Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 134 Laatste
Acties:
  • 770.381 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-06 00:46
padoempats schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:29:
[...]

Precie wat ik dus gedaan heb, even direct op L/N aangesloten met schakelaar ertussen om te zien hoe die draait. Niet zoals verwacht dus. Maar er is ook geen mogelijkheid om hem om te draaien. Ik kan er dus niks mee op deze manier, want het T-stuk moet van onder aangevoerd worden en boiler staat er links van. Rechts geen ruimte.
Nee, deze heeft een T-boring. Voor een ingang (wp-aansluiting) in het midden heb je een kogel met L-boring nodig. Of zo één met een balletje dat de linker of rechterpoort dichtdrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

padoempats schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:29:
[...]

Precie wat ik dus gedaan heb, even direct op L/N aangesloten met schakelaar ertussen om te zien hoe die draait. Niet zoals verwacht dus. Maar er is ook geen mogelijkheid om hem om te draaien. Ik kan er dus niks mee op deze manier, want het T-stuk moet van onder aangevoerd worden en boiler staat er links van. Rechts geen ruimte.
En op de retour? Vaak is dat dan de oplossing.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 22:11
Motorfret schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:30:
[...]

Dan draai je dus de kogel 180 graden en dan werkt hij andersom
Dan zijn alle 3 de richtingen open ipv alleen rechtdoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 10:09
Dat is dus niet zo, dan heb je een slag dat alle drie porten open staat

Edit: raar ik dacht dat ik op @Motorfret reageerde maar @FransvWoerkom geeft het antwoord al

[ Voor 41% gewijzigd door davevleugel op 03-09-2022 20:47 ]

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:44
Heb dit ook gehad en is geen manier om hem anders aan te sluiten. Behalve je leiding werk veranderen. Ik heb uiteindelijk met een paar ringetjes de controle as in de drie weg klep kunnen hacken.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 22:51

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Heb een vraag over de 3fase 9kW Pana tcap. ( WH-MXC09J3E8 )

Kan deze gewoon aan een 3x16A alamat komen te hangen, of moet het 3x20A zijn?
En een 1x16A voor de losse heater?

Correct?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-06 11:15
Atomic2005 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:19:
Heb een vraag over de 3fase 9kW Pana tcap. ( WH-MXC09J3E8 )

Kan deze gewoon aan een 3x16A alamat komen te hangen, of moet het 3x20A zijn?
En een 1x16A voor de losse heater?

Correct?
In de installation manual zeggen ze 3x20A maar de max belasting blijft onder de 16A. Maar neem gewoon 20A, waarom niet?
En indd 1x 16A voor de heater.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Warmtepomp in no time terugverdiend volgens vakmedianet warmtepompen:

Met de stijgende energieprijzen wordt de overstap op een warmtepomp steeds aantrekkelijker. Om dat te onderbouwen hebben we de cijfers voor een woning met een gasverbruik van 1.600 kubieke meter per jaar op een rijtje gezet en de terugverdientijden van een warmtepomp in 2020, 2021 en eind augustus bepaald. De verschillen zijn enorm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9eqp_XZuvATWcb1evbo0GQHZ4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vOcg1466o7qgCeuzmw5LQ4g.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 15:27
Ik heb sinds een paar dagen een 5kW J-serie draaien en krijg de Panasonic Smart Cloud en Service Cloud niet aan de gang. In de Smart Cloud krijg ik ook geen statistieken of grafieken te zien.
En ik zie steeds onderstaande foutmelding.

Heeft iemand ervaring met deze foutmelding?
Ik heb de TAW al gereset, dagje gewacht, maar geen resultaat.
De TAW is bekabeld aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bSw6HYN1CsJ0H_mZTFtWaAeWL8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/coLMEIY3lcaTpWJoPNNGlrbo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrb6blHS_HCLo-ny8K5rl2FhcjQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aZ51IjffYwgXAYtgW5wbXcbW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door wessy op 06-09-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wessy schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:26:
Ik heb sinds een paar dagen een 5kW J-serie draaien en krijg de Panasonic Smart Cloud en Service Cloud niet aan de gang. In de Smart Cloud krijg ik ook geen statistieken of grafieken te zien.
En ik zie steeds onderstaande foutmelding.

Heeft iemand ervaring met deze foutmelding?
Ik heb de TAW al gereset, dagje gewacht, maar geen resultaat.
De TAW is bekabeld aangesloten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aan die temperaturen te zien, doet de smart cloud het wel en dus de TAW ook. Er zal nog weinig statistiek zijn. Daar zou ik dus voorlopig niks aan doen.

Heb je ook een laptop of desktop computer?

Voor de service cloud moet je een installateurs-account aanmaken bij panasonic en vervolgens als gebruiker vragen of de installateur zich met de wp bemoeit en er als installateur ook zin in hebben. Of als installateur vragen om toegang en dat dan als gebruiker goed vinden. Zie:

https://frigrowebshops.bl...aquarea-smart-coud_nl.pdf

P.S. Heb je een uitbreidingskaart en het stekkertje van de TAW in de hoofdprint gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
FransvWoerkom schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:47:
[...]

Aan die temperaturen te zien, doet de smart cloud het wel en dus de TAW ook. Er zal nog weinig statistiek zijn. Daar zou ik dus voorlopig niks aan doen.

Heb je ook een laptop of desktop computer?

Voor de service cloud moet je een installateurs-account aanmaken bij panasonic en vervolgens als gebruiker vragen of de installateur zich met de wp bemoeit en er als installateur ook zin in hebben. Of als installateur vragen om toegang en dat dan als gebruiker goed vinden. Zie:

https://frigrowebshops.bl...aquarea-smart-coud_nl.pdf

P.S. Heb je een uitbreidingskaart en het stekkertje van de TAW in de hoofdprint gestopt?
Op de TAW branden inderdaad 3 groene LED's, dus dat lijkt te werken naar behoren.
Ik heb de Smartcloud zowel via desktop als laptop als smartphone benaderd, met dezelfde foutmelding.
Ik heb geen uitbreidingskaart, de TAW heb ik dus rechtstreeks op de hoofdprint aangesloten.

Toegang tot de servicecloud heb ik. Ik heb de stappen gedaan die jij al noemt: via de smartcloud mezelf 'aangevraagd' als installateur met volledige toegang.
Het gekke is: in de servicecloud zie ik ook geen actuele data
Hieronder een afbeelding wat ik kan zien.
En het tabblad voor instellingen lijkt gedeactiveerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNVgLehEcBoIdO1uleYqZhGwdZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h63UGb2L4KK2N4WOSMLRRd11.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:59

Rzaan

Altijd zoekende

Het werd in het algemene topic over L/W WP'en al genoemd...

