Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 134 Laatste
Acties:
  • 783.124 views

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:48
Kroontje03 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:50:
Ik ben de week-timer aan het uitproberen op mijn panasonic warmtepomp met sww voorziening.
Ik heb bijvoorbeeld ingesteld wanneer er wel en wanneer er geen tapwater verwarmt mag worden.
Wat ik hierin heel vreemd vindt, is dat de week-timer geen rekening lijkt te houden met andere instellingen.

Bijvoorbeeld in het service menu staat ingesteld dat er alleen tapwater verwarmd hoeft te worden wanneer deze 8 graden kouder is dan de ingestelde watertemperatuur. Zodra ik de week-timer instel op tapwater temperatuur van 52 graden en tapwater verwarmen wordt actief met water in de tank van 51 graden, dan vindt de warmtepomp dat het tapwater opgewarmd moet worden naar die ingestelde 52 graden. De ingestelde 8 graden temperatuurverschil is dus niet meer van kracht.

Zelfde geldt voor legionella run, zodra in de week-timer sww uitstaat, wordt de legionella run ook niet meer uitgevoerd.

Is dit normaal gedrag van de week-timer?
Ja hier dezelfde ervaring.
Normaal is blijkbaar subjectief (Pana vindt het anders normaal dan jij en ik).
Het verschil zal zitten in of je SWW gewoon altijd "aan" hebt of via de timer doet. Als je SWW altijd aan laat staan zal hij waarschijnlijk wel die delta (bij jou 8 graden) hanteren en bij de timer zal hij die negeren.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Kroontje03
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:50
Dat klopt inderdaad, persoonlijk zou ik het veel handiger vinden wanneer die ingestelde delta gewoon blijft gelden bij gebruik van de timer.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:50
ErikVers schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:26:
[...]

Met welke Thermostaat op cn2 aangesloten doet hij dat? Of beter gezegd wat bedoel je met deze opmerking? Ik zie als de controller instel als thermostaat nooit shift gedrag tijdens verwarmen. Gek genoeg wel met koelen. Ongeacht of stooklijn op weersafhankelijk of direct staat.
Zowel met remote als room thermistor. Ik heb geen ervaring met een externe thermostaat op CN2, maar dat zou volgens de manuals ook tot automatisch shiften moeten leiden. Zowel bij compensation curve als direct. In chinees-japans engels wordt dat uitgelegd in de manual hfdst 11 en 12. Zoek op "shift". Dat shiften gebeurt naar aanleiding van te slow of te fast reageren van de room temperatuur. Ik zie het vooral bij nachtverlaging in voor- en naseizoen. De pana stopt dan eerst en start bij het bereiken van het nieuwe setpoint met verlaagde Ta terwijl de compensation curve juist een hogere Ta dicteert, en suddert op lagere Ta door tot de ochtend.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 07:41
Welke tweaker is dit ???? :P

https://www.ad.nl/geld/ge...lijk-geld-terug~aa7cc349/

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 08-07-2022 19:35 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:06:
[...]

Ja hier dezelfde ervaring.
Normaal is blijkbaar subjectief (Pana vindt het anders normaal dan jij en ik).
Het verschil zal zitten in of je SWW gewoon altijd "aan" hebt of via de timer doet. Als je SWW altijd aan laat staan zal hij waarschijnlijk wel die delta (bij jou 8 graden) hanteren en bij de timer zal hij die negeren.
Mijn 12H doet het gewoon zoals jullie willen: alleen opwarmen van sww als de temperatuur te laag én als het mag van de timer. Maar mijn 12H heeft geen smart dhw zoals de J-serie. Zou het daaraan liggen?

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
Mijn j serie negeert de delta op dwh ook als de timer dwh weer toelaat in de ochtend. Op delta sturen werkt wel zolang dwh aan staat en de temp teveel zakt.

Beetje raar. Wilde dit topic er nog op naslaan voordat ik ging vragen maar jullie zijn me voor.

Wat me ook opvalt is dat de 3-weg klep in DWH blijft hangen als er geen actieve warmte of koelte vraag is na een dwh sessie. Dit zag ik ook eerder in het topic al voorbij komen.

Probeer nu de Heishamonn te koppelen aan een influxdb/grafana om wat meer te verzamelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrsJI-nw4099LyO9ZtJcrFsUje0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MAXuFPZDzeCVoiusETL1j1wC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door DomiGijzen op 09-07-2022 08:55 ]

Grz D.

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-11 19:41
DomiGijzen schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 00:28:
Mijn j serie negeert de delta op dwh ook als de timer dwh weer toelaat in de ochtend. Op delta sturen werkt wel zolang dwh aan staat en de temp teveel zakt.

Beetje raar. Wilde dit topic er nog op naslaan voordat ik ging vragen maar jullie zijn me voor.

Wat me ook opvalt is dat de 3-weg klep in DWH blijft hangen als er geen actieve warmte of koelte vraag is na een dwh sessie. Dit zag ik ook eerder in het topic al voorbij komen.

Probeer nu de Heishamonn te koppelen aan een influxdb/grafana om wat meer te verzamelen.

[Afbeelding]
Heb je node red draaien? Push je zo mqtt topic in grafana

PVOutput

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:05
6000kw opwekken en verbruiken, maar wat als straks het salderen niet meer is.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07
Cyclonic schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:46:
[...]

Als het per jaar wordt verrekend dan zit hij nog goed. Per maand verrekenen of zelfs per dag wordt dit natuurlijk totaal anders

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:07
Cyclonic schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:46:
[...]

Dan betaalt ie alsnog veel minder dan iemand met gas en zonder zonnepanelen?

• FransvWoerkom
DomiGijzen schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 00:28:
[...]
[...]
Dat had ik vorige zomer. Volgens @thehog moest ik de temperatuur verhogen waarboven hij geen ruimteverwarming meer hoeft te leveren. In plaats van 18 of 20° heb ik hem nu op 35° staan. Dat helpt. Nu denkt de pana dat hij misschien wel weer de kamers moet verwarmen en zet de klep terug :)

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:45
jurjen_g schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:13:
[...]

Dan betaalt ie alsnog veel minder dan iemand met gas en zonder zonnepanelen?
meld me!

ik ga er vanuit dat ik dan ca €50/maand ga betalen.

Maar de camper is dus level 2 en 3. Eerst gas eruit en dan de motor. Uiteindelijk is het streven een 150kWh accu te hebben die ook gaat terugleveren: die in de winter wat uitmiddeld en in de zomer gewoon rondrijd.

het huis is nu klaar maar misschien dat ik de level nog overspeel door alle kozijnen te vernieuwen en kwa glas op 0,7 uit ga komen (nu veel thermopaan) dat bespaart ca 15%, vloerisolatie moet ook nog, ik geniet nog teveel van het middelend efffect van een koude vloer in de zomer. (15%) Dus ook ik kan zo nog 30% besparen in mijn huis, toch weer een 500kWh op jaarbasis

[ Voor 27% gewijzigd door technopeuter op 09-07-2022 11:53 ]

diskeltische lurker

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

FransvWoerkom schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:28:
[...]

Dat had ik vorige zomer. Volgens @thehog moest ik de temperatuur verhogen waarboven hij geen ruimteverwarming meer hoeft te leveren. In plaats van 18 of 20° heb ik hem nu op 35° staan. Dat helpt. Nu denkt de pana dat hij misschien wel weer de kamers moet verwarmen en zet de klep terug :)
dat is het kaboutertje wat erin zit.

onder de streep maakt het niks uit, zodra je kamer vraag geeft gooit hij de klep toch terug voor de pomp aangaat.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 00:36
Ligt eraan waar je klep zit;
Als deze hoger dan het vat zit, krijg je wel een soort thermosifon effect.
Je warme SWW water blijft dan de leiding verwarmen. (en dan koelt je vat weer sneller af)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
FransvWoerkom schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:28:
[...]

Ik geef in nodered een commando dat de 3-wegklep terug gaat naar de kamer-stand zodra hij het signaal krijgt dat mijn SWW klaar is.

• FransvWoerkom
flippy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:08:
[...]

dat is het kaboutertje wat erin zit.

onder de streep maakt het niks uit, zodra je kamer vraag geeft gooit hij de klep toch terug voor de pomp aangaat.
Mijn sww tank staat in de kelder. Als de klep blijft staan, koelt de tank snel af en warmt de tuin alvast op voor de volgende sww run.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
Motorfret schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:52:
Ligt eraan waar je klep zit;
Als deze hoger dan het vat zit, krijg je wel een soort thermosifon effect.
Je warme SWW water blijft dan de leiding verwarmen. (en dan koelt je vat weer sneller af)
Dat is wel een beetje het issue waardoor ik het opmerkte. Klep zit lager maar slechts 20-30cm. Rest van alles zit daar weer boven…
dirkdeman schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:05:
[...]

Ik geef in nodered een commando dat de 3-wegklep terug gaat naar de kamer-stand zodra hij het signaal krijgt dat mijn SWW klaar is.
Zoiets ga ik doen vanuit Loxone. 👍
davevleugel schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:55:
[...]

Heb je node red draaien? Push je zo mqtt topic in grafana
Sinds gisteren influxdb en grafana draaien. De heishamonn publiceert al. Wilde die met Telegraf opvangen in de db induwen.
Bedoel je het zo ongeveer?

Grz D.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Al wat langere tijd ben ik aan het meelezen op dit forum en ben me aan het oriënteren voor een Warmtepomp om gasloos te worden. Momenteel druk bezig om alvast een boiler op de zolder te maken, zodat het straks alleen nog maar het aansluiten van de warmtepomp op de vloerverwarming is en op de boiler.

