Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 134 Laatste
Acties:
  • 769.837 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06 22:27

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Ja grappig dat de frequentie en daarmee het opgenomen vermogen bij koelen lager gaat dan bij verwarmen.
Was inderdaad een verassing, de H uren draaien op 13hz en zelfs het werkelijk verbruik in totaal108w! Als je dan bedenkt dat alleen water verpompen al 30-40w verbruikt 🙈👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Krilo_89 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

In principe kan onbehandeld douglas hout lang meegaan zo lang het maar 'droog' kan waaien.
Dan zou ik denk ik lariks kiezen als ik de keuze had, dat heeft nog wat meer hars en is daarmee beter bestand tegen de schimmels die rotting veroorzaken, het kan wel weer wat sneller scheuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
Krilo_89 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

In principe kan onbehandeld douglas hout lang meegaan zo lang het maar 'droog' kan waaien. Als dat hout nat blijft en niet droog wordt, dan vergaat het wel snel.
Nu is een WP niet persee nat (ja aan de onderkant), maar daar zit geen hout, vandaar dat ik dacht dat wat zachter hout ook wel zou kunnen.
Uiteraard gaat geimpregneerd hout weer langer mee en hardhout nog weer langer, maar kost ook wat meer.
eens, nou is douglas al heel wat duurzamer dan grenen. Daarom geen obehandeld grenen.
Douglas kan inderdaad mooi zijn, zolang je het vrij houdt van de grond.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 21:22

.Frank

Frank.

FransvWoerkom schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 00:24:
[...]

Je ontkomt niet aan dat mengen. Bij beëindiging van een sww run wordt de 3w klep teruggezet en pompt de wp het (dan) hete water even snel rond door het verwarmingssysteem. Juist om het af te koelen. Gewoon in de normale richting. Daar helpen geen terugslagkleppen tegen. Het is ook niet zo dat het koele water in de vloerverkoeling zal opstijgen in de warme boiler.
Hmm, er lijkt toch wat aan de hand te zijn. Wanneer de boiler verwarmd wordt voel ik echt de vloer op de 1e etage flink warm worden (niet 'n beetje lauw, maar echt warm), en dat wordt *niet* verklaard doordat de WP het hete water na de run nog even door de vloeren pompt. Waarom niet? Omdat mijn vloer beneden ijskoud blijft, en die zou minstens zo heet moeten worden als de WP warm water naar de vloeren pompt. De enige verklaring is dat tijdens het verwarmen van de boiler, het hete water dat retour uit de boiler komt zich toch vermengt met het water in de vloer op de 1e etage via de gedeelde retourleiding.

Niet efficiënt dit, en ik ben bang voor schade aan de vloer door de hete temperaturen (de boiler krijgt veel heter water dan wat ik maximaal in de vloer wil hebben). Wellicht toch onderzoek doen naar 'n terugslagklep?

Edit: 't lijkt op hetzelfde problem dat @Krisp had hier: Krisp in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

[ Voor 5% gewijzigd door .Frank op 10-08-2022 14:03 ]

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:35

hnq

twain4me schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:01:
[...]

Dan zou ik denk ik lariks kiezen als ik de keuze had, dat heeft nog wat meer hars en is daarmee beter bestand tegen de schimmels die rotting veroorzaken, het kan wel weer wat sneller scheuren. :)
Klopt, gemiddeld genomen. In de praktijk is lariks wat lastiger te krijgen. En vaak wordt het verkocht als lariks/douglas, wat dus onzin is want het zijn verschillende bomen. Je moet dus goed uitkijken wat je echt koopt. Een mooie partij douglas (donkerder dus kernhout) kan ook prima. Mijn kast is overigens van zowel lariks (restanten die ik nog had) als douglas gemaakt. Ga nog wel beitsen.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Ben nieuw hier, met zeer beperkte kennis van een warmtepomp.en zal dat graag uitbreiden
6 wk geleden WP gekocht in Polen, bi-block 9 kW. Na transport ( 36 uur ) afgeleverd in Drenthe door grootste Duits intern Tansportbedrijf., vracht E 200,- Perfekt origineel verpakt
Buiten-unit staat inmiddels op dempers in de tuin op 50 cm van de zijgevel en de binnen-unit hangt in de kelder op 2m afstand er van.
Kamstrup, t-klep, extra pomp, meerdere afsluiters, T-meter en Mano-meter plus 100L buffervat parallel aangesloten.
Meterkast 3 extra groepen 16A gezekerd.
Internetaansluiting was bijgeleverd, afstandbediening en aan/uit thermostaat bijgekocht ( alle de Panasonic aanbevelingen )
Woning 160 m2 plm. 450m3, alles redelijk geisoleerd behalve de buitenmuren ( steens muur, woning gebouwd in 1922 ) Alleen de sl.kamer beneden heeft geisoleerde buitenmuren.

Nog niet een F-gassen bedrijf gevonden voor aansluiting. Willen eigenlijk allen met veel "lawaai"de 26mm leidingen vervangen. Het wil zo niet/ het kan zo niets etc.
De leidingen zijn alle vrij redelijk economisch gelegd, weinig bochten etc.
De totale lengte van de 26 mm leiding is voor beneden en boven totaal plm. 2 x 25m. ( A + R )
Alle radiatoren zijn op de transportleiding ieder met plm. 1/2 m 15mm staal aangesloten.
Afgelopen winter cv-temp max aanvoer ingesteld op 48*C. Radiatoren hebben in ieder vertek overcapaciteit behalve de tv-kamer ( 18 m2 ) Deze heeft 1 zware 3-ledige radiator, aangelegd in 1967 en deze zal wel deels dichtgeslibd zijn. Moet nog worden doorgespoeld of vervangen, maar lastig omdat dit een halfrond exemplaar is. Vermoedelijk gaan uit dit vertrek de beide radiatoren en wordt vl.verw. aangebracht, 10cm hoh.
Mocht de aanvoertemp. boven 40*C moeten zijn vanwege te weinig flow, dan zal de transp.leiding van 26mm worden vervangen door 32mm.
De tv-kamer temp. zal de plaats zijn voor de A/U thermostaat omdat andere vertrekken beter zijn geisoleerd.
( deels herbouwd in 2015 )

Nu het probleem ! Nog nergens kunnen vinden hoe de Pana WP en de Nefit CV-ketel moeten/kunnen communiceren.
De WP in de kelder wordt aangesloten op een min of meer centrale positie in het transport-circuit of plm. 7m afstand van de cv-ketel. Parallel t.o.v. elkaar met t-kleppen in de A.
De binnen-unit is voorzien van een uitbreidingsprint Cn4 maar noch daar noch in de inst. handl. zie ik ergens een aanwijzing. De aanduiding "externe besturing" kan w.m.b. van alles zijn.

Hoe hebben anderen voor mij dit geregeld ?
Suggesties worden graag met dank en eerbied gelezen.

Gary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Gary199 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:31:

Nog niet een F-gassen bedrijf gevonden voor aansluiting. Willen eigenlijk allen met veel "lawaai"de 26mm leidingen vervangen. Het wil zo niet/ het kan zo niets etc.

...

