Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 134 Laatste
Acties:
  • 769.842 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Carboy54 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:00:
Voor alle tweakers met vragen over de geluidseisen hier een handige rekentool en instructie:

https://www.nvkl.nl/rekentool/
Bedankt voor het delen. Afhankelijk van de plaatsing blijft het toch een heikel punt dat geluid!

Heb jij toevallig ervaring met de geluiddempende set die Panasonic verkoopt?
Functioneert dat en heeft het nog nadelen?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:56

Carboy54

Duurzaamheid coach

bartvl schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

Bedankt voor het delen. Afhankelijk van de plaatsing blijft het toch een heikel punt dat geluid!

Heb jij toevallig ervaring met de geluiddempende set die Panasonic verkoopt?
Functioneert dat en heeft het nog nadelen?
Nee geen ervaring vanwege de hoge prijs hiervoor. Met een beetje creativiteit kan je ook zelf demping aanbrengen. Het set kost € 326 excl BTW en reduceert het geluid met 3 db.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:32
Nachtwaker055 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:42:
[...]
Dank voor de info.

Het waterzijdig inregelen komt hier vandaan:

[quote]ErikVers schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:35:
[...]
Aha. Ik noem dat "knijpen van groepen die te warm zijn". Dat doen de tado ventielen toch ook? In het andere Panasonic forum wordt met waterzijdig inregelen bedoeld dat de retourtemperaturen van alle groepen gelijk zijn. In ieder geval zou ik zowel in het radiatorcircuit als in de vloerverwarming tenminste één groep maximaal open zetten en daar de temperatuur niet regelen met voet- of tado ventielen, maar met de aanvoertemperatuur.

Mijn verwarming met convectoren in mijn werkplaats en logeerkamer op de verdieping en vloerverwarming op de begane grond werkt met aanvoertemperaturen van hooguit 36° boven en 28° beneden. Het bleek lastig om de Ta van de vloerverwarming goed te regelen door het kleine temperatuurverschil. Daarom heb ik een mengverdeler met mengklep, gestuurd door de pana met uitbreidingsprint. Maar ik denk dat tado dat ook moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:36
Carboy54 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:44:
[...]
Nee geen ervaring vanwege de hoge prijs hiervoor. Met een beetje creativiteit kan je ook zelf demping aanbrengen. Het set kost € 326 excl BTW en reduceert het geluid met 3 db.
Deze set ken ik eigenlijk niet, denk dat ik iets over het hoofd gezien heb :? . Waar kan je z'n set kopen? Of wat is het artikelnummer? Ik heb een 7KW Panasonic besteld en kom volgens de WPAC berekeningen precies uit, echter wel bij een marge van 0db, waar dat eigenlijk 3 db moet (zou moeten) zijn. Met deze oplossing ga ik in ieder geval volgens de papieren helemaal voldoen en kan ik dat ook aan mijn sceptische buurman vertellen :*) Dan is 326 ex btw een stuk minder dan een omkisting van ~2500 euro die 13 db dempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-12-2023
FransvWoerkom schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Aha. Ik noem dat "knijpen van groepen die te warm zijn". Dat doen de tado ventielen toch ook? In het andere Panasonic forum wordt met waterzijdig inregelen bedoeld dat de retourtemperaturen van alle groepen gelijk zijn. In ieder geval zou ik zowel in het radiatorcircuit als in de vloerverwarming tenminste één groep maximaal open zetten en daar de temperatuur niet regelen met voet- of tado ventielen, maar met de aanvoertemperatuur.

Mijn verwarming met convectoren in mijn werkplaats en logeerkamer op de verdieping en vloerverwarming op de begane grond werkt met aanvoertemperaturen van hooguit 36° boven en 28° beneden. Het bleek lastig om de Ta van de vloerverwarming goed te regelen door het kleine temperatuurverschil. Daarom heb ik een mengverdeler met mengklep, gestuurd door de pana met uitbreidingsprint. Maar ik denk dat tado dat ook moet kunnen.
Tado bepaalt de flow niet. Een Tado is in de basis een themostaatkraan. Statisch of dynamisch inregelen doet deze knop niet. Mijn dynamic valves van danfoss doen het inregelen wel omdat je bij een CV een hogere delta wil hebben zodat je ketel in HR stand komt.

Kun jij mij eens een voorbeeld sturen van een mengverdeler met mengklep?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 15:51
De eerste spullen zijn binnen, twee x 2 meter 'pantserslang'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dN1GVQTN0HR6MiPROjtuYCrc9k8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7VpRcScAAZ23yxHOzqRCslu.jpg?f=fotoalbum_large

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 15:32
Ik heb een Panasonic Aquarea 7 kW unit , welke geinstalleerd is vanuit de aannemer in ons nieuwbouwhuis (vorig jaar opgeleverd). Het gaat om de KIT-ADC05JE5C (WH-ADC0309J3E5C + WH-UD07JE5). Er is een Watts draadloze thermostaat aan gekoppeld (BT-D03 RF) en bij de verdelers zit een Watt Vision module verwarmen/koelen (BT-S6Z02 RF).

Ik heb even gecheckt bij de buren (die wel de "koelmodule" als meerwerk hebben aangevinkt bij de aannemer) en daar lijkt een extra module toegevoegd te zijn (BT-S6Z02 RF). Verder ziet het leidingwerk er exact hetzelfde uit, dus het enige verschil lijkt dit te zijn.

Nu wil ik graag de koelmodus activeren, ik las hier dat dat kan via het installatiemenu (menuknop / pijl links / pijl beneden) en dat ik dan de koelmodus kan selecteren. Moet ik daarnaast nog deze extra module aanschaffen? Ik kan niet zo goed vinden in de manuals waarvoor deze dient, volgens mij zou mijn basis module ook moeten kunnen koelen? In de beschrijving lees ik dat deze module dient voor "beheer ingang van signaal voor koelen en verwarmen, dus misschien is deze wel nodig. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:03
acidd91 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:31:
Ik heb een Panasonic Aquarea 7 kW unit , welke geinstalleerd is vanuit de aannemer in ons nieuwbouwhuis (vorig jaar opgeleverd). Het gaat om de KIT-ADC05JE5C (WH-ADC0309J3E5C + WH-UD07JE5). Er is een Watts draadloze thermostaat aan gekoppeld (BT-D03 RF) en bij de verdelers zit een Watt Vision module verwarmen/koelen (BT-S6Z02 RF).

Ik heb even gecheckt bij de buren (die wel de "koelmodule" als meerwerk hebben aangevinkt bij de aannemer) en daar lijkt een extra module toegevoegd te zijn (BT-S6Z02 RF). Verder ziet het leidingwerk er exact hetzelfde uit, dus het enige verschil lijkt dit te zijn.

Nu wil ik graag de koelmodus activeren, ik las hier dat dat kan via het installatiemenu (menuknop / pijl links / pijl beneden) en dat ik dan de koelmodus kan selecteren. Moet ik daarnaast nog deze extra module aanschaffen? Ik kan niet zo goed vinden in de manuals waarvoor deze dient, volgens mij zou mijn basis module ook moeten kunnen koelen? In de beschrijving lees ik dat deze module dient voor "beheer ingang van signaal voor koelen en verwarmen, dus misschien is deze wel nodig. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Je hebt denk ik een KIT-ADC07JE5C en niet KIT-ADC05JE5C zoals je zei, immers 7kW en niet 5kW.

De BT-S6Z02 module is geen panasonic ding, lijkt een vloerverwarming verdeler. Wat heb jij dan als verdeler? Je aquarea kan zonder extra hulpmiddelen gewoon koelen. Mits je wel je leidingen dampdicht geisoleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Carboy54 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

net als @ranjo ben ik ook wel benieuwd welke set dat dan is?
hoge prijs is een relatief begrip…

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
sjimmie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

net als @ranjo ben ik ook wel benieuwd welke set dat dan is?
hoge prijs is een relatief begrip…
Op basis van de kryptische omschrijving van @Carboy54 kwam ik via de prijslijst uit op type CZ-UG30 (random linkje naar een webshop met plaatje: https://www.meinhausshop....m-Set-Waermepumpe-CZ-UG30

Misschien is het vergelijkbaar met de set die je er bij rjtech in kan kopen. Ik kan me ook voorstellen wat we met een stuk schuimrubber, bitumenstroken en een schaar ook een aardig eind komen

Wat ik overigens bijzonder vind, is dat de set hetzelfde is voor zowel de 5-9 units als voor de T-cap terwijl die units er toch echt anders uit zien...

