Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.351 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Proton_ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Als het je lukt om boven het dauwpunt te blijven kan je eerst kijken hoe lang je huidige verdeler meegaat :)
Maar als je ze toch wil vervangen (voor pomploos met flowmeters bijvoorbeeld) dan is meteen kunststof wel zo makkelijk.

[...]

Ik ben onder de fundering door gegaan: het is geen fijne plek om te boren, je weet zeker dat je niets raakt en je zit dan gelijk onder de vorstgrens :)
Ik heb gekozen voor voorgeïsoleerde meerlagenbuis in een 120mm mantelbuis. Voor die twee/drie meter vond ik terreinbuis wat overkill.
Eerst de leidingen door de mantelbuis, dan de grond in :)
Als je toch aan het graven bent, doe gelijk nog een mantelbuis voor just in case (laadpaal, buitenkraan, kerstverlichting).
Het zijn al gesloten verdelers, ik wilde ze in principe niet vervangen totdat ik erachter kwam dat dit ook gewoon van staal is ipv sommige leidingdelen.

Maar is 32mm buis wel te zo te buigen dat die een U knik (soort staf-vorm) maakt door mantelbuis? Is het niet makkelijker om juist rvs flex zelf met armaflex te isoleren en de andere kant op te steken en in de kruipruimte te koppelen? Ik probeer mij voor te stellen hoe ik dat buig vanuit de kruipruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De buigradius die ik voor elkaar kreeg was ca 70 cm ofzo. Dat ging inderdaad niet vanzelf.
Mijn warmtepomp staat niet strak tegen de muur, dus ik heb ook niet meer geprobeerd :)
Als ik het opnieuw zou doen, zou ik solar rvs ribbelbuis overwegen, als is flippy daar geen fan van.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
-

[ Voor 99% gewijzigd door padoempats op 20-07-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 20:38
Iemand een idee waarom m’n COP elke dag rond de 2.5 zit terwijl enkel het ssw verwarmt hoeft te worden? Is toch wel erg laag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASDWfm2E71pcn0uh3mR_SPS7Y9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjbpcLeqbSHK9xxvvyZYoPqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Setpoint staat op 55 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verwacht er geen wonderen van hoor, maar een COP tussen 3 en 3,5 zou logischer zijn. Misschien dat de elektrische heater er bij gebruikt wordt?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:59
nikon. schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:33:
Iemand een idee waarom m’n COP elke dag rond de 2.5 zit terwijl enkel het ssw verwarmt hoeft te worden? Is toch wel erg laag?

[Afbeelding]

Grootste kans inderdaad dat de elektrische heater bijspringt.
Zet setpoint eens op 53 graden. Heb je dan nog genoeg warm water en een betere COP?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nikon. schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:33:

[Afbeelding]

Mogelijke redenen:(Mijn Mitsubishi haalde gisteravond een COP voor SWW van 4.55, met setpoint 47°C, en zonder verrekend standby-verbruik)

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 20-07-2022 22:36 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:56
Begrijp het gedrag van mijn 5J niet met betrekking tot koelen.

- Heb koelmodus enabled en werkt
- Heb zowel directe temperatuur als via een stooklijn de minimale water temperatuur op 18 gezet
- Heb de delta ingesteld op 3 graden

Resultaat:

Main water target temperature = 14
Outlet temp: 15
Inlet temp: 23
Pumpflow 11l/min - veel lager dan tijdens SWW run

Maw hij lijkt zich nergens aan te houden en heeft nog genoeg pompvermogen voor een kleinere delta t en begrijp daarnaast die main water target temperature niet, deze zou 18 graden moeten zijn.
Hoe krijg ik de mim temp omhoog om condensatie te voorkomen? en is dit gedrag normaal?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
Andrehj schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:35:
[...]

Mogelijke redenen:(Mijn Mitsubishi haalde gisteravond een COP voor SWW van 4.55, met setpoint 47°C, en zonder verrekend standby-verbruik)
Thanks. Heb setpoint nu op 50 gezet. Nu een weekje laten lopen en dan kijken wat de COP dan is :)

Hoe kan ik controleren of de heater ingeschakeld wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:24
nikon. schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:48:
[...]

Thanks. Heb setpoint nu op 50 gezet. Nu een weekje laten lopen en dan kijken wat de COP dan is :)

Hoe kan ik controleren of de heater ingeschakeld wordt?
Vergeet die door je Panasonic gegeven COP en begin met het meten van je werkelijke elektriciteitsverbruik. Met twee meters pak je het verbruik van de Wp met de ene en het verbruik van de heater met de andere, aannemend dat die op twee afzonderlijke groepen zitten. Als je dat op orde hebt en niet verder wilt investeren in een warmtemeter, kan je door het gemeten verbruik en de door de pana gegeven opwekking een redelijke COP benadering krijgen, mits je die berekent over wat langere tijd, bijvoorbeeld een maand. De COPjes in het venster van de controller slaan nergens op omdat zoals hier al gemeld de Panasonic het verbruik veel te onnauwkeurig meet en afrond op 200W. Je kunt zelfs niet spreken van een vaste afwijking. Daar zou je nog mee kunnen rekenen, maar de afwijking schiet heen en weer omdat steeds naar die 200W wordt afgerond, dus 150W wordt 200W en 250W ook. Dit was bij mijn 5H, mogelijk dat het bij de J zelfs afrond op 400W?
Je betaalt overigens aan het net in opgenomen kWh en niet in COP. Voor de duidelijkheid, het door de Panasonic opgegeven verbruik klopt dus ook voor geen meter! Kan enkele kWh per dag afwijken en tot mijn verbazing is het altijd te laag…..

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:30
sailor_dg schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:09:
Begrijp het gedrag van mijn 5J niet met betrekking tot koelen.

- Heb koelmodus enabled en werkt
- Heb zowel directe temperatuur als via een stooklijn de minimale water temperatuur op 18 gezet
- Heb de delta ingesteld op 3 graden

Resultaat:

Main water target temperature = 14
Outlet temp: 15
Inlet temp: 23
Pumpflow 11l/min - veel lager dan tijdens SWW run

Maw hij lijkt zich nergens aan te houden en heeft nog genoeg pompvermogen voor een kleinere delta t en begrijp daarnaast die main water target temperature niet, deze zou 18 graden moeten zijn.
Hoe krijg ik de mim temp omhoog om condensatie te voorkomen? en is dit gedrag normaal?
Wat gebruik je voor monitoring? De term "Main water target temperature" doen me eerder aan Heishamon denken dan aan Aquarea. Als de inlet temp 23° is, waarschijnlijk vloertemperatuur, dan hoef je natuurlijk niet te verwachten dat hij meteen een delta van 3° bereikt. Probeer eerst eens voorzichtig met directe temperatuur vanaf de afstandsbediening waarbij je delta T veel groter kiest, en de pana de flow laat kiezen. Zolang er warm water uit de vloer komt, zal er geen condens optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
gebruik idd Heishamon voor monitoring en haal die target temp daarvandaan. Je vindt deze nergens anders binnen Aquarea terug. Ga met je suggestie aan de slag.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
t.oswald schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:07:
[...]

Vergeet die door je Panasonic gegeven COP en begin met het meten van je werkelijke elektriciteitsverbruik. Met twee meters pak je het verbruik van de Wp met de ene en het verbruik van de heater met de andere, aannemend dat die op twee afzonderlijke groepen zitten. Als je dat op orde hebt en niet verder wilt investeren in een warmtemeter, kan je door het gemeten verbruik en de door de pana gegeven opwekking een redelijke COP benadering krijgen, mits je die berekent over wat langere tijd, bijvoorbeeld een maand. De COPjes in het venster van de controller slaan nergens op omdat zoals hier al gemeld de Panasonic het verbruik veel te onnauwkeurig meet en afrond op 200W. Je kunt zelfs niet spreken van een vaste afwijking. Daar zou je nog mee kunnen rekenen, maar de afwijking schiet heen en weer omdat steeds naar die 200W wordt afgerond, dus 150W wordt 200W en 250W ook. Dit was bij mijn 5H, mogelijk dat het bij de J zelfs afrond op 400W?
Je betaalt overigens aan het net in opgenomen kWh en niet in COP. Voor de duidelijkheid, het door de Panasonic opgegeven verbruik klopt dus ook voor geen meter! Kan enkele kWh per dag afwijken en tot mijn verbazing is het altijd te laag…..
Thanks ga er eens naar kijken :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sailor_dg schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:47:
gebruik idd Heishamon voor monitoring en haal die target temp daarvandaan. Je vindt deze nergens anders binnen Aquarea terug. Ga met je suggestie aan de slag.
Als het goed is, vind je de ingestelde temperatuur midden op het display van je afstandsbediening. Het lijkt of "target temp" de ruimtetemperatuur is en niet de ingestelde aanvoertemperatuur. Hoe heb je onder 5.2 in de Operating Instructions de sensor ingesteld? Die moet natuurlijk op watertemperatuur staan en niet op thermostaat of thermistor.

P.S. Ik kan de Operating Instructions voor de J-serie niet online vinden; wel die van de H-serie die ik ook op papier heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:32

twain4me

Topicstarter
padoempats schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:02:
[...]

Het zijn al gesloten verdelers, ik wilde ze in principe niet vervangen totdat ik erachter kwam dat dit ook gewoon van staal is ipv sommige leidingdelen.

Maar is 32mm buis wel te zo te buigen dat die een U knik (soort staf-vorm) maakt door mantelbuis? Is het niet makkelijker om juist rvs flex zelf met armaflex te isoleren en de andere kant op te steken en in de kruipruimte te koppelen? Ik probeer mij voor te stellen hoe ik dat buig vanuit de kruipruimte :)
Er zit een groot verschil in de verwerkbaarheid tussen buis van -5 en buis van 25 graden, doe daar je voordeel mee. maar pers die paar moeilijke bochten gewoon. (of maak ze in losse stukken) er zit "ruimte" zat in 32 mm om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
FransvWoerkom schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Als het goed is, vind je de ingestelde temperatuur midden op het display van je afstandsbediening. Het lijkt of "target temp" de ruimtetemperatuur is en niet de ingestelde aanvoertemperatuur. Hoe heb je onder 5.2 in de Operating Instructions de sensor ingesteld? Die moet natuurlijk op watertemperatuur staan en niet op thermostaat of thermistor.