Nu het probleem ! Nog nergens kunnen vinden hoe de Pana WP en de Nefit CV-ketel moeten/kunnen communiceren.
Ik snap je verhaal niet zo goed.
Je wilt 26mm leidingen voor de f-gassen gebruiken?
En je wilt deze pana als hybride samen met je CV-ketel inzetten?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
sjimmie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Ik snap je verhaal niet zo goed.
Je wilt 26mm leidingen voor de f-gassen gebruiken?
En je wilt deze pana als hybride samen met je CV-ketel inzetten?
Nope, de installateur wilde zijn cv leidingen vervangen, want te klein.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Ben nieuw hier, met zeer beperkte kennis van een warmtepomp.en zal dat graag uitbreiden
6 wk geleden WP gekocht in Polen, bi-block 9 kW. Na transport ( 36 uur ) afgeleverd in Drenthe door grootste Duits intern Tansportbedrijf., vracht E 200,- Perfekt origineel verpakt
Buiten-unit staat inmiddels op dempers in de tuin op 50 cm van de zijgevel en de binnen-unit hangt in de kelder op 2m afstand er van.
Kamstrup, t-klep, extra pomp, meerdere afsluiters, T-meter en Mano-meter plus 100L buffervat parallel aangesloten.
Internetaansluiting was bijgeleverd, afstandbediening en aan/uit thermostaat bijgekocht ( alle de Panasonic aanbevelingen )
Woning 160 m2 plm. 450m3, alles redelijk geisoleerd behalve de buitenmuren ( steens muur, woning gebouwd in 1922 ) Alleen de sl.kamer beneden heeft geisoleerde buitenmuren.

De totale lengte van de 26 mm leiding is voor beneden en boven totaal plm. 25m.
Alle radiatoren zijn op de transportleiding ieder met plm. 1/2 m 15mm staal aangesloten.
Afgelopen winter cv-temp max aanvoer ingesteld op 48*C. Radiatoren hebben in ieder vertek overcapaciteit behalve de tv-kamer ( 18 m2 ) Deze heeft 1 zware 3-ledige radiator, aangelegd in 1967 en deze zal wel deels dichtgeslibd zijn. Moet nog worden doorgespoeld of vervangen, maar lastig omdat dit een halfrond exemplaar is. Vermoedelijk gaan uit dit vertrek de beide radiatoren en wordt vl.verw. aangebracht, 10cm hoh.
Mocht de aanvoertemp. boven 40*C moeten zijn vanwege te weinig flow, dan zal de transp.leiding van 26mm worden vervangen door 32mm.
De tv-kamer temp. zal de plaats zijn voor de A/U thermostaat omdat andere vertrekken beter zijn geisoleerd.

De WP in de kelder wordt aangesloten op een min of meer centrale positie in het transport-circuit of plm. 7m afstand van de cv-ketel. Parallel t.o.v. elkaar met t-kleppen in de A.
De binnen-unit is voorzien van een uitbreidingsprint Cn4 maar noch daar noch en de inst. handl. zie ik ergens een aanwijzing. De aanduiding "externe besturing" kan w.m.b. van alles zijn.

Gary
Hybride is een groot woord.
ze sturen elkaar niet actief aan.
Ik heb beide een terugslagklep gegeven bij de apparaten (dus een bij CV en een bij de warmtepomp) zodat ze beide in het systeem kunnen blijven zitten.
Ik had via de heishamon aangegegen dat mijn CV de warmtepomp instelling volgt min 1 graad.
Dus als de warmtepomp het niet trekt, slaat de CV aan, beide blijven dan draaien.
Nooit nodig gehad, dus script weer verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:17
Was het nu wél of niet de bedoeling dat hier leveringen van bestelde pana’s vermeld werden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Het is de bedoeling dat de Pana de toko warm houdt tot - nader te bepalen - temp, ergens tussen -2 en 20,5
Bij lagere temp de Nefit 25 kW ketel, te bepalen door de te behalen COP en de prijzen gas/elektra.
Van belang is dus niet de samenwerking tussen de 2 maar de overname vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:46
RemySoeters schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:46:
Was het nu wél of niet de bedoeling dat hier leveringen van bestelde pana’s vermeld werden?
Je zou em in ieder geval in de lijst kunnen zetten: https://docs.google.com/s...u07K9XoL_bRIRDq8C8SE/edit

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Gary199 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:31:
Het is de bedoeling dat de Pana de toko warm houdt tot - nader te bepalen - temp, ergens tussen -2 en 20,5
Bij lagere temp de Nefit 25 kW ketel, te bepalen door de te behalen COP en de prijzen gas/elektra.
Van belang is dus niet de samenwerking tussen de 2 maar de overname vice versa.
Als je ze aan kunt sturen via een (domotica) systeem, kan dat.
Je hebt echter wel een heel lage temperatuur nodig wil de cv ketel goedkoper worden dan de Pana. Denk dat die grens echt niet bij -2 ligt maar eerder bij -10. Maar sommetje nooit gedraaid.
Ben eigenlijk wel benieuwd, maar ligt denk ik vooral aan je benodigde aanvoer temperatuur.
Met mijn 31 graden max. denk ik dat de pana altijd goedkoper is.
——————————-
Nu ik verder over nadenk, misschien is het volgende beter.
Uitzoeken bij welke watertemperatuur je moet overstappen qua kosten.
Op WAR direct gaan draaien met een goed ingeregelde curve.
De onderste temperatuur van je curve net boven je overstap waarde leggen.
Dan draait alles via de warmtepomp tot je met WAR direct het niet meer redt. Dan cv zo aansturen dat die het onder die buitentemperatuur het overneemt (of een halve graad lager zetten).
Doordat de warmtepomp nog steeds blijft draaien behalve als de CV stookt blijft de temperatuur langer hoog en duurt het veel langer voor de CV weer aanslaat.
Dan gaat de CV minder vaak aan en blijf je ook op lagere temperaturen goedkoper en efficiënter stoken.

Maar heb je zo’n hoge temperatuur nodig dat je moet overstappen naar de CV?

[ Voor 33% gewijzigd door pgeene op 10-08-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
@pgeene,

Jij beschrijft exact wat ik in gedachten had. Handig zou zijn geweest een systeem dat dit automatisch regelt als je de gas- en stroomtarieven zou kunnen ingeven.
Dat zou nog steeds kunnen m.i. als je zelf een tool maakt ( soft- + hardware )
Stilletjes denk/hoop ik, dat iemand zoiets al heeft gefabriceerd en dat bijv. d.m.v. een relais kan worden geschakeld Lastiger wordt het als je de tarieven automatisch wilt downloaden in je systeem.
Zal binnenkort wel te wensen zijn als de tarieven zelfs per dag verschillend hoog kunnen zijn.
Variabele tarieven zullen wel niet terugkeren.
Gewijzigde tarieven handmatig ingeven zal niet meer gaan zodra de tarieven ieder moment meermalen per dag kunnen wijzigen. Systemen die dit aankunnen zullen dra bij voorrang worden aangeschaft lijkt mij.
Ik heb nog geen idee bij welke COP / temp het systeem moet switschen/kiezen.
Schattenderwijs denk ik dat bij plm. 0*C BT een aanvoertemp nodig is van plm. 40*C
Het cv-systeem beschikt nog niet over een WAR; ook de tmax te behalen flow is onbekend.
Desnoods vervang ik de transportleiding tussen de WP en het aftakpunt daarin naar boven.
Boven is super geisoleerd, dus daar weinig aanvoer nodig + low temp.

Huidige verbruik is 2500 m3 , 2 poezen die volgens eega bij iedere temperatuur onbelemmerd zelf hun verblijf moeten kunnen kiezen, dus, alle deuren op een kier ( ook de buitendeur )
Denk dat de energiekosten ergens maar in mindering moeten komen op een budget.
Een niet te winnen gevecht. 8)

[ Voor 30% gewijzigd door Gary199 op 10-08-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Gary199 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:10:
@pgeene,

Jij beschrijft exact wat ik in gedachten had. Handig zou zijn geweest een systeem dat dit automatisch regelt als je de gas- en stroomtarieven zou kunnen ingeven.
Dat zou nog steeds kunnen m.i. als je zelf een tool maakt ( soft- + hardware )
Stilletjes denk/hoop ik, dat iemand zoiets al heeft gefabriceerd en dat bijv. d.m.v. een relais kan worden geschakeld Lastiger wordt het als je de tarieven automatisch wilt downloaden in je systeem.
Zal binnenkort wel te wensen zijn als de tarieven zelfs per dag verschillend hoog kunnen zijn.
Variabele tarieven zullen wel niet terugkeren.
Gewijzigde tarieven handmatig ingeven zal niet meer gaan zodra de tarieven ieder moment meermalen per dag kunnen wijzigen. Systemen die dit aankunnen zullen dra bij voorrang worden aangeschaft lijkt mij.
Ik heb nog geen idee bij welke COP / temp het systeem moet switschen/kiezen.
Schattenderwijs denk ik dat bij plm. 0*C BT een aanvoertemp nodig is van plm. 40*C
Het cv-systeem beschikt nog niet over een WAR; ook de tmax te behalen flow is onbekend.
Desnoods vervang ik de transportleiding tussen de WP en het aftakpunt daarin naar boven.
Boven is super geisoleerd, dus daar weinig aanvoer nodig + low temp.