Nu viel mij op bij mijn zoektocht dat bij de Panasonic WH-MXC09J3E8 bij de kwaliteitsverklaring van Kiwa de COP in mijn geval (ca. 10000 kWh/j th) veel beter is dan bij andere warmtepompen (bron: https://bcrg.nl/nl/verkla...rmeldt-als-WH-MCX09J3E8)/). Nu is voor ons 9kW wel iets teveel (ca. 6.2 .. 6.8 kW nodig volgens Koevlaas methode), maar als de COP zoveel beter is, omdat dit toestel bijna nooit op vol vermogen hoeft, is de meerprijs misschien wel te rechtvaardigen. Helaas zit je dan wel met het pendelgedrag, maar daar is misschien iets aan te doen, door het aantal starts/stops te limiteren (zware betonnen vloer). Tevens zal het verschil in minimum vermogen tussen een 7kW of 9kW ook niet zo groot zijn. Ik vermoed tevens dat het geluid wat de WH-MXC09J3E8 produceert in dat geval ook veel lager is, dan bij een toestel welke vaker op vol vermogen moet draaien.

De vraag is nu: wat is wijsheid? Gaan voor een WH-MXC093E8 of WH-MDC073E5?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Een andere vraag:
Waarom geen warmtepompboiler op zolder? Scheelt je een hoop leidingen van je warmtepomp naar de zolder toe (ervan uitgaande dat je warmtepomp in omgeving van je vloerverwarming komt te staan?

• Jojan265
  • Nu online
Geen ruimte voor op zolder. Ik ben beperkt in hoogte en alle warmtepompboilers, welke ik tot nu toe heb kunnen ontdekken zijn te hoog. Daarom ben ik nu bezig om 3 kleinere parallel te plaatsen om wel de benodigde hoeveelheid watervoorraad te krijgen en ook het uit te wisselen vermogen van de warmtepomp te verkrijgen.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:21
Jojan265 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:45:
Al wat langere tijd ben ik aan het meelezen op dit forum en ben me aan het oriënteren voor een Warmtepomp om gasloos te worden. Momenteel druk bezig om alvast een boiler op de zolder te maken, zodat het straks alleen nog maar het aansluiten van de warmtepomp op de vloerverwarming is en op de boiler.

Nu viel mij op bij mijn zoektocht dat bij de Panasonic WH-MXC09J3E8 bij de kwaliteitsverklaring van Kiwa de COP in mijn geval (ca. 10000 kWh/j th) veel beter is dan bij andere warmtepompen (bron: https://bcrg.nl/nl/verkla...rmeldt-als-WH-MCX09J3E8)/). Nu is voor ons 9kW wel iets teveel (ca. 6.2 .. 6.8 kW nodig volgens Koevlaas methode), maar als de COP zoveel beter is, omdat dit toestel bijna nooit op vol vermogen hoeft, is de meerprijs misschien wel te rechtvaardigen. Helaas zit je dan wel met het pendelgedrag, maar daar is misschien iets aan te doen, door het aantal starts/stops te limiteren (zware betonnen vloer). Tevens zal het verschil in minimum vermogen tussen een 7kW of 9kW ook niet zo groot zijn. Ik vermoed tevens dat het geluid wat de WH-MXC09J3E8 produceert in dat geval ook veel lager is, dan bij een toestel welke vaker op vol vermogen moet draaien.

De vraag is nu: wat is wijsheid? Gaan voor een WH-MXC093E8 of WH-MDC073E5?
Het is op het D.E.I. forum al meerdere malen geschreven dat het minimum vermogen van de 5, 7 en 9 KW Mono het zelfde is; 2,5 KW Thermisch...
Het 9 KW model door jou gekozen is de T-CAP versie, die zelfs in hartje winter in Finland nog 9 KW kan leveren... is dat echt nodig in jou huis?

[ Voor 10% gewijzigd door natural colour op 10-07-2022 12:09 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Jojan265
  • Nu online
natural colour schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:45:
[...]
die zelfs in hartje winter in Finland nog 9 KW kan leveren... is dat echt nodig in jou huis?
Dat was nou juist de vraag. Ik ben me er van bewust dat ik die 9 kW niet nodig ben. Maar het viel me juist op, dat bij een lagere warmtevraag dan die 9 kW juist dit type een significant betere COP heeft.

Welke voor- en nadelen zijn er dan van de WH-MXC09J3E8 t.o.v. een 7 kW monoblock van Panasonic? Ik heb zelf al een paar zaken in gedachten, maar misschien zie ik iets over het hoofd en laat me dus graag aanvullen.
  1. Minimum vermogen van de 7 kW is 2.5 kW. Van de MXC types weet ik dat niet, maar verwacht ik rond de 3 kW.
  2. Prijs is hoger.
  3. Geluidsproductie vermoedelijk lager in mijn situatie.
  4. COP lijkt veel hoger bij mijn vermogensvraag.
  5. Hoogte veel hoger.
  6. 3 fasen t.o.v. 1 fase.
  7. Beschikbaarheid voor mij onbekend. Op dit moment zijn alle types niet te leveren.

• flippy
  • Niet online

flippy

de 3 fase TCAPS hebben hoger minimaal vermogen (dus meer pendelen in normaal weer) en ze zijn gewoon een klap duurder. ze gebruiken ook een andere manier van ontdooien die NIET je watercircuit gebruikt dus de ontdooislagen zijn pracitsch gezien COP=1.

helemaal met een vloer is er absoluut geen reden om voor een tcap te gaan. die maakt ook meer geluid in volbedrijf wat hij elke keer zal doen bij opstarten.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 10-07-2022 12:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Jojan265 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Dat was nou juist de vraag. Ik ben me er van bewust dat ik die 9 kW niet nodig ben. Maar het viel me juist op, dat bij een lagere warmtevraag dan die 9 kW juist dit type een significant betere COP heeft.

Welke voor- en nadelen zijn er dan van de WH-MXC09J3E8 t.o.v. een 7 kW monoblock van Panasonic? Ik heb zelf al een paar zaken in gedachten, maar misschien zie ik iets over het hoofd en laat me dus graag aanvullen.
  1. Minimum vermogen van de 7 kW is 2.5 kW. Van de MXC types weet ik dat niet, maar verwacht ik rond de 3 kW.
  2. Prijs is hoger.
  5. Hoogte veel hoger.
  7. Beschikbaarheid voor mij onbekend. Op dit moment zijn alle types niet te leveren.
ik heb als 1 van de weinige mensen een 3fase tcap (H serrie) er is in nederland echt maar 1 echte reden en dat was omdat het het enige 3 fase mono model was. ik had 3 fase nodig omdat mijn aansluiting al iets wat zwaar belast is. (3fase meuk in de schuur) en ook zonder wp vloog de hoofzekering er wel eens uit.. denk niet dat het icm een goede laadpaal (loadbalancing) en inductiekookplaat niet samen kan op 3x25a. dat werkt bij elke tweaker die ik ken met een 9KW 1 fase model probleemloos. dus alleen als je je aansluiting echt zwaar belast afentoe ( 3fase hout/metaal bewerking bv) zonder die meuk in de schuur zou ik het ook gewoon op een 1fase model houden en met wat ik de afgelopen jaren heb gezien zou ik nu misschien ook voor 1 fase gaan.

• Jojan265
  • Nu online
Dankjewel voor deze informatie. Kun je ook aangeven wat het minimum vermogen is van jouw Warmtepomp?

• FransvWoerkom
Jojan265 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:26:
[...]

2. Prijs is hoger.
  5. Hoogte veel hoger.
Het minimum vermogen van mijn MXC12H is 4kW, dus voor de MXC9 zal het inderdaad wel 3kW zijn. Ik heb niet de indruk dat de COP van de MXC's hoger is dan van de MDC's. Ik ben ook benieuwd naar jouw bron van een hoge COP bij lagere belasting; daarvan heb ik nog geen tabellen of grafieken gezien.

Voor het maken van 10MWh warmte per jaar zou je volgens de koevlaas regel genoeg hebben aan 6kW, dus lijkt een 7kW heel mooi.

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-11 13:48
Nu het moment van levering van de warmtepomp steeds dichterbij komt, ben ik bezig gegaan met het verzamelen van de overige onderdelen en het treffen van voorbereidingen.

Onderdeel daarvan is het 'droog fitten' van de onderdelen om te zien of ik nog wat mis.
Ben overal uitgegaan van 32x3mm buis (stug!) met 1" koppelingen. Voor het magneetfilter en de driewegklep heb ik voor schroefbare koppelingen gekozen zodat wanneer deze onderdelen ooit vervangen moeten worden het leidingwerk verder in tact kan blijven.

Op zolder komt een boilvervat te staan voor SWW, leidingwerk voor de CV ligt nagenoeg op de vloer dus vandaar de T-stukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36ujUo_8iBd89jofOUVYNdiN0kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhndOsUfAJFPGkJ9ClGbDJIE.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard komen er nog stukken buis tussen maar die knip ik het liefst op maat zodra de finale positie is bepaald in de koof waar nu de CV-leidingen en riolering ook lopen.

Zit te twijfelen of ik ook nog afsluiters toe moet voegen aan de zijde van de warmtepomp (op zowel 3-wegklep als filter); het leidingwerk vanaf dit punt is maximaal 1,5 meter tot de aansluiting op de warmtepomp.

Op de foto te zien:

Retourzijde:
- Puntstuk 35mm knel voor overgang van dikwandig staal naar 32x3 kunststof
- Hoekstuk 32x3 perskoppeling
- Puntstuk 1" met afsluiter en 3-delige schroefkoppeling (2x)
- Messing T-stuk met schroefkoppeling naar magneetfilter
- Magneetfilter Caleffi 546316 (volledig messing en geïsoleerd)
- Hoekstuk draadfitting
- 3-delige schroeffitting
- Puntstuk 32x3 (ontbreekt nog)
- Hoekstuk 32x (2x) voor leidingwerk door buitengevel
Aanvoerzijde:
- Puntstuk 1" voor in bestaande CV-koppeling
- Hoekstuk 32x3 perskoppeling
- Puntstuk 1" met afsluiter en 3-delige schroefkoppeling (2x) voor SWW en CV
- Puntstuk met schroefbare 1" koppeling voor richting warmtepomp (is het handig hier een afsluiter tussen te plaatsen of kan er in de warmtepomp ook aftapt worden?)
Ondertussen wat ervaring opgedaan met de hydraulische handperstang bij het aansluiten van de laatste Jaga convectoren, wat een genot vergelijken met knelfittingen en koperleidingen buigen :9.
Ben benieuwd of dat met deze grote diameters nog steeds zo makkelijk gaat.