Edit zoveel:

Hier wat extra plaatjes.

https://www.ebay.de/p/1961736153

[ Voor 39% gewijzigd door LinuZZ op 04-08-2022 17:59 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-06 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik heb destijds bij mijn 5J dit laten doen door RJ-Tec voor toen 120 euro. Dat was net aan de moeite vond ik. Op onderstaande foto's zie je de rond de compressor aangebrachte matten en de bitumen stukjes op de covers. Vrij weinig materiaal voor het geld, zeker als je zelf handig bent is er heel wat zelf te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRifwbWLWsmFaMioN7ek12lgqMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H17E3Ljf12lyiB03ClDYrcT6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zz2KZWUaqZHTek7tgn4MzK_KOvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2c6JObCLiyFJooEgMDuYqeTS.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 15:32
thehog schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:30:
[...]

Je hebt denk ik een KIT-ADC07JE5C en niet KIT-ADC05JE5C zoals je zei, immers 7kW en niet 5kW.

De BT-S6Z02 module is geen panasonic ding, lijkt een vloerverwarming verdeler. Wat heb jij dan als verdeler? Je aquarea kan zonder extra hulpmiddelen gewoon koelen. Mits je wel je leidingen dampdicht geisoleerd hebt.
Dat klopt, de 7kW variant.
Nee het gaat om de vloerverwarming verdeler, dat is een Watts systeem. Ik vraag me af of ik daarvoor een extra module moet aanschaffen om de koeling mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

De panasonic kan koelen, punt.

Hoe jouw systeem veder inelkaar zit kunnen wij niet weten en daar geef je ook vrij weinig info over;) ik verwacht dat bij de buren de badkamer groep wordt uitgesloten van koelen. er is in de wp wereld niet zoiets als het moet zo of het kan niet anders dan. er zijn meer wegen die naar rome leiden en de meest bewandelde hier is de KISS weg, de meest bewandelde in de aannemerij is een andere weg.
in dit topic zijn er maar weinig tot geen mensen met iets van watts. ik zou beginnen met RTFM. en/of goed kijken bij de buren wat er anders is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Cr3ator schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:03:
Ik heb destijds bij mijn 5J dit laten doen door RJ-Tec voor toen 120 euro. Dat was net aan de moeite vond ik. Op onderstaande foto's zie je de rond de compressor aangebrachte matten en de bitumen stukjes op de covers. Vrij weinig materiaal voor het geld, zeker als je zelf handig bent is er heel wat zelf te doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat egaal grijze om de compressor heen zit er niet standaard? en is dat dat dan echt gewoon bitumen, want bitumen doet toch geen geluidsdemping?
De andere stukken lijken me polypress, een geluidsdempende schuim variant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-06 21:14
teacher schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:05:
[mbr]even een puntje van aandacht: praten over leveringen of prijsverhogingen van toekomstige warmtepompen hoort niet thuis in een topic wat over installeren en instellingen gaat... [/mbr]
Is het mogelijk om tijdelijk een uitzondering te maken op deze (op zich begrijpelijke) groepsregel? Normaal is het besteldeel van het hele realisatieproces van een warmtepomp niet zo interessant. In deze groep gaat het om het proces voorafgaand aan de koop (selectie en optimale keuzes maken) en het proces na aanschaf (de installatie en instellingen). Door omstandigheden krijgen alle leden die nu bezig zijn met voorbereidingen en realisatie ook te maken met enorme uitdagingen rondom de bestel- en leveringstraject. Iets wat normaal gewoon wachttijd is, vormt nu een van de meest uitdagende (en laten we eerlijk zijn, vaak ook frustrerende) gedeelte van de hele realisatie van het project. Je hebt te maken met wachttijden, verwachtingen, planningen, voorraden, prijsverhogingen etc. Dat dit leeft bij veel leden blijkt wel uit het overzicht in Google Sheets en de vragen die leden stellen. Ik wacht bijvoorbeeld al ruim 8 maanden op een 12KW T-Cap. Het lijkt me wat overdreven om alleen voor de afstemming van verwachtingen een aparte groep te openen, vooral omdat alles voor en na de levering wel in deze groep hoort.. Dus misschien goed om overleg over levertijden voor de duur van deze leveringscrisis binnen deze groep toe te staan. _/-\o_

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 10:09
Tiesert schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:31:
[...]

Is het mogelijk om tijdelijk een uitzondering te maken op deze (op zich begrijpelijke) groepsregel? Normaal is het besteldeel van het hele realisatieproces van een warmtepomp niet zo interessant. In deze groep gaat het om het proces voorafgaand aan de koop (selectie en optimale keuzes maken) en het proces na aanschaf (de installatie en instellingen). Door omstandigheden krijgen alle leden die nu bezig zijn met voorbereidingen en realisatie ook te maken met enorme uitdagingen rondom de bestel- en leveringstraject. Iets wat normaal gewoon wachttijd is, vormt nu een van de meest uitdagende (en laten we eerlijk zijn, vaak ook frustrerende) gedeelte van de hele realisatie van het project. Je hebt te maken met wachttijden, verwachtingen, planningen, voorraden, prijsverhogingen etc. Dat dit leeft bij veel leden blijkt wel uit het overzicht in Google Sheets en de vragen die leden stellen. Ik wacht bijvoorbeeld al ruim 8 maanden op een 12KW T-Cap. Het lijkt me wat overdreven om alleen voor de afstemming van verwachtingen een aparte groep te openen, vooral omdat alles voor en na de levering wel in deze groep hoort.. Dus misschien goed om overleg over levertijden voor de duur van deze leveringscrisis binnen deze groep toe te staan. _/-\o_
Ik haak aan bij deze mening, het bestelproces is beslissing van oa je systeem. Complexe materie als je er voor het eerst induik en al helemaal met beperkte technische kennis. Je wil graag het juiste bestellen, het gaat niet om een paar 100 maar meer om duizenden euro’s. Door vertraging op de levertijden en het maar afwachten tot alles binnen is vind ik het een mooie aanvulling op dit topic.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
sjimmie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:10:
[...]

Dat egaal grijze om de compressor heen zit er niet standaard? en is dat dat dan echt gewoon bitumen, want bitumen doet toch geen geluidsdemping?
stuken (lood)bitume kunnen trilling van plaatmateriaal dempen doordat ze gewicht toevoegen (ze veranderen de resonantie ferquentie. kleine stukjes kunnen daar veel in uitmaken. moet je dat wel eerst als probleem hebben. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
[...]

opzich heb ik er niet echt moeite mee dat het topic tijdelijk deze offtopic afslag een beetje heeft genomen.. zolang mensen niet elke pagina een keer aan @Carboy54 vragen of hij bestellingen binnen heeft gekregen heb ik er weinig moeite mee @teacher Al is het onderwerp gewoon groot genoeg voor een eigen topic dus er gewoon een topic van maken is zo gek niet hoor @Tiesert :) misschien wel heel algemeen:
levertijden warmtepompen, wat is er nog leverbaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als we er niets mee doen regent het topicreports met "hier zit ik niet op te wachten / wat een slap ge.....". En nu komen er (offtopic, zoals elke reactie op moderatie in het topic ;) ) verzoeken om het wel toe te staan... tja.

Voorstel: nieuw levertijden topic, maar dat topic hoort vooralsnog niet in DEI.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-06 21:14
teacher schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:54:
Als we er niets mee doen regent het topicreports met "hier zit ik niet op te wachten / wat een slap ge.....". En nu komen er (offtopic, zoals elke reactie op moderatie in het topic ;) ) verzoeken om het wel toe te staan... tja.

