Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 134 Laatste
Acties:
  • 769.857 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-06 23:27

Rzaan

Altijd zoekende

Sethro schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Levering ergens de komende 8 weken zou fijn zijn. Hoeft niet meteen morgen.
Denk dat je dan misschien ergens in de parallel import moet gaan zoeken.
Want de importeur in Nederland heeft ze volgens mij niet.
Zal wel begin 2023 worden voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

Denk dat je dan misschien ergens in de parallel import moet gaan zoeken.
Want de importeur in Nederland heeft ze volgens mij niet.
Zal wel begin 2023 worden voor hem.
Klopt begin 2023 eerstvolgende orders.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Krilo_89 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Hoe bevalt het tot nu toe?

Ik heb Heishamon nog niet 'goed' aangesloten, dus doe alles met de panasonic thermostaat. En qua koelen kwam ik er ook achter dat die mijn ingestelde stooklijn niet volgt. De stooklijn geeft aan dat de watertemp niet onder 17 graden moet komen, maar eergisteren had ik nog rustig wat condens op de vloer. Aaanvoertemp. van 12 graden....
Dus met deze warme dagen moet ik steeds opletten wat de binnentemp is en de ingestelde temp van het 'weekschema' soms wat omhoog zetten. Als het binnen 23 graden is (en buiten 33), dan hoef ik niet persé terug naar 22 graden toe wat de WP wel gaat proberen vanwege het schema.
Nu las ik je comments en zie ik dus dat sturen met watertemp een betere optie is, omdat er niet naar de stooklijn gekeken wordt.

Regelt iedereen hier alles puur met heishamon en gebruikt; geen thermostaat of een domme aan/uit thermostaat? Ik vind het op zich wel handig dat je de panasonic thermostaat hebt om meerdere zaken in te stellen en als Homeassistant eruit ligt kun je evengoed je WP nog besturen.

Kan ik heishamon gebruiken als 'regelaar' en de panasonic thermostaat laten hangen puur als indicatie of gaat die zich dan bemoeien met de hele boel?
Heb 3 dagen met koelen achter de rug, mijn eerste bevindingen:
- Het veranderen van de thermostaat naar Ta helpt - ik observeer dat de Pana er meestal 1 graad onder koelt, maar bij 2 graden uitschakeld.
- Mijn afgifte voor koelen is beperkt (19W/m2 - 120 m2 vv) en echt lange runs dus niet werken (max 5 uurtjes). Ik zie dat de Pana terugmodeleert naar 20-19 Hz, maar nog steeds rond de 4000W aan koude afgeeft.
- Heb met stooklijn zitten knoeien voor koelen, maar gezien de beperkte koel periode, wil ik niet continue water hebben rondpompen. Ik stuur dus vaak manueel (voor het naar bed gaan) vast temp = 18 graden.
- Ik had mijn vloerverwarmingsverdeler niet vol open staan (nog van de CV) en zelfs bij 4400 pump cycles bleeft mijn flow rond de 13l/min hangen. Nu alles open en ram ik er tussen de 20-24l/min doorheen, dus nu ook fatsoenlijke dt van 3 graden, dit helpt in ieder geval de efficiente van mijn vloer bij het koelen.
- Het scheelt wel echt, we waren terug na twee weken vakantie en hebben het huis redelijk snel leefbaar gekregen, puur door de grote vloer massa te koelen.

[ Voor 6% gewijzigd door sailor_dg op 15-08-2022 13:40 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 21:22

.Frank

Frank.

FransvWoerkom schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:09:
[...]

Het probleem van Krisp was dat de driewegklep lekte en dat de tekening niet klopte met de werkelijkheid. Je hebt waarschijnlijk geen monitoring zoals Aquarea Cloud of Heishamon. Dan zou een grafiek van de temperaturen van tank, aan- en afvoer en besturing van circulatiepomp en 3-weg klep verhelderend zijn. In jouw schema zie ik geen enkele manier waarop heet water door de vv op de verdieping zou kunnen lopen. Stel dat de driewegklep OK is en op tank staat, dan staat de hoogste druk die de circulatiepomp maakt bovenin de verwarmingsspiraal van de tank. Het water moet dan door de spiraal en terug naar de retouraansluiting van de warmtepomp. Het water heeft de keus: óf direct via de gemeenschappelijke retourleiding naar beneden en naar de warmtepomp, óf via de vv van de verdieping en via de vv van de begane grond door de retourleiding beneden terug naar de warmtepomp.

Tenzij die retourleiding van boven naar beneden erg nauw is, lijkt me het waarschijnlijkst dat het retourwater van de tank door de retourleiding loopt. Ook een lek in de klep zou eigenlijk geen invloed moeten hebben omdat de opwarming van de bg vloer dan gelijk zou moeten zijn met die van de verdiepingsvloer.

Misschien dat je door voelen aan de leidingen een idee kunt krijgen van waar het hete water nu loopt. Ik begrijp dat het ook optreedt tijdens het opwarmen van de tank. Dan lijkt een verstopping van de retourleiding en opwarmen van de tank via retourleiding én vloerverwarmingen het meest waarschijnlijk. Dat zou je ook aan de retourtemperatuur moeten kunnen zien. Normaal is die een graad of vijf onder de Ta. Als het ook via de vloeren gebeurt dan een stuk lager. Let ook op de temperatuur van de vv-aanvoer en retour boven en onder. Die zou toch voelbaar moeten toenemen als de retour (ook) via de vloeren loopt.

Mocht het retourwater bij opwarming van de tank door de vloeren lopen, dan helpt een terugslagklep in de aanvoerleiding naar boven. Maar er moet eigenlijk iets gedaan worden aan de retourleiding van boven naar beneden.
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Op dit moment is de pomp een sterilisatierun aan het doen en heb ik even het e.e.a. uitgevogeld. Voor 't gemak nog even het plaatje van mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmnU6OaqiYiey3O9SnVXABp4vEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JLX9UWJAK4AfAA6u1b0Amv2z.png?f=fotoalbum_large

- Toen de sterilisatierun startte stonden de aan- en toevoer van de verdeler van de vloerverwarming op de 1e etage dicht. In die situatie zijn er 0 problemen: de boiler ging gewoon opwarmen (er is dus geen probleem met de retourleiding), al was het verschil in watertemperatuur tussen uit en en bij de pomp wel consistent 7 à 8 graden (de leidingen moeten vanuit de voortuin door de kruipruimte en naar zolder, dus 'n flink eind). Kortom: in principe geen probleem met de driewegklep, de retourleiding óf de vloerverwarming op de begane grond (die ook de retourleiding deelt).

- Als ik de vloerverwarming op de 1e etage open zet, dan zie ik na enkele minuten, dus tijdens de run, 1) de thermometer aan de retourkant van de VVW flink stijgen, 2) de retourleidingen warmen dan ook op tot ongeveer 2/3 meter de vloer in (op de overloop voel ik het nog, daarna niet meer) en 3) er wordt geen flow geregistreerd aan de invoerkant van de VVS, ook al staat die open (en ook blijft de temperatuur daar constant). Er stroomt dus geen water via de VVW terug naar de driewegklep ofzo.

