Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 134 Laatste
Acties:
  • 770.141 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:44
hansvk schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Goed om te weten (Pana in bestelling). Wat is de afstand tussen de buitenste bevestigingspunten?
Planning and Installation Manual 2018 (Design Manual) hfdst 5:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mj776Z6p0e-9tPww9pZXDJY5oQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P5CsvQiySipcdRsmxAsf61pp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:14
@FransvWoerkom Je kent de verschillende handleidingen ondertussen uit je hoofd zo lijkt het.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 10:09
Ik vind het bijzonder dat mensen de handleidingen niet beter doornemen als ze het zelf plaatsen / installeren en natuurlijk zie je weleens wat over het hoofd maar sommigen dingen staan er echt duidelijk in 😅😅

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Carboy54 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

2 betonbanden 60-80 cm haaks op de warmtepomp vlgs mijn eerdere afbeelding en beslist de buitenste gaten gebruiken want de rechter kant is veel zwaarder dan links. Verder naar binnen wordt daardoor onstabiel. Eventueel onder die betonbandjes fundering maken van grotere tegels . Niet het voorbeeld van @RemySoeters volgen.
Ik had echt precies hetzelfde in gedachte, vooral Compressor deel dat die goed ondersteund wordt. Frame is wel aardig stijf trouwens als ik het materiaal zo zie het is nog gezet ook

PVOutput

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:09
Carboy54 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

2 betonbanden 60-80 cm haaks op de warmtepomp vlgs mijn eerdere afbeelding en beslist de buitenste gaten gebruiken want de rechter kant is veel zwaarder dan links. Verder naar binnen wordt daardoor onstabiel. Eventueel onder die betonbandjes fundering maken van grotere tegels . Niet het voorbeeld van @RemySoeters volgen.
Na wederom een paar uur beunen, toch op de juiste manier geplaatst. Thanks voor de feedback!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkOm09dD5dA7dOQg4PYkNK8qsvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZmBPOOINcDe8wsopxO1pBPw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
RemySoeters schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

Na wederom een paar uur beunen, toch op de juiste manier geplaatst. Thanks voor de feedback![Afbeelding]
Netjes! Ik ben benieuwd naar de rest van het project!

PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 19:01

Superbeagle

Always smile

davevleugel schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:58:
Ik vind het bijzonder dat mensen de handleidingen niet beter doornemen als ze het zelf plaatsen / installeren en natuurlijk zie je weleens wat over het hoofd maar sommigen dingen staan er echt duidelijk in 😅😅
En ik verbaas me erover dat jij dat bijzonder vindt, aangezien de term RTFM al meer dan 40 jaar bestaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien zie ik iets over het hoofd. Maar een aan/uit thermostaat aansluiten gaat toch gewoon via het 'schakelen' van L naar Heat?

L naar H = verwarming
L naar C = koelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvxLu4SNAxryNhst_gX72udpB_Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zXX8gMVs2u5QjxFm37GuKCDk.png?f=user_large

Hij lijkt niet te reageren op het signaal.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 28-08-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Bra-Jo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:04:
Lekker dan..
Was in de tuin bezig, ik denk ik graaf alvast het traject van de leiding open. Blijkt er net op het traject een blok beton van minstens 1x2 meter in de grond te zitten. :/
Ik heb Terrendis 90mm besteld (110 krijg ik niet naar buiten). Hoe diep moet dat spul minimaal liggen?

Ik kan het op het betonleggen, maar dan ligt het max 25cm onder het maaiveld. Alternatief is eromheen, maar dan heb ik te weinig buis besteld; heb niet zo'n zin om dat dan maar op MP te gooien en nog een keer een halve rug te lappen voor 2 meter meer...
Ff mezelf schoppen. Niemand een idee wat de minimale diepte voor terrendis is?

Nomen nescio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
MikeyMan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:28:
Misschien zie ik iets over het hoofd. Maar een aan/uit thermostaat aansluiten gaat toch gewoon via het 'schakelen' van L naar Heat?

L naar H = verwarming
L naar C = koelen

[Afbeelding]

Hij lijkt niet te reageren op het signaal.
ja, als je de wp ook hebt ingesteld op gebruik van die thermostaat.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Bra-Jo schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

Ff mezelf schoppen. Niemand een idee wat de minimale diepte voor terrendis is?
in basis leg je alles het liiefst op ~60cm diep in nederland. maar minder diep kan en mag op eigen grond doorgaans ook, vergeet dan niet om alles goed te documenteren, niet alleen voor jezelf maar ook voor toekomstige kopers. je hebt bij heel ondiep wel veel meer kans op bevriezen in het geval dat de wp zelf niet aanstaat. En uiteraard schade aan de buis bij werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjimmie schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:55:
[...]

ja, als je de wp ook hebt ingesteld op gebruik van die thermostaat.
Ja heb externe thermostaat aan gezet. Morgen even aan de kant van de wp meten wat er gebeurt.

Forceert ie altijd warmtevraag? Of moet de wp daarvoor op een van de auto standen staan?

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 28-08-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

Ja heb externe thermostaat aan gezet. Morgen even aan de kant van de wp meten wat er gebeurt.

Forceert ie altijd warmtevraag? Of moet de wp daarvoor op een van de auto standen staan?
Nee, hij moet op Auto of verwarmen staan en in de installer setup>operation setup (6.1) staat ook buitentemp. voor verwarmen uit en watertemeratuur. Is de buitentemperatuur en of de watertemperatuur niet te hoog voor dit soort experimenten? En lees de boekjes die je bij de wp kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Nee, hij moet op Auto of verwarmen staan en in de installer setup>operation setup (6.1) staat ook buitentemp. voor verwarmen uit en watertemeratuur. Is de buitentemperatuur en of de watertemperatuur niet te hoog voor dit soort experimenten? En lees de boekjes die je bij de wp kreeg.
Ja die boekjes zijn lekker nuttig. Staat nieteens in of het massageschakeld of plus geschakeld is.

En dit soort randvoorwaarden staan er helaas ook niet in. ;)

Sowieso irritant dat dat ding zelf van alles bedenkt. Als de thermostaat vindt dat het warmer moet, ga je maar gewoon aan de gang.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 28-08-2022 21:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Ja die boekjes zijn lekker nuttig. Staat nieteens in of het massageschakeld of plus geschakeld is.

En dit soort randvoorwaarden staan er helaas ook niet in. ;)
Nee, in die boekjes staat hoe je de wp moet instellen. In de Service Manual staat het principeschema. Daaruit blijkt dat de detector op de printplaat van het watercircuit tussen N (Nul of Neutral, geen massa) en de aansluitingen H en C zit. Op L (Line of Fase) staat 230V AC, geen plus (of min). Panasonic verwacht of hoopt dat je een originele Panasonic thermostaat aansluit. Daar staat H, C, N, L op.

