WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hahaha.flippy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:40:
[...]
ik zag het woord quooker staan en dan check ik al half uit.
Hoe reken ik dit om naar hoe groot mijn Panasonic zou moeten zijn?flippy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:40:
met dat opperlvakte zit je al op ~65Wm/2. dat is al vrij stevig. meer productievermogen is in dat opzicht nutteloos.
Voor mij beetje abracadabra.
Kinderen zijn er niet en komen er ook niet (tenminste...)Andrehj schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:53:
[...]
@Rzaan heeft het over 75 + 11 = 86 m². De vloerverwarming zal vast HoH 10cm worden gelegd (is aan te raden in bestaande woningen). Dan kun je tot 100 W/m² kwijt. Daarmee lijkt een 9 kW WP best mogelijk.
Zeker als het minimum vermogen toch hetzelfde is zou ik altijd voor die 9 kW gaan.
Bovendien zal hij er tzt achter komen dat kinderen gaan klagen dat het in hun kamer te koud is om er te studeren. Dan ligt het plaatsen van een fancoil of radiator met fans voor de hand. Dan is het wel lekker als de WP daar genoeg vermogen voor heeft.
Wel logees en soms ook voor langere tijd.
Bij de VV ben ik inderdaad van plan om HoH 10 cm aan te houden.
Denk nog aan wandverwarming gedeeltelijk op de badkamer.
Op elke slaapkamer en kantoortje komt een airco die we ook voor verwarming willen gebruiken.
doorgaans zit je rond de 50W/m2 wel goed als het beetje tof geisoleerd is.Rzaan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:54:
Hoe reken ik dit om naar hoe groot mijn Panasonic zou moeten zijn?
Voor mij beetje abracadabra.
aantal watten uit je WP delen door aantal vierkante meters.
bij 9kW zou je dus bij ~85m2 uitkomen op 105W/m2. dan zal wat je sokken/schoenen moeten geven aan je huisdieren. al zou ik dan eerder de optie aanhouden om een fancoil in tactische ruimtes (kleine slaapkamers bijvoorbeeld) te plaatsen. immers doet vloerverwarming relatief weinig onder kasten en zo. al ben ik zelf voorstander van aircos in slaapkamers.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 13-07-2022 19:59 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Op de slaapkamers en andere ruimtes komt airco voor de verwarming.flippy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:59:
al zou ik dan eerder de optie aanhouden om een fancoil in tactische ruimtes (kleine slaapkamers bijvoorbeeld) te plaatsen. al ben ik zelf voorstander van aircos in slaapkamers.
Het blijft natuurlijk een huis uit 1980.flippy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:59:
doorgaans zit je rond de 50W/m2 wel goed als het beetje tof geisoleerd is.
Aan muurisolatie zal ik niet veel meer kunnen doen.
Ik overweeg om de hele vloer eruit te halen.
Maar het zou ook kunnen dat ik alleen bovenste laag weghaal, tot aan het piepschuim.
En dan de 10 cm piepschuim vervang door 10 cm PIR en dan weer beton erop.
Overdrijven is ook een vak.flippy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:59:
bij 9kW zou je dus bij ~85m2 uitkomen op 105W/m2. dan zal wat je sokken/schoenen moeten geven aan je huisdieren.
Vul het maar eens in op
http://www.garagebau.de/rechner/fusbodenheizung#res
Dan zie je dat bij continu 100W/m² in de vloer stoppen deze alsnog maar 29 graden warm wordt (in het geval van tegels).
Dat lijkt me in dat uitzonderingsgeval (gemiddelde etmaaltemperatuur van -10) niet echt een groot probleem.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Pendelen doet een WP (of airco) als ie minder moet leveren dan zijn minimum vermogen.Rzaan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:29:
@Andrehj Is het zo dat ik met de 9 kW meer kans op pendelen zou hebben?
Panasonic heeft een aantal monoblocks (5, 7 en 9 kW) die dezelfde compressor (en dus hetzelfde minimum vermogen) hebben.
In dit geval is het antwoord dus "nee".
Overigens heeft een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA (split) ongeveer hetzelfde modulatiebereik (min en max) als de 9 kW Panasonic monoblock variant.
Dat is best te sturen door je maximaal gevraagde Ta en je flow voldoende te knijpen.flippy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:40:
[...]
ook krijg je elke keer dat de machine aangaat dat hij vol gas gaat optoeren naar zijn limiet totdat de temperauur bereikt is enkele minuten later.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
En het 'optoeren' waar @flippy het over heeft?Andrehj schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:38:
Pendelen doet een WP (of airco) als ie minder moet leveren dan zijn minimum vermogen.
Panasonic heeft een aantal monoblocks (5, 7 en 9 kW) die dezelfde compressor (en dus hetzelfde minimum vermogen) hebben.
In dit geval is het antwoord dus "nee".
ook krijg je elke keer dat de machine aangaat dat hij vol gas gaat optoeren naar zijn limiet totdat de temperauur bereikt is enkele minuten later. dat is gewoon zonde geld en ongewenst gedrag.
Maakt dat nog iets uit in jouw ogen?
Oftewel; je kunt een max temperatuur instellen.
Zo rond stand 4 zou altijd goed moeten zijn;
Je WP gooit hem eerder uit (als het goed is).
Zo niet, dan treed deze beveiliging in werking.
[ Voor 50% gewijzigd door Motorfret op 13-07-2022 23:27 ]
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Dank je wel!Motorfret schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:24:
Droogkook beveiliging.
Oftewel; je kunt een max temperatuur instellen.
Zo rond stand 4 zou altijd goed moeten zijn;
Je WP gooit hem eerder uit (als het goed is).
Zo niet, dan treed deze beveiliging in werking.
Ik heb zelf hier nu 4 warmtepompen van 5 kW staan ( drie draaien en een reserve ).
Nu wil een familielid van me eindelijk ook aan de warmtepomp, maar ja, die zijn nu bijna niet te krijgen.
Dus ( ook door het enorme verbruik van 4000 m3 gas ) maar een 16 kW gekocht.
Nu zie ik dat die even groot is als de 9 kW en 12 kW versie.
Ik neem aan dat die intern hetzelfde zijn, alleen wat andere software.
De vraag is, wat is het minimale vermogen dat die pompen kunnen/moeten leveren?
Bij de T-Cap 9kW is volgens mij 4000-4500 Watt de verwachting. Weet niet zeker of dat voor de 16kW geldt, als je uit gaat van 1/3e zit je eerder aan 5500 Watt.annespruit1980 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:53:
Even een vraag over de 16 kW T-Cap pomp.
Ik heb zelf hier nu 4 warmtepompen van 5 kW staan ( drie draaien en een reserve ).
Nu wil een familielid van me eindelijk ook aan de warmtepomp, maar ja, die zijn nu bijna niet te krijgen.
En zoals in de openingspost gemeld: 4000 kuub zegt op zich nog niet zoveel over vereist vermogen, ligt eerder aan de afgifte
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
Afgifte wordt ook aan gewerkt. Het is een heel oud huis, dus er moeten nog veel radiatoren T33 komen.rbrt schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:45:
[...]
Bij de T-Cap 9kW is volgens mij 4000-4500 Watt de verwachting. Weet niet zeker of dat voor de 16kW geldt, als je uit gaat van 1/3e zit je eerder aan 5500 Watt.
En zoals in de openingspost gemeld: 4000 kuub zegt op zich nog niet zoveel over vereist vermogen, ligt eerder aan de afgifte
Ik had liever net als hier een aantal kleinerepompen gehad, maar die zijn niet te krijgen.