Het zou mooi zijn als mensen in dit topic hun reviews van bedrijven zouden posten met wie ze daadwerkelijk ervaringen hebben voor de installatie.
Ook met woonplaats, standplaats van het bedrijf of regio erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-06 11:04
wessy schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:25:
[...]

Op de TAW branden inderdaad 3 groene LED's, dus dat lijkt te werken naar behoren.
Ik heb de Smartcloud zowel via desktop als laptop als smartphone benaderd, met dezelfde foutmelding.
Ik heb geen uitbreidingskaart, de TAW heb ik dus rechtstreeks op de hoofdprint aangesloten.

Toegang tot de servicecloud heb ik. Ik heb de stappen gedaan die jij al noemt: via de smartcloud mezelf 'aangevraagd' als installateur met volledige toegang.

[Afbeelding]
Dus geen verbinding en geen gebruiker bekend zie ik in het scherm van de service Cloud.
Zie je jezelf wel als klant bij het openen van de service Cloud?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WkTPcTwFBXAQ7HqORCvAR5WHYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRqtXjQy7aBvzPsL9FUS2JFz.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wessy schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:25:
[...]

[Afbeelding]
Het lijkt niet of deze installateur een klant heeft.

Bij dat "handshaken" tussen gebruiker en installateur krijgt de een of de ander een email met bevestigingslink. Is dat goed gegaan? Ik heb als klant om service gevraagd. Toen kreeg de installateur een e-mail met link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik ben bezig met een boodschappenlijstje, wil graag even mijn (grove) ontwerp aan jullie voorleggen als dat mag. Het zou zoiets moeten worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbAuf2EmU-d-99AhPeUpAPH33-4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Rij0u74je273ZC5vYoDq3Sda.png?f=fotoalbum_medium

Zit ik zo een beetje goed, qua onderdelen, plaatsing, aansluitingen enz? :)

En nog eentje dan: mbt de vuilafscheider, kan ik die het best eentje nemen met luchtafscheiding (deze bijvoorbeeld? Of is dat niet nodig in deze opstelling?

[ Voor 22% gewijzigd door Bra-Jo op 06-09-2022 16:53 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wessy
FransvWoerkom schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:32:
[...]

Het lijkt niet of deze installateur een klant heeft.

Bij dat "handshaken" tussen gebruiker en installateur krijgt de een of de ander een email met bevestigingslink. Is dat goed gegaan? Ik heb als klant om service gevraagd. Toen kreeg de installateur een e-mail met link.
Nou, het heeft zich opgelost. De software van de TAW heeft zichzelf nu toch ge-update lijkt het.
Bij thuiskomst brandde er namelijk maar 1 LED-je, en na een reset branden er nu 3 LEDs groen.

Daarna werkten de Smart Cloud als de Service Cloud nu goed, en geven informatie weer, en geen foutmeldingen meer.

Dank voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yt3wywETG_4JVdJUBHosabHIwnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFLyEExXjFVJSwgsLOe0xlKt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• davevleugel
Een paar eerste kiekjes, ondertussen de twee energiemeters geplaatst. Wel erg jammer voor de twee verschillende merken aardlekautomaten, maar gelezen dat meer mensen dat hier hebben. Hopelijk dit weekend op zijn vaste plek om alles aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4psgJxFGC-bGAiekYbFUIJuuUP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTBvfehunNukZQK853euIsLY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TI7eq5p1F3NFEkbdcjuCdqDPWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uk9MGT8dct0ZPVnykfBMjQ1V.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:40
@Bra-Jo Gaat die 28" bij 14, 13 en 12 niet de overige 32" teniet doen? Ik weet het antwoord zelf niet overigens.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-06 12:51
Dag allen, ik wil een Panasonic monoblock aanschaffen, maar worstel een beetje met de regelgeving rondom de geluidsnormen. Als ik het goed begrijp zou die 45(snachts 40) db(a) norm alleen gelden voor aanliggende percelen met een woonbestemming. Nu heb ik voor mijn schuur aan de voorkant nog een strookje van 50x200 cm over. Op zich lijkt dat een ideale plek, vooral omdat ik in de achterliggende schuur ruimte zat heb voor watervaten, leidingwerk etc. Alleen staat hij dan wel direct aan het trottoir. Weet iemand (liefst met bron) wat de geluidsnormen voor de openbare ruimte zijn? Of heeft iemand nog tips hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:10
Geluidnorm geldt voor een perceel met woonfunctie. Zie https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-62676.html

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

cornelisprul schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:11:
Dag allen, ik wil een Panasonic monoblock aanschaffen, maar worstel een beetje met de regelgeving rondom de geluidsnormen. Als ik het goed begrijp zou die 45(snachts 40) db(a) norm alleen gelden voor aanliggende percelen met een woonbestemming. Nu heb ik voor mijn schuur aan de voorkant nog een strookje van 50x200 cm over. Op zich lijkt dat een ideale plek, vooral omdat ik in de achterliggende schuur ruimte zat heb voor watervaten, leidingwerk etc. Alleen staat hij dan wel direct aan het trottoir. Weet iemand (liefst met bron) wat de geluidsnormen voor de openbare ruimte zijn? Of heeft iemand nog tips hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
https://www.nvkl.nl/rekentool/

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 07-09-2022 10:01 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
Die ken ik ja, helaas geen antwoord op mijn vraag over de norm aan de openbare weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
Dank. Ik ben alleen op zoek naar de norm op de openbare weg. Neem aan dat daar ook een norm geldt, alleen een andere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

CurlyMo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:06:
@Bra-Jo Gaat die 28" bij 14, 13 en 12 niet de overige 32" teniet doen? Ik weet het antwoord zelf niet overigens.
Daar heb ik over zitten dubben, maar als ik het goed bekeken heb:
Staal: buisdoorsnede 28mm, wanddikte 1,2mm, is binnendiameter van 25,6mm.
Uponor: buisdoorsnede 32mm, wanddikte 3mm, is binnendiamter van 26mm.

Als die 0,4mm een probleem gaat zijn, dan kan ik alles evt nog vergroten, maar ik ga er niet van uit dat dat zoveel gaat schelen. Mocht ik daar een dikke denkfout gemaak hebben, dan laat ik me uiteraard graag corrigeren... O-)

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:10
cornelisprul schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:53:
[...]