Het is helemaal niet erg als je hier iets vraagt als je de documentatie niet helemaal begrijpt, maar uit beleefdheid tegenover Panasonic of ons kun je wel de indruk wekken dat je het probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:48:
[...]

Nee, in die boekjes staat hoe je de wp moet instellen. In de Service Manual staat het principeschema. Daaruit blijkt dat de detector op de printplaat van het watercircuit tussen N (Nul of Neutral, geen massa) en de aansluitingen H en C zit. Op L (Line of Fase) staat 230V AC, geen plus (of min). Panasonic verwacht of hoopt dat je een originele Panasonic thermostaat aansluit. Daar staat H, C, N, L op.

Het is helemaal niet erg als je hier iets vraagt als je de documentatie niet helemaal begrijpt, maar uit beleefdheid tegenover Panasonic of ons kun je wel de indruk wekken dat je het probeert.
Beetje rare reactie. Hoeveel moeite is het om gewoon fatsoenlijk in die handleiding te zetten hoe de schakeling moet worden aangestuurd?

Had uiteraard al in alle handleidingen gekeken, maar daar staat net niks in.

Dat verdient m.i. weinig bekendheid richting Panasonic. Sterker nog; neigt naar koppelverkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 28-08-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MikeyMan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

Beetje rare reactie. Hoeveel moeite is het om gewoon fatsoenlijk in die handleiding te zetten hoe de schakeling moet worden aangestuurd?
Kies je bewust voor Optional Thermostat 1 i.p.v. External Control, wat gewoon een twee-aderige aansluiting is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

Kies je bewust voor Optional Thermostat 1 i.p.v. External Control, wat gewoon een twee-aderige aansluiting is?
Ja, want ik wil ook koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:12

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Onze 7kW bi bloc is in bedrijf en verzorgt ook de verwarming van 285 liter DHW. DHW staat ingesteld op 50 graden en indien afgekoeld tot 43 graden gaat de wp het DHW weer naar de 50 graden opwarmen.

Ik ben geen expert in het efficiënte opwarmen van volumes water maar kan me voorstellen dat er een soort van scenario is om het water het meest energie efficiënt op temperatuur te houden.

Is het bijvoorbeeld beter om het temperatuur verschil kleiner te zetten waardoor de wp meer zal opstarten maar een korte run maakt of juist het verschil groter te maken waardoor de wp minder snel zal opstarten maar bij een start een langere run maakt.

Iemand enige wijsheid of ervaringen die ze hierover kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-06 21:32
buzzlightyear schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:35:
Onze 7kW bi bloc is in bedrijf en verzorgt ook de verwarming van 285 liter DHW. DHW staat ingesteld op 50 graden en indien afgekoeld tot 43 graden gaat de wp het DHW weer naar de 50 graden opwarmen.

Ik ben geen expert in het efficiënte opwarmen van volumes water maar kan me voorstellen dat er een soort van scenario is om het water het meest energie efficiënt op temperatuur kan houden.

Is het bijvoorbeeld beter om het temperatuur verschil kleiner te zetten waardoor de wp meer zal opstarten maar een korte run maakt of juist het verschil groter te maken waardoor de wp minder snel zal opstarten maar bij een start een langere run maakt.

Opwarmen, wanneer je zonnepanelen flink terugleveren is een scenario

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

BazemanKM schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:45:
[...]

Opwarmen, wanneer je zonnepanelen flink terugleveren is een scenario
Dat is efficiënt gebruik van de opgewekte electriciteit (wordt interessant als saldering vervalt), mijn interesse gaat uit naar hoe het meest efficient het water op temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

twain4me schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:19:
[...]

in basis leg je alles het liiefst op ~60cm diep in nederland. maar minder diep kan en mag op eigen grond doorgaans ook, vergeet dan niet om alles goed te documenteren, niet alleen voor jezelf maar ook voor toekomstige kopers. je hebt bij heel ondiep wel veel meer kans op bevriezen in het geval dat de wp zelf niet aanstaat. En uiteraard schade aan de buis bij werkzaamheden.
Tnx!
Schade bij werkzaamheden zal wel meevallen, de buis komt op een krappe halve meter na geheel onder de stoep te liggen. Het ging me meer om inderdaad het risico op bevriezen. Ik zou er van uit gaan dat als het daar koud genoeg voor is, de WP aan staat. Maar ja, is dat altijd zo? Geloof niet dat ik het risico wil nemen...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
buzzlightyear schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:35:

Ik ben geen expert in het efficiënte opwarmen van volumes water maar kan me voorstellen dat er een soort van scenario is om het water het meest energie efficiënt op temperatuur te houden.

Het is comfort tegenover energie-efficiëntie. Het is comfortabeler om de tank op te warmen als hij een beetje is afgekoeld. Maar het is efficiënter om de tank pas op te warmen als de temperatuur flink gezakt is. Dan is de gemiddelde tanktemperatuur lager, dus het stilstandsverlies kleiner. Maar als je de tank pas opwarmt als al het warme water op is, dan moet je lang wachten voor je weer kunt douchen.

Ook de hoogte van de tanksensor speelt een rol: Hoe lager, hoe eerder hij weer gaat opwarmen en hoe meer warm water je ter beschikking hebt. Hoe hoger, hoe lager de gemiddelde temperatuur en hoe minder warm water je ter beschikking hebt. Gelukkig hebben de meeste tanks een dompelbuis in het midden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
FransvWoerkom schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:07:
[...]

Het is comfort tegenover energie-efficiëntie. Het is comfortabeler om de tank op te warmen als hij een beetje is afgekoeld. Maar het is efficiënter om de tank pas op te warmen als de temperatuur flink gezakt is. Dan is de gemiddelde tanktemperatuur lager, dus het stilstandsverlies kleiner. Maar als je de tank pas opwarmt als al het warme water op is, dan moet je lang wachten voor je weer kunt douchen.

Ook de hoogte van de tanksensor speelt een rol: Hoe lager, hoe eerder hij weer gaat opwarmen en hoe meer warm water je ter beschikking hebt. Hoe hoger, hoe lager de gemiddelde temperatuur en hoe minder warm water je ter beschikking hebt. Gelukkig hebben de meeste tanks een dompelbuis in het midden :)
Wellicht als toevoeging de aantal start stops van de compressor wil je ook beperken en daarbij zo lang mogelijk draaien als hij start. Dus grote temperatuur verschil langer wachttijd ertussen en langere runs

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DomiGijzen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

De overshoot zie ik ook. Mijn vermoeden is dat de pana wel erg precies meet en daarop stuurt, maar afgerond presenteert. Waardoor 51,5 als 52 staat maar er nog werk aan de winkel is dus blijft ook doorwerken. Zie eenzelfde patroon bij het koelen.