Voorstel: nieuw levertijden topic, maar dat topic hoort vooralsnog niet in DEI.
Ik weet als Tweakers-kneus niet helemaal wat je bedoelt, maar fijn dat er aandacht voor kan blijven bestaan. Hoe doen we dit precies?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Die Watts module is onderdeel van de zone-regeling voor de vloerverwarming. Zoals anderen ook al opmerkten, is dit niet iets wat bij de Aquarea hoort. Hier vind je de handleiding:

https://www.albrand.nl/up...6-zones%20(900006678).pdf

Ik neem aan dat je ook de handleiding van je warmtepomp hebt. Je kunt die op koelen zetten en kijken wat er gebeurt. Houd wel de temperatuur van de vloeren in de gaten, want misschien zit er in die extra module van je buurman een beveiliging tegen condensvorming. Kijk meteen eens of de installateur in je warmtepomp een weersafhankelijke regeling van de aanvoertemperatuur heeft ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ranjo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Deze set ken ik eigenlijk niet, denk dat ik iets over het hoofd gezien heb :? . Waar kan je z'n set kopen? Of wat is het artikelnummer? Ik heb een 7KW Panasonic besteld en kom volgens de WPAC berekeningen precies uit, echter wel bij een marge van 0db, waar dat eigenlijk 3 db moet (zou moeten) zijn. Met deze oplossing ga ik in ieder geval volgens de papieren helemaal voldoen en kan ik dat ook aan mijn sceptische buurman vertellen :*) Dan is 326 ex btw een stuk minder dan een omkisting van ~2500 euro die 13 db dempt.
knip, helaas

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 04-08-2022 20:36 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Cr3ator schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:03:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Precies zoals ik al vermelde. Te duur voor wat het biedt. De officiële Panasonic prijs in hun prijslijst is € 325 excl. BTW. Ga naar een autoschadebedrijf en haal daar van de bitumen plaatjes en prop de rechter kast vol met steenwol indien je niet gaat koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:10:
[...]

Bitumen plaatjes worden in deuren van automobielen gebruikt om geluid te dempen. ( let op Carboy he :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Lees het forum terug. Een wat te enthousiaste klant van mij maakte wat reclame en dat werd door de administrator meteen verboden. Verkopen en reclame daarvoor is niet toegestaan op dit forum helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nachtwaker055 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Tado bepaalt de flow niet. Een Tado is in de basis een themostaatkraan. Statisch of dynamisch inregelen doet deze knop niet. Mijn dynamic valves van danfoss doen het inregelen wel omdat je bij een CV een hogere delta wil hebben zodat je ketel in HR stand komt.

Kun jij mij eens een voorbeeld sturen van een mengverdeler met mengklep?
Hier is een voorbeeld. Dat zwarte ding linksonder is de ESBE mengklep. Dat is een klep die kan regelen tussen "alleen rondpompen" en "alleen inlaten van warmwater" en alles er tussenin. De pana stuurt het motortje van de klep heen en weer en leert dan na hoeveel seconden sturen de klep in welke stand staat.

https://www.vloerverwarmi...oduct/kunststof-verdeler/

Panasonic gebruikt in de toepassingsvoorbeelden zo'n verdeler. Ik heb hem uit losse onderdelen samengesteld. Misschien kun je je bestaande verdeler ombouwen, maar je kunt eerst een seizoen met je huidige verwarmingssysteem en een warmtepomp doen. Dat heb ik ook gedaan alleen werd ik het zat eens per week de thermostaat op de verdeler te verzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 04-08-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:30:
[...]

Hier is een voorbeeld. Dat zwarte ding linksonder is de ESBE mengklep. Dat is een klep die kan regelen tussen "alleen rondpompen" en "alleen inlaten van warmwater" en alles er tussenin. De pana stuurt het motortje van de klep heen en weer en leert dan na hoeveel seconden sturen de klep in welke stand staat.

Panasonic gebruikt in de toepassingsvoorbeelden zo'n verdeler. Ik heb hem uit losse onderdelen samengesteld. Misschien kun je je bestaande verdeler ombouwen, maar je kunt eerst een seizoen met je huidige verwarmingssysteem en een warmtepomp doen. Dat heb ik ook gedaan alleen werd ik het zat eens per week de thermostaat op de verdeler te verzetten.
Heb je een typenr van ESBE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
FransvWoerkom schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:30:
[...]

Ik heb nu deze verdeler https://www.technim.nl/ve...-groeps-met-a-label-pomp/

Lijkt me dat het toevoegen van zo'n klep op deze verdeler geen toegevoegde waarde heeft.

Lijkt me dat ik dan de hele verdeler moet vervangen voor de onderstaande verdeler omdat er dan in de verdeler zelf niet gemengd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
De klep is de VRG131, de servomotor de ARA661.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Goedemorgen, nog een vraag over het isoleren van leidingen. Het gaat voor mij om het circulatie deel, dus alles tussen mijn WP en cv-buffer wil ik alle leidingwerk isoleren. Dit met inzicht om in de toekomst mijn huis te kunnen koelen met een fancoil en de vloer.

Nu heb ik ergens in het topic gelezen, als je alleen verwarm het liefst de appendages niet isoleer (reden weet ik even zo niet maar ik denk om mogelijke lekkage/zweten beter te constateren). Ik wil dus gaan koelen met dit stuk, het leidingwerk is allemaal koper icm messing knelfittingen, tegen condensatie moet het dampdicht geïsoleerd worden.

Op de foto hieronder zie je de eerste laag 28x13mm hierna komt er nog een laag overheen van 50x20mm dus een isolatielaag van 33mm net als buiten, deze laatste schuif ik dan over mijn appendage heen (de microbelontluchter wordt lastig? Deze zal ik inpakken met isolatiematten).

Is dit een van de methodes om het te doen?

ps op de foto;s zie je een open cv-ketel negeer die aub, die hangt er als backup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdnDkgxGgPDqcFtsA9sfHn1GwgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgSpNuT8XXn5FXIboKwCIEtV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-bRcpsBBvIRb1qGCM0nkYhxgHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30yWivKF3gBR4CFKT078PkoX.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-06 13:11
FransvWoerkom schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:08:
[...]

De klep is de VRG131, de servomotor de ARA661.
Ik heb op jouw advies ook alvast een VRG131 in de verdeler gezet. Hoe stuur je de servomotor aan? Met CN203 van de optionele CZ-NS4P print?

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@davevleugel
Voor de spirovent zijn isolatie schalen voor te krijgen.
Ik heb nog een ongebruikte TAA150 liggen. PM indien interesse.

Hier alles (gelijmt) met armaflex HT isolatie

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2022 09:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
AUijtdehaag schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:12:
@davevleugel
Voor de spirovent zijn isolatie schalen voor te krijgen.
Ik heb nog een ongebruikte TAA150 liggen. PM indien interesse.

Hier alles (gelijmt) met armaflex HT isolatie
Thanks voor het advies, in de ijswater industrie verlijmen ze ook alles. Maar dat gaat tot 0 punt, ik hou het bij ductape denk ik aangezien er nog een tweede schaal armaflex omheen gaat. Ik zal je pm sturen, zeker intresse.

PS je hebt dus ook alle kogelkranen en tstukken/knietjes gedaan?

[ Voor 5% gewijzigd door davevleugel op 05-08-2022 11:25 ]

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
davevleugel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:25:
[...]
PS je hebt dus ook alle kogelkranen en tstukken/knietjes gedaan?
Ja, met grotere diameter stukken eroverheen (zover als mogelijk is)
Voordeel van verlijmen is dat je de binnendiameter ook kleiner kan maken, door er een stuk tussenuit te knippen en weer vast te lijmen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
rbrt schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:50:
[...]