Laat die warmtepomp maar komen (eind juli / augustus is de laatste inschatting).

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:40

Ethirty

Who...me?

Wij zijn al maanden bezig met de plannen rond het verbouwen en verduurzamen van onze oude woning.

Als onderdeel van dat traject hebben we nu via een onderaannemer een Panasonic warmtepomp "van voldoende capaciteit" geoffreerd gekregen en op basis van andere tekst in de omschrijving gaat het om een split. Ook wordt er gesproken over een los SWW vat. De warmteverlies berekening is nog onderweg.

De hoofdaannemer had het over ”installeren wat er te krijgen is", maar die mentaliteit staat me niet zo aan.

De bedoeling is om enkele zones te kunnen naregelen via KNX, misschien de hoofdruimte waar de thermostaat komt ook wel, omdat ik in de OP lees, dat de hysterese nogal ruim is met +/- 1°

Omdat de tekst allemaal erg summier is, was ik benieuwd of ik ergens op moet letten, of dat ik de installateur juist om een specifiek model/serie moet vragen? De offerte is nogal summier, want er is slechts een totaalprijs afgegeven voor de volledige technische installatie, waaronder waterleidingen, riolering, dakgoten en dus de vvw, sww en warmtepomp.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• flippy
  • Niet online

flippy

Ethirty schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:22:
Wij zijn al maanden bezig met de plannen rond het verbouwen en verduurzamen van onze oude woning.

Als onderdeel van dat traject hebben we nu via een onderaannemer een Panasonic warmtepomp "van voldoende capaciteit" geoffreerd gekregen en op basis van andere tekst in de omschrijving gaat het om een split. Ook wordt er gesproken over een los SWW vat. De warmteverlies berekening is nog onderweg.

De hoofdaannemer had het over ”installeren wat er te krijgen is", maar die mentaliteit staat me niet zo aan.

De bedoeling is om enkele zones te kunnen naregelen via KNX, misschien de hoofdruimte waar de thermostaat komt ook wel, omdat ik in de OP lees, dat de hysterese nogal ruim is met +/- 1°

Omdat de tekst allemaal erg summier is, was ik benieuwd of ik ergens op moet letten, of dat ik de installateur juist om een specifiek model/serie moet vragen? De offerte is nogal summier, want er is slechts een totaalprijs afgegeven voor de volledige technische installatie, waaronder waterleidingen, riolering, dakgoten en dus de vvw, sww en warmtepomp.
voldoende capaciteit is onzin. er moet gewoon een getal uitkomen. als oom agent je een bekeuring geeft omdat je "voldoende snel" ging kan je er nog niet veel mee.

en waarom een split? immers zijn die aanzienlijk duurder in aanschaf en aanleg ivm fgassen. een monoblok is makkelijk 2~3k goedkoper in aanleg/aanschaf met de huidige naaiprijzen.

en naregeleing zou ik zo ver mogelijk vandaan blijven. gewoon concentreren op goed waterzijdig inregelen. en een andere thermostaat is zoizo verplicht. de bijgeleverde afstandsbediening is exact dat, een afstandsbediending, niet een "echte" thermostaat.

deel eerst maar eens je gegevens hier of beter in een nieuw topic als je een neutraal blik wilt hebben op wat je echt nodig hebt ipv wat de installateur je probleert door je strot te duwen. jij moet er de aankomende 20 jaar mee leven, hij niet.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 10-07-2022 23:44 ]

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
Ethirty schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:22:

ik zou het omdraaien en gewoon melden welke wp je wil hebben en die plaatsen ze maar :+
nu is deze manier van offereren niet ongewoon omdat die onderaannemer ook maar een prijs moet geven.zonder dat hij betaald wordt om een warmteverlies berekening te maken. en ook de manier van comuniceren van de aannemer is helaas niet ongewoon. gewoon iets duidelijker melden wat je wil .
dus beetje druk achter die warmteverliesbereking gooien en je kan veder.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
Jojan265 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:49:
Dankjewel voor deze informatie. Kun je ook aangeven wat het minimum vermogen is van jouw Warmtepomp?
volgens mij iets onder de 4000watt ik heb zelf geen nauwkeurige metingen maar dat is wat ik toen heb gehoord van andere gebruikers die die metingen wel hebben. En wat ik globaal zie kan het aardig kloppen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:37:
[...]

voldoende capaciteit is onzin. er moet gewoon een getal uitkomen. als oom agent je een bekeuring geeft omdat je "voldoende snel" ging kan je er nog niet veel mee.

en waarom een split? immers zijn die aanzienlijk duurder in aanschaf en aanleg ivm fgassen. een monoblok is makkelijk 2~3k goedkoper in aanleg/aanschaf met de huidige naaiprijzen.

en naregeleing zou ik zo ver mogelijk vandaan blijven. gewoon concentreren op goed waterzijdig inregelen. en een andere thermostaat is zoizo verplicht. de bijgeleverde afstandsbediening is exact dat, een afstandsbediending, niet een "echte" thermostaat.

deel eerst maar eens je gegevens hier of beter in een nieuw topic als je een neutraal blik wilt hebben op wat je echt nodig hebt ipv wat de installateur je probleert door je strot te duwen. jij moet er de aankomende 20 jaar mee leven, hij niet.
De schaal van de verbouwing en de vertraging die we nu al hebben ga ik niet meer rigoureus het roer omgooien. Ik ga na maanden van leveranciers smeken om offertes niet nu ineens weer iemand anders proberen te vinden.

Panasonic an sich lijkt me een prima merk en de details van de capaciteit komen vanzelf als de berekeningen klaar zijn. We gaan 100+m2 vloer en 200+m2 dak isoleren én alles naar tripple glas opwaarderen, dus zonder die berekening kan ik nog weinig zeggen over warmte behoefte. Die is onderweg.

Over naaiprijzen kan ik een boek schrijven. Sinds we begonnen is de prijs al 10000en gestegen. Een argument om niet nóg maanden te willen treuzelen.

Maar inhoudelijke tips over verwarmen met Panasonic in het kader van een offerte stel ik op prijs, dan kan ik het gesprek van de week tenminste goed aan gaan.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• flippy
  • Niet online

flippy

laat die berekening even voor wat het is, doorgaans zijn die toch best nutteloos.
wat voor afgiftesysteem heb je en hoeveel heb je ervan? immers heeft het geen zin om een systeem in de tuin te gooien die zijn benen niet kan strekken.
de vraag over mono versus split lijkt me nog wel even de moeite waard om aan te halen, immers is het een flink prijsverschil en die hogere prijs moet wel verklaarbaar zijn met een bepaalde noodzaak die de dat verteerbaar moet maken. ik mag aannemen dat die keuze wel besproken is tijdens de gesprekken met de verkoper(s). voor de installateur maakt het in dit stadium nog niet uit welke van de 2 je neemt dus het is een legitieme vraag om te stellen. ook heeft dit niks te maken met de warmteberkeneing.

probeer wat meer info te geven over je afgiftesysteem, als we niet weten wat de panasonic moet doen kunnen we lastig advies geven.
en wat is het huidige plan qua warm water?

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
Ethirty schreef op maandag 11 juli 2022 @ 00:10:
[...]

De schaal van de verbouwing en de vertraging die we nu al hebben ga ik niet meer rigoureus het roer omgooien. Ik ga na maanden van leveranciers smeken om offertes niet nu ineens weer iemand anders proberen te vinden.

Panasonic an sich lijkt me een prima merk en de details van de capaciteit komen vanzelf als de berekeningen klaar zijn. We gaan 100+m2 vloer en 200+m2 dak isoleren én alles naar tripple glas opwaarderen, dus zonder die berekening kan ik nog weinig zeggen over warmte behoefte. Die is onderweg.

Over naaiprijzen kan ik een boek schrijven. Sinds we begonnen is de prijs al 10000en gestegen. Een argument om niet nóg maanden te willen treuzelen.

Maar inhoudelijke tips over verwarmen met Panasonic in het kader van een offerte stel ik op prijs, dan kan ik het gesprek van de week tenminste goed aan gaan.
Ik ben van mening dat een goede warmteverliesberekening erg nuttig kan zijn. deel van die nuttigheid is er wel op gebaseerd dat daarook de offertes op gemaakt worden zodat er geen tezware wp betaald hoeft te worden. in pana land is dat allemaal iets minder aan de hand omdat bv bij de mono'ss de 9kW maar marginaal duurder is dan de 7kW en de meerkosten van een berekening hoger zijn.

Ik weet veder niet wat voor tips je wilt in kader van de offerte je zal in eerste plaats moeten kiezen tussen mono of split en daarna keuzes maken in je afgifte systeem en de grote van de wp. er worden nogal eens buffervaten geoffereerd terwijl ze niet echt iets toevoegen in die situatie, maar ook dat is niet specifiek panasonic. bijna bij elke instalatie is de ontwerpregel KISS de belangrijkste.

• sjimmie
dirkmuis schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:15:
[...]

Temperature measurement accuracy: ±0.5 °C
Dat lijkt me niet voldoende, dat moet richting de 0,1 toch.....

[...]

Hiervan zie ik dan weer geen specs dus ik ga dan even uit van bovenstaande specs + wifi.

[...]

Meetnauwkeurigheid: ±0,5°C same story
Zou dit wat zijn?
https://www.poersmart.com/products/

[ Voor 12% gewijzigd door sjimmie op 11-07-2022 09:01 ]

• dirkmuis
De enige specificatie die ik zie is de accuracy van 0,3 gr

Correctie:
PTC10's built-in high-precision temperature sensor monitors the temperature of your room in real-time and keeps the room temperature stable by controlling the heating source. Temperature offset, temperature control hysteresis can be adjusted, and the adjustment range of control hysteresis is 0.1℃-1.0℃. The wireless digital electric thermostat can meet the demand of different room types. The matched humidity sensor can better show the environment of the room.

