Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 134 Laatste
Acties:
  • 769.915 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:24
Carboy54 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

Maar voor meer tweakers bereikbaar :-)
Je snap wat ik bedoel. Ik wil graag een basis, maar waarbij er enige intelligentie is in aansturing. Autoshifting van de stooklijn vind ik daarin wel het minimale. Slow-start is meer voor de leuk. Om vanuit daar domotica toe te voegen. Nu is het gewoon weinig gebruikersvriendelijk voor mijn partner.

Ik hoop dat dat met de wireless thermostaat enigszins zou lukken, maar begrijp nu dat shifting gewoon helemaal niet wordt ondersteund.

@pgeene Zou je iets meer info kunnen geven van jouw setup. Gebruik je externe thermistors? Externe thermostaten of de RC als thermostaat. Kan je ondertussen wat meer info geven hoe dat shiften gaat. Is dat inderdaad binnen de marge van je WAR? Doet die nog wat met de pompsnelheid? Kan je bevestigen of de RC met een lagere hysterisis instelbaar wordt als je een externe thermistor gebruikt (wanneer van toepassing)?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-06 12:28
CurlyMo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Je snap wat ik bedoel. Ik wil graag een basis, maar waarbij er enige intelligentie is in aansturing. Autoshifting van de stooklijn vind ik daarin wel het minimale. Slow-start is meer voor de leuk. Om vanuit daar domotica toe te voegen. Nu is het gewoon weinig gebruikersvriendelijk voor mijn partner.

Ik hoop dat dat met de wireless thermostaat enigszins zou lukken, maar begrijp nu dat shifting gewoon helemaal niet wordt ondersteund.

@pgeene Zou je iets meer info kunnen geven van jouw setup. Gebruik je externe thermistors? Externe thermostaten of de RC als thermostaat. Kan je ondertussen wat meer info geven hoe dat shiften gaat. Is dat inderdaad binnen de marge van je WAR? Doet die nog wat met de pompsnelheid? Kan je bevestigen of de RC met een lagere hysterisis instelbaar wordt als je een externe thermistor gebruikt (wanneer van toepassing)?
Er is geen principieel verschil tussen de losse thermistor in de kamer en de ntc in de remote in de kamer. De bijbehorende thermostaat zit in de software en de temperatuur wordt weergegeven in het scherm van de remote. De resolutie in instelling en weergave is 1° en de hysterese is 1°. Er is nergens een aanwijzing in de gebruiksaanwijzingen dat de pana de gemeten en ingestelde temperatuur anders gebruikt dan voor de software thermostaat die de compressor aan- en uitzet en voor weergave in het display en logging in de cloud.

De externe thermostaat op CN2 doet niets anders dan de software-thermostaat. Hij zet de compressor aan en uit. Verschil met de software thermostaten is dat de gemeten en ingestelde temperatuur niet in het display of de cloud terecht komt.

Alle drie thermostaten zetten dus alleen de compressor aan en uit.

De temperatuur van het verwarmingswater volgt uit de installateursinstelling direct of stooklijn. Die temperatuur kan door de gebruiker en/of de software worden bijgesteld, het shiften of plussen en minnen. Als gekozen is voor één van de drie thermostaten, dan shift de software eventueel, afhankelijk van hoeveel tijd verstreek tussen aan- en uitschakelen. Als er geen thermostaat gekozen is, maar voor watertemperatuur, dan kan de gebruiker handmatig shiften.

Een aan-uit thermostaat op de External Control, CN4 wordt door de pana niet als thermostaat herkend. De pana werkt dan dus met geregelde watertemperatuur, direct of compensatiecurve, maar de pana heeft geen idee van de temperatuur in de ruimte en ook geen idee waarom hij aan- of uitgeschakeld werd en zal dan ook niet zelf shiften, maar vasthouden aan de ingestelde watertemperatuur. Die blijft trouwens op de remote handmatig te shiften.

Overigens blijf ik van mening dat één van de panasonic thermostaten (of twee bij 2-zonebedrijf) voor gewone gebruikers voldoende zou moeten zijn. Zeker om mee te beginnen. De resolutie is aan de grove kant, honeywell, siemens en andere professionele merken zijn afleesbaar op 0,5°. Anders dan hier vaak wordt beweerd is de hysterese niet 2 maar 1°. Als je een thermostaat op 20° zet, gaat de verwarming aan bij 19,5 en uit bij 20,5°. De temperatuurverschillen in een grote woonkamer zijn vaak groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FransvWoerkom schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 01:57:
[...]
Anders dan hier vaak wordt beweerd is de hysterese niet 2 maar 1°. Als je een thermostaat op 20° zet, gaat de verwarming aan bij 19,5 en uit bij 20,5°. De temperatuurverschillen in een grote woonkamer zijn vaak groter.
Dat zou prima zijn, maar is zeker niet mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Ik volg dit topic nu al een aantal jaren, nog nooit gelezen dat er updates voor de software in de wp beschikbaar zijn.
Zo zou het best kunnen dat met een update auto shiften met externe control mogelijk is of dat de hysterese kleiner ingesteld kan worden...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FransvWoerkom schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 01:57:
[...]

Er is geen principieel verschil tussen de losse thermistor in de kamer en de ntc in de remote in de kamer. De bijbehorende thermostaat zit in de software en de temperatuur wordt weergegeven in het scherm van de remote. De resolutie in instelling en weergave is 1° en de hysterese is 1°. Er is nergens een aanwijzing in de gebruiksaanwijzingen dat de pana de gemeten en ingestelde temperatuur anders gebruikt dan voor de software thermostaat die de compressor aan- en uitzet en voor weergave in het display en logging in de cloud.

De externe thermostaat op CN2 doet niets anders dan de software-thermostaat. Hij zet de compressor aan en uit. Verschil met de software thermostaten is dat de gemeten en ingestelde temperatuur niet in het display of de cloud terecht komt.
Als dat zo is vind ik dat toch weinig van deze tijd en zou ik dus verwachten dat een Panasonic RC of draadloze thermostaat slimmer samenwerken met de warmtepomp door de Ta omlaag te zetten als de gewenste temperatuur bijna is bereikt of omhoog als deze weer zakt. Daarom ook raar dat warmtepompen geen OpenTherm ondersteunen, want dan zou je al die info wel beschikbaar hebben voor de software van de warmtepomp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
CurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

Als dat zo is vind ik dat toch weinig van deze tijd en zou ik dus verwachten dat een Panasonic RC of draadloze thermostaat slimmer samenwerken met de warmtepomp door de Ta omlaag te zetten als de gewenste temperatuur bijna is bereikt of omhoog als deze weer zakt. Daarom ook raar dat warmtepompen geen OpenTherm ondersteunen, want dan zou je al die info wel beschikbaar hebben voor de software van de warmtepomp zelf.
Volgens mij wordt de draadloze thermostaat van Panasonic nog gewoon op de normale thermstaat-aansluiting aangesloten. Met draadjes. Het draadloze eraan is tussen de bediening en de ontvanger maar de ontvanger wordt gewoon bedraad aangesloten. En die thermostaat aansluiting is dus gewoon een "domme" aansluiting.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Volgens mij wordt de draadloze thermostaat van Panasonic nog gewoon op de normale thermstaat-aansluiting aangesloten. Met draadjes. Het draadloze eraan is tussen de bediening en de ontvanger maar de ontvanger wordt gewoon bedraad aangesloten. En die thermostaat aansluiting is dus gewoon een "domme" aansluiting.
Dan blijft eigenlijk de simpele conclusie dat de meerwaarde van de panasonic thermostaat niet heel groot is als je ook gewoon zelf met een relais of OpenTherm slave shield aan de slag kan. Zolang het Aan / Uit signaal maar aankomt en deze niet te vaak schakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:15

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Als je de RC inzet als kamerthermostaat dan zit je vast aan de meetnauwkeurigheid van 1 graden, waardoor voor velen de hysteresis veel te hoog is. FransvWoerkom in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie" laat in zijn plaatje uit de SM zien dat een van de opties ondersteund door Panasonic is het inzetten van een externe thermistor naast je RC. Wat ik me dan afvraag is of daarmee ook de in te stellen hysteresis van de RC kleiner wordt en deze daarmee dus mogelijk wel dienst kan doen als volwaardige thermostaat (mét autoshift).