Huidige verbruik is 2500 m3 , 2 poezen die volgens eega bij iedere temperatuur onbelemmerd zelf hun verblijf moeten kunnen kiezen, dus, alle deuren op een kier ( ook de buitendeur )
Denk dat de energiekosten ergens maar in mindering moeten komen op een budget.
Een niet te winnen gevecht. 8)
Toch iets anders, ik stel juist voor om de warmtepomp altijd te laten draaien. Jij wil de ene uitzetten als je ander aanzet als ik dat tenminste goed begrijp.

Automatisch inladen moet kunnen als het ergens te downloaden is.
Formule opzetten voor het vergelijk op basis van een variabele COP ook.
Lijkt me iets voor in node red.
Dacht dat de heisha node red flow van edterbak zoets had voor zonnestroom op basis van kosten.
Zou zelf kiezen voor een opentherm shield voor je cv om die aan te laten sturen door domotica samet met heisha aansturen.
Zou moeten kunnen lijkt me.
Als domotica uitvalt draait alles nog op de laatste temp setting dus maximaal een halve graad te laag.
Wel flink wat DIY ;)

[ Voor 6% gewijzigd door pgeene op 10-08-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
pgeene schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Toch iets anders, ik stel juist voor om de warmtepomp altijd te laten draaien. Jij wil de ene uitzetten als je ander aanzet als ik dat tenminste goed begrijp.

Automatisch inladen moet kunnen als het ergens te downloaden is.
Formule opzetten voor het vergelijk op basis van een variabele COP ook.
Lijkt me iets voor in node red.
Dacht dat de heisha node red flow van edterbak zoets had voor zonnestroom op basis van kosten.
Zou zelf kiezen voor een opentherm shield voor je cv om die aan te laten sturen door domotica samet met heisha aansturen.
Zou moeten kunnen lijkt me.
Als domotica uitvalt draait alles nog op de laatste temp setting dus maximaal een halve graad te laag.
Wel flink wat DIY ;)
ok
Denk dat de WP niet zal kunnen "rondkomen" met een temp onder de plm 36*C bij een BT onder de 7*C Bij een COP onder de 2 zal de WP lijkt me duurder zijn. Voordeliger inkopen lijkt me onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicP
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-03-2024
Beste Tweakers,
Ik heb een vraag waar ik niet uitkom, hopelijk kunnen jullie hierin adviseren.
Mijn huidige (gas)cv is bijna 20 jaar oud en ik zou volledig afscheid willen nemen van gas.
Ik denk dan aan een monoblock 7 kW of 9 kW aan te sluiten op de bestaande dubbelplaats radiatoren. Behalve een monoblock ook een rvs boiler te plaatsen.
Helaas heb ik geen vloerverwarming.

Pasgeleden een installateur op bezoek gehad en volgens hem kan er geen warmtepomp worden geplaatst omdat de doorsnee van de cv leidingen die zijn gebruikt te klein zijn, namelijk 12 mm.
De leidingen zouden minimaal 15 mm moeten zijn voor een goede doorstroming/werking.

Heeft de installateur gelijk en is het plaatsen van een monoblock inderdaad niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MicP schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:30:
Beste Tweakers,
Ik heb een vraag waar ik niet uitkom, hopelijk kunnen jullie hierin adviseren.
Mijn huidige (gas)cv is bijna 20 jaar oud en ik zou volledig afscheid willen nemen van gas.
Ik denk dan aan een monoblock 7 kW of 9 kW aan te sluiten op de bestaande dubbelplaats radiatoren. Behalve een monoblock ook een rvs boiler te plaatsen.
Helaas heb ik geen vloerverwarming.

Pasgeleden een installateur op bezoek gehad en volgens hem kan er geen warmtepomp worden geplaatst omdat de doorsnee van de cv leidingen die zijn gebruikt te klein zijn, namelijk 12 mm.
De leidingen zouden minimaal 15 mm moeten zijn voor een goede doorstroming/werking.

Heeft de installateur gelijk en is het plaatsen van een monoblock inderdaad niet mogelijk?
hoe groot de WP moet zijn is afhankelijk van je behoefte en afgifte. ik betwijfel dat je uberhaupt die 7 kwijt gaar raken in een reguliere woning met T22 erin. maar dat is lastig te zeggen zonder meer over je afgiftesysteem te weten.

12mm kan wel maar is "suboptimaal". het kan zijn dat je dan de leidingen gaat horen als je radiatoren dicht gaat draaien. iets wat je overigens niet moet doen.

je kan afvragen of wat dikkere leidingen monteren en van het probleem af zijn een zaterdagje klussen waard is. dan kan je eventueel meteen even de meest kritische radiatoren meteen even meepakken en er een vette T33 ophangen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicP
Bedankt voor je bericht.
Oud huis, leidingen vervangen is nauwelijks mogelijk.
Afgifte systeem T22, BG: 2,50 X 0,50 / 2,00 X 0,50 / 2,00 x 0,50, 1e verdieping: 1,00 x 0,80 / 1,00 x 0,80, 2e verdieping 1,00 x 0,80 / 1,00 x 0,80.
Is niet optimaal maar 7 kW kan dus wel met deze radiatoren (mits alle radiatoren open blijven staan)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
RemySoeters schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:46:
niet, ik zal de link die @Wouter2403 aangeeft even in de TS zetten dan kan iedereen hem makkelijk terug vinden.

Edit: done

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 10-08-2022 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:18
.Frank schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Hmm, er lijkt toch wat aan de hand te zijn. Wanneer de boiler verwarmd wordt voel ik echt de vloer op de 1e etage flink warm worden (niet 'n beetje lauw, maar echt warm), en dat wordt *niet* verklaard doordat de WP het hete water na de run nog even door de vloeren pompt. Waarom niet? Omdat mijn vloer beneden ijskoud blijft, en die zou minstens zo heet moeten worden als de WP warm water naar de vloeren pompt. De enige verklaring is dat tijdens het verwarmen van de boiler, het hete water dat retour uit de boiler komt zich toch vermengt met het water in de vloer op de 1e etage via de gedeelde retourleiding.

Niet efficiënt dit, en ik ben bang voor schade aan de vloer door de hete temperaturen (de boiler krijgt veel heter water dan wat ik maximaal in de vloer wil hebben). Wellicht toch onderzoek doen naar 'n terugslagklep?

Edit: 't lijkt op hetzelfde problem dat @Krisp had hier: Krisp in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Het probleem van Krisp was dat de driewegklep lekte en dat de tekening niet klopte met de werkelijkheid. Je hebt waarschijnlijk geen monitoring zoals Aquarea Cloud of Heishamon. Dan zou een grafiek van de temperaturen van tank, aan- en afvoer en besturing van circulatiepomp en 3-weg klep verhelderend zijn. In jouw schema zie ik geen enkele manier waarop heet water door de vv op de verdieping zou kunnen lopen. Stel dat de driewegklep OK is en op tank staat, dan staat de hoogste druk die de circulatiepomp maakt bovenin de verwarmingsspiraal van de tank. Het water moet dan door de spiraal en terug naar de retouraansluiting van de warmtepomp. Het water heeft de keus: óf direct via de gemeenschappelijke retourleiding naar beneden en naar de warmtepomp, óf via de vv van de verdieping en via de vv van de begane grond door de retourleiding beneden terug naar de warmtepomp.