Ik kan dus maar één ding concluderen, en dat is dat mijn oorspronkelijke hypothese juist was: als de VVW op de eerste etage open staat vindt er vermenging plaats wanneer water uit de boiler retour komt. Zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNo2wHH3yhVxmYxErieYD3Yvzrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I6CythVWddJrHQ7dRCxeB3fY.png?f=fotoalbum_large

De oplossing lijkt me dat er een terugslagklep op de retourleiding vanaf de VVW moet komen, al vrees ik dat die door de zuigende/circulerende werking van het stromende water daarboven misschien ook open gaat en dat er toch vermenging plaats kan vinden?

Overigens zit de vloerverwarming van de begane grond óók op dezelfde retourleiding, maar daar is geen probleem. Ook als de verdeler van de vloerverwarming daar open staat blijft 't allemaal koud. Het ziet er daar zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8x67JbuLbf3hZBpSXBdiErz4vk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fmXugUGGcsMXzlDBfwK6g061.png?f=fotoalbum_large

De eerste paar centimeter van de retourleiding die vanaf de VVW van de begane grond komen voelen iets warm, maar verder gaat het niet. Bij de verdeler blijft de thermometer ook gewoon laag.

Ik ben geen fluid dynamics-expert, maar vermoed dat het iets te maken heeft met de positie van de t-stukken en de flowrichting? Geen idee waarom het anders bij de één wel zo duidelijk optreedt en bij de ander niet.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Nog 'n heel andere vraag, dus maar even een aparte post: alléén bij het koelen maakt mijn WP 'n vreemd geluid, dat ik dus niet hoor bij verwarmen. Dan alleen de brom van de compressor, maar bij koelen komt er een soort 'draaiend', 'klotsend' (maar dan wat mechanischer) geluid bij. Ik heb geprobeerd 't op te nemen: die opname is hier te horen.

Zeggen jullie misschien toevallig meteen 'oh dat is normaal bij koelen', of moet ik 'm weer eens open schroeven om nader uit te vogelen wat dat geluid maakt?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

.Frank schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:22:
Nog 'n heel andere vraag, dus maar even een aparte post: alléén bij het koelen maakt mijn WP 'n vreemd geluid, dat ik dus niet hoor bij verwarmen. Dan alleen de brom van de compressor, maar bij koelen komt er een soort 'draaiend', 'klotsend' (maar dan wat mechanischer) geluid bij. Ik heb geprobeerd 't op te nemen: die opname is hier te horen.

Zeggen jullie misschien toevallig meteen 'oh dat is normaal bij koelen', of moet ik 'm weer eens open schroeven om nader uit te vogelen wat dat geluid maakt?
dat is normaal. je hoort vloeibaar koelmiddel stromen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

flippy schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

dat is normaal. je hoort vloeibaar koelmiddel stromen.
Dank je wel! En het klopt dus dat je dit (meer) hoort bij koelen dan bij verwarmen - misschien omdat de condensator en verdamper (daar zijn vast betere termen voor) van functie wisselen vergeleken met verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

.Frank schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:30:
[...]

Dank je wel! En het klopt dus dat je dit (meer) hoort bij koelen dan bij verwarmen - misschien omdat de condensator en verdamper (daar zijn vast betere termen voor) van functie wisselen vergeleken met verwarmen?
het heet condensor maar ja, je hoort vloerstof omdat het ineens door 1 weg kleppen en andere expansieventielen moet. omdat koelen secundair is aan verwarmen (dat geld voor veel splitjes ook, die staan "fail safe" in verwarmen) moet het dus door andere onderdelen stromen en dat resulteert in borrelend geluid.
je kan een vergelijkbaar geluid horen als je een multisplit hebt met maar 1 binnenunit aan. vaak hoor je de andere unit die uit staat dan ook stromen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Prachtig @flippy, hartelijk dank voor je zeer informatieve respons weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:52
... Dan alleen de brom van de compressor, maar bij koelen komt er een soort 'draaiend', 'klotsend' (maar dan wat mechanischer) geluid bij. Ik heb geprobeerd 't op te nemen: die opname is hier te horen.
Hier leest een Tweaker mee die de pana nog in bestelling heeft staan en redelijk sceptische buren heeft... Ik ben benieuwd vanaf hoe ver dit "klotsende" geluid nog hoorbaar is. Is dit iets voor een paar meter afstand of ook verder dan dat? Ik weet dat dit een hele subjectieve vraag is maar ben toch benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:17
Dit is iets voor Vraag en Aanbod, niet voor in het forum

[ Voor 81% gewijzigd door Outerspace op 16-08-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
ranjo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:38:
[...]

Hier leest een Tweaker mee die de pana nog in bestelling heeft staan en redelijk sceptische buren heeft... Ik ben benieuwd vanaf hoe ver dit "klotsende" geluid nog hoorbaar is. Is dit iets voor een paar meter afstand of ook verder dan dat? Ik weet dat dit een hele subjectieve vraag is maar ben toch benieuwd.
even zoeken naar een tweaker met een werkende pana die niet te ver weg woont?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:55
Uit nieuwsgierigheid, wat ben je nu van plan?

[ Voor 30% gewijzigd door Outerspace op 16-08-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
[...]

Die opname moet je niet te hard afspelen. Het geluid is herkenbaar maar is zachtjes als je er gewoon naast staat.

Hier staat de WP op de luifel van de garage. Hoor vooral de luchtstroming op de oprit tijdens de SWW run. Tijdens koelen hoor ik in de garage een hele licht brom als ik er op let (houten dakvloer). Het geluid uit de opname hoor ik als op het dak ernaast ga staan. Maar dat is erg zacht.
De buren, zijn wat ouder, horen niks. En zij waren in eerste instantie ook niet helemaal gerust op mijn plan :)

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie

Dat geluid maakt de mijne helaas ook bij verwarmen. En dat is bij hogere vemogens best irritant.
Ik ben te lui om door de berichten terug te bladeren, heb jij een mono of een split?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik ben vooral benieuwd naar je plannen ;) dat andere is hier heel erg offtopic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

[...]

In de opname hoor je vooral de brom van de compressor (die draaide op iets van 30Hz dacht ik), en dat is in situ ook het geval. De pomp staat achter m'n voordeur en met de deur dicht hoor ik hem niet. Met deur open wel, en dan ook lichtjes dat 'geklots' er doorheen. De compressor, die niet luid is, heeft de overhand.
sjimmie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Dat geluid maakt de mijne helaas ook bij verwarmen. En dat is bij hogere vemogens best irritant.
Ik ben te lui om door de berichten terug te bladeren, heb jij een mono of een split?
Mono!

[ Voor 17% gewijzigd door .Frank op 16-08-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
Ik wil graag de Panasonic op 32mm buis (pe-xa) aansluiten, deze buis zal dan een fitting hebben van 1". Wat gebruiken jullie om van 1 1/4 (5/4) naar 1" terug te gaan of een andere maat? Een verloop-sok of een verloop die je in kan schroeven? Probeer iets te zoeken wat de stroming zo min mogelijk verstoord, maar het lijkt me dat ik niet de enige ben die hiernaar opzoek is geweest en misschien denk ik te moeilijk ;)

edit:
Gaat om een 9KW monoblok

https://leidingshop.nl/bo...d/?variant=1.1-4-x-1-inch

Hoe flexibel zijn de RVS flexibele leidingen van 1", kan je daar een bocht van 90 graden mee maken of is dat af te raden?