En de energierekening zou volgend jaar waarschijnlijk op 10 a 12.000 komen, dus hij wilde nu dan eindelijk iets doen.
Ik ga dan maar even uit van 5000 W minimale afgifte. Veel, maar in de winter genoeg voor in dat huis.
En er is al een ander deel vorig jaar van nieuwe CV met een aantal radiatoren voorzien, dus dat kan ik ook nog wel koppelen.
Zullen wel dunne buizen hebben, want waarom zou je rekening houden met warmtepompen he....
Dank, maar dat is volgens mij niet een Monobloc zoals ik hem zoek..Jeroen schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:52:
[...]
Inhoudelijk nog geen antwoord maar mocht je voor de 9 willen gaan, ik zag hem toevallig op rij-afstand van NL weer op voorraad staan.
https://www.immotecshop24...-Kompakt-TYP-WH-MXC09J3E8
Edit: ik dacht dat het minimum vermogen ook dicht bij elkaar ligt van de 7 en 9 maar daar kunnen anderen denk ik meer over zeggen.
Daar heeft mijn Mitsubishi geen last van. Die maakt gewoon de gevraagde Ta en doet verder niet moeilijk. De regeling van Panasonic ken ik nietRzaan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:52:
[...]
En het 'optoeren' waar @flippy het over heeft?
ook krijg je elke keer dat de machine aangaat dat hij vol gas gaat optoeren naar zijn limiet totdat de temperauur bereikt is enkele minuten later. dat is gewoon zonde geld en ongewenst gedrag.
Maakt dat nog iets uit in jouw ogen?
Dat is ook niet wat @flippy bedoelt. Het gaat erover hoe die de gevraagde Ta bereikt. De Pana doet dat zonder maatregelen zo snel mogelijk en op vol vermogen. Als je de 9kW hebt, dan doet die dat met 9kW en als je een 5kW doet die dat met 5kW. Terwijl je meestal geen enkele noodzaak hebt om met 9kW in 3 minuten op gewenste Ta te zitten i.p.v. in 6 minuten met 5kW.Andrehj schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:27:
[...]
Daar heeft mijn Mitsubishi geen last van. Die maakt gewoon de gevraagde Ta en doet verder niet moeilijk. De regeling van Panasonic ken ik niet
Mochten er nog anderen zijn die er ook een gekocht hebben, dan kan ik die eventueel mee nemen voor gedeelde kosten.
Ik ga niet wachten of iets dergelijks, dus morgen laad ik er een in rond 12 uur, en eventueel een of meerdere anderen.
Niet dat er zoveel over zijn natuurlijk, geloof dat hij alleen nog een 9 heeft staan.
Jij hebt ook vast mijn post gelezen met de vraag over welke Panasonic Monobloc voor mij het geschikst zou zijn.CurlyMo schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:44:
[...]
Dat is ook niet wat @flippy bedoelt. Het gaat erover hoe die de gevraagde Ta bereikt. De Pana doet dat zonder maatregelen zo snel mogelijk en op vol vermogen. Als je de 9kW hebt, dan doet die dat met 9kW en als je een 5kW doet die dat met 5kW. Terwijl je meestal geen enkele noodzaak hebt om met 9kW in 3 minuten op gewenste Ta te zitten i.p.v. in 6 minuten met 5kW.
Nog effe kort:
Huis 1980
240 m²
Tussen de 80 en 100 m² vloerverwarming
Warm water met Warmtepompboiler en Quooker.
Huis wordt nog geïsoleerd met hr+++, betonvloer (deels vervangen), zolder isoleren, WTW.
Zoals ik het begrijp hebben zowel de 5, 7 en 9 kW allemaal bijna hetzelfde minimale vermogen.
Welke zou jij kiezen in mijn huis?
Wellicht @koevlaas2 en @natural colour ook een gedachte hierover?
[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 14-07-2022 20:48 ]
Volgens mij gewoon 3fase monoblock…Rzaan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:17:
[...]
Dank, maar dat is volgens mij niet een Monobloc zoals ik hem zoek.
Denk dat je gelijk hebt.
Ik was in de war geraakt denk ik door de prijs.
€ 7.285 daar en 'slechts' € 5.640 in Nederland.
Bijzonder, volgens hun website hebben ze de 5kW J-serie ook op voorraad..Jeroen schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:52:
[...]
Inhoudelijk nog geen antwoord maar mocht je voor de 9 willen gaan, ik zag hem toevallig op rij-afstand van NL weer op voorraad staan.
https://www.immotecshop24...-Kompakt-TYP-WH-MXC09J3E8
Edit: ik dacht dat het minimum vermogen ook dicht bij elkaar ligt van de 7 en 9 maar daar kunnen anderen denk ik meer over zeggen.
https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J
De 9, 12 en 16kW t-caps zien er aan de buitenkant hetzelfde uit maar verschillen intern nogal. Niet alleen de software, maar ook stroomvoorziening en compressors. De 12H maakt minimaal 4kW en de andere waarschijnlijk 1/3 van hun maximum vermogen. Als de warmtepomp ter vervanging is van een cv-ketel die er 4000m3 per jaar doorheen joeg met waarschijnlijk een hoge temperatuur en te kleine radiatoren voor een warmtepomp, zou ik me over het minimum vermogen niet druk maken; wel over de radiatoren, de maximum Ta en de grootte van de hoofdzekeringen.annespruit1980 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:53:
Even een vraag over de 16 kW T-Cap pomp.
Vet gedrukt: ?? ; die van mij maakt géén SWW... en sinds ik de wp via Stooklijn het huis laat verwarmen in plaats van Direct verwarmen heeft de wp nooit meer op vollast gedraaid, bij opstarten maakt wel de ventilator kortstondig meer geluid dan bij normaal bedrijf en direct na een defrost om in beide gevallen de lamellen te drogen of te ontdoen van druppels water).CurlyMo schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:44:
[...]
Dat is ook niet wat @flippy bedoelt. Het gaat erover hoe die de gevraagde Ta bereikt. De Pana doet dat zonder maatregelen zo snel mogelijk en op vol vermogen. Als je de 9kW hebt, dan doet die dat met 9kW en als je een 5kW doet die dat met 5kW. Terwijl je meestal geen enkele noodzaak hebt om met 9kW in 3 minuten op gewenste Ta te zitten i.p.v. in 6 minuten met 5kW.
Bij SWW verwarmen zou de wp wel op vollast kunnen draaien.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Panasonic heeft een simpel code-systeem:Rzaan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:46:
[...]
Denk dat je gelijk hebt.
Ik was in de war geraakt denk ik door de prijs.
€ 7.285 daar en 'slechts' € 5.640 in Nederland.
M = monobloc; voor andere typen zie Design Manual 2018; voor de nieuwe R32 typen staat er een J in plaats van een H achter het vermogen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kEqT9NW0K4LYFG4NTyc7CETu.png?f=user_large)
Ok, ik dacht eigenlijk dat het ongeveer hetzelfde was als die 3 en 5 kW versie's die softwarematig verschilde.FransvWoerkom schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:24:
[...]