Tenzij die retourleiding van boven naar beneden erg nauw is, lijkt me het waarschijnlijkst dat het retourwater van de tank door de retourleiding loopt. Ook een lek in de klep zou eigenlijk geen invloed moeten hebben omdat de opwarming van de bg vloer dan gelijk zou moeten zijn met die van de verdiepingsvloer.

Misschien dat je door voelen aan de leidingen een idee kunt krijgen van waar het hete water nu loopt. Ik begrijp dat het ook optreedt tijdens het opwarmen van de tank. Dan lijkt een verstopping van de retourleiding en opwarmen van de tank via retourleiding én vloerverwarmingen het meest waarschijnlijk. Dat zou je ook aan de retourtemperatuur moeten kunnen zien. Normaal is die een graad of vijf onder de Ta. Als het ook via de vloeren gebeurt dan een stuk lager. Let ook op de temperatuur van de vv-aanvoer en retour boven en onder. Die zou toch voelbaar moeten toenemen als de retour (ook) via de vloeren loopt.

Mocht het retourwater bij opwarming van de tank door de vloeren lopen, dan helpt een terugslagklep in de aanvoerleiding naar de vv boven. Maar er moet eigenlijk iets gedaan worden aan de retourleiding van boven naar beneden.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:55
Krilo_89 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Vertel, hier ben ik wel benieuwd naar 8) . En op je foto kon ik niet goed zien hoe je de scheiding tussen aanzuig en uitblaas hebt gedaan. Heb je daar een detail van? Of heb je uberhaupt een bouwtekening?

En zo'n omkasting kan van elk soort hout gemaakt worden?
Mooi, al die omkastingen! Heeft iemand ook ervaring met een zelfbouw-omkasting inclusief geluidsdemping?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blackd
  • Niet online
blb4 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:15:
Mooi, al die omkastingen! Heeft iemand ook ervaring met een zelfbouw-omkasting inclusief geluidsdemping?
Had je dit al gezien:
LinuZZ in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie" (en de discussie over zelfbouw opties voor zo'n set)?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:30
blb4 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:15:
[...]

Nog niet, maar als de wp staat wil ik het gaan doen. Geïnspireerd op die dure metford omkastingen

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FQvGrzfV-VMqx-ZA8EAHLghIhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BizcRV6GANGeT5c8vFXv68Yi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom met een warmteverliesberekening op 7,35kW en dacht toe te komen met een warmtepomp van 7kW of 9kW. Nu ik naar de specificaties van Panasonic kijk, zie ik dat de verwarmingscapaciteit bij -7, veel minder is.

In de tabel moet ik al naar 12kW gaan, wat dan weer teveel is.

Of zie ik dit fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:17
poing schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:36:
[Afbeelding]

Ik kom met een warmteverliesberekening op 7,35kW en dacht toe te komen met een warmtepomp van 7kW of 9kW. Nu ik naar de specificaties van Panasonic kijk, zie ik dat de verwarmingscapaciteit bij -7, veel minder is.

Of zie ik dit fout?
Deze tabel is van de H serie monoblocks. Volgens mij worden er tegenwoordig alleen nog J series geleverd.

Onderstaand tabel van 9kW J serie monoblock. Die doet bij -7 nog je gevraagde 7,35kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05ZgkktV9UGwF8TArnyAzPCjIeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYaHrpA519izbfRGVGI7OCSf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 21:10
[Afbeelding]

Of zie ik dit fout?
Ten eerste is je screenshot van de H-serie, de J-serie heeft een stuk hoger vermogen ook op die temp (zie screenshot hieronder - en hierboven). Ten tweede gaat het om het warmteverlies bij -7, stel dat het 10 uur lang -7 is, en je verliest 1 kW meer dan je uit de WP haalt, dan verlies je 10 kWh. Bij een goede buffer (betonnen vloeren / muren) merk je dat nog nauwelijks, en daarnaast produceer jij en andere apparatuur ook nog warmte.

Dus ik denk dat het ook met jouw H-serie wel meevalt, maar de J-serie voldoet wel beter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3EZbCpwoQAYwMw9KB_qB-lg-F0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x4doGgTNkxfGM68xzGYp0S96.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[Afbeelding]

Of zie ik dit fout?
Hier vind je de service manual van de moderne J-serie mini monoblocs van Panasonic. De karakteristieken staan ergens achterin:

https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:23
MicP schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:20:
Bedankt voor je bericht.
Oud huis, leidingen vervangen is nauwelijks mogelijk.
Afgifte systeem T22, BG: 2,50 X 0,50 / 2,00 X 0,50 / 2,00 x 0,50, 1e verdieping: 1,00 x 0,80 / 1,00 x 0,80, 2e verdieping 1,00 x 0,80 / 1,00 x 0,80.
Is niet optimaal maar 7 kW kan dus wel met deze radiatoren (mits alle radiatoren open blijven staan)?
Als je met deze radiatoren 7 kW wil afgeven zal je ongeveer met een Ta van 48oC en een Tr van 41oC moeten verwarmen. Kan wel, niet heel efficient.
Totale Flow is dan ~ 14.3 liter/minuut

Als je ze zou vervangen door T33 modellen zou je de 7 kW af kunnen geven met een Ta van ongeveer 42oC en een Tr van 35oC.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

FransvWoerkom schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Hier vind je de service manual van de moderne J-serie mini monoblocs van Panasonic. De karakteristieken staan ergens achterin:

https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf
@poing 7.5 Kw bij -2 tot -15 plus eventueel backup van 3 Kw extra erbij. Bovendien hoe vaak vriest het nog in NL?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• poing
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:35:
[...]
@poing 7.5 Kw bij -2 tot -15 plus eventueel backup van 3 Kw extra erbij. Bovendien hoe vaak vriest het nog in NL?
Inderdaad, -7 is al een eerder lage nacht temperatuur, de gemiddelde dag temperaturen zakken wel (af en toe) een beetje onder 0, maar niet zoveel.

Met de informatie en inzichten dat ik hier kreeg kan ik verder. Misschien dat ik zelfs de 7kW overweeg, die kost 1000EUR minder (zelf geïnstalleerd). Op het eerste verdiep, onder het dak, zou ik dan airco nemen die in de winter kan bijspringen moest het nodig zijn (ik zou mijn CV convectoren niet weg doen).

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

poing schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

Inderdaad, -7 is al een eerder lage nacht temperatuur, de gemiddelde dag temperaturen zakken wel (af en toe) een beetje onder 0, maar niet zoveel.

Met de informatie en inzichten dat ik hier kreeg kan ik verder. Misschien dat ik zelfs de 7kW overweeg, die kost 1000EUR minder (zelf geïnstalleerd). Op het eerste verdiep, onder het dak, zou ik dan airco nemen die in de winter kan bijspringen moest het nodig zijn (ik zou mijn CV convectoren niet weg doen).
Nee die kost na subsidie € 50 euro minder dan de 9 Kw met hetzelfde min. vermogen dus ga voor de 9 Kw!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• MicP
PentaClover schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:34:
[...]

Als je met deze radiatoren 7 kW wil afgeven zal je ongeveer met een Ta van 48oC en een Tr van 41oC moeten verwarmen. Kan wel, niet heel efficient.