Dank. Ik ben alleen op zoek naar de norm op de openbare weg. Neem aan dat daar ook een norm geldt, alleen een andere
Nee, daarvoor geldt geen norm.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:33
Bra-Jo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:56:
[...]

Als die 0,4mm een probleem gaat zijn, dan kan ik alles evt nog vergroten, maar ik ga er niet van uit dat dat zoveel gaat schelen. Mocht ik daar een dikke denkfout gemaak hebben, dan laat ik me uiteraard graag corrigeren... O-)
klopt, staal van 28mm heeft praktisch dezelfde interne diameter als kunststof van 32mm dus heeft heel weinig effect. Sowieso is het vooral problematisch als je veel dingen in 15 of 20mm zou uitvoeren, alles daarboven heeft meestal al zoveel overcapaciteit dat je nooit krap zit 8) Hou als stelregel bijv. aan dat je 1 m/s als max. snelheid door een leiding binnen in een woning wilt hebben (dit onder meer ivm geluid). Dan zit je bij een leiding van 28mm staal op:

A = 1/4 * pi * D^2 = 5,14 cm2
Daar kun je bij 1 m/s mediumsnelheid al 514 cm3/s ofwel 0,514 L/s doorheen douwen. Dat geeft je dus 30 L/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:58:
Een paar eerste kiekjes, ondertussen de twee energiemeters geplaatst. Wel erg jammer voor de twee verschillende merken aardlekautomaten, maar gelezen dat meer mensen dat hier hebben. Hopelijk dit weekend op zijn vaste plek om alles aan te sluiten.

[Afbeelding]
Ik denk dat die RCCB van de Chanangroup niet vertrouwd wordt bij belasting met (hoogfrequent) schakelende voedingen. PS2 wordt alleen belast met weerstandsverwarming.

Overigens vertrouwt mijn virusscanner die hele Chanangroup niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

De stromingsweerstand van stalen buis is iets groter dan van kunststof buis. Door die hogere stromingsweerstand maakt een stalen buis bij hoge stroomsnelheden meer geluid en eist iets meer pompvermogen. Maar dat is verwaarloosbaar bij de flows die we in huis gebruiken. Aan mijn 12H zitten tientallen meters 28mm buis tot sww tank en verdelers. Alleen in de 22mm buizen naar radiatoren op de verdieping hoor ik water stromen, en dan alleen bij het flushen van het hete water na de opwarming van de sww tank. Van het hogere stroomverbruik heb ik nog nooit iets gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Tnx @Fr33z en @FransvWoerkom ! d:)b

De rest van het schema ziet er zo wel goed uit verder, wat jullie betreft? Afsluitkranen op de juiste plaats enz?

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:20
davevleugel schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi dat je geplande leverdatum nu is gehaald :P
Zat die DIN-rail waar je de kWh-meters hebt geplaatst er al in? Kan in de exploded view en tekeningen in de service manual niet achterhalen of dit er standaard al in zit. Anders ga ik voor mijn toekomstige 9kW versie ook even een DIN-rail stripje scoren. Korte afstand vanaf meter naar Heishamon dus minder kans op storingen 8)

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:49
Moet zeggen dat de RVO mijn subsidie vlot heeft goed gekeurd, Waar het met de ISDE voor isolatie het bijna een jaar duurde (vanwege meldcodes die erg lang op zich lieten wachten) is het er vandaag een brief gekomen dat de subsidie goed gekeurd is.
19-08 ingediend en vandaag akkoord ontvangen. Wel met de opmerking erbij dat je minimaal de warmtepomp een jaar lang moet laten staan ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Bra-Jo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:17:
Tnx @Fr33z en @FransvWoerkom ! d:)b

De rest van het schema ziet er zo wel goed uit verder, wat jullie betreft? Afsluitkranen op de juiste plaats enz?
Ik heb nog een afsluiten in de leiding naar de radiatoren (dus in het stuk 10 op je tekening). Dat stuk zit er bij mij in want ik wil dat dicht kunnen zetten als ik in de zomer stevig wil koelen. Mijn vloerverwarming is allemaal kunststof maar mijn radiatoren niet. Is niet heel belangrijk hoor, want dit werkt alleen als het dauwpunt laag genoeg is en dat is relatief weinig.

Verder een plek voor aftappen/vullen van je installatie? Je kunt beide doen door het vuilfilter, dat doe ik ook, maar zou achteraf liever een aparte vul/aftapkraan geplaatst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:27
Zojuist mijn Pana geplaatst samen met de installateur en aangesloten en de eerste keer opgestart. Dat ging prima.

Nu wil ik mij als installateur aanmelden in de Aquarea Service Cloud, alleen op een of andere manier wil de 'registreren' button niet actief worden. Ik heb alle verplichte velden ingevuld en ook een verificatiecode. Ook met alle niet verplichte velden ingevuld wordt de knop nog niet actief. Zie ik hier iets over het hoofd?

Registratie voor de Smart Cloud is wel al gelukt.

nevermind, moest gewoon 2 keer email adres valideren en tegelijk invullen |:(

[ Voor 24% gewijzigd door rykers op 07-09-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 15:35
Vanuit smartcloud al aanvraag gedaan naar je "installateur" ?
Dat moet je namelijk eerst doen.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:27
Ja, die heb ik ook gedaan. Maar zou toch niet nodig moeten zijn om een account aan te vragen? Het gaat dus niet om het koppelen op dit punt, maar om de registratie voor het 'installateurs-account'.

Dus de registratieknop onderaan deze pagina:
https://aquarea-service.p...tallerAccountRegistration

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Fr33z Afsluiter extra is bij mij denk ik niet nodig, ik ben niet van plan de WP te gebruiken om te koelen, daar hangt de airco voor. :) Aftappen en vullen gaat straks via de bestaande punten, die zitten bij de ketel maar die heb ik hier niet ingetekend.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Bra-Jo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:44:
@Fr33z Afsluiter extra is bij mij denk ik niet nodig, ik ben niet van plan de WP te gebruiken om te koelen, daar hangt de airco voor. :) Aftappen en vullen gaat straks via de bestaande punten, die zitten bij de ketel maar die heb ik hier niet ingetekend.
Kun je wel op een laag punt aftappen dan ergens? want je wilt liefst ook ergens op het laagste punt water er uit kunnen laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Fr33z Jep, huidige punt zit zo laag dat ik er met moeite een tuinslang aan kan prikken, lager kan niet. ;) Moet even kijken of ik dat moet gaan verleggen (zit naast de huidige VVW-verdeler, die vervangen gaat worden), maar daar hou ik dan wel rekening mee.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
FransvWoerkom schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:21:
[...]