De 9, 12 en 16kW t-caps zien er aan de buitenkant hetzelfde uit maar verschillen intern nogal. Niet alleen de software, maar ook stroomvoorziening en compressors. De 12H maakt minimaal 4kW en de andere waarschijnlijk 1/3 van hun maximum vermogen. Als de warmtepomp ter vervanging is van een cv-ketel die er 4000m3 per jaar doorheen joeg met waarschijnlijk een hoge temperatuur en te kleine radiatoren voor een warmtepomp, zou ik me over het minimum vermogen niet druk maken; wel over de radiatoren, de maximum Ta en de grootte van de hoofdzekeringen.
Dus niet......
Het is een wat onduidelijke situatie daar, ze hebben recentelijk een cv laten installeren ( uiteraard zonder rekening te houden met een eventuele warmtepomp ) en het verbruik is 4000 m3 afgelopen jaar.
Dat is echter ook nog zonder dat iedere kamer radiatoren heeft.
Ik ga nu eerst twee kamers van grote radiatoren voorzien ( veel afgifte en grote waterinhoud zodat er hopelijk geen voorraadvat nodig is ) en kijken of ik die cv installatie kan aansluiten aan deze.
Ik bedoelde vol vermogen binnen de vrijgegeven frequenties voor verwarmen.natural colour schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:03:
[...]
Vet gedrukt: ?? ; die van mij maakt géén SWW... en sinds ik de wp via Stooklijn het huis laat verwarmen in plaats van Direct verwarmen heeft de wp nooit meer op vollast gedraaid, bij opstarten maakt wel de ventilator kortstondig meer geluid dan bij normaal bedrijf en direct na een defrost om in beide gevallen de lamellen te drogen of te ontdoen van druppels water).
Bij SWW verwarmen zou de wp wel op vollast kunnen draaien.
Waar haal je dat dan uit? Staat toch bij niet leverbaar.Pejdref schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:38:
[...]
Bijzonder, volgens hun website hebben ze de 5kW J-serie ook op voorraad.
https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J
Wel €1100,- duurder geworden sinds maart j.l.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ah, is alweer veranderd zie ik.klump4u schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:30:
[...]
Waar haal je dat dan uit? Staat toch bij niet leverbaar.
Wel €1100,- duurder geworden sinds maart j.l.
Gaan ook als warme broodjes daar.
Hij zei dat er vanochtend 8 waren afgehaald ( geen idee welk type, niet gevraagd ).
De mijne van 16 kW is nu ook niet meer leverbaar, dat was de laatste die hij had volgens hem.
En om te voorkomen dat een update van amazon deze nuttige informatie verloren laat gaan: het gaat om ntc sensors in rvs behuizing van iOVEO Sensor Technology in Potsdam, typenummer 035HP34202.sjigo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:39:
Gisteren de laatste stap van het gas af gemaakt, namelijk de SWW boiler, middels 3-wegklep op de monoblock aangesloten. Ik heb op basis van info uit de startpost deze NTC: https://www.amazon.nl/dp/B088V812R3 gekocht. Scheelt een hoop gesoldeer en ander gepruts, en kost maar een tientje. Hopelijk heeft iemand er iets aan. De bestellink naar sinuss werkt trouwens niet meer.
Welke boiler heb je? hier heb ik een wp boiler staan, die afgelopen 3 maanden 2x een compressor storing heeft gehad die ik met (nu nog wel) via de bediening kan resetten.sjigo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:39:
Gisteren de laatste stap van het gas af gemaakt, namelijk de SWW boiler, middels 3-wegklep op de monoblock aangesloten. Ik heb op basis van info uit de startpost deze NTC: https://www.amazon.nl/dp/B088V812R3 gekocht. Scheelt een hoop gesoldeer en ander gepruts, en kost maar een tientje. Hopelijk heeft iemand er iets aan. De bestellink naar sinuss werkt trouwens niet meer.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dit volg ik niet, heb je het over een boiler met ingebouwde warmtepomp of over een sanitair vat met een (of zonder) warmtespiraal?natural colour schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:14:
[...]
Welke boiler heb je? hier heb ik een wp boiler staan, die afgelopen 3 maanden 2x een compressor storing heeft gehad die ik met (nu nog wel) via de bediening kan resetten.
zelf heb ik een WPB die kuren vertoont die ik op termijn wellicht moet vervangen met een SWW vat of boiler.
[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 17-07-2022 09:27 ]
[EDIT: achterhaald]natural colour schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:24:
Ik vraag aan Sjigo welke SWW boiler hij heeft...
zelf heb ik een WPB die kuren vertoont die ik op termijn wellicht moet vervangen met een SWW vat of boiler.
[ Voor 40% gewijzigd door FransvWoerkom op 17-07-2022 13:31 ]
Ik heb een Nibe PCU-R 120. 120 liter is (voor nu) genoeg omdat we een zuinige douche hebben. Ik heb deze unit voor €175 van Marktplaats gehaald. De driewegklep was bijna even duurnatural colour schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:24:
Ik vraag aan Sjigo welke SWW boiler hij heeft...
Hello,
Thank you for contacting Netatmo Customer Service.
Yes Netatmo Themostat allows you to set the hysteresis from 0.1°C to 2°C.
In PID mode the maximum heating time you can set is 7 minutes, no more.
Thank you.
Frederic
Lead Technical specialist
Ik had de leverancier van Poer gemaild maar daarvan kreeg ik een flauwe mail met de verwijzing naar hun algemene pdf en als we de gewenste specs wilden dat we dan naar professionele thermostaten moesten kijken.dirkmuis schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:25:
In het kader van de thermostaten kwamen we bij de Poer uit geloof ik. Ik kreeg zojuist antwoord van Netatmo:
[...]
Netatmo klinkt dan wel weer goed met 0.1!hier kan je de brochures raadplegen (klik onderaan op de pagina).
temperature controle is 0,3°C
temperatuur instelbaar per 0,5 °C.
Uw gevraagde precisie is voor labotoepassingen en daar zijn andere merken voor.
[ Voor 19% gewijzigd door sjimmie op 18-07-2022 16:02 ]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
The hystersis could be changed from 0.1-1.0 degree.
Die ziet er dan ook nog fatsoenlijk uit. De setpoint is 0,5.
Snap ik het dan goed dat ik deze instel op 20,20.5,21 etc. Dus bijvoorbeeld 20.0 en dat de hysterese ervoor zorgt dat hij schakelt tussen 19.9 en 20.1? En dan moet hij natuurlijk een timer functie hebben zodat hij niet blijft pendelen maar bijvoorbeeld minstens 20 min draait.
CAPTORS AND MEASURES
Temperature (measure):
Range: 0°C to 50°C
Accuracy: ± 0,1°C
Temperature (setpoint):
Setpoint range: 5°C to 30°C
Increment measure: 0.5°C
Units: °C
Nederlands model en ook bij een Nederlandse winkel.
importeur omkopen?Rzaan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:59:
Wat is op dit moment de beste zaak (snelste?) om een Panasonic 5 kW monobloc te kopen?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Panasonic en snelste wordt een moeilijke combinatie helaas :-)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Worden er door jou op dit moment nog warmtepompen uitgeleverd die besteld zijn in 2022? Of is het allemaal wachten op de nieuwe fabriek?Carboy54 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:08:
[...]
Panasonic en snelste wordt een moeilijke combinatie helaas :-)
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Eind deze maand begin volgende maand bestellingen uit februari. Alles is vertraagd. Nu bestellen is leveren eind 2022 begin 2023. De vraag is vele malen groter dan de productie.Wouter2403 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:09:
[...]