Als je ze zou vervangen door T33 modellen zou je de 7 kW af kunnen geven met een Ta van ongeveer 42oC en een Tr van 35oC.
Bedankt voor het uitrekenen.
Geeft een duidelijk(er) beeld dat een grotere warmteafgifte, radiatoren T33 i.p.v. T22, efficiënter is.
Totale flow, ~ 14,3 liter/minuut maak ik me zorgen over. Gaat monoblock niet ‘ademen/blazen’ als door een rietje? En zou ik ook kunnen kiezen voor de 9 kW uitvoering of geeft dit juist meer problemen met de flow?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Joris 407 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

En achter dus niet? Staat ie tegen een muur dan?
achter staat hij inderdaad (los) tegen de muur aan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BT7JphGEChamTrBmlBPD73r_5-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MrS4alpjHWNMPnchGoZ0251Q.png?f=fotoalbum_large

Zie ik nou in de 2020 installatie manual dat je een 7kW mono 1fase op 25A moet afzekeren?
Hoe doe ik dat als ik een 3x25A meterkast heb?

[ Voor 5% gewijzigd door Joris 407 op 12-08-2022 23:09 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:03
Joris 407 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:08:
[Afbeelding]

Zie ik nou in de 2020 installatie manual dat je een 7kW mono 1fase op 25A moet afzekeren?
Hoe doe ik dat als ik een 3x25A meterkast heb?
Dat wordt hier wel vaker gevraagd. Een 20A is ruim voldoende. In de service manual kan je lezen dat hij max piek 17A trekt. Wellicht wist de maker van het tabelltje niet van het bestaan van 20A automaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
thehog schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:27:
[...]

Dat wordt hier wel vaker gevraagd. Een 20A is ruim voldoende. In de service manual kan je lezen dat hij max piek 17A trekt. Wellicht wist de maker van het tabelltje niet van het bestaan van 20A automaten :)
Dit is niet de installatiemanual. Dit is de gids voor Engelse installateurs. In het VK zijn 30 of 60A hoofdzekeringen nog gewoon, maar die worden steeds meer vervangen door 80 of 100A bij enkel-fase.

Er staan in deze gids wel lezenswaardige dingen die in de service manuals en design guide 2018 ontbreken zoals werking van de mengkleppen en instelling van het buffervat en bivalent bedrijf.

https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
[...]

Die 17A had ik inderdaad gelezen, maar in de nieuwe manual lees ik nu dus 25A, dus ik schrok even😉, bedankt voor de bevestiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
[...]

Heeft iedereen een 20A automaat? Of zijn er ook met een 16A automaat? Zit nog een beetje te puzzelen op welke fasen ik alles moet aansluiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Maurice1066 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Heeft iedereen een 20A automaat? Of zijn er ook met een 16A automaat? Zit nog een beetje te puzzelen op welke fasen ik alles moet aansluiten...
Waarom zou je een 16A nemen met de kans dat die een keer te weinig is?

De grootste deel van de tijd zal hij over de eerste aansluiting nooit meer dan 3-4A trekken tijdens het draaien. Dan loopt ie lekker te pruttelen. Maar het kan dus wel zijn dat hij even wat meer trekt voor een langere duur. Ik zou daarom een fase uitkiezen die niet belast is met teveel zwaar spul die lang draait (droger, oven etc) omdat de kans op gelijktijdigheid dan best groot is.

De 2e aansluiting, voor de backup heater, wordt bijna nooit gebruikt. Voornamelijk bij vorst. Die past prima op een fase met wat meer zwaarder spul. De kans op gelijktijdigheid is zo klein.

Mocht je ooit een elektrische auto nemen, kies dan wel een laadpaal met active loadbalancing zodat die laadpaal alleen zoveel stroom verbruikt als er nog over is op je aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:23
MicP schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:18:
[...]
Bedankt voor het uitrekenen.
Geeft een duidelijk(er) beeld dat een grotere warmteafgifte, radiatoren T33 i.p.v. T22, efficiënter is.
Totale flow, ~ 14,3 liter/minuut maak ik me zorgen over. Gaat monoblock niet ‘ademen/blazen’ als door een rietje? En zou ik ook kunnen kiezen voor de 9 kW uitvoering of geeft dit juist meer problemen met de flow?
De 14.3 l/min is al met een wat grotere dt van 7oC, met een wat meer gebruikelijke dt van 5oC zou dit 20 l/min zijn.
Om 9 kW met een dt van van 7oC te doen heeft de WP een flow nodig van 18.4 l/min, met een dt van 5oC zou dit 25.8 l/min zijn.

Je dunne leidingen zijn inderdaad wat zorgelijk.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:09
Ik kan bijna ook echt serieus mee doen in dit topic.
Zit nog te wachten (als het goed is volgende week) komt er een bedrijf langs om de split unit qua koelleiding in bedrijf te stellen.
Vandaag op een warme zolder (met een ventilator erbij ;) ) de waterleiding omgelegd zodat na inbedrijfstelling deze makkelijk naar de definitieve situatie is aan te leggen.
Situatie nu is dat vanaf dwtw wp in > boiler vat > uitgang naar CV in > CV naar douche.
Ik weet dus nu in ieder geval dat al die koppelingen dicht zijn. De afsluiters ook goed werken ;)
Verwarming is al volledig om naar de wp staat nu op 1.1bar om zo ook te checken of er toch nog ergens wat uit een koppeling zweet. Hier zal nog wel het nodige van ontlucht moeten worden maar dat is het een draaiende pomp makkelijker :)
Wp is overigens nog spanningsloos maar elektrisch is het wel getest. Boiler vat a180l is ook vol.

[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 13-08-2022 15:39 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
MicP schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:30:
Is dat binnendiameter 12mm? Zo wat de meest gebruikte alpex (16) heeft 12mm binnendiameter.
, ik ook naar mijn Jaga Strada's. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nee niet om de compressor. Bedoeld als trillings demper op vlakke metalen delen aan de binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

De totale lengte van de 26 mm leiding is voor beneden en boven totaal plm. 2 x 25m. ( A + R )

De binnen-unit is voorzien van een uitbreidingsprint Cn4 maar noch daar noch in de inst. handl. zie ik ergens een aanwijzing. De aanduiding "externe besturing" kan w.m.b. van alles zijn.

Gary
Bivalente aansluiting zit standaard op de J serie Mono zonder extra print. Bi wellicht ook.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hnq

hnq

Beloofd aan @twain4me: sedumplantjes liggen erop. En nu maar hopen dat ze aanslaanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0jOx_vZipocWAGv0l_hkNGzRY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIRHbm9jHJLpuZjSZq06pLkK.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

hnq schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:26:
Beloofd aan @twain4me: sedumplantjes liggen erop. En nu maar hopen dat ze aanslaan[Afbeelding]
Netjes netjes. Paneeltjes gekocht of eigen fabrikaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Carboy54 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:27:
[...]

Netjes netjes. Paneeltjes gekocht of eigen fabrikaat?
Cassettes. Gemak dient de mens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

hnq schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

Waar vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq

hnq

Intratuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:51

Rzaan

Altijd zoekende

Dat zinken dak ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq

hnq

Het dakje met EPDM gedaan en de rand afgewerkt met alu daktrim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Top ziet er netjes uit.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:44
hnq schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

Volgens mij hebben jullie het over verschillende dingen :D (louvre panelen vs Sedum cassettes).

Maar ziet er prachtig uit, inspiratie. Heb ook al Sedum op onze keuken en mijn werkplaats dus denk dat dit een vervolg krijgt op de WP.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Himalaya schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

Volgens mij hebben jullie het over verschillende dingen :D (louvre panelen vs Sedum cassettes).
Ah, in dat geval: eigenbouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:09
Ik probeerde vandaag koelmodus te activeren, maar met het hamburger menu, pijl rechts, pijl beneden ingedrukt houden gebeurt er helemaal niks. Gaat om een 5kW J serie.

Hamburger menu is toch de knop rechtsboven.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 14-08-2022 08:36 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 20:03
CurlyMo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:35:
Ik probeerde vandaag koelmodus te activeren, maar met het hamburger menu, pijl rechts, pijl beneden ingedrukt houden gebeurt er helemaal niks. Gaat om een 5kW J serie.

