de laatste paar dagen zie ik toch wat post en reacties waardoor ik wat twijfels heb of ik wel goed heb gedaan aan een 9kw Tcap (3 fase) te bestellen (nog lang niet binnen.....)
ik had een berekening gedaan online op basis van gas verbruik voor verwarmen (voor de uitbreiding van onze woning ~1050m3) wat uitkwam op ~6,6kW. met de koevlaas kom ik dan op ~6kW. Omdat we er ongeveer 16m2 aanbouwen voor een nieuwe badkamer en kantoortje had ik het idee dat 7kW een beetje op het randje zou zitten. Uiteindelijk dan voor de 9Kw gekozen en besteld.
Maar nu mijn afgifte systeem zodra aanbouw klaar is:
- beneden ~80m2 VVW, waarvan het meeste op 15cm hoh ligt, bij de voor en achter raampartij op 10cm hoh, in de nieuwe aanbouw ook 10cm hoh.
- lengte bestaande vloerverwarming is 439m 16x2, in de aanbouw zal ~150m erbij komen
- inhoud VVW vanaf verdelers ~68L
- Hal en bijkeuken voorzien van T11 radiatoren 40x90 en 60x90cm
Boven verdieping 40m2
Radiatoren in slaapkamers:
type 20 120x60
type 33 70x50
Type 22 80x50
Zolder heeft een convector, maar die heeft nog nooit aangestaan.
totaal oppervlak ~130m2 en inhoud ~320m3 bouwjaar 1960, broodjes vloer RC3,5 en RC5 voor de aanbouw, dakisolatie 9cn rockwool, overal hr++glas, in aanbouw 2 ramen tripleglas, beneden door uit en aanbouw goed geïsoleerde muren, rest oude spouw vulling( soort schuimzooi, toestand en waarde niet echt bekend.
temperatuur boven hebben we meestal rond de 15°C staan, maar in de toekomst wellicht iets hoger op de kinderkamers als ze daar vaker gaan zijn buiten slapen om.
totaal inhoud van VVW en radiatoren is ~90L. dit zal met aanvoer leidingen, expantievat etc. wellicht net boven de 100liter zitten?
ik wil een 300L SWW boiler (tenzij 200L voldoende zou moeten zijn voor meestal douchen met WTW, we douchen niet heel lang, straks met 14L/m douche uit plafond voor af en toe luxe en een kleine douche op glijstang voor meestal douchen)
Mijn vragen nu:
1. is een 9kW TCAP te groot voor mijn afgifte systeem? zo ja welk alternatief heb ik dan? d
Als ik op de wth site een afgifte berekening doe voor Ta 35° en Tr 30° lijkt het afgegeven vermogen rond de 75Wm2 te liggen? heb ik dat goed? dan zou ik 6kW in de vloer kwijt kunnen.
2. Is de systeem inhoud en opbouw voldoende om zonder buffer te werken?
3. Hoe vaak heb je een defrost? aangezien dit blijkbaar met COP 1 gaat bij een TCAP?
Ik heb de TCAP genomen omdat dit een 3 fase WP is welke dacht ik de load netjes over de fasen verdeelt en ik minder kans heb op problemen als de ovens/was/droog/quooker/compressor etc..tegelijk aan staan.
4. hoeveel stroom trekt een 3fase in de praktijk? en evt een 1 fase?
5. ik ben ook van plan een WTW ventilatie aan te brengen, in hoever gaat dit de WP beïnvloeden voor benodigd vermogen? lees her en der dat dit aanmerkelijk kan schelen?
bij voorbaat sorry voor het wellicht niet heel duidelijk samenhangend verhaal, maar alvast bedankt voor de evt. adviezen of gedachten.