goed gedebugged.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Wat denken jullie: vastbouten aan de betonnen banden of op van die rubberen balken op de betonnen banden.
De monobloc komt naast het huis.
Op pagina 99 in het Panasonic 2018 document staat het voor de 12kw t-cap. De 5/7/9 zijn kwa breedte hetzelfdeMaartenXM schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:18:
In verband met voorbereidingen in de tuin: Ik kan in de handleidingen niet vinden wat de afstand is tussen de gaten links-rechts in de montage-balkjes bij de panasonic 7j monoblock. Weet iemand dat? (ivm afstand tussen 2 betonnen banden 20x20x100 in grindbed in ons nieuwe tuin-plan).
Wat denken jullie: vastbouten aan de betonnen banden of op van die rubberen balken op de betonnen banden.
De monobloc komt naast het huis.
[ Voor 25% gewijzigd door LinuZZ op 06-07-2022 19:48 ]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ja zeg, doe eens niet, ik was aan het hopen op een mooi linkje, ik ben er namelijk een stuk meer dan 1 kwijtkoevlaas2 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:57:
[...]
Lekker 1 gat open laten, dat maakt niet zoveel uit.
Overal in het apparaat zitten die schroeven, binnenin kunnen er wel een paar uit die je dan weer bij je kap kan gebruiken.twain4me schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:03:
[...]
Ja zeg, doe eens niet, ik was aan het hopen op een mooi linkje, ik ben er namelijk een stuk meer dan 1 kwijt
Of je gaat buiten bij je machine zoeken naar de schroefjes.
Ik heb ze ook niet liggen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Daar heb ik ze idd geleend om de boel weer wat dicht te maken..koevlaas2 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:11:
[...]
Overal in het apparaat zitten die schroeven, binnenin kunnen er wel een paar uit die je dan weer bij je kap kan gebruiken.
Of je gaat buiten bij je machine zoeken naar de schroefjes.
Ik heb ze ook niet liggen.
Meen je dit of ben jij zo onzeker?CurlyMo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:52:
[...]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Ik wil wel testen heb Panasonic en Heishamon, wat heb ik nog meer nodig?CurlyMo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:16:
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Idealiter jezelf te melden op de slack van @thehog en sowieso zin hebben om tegen crashende heishamons te lopen en ons daarbij van debug informatie te voorzien. Om dat laatste gaat het voornamelijk. Als de heisha dan crashed, dan moeten wij weten waar dan precies a.d.v. de exceptions.BazemanKM schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:28:
[...]
Ik wil wel testen heb Panasonic en Heishamon, wat heb ik nog meer nodig?
EMOS P5607 Digitale kamerthermostaat, https://amzn.eu/d/0oHngk7
[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 07-07-2022 15:39 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Met welke Thermostaat op cn2 aangesloten doet hij dat? Of beter gezegd wat bedoel je met deze opmerking? Ik zie als de controller instel als thermostaat nooit shift gedrag tijdens verwarmen. Gek genoeg wel met koelen. Ongeacht of stooklijn op weersafhankelijk of direct staat.FransvWoerkom schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:00:
[...]
Het valse van een panasonic is dat als je die op een herkenbare thermostaat aansluit, hij zelf de stooklijn gaat zitten shiften. Straks hebben we niks meer om te tweaken of aan te draaien.
[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 07-07-2022 15:56 ]
Vooral de P5623 interessant 👍 Tuurlijk is 0,2 mooier dan de 0,3 hyst maar zal in de praktijk wel los lopen hoeveel je dat merkt schat ik zo in. Let op dat de andere die je deelt niet programmeerbaar is. Jammer daarnaast dat P5623 geen koeling aanstuurt vanuit standaard ontvanger en je dus nog een relais extra nodig hebt daarvoor…. Dit in tegenstelling tot de 5607 die dit wel gewoon kan maar geen app bediening heeft, pff was nu echt teveel gevraagd om naast NO een NC te monteren Emos?dirkmuis schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:37:
Wellicht de
Of de
[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 07-07-2022 16:14 ]
Deze wellicht? https://www.computherm.in...ermostats/computherm_q8rfErikVers schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:23:
Mooi om ff paar dagen thermostaat typ werk terug te lezen 😋. Wat mij betreft blijft de emos p5607 boven aan mijn lijstje staan wat betreft functionaliteiten. Iemand al iets gevonden met dezelfde specs maar dan met wifi?