Bron:

https://www.poersmart.com...wifi-wireless-thermostat/

[ Voor 55% gewijzigd door dirkmuis op 11-07-2022 09:35 ]

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:13
Waarom zijn thermostaten altijd van die lelijke witte/grijze dingen? De nest ziet er nog wel leuk en modern uit maar de rest lijkt rechtstreeks uit de jaren 90 te komen.

iRacing Profiel

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op maandag 11 juli 2022 @ 00:25:
laat die berekening even voor wat het is, doorgaans zijn die toch best nutteloos.
wat voor afgiftesysteem heb je en hoeveel heb je ervan? immers heeft het geen zin om een systeem in de tuin te gooien die zijn benen niet kan strekken.
de vraag over mono versus split lijkt me nog wel even de moeite waard om aan te halen, immers is het een flink prijsverschil en die hogere prijs moet wel verklaarbaar zijn met een bepaalde noodzaak die de dat verteerbaar moet maken. ik mag aannemen dat die keuze wel besproken is tijdens de gesprekken met de verkoper(s). voor de installateur maakt het in dit stadium nog niet uit welke van de 2 je neemt dus het is een legitieme vraag om te stellen. ook heeft dit niks te maken met de warmteberkeneing.

probeer wat meer info te geven over je afgiftesysteem, als we niet weten wat de panasonic moet doen kunnen we lastig advies geven.
en wat is het huidige plan qua warm water?
Heb wel veel details met de installateur vooraf besproken en een deel daarvan zie ik ook wel terug in de omschrijving. Mono vs split heb ik denk ik niet aangekaart - dat zal ik na gaan vragen.

Even uit mijn hoofd, want ik heb de tekst nu niet bij de hand:
  • Afgifte wordt lage temperatuur vloerverwarming 10cm hoh over 13 groepen. BG is zo'n 120m2
  • Warm water wordt apart vat van ~300L
  • Geplande afstand binnen-unit naar buiten-unit is denk ik zo'n 15-20m.
  • Het SWW vat komt boven ergens, we zijn nog op zoek naar een constructief passende plek voor het gewicht.
  • Isolatie woning proberen we waar mogelijk naar de huidige normen te krijgen, dak Rc 6, vloer Rc 4, overal tripple glas. Alleen de gevel zelf blijft vanwege budget waarschijnlijk steken op de originele Rc 2-2,5
  • Misschien komt er nog een WTW in, anders afzuiging + roosters
Vanwege de enorme na-isolatie moeten we wel iets van een berekening doen, anders is nooit redelijk te bepalen hoeveel warmte we erin moeten gaan pompen. Historisch verbruik is nutteloos omdat het huis volledig thermisch lek is nu - je kijkt overal zo door het dak naar buiten.
Mijn eigen berekening op basis van internet en natte vinger werk gaat richting een 9kW.
er worden nogal eens buffervaten geoffreerd terwijl ze niet echt iets toevoegen in die situatie
Dat is inderdaad een goede, volgens mij stond er iets dat ik kan interpreteren als zijnde plaatsing van een buffervat.

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 11-07-2022 10:04 ]

#team_UTC+1

• flippy
  • Niet online

flippy

Ethirty schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Heb wel veel details met de installateur vooraf besproken en een deel daarvan zie ik ook wel terug in de omschrijving. Mono vs split heb ik denk ik niet aangekaart - dat zal ik na gaan vragen.

Even uit mijn hoofd, want ik heb de tekst nu niet bij de hand:
  • Afgifte wordt lage temperatuur vloerverwarming 10cm hoh over 13 groepen. BG is zo'n 120m2
  • Warm water wordt apart vat van ~300L
  • Geplande afstand binnen-unit naar buiten-unit is denk ik zo'n 15-20m.
  • Het SWW vat komt boven ergens, we zijn nog op zoek naar een constructief passende plek voor het gewicht.
  • Isolatie woning proberen we waar mogelijk naar de huidige normen te krijgen, dak Rc 6, vloer Rc 4, overal tripple glas. Alleen de gevel zelf blijft vanwege budget waarschijnlijk steken op de originele Rc 2-2,5
  • Misschien komt er nog een WTW in, anders afzuiging + roosters
Vanwege de enorme na-isolatie moeten we wel iets van een berekening doen, anders is nooit redelijk te bepalen hoeveel warmte we erin moeten gaan pompen. Historisch verbruik is nutteloos omdat het huis volledig thermisch lek is nu - je kijkt overal zo door het dak naar buiten.
Mijn eigen berekening op basis van internet en natte vinger werk gaat richting een 9kW.
jij gaat niet 9kW in een vloer van 120m2 krijgen. niet zonder je gympies aan de vloer vast te smelten.

gezien wat je gaat doen denk ik dat je al moeite krijgt om 5kW erin te krijgen, 7kW is leuk als je wat reserve wilt voor warm water om weer bij te trekken sneller maar dat is marginaal met vloerverwarming door je enorme buffer.

ik zou wel even goed nadenken over een split als je over die afstand gaat werken, je levert simpelweg gewoon een vermogen in door je leidinglengte, met een monoblok is dat een stuk minder aan de orde al is het dan mogelijk handiger om een losse warmtepompboiler boven neer te zetten of op te hangen. omdat je op een losse boiler ook subsidie krijgt kan je dubbel subsidie vangen en je installatie word ook ineens een stuk simpeler omdat je niet leidingen omhoog hoeft te trekken. je kan dan een simpel en veel goedkoper monoblok van 5kW aanhouden voor je verwarming en alleen je verwarming en voor je warm water pak je zoiets als een explorer v4, heb je meteen je mechanische ventilatie afgedekt en onder de streep ben je goedkoper uit en je installateur is ook makkelijker klaar. al verdient hij er dan wel minder op dus verwacht wat tegenstrubbelingen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 11-07-2022 10:11 ]

• sjimmie
Ik heb een split met 23m leiding tussen binnenunit en buitenunit, doet helemaal geen pijn hoor.
En hij hoeft toch ook niet per se 9kW in zijn vloer kwijt te kunnen? Die 9kW is het max en een WP hoeft niet per se op zijn max te draaien. Als hij het prettig vind om, zoals hier zovaak wordt geadviseerd, gewoon een 9kW te nemen dan zie ik in de afgifte geen reden om dat niet te doen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:08:
[...]

ik zou wel even goed nadenken over een split als je over die afstand gaat werken, je levert simpelweg gewoon een vermogen in door je leidinglengte, met een monoblok is dat een stuk minder aan de orde
De verdeler komt op dezelfde plek te zitten, hoezo heeft een monoblok dan minder verlies dan een split? Ik zou juist denken dat het water ook afkoelt. Sowieso zit ik vér buiten de geadviseerde afstand voor mono.

En nee, ik ga niet mijn hele plannen en tekeningen opnieuw laten uitwerken, dat kost aanzienlijk meer dan het prijsverschil tussen mono en split ;)

Moest nog even graven, maar het huis komt op zo'n 850m3.

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 11-07-2022 12:20 ]

#team_UTC+1

• flippy
  • Niet online

flippy

Ethirty schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:03:
[...]

De verdeler komt op dezelfde plek te zitten, hoezo heeft een monoblok dan minder verlies dan een split? Ik zou juist denken dat het water ook afkoelt. Sowieso zit ik vér buiten de geadviseerde afstand voor mono.

En nee, ik ga niet mijn hele plannen en tekeningen opnieuw laten uitwerken, dat kost aanzienlijk meer dan het prijsverschil tussen mono en split ;)

Moest nog even graven, maar het huis komt op zo'n 850m3.
er is geen maximale geadviseerde afstand bij een monoblok dus dat vind ik wel spannend hoe men daar op is gekomen. je enigste beperking is het pompvermogen van de buitenunit en je mate van isolatie van de leidingen. een split heeft juist de beperkingen qua lengte. een mooie 9kW split panasonic kakt al in naar 7kW als je leidingen rond de 10~15 meter zit maar verbruikt nog wel evenveel als 9kW.
kort gezegt moet de compressor harder werken om de temperatuur te halen aan het einde van de leiding voor het omgezet word naar nuttige warmte in je water. die conversie is stukken efficienter bij een monoblok omdat het 5cm naast de compressor gebeurt. dat je wat warmte verliest in je dik geisoleerde grondleiding klopt, maar dan praat je over tientallen watten aan nuttige warmte, niet leidingverliezen na de compressor. in aircos heb je daar vrijwel geen last van omdat het proces dan anders loopt, veel installateurs (en ook sommigen hier op tweakers) hebben moeite met deze concepten en zien zon aircoleiding als iets magisch wat het helaas niet is.

kleine kanttekening: zoveel hoef er niet gegumt te worden op een tekening als je een koelleiding vervangt voor 2x 32mm meerlagenbuis die direct je verdeler ingaat. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 11-07-2022 12:38 ]

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-10 08:55
dirkmuis schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:21:
[...]

De enige specificatie die ik zie is de accuracy van 0,3 gr

Correctie:
PTC10's built-in high-precision temperature sensor monitors the temperature of your room in real-time and keeps the room temperature stable by controlling the heating source. Temperature offset, temperature control hysteresis can be adjusted, and the adjustment range of control hysteresis is 0.1℃-1.0℃. The wireless digital electric thermostat can meet the demand of different room types. The matched humidity sensor can better show the environment of the room.

Bron:

https://www.poersmart.com...wifi-wireless-thermostat/
Heb deze gehad. Daarmee stuurde ik een tijd lang gestuurde luchtkleppen voor mijn luchtverwarming. Je kunt een extra plug kopen die het geheel met internet verbind. maar alleen via hun app. :(
Verder wel probleemloos systeem. werkt gewoon.
Er kunnen er 2 op een control unit waarmee je 2 zones kan aansturen. De verbindingen in de reciever zijn wel wat iffy. ;)
Kleine schroefaansluitingen heel dicht bij elkaar. Vond dat nogal wat voor 230V. :o
Zover ik weet wel koelen EN verwarmen. Maar daar nooit voor gebruikt.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:37:
[...]

kleine kanttekening: zoveel hoef er niet gegumt te worden op een tekening als je een koelleiding vervangt voor 2x 32mm meerlagenbuis die direct je verdeler ingaat. ;)
Ah nee dan niet, ging er even van uit dat de verdeler ergens anders moest komen vanwege de afstand, maar wat je zegt klinkt logisch.