[ Voor 29% gewijzigd door -NRG- op 16-08-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:58

Crazy-

Best life ever

Ik ben bezig m’n WP aan te sluiten voor SWW.

Nu moet hiervoor de 3-weg klep aansturen voor SWW en CV & de tank sensor aansluiten

Als ik het goed heb zijn dat respectievelijk de rode en blauwe cirkel. Correct?

Ik heb ook her extensionboard, maar heb deze hiervoor niet nodig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5jngTuNTOSEcwXSQWLKxBJ1Kqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jn0ruug3iNli4C3haYaFfWWl.jpg?f=fotoalbum_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -NRG-
@Crazy- Als ik kijk in de handleiding wel ja, van boven af geteld (van dat rijtje CN1-6) is 4 t/m 6 voor een 3-weg klep. De andere inderdaad voor de tanksensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ah oke. ik had wel eerder vandaag begrepen dat een mono dat geluid alleen bij koelen heeft, terwijl een split (die ik heb) het ook bij verwarmen zou hebben. Als dat inderdaad zo is, verklaart dat waarom ik het idee heb dat mijn split redelijk wat geluid maakt terwijl ik al die mono eigenaren er hier nooit over hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Wellicht wat off-topic en wil er geen home automation topic van maken. Ik wil gaan experimenteren met de scripts uit de TS maar draai HA & Nodered terwijl de scripts in Lua (Domotics) geschreven zijn.

Ben aan het kijken of ik dit via NodeRed Redis nodes kan oplossen maar ben wat out of depth - iemand hier die de scripts heeft draaien binnen HA of Nodered.

Heb dit topic teruggezocht, maar kan niks nuttigs vinden - alle suggesties welkom.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
-NRG- schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:45:
Ik wil graag de Panasonic op 32mm buis (pe-xa) aansluiten, deze buis zal dan een fitting hebben van 1". Wat gebruiken jullie om van 1 1/4 (5/4) naar 1" terug te gaan of een andere maat? Een verloop-sok of een verloop die je in kan schroeven? Probeer iets te zoeken wat de stroming zo min mogelijk verstoord, maar het lijkt me dat ik niet de enige ben die hiernaar opzoek is geweest en misschien denk ik te moeilijk ;)

edit:
Gaat om een 9KW monoblok

Hoe flexibel zijn de RVS flexibele leidingen van 1", kan je daar een bocht van 90 graden mee maken of is dat af te raden?
32 x 1 1/4 wartel direct te persen gebruik ik hier altijd voor, kan ie nog los ook als het moet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
sailor_dg schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:32:
Wellicht wat off-topic en wil er geen home automation topic van maken. Ik wil gaan experimenteren met de scripts uit de TS maar draai HA & Nodered terwijl de scripts in Lua (Domotics) geschreven zijn.

Ben aan het kijken of ik dit via NodeRed Redis nodes kan oplossen maar ben wat out of depth - iemand hier die de scripts heeft draaien binnen HA of Nodered.

Heb dit topic teruggezocht, maar kan niks nuttigs vinden - alle suggesties welkom.
Zit hier met dezelfde vraag. Altijd domoticz gebruikt maar nu waag ik een overstap. Draaien nu naast elkaar, maar wil mijn scripts doorzetten. Nog even tijd vinden om me in yaml te verdiepen. Wil het liefst alles alleen binnen HA draaien (min mogelijk add ons) ben nu eerst bezig met mooie dashboards creëren en een complete heisha yaml.
Dus als iemand een mooi dashboard wil delen ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
O085105116N schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

Ik quote mezelf maar even. Wie kan hier iets over zeggen, met name over de oprit. Kan dit een plek worden waar het te koud wordt en de wp niet goed meer werkt?
Ik quote mezelf weer even. De keuze is gevallen op de plek naast de voordeur. Om een of andere rede heb ik me niet gerealiseerd dat er meestal een auto op de oprit staat, die staat dus voor de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4me2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10-2022
Weet iemand hoe ik KOELEN beschikbaar kan maken?
Hoewel de Panasonic door mijzelf geinstalleerd is, is de stand KOELEN, niet beschikbaar.
Ik kan alleen voor "Verwarmen" kiezen.
(Ik maak geen gebruik van de "warm water functie" deze WP is er alleen voor verwarmen (vloerverwarming) en koelen.)

Dank..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:55
4me2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:49:
Weet iemand hoe ik KOELEN beschikbaar kan maken?
Hoewel de Panasonic door mijzelf geinstalleerd is, is de stand KOELEN, niet beschikbaar.
Ik kan alleen voor "Verwarmen" kiezen.
(Ik maak geen gebruik van de "warm water functie" deze WP is er alleen voor verwarmen (vloerverwarming) en koelen.)

Dank..
https://gathering.tweaker...uote_message/72424922/294

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ik loop een beetje vast met het goed instellen van de warmtepomp t.b.v. SWW verwarmen...

- Tank connection k is geactiveerd
- ik zie de juiste temperatuur van het vat

"tank heater" internal of external ? (ik neem aan internal)

In het menu 'Installer setup -> Operation setup -> Tank' heb ik alles nu nog standaard

Floor operation max 8:00 uur
Tank heat up time 1:00 uur
Tank re-heat temp. -8oC (???)
Sterilization : alles dagen even uitgeschakeld

en ik kan zo 1,2,3 niet in de handleiding vinden .... hoe ik de min/max/etc instel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:03

j4y

Crazy- schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:08:
I

en ik kan zo 1,2,3 niet in de handleiding vinden .... hoe ik de min/max/etc instel
Op de hoofdpagina van de controller kan je temperatuur van het vat instellen, als dan de temperatuur -8 graden is gezakt gaat die opnieuw verwarmen tot ingestelde temperatuur. Althans zo werkt het bij mij en ik heb volgens mij niks aangepast :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:32
Crazy- schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:08:
Ik loop een beetje vast met het goed instellen van de warmtepomp t.b.v. SWW verwarmen...

- Tank connection k is geactiveerd
- ik zie de juiste temperatuur van het vat

"tank heater" internal of external ? (ik neem aan internal)

In het menu 'Installer setup -> Operation setup -> Tank' heb ik alles nu nog standaard

Floor operation max 8:00 uur
Tank heat up time 1:00 uur
Sterilization : alles dagen even uitgeschakeld

Afstandsbediening beginscherm. Zorg dat de tank actief is (kraantje in linker veld). In het rechter veld zie je de actuele temperatuur van de tank onder het kraantje. Ga met de pijltjestoets naar dat veld. Daar staat nu de ingestelde temperatuur van de tank. Die kun je hier met pijltje naar boven en beneden veranderen.

De in het installateursmenu ingestelde -8 is de temperatuurdifferentie waarbij de tank weer wordt opgewarmd. Neem dit met een korrel zout. Ik heb de tank ingesteld op 52° en de differentie op -8. De tank wordt opgewarmd tot 53° als de temperatuur gezakt is tot 42°.