3 wegklep blijft inderdaad staan. In mijn situatie zie ik dit ook gebeuren op het moment dat de pana uit stille modes komt maar nog geen vraag/doel heeft :S

Iets wat ik nu vandaag voor het eerst zie: De legionella run doe ik op donderdag, 12:00. De DHW temp zo hoog mogelijk en legionella run aan. Dat lukt normaal niet in 1 uur en dan gaat de pana later op de dag verder met de legionella run mbv de spiraal.
Vandaag zie ik dat de pana lekker blijft koelen en meteen met de spiraal begint.

Dat is in mijn ogen zeker niet ongewenst maar wel onverwacht. Naar mijn gevoel zit er een onbeschreven intelligentie in.
Overshoot valt bij mij wel enigszins mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tx_KfNfqpeme71d5mzoTU64yfp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BrN7GRcEELqFlbDIBDf5sllb.png?f=fotoalbum_large

Zal wel even aan de slag gaan om hem tijdens de opbrengst van de zonnepanelen te laten verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

davevleugel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 06:57:
[...]

Wellicht als toevoeging de aantal start stops van de compressor wil je ook beperken en daarbij zo lang mogelijk draaien als hij start. Dus grote temperatuur verschil langer wachttijd ertussen en langere runs
Dank je wel, welke range houd jij aan als ik vragen mag? Dus DHW temperatuur en aantal graden lager dat ie weer aangaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:52

ErikVers

e-Duurzaam

MikeyMan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

Ja, want ik wil ook koelen.
Inmiddels de thermostaat werkend? Buitentemp waarbij nog mag verwarmen anders in instellingen ff omhoog gooien tijdelijk naar 24+ En de controller op auto of heat.

Welke thermostaat pak je? En N vanuit de pana?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ErikVers schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Inmiddels de thermostaat werkend? Buitentemp waarbij nog mag verwarmen anders in instellingen ff omhoog gooien tijdelijk naar 24+ En de controller op auto of heat.

Welke thermostaat pak je? En N vanuit de pana?
Yup, is gelukt. Verwarmen stond wat hoger al, maar was gisteren idd wel warm nog. Zou goed kunnen dat dat het nog was.

Heb L gebruikt, via een Honeywell brd91t.
Duurt overigens ook wel even voordat ie daadwerkelijk schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

MikeyMan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

Yup, is gelukt. Verwarmen stond wat hoger al, maar was gisteren idd wel warm nog. Zou goed kunnen dat dat het nog was.

Heb L gebruikt, via een Honeywell brd91t.
Duurt overigens ook wel even voordat ie daadwerkelijk schakelt.
Mooi dat gelukt is!
Ok de honeywell en dus maar 1 draad naar de pana? Omdat je aangaf te gaan koelen… en daarnaast mooier wellicht om je voeding ook uit de pana te pakken, t is maar een tip 👍

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 29-08-2022 13:33 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ErikVers schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:32:
[...]

Mooi dat gelukt is!
Ok de honeywell en dus maar 1 draad naar de pana? Omdat je aangaf te gaan koelen… en daarnaast mooier wellicht om je voeding ook uit de pana te pakken, t is maar een tip 👍
Loopt een vier aderige draad van binnen naar buiten. Heb deze op de vier terminals van de external thermostat gezet. En binnen afgemonteerd in een opbouwdoos. Van daaruit naar de brd91t. Waar je er voor koelen overigens een tweede van nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

MikeyMan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Loopt een vier aderige draad van binnen naar buiten. Heb deze op de vier terminals van de external thermostat gezet. En binnen afgemonteerd in een opbouwdoos. Van daaruit naar de brd91t. Waar je er voor koelen overigens een tweede van nodig hebt.
Of misschien beter met een relais kan gaan werken; denk niet dat de pana het leuk vind als bij een foutje het signaal koelen en verwarmen tegelijk gegeven gaat worden en bespaar je ook een extra honnywell controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
@ErikVers nvm antwoord al gegeven ;)

ps @MikeyMan kreeg je de extra WP instelling op je evohome alleen als je de BDR91T serie aansloot? Met de standaard (oudere type van 2 + jaar) heb ik de wp optie niet, ik draai wel de laatste firmware versie op de basis unit (wifi).

[ Voor 15% gewijzigd door davevleugel op 29-08-2022 13:55 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ErikVers schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Of misschien beter met een relais kan gaan werken; denk niet dat de pana het leuk vind als bij een foutje het signaal koelen en verwarmen tegelijk gegeven gaat worden en bespaar je ook een extra honnywell controller.
Daar trapt evohome helaas niet in. Zou misschien eventueel wel een relais achter de twee controllers kunnen zetten om te ontkoppelen. Maar acht de kans vrijwel uitgesloten dat evohome twee signalen tegelijk aanbiedt.

@davevleugel het is wel een wisselcontact, maar helaas gaat die vlieger niet meer op als je twee brds nodig hebt. Het is helaas niet mogelijk om te schakelen tussen koelen en verwarmen met maar 1 brd91t.

Kreeg idd direct bij aanmelden de warmtepomp opties tevoorschijn. Wat op zich best naaierij is, want dat hadden ze prima in de hoofd unit kunnen programmeren.

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 29-08-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
MikeyMan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Daar trapt evohome helaas niet in. Zou misschien eventueel wel een relais achter de twee controllers kunnen zetten om te ontkoppelen. Maar acht de kans vrijwel uitgesloten dat evohome twee signalen tegelijk aanbiedt.

@davevleugel het is wel een wisselcontact, maar helaas gaat die vlieger niet meer op als je twee brds nodig hebt.

Kreeg idd direct bij aanmelden de warmtepomp opties tevoorschijn. Wat op zich best naaierij is, want dat hadden ze prima in de hoofd unit kunnen programmeren.
Ik heb me er afgelopen tijd er pas in verdiept en weet je wat het leuke is, de bdr ansich is bijna identiek alleen firmware is anders! Dat betreft vind ik het erg schraal van ze, maar goed ze moeten het blijkbaar ergens op verdienen.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

davevleugel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

Ik heb me er afgelopen tijd er pas in verdiept en weet je wat het leuke is, de bdr ansich is bijna identiek alleen firmware is anders! Dat betreft vind ik het erg schraal van ze, maar goed ze moeten het blijkbaar ergens op verdienen.
En ik denk stiekem dat het enige dat anders is, is hoe ie zich in de basis unit meldt. Ding doet functioneel helemaal niets anders. De basis unit zorgt voor de andere afhandeling (minder schakelingen, langere uittijd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Vorstbeveiliging etc blijft gewoon werken. SWW niet!. Bij CN4 gaat de waterpomp uit die anders blijft draaien.
Als ik me niet vergis gaat met CN2 (de externe thermostaat aansluiting) de waterpomp ook direct uit alleen met WAR+thermostaat (de Pana Controller) blijft de waterpomp wel lopen (totdat er ruim verschil tussen gevraagde en werkelijke ruimtetemp zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
MikeyMan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:01:
[...]