De afstanden van een mono staan op veel sites als zodanig vermeld, dus als meerdere het zeggen neem ik het maar aan voor waar ;)

#team_UTC+1

• flippy
  • Niet online

flippy

Ethirty schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:16:
[...]
De afstanden van een mono staan op veel sites als zodanig vermeld, dus als meerdere het zeggen neem ik het maar aan voor waar ;)
niet alles wat je op het internet leest is waar. :+

en de fransen hebben een mooi gezegede over assumptions.... :9

• dirkmuis

• sjimmie
Het plaatje suggerteert in ieder geval een weergave in 0.1 graden.
En het screenshotje van de app met "away" en "override" enzo toont ook instelbaar in stappen van 0.1 graden.
Nu de hysterese nog, ik meen dat ik ergens las dat die ook 0.1 was...

• dirkmuis
https://www.poersmart.com...tr16-wireless-thermostat/
Temperature Control Hysteresis
POER wireless heat pump thermostat PTC10 temperature control hysteresis could be adjusted from 0.1℃ to 1.0℃

[ Voor 66% gewijzigd door dirkmuis op 11-07-2022 15:24 ]

• sjimmie

• SkullboyNL
Is hij ook te bedienen zonder de app dan dan bijvoorbeeld via Home assistant.

iRacing Profiel

• sjimmie
SkullboyNL schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:42:
Is hij ook te bedienen zonder de app dan dan bijvoorbeeld via Home assistant.
Voglens google kom ik dan hier uit:
https://community.home-as...in-homeassistant/162126/5

• Daffy1982
  • Laatst online: 16:08
Dag allemaal,

Ik heb enige tijd geleden wat vraagjes gesteld mbt aanschaf van een warmtepomp. Dank nogmaals voor de heldere adviezen die ik toen hier gekregen heb.

Korte samenvatting:
  • 160m2 vloerverwarming verdeeld over 10 groepen met open verdeler en pomp als hoofdverwarming op de BG met 1 extra radiator in keuken).
  • 3 slaapkamers en 1 badkamer waarvan de slaapkamers de radiatoren eigenlijk altijd uit staan ivm verwarming middels de airco's. Totale oppervlakte boven is 124m2.
  • Alles HR++ glas, buitengevelisolatie en dakisolatie. Bouwjaar woning is 2008.
  • Afgelopen jaar huis warm gekregen met 50 graden aanvoertemp ketel
Inmiddels staat een 12kw t-cap in bestelling sinds eind mei dus verwacht zeker niet voor het einde van het jaar voorzien te zijn.

Echter met het continu blijven volgen van dit topic is toch enige twijfel toegeslagen over het formaat van die warmtepomp.

Ik heb zowel de koevlaas methodiek obv historisch gasverbruik gebruikt alsmede obv graaddagen.
  • Koevlaas methode komt uit op 11,63kw
  • Graaddagen methode komt uit op 9,5kw ( daarbij over een heel jaar gekeken)
Soms denk ik is die 12kw dan te groot.....anderzijds denk ik is die 9kw dan te klein?

Mijn initiële gevoel zegt dat ik de warmte wel kwijt kom omdat ik doorgaans de afgelopen 2 jaar boven geen radiatoren open had staan ivm verwarmen via de airco's maar dat ik deze radiatoren wel weer open kan draaien om te zorgen dat de pomp zijn warmte kwijt kan maar is die aanname terecht?

Anderzijds denk ik dat de 9kw voor een groot deel van het jaar wel toereikend zou zijn maar wat als je net die horrorwinter krijgt met een week lang -10 wat zou ik dan als backup kunnen gebruiken?

Ik heb wel de optie gehoord om 2 pompen in cascade te zetten maar dan vind ik het systeem wellicht wat complex worden, ook met het oog op verkoopbaarheid

Mag ik jullie eens vragen welke afweging je zou maken en wat je dan nog aan gegevens zou willen hebben om een knoop door te hakken? Alvast mijn grote dank!

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:47
sjimmie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:36:
[...]

dus de perfecte thermostaat gevonden?
en op Ali te vinden voor rond de 63 euro zie ik, of 97 euro met wifi gateway

[ Voor 6% gewijzigd door ErgoStijn op 11-07-2022 16:06 ]

• pgeene
sjimmie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:36:
[...]

dus de perfecte thermostaat gevonden?
Behalve dan geen integratie met HA/domoticz.
Alhoewel je wel een node red link naar Google assistant schijnt te kunnen maken. Maar die schijnt niet betrouwbaar te zijn.
De mqqt output is helaas encrypted.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• SkullboyNL
Misschien is het een idee om zelf een thermostaat te maken op basis van een ESP met daarop ESPhome?

iRacing Profiel

• sjimmie
SkullboyNL schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:26:
Misschien is het een idee om zelf een thermostaat te maken op basis van een ESP met daarop ESPhome?
Die draai ik nu (espeasy dan), maar zoiets heeft hier weinig WAF en ik vind die dingetjes eigenlijk net niet betrouwbaar genoeg. En een gebruikersvriendelijjke dag/week timer daarop bouwen is mij nooit gelukt.

• sjimmie
pgeene schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:18:
[...]

Behalve dan geen integratie met HA/domoticz.
Alhoewel je wel een node red link naar Google assistant schijnt te kunnen maken. Maar die schijnt niet betrouwbaar te zijn.
De mqqt output is helaas encrypted.
Dat is een mooie extra maar de vraagsteller had DAT nog net niet gevraagd.

• SkullboyNL
sjimmie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Die draai ik nu (espeasy dan), maar zoiets heeft hier weinig WAF en ik vind die dingetjes eigenlijk net niet betrouwbaar genoeg. En een gebruikersvriendelijjke dag/week timer daarop bouwen is mij nooit gelukt.
Ik zal eens kijken wat mogelijk is.

Eisen:
Verwarmen en koelen
Week/dag timers
verbinden met HA
Moet standalone kunnen draaien
Als het kan niet een jaren 90 of diy look hebben

iRacing Profiel

• pgeene
sjimmie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Dat is een mooie extra maar de vraagsteller had DAT nog net niet gevraagd.
Las je statement meer als generiek statement.
Dus de ideale thermostaat voor de Pana en alle Tweakers ;)
Maar inderdaad, poster had dat nog niet genoemd.
Zal thuis eens kijken. Heb volgens mij nog een remote unit pct10 liggen. Kijken hoe de instellingen werken.

• sjimmie
SkullboyNL schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:41:
[...]

Ik zal eens kijken wat mogelijk is.

Eisen:
Verwarmen en koelen
Week/dag timers
verbinden met HA
Moet standalone kunnen draaien
Als het kan niet een jaren 90 of diy look hebben
Zo kan je bezig blijven natuurlijk.
Op een gegeven moment kom je echt op een niveau wat zo specifiek is dat geen enkele fabrikant zich eraan gaat wagen. Dan wordt het simpelweg kiezen tussen DIY of DIN (Do It Not).

EDIT: wat je ook nog kan doen is een kant-en-klare thermostaat gebruiken voor 95% van het werk, en daar met 2 relais zelf HA integratie aan toevoegen. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door sjimmie op 11-07-2022 17:51 ]

• klaashoekstra94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-11 14:55
Nou de kogel is door de kerk, ik heb afgelopen week een 9kW Panasonic Monobloc J serie besteld en een 300L DJG boilervat voor warmtepomp. Maar zit nu nog een beetje te kijken wat ik er verder nog bij moet bestellen. De installateur regelt het leidingwerk dus daar hoef ik niet over in te zitten. Ik moet in ieder geval een 3-weg klep en een temperatuursensor voor in het boilervat begreep ik uit de topic starter. En heb ik ook een kamerthermostaat nodig? En zo ja, is die dan in plaats van het andere kastje wat bij de warmtepomp zit, of moet die er naast hangen? En ik zie dat Panasonic ook een buitentemperatuur sensor verkoopt, is die nodig of zit er ook één in de warmtepomp ingebouwd? Tot slot, ik heb thuis ook Home Assistant draaien en wil vanuit hier uiteindelijk ook de aansturing gaan doen. Dan gelijk maar een Heishamon printje halen, of is dat WiFi kastje van Panasonic zelf wat gebruiksvriendelijker. Alvast bedankt!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07
Even wat klein materiaal besteld in de binnenunit aan te gaan sluiten... 300 euro verder voor wat bochtjes en koppelingen. Maar dan kies ik er wel voor dat ik straks in de nieuwe situatie alles makkelijk kan afsluiten met de nodige kranen.
Maar ik verwacht eigenlijk dat ik vast nog wel iets ben vergeten.
Nu alleen nog die 100KG naar boven zien te krijgen

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• flippy
  • Niet online

flippy

Daffy1982 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:00:
Dag allemaal,

Ik heb enige tijd geleden wat vraagjes gesteld mbt aanschaf van een warmtepomp. Dank nogmaals voor de heldere adviezen die ik toen hier gekregen heb.

Korte samenvatting:
  • 160m2 vloerverwarming verdeeld over 10 groepen met open verdeler en pomp als hoofdverwarming op de BG met 1 extra radiator in keuken).
  • 3 slaapkamers en 1 badkamer waarvan de slaapkamers de radiatoren eigenlijk altijd uit staan ivm verwarming middels de airco's. Totale oppervlakte boven is 124m2.
  • Alles HR++ glas, buitengevelisolatie en dakisolatie. Bouwjaar woning is 2008.
  • Afgelopen jaar huis warm gekregen met 50 graden aanvoertemp ketel
Inmiddels staat een 12kw t-cap in bestelling sinds eind mei dus verwacht zeker niet voor het einde van het jaar voorzien te zijn.

Echter met het continu blijven volgen van dit topic is toch enige twijfel toegeslagen over het formaat van die warmtepomp.

Ik heb zowel de koevlaas methodiek obv historisch gasverbruik gebruikt alsmede obv graaddagen.
  • Koevlaas methode komt uit op 11,63kw
  • Graaddagen methode komt uit op 9,5kw ( daarbij over een heel jaar gekeken)
Soms denk ik is die 12kw dan te groot.....anderzijds denk ik is die 9kw dan te klein?