Ik heb op jouw advies ook alvast een VRG131 in de verdeler gezet. Hoe stuur je de servomotor aan? Met CN203 van de optionele CZ-NS4P print?
Inderdaad, CN203. De rechter 3 schroeven zijn voor zone 2. Ik heb zone 2 gekozen voor de vloerverwarming en zone 1 is de warmtepomp aanvoer. Let op de stand van de plug en de stand van de motor bij montage. Zie de gebruiksaanwijzing van ESBE. Welke draden aan Open en Close van de warmtepomp moeten, hangt van de montage van de klep in het circuit af. Dat moet je gewoon even proberen.

Denk er aan dat beide zones een thermistor krijgen. Ook de aanvoer van de warmtepomp naar de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
FransvWoerkom schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:04:
[...]

Inderdaad, CN203. De rechter 3 schroeven zijn voor zone 2. Ik heb zone 2 gekozen voor de vloerverwarming en zone 1 is de warmtepomp aanvoer. Let op de stand van de plug en de stand van de motor bij montage. Zie de gebruiksaanwijzing van ESBE. Welke draden aan Open en Close van de warmtepomp moeten, hangt van de montage van de klep in het circuit af. Dat moet je gewoon even proberen.

Denk er aan dat beide zones een thermistor krijgen. Ook de aanvoer van de warmtepomp naar de radiatoren.
Welke thermistor heb jij gebruikt? Die van panasonic zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nachtwaker055 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:33:
[...]
Welke thermistor heb jij gebruikt? Die van panasonic zelf?
Voor achter de pomp van de verdeler een buffersensor van panasonic in een dompelbuis en in de aanvoer van warmtepomp naar zone 1 twee ntc's van 12k parallel met tape tegen de buis onder de buisisolatie. De aanwijzing van zone 1 is zo een graad te hoog, maar de wp regelt toch niet op deze, maar op de interne Ta sensor. Zeggen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:53
Alvast een vraag ter voorbereiding van het aansluiten van mijn nieuwe 9 kW T-Cap. Op dit moment heb ik een 9kW LG staan, deze heb ik nu met 1 inch flex aangesloten en daarna 25mm uponor. Dit mede omdat de LG ook een 1 inch aansluiting heeft.

Ergens moet ik gaan verlopen omdat de 25mm in de buitengevel verwerkt zit. Ik kan dus direct bij de uitgang van de Panasonic verlopen of de flex slangen vervangen door 1,5 inch en daarna verlopen. In de huidige opstelling haal ik een max flow van 23l/h. Ik draai nu met ca. 18 l/h omdat de LG dan beter presteert. Heb nog geen problemen gehad om de 9 tot 11kw kwijt te kunnen.

Paar nieuwe slangen is toch weer een aardige extra investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Komt de Panasonic in plaats van de LG?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
rykers schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:38:
Alvast een vraag ter voorbereiding van het aansluiten van mijn nieuwe 9 kW T-Cap. Op dit moment heb ik een 9kW LG staan, deze heb ik nu met 1 inch flex aangesloten en daarna 25mm uponor. Dit mede omdat de LG ook een 1 inch aansluiting heeft.

Ergens moet ik gaan verlopen omdat de 25mm in de buitengevel verwerkt zit. Ik kan dus direct bij de uitgang van de Panasonic verlopen of de flex slangen vervangen door 1,5 inch en daarna verlopen. In de huidige opstelling haal ik een max flow van 23l/h. Ik draai nu met ca. 18 l/h omdat de LG dan beter presteert. Heb nog geen problemen gehad om de 9 tot 11kw kwijt te kunnen.

Paar nieuwe slangen is toch weer een aardige extra investering.
Ik heb mijn 12kW T-cap ook aangesloten met 1" flex slangen. Bij verwarming draait de warmtepomp op 13-16 L/h alleen bij opwarmen van de tank wat hoger. Via de 1" en 3/4" binnenleiding haalt hij de 30 L/h. Die 1-1/4" aansluiting is gewoon een standaard, onafhankelijk van het vermogen. Binnenin de warmtepomp zijn de waterleidingen 3/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:53
FransvWoerkom schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Ik heb mijn 12kW T-cap ook aangesloten met 1" flex slangen. Bij verwarming draait de warmtepomp op 13-16 L/h alleen bij opwarmen van de tank wat hoger. Via de 1" en 3/4" binnenleiding haalt hij de 30 L/h. Die 1-1/4" aansluiting is gewoon een standaard, onafhankelijk van het vermogen. Binnenin de warmtepomp zijn de waterleidingen 3/4.
Top, van ga ik verlopen bij de pomp zelf. Is toch ook weer duurzamer dan een paar nieuwe slangen kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-06 14:22
Nieuwe dag, nieuwe problemen. Een installateur met weinig kennis van warmtepompen heeft een Panasonic j 7kw geïnstalleerd bij een vriend. Er is aangegeven dat deze gedraaid had, maar de vloerenboer gaf aan dat de vloer nog vochtig was. Omdat ikzelf ook een Panasonic heb ging ik kijken of ik de betondrogen functie kon aanzetten.
Nu heb ik geen historisch informatie qua Cop, Verbruik etc. Het lijkt alsof hij nog niet gedraaid heeft. Wel had ik 6 start/stops.

Als de WP aan gaat via de thermostaat, krijg ik een F14 te zien. Laag toerental. En dan gaat hij weer uit. Ik heb de druk nog bekeken en hem bijgevuld tot 2 bar. Er zit nog geen SWW aangesloten, dus puur de vloer.
Zijn er naast de stroomdraden controleren of ze goed aangesloten zijn, nog andere zaken die ik kan testen en of doormeten? Qua opstart procedure voor de eerste keer zag ik geen aparte stappen in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:14

martijn v o

Certified by Enphase.

F14 is compressor dingetje, toch de installateur bellen.
Je kunt overigens wel zien in de cloud wanneer de melding is ontstaan, als je daar een account voor hebt gemaakt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Krilo_89 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:36:
Nieuwe dag, nieuwe problemen. Een installateur met weinig kennis van warmtepompen heeft een Panasonic j 7kw geïnstalleerd bij een vriend. Er is aangegeven dat deze gedraaid had, maar de vloerenboer gaf aan dat de vloer nog vochtig was. Omdat ikzelf ook een Panasonic heb ging ik kijken of ik de betondrogen functie kon aanzetten.
Nu heb ik geen historisch informatie qua Cop, Verbruik etc. Het lijkt alsof hij nog niet gedraaid heeft. Wel had ik 6 start/stops.

Als de WP aan gaat via de thermostaat, krijg ik een F14 te zien. Laag toerental. En dan gaat hij weer uit. Ik heb de druk nog bekeken en hem bijgevuld tot 2 bar. Er zit nog geen SWW aangesloten, dus puur de vloer.
Zijn er naast de stroomdraden controleren of ze goed aangesloten zijn, nog andere zaken die ik kan testen en of doormeten? Qua opstart procedure voor de eerste keer zag ik geen aparte stappen in de handleiding.
Melding als dit probleem zich voordoet 4 x in 20 min.
Compressor toerental komt niet overeen met het afgegeven signaal van de pcb.
Mogelijke oorzaak: Compressor aansluitingen verbroken. Hoofd print of een defecte compressor.
Gebruik inverterchecker om voeding van de PCB en naar de compressor te controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Carboy54 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Melding als dit probleem zich voordoet 4 x in 20 min.
Compressor toerental komt niet overeen met het afgegeven signaal van de pcb.
Mogelijke oorzaak: Compressor aansluitingen verbroken. Hoofd print of een defecte compressor.
Gebruik inverterchecker om voeding van de PCB en naar de compressor te controleren
Nog even verder gekeken vandaag. De stroom was er even afgeweest, waardoor de WP geen melding 'meer' gaf. Via de ontluchtingsfunctie gezorgd dat er veel lucht uit het water gehaald werd, want de leidingen zaten bomvol lucht.
Daarna leek de WP het weer te doen, want de ventilator buiten draaide en er kwam koude lucht uit. Direct geprobeerd de betondrogen functie aan te zetten, wat een half uurtje goed ging. Daarna stopte de WP weer met de melding F14 en was de druk ook weer aardig gezakt naar 1.4 (wat niet extreem laag is volgens mij?).