Worden er door jou op dit moment nog warmtepompen uitgeleverd die besteld zijn in 2022? Of is het allemaal wachten op de nieuwe fabriek?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Gelukkig hebben wij ieder jaar een stookseizoen :-)Wouter2403 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:12:
Als er begin volgende maand bestellingen uit februari geleverd gaan worden dan heb ik nog hoop op een werkende installatie voor het echte stookseizoen :-).
Alhoewel ik tot "einde dit jaar" heb voor de Pana er is.
Groene-energiewinkel schrijft op de website over het 5kw model:Rzaan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:59:
Wat is op dit moment de beste zaak (snelste?) om een Panasonic 5 kW monobloc te kopen?
* dit model wordt het meest verkocht en geleverd, vooral bij nieuwbouw.
Onze nederlandse Panasonic distributeur heeft er via een andere europese importeur een paar
tegen een hogere prijs kunnen overnemen die tegen een meerprijs (+ € 730) wel sneller kunnen
worden geleverd (zo lang die voorraad strekt).
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ik volg deze discussie met lichte verbazing. Een Wp schakelt niet als een gas gestookte cv. De Wp kent afhankelijk van de gevolgde instelling, bijvoorbeeld een stooklijn, een eigen protocol. Aan betekent zelden dat de Wp direct gaat draaien als de thermostaat aan zegt. Uit is wel uit. Begin nu eens met het installeren van de Wp en uitzoeken welk protocol in jouw situatie voldoet. Als dan blijkt dat daar nog een externe thermostaat bij nodig is, weet je in ieder geval wat dat ding voor jouw situatie geacht wordt te doen.dirkmuis schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:14:
[...]
Die ziet er dan ook nog fatsoenlijk uit. De setpoint is 0,5.
Snap ik het dan goed dat ik deze instel op 20,20.5,21 etc. Dus bijvoorbeeld 20.0 en dat de hysterese ervoor zorgt dat hij schakelt tussen 19.9 en 20.1? En dan moet hij natuurlijk een timer functie hebben zodat hij niet blijft pendelen maar bijvoorbeeld minstens 20 min draait.
[...]
De gasgestookte cv met slimme thermostaat kende natuurlijk ook al zulke protocollen, maar die kwamen uit de thermostaat, nu komen ze uit de Wp. De lage temperatuur maakt het leerproces nog wat extra boeiend.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Maar als jij zegt dat het zonder kan dan ben ik benieuwd naar de uitleg, welke temperatuursensor zit dan waar?
Dit is wat ik doe. Temperatuurvoeler met IFTTT en WiFi relaisdirkmuis schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:53:
Dat een externe thermostaat handig is, is natuurlijk allang boven water gekomen. En de verwachtte specs ook. Ik zit niet voor de lol specificaties te vergelijken.
Maar als jij zegt dat het zonder kan dan ben ik benieuwd naar de uitleg, welke temperatuursensor zit dan waar?
t.oswald in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik dacht trouwens dat de tado niet de beste was....
Lezen is ook een kunst. Ik gebruik Tado als temperatuurvoeler, niet als thermostaat! Is als thermostaat 100% ongeschikt omdat ie “slim” wil blijven. Voor de Wp heb je een domme aan/uit thermostaat nodig. De Wp zorgt voor het slimme stuk.dirkmuis schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:22:
Maar dan moet je dus wel enig verstand van zaken hebben. Een wifi relais, ifttt etc.. is daar een jip en janneke handleiding van dan?
Voor een Jip en Janneke Wp moet je niet op dit forum zijn. Dat kan wel, maar dan laat je alles over aan de Wp en zorgt een goed passende stooklijn en een goed afgeregeld afgiftesysteem meestal voor de juiste werking. Hier zitten mensen die met “meestal” geen genoegen nemen.
[ Voor 20% gewijzigd door t.oswald op 18-07-2022 23:44 ]
Ik heb IFTTT gebruikt voor mijn bivalente besturing in het verleden in combinatie met buitentemperatuur via IFTTT maar vaak onbetrouwbaar helaas. Over thermostaten raak je niet uitgepraat Dirk :-)dirkmuis schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:22:
Maar dan moet je dus wel enig verstand van zaken hebben. Een wifi relais, ifttt etc.. is daar een jip en janneke handleiding van dan?
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 18-07-2022 23:45 ]
Ben ik niet met je eens. IFTTT werkt momenteel prima. Gebruikt het voor de CN4 schakeling, automatisch shiften en ook voor mijn Daikin airco.Carboy54 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:43:
[...]
Ik heb IFTTT gebruikt voor mijn bivalente besturing in het verleden in combinatie met buitentemperatuur via IFTTT maar vaak onbetrouwbaar helaas. Over thermostaten raak je niet uitgepraat Dirk :-)
Was wel 3 jaar geleden.t.oswald schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:47:
[...]
Ben ik niet met je eens. IFTTT werkt momenteel prima. Gebruikt het voor de CN4 schakeling, automatisch shiften en ook voor mijn Daikin airco.
Als ik dus aan de slag wil met ifttt allerlei smart home tooling en apps ben ik welkom op een tweakers forum maar zodra ik op zoek ben naar de best passende out of the box thermostaat voor een warmtepomp zit ik hier verkeerd.
Vreemd. 90% van de mensen wilt dat het gewoon werkt zonder al die tools. De tools moet je snappen, onderhouden, updaten.
En eerlijk, ik heb wel betere dingen te doen. Als it'er krijg ik het vast werkend.
Het systeem heb ik aangelegd met 32 mm uponor. 100 m2 vloer verwarming. 300 liter warmwater tank.
Gezien het feit er geen warmte vraag is in de woning verwarm ik momenteel alleen de warmwater tank. Het systeem draait nu twee dagen. Vanavond kreeg ik fout melding h98. Wat kan ik hier aan doen?
Zeldzaam model. Heb je de Service Manual al?Nieboer40 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:23:
Na het doornemen van de informatie op dit forum besloten om zelf een warmtepomp te installeren. Het betreft type WH-MXC09h3E5.
Het systeem heb ik aangelegd met 32 mm uponor. 100 m2 vloer verwarming. 300 liter warmwater tank.
Gezien het feit er geen warmte vraag is in de woning verwarm ik momenteel alleen de warmwater tank. Het systeem draait nu twee dagen. Vanavond kreeg ik fout melding h98. Wat kan ik hier aan doen?
https://panasonic-klime.r..._12%20E5%20serv%20man.pdf
Op blz. 161 staat hoe je deze fout kunt oplossen. Het lijkt met onvoldoende waterstroming te maken hebben waardoor het gas achter de compressor te heet wordt en de druk boven de 4MPa (40bar) komt. Misschien lucht in het systeem of te lage stroming of hij kan z'n warmte niet kwijt aan de tank. Wat bedoel je met ... twee dagen...verwarmen tank? De tank is in een uur op temperatuur. Dan gaat hij toch uit?
Tja en als de vrouw thuis is en manlief aan het skiën en alles uit valt wil je graag ook tot die 90% behoren. Zeker als je later thuis komt. KISS dus.dirkmuis schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:56:
Toch wel een bijzondere opmerking.
Als ik dus aan de slag wil met ifttt allerlei smart home tooling en apps ben ik welkom op een tweakers forum maar zodra ik op zoek ben naar de best passende out of the box thermostaat voor een warmtepomp zit ik hier verkeerd.
Vreemd. 90% van de mensen wilt dat het gewoon werkt zonder al die tools. De tools moet je snappen, onderhouden, updaten.