Andere vraag is of naast de draadloze thermostaat die thermistor noodzakelijk is om volwaardig als zelfstandige thermostaat te kunnen dienen inclusief autoshift of dat er daarvoor altijd nog die externe thermistor nodig is.
Het antwoord vanmorgen van Panasonic is:

Deze instelling blijft helaas hetzelfde, het is niet mogelijk dit kleiner te zetten.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

Mijn laatste HR107 ketel uit 2008, die ik eind 2020 buiten gebruik stelde, had ook standaard geen OpenTherm. Alleen als dure optie. Hij was wel zo intelligent dat hij bij hoge retourtemperatuur en snel uitschakelen door de aan-uit thermostaat terugmoduleerde. Zolang de bottleneck in slimme verwarming bij eindgebruiker en installateur zit, helpen geen slimme standaard en optionele regelingen en is het goed dat warmtepomp fabrikanten al enige slimheid in hun standaardproducten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

Dan blijft eigenlijk de simpele conclusie dat de meerwaarde van de panasonic thermostaat niet heel groot is als je ook gewoon zelf met een relais of OpenTherm slave shield aan de slag kan. Zolang het Aan / Uit signaal maar aankomt en deze niet te vaak schakelt.
Zoals ik het zie is dat ding gewoon "een thermstaat van Panasonic".
Hij heeft wat kleinere hysterese enzo dan de standaard unit, en kan ook koelen in tegenstelling tot veel alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Zoals ik het zie is dat ding gewoon "een thermstaat van Panasonic".
Hij heeft wat kleinere hysterese enzo dan de standaard unit, en kan ook koelen in tegenstelling tot veel alternatieven.
Ik draai nu via een Honeywell thermostaat met OpenTherm die dan weer mijn domotica aanstuurt. Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik die softwarematig gewoon de WP aan en uit laat zetten via CN4.

Ik lees nu overigens net pas dat CN4 een zwakstroom aan/uit schakeling is waardoor ik toch wel de bedrade Panasonic thermostaat zou kunnen inzetten of de EMOS-P5604 :) Ik dacht dat ze beide 230V waren.

@klump4u had jij hem al succesvol werkend gekregen?

[ Voor 20% gewijzigd door CurlyMo op 22-08-2022 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is dan niet wat veel van jullie willen mogelijk met de extra print? Daarmee kun je de warmtepomp op basis van 0-10V signaal aansturen geloof ik?

Het is dan wel geen opentherm etc, maar wellicht kun je het dan wel zelf maken?

Daarnaast denk ik dat die protocollen en dergelijke vooral van belang waren voor CV ketels / systemen waarbij je een flinke nachtverlaging toepast en elke ochtend weer wilt stoken/opstarten.
Bij warmtepompen is het uitgangspunt toch wat meer: zo lang mogelijk laten draaien op zo laag mogelijke temperatuur, zonder toepassen van (significante) nachtverlaging e.d.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
bartvl schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:41:
Bij warmtepompen is het uitgangspunt toch wat meer: zo lang mogelijk laten draaien op zo laag mogelijke temperatuur, zonder toepassen van (significante) nachtverlaging e.d.
En dat bereiken velen van ons waaronder ik toch door wat aanvullende logica, zoals automatische stooklijn correctie en slow start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:44:
[...]

En dat bereiken velen van ons waaronder ik toch door wat aanvullende logica, zoals automatische stooklijn correctie en slow start.
Zou dit niet geweldige functionaliteit zijn om in te bakken in Heishamon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
xtr3me schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:50:
[...]

Zou dit niet geweldige functionaliteit zijn om in te bakken in Heishamon?
Kan al met de laatste versie en mijn rules logica toch @thehog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Bij warmtepompen is nu het uitgangspunt dat iedereen "eraan" moet.
Dus een WP is niet meer voor degenen met een ideale situatie, maar ook voor de huizen met minder isolatie, tocht, temperatuurschommelingen, weinig afgifte, enzovoorts, waardoor er echt wel aanvullende logica en/of een deugdelijke thermostaat nodig zal zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door sjimmie op 22-08-2022 11:55 . Reden: (verkeerde quote) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Signor Doekie @Domosapiens Ik las dat jullie de EMOS P5606OT hebben (getest). Weten jullie of je het relais en OpenTherm tegelijk kan gebruiken of moet je ergens aangeven via welke weg je je thermostaat bedient?

Volgens de Amazon reviews wel:
Een van de weinige thermostaten die zowel een relais als OT ondersteunen, tegelijkertijd. De temperatuur meting is per 0.1 graad dus super accuraat. Met de OT schakel ik de ketel, met de relais een pomp en klep (met vertraagd uitgeschakelde externe relais). Nu heel de dag met minimaal schakelen de vloerverwarming warm 👍
Dan krijg ik OpenTherm blijven gebruiken voor mijn Domotica en de simpele aan/uit voor als dat allemaal uitvalt.

[ Voor 53% gewijzigd door CurlyMo op 22-08-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

CurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Ik draai nu via een Honeywell thermostaat met OpenTherm die dan weer mijn domotica aanstuurt. Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik die softwarematig gewoon de WP aan en uit laat zetten via CN4.

Ik lees nu overigens net pas dat CN4 een zwakstroom aan/uit schakeling is waardoor ik toch wel de bedrade Panasonic thermostaat zou kunnen inzetten of de EMOS-P5604 :) Ik dacht dat ze beide 230V waren.

Ik heb deze op de CN4 aangesloten en dat werkt. Maar misschien voor het stookseizoen begint toch eens op de CN2 aansluiten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 07:18
CurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Heb jij de honeywell OT dan aan de Heishamon gehangen? of meet je de OT op een andere manier uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
djoenez schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Heb jij de honeywell OT dan aan de Heishamon gehangen? of meet je de OT op een andere manier uit?
Via een OT Slave shield op een ESP866, die weer via MQTT data doorstuurt naar mijn rules, die weer MQTT doorstuurt naar de HeishaMon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
klump4u schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Ik heb deze op de CN4 aangesloten en dat werkt. Maar misschien voor het stookseizoen begint toch eens op de CN2 aansluiten.
Let wel op de kleine maar toch fundamentele verschillen.
Voor sommige configuraties maakt het weinig verschil, voor andere configuraties gaan dingen echt anders werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

sjimmie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Let wel op de kleine maar toch fundamentele verschillen.
Voor sommige configuraties maakt het weinig verschil, voor andere configuraties gaan dingen echt anders werken.
Ik heb de wp alleen voor verwarming dus geen sww. Ik begreep dat het ‘beter’ is om de thermostaat ingang tegebruiken ipv de cn4. Of ik heb het verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 19:53
Is dan niet wat veel van jullie willen mogelijk met de extra print? Daarmee kun je de warmtepomp op basis van 0-10V signaal aansturen geloof ik?