Wat me opviel is dat de warmtepomp begon te draaien, de pomp begon te draaien, dan ging uiteindelijk de fan ook draaien tot die ineens snel stopte. De vloerverwarming pomp bleef wel draaien en uiteindelijk ging de temp van 22 naar 23 graden toe. In de tussentijd ging de fan buiten weer draaien en die stopte plots weer.
Uiteindelijk hoorde ik een tikje en werd de error weer gegeven.

Een inverter checker heb ik niet en ik heb zo'n idee van de installateur ook niet (is een loodgieter, geen WP installateur). de PCB zelf heeft wel stroom. Maar wanneer we zo ver moeten gaan, is het misschien handig om een 'expert' in te schakelen. Al vind ik het wel gek dat hij nu een stuk of wat keer gedraaid heeft, koude lucht naar buiten heeft gegooid en dan stopte. Kan een kapotte compressor het ook 'half' doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:06
Krilo_89 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:42:
[...]De vloerverwarming pomp bleef wel draaien
Heb je een losse pomp op je vloerverwarming verdeler?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
SkullboyNL schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:55:
[...]
Heb je een losse pomp op je vloerverwarming verdeler?
Nee ik refereerde naar de warmtepomp die water door de vloer heen pompte. Ik zie dat ik wat warrig getyped heb met ‘pomp’.
Maar puur de WP staat op de vloer aangesloten. En er zit zo’n 160m2 vloerverwarming op dus er is genoeg buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

check even of alles tof zit met de inverterprint. zulke fouten zie je vaak als de stekkers van de compressor op de print niet goed zit. of de inverter zelf is een vroege dood gestorven.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Krilo_89 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:42:
[...]

Nog even verder gekeken vandaag. De stroom was er even afgeweest, waardoor de WP geen melding 'meer' gaf. Via de ontluchtingsfunctie gezorgd dat er veel lucht uit het water gehaald werd, want de leidingen zaten bomvol lucht.
Daarna leek de WP het weer te doen, want de ventilator buiten draaide en er kwam koude lucht uit. Direct geprobeerd de betondrogen functie aan te zetten, wat een half uurtje goed ging. Daarna stopte de WP weer met de melding F14 en was de druk ook weer aardig gezakt naar 1.4 (wat niet extreem laag is volgens mij?).

Wat me opviel is dat de warmtepomp begon te draaien, de pomp begon te draaien, dan ging uiteindelijk de fan ook draaien tot die ineens snel stopte. De vloerverwarming pomp bleef wel draaien en uiteindelijk ging de temp van 22 naar 23 graden toe. In de tussentijd ging de fan buiten weer draaien en die stopte plots weer.
Uiteindelijk hoorde ik een tikje en werd de error weer gegeven.

Een inverter checker heb ik niet en ik heb zo'n idee van de installateur ook niet (is een loodgieter, geen WP installateur). de PCB zelf heeft wel stroom. Maar wanneer we zo ver moeten gaan, is het misschien handig om een 'expert' in te schakelen. Al vind ik het wel gek dat hij nu een stuk of wat keer gedraaid heeft, koude lucht naar buiten heeft gegooid en dan stopte. Kan een kapotte compressor het ook 'half' doen?
Ik heb helemaal in het begin een F14 fout gehad. Waarschijnlijk door een combinatie van verkeerde temperatuurinstellingen, een onbedoelde bypass in het afgiftesysteem en lucht. Toen ik de zaak goed had gezet, heb ik die fout nooit meer gezien.

Hoe stellen jullie dat "beton drogen" in? Dat lijkt in stappen te moeten die je vooraf instelt in een tijdschema. Mijn ervaring met vloeren is dat je vooral geduld moet hebben. De vloer zal in het begin ijskoud zijn en als die dezelfde dag al 23° is, heeft de warmtepomp het zwaar gehad.

Weet je zeker dat alle lucht uit het systeem is? Staat de ontluchter in de warmtepomp open? Hebben jullie op bellen in de leidingen gelet? Is die 160m2 op de begane grond of ook op de verdieping? Zit daar ook een ontluchter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Tijdens onze 2 weken vakantie had ik onze J-serie helemaal van de stroom gehaald, om ons stroomgebruik te beperken als we toch weg zijn. Echter zie ik nu dat de "interne" timer helemaal leeg is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:03
Heeft de hoofdprint geen backup batterij? of zit dat programma alleen in de controller?

[ Voor 35% gewijzigd door natural colour op 08-08-2022 08:46 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
sjimmie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:23:
Echter zie ik nu dat de "interne" timer helemaal leeg is. :(
De WP versie van kilometerstandfraude :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
natural colour schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:45:
Heeft de hoofdprint geen backup batterij? of zit dat programma alleen in de controller?
Volgens mij zijn de overige settings zoals de WAR enzo wel bewaard gebleven, maar de timer tabel is leeg. Ik heb geen idee waar die bewaard zou moeten worden, voor hoe lang en waarom de timer leeg is en de rest wel bewaard lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
FransvWoerkom schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:24:
Waarschijnlijk door een combinatie van verkeerde temperatuurinstellingen, een onbedoelde bypass in het afgiftesysteem en lucht.
Hoe bedoel je dit precies? Hoe kwam je aan een onbedoelde bypass? En weet je nog wat voor 'rare' temperatuursinstellingen je had?
Hoe stellen jullie dat "beton drogen" in? Dat lijkt in stappen te moeten die je vooraf instelt in een tijdschema. Mijn ervaring met vloeren is dat je vooral geduld moet hebben. De vloer zal in het begin ijskoud zijn en als die dezelfde dag al 23° is, heeft de warmtepomp het zwaar gehad.
Je krijgt van een vloerenboer vaak wat specificaties, nu hadden zij dat ook gehad. In stapjes van een vijf graden opbouwen naar 40 graden en dan weer terug naar 20. Zit onder 'serviceinstellingen' en je moet hem wel bewerken, anders gaat hij 10 dagen lang op 25 graden staan :9
Weet je zeker dat alle lucht uit het systeem is? Staat de ontluchter in de warmtepomp open? Hebben jullie op bellen in de leidingen gelet? Is die 160m2 op de begane grond of ook op de verdieping? Zit daar ook een ontluchter?
80m2 beneden en op de eerste verdieping ook 80m2. Op de eerste verdieping zitten bij de verdeler twee automatische ontluchters. Beneden zit alleen de 'standaard' ontluchter van een verdeler (met zo'n sleuteltje) en bij de warmtepomp zelf zit nog een ontluchter. Die laatste heeft het sowieso gedaan, want er lag water bij. Die van boven hoorde we in het begin erg sissen, daarna niet meer. We zien sowieso nog veel bellen in de leidingen bij de verdelers, dus lucht zit er wel in.
flippy schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:55:
[...]
check even of alles tof zit met de inverterprint. zulke fouten zie je vaak als de stekkers van de compressor op de print niet goed zit. of de inverter zelf is een vroege dood gestorven.
Ik ga die twee kappen er afhalen vanavond en dan met de schema's eens kijken of ik kan zien welke kabeltjes dat zijn en of deze goed vast zitten of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik verwacht als je lucht in het systeem hebt eerder een flow storings melding dan een compressor storings melding.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:38
Ik zit nog even met een vraag over de fysieke plaatsing van mijn 7kW Pana. Ik heb mogelijk 2 locaties:

1: Naast de voordeur, op het oosten.
2: Op de oprit.
3:Tegen de achtergevel op het zuiden.

Naast de voordeur is open locatie, met in de ochtend zon. Ik heb echter maar weinig doorgang en ik zou de unit zo goed als tegen de muur moeten plaatsen.

De oprit is meer een betonnen bak van 24m2, met trapsgewijs geplaatste betonnen damwanden, op het noorden gericht.
Het waait hier altijd wel een beetje. Zeker in de herfst en winter.