Hamburger menu is toch de knop rechtsboven.
Het staat gedrukt in de manual voor mijn 7H: Hamburger; pijl beneden; pijl LINKS... alle drie tegelijkertijd 10 seconden

Nú nog koelen?

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 17-08-2022 15:10 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
natural colour schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

Het staat gedrukt in de manual voor mijn 7H: Hamburger; pijl beneden; pijl LINKS 10 seconden...

Nu nog koelen?
Dat werkte wel. Nog nooit naar gekregen dus eens kijken hoe het überhaupt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
Beste tweakers,

Mijn wp(pana, 7kW) die ik in februari besteld heb, komt eindelijk binnen. Om ervoor te zorgen dat ik meteen aan de slag kan met de installatie, ben ik nu mijn boodschappenlijstje aan het maken. Een groot deel van de spullen wil ik bij heima24 halen/bestellen.

Nu twijfel ik echter over de diameter van de leidingen(meerlaagse buizen). Bij heima wordt 32mm aangeboden, maar hebben ze enkel perskoppelingen hiervoor. Ik wil echter liever met knelkoppelingen werken. Die worden aangeboden, maar enkel tot 26mm. Volgens warmtepomp-weetjes zou 26mm voldoende moeten zijn. Echter hebben meerdere hier weleens aangegeven dat “groter == beter”.

Huidige situatie CV: radiatoren(allemaal overbemeten/vervangen van t10 naar t22). Huidig leidingwerk 22mm naar 16mm.

Wat is wijsheid? 32mm of 26mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
RemySoeters schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:23:
Beste tweakers,

Mijn wp(pana, 7kW) die ik in februari besteld heb, komt eindelijk binnen. Om ervoor te zorgen dat ik meteen aan de slag kan met de installatie, ben ik nu mijn boodschappenlijstje aan het maken. Een groot deel van de spullen wil ik bij heima24 halen/bestellen.

Nu twijfel ik echter over de diameter van de leidingen(meerlaagse buizen). Bij heima wordt 32mm aangeboden, maar hebben ze enkel perskoppelingen hiervoor. Ik wil echter liever met knelkoppelingen werken. Die worden aangeboden, maar enkel tot 26mm. Volgens warmtepomp-weetjes zou 26mm voldoende moeten zijn. Echter hebben meerdere hier weleens aangegeven dat “groter == beter”.

Huidige situatie CV: radiatoren(allemaal overbemeten/vervangen van t10 naar t22). Huidig leidingwerk 22mm naar 16mm.

Wat is wijsheid? 32mm of 26mm?
wat zijn je bezwaren tegen persen? als je persee wil knellen is Hep2o wellicht handiger voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
twain4me schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:52:
[...]

wat zijn je bezwaren tegen persen? als je persee wil knellen is Hep2o wellicht handiger voor je
Bezwaar tegen persen is het aan moeten schaffen van persmateriaal(tang, bek) voor enkel de warmtepomp aansluiting.

Daarnaast wil ik, volgend jaar ergens, ook nog een boilervat en 3-wegklep gaan installeren. Beetje flexibiliteit lijkt me erg fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:03
Om even aan te haken bij @RemySoeters

Zelf wil ik komende maanden ook cv systeem aan gaan passen voor de Wp die ergens eind van het jaar moet komen.

Ik wil dan wel persen. Maar koopt iedereen hier gewoon een perstang. En wordt die daarna niet meer gebruikt. Of weer doorverkocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 20:03
Voor de waterleidingen had ik voor de Uponor verbindingen een accu pers-tang gehuurd waar ik ook het materiaal had gekocht; €5,= per dag, geen borg.
Wel vragen als er een 32 mm bek in de koffer zit (indien van toepassing).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier (Amersfoort) een handperstang voor de heima24 koppelingen. Perslang is te leen (zonder de persmeneer erbij).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYe9wce_Rkd5yHoI9lFQ3gDrPcg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kHbqKkFCN2hfLb7y5VR0qWzt.jpg?f=user_large

16
20
26
32
TH koppelingen. Staat ook bij dat ze toepasbaar zijn met Uponor maar dat heb ik geprobeerd en dat lukt niet.
Alsthans de koppelingen met een perstang Uponor aanpersen lukt niet, misschien andersom wel.

[ Voor 26% gewijzigd door martijn v o op 14-08-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendokter
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-08-2024
Even een vraag, ik kon dit niet met Google vinden.
Kun je met een water-water warmtepomp, zoals NIBE 1155 s twee bronnen aansluiten, bodembron en PVT panelen?
Het lijkt me zo inefficiënt in de zomermaanden om steeds honderden liters warm water in je boiler te hebben vanuit opgewarmde bodemtemperatuur.
Deze is namelijk zoveel lager in de zomermaanden dan warmte van PVT paneel bijv.
Voor koelen is de bodembron wel interessant.
Benieuwd. Of is er een schakelkast nodig ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
Swenno schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:09:
Om even aan te haken bij @RemySoeters

Zelf wil ik komende maanden ook cv systeem aan gaan passen voor de Wp die ergens eind van het jaar moet komen.

Ik wil dan wel persen. Maar koopt iedereen hier gewoon een perstang. En wordt die daarna niet meer gebruikt. Of weer doorverkocht ?
persen is geweldig, wil niet iedereen zoon tang? :P bv warmteservice heeft ze tehuur en soms teleen. maar de hand tang is niet zo heel duur, dus ja sommige mensen kopen hem gewoon. (verglijk het met 28mm koper en knelkoppelingen en het is ineens best goedkoop. :+ Vergeet ook niet dat er al jaren in woningbouw niet veel anders meer wordt gebruikt, dus sommige mensen kopen gewoon gereedschap wat ze later nog eens kunnen gebruiken. bij het verplaatsen van de wasmachinekraan oid.

Je kan ook voor de tussen oplossing Hep2o nemen dat kan je knellen met normale knelkoppelingen en je hebt veder wel de voordelen van meerlaagsebuis. wat mij betreft een ondergewaardeerde oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 14-08-2022 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb hier ook nog wel een multitubo tang te leen met 32 bek in de buurt van het gooi.
twain4me schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:04:
Je kan ook voor de tussen oplossing Hep2o nemen dat kan je knellen met normale knelkoppelingen en je hebt veder wel de voordelen van meerlaagsebuis. wat mij betreft een ondergewaardeerde oplossing.
totdat ze onder spanning staan of in een bocht worden gedrukt. dan werken ze zich wel weer los, vooral bij wasmachineleiidngen een aanverwante machines die magneetkleppen gebruiken....

[ Voor 79% gewijzigd door flippy op 14-08-2022 12:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
flippy schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:10:
ik heb hier ook nog wel een multitubo tang te leen met 32 bek in de buurt van het gooi.

[...]

totdat ze onder spanning staan of in een bocht worden gedrukt. dan werken ze zich wel weer los, vooral bij wasmachineleiidngen een aanverwante machines die magneetschakelaars gebruiken....
leidingen horen opzich ook niet onder spanning te staan. ;) jaren terug is er duizenden meters van dat spul verwerkt in een reno project waarbij ik betrokken was. meeste was wel klemkoppeling er zijn daar geen noemens waardige problemen geweest. maargoed wat niet is kan nog komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-06 13:23
Ik wil graag mijn waardering uitspreken voor het delen van de kennis en informatie in dit topic, echt heel waardevol!

Ik ben al wat maanden bezig met voorbereidingen aan mijn afgiftesysteem en wachten op de levering.

Deze week is de unit MDC05J3E5 geleverd.

Weet iemand waar de optionele netwerkadapter CZ-TAW1 normaal gesproken zit bij levering?
Kan hem niet vinden. Zit niet in de doos, en zit ook niet verstopt in de behuizing van de warmtepomp.
Voor zover ik kan zien, na alle kappen eraf geschroefd te hebben.