Ik denk dat die RCCB van de Chanangroup niet vertrouwd wordt bij belasting met (hoogfrequent) schakelende voedingen. PS2 wordt alleen belast met weerstandsverwarming.

Overigens vertrouwt mijn virusscanner die hele Chanangroup niet.
Nu je het zegt verklaart dat wel waarom ze dit doen inderdaad. Normaal in de industrie probeer ik aarlekautomaten te vermijden icm frequentieregelaars.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Emacee schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:22:
[...]

Mooi dat je geplande leverdatum nu is gehaald :P
Zat die DIN-rail waar je de kWh-meters hebt geplaatst er al in? Kan in de exploded view en tekeningen in de service manual niet achterhalen of dit er standaard al in zit. Anders ga ik voor mijn toekomstige 9kW versie ook even een DIN-rail stripje scoren. Korte afstand vanaf meter naar Heishamon dus minder kans op storingen 8)
Din rail had ik nog liggen, ik heb hem vastgezet met zelftappers in de bestaande gaten van de uitbreidingsprint. Achteraf had ik de aardlekker los moeten halen en alles op 1 rail plaatsen. Maar had dit al zo voordat ik dat bedacht.

PVOutput

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-06 12:25
@thehog

Vandaag heb ik mijn Homeassistant geupdate naar versie 2022.9.7. Veranderingen moeten worden gemaakt in heishamon.yaml?!

Wat moet er gedaan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geff-yVB_Gq1sQxhjf68yY9z4mA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eycr8CXhmLPOZhJr3OD9BEU6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnV64EWsf8mvZng35vJ017hNuCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rzKPzJ6Sv5mi3KhmK66Otnn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:03

dof

Binifada schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:36:
@thehog

Vandaag heb ik mijn Homeassistant geupdate naar versie 2022.9.7. Veranderingen moeten worden gemaakt in heishamon.yaml?!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kreeg dezelfde melding voor andere MQTT sensors. Wat blijkt; er stonden nog wat verdwaalde MQTT instellingen in een van m'n .yaml bestanden (sensors.yaml). Maar aangezien vrijwel alles rond MQTT nu binnen "Integrations" in HA zelf wordt geregeld, zijn die .yaml MQTT instellingen niet meer nodig.
Kwestie van opruimen.

Nou heb ik geen ervaring met Heishamon, maar ik neem aan dat die ook in HA -> Settings -> Devices & Services -> Integrations -> MQTT is opgenomen? Dus dan kun je MQTT instellingen in heishamon.yaml even commenten (# ervoor) en HA even herstarten en checken of het nog werkt.

Of je hebt nog andere -niet heishamon- MQTT sensor of switch instellingen in je .yaml bestanden staan...

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 08-09-2022 13:24 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-06 12:25
Binifada schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:36:
@thehog

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ok, ik heb de veranderingen die nodig zijn in de *.yaml hier vergeleken.

Old Version:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
##################################################################
########## Old Version of Deklaration on Sample "switch" #########

# switch #
##########
switch:
#Turn on/off holiday mode
  - platform: mqtt
    name: Aquarea Holiday Mode
    command_topic: "panasonic_heat_pump/commands/SetHolidayMode"
    state_topic: "panasonic_heat_pump/main/Holiday_Mode_State"
    qos: 0
    payload_on: "1"
    payload_off: "0"
    retain: false

#Turn on/off heatpump  
    name: Aquarea Main Power
    command_topic: "panasonic_heat_pump/commands/SetHeatpump"
    state_topic: "panasonic_heat_pump/main/Heatpump_State"

#Turn on/off force dhw mode

name: Aquarea Force DHW Mode
    command_topic: "panasonic_heat_pump/commands/SetForceDHW"
    state_topic: "panasonic_heat_pump/main/Force_DHW_State"

New Version:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
########## New Version of Deklaration on Sample "switch" #########

# switch #
##########
mqtt:
#Turn on/off holiday mode
    switch:
      - name: Aquarea Holiday Mode
        command_topic: "panasonic_heat_pump/commands/SetHolidayMode"
        state_topic: "panasonic_heat_pump/main/Holiday_Mode_State"

#Turn on/off heatpump

- name: Aquarea Main Power
        command_topic: "panasonic_heat_pump/commands/SetHeatpump"
        state_topic: "panasonic_heat_pump/main/Heatpump_State"

#Turn on/off force dhw mode

- name: Aquarea Force DHW Mode
        command_topic: "panasonic_heat_pump/commands/SetForceDHW"
        state_topic: "panasonic_heat_pump/main/Force_DHW_State"

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fr33z schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:18:
[...]

klopt, staal van 28mm heeft praktisch dezelfde interne diameter als kunststof van 32mm dus heeft heel weinig effect. Sowieso is het vooral problematisch als je veel dingen in 15 of 20mm zou uitvoeren, alles daarboven heeft meestal al zoveel overcapaciteit dat je nooit krap zit 8) Hou als stelregel bijv. aan dat je 1 m/s als max. snelheid door een leiding binnen in een woning wilt hebben (dit onder meer ivm geluid). Dan zit je bij een leiding van 28mm staal op:

A = 1/4 * pi * D^2 = 5,14 cm2
Daar kun je bij 1 m/s mediumsnelheid al 514 cm3/s ofwel 0,514 L/s doorheen douwen. Dat geeft je dus 30 L/min.
Dat is de buis zelf. Maar waar naar mijn mening nogal overheen gekeken wordt is de diameter van de perskoppelingen. Dan blijft er van 20mm nog maar -ik dacht- 11 over.

• Fr33z
MikeyMan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:31:
[...]

Dat is de buis zelf. Maar waar naar mijn mening nogal overheen gekeken wordt is de diameter van de perskoppelingen. Dan blijft er van 20mm nog maar -ik dacht- 11 over.
klopt de koppelingen geven meer weerstand etc. Maar hangt er sterk van af wat je gebruikt ook. Zo zijn knel- of perskoppelingen op staal niet veel smaller qua diameter, maar juist pers- of schuifkoppelingen in kunststof wel.

• Possible
  • Laatst online: 16:22
Even voor de t cap bezitters.

Ben voor m’n buurvrouw aan het kijken voor een 9kw t cap. Ze hebben alleen radiatoren. Wat is nu handig qua formaat buffervat ? 200 liter? En moet hier dan wel of geen pomp bij op voor de flow ?