Je kunt de tank ook actief maken in het weekschema. Daar kun je ook de temperatuur opgeven tot waar hij moet opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4me2
ik heb het op diverse manieren geprobeerd...
WP staat uit (niet actief)
Hamburger menu (rechts bovenaan) ingedrukt.
Dan de pijl naar beneden (1x? of helemaal naar beneden lopen)
dan de pijl naar Links, 10 sec ingedrukt gehouden.

Bij mijn 5 werkt dat voorlopig niet, maar wellicht zit ik niet in het juiste menu?
Kan je het een fractie duidelijke beschrijven svp

Dank, Harpert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4me2
natural colour schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

Het staat gedrukt in de manual voor mijn 7H: Hamburger; pijl beneden; pijl LINKS 10 seconden...

Nú nog koelen?
Ben er net achter....

je moet TEGELIJK op Hamburger + pijl naar beneden + pijl naar links drukken en die allemaal tegelijk 10S ingedrukt houden...

was voor mij niet duidelijk, maar toch gevonden... Merci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4me2
Het was in eerste instantie niet meteen duidelijk voor mij, maar om dit menu te bereiken moet je 3 knoppen GELIJKTIJDIG 10 seconden ingedrukt houden:

Hamburger + pijl omlaag + pijl naar links

tegelijk indrukken en dan allemaal 10s vasthouden :)

Nu werkt het, DANK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 23-06 20:03
4me2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Ben er net achter....

je moet TEGELIJK op Hamburger + pijl naar beneden + pijl naar links drukken en die allemaal tegelijk 10S ingedrukt houden...

was voor mij niet duidelijk, maar toch gevonden... Merci
Inderdaad alle drie tegelijk, ik heb mijn post aangepast.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Afstandsbediening beginscherm. Zorg dat de tank actief is (kraantje in linker veld). In het rechter veld zie je de actuele temperatuur van de tank onder het kraantje. Ga met de pijltjestoets naar dat veld. Daar staat nu de ingestelde temperatuur van de tank. Die kun je hier met pijltje naar boven en beneden veranderen.

De in het installateursmenu ingestelde -8 is de temperatuurdifferentie waarbij de tank weer wordt opgewarmd. Neem dit met een korrel zout. Ik heb de tank ingesteld op 52° en de differentie op -8. De tank wordt opgewarmd tot 53° als de temperatuur gezakt is tot 42°.

Je kunt de tank ook actief maken in het weekschema. Daar kun je ook de temperatuur opgeven tot waar hij moet opwarmen.
Soms is het zo simpel … thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

-NRG- schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:45:

edit:
Gaat om een 9KW monoblok

Neem ze met een 90 graden bocht rechstreeks op de pomp. Een bocht maken kost veel lengte en diepte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GtiIhNIfW4HLdYZOmkhS4cTbog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRTKpYkIARBfQkJngVDVw5Gy.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzon
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-02 19:34
natural colour schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

Het staat gedrukt in de manual voor mijn 7H: Hamburger; pijl beneden; pijl LINKS... alle drie tegelijkertijd 10 seconden

Nú nog koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzon
4me2 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en..."

Vraag over Cool mode PANA, bedieningspaneel onthoud de koelstand niet en geen koelsymbool zichtbaar.
Vorig jaar de PANA MDC09J geïnstalleerd, heeft het prima gedaan, nu met die warme dagen geprobeerd koelen aan te zetten, maar niet gelukt.
Via hamburger+pijltjeonder+pijltjelinks naar Aangepast menu, Koel mode en dan Insch geselecteerd.
Via install menu naar Bedrijfsinstellingen Verw, Koelen, Auto, hier Koelen, stooklijn, Direct geselecteerd.
Als ik uit het menu ga blijft het zonnetje links in het scherm staan, ga en weer terug naar Bedrijfsinstellingen staat Verw, geselecteerd.
Er is een PANA A2W-RTWIRED kamerthermostaat op NC2 aangesloten.
Weet iemand hoe ik de stand Koelen kan laten onthouden, zodat hij ook daadwerkelijk gaat koelen.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Petzon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:44:
4me2 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en..."

Vraag over Cool mode PANA, bedieningspaneel onthoud de koelstand niet en geen koelsymbool zichtbaar.
Vorig jaar de PANA MDC09J geïnstalleerd, heeft het prima gedaan, nu met die warme dagen geprobeerd koelen aan te zetten, maar niet gelukt.
Via hamburger+pijltjeonder+pijltjelinks naar Aangepast menu, Koel mode en dan Insch geselecteerd.
Via install menu naar Bedrijfsinstellingen Verw, Koelen, Auto, hier Koelen, stooklijn, Direct geselecteerd.
Als ik uit het menu ga blijft het zonnetje links in het scherm staan, ga en weer terug naar Bedrijfsinstellingen staat Verw, geselecteerd.
Er is een PANA A2W-RTWIRED kamerthermostaat op NC2 aangesloten.
Weet iemand hoe ik de stand Koelen kan laten onthouden, zodat hij ook daadwerkelijk gaat koelen.
Alvast bedankt
De actieve mode(s) kun je instellen door met de pijltjestoets naar het linker veld te gaan en met pijltjes naar boven en beneden koelen-verwarmen-tank-auto te kiezen. Als je auto kiest, kun je ook met de thermostaat koelen kiezen. Zie de Operating Instructions, vanaf blz 80 in het Nederlands, althans voor de H-serie.

P.S. In het openingsscherm kies je als gebruiker wát de pana moet doen. Met de bedrijfsinstellingen van het installateursmenu kiest de installateur hoe het gebeurt. En om te voorkomen dat de gebruiker vijf keer per dag naar de remote moet lopen, kan de gebruiker wát de pana moet doen ook programmeren in het weekschema.

[ Voor 11% gewijzigd door FransvWoerkom op 17-08-2022 19:57 ]

• CurlyMo
Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze Franse website: https://sanitaire-et-chauffage.com/

Zij verkopen verschillende associares aanzienlijk goedkoper dan in Nederland, waaronder de draadloze thermostaat: PAW-A2W-RTWIRELESS. Ik neem aan dat er onder dat typenummer niet veel anders verkocht kan worden dan gewoon de gangbare set. Je niet opeens met alleen het buiten of binnendeel zit...
https://sanitaire-et-chau...reless-4010869202404.html

• Petzon
Top bedankt het werkt, ik begrijp het, gebruikte altijd de pijltjes in de menu's nooit meer gedacht dat die ook in het openingsscherm werken.
Bedankt voor de tip over de auto stand ga ik zeker doen.
Plaatje van de grafiek in de service cloud

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vA_ysh71am2XyGJt9rCkGHWBWUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p3TAhofv7MzT2ZYxELo13jDA.png?f=fotoalbum_large

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vervelend bericht voor alle Panasonic liefhebbers die een warmtepomp hebben besteld en nog wachten op aflevering medio? Per 1 oktober aflevering gaan de prijzen met 6% omhoog!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKYlKRkxYyH9_gVdB-cqm2envu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zIMXuWNtOHRRg4RRT0Ken1Gl.png?f=user_large

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Carboy54 Mijn vraag: Waar is de prijsverhoging het laagst (en waar het hoogst) in Europa?
Dat geeft een indicatie over de vraag op de diverse markten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:57:
@Carboy54 Mijn vraag: Waar is de prijsverhoging het laagst (en waar het hoogst) in Europa?
Dat geeft een indicatie over de vraag op de diverse markten.
Wordt doorgevoerd door Panasonic Europa naar alle Panasonic distributeurs. Deze distributeurs kopen op dit moment in geheel Europa in waar pompen leverbaar zijn op de kortste termijn om te kunnen voldoen aan de enorme vraag in Nederland.