Het is dan wel geen opentherm etc, maar wellicht kun je het dan wel zelf maken?

Daarnaast denk ik dat die protocollen en dergelijke vooral van belang waren voor CV ketels / systemen waarbij je een flinke nachtverlaging toepast en elke ochtend weer wilt stoken/opstarten.
Wat 'we' graag willen is automatische correctie van de 'stooklijn' aan de hand van het temperatuur verloop in de woonkamer met een nauwkeurig van minimaal 0.5°
Afgelopen voorjaar was het buiten soms nog fris, maar de zonkracht was hoog, met als gevolg dat de Pana wp mijn huis flink stond te verwarmen terwijl dat niet nodig was.
Ik heb de stooklijn meerdere malen handmatig moeten shiften.
Dat vinden wij als Tweaker geen probleem maar een partner zal er geen jota van snappen, daarom de wens voor een foolproof-stooklijn-verwarmen functie, die volgens de service manual mogelijk zou zijn met een extra binnen temperatuur sensor...enz. enz.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
klump4u schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

Ik heb de wp alleen voor verwarming dus geen sww. Ik begreep dat het ‘beter’ is om de thermostaat ingang tegebruiken ipv de cn4. Of ik heb het verkeerd begrepen.
Als je de thermostaat aansluiting gebruikt, dan stel je de WP ook in op het gebruikt van thermostaat (WAR+thermostaat). Dingen waarvoor de WP "aan" moet staan, blijven dan werken en de thermostaat bedient alleen de warmtevraag (of koudevraag).
Met die CN4 forceer je de hele WP uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@sjimmie Met als nadeel dat CN42 230v schakelt. Hier ligt een solide 4x 0,10mm kabel. Die vind dat denk ik niet leuk.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 22-08-2022 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

CurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:03:
@sjimmie Met als nadeel dat CN4 230v schakelt. Hier ligt een solide 4x 0,10mm kabel. Die vind dat denk ik niet leuk.
CN2 schakelt 230v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-06 12:14
sjimmie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Als je de thermostaat aansluiting gebruikt, dan stel je de WP ook in op het gebruikt van thermostaat (WAR+thermostaat). Dingen waarvoor de WP "aan" moet staan, blijven dan werken en de thermostaat bedient alleen de warmtevraag (of koudevraag).
Om misverstanden te voorkomen, op CN4 blijven alle beveiligingen wel gewoon werken, SWW ben je kwijt. Uit zorgt wel voor een stand-by van maar 8W bij mijn 5H.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
CurlyMo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Setup is als volgend:
Dual zone met beide zones op de optionele print met de originele externe thermistors van pana.
Zones zijn 2 verschillende gebouwen.
Had eerst een voor een zone en de ander via de RC maar dat was bij mij niet stabiel vanwege de locatie van de controller.
Schiften is beperkt, maar 1 graad, maar lijkt wel aanwezig.
Maar gezien mijn temp van Max 31 graden is dat ook best wel een afname in afgifte. Zeker in het seizoen waar schiften veel nodig is bij mij (boven de 8-10 graden)
Binnen de WAR, geen idee. Nooit gekeken bij de minimum temp. Lijkt me dat hij er bij de Max niet overheen gaat, maar ook nooit op gelet.
Ook pompsnelheid niet op gelet, maar die was volgens mij super stabiel als hij eenmaal liep.
Net boven de 10 l/min uit mijn hoofd.
Dan zou ik toch echt terug moeten graven in de database.

[ Voor 4% gewijzigd door pgeene op 22-08-2022 20:36 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:03:
@sjimmie Met als nadeel dat CN42 230v schakelt. Hier ligt een solide 4x 0,10mm kabel. Die vind dat denk ik niet leuk.
Klopt, als je bedrading daarvoor niet geschikt is kan je een relais gebruiken.
Ikzelf heb een solid-state relais gebruikt wat gevoed wordt vanuit dezelfde 5V als heishamon.

[ Voor 27% gewijzigd door sjimmie op 23-08-2022 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:20:
[...]

[...]

Klopt, als je bedrading daarvoor niet geschikt is kan je een relais gebruiken.
Ikzelf heb een solid-state relais gebruikt wat gevoed wordt vanuit dezelfde 5V als heishamon.
Klopt, ik heb ook twee relais liggen. Nu schakel ik via de HeishaMon de WP ook helemaal uit als er geen warmtebehoefte meer is. In die zin is dat dus hetzelfde als CN4 schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 10:09
Ik heb er toevallig 2 besteld: https://nl.rs-online.com/...-interface-relays/7114759
Deze gebruiken we normaal gesproken ook in de plc-techniek om zo met 3de te communiceren via IO als het goedkoop moet :)
Voordeel van solidstate is dat ze meer schakelingen mogen hebben dan de mechanische. Echter de mechanische kan meer stroom schakelen doorgaans.

[ Voor 24% gewijzigd door davevleugel op 23-08-2022 08:32 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Mijn SSD komt gewoon uit China. Voor de WP is het heel weinig stroom te schakelen en heel weinig schakelingen. Ik meen dat ie 3 euro kostte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@sjimmie Was een voorbeeld voor de leken hier, ik heb ze zelf via m'n werk.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
Ik heb sinds een paar dagen een MDC09J3E5. Ik ben er een beetje mee aan het spelen om hem te leren kennen.

Hij verwarmt nu 2 boilers van ieder 500L Geen kleppen er tussen verder, alleen deze twee boilers. Hij stuurt op de aanvoer en retour temperatuur. In het tweede plaatje de grafiek van een aantal zaken. Mijn vraag: De pomp blijft min of meer continu met een constant debiet pompen.Kan dat ook anders, liefst dat ie na het opwarmen stopt en af en toe aanslaat om even de retour temperatuur goed te meten?

In het eerste plaatje de instellingen van de pomp, hoewel ik niet weet of dat de enige plek is waar ik iets dergelijks moet instellen.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WlLpd3QQt0PLwe4w03cUx9Ly2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WBfVc5Q3ROBQ1giZAeByFhF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6iKX58rpteSuVfUFcS6tplsL8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTIvMrS5VX6nALjljP6nqqvd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Joris273 op 23-08-2022 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat moet je met 1000ltr SWW?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris273
Veul douchen. Ik ben heul smerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:08

martijn v o

Certified by Enphase.

gebruik eens shampoo dan. :-)

Betreft de pomp dat is moeilijk denk ik, behalve de unit uitschakelen als de boilers op temperatuur zijn.
De pomp loopt of altijd als de unit aan is of loopt een ingestelde tijd.

wat voor boilers zijn het, loop je door de spiraal en staan ze parallel of in serie?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Vorstbeveiliging etc blijft gewoon werken. SWW niet!. Bij CN4 gaat de waterpomp uit die anders blijft draaien.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
martijn v o schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:26:
gebruik eens shampoo dan. :-)

Betreft de pomp dat is moeilijk denk ik, behalve de unit uitschakelen als de boilers op temperatuur zijn.
De pomp loopt of altijd als de unit aan is of loopt een ingestelde tijd.

wat voor boilers zijn het, loop je door de spiraal en staan ze parallel of in serie?
Ik heb de pomp op een debiet van 0 - 50ltr/min en bijna alles daartussen zien pompen. Je zou toch zeggen dat het mogelijk moet zijn om de pomp na een opwarmsessie naar een heel laag debiet te schakelen, of uit. Dan als de retour temperatuur onder de ingestelde waarde komt weer sneller te laten pompen, als de temperatuur na een minuut (of in te stellen tijd) nog steeds onder de ingestelde waarde blijft, de compressor start. En anders schakelt de pomp weer naar een heel laag debiet of uit.