En ik denk stiekem dat het enige dat anders is, is hoe ie zich in de basis unit meldt. Ding doet functioneel helemaal niets anders. De basis unit zorgt voor de andere afhandeling (minder schakelingen, langere uittijd)
Juist! Als je een normale BDR toepas kan je net zo goed een tijdsrelais ertussen plaatsen op een positieve flank dat hij dan minimaal 1 uur het signaal hoog houdt ;) Ik ga de bdr91T dan ook niet kopen maar mn plc komt ertussen.. dus kan wat manipulatie doen ook

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
ErikVers schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Als ik me niet vergis gaat met CN2 (de externe thermostaat aansluiting) de waterpomp ook direct uit alleen met WAR+thermostaat (de Pana Controller) blijft de waterpomp wel lopen (totdat er ruim verschil tussen gevraagde en werkelijke ruimtetemp zit)
Ik meen dat ik dat al had gezegd, ik draai op die externe thermostaat aansluiting, inclusief WAR overigens, en de waterpomp gaat gewoon uit als er geen warmtevraag is.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:52

dof

Momenteel heb ik een (grote) dealer in het buitenland gevonden waar ik waarschijnlijk een WH-MDC09J3E5 kan verkrijgen (ze verwachten media oktober, want ze hadden het al in sept moeten hebben, ze gaan opnieuw navragen of het oktober wordt).

Gezien de lange levertijden in .nl ben ik wel erg happig om dit aan te gaan voor m'n nieuwe huis (ook in okt).
Ik wil het zelf installeren, ingebruikstelling uiteraard via een passende firma.

Het contact met die firma loopt goed, maar de dealer waarschuwt me om vooral een Panasonic service center in de arm te nemen, omdat hij stelt "Only they have the codes to first startup of the machine".

Nu heb ik het 2022 Panasonic Aquarea air-to-water heat pumps Planning and installation manual for bi and mono bloc systems erop nagelezen, maar ik kan nergens vinden dat er voor de start-up codes van Panasonic nodig zijn?!

Lees ik niet goed, zie ik iets over het hoofd of is die meneer nu in de war met iets anders van Panasonic?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@dof Mij ook onbekend en ik zou ook niet waar dat zou moeten worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Ik meen dat ik dat al had gezegd, ik draai op die externe thermostaat aansluiting, inclusief WAR overigens, en de waterpomp gaat gewoon uit als er geen warmtevraag is.
Ja ik weet het, het woordje misschien was genoteerd om niet te bot te doen tegen carboy 😋🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 21:05
dof schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:01:
Momenteel heb ik een (grote) dealer in het buitenland gevonden waar ik waarschijnlijk een WH-MDC09J3E5 kan verkrijgen (ze verwachten media oktober, want ze hadden het al in sept moeten hebben, ze gaan opnieuw navragen of het oktober wordt).

Gezien de lange levertijden in .nl ben ik wel erg happig om dit aan te gaan voor m'n nieuwe huis (ook in okt).
Ik wil het zelf installeren, ingebruikstelling uiteraard via een passende firma.

Het contact met die firma loopt goed, maar de dealer waarschuwt me om vooral een Panasonic service center in de arm te nemen, omdat hij stelt "Only they have the codes to first startup of the machine".

Nu heb ik het 2022 Panasonic Aquarea air-to-water heat pumps Planning and installation manual for bi and mono bloc systems erop nagelezen, maar ik kan nergens vinden dat er voor de start-up codes van Panasonic nodig zijn?!

Lees ik niet goed, zie ik iets over het hoofd of is die meneer nu in de war met iets anders van Panasonic?
Hoi,

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje:
Ik wil een kit uit het buitenland halen , ook hier omdat men in Nederland het heeft over 7 maanden terwijl mijn verkoper in het buitenland het heeft over 1 oktober, zou afgelopen vrijdag bevestigd moeten zijn.

Weet iemand het verschil tussen de Comfort en de gewone versie ?
Vanwege ruimte gebrek ga ik voor een All-In-One, in Nederland bij mijn installateur zie ik staan KIT-ADC09JE5 maar in het buitenland kom ik op een KIT-ADC09JE5C-1 uit.
Ik zie alleen maar staan dat ie 20kg lichter is en 16cm lager is, verder hetzelfde kwa inhoud (185).
(Bij mij ook geen vermelding van startup codes.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:16

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Let er wel op dat dat geen monoblock is. Je hebt dan dus wel een STEK-monteur nodig voor montage / in bedrijfstellen van het koudemiddel deel.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 21:05
bartvl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:36:
Let er wel op dat dat geen monoblock is. Je hebt dan dus wel een STEK-monteur nodig voor montage / in bedrijfstellen van het koudemiddel deel.
Ja dat weet ik. Dat gaat gewoon via installateur (hoop ik)... Maar goed ze hebben ook mijn airco in bedrijf gesteld dus hoop ik dat ze ook hier aan mee willen werken.
Ze mogen zelfs de installatie doen mocht het daarop hangen.

Ik zit meer met het type verschil, wat zorgt ervoor dat dit ding dezelfde specs heeft maar 20kg minder weegt en 16 cm lager is? Wat is er uit gelaten?
Daarnaast is er de isde subsidie, ik neem aan dat de plaatsing factuur voldoende is naast de buitenlandse aanschaf factuur . Of kan dat ook al niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-06 17:18
Hallo allemaal,

Nu we al maaaanden wachten op onze panasonic en we een beetje hoop hebben dat deze voor de echte winter komt, ben ik vast begonnen met de voorbereidingen. (verdeler vervangen, meterkast, plek in de tuin etc)

Kort vraagje: Heeft er iemand ervaring met Heima-press koppelingen op Uponor 32 slang?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
MaartenXM schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:44:
Hallo allemaal,

Nu we al maaaanden wachten op onze panasonic en we een beetje hoop hebben dat deze voor de echte winter komt, ben ik vast begonnen met de voorbereidingen. (verdeler vervangen, meterkast, plek in de tuin etc)

Kort vraagje: Heeft er iemand ervaring met Heima-press koppelingen op Uponor 32 slang?