EMOS P5607 Digitale kamerthermostaat, https://amzn.eu/d/0oHngk7
(bekijk ook de andere uitvoeringen)
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
RF is geen wifi, maar is puur een 868MHz link tussen de zender en ontvanger.natural colour schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:02:
[...]
Deze wellicht? https://www.computherm.in...ermostats/computherm_q8rf
https://computherm.info/en/wi-fi_thermostats
wifi.
[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 07-07-2022 18:15 ]
Sorry valt voor mij persoonlijk af vanwege de looks.natural colour schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:02:
[...]
Temperature measurement accuracy: ±0.5 °Cnatural colour schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:02:
[...]
Dat lijkt me niet voldoende, dat moet richting de 0,1 toch.....
Hiervan zie ik dan weer geen specs dus ik ga dan even uit van bovenstaande specs + wifi.sjimmie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:14:
[...]
RF is geen wifi, maar is puur een 868MHz link tussen de zender en ontvanger.
https://computherm.info/en/wi-fi_thermostats
wifi.
Meetnauwkeurigheid: ±0,5°C same story
Ik heb ook de ruimte om hem parallel langs de woning te laten blazen. En is dat eigenlijk niet gewoon het beste? En als dat zo is waarom zie je bijna alleen maar foto's met de uitblaas richting naar de woning toe?
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
dirkmuis schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:15:
[...]
Temperature measurement accuracy: ±0.5 °C
Dat lijkt me niet voldoende, dat moet richting de 0,1 toch.....
Lees één regel verder: "Selectable switching sensitivity: ±0.1 °C; ±0.2 °C; ±0.3 °C"
[...]
Hiervan zie ik dan weer geen specs dus ik ga dan even uit van bovenstaande specs + wifi.
[...]
Meetnauwkeurigheid: ±0,5°C same story
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
https://www.computherm.in...mostats/computherm_b400rf
Alleen waar koop je die :-)
Als de resolutie en hysterese maar ok zijn, en die zijn met 0,1°C wel in orde lijkt het.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Both the lower and upper hysteresis can be set between 0.0 °C and 74.0 °C (in 0.1 °C increments). Except some special cases, we recommend setting 0.1 °C (factory default setting) or 0.2 °C for both values.
met de rug tegen de muur. graag 30cm van de muur afblijven zodat je genoeg ruimte hebt om schoon te maken en voor lucht aanzuigen.The-Source schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:19:
Morgen komt mijn binnenunit (l/w) eindelijk binnen en kan ik pas goed de koelleiding route gaan bepalen. Maar ik zie wat wisselende berichten over de buitenunit en dan vooral de plaatsing. 1 er wordt gezegd dat er voldoende ruimte moet zijn voor verse lucht ( aan en afvoer) nu is de afvoer lucht in het algemeen koud te noemen en lijkt mij niet logisch dat tegen je eigen gevel aan te blazen. (met wandbeugels heb je weinig keus)
Ik heb ook de ruimte om hem parallel langs de woning te laten blazen. En is dat eigenlijk niet gewoon het beste? En als dat zo is waarom zie je bijna alleen maar foto's met de uitblaas richting naar de woning toe?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
En toen vond mijn partner de schroef opeens op de plek waar ik al dacht heel goed gezocht te hebbenCurlyMo schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:52:
Blijk ik alleen na terugplaatsing een schroef van de kast kwijt te zijn geraakt.
Tot nu toe alleen de computherm gevonden. Alleen is die nergens te bestellen vanuit Nederland volgens mij. Er moeten toch meer thermostaten zijn die deze specs hebben en wel leverbaar zijn hier?Proton_ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:44:
@dirkmuis meetnauwkeurigheid is niet echt belangrijk, dat kan met een offset verholpen worden. Als het nou 20,6 graden is als hij 20,1 aangeeft is dat niet zo boeiend.
Als de resolutie en hysterese maar ok zijn, en die zijn met 0,1°C wel in orde lijkt het.
What about:
https://www.bol.com/nl/nl...zKFa0FesAc4hoCRi0QAvD_BwE
Ofwel
https://www.watts-klimaat...868-mhz--bt-d03-rf--zwart
=> Hmm geen wifi natuurlijk en niet programmeerbaar.
[ Voor 27% gewijzigd door dirkmuis op 07-07-2022 23:10 ]
👍 Geen interface alleen met koelen en vind ronde vormgeving niet zo 😂
Je bracht me wel op een idee en de tado heeft een veel uitgebreidere koppelunit daar ga ik ff induiken wat betreft specs 👍
Dan kun je beter de emos p5607 pakken inderdaaddirkmuis schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:02:
[...]