En zijn die buffervaten uit Polen nog ok? Ik las veel lekkende vaten voor sww, maar weet niet hoe het zit met cv water

@flippy heb jij daar ervaring mee ? 😇

[ Voor 27% gewijzigd door Possible op 08-09-2022 18:26 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Let op bij Uponor indien je veel klemstukken gebruikt. Het binnendiameter van veel koppelingen is vaak tot 10 mm kleiner inwendig. Ook is 32mm op rol nauwelijks te verwerken door 1 persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Possible schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:14:
Even voor de t cap bezitters.

Ben voor m’n buurvrouw aan het kijken voor een 9kw t cap. Ze hebben alleen radiatoren. Wat is nu handig qua formaat buffervat ? 200 liter? En moet hier dan wel of geen pomp bij op voor de flow ?

En zijn die buffervaten uit Polen nog ok? Ik las veel lekkende vaten voor sww, maar weet niet hoe het zit met cv water

@flippy heb jij daar ervaring mee ? 😇
hoe kom je erbij dat er een buffervat bij moet? zolang men zich aan de basis houd (draai radiatoren open en blijf met je tengels van radiatorkranen af) heeft een buffervat weinig tot geen meerwaarde. en nee, er moet geen pomp bij, de wp zelf kan al 30l/min wegstampen.

wat is trouwens het nut van een tcap? beetje zonde geld tenzij je niks anders kan krijgen....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
flippy schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:44:
[...]

hoe kom je erbij dat er een buffervat bij moet? zolang men zich aan de basis houd (draai radiatoren open en blijf met je tengels van radiatorkranen af) heeft een buffervat weinig tot geen meerwaarde. en nee, er moet geen pomp bij, de wp zelf kan al 30l/min wegstampen.

wat is trouwens het nut van een tcap? beetje zonde geld tenzij je niks anders kan krijgen....
Top! Gaan we het eerst zonder doen. Afgifte verhogen en alles vervangen door T33 waar mogelijk. Fans eronder.

En het nut van de tcap… dat laatste ja haha

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:44:
[...]

Indien voldoende volume ( lees radiatoren ) heb je al een buffer. ( 9 Kw met radiatoren gaat bij mij al 6 jaar prima )

• CurlyMo
Waarom specifiek een t-cap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Was nog als enige beschikbaar.

Daarnaast de woning komt van 2200 kuub gas af…

• CurlyMo
Possible schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:11:
[...]

Was nog als enige beschikbaar.

Daarnaast de woning komt van 2200 kuub gas af…
Zover ik weet is het minimale vermogen ook niet te zuinig. Zal lastig worden met radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Carboy54 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:26:
[...]

Let op bij Uponor indien je veel klemstukken gebruikt. Het binnendiameter van veel koppelingen is vaak tot 10 mm kleiner inwendig. Ook is 32mm op rol nauwelijks te verwerken door 1 persoon.
Tju, wist niet dat die diameter zoveel kleiner zou zijn. Scheelt dat bij messing knelkoppelingen ook zoveel? Want dan kan ik misschien beter alles in staal uitvoeren. Het komt er op neer dat de leidingen (nr 7 op mijn plaatje) ongeveer 2,5 meter lang zijn, en bijna recht.

Nomen nescio

• Possible
CurlyMo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:13:
[...]

Zover ik weet is het minimale vermogen ook niet te zuinig. Zal lastig worden met radiatoren.
We gaan het mee maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Bra-Jo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:43:
[...]

Tju, wist niet dat die diameter zoveel kleiner zou zijn. Scheelt dat bij messing knelkoppelingen ook zoveel? Want dan kan ik misschien beter alles in staal uitvoeren. Het komt er op neer dat de leidingen (nr 7 op mijn plaatje) ongeveer 2,5 meter lang zijn, en bijna recht.
Zolang je de bochten buigt in plaats van kniestukken valt dat denk ik we mee.

Life is not about specs, it is about joy!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 16:18
Is het ook mogelijk om pvc drukbuis te gebruiken voor de installatie?
Is vrij makkelijk aan te komen en ook te verwerken.
Prijs is ook nog gunstig, weet alleen niet of dit geschikt is.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Bij messing knelkoppelingen is de binnendiameter gelijk aan die van de buis. Neem gewoon 28mm staal. Je hebt dan ook minder verlopen nodig naar 22mm en gasdraad, en het is losneembaar en herbruikbaar. Boels verhuurt een buigijzer en het enige gereedschap dat je verder nodig hebt, is een stel 38mm steeksleutels en/of 15" Bahco's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@FransvWoerkom Tnx, knoop doorgehakt. d:)b

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Even ter opmerking en wellicht kunnen andere gebruikers dat bevestigen. Ik ga tijdelijk de aquarea service cloud gebruiken totdat ik 100% zeker weet dat de WP het goed doet, anders kan ik nog service aanvragen via panasonic ;)

Ik meld me eigen aan als installateur, dat gaat OK kan inloggen. Echter als ik mijn klant registreer (ik dus) met hetzelfde mail, dan lijkt panasonic database over zijn nek te gaan, want ik kan voor geen mogelijkheid dan mijn bevestiging (uitnodiging van registratie installateur) dan inloggen (wachtwoord niet herkend terwijl deze 100% goed is). Na het gebruiken van de mail van mijn vrouw werkt het wel allemaal vlekkeloos. Met als opmerking dat ik niet door de acceptatie van "cookie beleid" kwam dit bleef een leeg invoerveld (nogmaals geprobeerd in incognito dus ook geen koekjes die blijven hangen). Deze gegevens verwerkt in google chrome (laatste versie onder windows 11). Dus dan maar MS edge met tegenzin geprobeerd om de registratie te voltooien en toen werd de cookie beleid wel goed getoond (raar want het is op basis van chrome).

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
davevleugel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:16:
Even ter opmerking en wellicht kunnen andere gebruikers dat bevestigen. Ik ga tijdelijk de aquarea service cloud gebruiken totdat ik 100% zeker weet dat de WP het goed doet, anders kan ik nog service aanvragen via panasonic ;)
Zo ben ik ook begonnen.
Op een gegeven moment waren hier problemen waar de leverancier niet uit kwam en toen heeft Panasonic mee kunnen kijken via de service cloud. Ondertussen draaide heishamon wel al parallel mee in read-only mode.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
sjimmie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:22:
[...]