Alvast bedankt!
Het is in basis geen probleem om van dezelfde maten koppelingen en buis van verschillende merken door elkaar te gebruiken, "buiten" gebeurd echt niet anders een loodgieter heeft echt geen 20 systemen aan koppelingen/leiding en gereedschap in zijn busje. je hebt alleen geen systeemgarantie. dan zou je de verbinding tussen 2 systemen moeten knellen (tot 26mm) of met behulp van een puntstuk en schroefbus moeten maken. belangrijker is netjes knippen, calibreren en de juiste persbek gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:54
Hallo allemaal,

Alvast bedankt!
Geen ervaring met Uponor 32 maar wel met Heima 32mm buis met bijbehorende koppelingen. Is behoorlijk stug (maar logisch met die dikte), met een heteluchtpistool verwarmen (let op; niet verbranden) is het al een stuk beter te doen. Vond het persen met een hydraulische tang echt heel makkelijk gaan.

Jammer dat alles met 1” aansluiting aanzienlijk duurder is dan de ¾” variant. Warmtespiralen in boilers hebben vaak ook maar een ¾” aansluiting; het kan dus lonen een deel van je tracé in 26mm uit te voeren en alleen je hoofdleiding in 32mm uit te voeren. Grote voordeel is dat je die koppelingen ook nog hij de Praxis of Toolstation kan halen als je wat vergeten blijkt te zijn. 32mm is nog een unicum in de reguliere bouwmarkten.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:52

dof

MichaelReitsma schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

Weet iemand het verschil tussen de Comfort en de gewone versie ?
Vanwege ruimte gebrek ga ik voor een All-In-One, in Nederland bij mijn installateur zie ik staan KIT-ADC09JE5 maar in het buitenland kom ik op een KIT-ADC09JE5C-1 uit.
Ik zie alleen maar staan dat ie 20kg lichter is en 16cm lager is, verder hetzelfde kwa inhoud (185).
(Bij mij ook geen vermelding van startup codes.)
Ik zie dat die kit met C-1 aan het eind een nieuwere binnenunit heeft (WH-ADC0309J3E5C i.p.v WH-ADC0309J3E5) in kleiner formaat (buitenmaten) maar verder zelfde technische specs. De buitenunit is gelijk.

Zou dat dan niet gewoon een iets nieuwer model zijn met dus kleinere omvang?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is er -los van een volledig weekschema instellen- nog een mogelijkheid om de sww runs vooral te laten plaatsvinden als de zon schijnt? Kan er ook in de installatie instellingen niet zoveel over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 12:53
MikeyMan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:55:
Is er -los van een volledig weekschema instellen- nog een mogelijkheid om de sww runs vooral te laten plaatsvinden als de zon schijnt? Kan er ook in de installatie instellingen niet zoveel over vinden.
Dan zal je met de heishamon kunnen doen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SkullboyNL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Dan zal je met de heishamon kunnen doen.
Ja klopt, maar zit een beetje in de knoop met de node red flow O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
er is een mogelijkheid om een pv sensor te plaatsen en iets mee te doen (weet eerlijk gezegd ook niet exact wat) maar die meet gewoon de temp van de panelen dus je weet alleen of de zon aan het schijnen is en niet of je ook aan het terugleveren bent. :+ ik ben toen dus ook gestopt met lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
MikeyMan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:20:
[...]

Ja klopt, maar zit een beetje in de knoop met de node red flow O-)
Heb zo geen kant en klare oplossing voor je maar wat je moet doen is je omvormer uitlezen en zodra die begint met opleveren kan je via nodered een signaal naar de pana sturen van warm maar op.

Je kan ook hier eens kijken:
Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

[ Voor 18% gewijzigd door SkullboyNL op 29-08-2022 21:41 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SkullboyNL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Heb zo geen kant en klare oplossing voor je maar wat je moet doen is je omvormer uitlezen en zodra die begint met opleveren kan je via nodered een signaal naar de pana sturen van warm maar op.

Je kan ook hier eens kijken:
Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring
Ja das nog geavanceerder. Ook nog een idee.

Voorlopig maar even met het weekschema aan de gang. En even uitvinden hoeveel verlies aan temperatuur acceptabel is.

@twain4me terugleveren is nieteens zo spannend. Lever (nog) niet netto terug over het jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 29-08-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo allemaal,

Alvast bedankt!
Yes, hier. Alle koppelingen van heima, 32mm uponor en 26mm heima. Werkt prima met elkaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:44:
[...]

Ja das nog geavanceerder. Ook nog een idee.

Voorlopig maar even met het weekschema aan de gang. En even uitvinden hoeveel verlies aan temperatuur acceptabel is.

@twain4me terugleveren is nieteens zo spannend. Lever (nog) niet netto terug over het jaar.
ik bedoel met terugleveren surplus dus zonneenergie die niet direct wordt gebruikt in huis.
het kan dus zo zijn dat de sensor meet dat er zon is (en dus zonneenergie) maar dat net toevallig de wasmachine het op staat te maken. Dat weet die "sensor" dan niet en "laat" de wp toch draaien. In nederland is een timer bijna net zo nuttig zoniet nuttiger, dan kan je immers nog verschillende apparaten op verschillende tijden aan laten gaan.

ik dacht dat het een optie was van de optionele pcb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

twain4me schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:51:
[...]

ik bedoel met terugleveren surplus dus zonneenergie die niet direct wordt gebruikt in huis.
het kan dus zo zijn dat de sensor meet dat er zon is (en dus zonneenergie) maar dat net toevallig de wasmachine het op staat te maken. Dat weet die "sensor" dan niet en "laat" de wp toch draaien. In nederland is een timer bijna net zo nuttig zoniet nuttiger, dan kan je immers nog verschillende apparaten op verschillende tijden aan laten gaan.

ik dacht dat het een optie was van de optionele pcb.
Ja dat begreep ik al. Maar op zich heb je natuurlijk wel een keer warm water nodig. En per uur salderen zijn ze zelfs bij budget energie nog niet op gekomen ;)

Timer zal idd ook best werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:58:
[...]

Ja dat begreep ik al. Maar op zich heb je natuurlijk wel een keer warm water nodig. En per uur salderen zijn ze zelfs bij budget energie nog niet op gekomen ;)

Timer zal idd ook best werken.
ik heb toen ik niet zo belachelijk veel geld kreeg voor terugleveren een tijd lopen testen met een op overschot gestuurd cop1 element. winst tov timer (bv 13:00- 15:00) is in de zon maanden bij mij nihil. en ook in de niet zon maanden is het verschil kleiner dan je zou denken. mits je een klein element gebruikt. Het mooie van wp's is dat het bijna altijd de grote van klein element stroom is, uiteraard gaat dat weer niet helemaal op voor warmtapwater maken.. maarja :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

twain4me schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:04:
[...]

ik heb toen ik niet zo belachelijk veel geld kreeg voor terugleveren een tijd lopen testen met een op overschot gestuurd cop1 element. winst tov timer (bv 13:00- 15:00) is in de zon maanden bij mij nihil. en ook in de niet zon maanden is het verschil kleiner dan je zou denken. mits je een klein element gebruikt. Het mooie van wp's is dat het bijna altijd de grote van klein element stroom is, uiteraard gaat dat weer niet helemaal op voor warmtapwater maken.. maarja :9
Dus twee uur per dag warm water ingeregeld? Ging goed met de boilertemp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:09:
[...]