Het zijn SWW boilers, de panasonic pompt door een spiraal. Voor het sanitaire water staan ze in serie, voor het verwarmen (gezien vanaf de warmtepomp) staan ze parallel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ter info: afgelopen week meerdere gesprekken gehad met mijn Panasonic distributeurs inzake levertijden. Het probleem wordt met de dag groter. Unaniem wordt inmiddels Q2 in 2023 als realiteit genoemd. De komende maand worden er weinig uitleveringen verwacht. Een van de leveranciers neemt zelfs geen orders meer aan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik geloof dat ik de mijne maar aan een dikke ketting ga leggen in de voortuin.
Als ze hem ‘meenemen’ heb je nog geen nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:43
CurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:55:
@Signor Doekie @Domosapiens Ik las dat jullie de EMOS P5606OT hebben (getest). Weten jullie of je het relais en OpenTherm tegelijk kan gebruiken of moet je ergens aangeven via welke weg je je thermostaat bedient?

Volgens de Amazon reviews wel:

[...]

Dan krijg ik OpenTherm blijven gebruiken voor mijn Domotica en de simpele aan/uit voor als dat allemaal uitvalt.
Ik heb deze thermostaat c.a. twee maanden gebruikt op aan/uit stand. Ik kan je helaas niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Signor Doekie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:58:
[...]

Ik heb deze thermostaat c.a. twee maanden gebruikt op aan/uit stand. Ik kan je helaas niet verder helpen.
Waarom nu niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:43
Ik gebruik nu een draadloze computherm, wat aansluit technisch voor mij wat simpeler was en ik vond de temperatuur meting teveel afwijken t.o.v. de thermometer die er naast stond. Maar hij deed verder gewoon wat er gevraagd werd, n.l. de temperatuur regelen met een kleine hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Joris273 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:52:
[...]

Ik heb de pomp op een debiet van 0 - 50ltr/min en bijna alles daartussen zien pompen. Je zou toch zeggen dat het mogelijk moet zijn om de pomp na een opwarmsessie naar een heel laag debiet te schakelen, of uit. Dan als de retour temperatuur onder de ingestelde waarde komt weer sneller te laten pompen, als de temperatuur na een minuut (of in te stellen tijd) nog steeds onder de ingestelde waarde blijft, de compressor start. En anders schakelt de pomp weer naar een heel laag debiet of uit.

Het zijn SWW boilers, de panasonic pompt door een spiraal. Voor het sanitaire water staan ze in serie, voor het verwarmen (gezien vanaf de warmtepomp) staan ze parallel.
Wat is er mis met de sww functionaliteit van de pana. Als er een sensor in één van de tanks zit en je start tank opwarmen, dan doet hij dat en schakelt vervolgens de circulatiepomp uit. Hij controleert niet of er een driewegklep zit ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
FransvWoerkom schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

Wat is er mis met de sww functionaliteit van de pana. Als er een sensor in één van de tanks zit en je start tank opwarmen, dan doet hij dat en schakelt vervolgens de circulatiepomp uit. Hij controleert niet of er een driewegklep zit ofzo.
Niet zoveel. Alleen zit er vooralsnog geen sensor in de tank en krijg ik dus voortdurend een error melding. Dus nu de tank aan het verwarmen in de "heat" modus.

Klinkt logisch, ik gebruik de verkeerde modus en dus doet de pomp iets wat daar niet bij past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Carboy54 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Vorstbeveiliging etc blijft gewoon werken. SWW niet!. Bij CN4 gaat de waterpomp uit die anders blijft draaien.
Je bedoelt dat bij CN2 de vorstbeveiliging wel blijft werken en SWW niet, neem ik aan.
Als je CN2 gebruikt dan stel je natuurlijk de WP in op Thermostaat (evt icm WAR) en dan gaat de waterpomp draaien wanneer de thermstaat "aan" is. Zo werkt het tenminste hier wel, want ik gebruik een thermostaat op CN2 met de WP ingesteld op thermostaat + WAR en de pomp draait alleen als het nodig is. (niet constant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

davevleugel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:58:
[...]

Iemand die hier antwoord op heeft of het gezien heeft bij een ander? Ik wil 2x een eastron sdm630 voor aan de heisamon bestellen.
Heb jij die meters nog in je driefase model gezet? Of @rbrt toevallig?

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 24-08-2022 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
MikeyMan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:50:
[...]

Ze liggen klaar, de warmtepomp nog niet binnen.. heb ze wel al via m'n eigen modbus naar mqtt bordje werkend voor om de heisemon heen (die gebruikt alleen de puls contact).

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

davevleugel schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Ze liggen klaar, de warmtepomp nog niet binnen.. heb ze wel al via m'n eigen modbus naar mqtt bordje werkend voor om de heisemon heen (die gebruikt alleen de puls contact).
Welk type heb je dan? 1x 3 en 1x 1 fase neem ik aan?

Je gaat het niet icm heishamon gebruiken dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
@MikeyMan Wat ik zeg, ik gebruik de modbus voor naar mqtt EN de puls contact op de heisamon.
Ik heb 2x 3-fase (12kW t-cap).

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

davevleugel schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:46:
@MikeyMan Wat ik zeg, ik gebruik de modbus voor naar mqtt EN de puls contact op de heisamon.
Ik heb 2x 3-fase (12kW t-cap).
Oh sorry, dan begreep ik je verkeerd. Welke heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53
dirkdeman schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:32:
[...]

1. Zeker, je mag zelf bepalen op welk tijdstip je SWW opwarmt.
Ik heb al de nodige zoek opdrachten in dit topic gedaan maar zie het antwoord maar niet.
Ik wil dat mijn SWW run rond 13:00 a 14:00 wordt uitgevoerd maar kom het nergens in de instellingen tegen.
Zelfs met een week timer waarbij ik aangeef dat de tank om 13:00 een Set Temp krijgt triggert het geheel niet om te beginnen.
Set temp van 52C op dat moment en werkelijke temp nog 44C. Ik denk zelf niet dat de week timer de juiste plek daarvoor is maar ik probeer het liever eerst zelf uit te dokteren voordat ik het vraag ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
The-Source schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Ik heb al de nodige zoek opdrachten in dit topic gedaan maar zie het antwoord maar niet.
Ik wil dat mijn SWW run rond 13:00 a 14:00 wordt uitgevoerd maar kom het nergens in de instellingen tegen.
Zelfs met een week timer waarbij ik aangeef dat de tank om 13:00 een Set Temp krijgt triggert het geheel niet om te beginnen.
Set temp van 52C op dat moment en werkelijke temp nog 44C. Ik denk zelf niet dat de week timer de juiste plek daarvoor is maar ik probeer het liever eerst zelf uit te dokteren voordat ik het vraag ;)
Als ik in de weektimer SWW instel voor een bepaalde tijd dan gaat hij gewoon op die tijd beginnen met SWW opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkwakkel
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-01-2024
Hoi, ook bezig met warmtepomp installeren. Heb een PAW-TD20C1E5 200 RVS boiler en WH-MDC05J3E5-CL monoblok. Ik wil het zo simpel mogelijk houden, dus eerst proberen met de oude dubbelplaats radiatoren (2x 40 x 230 woonkamer, 1 x 40 x 150 gang. Boven hetzelfde). Monoblok komt beneden in voortuin, en boiler op zolder. Ik dacht de cv te verwijderen en een aan- en afvoerleiding naar zolder te leggen (welke diameter?). Aanvoer op zolder via driewegklep naar boiler / verwarming. Is dit logisch?