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:36
Carboy54 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:47:
Vervelend bericht voor alle Panasonic liefhebbers die een warmtepomp hebben besteld en nog wachten op aflevering medio? Per 1 oktober aflevering gaan de prijzen met 6% omhoog!
Wellicht dan wel interessant, de adviesprijzen vanuit Panasonic:
5kW: 3656,-
7kW: 3843,-
9kW: 4027,-

Gezien de prijzen die diverse webshops op dit moment vragen, valt het me nog mee eigenlijk, maar ik ken de vorige adviesprijzen niet.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wouter2403 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Wellicht dan wel interessant, de adviesprijzen vanuit Panasonic:
5kW: 3656,-
7kW: 3843,-
9kW: 4027,-

Gezien de prijzen die diverse webshops op dit moment vragen, valt het me nog mee eigenlijk, maar ik ken de vorige adviesprijzen niet.
is wel excl. btw !

• Wouter2403
Ow dat verandert de zaak wel ja |:(

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bogZPELUzWQTSlvdIgUbTcSPGB0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zQwo1NoEsQI3eix3g8ZhImeu.png?f=user_large

Onderaan excl. BTW per 1 oktober 2022

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54
Nou de inbedrijfstelling van de Split duurde toch wel een stuk langer dan gepland.
Zat niet mee dat er tijdens het bijvullen (ivm lengte leiding) de weegschaal niet goed heeft gewerkt waardoor er weer teveel in het circuit zat.
De 1e paar keer een flow H62 melding gehad, de boel zou nu wel goed ontlucht zijn heb ik het systeem nu eerst op verwarmen van het vat gezet.
Verdere fine-tuning moet ik allemaal nog doen. Maar eerst ga ik de LAN module aansluiten.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Heeft iemand de nauwkeurigheid van de flowsensor in de Panasonic wel eens gecheckt met bijvoorbeeld de gegevens van een Kamstrup? Ik heb gezocht naar een datasheet maar kan die niet vinden (partnummer ACXB62-00911).

Ik twijfel om een Kamstrup te kopen, maar de levertijden zijn lang en ik vind de prijs wat hoog. Als de metingen van de ingebouwde flowsensor goed overeen komt met de Kamstrup ga ik die i.c.m. twee gecalibreerde temperatuursensoren gebruiken om de warmteafgifte te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dat is wel wat meer dan 6% omhoog? Of niet? Weet je al wat jouw prijzen gaan doen?

• Wouter2403
Erwin94 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:37:
Heeft iemand de nauwkeurigheid van de flowsensor in de Panasonic wel eens gecheckt met bijvoorbeeld de gegevens van een Kamstrup? Ik heb gezocht naar een datasheet maar kan die niet vinden (partnummer ACXB62-00911).

Ik twijfel om een Kamstrup te kopen, maar de levertijden zijn lang en ik vind de prijs wat hoog. Als de metingen van de ingebouwde flowsensor goed overeen komt met de Kampstrup ga ik die i.c.m. twee gecalibreerde temperatuursensoren gebruiken om de warmteafgifte te berekenen.
Een stukje terug in dit topic las ik dat de temperatuurmetingen inderdaad behoorlijk onnauwkeurig zijn. Je idee van twee gekalibreerde sensoren icm de interne flowmeter staat me wel aan. Op zich vind ik de nauwkeurigheid dan nog niet eens zo interessant, als het maar een constante afwijking is zodat ik wel kan zien of mijn settings/wijzigingen de goede kant op gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beekforel schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:03:
[...]

Dat is wel wat meer dan 6% omhoog? Of niet? Weet je al wat jouw prijzen gaan doen?
Vandaag aangepast voor afleveringen vanaf 1 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik heb vandaag de thermostaat van de WP in de huiskamer opgehangen maar er zit z'n 2,5 graad (te hoog) verschil met de werkelijkheid. Is dit via een instelling te corrigeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Erwin94 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:37:

Ik twijfel om een Kamstrup te kopen, maar de levertijden zijn lang en ik vind de prijs wat hoog. Als de metingen van de ingebouwde flowsensor goed overeen komt met de Kampstrup ga ik die i.c.m. twee gecalibreerde temperatuursensoren gebruiken om de warmteafgifte te berekenen.
Ik heb anderhalf jaar geleden een lekkend overdrukventiel gehad. Zoekend naar een vervanging vond ik de fabriek in Singapore. Die had op zijn portfolio ook de flow sensor. Voor zover ik me herinner stond er bij dat de nauwkeurigheid 1% was. Ergens op dit of dat andere panasonic forum moet dat nog staan. Overigens zal die 1% dan wel van de full scale zijn, dus zeg maar 0,4 liter/minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
The-Source schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:36:
Ik heb vandaag de thermostaat van de WP in de huiskamer opgehangen maar er zit z'n 2,5 graad (te hoog) verschil met de werkelijkheid. Is dit via een instelling te corrigeren?
Zie hfdst 15 van de Service Manual: het Maintenance Menu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkaTRY9NabG7nBBBMmOqbS8OErA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GDtdBijGg2hTwkA7KKsNLMpj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

The-Source schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:36:
Met een hysterese en differentie van 1 graad als thermostaat ongeschikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Wouter2403 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:52:
Een stukje terug in dit topic las ik dat de temperatuurmetingen inderdaad behoorlijk onnauwkeurig zijn. Je idee van twee gekalibreerde sensoren icm de interne flowmeter staat me wel aan. Op zich vind ik de nauwkeurigheid dan nog niet eens zo interessant, als het maar een constante afwijking is zodat ik wel kan zien of mijn settings/wijzigingen de goede kant op gaan.
Precies, dat was ook mijn gedachten. Absolute temperatuur is niet belangrijk, zolang beide sensoren maar dezelfde waarde geven op dezelfde temperatuur. Eenmalig twee DS18B20 kalibreren bijvoorbeeld in een bak water.

Zou een leuke feature zijn voor de HeishaMon (als die feature er nog niet is, moet me eens goed verdiepen wat deze al kan), aangezien die al externe DS18B20 sensoren ondersteund. Als de warmtepomp geleverd en geïnstalleerd is wil ik wel kijken of ik dat kan implementeren.
FransvWoerkom schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:27:
Ik heb anderhalf jaar geleden een lekkend overdrukventiel gehad. Zoekend naar een vervanging vond ik de fabriek in Singapore. Die had op zijn portfolio ook de flow sensor. Voor zover ik me herinner stond er bij dat de nauwkeurigheid 1% was. Ergens op dit of dat andere panasonic forum moet dat nog staan. Overigens zal die 1% dan wel van de full scale zijn, dus zeg maar 0,4 liter/minuut.
Bedankt voor de info! Dat lijkt me nauwkeurig genoeg om de warmteafgifte met minder dan 5% fout te kunnen bepalen (0.4l/min fout op 16l/min flow geeft maar 2.5% fout).