P.S. Ik kan de Operating Instructions voor de J-serie niet online vinden; wel die van de H-serie die ik ook op papier heb.
Het gaat hier om de main water target temp. Maar idd de sensor stond op ruimte thermostaat… ga deze op water zetten. Toch herken ik die target temp niet, had de thermostaat op 23 gezet, maar zal het nu eens gaan testen. Tnx

[ Voor 6% gewijzigd door sailor_dg op 22-07-2022 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:31

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:36:
[...]

dus de perfecte thermostaat gevonden?
Ik denk het haast wel 😋
Kon zo geen pdf handleiding vinden, jullie wel? Zou mooi zijn als wel nc en no op zit om zonder een los relais nodig te hebben ook het koelen aan te sturen

Ik heb hem iig opgeslagen 👍

@sjimmie denk dat het wat is, inmiddels de pdf zelf gevonden en de ontvanger heeft serieuze mogelijkheden en ook voor koeling 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbF59_0fmNqLqz4A1-4GFeFQvN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpkJ2mpBoZwwEttQXqf4W4N7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door ErikVers op 23-07-2022 08:45 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
ErikVers schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:32:
[...]

Ik denk het haast wel 😋
Kon zo geen pdf handleiding vinden, jullie wel? Zou mooi zijn als wel nc en no op zit om zonder een los relais nodig te hebben ook het koelen aan te sturen

Ik heb hem iig opgeslagen 👍
Er zitten op de PTR10 zover ik me kan herinneren inderdaad twee contacten op. Een voor verwarmen en een voor koelen. Geen NO of NC, op basis van temp kiest hij volgens mij actief tussen de twee. Allebei geschikt voor 230V.
. Dus drie schroefaansluitingen. Zoals het plaatje ook last zien.

Echter verwijs je nu naar de PTR10, en eerst naar de PTR16.
Dat is deze manual
https://www.poersmart.com...0ptr16-english-manual.pdf
Die lijkt geen koelen te ondersteunen.

[ Voor 24% gewijzigd door pgeene op 23-07-2022 08:54 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dirkmuis schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:53:
Dat een externe thermostaat handig is, is natuurlijk allang boven water gekomen. En de verwachtte specs ook. Ik zit niet voor de lol specificaties te vergelijken.
Maar als jij zegt dat het zonder kan dan ben ik benieuwd naar de uitleg, welke temperatuursensor zit dan waar?
Ik denk dat de opmerking van @t.oswald meer gericht is op mensen die nog geen warmtepomp hebben draaien. Dan snap ik de opmerking wel. Zelf drie stookzeisoenen verder zonder externe thermostaat werkt natuurlijk uitstekend op war en prima bij war+thermostaat, maar doe altijd wat handelingen in voor en najaar om strak te krijgen.

Vandaar zeker een mooie aanvulling die jij stuurde. Al mensen deze in de praktijk draaien op de panasonic?

Nb dingen zoals iftt en eigen ali tweaks of losse pcb’s zijn leuk maar passen niet in mijn zoektocht. Want het moet ook voor anderen werken en out of the box zijn. Zo ga ik bij een klant ook geen heishamon installeren. Is top systeem maar alleen als je zelf mee aan de gang wil als eindgebruiker.

Happy tweaking 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

pgeene schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:43:
[...]

Er zitten op de PTR10 zover ik me kan herinneren inderdaad twee contacten op. Een voor verwarmen en een voor koelen. Geen NO of NC, op basis van temp kiest hij volgens mij actief tussen de twee. Allebei geschikt voor 230V.
. Dus drie schroefaansluitingen. Zoals het plaatje ook last zien.

Echter verwijs je nu naar de PTR10, en eerst naar de PTR16.
Dat is deze manual
https://www.poersmart.com...0ptr16-english-manual.pdf
Die lijkt geen koelen te ondersteunen.
Klopt ik denk dat ik de ptr10 ontvanger neem, als ik zo op website lees kun je daar diverse wifi thermostaten en knoppen aan koppelen. De de ptr10 lijkt mij de meest geschikte ontvanger, maar ga na mijn vakantie nog wel eens rustig in de juiste combinatie verdiepen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
ErikVers schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:18:
[...]

Klopt ik denk dat ik de ptr10 ontvanger neem, als ik zo op website lees kun je daar diverse wifi thermostaten en knoppen aan koppelen. De de ptr10 lijkt mij de meest geschikte ontvanger, maar ga na mijn vakantie nog wel eens rustig in de juiste combinatie verdiepen 👍
Let wel, de thermostaat is niet direct via WiFi te bedienen. Daar is de gateway voor nodig (die ronde knop, PTG10) die verbindt het basisstation(radiosignaal) met WiFi. Zonder dat ding is het een “dom” systeem.
Dat werkt dan wel weer prima.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

pgeene schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:28:
[...]

Let wel, de thermostaat is niet direct via WiFi te bedienen. Daar is de gateway voor nodig (die ronde knop, PTG10) die verbindt het basisstation(radiosignaal) met WiFi. Zonder dat ding is het een “dom” systeem.
Dat werkt dan wel weer prima.
Zag het ja, setje van drie heb je nodig 👍✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik ben aan het kijken hoe ik een Danfoss Icon systeem kan koppelen aan een Panasonic. Op papier lijkt het een goede combi, en ik lees elders op het forum goede ervaringen. Ik was benieuwd of hier iemand anders ook ervaring heeft met de installatie, en dan vooral de configuratie. Ik twijfel namelijk tussen twee opties.

Er zijn twee kandidaten qua configuratie, die beiden beschreven staan in het technisch handboek:
- Optie 4, waarbij de warmtepomp de omschakeling naar koelen bepaalt. Dat is relatief eenvoudig, waarbij ik een Shelly 1 op het potentiaalvrij contact aansluit. Of wellicht heeft iemand nog een beter idee, maar ik kon op de Panasonic nergens een potentiaalvrij contact vinden die dit aangeeft. Alternatief is een traditionele schakelaar die ik in de zomer omzet.
- Optie 5, waarbij de thermostaten de koeling bepaalt. Daar kan ik volgens mij perfect de CN2-aansluiting mee aansturen voor zowel verwarmen als koelen. Enig nadeel is dat er voor verwarmen er ook 230V op komt te staan, maar volgens mij kan ik dat simpel oplossen met een relais ertussen.

Ik neig naar optie 5, maar ben benieuwd of er nog andere inzichten zijn. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:40
Ik ben van plan om een Panasonic 9 kW monobloc MDC09J3E5 aan te schaffen en zelf te installeren. Nu ben ik me alvast een beetje aan het oriënteren op de installatie. De Pana komt achter ons huis te staan op korte afstand van de muur. De doorvoeren zullen via de kruipruimte gaan. De afstand tot het bestaande cv-leidingen (22 mm, in de kruipruimte) is ca. 4 meter. Voor het aansluiten van het watercircuit zat ik eerst te kijken naar meerlaags geïsoleerde buis (bijv. Microflex Duo). Met toebehoren etc. best een dure oplossing.

Nu zat ik als alternatief te denken aan het volgende:
Aan de WP 2 stuks RVS omvlochten drukslang 1 1/4"x 1 1/4" (2 meter) naar de kruipruimte. Daarop een puntstuk 28 x 1 1/4" en dan verder met 28 mm verzinkt stalen cv-buis, 2 kogelkranen, vuilafscheider in de retour en dan met twee t-stukken 22-28-22 aansluiten op de bestaande cv-leidingen. Het geheel dan isoleren met bijv. Armaflex.

Is dit een goed alternatief?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:32

twain4me

Topicstarter
hansvk schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:37:
Ik ben van plan om een Panasonic 9 kW monobloc MDC09J3E5 aan te schaffen en zelf te installeren. Nu ben ik me alvast een beetje aan het oriënteren op de installatie. De Pana komt achter ons huis te staan op korte afstand van de muur. De doorvoeren zullen via de kruipruimte gaan. De afstand tot het bestaande cv-leidingen (22 mm, in de kruipruimte) is ca. 4 meter. Voor het aansluiten van het watercircuit zat ik eerst te kijken naar meerlaags geïsoleerde buis (bijv. Microflex Duo). Met toebehoren etc. best een dure oplossing.

Aan de WP 2 stuks RVS omvlochten drukslang 1 1/4"x 1 1/4" (2 meter) naar de kruipruimte. Daarop een puntstuk 28 x 1 1/4" en dan verder met 28 mm verzinkt stalen cv-buis, 2 kogelkranen, vuilafscheider in de retour en dan met twee t-stukken 22-28-22 aansluiten op de bestaande cv-leidingen. Het geheel dan isoleren met bijv. Armaflex.

Ik zou een sterke voorkeur hebben voor meerlaagsebuis(kan ook Hep20 zijn)
Omvlochten slang zou ik persoonlijk buiten houden, maar inmiddels zijn er best wat mensen die ze naar binnen hebben getrokken. zorg dat je vuilafscheider goed te legen is, anders ga je hem toch niet legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:49

Carboy54

Duurzaamheid coach

Goed alternatief voor d.h.z. makkelijker te verwerken en geen bijzonder gereedschap nodig. Bij koelen wel problematisch.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:25

Armaflex isolatie, dus je wil koelen... dat betekend leidingen kunnen nat worden, dan zou ik geen stalen buis nemen, koper zou wel kunnen (?)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het idee van armaflex is in die zin dan ook natuurlijk om dampdicht te isoleren zodat stalen (gegalvaniseerd) cv leidingen toegepast kunnen worden.
Het is natuurlijk een beperkt risico afhankelijk ook van uitvoeringsvorm. Koper en kunststof hebben dan inderdaad wel minder last van roest. Maar condensvorming is ook dan niet handig.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
twain4me schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:06:
[...]
Zorg dat je vuilafscheider goed te legen is, anders ga je hem toch niet legen.
Ik zou hem ook ergens anders in het retourcircuit kunnen plaatsen. Dat is dan wel een deel van het retourcircuit. Is dat ook effectief genoeg?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hansvk schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Ik zou hem ook ergens anders in het retourcircuit kunnen plaatsen. Dat is dan wel een deel van het retourcircuit. Is dat ook effectief genoeg
Zolang het de hoofdleiding is geen probleem. De kleine in de pomp doet ook zijn werk.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Dat is precies zoals ik het heb gedaan. Dat 28mm pijp is stevig genoeg om zo'n (magnetische) vuilafscheider aan op te hangen. Ik heb voor en achter de vuilafscheider een afsluiter én in de aanvoer. Als isolatie heb ik gewone 2m stukken schuim 15mm van Bauhaus. Nog nooit druppels gezien. Denk er aan dat je die lange stukken pijp vanaf buiten in de kruipruimte schuift; door het kruipluik gaat meestal niet en extra koppelingen zijn zonde en vormen een iets hoger risico op roest en lekkage. Plak of dop die buizen af tot je ze aansluit, anders komt er zand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
FransvWoerkom schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 00:41:
[...]