Voor de duidelijkheid, de oprit is op straatniveau, de voordeur zit 3 meter hoger. Mijn garage zit dus onder de woning.

Waar ik voor wil waken is dat de oprit een grote "koudebak" wordt waardoor de WP niet goed meer werkt. Of maak ik me daar onterecht zorgen over?

Ik plaats de unit liever niet bij de voordeur omdat ik hem dan via de tuin aan de voordeur moet krijgen ( schuine oprit naast de woning versus trap naar de voordeur) en er maar heel weinig plaats overblijft.

Optie 3 kan ook, maar daarvoor moet echt vanalles wijken en nieuwe leiding aanleggen. Dit is echter wel beter ivm de leidingdikte, die kan ik dan vergroten. Maar het vergt wel een berg werk. Voordeel hiervan is, dat ie dus achterom staat, ivm eventueel vandalisme/diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Krilo_89 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:19:
[...]
Hoe bedoel je dit precies? Hoe kwam je aan een onbedoelde bypass? En weet je nog wat voor 'rare' temperatuursinstellingen je had?
[...]
Je krijgt van een vloerenboer vaak wat specificaties, nu hadden zij dat ook gehad. In stapjes van een vijf graden opbouwen naar 40 graden en dan weer terug naar 20. Zit onder 'serviceinstellingen' en je moet hem wel bewerken, anders gaat hij 10 dagen lang op 25 graden staan :9
[...]
80m2 beneden en op de eerste verdieping ook 80m2. Op de eerste verdieping zitten bij de verdeler twee automatische ontluchters. Beneden zit alleen de 'standaard' ontluchter van een verdeler (met zo'n sleuteltje) en bij de warmtepomp zelf zit nog een ontluchter. Die laatste heeft het sowieso gedaan, want er lag water bij. Die van boven hoorde we in het begin erg sissen, daarna niet meer. We zien sowieso nog veel bellen in de leidingen bij de verdelers, dus lucht zit er wel in.
[...]
Ik had uit het cv-tijdperk nog een bypass zitten die ik dicht had gedaan. Maar dicht was alleen "open bij 0,5bar" en 0,5bar was voor de warmtepomp geen kunst. Hij zette dus gewoon de pomp aan op weg naar de 35 liter per minuut en deltaT van 1 graad die volgens deskundigen op een ander forum verplicht waren. Hij raakte dus zijn warmte niet kwijt en werd waarschijnlijk te heet. Ik had toen nog geen monitoring dus kon niet achteraf zien wat er gebeurde.

De pana gaat tamelijk relaxed om met luchtbellen. Die denkt hij er wel uit te pompen. Een H62 fout komt dus pas na een minuut lucht. Het opstartschema van panasonic begint met air-purge. Je moet die bellen echt kwijt, want ze zoeken elkaar op. Er ontstaan steeds weer nieuwe bellen als de druk lager wordt door ontsnappen ven lucht of opstijgen naar de verdieping en bij opwarmen van het water. Tijdens de air-purge moet je dus ook steeds water bijvullen.

Pas na de air-purge komt de dry-concrete fase. Je hebt het over 40°. Hoe snel moet dat? Een verse zand-cementvloer heeft weken nodig om uit te harden waarbij je hem nat moet houden, en om te drogen. 40° heb ik nog nooit in mijn vloeren gehad. Ik denk dat hij dan zover uitzet dat hij scheurt bij afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Carboy54 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:24:
[...]

Bitumen plaatjes worden in deuren van automobielen gebruikt om geluid te dempen. ( let op Carboy he :-) )
Zou dit voldoen om de compressor heen?
https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-1229141.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
FransvWoerkom schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

Ik had uit het cv-tijdperk nog een bypass zitten die ik dicht had gedaan. Maar dicht was alleen "open bij 0,5bar" en 0,5bar was voor de warmtepomp geen kunst. Hij zette dus gewoon de pomp aan op weg naar de 35 liter per minuut en deltaT van 1 graad die volgens deskundigen op een ander forum verplicht waren. Hij raakte dus zijn warmte niet kwijt en werd waarschijnlijk te heet. Ik had toen nog geen monitoring dus kon niet achteraf zien wat er gebeurde.

De pana gaat tamelijk relaxed om met luchtbellen. Die denkt hij er wel uit te pompen. Een H62 fout komt dus pas na een minuut lucht. Het opstartschema van panasonic begint met air-purge. Je moet die bellen echt kwijt, want ze zoeken elkaar op. Er ontstaan steeds weer nieuwe bellen als de druk lager wordt door ontsnappen ven lucht of opstijgen naar de verdieping en bij opwarmen van het water. Tijdens de air-purge moet je dus ook steeds water bijvullen.

Pas na de air-purge komt de dry-concrete fase. Je hebt het over 40°. Hoe snel moet dat? Een verse zand-cementvloer heeft weken nodig om uit te harden waarbij je hem nat moet houden, en om te drogen. 40° heb ik nog nooit in mijn vloeren gehad. Ik denk dat hij dan zover uitzet dat hij scheurt bij afkoelen.
is de naam van de dry concrete functie niet heel erg ongelukkig gekozen. want proberen om cement gebonden producten sneller te laten drogen is een beetje dom, daar wordt het minder sterk van. ikken projecten waar gekoeld water door de leidingen is gegaan om het drogen juist tegen te gaan zodat het beton kan uitharden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
FransvWoerkom schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:42:
[...]
Het is juiste de bedoeling om scheurtjes te maken, zodat het straks niet gebeurd wanneer je je egalisatievloer of dekvloer erop hebt. En volgens die vloerenboer hecht de egalisatie laag nu minder goed omdat er nog teveel vocht in de vloer zit (die je er dan met 40° uit stookt). Maar de zandcementvloer (boven) en de betonvloer (beneden) liggen er al aardig wat weken in, dus zouden goed uitgehard moeten zijn.

Maar ik heb dat overigens bij mijzelf thuis niet gedaan en daar hechte de egalisatie prima en heb ik geen scheuren. Ik hoef ook geen hoge temperaturen in te voeren om het huis warm te krijgen, dus werk met een lage Ta, zelfs als het buiten -10 is.
martijn v o schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:28:
Ik verwacht als je lucht in het systeem hebt eerder een flow storings melding dan een compressor storings melding.
Ja dat zou ik zelf ook verwachten. Die flow melding heb ik thuis gehad, omdat de druk weggevallen was (dus logische verklaring). Maar het vreemde hier is dat de compressor het wel doet, want ik heb wel degelijk koude lucht gevoeld die eruit geblazen werd. Dus de compressor stopt er dus plots mee (misschien voedingsproblemen oid) of die koude lucht klopt gewoon niet en de compressor doet helemaal niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Krilo_89 op 08-08-2022 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
Koude lucht in een airflow voelen is moeilijk. Een ventilator geeft ook verkoeleing, maar de lucht wordt echt niet kouder (eerder warmer daar de motor van de fan ook gekoeld moet worden)
Kijkend naar de oplossingen heb je ook geen inverter checker nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1PoyEOPeGZTBTQ8kr8ZStvGrfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ar8UKd2oX1r1VCgZYduHXtI0.png?f=user_large

Opties 1: als inverter checker check is niet goed, >> replace PCB
Opties 2: replace compressor.

Beide niet iets wat je zelf gaat doen en waar panasonic voor gebeld moet worden (voor garantie).
En waar je dus echt niks aan wil gaan doen want dan is je/zijn garantie weg

Dus enige wat je kunt doen is de aansluitingen checken. Misschien kabeljtes los?