Als iemand nog historische meetdata heeft van de ingebouwde sensor en bijvoorbeeld een Kamstrup dan hoor ik dat graag, dan ik een idee kan krijgen van de eventuele afwijking in praktijk.

EDIT:
Ik heb het bericht van @FransvWoerkom teruggevonden (FransvWoerkom in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"), de flowsensor zou dan de volgende zijn: https://www.ujs.co.jp/product-en/water-en/193/. Hier staat een accuracy van +-2% op full-scale (60l/m).

EDIT2:
Op rjTec staat een foto van de flowmeter, na een verdere zoektocht vond ik de volgende meter van Sika. Deze lijkt exact op het plaatje van rjTec (in tegenstelling met de versie van Hashimoto. Deze meter lijkt in ieder geval in Mitsubishi warmtepompen te zitten, ik vind geen directe hit i.c.m. de Panasonic warmtepompen. Accuracy volgens de datasheet van de Sika is ook +-2%.

[ Voor 18% gewijzigd door Erwin94 op 20-08-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Carboy54 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Met een hysterese en differentie van 1 graad als thermostaat ongeschikt.
Dat is een kwestie van smaak en (bij)geloof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Erwin94 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:48:
[...]

EDIT:
Ik heb het bericht van @FransvWoerkom teruggevonden (FransvWoerkom in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"), de flowsensor zou dan de volgende zijn: https://www.ujs.co.jp/product-en/water-en/193/. Hier staat een accuracy van +-2% op full-scale (60l/m).
Dank. Mijn skills in Tweaker search zijn zeer matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

FransvWoerkom schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Dat is een kwestie van smaak en (bij)geloof.
Los van het feit of je een thermostaat zinvol vindt of niet. Even de praktijk: 3 graden buiten, windstil en veel warmte door de laagstaande zon op zuid in de woonkamer. Thermostaat op 21 graden met vloerverwarming. Gaat dus uit op 21 graden en weer aan op 19,9. Voordat de vloer weer warmte afgeeft betekent dat een koude kamer en hoger stroomverbruik. En wellicht scheve gezichten :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Carboy54 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:39:
Los van het feit of je een thermostaat zinvol vindt of niet. Even de praktijk: 3 graden buiten, windstil en veel warmte door de laagstaande zon op zuid in de woonkamer. Thermostaat op 21 graden met vloerverwarming. Gaat dus uit op 21 graden en weer aan op 19,9. Voordat de vloer weer warmte afgeeft betekent dat een koude kamer en hoger stroomverbruik. En wellicht scheve gezichten :-(
Daarom hangt bij mij de thermostaat op de overloop (waar dus geen zon komt). Dan stookt de warmtepomp overdag rustig door (op het warmst van de dag, met de hoogste COP), en is 's avonds de vloer niet koud.
Door de nachtverlaging gaat de WP dan 's nachts juist uit.
Dit bevalt hier prima, en leidde afgelopen "winter" (november t/m februari) tot een sCOP voor verwarmen van 6.0.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-06 16:44
[...]

Juist daarom werkt autoshiften veel beter. Ook met een gevoelige thermostaat is er een ruime reactietijd door de software van de pana zelf.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

De Ta van mijn vloerverwarming wordt WAR gestuurd. De thermostaat hangt op mijn werkkamer op het noorden. Als de zon in de woonkamer in het zuiden staat, hoeft het vloerverwarmingswater niet te worden verwarmd door de pana en is het ook in de rest van het huis aangenaam.

Zullen we het erop houden dat de eigenschappen en plaatsing van de thermostaat zeer afhankelijk zijn van persoonlijke omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

FransvWoerkom schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

De Ta van mijn vloerverwarming wordt WAR gestuurd. De thermostaat hangt op mijn werkkamer op het noorden. Als de zon in de woonkamer in het zuiden staat, hoeft het vloerverwarmingswater niet te worden verwarmd door de pana en is het ook in de rest van het huis aangenaam.

Zullen we het erop houden dat de eigenschappen en plaatsing van de thermostaat zeer afhankelijk zijn van persoonlijke omstandigheden?
Frans zoals ik dus begon in de eerste zin van mijn betoog 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
Erwin94 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:48:
[...]
EDIT:

EDIT2:
Op rjTec staat een foto van de flowmeter, na een verdere zoektocht vond ik de volgende meter van Sika. Deze lijkt exact op het plaatje van rjTec (in tegenstelling met de versie van Hashimoto. Deze meter lijkt in ieder geval in Mitsubishi warmtepompen te zitten, ik vind geen directe hit i.c.m. de Panasonic warmtepompen. Accuracy volgens de datasheet van de Sika is ook +-2%.
De datasheet van Sika geeft wel een repeatability van 0,5% in de temperatuur range waar een warmtepomp typisch in draait. Dat is voor een vergelijking van COP bij verschillende situaties al best netjes denk ik. Of de COP dan in beide gevallen een paar procentjes afwijkt is minder spannend, als de afwijking maar een beetje gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Laatst online: 04-05 09:19
t.oswald schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Juist daarom werkt autoshiften veel beter. Ook met een gevoelige thermostaat is er een ruime reactietijd door de software van de pana zelf.
Zijn er mogelijkheden tot autoshiften behalve met Heishamon of IFTTT + Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Naliya schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:07:
[...]

Handmatig kan altijd als je werkt met WAR. Dus even opstaan en naar de controller lopen als je wilt shiften.
Er zijn meer temperatuurvoelers die samenwerken met IFTTT, bijvoorbeeld spullen van Broadlink. Die gebruik ik ook voor mijn Daikin airco’s. Ook heel veel goedkoop spul uit China, vaak Smart Life en IFTTT.
Tado had ik nog over van vroeger…..

[ Voor 28% gewijzigd door t.oswald op 20-08-2022 19:17 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@FransvWoerkom het instellen is gelukt. De weergegeven temperatuur lijkt nu beter te kloppen.

Ik snap de eerder aangehaalde hele graad discussie en het al dan niet afschakelen. Het wordt mijn eerste seizoen met een WP en er zal zeker wat fine tuning nodig zijn. Heb ook nog een extra wifi thermostat op het overloop met een relais contact. Ben alleen nog niet zover dat ik heb heb tegen gekomen dat deze ook als vraag input kan dienen. Alles op z'n tijd. Ik ga eerst nog de koelleiding van extra isolatie voorzien. Vind nog dat er behoorlijk veel warmte door de leiding komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Naliya schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:07:
[...]
Autoshiften doet de pana zelf als je een thermostaat erop aansluit of de remote of een temperatuursensor als thermostaat instelt. De software meet de tijd waarin de kamer reageert op een verandering van setpoint en past eventueel de aanvoertemperatuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Laatst online: 04-05 09:19
FransvWoerkom schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:39:
[...]

Autoshiften doet de pana zelf als je een thermostaat erop aansluit of de remote of een temperatuursensor als thermostaat instelt. De software meet de tijd waarin de kamer reageert op een verandering van setpoint en past eventueel de aanvoertemperatuur aan.
Oh, daar was ik me niet van bewust. Is het in de handleiding omschreven hoe dat werkt?