Dat is precies zoals ik het heb gedaan. Dat 28mm pijp is stevig genoeg om zo'n (magnetische) vuilafscheider aan op te hangen. Ik heb voor en achter de vuilafscheider een afsluiter én in de aanvoer. Als isolatie heb ik gewone 2m stukken schuim 15mm van Bauhaus. Nog nooit druppels gezien. Denk er aan dat je die lange stukken pijp vanaf buiten in de kruipruimte schuift; door het kruipluik gaat meestal niet en extra koppelingen zijn zonde en vormen een iets hoger risico op roest en lekkage. Plak of dop die buizen af tot je ze aansluit, anders komt er zand in.
Hoe heb je de doorvoer van buiten naar de kruipruimte gemaakt en afgewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
hansvk schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:22:
[...]

Hoe heb je de doorvoer van buiten naar de kruipruimte gemaakt en afgewerkt?
Een gat van 130mm gemaakt door in een cirkel met een lange boor gaten van 10mm te boren. Een uur werk. Vervolgens uithakken met een beitel. Het kan ook met een (geleende of gehuurde) diamantboor van 130mm. Daar doorheen een stuk 125mm rioolbuis en buiten omhoog met twee 45° bochten en een stuk 125mm. Daar doorheen de twee slangen met armaflex isolatie. Die kunnen samengetaped erin geschoven/getrokken worden. Let op het goede lengteverschil buiten. De aanvoer zit hoger dan de retour. Als ze in de rioolpijp zitten, kun je ze niet meer onderling verschuiven. In de rioolpijp is aan weerskanten van de geïsoleerde slangen ruimte voor kabels. Ik gebruikte een eind 16mm vloerverwarmingsleiding met een bolle punt als trekveer. Als het buiten goed aangesloten zit, kun je binnen de 28mm pijpen op maat maken en de zaak aansluiten. Verder geen moeite gedaan de 125mm rioolpijp water- en luchtdicht te maken. Loopt er wat regewater in, dan zakt dat in het zand van de kruipruimte. De 28mm pijpen hangen aan de betonnen vloer met beugels in rubber aan M6 draadeinden aan messing pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:52
Ik ben bezig met het aansluiten / voorbereiden van de split unit. Nu zit daar ook een zwarte tule bij die zover ik kan beoordelen aan de onderzijde moet komen. Bij de voorzijde zit een 8Bar overdruk ventiel met een opening naar de onderkant van de WP. Maar hij lijkt hier niet in te willen.
Weet iemand of deze daar toch hoort en dat ik wat meer 'geweld' moet gebruiken om deze vast te krijgen?
En als dit voor een afvoer wordt gebruikt dan is het natuurlijk ook erg moeilijk om dit onder een afschot te maken en helemaal met een stankslot optie.

Daar in tegen lijkt op pagina 112 van de de installation manual (WH-ADC0309J3E5C) dat deze daar zit voor het aftappen van de watertank en dus niet in normale situaties water zal 'druppelen'

En mocht iemand ervaring hebben met het zwarte rubbere slangetje die boven de watertank uit komt, komt hier tijdens gebruik nog vocht uit?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
FransvWoerkom schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:45:
[...]

Een gat van 130mm gemaakt door in een cirkel met een lange boor gaten van 10mm te boren. Een uur werk. Vervolgens uithakken met een beitel. Het kan ook met een (geleende of gehuurde) diamantboor van 130mm. Daar doorheen een stuk 125mm rioolbuis en buiten omhoog met twee 45° bochten en een stuk 125mm. Daar doorheen de twee slangen met armaflex isolatie. Die kunnen samengetaped erin geschoven/getrokken worden. Let op het goede lengteverschil buiten. De aanvoer zit hoger dan de retour. Als ze in de rioolpijp zitten, kun je ze niet meer onderling verschuiven. In de rioolpijp is aan weerskanten van de geïsoleerde slangen ruimte voor kabels. Ik gebruikte een eind 16mm vloerverwarmingsleiding met een bolle punt als trekveer. Als het buiten goed aangesloten zit, kun je binnen de 28mm pijpen op maat maken en de zaak aansluiten. Verder geen moeite gedaan de 125mm rioolpijp water- en luchtdicht te maken. Loopt er wat regewater in, dan zakt dat in het zand van de kruipruimte. De 28mm pijpen hangen aan de betonnen vloer met beugels in rubber aan M6 draadeinden aan messing pluggen.
Duidelijk. Bedankt voor de heldere uitleg. Een boorhamer en lange boren heb ik, dus ik ga het ook zo doen. Scheelt weer het huren van een diamantboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Zolang het de hoofdleiding is geen probleem. De kleine in de pomp doet ook zijn werk.
Optimaal is (zo las ik ergens in dit forum) zo dicht mogelijk bij de pomp. Dat zou bij mij dan in de kruipruimte worden, niet ideaal. Ik ga hem dan maar op zolder plaatsen (waar nu de CV nog staat). Daar zit hij dan in de retourleiding (22 mm). En zoals je aan gaf zit in de pomp ook al een filter.
Daarnaast kan ik daar op zolder ook makkelijk een manometer, vulpunt en automatische ontluchter plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hansvk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:53:
[...]

Optimaal is (zo las ik ergens in dit forum) zo dicht mogelijk bij de pomp. Dat zou bij mij dan in de kruipruimte worden, niet ideaal. Ik ga hem dan maar op zolder plaatsen (waar nu de CV nog staat). Daar zit hij dan in de retourleiding (22 mm). En zoals je aan gaf zit in de pomp ook al een filter.
Daarnaast kan ik daar op zolder ook makkelijk een manometer, vulpunt en automatische ontluchter plaatsen.
Hans beter 1 dan geen. Zelfde geldt voor reinigingsfrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik hoop dat jullie me met het volgende kunnen helpen (5 kW J-serie).

Vandaag had ik eindelijk tijd om de NS4P te installeren. De reden is (voor nu) het kunnen gebruiken van de Buffer Tank Sensor op CN205. Voorheen moest de pana water rondpompen om de huidige T te bepalen. Deze T kreeg ik dan ook te zien op de remote. De regeling staat ingesteld op "water temperature" (dus geen thermostaat).

5.1 (Optional PCB connectivity) heb ik nu op YES gezet
5.7 (Buffer Tank) op YES gezet met een delta-T van 5 graden (was de standaard instelling).

Ik hoopte dat de pana nu de T van de Buffer Tank Sensor ging gebruiken. Dit is helaas niet het geval. Eerst kwam een foutmelding H43. Nu heb ik eerder op het forum gelezen dat je sowieso een sensor moet installeren op CN204 - "Water Temperature Sensor Heat C1". Daar heb ik een PT1000 dompelsensor voor gebruikt. Geen foutmelding meer, maar nu geeft de remote een T aan van 75 graden (22 graden zou beter in de richting komen).

Gewenst:
De zoneregeling wordt al gedaan door een OEG KMSD+. Ik heb de zoneregeling van de pana pas nodig voor de andere verdiepingen (zie plaatje).
De pana hoeft de buffertank alleen maar op de ingestelde T te houden, rekening houdend met de delta-T van de settings. En dan geen water meer continue rondpompen.

Is de oplossing dat ik de officiële sensor moet gebruiken op de aanvoer van zone1?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfQh4XYUjx_98Q6bDU3rFTtrxYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/64DFtC3MbtLE5Ula9ssVebOU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door zwartewoud op 28-07-2022 17:46 ]

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:07
Is iemand bekend met een alternatieve externe ruimtesensor? Bij voorkeur zeer klein, zodat ik deze onzichtbaar achter de bestaande thermostaat kan plakken. Een compatibel NTC-weerstandje wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:50
Heeft iemand hier de Panasonic-PAW-A2W-RTWIRED in huis hangen? De bedrade ruimte thermostaat. Als ik naar de foto van het product kijk dan lijkt hij een vrij grote 'kont' te hebben. Alsof je hem neerzet als een foto lijstje. Maar in de handleiding zie je dat dan weer niet. Dat maakt voor het ophangen op de huidige locatie natuurlijk wel uit. Kan hij dus gewoon vlak tegen de muur geschroefd of moet er nog een inbouwruimte achter de thermostaat zijn?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:11
Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een pana 7kW.

Als je op ebay zoekt naar een wh-mdc07j3e5 dan kom je uit bij een Italiaanse shop. Die van mij is en route. Ik verwacht hem de komende dagen binnen te krijgen. Er is er nog 1 beschikbaar zag ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb in februari een 9KW Panasonic besteld bij de groene energiewinkel. Het bedrag destijds was € 3917,-. Ik lees net op de website dat de prijsverhoging bijbetaald moet gaan worden, inmiddels is de prijs al gestegen naar € 4498,-.

Vrees er voor dat tegen die tijd dat de WP geleverd kan gaan worden er een flink bedrag bovenop de originele verkoopprijs is gegaan. Hoe zie jij dit voor je @Carboy54? Hanteer jij een zelfde prijsverhoging?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
zwartewoud schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:40:
Ik hoop dat jullie me met het volgende kunnen helpen (5 kW J-serie).

Vandaag had ik eindelijk tijd om de NS4P te installeren. De reden is (voor nu) het kunnen gebruiken van de Buffer Tank Sensor op CN205. Voorheen moest de pana water rondpompen om de huidige T te bepalen. Deze T kreeg ik dan ook te zien op de remote. De regeling staat ingesteld op "water temperature" (dus geen thermostaat).

5.1 (Optional PCB connectivity) heb ik nu op YES gezet
5.7 (Buffer Tank) op YES gezet met een delta-T van 5 graden (was de standaard instelling).