En eerlijk, ik heb wel betere dingen te doen. Als it'er krijg ik het vast werkend.
Mocht je dus op korte termijn aan de gang willen / niet te veel geld kwijt willen zijn, dan zul je het moeten doen met het advies dat je hier krijgt.
Edit:
@CurlyMo @Carboy54 100% mee eens, dat helpt de situatie ook niet bepaald. Grootste voordeel als je daar toch mee in zee zou gaan, is dat je de verantwoordelijkheid (hopelijk) (deels) op de installateur kunt afschuiven.
[ Voor 16% gewijzigd door Bra-Jo op 19-07-2022 09:40 ]
Nomen nescio
En dan vaak niet eens om drukte, maar vanwege het grote gebrek aan kennis.Bra-Jo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:49:
moeilijk beschikbaar.
Mijn ervaring is dat de gemiddelde installateur minder kennis van zaken heeft als het over warmtepompen gaat dan de gemiddelde tweaker. En heel vaak zelf thuis geen wp heeft staan voor de praktijk ervaring.Bra-Jo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:49:
@dirkmuis Ik snap jeIk zit er een beetje tussenin: ik wil me er best wat in verdiepen, met hulp van alle kennis hier op het forum, maar het liefst zou ik ook gewoon een plug en play oplossing neerhangen. Die optie is er denk ik ook wel: huur een installateur in. Die kan je adviseren, het spul voor je plaatsen en instellen, je kunt hem bellen als je er niet uitkomt of als het niet werkt. Nadeel: is duur en moeilijk beschikbaar.
Mocht je dus op korte termijn aan de gang willen / niet te veel geld kwijt willen zijn, dan zul je het moeten doen met het advies dat je hier krijgt.
Carboy54 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:31:
[...]
Mijn ervaring is dat de gemiddelde installateur minder kennis van zaken heeft als het over warmtepompen gaat dan de gemiddelde tweaker. En heel vaak zelf thuis geen wp heeft staan voor de praktijk ervaring.
Dus ik zal niet zeggen dat ik nooit met al die apps en tools ga knutselen, maar in de basis moet het gewoon werken. En als er dan een thermostaat is die dit 90% uit handen neemt, dan neem ik die 10% voor lief. Dat probleem heb je met de ketel ook.
Qua thermostaten lijken dus de Netatmo, de Emos P5623 en de Poer(eco) aan deze wensen te voldoen. Deze uitspraak baseer ik dan op mijn basic kennis, dus een expert zal en een kanttekening bij plaatsen.
De ene poer is de andere niet?
Ik had de leverancier op bol.com (poereco) teruggezocht op internet en kwam bij https://www.poereco.be/ uit.
Wie heb jij gecontact? En is dat dan wel hetzelfde apparaat als die op bol.com?
https://www.poersmart.com/datesheet/sjimmie schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:41:
[...]
De ene poer is de andere niet?
Ik had de leverancier op bol.com (poereco) teruggezocht op internet en kwam bij https://www.poereco.be/ uit.
Wie heb jij gecontact? En is dat dan wel hetzelfde apparaat als die op bol.com?
Toen ik begon zag ik wel dat de temperatuur in huis minder hard steeg dan ervoor.
Ik zat net een uur in huis met iemand die me interviewde (over hoe mensen gemotiveerd kunnen om van het gas af te komen) en toen liep de temperatuur in huis nog wat harder op en nu ik weer alleen ben loopt die weer minder hard op.
Zoals ik het nu zie, wordt het niet zozeer kouder in huis maar wordt de temperatuurstijging wel geremd.
Inmiddels een beetje ondergesneeuwd door alle andere berichten. Iemand hier nog suggesties?Burnd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:31:
[...]
Zou het dan het beste werken om:Als dat klopt dan heb ik nodig:
- Warmtepomp weersafhankelijk te regelen
- Tado (bedraad ) in woonkamer aansluiten op Panasnonic regelaar --> werkt dat dan 'out of the box' of moet ik dan via een omweg met ITTT gaan werken?
- Eventueel een draadloze temperatuur sensor boven in een van de slaapkamers, met een tado radiator knop op de vloerverdeler boven, die alle groepen boven dan dus dichtknipt of open zet als de draadloze temperatuur sensor om warmte (of koude?) vraagt?
- extern contact vloerverdeler boven, groep van de badkamer, die er voorzorgt dat als de panasonic gaat koelen, de betreffende groep van de badkamer dicht gaat? --> hoe werkt dat dan, wat moet ik gebruiken om te doen?
Begane grond:
- 1 tado thermostaat (bedraad)
- 1 tado radiator knop voor vloerverdeler beneden?
- 1e verdieping:
- 1 tado draadloze thermostaat
- 1 tado radiatorknop voor vloerverdeler boven
- 1 extern contact die de groep van de badkamer dichtzet als er koude gevraagd wordt --> wat voor apparaten zijn hier voor?
Toen ik een offerte opvroeg voor de vloerverwarming kwamen ze daar met Honeywell evohome. Kan dat ook werken? Want tado werkt volgens mij niet voor koeling...
Met weersafhankelijke regeling (compensatiecurve of stooklijn) moet je beginnen. Om te voorkomen dat de temperatuur in huis te ver oploopt sluit je een (niet slimme) thermostaat aan. Sluit je een thermostaat aan op de thermostaat-aansluiting van de warmtepomp, óf gebruik je de afstandsbediening als thermostaat óf hang je een temperatuursensor op in de hoofd-ruimte, dan maak je vanzelf gebruik van de slimheid van de warmtepomp. Die zal de stooklijn verhogen of verlagen afhankelijk van de aan-uit verhouding van het verwarmen. De verhouding tussen verwarming in verschillende ruimten, bijvoorbeeld slaapkamer en woonkamer, stel je eenmalig in op de verdeler met de flow door de verwarmingslussen.Burnd schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:49:
[...]
Inmiddels een beetje ondergesneeuwd door alle andere berichten. Iemand hier nog suggesties?
Toen ik een offerte opvroeg voor de vloerverwarming kwamen ze daar met Honeywell evohome. Kan dat ook werken? Want tado werkt volgens mij niet voor koeling...
P.S. Op de thermostaat-aansluiting van de warmtepomp staat 230V. Je moet dan dus een thermostaat aansluiten die 230V kan schakelen. Dat kan eventueel met een relais, al dan niet via wifi. Sommigen sluiten een thermostaat aan op de externe aan-uit schakelaar aansluiting van de warmtepomp. Dit ziet de warmtepomp niet als thermostaat-aansluiting dus hij zal daarop niet reageren met het verhogen of verlagen van de stooklijn.
Bij een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming en een niet te grote warmtepomp zal de verwarming zeer traag reageren. Even het huis opstoken is er dus niet bij. Wees dus geduldig bij het instellen en wacht een dag op het effect als je iets verandert. Als je de warmtepomp de temperatuur laat regelen, kun je op de afstandsbediening wijzigingen instellen, zowel tijdelijk als in een weekschema.
[ Voor 12% gewijzigd door FransvWoerkom op 19-07-2022 12:36 ]
Wat ik doe is naregelen met shiften van de stooklijn. De Wp gaat dan niet aan/uit, maar toert af of op afhankelijk van de extern gemeten temperatuur. Voordeel daarvan is dat dit direct effect heeft op de werking van de Wp. Met een externe thermostaat is uit ook direct, maar weer aangaan van de Wp wordt na het aan signaal van de thermostaat nog sterk vertraagd door het protocol van de Wp zelf. Met automatisch shiften van mijn stooklijn tussen -1 en +1 draait de Wp vaak 24/7. Buiten het -1 venster zet ik de Wp middels een WiFi relais uit, bijvoorbeeld wanneer in de winter de zon sterk in de huiskamer schijnt.dirkmuis schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:53:
Dat een externe thermostaat handig is, is natuurlijk allang boven water gekomen. En de verwachtte specs ook. Ik zit niet voor de lol specificaties te vergelijken.