Tot nu toe alleen de computherm gevonden. Alleen is die nergens te bestellen vanuit Nederland volgens mij. Er moeten toch meer thermostaten zijn die deze specs hebben en wel leverbaar zijn hier?
What about:
https://www.bol.com/nl/nl...zKFa0FesAc4hoCRi0QAvD_BwE
Ofwel
https://www.watts-klimaat...868-mhz--bt-d03-rf--zwart
=> Hmm geen wifi natuurlijk en niet programmeerbaar.
Dichtstbijzijnde is Duitsland, denk ik:dirkmuis schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:44:
Als dat de juiste specs zouden zijn, dan zou dit een nettere optie zijn:
https://www.computherm.in...mostats/computherm_b400rf
Alleen waar koop je die :-)
https://iponshop.de/shop/...ussen-mit-display/1884282
Exclusief de sensor, lees ik.dirkmuis schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:57:
daar issie 104,95 + 15,47 verzendkosten. Op zich nog te overzien als hij voldoet.
Wat trouwens dan weer geen 0,1 is waardoor deze denk ik afvalt.- Nauwkeurigheid temperatuurmeting: ± 0,5 °C (bij 25 °C)
Gewoon omdat je die er nog los bij moet kopen.dirkmuis schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:19:
Hoe kan hij nu geen sensor hebben maar in de specs:
Dat vond ik ook niet fijn.dirkmuis schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:19:
Wat trouwens dan weer geen 0,1 is waardoor deze denk ik afvalt.
Met je warmtepomp is je temperatuur op vakanties na toch aardig constant.
0.5 graden nauwkeurigheid zegt alleen dat je hem niet als koortsthermometer kan gebruiken, maar dat was je hopelijk toch niet van plan
Met een nauwkeurigheid van 0.5 en een meting op 0.1 precies (nodig voor de hysterese van 0.1 of 0.2) zit je op het plaatje rechtsboven. Dat is prima bruikbaar.
Het gaat erom dat ie instelbaar is in stappen van 0.1 (of 0.2) graden, te calibreren in diezelfde stappen en een hysterese heeft van diezelfde grootte.
EDIT: en dus "smart" is.
[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 08-07-2022 10:23 ]
Stel ik pak die computherm:
Dan zou hij dus wel voldoen, los van het feit dat je dan dus moet kiezen uit de E400, de B400 en bij beide ook nog de warmtesensor erbij die je ergens in je ruimte moet bevestigen...- Temperatuurmeetbereik: -40 °C tot +125°C (in stappen van 0,1 °C)
- Nauwkeurigheid temperatuurmeting: ± 0,5 °C (bij 25 °C)
- Instelbaar temperatuurbereik: -55 °C tot + 100 °C (in stappen van 0,1 °C)
Die warmtesensor ziet er ook uit als een sensor die je bijvoorbeeld op je CV leiding klemt om de retourwarmte te meten.
Lees pagina 23 van de manual, er zit wel degelijk een sensor in (https://computherm.info/s...RF_EN_Manual_2020-1.pdf):
Controlling sensor If you want to control your heating system based on a wireless temperature sensor or a wired temperature sensor connected to the receiver instead of the built-in temperature sensor, you can select the desired temperature sensor after connecting it in the „Controlling sensor” menu. Attention! Additional temperature sensors are not part of the basic package.
[ Voor 41% gewijzigd door dirkmuis op 08-07-2022 10:39 ]
Ik heb bijvoorbeeld ingesteld wanneer er wel en wanneer er geen tapwater verwarmt mag worden.
Wat ik hierin heel vreemd vindt, is dat de week-timer geen rekening lijkt te houden met andere instellingen.
Bijvoorbeeld in het service menu staat ingesteld dat er alleen tapwater verwarmd hoeft te worden wanneer deze 8 graden kouder is dan de ingestelde watertemperatuur. Zodra ik de week-timer instel op tapwater temperatuur van 52 graden en tapwater verwarmen wordt actief met water in de tank van 51 graden, dan vindt de warmtepomp dat het tapwater opgewarmd moet worden naar die ingestelde 52 graden. De ingestelde 8 graden temperatuurverschil is dus niet meer van kracht.
Zelfde geldt voor legionella run, zodra in de week-timer sww uitstaat, wordt de legionella run ook niet meer uitgevoerd.
Is dit normaal gedrag van de week-timer?
Dit topic is gesloten.
![]()