Ik hoopte dat de pana nu de T van de Buffer Tank Sensor ging gebruiken. Dit is helaas niet het geval. Eerst kwam een foutmelding H43. Nu heb ik eerder op het forum gelezen dat je sowieso een sensor moet installeren op CN204 - "Water Temperature Sensor Heat C1". Daar heb ik een PT1000 dompelsensor voor gebruikt. Geen foutmelding meer, maar nu geeft de remote een T aan van 75 graden (22 graden zou beter in de richting komen).

Gewenst:
De zoneregeling wordt al gedaan door een OEG KMSD+. Ik heb de zoneregeling van de pana pas nodig voor de andere verdiepingen (zie plaatje).
De pana hoeft de buffertank alleen maar op de ingestelde T te houden, rekening houdend met de delta-T van de settings. En dan geen water meer continue rondpompen.

Is de oplossing dat ik de officiële sensor moet gebruiken op de aanvoer van zone1?

[Afbeelding]
Alle sensors, met uitzondering van de sww tank sensor, zijn ntc thermistors met een R25 van 6,5k. Ze zijn elektrisch identiek, maar verschillen in uiterlijk en montage. De goedkoopste is meestal de solar sensor.

Als ik het verhaal in de design manual 2020 goed begrijp, wordt met deltaT van de buffer het temperatuurverschil tussen zone en buffervat bedoeld. Niet de schakeldifferentie bij verwarmen van het buffervat.

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 29-07-2022 10:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:12
--Erik-- schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:13:
Ik heb in februari een 9KW Panasonic besteld bij de groene energiewinkel. Het bedrag destijds was € 3917,-. Ik lees net op de website dat de prijsverhoging bijbetaald moet gaan worden, inmiddels is de prijs al gestegen naar € 4498,-.

Vrees er voor dat tegen die tijd dat de WP geleverd kan gaan worden er een flink bedrag bovenop de originele verkoopprijs is gegaan. Hoe zie jij dit voor je @Carboy54? Hanteer jij een zelfde prijsverhoging?
Ik vermoed dat dit niet kan als het niet vermeld was bij het tot stand komen van de overeenkomst (hier ook in februari besteld)

Hierbij het onderdeel prijs uit de algemene voorwaarden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnAwW2SNQWo8U-Etr3syhUQhlXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSatEr88EGz3o47y3sQQafir.jpg?f=fotoalbum_large

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:55

Tis dat jij het nu hier vermeld, maar ik heb hier verder geen berichtgeving over gehad vanuit de groene energiewinkel. Heb in februari de bestelling geplaatst voor de 7kW.

Mogen prijsverhogingen zomaar? Als je een aanbetaling doet, lijkt me dat je een vrij expliciete prijsafspraak maakt voor het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 22:44
Nu je het zegt. Ik heb de 7kw versie besteld voor 3783, begin maart. Ik meen vorige week op de website iets gezien te hebben van 40XX. Als ik nu kijk is dat al 4292 geworden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Het vreemde vind ik dat er in deze zin

Panasonic heeft aangegeven dat het gezien de lange levertijden en stijgende prijzen van grondstoffen mogelijk is dat de prijzen tussentijds worden aangepast, ook voor reeds lopende orders voor warmtepompen.

staat dat er een mogelijke prijsaanpassing kan plaatsvinden. Maar die vindt nu dus al plaats, zou Panasonic tussentijds, zonder te leveren, ook al nieuwe prijzen doorgeven aan de leveranciers?

-edit- het woordje tussentijds in de zin is wat dat betreft eigenlijk wel duidelijk..

[ Voor 22% gewijzigd door --Erik-- op 29-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 12:11
Ik weet niet of panasonic het doet, echter weet ik wel dat op alle bouwmaterialen omhoog gaan.
Ook de materialen welke al besteld (lopende orders) krijg je prijs verhoging (vaak energietoeslag genoemd) om je oren.
Betaal je niet, gaat het naar de buurman die het wel wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
LinuZZ schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:30:
[...]

Ik vermoed dat dit niet kan als het niet vermeld was bij het tot stand komen van de overeenkomst (hier ook in februari besteld)

Hierbij het onderdeel prijs uit de algemene voorwaarden:
[Afbeelding]
Zo heb ik het ook begrepen, in januari besteld en aanbetaald, mogelijke prijsverhogingen worden op de factuur bij levering van de wp niet doorgevoerd, dus de prijs op het moment dat je akkoord gegaan bent met de aanbetaling.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
davevleugel schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Zo heb ik het ook begrepen, in januari besteld en aanbetaald, mogelijke prijsverhogingen worden op de factuur bij levering van de wp niet doorgevoerd, dus de prijs op het moment dat je akkoord gegaan bent met de aanbetaling.
Is dit expliciet ergens vernoemd destijds? De tekst op de website doet anders vermoeden namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:31:
Heeft iemand hier de Panasonic-PAW-A2W-RTWIRED in huis hangen? De bedrade ruimte thermostaat. Als ik naar de foto van het product kijk dan lijkt hij een vrij grote 'kont' te hebben. Alsof je hem neerzet als een foto lijstje. Maar in de handleiding zie je dat dan weer niet. Dat maakt voor het ophangen op de huidige locatie natuurlijk wel uit. Kan hij dus gewoon vlak tegen de muur geschroefd of moet er nog een inbouwruimte achter de thermostaat zijn?
Hier hangt ie gewoon vlak op de muur
Je moet natuurlijk wel zorgen dat je de schroefgaten een beetje tactisch boort tov de draad, maar dat wijst zichzelf.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:50
En wat betreft de wireless versie van de thermostaat. Werkt dat ding ook op batterijen en zo ja, hoe lang gaan die dingen dan mee? En weet iemand met welke technologie die wireless communiceert?

Ik vind op internet wel installatiehandleidingen van de wired, maar niet van de wireless.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 09:06
Hier draait inmiddels de WH-MXC09J3E8, een 3fase 9kW T-cap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3dpMJ4eKCqqf05Qi-SopJxJH1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFQSD4PvIwqdFTZIcbFatyey.jpg?f=fotoalbum_large

Alles zelf uitgezocht en geinstalleerd nadat ik dit forum en de design manual uitvoerig had bestudeerd. Veel dank aan allen die mijn (vele) onzekerheden te woord wilden staan!

Heb ik echt een T-CAP nodig in Nederland aan het kustgebied met 9kW? Nee zeer waarschijnlijk niet, dat werd in het forum wel duidelijk. Maar door de onmogelijkheid van loadbalancing op de 11kW laadpaal heb ik toch voor een 3fase model gekozen. Hij moet een "bollenschuur" uit 1885 warmhouden dus het extra vermogen was in ons ogen wel een pluspunt. Uitgangspunt is bij ons altijd "meer comfort" geweest zonder de kosten van gas.

Enkele bevindingen over deze installatie die misschien voor anderen behulpzaam zijn:
  • Plaatsing achter het huis moest vrij dicht tegen de muur zoals te zien is op de foto, handleiding geeft aan dat er 30 cm vrij moet zijn voor toegang tot het magneetfilter. Gelukkig kan ik deze ook goed reinigen via het andere paneel
  • De vloerverwarming was in '90 geplaatst en niet diffusiedicht. Tevens mengde hij flink bij. Uiteindelijk heb ik hem aangepast volgens het ontwerp van @FransvWoerkom . Helaas bleek veel stalen leidingwerk van binnen na al die jaren flink verroest. Dit heb ik voor een groot deel vervangen met 32/3 en 26/3 buis. De warmtepomp is met 1,25" RVS Flex aangesloten op 32/3 buis, welke aftakt naar 2x 22mm stalen leiding.
  • De vorige installateur had de CV/boiler prachtig aangesloten met een grootverpakking kniekoppelingen. Door al die knietjes en verstopte stalen leiding werd de achterste radiator niet warm. Zodoende heb ik krampachtig zo weinig mogelijk kniekoppelingen gebruikt en alles met een zelfgemaakkte buizenbuiger gebogen. Dat werkte redelijk. Flow is goed, geen last van geluid tijdens de pomp test in het menu en hij kan > 30 liter/minuut kwijt
  • SWW expansievat voor 300 liter boiler was bijzonder moeilijk leverbaar, na 3 maanden eindelijk binnen. Overdrukventiel heb ik aangesloten op dezelfde zwanenhals als de wasmachine na de opmerking van @Andrehj dat een eigen afvoer natuurlijk droog komt te staan
  • Alle leidingen naar het 300 liter Panasonic boilervat hebben een thermosifon
  • Wellicht overdreven, maar ik heb veel conische wartels gebruikt voor het geval dat ooit iets los moet
  • De 3fase aansluiting heb ik met een aardlekautomaat gedaan, dat is beslist overdreven aangezien de WP zelf een aardlek heeft. Hooguit handig als een reuzachtige rat in het draad naar de WP zou bijten..
  • 3wegklep van Tameson gekocht met Relais, aangesloten volgens het schema van @Ep Woody werkt prima
  • Alle radiatoren (type 20 en type 21) liggen bij oud ijzer, vervangen voor jaga (twin) radiatoren van Marktplaats. Zodra mensen weten dat ze een jaga strada twin hebben vragen ze opeens 2x zoveel geld.., het grootste aanbod bestaat uit enkele convectoren uit nieuwbouw. Anders dan verbogen lamellen mankeert er vaak niets mee. Warmteservice Outlet heeft soms ook nog wat leuks..
  • De radiatoren beneden bestaan uit convector zonder stalen behuizing, waarbij ik een houten omtimmering heb gemaakt om de luchtcirculatie te bevorderen. Warmteservice kan bij Jaga rechtstreeks de juiste muurbeugels bestellen voor losse convectoren. Prijs is ca 7 eur/beugel
  • Op de meeste convectoren liggen 14cm ventilatoren uit een grootverpakking van Arctic. Deze hangen aan Home Assistant en weten via Heisamon wanneer de pomp stookt. De slimme stekker van de vloerpomp gaat dan ook aan
  • Een microbellen ontluchter in de aanvoer is handig, maar het werkt beter als je tijdens de eerste run ook het ontluchtingsventiel in de pomp open draait |:(
  • het reinigen van de magneetfilters na de 1e run is geen overbodige luxe, met name door het enorme debiet van de WP

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Er was een prijsverhoging aangekondigd per 1 februari maar toen niet doorgevoerd. De prijzen zijn met 7% door Panasonic verhoogd per 1 juli. Ik heb daarvan slechts 100 euro doorberekend van 3.850 naar 3.950 voor de 9 Kw en de rest gaat ten koste van mijn marge. Wat de toekomst doet geen idee dat weet helaas niemand . Ik mag volgens mijn algemene voorwaarden verhogingen tot 5% doorvoeren. (200 euro ) Daarboven mag de koper de reservering annuleren. Ik heb overigens een afname plicht en verhogingen zijn momenteel schering en inslag helaas.