Dat auto shiften kan ook met de HeishaMon, maar ik heb geen verstand van het maken van een script dus doe het via IFTTT. Met de HeihaMon wordt hier op het forum elders uitgebreid beschreven, moet je even opzoeken. Met IFTTT kan het zonder extra kennis. Zie voorbeeld uit het menu, het lijstje met aangeboden actions is best wel leuk.
Shiften kan uiteraard ook handmatig op de controller.
:strip_exif()/f/image/83IbEtB0JukZOoL9fnV2ctuD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RZt6MADL0MPJdGV1AJOUoK0n.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/4uMQNVFLkKVg40mnuFSBHn8a.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XXlgcti8cPZ0DbvS5p4u0BVk.png?f=fotoalbum_large)
Het fenomeen stooklijn en aanpassen hiervan ben ik nog te onbekend mee.
Ach Dirk voorlopig heel veel tijd om je in te lezen. Panasonic is niet zo snel helaas als zijn tweakers 😅dirkmuis schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:55:
Tegen de tijd dat de wp er staat zal ik me er eens verder in verdiepen.
Leuk tooltje om met stooklijnen te experimenteren. Hier mijn stooklijn met -1 shiftdirkmuis schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:55:
Tegen de tijd dat de wp er staat zal ik me er eens verder in verdiepen.
De stooklijn past de aanvoer water temperatuur Ta aan afhankelijk van de gemeten buitentemperatuur.
https://vscope.at/heizkur...sollWert_2=-1&atCheck_2=0
[ Voor 9% gewijzigd door t.oswald op 19-07-2022 13:20 ]
vraagje wat is IFTTT?
Ben benieuwd.
Regeling klinkt interesant als het niet te ingewikkeld is met programmeren en zo.
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Het is inderdaad niet erg ingewikkeld. Zie hier meer informatie: https://ifttt.com/explore/new_to_iftttBuitenkamp schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:01:
Ha t.oswald,
vraagje wat is IFTTT?
Ben benieuwd.
Regeling klinkt interesant als het niet te ingewikkeld is met programmeren en zo.
Dank voor je uitleg, is inderdaad een mooie oplossing die vrij eenvoudig is qua opzet. Dat spreekt me ook erg aan. Dat het traag is qua temperatuur veranderingen dat weet ik, dat is ook geen probleem.FransvWoerkom schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:29:
[...]
Met weersafhankelijke regeling (compensatiecurve of stooklijn) moet je beginnen. Om te voorkomen dat de temperatuur in huis te ver oploopt sluit je een (niet slimme) thermostaat aan. Sluit je een thermostaat aan op de thermostaat-aansluiting van de warmtepomp, óf gebruik je de afstandsbediening als thermostaat óf hang je een temperatuursensor op in de hoofd-ruimte, dan maak je vanzelf gebruik van de slimheid van de warmtepomp. Die zal de stooklijn verhogen of verlagen afhankelijk van de aan-uit verhouding van het verwarmen. De verhouding tussen verwarming in verschillende ruimten, bijvoorbeeld slaapkamer en woonkamer, stel je eenmalig in op de verdeler met de flow door de verwarmingslussen.
P.S. Op de thermostaat-aansluiting van de warmtepomp staat 230V. Je moet dan dus een thermostaat aansluiten die 230V kan schakelen. Dat kan eventueel met een relais, al dan niet via wifi. Sommigen sluiten een thermostaat aan op de externe aan-uit schakelaar aansluiting van de warmtepomp. Dit ziet de warmtepomp niet als thermostaat-aansluiting dus hij zal daarop niet reageren met het verhogen of verlagen van de stooklijn.
Bij een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming en een niet te grote warmtepomp zal de verwarming zeer traag reageren. Even het huis opstoken is er dus niet bij. Wees dus geduldig bij het instellen en wacht een dag op het effect als je iets verandert. Als je de warmtepomp de temperatuur laat regelen, kun je op de afstandsbediening wijzigingen instellen, zowel tijdelijk als in een weekschema.
Er zijn dan alleen twee dingen die hiermee volgens mij niet ideaal worden geregeld:
1. de slaapkamers wil ik idd wat koeler hebben. Dat gaat in de koude maanden als je verwarmd goed als je 'afknijpt' bij de vloerverdeler. Echter in de zomer, heb je juist meer koelvraag in de slaapkamers, maar dan gaat er minder koude naartoe, omdat je het de vloerverdeler hebt afgeknepen toch? Hoe is dat op te lossen?
2. De badkamer zou ik bij koelvraag in de rest van de woning willen afsluiten. Die hoeft dan geen koeling te hebben. Is dat ook te regelen?
Heb je hier dan ook die extra printplaat voor nodig, of stuur je het dan allemaal met iets anders zoals een raspberry pi aan ofzo?t.oswald schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:32:
[...]
Wat ik doe is naregelen met shiften van de stooklijn. De Wp gaat dan niet aan/uit, maar toert af of op afhankelijk van de extern gemeten temperatuur. Voordeel daarvan is dat dit direct effect heeft op de werking van de Wp. Met een externe thermostaat is uit ook direct, maar weer aangaan van de Wp wordt na het aan signaal van de thermostaat nog sterk vertraagd door het protocol van de Wp zelf. Met automatisch shiften van mijn stooklijn tussen -1 en +1 draait de Wp vaak 24/7. Buiten het -1 venster zet ik de Wp middels een WiFi relais uit, bijvoorbeeld wanneer in de winter de zon sterk in de huiskamer schijnt.
Dat auto shiften kan ook met de HeishaMon, maar ik heb geen verstand van het maken van een script dus doe het via IFTTT. Met de HeihaMon wordt hier op het forum elders uitgebreid beschreven, moet je even opzoeken. Met IFTTT kan het zonder extra kennis. Zie voorbeeld uit het menu, het lijstje met aangeboden actions is best wel leuk.
Shiften kan uiteraard ook handmatig op de controller.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat je je niet te veel voor moet stellen bij vloerverkoeling. Je kunt sowieso niet zo koud omdat je dan waterplassen op je vloer krijgt en vloerverwarming werkt voornamelijk met straling en negatieve straling bestaat niet.Burnd schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:35:
[...]
Dank voor je uitleg, is inderdaad een mooie oplossing die vrij eenvoudig is qua opzet. Dat spreekt me ook erg aan. Dat het traag is qua temperatuur veranderingen dat weet ik, dat is ook geen probleem.
Er zijn dan alleen twee dingen die hiermee volgens mij niet ideaal worden geregeld:
1. de slaapkamers wil ik idd wat koeler hebben. Dat gaat in de koude maanden als je verwarmd goed als je 'afknijpt' bij de vloerverdeler. Echter in de zomer, heb je juist meer koelvraag in de slaapkamers, maar dan gaat er minder koude naartoe, omdat je het de vloerverdeler hebt afgeknepen toch? Hoe is dat op te lossen?
2. De badkamer zou ik bij koelvraag in de rest van de woning willen afsluiten. Die hoeft dan geen koeling te hebben. Is dat ook te regelen?