Verder vroeg ik me af of ik de boiler als een soort buffer kan gebruiken. Overdag heb ik overcapaciteit met mijn zonnepanelen, dus dan zou ik die (zeker als salderen verdwijnt) graag die stroom als warmte in mijn boiler opslaan en deze b.v. 's avonds weer in het verwarmingsysteem stoppen. Is dat mogelijk en hoe zou je dat moeten inrichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 10:59
dkwakkel schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:05:
e af of ik de boiler als een soort buffer kan gebruiken. Overdag heb ik overcapaciteit met mijn zonnepanelen, dus dan zou ik die (zeker als salderen verdwijnt) graag die stroom als warmte in mijn boiler opslaan en deze b.v. 's avonds weer in het verwarmingsysteem stoppen. Is dat mogelijk en hoe zou je dat moeten inrichten?
Nee. Heeft ook geen zin. Want in de maanden dat je overdag overcapaciteit hebt op je zonnepanelen heb je niet of nauwelijks verwarming nodig. En als dat wel eens voorkomt (in het voor- en naseizoen), dan kun je beter gewoon overdag je woning verwarmen en d.m.v. nachtverlaging gewoon 's nachts je WP uit zetten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 21:00
[...]

Check even of je de weektimer zelf ook aan hebt staan en dat hij op SWW mode (of combi staat).

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:42
Zo, alles is binnen én de klus kan beginnen.

Nu zijn er nog een aantal uitdagingen die ik tegen kom. Een daarvan is de fundering waarop de bigfoots komen te staan.

Ik zat zelf te denken om 3 stuks opsluitbanden op elkaar te lijmen. (deze: https://www.gamma.nl/asso...iet-100x15x5-cm/p/B192992).

Vervolgens wil ik twee van deze 'opsluitbanden sets' tegenover elkaar op uitgevlakt straatmakers zand leggen. De bedoeling is dan dat iedere Bigfoot op beide opsluitbanden ligt. Om de opsluitbanden heen wil ik een laag grind leggen, zodat de afwatering prima verloopt.

Hoe denken jullie hierover? Is dat voldoende massa om de trillingen tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Als ik in de weektimer SWW instel voor een bepaalde tijd dan gaat hij gewoon op die tijd beginnen met SWW opwarmen.
Toch alleen als de temperatuur van de tank lager is dan maximum min delta? Ik heb in de weektimer ook opgegeven dat hij tussen 10:00 en 20:00 mag opwarmen, maar dat doet hij niet altijd om 10:00; vaak later of pas de volgende dag als er de vorige dag een anti-legionella run tot 65° is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennie81
  • Laatst online: 29-07-2023
Goedenavond,

zijn er tweakers die hun jaccuzi ook verwarmen met de wp en zo ja, hoe?

Mijn situatie: vrijstaand huis uit 1968, afgelopen jaren geïsoleerd, vloeroppervlak 125 m2, 25 zonnepanelen op het dak, gasverbruik 1150 m3\ inclusief sanitair warm water, warmte afgifte dmv radiatoren. Jaccuzi in de tuin, merk Sundance, goed geïsoleerd, 19 meter bij de wp vandaan,, Inhoud jaccuzi 1770 liter. temperatuur bij gebruik 39-40 gr. wordt verwarmt door een elektrische spiraal.
Het water in de jaccuzi wordt onderhouden met chloor.

Afgelopen februari een panasonic 9 KW monoblok geplaats icm. de cv-ketel voor sww.
Met het idee om de ketel te vervangen voor een boiler verwarmt door de wp.

De wp werkt goed en het huis is comfortabel warm.
Dmv de koevlaas formule toe te passen kom ik rond de 5 kw uit voor het verwarmen van mijn huis.

Ik heb verschillende jaccuzi bedrijven en zwembad specialisten om advies gevraagt, echter waren de mini wp die zij in het assortiment hadden niet geschikt voor het hele jaar en zeker niet voor een temp van 40 gr.

De geïsoleerde leidingen van de wp naar de jaccuzi kunnen ingegraven worden.

Mocht dit mogelijk zijn is er dan nog capaciteit over om een boiler te verwarmen voor sww of kan ik dan beter een wp-boiler nemen?

Wie heeft er ideeën of kan mij een advies geven.

Met vriendelijke groet,

Lennie

.

[ Voor 4% gewijzigd door Lennie81 op 24-08-2022 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:03

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Wat @BazemanKM en @sjimmie zeggen. Hij moet gewoon aangaan dan, kun je foto posten van je controller? Dan zie je zo of de weektimer ook aan staat. Wat is daarnaast je delta/hysterie? (kun je instellen bij dacht installatie instellingen en vaak rond de 4 graden. Mocht deze op 8 of meer staan kan daar het probleem vandaan komen)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Lennie81 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:32:
Goedenavond,

Heeft er iemand ervaring of de kennis om een panasonic monoblok tevens te gebruiken om een jaccuzi op te warmen?

Mijn situatie: vrijstaand huis uit 1968, afgelopen jaren geïsoleerd, vloeroppervlak 125 m2, 25 zonnepanelen op het dak, gasverbruik 1150 m3\ inclusief sanitair warm water, warmte afgifte dmv radiatoren. Jaccuzi in de tuin, merk Sundance, goed geïsoleerd, 19 meter bij de wp vandaan,, Inhoud jaccuzi 1770 liter. temperatuur bij gebruik 39-40 gr. wordt verwarmt door een elektrische spiraal.

Afgelopen februari een panasonic 9 KW monoblok geplaats icm. de cv-ketel voor sww.

Dmv de koevlaas formule toe te passen kom ik rond de 5 kw uit voor het verwarmen van mijn huis.

Ik heb verschillende jaccuzi bedrijven en zwembad specialisten om advies gevraagt, echter waren de mini wp die zij in het assortiment hadden niet geschikt voor het hele jaar en zeker niet voor een temp van 40 gr.

Mocht dit mogelijk zijn is er dan nog capaciteit over om een boiler te verwarmen voor sww of kan ik dan beter een wp-boiler nemen?