Dus twee uur per dag warm water ingeregeld? Ging goed met de boilertemp?
Het is een 3kw element wij hebben doorgaans een verbruik van 5kw - 6kw per dag aan warm water ( het programma was wel langer maar hij was meestal dus al klaar na 2 uurtjes) om te zien hoeveel extra verlies ik zou hebben en hoeveel energie in het vat past heb ik het element ook nog op 85 graden had. :+ maar dat vinden de meerlaagse buizen niet zo heel leuk, als dat telang aanhoud worden het noedels. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-06 21:32
Zorgen dat je domotica systeem je slimme meter of je omvormer (of beide) kan uitlezen en dan kun je dus de Panasonic gaan aansturen.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
twain4me schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:30:
[...]
er is een mogelijkheid om een pv sensor te plaatsen en iets mee te doen (weet eerlijk gezegd ook niet exact wat) maar die meet gewoon de temp van de panelen dus je weet alleen of de zon aan het schijnen is en niet of je ook aan het terugleveren bent. :+ ik ben toen dus ook gestopt met lezen.
De solar sensor op het uitbreidingsboard is voor het meten van de temperatuur van een zonnecollector bij bivalent bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
Emacee schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:07:
[...]

Jammer dat alles met 1” aansluiting aanzienlijk duurder is dan de ¾” variant. Warmtespiralen in boilers hebben vaak ook maar een ¾” aansluiting; het kan dus lonen een deel van je tracé in 26mm uit te voeren en alleen je hoofdleiding in 32mm uit te voeren. Grote voordeel is dat je die koppelingen ook nog hij de Praxis of Toolstation kan halen als je wat vergeten blijkt te zijn. 32mm is nog een unicum in de reguliere bouwmarkten.
Bij ons is het niet zo moeilijk. Er staat al een jaar een warmtepomp-boiler op zolder en ons jaren 80 huis heeft hoofdleidingen koper 28 van zolder tot kruipruimte. Ik moet alleen het stukje naar de verdeler vergroten en het stukje onder de vloer. Onder de vloer komen nu 2 grote kogelkranen en dan kan er weer water in het systeem.

Dit kan toch gewoon in een 28 knelkoppeling? (ik ben niet onhandig, maar al die rare loodgietersmaten)
https://www.heima24.de/ro...anschluss-vernickelt.html

Alvast bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MaartenXM schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:38:
[...]
Dit kan toch gewoon in een 28 knelkoppeling? (ik ben niet onhandig, maar al die rare loodgietersmaten)
Ik zie geen knelkoppeling in je linkje maar opnieuw perskoppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
[...]

Bij ons is het niet zo moeilijk. Er staat al een jaar een warmtepomp-boiler op zolder en ons jaren 80 huis heeft hoofdleidingen koper 28 van zolder tot kruipruimte. Ik moet alleen het stukje naar de verdeler vergroten en het stukje onder de vloer. Onder de vloer komen nu 2 grote kogelkranen en dan kan er weer water in het systeem.

Alvast bedankt allemaal!
Ik denk dat je deze bedoelt. https://www.heima24.de/ro...uer-28-mm-kupferrohr.html

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
CurlyMo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:59:
[...]

Ik zie geen knelkoppeling in je linkje maar opnieuw perskoppelingen.
Ja, die perskoppeling kan toch in een knel t-stuk 28mm. Voor mijn overgang van uponor naar koper.
In dit geval onder mijn vloer waar ook nog een aftakking is naar de radiator in de schuur en bijkeuken.

@SkullboyNL Die is ook handig, die was ik nog niet tegengekomen, die kan ik op een andere plek gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MaartenXM schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:31:
[...]

Ja, die perskoppeling kan toch in een knel t-stuk 28mm.
Als je wil knellen zou ik knelkoppelingen pakken zoals aangedragen door @SkullboyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
CurlyMo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Als je wil knellen zou ik knelkoppelingen pakken zoals aangedragen door @SkullboyNL
Waarom heeft dat de voorkeur? Dan zou ik een paar cm koper 28 in tstuk moeten knellen en dan die knelkoppeling. Op zich prima, maar waaorm heeft dat bij julle de voorkeur boven direct die perskoppeling in de knelkoppeling t-stuk?

[ Voor 8% gewijzigd door MaartenXM op 30-08-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MaartenXM schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Waarom heeft dat de voorkeur? Dan zou ik een paar cm koper 28 in tstuk moeten knellen en dan die knelkoppeling. Op zich prima, maar waaorm heeft dat bij julle de voorkeur boven direct die perskoppeling in de knelkoppeling t-stuk?
Nu snap ik je. Ik vraag me af of die koppeling wel direct gekneld kan worden. In het voorbeeld zie je dat ook niet gebeuren, maar gaat die eerst in een koperen persmof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Klopt helemaal Erik

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
CurlyMo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:25:
[...]

Nu snap ik je. Ik vraag me af of die koppeling wel direct gekneld kan worden. In het voorbeeld zie je dat ook niet gebeuren, maar gaat die eerst in een koperen persmof.
Ja, dat had ik gezien, maar koperen persmof is toch wel weer te gebruiken met 'normaal koper 28 om te knellen'.

Misschien weet @SkullboyNL het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MaartenXM schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

Ja, dat had ik gezien, maar koperen persmof is toch wel weer te gebruiken met 'normaal koper 28 om te knellen'.

Misschien weet @SkullboyNL het.
Maar dan heb je toch alsnog dat extra stukje koperen leiding wat je nu juist probeerde te vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
CurlyMo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Maar dan heb je toch alsnog dat extra stukje koperen leiding wat je nu juist probeerde te vermijden?
Mijn gedachtengang is dat als dat allemaal kan, zal het toch ook wel direct te knellen zijn. Maar ik hoop dat iemand het hier zeker weet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
[...]

Alvast bedankt allemaal!
Geen ervaring mee maar het zou moeten passen qua diameter ik zou het wel eerst even goed passen voor het persen. Het stukje "buis" lijkt namelijk wat kort op de foto
en anders een 1" puntstuk en een T stuk binnendraad dat past hoe dan ook
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/nOrgN2WG7vkl/1200x848.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/15826.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davevleugel
Vandaag een belletje gehad met goed nieuws, de 12kw Tcap wordt maandag geleverd!!

Ik heb daarbij nog een vraag voor degene met ervaring van installatie, zitten er standaard hijs ogen bij ?

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

davevleugel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:08:
Vandaag een belletje gehad met goed nieuws, de 12kw Tcap wordt maandag geleverd!!