Dus misschien zie ik wat over het hoofd?
Voor ik bij de leverancier ga aankloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

martijn v o schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:43:
Hier een handperstang voor de heima24 koppelingen. Perslang is te leen (zonder de persmeneer erbij).
Dat is aardig!

Welke regio zit je?

Zo'n setje kost al snel € 150,- zag ik in de gauwigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Regio Amersfoort. zal het erbij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 00:13
wessy schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:47:
Weet iemand waar de optionele netwerkadapter CZ-TAW1 normaal gesproken zit bij levering?
Kan hem niet vinden. Zit niet in de doos, en zit ook niet verstopt in de behuizing van de warmtepomp.

Ik heb toevallig mijn warmtepomp-kit recent ontvangen en bij mij zat deze in een losse doos bovenop de warmtepomp. Half februari besteld bij groeneenergiewinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:44
Ik wil graag mijn waardering uitspreken voor het delen van de kennis en informatie in dit topic, echt heel waardevol!

Ik ben al wat maanden bezig met voorbereidingen aan mijn afgiftesysteem en wachten op de levering.

Zit er niet standaard bij. Alleen de controller is standaard en die zit in de Wp behuizing. Je zegt het zelf al, optioneel.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-06 18:37

Ik had hem wel besteld maar hij werd nageleverd. Moest ik wel eerst naar vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Rzaan Mocht je niemand in de buurt vinden waar je een perstang kunt lenen: je kunt zo'n ding ook huren bij bv Boels, https://www.boels-huurser...stalleren/persmachine-250, 4 tientjes voor een halve dag. Alles voorbereiden, ding ophalen, rondje door je huis wandelen en alles afpersen, en klaar.

@martijn v o Uit nieuwsgierigheid: je zegt niet compatibel met Uponor? Wat heb jij dan gebruikt als koppelingen?

[ Voor 16% gewijzigd door Bra-Jo op 14-08-2022 18:59 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:29
martijn v o schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:43:
Hier (Amersfoort) een handperstang voor de heima24 koppelingen. Perslang is te leen (zonder de persmeneer erbij).
[Afbeelding]

16
20
26
32
TH koppelingen. Staat ook bij dat ze toepasbaar zijn met Uponor maar dat heb ik geprobeerd en dat lukt niet.
Alsthans de koppelingen met een perstang Uponor aanpersen lukt niet, misschien andersom wel.
Zelfde tang ook liggen in Stadskanaal. Dus als iemand in de buurt hem wil lenen kan dat. Ook buig gereedschap van heima aanwezig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
Zijn er ook mensen die spullen willen uitlenen in regio eindhoven?:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@twain4me Een lijstje van tweakers met de te lenen spullen zou ook wel handig zijn voor de TS.

Misschien dat iemand er een Google docs voor wil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:58:
@twain4me Een lijstje van tweakers met de te lenen spullen zou ook wel handig zijn voor de TS.

Misschien dat iemand er een Google docs voor wil maken.
Ik heb wel eens wat mensen die het eerder aanboden gevraagd of ik hun aanbod in de ts zou zetten, daar was toen geen animo voor, maar als die er nu wel is, is dat prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Uponor. Ik heb een Heima koppeling geprobeerd te persen met een Uponor tang, maar dat was geen succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Uponor. Ik heb een Heima koppeling geprobeerd te persen met een Uponor tang, maar dat was geen succes.
@Bra-Jo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Eendokter schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:56:
Even een vraag, ik kon dit niet met Google vinden.
Kun je met een water-water warmtepomp, zoals NIBE 1155 s twee bronnen aansluiten, bodembron en PVT panelen?
Het lijkt me zo inefficiënt in de zomermaanden om steeds honderden liters warm water in je boiler te hebben vanuit opgewarmde bodemtemperatuur.
Deze is namelijk zoveel lager in de zomermaanden dan warmte van PVT paneel bijv.
Voor koelen is de bodembron wel interessant.
Benieuwd. Of is er een schakelkast nodig ?
`
Ja kan denk ik wel, maar hoe wil je dan omschakelen met de hand?
En gooi je glycol in je systeem (zal wel moeten) dan TSA ertussen en pomp erbij.
En als je dan op de bron aansluit mag dat dan met de watervergunning? zeker ivm de glycol.
Weet niet precies, dat zijn zaken waar ik geen verstand van heb, maar hydraulisch kan het met wat componenten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@annespruit1980 Vandaag eens koelen geprobeerd zonder verdere aanpassingen in mijn installatie. Dat werkt hier voor geen meter. Het koele water gaat direct van de aanvoer naar de retour zonder eerst over de verwarming te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
CurlyMo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:05:
@annespruit1980 Vandaag eens koelen geprobeerd zonder verdere aanpassingen in mijn installatie. Dat werkt hier voor geen meter. Het koele water gaat direct van de aanvoer naar de retour zonder eerst over de verwarming te verdelen.
De radiatoren worden niet koud?
Hier doe ik echt helemaal niets anders dan de warmtepomp op koelen zetten.
En dan worden alle radiatoren echt heel koud.
In de badkamer de handdoeken die over de radiatoren hangen dus kletsnat....... ( niet helemaal wat ik wilde uiteraard ).
Maar koelde wel ( wat, niet super, maar goed, ik klaag niet verder ).

Edit, ik realiseer me net wel dat ik de thermostaten van een aantal ( die zitten niet op alle ) radiatoren helemaal open heb gezet. Misschien is dat het probleem?

[ Voor 10% gewijzigd door annespruit1980 op 14-08-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
annespruit1980 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

De radiatoren worden niet koud?
Niet door en door koud. Mijn aanvoer / retour zitten beide aan dezelfde kant. Waardoor het een simpele bypass is. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik tot max 20 graden heb geprobeerd te koelen gezien het dauwpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
CurlyMo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Niet door en door koud. Mijn aanvoer / retour zitten beide aan dezelfde kant. Waardoor het een simpele bypass is. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik tot max 20 graden heb geprobeerd te koelen gezien het dauwpunt.
Die snap ik niet helemaal.
Beide aan dezelfde kant?
Je bedoeld dat hij normaal bij verwarmen boven binnenkomt, en onder koud uitgaat aan b.v. de linkerkant van de radiator zonder een buis in de radiator?
En ik zette hem hier op 10 graden, dus wel heel koud ( en ja, fout, dauwpunt, enz ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
annespruit1980 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:06:
[...]
Je bedoeld dat hij normaal bij verwarmen boven binnenkomt, en onder koud uitgaat aan b.v. de linkerkant van de radiator zonder een buis in de radiator?
Klopt.
En ik zette hem hier op 10 graden, dus wel heel koud ( en ja, fout, dauwpunt, enz ).
Met houten vloeren vind ik dat niet zo'n goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
CurlyMo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:10:
[...]

Klopt.

[...]

Met houten vloeren vind ik dat niet zo'n goed idee.
Hier ook een houten vloer, maar ik denk wat minder van kwaliteit ( oud huis he ).
En om te proberen is een half uur of zo op 10 graden niet erg, dan weet je of het werkt.

Als het inderdaad zo is dat de radiator daar niet helemaal goed aangesloten is ( dus zonder een buis in de radiator ), dan zal het bij het koelen inderdaad sneller fout gaan.
Koud water zakt dan snel naar beneden en stroomt dan weg.
Lijkt mij, maar ik ben geen kenner, alleen maar een knutselaar.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
annespruit1980 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:16:
[...]
Lijkt mij, maar ik ben geen kenner, alleen maar een knutselaar.......
Dé oplossing is twee drieweg kleppen om de aanvoer / retour om te draaien bij koelen. Alleen de motivatie vinden om dat te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
CurlyMo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:26:
[...]