Voor een slaapkamer kun je naast de vloerverkoeling ook een fancoil unit boven het raam hangen. De panasonic heeft een aansluiting voor een magneetventiel voor omschakeling van verwarmen naar koelen. Daarmee kun je de badkamergroep uitsluiten en/of een fancoil inschakelen.
[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 19-07-2022 16:11 ]
Vandaag tussen ca 10u en 16u hier voor het eerst met de pana de vloer gekoeld.FransvWoerkom schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:00:
[...]
Ik denk dat je je niet te veel voor moet stellen bij vloerverkoeling. Je kunt sowieso niet zo koud omdat je dan waterplassen op je vloer krijgt en vloerverwarming werkt voornamelijk met straling en negatieve straling bestaat niet.
De temperatuur liep in huis eerst nog wel wat op, maar later begon die wel iets te dalen. Het grappige bij-effect is dat je van de koude vloer ook logischerwijs " koude voeten" krijgt waardoor je het al minder warm hebt.
Tset 17 en de vloer was grofweg 20.5 graden, niet heel koud maar prima om genoeg verfrissing aan de voeten te krijgen.
* Jouw internetverbinding
* Ifttt serverpark
* Pana serverpark + integratie
Als één van de drie een storing heeft werkt de automatisering niet.
Dus wel gebruiken voor optimaliseren, niet voor realtime besturing.
Zo beïnvloedt mijn domotica alleen de minimum-stooktemperatuur en blijft de thermostaat gewoon zijn ding doen. Goed voor de WAF (uniforme UI) en mocht de domotica crashen / kapot gaan bij een update / ... dan werkt alles nog steeds op een bruikbaar niveau.
Idem als bij @t.oswald, zelf een antipendel, mpc of pid regeling bouwen gaat prima met de stooklijn shift.
Wat je m.i. niet zou moeten doen is een ifttt thermostaat bouwen om de warmtepomp aan of uit te zetten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Geen enkel probleem bij uitvallen IFFTT of Service Cloud. De controller blijft keurig werken. Wifi relais kan ook middels de controller overruled worden.Proton_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:26:
Nadeel van IFTTT is dat je meteen minimaal drie externe dependencies introduceert:
* Jouw internetverbinding
* Ifttt serverpark
* Pana serverpark + integratie
Als één van de drie een storing heeft werkt de automatisering niet.
Dus wel gebruiken voor optimaliseren, niet voor realtime besturing.
Zo beïnvloedt mijn domotica alleen de minimum-stooktemperatuur en blijft de thermostaat gewoon zijn ding doen. Goed voor de WAF (uniforme UI) en mocht de domotica crashen / kapot gaan bij een update / ... dan werkt alles nog steeds op een bruikbaar niveau.
Idem als bij @t.oswald, zelf een antipendel, mpc of pid regeling bouwen gaat prima met de stooklijn shift.
Wat je m.i. niet zou moeten doen is een ifttt thermostaat bouwen om de warmtepomp aan of uit te zetten.
Bedankt Frans voor de tip. Filter was inderdaad vuil. Het probleem lijkt nu op gelost. De warmtepomp is twee dagen operationeel. Inderdaad in een uurtje is de warm watertank op temperatuur.FransvWoerkom schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 01:33:
[...]
Zeldzaam model. Heb je de Service Manual al?
https://panasonic-klime.r..._12%20E5%20serv%20man.pdf
Op blz. 161 staat hoe je deze fout kunt oplossen. Het lijkt met onvoldoende waterstroming te maken hebben waardoor het gas achter de compressor te heet wordt en de druk boven de 4MPa (40bar) komt. Misschien lucht in het systeem of te lage stroming of hij kan z'n warmte niet kwijt aan de tank. Wat bedoel je met ... twee dagen...verwarmen tank? De tank is in een uur op temperatuur. Dan gaat hij toch uit?
Nu ik dit schrijf is het buiten snikheet met zeker 34°C, binnen met vloerkoeling en twee ventilatoren is het 21.0°sjimmie schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:11:
[...]
Vandaag tussen ca 10u en 16u hier voor het eerst met de pana de vloer gekoeld.
De temperatuur liep in huis eerst nog wel wat op, maar later begon die wel iets te dalen. Het grappige bij-effect is dat je van de koude vloer ook logischerwijs " koude voeten" krijgt waardoor je het al minder warm hebt.
Tset 17 en de vloer was grofweg 20.5 graden, niet heel koud maar prima om genoeg verfrissing aan de voeten te krijgen.
Dankzij de fan's wordt de kou van vloer door het hele huis geblazen; de geplande WTW met fancoil werkt nog niet, anders gaat dat de koelte door het huis blazen.
Mijn huis is vrijstaand met zon van vroeg tot laat, er zijn geen buiten-screens.
De vloer heeft een temperatuur van ongeveer 18°C, geen condens, gewoon langdurig gematigd koelen zodat de hele massa in huis niet warm wordt of afkoelt.
Hou wel in de gaten dat de luchtvochtigheid op dit moment heeeel erg laag is. Dus weinig last van condens. Dat wil dus niets zeggen over toekomstige dagen. Morgen ALS het gaat regenen kan de luchtvochtigheid ineens flink omhoog gaan KAN je vloer ineens nat zijn. Zeker bij 18 graden vloertemperatuur. Dus misschien vannacht uitzetten. 😉natural colour schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:52:
[...]
Nu ik dit schrijf is het buiten snikheet met zeker 34°C, binnen met vloerkoeling en twee ventilatoren is het 21.0°
Dankzij de fan's wordt de kou van vloer door het hele huis geblazen; de geplande WTW met fancoil werkt nog niet, anders gaat dat de koelte door het huis blazen.
Mijn huis is vrijstaand met zon van vroeg tot laat, er zijn geen buiten-screens.
De vloer heeft een temperatuur van ongeveer 18°C, geen condens, gewoon langdurig gematigd koelen zodat de hele massa in huis niet warm wordt of afkoelt.
Je zou niet de eerste zijn met ineens water op de vloer.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Vloerkoeling heeft inderdaad maar een beperkte capaciteit. Echter stellen dat negatieve straling niet bestaat is wel kort door de bocht.FransvWoerkom schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:00:
[...]
Ik denk dat je je niet te veel voor moet stellen bij vloerverkoeling. Je kunt sowieso niet zo koud omdat je dan waterplassen op je vloer krijgt en vloerverwarming werkt voornamelijk met straling en negatieve straling bestaat niet.
...
Als de vloer lekker koel is kan ons lichaam een stak makkelijk zijn warmtestraling kwijt aan de vloer dan wanneer de vloer niet koel is. Dat is een comfortabel effect. Daarnaast zal de koudevloer ook energie van andere warmere stralingsvlakken opnemen en daarmee wegkoelen.
Maar nogmaals, het klopt zeker dat je stelt dat je van vloerkoeling geen wonderen kan verwachten.
Life is not about specs, it is about joy!
Er gaat ook een koude golf over de grond, die duidelijk te voelen is en op dit moment nog prettig is.
Uiteraard is het veel minder dan een airco, maar liever dit dan helemaal niets, en totaal stil, in tegenstelling tot een airco.
Heb je daarvoor de aanvoer / retour ook omgedraaid?annespruit1980 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:28:
Ik kan ook zeggen dat het zitten naast een radiator die koud is door de pomp ( staat nu op 14 graden, toch bijna geen vocht ) echt prettig is.