Met vriendelijke groet,

Lennie

.
water discrimineerd niet, dus ja dat kan je prima verwarmen met een mono, je zal wel een warmtewisselaar moeten hebben, hoe waar etc dat op je bad wordt aangesloten is alleen maar gissen voor mij en zal je uit moeten zoeken. panansonic heeft schema's in de documentatie met zwembaden, ik zou ze eens bekijken. . maar alles is afhankelijk van het warmteverlies. Van je huis (daar heb je beperkte info over in de vorm van gasgebruik) je mist dus vooral het warmeverlies van de jaccuzi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Toch alleen als de temperatuur van de tank lager is dan maximum min delta? Ik heb in de weektimer ook opgegeven dat hij tussen 10:00 en 20:00 mag opwarmen, maar dat doet hij niet altijd om 10:00; vaak later of pas de volgende dag als er de vorige dag een anti-legionella run tot 65° is geweest.
Klopt, maar @The-Source zei: "Set temp van 52C op dat moment en werkelijke temp nog 44C."

Wat @BazemanKM is wel een goeie, het kan zijn dat die weektimer wel is ingesteld maar uit staat. (solide streepje onder het kalender logo is aan, stippellijntje eronder is uit)

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 22:11
Lennie81 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:32:
Goedenavond,

zijn er tweakers die hun jaccuzi ook verwarmen met de wp en zo ja, hoe?

Met vriendelijke groet,

Lennie

.
Ik heb 1500L jacuzzi op een eigen WP, zie forum hier. https://gathering.tweaker...message/72476756#72476756

Bespaar je de moeite om de panasonic wp met truccen op je jacuzzi aan te sluiten. Je hebt een titanium warmtewisselaar nodig en dat is niet goedkoop. Speciale zwembad wp's kunnen direct het chloorwater verwarmen, zuinig en voor 1000 euro heb je er een staan. Kost mij nog geen 3 kWh per dag om 1500L op 37 graden te houden, wat zonder WP 12,5 kWh per dag was.

• CurlyMo
Hoeveel mensen zich niet realiseren dat het water dat hun huis verwarmd gewoon heet water is...

Bij vrienden werd gepolst voor buurtverwarming o.b.v. grote HT warmtepompen. Veel mensen waren tegen omdat ze inderdaad in de veronderstelling waren dat het water door de leidingen opgewarmd door een CV ander water is dan door een WP.

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:11:
[...]

Klopt, maar @The-Source zei: "Set temp van 52C op dat moment en werkelijke temp nog 44C."

Wat @BazemanKM is wel een goeie, het kan zijn dat die weektimer wel is ingesteld maar uit staat. (solide streepje onder het kalender logo is aan, stippellijntje eronder is uit)
De "default" instellingen zijn: opwarmen tot 52° en 8° laten zakken. De pana maakt daarvan: opwarmen tot boven 52° en laten zakken tot onder 44°. Vraag me niet waarom. Een eerdere suggestie om de hysterese te verkleinen tot 4 of 5° lijkt me dan zinniger.

O, ja: weektimer aan/uit precies omgekeerd: solide streep Aan, stippellijntje Uit.

O, ja: bij beëindiging van het tankverwarmen met de timer blijft de 3-wegklep op tank staan waardoor bij mij de thermosyphon de warmte uit de tank 's nachts naar buiten transporteert.

Levert de smart dhw van de J-serie geen betere mogelijkheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:17
FransvWoerkom schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

De "default" instellingen zijn: opwarmen tot 52° en 8° laten zakken. De pana maakt daarvan: opwarmen tot boven 52° en laten zakken tot onder 44°. Vraag me niet waarom. Een eerdere suggestie om de hysterese te verkleinen tot 4 of 5° lijkt me dan zinniger.

O, ja: weektimer aan/uit precies omgekeerd: solide streep Aan, stippellijntje Uit.

O, ja: bij beëindiging van het tankverwarmen met de timer blijft de 3-wegklep op tank staan waardoor bij mij de thermosyphon de warmte uit de tank 's nachts naar buiten transporteert.

Levert de smart dhw van de J-serie geen betere mogelijkheden?
De overshoot zie ik ook. Mijn vermoeden is dat de pana wel erg precies meet en daarop stuurt, maar afgerond presenteert. Waardoor 51,5 als 52 staat maar er nog werk aan de winkel is dus blijft ook doorwerken. Zie eenzelfde patroon bij het koelen.

3 wegklep blijft inderdaad staan. In mijn situatie zie ik dit ook gebeuren op het moment dat de pana uit stille modes komt maar nog geen vraag/doel heeft :S

Iets wat ik nu vandaag voor het eerst zie: De legionella run doe ik op donderdag, 12:00. De DHW temp zo hoog mogelijk en legionella run aan. Dat lukt normaal niet in 1 uur en dan gaat de pana later op de dag verder met de legionella run mbv de spiraal.
Vandaag zie ik dat de pana lekker blijft koelen en meteen met de spiraal begint.

Dat is in mijn ogen zeker niet ongewenst maar wel onverwacht. Naar mijn gevoel zit er een onbeschreven intelligentie in.

Grz D.

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-06 13:11
MikeyMan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:50:
[...]

Ik heb een Swissnox SX-3M 3fase kWh met pulsmeter gebruikt, Ik zie dat die inmiddels niet makkelijk te krijgen is en de prijs is ook niet leuk meer.. ik heb de helft van de bol.com prijs betaald.
de kWh meter werkt op zich prima, helaas geen indicatie wat + en - is bij de puls dus in het begin een beetje rommelen met Heisamon

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

• CurlyMo
CurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:55:
Vandaag eens de thermostaat getest met OT en ik krijg netjes alles binnen wat ik nodig heb. De kamertemperatuur en de melding of er verwarmd moet worden of niet. Verder hoor ik duidelijk het relais schakelen dus dat zit ook wel goed. Voordat ik hem installeer zal ik die nog even checken met de multimeter, maar volgens dan is dit wel echt een heel flexibel ding.

Aanvulling: Hij is ook te voeden via OT, scheelt weer batterijen.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 26-08-2022 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53
sjimmie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:11:
[...]

Dat van de volle en stippel streepjes was mij nog niet opgevallen. Toen ik de status op tapwater met streep zetten begon gelijk de opwarming. Nu staat hij op week timer met volle streep. Hopelijk gaat het daarmee nu straks ook goed.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Vandaag heb een aantal losse componenten ontvangen voor mijn toekomstige warmtepompinstallatie (bedankt carboy!). Met nog enige hoop dat warmtepomp en boiler nog dit jaar geleverd worden ( #naief…)

Onderdeel daarvan is ook de roomthermistor. Naar mijn idee is daar niet veel info over te vinden, daarom deel ik alvast wat ik kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDgxs_wVZLvezgMffUdGlhlNegU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiAt0n7O6kfCtUxnWfbE1Mx7.jpg?f=fotoalbum_large
PAW-A2W-TSRT
Regin
NTC6K523 T50 IP30
Zegt mij niet zo heel veel, jullie wellicht wat meer?
Ook even gemeten:
6.361 kOhm bij een temperatuur van 25,8 graden Celsius met een thermokoppel op circa dezelfde plek gemeten.

Afbeeldingen online zijn er wat onduidelijk in naar mijn idee. Deze unit heeft in ieder geval geen temperatuur verstelling/compensatiewieltje. Wel de layout mogelijkheid deze er zelf bij te klussen 😉.

Lang leve Google, zo leer je ook nog eens wat, een NTC met een weerstand van 6523 Ohm bij 25 graden. Dat lijkt dus wel aardig te kloppen 😄.
Verder geen handleiding, omschrijving of wat dan ook in het doosjes.