Mijn initiële gevoel zegt dat ik de warmte wel kwijt kom omdat ik doorgaans de afgelopen 2 jaar boven geen radiatoren open had staan ivm verwarmen via de airco's maar dat ik deze radiatoren wel weer open kan draaien om te zorgen dat de pomp zijn warmte kwijt kan maar is die aanname terecht?

Anderzijds denk ik dat de 9kw voor een groot deel van het jaar wel toereikend zou zijn maar wat als je net die horrorwinter krijgt met een week lang -10 wat zou ik dan als backup kunnen gebruiken?

Ik heb wel de optie gehoord om 2 pompen in cascade te zetten maar dan vind ik het systeem wellicht wat complex worden, ook met het oog op verkoopbaarheid

Mag ik jullie eens vragen welke afweging je zou maken en wat je dan nog aan gegevens zou willen hebben om een knoop door te hakken? Alvast mijn grote dank!
die 12kw is te groot. maximaal een 9. zoizo ga je niet zoveel kwijtraken in je vloer. zeker als je de stap maakt naar een gesloten verdeler en je radiatoren die blijven eventueel vervangt voor een T33 indien nodig. die 50 graden ga je natuurlijk niet draaien met vloerverwarming.

en die horrorwinter kom je ook zeker door met een 9kW. helemaal wat wij nederlanders verstaan onder horrorwinter. dat is voor de gebieden waar warmtepompen voor zijn gemaakt gewoon een doordeweekse dag. een tcap heb je ook totaal niet nodig, zonde van je geld.

cascade kan maar met 160m2 ga je dat niet nodig hebben.

• Maurice1066
  • Laatst online: 06:57
de laatste paar dagen zie ik toch wat post en reacties waardoor ik wat twijfels heb of ik wel goed heb gedaan aan een 9kw Tcap (3 fase) te bestellen (nog lang niet binnen.....)

ik had een berekening gedaan online op basis van gas verbruik voor verwarmen (voor de uitbreiding van onze woning ~1050m3) wat uitkwam op ~6,6kW. met de koevlaas kom ik dan op ~6kW. Omdat we er ongeveer 16m2 aanbouwen voor een nieuwe badkamer en kantoortje had ik het idee dat 7kW een beetje op het randje zou zitten. Uiteindelijk dan voor de 9Kw gekozen en besteld.

Maar nu mijn afgifte systeem zodra aanbouw klaar is:
  • beneden ~80m2 VVW, waarvan het meeste op 15cm hoh ligt, bij de voor en achter raampartij op 10cm hoh, in de nieuwe aanbouw ook 10cm hoh.
  • lengte bestaande vloerverwarming is 439m 16x2, in de aanbouw zal ~150m erbij komen
  • inhoud VVW vanaf verdelers ~68L
  • Hal en bijkeuken voorzien van T11 radiatoren 40x90 en 60x90cm
Boven verdieping 40m2
Radiatoren in slaapkamers:
type 20 120x60
type 33 70x50
Type 22 80x50

Zolder heeft een convector, maar die heeft nog nooit aangestaan.

totaal oppervlak ~130m2 en inhoud ~320m3 bouwjaar 1960, broodjes vloer RC3,5 en RC5 voor de aanbouw, dakisolatie 9cn rockwool, overal hr++glas, in aanbouw 2 ramen tripleglas, beneden door uit en aanbouw goed geïsoleerde muren, rest oude spouw vulling( soort schuimzooi, toestand en waarde niet echt bekend.

temperatuur boven hebben we meestal rond de 15°C staan, maar in de toekomst wellicht iets hoger op de kinderkamers als ze daar vaker gaan zijn buiten slapen om.

totaal inhoud van VVW en radiatoren is ~90L. dit zal met aanvoer leidingen, expantievat etc. wellicht net boven de 100liter zitten?

ik wil een 300L SWW boiler (tenzij 200L voldoende zou moeten zijn voor meestal douchen met WTW, we douchen niet heel lang, straks met 14L/m douche uit plafond voor af en toe luxe en een kleine douche op glijstang voor meestal douchen)

Mijn vragen nu:
1. is een 9kW TCAP te groot voor mijn afgifte systeem? zo ja welk alternatief heb ik dan? d

Als ik op de wth site een afgifte berekening doe voor Ta 35° en Tr 30° lijkt het afgegeven vermogen rond de 75Wm2 te liggen? heb ik dat goed? dan zou ik 6kW in de vloer kwijt kunnen.

2. Is de systeem inhoud en opbouw voldoende om zonder buffer te werken?
3. Hoe vaak heb je een defrost? aangezien dit blijkbaar met COP 1 gaat bij een TCAP?

Ik heb de TCAP genomen omdat dit een 3 fase WP is welke dacht ik de load netjes over de fasen verdeelt en ik minder kans heb op problemen als de ovens/was/droog/quooker/compressor etc..tegelijk aan staan.

4. hoeveel stroom trekt een 3fase in de praktijk? en evt een 1 fase?

5. ik ben ook van plan een WTW ventilatie aan te brengen, in hoever gaat dit de WP beïnvloeden voor benodigd vermogen? lees her en der dat dit aanmerkelijk kan schelen?

bij voorbaat sorry voor het wellicht niet heel duidelijk samenhangend verhaal, maar alvast bedankt voor de evt. adviezen of gedachten.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:38
@Maurice1066 Waarom perse een T-cap en niet gewoon een reguliere 9kW 1-fase J serie? Die heeft een minimaal thermisch vermogen van 2500W

Een 1-fase WP verbruikt tijdens defrost (korstondig) ~4000W als hij ook flink aan het element moet. Als je voldoende buffer hebt met je vloerverwarming in beton, dan heb je dat element helemaal niet nodig en zal die rond de 1500W blijven hangen.

Een J-serie verbruik bij een lage Ta zo'n 300W (uit mijn hoofd, mijne staat al een tijdje uit) en in de winter zo'n 1500W als de Ta omhoog gaat.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Maurice1066
  • Laatst online: 06:57
CurlyMo schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:44:
@Maurice1066 Waarom perse een T-cap en niet gewoon een reguliere 9kW 1-fase J serie? Die heeft een minimaal thermisch vermogen van 2500W
Ik heb hem in april besteld, met de info die ik toen tot me heb kunnen nemen en kijkende naar de specs (bv iets betere COP),de verdeling over de 3 fasen en de oplopende levertijden resulteerde in deze keuze.
Ik twijfel nogal eens :|

die 4000W is dan verdeeld over 2 groepen neem ik aan? WP en back up heater?
tnx

• CurlyMo
Maurice1066 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:59:
[...]
tnx
Ja

• Daffy1982
flippy schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:19:
[...]

die 12kw is te groot. maximaal een 9. zoizo ga je niet zoveel kwijtraken in je vloer. zeker als je de stap maakt naar een gesloten verdeler en je radiatoren die blijven eventueel vervangt voor een T33 indien nodig. die 50 graden ga je natuurlijk niet draaien met vloerverwarming.

en die horrorwinter kom je ook zeker door met een 9kW. helemaal wat wij nederlanders verstaan onder horrorwinter. dat is voor de gebieden waar warmtepompen voor zijn gemaakt gewoon een doordeweekse dag. een tcap heb je ook totaal niet nodig, zonde van je geld.

cascade kan maar met 160m2 ga je dat niet nodig hebben.
Dank voor jouw toelichting. Het is inderdaad de bedoeling om te switchen naar een gesloten verdeler. Reden waarom ik toch dacht voor die 12kw te kiezen is omdat ik dan de radiatoren boven open kan laten staan en gewoon rustig mee kan laten draaien zodat alles een beetje een constate temperatuur heeft. Of is het sowieso beter om wanneer er radiatoren hangen te werken met een hogere aanvoertemperatuur en de vv verdeler te laten hangen zoals die nu is?

• CurlyMo
Daffy1982 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Dank voor jouw toelichting. Het is inderdaad de bedoeling om te switchen naar een gesloten verdeler. Reden waarom ik toch dacht voor die 12kw te kiezen is omdat ik dan de radiatoren boven open kan laten staan en gewoon rustig mee kan laten draaien zodat alles een beetje een constate temperatuur heeft. Of is het sowieso beter om wanneer er radiatoren hangen te werken met een hogere aanvoertemperatuur en de vv verdeler te laten hangen zoals die nu is?
Radiatoren gewoon open laten bij de Ta van de vloer. Dan is de afgifte dan wel niet geweldig, maar wel genoeg om lekker zuinig te kunnen draaien en de kou eraf te halen. Eventueel vervang je een paar van die radiatoren om meer afgifte te creëren.

• flippy
  • Niet online

flippy

Daffy1982 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:33:
[...]

nee, je wilt die aanvoer juist zo laag mogelijk krijgen. dus lina recta de vloer in en de rest van je afgifte (de radiatoren) daarop aanpassen. dus eventueel paar dikke T33 ophangen en een fan eronder.

het nut van 12kW strook ook niet met je hogere aanvoer/raditatoren. het vermogen van de buitenunit heeft niks te maken met hoe heet je het water maakt.

• Daffy1982
flippy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:01:
[...]

nee, je wilt die aanvoer juist zo laag mogelijk krijgen. dus lina recta de vloer in en de rest van je afgifte (de radiatoren) daarop aanpassen. dus eventueel paar dikke T33 ophangen en een fan eronder.

het nut van 12kW strook ook niet met je hogere aanvoer/raditatoren. het vermogen van de buitenunit heeft niks te maken met hoe heet je het water maakt.
De totale inhoud van het huis is bijna 1500m3. Omdat alle ruimtes vanwege de architectuur van het huis met elkaar verbonden zijn zonder deuren ( dus open verbinding naar de gang, brug naar overloop en 1e verdieping, vide, plafondhoogte in keuken 7,5 meter en rest van huis 3 meter) maakte dat ik eerder aan de 12 dacht dan aan de 9. Het gasverbruik is op dit moment 2400 kuub per jaar waarbij ik de ketel echt volledig getweaked had en deze enkel nog voor cv gebruikt werd. ( sww gaat al via warmtepomp).

Ik was inderdaad van plan de pomp met een dikke 32 mm direct naar een nieuwe gesloten verdeler te laten gaan en dan daarop een t stuk naar de bestaande cv leidingen.