[ Voor 16% gewijzigd door Carboy54 op 29-07-2022 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

rbrt schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:03:

[Afbeelding]

Alles zelf uitgezocht en geinstalleerd nadat ik dit forum en de design manual uitvoerig had bestudeerd. Veel dank aan allen die mijn (vele) onzekerheden te woord wilden staan!

Heb ik echt een T-CAP nodig in Nederland aan het kustgebied met 9kW? Nee zeer waarschijnlijk niet, dat werd in het forum wel duidelijk. Maar door de onmogelijkheid van loadbalancing op de 11kW laadpaal heb ik toch voor een 3fase model gekozen. Hij moet een "bollenschuur" uit 1885 warmhouden dus het extra vermogen was in ons ogen wel een pluspunt. Uitgangspunt is bij ons altijd "meer comfort" geweest zonder de kosten van gas.

Enkele bevindingen over deze installatie die misschien voor anderen behulpzaam zijn:
  • Plaatsing achter het huis moest vrij dicht tegen de muur zoals te zien is op de foto, handleiding geeft aan dat er 30 cm vrij moet zijn voor toegang tot het magneetfilter. Gelukkig kan ik deze ook goed reinigen via het andere paneel
  • De vloerverwarming was in '90 geplaatst en niet diffusiedicht. Tevens mengde hij flink bij. Uiteindelijk heb ik hem aangepast volgens het ontwerp van @FransvWoerkom . Helaas bleek veel stalen leidingwerk van binnen na al die jaren flink verroest. Dit heb ik voor een groot deel vervangen met 32/3 en 26/3 buis. De warmtepomp is met 1,25" RVS Flex aangesloten op 32/3 buis, welke aftakt naar 2x 22mm stalen leiding.
  • De vorige installateur had de CV/boiler prachtig aangesloten met een grootverpakking kniekoppelingen. Door al die knietjes en verstopte stalen leiding werd de achterste radiator niet warm. Zodoende heb ik krampachtig zo weinig mogelijk kniekoppelingen gebruikt en alles met een zelfgemaakkte buizenbuiger gebogen. Dat werkte redelijk. Flow is goed, geen last van geluid tijdens de pomp test in het menu en hij kan > 30 liter/minuut kwijt
  • SWW expansievat voor 300 liter boiler was bijzonder moeilijk leverbaar, na 3 maanden eindelijk binnen. Overdrukventiel heb ik aangesloten op dezelfde zwanenhals als de wasmachine na de opmerking van @Andrehj dat een eigen afvoer natuurlijk droog komt te staan
  • Wellicht overdreven, maar ik heb veel conische wartels gebruikt voor het geval dat ooit iets los moet
  • De 3fase aansluiting heb ik met een aardlekautomaat gedaan, dat is beslist overdreven aangezien de WP zelf een aardlek heeft. Hooguit handig als een reuzachtige rat in het draad naar de WP zou bijten..
  • 3wegklep van Tameson gekocht met Relais, aangesloten volgens het schema van @Ep Woody werkt prima
  • Alle radiatoren (type 20 en type 21) liggen bij oud ijzer, vervangen voor jaga (twin) radiatoren van Marktplaats. Zodra mensen weten dat ze een jaga strada twin hebben vragen ze opeens 2x zoveel geld.., het grootste aanbod bestaat uit enkele convectoren uit nieuwbouw. Anders dan verbogen lamellen mankeert er vaak niets mee. Warmteservice Outlet heeft soms ook nog wat leuks..
  • De radiatoren beneden bestaan uit convector zonder stalen behuizing, waarbij ik een houten omtimmering heb gemaakt om de luchtcirculatie te bevorderen. Warmteservice kan bij Jaga rechtstreeks de juiste muurbeugels bestellen voor losse convectoren. Prijs is ca 7 eur/beugel
  • Op de meeste convectoren liggen 14cm ventilatoren uit een grootverpakking van Arctic. Deze hangen aan Home Assistant en weten via Heisamon wanneer de pomp stookt. De slimme stekker van de vloerpomp gaat dan ook aan
  • Een microbellen ontluchter in de aanvoer is handig, maar het werkt beter als je tijdens de eerste run ook het ontluchtingsventiel in de pomp open draait |:(
  • het reinigen van de magneetfilters na de 1e run is geen overbodige luxe, met name door het enorme debiet van de WP
Mooi gedaan maar ontluchtingsventiel van de wp moet altijd 1 slag open blijven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:07
Carboy54 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:40:
[...]

Mooi gedaan maar ontluchtingsventiel van de wp moet altijd 1 slag open blijven!
Bij mij is hij door trillingen weer dicht gaan zitten, met een error tot gevolg. Ik heb het dopje er af gehaald en in een zakje bij het ontluchtingsventiel gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

rbrt schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:03:

[Afbeelding]

Waarom heb je hem niet vlak aan de muur gezet ipv haaks?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
flippy schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:06:
[...]

Waarom heb je hem niet vlak aan de muur gezet ipv haaks?
Goede vraag, dan hadden we langs die kant van het huis nog wel doorgang gehad. De huidige opstelling scheelt wel weer een hekje voor de kinderen :+

Voornaamste reden was angst voor de heg, las hier dat planten meestal niet goed tegen de koude luchtstroom kunnen dus dat kwam niet door de WAF

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
FransvWoerkom schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:35:
[...]

Alle sensors, met uitzondering van de sww tank sensor, zijn ntc thermistors met een R25 van 6,5k. Ze zijn elektrisch identiek, maar verschillen in uiterlijk en montage. De goedkoopste is meestal de solar sensor.

Als ik het verhaal in de design manual 2020 goed begrijp, wordt met deltaT van de buffer het temperatuurverschil tussen zone en buffervat bedoeld. Niet de schakeldifferentie bij verwarmen van het buffervat.
Ok, bedankt voor je antwoord. Het lijkt er dus op dat ik sowieso de normale sensor moet monteren op de aanvoer van zone 1. Ik vraag me wel nog steeds af of de pana alleen hiermee overweg kan, of dat ik hem de zone moet laten regelen. Maar eens uitproberen.

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 01:26
Carboy54 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:11:
[...]

Eind deze maand begin volgende maand bestellingen uit februari. Alles is vertraagd. Nu bestellen is leveren eind 2022 begin 2023. De vraag is vele malen groter dan de productie.
Inmiddels al wat leveringen ontvangen van Panasonic? Of zicht daarop?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 22:58
--Erik-- schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Is dit expliciet ergens vernoemd destijds? De tekst op de website doet anders vermoeden namelijk..
De tekst die op dit moment op de website staat stond er destijds niet. Vraag me af of het juridisch stand houdt om dan toch de prijs na aanbetaling te wijzigen. Maar wat doe je dan? Order annuleren? Voor jou 10 anderen. Maar goed, we wachten maar af. Ik heb geen persoonlijk bericht gehad van een prijsverhoging, dat zou wel moeten volgens mij

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wouter2403 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Inmiddels al wat leveringen ontvangen van Panasonic? Of zicht daarop?
Vanaf volgende week mondjes maat 9 Kw versies. De gelukkigen weten het al 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Joris 407 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:19:
[...]

De tekst die op dit moment op de website staat stond er destijds niet. Vraag me af of het juridisch stand houdt om dan toch de prijs na aanbetaling te wijzigen. Maar wat doe je dan? Order annuleren? Voor jou 10 anderen. Maar goed, we wachten maar af. Ik heb geen persoonlijk bericht gehad van een prijsverhoging, dat zou wel moeten volgens mij
Dat moet dan geregeld zijn in de algemene voorwaarden waar je hem hebt besteld. In de bouw zijn na verrekeningen momenteel gebruikelijk ondanks een vaste overeenkomst. Diverse bedrijven zouden failliet kunnen gaan als ze de huidige exorbitante verhogingen van materialen niet zouden mogen doorberekenen. Plaatje hout van 20 euro kost nu 40. Container uit Azie tot 15x zo duur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:08

Rzaan

Altijd zoekende

Het zou volgens de Consumentenbond niet mogen.
Ook als in de Algemene Voorwaarden staat dat het wel mag, moet de ondernemer zich wel aan de wettelijke termijn van verhoging binnen 3 maanden houden.

Maar dat is de wet.
De vraag is natuurlijk wat je er tegen doet.
Als je zegt "ik ben het er niet mee eens", dan levert hij wellicht niet of sluit je steeds achteraan in de rij.
Natuurlijk kun je naar de rechter, maar dat kost geld, gedoe en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 22:58
Carboy54 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:30:
[...]

Dat moet dan geregeld zijn in de algemene voorwaarden waar je hem hebt besteld. In de bouw zijn na verrekeningen momenteel gebruikelijk ondanks een vaste overeenkomst. Diverse bedrijven zouden failliet kunnen gaan als ze de huidige exorbitante verhogingen van materialen niet zouden mogen doorberekenen. Plaatje hout van 20 euro kost nu 40. Container uit Azie tot 15x zo duur etc.
Ik heb de algemene voorwaarden net bekeken en volgens die kan een prijsverhoging niet als dat niet bedongen is door de ondernemer. (Ik neem dan aan bij orderbevestiging)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:38:
Het zou volgens de Consumentenbond niet mogen.
Ook als in de Algemene Voorwaarden staat dat het wel mag, moet de ondernemer zich wel aan de wettelijke termijn van verhoging binnen 3 maanden houden.
Met de huidige levertijden zal die ondernemer zich daar dus op kunnen beroepen als het om warmtepompen gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 01-08-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:08

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:33:
[...]

Met de huidige levertijden zal die ondernemer zich daar dus op kunnen beroepen als het om warmtepompen gaat.
Ja, als het in zijn voorwaarden staat en zo ja, als hij deze verhoging doorvoert binnen 3 maanden na bestelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Er lijken wat 9kw pompen binnen te druppelen(bron paar posts hier boven). Daarom dacht ik ik drop nog even de link naar de sheet waar we de leveringen bij houden.