Ik heb de handleiding vaak gelezen en kan me niets hierover herinneren.

Of kan jij omschrijven hoe het precies werkt?

Als de temperatuur oploopt scakelt de thermostaat natuurlijk uit. Ik neem aan dat de Pana dan zelf beslist wanner hij daadwerkelijk uitgaat (althans met CN2).

Dus als het "te lang" duurt voert de Pana de temp wat op en andersom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Naliya schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:49:
[...]

Oh, daar was ik me niet van bewust. Is het in de handleiding omschreven hoe dat werkt?

Ik heb de handleiding vaak gelezen en kan me niets hierover herinneren.

Of kan jij omschrijven hoe het precies werkt?

Als de temperatuur oploopt scakelt de thermostaat natuurlijk uit. Ik neem aan dat de Pana dan zelf beslist wanner hij daadwerkelijk uitgaat (althans met CN2).

Dus als het "te lang" duurt voert de Pana de temp wat op en andersom?
In de Service Manual paragraaf 11.2.1.1 "Temperature setting variation for heating", bij mijn pana op blz 65, worden de verschillende mogelijkheden voor temperatuurregeling besproken:
- Remote Controller als thermostaat
- Thermostaat op CN2
- Thermistor op CN6 met regeling door de pana
Op de volgende blz wordt het shiften besproken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3lpQWlUQ1OVUOmDmc90aPbLiYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tAWteUJOqKlQPqOFMwtPDrvU.png?f=user_large

Door in de SM te zoeken op shifting vind je nog meer uitleg.

Sommigen hier gebruiken de "External Control" ingang op CN4 om de pana aan en uit te zetten met een laagspanningsthermostaat. Ik geloof niet dat de pana zich realiseert dat dat aan-uit schakelen te maken heeft met de ruimtetemperatuur en erop gaat shiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-06 18:37
FransvWoerkom schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:20:
[...]

In de Service Manual paragraaf 11.2.1.1 "Temperature setting variation for heating", bij mijn pana op blz 65, worden de verschillende mogelijkheden voor temperatuurregeling besproken:
- Thermostaat op CN2

[Afbeelding]

Sommigen hier gebruiken de "External Control" ingang op CN4 om de pana aan en uit te zetten met een laagspanningsthermostaat. Ik geloof niet dat de pana zich realiseert dat dat aan-uit schakelen te maken heeft met de ruimtetemperatuur en erop gaat shiften.
Sorry even fout herstellen.
Ik gebruik inderdaad CN4 zodat de ik handmatig kan shiften.

[ Voor 5% gewijzigd door KaDoos op 23-09-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

- Thermostaat op CN2

[Afbeelding]

Dus het is beter om op CN2 de thermostaat te hebben dan op CN4?
Is wel een 230v schakeling dan toch?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@KaDoos , @klump4u ,

Ik heb geen externe thermostaat op CN2 of CN4. Ik gebruik in mijn convectoren-zone de remote als thermostaat. In de vloerverwarmings-zone wordt weersafhankelijk geregeld op watertemperatuur. Het ging trouwens over de auto-shift functie. Niet over de circulatiepomp of de keuze van de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 23-06 20:03
Op pagina 1 van dit topic wordt er gesproken over 'automagische stooklijn correctie' via Domtica... ik neem aan dat dat het zelfde is als het hierboven genoemde 'autoshiften' mbv extra termistor.
Dan lijkt mij dat laatste wel zo handig, eens kijken waar die termistor is te bestellen zonder een jaar levertijd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-06 18:37
FransvWoerkom schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 01:18:
@KaDoos , @klump4u ,

Ik heb geen externe thermostaat op CN2 of CN4. Ik gebruik in mijn convectoren-zone de remote als thermostaat. In de vloerverwarmings-zone wordt weersafhankelijk geregeld op watertemperatuur. Het ging trouwens over de auto-shift functie. Niet over de circulatiepomp of de keuze van de thermostaat.
Klopt maar als je op CN4 stuurt schakelt hij meteen de waterpomp uit. Met de remote of CN2 niet.
Dan blijft bij jou de pomp steeds water rond pompen, of heb je daar een andere oplossing voor?
Even aanpassen.
Fout 8)7 de pomp schakelt wel uit, alleen kan je niet zelf shiften.

[ Voor 6% gewijzigd door KaDoos op 23-09-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Werkt autoshift dan niet met de WiFi thermostaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
Als ik inderdaad naar 12.2.1.1 Temperature setting variation for heating optie 4 kijk, dan zie je inderdaad dat aanvullend op de RC een thermistor is geïnstalleerd. Zouden we daaruit dan de conclusie kunnen trekken dat daarmee de RC een volwaardige thermostaat wordt of blijf je dan alsnog klooien met die veel te hoge (subjectief) hysteresis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

KaDoos schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

Klopt maar als je op CN4 stuurt schakelt hij meteen de waterpomp uit. Met de remote of CN2 niet.
Dan blijft bij jou de pomp steeds water rond pompen, of heb je daar een andere oplossing voor?
Bij mij ook maar... alleen te gebruiken als je geen sww boiler verwarmt want anders blijft het koud onder de douche. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Carboy54 Is dat iets wat je bij Panasonic zou kunnen navragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:09:
@Carboy54 Is dat iets wat je bij Panasonic zou kunnen navragen?
Ik kan alles navragen. Welke vraag precies wil je dat ik ze stel? ( Er gaan hierover nu zoveel issues :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Carboy54 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Ik kan alles navragen. Welke vraag precies wil je dat ik ze stel? ( Er gaan hierover nu zoveel issues :-) )
Als je de RC inzet als kamerthermostaat dan zit je vast aan de meetnauwkeurigheid van 1 graden, waardoor voor velen de hysteresis veel te hoog is. FransvWoerkom in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie" laat in zijn plaatje uit de SM zien dat een van de opties ondersteund door Panasonic is het inzetten van een externe thermistor naast je RC. Wat ik me dan afvraag is of daarmee ook de in te stellen hysteresis van de RC kleiner wordt en deze daarmee dus mogelijk wel dienst kan doen als volwaardige thermostaat (mét autoshift).

Andere vraag is of naast de draadloze thermostaat die thermistor noodzakelijk is om volwaardig als zelfstandige thermostaat te kunnen dienen inclusief autoshift of dat er daarvoor altijd nog die externe thermistor nodig is.

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 21-08-2022 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Als je de RC inzet als kamerthermostaat dan zit je vast aan de meetnauwkeurigheid van 1 graden, waardoor voor velen de hysteresis veel te hoog is. FransvWoerkom in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie" laat in zijn plaatje uit de SM zien dat een van de opties ondersteund door Panasonic is het inzetten van een externe thermistor naast je RC. Wat ik me dan afvraag is of daarmee ook de in te stellen hysteresis van de RC kleiner wordt en deze daarmee dus mogelijk wel dienst kan doen als volwaardige thermostaat.
Ik heb dezelfde bezwaren bij de RC. Ik zal dit onderzoeken via Panasonic en kom er op terug in dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Carboy54 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Ik heb dezelfde bezwaren bij de RC. Ik zal dit onderzoeken via Panasonic en kom er op terug in dit forum.
Dank. Ik had overigens nog een toevoeging gedaan :) Met name dat autoshiften is belangrijk om de domotica in mijn geval overbodig te kunnen maken.