Zo ben ik ook begonnen.
Op een gegeven moment waren hier problemen waar de leverancier niet uit kwam en toen heeft Panasonic mee kunnen kijken via de service cloud. Ondertussen draaide heishamon wel al parallel mee in read-only mode.
Ja inderdaad, bij mij komt hij eerst ook read-only mee draaien, totdat ik er meer verstand van krijg. Ik merk door de handleiding alleen te lezen dat er veel langs me heen gaat, ben dat betreft praktisch.

Gister met de trekker de WP op zijn plek gezet. Wel rekenfout gemaakt aan de achterkant, staat 100mm verder van de muur dan gedacht doordat hij verspringt in het frame. Ook is het onderframe vele malen slapper dan gedacht dus daar komt nog een versteviging in. Normaal staat hij op een bigfoot en is het frame aan de onderzijde volledig gedragen, bij mij alleen op 4 ronde trillingsdempers van rond 50mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tptXuFMDX90kcAla5d4SvXh9Wbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Gii1DMM86pGjxhPEAqszMUv.jpg?f=fotoalbum_large

ps de schoorsteen van de CV ketel die rechts zit gaat weg. De CV blijft komende winter alleen als backup hangen totdat het koudwatervrees weg is :+

[ Voor 5% gewijzigd door davevleugel op 09-09-2022 08:29 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
Carboy54 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:16:
[...]

Indien voldoende volume ( lees radiatoren ) heb je al een buffer. ( 9 Kw met radiatoren gaat bij mij al 6 jaar prima )
Ik ben dan heel benieuwd hoe dat dan gaat met een defrost.
Ik heb een 7kw met alleen radiatoren. Met een defrost werden de radiatoren binnen notime ijskoud.
Ik heb twee weken geleden toch maar een buffervat geplaatst in de retour. Hopelijk zit daar dan genoeg warmte in voor een defrost en worden de radiatoren niet meer zo koud.

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Turbodesk617 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:48:
[...]

Ik ben dan heel benieuwd hoe dat dan gaat met een defrost.
Ik heb een 7kw met alleen radiatoren. Met een defrost werden de radiatoren binnen notime ijskoud.
Ik heb twee weken geleden toch maar een buffervat geplaatst in de retour. Hopelijk zit daar dan genoeg warmte in voor een defrost en worden de radiatoren niet meer zo koud.
Als dat zo is had je niet genoeg volume. Mijn 9Kw J serie heeft er geen enkele moeite mee en de radiatoren blijven lauw warm. De temperatuur van het water is in 5-10 minuten weer op doel temperatuur. Mijn oude 5 kw had er wel moeite mee. Ergo kies voor voldoende vermogen met radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Voor het d.h.z. werk veel handiger te verwerken zonder speciaal gereedschap. Het buigen van 32 mm meerlagen buis op rol is alleen nauwelijks te doen zonder hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik lees dat je installatie minstens 20l inhoud per kW nodig heeft, door gebruik te maken van jaga convectoren kom ik misschien op 40l als alles open staat. Zo heb ik m.a.w. een buffervat van meer dan 100l nodig :( . Best een goed geïsoleerd vat zoeken...

https://view.publitas.com...inige-warmte-uit-de-lucht

[ Voor 4% gewijzigd door poing op 09-09-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Carboy54 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:27:
[...]

Voor het d.h.z. werk veel handiger te verwerken zonder speciaal gereedschap. Het buigen van 32 mm meerlagen buis op rol is alleen nauwelijks te doen zonder hulp.
Bedoel je dan dat meerlagen buis veel handiger is te verwerken dan 28mm staal, behalve dan buigen van buis op rol?
Ik twijfel ook nog enorm tussen beide. Neig nog steeds naar 28mm staal, maar daar hik ik ook aan tegen het buigen van bochten. Lijkt me ook vrij pittig :).

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
poing schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:28:
Ik lees dat je installatie minstens 20l inhoud per kW nodig heeft, door gebruik te maken van jaga convectoren kom ik misschien op 40l als alles open staat. Zo heb ik m.a.w. een buffervat van meer dan 100l nodig :( . Best een goed geïsoleerd vat zoeken...

Ik lees echter ook ergens anders dat ik het minimum vermogen mag rekenen, dus ... net iets meer dan 40l nodig voor de nieuwe Panasonic warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

bartvl schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:33:
[...]

Bedoel je dan dat meerlagen buis veel handiger is te verwerken dan 28mm staal, behalve dan buigen van buis op rol?
Ik twijfel ook nog enorm tussen beide. Neig nog steeds naar 28mm staal, maar daar hik ik ook aan tegen het buigen van bochten. Lijkt me ook vrij pittig :).
Ik bedoel dat 28mm veel handiger is te verwerken zonder speciaal gereedschap en zeker als je alleen bent met 2 Bahco's en een buigtang kom je heel ver. het buigen is geen probleem voor 1 persoon.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 09-09-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:35:
[...]

Ik bedoel dat 28mm veel handiger is te verwerken zonder speciaal gereedschap en zeker als je alleen bent met 2 Bahco's en een buigtang kom je heel ver. het buigen is geen probleem voor 1 persoon.
Zou het voor jou - als dealer - geen goed idee zijn om in het hele land installateurs te contacteren die de door jouw geleverde Warmtepompen kunnen installeren?
Nu zoekt iedereen zich een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:47:
[...]

Zou het voor jou - als dealer - geen goed idee zijn om in het hele land installateurs te contacteren die de door jouw geleverde Warmtepompen kunnen installeren?
Nu zoekt iedereen zich een ongeluk.
Leuk idee en al lang naar gezocht. Ze zijn nauwelijks te vinden voor een redelijk tarief helaas. Ik heb 3 partners voor de in bedrijfsstellingen die een groot deel van NL kunnen afdekken en daar ben ik al heel blij mee. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:13:
[...]

Leuk idee en al lang naar gezocht. Ze zijn nauwelijks te vinden voor een redelijk tarief helaas. Ik heb 3 partners voor de in bedrijfsstellingen die een groot deel van NL kunnen afdekken en daar ben ik al heel blij mee. :-)
Ik denk dat het redelijk tarief lang zoeken zal zijn.

Maar welke regio's staan nog 'droog'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:15:
[...]

Ik denk dat het redelijk tarief lang zoeken zal zijn.

Maar welke regio's staan nog 'droog'?
Als het moet rijden ze door heel NL mits aansluitend met meerdere in bedrijfsstellingen op de route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:56

Ethirty

Who...me?

Gister een korte discussie met mijn installateur over mono vs split installeren.

Ik ben voorstander van mono want geen binnendeel dat op een plek moet hangen waar ik hem niet wil, de installateur zegt eigenlijk alleen maar met split te werken.