Dus heb je een Pana in de bestelling en je vind het leuk/interessant om bij de houden wanneer de bestellingen binnen komen vul dan onderstaande sheet in.

https://docs.google.com/s...u07K9XoL_bRIRDq8C8SE/edit

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 19:32
SkullboyNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:52:
Er lijken wat 9kw pompen binnen te druppelen(bron paar posts hier boven). Daarom dacht ik ik drop nog even de link naar de sheet waar we de leveringen bij houden.

Dus heb je een Pana in de bestelling en je vind het leuk/interessant om bij de houden wanneer de bestellingen binnen komen vul dan onderstaande sheet in.

https://docs.google.com/s...u07K9XoL_bRIRDq8C8SE/edit
Ah leuk, heb ook gelijk even ingevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

even een puntje van aandacht: praten over leveringen of prijsverhogingen van toekomstige warmtepompen hoort niet thuis in een topic wat over installeren en instellingen gaat...

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 01-08-2022 17:05 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
zie hierboven

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 01-08-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:52
Vraagje aan de split wp gebruikers, de water afvoer aan de onderzijde van binnenunit hoe krijg je die fatsoenlijk aangesloten op een afvoer? Het in de afvoer krijgen is het punt niet maar een stankslot behouden wel. Bij mij staat de unit op zolder en ik kan hem niet hoog op poten zetten om slot te creëren.

Ik zit nu te denken aan z'n wasmachine bak eronder te doen om via die weg het vocht te laten verdampen. Maar wellicht is er een ander advies?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The-Source schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:41:
Vraagje aan de split wp gebruikers, de water afvoer aan de onderzijde van binnenunit hoe krijg je die fatsoenlijk aangesloten op een afvoer? Het in de afvoer krijgen is het punt niet maar een stankslot behouden wel. Bij mij staat de unit op zolder en ik kan hem niet hoog op poten zetten om slot te creëren.

Ik zit nu te denken aan z'n wasmachine bak eronder te doen om via die weg het vocht te laten verdampen. Maar wellicht is er een ander advies?
Normaliter plaats je ze hoog genoeg.
Maar er zijn alternatieven:
- Afvoer naar buiten? (Tocht wel)
- Afvoer een verdieping lager?
- Droogsifon toepassen die je ook horizontaal mag gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 10:48

.Frank

Frank.

Hier draait inmiddels al enige tijd de WH-MDC05J3E5, al doet 'ie de laatste maanden niets anders dan af en toe de boiler op temperatuur brengen. Daarbij liep ik echter wel tegen 'n mogelijk probleempje aan, waar ik nu een tijdelijke oplossing voor heb geïmplementeerd. Een meer permanente oplossing lijkt me evenwel gewenst. Over of dat inderdaad nodig is, en wat daarbij slim is, zou ik jullie graag eens uithoren...

Here's the thing: de boiler en de vloerverwarming van de 1e etage delen een retourleiding. Wanneer de boiler verwarmd wordt vermengt het hete water zich daardoor wat met het water in de vloer op de 1e etage, wat natuurlijk niet wenselijk is. Versimpeld schematisch weergegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmnU6OaqiYiey3O9SnVXABp4vEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JLX9UWJAK4AfAA6u1b0Amv2z.png?f=fotoalbum_large

Als de driewegklep (3W) warm water naar de boiler stuurt, gaat het nog steeds hete water dat weer uit de boiler komt dus deels de vloer op de 1e etage in. Ik voel de vloer op de overloop warm worden in dat geval. Ik heb 't nu opgelost door de toevoer op de vloerverwarming van de 1e etage dicht te draaien. Er wordt nu toch niet verwarmd. Als we in de winter niet alleen de boiler gebruiken maar ook weer willen verwarmen is dat echter wat lastiger.

Zouden jullie adviseren een terugslagklep te monteren op de retourleiding die vanaf de vloerverwarming komt (gele markering)? Mijn leidingen zijn allemaal Uponor 25.

Het omgekeerde is wellicht ook een probleem: ik heb zojuist voor 't eerst eens geprobeerd te koelen met m'n warmtepomp. Even schrikken toen de vloer flink geluiden begon te maken en ik zag dat het aanvoerwater 13 graden was (ik dacht dat dat niet onder de 20 zou komen?)! Even los daarvan: als ik ook de bovenverdieping zou willen koelen en daar de vloerverwarming weer open zet, zou het ook kunnen dat koud water uit de retourleiding van de vloerverwarming vermengt met de leiding in de boiler, en zodoende m'n water daar afkoelt. Dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling - dus ook 'n terugslagklep op de retour van de boiler monteren (groene markering)?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
.Frank schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:58:
Hier draait inmiddels al enige tijd de WH-MDC05J3E5, al doet 'ie de laatste maanden niets anders dan af en toe de boiler op temperatuur brengen. Daarbij liep ik echter wel tegen 'n mogelijk probleempje aan, waar ik nu een tijdelijke oplossing voor heb geïmplementeerd. Een meer permanente oplossing lijkt me evenwel gewenst. Over of dat inderdaad nodig is, en wat daarbij slim is, zou ik jullie graag eens uithoren...

Here's the thing: de boiler en de vloerverwarming van de 1e etage delen een retourleiding. Wanneer de boiler verwarmd wordt vermengt het hete water zich daardoor wat met het water in de vloer op de 1e etage, wat natuurlijk niet wenselijk is. Versimpeld schematisch weergegeven:

[Afbeelding]

Als de driewegklep (3W) warm water naar de boiler stuurt, gaat het nog steeds hete water dat weer uit de boiler komt dus deels de vloer op de 1e etage in. Ik voel de vloer op de overloop warm worden in dat geval. Ik heb 't nu opgelost door de toevoer op de vloerverwarming van de 1e etage dicht te draaien. Er wordt nu toch niet verwarmd. Als we in de winter niet alleen de boiler gebruiken maar ook weer willen verwarmen is dat echter wat lastiger.

Zouden jullie adviseren een terugslagklep te monteren op de retourleiding die vanaf de vloerverwarming komt (gele markering)? Mijn leidingen zijn allemaal Uponor 25.

Het omgekeerde is wellicht ook een probleem: ik heb zojuist voor 't eerst eens geprobeerd te koelen met m'n warmtepomp. Even schrikken toen de vloer flink geluiden begon te maken en ik zag dat het aanvoerwater 13 graden was (ik dacht dat dat niet onder de 20 zou komen?)! Even los daarvan: als ik ook de bovenverdieping zou willen koelen en daar de vloerverwarming weer open zet, zou het ook kunnen dat koud water uit de retourleiding van de vloerverwarming vermengt met de leiding in de boiler, en zodoende m'n water daar afkoelt. Dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling - dus ook 'n terugslagklep op de retour van de boiler monteren (groene markering)?
Je ontkomt niet aan dat mengen. Bij beëindiging van een sww run wordt de 3w klep teruggezet en pompt de wp het (dan) hete water even snel rond door het verwarmingssysteem. Juist om het af te koelen. Gewoon in de normale richting. Daar helpen geen terugslagkleppen tegen. Het is ook niet zo dat het koele water in de vloerverkoeling zal opstijgen in de warme boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

FransvWoerkom schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 00:24:
[...]

Je ontkomt niet aan dat mengen. Bij beëindiging van een sww run wordt de 3w klep teruggezet en pompt de wp het (dan) hete water even snel rond door het verwarmingssysteem. Juist om het af te koelen. Gewoon in de normale richting. Daar helpen geen terugslagkleppen tegen. Het is ook niet zo dat het koele water in de vloerverkoeling zal opstijgen in de warme boiler.
Super, dank voor de heldere respons. Dan hoef ik helemaal niets te doen - nice 8)

Dan nu wel die andere vraag: toen ik gisteren voor het eerst koelmodus activeerde en (terwijl de thermostaat in de woonkamer 24 graden aangaf, en de vloer waarschijnlijk ook die temperatuur had) de gewenste temperatuur op de afstandsbediening op 20 graden zette, bleek de pomp water van slechts 13 graden de vloer in te gaan sturen. Had ik even niet over nagedacht, en ik zag het pas toen ik opschrok van het geluid van een werkende vloer |:( .

Voor het voor 't eerst inschakelen van de verwarming na installeren is er het 'dry concrete'-programma. Zouden jullie dat ook gebruiken om de vloer te laten wennen aan koelen? Of met welke watertemperaturen koelen jullie? Ik ben bang dat ik m'n vloer kapot maak als ik zonder even te tweaken met de instellingen de koeling weer inschakel...

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat voor geluid heeft een werkende vloer dan?

Dry concrete programma werkt alleen met verwarming, en is bedoeld om de vloer te drogen als je een nieuwe cementdekvloer of anhydriet vloer of tegelvloer die in cement is gelegd hebt.

Watertemperatuur de vloer in is afhankelijk van het dauwpunt. Bij ons binnen is deze nu 13,7 graad. Ik zou dus vandaag koelen 14 in 19 uit, maar begin hoger 17 in 21 uit. Ligt ook aan je afgifte systeem, tegels, pvc, laminaat of tapijt.

[ Voor 16% gewijzigd door martijn v o op 02-08-2022 08:55 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Onze vloerverwarming ligt ingefreesd in 'n zandcement dekvloer, en toen ik gisteren voor 't eerst ging koelen hoorde ik vrij luide 'pangen' / knallen. Heb toen meteen de koeling weer uit gezet. Het dry concrete-programma heb ik gebruikt om de vloer in kleine stapjes te laten wennen aan steeds hogere temperaturen, maar het omgekeerde heb ik nooit gedaan voor lagere temperaturen - vandaar mijn vraag.

Nu ik erover nadenk is het natuurlijk zo dat die vloer al weleens eerder 13 graden geweest is, namelijk voordat de vloerverwarming voor 't eerst ingeschakeld werd. Wellicht hoeft de vloer dan ook niet zozeer te wennen aan de lage temperatuur, maar was de overgang van warm naar koud simpelweg te snel. Misschien eerst de vloer met een handmatig ingestelde temperatuur koelen, en die langzaam laten zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
.Frank schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:57:
Onze vloerverwarming ligt ingefreesd in 'n zandcement dekvloer, en toen ik gisteren voor 't eerst ging koelen hoorde ik vrij luide 'pangen' / knallen. Heb toen meteen de koeling weer uit gezet. Het dry concrete-programma heb ik gebruikt om de vloer in kleine stapjes te laten wennen aan steeds hogere temperaturen, maar het omgekeerde heb ik nooit gedaan voor lagere temperaturen - vandaar mijn vraag.