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:35

hnq

Omdat de wp op een nogal prominente plaats in de tuin staat moest er dus wel kast omheen. Iets met waf ofzo ;). Hierbij het resultaat. Het dak wordt een sedumdak. Vandaar dat ik het geheel behoorlijk 'serieus' uitgevoerd heb.
De lamellen kunnen verwijderd worden voor onderhoud. Die voor de ventilator gaat er 's winters sowieso voor weg. WP gebruiken we alleen voor vvw.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIThGaTBtq6c-aORFQGVS9BVnf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gGhGyIO6mTOHkPxjgCfqe4e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7Qj-RNeyU7aIF5-Sbk30uoIRIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxWdehOOjlH57bVxRbVLgaFm.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zet er 2 kleine (houten) schotjes in tussen de WP en de behuizing zodat de uitblaas geforceerd word om eruit te gaan en niet weer terug in de behuizing circuleert.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

flippy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:56:
zet er 2 kleine (houten) schotjes in tussen de WP en de behuizing zodat de uitblaas geforceerd word om eruit te gaan en niet weer terug in de behuizing circuleert.
Dat kan, maar heeft dat zin als ik toch het lamellenscherm voor de ventilator weghaal als de wp in functie is?(dan zitten we toch niet in de tuin ;) )

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je dat doet hoef je het scherm ook niet weg te halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:38
O085105116N schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:31:
Ik zit nog even met een vraag over de fysieke plaatsing van mijn 7kW Pana. Ik heb mogelijk 2 locaties:

1: Naast de voordeur, op het oosten.
2: Op de oprit.
3:Tegen de achtergevel op het zuiden.

Naast de voordeur is open locatie, met in de ochtend zon. Ik heb echter maar weinig doorgang en ik zou de unit zo goed als tegen de muur moeten plaatsen.

De oprit is meer een betonnen bak van 24m2, met trapsgewijs geplaatste betonnen damwanden, op het noorden gericht.
Het waait hier altijd wel een beetje. Zeker in de herfst en winter.

Voor de duidelijkheid, de oprit is op straatniveau, de voordeur zit 3 meter hoger. Mijn garage zit dus onder de woning.

Waar ik voor wil waken is dat de oprit een grote "koudebak" wordt waardoor de WP niet goed meer werkt. Of maak ik me daar onterecht zorgen over?

Ik plaats de unit liever niet bij de voordeur omdat ik hem dan via de tuin aan de voordeur moet krijgen ( schuine oprit naast de woning versus trap naar de voordeur) en er maar heel weinig plaats overblijft.

Optie 3 kan ook, maar daarvoor moet echt vanalles wijken en nieuwe leiding aanleggen. Dit is echter wel beter ivm de leidingdikte, die kan ik dan vergroten. Maar het vergt wel een berg werk. Voordeel hiervan is, dat ie dus achterom staat, ivm eventueel vandalisme/diefstal.
Ik quote mezelf maar even. Wie kan hier iets over zeggen, met name over de oprit. Kan dit een plek worden waar het te koud wordt en de wp niet goed meer werkt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krilo_89
@pgeene, @martijn v o, @FransvWoerkom, @flippy en overige lezers ;). Het probleem 'lijkt' voor nu opgelost. Op aanraden alle draden nog eens goed nagelopen, want vandaag deed de WP het helemaal niet meer. De fan begon ook niet meer met draaien (zelfs niet voor even), wat hij hiervoor nog wel deed.
De kappen eraf gehaald en na het checken van wat kleinere draadjes, bleek het eigenlijk recht voor mijn neus te zitten. De stroomkabel van de compressor zat niet goed in elkaar geklikt en viel eigenlijk niet op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WQedr47cZaE0zgxLuSwS7bDA8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K66LBlI4zd5sADeRJMUZuYfv.png?f=fotoalbum_large

Goed in elkaar geklikt en daarna de vloertemp omhoog gezet, wat goed werkte. Dat even aangezien en daarna de betondrogen functie aangezet omdat hij bleef draaien en de temp ook steeds verder omhoog ging. Morgenochtend en avond weer even kijken, maar dit verklaart wel het probleem van niet doen en soms weer 'wel' even doen. Beweegt de compressor als hij hard werkt of aanslaat? Dan kan dat ervoor zorgen dat hij even geen stroom meer kreeg en direct weer stopte. En afgelopen dag heeft hij continue op 'ontluchten' gestaan, dus ik hoor de leidingen niet meer en zie de druk ook niet meer zakken. Dus dat is mooi meegenomen, anders had hij nog een tijdje gedraait met luchtbellen erin.

Tags: F14, Compressor rotation failure, Laag toerental, Compressor toerental probleem, Panasonic.

[ Voor 3% gewijzigd door Krilo_89 op 15-08-2022 10:29 . Reden: Tags toegevoegd voor personen die hetzelfde probleem hebben. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
hnq schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:44:
Omdat de wp op een nogal prominente plaats in de tuin staat moest er dus wel kast omheen. Iets met waf ofzo ;). Hierbij het resultaat. Het dak wordt een sedumdak. Vandaar dat ik het geheel behoorlijk 'serieus' uitgevoerd heb.
De lamellen kunnen verwijderd worden voor onderhoud. Die voor de ventilator gaat er 's winters sowieso voor weg. WP gebruiken we alleen voor vvw.[Afbeelding]

[Afbeelding]
nice! ik heb hem meteen in de TS geplempt mits dat ok is :+

edit: we zien graag ook een foto met het groendak erop. (of eigenlijk wil ik het gewoon zien.)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 08-08-2022 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:27

Rzaan

Altijd zoekende

Dat ziet er echt prachtig uit!
Inspiratie!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
De lamellen kunnen verwijderd worden voor onderhoud. Die voor de ventilator gaat er 's winters sowieso voor weg. WP gebruiken we alleen voor vvw.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi gedaan, hier momenteel een ombouw van het (WAF) hippe steigerhout, maar die van jouw zou hier ook een hoge WAF score halen! Het idee van sedum erop ga ik zeker onthouden, mijn vrouw heeft het ook al telkens over sedum (voor op de schuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:30

[Afbeelding]
Mooi werk hoor, ik ga ook zoiets maken en daarom een vraagje: hoe haal je die lamellen weg / hoe zit dat? Hebben de lamellen een eigen frame? Paar schroeven los en dan kan een frame eruit?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq

hnq

twain4me schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

nice! ik heb hem meteen in de TS geplempt mits dat ok is :+

edit: we zien graag ook een foto met het groendak erop. (of eigenlijk wil ik het gewoon zien.)
Zeker ok. Sedum is besteld. Foto volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq

hnq

Joris 407 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:35:
[...]

Mooi werk hoor, ik ga ook zoiets maken en daarom een vraagje: hoe haal je die lamellen weg / hoe zit dat? Hebben de lamellen een eigen frame? Paar schroeven los en dan kan een frame eruit?
Lamellen hebben inderdaad een eigen frame. Ze zitten nu nog los (klemvast). Ik denk nog na over een definitieve bevestiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:45
hnq schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Lamellen hebben inderdaad een eigen frame. Ze zitten nu nog los (klemvast). Ik denk nog na over een definitieve bevestiging.
Een paar goede magneten en je bent klaar, bijvoorbeeld hier kun je daar vast wat voor vinden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Himalaya schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

Een paar goede magneten en je bent klaar, bijvoorbeeld hier kun je daar vast wat voor vinden.
Ah ja, had ik nog niet aan gedacht. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:27

Rzaan

Altijd zoekende

hnq schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

Ah ja, had ik nog niet aan gedacht. Thx!
Als je nog tijd hebt, kun je ook bij de verzendchinees kijken.
Heb ik ook veel magneten besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Weet iemand toevallig, bij benadering, de omtrek of diameter van de compressor van een J 5/7/9kW?
Dan weet ik hoeveel bitumen mat ik ongeveer moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nee, dat doet niks en veroorzaakt ook weer andere problemen. Plak dat spul dan op de metalen panelen eromheen en elk groot metalen paneel. Daarmee verlaag je de frequentie van het trillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[Afbeelding]
Mooie oplossing, ik heb de omkasting van geïmpregneerd tuinhout gemaakt en de shingels had ik nog liggen.
Hier staat hij in de voortuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpHda4sarSFpzC0aH5j6CU8w37w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gq9FO4oAuRXQu81X8PfZSVl.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
flippy schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:52:
[...]