Ik heb daarbij nog een vraag voor degene met ervaring van installatie, zitten er standaard hijs ogen bij ?
De verpakking is geschikt om te hijsen. Met of zonder pallet. Vorige week nog gedaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8naJ-NPy1I2C69HxoUeCfEb5Ew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZylaLxAunOJNDLEip55Cq7DS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
davevleugel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:08:

niet echt ogen. de pana komt doorgaans op een pallet. de rails onder de pana heeft gaten waar hijsbanden doorheen kunnen, maar dan moet je hem uitpakken en heb je vermoedelijk een hijsbalk oid nodig om de kast en het rooster te beschermen, ik zou het geheel incl verpakking en pallet ophijsen eventueel het geheel nog wat verstevigen.

hier heeft iemand een soort kooi gemaakt (dat zit er normaal niet omheen)

https://bertha15.wordpres...atsing-van-de-warmtepomp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

twain4me schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:20:
[...]

niet echt ogen. de pana komt doorgaans op een pallet. de rails onder de pana heeft gaten waar hijsbanden doorheen kunnen, maar dan moet je hem uitpakken en heb je vermoedelijk een hijsbalk oid nodig om de kast en het rooster te beschermen, ik zou het geheel incl verpakking en pallet ophijsen eventueel het geheel nog wat verstevigen.

hier heeft iemand een soort kooi gemaakt (dat zit er normaal niet omheen)

https://bertha15.wordpres...atsing-van-de-warmtepomp/
Je ziet daar ook de lepel gaten boven de pallet. Die pallet kun je daarmee beneden laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:07:
[...]

Je ziet daar ook de lepel gaten boven de pallet. Die pallet kun je daarmee beneden laten.
dat zeg ik.. :P
MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:20:
[...]

De verpakking is geschikt om te hijsen. Met of zonder pallet. Vorige week nog gedaan. [Afbeelding]
Is hij er hier net afgevallen? :+

[ Voor 49% gewijzigd door twain4me op 30-08-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee je zegt inclusief pallet hijsen.

Dat is niet nodig en maakt het hijsen onnodig langdurig. Gewoon netjes van de pallet af hijsen. Hoef je ook alleen het karton maar af te voeren.

De kap zorgt ervoor dat er niks beschadigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ik moet hem 40cm omhoog op m’n beun zetten, effe tillen gaat wel, maar moet precies op de draadeinden. Ik ga hem met een kettingtakel Icm rolsteiger tillen. Zal even een 4 punt juk maken zodat de spanbanden los rondom de wp loopt. Thanks voor de aanvulling. Ik maak nog wel even een foto hoe ik hem op z’n plek zet.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:17:
[...]

Nee je zegt inclusief pallet hijsen.

Dat is niet nodig en maakt het hijsen onnodig langdurig. Gewoon netjes van de pallet af hijsen. Hoef je ook alleen het karton maar af te voeren.

De kap zorgt ervoor dat er niks beschadigt.
ik zeg dat het kan zonder en ik het met pallet zou doen. gewoon mijn mening.. niets meer niets minder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
davevleugel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:17:
Ik moet hem 40cm omhoog op m’n beun zetten, effe tillen gaat wel, maar moet precies op de draadeinden. Ik ga hem met een kettingtakel Icm rolsteiger tillen. Zal even een 4 punt juk maken zodat de spanbanden los rondom de wp loopt. Thanks voor de aanvulling. Ik maak nog wel even een foto hoe ik hem op z’n plek zet.
Dat gaat makkelijker dan je denkt. gewoon zorgen dat je hem er eerst naast kan zetten op de juiste hoogte. hoef je helemaal niet te hijsen.

Dus eerst een kant optillen blokje eronder dan andere kant blokje eronder dan als je op hoogte bent
dan 1 kant opzij met een blokje er onder om boven de draadeindes te komen dan de andere kant. boven de draadeindes 1 kant laten zakken dan de andere kant.
Ik heb een tcap en hem zonder rugpijn met alleen hulp van mijn vrouw (blokje eroner leggen en weghalen etc) ik heb ook een rolsteiger een takel en hijsbanden. en ik ben blij dat ik dat niet allemaal overhoop heb gehaald :+ al is 40 cm wel iets hoger dan ik moest. YMMV

[ Voor 35% gewijzigd door twain4me op 30-08-2022 19:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Gewoon uitpakken en singels door de gaten in de balken en karton van de verpakking er tussen als bescherming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLuPDiddUhyPIFaI1-Xi08ROQSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdOEYS6XkEwiCnMTrLW1vK2f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 15:35
Ook hier is mijn 12kw zonder doos of pallet op het dak geplaatst. Geen enkel probleem.
(al zijn er wel langere banden gebruikt dan op de foto hierboven)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Dank je heren voor de fotos en toevoeging. Ik heb zojuist gemeten en moet 43cm omhoog met schuine bestrating eronder. Ik ga het met een pompwagen en klosjes doen en misschien regel ik een paar sterkte kerels/vrouwen :+)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:57
Verkeerde topic...

[ Voor 94% gewijzigd door jurjen_g op 31-08-2022 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Wellicht kan iemand het verifiëren. Als we praten over de 3-wegklep voor Heating / DHW dan heb ik de volgende twee vragen.

We praten over aansluiting "Close en Open en N" Dus contact 4,5 en 6. klopt het dat:
- Close -> Heating
- Open -> DHW

Wellicht handig voor in TS?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSimAecVGTWcv1zzwVVg4LimeUE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ktUo4il0QG6fjsBNJLTbOPqF.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62tIbJzT6_l6J3IZsYLvi2lQURU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FHRlB4stcFRnflU8WjjGl5ku.png?f=fotoalbum_large

Deze error code is de enige relatie in het document dat ik kon vinden tussen heating/dhw en close/open :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1lT_tJzhQMhDaKXOC7-mGMxdSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Epy1s62RH5XJgI6ig35zxDBq.png?f=user_large

Dan praten ze nog over een veerretour. Nu heb ik degene die in de TS via Amazon kon bestellen, dus gemotoriseerd open of gemotoriseerd dicht. Ik snap als de spanning eraf valt dat hij dan automatisch naar close (heating?) gaat. Is dat de enige reden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpOveGsPcvW8k8PtvfNPzGskMHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9uMxoGRdv15Olf7m2WHcvJmi.png?f=user_large

Anders is het omdraaien van twee draadjes 5 minuten werk, maar ik hou van goed voorbereiden en kan ik mijn documentatie bijwerken.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:54:
Wellicht kan iemand het verifiëren. Als we praten over de 3-wegklep voor Heating / DHW dan heb ik de volgende twee vragen.