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-11 21:37
Daarop inhakend, zou je een T33 ophangen of een convector radiator? Het valt me op dat het vermogen van een vergelijkbaar formaat T33 vaak net zo hoog is als een convector. Maar die convector wordt altijd geadverteerd als LTV. Is die T33 bij lage temperaturen veel minder effectief wellicht?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

• FransvWoerkom
Maurice1066 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:59:
[...]

Ik heb hem in april besteld, met de info die ik toen tot me heb kunnen nemen en kijkende naar de specs (bv iets betere COP),de verdeling over de 3 fasen en de oplopende levertijden resulteerde in deze keuze.
Ik twijfel nogal eens :|

tnx
Nee, de backup heater wordt niet gebruikt bij de defrost van de t-cap. Met die 4000W wordt door de compressor het gas verhit.

Als je denkt 6,6kW nodig te hebben, zit je met 7 inderdaad op het randje en met 9 er ver overheen. Ook voor het verwarmen van sww heb je aan 7 of 9 genoeg. Mijn 12kW kan gewoon niet meer dan 9kW kwijt in de grote spiraal van de 300L tank.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
Wouter2403 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:06:
Daarop inhakend, zou je een T33 ophangen of een convector radiator? Het valt me op dat het vermogen van een vergelijkbaar formaat T33 vaak net zo hoog is als een convector. Maar die convector wordt altijd geadverteerd als LTV. Is die T33 bij lage temperaturen veel minder effectief wellicht?
alles is LTV als je er maar genoeg van ophangt. :+ het kan die warmte echt niets schelen of er marketing aanvast zit of niet. hier heb ik een stel antieke radiatoren die geplaatst zijn in een tijd dat LTV nog uitgevonden moest worden, ook die doen het ;) ik zou het goedkoopste pakken (waarschijnlijk T33)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 12-07-2022 13:21 ]

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:35
Op het moment koel ik heel lichtjes het huis met de warmtepomp. Zouden jullie even willen meekijken of ik iets fout doe?

Warmtepomp op 18 graden water
Vloerverwarming 3 verdiepingen allemaal open.

De vloer is parket en niet speciaal geprepareerd voor vloerkoeling. Ik begrijp vanuit mijn Google search dat dit goed gaat zolang de vloer zelf maar niet onder het dauwpunt temperatuur komt. Klopt dit?

Uit de pompsnelheid (1m3/hr)en delta T (2 C) tussen in en uit reken ik zo'n 2kw warmteopname van de vloer op met een verbruik van 300w. Is dit representatief voor deze situatie? (want de cop is dan zeer netjes!)

Hoe doen andere mensen dit? Of wordt dit als veelste link beschouwt?

[ Voor 26% gewijzigd door djoenez op 12-07-2022 14:14 ]

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-11 21:43
Dat is heel prima. En inderdaad boven het dauwpunt blijven. Nu kan dat nog maar vaak echt hartje zomer wordt dat lastiger omdat de warmtepomp niet onder de 20 gr. kan koelen maar het dauwpunt kan groeien.

• dirkdeman
thehog schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:44:
Dat is heel prima. En inderdaad boven het dauwpunt blijven. Nu kan dat nog maar vaak echt hartje zomer wordt dat lastiger omdat de warmtepomp niet onder de 20 gr. kan koelen maar het dauwpunt kan groeien.
Ik laat mijn Home Assistant het dauwpunt in de gaten houden en koel altijd minimaal 0,5C boven de dauwpunttemperatuur. Gaat prima!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:35
dirkdeman schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:46:
[...]

Ik laat mijn Home Assistant het dauwpunt in de gaten houden en koel altijd minimaal 0,5C boven de dauwpunttemperatuur. Gaat prima!
Zou jij kunnen delen hoe je dit doet? Ik hou wel de temperatuur en luchtvochtigheid in de gaten middels wat zigbee units.

• dirkdeman
djoenez schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:54:
[...]

Zou jij kunnen delen hoe je dit doet? Ik hou wel de temperatuur en luchtvochtigheid in de gaten middels wat zigbee units.
Heb je al wel een Heishamon en Home Assistant? Zo ja: ik reken het dauwpunt uit met de volgende berekening:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  #Dewpoint calculation part 1
  - platform: template
    sensors:
      lr_dewpt_gamma:
        friendly_name: "Living Room Dewpoint Input"
        value_template: >-
          {{ log( states('sensor.0x00158d00025ee4ad_humidity')|int / 100 ) + 18.678 * states('sensor.0x00158d00025ee4ad_temperature')|float / (257.14 + states('sensor.0x00158d00025ee4ad_temperature')|float )  }} 

#Dewpoint calculation part 2
  - platform: template
    sensors:
      lr_dewpt:
        friendly_name: "Living room dewpoint"
        unit_of_measurement: '°C'
        value_template: >-
          {{ (257.14 * states('sensor.lr_dewpt_gamma')|float / (18.678 -  states('sensor.lr_dewpt_gamma')|float ))|round(1) }}

Daarmee maak ik een extra sensor die de dewpoint-waarde pakt en er 0,5C bij optelt. Die sensorwaarde push ik naar MQTT-topic Z1_Cool_Request_Temp. Als ik dan mijn warmtepomp op standje koelen zet koel ik altijd nét boven het dauwpunt.

• thehog
Is geen garantie voor het voorkomen natuurlijk omdat de dauwpunt ineens kan stijgen terwijl je vloer nog op de koude temperatuur zit, maar het helpt zeker een heel eind.

• dirkdeman
thehog schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:14:
Is geen garantie voor het voorkomen natuurlijk omdat de dauwpunt ineens kan stijgen terwijl je vloer nog op de koude temperatuur zit, maar het helpt zeker een heel eind.
Zeker, maar de vloer is zó'n trage massa dat deze eigenlijk nooit op het niveau van dauwpunt komt. Nu bijvoorbeeld is de Request Temperature 17C (dauwpunt 16,5C), terwijl de RT nog op 21C zit. En ik ben al de hele dag aan het koelen. Stel dat het dreigt te onweren en het dauwpunt schiet naar 18C dan is de vloer nog steeds warmer. Ik zeg niet dat het nooit kan gebeuren, maar ik heb het nog niet meegemaakt. (En zo wel: we hebben PVC dus het is dan een kwestie van opdweilen, geen man overboord)

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:08
SkullboyNL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:06:
Het leek mij wel handig om te gaan kijken wanneer de bestelde pompen straks binnen gaan komen en ook om bij te houden waar je ongeveer op de wachtlijst staat.

wie het ook leuk vind om bij te houden waar hij/zij op de wachtlijst staat kan onderstaande sheet invullen.
https://docs.google.com/s...RDq8C8SE/edit?usp=sharing
Vandaag heb ik Groene Energie Winkel gebeld en hij heeft op de website een lijstje gezet met de oudste openstaande order per type: https://www.groene-energiewinkel.nl/ daar valt dus wel wat informatie uit te halen.

daarnaast denk ik dat het ook van toegevoegde waarde kan zijn als mensen die al een unit hebben ontvangen de orderdatum en leverdatum toevoegen :)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-11 14:56
Zijn er meer mensen die problemen hebben met het opwarmen van hun externe boiler. Zelf heb ik een WC07J3E5 en hierbij valt mij op dat deze het water verwarmt tot 60 graden en dan stopt, de retour temperatuur is dan 54 graden.. Hierdoor krijgt de boiler te weinig tijd om goed op te warmen. Eigenlijk zou je willen dat deze bijvoorbeeld 30 minuten die temperatuur aanhoud zodat de boiler zeker warm genoeg is.

Zijn er toevallig ook mensen die de legionella preventie stand gebruiken om de boiler op te warmen. Heb hier wat mee zitten experimenteren zodat je boiler altijd op het warmste moment van de dag wordt opgewarmd. Echter lijkt dit niet lekker te werken. Al zou dat kunnen door bovenstaand probleem.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Wouter2403
LinuZZ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:54:
[...]

Vandaag heb ik Groene Energie Winkel gebeld en hij heeft op de website een lijstje gezet met de oudste openstaande order per type: https://www.groene-energiewinkel.nl/ daar valt dus wel wat informatie uit te halen.

daarnaast denk ik dat het ook van toegevoegde waarde kan zijn als mensen die al een unit hebben ontvangen de orderdatum en leverdatum toevoegen :)
Oef, ik dacht nog op het lijstje vrij vroeg te zijn geweest met bestellen, maar ik zie dat de door mij bestelde 9kW al sinds januari niet meer geleverd is...

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-11 19:41
Vandaag van groene energie winkel toevallig een mailtje gehad;

Van de warmtepomp kan ik helaas nog geen leverdatum geven. Er zijn deze week
eindelijk 2 stuks 12kW T-CAP, zoals jij die had besteld, geleverd maar die waren nog
voor openstaande orders uit oktober en er staan er nog meer open vanaf november.

Maar geduldig wachten 😅

PVOutput

• dirkmuis
Wouter2403 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:36:
[...]

Oef, ik dacht nog op het lijstje vrij vroeg te zijn geweest met bestellen, maar ik zie dat de door mij bestelde 9kW al sinds januari niet meer geleverd is...
Dan ben ik blij dat ik boven jou op het lijstje sta _/-\o_

• Wouter2403
dirkmuis schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Dan ben ik blij dat ik boven jou op het lijstje sta _/-\o_
Er net op gezet? Ik zie je tweakers username er niet op staan?

• natural colour
  • Laatst online: 19:21
davevleugel schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:42:
Vandaag van groene energie winkel toevallig een mailtje gehad;

Van de warmtepomp kan ik helaas nog geen leverdatum geven. Er zijn deze week
eindelijk 2 stuks 12kW T-CAP, zoals jij die had besteld, geleverd maar die waren nog
voor openstaande orders uit oktober en er staan er nog meer open vanaf november.

Maar geduldig wachten 😅
Had je al betaald via webshop/ ideal? gegarandeerd dat er prijsverhogingen aankomen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• thehog
MrNOnamE schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:14:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met het opwarmen van hun externe boiler. Zelf heb ik een WC07J3E5 en hierbij valt mij op dat deze het water verwarmt tot 60 graden en dan stopt, de retour temperatuur is dan 54 graden.. Hierdoor krijgt de boiler te weinig tijd om goed op te warmen. Eigenlijk zou je willen dat deze bijvoorbeeld 30 minuten die temperatuur aanhoud zodat de boiler zeker warm genoeg is.