Nu ik erover nadenk is het natuurlijk zo dat die vloer al weleens eerder 13 graden geweest is, namelijk voordat de vloerverwarming voor 't eerst ingeschakeld werd. Wellicht hoeft de vloer dan ook niet zozeer te wennen aan de lage temperatuur, maar was de overgang van warm naar koud simpelweg te snel. Misschien eerst de vloer met een handmatig ingestelde temperatuur koelen, en die langzaam laten zakken?
Die kleine stapjes, over welke periode? Ik zou daar toch wel een paar dagen over doen eerlijk gezegd. Soort van omgekeerd opstartprotocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Alles in het leven zet uit of krimpt bij temperatuur verandering. Wat ligt op je dekvloer?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-12-2023
Allereerst een diepe buiging voor alle informatie die ik van dit forum heb kunnen halen. Ik heb een 5kW besteld en levertijd ligt ergens in oktober. Ik lees hier verschillende berichten over wel of niet een buffervat. Ik heb een overzichtje gemaakt om wat duidelijkheid te scheppen. Graag ontvang ik jullie advies of een buffervat noodzakelijk is. En als dat zo is wat dan de meest logische aansluiting is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1GkLChPICMi8CdlT3Yw2i0V-KI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WIlv3mqdkCNfi34ENjRA41AH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Nachtwaker055 op 02-08-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nachtwaker055 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:20:
Allereerst een diepe buiging voor alle informatie die ik van dit forum heb kunnen halen. Ik heb een 5kW besteld en levertijd ligt ergens in oktober. Ik lees hier verschillende berichten over wel of niet een buffervat. Ik heb een overzichtje gemaakt om wat duidelijkheid te scheppen. Graag ontvang ik jullie advies of een buffervat noodzakelijk is. En als dat zo is wat dan de meest logische aansluiting is.

[Afbeelding]
Waarschijnlijk heb je nu nog een cv-ketel. Welke aanvoertemperatuur draaide die in de winter? 55m2 woonkamer met 3 groepen vloerverwarming. Was de aanvoertemperatuur dezelfde als naar de radiatoren? Of zat er behalve een pomp ook een mengverdeler (met tado bediende afsluiter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
FransvWoerkom schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:42:
[...]

Waarschijnlijk heb je nu nog een cv-ketel. Welke aanvoertemperatuur draaide die in de winter? 55m2 woonkamer met 3 groepen vloerverwarming. Was de aanvoertemperatuur dezelfde als naar de radiatoren? Of zat er behalve een pomp ook een mengverdeler (met tado bediende afsluiter)?
Ta=40 op radiatoren, 35 op vloerverwarming. Bij de pomp zit ook een mengverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
Ik zie ook dat ik het buffervat boilervat genoemd heb. Moet buffervat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1GkLChPICMi8CdlT3Yw2i0V-KI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WIlv3mqdkCNfi34ENjRA41AH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Nachtwaker055 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:20:

[Afbeelding]
Ik draai de vraag voor het buffervat altijd graag om; waarom wel?
Ter info; Panasonic verlangt een minimale systeem inhoud van 30liter. Dit zou je met de huidige vloerverwarming prima moeten redden, zie google of https://www.econo.nl/Bere...000&Param2=12&Param3=6,22 voor een indicatie van systeem inhoud. Mocht je wel vloer willen afsluiten dan heb je een drukgevoelige bypass nodig en kom je in een situatie dat je warmtepomp snel uit kan schakelen als er maar een enkele radiator open staat. Maar een klein buffervat geeft daar geen oplossing voor. Dat zijn maar enkele minuten dit vanwege ontbreken van warmteafgifte op dat moment.

Oftewel ik zeg optie drie waarbij je je vloerverwarming nooit afsluit. En de rest eventueel met tado aanstuurt. 👍

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 02-08-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
ErikVers schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:26:
[...]

Ik draai de vraag voor het buffervat altijd graag om; waarom wel?
Ter info; Panasonic verlangt een minimale systeem inhoud van 30liter. Dit zou je met de huidige vlierverwarming prima moeten redden, zie google of https://www.econo.nl/Bere...000&Param2=12&Param3=6,22 voor een indicatie.

Oftewel ik zeg optie drie waarbij je je vloerverwarming nooit afsluit. En de rest eventueel met tado aanstuurt. 👍
Het nadeel daarvan is dat wanneer een andere ruimte dan mijn vloerverwarming langer/meer warmte nodig heeft, dat mijn vloerverwarming dan (onnodig?) meedoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Nachtwaker055 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Het nadeel daarvan is dat wanneer een andere ruimte dan mijn vloerverwarming langer/meer warmte nodig heeft, dat mijn vloerverwarming dan (onnodig?) meedoet.
En dat kun je dan minimaliseren door dit waterzijdig goed in te regelen zodat de hoofdruimte eigenlijk nooit te warm wordt. Dit doe je door eventueel de flow iets te smoren richting de te warme ruimte.

Uitgangspunt voor warmtepomp is zo lang mogelijke run zonder te veel naregelen uiteraard snap ik dat je ruimteregeling wil toepassen maar advies is om dit waterzijdig te doen. Klinkt spannender dan het is; gewoon de te warme ruimte iets knijpen.
Als je echt los per ruimte wil gaan verwarmen en dus ook de vloer open en dicht wil gooien dat is andere koek en zul je een groot >300l buffervat moeten hebben met cv pompen ed en dan ga je onnodig veel kosten maken (in mijn ogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
ErikVers schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

En dat kun je dan minimaliseren door dit waterzijdig goed in te regelen zodat de hoofdruimte eigenlijk nooit te warm wordt. Dit doe je door eventueel de flow iets te smoren richting de te warme ruimte.

Uitgangspunt voor warmtepomp is zo lang mogelijke run zonder te veel naregelen uiteraard snap ik dat je ruimteregeling wil toepassen maar advies is om dit waterzijdig te doen. Klinkt spannender dan het is; gewoon de te warme ruimte iets knijpen.
Als je echt los per ruimte wil gaan verwarmen en dus ook de vloer open en dicht wil gooien dat is andere koek en zul je een groot >300l buffervat moeten hebben met cv pompen ed en dan ga je onnodig veel kosten maken (in mijn ogen).
Okay duidelijk! Geef buffervat maar waterzijdig inregelen. Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

davevleugel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:11:
Alles in het leven zet uit of krimpt bij temperatuur verandering. Wat ligt op je dekvloer?
Op de dekvloer ligt een PVC-vloer, die zal niet zo'n issues hebben denk ik.

Ik wilde gisteren even opnieuw voorzichtig beginnen met koelen, en heb via het installers menu de watertemperatuur bij koelen op 'direct' gezet en daar 20 graden neergezet (er vanuit gaande dat 't hele huis, inclusief de vloer, ongeveer 24 graden is). Na enige tijd toen even gecheckt wat er gebeurde, en toen werd er toch weer water van 15 graden rondgepompt. Doe ik iets fout, of kan de pomp simpelweg geen water van 20 graden leveren? Ik moet maar eens even goed de handleiding in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Die van mij is aangekomen, via Ebay, uit Italie, onbeschadigd, jippie. Nu de installatie nog. Ben nu een overzicht aan het maken van de benodigdheden.

Ik heb een overzicht gemaakt van de benodigdheden. Dit is een samenraapsel van wat in dit topic staat en van warmtepomp-weetjes en een beetje eigen inzicht/kennis.

Bij deze nog wat vragen:
1: Wat is nu daadwerkelijk bepalend voor een buffervat, of moet je het gewoon altijd plaatsen en dan op basis van deze formule: 20* het WP vermogen - 1,5L/m2 vloerverwarming? In mijn geval zou dat dan op een heel klein vat van ongeveer 10L uitkomen.
2: Expansievat voordruk 1 of 0,5 bar? (verschil in hoogte WP en hoogste punt is 8M) (Er zit er 1 in de WP lees ik net, dus deze is vermoedelijk niet nodig)
3: Wie kan een flexibele RVS leiding aanbevelen van de WP naar 22mm.
4: Op en/of aanmerking op mijn overzichtje zijn van harte welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPUzMkF92eUYdUPjDs4UtH7Yfko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sBmzc2eOo9JTpSEYmxVv64cn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door O085105116N op 03-08-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nachtwaker055 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:39:
[...]
Okay duidelijk! Geef buffervat maar waterzijdig inregelen. Dank voor de hulp!
Om de hoogste COP te halen, moet je de Ta zo laag mogelijk houden. Dat kan door de afgifte van de radiatoren zo hoog mogelijk te maken en te houden. Afknijpen van de radiatoren helpt daar zeker niet bij. Als de kamer met de grootste warmtebehoefte al de grootste radiator heeft, prima! Anders daar voor zorgen. Die radiator moet helemaal open. Vervolgens kun je eventueel andere radiatoren knijpen. Je kunt dan een 2-zone systeem maken, gestuurd door de panasonic, waarbij een thermostaat in de kamer met de grootste radiator de Ta bepaalt, samen met weersafhankelijke regeling, en een thermostaat in de kamer met vloerverwarming samen met weersafhankelijke regeling en het mengventiel op de verdeler de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming. Goede kans dat je dan een groot deel van het stookseizoen lager dan 40° uit kunt en in de ruimte met vloerverwarming met veel minder dan 35°.

Met de pana kan dat met het uitbreidingsbordje en misschien kan het ook met tado. Je moet af van het idee dat een warmtepomp een soort cv-ketel is waarmee je een permanente hoge temperatuur water maakt, die je dan selectief lang of kort inzet om ruimten te verwarmen. Ideaal loopt de warmtepomp bijna altijd, maar op zo laag mogelijke Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
FransvWoerkom schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:22:
[...]

Om de hoogste COP te halen, moet je de Ta zo laag mogelijk houden. Dat kan door de afgifte van de radiatoren zo hoog mogelijk te maken en te houden. Afknijpen van de radiatoren helpt daar zeker niet bij. Als de kamer met de grootste warmtebehoefte al de grootste radiator heeft, prima! Anders daar voor zorgen. Die radiator moet helemaal open. Vervolgens kun je eventueel andere radiatoren knijpen. Je kunt dan een 2-zone systeem maken, gestuurd door de panasonic, waarbij een thermostaat in de kamer met de grootste radiator de Ta bepaalt, samen met weersafhankelijke regeling, en een thermostaat in de kamer met vloerverwarming samen met weersafhankelijke regeling en het mengventiel op de verdeler de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming. Goede kans dat je dan een groot deel van het stookseizoen lager dan 40° uit kunt en in de ruimte met vloerverwarming met veel minder dan 35°.