Dé oplossing is twee drieweg kleppen om de aanvoer / retour om te draaien bij koelen. Alleen de motivatie vinden om dat te doen :)
Nog beter, vloerverwarming ( koeling )......
Of een airco.

Ik denk dat als je de radiatoren wat beter aansluit je al een heel stuk verder bent.
Hier zit ook een radiator die verkeerd is aangesloten, en die ik anders zou moeten aansluiten.
Geen zin in, teveel andere dingen die ik nog moet verbeteren.
Zal daar wel niet anders zijn.

Edit:
Als de temperatuur lager staat, gaat de snelheid van het water omhoog.
Dan krijg je ook een betere stroming in de radiator.

[ Voor 10% gewijzigd door annespruit1980 op 14-08-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
annespruit1980 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:33:
[...]

Nog beter, vloerverwarming ( koeling )......
Of een airco.

Ik denk dat als je de radiatoren wat beter aansluit je al een heel stuk verder bent.
Hier zit ook een radiator die verkeerd is aangesloten, en die ik anders zou moeten aansluiten.
Geen zin in, teveel andere dingen die ik nog moet verbeteren.
Zal daar wel niet anders zijn.
Ik heb 15 jaar geleden bij het aanleggen van mijn cv-systeem de leidingen naar zolder verwisseld. Bij de eerste test viel ik door de mand. De ketel ging meteen pendelen als de afsluiters naar zolder open gingen. Inmiddels zijn vorig jaar die radiatoren vervangen door jaga's en gisteren voor het eerst vloerkoeling geprobeerd. Vloeren werden goed koud en de handdoek die ik uit voorzorg onder de aansluitleidingen van de jaga's had gelegd werden goed nat. Maar, wat te verwachten viel, op die zolderkamers was er geen enkel effect. Alleen onder de jaga's was het koud. Het schoorsteeneffect ontbreekt geheel. Om die koude lucht in de kamer te krijgen, zouden er ventilatoren in de jaga's moeten en die zou ik dan twee keer per jaar moeten omdraaien. Gelukkig zijn die zolderkamers op het noorden en blijft daar de temperatuur wel onder de 30°. Op zolder komt geen koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
FransvWoerkom schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Ik heb 15 jaar geleden bij het aanleggen van mijn cv-systeem de leidingen naar zolder verwisseld. Bij de eerste test viel ik door de mand. De ketel ging meteen pendelen als de afsluiters naar zolder open gingen. Inmiddels zijn vorig jaar die radiatoren vervangen door jaga's en gisteren voor het eerst vloerkoeling geprobeerd. Vloeren werden goed koud en de handdoek die ik uit voorzorg onder de aansluitleidingen van de jaga's had gelegd werden goed nat. Maar, wat te verwachten viel, op die zolderkamers was er geen enkel effect. Alleen onder de jaga's was het koud. Het schoorsteeneffect ontbreekt geheel. Om die koude lucht in de kamer te krijgen, zouden er ventilatoren in de jaga's moeten en die zou ik dan twee keer per jaar moeten omdraaien. Gelukkig zijn die zolderkamers op het noorden en blijft daar de temperatuur wel onder de 30°. Op zolder komt geen koeling.
Ja, een airco blijft uiteraard het beste om te koelen.
Daarna komt vloerverwarming ( vloerkoeling in dit geval ).
En als laatste radiatoren.
Maar het koelen met radiatoren is altijd nog beter dan helemaal geen koeling.
Je zou trouwens wel een aantal ventilatoren op die jaga's kunnen zetten ( niet helemaal vol, maar een paar ), en die dan in de zomer de lucht naar onderen laten blazen.
In de winter dan weer omhoog, op zich is dat alleen het verwisselen van plus en min ( relais dus ).
Hier zit ik daar wel eens aan te denken, ook al ventilatoren gekocht.
Oorspronkelijk was het idee om dan de lucht geforceerd naar onderen te laten blazen, ook in de winter.
Hoop was dan dat de vloer warmer zou worden door de warme lucht die er over zou blazen.
Maar een snelle test ooit deed me besluiten dat het teveel moeite was voor een mager resultaat.
Ik ben voorlopig blij met een aantal graden koeler in de zomer.
De hele installatie is niet perfect, maar het werkt, en met de prijzen die ik zie bespaar ik een hele hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@annespruit1980 Plus en min omwisselen werkt niet bij mijn ventilatoren - NZXT, BeQuiet, Cooltek, met en zonder PWM - deze doen dan namelijk niets en blijven gewoon staan. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
dunklefaser schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:41:
@annespruit1980 Plus en min omwisselen werkt niet bij mijn ventilatoren - NZXT, BeQuiet, Cooltek, met en zonder PWM - deze doen dan namelijk niets en blijven gewoon staan. YMMV
Bij dat soort types werkt het niet zo makkelijk helaas.
Ik bedoelde uiteraard meer de types die ik heb, gewoon ouderwetse DC ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-06 14:22
sailor_dg schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:59:
[...]
Het gaat hier om de main water target temp. Maar idd de sensor stond op ruimte thermostaat… ga deze op water zetten. Toch herken ik die target temp niet, had de thermostaat op 23 gezet, maar zal het nu eens gaan testen. Tnx
Hoe bevalt het tot nu toe?

Ik heb Heishamon nog niet 'goed' aangesloten, dus doe alles met de panasonic thermostaat. En qua koelen kwam ik er ook achter dat die mijn ingestelde stooklijn niet volgt. De stooklijn geeft aan dat de watertemp niet onder 17 graden moet komen, maar eergisteren had ik nog rustig wat condens op de vloer. Aaanvoertemp. van 12 graden....
Dus met deze warme dagen moet ik steeds opletten wat de binnentemp is en de ingestelde temp van het 'weekschema' soms wat omhoog zetten. Als het binnen 23 graden is (en buiten 33), dan hoef ik niet persé terug naar 22 graden toe wat de WP wel gaat proberen vanwege het schema.
Nu las ik je comments en zie ik dus dat sturen met watertemp een betere optie is, omdat er niet naar de stooklijn gekeken wordt.

Regelt iedereen hier alles puur met heishamon en gebruikt; geen thermostaat of een domme aan/uit thermostaat? Ik vind het op zich wel handig dat je de panasonic thermostaat hebt om meerdere zaken in te stellen en als Homeassistant eruit ligt kun je evengoed je WP nog besturen.

Kan ik heishamon gebruiken als 'regelaar' en de panasonic thermostaat laten hangen puur als indicatie of gaat die zich dan bemoeien met de hele boel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heeft er iemand nog tips waar een 7KW monoblok te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Krilo_89 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Kan ik heishamon gebruiken als 'regelaar' en de panasonic thermostaat laten hangen puur als indicatie of gaat die zich dan bemoeien met de hele boel?
Heishamon stuurt zelf niks aan, dat doe jij (of via de nieuwe rules in heishamon die jij er dan zelf in zet). Maar als je op watertemp regelt en niet op kamerthermostaat dan kan de pana thermostaat gewoon blijven hangen inderdaad (om de boel in de gaten te houden) en kan via heishamon de watertemperatuur setpoint bijsturen zoals er een aantal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sethro schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:20:
Heeft er iemand nog tips waar een 7KW monoblok te kopen?
Zijn genoeg adressen, maar je bedoelt wellicht 'nu betalen, morgen binnen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Rzaan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Zijn genoeg adressen, maar je bedoelt wellicht 'nu betalen, morgen binnen'?
Levering ergens de komende 8 weken zou fijn zijn. Hoeft niet meteen morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
Sethro schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Levering ergens de komende 8 weken zou fijn zijn. Hoeft niet meteen morgen.
Zelf heb ik in februari besteld, en ik krijg hem over 2 weken geleverd. Denk dat 8 weken hem niet gaat worden.
Pagina: 1 ... 74 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.