Zou wel tof zijn als het zo zou werken.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 21-08-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Dank. Ik had overigens nog een toevoeging gedaan :) Met name dat autoshiften is belangrijk om de domotica in mijn geval overbodig te kunnen maken.

Zou wel tof zijn als het zo zou werken.
Ik vraag mij overigens af of dit weer niet een van de vertaalfouten van Panasonic is en ze hiermee bedoelen het autoshiften van de waterpompsnelheid i.p.v. de stooklijn. Bij dat eerste kan ik mij wat voorstellen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Carboy54 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Ik vraag mij overigens af of dit weer niet een van de vertaalfouten van Panasonic is en ze hiermee bedoelen het autoshiften van de waterpomp i.p.v. de stooklijn. Bij dat eerste kan ik mij wat voorstellen. Wordt vervolgd.
Idealiter beide.

Die Wireless thermostaat vraag is ook wel relevant. Zou toch voor zoveel geld wel erg wrang zijn als je dan ook nog een externe thermistor nodig hebt.

Overigens vind ik ook nergens de handleiding van die PAW-A2W-RTWIRELES

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

- Thermostaat op CN2

[Afbeelding]

Even voor de duidelijkheid. Staat hier dat je de stooklijn automatisch tussen -5 en +5 kan shiften? Ik denk hier te lezen dat je de stooklijn moet shiften als de opwarming te langzaam of te snel gaat, maar niet dat de pana dit dan automatisch doet. Is er iemand die kan bevestigen dat de pana het shiften van de stooklijn automatisch kan laten verlopen met een aangesloten thermistor? Volgens mij is dat gewoon een “domme” temperatuur voeler die in de plaats komt voor het meten van de temperatuur door de controller of een thermostaat.
Ik weet niet beter dan dat autoshiften van de stooklijn alleen kan met domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
t.oswald schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:24:
[...]
Ik weet niet beter dan dat autoshiften van de stooklijn alleen kan met domotica.
Ik heb eerder wel gelezen dat de WP bij gebruik van de juiste aansturing inderdaad zelf de Ta shift om de temperatuur zo lang mogelijk constant te houden. Laten we het antwoord van Panasonic aan @Carboy54 afwachten.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 21-08-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
CurlyMo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Ik heb eerder wel gelezen dat de WP bij gebruik van de juiste aansturing inderdaad zelf de Ta shift om de temperatuur zo lang mogelijk constant te houden. Laten we het antwoord van Panasonic aan @Carboy54 afwachten.
Bedoel je deze post?
https://gathering.tweaker...message/66514522#66514522

Denk dat het te maken heeft met dat de afstandsbediening teveel last heeft van de temp van de interne onderdelen in de bediening zelf. Thermistor lijkt constanter in temp dan de controller.

[ Voor 17% gewijzigd door pgeene op 21-08-2022 12:52 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:24:
Werkt autoshift dan niet met de WiFi thermostaat?
De wifi thermostaat heeft toch een ontvanger die op CN2 wordt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
natural colour schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:11:
Op pagina 1 van dit topic wordt er gesproken over 'automagische stooklijn correctie' via Domtica... ik neem aan dat dat het zelfde is als het hierboven genoemde 'autoshiften' mbv extra termistor.
Dan lijkt mij dat laatste wel zo handig, eens kijken waar die termistor is te bestellen zonder een jaar levertijd.
Ik denk dat met "automatische stooklijn correctie via domotica" wordt bedoeld dat je via de Heishamon ook het handmatig shiften van de compensatiecurve (verschuiven van de stooklijn of plussen en minnen) kunt simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
FransvWoerkom schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Ik denk dat met "automatische stooklijn correctie via domotica" wordt bedoeld dat je via de Heishamon ook het handmatig shiften van de compensatiecurve (verschuiven van de stooklijn of plussen en minnen) kunt simuleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz24kgI0LAfMsQe5Pzn20mdjZl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L2xhMZttHaRo1l8ZQOMMT6dc.png?f=fotoalbum_large

En dit doe ik dan automatisch, afhankelijk van de gemeten ruimtetemperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a115BVEoNlGMf9MWREWK0Atymh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3cviIKJPli7deM0UCc4NAwT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door t.oswald op 21-08-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
t.oswald schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Even voor de duidelijkheid. Staat hier dat je de stooklijn automatisch tussen -5 en +5 kan shiften? Ik denk hier te lezen dat je de stooklijn moet shiften als de opwarming te langzaam of te snel gaat, maar niet dat de pana dit dan automatisch doet. Is er iemand die kan bevestigen dat de pana het shiften van de stooklijn automatisch kan laten verlopen met een aangesloten thermistor? Volgens mij is dat gewoon een “domme” temperatuur voeler die in de plaats komt voor het meten van de temperatuur door de controller of een thermostaat.
Ja, als je het letterlijk neemt, dan is het gebiedende wijs. Maar in het slordige Chinees-Japans-Engels is het iets wat de microprocessor moet doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9afXD8642op8jS4OVCbzBfdXb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F0PROaFllHPn3tFcJL2BVy28.png?f=fotoalbum_large

Ik zie het zelf trouwens in voor- en najaar gebeuren als de ingestelde stooklijn kennelijk niet meer past bij de weersomstandigheden of het wel/niet sluiten van de deur van mijn werkkamer bij nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FransvWoerkom schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:56:
[...]

De wifi thermostaat heeft toch een ontvanger die op CN2 wordt aangesloten?
Dat denk ik, maar ik kan nergens een handleiding van dat ding vinden. Omdat het draadloos is, zou je toch hopen dat hij wat meer data doorstuurt zoals een temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:01:
[...]

Dat denk ik, maar ik kan nergens een handleiding van dat ding vinden. Omdat het draadloos is, zou je toch hopen dat hij wat meer data doorstuurt zoals een temperatuur.
De bedrade externe thermostaat doet dat toch ook niet? Ik betwijfel of de pana gebruik maakt van de extra informatie in de vorm van temperatuurmeting van de roomthermistor of remote control. De extra informatie waarmee de pana zijn regelgedrag beïnvloedt, zit in de tijd tussen schakelmomenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
FransvWoerkom schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:23:
[...]

De bedrade externe thermostaat doet dat toch ook niet?
Klopt, omdat dat ding gewoon aan/uit schakelt vanaf de thermostaat zelf.

Ik vraag me gewoon heel erg hoe slim die Panasonic te krijgen is zonder domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:19:
[...]

Klopt, omdat dat ding gewoon aan/uit schakelt vanaf de thermostaat zelf.

Ik vraag me gewoon heel erg hoe slim die Panasonic te krijgen is zonder domotica.
Eerder is al een keer de koppeling met IFTTT voorbij gekomen om samen met de Aquarea smart cloud te shiften dat zou goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Carboy54 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

Eerder is al een keer de koppeling met IFTTT voorbij gekomen om samen met de Aquarea smart cloud te shiften dat zou goed werken.
Ik beschouw IFTT ook als domotica ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Ik beschouw IFTT ook als domotica ;)
Maar voor meer tweakers bereikbaar :-)

Pagina: 1 ... 75 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.