Los van de eenvoud bij installatie, wat is nou het argument of voor de ene of de andere te gaan, uitgaande van het feit dat ik het niet zelf ga doen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

[...]

Ja dat begon ik idd al op meer plaatsen tegen te komen, extra impuls om toch maar gewoon staal te nemen. :)

Nu nog hopen dat een zeker iemand een zekere bestelde Pana kan gaan leveren. ;)

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ethirty schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:38:
Gister een korte discussie met mijn installateur over mono vs split installeren.

Ik ben voorstander van mono want geen binnendeel dat op een plek moet hangen waar ik hem niet wil, de installateur zegt eigenlijk alleen maar met split te werken.

Los van de eenvoud bij installatie, wat is nou het argument of voor de ene of de andere te gaan, uitgaande van het feit dat ik het niet zelf ga doen.
Geen binnen unit is toch reden genoeg?

meest gebruikte argumenten zijn volgens mij een split heeft geen bevriesings risico daarnaast is de buitenunit meestal kleiner.
Een mono is makkelijker plaatsen en mag je plaatsen zonder stek papieren. en heeft dus geen binnenunit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
@Ethirty hier staat een split.
De buitenunit 7m van het huis af en de binnenunit samen met de boiler op zolder. Daartussen lopen alleen relatief makkelijke warmteleidingen (niet te verwarren met CV leidingen). De buitenunit is iets compacter dan een monoblock en de binnenunit hangt op de plek waar eerst de oude CV ketel hing. Dat laatste maakte het aansluiten op de rest van de installatie een eitje want alles zat daar al.

Alles is relatief, je stelt je vraag op een topic met nagenoeg alleen monoblock gebruikers........ ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Ethirty
Het al eerder genoemde argument:
Je zou voor je SWW een WPB kunnen gebruiken.
Dan zou je aan een monobloc WP genoeg hebben voor de VV.
Minder leidingen door je huis wat in sommige huizen een pré is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:56

Ethirty

Who...me?

sjimmie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:45:

Alles is relatief, je stelt je vraag op een topic met nagenoeg alleen monoblock gebruikers........ ;)
Weet ik, ik ben ook pro-monoblock. Maar ik heb ook te maken met een (eenkennige) installateur. En niet echt opties om een andere te zoeken of het dan maar zelf te gaan doen. ;)

Ben allang blij dat hij Panasonic doet en ik daar straks zelf een KNX interface aan kan hangen. Nu hem alleen nog even overtuigen.

SWW vat komt er overigens straks gewoon aan te hangen, heel misschien in de toekomst met een extra heatpipe op het dak oid.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Een paar maanden geleden hadden we het hier over extra geluidsisolatie, met name van de compressor.
Iemand meldde dat er een dure set te koop zou zijn en om niet zoveel honderden euro te betalen voor iets van een paar tientjes dacht ik het zelf uit te gaan zoeken/proberen.
Vanmorgen maakte ik mijn buitenunit (spit) open, en het lijkt erop dat dat dure setje er bij mij al in zit??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqWnGi_xUI4u_QYFqehKc3NvSTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOEMwwAVwoopeyTDrA9wCEvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Het is eerder genoemd maar kan via zoeken niet vinden. Welke gebruiker kan mij helpen met m’n subsidie? M’n locale installateur trekt z’n keutel in… terwijl 7 maanden geleden het nog geen probleem was.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
Ik heb sinds een paar dagen een 5kW J-serie draaien en wat opvalt is dat de SWW-runs niet gebeuren op de momenten zoals verwacht.

Ik heb een doeltemp van 52gr ingesteld, en een deltaT van 8.
De warmtepomp begint vaak na 1 of 2 graden verschil alweer een run.
Weektimers staan uit, zowel in de Smart Cloud als op de afstandsbediening.

Zojuist had ik een instelling opgezocht in het installateurs-menu, waarna ik weer op het aan-knopje moest drukken om de WP terug 'aan' te zetten. Toen startte er meteen een SWW-run terwijl de deltaT maar 1 graad was op dat moment. Zie bijgaand plaatje

Dat de SWW-runs soms allerlei instellingen lijken te negeren is hier al een paar keer eerder gepasseerd zag ik.
Welke instelling zie ik over het hoofd, weet iemand dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onap_zodaEC8iV_iqUxyzBNTzn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zx5uE41iorxLda6N64ppLXiw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-06 22:30
bartvl schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:33:
[...]

Neig nog steeds naar 28mm staal, maar daar hik ik ook aan tegen het buigen van bochten. Lijkt me ook vrij pittig :).
Toevallig vanmiddag gedaan om mn grotere verdeler aan te sluiten, buigijzer is lomp groot en kost heel wat kracht. Had een kant op de vloer en dan met handen voeten een beginnetje maken en afmaken door net mn hele 79 kg er op hangen ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfPnvJi0C0Df4Lk4LWbgDnvrEhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9lHUXxLo601mo7tCsxdA5o8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
sjimmie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:14:
Een paar maanden geleden hadden we het hier over extra geluidsisolatie, met name van de compressor.
Iemand meldde dat er een dure set te koop zou zijn en om niet zoveel honderden euro te betalen voor iets van een paar tientjes dacht ik het zelf uit te gaan zoeken/proberen.
Vanmorgen maakte ik mijn buitenunit (spit) open, en het lijkt erop dat dat dure setje er bij mij al in zit??

[Afbeelding]
waar dan? die gemalen spijkerbroeken zitten er altijd omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
wessy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:12:
Ik heb sinds een paar dagen een 5kW J-serie draaien en wat opvalt is dat de SWW-runs niet gebeuren op de momenten zoals verwacht.

Ik heb een doeltemp van 52gr ingesteld, en een deltaT van 8.
De warmtepomp begint vaak na 1 of 2 graden verschil alweer een run.
Weektimers staan uit, zowel in de Smart Cloud als op de afstandsbediening.

Zojuist had ik een instelling opgezocht in het installateurs-menu, waarna ik weer op het aan-knopje moest drukken om de WP terug 'aan' te zetten. Toen startte er meteen een SWW-run terwijl de deltaT maar 1 graad was op dat moment. Zie bijgaand plaatje

Dat de SWW-runs soms allerlei instellingen lijken te negeren is hier al een paar keer eerder gepasseerd zag ik.
Welke instelling zie ik over het hoofd, weet iemand dat?