Nee, de pompen zelf staan nu op koelen, water loopt dezelfde kant op als bij verwarmen.CurlyMo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:47:
[...]
Heb je daarvoor de aanvoer / retour ook omgedraaid?
Niet optimaal, dat weet ik, maar het werkt redelijk.
Oud huis, dus vloerverwarming enzo was te veel moeite.
En met de radiatoren werkt het ook, dus doe ik het er maar mee.
Ooit, als ik groot ben........
En je hebt voldoende afgifte met zo weinig gebruik van het oppervlakte van je radiatoren?annespruit1980 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:56:
[...]
Nee, de pompen zelf staan nu op koelen, water loopt dezelfde kant op als bij verwarmen.
Ligt eraan wat je onder voldoende verstaat natuurlijk.CurlyMo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:37:
[...]
En je hebt voldoende afgifte met zo weinig gebruik van het oppervlakte van je radiatoren?
Verwarmen gaat goed ( laatste twee winters in ieder geval ). Koelen kan beter, maar daar had ik het ook niet echt voor aangelegd. Het ging mij eerst om verwarmingskosten te verlagen, toen om van het gas te gaan, en tot slot op 0 euro uit te komen zonder al te veel kosten door het zelf te doen, en zonder hak en breekwerk. Dat is gelukt, en dit koelen is meer een bonus.
Temperatuur in huis op 20 graden houden nu is niet te doen, maar een aantal graden lager wel.
Ramen en deuren dicht, gordijnen op de zon dicht, en het is goed te doen.
Een airco werkt uiteraard een stuk beter, maar het is gewoon lekkerder om naast een koele radiator te zitten dan midden in de kamer.
Volgend jaar waarschijnlijk wel een airco erbij, al moet ik die dan helaas laten aanleggen.
Edit:
Ik heb in de zomer altijd maar een pomp aan staan, maar nu voor het koelen allebei aangezet.
Dat scheelde ook, de laatste radiatoren werden duidelijk minder koud met maar een pomp.
Niet perfect, maar werkbaar.
[ Voor 17% gewijzigd door annespruit1980 op 20-07-2022 05:59 ]
1. Welke diameter zouden jullie adviseren van vloerverwarming -> verdeler voor 2 verdelers?
Nu gaat er vanaf de CV een 22mm stalen leiding naar 2 leidingen van 20x2 kunststof naar de verdelers op beide verdiepingen. Achter de verdeler op begane grond zit 739m leidingen en boven 392m. Keuze is 26x3 of 32x3, al heeft 26x3 uiteraard de voorkeur ivm gemak van het leggen omdat deze ook door de kruipruimte moet, en waarschijnlijk heeft 32mm helemaal geen zin omdat deze zich vertakt in 2x 20x2. Wellicht 32mm weer de voorkeur om voldoende flow te halen naar de 2 verdelers en evt SWW vat. Op dit moment heb ik een atlantic wpb 270L voor SWW, echter sluit ik niet uit dat ik een extra boiler voor extra inhoud wil welke met de WP verwarmd kan worden, aangezien 270L soms te krap is. Meer inhoud geeft de kans om alles met 50 graden te verwarmen, wat nu te weinig is (te vaak lauw water gehad met 52 graden), misschien is 32mm dan wel fijn om echt 9kw te kunnen halen, wat met 26mm (dus 20mm inwendig) misschien niet mogelijk is vanwege de flow?
2. Ik zou ook willen kunnen koelen, maar er worden op het moment stalen leidingen gebruikt bij de verdelers en ook de verdelers zelf zijn van staal (Robot verdeler). Zou ik deze moeten vervangen kunststof leidingen en een composiet verdeler, of zou het wel kunnen. Ik zou graag de massa willen koelen. Heb airco in de slaapkamer. Gaat de airco uit vliegt de temp weer terug.
3. Bij de verdeler op de begane grond zit een bypass tussen aanvoer en retour. Ik hoor eigenlijk niemand erover, is deze bypass belangrijk om te houden? Deze Is van staal en als ik stalen buizen moet vervangen moet deze ook weg/vervangen worden. Volgens mij is een bypass alleen van belang als je thermostaatknoppen gebruikt en in een situatie kan komen dat alle groepen gesloten zijn. Dat zal nooit gebeuren
4. De CV ketel hangt nu in de garage en dat is ook de plek waar de leiding zich vertakt naar de 2 verdelers. De wp komt tegen de garage aan de andere kant vd muur, dus ik kan niet door de muur maar moet via de kruipruimte de leidingen leggen. Ik moet een gat boren door betonnen vloer naar de kruipruimte. en vanuit kruipruimte naar buiten. Zouden jullie onder de fundering heen graven en dikke mantelbuis gebruiken, flex leiding erdoor of erdoorheen boren zodat leiding rechtdoor kan? Boren moet dan praktisch vanuit de kruipruimte en met de hand kan dat tot 80mm. Is dat handig/verstandig om 2x 80mm te boren met zo'n gehuurde diamantboor? Klinkt nogal heftig/moeilijk, maar als de gaten erin zitten wel makkelijker stugge leidingen doorheen te krijgen. Ook in de garage door de vloer boren, dat kan dan 2x 80mm bijv of 1x 120cm. Ervaring tips?
Als het je lukt om boven het dauwpunt te blijven kan je eerst kijken hoe lang je huidige verdeler meegaatpadoempats schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:13:
2. Ik zou ook willen kunnen koelen, maar er worden op het moment stalen leidingen gebruikt bij de verdelers en ook de verdelers zelf zijn van staal (Robot verdeler). Zou ik deze moeten vervangen kunststof leidingen en een composiet verdeler, of zou het wel kunnen. Ik zou graag de massa willen koelen. Heb airco in de slaapkamer. Gaat de airco uit vliegt de temp weer terug.
Maar als je ze toch wil vervangen (voor pomploos met flowmeters bijvoorbeeld) dan is meteen kunststof wel zo makkelijk.
Ik ben onder de fundering door gegaan: het is geen fijne plek om te boren, je weet zeker dat je niets raakt en je zit dan gelijk onder de vorstgrens4. De CV ketel hangt nu in de garage en dat is ook de plek waar de leiding zich vertakt naar de 2 verdelers. De wp komt tegen de garage aan de andere kant vd muur, dus ik kan niet door de muur maar moet via de kruipruimte de leidingen leggen. Ik moet een gat boren door betonnen vloer naar de kruipruimte. en vanuit kruipruimte naar buiten. Zouden jullie onder de fundering heen graven en dikke mantelbuis gebruiken, flex leiding erdoor of erdoorheen boren zodat leiding rechtdoor kan? Boren moet dan praktisch vanuit de kruipruimte en met de hand kan dat tot 80mm. Is dat handig/verstandig om 2x 80mm te boren met zo'n gehuurde diamantboor? Klinkt nogal heftig/moeilijk, maar als de gaten erin zitten wel makkelijker stugge leidingen doorheen te krijgen. Ook in de garage door de vloer boren, dat kan dan 2x 80mm bijv of 1x 120cm. Ervaring tips?
Ik heb gekozen voor voorgeïsoleerde meerlagenbuis in een 120mm mantelbuis. Voor die twee/drie meter vond ik terreinbuis wat overkill.
Eerst de leidingen door de mantelbuis, dan de grond in
Als je toch aan het graven bent, doe gelijk nog een mantelbuis voor just in case (laadpaal, buitenkraan, kerstverlichting).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit topic is gesloten.