[ Voor 8% gewijzigd door bartvl op 26-08-2022 09:39 ]

• twain4me

twain4me

Topicstarter
RemySoeters schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:12:
Zo, alles is binnen én de klus kan beginnen.

Nu zijn er nog een aantal uitdagingen die ik tegen kom. Een daarvan is de fundering waarop de bigfoots komen te staan.

Ik zat zelf te denken om 3 stuks opsluitbanden op elkaar te lijmen. (deze: https://www.gamma.nl/asso...iet-100x15x5-cm/p/B192992).
dat heb ik ook zo ongeveer.
Vervolgens wil ik twee van deze 'opsluitbanden sets' tegenover elkaar op uitgevlakt straatmakers zand leggen. De bedoeling is dan dat iedere Bigfoot op beide opsluitbanden ligt.
die snap ik niet, waarom zou je dat doen? ik heb gewoon draadeind in de opsluitbanden en daar staat de wp op.
Hoe denken jullie hierover? Is dat voldoende massa om de trillingen tegen te gaan?
trilling naar wat wil je tegen gaan. de grond zelf is een prima demper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
bartvl schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:31:
Vandaag heb een aantal losse componenten ontvangen voor mijn toekomstige warmtepompinstallatie (bedankt carboy!). Met nog enige hoop dat warmtepomp en boiler nog dit jaar geleverd worden ( #naief…)

Onderdeel daarvan is ook de roomthermistor. Naar mijn idee is daar niet veel info over te vinden, daarom deel ik alvast wat ik kan.

[Afbeelding]
PAW-A2T-TSRT
Regin
NTC6K523 T50 IP30
Ook even gemeten:
6.361 kOhm bij een temperatuur van 25,8 graden Celsius met een thermokoppel op circa dezelfde plek gemeten.

Afbeeldingen online zijn er wat onduidelijk in naar mijn idee. Deze unit heeft in ieder geval geen temperatuur verstelling/compensatiewieltje. Wel de layout mogelijkheid deze er zelf bij te klussen 😉.

Lang leve Google, zo leer je ook nog eens wat, een NTC met een weerstand van 6523 Ohm bij 25 graden. Dat lijkt dus wel aardig te kloppen 😄.
In de Service Manuals, paragraaf 11.3.1.3 staat de beschrijving. De meeste externe sensors zijn dezelfde NTC's in verschillende behuizingen. Alleen de tank sensor heeft een andere karakteristiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3BPUxz_OV2mnWuZk5WGyhqG9Ds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z7mQV4xE0OYpFdh6wf3FH1qg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
NTC6K523 T50 IP30
Ook even gemeten:
Uit die cijfers blijkt dan dat ie 6523 Ohm is bij 25 graden.
Op het web kwam ik deze discussie erover tegen:
https://www.physicsforums...ermistor-ntc6k523.929781/

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RemySoeters
twain4me schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

dat heb ik ook zo ongeveer.

[...]

die snap ik niet, waarom zou je dat doen? ik heb gewoon draadeind in de opsluitbanden en daar staat de wp op.

[...]

trilling naar wat wil je tegen gaan. de grond zelf is een prima demper.
Gisteren al een beetje aangerommeld. Zie foto’s;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mr_j0tZh6OVO8P4UsMz-m6WiaFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ayt6Y9X9loDfm6OnJOVULZSM.jpg?f=fotoalbum_large

Vinden jullie het leuk om ook het proces te zien over de aankomende weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

FransvWoerkom schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:56:
[...]

In de Service Manuals, paragraaf 11.3.1.3 staat de beschrijving. De meeste externe sensors zijn dezelfde NTC's in verschillende behuizingen. Alleen de tank sensor heeft een andere karakteristiek.

[Afbeelding]
Thanks, blijkbaar heb ik daar al meerdere keren overheen gelezen ☺️.
Ik kan dus de informatie uit de manual bevestigen 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-06 12:14

[Afbeelding]
PAW-A2W-TSRT
Regin
NTC6K523 T50 IP30
Ook even gemeten:

Geen ervaring mee, maar in de handleiding van de Wp staat bij de sensor setup dat de aanpassing voor each sensor geldt….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NokEZiLD2zH-UZsGhRLf9d-6iY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NX5kcL7kyF3m69MOCENALOrt.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

De softwarematige bijstelling/calibratie zal neem ik aan wel mogelijk zijn inderdaad.

Wat ik bedoelde is dat veel foto’s van de unit een draaiwieltje aan de zijkant laten zien met een -2/+2 verstelling. Daarmee zou je de ruimte dus op eenvoudige iets warmer of kouder moeten kunnen laten worden door de WP als het ware voor de gek te houden.
Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiFNiTpe3b9YiIJ1MqSDKF6e5BA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0mjQQIKD0RNTC5kRJdcGIJy3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
bartvl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:45:
De softwarematige bijstelling/calibratie zal neem ik aan wel mogelijk zijn inderdaad.

Wat ik bedoelde is dat veel foto’s van de unit een draaiwieltje aan de zijkant laten zien met een -2/+2 verstelling. Daarmee zou je de ruimte dus op eenvoudige iets warmer of kouder moeten kunnen laten worden door de WP als het ware voor de gek te houden.
Zie:
[Afbeelding]
Regin gebruikt deze behuizing ook voor andere apparaten, waaronder met een potmeter, die dan ook via afzonderlijke draden wordt aangesloten. Als je de sensor gebruikt om het setpoint te verzetten, dan weet je na een tijdje niet meer wat je aan het doen bent en dan verbaas je je over het enorme verschil tussen de door de pana en je thermokoppel gemeten temperatuur. Een calibratie trimpot hoort binnenin de behuizing; een setpoint instelling hoort elektrisch buiten de sensor om te gaan. Denk ook aan de temperatuur die je afleest op remote, in de cloud of via de heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Nu je het zo zegt zie ik het inderdaad. Ook te zien aan de PCB layout voorbereiding. Staat inderdaad geheel los van de meting, en krijgt in dat geval ook eigen aansluitcontacten. Weer wat geleerd :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:24
RemySoeters schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:24:
[...]

Gisteren al een beetje aangerommeld. Zie foto’s;

[Afbeelding]

Vinden jullie het leuk om ook het proces te zien over de aankomende weken?
Volgens mij is dat precies het idee van dit topic, ik vind het leuk om te volgen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2NFogBBcrGu4SJnHDClzmx7-G4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHMWo7Iq7d5LGSfuX8w4Arfl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb vandaag het straatje naast de fundering van de wp weer netjes gemaakt. Ik heb ervoor gekozen de opsluitbanden haaks op de warmtepomp te zetten, zoals ook in de handleiding staat. Daarnaast heb ik 3 10cm dikke bandjes gepakt zodat ik uitkom op de maten van de design manual.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Leuk om zo de plaatsingen te volgen.

@LinuZZ wordt dat zo geen ijsboel bij defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:24
bartvl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:13:
Leuk om zo de plaatsingen te volgen.