[Afbeelding]
Dat klopt, hier vaker besproken.
Die delta-t enzo geldt alleen zolang SWW aanstaat. Als je SWW uitzet (of het programma dat voor je doet) zal hij bij aangaan ervan altijd weer beginnen. (tenzij de watertemperatuur echt hoger is dan de ingestelde temp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
twain4me schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:36:
[...]

waar dan? die gemalen spijkerbroeken zitten er altijd omheen.
Dus wat hier genoemd wordt gaat dan nog daar omheen?
LinuZZ in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
poing schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:28:

Ooit was er het verhaal dat de compressor van een warmtepomp altijd tenminste 10 minuten moest kunnen lopen bij gegeven deltaT. Zo kwamen ze aan die vuistregel van 15, 20 of 25L per kW vermogen. Panasonic is simpeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyMghyIS6winuCKyvL5ygW4Hq5Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J3DDCzCVyz43bbNzmPIEBoRD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
wat er in de pana set zit? ik heb geen idee, maar wat ik hier zie is gewoon wat er altijd omheen zit. bij de geluidswerende oplossingen die ik heb gezien (rjtec) wordt er gebruik gemaakt van rubbergranulaat maar volgens mij heb ik je dat al eens verteld ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davevleugel
Korte vraag hoe sluiten jullie de cloud module van Panasonic aan en heisamon . Combineren op cn-cnt?

Ondertussen de spanning erop! Zet hem morgen bij knap dag licht en hopelijk minder regen aan om m’n eerste run te doen, alles is ontlucht en niks lekt (meer) *O*

[ Voor 45% gewijzigd door davevleugel op 09-09-2022 20:18 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

davevleugel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:25:
Het is eerder genoemd maar kan via zoeken niet vinden. Welke gebruiker kan mij helpen met m’n subsidie? M’n locale installateur trekt z’n keutel in… terwijl 7 maanden geleden het nog geen probleem was.
Simpel aan te vragen via de RVO website met gebruik van jouw Digid.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/over-ons/zaken-regelen

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 09-09-2022 20:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Carboy54 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:39:
[...]

Simpel aan te vragen via de RVO website met gebruik van jouw Digid.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/over-ons/zaken-regelen
ik vermoed dat hij iemand zoekt voor "ingebruikname" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

davevleugel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:17:
Korte vraag hoe sluiten jullie de cloud module van Panasonic aan en heisamon . Combineren op cn-cnt?

Ondertussen de spanning erop! Zet hem morgen bij knap dag licht en hopelijk minder regen aan om m’n eerste run te doen, alles is ontlucht en niks lekt (meer) *O*
Zie Heishamon topic. Wordt dan read only op twee verschillende poorten.

Blijft een mooi moment he, eerste keer druk erop :)

Dat ik zelf onlangs een keer of zes het zooitje leeg moest laten lopen voordat het verwijderen van de thermostaat kranen onder de verdeler gelukt was, was iets minder prettig :P

Maargoed, nu wel volle doorlaat.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 09-09-2022 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
twain4me schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:54:
[...]

ik vermoed dat hij iemand zoekt voor "ingebruikname" ;)
Juist inderdaad, die ingebruiksname factuur is een dingetje

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
MikeyMan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:59:
[...]

Zie Heishamon topic. Wordt dan read only op twee verschillende poorten.

Blijft een mooi moment he, eerste keer druk erop :)

Dat ik zelf onlangs een keer of zes het zooitje leeg moest laten lopen voordat het verwijderen van de thermostaat kranen onder de verdeler gelukt was, was iets minder prettig :P

Maargoed, nu wel volle doorlaat.
Ha ja ok, maar dan moet ik een andere connector erop zetten?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

davevleugel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:07:
[...]

Ha ja ok, maar dan moet ik een andere connector erop zetten?
Of voor één van beide kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat als je ook wilt koelen staal kan gaan roesten. Of is roest met isoleren uit te sluiten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

davevleugel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:25:
Mocht je er niet uit komen, stuur me gerust een pb

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
nokiaan958GB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:58:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat als je ook wilt koelen staal kan gaan roesten. Of is roest met isoleren uit te sluiten?
Als staal nat wordt zonder bescherming roest het. Inwendig je cv water is brak water, alle zuurstof wordt opgenomen (omgezet) icm verbinding met het staal. Dit roest dus maar roest niet verder, omdat er geen zuurstof meer is (daarom brak water ook wel dood water genoemd ). Aan de buitenzijde heb je als het goed is heel veel zuurstof alleen bij verwarmen geen water, dit bij koelen wordt het koud, je krijgt dan condensvorming die er dus voor zorgt dat nat (luchtvochtigheid) en warme lucht condenseert op het koude staal) Met antwoord op je vraag, ja als je isoleer voorkom je condenseren dus water en dus roest.

Dus dampdicht isoleren, dan kan je koelen met een installatie van staal. In de koudetechniek “vroeger” deden we niks anders

[ Voor 5% gewijzigd door davevleugel op 10-09-2022 07:35 ]

PVOutput

• sjimmie
twain4me schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:25:
[...]

wat er in de pana set zit? ik heb geen idee, maar wat ik hier zie is gewoon wat er altijd omheen zit. bij de geluidswerende oplossingen die ik heb gezien (rjtec) wordt er gebruik gemaakt van rubbergranulaat maar volgens mij heb ik je dat al eens verteld ;)
Ik heb er nu (nog) een laag métisse omheen en overheen, maar dan nu wel goed sluitend. Want wat er standaard al in zit sluit niet af. De bovenste helft, dus boven de compressor, heb ik opgevuld met een stuk steenwol. Nu ik weer een sww run draai is alleen nog het geluid van de ventilator hoorbaar, het geluid van de compressor valt daar nu vrijwel geheel in weg. (hier was voorheen de compressor heel goed hoorbaar)

• twain4me

twain4me

Topicstarter
sjimmie schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:03:
[...]

Ik heb er nu (nog) een laag métisse omheen en overheen, maar dan nu wel goed sluitend. Want wat er standaard al in zit sluit niet af. De bovenste helft, dus boven de compressor, heb ik opgevuld met een stuk steenwol. Nu ik weer een sww run draai is alleen nog het geluid van de ventilator hoorbaar, het geluid van de compressor valt daar nu vrijwel geheel in weg. (hier was voorheen de compressor heel goed hoorbaar)
ja dat is zeker een optie en al door een aantal mensen gedaan, over steenwol zijn de meningen wel verdeeld qua vocht en mogelijke gevolgen voor elektronica. ik zou het in iedergeval in de gaten houden. :)
Pagina: 1 ... 78 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.