We praten over aansluiting "Close en Open en N" Dus contact 4,5 en 6. klopt het dat:
- Close -> Heating
- Open -> DHW

Wellicht handig voor in TS?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Deze error code is de enige relatie in het document dat ik kon vinden tussen heating/dhw en close/open :)
[Afbeelding]

Dan praten ze nog over een veerretour. Nu heb ik degene die in de TS via Amazon kon bestellen, dus gemotoriseerd open of gemotoriseerd dicht. Ik snap als de spanning eraf valt dat hij dan automatisch naar close (heating?) gaat. Is dat de enige reden?
[Afbeelding]

Anders is het omdraaien van twee draadjes 5 minuten werk, maar ik hou van goed voorbereiden en kan ik mijn documentatie bijwerken.
Hangt ook van je 3-weg klep af. Er zijn er ook die L, N en (Open of Close) aansluitingen hebben. Gewoon afwachten tot je hem in huis hebt, proberen, bepalen hoe je hem monteert en dan pas documentatie bijwerken. O ja, de L zit iets verderop bij de thermostaataansluiting.

• davevleugel
Dank voor de reactie. Try on error inderdaad. Ik ga er vanuit dat de open/close pin 4 OF 5 dus 230VAC op komt te staan. Ik meet wel eerst even voordat ik hem eraan knoop.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonzie666
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-05 13:34
davevleugel schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:07:
Dank voor de reactie. Try on error inderdaad. Ik ga er vanuit dat de open/close pin 4 OF 5 dus 230VAC op komt te staan. Ik meet wel eerst even voordat ik hem eraan knoop.
Ik kan bevestigen dat dit inderdaad zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 22:11
Ik ben mn ebay driewegklep aan het testen, maar kom erachter dat als deze naar middenstuk opent, hij de verkeerde kant sluit.

Zo is de afbeelding met aanschaf, maar als hij opent is het precies andersom, dus van A naar C. Van onder is de aanvoer en links moet die dan naar de boiler. Maar hij sluit dan de onderkant. Kun je de kogel doordraaien oid zodat het goed zit?

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/m-UAAOSw~G1ZwH~a/s-l500.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKr-PJ0b6FSz5eqEAs0aPT0jWFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5C0trtpEgta9XwviwigHIy4t.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Zwart is rechtdoor naar cv , naar onder bruin is sww. Je hebt 4 opties , geheel draaien dan kom je erachter dat je de verkeerde kant sluit, of je haalt de motor eraf en je draait met een baco de klep en dan plaats je de motor terug (dus de t is 180 graden gedraaid)

Bij mij had rechtdoor voorkeur voor cv want dan is t laag maar flow het hoogst dan wil je zo weinig mogelijk knikken erin.

[ Voor 19% gewijzigd door davevleugel op 03-09-2022 00:20 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
padoempats schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:19:
Ik ben mn ebay driewegklep aan het testen, maar kom erachter dat als deze naar middenstuk opent, hij de verkeerde kant sluit.

Zo is de afbeelding met aanschaf, maar als hij opent is het precies andersom, dus van A naar C. Van onder is de aanvoer en links moet die dan naar de boiler. Maar hij sluit dan de onderkant. Kun je de kogel doordraaien oid zodat het goed zit?

[Afbeelding]
B is de aansluiting van de warmtepomp, A en C zijn aansluitingen van verwarming en boiler. Je kunt de kogel of motor alleen 180° draaien en één van die standen is onzin. Als het asje vierkant was, had je meer mogelijkheden. Caleffi heeft ze in linker- en rechter model. Alleen ESBE heeft ze met verdraaibaarheid over 90-180-270°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
FransvWoerkom schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 01:56:
[...]

B is de aansluiting van de warmtepomp, A en C zijn aansluitingen van verwarming en boiler. Je kunt de kogel of motor alleen 180° draaien en één van die standen is onzin. Als het asje vierkant was, had je meer mogelijkheden. Caleffi heeft ze in linker- en rechter model. Alleen ESBE heeft ze met verdraaibaarheid over 90-180-270°.
Ja motor gedraaid, kogel gedraaid, niks werkt. Volgens plaatje van de verkoper zou die precies andersom moeten zijn, maargoed.
Is het plaatsen van de driewegklep aan de retourkant en t-stuk op aanvoer een slecht idee? Gevoelsmatig zou het niets uit moeten maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Je moet niet naar het plaatje kijken, klopt geen zak van. Ding gewoon op de werkbank en dan op bruin of zwart spanning zetten (blauw aan nul). De motor draait en dan kijken naar de stand hoe het precies zit, vandaar mijn foto. Links is toevoer, naar rechts dus rechtdoor is cv en dan naar beneden sww. Of het in jou geval kan met aanvoer op port onder (dus voor mij richting sww) kan volgens mij niet. Want er zit 1 mogelijkheid in dat alle drie porten openstaat door de klep steel (bal) 180 graden te draaien zoals @FransvWoerkom aangeeft. Dus dat je vanaf onder naar rechts of links wil kan denk ik niet (ik wil het wel even testen voor je).

Plaatje klopt in de praktijk als A-C of A-B

[ Voor 10% gewijzigd door davevleugel op 03-09-2022 08:41 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
davevleugel schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:39:
Je moet niet naar het plaatje kijken, klopt geen zak van. Ding gewoon op de werkbank en dan op bruin of zwart spanning zetten (blauw aan nul). De motor draait en dan kijken naar de stand hoe het precies zit, vandaar mijn foto. Links is toevoer, naar rechts dus rechtdoor is cv en dan naar beneden sww. Of het in jou geval kan met aanvoer op port onder (dus voor mij richting sww) kan volgens mij niet. Want er zit 1 mogelijkheid in dat alle drie porten openstaat door de klep steel (bal) 180 graden te draaien zoals @FransvWoerkom aangeeft. Dus dat je vanaf onder naar rechts of links wil kan denk ik niet (ik wil het wel even testen voor je).

Plaatje klopt in de praktijk als A-C of A-B
Precie wat ik dus gedaan heb, even direct op L/N aangesloten met schakelaar ertussen om te zien hoe die draait. Niet zoals verwacht dus. Maar er is ook geen mogelijkheid om hem om te draaien. Ik kan er dus niks mee op deze manier, want het T-stuk moet van onder aangevoerd worden en boiler staat er links van. Rechts geen ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 15:35
padoempats schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:29:
[...]

Precie wat ik dus gedaan heb, even direct op L/N aangesloten met schakelaar ertussen om te zien hoe die draait. Niet zoals verwacht dus. Maar er is ook geen mogelijkheid om hem om te draaien. Ik kan er dus niks mee op deze manier, want het T-stuk moet van onder aangevoerd worden en Eboiler staat er links van. Rechts geen ruimte.
Dan draai je dus de kogel 180 graden en dan werkt hij andersom

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Pagina: 1 ... 77 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.