Zijn er toevallig ook mensen die de legionella preventie stand gebruiken om de boiler op te warmen. Heb hier wat mee zitten experimenteren zodat je boiler altijd op het warmste moment van de dag wordt opgewarmd. Echter lijkt dit niet lekker te werken. Al zou dat kunnen door bovenstaand probleem.
Warmer kan hij gewoon niet. Als de retour hoger wordt kan de warmtewisselaar z'n warmte niet meer kwijt, vandaar dat hij stopt. Legionalla programma gebruik ik niet vanuit de panasonic zelf. Ik stuur zelf de temperatuur (DHW setpoint) aan zodra ik een legionelle programma wil draaien. En zelfde kan je prima gebruiken door op jouw moment de temperatuur te verhogen. Dan pakt hij automatisch het elektrisch element van de boiler (external heaeter) er bij om de hogere temperaturen te halen (mits aanwezig en dusdanig aangesloten en ingesteld).

• dirkmuis
Wouter2403 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:04:
[...]

Er net op gezet? Ik zie je tweakers username er niet op staan?
Nee mijn order is niet daar geplaatst, maar wel voor jou (qua tijd) :9

• FransvWoerkom
MrNOnamE schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:14:

Als je een anti-legionella run programmeert in het installateursmenu heb je de mogelijkheid om de dag van de week, de tijd, de temperatuur én de tijdsduur dat hij die temperatuur moet volhouden in te stellen. De laatste kan van 5 minuten tot een uur. Dan moet de hele tank toch wel heet zijn.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:15
@MrNOnamE welke tanksensor gebruik je? Ik had eerst een zelfbouw, maar deze week teveel af. Dus deze gaf wel 60 aan, maar was eigenlijk lager, waardoor retour ook maar tot 54 kwam ofzo.
Nu zie ik de retour ook boven de 60 graden komen. Kijk eens welke instellingen je gemaakt hebt die @FransvWoerkom hierboven aangeeft. Bij mij moet hij 30 minuten tot 62 graden komen volgens mij.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-11 11:33

Rzaan

Altijd zoekende

ranjo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:16:
[...]

Ik woon in dezelfde regio en heb eigenlijk geen Panasonic installateur kunnen vinden, op eentje na die perse met buffervaten wilde werken en alleen Panasonic boilervaten. Dus heb het monoblock maar zelf besteld en kijk tegen die tijd wel hoe ik het ga doen. Misschien begin ik wel voor mezelf met een KVK inschrijving.
Ik woon ook in deze regio.
Waar heb je hem besteld.
Denk dat ik dat ook vast ga doen namelijk.
Hebben is hebben.

Ik zat zelf aan de https://www.groene-energiewinkel.nl/ in Tilburg te denken.

Edit: Zie nu pas de levertijden... WTF!?!

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 13-07-2022 16:04 ]

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 10:39
dirkdeman schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:07:
[...]

Zeker, maar de vloer is zó'n trage massa dat deze eigenlijk nooit op het niveau van dauwpunt komt. Nu bijvoorbeeld is de Request Temperature 17C (dauwpunt 16,5C), terwijl de RT nog op 21C zit. En ik ben al de hele dag aan het koelen. Stel dat het dreigt te onweren en het dauwpunt schiet naar 18C dan is de vloer nog steeds warmer. Ik zeg niet dat het nooit kan gebeuren, maar ik heb het nog niet meegemaakt. (En zo wel: we hebben PVC dus het is dan een kwestie van opdweilen, geen man overboord)
Bij mij wel en juist door die trage massa is het water dan zonder ventilator niet meer weg te krijgen. Wp op verwarmen was toen de enige optie! Als je een aantal dagen koelt zakt die RT uiteindelijk wel, dat hoort bij een hittegolf. Ben zo blij met mijn lucht/lucht Wp. Hele dag tussen de 24 en de 23,8 met een vochtigheid van 53%, zoveel meer comfort dan koelen met water. Geen grondmist meer in de onderste 30cm.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wij hebben sinds kort een huis dat in 1980 opgeleverd werd.
Op dit moment zit er dubbel glas en vloerverwarming in, maar alles is van de 1ste generatie.

Wij willen ons huis gaan moderniseren: Nieuwe kunststof kozijnen met triple glas.
Huidige vloer er (waarschijnlijk helemaal) uit en dan nieuwe vloer van schuimbeton.
Daarbovenop nieuwe VV.
WTW-ventilatie.
Warmtepompboiler voor SWW.
Zolder isoleren.

Het jaarlijkse historische gasverbruik ligt rond de 2.400 m³.
Maar dit lijkt me minder relevant omdat we bija alle isolatie gaan aanpakken.

Dit zijn onze plannen:
Afgiftesysteem
- 75 m² vloerverwarming beneden: woonkamer, eetkamer, keuken allemaal in 1 ruimte + bijkeuken.
- Boven ± 11 m² vloerverwarming badkamer.
- Verder nergens radiatoren meer (verwarming elders via airco en een incidenteel infraroodpanel)
SWW:
Bad/Douche via de Warmtepompboiler.
Keuken alleen via Quooker.

Welke Panasonic zou voor ons geschikt zijn?

Met Koevlaas formule kom ik uit op 8.5 kW.
Maar dat is als er nog niks geïsoleerd is.
Kan ik toch gewoon voor een 9 kW gaan, of is een 7kW toch beter in onze situatie?

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 13-07-2022 18:57 ]

• .Jeroen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-11 07:47
Rzaan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:41:
[quote]Rzaan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:09:

Met Koevlaas formule kom ik uit op 8.5 kW.
Maar dat is als er nog niks geïsoleerd is.
Kan ik toch gewoon voor een 9 kW gaan, of is een 7kW toch beter in onze situatie?
Inhoudelijk nog geen antwoord maar mocht je voor de 9 willen gaan, ik zag hem toevallig op rij-afstand van NL weer op voorraad staan.

https://www.immotecshop24...-Kompakt-TYP-WH-MXC09J3E8

Edit: ik dacht dat het minimum vermogen ook dicht bij elkaar ligt van de 7 en 9 maar daar kunnen anderen denk ik meer over zeggen.

[ Voor 17% gewijzigd door .Jeroen op 13-07-2022 18:54 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

de 7 en 9 hebben zelfde minium dus daar hoef niet druk om te maken. de 9 is natuurlijk wel duurder.

met de hoeveelheid vloer die je neerlegt zal een 5 al genoeg zijn voor normaal gebruik. waarschijnlijk zal hoge verbruik zijn vanwege het slechte lopen van je CV op vloerverwamring en eventueel warmwater gebruik.
ik zou wel serieus kijken of je niet je warm water apart regelt via een warmtepompboiler. dat maakt je installatie een stuk simpeler en met dubbel subsidie vangen kost het evenveel.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 13-07-2022 19:22 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:21:
de 7 en 9 hebben zelfde minium dus daar hoef niet druk om te maken. de 9 is natuurlijk wel duurder.

met de hoeveelheid vloer die je neerlegt zal een 5 al genoeg zijn voor normaal gebruik. waarschijnlijk zal hoge verbruik zijn vanwege het slechte lopen van je CV op vloerverwamring en eventueel warmwater gebruik.
ik zou wel serieus kijken of je niet je warm water apart regelt via een warmtepompboiler. dat maakt je installatie een stuk simpeler en met dubbel subsidie vangen kost het evenveel.
Ik kan je verhaal niet helemaal volgen.
Denk dat je haast had :)

Voor het warme water in de douches ga ik ook een WarmtePompBoiler installeren.
(had ik ook geschreven, maar ik zei al: Haast waarschijnlijk)
Warm water in de keuken komt via de Quooker.

Dus de Panasonic Warmtepomp zal alleen maar voor de VloerVerwarming worden gebruikt.
Je stukje daarover begreep ik niet helemaal.
Kun je dit nog wat toelichten?

EDIT: Het huis is ± 240 m² groot en werd de laatste 10 jaar bewoond door een ouder stel en daarna door de weduwnaar.
Ik denk dat het jaarlijkse verbruik 2.400 m³ gas is.
Dan ga ik er vanuit dat daar 1.800 m³ voor verwarming is gebruikt.
Dit komt ook wel een beetje overeen met gemiddeld gasverbruik in een huis van die grootte.

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 13-07-2022 19:43 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:30:
Dus de Panasonic Warmtepomp zal alleen maar voor de VloerVerwarming worden gebruikt.
Je stukje daarover begreep ik niet helemaal.
Kun je dit nog wat toelichten?
ik zag het woord quooker staan en dan check ik al half uit. :z

probleem van een grote warmtepomp is dat je ook veel afgifte moet hebben. immers heeft 9 of zelfs 12kW aan warmtepomp leuk zijn maar als je vloer/afgiftesysteem maar 4~5kW kwijt kan raken is de rest van die kilowattjes die je hebt gekocht voor een hogere prijs nutteloos natuurlijk. ook krijg je elke keer dat de machine aangaat dat hij vol gas gaat optoeren naar zijn limiet totdat de temperauur bereikt is enkele minuten later. dat is gewoon zonde geld en ongewenst gedrag. immers merk je toch niet of de WP 3 minuten bezig is om op gang te komen of 6 minuten.

met zo'n relatief kleine vloer ga je gewoon niet 9kW ingedrukt krijgen tenzij je de temperatuur zo hoog zet van het water dat je schoenen vastsmelten aan de vloer.
mede omdat je warm water apart doet kan de WP gewoon constant draaien en kan je makkelijk met een slag kleiner uit omdat die niet steeds de vloerverwarming moet "inhalen" als hij 2 uur bezig is geweest met warm water maken.

ik zou niet blind staren naar je oude CV verbruik. dat soort verbruikcijfers zie je snel als je een systeem hebt die gewoon niet tof draait.

met dat opperlvakte zit je al op ~65Wm/2. dat is al vrij stevig. meer productievermogen is in dat opzicht nutteloos.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 13-07-2022 19:42 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.