Met de pana kan dat met het uitbreidingsbordje en misschien kan het ook met tado. Je moet af van het idee dat een warmtepomp een soort cv-ketel is waarmee je een permanente hoge temperatuur water maakt, die je dan selectief lang of kort inzet om ruimten te verwarmen. Ideaal loopt de warmtepomp bijna altijd, maar op zo laag mogelijke Ta.
Ik snap het idee helemaal dat een warmtepomp zo lang mogelijk wil lopen. Ik heb bij mijn Intergas ketel ook net zo lang lopen tweaken totdat deze op een laag vermogen liep en het liefste zo constant mogelijk.

De dingen die mij opvallen in je bericht;

1. De radiatoren die nu ingegeregeld zijn, moet ik die ook weer volledig open zetten? Heeft dat voordelen om meer vermogen uit die radiatoren te halen en dus lagere Ta?

2. De grootste radiator opzetten. Dan wordt het nog iets ingewikkelder. De grootste radiator, hangt ook in de ruimte met de vloerverwarming. De uitbouw van het huis heeft vloerverwarming, de rest van diezelfde kamer wordt verwarmd met een 30x280 T33 radiator met speedcomforts. Deze radiator staat al volledig open maar springt met Tado zelden open omdat de vloerverwarming in het nieuwe gedeelte de ruimte al goed verwarmd. Ik trek ik de conclusie dat de temperatuur van de vloer dus nog verder naar beneden kan en dat de T33 dan ook een rol gaat krijgen.

Situatie:
Woonkamer+keuken: Grootste radiator speedcomfort en volledig open + vloerverwarming. Beiden een Tado knop
Gang: Radiator met speedcomfort, ingegeregeld en Tado knop
Slaapkamer 1: Radiator met speedcomfort, ingegeregeld en Tado knop
Slaapkamer 2: Radiator met speedcomfort, ingegeregeld en Tado knop
Slaapkamer 3: Radiator met speedcomfort, ingegeregeld en Tado knop
Badkamer: Radiator met speedcomfort, was nu mijn bypass dus geen Tado en waterzijdige inregeling.

Is een 2-zone systeem dan nog de meest ideale indeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nachtwaker055 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:45:
[...]

Ik snap het idee helemaal dat een warmtepomp zo lang mogelijk wil lopen. Ik heb bij mijn Intergas ketel ook net zo lang lopen tweaken totdat deze op een laag vermogen liep en het liefste zo constant mogelijk.

De dingen die mij opvallen in je bericht;

1. De radiatoren die nu ingegeregeld zijn, moet ik die ook weer volledig open zetten? Heeft dat voordelen om meer vermogen uit die radiatoren te halen en dus lagere Ta?

2. De grootste radiator opzetten. Dan wordt het nog iets ingewikkelder. De grootste radiator, hangt ook in de ruimte met de vloerverwarming. De uitbouw van het huis heeft vloerverwarming, de rest van diezelfde kamer wordt verwarmd met een 30x280 T33 radiator met speedcomforts. Deze radiator staat al volledig open maar springt met Tado zelden open omdat de vloerverwarming in het nieuwe gedeelte de ruimte al goed verwarmd. Ik trek ik de conclusie dat de temperatuur van de vloer dus nog verder naar beneden kan en dat de T33 dan ook een rol gaat krijgen.

Situatie:
Woonkamer+keuken: Grootste radiator speedcomfort en volledig open + vloerverwarming. Beiden een Tado knop
Gang: Radiator met speedcomfort, ingegeregeld en Tado knop
Slaapkamer 1: Radiator met speedcomfort, ingegeregeld en Tado knop
Slaapkamer 2: Radiator met speedcomfort, ingegeregeld en Tado knop
Slaapkamer 3: Radiator met speedcomfort, ingegeregeld en Tado knop
Badkamer: Radiator met speedcomfort, was nu mijn bypass dus geen Tado en waterzijdige inregeling.

Is een 2-zone systeem dan nog de meest ideale indeling?
1. De afgifte van een radiator is afhankelijk van de gemiddelde temperatuur. Dus bij gegeven Ta is de afgifte groter als het debiet groter is en daarmee de Tr hoger.

2. Het lijkt me juist prima als de T33 in de woonkamer niet mee hoeft te doen als de vloerverwarming in de uitbouw het alleen aankan. Maar voor het comfort moeten de temperatuurverschillen niet te groot worden. Ik zou zeker niet de vloerverwarming knijpen om de T33 een kans te geven.

Het voordeel van 2-zone regeling is, dat je de hoge Ta voor de radiatoren en de lage Ta voor de vloerverwarming afzonderlijk van elkaar kunt regelen. Maar waarschijnlijk kan dat met tado ook.

Bij een 2-zone regeling zou ik (met pana en uitbreidingsprint) denken aan war en thermostaat op 16 in de grootste slaapkamer. Dan zal de T33 in de woonkamer zich niet buitengewoon uitsloven. En war en thermostaat op 20 in de woonkamer. Een Ta van 40° voor radiatoren met speedcomfort en 35° voor de vloerverwarming is het laatste waar ik aan denk.

Het lijkt me niet uitgesloten dat je na een jaartje inregelen en gevoel voor een warmtepomp krijgen tot de conclusie komt dat je die radiatoren en vloerverwarming net zo goed allemaal parallel kunt zetten zonder mengverdeler en allemaal thermostaten.

Waar komt trouwens het idee van dat waterzijdig inregelen vandaan? Er is een idee dat de warmtepomp het leuker vindt als de deltaT zo laag mogelijk is. Maar de retourtemperatuur van radiatoren is sowieso veel hoger dan die van vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
FransvWoerkom schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:29:
[...]

1. De afgifte van een radiator is afhankelijk van de gemiddelde temperatuur. Dus bij gegeven Ta is de afgifte groter als het debiet groter is en daarmee de Tr hoger.

2. Het lijkt me juist prima als de T33 in de woonkamer niet mee hoeft te doen als de vloerverwarming in de uitbouw het alleen aankan. Maar voor het comfort moeten de temperatuurverschillen niet te groot worden. Ik zou zeker niet de vloerverwarming knijpen om de T33 een kans te geven.

Het voordeel van 2-zone regeling is, dat je de hoge Ta voor de radiatoren en de lage Ta voor de vloerverwarming afzonderlijk van elkaar kunt regelen. Maar waarschijnlijk kan dat met tado ook.

Bij een 2-zone regeling zou ik (met pana en uitbreidingsprint) denken aan war en thermostaat op 16 in de grootste slaapkamer. Dan zal de T33 in de woonkamer zich niet buitengewoon uitsloven. En war en thermostaat op 20 in de woonkamer. Een Ta van 40° voor radiatoren met speedcomfort en 35° voor de vloerverwarming is het laatste waar ik aan denk.

Het lijkt me niet uitgesloten dat je na een jaartje inregelen en gevoel voor een warmtepomp krijgen tot de conclusie komt dat je die radiatoren en vloerverwarming net zo goed allemaal parallel kunt zetten zonder mengverdeler en allemaal thermostaten.

Waar komt trouwens het idee van dat waterzijdig inregelen vandaan? Er is een idee dat de warmtepomp het leuker vindt als de deltaT zo laag mogelijk is. Maar de retourtemperatuur van radiatoren is sowieso veel hoger dan die van vloerverwarming.
Dank voor de info.

Het waterzijdig inregelen komt hier vandaan:

[quote]ErikVers schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
zie hierboven

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 04-08-2022 11:56 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
zie hierboven

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 04-08-2022 11:55 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
zie hierboven

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 04-08-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 21:02
Hier staat ook al een tijd een 9 kW Panasonic in de bestelling. Met de lange levertijd nog alle tijd om de voorbereidingen te doen.

Nu zit ik te kijken wat wijsheid is. Wat achtergrond info:
Momenteel hebben we een CV-Ketel en Inventum Ecolution Combi 50 parallel in de installatie staan en dit werkt voor geen meter. De pompen drukken elkaar weg, waardoor ik de pomp van de Ecolution beperkt heb en het geheel redelijk werkt. De Panasonic hier nog extra parallel op aansluiten is vragen om problemen zonder verdere aanpassingen te doen.

De installatie is een Heimeier Ecplise ingeregeld systeem met alleen radiatoren, met op de bovenverdieping nog thermostaatkranen erop. Net zoals bij @Nachtwaker055 zijn dit dynamische geregelde ventielen waardoor als de druk veranderd het debiet hetzelfde blijft. Dit heeft het nadeel dat als de pompen harder draaien het debiet niet veranderd en dus ook de Delta T niet, ondanks dat de regeling van de Panasonic dit wel wil.

In de toekomst komen er nog een 3-tal fancoils bij voor koeling maar die laat ik even buiten beschouwing.

Nu zijn er twee opties wat mij betreft:
1. is om alle systemen in cascade (parallel met keerkleppen) te zetten met een buffervat (50 liter) om de boel zo hydraulisch te scheiden van het afgiftecircuit.
2. CV, Ecolution, Panasonic in parallel met keerkleppen maar dan het buffervat aansluiten als radiator met in serie hiermee een bypass-ventiel. Op deze manier spaar ik een pomp uit. En mocht er overdruk zijn door de pompen die tegelijk werken dan gaat die overdruk weg door het buffervat (en stijgt de Tr niet gelijk).

Wat is wijsheid?

Uiteraard is het handig om te kijken of het debiet van alle radiatoren omhoog kan maar het geheel moet wel waterzijdig ingeregeld blijven om de warmte afgifte in het huis zo uniform mogelijk te houden.

In het geval van @Nachtwaker055, lijkt het met logisch dat de Delta T verschillend is over de vloerverwarming en de radiatoren. Dan is het proberen om zoveel mogelijk afgifte te creëren belangrijker dan dezelfde Delta T.

[ Voor 4% gewijzigd door Knoetie op 04-08-2022 10:10 . Reden: Toevoeging. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voor alle tweakers met vragen over de geluidseisen hier een handige rekentool en instructie:

https://www.nvkl.nl/rekentool/

Pagina: 1 ... 72 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.