@LinuZZ wordt dat zo geen ijsboel bij defrosts?
Bij het graven van de drainagebuis kwam ik de hemelwaterafvoer tegen. Hier heb ik een afvoer op gemaakt (die grijze pvc buis in het midden van de foto). Zolang de defrost niet als ijsblokjes eruit komt, zit ik goed :)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
LinuZZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Bij het graven van de drainagebuis kwam ik de hemelwaterafvoer tegen. Hier heb ik een afvoer op gemaakt (die grijze pvc buis in het midden van de foto). Zolang de defrost niet als ijsblokjes eruit komt, zit ik goed :)
ik ben benieuwd, het probleem is niet dat het water niet vloeibaar is maar het oppervlak waar het tegenaan komt is zo koud dat het direct in ijs veranderd en dat kan ook het riool zijn. er wordt vaak aangeraden een warmtelint te gebruiken. nu is riool vaak een beetje warm en de hollandse winters zeker in het westen matig, dus ik zie graag het resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:21
LinuZZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

Volgens mij is dat precies het idee van dit topic, ik vind het leuk om te volgen :)

[Afbeelding]

Ik heb vandaag het straatje naast de fundering van de wp weer netjes gemaakt. Ik heb ervoor gekozen de opsluitbanden haaks op de warmtepomp te zetten, zoals ook in de handleiding staat. Daarnaast heb ik 3 10cm dikke bandjes gepakt zodat ik uitkom op de maten van de design manual.
Ow zo op het riool aansluiten ipv een grindbak is wel een interessante optie. Ik heb twee locaties op het oog en van allebei die locaties weet ik dat er een regenwaterafvoer onderdoor loopt. Moet je de afvoer dan nog isoleren oid?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

twain4me schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

ik ben benieuwd, het probleem is niet dat het water niet vloeibaar is maar het oppervlak waar het tegenaan komt is zo koud dat het direct in ijs veranderd en dat kan ook het riool zijn. er wordt vaak aangeraden een warmtelint te gebruiken. nu is riool vaak een beetje warm en de hollandse winters zeker in het westen matig, dus ik zie graag het resultaat :)
Al; 6 jaar zonder warmtelint functioneert het hier prima met afvoer op riool.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lh_XOwXptatTtxOydQ64eCqA8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sA1HyoweV2XZo9XiFJG6GvSr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

LinuZZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]

Grind erom heen. Bij een defrost loopt het water niet alleen via de afvoer maar ook door andere openingen eruit. Op tegels wordt het een ijsbaan in de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN2Sp6BQTxvKpGHh_WcwlXuReZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgYBzAJcyBWZ9em7rXH1iMgG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Carboy54 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

Al; 6 jaar zonder warmtelint functioneert het hier prima.[Afbeelding]
opzich goed om te weten, dit is wel een redelijk ideale situatie denk ik (west(?) nederland, windscherm, afdakje, tegen de gevel) op dat gebied min of meer vergelijkbaar met wat ik (ooit) ga bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
Vandaag weer een paar klusjes gedaan. Kwam er achter dat de opsluitbanden “te kort” waren voor het plan wat ik had. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4lDbXUdFYMNGB8V7tjAyJ3z1yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AT5mFoQNXVrhvGC8S6WKaSqA.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteindelijk de keuze gemaakt om de bigfoots meer aan de binnenkant te monteren.

[ Voor 24% gewijzigd door RemySoeters op 27-08-2022 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-06 15:25
RemySoeters schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:42:
Vandaag weer een paar klusjes gedaan. Kwam er achter dat de opsluitbanden “te kort” waren voor het plan wat ik had. [Afbeelding]
Uiteindelijk de keuze gemaakt om de bigfoots meer aan de binnenkant te monteren.
Goed om te weten (Pana in bestelling). Wat is de afstand tussen de buitenste bevestigingspunten?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
hansvk schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Goed om te weten (Pana in bestelling). Wat is de afstand tussen de buitenste bevestigingspunten?
Je kan de betonbanden beter leggen zoals wouter2403 hierboven. Los je meteen dat probleem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennie81
  • Laatst online: 29-07-2023
padoempats schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:18:
[...]

Ik heb 1500L jacuzzi op een eigen WP, zie forum hier. https://gathering.tweaker...message/72476756#72476756

Bespaar je de moeite om de panasonic wp met truccen op je jacuzzi aan te sluiten. Je hebt een titanium warmtewisselaar nodig en dat is niet goedkoop. Speciale zwembad wp's kunnen direct het chloorwater verwarmen, zuinig en voor 1000 euro heb je er een staan. Kost mij nog geen 3 kWh per dag om 1500L op 37 graden te houden, wat zonder WP 12,5 kWh per dag was.
Goedemiddag Padoempats,

bedankt voor het delen van je ervaring, ik ga even speuren op de link die je doorstuurde.
is de max temp. die je nu verwarmt met je externe wp 37 gr?

dan zal je waarschijnlijk de resterende graden (tot max 40 gr) e;lektrisch verwarmen dmv het verwarmingselement.

Mvg,

Lenniie81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEATHER74
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-07-2023
Kunnen jullie ook is dit bekijken, zat net met een lek zou nu moeten hersteld zijn vertrek maandag op vakantie.
Warmtepomp tijdens vakantie, beveiligd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-06 15:25
RemySoeters schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Je kan de betonbanden beter leggen zoals wouter2403 hierboven. Los je meteen dat probleem op.
Ja, zag het ook tien ik terug keek in het topic.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Lekker dan..
Was in de tuin bezig, ik denk ik graaf alvast het traject van de leiding open. Blijkt er net op het traject een blok beton van minstens 1x2 meter in de grond te zitten. :/
Ik heb Terrendis 90mm besteld (110 krijg ik niet naar buiten). Hoe diep moet dat spul minimaal liggen?

Ik kan het op het betonleggen, maar dan ligt het max 25cm onder het maaiveld. Alternatief is eromheen, maar dan heb ik te weinig buis besteld; heb niet zo'n zin om dat dan maar op MP te gooien en nog een keer een halve rug te lappen voor 2 meter meer...

Nomen nescio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:40

Rzaan

Altijd zoekende

Afbeeldingslocatie: https://images.prismic.io/kippersrijssen-test/Nzc4NDMzYzQtMTMwZS00NjM2LTkzMmUtYTA5ZTdlNDYyYWVj_0f71618f-684e-4ab2-b6b5-366fd2c4455b_59082039014.jpg?auto=compress,format&rect=0,0,1000,391&w=1000&h=391

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

;(

Gaat niet... Net ff bouwtekeningen bekeken, blijkt deel van het rioolstelsel te zijn, soort zinkput. Dus die laat ik denk maar dicht. :r

Nomen nescio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hansvk schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

2 betonbanden 60-80 cm haaks op de warmtepomp vlgs mijn eerdere afbeelding en beslist de buitenste gaten gebruiken want de rechter kant is veel zwaarder dan links. Verder naar binnen wordt daardoor onstabiel. Eventueel onder die betonbandjes fundering maken van grotere tegels . Niet het voorbeeld van @RemySoeters volgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 27-08-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 22:11
Lennie81 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Goedemiddag Padoempats,

bedankt voor het delen van je ervaring, ik ga even speuren op de link die je doorstuurde.
is de max temp. die je nu verwarmt met je externe wp 37 gr?

dan zal je waarschijnlijk de resterende graden (tot max 40 gr) e;lektrisch verwarmen dmv het verwarmingselement.

Mvg,

Lenniie81
Verwarmingselement zit niet in de wp. In jacuzzi is deze ook ontmanteld. 37 is zeker niet de max, kan 40 met alle gemak halen.
Pagina: 1 ... 76 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.