Nee, dat doet niks en veroorzaakt ook weer andere problemen. Plak dat spul dan op de metalen panelen eromheen en elk groot metalen paneel. Daarmee verlaag je de frequentie van het trillen.
Wat zit er dan volgens de originele kit van panasonic wel om de compressor heen?
Er werd hier toch gezegd dat dat bitumen is?
Bij onze WP is met name de compressor het deel wat hoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:40
@hnq , @klump4u Nette oplossingen!

Hoe dicht staat jullie WP bij de gevel? Lastig inschatten vanaf foto. Ik ga komende tijd aan de slag met installatie en ben benieuwd hoe dicht 'ie bij de gevel kan, rekening houdend met aanzuig en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjimmie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Wat zit er dan volgens de originele kit van panasonic wel om de compressor heen?
het zit niet op de compressor geplakt. het zit als een jasje los eromheen.
standaard bitumen platen zijn niet stevig genoeg, die gaan inzakken en eindigd nutteloos hangend om de compressor heen. dan zou je het weer op dun aluminum moeten plakken als ruggegraat om het in model te houden.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 09-08-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
sjimmie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

standaard zit er van dat spul om wat ook onder de moterkap van sommige auto's zit. (o.a. gemalen spijkerbroeken) Dat zit er echter vrij los omheen. en zitten grote gaten tussen
bij die geluids werende maatregelen doen ze meestal een rubbergranulaat rond de compressor en een folie om e.a. beter dicht te maken en op zijn plek te houden. en dus wat stripjes bitume op de panelen. (om trillingen tegen te gaan) ik heb bitume nog niet om de compressor gezien.

het idee is dus

kierdichting (lucht geluid kan er minder goed uit)
massa toevoegen middels rubber granulaat. (meer massa = minder trillingen)
overlast van secundaire trilling van de kast voorkomen.

er zijn ook mensen die de kast gewoon vol hebben gepropt met steenwol. persoonlijk zou ik dat niet snel doen, maarja iedereen zijn eigen warmtepomp feestje.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 09-08-2022 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq

hnq

rupie99 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:17:

Hoe dicht staat jullie WP bij de gevel? Lastig inschatten vanaf foto. Ik ga komende tijd aan de slag met installatie en ben benieuwd hoe dicht 'ie bij de gevel kan, rekening houdend met aanzuig en aansluiten.
Het rechterdeel 20cm vanaf de muur. Het linkerdeel, het inlaat- en ventilatorgedeelte staat voorbij de hoek, en dus eigenlijk vrij. Volgens handleiding moet dat min. 30cm vanaf de gevel zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONH9NWe5gKMzLif1iad8MnFpe3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lG9emNyHFZkzucgiXxr6P4n7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

rupie99 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:17:

30cm. Volgens de richtlijn, omkasting staat ook 30cm van de muur en achterkant is helemaal open.
Dit is van dichterbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3kdsWUwhXCEnebHOMsjIhO8OHk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DZHfDm57SrycXqsCihF2p8U.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 30% gewijzigd door klump4u op 09-08-2022 15:44 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
klump4u schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

30cm. Volgens de richtlijn, omkasting staat ook 30cm van de muur en achterkant is helemaal open.
Dit is van dichterbij.
[Afbeelding]
ook een leuke oplossing. ik ga die ook in de ts gooien als je het goed vind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46

Ik heb al 2x meegemaakt dat de fgas kranen achter de middelste kap niet open waren maar dat zou eerder een hoge druk storing veroorzaken. Maar misschien wel iets om te controleren, Panasonic heeft blijkbaar een hapsnurker in dienst die dit vergeet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
leuk al die foto's. als iemand nog een voorbeeld heeft van een platdak instalatie plaats ik die ook graag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

nee wel van mijn lamellenkastje. De tweakers sturing van de lamellen moet ik nog maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klhKqVexr2XCqI3QHpOy2lXzx-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIRyOH2LNwvEuRZ237vuWmsM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbeD5DZNqZqqtG2GymwXekMwDag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y66xVe3oxcdK1Ju6XklYPa8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Zuigt de Panasonic eigenlijk ook van de linkerkant aan (als je ervoor staat)?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

ja links, achter en rechts, achter het meest dan links en rechts bij mij ook omdat ik daar ook lamellen heb, maar dat gaat via de achterkant naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
martijn v o schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:42:
ja links, achter en rechts, achter het meest dan links en rechts bij mij ook omdat ik daar ook lamellen heb, maar dat gaat via de achterkant naar binnen.
Dus links en rechts heb je geen lamellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Joris 407 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:34:
Zuigt de Panasonic eigenlijk ook van de linkerkant aan (als je ervoor staat)?
Ja. De verdamper zit achter en links. Door de verdamper wordt lucht aangezogen. Als de fan draait en ook als je er niet voor staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Joris 407 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:04:
[...]

Dus links en rechts heb je geen lamellen?
De machine heeft lamellen links en achter als je ervoor staat.
Mijn kastje heeft voor, links en rechts houten lamellen.
In de omkasting heb ik een afscheiding gemaakt zodat de uitblaaslucht niet in de kast weer wordt aangezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
martijn v o schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:42:
De tweakers sturing van de lamellen moet ik nog maken
Vertel, hier ben ik wel benieuwd naar 8) . En op je foto kon ik niet goed zien hoe je de scheiding tussen aanzuig en uitblaas hebt gedaan. Heb je daar een detail van? Of heb je uberhaupt een bouwtekening?

En zo'n omkasting kan van elk soort hout gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
Krilo_89 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Vertel, hier ben ik wel benieuwd naar 8) . En op je foto kon ik niet goed zien hoe je de scheiding tussen aanzuig en uitblaas hebt gedaan. Heb je daar een detail van? Of heb je uberhaupt een bouwtekening?

En zo'n omkasting kan van elk soort hout gemaakt worden?
KAN wel ja, of je dat moet willen.
Zou iets watervast een duurzaams kiezen. Geen onbehandeld grenen ;)
Dus geimpregneerd grenen. Of als je het wil hardhout (lijkt me overkill, maar kan wel mooi zijn).

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
martijn v o schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

De machine heeft lamellen links en achter als je ervoor staat.
Mijn kastje heeft voor, links en rechts houten lamellen.
In de omkasting heb ik een afscheiding gemaakt zodat de uitblaaslucht niet in de kast weer wordt aangezogen.
En achter dus niet? Staat ie tegen een muur dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
pgeene schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

KAN wel ja, of je dat moet willen.
Zou iets watervast een duurzaams kiezen. Geen onbehandeld grenen ;)
Dus geimpregneerd grenen. Of als je het wil hardhout (lijkt me overkill, maar kan wel mooi zijn).
In principe kan onbehandeld douglas hout lang meegaan zo lang het maar 'droog' kan waaien. Als dat hout nat blijft en niet droog wordt, dan vergaat het wel snel.
Nu is een WP niet persee nat (ja aan de onderkant), maar daar zit geen hout, vandaar dat ik dacht dat wat zachter hout ook wel zou kunnen.
Uiteraard gaat geimpregneerd hout weer langer mee en hardhout nog weer langer, maar kost ook wat meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:03
De 7 KW mono wp koelt het huis via de v.v. nu een week, even de compressor frequentie afgelezen... 15 á 16 Hz, vermogen via een simpele kWh meter in de groepenkast 340 Watt...(over de gehele dag gerekend komt 60% uit de zonnepanelen)
De wp fluistert de koelte naar binnen :9

[ Voor 11% gewijzigd door natural colour op 10-08-2022 11:57 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
natural colour schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:53:
De 7 KW mono wp koelt het huis via de v.v. nu een week, even de compressor frequentie afgelezen... 15 á 16 Hz, vermogen via een simpele kWh meter in de groepenkast 340 Watt...de wp fluistert de koelte naar binnen :9
Ja grappig dat de frequentie en daarmee het opgenomen vermogen bij koelen lager gaat dan bij verwarmen.

Pagina: 1 ... 73 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.